abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 november 2008 @ 22:44:01 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63580694
quote:
Huizenmarkt krijgt rake klappen
Door LEO DE VRIES
AMERSFOORT - Wie op dit moment zijn huis in Vathorst in Amersfoort wil of moet verkopen, treft het niet. Er staan in de nieuwbouwwijk enkele honderden woningen te koop. Verkopers zien zich gedwongen de prijzen flink te laten zakken.

Waardedalingen van 70.000 euro en verkooptijden van meer dan een jaar zijn geen uitzondering.

Het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) signaleert sinds enkele maanden ‘stagnatie’ in de verkoop van nieuwbouw. Er wordt over gedacht dure woningen op de tekentafel te vervangen door goedkopere.

In het nieuwe deelplan De Laak zijn bijna honderd bestaande woningen te koop. De verkooptijden lopen op tot bijna een jaar. In De Velden hebben nog meer huizen een bordje in de voortuin staan, waarvan de minst courante woningen inmiddels al 18 maanden.
http://www.ad.nl/amersfoo(...)gt_rake_klappen.html

Na het stagneren volgen nu dan de eerste prijsdalingen. Deze kunnen nog jaren doorgaan.
The End Times are wild
pi_63580743
quote:
Op donderdag 27 november 2008 22:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Na het stagneren volgen nu dan de eerste prijsdalingen. Deze kunnen nog jaren doorgaan.
En ze kunnen volgend jaar ook weer afgelopen zijn. Goede argumentatie verder.
Big dick.
  donderdag 27 november 2008 @ 23:07:35 #3
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_63581670
Natuurlijk vervelend voor de huiseigenaren. Maar laten we wel zijn, de NL huizenprijzen zijn echt veel veel en veels te hoog!
pi_63581966
quote:
Er wordt over gedacht dure woningen op de tekentafel te vervangen door goedkopere.
Ah, weer huizen zonder berging, zonder balkon, zonder enige vorm van luxe?
Maak die dure woningen gewoon goedkoper!
censuur :O
pi_63582186
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ah, weer huizen zonder berging, zonder balkon, zonder enige vorm van luxe?
Maak die dure woningen gewoon goedkoper!
Ik zie de zin hiervan ook niet helemaal. Bouw ze dan gewoon helemaal niet, niemand zit op die rommel te wachten.
pi_63582224
quote:

Dat hangt er momenteel maar vanaf aan wie je het vraagt...

Maar goed, gezien ik in de markt ben voor een nieuw huisje volg ik het met belangstelling
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 27 november 2008 @ 23:24:56 #7
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_63582231
de schuld van de lokale overheid die de grondprijs te duur maakt
de schuld van de landelijke overheid met al hun regeltjes wat het bouwen onnodig duur maakt
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
  donderdag 27 november 2008 @ 23:27:07 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_63582306
Wie wil er dan ook in Amersfoort wonen
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_63582328
Zolang mensen nog werk hebben met een vast salaris, zullen de prijzen echt niet in elkaar donderen. Als de werkeloosheid echter fors oploopt, naar 10% ofzo...
pi_63582369
Ze worden misschien goedkoper, maar worden ze ook betaalbaarder in deze tijden van economische crisis? Want wat is een huis waard als de hypotheek die je ervoor moet afsluiten niet afgegegeven wordt door de bank omdat deze een stuk strenger zijn geworden?
pi_63582508
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:27 schreef OudeMan het volgende:
Zolang mensen nog werk hebben met een vast salaris, zullen de prijzen echt niet in elkaar donderen. Als de werkeloosheid echter fors oploopt, naar 10% ofzo...
Eerder ...
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_63582671
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:32 schreef elcastel het volgende:

[..]

Eerder ...
Wanneer volgens jou dan? Ik heb het niet over een lichte daling heh...
pi_63582825
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:38 schreef OudeMan het volgende:
Wanneer volgens jou dan? Ik heb het niet over een lichte daling heh...
De werkloosheid loopt nog niet op en de huizenmarkt stageneert al. Als zometeen de voelbare klappen vallen in het bedrijfsleven en de ontslagen komen, dan gaat de prijs echt achteruit. Hoeveel weet niemand, maar het gebeurt ruim voor een werkloosheidpercentage van 10%. Dat soort dingen werkt besmettelijk, pas als je het om je heen gaat zien, gaat het sentiment hard achteruit, de meeste mensen kennen de crisis nu nog van het journaal.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_63583614
10%, da's zo'n beetje de werkloosheid van Frankrijk. Een vrij normaal percentage dus. Daar zitten wij nog lang niet aan, maar onder de 8% valt het sowieso bijna niet op.
  vrijdag 28 november 2008 @ 00:25:55 #15
3185 Adelante
To let it go now
pi_63583633
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
In Vathorst ook nog eens
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_63583682
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 00:24 schreef OudeMan het volgende:
10%, da's zo'n beetje de werkloosheid van Frankrijk. Een vrij normaal percentage dus. Daar zitten wij nog lang niet aan, maar onder de 8% valt het sowieso bijna niet op.
Ik heb het dan ook niet zozeer over een percentage als wel over het sentiment eromheen. Hypotheken liggen al moeilijker en de economie staat er niet goed voor, dat zit in de kop en dan reageren mensen anders op een eventuele aankoop van een huis, athans iemand die een beetje nadenkt. Dat wordt eerder erger dan beter de komende tijd als de 'oude economie' klappen krijgt, groot of niet.
pi_63583849
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 00:28 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik heb het dan ook niet zozeer over een percentage als wel over het sentiment eromheen. Hypotheken liggen al moeilijker en de economie staat er niet goed voor, dat zit in de kop en dan reageren mensen anders op een eventuele aankoop van een huis, athans iemand die een beetje nadenkt. Dat wordt eerder erger dan beter de komende tijd als de 'oude economie' klappen krijgt, groot of niet.
Jawel, maar zolang de werkloosheid nog niet enorm oploopt zal dit allemaal nog niet zo'n groot effect op de huizenprijze hebben. Dan blijven mensen lekker zitten waar ze zitten en betalen ze braaf hun hypotheek.
pi_63584407
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 00:39 schreef OudeMan het volgende:
... Dan blijven mensen lekker zitten waar ze zitten ....
En dat is het hele probleem ...
pi_63584462
Ik ben het probleem!
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_63586708
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 01:27 schreef ondeugend het volgende:
Ik ben het probleem!
Ik ook! En ik woon er pas net
pi_63586860
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:28 schreef Scorpie het volgende:
Ze worden misschien goedkoper, maar worden ze ook betaalbaarder in deze tijden van economische crisis? Want wat is een huis waard als de hypotheek die je ervoor moet afsluiten niet afgegegeven wordt door de bank omdat deze een stuk strenger zijn geworden?
Nee, ze worden niet betaalbaarder. Dat is ook het wrange, je zou misschien denken dat dit gunstig is voor minder kapitaalkrachtigen, maar dat is niet zo.
De prijs daalt omdat men zich de hogere prijs niet kan veroorloven.

Dat in de arbeidsmarkt nog niet eens is ingestort is dan alleen maar een heel slecht teken.. als 'men' het nu - bij gelijke inkomsten als enige tijd terug zich niet kan veroorloven, dan wordt het nog veel erger wanneer de inkomsten gaan teruglopen.

Komt bij dat als de waardestijging voorlopig uit de markt is, de risico's voor de bank om een hypotheek op het huis te verstrekken ook groter wordt.

Ssssssssssneeuwballen !
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 28 november 2008 @ 09:48:46 #22
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63587737
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 01:22 schreef elcastel het volgende:

[..]

En dat is het hele probleem ...
Nee, dat is geen groot probleem. Dat zorgt alleen voor stagnatie.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  † In Memoriam † vrijdag 28 november 2008 @ 10:16:12 #23
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63588333
Huisjes kopen.
Carpe Libertatem
pi_63588861
quote:

5 jaar geleden waren er ook huizen die in prijs bijgesteld werden. Wat een paniekvoetbal zeg.

De OESO heeft berekend dat 2009 een lastig jaar wordt voor NL, maar dat in 2010 NL weer gewoon prima gaat draaien. In 2009 wordt verwacht dat de werkloosheid voor diegenen die huizen überhaupt kunnen kopen niet zal stijgen (sterker nog: er wordt alsnog een toename in vacatures verwacht voor die groep). Dat er mensen op straat komen te staan met een inkomen waar je never nooit een huis voor kan kopen is niet zo relevant, ik hoef dat hoop ik niet uit te leggen.

Besteedbaar inkomen neemt het komende jaar voor de mensen met een ruim modaal, of hoger, inkomen toe zo is de verwachting.

De rente zal afnemen, zo is de verwachting.

Ziehier: geen recept voor fikse prijsdalingen over de gehele linie. Dat er nu correcties komen voor woningen zonder kwaliteit en woningen die staan op een plek waar geen mens wil wonen... tsja. Dat zal wel. Who cares? Dat is zoiets als concluderen dat de tweedehandse automarkt ineen zakt omdat geen mens een tweedehand Landwind wil kopen, zelfs niet voor 20% van de nieuwprijs.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 28 november 2008 @ 13:37:58 #25
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63593704
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 10:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

5 jaar geleden waren er ook huizen die in prijs bijgesteld werden. Wat een paniekvoetbal zeg.

De OESO heeft berekend dat 2009 een lastig jaar wordt voor NL, maar dat in 2010 NL weer gewoon prima gaat draaien. In 2009 wordt verwacht dat de werkloosheid voor diegenen die huizen überhaupt kunnen kopen niet zal stijgen (sterker nog: er wordt alsnog een toename in vacatures verwacht voor die groep). Dat er mensen op straat komen te staan met een inkomen waar je never nooit een huis voor kan kopen is niet zo relevant, ik hoef dat hoop ik niet uit te leggen.

Besteedbaar inkomen neemt het komende jaar voor de mensen met een ruim modaal, of hoger, inkomen toe zo is de verwachting.

De rente zal afnemen, zo is de verwachting.

Ziehier: geen recept voor fikse prijsdalingen over de gehele linie. Dat er nu correcties komen voor woningen zonder kwaliteit en woningen die staan op een plek waar geen mens wil wonen... tsja. Dat zal wel. Who cares? Dat is zoiets als concluderen dat de tweedehandse automarkt ineen zakt omdat geen mens een tweedehand Landwind wil kopen, zelfs niet voor 20% van de nieuwprijs.
Alhoewel ik over de hele linie iets negatiever ben over de vooruitzichten, kan ik het alleen maar eens zijn met deze post. Al dat paniekerige gedoe.

Ik heb sterk het idee dat de paniek voornamelijk gecreëerd wordt door proleten in een sociaal huurkrot en met ¤1500 euro op de bank, die nu hun kans schoon zien en hopen dat de boel instort, zodat zij ook nog eens aan de beurt komen. Nou vergeet het maar, je zult er toch echt hard(er) voor moeten werken.
pi_63596389
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 09:48 schreef Lemmeb het volgende:
Nee, dat is geen groot probleem. Dat zorgt alleen voor stagnatie.
Ja en stilstand is achteruitgang. Voorlopig zijn de hypotheekrentes omhoog en de huizen nogsteeds duur, Tel daar zometeen een onzekeretoekomst voor velen bij op en je kunt op je vingers natellen dat het een tricky tijd is. Tuurlijk als je het kan betalen koop je gewoon, duur of goedkoop, probleem is meer dat mensen niet weten of ze het straks nog kunnen betalen ...
  vrijdag 28 november 2008 @ 15:25:22 #27
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63596469
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 15:22 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ja en stilstand is achteruitgang.
Stilstand zorgt voor stilstand. Gerelateerd aan de inflatie betekent dat inderdaad achteruitgang. Maar geen nominale waardedalingen.
pi_63597196
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 15:25 schreef Lemmeb het volgende:
Stilstand zorgt voor stilstand. Gerelateerd aan de inflatie betekent dat inderdaad achteruitgang. Maar geen nominale waardedalingen.
Op dit moment heb je verkopers die willen verkopen omdat ze bang zijn dat ze straks minder vangen voor hun woning, en kopers wachten af door de onheilspellende berichtgeving. Dit klinkt als stagnatie, maar neem je dat sentiment mee, dan moet de markt dalen om weer open te breken, dit omdat ik verwacht dat de verkopende kant de boel moet forceren, aangezien de kopende kant daar even geen trek in heeft (sentiment, toekomstperspectief).

En ik beweer nergens dat er al nominale waardedalingen zijn, ik schat alleen in dat die wel gaan komen, misschien kort, maar de druk naar beneden is groter dan andersom.
  vrijdag 28 november 2008 @ 16:24:39 #29
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_63598116
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:24 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
de schuld van de lokale overheid die de grondprijs te duur maakt
de schuld van de landelijke overheid met al hun regeltjes wat het bouwen onnodig duur maakt
+
de schuld van projectontwikkelaars en grote aannemers (je weet wel, die van de bouwfraude)
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_63598191
Vathorst Door al die negatieve publiciteit heb je geen kredietcrisis nodig om daar de prijzen te laten dalen
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_63598236
Nu maar hopen dat bouwend Nederland meer redelijk geprijsde woningen gaat bouwen En niet alleen villa's omdat daar het rendement hoger op is.
pi_63598400
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 15:51 schreef elcastel het volgende:

maar de druk naar beneden is groter dan andersom.
Dat is WEL waar. Alleen denk ik dat dit drukverschil te kort zal aanhouden om ook goede, gewilde woningen te raken.
pi_63599494
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:37 schreef Lemmeb het volgende:

Ik heb sterk het idee dat de paniek voornamelijk gecreëerd wordt door proleten in een sociaal huurkrot en met ¤1500 euro op de bank, die nu hun kans schoon zien en hopen dat de boel instort, zodat zij ook nog eens aan de beurt komen. Nou vergeet het maar, je zult er toch echt hard(er) voor moeten werken.
QFT!

Dit gejammer komt idd van mensen die hopen dat het in elkaar zal storten. Get over it dat je geen huis kan kopen......Val ons daar niet mee lastig.

TS heeft trouwens een geweldig onderbouwde OP (hulde daarvoor) en loopt ook in andere topics verdoemenenis te verkondigen, hij woont zeker nog bij zijn ouders als 40jarige in de hoop volgend jaar een huis te kunnen kopen, maar laten we wel wezen als je dat nu niet kan, lukt het dan ook niet, banken zijn dan nóg voorzichtiger.
pi_63600034
quote:

[..]

Alhoewel ik over de hele linie iets negatiever ben over de vooruitzichten, kan ik het alleen maar eens zijn met deze post. Al dat paniekerige gedoe.

Sterke post waar ik het helemaal mee eens ben.

Behalve als je zo'n HRA rat bent natuurlijk, dan zie ik het liefst executieverkoop en dan krijg je wel een keer een eurootje van me bij de Albert Heijn voor de deur (krantje mag je houden).

Maar verder heb je helemaal gelijk.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_63600296
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 10:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Inderdaad, de ontwikkelaars proberen er bij de gemeenten altijd een zo hoog mogelijke dichtheid aan woningen doorheen te krijgen omdat ze daar veel meer op verdienen dan op ruime kavels .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_63600388
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 16:28 schreef HarryP het volgende:
Nu maar hopen dat bouwend Nederland meer redelijk geprijsde woningen gaat bouwen En niet alleen villa's omdat daar het rendement hoger op is.
Juist op de redelijk geprijsde rijtjeswoningen in hoge dichtheden is het rendement het hoogste maar daar wil je geen hele wijken vol mee hebben dan heb je 20 jaar later namelijk een probleem. Echter de ontwikkelaars willen er graag naar toe omdat ze daarop meer verdienen.
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:08:31 #37
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63600436
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 17:22 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

QFT!

Dit gejammer komt idd van mensen die hopen dat het in elkaar zal storten. Get over it dat je geen huis kan kopen......Val ons daar niet mee lastig.

TS heeft trouwens een geweldig onderbouwde OP (hulde daarvoor) en loopt ook in andere topics verdoemenenis te verkondigen, hij woont zeker nog bij zijn ouders als 40jarige in de hoop volgend jaar een huis te kunnen kopen, maar laten we wel wezen als je dat nu niet kan, lukt het dan ook niet, banken zijn dan nóg voorzichtiger.
Hoor ik hier het gejammer van iemand die veel te veel heeft betaald voor 4 oude muren en een oud dak, en nu bang is dat z'n kaartenhuis financieel instort?
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:09:33 #38
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63600454
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Inderdaad, de ontwikkelaars proberen er bij de gemeenten altijd een zo hoog mogelijke dichtheid aan woningen doorheen te krijgen omdat ze daar veel meer op verdienen dan op ruime kavels .
Zie hier nog een van de problemen in Nederland! Mensen meer laten betalen voor kleinere tuintjes... Het is belachelijk dat ze zoveel geld verdienen aan een stukje weiland, laat ze hun geld verdienen uit het daadwerkelijke bouwen van huizen...
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:11:39 #39
3542 Gia
User under construction
pi_63600499
Hopelijk zitten de huizenprijzen op een dieptepunt tegen de tijd dat onze kids een huis willen kopen.
Ik zie er dus wel voordelen in.
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:13:02 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_63600528
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoor ik hier het gejammer van iemand die veel te veel heeft betaald voor 4 oude muren en een oud dak, en nu bang is dat z'n kaartenhuis financieel instort?
Joh, jullie arme jaloerse mensen die geen huis kunnen betalen kunnen wel gniffelen bij dit soort berichten, maar je schiet er geen kont mee op. Niemand gaat vrijwillig een huis met verlies verkopen. Kortom, heel de markt gaat op slot en er komt niets meer op de markt. Sta je daar te juichen dat "de huizenprijzen" omlaag knallen. De enige huizen die nog op de markt komen, zijn van mensen die hun hypo niet kunnen betalen. Nou... Tof! Lachen! Zo! Gerechtigheid, kunnen wij nu een huis kopen! Heb je al bedacht waar die mensen gaan wonen?

Kortom, die prijzen zullen vast wel omlaag gaan, maar de mensen zonder huis gaan er in ieder geval niet voluit van profiteren. De enige situatie waarmee starters profiteren is die van een overheid die ineens bouw van huizen zo gigantisch gaat subsidieren EN alle bestemmingsplannen gaat wijzigen zodat er ineens in noodtempo ruime huizen voor weinig geld uit de grond gestampt gaat worden.

Zie jij dat gebeuren? Ik niet .
Kortom, zolang ik mijn hypotheek kan betalen wens ik jullie vanaf de zijlijn veel succes op de huizenmarkt .
pi_63600596
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zie hier nog een van de problemen in Nederland! Mensen meer laten betalen voor kleinere tuintjes... Het is belachelijk dat ze zoveel geld verdienen aan een stukje weiland, laat ze hun geld verdienen uit het daadwerkelijke bouwen van huizen...
Gevolg van een halfslachtige poging tot meer marktwerking .
pi_63600806
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:11 schreef Gia het volgende:
Hopelijk zitten de huizenprijzen op een dieptepunt tegen de tijd dat onze kids een huis willen kopen.
Ik zie er dus wel voordelen in.
Kortzichtig en geen flauw benul van de realiteit. Zo lang de schaarste blijft (reken er maar op voor de komende 30 jaar minstens) zal men grofweg hetzelfde deel van het inkomen besteden aan wonen.

Dus de huizenprijs maakt voor de kinderen om in te stappen zo goed als niets uit. Het enige "voordeel" is dat er dan wellicht een snellere stijging aan zit te komen, maar daar heb je pas wat aan aan het eind van de rit en dat is doorgaans zo ver weg dat de golfbeweging een redelijke rechte lijn is geworden.

Ergo: Het maakt grofweg geen donder uit.
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:31:37 #43
3542 Gia
User under construction
pi_63600934
Wellicht komt er een grotere vraag naar goedkopere woningen, waardoor de prijzen daarvan wel omhoog gaan.
Ook dat is gunstig voor ons, met onze hypotheek van slechts 1 tonnetje.
De huizen hier in de straat, rijtjeshuizen, doen het vooralsnog best goed.

Maar goed, ik zit hier goed. Hoef voorlopig nergens naartoe.
Onze kinderen zitten nog wel een jaartje of 6 tot 8 op school. Daarna zien we wel verder.
pi_63601148
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:31 schreef Gia het volgende:
Ook dat is gunstig voor ons, met onze hypotheek van slechts 1 tonnetje.
EN
quote:
Maar goed, ik zit hier goed. Hoef voorlopig nergens naartoe.
Wat verwacht je dan te winnen?
pi_63601453
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nee hoor gelukkig niet. Mijn huis bevind zich in het segment waar de minste klappen gaan vallen (mochten die gaan vallen, wat ik betwijfel) En mocht het gaan instorten waar jij blijkbaar op zit te wachten dan blijf ik lekker zitten waar ik zit bevalt mij prima, lage woonlasten dus veel geld overhouden.

Zie verder de reactie van bleiblei waar ik het helemaal mee eens ben

Al dat gezeur over dalende prijzen zijn alleen maar van gefrustreerde huurders die maandelijks hun geld weggooien een huis is over 30 jaar nog steeds een prima investering. Dat het nu wellicht wat minder gaat zegt niets over de langere termijn. Succes in je huurhuis! Ik zou er niet dood in aangetroffen willen worden in een of ander gammel pandje.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bulletdodger op 28-11-2008 19:02:43 ]
pi_63601568
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:13 schreef bleiblei het volgende:

Kortom, zolang ik mijn hypotheek kan betalen wens ik jullie vanaf de zijlijn veel succes op de huizenmarkt .
De ramp voor personen voltrekt zich pas als ze inderdaad de hypotheek niet meer kunnen betalen.

Dat kan overigens best gunstig zijn voor starters, mijn moeder kocht haar eerste echt eigen huis (dus niet met mijn vader samen) van een meneer die het bijna huilend verkocht. 50.000 verlies dacht ik, en per week dat hij wachtte werd het verlies groter. Hij kon een baan krijgen - aan de andere kant van het land.

Maar goed, het kan zo dol niet worden dat *ik* mijn hypotheek niet betalen kan, dus ik wens heel Nederland het allerbeste - wat dat ook weze moge .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63601697
quote:

Dat verwacht ik ook, maar Vathorst is niet representatief. Die wijk is ontzettend negatief in het nieuws geweest omdat de bewoners er letterlijk doodziek worden van de ventilatiesystemen waarmee de woningen daar zijn uitgerust. Als je daar over leest wil je er voor geen goud wonen. Google maar eens op vathorst en balansventilatie of zie Zembla.
pi_63603499
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:13 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Joh, jullie arme jaloerse mensen die geen huis kunnen betalen kunnen wel gniffelen bij dit soort berichten, maar je schiet er geen kont mee op. Niemand gaat vrijwillig een huis met verlies verkopen. Kortom, heel de markt gaat op slot en er komt niets meer op de markt. Sta je daar te juichen dat "de huizenprijzen" omlaag knallen. De enige huizen die nog op de markt komen, zijn van mensen die hun hypo niet kunnen betalen. Nou... Tof! Lachen! Zo! Gerechtigheid, kunnen wij nu een huis kopen! Heb je al bedacht waar die mensen gaan wonen?

Kortom, die prijzen zullen vast wel omlaag gaan, maar de mensen zonder huis gaan er in ieder geval niet voluit van profiteren. De enige situatie waarmee starters profiteren is die van een overheid die ineens bouw van huizen zo gigantisch gaat subsidieren EN alle bestemmingsplannen gaat wijzigen zodat er ineens in noodtempo ruime huizen voor weinig geld uit de grond gestampt gaat worden.

Zie jij dat gebeuren? Ik niet .
Denk dat je geljk hebt ja. Mensen gaan niet hun woning met verlies verkopen dus verkopen hun huis gewoon domweg niet. Dat heeft gevolgen voor de markt maar bv ook de files, mensen kunnen niet meer verhuizen naar een woning dichterbij hun werk en gezinsuitbreiding zal ook even op de lange baan geschoven worden.

Huisvesting is nou eenmaal 1 vd belangrijkste zaken in een mensenleven naast voeding. Ik wil zelf ook dolgraag verhuizen en gaan samenwonen maar helaas, ik ga nu mijn woning niet te koop zetten! 6% van mijn stad staat al te koop momenteel dus ik blijf mooi nog zitten tot die stomme kredietcrisis over is en die jankballen op de beurs hun traantjes weggepoest hebben. (want die hebben met dag godverdomse emotionele gezeik en gejank van ze de hele economische wereld tot stilstand gebracht en gezonde bedrijven failliet laten gaan )

Huizenprijzen zullen misschien wel dalen op de korte termijn omdat de mensen die een nieuw huis hebben
gekocht van hun oude huis af willen maar dat is maar tijdelijk.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 28 november 2008 @ 22:10:04 #49
3542 Gia
User under construction
pi_63607672
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

EN
[..]

Wat verwacht je dan te winnen?
Oh, niks, gaat erom dat ik straks niet in de schulden kom, doordat de waarde van ons huis daalt onder de hypotheeklast. Ik verwacht dat, zeker hier in Helmond in de wijk Brandevoort, veel mensen dit zullen gaan beleven.

Dan zitten wij goed, met op dit moment pakweg een ton overwaarde. Het moet echt gek gaan, wil dat totaal wegvallen. Het zal wel minder worden, maar problemen krijgen wij er niet door.

Wat betreft de kids, nu 14 en 16, hoop ik dat de huizenmarkt aantrekt nadat zij, wellicht op een gunstig moment, een huis kunnen kopen.
pi_63610354
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 16:34 schreef DS4 het volgende:
Dat is WEL waar. Alleen denk ik dat dit drukverschil te kort zal aanhouden om ook goede, gewilde woningen te raken.
Ik verwacht een kortstondige daling en dan realiseert men zich dat de prijzen meevallen en de rentes inmiddels meevallen, zodra het puzzeltje ogenschijnlijk weer een beetje gaat passen zit het ook op de huizenmarkt weer goed. Wat dat aangaat is de Nederlandse markt totaal anders dan die in de VS, wat daar gebeurt zie ik hier niet gebeuren.
pi_63610426
quote:

[..]

Uit het dalen van de prijzen van enkele (duurdere?) huizen in Amersfoort concludeer jij dat de huizenmarkt flinke klappen krijgt?
pi_63610458
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 23:35 schreef Halcon het volgende:
Uit het dalen van de prijzen van enkele (duurdere?) huizen in Amersfoort concludeer jij dat de huizenmarkt flinke klappen krijgt?
Zo redeneert de media wel en die zijn grotendeels verandtwoordelijk voor het sentiment. Mensen praten de boel naar beneden, de media voorop.
pi_63613801
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 23:36 schreef elcastel het volgende:

Zo redeneert de media wel en die zijn grotendeels verandtwoordelijk voor het sentiment. Mensen praten de boel naar beneden, de media voorop.
Dat wordt tegenwoordig veel geroepen over de huizen- en aandelenmarkt en de economie in het algemeen, maar het is onzin. Aandacht in de media kan bewegingen versnellen of tijdelijk verergeren (of juist vertragen en dempen..), maar de oorzaak ligt gewoon bij de marktomstandigheden. Die veroorzaken de bewegingen en daar hebben de media niets mee te maken. Je kunt het slechte weer ook niet op het weerbericht afschuiven.
pi_63614470
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 02:34 schreef dvr het volgende:
Dat wordt tegenwoordig veel geroepen over de huizen- en aandelenmarkt en de economie in het algemeen, maar het is onzin. Aandacht in de media kan bewegingen versnellen of tijdelijk verergeren (of juist vertragen en dempen..), maar de oorzaak ligt gewoon bij de marktomstandigheden. Die veroorzaken de bewegingen en daar hebben de media niets mee te maken. Je kunt het slechte weer ook niet op het weerbericht afschuiven.
Als de media elk wissewasje uitlicht en maar over rampspoed praat dan gaat de mens daar in geloven. Zo ook met de kredietcrisis en in dit geval de huizenmarkt of de betaalbaarheid van woningen. Daarmee zijn ze niet de oorzaak, ook geen veroorzaker, maar wel het middel om het sentiment omlaag te krijgen.
pi_63614502
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 02:34 schreef dvr het volgende:

[..]

Economie is voor een flink deel vertrouwen. Weer niet.
pi_63615502
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 23:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

De wens is de vader van de gedachte
  zaterdag 29 november 2008 @ 11:58:04 #57
3542 Gia
User under construction
pi_63616563
Naja, het is natuurlijk wel zo dat huizen nu erg lang te koop staan, waardoor ze hun vraagprijs uiteindelijk wel moeten verlagen.
Mensen zijn bang om nu een huis te kopen, omdat er het risico inzit dat binnenkort de waarde van de woning gaat zakken onder de hypotheekwaarde.
Als er dan iets gebeurt, scheiding bijvoorbeeld, en je bent gedwongen te verkopen, dan heb je toch een probleem.

Allebei de buurjongens hebben pas een huis gekocht. Ik hoop voor hen niet dat dit zal gebeuren.
pi_63617189
Ik zit nu in een leeftijdsgroep dat veel vrienden en bekenden hun eerste huizen kopen maar die letten meestal wel redelijk goed op wat voor hypotheek ze nemen, waar mogelijk op 1 salaris, dan eerst maar wat kleiner wonen. Als je dat doet kan je wel een klap opvangen.
  zaterdag 29 november 2008 @ 12:44:28 #59
3542 Gia
User under construction
pi_63617357
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:35 schreef du_ke het volgende:
Ik zit nu in een leeftijdsgroep dat veel vrienden en bekenden hun eerste huizen kopen maar die letten meestal wel redelijk goed op wat voor hypotheek ze nemen, waar mogelijk op 1 salaris, dan eerst maar wat kleiner wonen. Als je dat doet kan je wel een klap opvangen.
Dat is ook heel verstandig. Wij hebben destijds ook op één salaris gekocht. En het is nu wel wat krap met twee tienerzonen, maar dat komt helemaal goed wanneer zij de deur uitgaan. Verder woon ik hier echt wel naar mijn zin. Ik hoef geen groot huis, wat ik maar net kan betalen. Ik leef liever wat ruimer.

Ik ken een stel dat nu in scheiding ligt, die over een jaar of 3 hun huis waarschijnlijk zullen moeten verkopen.
Voorlopig kan zij blijven zitten en heeft hij tijdelijk elders onderdak. Maar als ze straks moeten verkopen, dan zitten ze waarschijnlijk beide met een schuld. Tja, dat krijg je met huizen van zo'n 6 ton. Dan betekent een daling van 10 procent toch al gauw een verlies van 60.000 euro.
pi_63617434
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:58 schreef Gia het volgende:
Mensen zijn bang om nu een huis te kopen, omdat er het risico inzit dat binnenkort de waarde van de woning gaat zakken onder de hypotheekwaarde.
de 'waarde' zakt niet, dat er jarenlang en nog steeds een valse waarde aan gegeven is en dat mensen dat dan toch grif betalen is niet mijn probleem.

Je moet t zien als dat ik meer verdien dan dat ik daadwerkelijk krijg.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_63617450
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:44 schreef Gia het volgende:
Tja, dat krijg je met huizen van zo'n 6 ton. Dan betekent een daling van 10 procent toch al gauw een verlies van 60.000 euro.
Om een huis van 6 ton te kunnen kopen moet je al snel iets van 125.000¤ (gezamelijk) inkomen meebrengen, of je hbt echt je nek te ver uitgestoken. En voor iemand die 125.000¤ verdient is een verlies op het huis van 60k een heel ander verhaal dan voor jan modaal. Overigens is er voorlopig nog geen 10% van af.
pi_63617631
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:50 schreef elcastel het volgende:

[..] Overigens is er voorlopig nog geen 10% van af.
Zeker niet ten opzichte van het prijsniveau waarop ze waarschijnlijk gekocht hebben een aantal jaren terug.
pi_63618800
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:58 schreef Gia het volgende:
Naja, het is natuurlijk wel zo dat huizen nu erg lang te koop staan, waardoor ze hun vraagprijs uiteindelijk wel moeten verlagen.
Je vergeet het alternatief: er blijven wonen / verhuren.
  zondag 30 november 2008 @ 16:13:58 #64
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_63645751
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:50 schreef elcastel het volgende:

[..]

Overigens is er voorlopig nog geen 10% van af.
Het zal 20% tot 50% worden.
Ik hoor veel mensen (met een koophuis) leuteren over schaarste, maar dat is geen enkel garantie voor stijgende prijzen.

Onze schulden-economie gaat rake klappen krijgen!

http://www.huizenmarkt-ze(...)ulden-nader-belicht/

[ Bericht 0% gewijzigd door vastgoedzeepbel op 30-11-2008 16:31:10 ]
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
pi_63645917
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:13 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Het zal 20% to 50% worden.
Volgens jou misschien maar de praktijk lijkt er vooralsnog bepaald niet op .
pi_63646002
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hangt imo ook vooral er vanaf wat de economie precies gaat doen. Dat de huizenmarkt wat gaat dalen, verwacht ik wel, maar als de economie snel weer aantrekt, dan stabiliseert het ook weer snel. Als we in een echte depressie of recessie komen, dan is het wat anders. Maar dan is het ook geen feest voor starters, want dan krijgen die het ook moeilijk.
  zondag 30 november 2008 @ 16:34:04 #67
216787 vastgoedzeepbel
pi_63646171
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nog niet. ..... Iedereen weet dat het gaat gebeuren, ook degene die ontkennen..
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_63646182
quote:

Het zal 20% to 50% worden.
In de VS staat men op 22%. In de twee jaar voordat die daling in zette was de prijs juist met 23% toegenomen. In NL in dezelfde periode ongeveer 9%.

Dat houdt dus in dat jij voorspelt dat in een land waar de stijging in de tijd voor de daling factor 2,5 lager is de daling wel eens factor 2 hoger kan worden.

Dus: jij verwacht een factor 5 ten aanzien van de problematiek in de VS, terwijl iedereen met een werkende hersencel kan bedenken dat de problematiek in de VS heviger is dat deze in NL zal worden.

Ik weet inmiddels waar die vastgoedzeepbel waar jij je naar vernoemd hebt zich bevindt. Tussen jouw oren!
pi_63646406
quote:

[..]

Het zal 20% tot 50% worden.
Ik hoor veel mensen (met een koophuis) leuteren over schaarste, maar dat is geen enkel garantie voor stijgende prijzen.

Onze schulden-economie gaat rake klappen krijgen!

http://www.huizenmarkt-ze(...)ulden-nader-belicht/
Je dropt links naar uiterst suggestieve sites (huizenmarkt-zeepbel kun je niet echt objectief noemen nietwaar) en verder zie ik je het ook niet onderbouwen.
pi_63646418
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:34 schreef DS4 het volgende:

Ik weet inmiddels waar die vastgoedzeepbel waar jij je naar vernoemd hebt zich bevindt. Tussen jouw oren!
Scherp
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:25 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Hangt imo ook vooral er vanaf wat de economie precies gaat doen. Dat de huizenmarkt wat gaat dalen, verwacht ik wel, maar als de economie snel weer aantrekt, dan stabiliseert het ook weer snel. Als we in een echte depressie of recessie komen, dan is het wat anders. Maar dan is het ook geen feest voor starters, want dan krijgen die het ook moeilijk.
Ja precies, alsof starters dan wel opeens een vrijstaande villa kunnen kopen, dat denken ze wel maar dat ze dan wel erg tegenvallen
  zondag 30 november 2008 @ 16:51:11 #71
216787 vastgoedzeepbel
pi_63646545
quote:

[..]

In de VS staat men op 22%. In de twee jaar voordat die daling in zette was de prijs juist met 23% toegenomen. In NL in dezelfde periode ongeveer 9%.

Dat houdt dus in dat jij voorspelt dat in een land waar de stijging in de tijd voor de daling factor 2,5 lager is de daling wel eens factor 2 hoger kan worden.

Dus: jij verwacht een factor 5 ten aanzien van de problematiek in de VS, terwijl iedereen met een werkende hersencel kan bedenken dat de problematiek in de VS heviger is dat deze in NL zal worden.

In Nederland zijn de huizenprijzen de afgelopen 12 jaar met 300% gestegen.

http://vastgoed-zeepbel.s(...)ijna-vervijfvoudigd/

Circa 25 jaar geleden was de prijs van de gemiddelde Nederlandse woning slechts 120.000 gulden. Dat is niet meer dan zo'n 55.000 Euro! Hierbij dient vermeld te worden dat de Nederlandse huizenmarkt in 1982 in een crisis verkeerde en de huizenprijzen waren gekelderd. Toch is het bijna onwerkelijk dat de gemiddelde Nederlandse woning 25 geleden slechts 55.000 Euro kostte, terwijl de gemiddelde Nederlandse woning vandaag meer dan 250.000 Euro moet opbrengen! In 25 jaar tijd zijn de woningprijzen in Nederland dus bijna vervijfvoudigd!
huizenmarkt-zeepbel.nl
  zondag 30 november 2008 @ 16:55:10 #72
216787 vastgoedzeepbel
pi_63646633
quote:

[..]

Dat zal wel. Jij hebt veel gefinancierd vastgoed en veel bankiers vrinden, daarom zeg je dat er niets aan de hand is, net als Heemskerk van de Rabobank.
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_63647627
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:34 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Nog niet. ..... Iedereen weet dat het gaat gebeuren, ook degene die ontkennen..
Waarom? Zolang de economie niet echt totaal instort is er weinig aan de hand en blijven mensen gewoon huizen kopen (iets minder snel misschien maar toch)
pi_63648337
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:51 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

In Nederland zijn de huizenprijzen de afgelopen 12 jaar met 300% gestegen.
192%. Ken je feiten, voordat je denkt mee te kunnen praten...
quote:
Circa 25 jaar geleden was de prijs van de gemiddelde Nederlandse woning slechts 120.000 gulden. Dat is niet meer dan zo'n 55.000 Euro! Hierbij dient vermeld te worden dat de Nederlandse huizenmarkt in 1982 in een crisis verkeerde en de huizenprijzen waren gekelderd. Toch is het bijna onwerkelijk dat de gemiddelde Nederlandse woning 25 geleden slechts 55.000 Euro kostte, terwijl de gemiddelde Nederlandse woning vandaag meer dan 250.000 Euro moet opbrengen! In 25 jaar tijd zijn de woningprijzen in Nederland dus bijna vervijfvoudigd!
En nu?

25 jaar geleden was de rente grofweg 2,5-3x zo hoog als nu en het inkomen 2-2,5x zo laag... De gemiddelde woning is maar 4,5x meer waard.

5-7,5x zou dus normaal zijn. Zeg 5. Daar zitten we 10% onder.
pi_63648361
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:55 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

Dat zal wel. Jij hebt veel gefinancierd vastgoed en veel bankiers vrinden, daarom zeg je dat er niets aan de hand is, net als Heemskerk van de Rabobank.
Nee, iemand die zich vastgoedzeepbel noemt is veel objectiever...
  zondag 30 november 2008 @ 18:32:08 #76
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63648678
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:55 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Zal best.

En wat is jouw belang? De echte reden achter jouw nogal opzichtige vastgoedzeepbelkruistocht?
pi_63650971
Jammer dat ik net een huis gekocht heb. Aan de andere kant prima want dan worden de grotere huizen ook betaalbaarder.

De echte klap komt imo pas echt na 2025 als de babyboomers dood beginnen te gaan. Tegen die tijd kan je beter in de uitvaart gaan dan in de onroerend goed.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_63651508
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:23 schreef sizzler het volgende:

De echte klap komt imo pas echt na 2025 als de babyboomers dood beginnen te gaan. Tegen die tijd kan je beter in de uitvaart gaan dan in de onroerend goed.
Aantal huishoudens zal pas na 2040 gaan afnemen en steeds meer data lijkt erop te wijzen dat dat zelfs niet gaat gebeuren (onder meer doordat we mensen hier naartoe zullen gaan halen...).
pi_63652144
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Aantal huishoudens zal pas na 2040 gaan afnemen
Waarom pas na 2040?
quote:
en steeds meer data lijkt erop te wijzen dat dat zelfs niet gaat gebeuren (onder meer doordat we mensen hier naartoe zullen gaan halen...).
Welke data? Want als dat zo is dan hebben we ook geen vergrijzing-probleem.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_63652185
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Aantal huishoudens zal pas na 2040 gaan afnemen en steeds meer data lijkt erop te wijzen dat dat zelfs niet gaat gebeuren (onder meer doordat we mensen hier naartoe zullen gaan halen...).
Mensen naar Nederland halen? Kennismedewerkers mijden Nederland als de pest. Als straks de Oosteuropeanen wegblijven zijn de enige immigranten een batterij importbruiden en wat Afrikaanse gelukszoekers.
  zondag 30 november 2008 @ 21:10:56 #81
216787 vastgoedzeepbel
pi_63652383
quote:
Op zondag 30 november 2008 18:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, iemand die zich vastgoedzeepbel noemt is veel objectiever...
Ik wil een weddenschap met je aangaan hoor. Eind volgend jaar is er op zeker 10% af!!!!!
huizenmarkt-zeepbel.nl
  zondag 30 november 2008 @ 21:15:40 #82
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_63652529
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:10 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Ik wil een weddenschap met je aangaan hoor. Eind volgend jaar is er op zeker 10% af!!!!!
Hedgen, heel goed
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_63652859
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:02 schreef sizzler het volgende:

Waarom pas na 2040?
Omdat het aantal personen per huishouden af zal nemen.
quote:
Natte vinger data, want het is natuurlijk een inschatting. En het is gebaseerd op het tegengaan van vergrijzingsproblematiek, dus het klopt wel een beetje...
pi_63652887
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:04 schreef Halcon het volgende:

Mensen naar Nederland halen? Kennismedewerkers mijden Nederland als de pest. Als straks de Oosteuropeanen wegblijven zijn de enige immigranten een batterij importbruiden en wat Afrikaanse gelukszoekers.
Ik geef aan welke data er is. Ik ben er niet voor verantwoordelijk...
pi_63652928
quote:

10% tov eind dit jaar neem ik aan en over de gehele linie?

Ik heb wel interesse hoor. Hoeveel zetten we in?
pi_63660045
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:23 schreef sizzler het volgende:
Jammer dat ik net een huis gekocht heb. Aan de andere kant prima want dan worden de grotere huizen ook betaalbaarder.

Waarom jammer? Jammer als je het al een investering hebt gekocht, niet jammer als je een huis gebruikt om in te wonen. Dat wordt er niet minder door.
Sommige mensen kopen een huis om de verkeerde redenen. Dat is jammer
pi_63660047
quote:

[..]

En waarom wil je dat zo graag dan??
pi_63661476
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:27 schreef DS4 het volgende:

Ik heb wel interesse hoor. Hoeveel zetten we in?
Kom op, tijd is geld...
  maandag 1 december 2008 @ 10:14:20 #89
36431 bleiblei
pi_63661946
Het blijft grappig dat die vastgoedzeepbel knakker alleen met linkjes van zichzelf smijt .
Wel irritant dat ik elke keer weeeeeer die discussie met hem aan wil gaan. Zo een verspilde moeite .
pi_63666499
@bleiblei beetje last van dit effect?

maandag 1 december 2008 @ 13:25:57 #91
3542 Gia
User under construction
pi_63666527
quote:
Op maandag 1 december 2008 08:13 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Waarom jammer? Jammer als je het al een investering hebt gekocht, niet jammer als je een huis gebruikt om in te wonen. Dat wordt er niet minder door.
Sommige mensen kopen een huis om de verkeerde redenen. Dat is jammer
En wat als je net met je vriendin een huis van 6 ton hebt gekocht en dat daalt de komende jaren zo'n 20 % in waarde? Goed, hoef je niks om te geven, je kunt die hypotheek nog steeds betalen. Maar stel: je relatie gaat stuk! Dan ben je zo ongeveer gedwongen om daar samen te blijven wonen, omdat één persoon alleen het niet kan opbrengen en je bij verkoop ieder zo'n 60 000 euro schuld hebt, vanwege de onderwaarde.

Niet echt prettig, lijkt me.
pi_63666584
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:25 schreef Gia het volgende:

Zo is er wel meer niet prettig.

Meestal is er in deze situatie wel een mouw aan te passen overigens. Banken zijn niet gek, gedwongen verkopen leiden zelden tot een glimlach bij partijen. Ook niet bij de bank dus.
  maandag 1 december 2008 @ 13:43:42 #93
36431 bleiblei
pi_63666962
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:25 schreef Gia het volgende:

[..]

En wat als je net met je vriendin een huis van 6 ton hebt gekocht en dat daalt de komende jaren zo'n 20 % in waarde? Goed, hoef je niks om te geven, je kunt die hypotheek nog steeds betalen. Maar stel: je relatie gaat stuk! Dan ben je zo ongeveer gedwongen om daar samen te blijven wonen, omdat één persoon alleen het niet kan opbrengen en je bij verkoop ieder zo'n 60 000 euro schuld hebt, vanwege de onderwaarde.

Tja... Is dat niet bij alles wat je aanschaft op basis van een lening?
Je moet dan simpelweg een risicoanalyse doen voordat je de lening aangaat.
Loopt het achteraf mis. Tja, pech voor de kabouters. Heb je misgegokt. Zo simpel is het. Ze hadden ook voor 3ton een huis kunnen kopen. Was net zo goed geweest en liepen ze geen risico in boven geschetst verhaal.

Ik vind dit altijd zo een suf "what if" geneuzel. Als je van te voren een goed doordachte beslissing neemt en achteraf de ballen hebt om te zeggen "okee, misgegokt" als je teveel risico hebt gepakt. Zou dat een stuk makkelijker zijn.

En om terug ontopic te gaan, als de markt in elkaar zakt heb je een veels te korte tijd blije gezichtjes bij starters. Maar wel ten koste van anderen die toch echt ook een dak boven hun hoofd zouden moeten hebben. Mag vastgoedzeepbel raaien waar die huizen vandaan moeten komen.

[ Bericht 6% gewijzigd door bleiblei op 01-12-2008 13:53:56 ]
  maandag 1 december 2008 @ 13:44:03 #94
36431 bleiblei
pi_63666976
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:24 schreef FreedonNadd het volgende:
@bleiblei beetje last van dit effect?

[ afbeelding ]
Ik heb erg veel last van dat effect .
pi_63668364
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:44 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik heb erg veel last van dat effect .
ik hoop niet van deze

maandag 1 december 2008 @ 17:42:44 #96
3542 Gia
User under construction
pi_63673555
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:43 schreef bleiblei het volgende:

Tja... Is dat niet bij alles wat je aanschaft op basis van een lening?
Nee, dat vind ik niet. Als je een huis koopt, en je gaat scheiden, dan verdeel je meestal de overwaarde.

Als je schuld moet verdelen is dat erg vervelend.

Niet dat ik ermee zit. Ik vind het sowieso al dom om op meer dan één inkomen een huis te kopen.

Echt, ik ken mensen die zelfs de kinderbijslag en de dertiende maand meetelden om een zo hoog mogelijke hypotheek te kunnen krijgen. Die komen echt diep in de shit als hun huis straks onderwaarde krijgt en de relatie het niet redt.
pi_63673879
quote:
Op maandag 1 december 2008 17:42 schreef Gia het volgende:

Als je een huis koopt, en je gaat scheiden, dan verdeel je meestal de overwaarde.
Dat is feitelijk juist: meestal is er overwaarde...
quote:
Als je schuld moet verdelen is dat erg vervelend.
Als er restschuld is, is dat de consequentie.
quote:
Niet dat ik ermee zit. Ik vind het sowieso al dom om op meer dan één inkomen een huis te kopen.
Dat maakt overigens het probleem niet wezenlijk anders (zij het wel kleiner). Als je voor 6 ton een huis koopt zonder e.v. (hoewel dit bedrag a-typisch is voor een starter maakt het voor het verhaal niet uit, dus laat ik het bij 6 ton), dan is de hypotheek al snel 660.000. Daalt het huis dan ook nog in waarde zit je met een verschil van 180.000 euro.

Ook al blijft één van de twee partners achter in de woning, dan nog kan niet zo maar worden verlangd dat die partner dat verlies geheel zal dragen. Ik zou denken dat iig de helft van het reële waardeverlies door de andere partner gedragen moet worden. Kan dan mooi met de alimentatie verrekend worden.
quote:
Echt, ik ken mensen die zelfs de kinderbijslag en de dertiende maand meetelden om een zo hoog mogelijke hypotheek te kunnen krijgen. Die komen echt diep in de shit als hun huis straks onderwaarde krijgt en de relatie het niet redt.
Precies. Maar als ze het wel redden en de huizenmarkt trekt enorm aan kunnen ze aan het eind het meeste cashen...

Of het daarmee verstandig is... Ach... Hangt er toch enorm vanaf. Eind jaren 90 was het voor starters wellicht gewoon het meest verstandig, want je moest wel heel snel uit elkaar gaan om daar mee in de problemen te komen. Nu is dat wellicht anders, maar ook hiervoor geldt: iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid.

Persoonlijk vind ik het veel risicovoller om de maandlasten te laten drukken door rendement op aandelen die je nog maar waar moet maken... Wat niet zelden leidt tot een verhoogde maandlast als het tegenzit. Je zal nu maar met zo'n product zitten. Kun je met een goede relatie naar de schuldhulpverlening en dat is voor de meeste relaties niet het beste medicijn...
pi_63674095
quote:
Op maandag 1 december 2008 17:42 schreef Gia het volgende:

Waarom zou je niet de 13e maand bij je inkomen optellen? Volgens mijn CAO is dat een wezenlijk onderdeel van mijn loon. Kinderbijslag is wel raar IMO
  maandag 1 december 2008 @ 18:18:13 #99
36431 bleiblei
pi_63674336
quote:
Op maandag 1 december 2008 14:44 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

ik hoop niet van deze

[ afbeelding ]
*zoekt spiegel op*
Nah valt mee .
  maandag 1 december 2008 @ 18:22:47 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63674426
quote:
Dat valt nog wel mee, maar Vathorst , Nieuwland, Kattenbroek of Zielhorst?? Nee dank u
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_63677215
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:02 schreef sizzler het volgende:

De gemiddelde grootte van het aantal huishoudens blijft naar verwachting nog wel een tijdje dalen, dat in combinatie met een stijgende ruimtebehoefte per persoon zal er voor zorgen dat de vraag naar woonruimte voorlopig eerder blijft stijgen dan gaan dalen.
  maandag 1 december 2008 @ 20:26:42 #102
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63677600
Uiteindelijk is het een economische kwestie: al die singles kunnen wel vanalles willen, allemaal hun eigen hok met hypotheek, maar als er massawerkloosheid komt zullen ze toch allemaal weer bij elkaar kruipen.
pi_63677763
Ja als de economie echt totaal ineen stort zal de vraag naar wat duurdere woonruimte ook een flinke tik krijgen inderdaad.
  maandag 1 december 2008 @ 20:34:23 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63677843
Het is volgens mij trouwens uniek in de wereldgeschiedenis dat iedereen "recht" had op een eigen woonruimte, of deze kon betalen. Van oudsher woonden er altijd hele familieverbanden in huizen, en het beeld van de vrijgezelle jongeman of student "op kamers" bij een hospita is nog geen 30 jaar oud!
Dat onze uitkeringen zijn aangepast om iedereen de mogelijkheid te geven "op zichzelf" te wonen mag opmerkelijk genoemd worden. Wanneer je deze met 300 euro in mindering brengt gaan de mensen vanzelf wel bij elkaar wonen en stoken.
The End Times are wild
  maandag 1 december 2008 @ 20:35:36 #105
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63677883
quote:
Op maandag 1 december 2008 20:31 schreef du_ke het volgende:
Ja als de economie echt totaal ineen stort zal de vraag naar wat duurdere woonruimte ook een flinke tik krijgen inderdaad.
Eerder al.
  maandag 1 december 2008 @ 20:46:18 #106
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63678222
Ik denk dat de vraag naar meer woonruimte stijgt omdat mensen meer van hun leven alleen wonen (langer single, vergrijzing, mensen worden steeds ouder etc) maar het is ook zo dat de druk op de woningmarkt blijft toenemen.
De vraagprijs is te hoog, de verkoper komt er niet van af (heeft iets anders op het oog en moet dat laten schieten), de koper twijfelt of het huis wel waardevast is en blijft zitten waar hij zit.

Zo blijft per saldo iedereen zitten waar hij/zij zit. Als dan de prijzen gaan dalen, en verkopers zien dat bij elkaar dan is 't allemaal niet zo zeker meer. Kijk naar de beurs, hoeveel 'zekerheden' zijn daar wel niet gesneuveld de laatste paar weken?
Hier heb ik bij boodschap al geen voorbaat aan.
pi_63684082
quote:
Op maandag 1 december 2008 20:34 schreef LXIV het volgende:
Het is volgens mij trouwens uniek in de wereldgeschiedenis dat iedereen "recht" had op een eigen woonruimte, of deze kon betalen.
Ja, zo is er wel meer uniek... Het ziet er niet naar uit dat die situatie gaat veranderen. Dus als constatering is het heel leuk, maar in de vraag wat de huizenmarkt gaat doen moeten we gewoon uitgaan van de situatie zoals deze is. Een weg terug kan alleen als het economisch echt heel slecht zal gaan en daar ziet het niet naar uit. Gebeurt dat wel... dan knalt de huizenprijs wel in elkaar. Maar niet alleen vanwege verminderde vraag.
pi_63684107
quote:
Op maandag 1 december 2008 20:46 schreef Marmex het volgende:
Kijk naar de beurs, hoeveel 'zekerheden' zijn daar wel niet gesneuveld de laatste paar weken?

Toch is dat wat anders. Men moet wonen. Het is dus niet speculatief gericht en aandelen zijn dat wel.
  maandag 1 december 2008 @ 23:33:37 #109
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63684335
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:26 schreef DS4 het volgende:
Toch is dat wat anders. Men moet wonen. Het is dus niet speculatief gericht en aandelen zijn dat wel.
Tuurlijk is het wel speculatief, er wordt niet sec in vastgoed gewoond, een handelaar koopt geen woningen zodat hij een beetje keuze heeft waar hij kan wonen .. Het klinkt misschien minder speculatief, maar het blijft speculatief. Voor particulieren hetzelfde, hoofdreden is wonen inderdaad, maar als een stagantie ontstaat en het speculatieve verminderd voelt een markt dat ook. Wat dat aangaat is een crisis altijd wel in een zekere mate besmettelijk voor andere sectoren.
pi_63684616
Het is wel speculatief maar de effecten daarvan zijn minder heftig dan op de aandelenmarkt.
pi_63687156
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:25 schreef DS4 het volgende:

Dus als constatering is het heel leuk, maar in de vraag wat de huizenmarkt gaat doen moeten we gewoon uitgaan van de situatie zoals deze is.
Integendeel, je moet ze in hun trend zien; in het licht van de economische ontwikkelingen dus, en hoe ze daar in vergelijkbare situaties in het verleden op gereageerd hebben.
quote:
Een weg terug kan alleen als het economisch echt heel slecht zal gaan en daar ziet het niet naar uit.

De economische perspectieven zijn slechter, en fundamenteler en meer omvattend slechter, dan ik me ze sinds de jaren '70 kan herinneren, en dat is alleen omdat ik niet oud genoeg ben om nog verder terug te kunnen kijken. Naarmate de huidige neergang in de financiële sector en de export zijn sporen begint na te laten in de rest van de economie -en door de krimpende orderportefeuilles en opgedroogde kredietstromen zal dat hard gaan- wordt het steeds waarschijnlijker dat 2009-2010 jaren van ontslaggolven, desinvesteringen en liquidaties worden. Ook, en uiteindelijk júist, in ons dienstenlandje.
quote:
Gebeurt dat wel... dan knalt de huizenprijs wel in elkaar. Maar niet alleen vanwege verminderde vraag.
Het stijgende aanbod zal zeker ook een rol van belang spelen.
  dinsdag 2 december 2008 @ 07:05:25 #112
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_63687543
Dit valt nog mee...

volgend jaar word stap 1,VEEL ontslagen,
2010 stap 2 Hyper inflatie als gevolg van miljarden uit lucht maken met bank bail outs etc. (ja de dollar heeft invloed op jouw portomonee)
en in 2012 zijn we blij met lux eten met kerst.
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_63687755
En de huurprijzen gaan omhoog door het verminderde aanbod hoorde ik vanochtend op de radio?
Waarom zouden huizenprijzen dan dalen als er te weinig aanbod in huizen is over het algemeen?
pi_63687835
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:44 schreef Pheno het volgende:
En de huurprijzen gaan omhoog door het verminderde aanbod hoorde ik vanochtend op de radio?
Waarom zouden huizenprijzen dan dalen als er te weinig aanbod in huizen is over het algemeen?
Lijkt me logisch toch?
Mensen vluchten meer in huren omdat de hypotheek lastig wordt, dan wel bestand of nieuw. Andere reden kan zijn of men geen risico wil nemen in deze tijd.

Resultaat: meer druk op de huurmarkt -> prijzen gaan omhoog.

Bekijk het zo: Olie wordt 25 euro per liter -> Mensen gaan massaal fietsen kopen.
pi_63687880
De reden was niet dat de vraag groter werd, het aanbod stagneerde: projecten gaan niet door, etc.
Men merkt nog niets van die paniek die men in dit topic probeert te maken.
Ik probeer te bron te vinden (was op het journaal op radio 2), maar blijkbaar slapen de redactueren van diverse nieuwssites nog.

Mijn punt daarnaast is volgens jullie is de vraag naar goedkope huizen hoog. Als ik alleen al zie hoeveel mensen eigenlijk liever kopen in dit topic (vreemd ebron, maar wel een indicatie).
Echter, ook in die markt gaat het aanbod niet echt drastisch omhoog. Waarom zouden ze koopprijzen dalen? Omdat huizen op papier minder waard zouden worden? Alleen mensen met financiele problemen worden gedwongen uit hun huizen te gaan, de rest blijft toch gewoon zitten? Misschien niet blij omdat er mensen zijn die winst willen maken bij verkoop, maar als je niet verkoopt is er niets aan de hand. Het lijkt me eerder dat ze de markt op slot gooien
pi_63689428
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:33 schreef elcastel het volgende:

een handelaar
Ik heb het niet over de handelaren. Ik heb het over gezinnen met een woning. Natuurlijk zit er ook handel in vastgoed, maar de effecten daarvan op de markt zijn onvergelijkbaar met aandelen.
pi_63689530
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 03:59 schreef dvr het volgende:

Integendeel, je moet ze in hun trend zien; in het licht van de economische ontwikkelingen dus, en hoe ze daar in vergelijkbare situaties in het verleden op gereageerd hebben.
Het punt was juist dat er geen vergelijkbare situatie in het verleden was...
quote:
De economische perspectieven zijn slechter, en fundamenteler en meer omvattend slechter, dan ik me ze sinds de jaren '70 kan herinneren, en dat is alleen omdat ik niet oud genoeg ben om nog verder terug te kunnen kijken.
Wat bedoel je precies? De historisch hoge inkomens in NL? De historisch lage werkloosheid in NL? De nog altijd lage rente in NL?
quote:
wordt het steeds waarschijnlijker dat 2009-2010 jaren van ontslaggolven, desinvesteringen en liquidaties worden. Ook, en uiteindelijk júist, in ons dienstenlandje.
Er zal best her en der ontslagen worden, maar de OESO ziet al in 2010 weer de weg omhoog. Maar goed, het is afwachten. Want de toekomst voorspellen kan niemand.
quote:
Het stijgende aanbod zal zeker ook een rol van belang spelen.
Welk stijgende aanbod? De huizenproductie gaat gewoon weer naar beneden hoor...
pi_63689570
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:05 schreef The.Apple het volgende:

2010 stap 2 Hyper inflatie als gevolg van miljarden uit lucht maken met bank bail outs etc. (ja de dollar heeft invloed op jouw portomonee)
Ach, de onheilsprofeet is ook gearriveerd.

Je bent de derde wereldoorlog vergeten overigens...
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:32:20 #119
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_63690316
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat valt nog wel mee, maar Vathorst , Nieuwland, Kattenbroek of Zielhorst?? Nee dank u

Gefrustreerd dat je de huizen daar niet kan betalen?

Veel plezier in Schothorst Randebroek en Liendert .
IMO zijn bovenstaande wijken toch wel de betere van Amersfoort
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:34:55 #120
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_63690369
En het aanbod van het alternatief voor kopen is ook niet aanwezig:
quote:
Minder huurwoningen dan verwacht
Uitgegeven: 2 december 2008 09:25
Laatst gewijzigd: 2 december 2008 09:27

NAARDEN - De bouw van het aantal huurwoningen loopt sterk achter bij de verwachtingen. Vorig jaar werden 25.200 woningen gerealiseerd, terwijl de woningcorporaties er 34.000 hadden beloofd.
http://www.nu.nl/news/186(...)en_dan_verwacht.html

Dus het is of kopen of die kartonnen doos.. Want huren (met dank aan de linkse 2e kamer) is ook geen alternatief met de lange wachttijden.
pi_63690609
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:34 schreef HarryP het volgende:
[..]

Dus het is of kopen of die kartonnen doos.. Want huren (met dank aan de linkse 2e kamer) is ook geen alternatief met de lange wachttijden.
En wat gebeurt er met de prijzen van starterwoningen? Juist die gaan omhoog (iig ze dalen niet)
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:50:33 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63690703
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Gefrustreerd dat je de huizen daar niet kan betalen?

Veel plezier in Schothorst Randebroek en Liendert .
IMO zijn bovenstaande wijken toch wel de betere van Amersfoort
Jammer joh, wat dacht je van Dorrestein of de Berg??
Dan hebben we het over de betere wijken.

Vathorst, Nieuwland enz. zijn karakterloze nieuwbouwputten met huizen die te duur zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 2 december 2008 @ 11:20:38 #123
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_63691373
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Jammer joh, wat dacht je van Dorrestein of de Berg??
Dan hebben we het over de betere wijken.

Vathorst, Nieuwland enz. zijn karakterloze nieuwbouwputten met huizen die te duur zijn.

Wijken die voor 2x modaal niet te betalen zijn.
  dinsdag 2 december 2008 @ 11:55:02 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63692167
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 11:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wijken die voor 2x modaal niet te betalen zijn.
Ja en??
Jij begon te miepen dat ik gefrustreerd zou zijn omdat ik me Vathorst niet zou kunnen permitteren...

Liever een leuke 2 onder 1 kap voor 450.000 aan de Diamantweg dan in Vathorst

Kijk, dat jij gelijk over mijn vermeende frustratie gaat roepen is jouw probleem, dat ik de huizen per wijk vergelijk in een segment waar jij niet naar kijkt is nou eenmaal niet anders.
Feit is dat Vathorst enz. ook vol staan met huizen boven de 4 ton, en dat je voor dat geld in betere wijken in Amersfoort veel leukere woningen kunt krijgen. Juist in dat segment zijn de nieuwbouwwijken onevenredig duur.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_63701910
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:05 schreef The.Apple het volgende:
Dit valt nog mee...

Joh, schei uit. We zitten elkaar helemaal gek te praten momenteel. Er is maar één woord dat bepaalt of er een crisis is/komt of niet: vertrouwen. Daar is het volledige stelsel (in welke vorm dan ook) op gebaseerd.
Doemdenkers helpen niet om de situatie weer enigszins op de rails te krijgen. Die zitten in een hoekje te schreeuwen dat het einder der tijden eraan komt of dat iedereen zijn baan, geld en kinderen kwijtraakt. En ondertussen maar het slachtoffer uithangen.

Je onderschat de veerkracht van de menselijke geest. Welvaart maakt de mens lui. Moeilijke tijden zorgen voor nieuwe impulsen. Over vijf jaar kijken we terug op deze periode. Sterker en met oplossingen voor problemen die we nu niet aan kunnen/willen.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
pi_63702064
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:34 schreef HarryP het volgende:
[..]

Links heeft al decennia lang geen meerderheid gehad in de 2e kamer .

Denk dat je je dus maar eens in moet gaan lezen in de materie .

Overigens is het rechtse alternatief voor de huren (helemaal vrijgeven dus flinke prijsstijgingen) ook geen handige manier om meer betaalbare huurwoningen te krijgen...
  dinsdag 2 december 2008 @ 19:24:59 #127
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63704012
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is juist enorm speculatief! Als alle huizen in prijs halveren, zijn er niet opeens minder huizen o.i.d.; de tekorten blijven gewoon hetzelfde!
  dinsdag 2 december 2008 @ 19:27:09 #128
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63704093
quote:
Tsja, de woningcorporaties hebben ondertussen 32 miljard euro in kas, en bouwen standaard veel minder dan ze beloven... De politiek heeft hun machtspositie veroorzaakt, en wil dat duidelijk niet veranderen!
Ondertussen vangen directeurtjes van die clubs salarissen van een half miljoen (lees: een hele wijk moet huur betalen om die ene knakker z'n salaris te voorzien!) en weten ze ook dat ze meer geld kunnen vangen als ze minder huizen bouwen... Way to go!
pi_63704612
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 19:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het is juist enorm speculatief! Als alle huizen in prijs halveren, zijn er niet opeens minder huizen o.i.d.; de tekorten blijven gewoon hetzelfde!
Het tekort op de huizenmarkt is natuurlijk veel meer kwalitatief dan kwantitatief. Als de prijzen dan kelderen levert dat hele leuke speculatieobjecten op voor de wat langere termijn.
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:26:46 #130
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_63706361
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:58 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Lijkt me logisch toch?
Mensen vluchten meer in huren omdat de hypotheek lastig wordt, dan wel bestand of nieuw. Andere reden kan zijn of men geen risico wil nemen in deze tijd.

Resultaat: meer druk op de huurmarkt -> prijzen gaan omhoog.

Bekijk het zo: Olie wordt 25 euro per liter -> Mensen gaan massaal fietsen kopen.
Ik begrijp de laatste redenatie niet.

En ik vraag me ook af waarom het VINEX-plan nog steeds wordt uitgevoerd. Ik zou stilaan denken aan renovatie van bestaande woningen.
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:51:13 #131
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_63707321
quote:
Banken zijn voorzichtiger met hypotheken uitgeven. De norm 3½x bruto jaarsalaris is lang de norm geweest, de laatste paar jaren kon er zelfs tot 5x het bruto jaarsalaris voor een hypotheek worden uitgeschreven, nu is dat weer terug op 3x. Het gevolg is dat huizen minder goed verkoopbaar zijn. Ik moet het allemaal nog zien voor ik het geloof. De regering heeft er belang bij dat de huizen duur zijn, dus zullen ze wel met regelingen komen (verhoging hypotheekgarantie, verhoging HRA)
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_63707541
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:

norm 3½x bruto jaarsalaris is lang de norm geweest, de laatste paar jaren kon er zelfs tot 5x het bruto jaarsalaris voor een hypotheek worden uitgeschreven, nu is dat weer terug op 3x.
4,5.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:11:39 #133
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63707965
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

4,5.
Idd 4,5 nu. Een paar jaar geleden was het soms zelfs 6 a 7 keer een gecombineerd jaarsalaris (tweeverdieners), en huizen waren 40 tot 50% goedkoper (don't even start over de euro...).

Dit kan gewoon niet zo doorgaan.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:16:48 #134
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63708136
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:11 schreef Marmex het volgende:

[..]

Idd 4,5 nu. Een paar jaar geleden was het soms zelfs 6 a 7 keer een gecombineerd jaarsalaris (tweeverdieners), en huizen waren 40 tot 50% goedkoper (don't even start over de euro...).

Dit kan gewoon niet zo doorgaan.
Gaat het ook niet. Al geloof ik ook niet in prijsdalingen van >25%.
pi_63708376
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:16 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik ook niet. En in het lagere prijssegment zal de daling kleiner zijn.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:25:34 #136
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63708431
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:16 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Combineer de vergrijzing, de woningcorporaties die alleen maar potten en niet bouwen, de banken die enorm geschrokken zijn van de kredietcrisis, de inflatie, en de prijsstijgingen van de euro, meer singles - meer vraag naar zelfstandige (niet supergrote) woningruimte.
Nu staan er ook zaken als hypotheekrente-aftrek en eventuele verlaging van de kosten koperweer op de agenda. Mensen kijken het aan en wachten.

Waarom zou een woning niet 25% in prijs kunnen dalen? Als er overal woningen vrijkomen die verkocht 'moeten' worden ivm vergrijzing, kopers kunnen niet verhuizen omdat ze niet kunnen verkopen/ kopers kunnen niet verhuizen omdat ze het niet kunnen betalen.

Ik zie 't nog wel gebeuren hoor, kijk naar de beurs. Wat daar gebeurt is hield ook niemand voor mogelijk.
pi_63708619
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:25 schreef Marmex het volgende:

[..]

Combineer de vergrijzing, de woningcorporaties die alleen maar potten en niet bouwen, de banken die enorm geschrokken zijn van de kredietcrisis, de inflatie, en de prijsstijgingen van de euro, meer singles - meer vraag naar zelfstandige (niet supergrote) woningruimte.
Nu staan er ook zaken als hypotheekrente-aftrek en eventuele verlaging van de kosten koperweer op de agenda. Mensen kijken het aan en wachten.

Waarom zou een woning niet 25% in prijs kunnen dalen? Als er overal woningen vrijkomen die verkocht 'moeten' worden ivm vergrijzing, kopers kunnen niet verhuizen omdat ze niet kunnen verkopen/ kopers kunnen niet verhuizen omdat ze het niet kunnen betalen.

Ik zie 't nog wel gebeuren hoor, kijk naar de beurs. Wat daar gebeurt is hield ook niemand voor mogelijk.
Dat laatste is niet waar. Dergelijke beurscrashes zijn niet heel erg ongewoon. Een paar jaar geleden had je de internetbeurscrash. En de trend op de beurs was al een tijd naar beneden.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:33:01 #138
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_63708633
quote:

[..]

De beurzen zijn weer fors hoger gesloten. DJI (nog open) staat weer boven 8.000. Een echte diepe crisis zoals in de jaren 30 kan nooit meer. De politiek en bedrijven zijn gewoon veel te veel met elkaar verweven. Wat dacht je van het overnemen van banken, steunen van banken, werktijdverkorting die opeens zomaar kan en mag, steun aan autoindustrie...
Voor de huizenmarkt wordt ook wel iets verzonnen, maar zelfs Den Haag zit vast aan regels (Europees) dus moet het op een goede manier verpakt worden zodat het niet opvalt als steun.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:36:55 #139
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63708740
quote:

[..]

Combineer de vergrijzing,
True. Maar die oudjes wonen vaker samen in één huis dan de jongere generaties.
quote:
de woningcorporaties die alleen maar potten en niet bouwen,
Dat zorgt alleen maar voor hogere huizenprijzen.
quote:
de banken die enorm geschrokken zijn van de kredietcrisis,
True.
quote:
de inflatie, en de prijsstijgingen van de euro,
Inflatie zorgt er alleen maar voor dat de prijzen omhoog gaan.
quote:
meer singles - meer vraag naar zelfstandige (niet supergrote) woningruimte.
Jep, dus zeker geen lagere prijzen.
quote:
Nu staan er ook zaken als hypotheekrente-aftrek
True. Als ze die in één keer zouden afschaffen, zou de hele Nederlandse huizenmarkt in één klap in elkaar donderen.
quote:
en eventuele verlaging van de kosten koperweer op de agenda.
Verlaging kosten koper is juist een stimulerende maatregel die zorgt juist voor hogere prijzen.
quote:
Waarom zou een woning niet 25% in prijs kunnen dalen?
Daarom dus.

Een geloofwaardiger scenario is imho een lichte prijsdaling vervolgd door een stabilisatie van de prijzen over een lange termijn. Door de inflatie zullen de huizen dan effectief wel steeds minder waard worden.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:37:16 #140
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63708754
Ja daar zit wat in, het is niet meer zo als in de jaren 30.

Maar toch. Ik blijf nog ff zitten waar ik zit.

Kopers vinden de eventuele verlaging van de kosten koper natuurlijk een goede zaak. Maar je wilt geen huis kopen 1 week voordat die verlaging ingaat. Het draagt mee aan de onzekerheid die er heerst.
Een verlaging van de overdrachtsbelasting (lees belasting waar niets voor gedaan word, en je niets voor krijgt) scheelt al snel veel geld. En dat kan je wel gebruiken als je een huis koopt...!
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:39:16 #141
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63708825
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:37 schreef Marmex het volgende:
Ja daar zit wat in, het is niet meer zo als in de jaren 30.

Maar toch. Ik blijf nog ff zitten waar ik zit.
En waarom zou je niet blijven zitten waar je zit? Je hoeft niet te verhuizen...
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:41:56 #142
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63708909
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:39 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

En waarom zou je niet blijven zitten waar je zit? Je hoeft niet te verhuizen...
M'n hele leven op een studentenkamer - nee dank je.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:45:17 #143
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63708996
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:36 schreef Lemmeb het volgende:

Een geloofwaardiger scenario is imho een lichte prijsdaling vervolgd door een stabilisatie van de prijzen over een lange termijn. Door de inflatie zullen de huizen dan effectief wel steeds minder waard worden.
Dat zou goed zijn voor verkopers en kopers. Maar dan moet er wel gebouwd gaan worden...! In de lagere prijsklassen. Voor jonge gezinnen/ stelletjes, ouderen. Een huisje moet in of vlakbij de stad max 150k kosten, dat is net te betalen.

En wees nou eerlijk, das 330.000 gulden. Moest je daar 8 a 10 geleden om smeken of ze het wilden bouwen voor je?
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:47:12 #144
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63709042
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:45 schreef Marmex het volgende:

[..]

Dat zou goed zijn voor verkopers en kopers. Maar dan moet er wel gebouwd gaan worden...! In de lagere prijsklassen. Voor jonge gezinnen/ stelletjes, ouderen. Een huisje moet in of vlakbij de stad max 150k kosten, dat is net te betalen.
Waarom? Er staat zat te koop, ook in die prijsklasse. Mensen moeten gewoon niet zo zeiken.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:49:35 #145
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63709112
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:47 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Waarom? Er staat zat te koop, ook in die prijsklasse. Mensen moeten gewoon niet zo zeiken.
Er staat zat te koop - waarom zeiken mensen dan?
Omdat ze het niet kunnen betalen..........!
pi_63709204
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:45 schreef Marmex het volgende:

[..]

Ik wil dat een privevliegtuig max 50k kost, dat is ook net te betalen.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:54:25 #147
81601 Jikpunth
glow in the dark condoms...?
pi_63709280
Wat veel mensen in hun argumentatie voor het gemak over het hoofd zien is dat nederland door de nationale hypotheekgarantie (die een vereiste is voor koopsubsidie), heel wat sterker in de schoenen staat dan andere westerse economien.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jikpunth op 02-12-2008 23:32:24 ]
how can you misplace your penis so badly that you need it to glow?
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:54:46 #148
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63709289
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:49 schreef Marmex het volgende:

[..]

Er staat zat te koop - waarom zeiken mensen dan?
Omdat ze het niet kunnen betalen..........!
Als ze het niet kunnen betalen, dan verdienen ze niet genoeg. Simpel. Maar voor 150k staat zat te koop.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:54:49 #149
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63709292
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:52 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik wil dat een privevliegtuig max 50k kost, dat is ook net te betalen.
Als ie groot genoeg is om te wonen - koopje!
pi_63709330
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:47 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Als ik het hier zo lees: mensen willen de leukst gesitueerde huizen voor weinig. Want boehoe, ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Of voor een ton in het centrum van een stad. Maar natuurlijk niet in een tokkiewijk. Nee, er moet een winkelcentrum bij, school zonder gevaarlijke wegen, kindvriendelijke buurt met alleen bestemmingsverkeer. Voldoende OV, eigen carport (geen parkeerproblemen) en alle huizen moeten een tuin op het zuiden hebben.
En dat als starterswoning

dinsdag 2 december 2008 @ 22:00:26 #151
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63709517
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:55 schreef Pheno het volgende:

[..]

Als ik het hier zo lees: mensen willen de leukst gesitueerde huizen voor weinig. Want boehoe, ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Of voor een ton in het centrum van een stad. Maar natuurlijk niet ini een tokkiewijk. Nee, er moet een winkelcentrum bij, school zonder gevaarlijke wegen, kindvriendelijke buurt met alleen bestemmingsverkeer. Voldoende OV, eigen carport (geen parkeerproblemen) en alle huizen moeten een tuin op het zuiden hebben.
En dat als starterswoning

Das overdreven, maar dat zal je zelf ook wel weten. Het feit is gewoon dat economie gebaseerd is op vertrouwen, en hoe snel geld 'rondgaat', dwz mensen zijn rijk als andere mensen geld uitgeven, die het ergens moeten verdienen en die persoon verdient weer aan hun etc etc etc etc. You get the picture. Ivm inflatie etc moet het ook steeds sneller gaan draaien, geen groei is wel slecht.

Het is funest voor dat systeem als het door al die zaken die ik eerder noemde steeds langzamer gaat draaien, als je het 'tipping point' dan gehad hebt dan kan het heul snel gaan. Het is een vertrouwenskwestie, een verkoopprijs bijvoorbeeld.
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:02:11 #152
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63709571
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Als ze het niet kunnen betalen, dan verdienen ze niet genoeg. Simpel. Maar voor 150k staat zat te koop.
Ja maar de verhouding gemiddels salaris tegen gemiddelde woning is totaal scheefgetrokken. Dat een tokkie niet in een villabuurt kan wonen snapt iedereen.
pi_63709874
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:02 schreef Marmex het volgende:

[..]

Ja maar de verhouding gemiddels salaris tegen gemiddelde woning is totaal scheefgetrokken. Dat een tokkie niet in een villabuurt kan wonen snapt iedereen.
Waarom willen starters hier dat wel dan? Ik hoor ze alleen maar gillen dat de huizenprijzen omlaag moeten, maar een vinexwijk vinden ze dan weer niets, te min voor ze.

Overigens ben ik helemaal niet zoveel kwijt aan mijn hypotheeklasten, het zal wel een kwestie zijn van goed rondshoppen ipv bij Frisia lenen?
pi_63709913
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:26 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]
En ik vraag me ook af waarom het VINEX-plan nog steeds wordt uitgevoerd. Ik zou stilaan denken aan renovatie van bestaande woningen.
Omdat de vraag naar woonruimte nog steeds flink toeneemt. Er zijn veel meer alleenstaanden en ouderen blijven langer zelfstandig wonen, voor die vraag echt gaat dalen zijn we een flink aantal jaren verder.
pi_63709966
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:54 schreef Jikpunth het volgende:
Wat veel mensen in hun argumentatie voor het gemak over het hoofd zien is dat nederland door de nationale hypotheekgarantie (die een vereiste is voor huursubsidie), heel wat sterker in de schoenen staat dan andere westerse economien.
NHG en huursubsidie? NGH geldt voor koopwoningen, huursubsidie voor huurwoningen. Volgens mij zie jij wat dingen voor het gemak over het hoofd.
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:15:21 #156
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63710048
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

NHG en huursubsidie? NGH geldt voor koopwoningen, huursubsidie voor huurwoningen. Volgens mij zie jij wat dingen voor het gemak over het hoofd.
Hij bedoelt koopsubsidie.
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:17:08 #157
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63710108
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:11 schreef Pheno het volgende:

[..]

Waarom willen starters hier dat wel dan? Ik hoor ze alleen maar gillen dat de huizenprijzen omlaag moeten, maar een vinexwijk vinden ze dan weer niets, te min voor ze.

Overigens ben ik helemaal niet zoveel kwijt aan mijn hypotheeklasten, het zal wel een kwestie zijn van goed rondshoppen ipv bij Frisia lenen?
Ik weet niet waar jou 'hier' is natuurlijk. Maar mensen die zeiken heb je altijd
pi_63710135
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Klopt alleen dan weer net niet op de plekken waar de verwende starters graag willen wonen .
(117.000 op een prima stekje hier )
pi_63710169
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:17 schreef Marmex het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jou 'hier' is natuurlijk. Maar mensen die zeiken heb je altijd
Ik snap wel dat iemand uit bv Breda niet in Veendam gaat wonen.
pi_63710206
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:02 schreef Marmex het volgende:

[..]

En waarom zou een starter op de woningmarkt wel direct een villa moeten kunnen kopen? Dat is toch niet realistisch?
pi_63710383
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:18 schreef Halcon het volgende:

Ik snap wel dat iemand uit bv Breda niet in Veendam gaat wonen.
Ik snap altijd wel dat iemand niet in Veendam gaat wonen...
pi_63710488
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik snap altijd wel dat iemand niet in Veendam gaat wonen...
Haha ja dat snap ik ook. Maar Brabant verlaten is ook geen rare stap
pi_63710614
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Haha ja dat snap ik ook. Maar Brabant verlaten is ook geen rare stap
Brabant is economisch gezien een aantrekkelijke provincie om te wonen en er zijn diverse leuke steden zoals Breda en Den Bosch.

Huizenprijzen zijn ook wel wat hoger dan in het noorden van het land, maar voor bv 2 ton is er best wat leuks te vinden.

Mensen moeten maar eens inzien dat ze niet direct na het verlaten van het ouderlijk huis een villa kunnen kopen, een Mercedes kunnen rijden en 4 keer per jaar op vakantie kunnen.
pi_63710700
Brabant kan economisch best aantrekkelijk zijn maar er wonen wel erg veel Brabanders
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:31:45 #165
81601 Jikpunth
pi_63712912
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:15 schreef Marmex het volgende:
Hij bedoelt koopsubsidie.
Koopsubsidie inderdaad . Maar als ik zo eens in Sydney rondkijk (wat qua bevolkingsdichtheid zo'n beetje gelijk is aan Nederland), dan zijn de huizenprijzen niet zo heel scheef getrokken hoor. In Sydney koop je ook geen huis voor 300.000 dollar en verwacht je dat je dicht bij het centrum en in een goede wijk woont.
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:32:06 #166
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63712926
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:50 schreef DS4 het volgende:
Ik heb het niet over de handelaren. Ik heb het over gezinnen met een woning. Natuurlijk zit er ook handel in vastgoed, maar de effecten daarvan op de markt zijn onvergelijkbaar met aandelen.
Tuurlijk is het een andere markt, maar hij is wel degelijk speculatief, daar ging het om spuit elf.
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:39:18 #167
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63713163
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:32 schreef Wombcat het volgende:
Dat laatste is niet waar. Dergelijke beurscrashes zijn niet heel erg ongewoon. Een paar jaar geleden had je de internetbeurscrash. En de trend op de beurs was al een tijd naar beneden.
Wat een onzin, de internethype was 1 sector die gigantisch was opgeblazen, dit is over de hele linie ellende, beginnende bij de banken en nu de gewone economie. Bovendien is deze correctie totaal anders en waren er begin deze eeuw geen biljoenen nodig om de markt in stand te houden.

Verder is de trend op de beurs wel al een tijdje omlaag, maar de mate waarin het gebeurt was niet voorzien.
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:48:15 #168
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63713467
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:39 schreef elcastel het volgende:

[..]

Wat een onzin, de internethype was 1 sector die gigantisch was opgeblazen, dit is over de hele linie ellende, beginnende bij de banken en nu de gewone economie. Bovendien is deze correctie totaal anders en waren er begin deze eeuw geen biljoenen nodig om de markt in stand te houden.

Verder is de trend op de beurs wel al een tijdje omlaag, maar de mate waarin het gebeurt was niet voorzien.
Idd. Het blijft een zaak van vertrouwen en waarde is pas concreet wat als je het in handen hebt (of op de bank natuurlijk). Mensen zeggen vaak wel leuk dat hun huis zoveel 'waard' is, alleen verkoop 'm daar maar 's voor. DAN is ie zoveel waard.
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:50:31 #169
81601 Jikpunth
pi_63713548
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:39 schreef elcastel het volgende:

Je hebt ergens wel een beetje gelijk... maar de woningmarkt in Nederland en in Amerika is niet erg vergelijkbaar en de derivaten markt waar alle ellende zo'n beetje begon is al helemaal niet te vergelijken met de huizenmarkt. Ze hebben wel allemaal invloed op elkaar maar in Nederland zal het allemaal wel loslopen. We zullen er niet zonder kleerscheuren vanaf komen maar om nu ellende te gaan hypen is wel erg overdreven.

De belangrijkste verschillen zijn namelijk dat de hypotheken in Nederland lang niet zo actief worden doorverkocht en verpakt als complexe beleggingen en daarnaast dat we NHG en een sterk sociaal vangnet hebben. Daardoor krijgen we in nederland een heel stuk minder foreclosures en als gevolg zal de verkooptijd wel stijgen, de prijzen voorlopig stagneren of licht dalen, maar uiteindelijk gaat het allemaal wel meevallen.
  woensdag 3 december 2008 @ 00:00:01 #170
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63713876
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:50 schreef Jikpunth het volgende:
Je hebt ergens wel een beetje gelijk... maar de woningmarkt in Nederland en in Amerika is niet erg vergelijkbaar en de derivaten markt waar alle ellende zo'n beetje begon is al helemaal niet te vergelijken met de huizenmarkt. Ze hebben wel allemaal invloed op elkaar maar in Nederland zal het allemaal wel loslopen. We zullen er niet zonder kleerscheuren vanaf komen maar om nu ellende te gaan hypen is wel erg overdreven.

De belangrijkste verschillen zijn namelijk dat de hypotheken in Nederland lang niet zo actief worden doorverkocht en verpakt als complexe beleggingen en daarnaast dat we NHG en een sterk sociaal vangnet hebben. Daardoor krijgen we in nederland een heel stuk minder foreclosures en als gevolg zal de verkooptijd wel stijgen, de prijzen voorlopig stagneren of licht dalen, maar uiteindelijk gaat het allemaal wel meevallen.
Loslopen ? De bank waar jij je hypotheek haalt is dezelfde als diegene die ellende in de VS had of heeft. Ik begrijp je punt wel, maar je bent volgens mij spijkers op laag water aan het zoeken nu. Ik roep nergens dat de boel in elkaar zal storten, ik zeg alleen dat het een hele andere correctie is dan in 2001. En ik ben ook nergens huizenmarkten aan het vergelijken volgens mij ?
  woensdag 3 december 2008 @ 00:05:27 #171
81601 Jikpunth
pi_63714037
quote:
Op woensdag 3 december 2008 00:00 schreef elcastel het volgende:
Loslopen ? De bank waar jij je hypotheek haalt is dezelfde als diegene die ellende in de VS had of heeft. Ik begrijp je punt wel, maar je bent volgens mij spijkers op laag water aan het zoeken nu. Ik roep nergens dat de boel in elkaar zal storten, ik zeg alleen dat het een hele andere correctie is dan in 2001. En ik ben ook nergens huizenmarkten aan het vergelijken volgens mij ?
Maar de rente die jij betaalt over je hypotheek in niet hetzelfde als de gemiddelde amerikaan (dat komt omdat het verschillende markten zijn... zo zien die banken dat dus ook). Daarnaast heb je het continue over vertrouwen... er bestaat geen shortselling van hypotheken of derivaten daarvan en de hoeveelheid foreclosures in nederland zijn nu ook niet echt significant.

Dus de rente zal wel wat omhoog gaan en een lening krijgen zal iets moeilijker worden en blijven maar het blijft gewoon een compleet andere markt en een compleet andere situatie als 2001 of andere crashes die we hebben gehad.
  woensdag 3 december 2008 @ 00:08:55 #172
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63714124
quote:
Op woensdag 3 december 2008 00:05 schreef Jikpunth het volgende:
... maar het blijft gewoon een compleet andere markt en een compleet andere situatie als 2001 of andere crashes die we hebben gehad.
Ik stel voor dat je eerst mijn posts leest voor je reageert ...
  woensdag 3 december 2008 @ 00:16:39 #173
81601 Jikpunth
pi_63714319
quote:
[b]Op woensdag 3 december 2008 00:08 schreef elcastel het volgende:[/]
Ik stel voor dat je eerst mijn posts leest voor je reageert ...
Je hebt het over speculatie en vertrouwen... en ik geef gewoon aan dat het niet vergelijkbaar is en dat het in nederland gewoon gaat meevallen omdat hier pro-actief maatregelen genomen zijn.
  woensdag 3 december 2008 @ 00:24:09 #174
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63714472
quote:
Op woensdag 3 december 2008 00:16 schreef Jikpunth het volgende:
Je hebt het over speculatie en vertrouwen... en ik geef gewoon aan dat het niet vergelijkbaar is en dat het in nederland gewoon gaat meevallen omdat hier pro-actief maatregelen genomen zijn.
Ikzeg dat de huizenmarkt speculatief is en stagneert omdatde banken moeilijker geld uitlenen en consumenten steeds terughoudender reageren op die markt. Ik ben het nergens met de VS aan het vergelijken ... (bovendien gaf ik eerder al aan dat ik geen 30-40% daling verwacht)
pi_63717209
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:32 schreef elcastel het volgende:

Tuurlijk is het een andere markt, maar hij is wel degelijk speculatief, daar ging het om spuit elf.
Het overgrote deel van de koopwoningenmarkt is niet speculatief, daar deze gekocht worden door gezinnen om in te wonen en niet voor de handel. Dus die grote waffel mag je snel weer dicht doen.
  woensdag 3 december 2008 @ 08:56:34 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63717375
Zoals Kees de Kort onlangs nog zei op BNR: "Niemand gaat twee euroton betalen voor een 2-kamerappartement omdat hij gelooft dat dit het waard is. Je koopt het met de verwachting het voor 2,5 ton weer door te kunnen verkopen.

Dat is dus speculatie. Of je het nu tevens gebruikt om in te wonen of niet.
The End Times are wild
pi_63717431
Ik moet ook eerlijk toegeven da tik als eerste naar de potentiele waardestijging kijk... ook al woon ik er heerlijk met mijn familie. Ik wil gewoon niet failliet gaan doordat ik zou moeten verkopen en met een restschuld kom te zitten.
pi_63717672
quote:
Op woensdag 3 december 2008 08:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het overgrote deel van de koopwoningenmarkt is niet speculatief, daar deze gekocht worden door gezinnen om in te wonen en niet voor de handel. Dus die grote waffel mag je snel weer dicht doen.
Maar niemand zal bij verhuizen zeggen: ah, ik heb er twee ton voor betaald, hier krijg je het voor anderhalf ton
pi_63717989
quote:
Op woensdag 3 december 2008 08:56 schreef LXIV het volgende:
Zoals Kees de Kort onlangs nog zei op BNR: "Niemand gaat twee euroton betalen voor een 2-kamerappartement omdat hij gelooft dat dit het waard is. Je koopt het met de verwachting het voor 2,5 ton weer door te kunnen verkopen.

Dat is dus speculatie. Of je het nu tevens gebruikt om in te wonen of niet.
Kees de Kort zegt veel zinnige dingen, maar dit is onzinnig. Je koopt in de eerste plaats een woning om in te wonen en niet omdat je deze zo snel mogelijk weer van de hand wil doen.

Sowieso is het idioot om bij zaken waar mensen gemiddeld 20 jaar aan vasthouden te spreken van speculatie. Speculatie is gericht op korte termijnwinst. Dus voor zover mensen de woning kopen in de hoop er geld mee te verdienen dan is het iha beleggen.
pi_63718038
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:15 schreef Pheno het volgende:

Maar niemand zal bij verhuizen zeggen: ah, ik heb er twee ton voor betaald, hier krijg je het voor anderhalf ton
Precies. Bij speculatieve handel neem je je verlies indien dat moet wel. Of denk je dat de verkoop van aandelen de laatste tijd allemaal aandelen betrof die voor een lager bedrag aangekocht waren?
  woensdag 3 december 2008 @ 10:34:36 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63719403
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kees de Kort zegt veel zinnige dingen, maar dit is onzinnig. Je koopt in de eerste plaats een woning om in te wonen en niet omdat je deze zo snel mogelijk weer van de hand wil doen.

Sowieso is het idioot om bij zaken waar mensen gemiddeld 20 jaar aan vasthouden te spreken van speculatie. Speculatie is gericht op korte termijnwinst. Dus voor zover mensen de woning kopen in de hoop er geld mee te verdienen dan is het iha beleggen.
Dat geldt voor een eengezinswoning weer meer dan voor een 2-kamer appartement

Ik kan me voorstellen dat je bij de koop van een klein appartement meer kijkt naar de waardestijging op relatief korte termijn, dan bij een woning waar je nog denkt te wonen als je hypotheek na 30 jaar afgelost is.
Dat je daarbij ook een noodzaak tot wonen hebt is een andere kwestie.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_63719814
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:34 schreef Leandra het volgende:

Ik kan me voorstellen dat je bij de koop van een klein appartement meer kijkt naar de waardestijging op relatief korte termijn, dan bij een woning waar je nog denkt te wonen als je hypotheek na 30 jaar afgelost is.
Dat je daarbij ook een noodzaak tot wonen hebt is een andere kwestie.
Dat huizenkopers hopen om de woning met winst door te verkopen is een ander verhaal als dat het speculatief is.

Speculatief houdt in dat je iets koopt, niet om het te gebruiken, maar om met (flinke) winst weer door te verkopen.

De huizenkoper zit er toch anders in. Ten eerste koopt die de woning omdat hij wil wonen. Maar nog belangrijker: als de huizenprijs de komende jaren met 40% stijgt dan zal niet iedereen ineens zijn huis verkopen om te cashen. Speculanten doen dat wel. Die nemen winst. En ook verlies indien nodig.

Een huizenkoper zal bij flinke stijging gewoon constateren dat hij op papier rijker geworden is. Dat geeft een warm gevoel van binnen. Omdat de huizenkoper toch zal blijven wonen doet hij er echter niets mee, dus het is redelijk irrationeel. Alleen als je aan het eind van de rit veel goedkoper gaat wonen heb je er in theorie iets aan. De praktijk: het gaat meestal naar de erven.
  woensdag 3 december 2008 @ 11:37:03 #183
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63721075
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

En waarom zou een starter op de woningmarkt wel direct een villa moeten kunnen kopen? Dat is toch niet realistisch?
Een villa is idd onrealistisch maar dat je als starter een woning in een buurt wilt hebben waar je ook 's avonds over straat durft lijkt me niet heel erg overdreven als eis. En dan kom je al direct in de duurdere wijken terecht.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 3 december 2008 @ 11:45:48 #184
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63721343
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Een villa is idd onrealistisch maar dat je als starter een woning in een buurt wilt hebben waar je ook 's avonds over straat durft lijkt me niet heel erg overdreven als eis. En dan kom je al direct in de duurdere wijken terecht.
Waar durf jij dan 's avonds niet over straat?
  woensdag 3 december 2008 @ 11:57:03 #185
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63721754
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:45 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Waar durf jij dan 's avonds niet over straat?
Wandel jij 'savonds maar eens door de afrikaanderwijk in r'dam bv of delfshaven. Of doe eens een nachtelijke rit door de bijlmer op je fiets. genoeg wijken die daaronder vallen. Mevrouw vogelaar heeft er nog een mooi lijstje van gemaakt, kan je wel vinden op internet denk ik

pi_63721803
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:57 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Wandel jij 'savonds maar eens door de afrikaanderwijk in r'dam bv of delfshaven. Of doe eens een nachtelijke rit door de bijlmer op je fiets. genoeg wijken die daaronder vallen. Mevrouw vogelaar heeft er nog een mooi lijstje van gemaakt, kan je wel vinden op internet denk ik

Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek zijn zat appartementen te vinden onder de 150K. Supermarkt, scholen, OV alles in de buurt.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:00:49 #187
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63721859
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:57 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nou noem je ook wel drie wijken op... daar zou ik niet eens gaan wonen als ik er gratis een huis aangeboden kreeg. Laat die mensen daar maar lekker elkaar het leven zuur maken, maar niet mij.

Ik heb zelf ook wel in mindere buurten gewoond, maar mijn ervaring is wel dat het in de praktijk allemaal wel meevalt. Goed, je wordt een keer beroofd ofzo, maar dat moet je dan maar accepteren, net als de politie doet.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:01:12 #188
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63721876
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:58 schreef Casos het volgende:

[..]

Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek zijn zat appartementen te vinden onder de 150K. Supermarkt, scholen, OV alles in de buurt.
Voor 150k moet je al een behoorlijk salaris hebben (33.000 euro bruto per jaar, ofwel 2750 per maand), niet bepaald een starterssalaris maar met 2 personen idd goed op te brengen. en daar kan je idd wel wat voor vinden. Maar in je eentje wordt het wel redelijk lastig.
pi_63721934
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:01 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Voor 150k moet je al een behoorlijk salaris hebben (33.000 euro bruto per jaar, ofwel 2750 per maand), niet bepaald een starterssalaris maar met 2 personen idd goed op te brengen. en daar kan je idd wel wat voor vinden. Maar in je eentje wordt het wel redelijk lastig.
Er staan huizen tussen die net een ton kosten. En dan zit je middenin een kakbuurt in Rotterdam. Verwacht alleen geen vrijstaand huis, maar een 3 kamer appertement van 60m2.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:05:26 #190
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63721989
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:03 schreef Casos het volgende:

[..]

Er staan huizen tussen die net een ton kosten. En dan zit je middenin een kakbuurt in Rotterdam. Verwacht alleen geen vrijstaand huis, maar een 3 kamer appertement van 60m2.
Jep, maar dat is waarschijnlijk te klein voor de gemiddelde single, laat staan voor een gezinnetje met kind.

Vroeger huisvestten ze een hele familie in zo'n hok.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:07:55 #191
3542 Gia
User under construction
pi_63722050
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:15 schreef Pheno het volgende:

[..]

Tenzij je gedwongen moet verkopen bij scheiding of verhuizing ivm werk.

Reken er maar op dat de buurt gauw weet of iemand een huis snel kwijt wil. En dat drukt de prijs.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:08:23 #192
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63722065
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:03 schreef Casos het volgende:

[..]

Toch eigenlijk ziek dat dat zoveel geld kost. Als je kijkt wat je voor dat geld in eht oosten des lands kunt kopen, daar koop je gewoon een complete eensgezinswoning voor een ton. Maar idd het is zeker mogelijk. Heb zelf een 2 kamer appartement in schiedam voor 85.000 gekocht een paar jaar geleden (hypotheek van een ton) maar de buurt is niet slecht en niet heel goed. Je hebt nog wel eens hangjeugd, polen die dronken van alles vernielen, hodnen die voor je deur schijten etc. Dat moet je dan wel op de koop toenemen. En als je dan ziet dat mijn ouders 20 jaar geleden voor 150.000 gulden (!) een eensgezinswoning in een keurige buurt konden kopen (van 1 gemiddeld salaris ) dan vraag je je toch af waar het fout gegaan is
  woensdag 3 december 2008 @ 12:09:01 #193
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63722080
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Jep, maar dat is waarschijnlijk te klein voor de gemiddelde single, laat staan voor een gezinnetje met kind.

Vroeger werden mensen ook maar 30 jaar oud.
pi_63722113
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:08 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Toch eigenlijk ziek dat dat zoveel geld kost. Als je kijkt wat je voor dat geld in eht oosten des lands kunt kopen, daar koop je gewoon een complete eensgezinswoning voor een ton. Maar idd het is zeker mogelijk. Heb zelf een 2 kamer appartement in schiedam voor 85.000 gekocht een paar jaar geleden (hypotheek van een ton) maar de buurt is niet slecht en niet heel goed. Je hebt nog wel eens hangjeugd, polen die dronken van alles vernielen, hodnen die voor je deur schijten etc. Dat moet je dan wel op de koop toenemen. En als je dan ziet dat mijn ouders 20 jaar geleden voor 150.000 gulden (!) een eensgezinswoning in een keurige buurt konden kopen (van 1 gemiddeld salaris ) dan vraag je je toch af waar het fout gegaan is
Tijden veranderen en het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Waarom woon jij in Schiedam en niet in het Oosten van het land?
  woensdag 3 december 2008 @ 12:11:28 #195
3542 Gia
User under construction
pi_63722154
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:49 schreef DS4 het volgende:

De huizenkoper zit er toch anders in. Ten eerste koopt die de woning omdat hij wil wonen.
Niet altijd het geval.
Er zijn ook mensen die een huis kopen wat enige opknapping behoeft. Vaak onder de marktwaarde van vergelijkbare woningen. Die knappen het in de avonduren en weekenden netjes op en verkopen het vervolgens met dikke winst.

Dit doen ze een aantal keren, totdat ze genoeg verdiend hebben om een huisje naar de eigen zin te kunnen bekostigen.

Als je een beetje handig bent, kan dat zeer lucratief zijn.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:21:31 #196
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63722406
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:09 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Vroeger werden mensen ook maar 30 jaar oud.

De meeste mensen van het 'vroeger' waar ik het over heb, leven gewoon nog. Of zijn pas onlangs overleden.
pi_63722775
quote:

[..]

Euh... Hoe kunnen mensen die sowieso geen huis kunnen betalen in hemelsnaam voor paniek op de woningmarkt zorgen?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_63722971
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:11 schreef Gia het volgende:

Als je een beetje handig bent, kan kon dat zeer lucratief zijn.
Ik verwacht niet dat het op dit moment nog zo hard gaat met die opknap-panden.
pi_63723359
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:11 schreef Gia het volgende:

Niet altijd het geval.

Dat klopt. Maar dat verandert niets aan wat ik zeg. Ik schrijf met nadruk ook dat het in de meeste gevallen zo is. Uitzonderingen: ja. Maar die zijn niet echt van invloed op de gehele markt.
  woensdag 3 december 2008 @ 13:07:21 #200
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63723521
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:10 schreef Casos het volgende:

[..]

Tijden veranderen en het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Waarom woon jij in Schiedam en niet in het Oosten van het land?
Daar zijn mijn vriendin en ik al naar aan het kijken, de plannen die we hebben zijn richting almelo of richting emmen. De prijsverschillen zijn dusdanig dat ik liever hier gewoon geen woning meer koop. Scheelt gewoon op een eensgezinswoning 60-80.000 euro.
  woensdag 3 december 2008 @ 13:08:15 #201
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63723539
Ieder individueel huis is van invloed op de gehele markt.

Stel dat de een of andere cooporatie geld nodig heeft (speelt op dit moment) en haar huurwoningen op de markt gaat gooien voor weinig. Dan heeft dat tóch ook invloed op veel duurdere huizen elders.
Want deze moeten direct of indirect hiermee gaan concurreren. Want als het prijsverschil tussen een huurhuisje en een twee-onder-eenkapper té groot wordt, kiezen meer mensen toch voor dat huurhuis. Om bijvoorbeeld geld over te hebben om het te renoveren, lagere maandlasten, wie weet. Hierdoor neemt de vraag voor de 2-O-1-kapper toch af.
The End Times are wild
  woensdag 3 december 2008 @ 13:35:28 #202
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63724274
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Euh... Hoe kunnen mensen die sowieso geen huis kunnen betalen in hemelsnaam voor paniek op de woningmarkt zorgen?
Door massaal en hard te roepen dat er een huizencrisis aankomt. Psychologie dus, en het werkt.
pi_63724360
quote:
Op woensdag 3 december 2008 13:35 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Door massaal en hard te roepen dat er een huizencrisis aankomt. Psychologie dus, en het werkt.
Nou ja, het werkt....Ik kan nu niet zeggen dat mijn WOZ belasting omlaag is gegaan
  woensdag 3 december 2008 @ 13:41:16 #204
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63724411
quote:
Op woensdag 3 december 2008 13:39 schreef Pheno het volgende:

[..]

Nou ja, het werkt....Ik kan nu niet zeggen dat mijn WOZ belasting omlaag is gegaan
Oké, mits onvoldoende tegengas kan het werken.
pi_63729481
quote:
Op woensdag 3 december 2008 13:35 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Lul toch niet zo gast, die mensen zijn überhaupt niet bezig met huizenprijzen . De prijzen staan onder druk omdat de wat meer vermogende mensen de hand op de knip houden uit onzekerheid (heb ik volgend jaar nog een baan?), de banken als Dagobert Duck op hun geld zitten en omdat de huizen nu eenmaal overgewaardeerd zijn, de intrinsieke waarde is veel lager dan wat er voor betaald moet worden.

Maar goed, volgens jou komt het allemaal door paniek die wordt gezaaid door mensen die al moeite hebben hun huurwoning draaiende te houden.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_63730277
quote:
Op woensdag 3 december 2008 13:08 schreef LXIV het volgende:
Ieder individueel huis is van invloed op de gehele markt.
Maar niet significant en dat is natuurlijk wat bedoeld wordt. Als ik mijn woning verkoop voor 1 euro telt dat ook in de statistieken mee, maar het verschil ga jij niet zien in het eindcijfer.
quote:
Stel dat de een of andere cooporatie geld nodig heeft (speelt op dit moment) en haar huurwoningen op de markt gaat gooien voor weinig.
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat dit speelt, want cooperaties kunnen heel makkelijk geld uit de markt trekken. Daarnaast heb je niet zoveel aan huurwoningen, want je krijgt er een huurder bij. En de overheid zal er sowieso voor zorgen dat een andere corporatie de gehele voorraad over gaat nemen.
quote:
Dan heeft dat tóch ook invloed op veel duurdere huizen elders.
Nee dus.
quote:
Want deze moeten direct of indirect hiermee gaan concurreren. Want als het prijsverschil tussen een huurhuisje en een twee-onder-eenkapper té groot wordt, kiezen meer mensen toch voor dat huurhuis. Om bijvoorbeeld geld over te hebben om het te renoveren, lagere maandlasten, wie weet. Hierdoor neemt de vraag voor de 2-O-1-kapper toch af.
Waarom zou de huurprijs naar beneden gaan in jouw voorbeeld. De kopers van die woningen zijn niet gek. Althans, dat lijkt op zijn minst niet logisch om te veronderstellen.
  woensdag 3 december 2008 @ 18:18:34 #207
3542 Gia
User under construction
pi_63730882
quote:
Op woensdag 3 december 2008 17:51 schreef DS4 het volgende:
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat dit speelt, want cooperaties kunnen heel makkelijk geld uit de markt trekken. Daarnaast heb je niet zoveel aan huurwoningen, want je krijgt er een huurder bij. En de overheid zal er sowieso voor zorgen dat een andere corporatie de gehele voorraad over gaat nemen.

Die woningen worden dan goedkoper verkocht aan de zittende huurders. Als die niet willen, blijven ze gewoon huren en wordt de woning pas, voor de normale prijs, op de markt gebracht als de huurder vertrokken is.

Mijn ouders hebben hiermee toch binnen 2 jaar 50 000 eurootjes verdiend.
Kopen van de woningbouw en na 2 jaar met dikke winst verkocht.
pi_63732100
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik woon ook in een appartement en 2 personen en evt een klein kind zou ook nog kunnen maar een onder in de middenklasse gezin waarvoor ze gebouwd zijn 40 jaar terug, ik moet er niet aan denken .
En meerderen met mij het zijn nu voornamelijk jongeren die hier kopen.
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:21 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

De meeste mensen van het 'vroeger' waar ik het over heb, leven gewoon nog. Of zijn pas onlangs overleden.
Ik ken inderdaad veertigers die als kind in een zelfde flatje woonden als ik nu met ouders 3 broers/zussen.
pi_63732147
quote:
Op woensdag 3 december 2008 18:18 schreef Gia het volgende:

Die woningen worden dan goedkoper verkocht aan de zittende huurders. Als die niet willen, blijven ze gewoon huren en wordt de woning pas, voor de normale prijs, op de markt gebracht als de huurder vertrokken is.

Mijn ouders hebben hiermee toch binnen 2 jaar 50 000 eurootjes verdiend.
Kopen van de woningbouw en na 2 jaar met dikke winst verkocht.
Dit is iets wat al jarenlang gebeurt omdat de woningbouwstichtingen ook projectontwikkelen leuk zijn gaan vinden...

Dat staat helemaal los van wat er werd geschetst. Zo'n voorraad wordt gewoon door een andere corporatie overgenomen. Er zijn er nl. genoeg die bulken van het geld.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat het echt klopt. Misschien dat naar de woningbouwstichting met het bootje in R'dam wordt verwezen, maar dat is gewoon een andere tak, andere vennootschap. Geen idee, maar dat horen we dan wel.

Een corporatie die de broek niet kan ophouden... geen idee waar dat vandaan zou komen.
pi_63732158
quote:
Op woensdag 3 december 2008 13:07 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Daar zijn mijn vriendin en ik al naar aan het kijken, de plannen die we hebben zijn richting almelo of richting emmen. De prijsverschillen zijn dusdanig dat ik liever hier gewoon geen woning meer koop. Scheelt gewoon op een eensgezinswoning 60-80.000 euro.
Ja Emmen en Almelo dan heb je het ook ergens over . Maar ook daar zijn de eensgezinswoningen van een ton flink schaars geworden hoor.
pi_63739144
Ach ja, je kunt ook in Dresden gaan kijken. Daar koop je voor dat geld het hele complex.
  † In Memoriam † woensdag 3 december 2008 @ 23:02:02 #212
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63741155
Ik heb mijn bijdrage gedaan door een huis te kopen.
Carpe Libertatem
pi_63741635
quote:
Op woensdag 3 december 2008 22:13 schreef Halcon het volgende:
Ach ja, je kunt ook in Dresden gaan kijken. Daar koop je voor dat geld het hele complex.
Afgelopen zomer nog geweest: een complex van 32 flats voor in totaal 225.000 euro.
Leipzig is trouwens nog wat minder "duur" dan Dresden.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
pi_63741732
quote:
Op woensdag 3 december 2008 17:18 schreef Grrrrrrrr het volgende:
.... de banken als Dagobert Duck op hun geld zitten...
Hallo, de gemiddelde bank heeft op dit moment uberhaupt nauwelijks geld om uit te lenen.
Het is niet kunnen i.p.v. niet willen.
"De PVV heeft net zo veel met vrijheid te maken als de DDR destijds met democratie"
  woensdag 3 december 2008 @ 23:26:28 #215
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63742015
quote:
Op woensdag 3 december 2008 23:16 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Afgelopen zomer nog geweest: een complex van 32 flats voor in totaal 225.000 euro.
Leipzig is trouwens nog wat minder "duur" dan Dresden.
In de omgeving van Zittau heeft het geen zin om naar woningen te zoeken duurder dan 110.000 euro. Die zijn er namelijk niet. Van 100K tot 110K is het topsegment!
The End Times are wild
pi_63742063
quote:
Op woensdag 3 december 2008 23:26 schreef LXIV het volgende:

[..]

In de omgeving van Zittau heeft het geen zin om naar woningen te zoeken duurder dan 110.000 euro. Die zijn er namelijk niet. Van 100K tot 110K is het topsegment!
!
  woensdag 3 december 2008 @ 23:28:47 #217
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63742090
Woon je wel in de driehoek Voormalige DDR, Tchechië, Polen.
The End Times are wild
pi_63742285
Ieder voordeel heb z'n nadeel .

Al is dat wel een gebied met ontwikkelingspotentie over een jaar of wat.
pi_63742399
quote:
Op woensdag 3 december 2008 23:18 schreef FeestNummer het volgende:

[..]

Hallo, de gemiddelde bank heeft op dit moment uberhaupt nauwelijks geld om uit te lenen.
Het is niet kunnen i.p.v. niet willen.
Maakt niet uit, feit is dat ze absoluut geen nieuwe hypotheken uit willen geven als het niet nodig is en dat heeft zijn weerslag op de huizenmarkt. Daar hebben huurders die sowieso geen geld hebben voor een hypotheek geen zak mee te maken ondanks wat sommige kneuzen in dit topic beweren. "zomgf!1!1 Die kuthuurders verstoren met hun propaganda heel de huizenmarkt!11!!" .

Iedereen met een beetje hersens snapt waarom het niet zo werkt.
  woensdag 3 december 2008 @ 23:43:20 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63742553
Ik vind de klappen op de huizenmarkt tot nu toe nog reuze meevallen, gezien de situatie. En wat er gebeurt, gebeurt zeker niet door wat enige huurders zonder cent te makken er over roepen.

Er is gewoon minder krediet beschikbaar. Banken lenen moeilijker uit. Kopers kunnen minder bieden. Prijzen dalen. Er treedt een dynamiek in die omgekeerd is aan de dynamiek van de afgelopen jaren. (eerst verkopen, dan kopen en koop ik vandaag niet, dan koop ik morgen goedkoper).
The End Times are wild
  donderdag 4 december 2008 @ 06:52:21 #221
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_63746340
Paniek op de woningmarkt is legitiem en veroorzaakt door de verschrikkelijke en onnatuurlijke hoge prijzen, ingegeven door de HRA en monopolistische makelaarssamenwerkingsverbanden zoals het NVM. Het is niet meer dan normaal dat deze drastisch gaan zakken, de eigenaren ten spijt.
pi_63746523
quote:
Op woensdag 3 december 2008 23:43 schreef LXIV het volgende:
Ik vind de klappen op de huizenmarkt tot nu toe nog reuze meevallen, gezien de situatie. En wat er gebeurt, gebeurt zeker niet door wat enige huurders zonder cent te makken er over roepen.

Er is gewoon minder krediet beschikbaar. Banken lenen moeilijker uit. Kopers kunnen minder bieden. Prijzen dalen. Er treedt een dynamiek in die omgekeerd is aan de dynamiek van de afgelopen jaren. (eerst verkopen, dan kopen en koop ik vandaag niet, dan koop ik morgen goedkoper).
Kopers kunnen minder bieden, verkopers verkopen hun huis dus niet. Klaar, huizenmarkt op slot. Je denkt dat mensen verplicht moeten verkopen soms? Die wachten net als de kopers op een voor hun gunstig moment hoor Dat die twee momenten juist ver van elkaar liggen is een tweede.
pi_63746594
Kwam gisteren op IEX een handige tip tegen over een actuele huizenkoersen pagina op basis van vraagprijzen.

Kijk maar eens op
http://www.huizenzoeker.nl/woningmarkt/
pi_63746816
quote:
Op woensdag 3 december 2008 23:43 schreef LXIV het volgende:

Ik denk dat het ook meespeelt dat veel potentiele kopers even afwachten, ze kunnen wel bieden maar kijken even de kat uit de boom. Dat is volgens mij een groter aandeel in de teruglopende vraag dan degenen die wel willen kopen maar geen krediet krijgen.
pi_63747320
quote:
ben je er wel eens geweest dan
pi_63747619
quote:
Op donderdag 4 december 2008 08:25 schreef du_ke het volgende:

Dat is volgens mij een groter aandeel in de teruglopende vraag dan degenen die wel willen kopen maar geen krediet krijgen.
Klopt. Aantal aanvragen is gewoon enorm gedaald. De berichten in de pers van veel strengere eisen blijken wel mee te vallen. Het is vooral zo dat er geen aanbieders meer zijn die te weinig eisen stellen. En dat is natuurlijk alleen maar een goede ontwikkeling. Hoe zuur het ook is als je een BKR codering hebt.
pi_63747680
Ook hebben jonge studenten tegenwoordig na het afstuderen geen leencapaciteit over, gezien hun enorme studieschuld, dus blijven ze op kamers wonen
pi_63747718
quote:
Op donderdag 4 december 2008 09:28 schreef henkway het volgende:
Ook hebben jonge studenten tegenwoordig na het afstuderen geen leencapaciteit over, gezien hun enorme studieschuld, dus blijven ze op kamers wonen
Studieschuld is nog altijd niet geregistreerd, dus dat zal het enorme probleem niet zijn, net als de hoogte van de gemiddelde schuld die EUR 12.000 bedraagt...
pi_63761287
quote:
Op donderdag 4 december 2008 08:25 schreef du_ke het volgende:

[..]

Ik denk dat het ook meespeelt dat veel potentiele kopers even afwachten, ze kunnen wel bieden maar kijken even de kat uit de boom. Dat is volgens mij een groter aandeel in de teruglopende vraag dan degenen die wel willen kopen maar geen krediet krijgen.
Dat denk ik ook.
pi_63763298
quote:
Op donderdag 4 december 2008 09:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Klopt. Aantal aanvragen is gewoon enorm gedaald. De berichten in de pers van veel strengere eisen blijken wel mee te vallen. Het is vooral zo dat er geen aanbieders meer zijn die te weinig eisen stellen. En dat is natuurlijk alleen maar een goede ontwikkeling. Hoe zuur het ook is als je een BKR codering hebt.
Klopt als je wil kan je echt nog wel een lening krijgen ook als jongere, collega van me heeft net op zijn nog niet vaste contract en een vriendin nog zonder vaste baan (wel beiden WO opgeleid) een heel stevige hypotheek gekregen. Als je een goed verhaal hebt kom je nog een eind.
  donderdag 4 december 2008 @ 19:56:03 #231
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63763556
quote:
Op donderdag 4 december 2008 09:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Studieschuld is nog altijd niet geregistreerd, dus dat zal het enorme probleem niet zijn, net als de hoogte van de gemiddelde schuld die EUR 12.000 bedraagt...
Je hoeft niet gelijk te beginnen met terug te betalen, en voor een bank telt het niet als 'schuld'. Toch moet je het aflossen, en dat zijn wel kosten, dus je hebt jezelf er alleen maar mee als je een hypotheek afsluit die aan de hoge kant is, en je dan ook nog 's je studie moet gaan aflossen.

Een goeie hypotheekadviseur vraagt er ook naar, ook al hoeft hij het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Marmex op 04-12-2008 20:02:08 ]
  donderdag 4 december 2008 @ 19:57:53 #232
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63763611
quote:
Op donderdag 4 december 2008 19:47 schreef du_ke het volgende:

[..]

Klopt als je wil kan je echt nog wel een lening krijgen ook als jongere, collega van me heeft net op zijn nog niet vaste contract en een vriendin nog zonder vaste baan (wel beiden WO opgeleid) een heel stevige hypotheek gekregen. Als je een goed verhaal hebt kom je nog een eind.
Ja alles erom heen (je verhaal, je situatie) word allemaal opgepend en meegenomen in het besluit. Ook met de norm van 4,5 x je jaarsalaris (je opleidingsniveau, je salarisontwikkeling) valt te schuiven.

Bij mij was het ook geen enkel probleem om nog meer te lenen dan ik zelf wou, terwijl ik eerst dacht dat dat zelfs lastig zou kunnen worden.
  donderdag 4 december 2008 @ 20:00:37 #233
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63763682
quote:
Op donderdag 4 december 2008 09:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Hoe je het ook wend of keert, een BKR-notering is altijd je eigen schuld. Lees je post, betaal je rekeningen. Hoe moeilijk kan het zijn?
pi_63763895
quote:
Op donderdag 4 december 2008 19:56 schreef Marmex het volgende:

Toch moet je het aflossen, en dat zijn wel kosten, dus je hebt jezelf er alleen maar mee als je een hypotheek afsluit die aan de hoge kant is, en je dan ook nog 's je studie moet gaan aflossen.
Als de banken iets verder aan de voorzichtige kant gaan staan kan je dat als net afgestudeerde best hebben, want je zal de eerste jaren iha aardige stappen in je inkomen nemen.

EUR 12.000 is natuurlijk ook niet heel veel geld.
pi_63763977
quote:
Op donderdag 4 december 2008 20:00 schreef Marmex het volgende:

Hoe je het ook wend of keert, een BKR-notering is altijd je eigen schuld. Lees je post, betaal je rekeningen. Hoe moeilijk kan het zijn?
Je hoort mij niet zeggen dat het niet je eigen schuld is, maar dat het zuur is voor iemand met een BKR codering dat die nu geen enkele optie meer heeft.

Als ik idioot hard rijdt en ik rij tegen een boom en geraak in een rolstoel is dat ook zuur voor mij... Eigen schuld... Maar zuur...
  donderdag 4 december 2008 @ 20:17:14 #236
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63764209
quote:
Op donderdag 4 december 2008 20:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Als de banken iets verder aan de voorzichtige kant gaan staan kan je dat als net afgestudeerde best hebben, want je zal de eerste jaren iha aardige stappen in je inkomen nemen.

EUR 12.000 is natuurlijk ook niet heel veel geld.
Ja je inkomen stijgt natuurlijk met stappen. Maar dan moet je wel eerst een studie hebben gedaan waar werk in te vinden is en een salaris wat zich goed ontwikkelt....

Imho zijn er tegenwoordig heel veel mensen die een studie gaan doen omdat die 'leuk' is, en absoluut niet kijken wat ze er later concreet mee kunnen / mee kunnen verdienen.
pi_63764726
quote:
Op donderdag 4 december 2008 20:17 schreef Marmex het volgende:

Ja je inkomen stijgt natuurlijk met stappen. Maar dan moet je wel eerst een studie hebben gedaan waar werk in te vinden is en een salaris wat zich goed ontwikkelt....

Imho zijn er tegenwoordig heel veel mensen die een studie gaan doen omdat die 'leuk' is, en absoluut niet kijken wat ze er later concreet mee kunnen / mee kunnen verdienen.
Ik ga er voorshands vanuit dat je eerst een baan hebt voordat de bank zo gek is om je een paar ton mee te geven...

Je weet het: je kan pas lenen als je kan aantonen dat je het niet nodig hebt.
  donderdag 4 december 2008 @ 20:52:05 #238
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63765233
quote:
Op donderdag 4 december 2008 20:33 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik ga er voorshands vanuit dat je eerst een baan hebt voordat de bank zo gek is om je een paar ton mee te geven...

Je weet het: je kan pas lenen als je kan aantonen dat je het niet nodig hebt.
Ja dat is een goeie.... Maar lenen voor een huis, dan heb je 't nodig omdat je graag wil verhuizen. En hoezeer heb je dat 'nodig'? Maar dat is de categorie lenen.nl voor vakanties en dakkappelen etc :p
pi_63765402
quote:
Op donderdag 4 december 2008 20:52 schreef Marmex het volgende:
.... Maar lenen voor een huis, dan heb je 't nodig omdat je graag wil verhuizen ...
Er is een groot verschil tussen iets nodig en iets graag hebben, dat zal wennen worden voor mensen de komende tijd. Ik wil ook van alles.
pi_63766556
quote:
Op donderdag 4 december 2008 20:57 schreef elcastel het volgende:
Er is een groot verschil tussen iets nodig en iets graag hebben, dat zal wennen worden voor mensen de komende tijd. Ik wil ook van alles.
Eigenlijk is dat helemaal niet leuk, alles kopen wat je wil... Mijn vrouw en ik kunnen eigenlijk nooit een fatsoenlijk kado voor elkaar vinden, of het moet meteen in een prijsklasse zitten waar we als het voor onszelf is niet meteen tot koop overgaan.

Ieder voordeel heb z'n nadeel.
  donderdag 4 december 2008 @ 22:52:18 #241
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63769580
quote:
Op donderdag 4 december 2008 21:31 schreef DS4 het volgende:

[..]

Eigenlijk is dat helemaal niet leuk, alles kopen wat je wil... Mijn vrouw en ik kunnen eigenlijk nooit een fatsoenlijk kado voor elkaar vinden, of het moet meteen in een prijsklasse zitten waar we als het voor onszelf is niet meteen tot koop overgaan.

Ieder voordeel heb z'n nadeel.
Maar iets origineels heeft weinig met prijs te maken, veel heel originele dingen kunnen heel duur zijn maar dat hoeft niet hoor... ;-)

Spreekwoord uit grootmoeders tijd: 'Het gaat om het idee'
  donderdag 4 december 2008 @ 22:57:31 #242
216787 vastgoedzeepbel
pi_63769764
quote:
Op donderdag 4 december 2008 20:57 schreef elcastel het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Mensen lenen zich helemaal suf om van alles te kopen dat ze niet kunnen betalen.

De huizenprijzen zullen sneller dalen dan de deflatie.....
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_63769834
quote:
Op donderdag 4 december 2008 22:52 schreef Marmex het volgende:

Maar iets origineels heeft weinig met prijs te maken, veel heel originele dingen kunnen heel duur zijn maar dat hoeft niet hoor... ;-)
Helemaal waar. Maar toch is het dit jaar gewoon een tas van Jimmy Choo geworden die ze had laten liggen in de winkel en waar ze een week later spijt van had.
  donderdag 4 december 2008 @ 23:15:03 #244
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63770279
quote:
Op donderdag 4 december 2008 22:59 schreef DS4 het volgende:

[..]

Helemaal waar. Maar toch is het dit jaar gewoon een tas van Jimmy Choo geworden die ze had laten liggen in de winkel en waar ze een week later spijt van had.
pi_63770383
quote:
Op donderdag 4 december 2008 23:15 schreef Marmex het volgende:

De grap ontgaat mij...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')