abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_63677215
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:02 schreef sizzler het volgende:

Welke data? Want als dat zo is dan hebben we ook geen vergrijzing-probleem.
De gemiddelde grootte van het aantal huishoudens blijft naar verwachting nog wel een tijdje dalen, dat in combinatie met een stijgende ruimtebehoefte per persoon zal er voor zorgen dat de vraag naar woonruimte voorlopig eerder blijft stijgen dan gaan dalen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 1 december 2008 @ 20:26:42 #102
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63677600
Uiteindelijk is het een economische kwestie: al die singles kunnen wel vanalles willen, allemaal hun eigen hok met hypotheek, maar als er massawerkloosheid komt zullen ze toch allemaal weer bij elkaar kruipen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_63677763
Ja als de economie echt totaal ineen stort zal de vraag naar wat duurdere woonruimte ook een flinke tik krijgen inderdaad.
  maandag 1 december 2008 @ 20:34:23 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63677843
Het is volgens mij trouwens uniek in de wereldgeschiedenis dat iedereen "recht" had op een eigen woonruimte, of deze kon betalen. Van oudsher woonden er altijd hele familieverbanden in huizen, en het beeld van de vrijgezelle jongeman of student "op kamers" bij een hospita is nog geen 30 jaar oud!
Dat onze uitkeringen zijn aangepast om iedereen de mogelijkheid te geven "op zichzelf" te wonen mag opmerkelijk genoemd worden. Wanneer je deze met 300 euro in mindering brengt gaan de mensen vanzelf wel bij elkaar wonen en stoken.
The End Times are wild
  maandag 1 december 2008 @ 20:35:36 #105
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63677883
quote:
Op maandag 1 december 2008 20:31 schreef du_ke het volgende:
Ja als de economie echt totaal ineen stort zal de vraag naar wat duurdere woonruimte ook een flinke tik krijgen inderdaad.
Eerder al.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  maandag 1 december 2008 @ 20:46:18 #106
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63678222
Ik denk dat de vraag naar meer woonruimte stijgt omdat mensen meer van hun leven alleen wonen (langer single, vergrijzing, mensen worden steeds ouder etc) maar het is ook zo dat de druk op de woningmarkt blijft toenemen.
De vraagprijs is te hoog, de verkoper komt er niet van af (heeft iets anders op het oog en moet dat laten schieten), de koper twijfelt of het huis wel waardevast is en blijft zitten waar hij zit.

Zo blijft per saldo iedereen zitten waar hij/zij zit. Als dan de prijzen gaan dalen, en verkopers zien dat bij elkaar dan is 't allemaal niet zo zeker meer. Kijk naar de beurs, hoeveel 'zekerheden' zijn daar wel niet gesneuveld de laatste paar weken?
Hier heb ik bij boodschap al geen voorbaat aan.
pi_63684082
quote:
Op maandag 1 december 2008 20:34 schreef LXIV het volgende:
Het is volgens mij trouwens uniek in de wereldgeschiedenis dat iedereen "recht" had op een eigen woonruimte, of deze kon betalen.
Ja, zo is er wel meer uniek... Het ziet er niet naar uit dat die situatie gaat veranderen. Dus als constatering is het heel leuk, maar in de vraag wat de huizenmarkt gaat doen moeten we gewoon uitgaan van de situatie zoals deze is. Een weg terug kan alleen als het economisch echt heel slecht zal gaan en daar ziet het niet naar uit. Gebeurt dat wel... dan knalt de huizenprijs wel in elkaar. Maar niet alleen vanwege verminderde vraag.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_63684107
quote:
Op maandag 1 december 2008 20:46 schreef Marmex het volgende:
Kijk naar de beurs, hoeveel 'zekerheden' zijn daar wel niet gesneuveld de laatste paar weken?

Toch is dat wat anders. Men moet wonen. Het is dus niet speculatief gericht en aandelen zijn dat wel.
  maandag 1 december 2008 @ 23:33:37 #109
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63684335
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:26 schreef DS4 het volgende:
Toch is dat wat anders. Men moet wonen. Het is dus niet speculatief gericht en aandelen zijn dat wel.
Tuurlijk is het wel speculatief, er wordt niet sec in vastgoed gewoond, een handelaar koopt geen woningen zodat hij een beetje keuze heeft waar hij kan wonen .. Het klinkt misschien minder speculatief, maar het blijft speculatief. Voor particulieren hetzelfde, hoofdreden is wonen inderdaad, maar als een stagantie ontstaat en het speculatieve verminderd voelt een markt dat ook. Wat dat aangaat is een crisis altijd wel in een zekere mate besmettelijk voor andere sectoren.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_63684616
Het is wel speculatief maar de effecten daarvan zijn minder heftig dan op de aandelenmarkt.
pi_63687156
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:25 schreef DS4 het volgende:

Dus als constatering is het heel leuk, maar in de vraag wat de huizenmarkt gaat doen moeten we gewoon uitgaan van de situatie zoals deze is.
Integendeel, je moet ze in hun trend zien; in het licht van de economische ontwikkelingen dus, en hoe ze daar in vergelijkbare situaties in het verleden op gereageerd hebben.
quote:
Een weg terug kan alleen als het economisch echt heel slecht zal gaan en daar ziet het niet naar uit.

De economische perspectieven zijn slechter, en fundamenteler en meer omvattend slechter, dan ik me ze sinds de jaren '70 kan herinneren, en dat is alleen omdat ik niet oud genoeg ben om nog verder terug te kunnen kijken. Naarmate de huidige neergang in de financiële sector en de export zijn sporen begint na te laten in de rest van de economie -en door de krimpende orderportefeuilles en opgedroogde kredietstromen zal dat hard gaan- wordt het steeds waarschijnlijker dat 2009-2010 jaren van ontslaggolven, desinvesteringen en liquidaties worden. Ook, en uiteindelijk júist, in ons dienstenlandje.
quote:
Gebeurt dat wel... dan knalt de huizenprijs wel in elkaar. Maar niet alleen vanwege verminderde vraag.
Het stijgende aanbod zal zeker ook een rol van belang spelen.
  dinsdag 2 december 2008 @ 07:05:25 #112
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_63687543
Dit valt nog mee...

volgend jaar word stap 1,VEEL ontslagen,
2010 stap 2 Hyper inflatie als gevolg van miljarden uit lucht maken met bank bail outs etc. (ja de dollar heeft invloed op jouw portomonee)
en in 2012 zijn we blij met lux eten met kerst.
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_63687755
En de huurprijzen gaan omhoog door het verminderde aanbod hoorde ik vanochtend op de radio?
Waarom zouden huizenprijzen dan dalen als er te weinig aanbod in huizen is over het algemeen?
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_63687835
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:44 schreef Pheno het volgende:
En de huurprijzen gaan omhoog door het verminderde aanbod hoorde ik vanochtend op de radio?
Waarom zouden huizenprijzen dan dalen als er te weinig aanbod in huizen is over het algemeen?
Lijkt me logisch toch?
Mensen vluchten meer in huren omdat de hypotheek lastig wordt, dan wel bestand of nieuw. Andere reden kan zijn of men geen risico wil nemen in deze tijd.

Resultaat: meer druk op de huurmarkt -> prijzen gaan omhoog.

Bekijk het zo: Olie wordt 25 euro per liter -> Mensen gaan massaal fietsen kopen.
pi_63687880
De reden was niet dat de vraag groter werd, het aanbod stagneerde: projecten gaan niet door, etc.
Men merkt nog niets van die paniek die men in dit topic probeert te maken.
Ik probeer te bron te vinden (was op het journaal op radio 2), maar blijkbaar slapen de redactueren van diverse nieuwssites nog.

Mijn punt daarnaast is volgens jullie is de vraag naar goedkope huizen hoog. Als ik alleen al zie hoeveel mensen eigenlijk liever kopen in dit topic (vreemd ebron, maar wel een indicatie).
Echter, ook in die markt gaat het aanbod niet echt drastisch omhoog. Waarom zouden ze koopprijzen dalen? Omdat huizen op papier minder waard zouden worden? Alleen mensen met financiele problemen worden gedwongen uit hun huizen te gaan, de rest blijft toch gewoon zitten? Misschien niet blij omdat er mensen zijn die winst willen maken bij verkoop, maar als je niet verkoopt is er niets aan de hand. Het lijkt me eerder dat ze de markt op slot gooien
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_63689428
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:33 schreef elcastel het volgende:

een handelaar
Ik heb het niet over de handelaren. Ik heb het over gezinnen met een woning. Natuurlijk zit er ook handel in vastgoed, maar de effecten daarvan op de markt zijn onvergelijkbaar met aandelen.
pi_63689530
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 03:59 schreef dvr het volgende:

Integendeel, je moet ze in hun trend zien; in het licht van de economische ontwikkelingen dus, en hoe ze daar in vergelijkbare situaties in het verleden op gereageerd hebben.
Het punt was juist dat er geen vergelijkbare situatie in het verleden was...
quote:
De economische perspectieven zijn slechter, en fundamenteler en meer omvattend slechter, dan ik me ze sinds de jaren '70 kan herinneren, en dat is alleen omdat ik niet oud genoeg ben om nog verder terug te kunnen kijken.
Wat bedoel je precies? De historisch hoge inkomens in NL? De historisch lage werkloosheid in NL? De nog altijd lage rente in NL?
quote:
wordt het steeds waarschijnlijker dat 2009-2010 jaren van ontslaggolven, desinvesteringen en liquidaties worden. Ook, en uiteindelijk júist, in ons dienstenlandje.
Er zal best her en der ontslagen worden, maar de OESO ziet al in 2010 weer de weg omhoog. Maar goed, het is afwachten. Want de toekomst voorspellen kan niemand.
quote:
Het stijgende aanbod zal zeker ook een rol van belang spelen.
Welk stijgende aanbod? De huizenproductie gaat gewoon weer naar beneden hoor...
pi_63689570
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:05 schreef The.Apple het volgende:

2010 stap 2 Hyper inflatie als gevolg van miljarden uit lucht maken met bank bail outs etc. (ja de dollar heeft invloed op jouw portomonee)
Ach, de onheilsprofeet is ook gearriveerd.

Je bent de derde wereldoorlog vergeten overigens...
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:32:20 #119
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_63690316
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat valt nog wel mee, maar Vathorst , Nieuwland, Kattenbroek of Zielhorst?? Nee dank u

Gefrustreerd dat je de huizen daar niet kan betalen?

Veel plezier in Schothorst Randebroek en Liendert .
IMO zijn bovenstaande wijken toch wel de betere van Amersfoort
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:34:55 #120
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_63690369
En het aanbod van het alternatief voor kopen is ook niet aanwezig:
quote:
Minder huurwoningen dan verwacht
Uitgegeven: 2 december 2008 09:25
Laatst gewijzigd: 2 december 2008 09:27

NAARDEN - De bouw van het aantal huurwoningen loopt sterk achter bij de verwachtingen. Vorig jaar werden 25.200 woningen gerealiseerd, terwijl de woningcorporaties er 34.000 hadden beloofd.
http://www.nu.nl/news/186(...)en_dan_verwacht.html

Dus het is of kopen of die kartonnen doos.. Want huren (met dank aan de linkse 2e kamer) is ook geen alternatief met de lange wachttijden.
pi_63690609
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:34 schreef HarryP het volgende:
En het aanbod van het alternatief voor kopen is ook niet aanwezig:
[..]

http://www.nu.nl/news/186(...)en_dan_verwacht.html

Dus het is of kopen of die kartonnen doos.. Want huren (met dank aan de linkse 2e kamer) is ook geen alternatief met de lange wachttijden.
En wat gebeurt er met de prijzen van starterwoningen? Juist die gaan omhoog (iig ze dalen niet)
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:50:33 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63690703
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Gefrustreerd dat je de huizen daar niet kan betalen?

Veel plezier in Schothorst Randebroek en Liendert .
IMO zijn bovenstaande wijken toch wel de betere van Amersfoort
Jammer joh, wat dacht je van Dorrestein of de Berg??
Dan hebben we het over de betere wijken.

Vathorst, Nieuwland enz. zijn karakterloze nieuwbouwputten met huizen die te duur zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 2 december 2008 @ 11:20:38 #123
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_63691373
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Jammer joh, wat dacht je van Dorrestein of de Berg??
Dan hebben we het over de betere wijken.

Vathorst, Nieuwland enz. zijn karakterloze nieuwbouwputten met huizen die te duur zijn.

Wijken die voor 2x modaal niet te betalen zijn.
  dinsdag 2 december 2008 @ 11:55:02 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63692167
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 11:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wijken die voor 2x modaal niet te betalen zijn.
Ja en??
Jij begon te miepen dat ik gefrustreerd zou zijn omdat ik me Vathorst niet zou kunnen permitteren...

Liever een leuke 2 onder 1 kap voor 450.000 aan de Diamantweg dan in Vathorst

Kijk, dat jij gelijk over mijn vermeende frustratie gaat roepen is jouw probleem, dat ik de huizen per wijk vergelijk in een segment waar jij niet naar kijkt is nou eenmaal niet anders.
Feit is dat Vathorst enz. ook vol staan met huizen boven de 4 ton, en dat je voor dat geld in betere wijken in Amersfoort veel leukere woningen kunt krijgen. Juist in dat segment zijn de nieuwbouwwijken onevenredig duur.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_63701910
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:05 schreef The.Apple het volgende:
Dit valt nog mee...

Joh, schei uit. We zitten elkaar helemaal gek te praten momenteel. Er is maar één woord dat bepaalt of er een crisis is/komt of niet: vertrouwen. Daar is het volledige stelsel (in welke vorm dan ook) op gebaseerd.
Doemdenkers helpen niet om de situatie weer enigszins op de rails te krijgen. Die zitten in een hoekje te schreeuwen dat het einder der tijden eraan komt of dat iedereen zijn baan, geld en kinderen kwijtraakt. En ondertussen maar het slachtoffer uithangen.

Je onderschat de veerkracht van de menselijke geest. Welvaart maakt de mens lui. Moeilijke tijden zorgen voor nieuwe impulsen. Over vijf jaar kijken we terug op deze periode. Sterker en met oplossingen voor problemen die we nu niet aan kunnen/willen.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')