abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 1 december 2008 @ 20:26:42 #102
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63677600
Uiteindelijk is het een economische kwestie: al die singles kunnen wel vanalles willen, allemaal hun eigen hok met hypotheek, maar als er massawerkloosheid komt zullen ze toch allemaal weer bij elkaar kruipen.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_63677763
Ja als de economie echt totaal ineen stort zal de vraag naar wat duurdere woonruimte ook een flinke tik krijgen inderdaad.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 1 december 2008 @ 20:34:23 #104
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63677843
Het is volgens mij trouwens uniek in de wereldgeschiedenis dat iedereen "recht" had op een eigen woonruimte, of deze kon betalen. Van oudsher woonden er altijd hele familieverbanden in huizen, en het beeld van de vrijgezelle jongeman of student "op kamers" bij een hospita is nog geen 30 jaar oud!
Dat onze uitkeringen zijn aangepast om iedereen de mogelijkheid te geven "op zichzelf" te wonen mag opmerkelijk genoemd worden. Wanneer je deze met 300 euro in mindering brengt gaan de mensen vanzelf wel bij elkaar wonen en stoken.
The End Times are wild
  maandag 1 december 2008 @ 20:35:36 #105
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63677883
quote:
Op maandag 1 december 2008 20:31 schreef du_ke het volgende:
Ja als de economie echt totaal ineen stort zal de vraag naar wat duurdere woonruimte ook een flinke tik krijgen inderdaad.
Eerder al.
  maandag 1 december 2008 @ 20:46:18 #106
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63678222
Ik denk dat de vraag naar meer woonruimte stijgt omdat mensen meer van hun leven alleen wonen (langer single, vergrijzing, mensen worden steeds ouder etc) maar het is ook zo dat de druk op de woningmarkt blijft toenemen.
De vraagprijs is te hoog, de verkoper komt er niet van af (heeft iets anders op het oog en moet dat laten schieten), de koper twijfelt of het huis wel waardevast is en blijft zitten waar hij zit.

Zo blijft per saldo iedereen zitten waar hij/zij zit. Als dan de prijzen gaan dalen, en verkopers zien dat bij elkaar dan is 't allemaal niet zo zeker meer. Kijk naar de beurs, hoeveel 'zekerheden' zijn daar wel niet gesneuveld de laatste paar weken?
Hier heb ik bij boodschap al geen voorbaat aan.
pi_63684082
quote:
Op maandag 1 december 2008 20:34 schreef LXIV het volgende:
Het is volgens mij trouwens uniek in de wereldgeschiedenis dat iedereen "recht" had op een eigen woonruimte, of deze kon betalen.
Ja, zo is er wel meer uniek... Het ziet er niet naar uit dat die situatie gaat veranderen. Dus als constatering is het heel leuk, maar in de vraag wat de huizenmarkt gaat doen moeten we gewoon uitgaan van de situatie zoals deze is. Een weg terug kan alleen als het economisch echt heel slecht zal gaan en daar ziet het niet naar uit. Gebeurt dat wel... dan knalt de huizenprijs wel in elkaar. Maar niet alleen vanwege verminderde vraag.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_63684107
quote:
Op maandag 1 december 2008 20:46 schreef Marmex het volgende:
Kijk naar de beurs, hoeveel 'zekerheden' zijn daar wel niet gesneuveld de laatste paar weken?

Toch is dat wat anders. Men moet wonen. Het is dus niet speculatief gericht en aandelen zijn dat wel.
  maandag 1 december 2008 @ 23:33:37 #109
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63684335
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:26 schreef DS4 het volgende:
Toch is dat wat anders. Men moet wonen. Het is dus niet speculatief gericht en aandelen zijn dat wel.
Tuurlijk is het wel speculatief, er wordt niet sec in vastgoed gewoond, een handelaar koopt geen woningen zodat hij een beetje keuze heeft waar hij kan wonen .. Het klinkt misschien minder speculatief, maar het blijft speculatief. Voor particulieren hetzelfde, hoofdreden is wonen inderdaad, maar als een stagantie ontstaat en het speculatieve verminderd voelt een markt dat ook. Wat dat aangaat is een crisis altijd wel in een zekere mate besmettelijk voor andere sectoren.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_63684616
Het is wel speculatief maar de effecten daarvan zijn minder heftig dan op de aandelenmarkt.
pi_63687156
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:25 schreef DS4 het volgende:

Dus als constatering is het heel leuk, maar in de vraag wat de huizenmarkt gaat doen moeten we gewoon uitgaan van de situatie zoals deze is.
Integendeel, je moet ze in hun trend zien; in het licht van de economische ontwikkelingen dus, en hoe ze daar in vergelijkbare situaties in het verleden op gereageerd hebben.
quote:
Een weg terug kan alleen als het economisch echt heel slecht zal gaan en daar ziet het niet naar uit.

De economische perspectieven zijn slechter, en fundamenteler en meer omvattend slechter, dan ik me ze sinds de jaren '70 kan herinneren, en dat is alleen omdat ik niet oud genoeg ben om nog verder terug te kunnen kijken. Naarmate de huidige neergang in de financiële sector en de export zijn sporen begint na te laten in de rest van de economie -en door de krimpende orderportefeuilles en opgedroogde kredietstromen zal dat hard gaan- wordt het steeds waarschijnlijker dat 2009-2010 jaren van ontslaggolven, desinvesteringen en liquidaties worden. Ook, en uiteindelijk júist, in ons dienstenlandje.
quote:
Gebeurt dat wel... dan knalt de huizenprijs wel in elkaar. Maar niet alleen vanwege verminderde vraag.
Het stijgende aanbod zal zeker ook een rol van belang spelen.
  dinsdag 2 december 2008 @ 07:05:25 #112
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_63687543
Dit valt nog mee...

volgend jaar word stap 1,VEEL ontslagen,
2010 stap 2 Hyper inflatie als gevolg van miljarden uit lucht maken met bank bail outs etc. (ja de dollar heeft invloed op jouw portomonee)
en in 2012 zijn we blij met lux eten met kerst.
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_63687755
En de huurprijzen gaan omhoog door het verminderde aanbod hoorde ik vanochtend op de radio?
Waarom zouden huizenprijzen dan dalen als er te weinig aanbod in huizen is over het algemeen?
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_63687835
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:44 schreef Pheno het volgende:
En de huurprijzen gaan omhoog door het verminderde aanbod hoorde ik vanochtend op de radio?
Waarom zouden huizenprijzen dan dalen als er te weinig aanbod in huizen is over het algemeen?
Lijkt me logisch toch?
Mensen vluchten meer in huren omdat de hypotheek lastig wordt, dan wel bestand of nieuw. Andere reden kan zijn of men geen risico wil nemen in deze tijd.

Resultaat: meer druk op de huurmarkt -> prijzen gaan omhoog.

Bekijk het zo: Olie wordt 25 euro per liter -> Mensen gaan massaal fietsen kopen.
pi_63687880
De reden was niet dat de vraag groter werd, het aanbod stagneerde: projecten gaan niet door, etc.
Men merkt nog niets van die paniek die men in dit topic probeert te maken.
Ik probeer te bron te vinden (was op het journaal op radio 2), maar blijkbaar slapen de redactueren van diverse nieuwssites nog.

Mijn punt daarnaast is volgens jullie is de vraag naar goedkope huizen hoog. Als ik alleen al zie hoeveel mensen eigenlijk liever kopen in dit topic (vreemd ebron, maar wel een indicatie).
Echter, ook in die markt gaat het aanbod niet echt drastisch omhoog. Waarom zouden ze koopprijzen dalen? Omdat huizen op papier minder waard zouden worden? Alleen mensen met financiele problemen worden gedwongen uit hun huizen te gaan, de rest blijft toch gewoon zitten? Misschien niet blij omdat er mensen zijn die winst willen maken bij verkoop, maar als je niet verkoopt is er niets aan de hand. Het lijkt me eerder dat ze de markt op slot gooien
pi_63689428
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:33 schreef elcastel het volgende:

een handelaar
Ik heb het niet over de handelaren. Ik heb het over gezinnen met een woning. Natuurlijk zit er ook handel in vastgoed, maar de effecten daarvan op de markt zijn onvergelijkbaar met aandelen.
pi_63689530
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 03:59 schreef dvr het volgende:

Integendeel, je moet ze in hun trend zien; in het licht van de economische ontwikkelingen dus, en hoe ze daar in vergelijkbare situaties in het verleden op gereageerd hebben.
Het punt was juist dat er geen vergelijkbare situatie in het verleden was...
quote:
De economische perspectieven zijn slechter, en fundamenteler en meer omvattend slechter, dan ik me ze sinds de jaren '70 kan herinneren, en dat is alleen omdat ik niet oud genoeg ben om nog verder terug te kunnen kijken.
Wat bedoel je precies? De historisch hoge inkomens in NL? De historisch lage werkloosheid in NL? De nog altijd lage rente in NL?
quote:
wordt het steeds waarschijnlijker dat 2009-2010 jaren van ontslaggolven, desinvesteringen en liquidaties worden. Ook, en uiteindelijk júist, in ons dienstenlandje.
Er zal best her en der ontslagen worden, maar de OESO ziet al in 2010 weer de weg omhoog. Maar goed, het is afwachten. Want de toekomst voorspellen kan niemand.
quote:
Het stijgende aanbod zal zeker ook een rol van belang spelen.
Welk stijgende aanbod? De huizenproductie gaat gewoon weer naar beneden hoor...
pi_63689570
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:05 schreef The.Apple het volgende:

2010 stap 2 Hyper inflatie als gevolg van miljarden uit lucht maken met bank bail outs etc. (ja de dollar heeft invloed op jouw portomonee)
Ach, de onheilsprofeet is ook gearriveerd.

Je bent de derde wereldoorlog vergeten overigens...
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:32:20 #119
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_63690316
quote:
Op maandag 1 december 2008 18:22 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat valt nog wel mee, maar Vathorst , Nieuwland, Kattenbroek of Zielhorst?? Nee dank u

Gefrustreerd dat je de huizen daar niet kan betalen?

Veel plezier in Schothorst Randebroek en Liendert .
IMO zijn bovenstaande wijken toch wel de betere van Amersfoort
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:34:55 #120
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_63690369
En het aanbod van het alternatief voor kopen is ook niet aanwezig:
quote:
Minder huurwoningen dan verwacht
Uitgegeven: 2 december 2008 09:25
Laatst gewijzigd: 2 december 2008 09:27

NAARDEN - De bouw van het aantal huurwoningen loopt sterk achter bij de verwachtingen. Vorig jaar werden 25.200 woningen gerealiseerd, terwijl de woningcorporaties er 34.000 hadden beloofd.
http://www.nu.nl/news/186(...)en_dan_verwacht.html

Dus het is of kopen of die kartonnen doos.. Want huren (met dank aan de linkse 2e kamer) is ook geen alternatief met de lange wachttijden.
pi_63690609
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:34 schreef HarryP het volgende:
[..]

Dus het is of kopen of die kartonnen doos.. Want huren (met dank aan de linkse 2e kamer) is ook geen alternatief met de lange wachttijden.
En wat gebeurt er met de prijzen van starterwoningen? Juist die gaan omhoog (iig ze dalen niet)
  dinsdag 2 december 2008 @ 10:50:33 #122
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63690703
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:32 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Gefrustreerd dat je de huizen daar niet kan betalen?

Veel plezier in Schothorst Randebroek en Liendert .
IMO zijn bovenstaande wijken toch wel de betere van Amersfoort
Jammer joh, wat dacht je van Dorrestein of de Berg??
Dan hebben we het over de betere wijken.

Vathorst, Nieuwland enz. zijn karakterloze nieuwbouwputten met huizen die te duur zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 2 december 2008 @ 11:20:38 #123
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_63691373
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:50 schreef Leandra het volgende:

[..]

Jammer joh, wat dacht je van Dorrestein of de Berg??
Dan hebben we het over de betere wijken.

Vathorst, Nieuwland enz. zijn karakterloze nieuwbouwputten met huizen die te duur zijn.

Wijken die voor 2x modaal niet te betalen zijn.
  dinsdag 2 december 2008 @ 11:55:02 #124
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63692167
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 11:20 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Wijken die voor 2x modaal niet te betalen zijn.
Ja en??
Jij begon te miepen dat ik gefrustreerd zou zijn omdat ik me Vathorst niet zou kunnen permitteren...

Liever een leuke 2 onder 1 kap voor 450.000 aan de Diamantweg dan in Vathorst

Kijk, dat jij gelijk over mijn vermeende frustratie gaat roepen is jouw probleem, dat ik de huizen per wijk vergelijk in een segment waar jij niet naar kijkt is nou eenmaal niet anders.
Feit is dat Vathorst enz. ook vol staan met huizen boven de 4 ton, en dat je voor dat geld in betere wijken in Amersfoort veel leukere woningen kunt krijgen. Juist in dat segment zijn de nieuwbouwwijken onevenredig duur.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_63701910
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:05 schreef The.Apple het volgende:
Dit valt nog mee...

Joh, schei uit. We zitten elkaar helemaal gek te praten momenteel. Er is maar één woord dat bepaalt of er een crisis is/komt of niet: vertrouwen. Daar is het volledige stelsel (in welke vorm dan ook) op gebaseerd.
Doemdenkers helpen niet om de situatie weer enigszins op de rails te krijgen. Die zitten in een hoekje te schreeuwen dat het einder der tijden eraan komt of dat iedereen zijn baan, geld en kinderen kwijtraakt. En ondertussen maar het slachtoffer uithangen.

Je onderschat de veerkracht van de menselijke geest. Welvaart maakt de mens lui. Moeilijke tijden zorgen voor nieuwe impulsen. Over vijf jaar kijken we terug op deze periode. Sterker en met oplossingen voor problemen die we nu niet aan kunnen/willen.
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
pi_63702064
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 10:34 schreef HarryP het volgende:
[..]

Links heeft al decennia lang geen meerderheid gehad in de 2e kamer .

Denk dat je je dus maar eens in moet gaan lezen in de materie .

Overigens is het rechtse alternatief voor de huren (helemaal vrijgeven dus flinke prijsstijgingen) ook geen handige manier om meer betaalbare huurwoningen te krijgen...
  dinsdag 2 december 2008 @ 19:24:59 #127
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63704012
quote:
Op maandag 1 december 2008 23:26 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is juist enorm speculatief! Als alle huizen in prijs halveren, zijn er niet opeens minder huizen o.i.d.; de tekorten blijven gewoon hetzelfde!
censuur :O
  dinsdag 2 december 2008 @ 19:27:09 #128
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63704093
quote:
Tsja, de woningcorporaties hebben ondertussen 32 miljard euro in kas, en bouwen standaard veel minder dan ze beloven... De politiek heeft hun machtspositie veroorzaakt, en wil dat duidelijk niet veranderen!
Ondertussen vangen directeurtjes van die clubs salarissen van een half miljoen (lees: een hele wijk moet huur betalen om die ene knakker z'n salaris te voorzien!) en weten ze ook dat ze meer geld kunnen vangen als ze minder huizen bouwen... Way to go!
censuur :O
pi_63704612
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 19:24 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het is juist enorm speculatief! Als alle huizen in prijs halveren, zijn er niet opeens minder huizen o.i.d.; de tekorten blijven gewoon hetzelfde!
Het tekort op de huizenmarkt is natuurlijk veel meer kwalitatief dan kwantitatief. Als de prijzen dan kelderen levert dat hele leuke speculatieobjecten op voor de wat langere termijn.
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:26:46 #130
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_63706361
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 07:58 schreef jpjedi het volgende:

[..]

Lijkt me logisch toch?
Mensen vluchten meer in huren omdat de hypotheek lastig wordt, dan wel bestand of nieuw. Andere reden kan zijn of men geen risico wil nemen in deze tijd.

Resultaat: meer druk op de huurmarkt -> prijzen gaan omhoog.

Bekijk het zo: Olie wordt 25 euro per liter -> Mensen gaan massaal fietsen kopen.
Ik begrijp de laatste redenatie niet.

En ik vraag me ook af waarom het VINEX-plan nog steeds wordt uitgevoerd. Ik zou stilaan denken aan renovatie van bestaande woningen.
  dinsdag 2 december 2008 @ 20:51:13 #131
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_63707321
quote:
Banken zijn voorzichtiger met hypotheken uitgeven. De norm 3½x bruto jaarsalaris is lang de norm geweest, de laatste paar jaren kon er zelfs tot 5x het bruto jaarsalaris voor een hypotheek worden uitgeschreven, nu is dat weer terug op 3x. Het gevolg is dat huizen minder goed verkoopbaar zijn. Ik moet het allemaal nog zien voor ik het geloof. De regering heeft er belang bij dat de huizen duur zijn, dus zullen ze wel met regelingen komen (verhoging hypotheekgarantie, verhoging HRA)
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_63707541
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:51 schreef ouderejongere het volgende:

norm 3½x bruto jaarsalaris is lang de norm geweest, de laatste paar jaren kon er zelfs tot 5x het bruto jaarsalaris voor een hypotheek worden uitgeschreven, nu is dat weer terug op 3x.
4,5.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:11:39 #133
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63707965
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:57 schreef DS4 het volgende:

[..]

4,5.
Idd 4,5 nu. Een paar jaar geleden was het soms zelfs 6 a 7 keer een gecombineerd jaarsalaris (tweeverdieners), en huizen waren 40 tot 50% goedkoper (don't even start over de euro...).

Dit kan gewoon niet zo doorgaan.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:16:48 #134
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63708136
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:11 schreef Marmex het volgende:

[..]

Idd 4,5 nu. Een paar jaar geleden was het soms zelfs 6 a 7 keer een gecombineerd jaarsalaris (tweeverdieners), en huizen waren 40 tot 50% goedkoper (don't even start over de euro...).

Dit kan gewoon niet zo doorgaan.
Gaat het ook niet. Al geloof ik ook niet in prijsdalingen van >25%.
pi_63708376
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:16 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik ook niet. En in het lagere prijssegment zal de daling kleiner zijn.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:25:34 #136
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63708431
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:16 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Combineer de vergrijzing, de woningcorporaties die alleen maar potten en niet bouwen, de banken die enorm geschrokken zijn van de kredietcrisis, de inflatie, en de prijsstijgingen van de euro, meer singles - meer vraag naar zelfstandige (niet supergrote) woningruimte.
Nu staan er ook zaken als hypotheekrente-aftrek en eventuele verlaging van de kosten koperweer op de agenda. Mensen kijken het aan en wachten.

Waarom zou een woning niet 25% in prijs kunnen dalen? Als er overal woningen vrijkomen die verkocht 'moeten' worden ivm vergrijzing, kopers kunnen niet verhuizen omdat ze niet kunnen verkopen/ kopers kunnen niet verhuizen omdat ze het niet kunnen betalen.

Ik zie 't nog wel gebeuren hoor, kijk naar de beurs. Wat daar gebeurt is hield ook niemand voor mogelijk.
pi_63708619
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:25 schreef Marmex het volgende:

[..]

Combineer de vergrijzing, de woningcorporaties die alleen maar potten en niet bouwen, de banken die enorm geschrokken zijn van de kredietcrisis, de inflatie, en de prijsstijgingen van de euro, meer singles - meer vraag naar zelfstandige (niet supergrote) woningruimte.
Nu staan er ook zaken als hypotheekrente-aftrek en eventuele verlaging van de kosten koperweer op de agenda. Mensen kijken het aan en wachten.

Waarom zou een woning niet 25% in prijs kunnen dalen? Als er overal woningen vrijkomen die verkocht 'moeten' worden ivm vergrijzing, kopers kunnen niet verhuizen omdat ze niet kunnen verkopen/ kopers kunnen niet verhuizen omdat ze het niet kunnen betalen.

Ik zie 't nog wel gebeuren hoor, kijk naar de beurs. Wat daar gebeurt is hield ook niemand voor mogelijk.
Dat laatste is niet waar. Dergelijke beurscrashes zijn niet heel erg ongewoon. Een paar jaar geleden had je de internetbeurscrash. En de trend op de beurs was al een tijd naar beneden.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:33:01 #138
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_63708633
quote:

[..]

De beurzen zijn weer fors hoger gesloten. DJI (nog open) staat weer boven 8.000. Een echte diepe crisis zoals in de jaren 30 kan nooit meer. De politiek en bedrijven zijn gewoon veel te veel met elkaar verweven. Wat dacht je van het overnemen van banken, steunen van banken, werktijdverkorting die opeens zomaar kan en mag, steun aan autoindustrie...
Voor de huizenmarkt wordt ook wel iets verzonnen, maar zelfs Den Haag zit vast aan regels (Europees) dus moet het op een goede manier verpakt worden zodat het niet opvalt als steun.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:36:55 #139
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63708740
quote:

[..]

Combineer de vergrijzing,
True. Maar die oudjes wonen vaker samen in één huis dan de jongere generaties.
quote:
de woningcorporaties die alleen maar potten en niet bouwen,
Dat zorgt alleen maar voor hogere huizenprijzen.
quote:
de banken die enorm geschrokken zijn van de kredietcrisis,
True.
quote:
de inflatie, en de prijsstijgingen van de euro,
Inflatie zorgt er alleen maar voor dat de prijzen omhoog gaan.
quote:
meer singles - meer vraag naar zelfstandige (niet supergrote) woningruimte.
Jep, dus zeker geen lagere prijzen.
quote:
Nu staan er ook zaken als hypotheekrente-aftrek
True. Als ze die in één keer zouden afschaffen, zou de hele Nederlandse huizenmarkt in één klap in elkaar donderen.
quote:
en eventuele verlaging van de kosten koperweer op de agenda.
Verlaging kosten koper is juist een stimulerende maatregel die zorgt juist voor hogere prijzen.
quote:
Waarom zou een woning niet 25% in prijs kunnen dalen?
Daarom dus.

Een geloofwaardiger scenario is imho een lichte prijsdaling vervolgd door een stabilisatie van de prijzen over een lange termijn. Door de inflatie zullen de huizen dan effectief wel steeds minder waard worden.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:37:16 #140
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63708754
Ja daar zit wat in, het is niet meer zo als in de jaren 30.

Maar toch. Ik blijf nog ff zitten waar ik zit.

Kopers vinden de eventuele verlaging van de kosten koper natuurlijk een goede zaak. Maar je wilt geen huis kopen 1 week voordat die verlaging ingaat. Het draagt mee aan de onzekerheid die er heerst.
Een verlaging van de overdrachtsbelasting (lees belasting waar niets voor gedaan word, en je niets voor krijgt) scheelt al snel veel geld. En dat kan je wel gebruiken als je een huis koopt...!
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:39:16 #141
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63708825
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:37 schreef Marmex het volgende:
Ja daar zit wat in, het is niet meer zo als in de jaren 30.

Maar toch. Ik blijf nog ff zitten waar ik zit.
En waarom zou je niet blijven zitten waar je zit? Je hoeft niet te verhuizen...
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:41:56 #142
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63708909
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:39 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

En waarom zou je niet blijven zitten waar je zit? Je hoeft niet te verhuizen...
M'n hele leven op een studentenkamer - nee dank je.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:45:17 #143
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63708996
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:36 schreef Lemmeb het volgende:

Een geloofwaardiger scenario is imho een lichte prijsdaling vervolgd door een stabilisatie van de prijzen over een lange termijn. Door de inflatie zullen de huizen dan effectief wel steeds minder waard worden.
Dat zou goed zijn voor verkopers en kopers. Maar dan moet er wel gebouwd gaan worden...! In de lagere prijsklassen. Voor jonge gezinnen/ stelletjes, ouderen. Een huisje moet in of vlakbij de stad max 150k kosten, dat is net te betalen.

En wees nou eerlijk, das 330.000 gulden. Moest je daar 8 a 10 geleden om smeken of ze het wilden bouwen voor je?
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:47:12 #144
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63709042
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:45 schreef Marmex het volgende:

[..]

Dat zou goed zijn voor verkopers en kopers. Maar dan moet er wel gebouwd gaan worden...! In de lagere prijsklassen. Voor jonge gezinnen/ stelletjes, ouderen. Een huisje moet in of vlakbij de stad max 150k kosten, dat is net te betalen.
Waarom? Er staat zat te koop, ook in die prijsklasse. Mensen moeten gewoon niet zo zeiken.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:49:35 #145
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63709112
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:47 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Waarom? Er staat zat te koop, ook in die prijsklasse. Mensen moeten gewoon niet zo zeiken.
Er staat zat te koop - waarom zeiken mensen dan?
Omdat ze het niet kunnen betalen..........!
pi_63709204
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:45 schreef Marmex het volgende:

[..]

Ik wil dat een privevliegtuig max 50k kost, dat is ook net te betalen.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:54:25 #147
81601 Jikpunth
glow in the dark condoms...?
pi_63709280
Wat veel mensen in hun argumentatie voor het gemak over het hoofd zien is dat nederland door de nationale hypotheekgarantie (die een vereiste is voor koopsubsidie), heel wat sterker in de schoenen staat dan andere westerse economien.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jikpunth op 02-12-2008 23:32:24 ]
how can you misplace your penis so badly that you need it to glow?
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:54:46 #148
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63709289
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:49 schreef Marmex het volgende:

[..]

Er staat zat te koop - waarom zeiken mensen dan?
Omdat ze het niet kunnen betalen..........!
Als ze het niet kunnen betalen, dan verdienen ze niet genoeg. Simpel. Maar voor 150k staat zat te koop.
  dinsdag 2 december 2008 @ 21:54:49 #149
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63709292
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:52 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik wil dat een privevliegtuig max 50k kost, dat is ook net te betalen.
Als ie groot genoeg is om te wonen - koopje!
pi_63709330
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:47 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Als ik het hier zo lees: mensen willen de leukst gesitueerde huizen voor weinig. Want boehoe, ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Of voor een ton in het centrum van een stad. Maar natuurlijk niet in een tokkiewijk. Nee, er moet een winkelcentrum bij, school zonder gevaarlijke wegen, kindvriendelijke buurt met alleen bestemmingsverkeer. Voldoende OV, eigen carport (geen parkeerproblemen) en alle huizen moeten een tuin op het zuiden hebben.
En dat als starterswoning

dinsdag 2 december 2008 @ 22:00:26 #151
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63709517
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:55 schreef Pheno het volgende:

[..]

Als ik het hier zo lees: mensen willen de leukst gesitueerde huizen voor weinig. Want boehoe, ze willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Of voor een ton in het centrum van een stad. Maar natuurlijk niet ini een tokkiewijk. Nee, er moet een winkelcentrum bij, school zonder gevaarlijke wegen, kindvriendelijke buurt met alleen bestemmingsverkeer. Voldoende OV, eigen carport (geen parkeerproblemen) en alle huizen moeten een tuin op het zuiden hebben.
En dat als starterswoning

Das overdreven, maar dat zal je zelf ook wel weten. Het feit is gewoon dat economie gebaseerd is op vertrouwen, en hoe snel geld 'rondgaat', dwz mensen zijn rijk als andere mensen geld uitgeven, die het ergens moeten verdienen en die persoon verdient weer aan hun etc etc etc etc. You get the picture. Ivm inflatie etc moet het ook steeds sneller gaan draaien, geen groei is wel slecht.

Het is funest voor dat systeem als het door al die zaken die ik eerder noemde steeds langzamer gaat draaien, als je het 'tipping point' dan gehad hebt dan kan het heul snel gaan. Het is een vertrouwenskwestie, een verkoopprijs bijvoorbeeld.
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:02:11 #152
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63709571
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Als ze het niet kunnen betalen, dan verdienen ze niet genoeg. Simpel. Maar voor 150k staat zat te koop.
Ja maar de verhouding gemiddels salaris tegen gemiddelde woning is totaal scheefgetrokken. Dat een tokkie niet in een villabuurt kan wonen snapt iedereen.
pi_63709874
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:02 schreef Marmex het volgende:

[..]

Ja maar de verhouding gemiddels salaris tegen gemiddelde woning is totaal scheefgetrokken. Dat een tokkie niet in een villabuurt kan wonen snapt iedereen.
Waarom willen starters hier dat wel dan? Ik hoor ze alleen maar gillen dat de huizenprijzen omlaag moeten, maar een vinexwijk vinden ze dan weer niets, te min voor ze.

Overigens ben ik helemaal niet zoveel kwijt aan mijn hypotheeklasten, het zal wel een kwestie zijn van goed rondshoppen ipv bij Frisia lenen?
pi_63709913
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 20:26 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]
En ik vraag me ook af waarom het VINEX-plan nog steeds wordt uitgevoerd. Ik zou stilaan denken aan renovatie van bestaande woningen.
Omdat de vraag naar woonruimte nog steeds flink toeneemt. Er zijn veel meer alleenstaanden en ouderen blijven langer zelfstandig wonen, voor die vraag echt gaat dalen zijn we een flink aantal jaren verder.
pi_63709966
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:54 schreef Jikpunth het volgende:
Wat veel mensen in hun argumentatie voor het gemak over het hoofd zien is dat nederland door de nationale hypotheekgarantie (die een vereiste is voor huursubsidie), heel wat sterker in de schoenen staat dan andere westerse economien.
NHG en huursubsidie? NGH geldt voor koopwoningen, huursubsidie voor huurwoningen. Volgens mij zie jij wat dingen voor het gemak over het hoofd.
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:15:21 #156
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63710048
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:13 schreef Halcon het volgende:

[..]

NHG en huursubsidie? NGH geldt voor koopwoningen, huursubsidie voor huurwoningen. Volgens mij zie jij wat dingen voor het gemak over het hoofd.
Hij bedoelt koopsubsidie.
  dinsdag 2 december 2008 @ 22:17:08 #157
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63710108
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:11 schreef Pheno het volgende:

[..]

Waarom willen starters hier dat wel dan? Ik hoor ze alleen maar gillen dat de huizenprijzen omlaag moeten, maar een vinexwijk vinden ze dan weer niets, te min voor ze.

Overigens ben ik helemaal niet zoveel kwijt aan mijn hypotheeklasten, het zal wel een kwestie zijn van goed rondshoppen ipv bij Frisia lenen?
Ik weet niet waar jou 'hier' is natuurlijk. Maar mensen die zeiken heb je altijd
pi_63710135
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:54 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Klopt alleen dan weer net niet op de plekken waar de verwende starters graag willen wonen .
(117.000 op een prima stekje hier )
pi_63710169
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:17 schreef Marmex het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jou 'hier' is natuurlijk. Maar mensen die zeiken heb je altijd
Ik snap wel dat iemand uit bv Breda niet in Veendam gaat wonen.
pi_63710206
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:02 schreef Marmex het volgende:

[..]

En waarom zou een starter op de woningmarkt wel direct een villa moeten kunnen kopen? Dat is toch niet realistisch?
pi_63710383
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:18 schreef Halcon het volgende:

Ik snap wel dat iemand uit bv Breda niet in Veendam gaat wonen.
Ik snap altijd wel dat iemand niet in Veendam gaat wonen...
pi_63710488
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik snap altijd wel dat iemand niet in Veendam gaat wonen...
Haha ja dat snap ik ook. Maar Brabant verlaten is ook geen rare stap
pi_63710614
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:26 schreef du_ke het volgende:

[..]

Haha ja dat snap ik ook. Maar Brabant verlaten is ook geen rare stap
Brabant is economisch gezien een aantrekkelijke provincie om te wonen en er zijn diverse leuke steden zoals Breda en Den Bosch.

Huizenprijzen zijn ook wel wat hoger dan in het noorden van het land, maar voor bv 2 ton is er best wat leuks te vinden.

Mensen moeten maar eens inzien dat ze niet direct na het verlaten van het ouderlijk huis een villa kunnen kopen, een Mercedes kunnen rijden en 4 keer per jaar op vakantie kunnen.
pi_63710700
Brabant kan economisch best aantrekkelijk zijn maar er wonen wel erg veel Brabanders
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:31:45 #165
81601 Jikpunth
pi_63712912
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:15 schreef Marmex het volgende:
Hij bedoelt koopsubsidie.
Koopsubsidie inderdaad . Maar als ik zo eens in Sydney rondkijk (wat qua bevolkingsdichtheid zo'n beetje gelijk is aan Nederland), dan zijn de huizenprijzen niet zo heel scheef getrokken hoor. In Sydney koop je ook geen huis voor 300.000 dollar en verwacht je dat je dicht bij het centrum en in een goede wijk woont.
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:32:06 #166
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63712926
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 09:50 schreef DS4 het volgende:
Ik heb het niet over de handelaren. Ik heb het over gezinnen met een woning. Natuurlijk zit er ook handel in vastgoed, maar de effecten daarvan op de markt zijn onvergelijkbaar met aandelen.
Tuurlijk is het een andere markt, maar hij is wel degelijk speculatief, daar ging het om spuit elf.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:39:18 #167
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63713163
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 21:32 schreef Wombcat het volgende:
Dat laatste is niet waar. Dergelijke beurscrashes zijn niet heel erg ongewoon. Een paar jaar geleden had je de internetbeurscrash. En de trend op de beurs was al een tijd naar beneden.
Wat een onzin, de internethype was 1 sector die gigantisch was opgeblazen, dit is over de hele linie ellende, beginnende bij de banken en nu de gewone economie. Bovendien is deze correctie totaal anders en waren er begin deze eeuw geen biljoenen nodig om de markt in stand te houden.

Verder is de trend op de beurs wel al een tijdje omlaag, maar de mate waarin het gebeurt was niet voorzien.
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:48:15 #168
236733 Marmex
Currently travelling
pi_63713467
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:39 schreef elcastel het volgende:

[..]

Wat een onzin, de internethype was 1 sector die gigantisch was opgeblazen, dit is over de hele linie ellende, beginnende bij de banken en nu de gewone economie. Bovendien is deze correctie totaal anders en waren er begin deze eeuw geen biljoenen nodig om de markt in stand te houden.

Verder is de trend op de beurs wel al een tijdje omlaag, maar de mate waarin het gebeurt was niet voorzien.
Idd. Het blijft een zaak van vertrouwen en waarde is pas concreet wat als je het in handen hebt (of op de bank natuurlijk). Mensen zeggen vaak wel leuk dat hun huis zoveel 'waard' is, alleen verkoop 'm daar maar 's voor. DAN is ie zoveel waard.
  dinsdag 2 december 2008 @ 23:50:31 #169
81601 Jikpunth
pi_63713548
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:39 schreef elcastel het volgende:

Je hebt ergens wel een beetje gelijk... maar de woningmarkt in Nederland en in Amerika is niet erg vergelijkbaar en de derivaten markt waar alle ellende zo'n beetje begon is al helemaal niet te vergelijken met de huizenmarkt. Ze hebben wel allemaal invloed op elkaar maar in Nederland zal het allemaal wel loslopen. We zullen er niet zonder kleerscheuren vanaf komen maar om nu ellende te gaan hypen is wel erg overdreven.

De belangrijkste verschillen zijn namelijk dat de hypotheken in Nederland lang niet zo actief worden doorverkocht en verpakt als complexe beleggingen en daarnaast dat we NHG en een sterk sociaal vangnet hebben. Daardoor krijgen we in nederland een heel stuk minder foreclosures en als gevolg zal de verkooptijd wel stijgen, de prijzen voorlopig stagneren of licht dalen, maar uiteindelijk gaat het allemaal wel meevallen.
  woensdag 3 december 2008 @ 00:00:01 #170
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63713876
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:50 schreef Jikpunth het volgende:
Je hebt ergens wel een beetje gelijk... maar de woningmarkt in Nederland en in Amerika is niet erg vergelijkbaar en de derivaten markt waar alle ellende zo'n beetje begon is al helemaal niet te vergelijken met de huizenmarkt. Ze hebben wel allemaal invloed op elkaar maar in Nederland zal het allemaal wel loslopen. We zullen er niet zonder kleerscheuren vanaf komen maar om nu ellende te gaan hypen is wel erg overdreven.

De belangrijkste verschillen zijn namelijk dat de hypotheken in Nederland lang niet zo actief worden doorverkocht en verpakt als complexe beleggingen en daarnaast dat we NHG en een sterk sociaal vangnet hebben. Daardoor krijgen we in nederland een heel stuk minder foreclosures en als gevolg zal de verkooptijd wel stijgen, de prijzen voorlopig stagneren of licht dalen, maar uiteindelijk gaat het allemaal wel meevallen.
Loslopen ? De bank waar jij je hypotheek haalt is dezelfde als diegene die ellende in de VS had of heeft. Ik begrijp je punt wel, maar je bent volgens mij spijkers op laag water aan het zoeken nu. Ik roep nergens dat de boel in elkaar zal storten, ik zeg alleen dat het een hele andere correctie is dan in 2001. En ik ben ook nergens huizenmarkten aan het vergelijken volgens mij ?
  woensdag 3 december 2008 @ 00:05:27 #171
81601 Jikpunth
pi_63714037
quote:
Op woensdag 3 december 2008 00:00 schreef elcastel het volgende:
Loslopen ? De bank waar jij je hypotheek haalt is dezelfde als diegene die ellende in de VS had of heeft. Ik begrijp je punt wel, maar je bent volgens mij spijkers op laag water aan het zoeken nu. Ik roep nergens dat de boel in elkaar zal storten, ik zeg alleen dat het een hele andere correctie is dan in 2001. En ik ben ook nergens huizenmarkten aan het vergelijken volgens mij ?
Maar de rente die jij betaalt over je hypotheek in niet hetzelfde als de gemiddelde amerikaan (dat komt omdat het verschillende markten zijn... zo zien die banken dat dus ook). Daarnaast heb je het continue over vertrouwen... er bestaat geen shortselling van hypotheken of derivaten daarvan en de hoeveelheid foreclosures in nederland zijn nu ook niet echt significant.

Dus de rente zal wel wat omhoog gaan en een lening krijgen zal iets moeilijker worden en blijven maar het blijft gewoon een compleet andere markt en een compleet andere situatie als 2001 of andere crashes die we hebben gehad.
  woensdag 3 december 2008 @ 00:08:55 #172
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63714124
quote:
Op woensdag 3 december 2008 00:05 schreef Jikpunth het volgende:
... maar het blijft gewoon een compleet andere markt en een compleet andere situatie als 2001 of andere crashes die we hebben gehad.
Ik stel voor dat je eerst mijn posts leest voor je reageert ...
  woensdag 3 december 2008 @ 00:16:39 #173
81601 Jikpunth
pi_63714319
quote:
[b]Op woensdag 3 december 2008 00:08 schreef elcastel het volgende:[/]
Ik stel voor dat je eerst mijn posts leest voor je reageert ...
Je hebt het over speculatie en vertrouwen... en ik geef gewoon aan dat het niet vergelijkbaar is en dat het in nederland gewoon gaat meevallen omdat hier pro-actief maatregelen genomen zijn.
  woensdag 3 december 2008 @ 00:24:09 #174
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_63714472
quote:
Op woensdag 3 december 2008 00:16 schreef Jikpunth het volgende:
Je hebt het over speculatie en vertrouwen... en ik geef gewoon aan dat het niet vergelijkbaar is en dat het in nederland gewoon gaat meevallen omdat hier pro-actief maatregelen genomen zijn.
Ikzeg dat de huizenmarkt speculatief is en stagneert omdatde banken moeilijker geld uitlenen en consumenten steeds terughoudender reageren op die markt. Ik ben het nergens met de VS aan het vergelijken ... (bovendien gaf ik eerder al aan dat ik geen 30-40% daling verwacht)
pi_63717209
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 23:32 schreef elcastel het volgende:

Tuurlijk is het een andere markt, maar hij is wel degelijk speculatief, daar ging het om spuit elf.
Het overgrote deel van de koopwoningenmarkt is niet speculatief, daar deze gekocht worden door gezinnen om in te wonen en niet voor de handel. Dus die grote waffel mag je snel weer dicht doen.
  woensdag 3 december 2008 @ 08:56:34 #176
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63717375
Zoals Kees de Kort onlangs nog zei op BNR: "Niemand gaat twee euroton betalen voor een 2-kamerappartement omdat hij gelooft dat dit het waard is. Je koopt het met de verwachting het voor 2,5 ton weer door te kunnen verkopen.

Dat is dus speculatie. Of je het nu tevens gebruikt om in te wonen of niet.
The End Times are wild
pi_63717431
Ik moet ook eerlijk toegeven da tik als eerste naar de potentiele waardestijging kijk... ook al woon ik er heerlijk met mijn familie. Ik wil gewoon niet failliet gaan doordat ik zou moeten verkopen en met een restschuld kom te zitten.
pi_63717672
quote:
Op woensdag 3 december 2008 08:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het overgrote deel van de koopwoningenmarkt is niet speculatief, daar deze gekocht worden door gezinnen om in te wonen en niet voor de handel. Dus die grote waffel mag je snel weer dicht doen.
Maar niemand zal bij verhuizen zeggen: ah, ik heb er twee ton voor betaald, hier krijg je het voor anderhalf ton
pi_63717989
quote:
Op woensdag 3 december 2008 08:56 schreef LXIV het volgende:
Zoals Kees de Kort onlangs nog zei op BNR: "Niemand gaat twee euroton betalen voor een 2-kamerappartement omdat hij gelooft dat dit het waard is. Je koopt het met de verwachting het voor 2,5 ton weer door te kunnen verkopen.

Dat is dus speculatie. Of je het nu tevens gebruikt om in te wonen of niet.
Kees de Kort zegt veel zinnige dingen, maar dit is onzinnig. Je koopt in de eerste plaats een woning om in te wonen en niet omdat je deze zo snel mogelijk weer van de hand wil doen.

Sowieso is het idioot om bij zaken waar mensen gemiddeld 20 jaar aan vasthouden te spreken van speculatie. Speculatie is gericht op korte termijnwinst. Dus voor zover mensen de woning kopen in de hoop er geld mee te verdienen dan is het iha beleggen.
pi_63718038
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:15 schreef Pheno het volgende:

Maar niemand zal bij verhuizen zeggen: ah, ik heb er twee ton voor betaald, hier krijg je het voor anderhalf ton
Precies. Bij speculatieve handel neem je je verlies indien dat moet wel. Of denk je dat de verkoop van aandelen de laatste tijd allemaal aandelen betrof die voor een lager bedrag aangekocht waren?
  woensdag 3 december 2008 @ 10:34:36 #181
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63719403
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Kees de Kort zegt veel zinnige dingen, maar dit is onzinnig. Je koopt in de eerste plaats een woning om in te wonen en niet omdat je deze zo snel mogelijk weer van de hand wil doen.

Sowieso is het idioot om bij zaken waar mensen gemiddeld 20 jaar aan vasthouden te spreken van speculatie. Speculatie is gericht op korte termijnwinst. Dus voor zover mensen de woning kopen in de hoop er geld mee te verdienen dan is het iha beleggen.
Dat geldt voor een eengezinswoning weer meer dan voor een 2-kamer appartement

Ik kan me voorstellen dat je bij de koop van een klein appartement meer kijkt naar de waardestijging op relatief korte termijn, dan bij een woning waar je nog denkt te wonen als je hypotheek na 30 jaar afgelost is.
Dat je daarbij ook een noodzaak tot wonen hebt is een andere kwestie.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_63719814
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:34 schreef Leandra het volgende:

Ik kan me voorstellen dat je bij de koop van een klein appartement meer kijkt naar de waardestijging op relatief korte termijn, dan bij een woning waar je nog denkt te wonen als je hypotheek na 30 jaar afgelost is.
Dat je daarbij ook een noodzaak tot wonen hebt is een andere kwestie.
Dat huizenkopers hopen om de woning met winst door te verkopen is een ander verhaal als dat het speculatief is.

Speculatief houdt in dat je iets koopt, niet om het te gebruiken, maar om met (flinke) winst weer door te verkopen.

De huizenkoper zit er toch anders in. Ten eerste koopt die de woning omdat hij wil wonen. Maar nog belangrijker: als de huizenprijs de komende jaren met 40% stijgt dan zal niet iedereen ineens zijn huis verkopen om te cashen. Speculanten doen dat wel. Die nemen winst. En ook verlies indien nodig.

Een huizenkoper zal bij flinke stijging gewoon constateren dat hij op papier rijker geworden is. Dat geeft een warm gevoel van binnen. Omdat de huizenkoper toch zal blijven wonen doet hij er echter niets mee, dus het is redelijk irrationeel. Alleen als je aan het eind van de rit veel goedkoper gaat wonen heb je er in theorie iets aan. De praktijk: het gaat meestal naar de erven.
  woensdag 3 december 2008 @ 11:37:03 #183
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63721075
quote:
Op dinsdag 2 december 2008 22:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

En waarom zou een starter op de woningmarkt wel direct een villa moeten kunnen kopen? Dat is toch niet realistisch?
Een villa is idd onrealistisch maar dat je als starter een woning in een buurt wilt hebben waar je ook 's avonds over straat durft lijkt me niet heel erg overdreven als eis. En dan kom je al direct in de duurdere wijken terecht.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 3 december 2008 @ 11:45:48 #184
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63721343
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:37 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Een villa is idd onrealistisch maar dat je als starter een woning in een buurt wilt hebben waar je ook 's avonds over straat durft lijkt me niet heel erg overdreven als eis. En dan kom je al direct in de duurdere wijken terecht.
Waar durf jij dan 's avonds niet over straat?
  woensdag 3 december 2008 @ 11:57:03 #185
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63721754
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:45 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Waar durf jij dan 's avonds niet over straat?
Wandel jij 'savonds maar eens door de afrikaanderwijk in r'dam bv of delfshaven. Of doe eens een nachtelijke rit door de bijlmer op je fiets. genoeg wijken die daaronder vallen. Mevrouw vogelaar heeft er nog een mooi lijstje van gemaakt, kan je wel vinden op internet denk ik

'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_63721803
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:57 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Wandel jij 'savonds maar eens door de afrikaanderwijk in r'dam bv of delfshaven. Of doe eens een nachtelijke rit door de bijlmer op je fiets. genoeg wijken die daaronder vallen. Mevrouw vogelaar heeft er nog een mooi lijstje van gemaakt, kan je wel vinden op internet denk ik

Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek zijn zat appartementen te vinden onder de 150K. Supermarkt, scholen, OV alles in de buurt.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:00:49 #187
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63721859
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:57 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nou noem je ook wel drie wijken op... daar zou ik niet eens gaan wonen als ik er gratis een huis aangeboden kreeg. Laat die mensen daar maar lekker elkaar het leven zuur maken, maar niet mij.

Ik heb zelf ook wel in mindere buurten gewoond, maar mijn ervaring is wel dat het in de praktijk allemaal wel meevalt. Goed, je wordt een keer beroofd ofzo, maar dat moet je dan maar accepteren, net als de politie doet.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:01:12 #188
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63721876
quote:
Op woensdag 3 december 2008 11:58 schreef Casos het volgende:

[..]

Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek zijn zat appartementen te vinden onder de 150K. Supermarkt, scholen, OV alles in de buurt.
Voor 150k moet je al een behoorlijk salaris hebben (33.000 euro bruto per jaar, ofwel 2750 per maand), niet bepaald een starterssalaris maar met 2 personen idd goed op te brengen. en daar kan je idd wel wat voor vinden. Maar in je eentje wordt het wel redelijk lastig.
pi_63721934
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:01 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Voor 150k moet je al een behoorlijk salaris hebben (33.000 euro bruto per jaar, ofwel 2750 per maand), niet bepaald een starterssalaris maar met 2 personen idd goed op te brengen. en daar kan je idd wel wat voor vinden. Maar in je eentje wordt het wel redelijk lastig.
Er staan huizen tussen die net een ton kosten. En dan zit je middenin een kakbuurt in Rotterdam. Verwacht alleen geen vrijstaand huis, maar een 3 kamer appertement van 60m2.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:05:26 #190
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63721989
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:03 schreef Casos het volgende:

[..]

Er staan huizen tussen die net een ton kosten. En dan zit je middenin een kakbuurt in Rotterdam. Verwacht alleen geen vrijstaand huis, maar een 3 kamer appertement van 60m2.
Jep, maar dat is waarschijnlijk te klein voor de gemiddelde single, laat staan voor een gezinnetje met kind.

Vroeger huisvestten ze een hele familie in zo'n hok.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:07:55 #191
3542 Gia
User under construction
pi_63722050
quote:
Op woensdag 3 december 2008 09:15 schreef Pheno het volgende:

[..]

Tenzij je gedwongen moet verkopen bij scheiding of verhuizing ivm werk.

Reken er maar op dat de buurt gauw weet of iemand een huis snel kwijt wil. En dat drukt de prijs.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:08:23 #192
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63722065
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:03 schreef Casos het volgende:

[..]

Toch eigenlijk ziek dat dat zoveel geld kost. Als je kijkt wat je voor dat geld in eht oosten des lands kunt kopen, daar koop je gewoon een complete eensgezinswoning voor een ton. Maar idd het is zeker mogelijk. Heb zelf een 2 kamer appartement in schiedam voor 85.000 gekocht een paar jaar geleden (hypotheek van een ton) maar de buurt is niet slecht en niet heel goed. Je hebt nog wel eens hangjeugd, polen die dronken van alles vernielen, hodnen die voor je deur schijten etc. Dat moet je dan wel op de koop toenemen. En als je dan ziet dat mijn ouders 20 jaar geleden voor 150.000 gulden (!) een eensgezinswoning in een keurige buurt konden kopen (van 1 gemiddeld salaris ) dan vraag je je toch af waar het fout gegaan is
  woensdag 3 december 2008 @ 12:09:01 #193
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63722080
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:05 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Jep, maar dat is waarschijnlijk te klein voor de gemiddelde single, laat staan voor een gezinnetje met kind.

Vroeger huisvestten ze een hele familie in zo'n hok.
Vroeger werden mensen ook maar 30 jaar oud.
pi_63722113
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:08 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Toch eigenlijk ziek dat dat zoveel geld kost. Als je kijkt wat je voor dat geld in eht oosten des lands kunt kopen, daar koop je gewoon een complete eensgezinswoning voor een ton. Maar idd het is zeker mogelijk. Heb zelf een 2 kamer appartement in schiedam voor 85.000 gekocht een paar jaar geleden (hypotheek van een ton) maar de buurt is niet slecht en niet heel goed. Je hebt nog wel eens hangjeugd, polen die dronken van alles vernielen, hodnen die voor je deur schijten etc. Dat moet je dan wel op de koop toenemen. En als je dan ziet dat mijn ouders 20 jaar geleden voor 150.000 gulden (!) een eensgezinswoning in een keurige buurt konden kopen (van 1 gemiddeld salaris ) dan vraag je je toch af waar het fout gegaan is
Tijden veranderen en het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Waarom woon jij in Schiedam en niet in het Oosten van het land?
  woensdag 3 december 2008 @ 12:11:28 #195
3542 Gia
User under construction
pi_63722154
quote:
Op woensdag 3 december 2008 10:49 schreef DS4 het volgende:

De huizenkoper zit er toch anders in. Ten eerste koopt die de woning omdat hij wil wonen.
Niet altijd het geval.
Er zijn ook mensen die een huis kopen wat enige opknapping behoeft. Vaak onder de marktwaarde van vergelijkbare woningen. Die knappen het in de avonduren en weekenden netjes op en verkopen het vervolgens met dikke winst.

Dit doen ze een aantal keren, totdat ze genoeg verdiend hebben om een huisje naar de eigen zin te kunnen bekostigen.

Als je een beetje handig bent, kan dat zeer lucratief zijn.
  woensdag 3 december 2008 @ 12:21:31 #196
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63722406
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:09 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Vroeger werden mensen ook maar 30 jaar oud.

De meeste mensen van het 'vroeger' waar ik het over heb, leven gewoon nog. Of zijn pas onlangs overleden.
pi_63722775
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:37 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Alhoewel ik over de hele linie iets negatiever ben over de vooruitzichten, kan ik het alleen maar eens zijn met deze post. Al dat paniekerige gedoe.

Ik heb sterk het idee dat de paniek voornamelijk gecreëerd wordt door proleten in een sociaal huurkrot en met ¤1500 euro op de bank, die nu hun kans schoon zien en hopen dat de boel instort, zodat zij ook nog eens aan de beurt komen. Nou vergeet het maar, je zult er toch echt hard(er) voor moeten werken.
Euh... Hoe kunnen mensen die sowieso geen huis kunnen betalen in hemelsnaam voor paniek op de woningmarkt zorgen?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_63722971
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:11 schreef Gia het volgende:

Als je een beetje handig bent, kan kon dat zeer lucratief zijn.
Ik verwacht niet dat het op dit moment nog zo hard gaat met die opknap-panden.
pi_63723359
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:11 schreef Gia het volgende:

Niet altijd het geval.

Dat klopt. Maar dat verandert niets aan wat ik zeg. Ik schrijf met nadruk ook dat het in de meeste gevallen zo is. Uitzonderingen: ja. Maar die zijn niet echt van invloed op de gehele markt.
  woensdag 3 december 2008 @ 13:07:21 #200
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_63723521
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:10 schreef Casos het volgende:

[..]

Tijden veranderen en het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Waarom woon jij in Schiedam en niet in het Oosten van het land?
Daar zijn mijn vriendin en ik al naar aan het kijken, de plannen die we hebben zijn richting almelo of richting emmen. De prijsverschillen zijn dusdanig dat ik liever hier gewoon geen woning meer koop. Scheelt gewoon op een eensgezinswoning 60-80.000 euro.
  woensdag 3 december 2008 @ 13:08:15 #201
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63723539
Ieder individueel huis is van invloed op de gehele markt.

Stel dat de een of andere cooporatie geld nodig heeft (speelt op dit moment) en haar huurwoningen op de markt gaat gooien voor weinig. Dan heeft dat tóch ook invloed op veel duurdere huizen elders.
Want deze moeten direct of indirect hiermee gaan concurreren. Want als het prijsverschil tussen een huurhuisje en een twee-onder-eenkapper té groot wordt, kiezen meer mensen toch voor dat huurhuis. Om bijvoorbeeld geld over te hebben om het te renoveren, lagere maandlasten, wie weet. Hierdoor neemt de vraag voor de 2-O-1-kapper toch af.
The End Times are wild
  woensdag 3 december 2008 @ 13:35:28 #202
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63724274
quote:
Op woensdag 3 december 2008 12:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Euh... Hoe kunnen mensen die sowieso geen huis kunnen betalen in hemelsnaam voor paniek op de woningmarkt zorgen?
Door massaal en hard te roepen dat er een huizencrisis aankomt. Psychologie dus, en het werkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')