abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 november 2008 @ 22:44:01 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_63580694
quote:
Huizenmarkt krijgt rake klappen
Door LEO DE VRIES
AMERSFOORT - Wie op dit moment zijn huis in Vathorst in Amersfoort wil of moet verkopen, treft het niet. Er staan in de nieuwbouwwijk enkele honderden woningen te koop. Verkopers zien zich gedwongen de prijzen flink te laten zakken.

Waardedalingen van 70.000 euro en verkooptijden van meer dan een jaar zijn geen uitzondering.

Het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) signaleert sinds enkele maanden ‘stagnatie’ in de verkoop van nieuwbouw. Er wordt over gedacht dure woningen op de tekentafel te vervangen door goedkopere.

In het nieuwe deelplan De Laak zijn bijna honderd bestaande woningen te koop. De verkooptijden lopen op tot bijna een jaar. In De Velden hebben nog meer huizen een bordje in de voortuin staan, waarvan de minst courante woningen inmiddels al 18 maanden.
http://www.ad.nl/amersfoo(...)gt_rake_klappen.html

Na het stagneren volgen nu dan de eerste prijsdalingen. Deze kunnen nog jaren doorgaan.
The End Times are wild
pi_63580743
quote:
Op donderdag 27 november 2008 22:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Na het stagneren volgen nu dan de eerste prijsdalingen. Deze kunnen nog jaren doorgaan.
En ze kunnen volgend jaar ook weer afgelopen zijn. Goede argumentatie verder.
Big dick.
  donderdag 27 november 2008 @ 23:07:35 #3
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_63581670
Natuurlijk vervelend voor de huiseigenaren. Maar laten we wel zijn, de NL huizenprijzen zijn echt veel veel en veels te hoog!
pi_63581966
quote:
Er wordt over gedacht dure woningen op de tekentafel te vervangen door goedkopere.
Ah, weer huizen zonder berging, zonder balkon, zonder enige vorm van luxe?
Maak die dure woningen gewoon goedkoper!
censuur :O
pi_63582186
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ah, weer huizen zonder berging, zonder balkon, zonder enige vorm van luxe?
Maak die dure woningen gewoon goedkoper!
Ik zie de zin hiervan ook niet helemaal. Bouw ze dan gewoon helemaal niet, niemand zit op die rommel te wachten.
pi_63582224
quote:

Dat hangt er momenteel maar vanaf aan wie je het vraagt...

Maar goed, gezien ik in de markt ben voor een nieuw huisje volg ik het met belangstelling
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 27 november 2008 @ 23:24:56 #7
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_63582231
de schuld van de lokale overheid die de grondprijs te duur maakt
de schuld van de landelijke overheid met al hun regeltjes wat het bouwen onnodig duur maakt
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
  donderdag 27 november 2008 @ 23:27:07 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_63582306
Wie wil er dan ook in Amersfoort wonen
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_63582328
Zolang mensen nog werk hebben met een vast salaris, zullen de prijzen echt niet in elkaar donderen. Als de werkeloosheid echter fors oploopt, naar 10% ofzo...
pi_63582369
Ze worden misschien goedkoper, maar worden ze ook betaalbaarder in deze tijden van economische crisis? Want wat is een huis waard als de hypotheek die je ervoor moet afsluiten niet afgegegeven wordt door de bank omdat deze een stuk strenger zijn geworden?
pi_63582508
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:27 schreef OudeMan het volgende:
Zolang mensen nog werk hebben met een vast salaris, zullen de prijzen echt niet in elkaar donderen. Als de werkeloosheid echter fors oploopt, naar 10% ofzo...
Eerder ...
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_63582671
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:32 schreef elcastel het volgende:

[..]

Eerder ...
Wanneer volgens jou dan? Ik heb het niet over een lichte daling heh...
pi_63582825
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:38 schreef OudeMan het volgende:
Wanneer volgens jou dan? Ik heb het niet over een lichte daling heh...
De werkloosheid loopt nog niet op en de huizenmarkt stageneert al. Als zometeen de voelbare klappen vallen in het bedrijfsleven en de ontslagen komen, dan gaat de prijs echt achteruit. Hoeveel weet niemand, maar het gebeurt ruim voor een werkloosheidpercentage van 10%. Dat soort dingen werkt besmettelijk, pas als je het om je heen gaat zien, gaat het sentiment hard achteruit, de meeste mensen kennen de crisis nu nog van het journaal.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_63583614
10%, da's zo'n beetje de werkloosheid van Frankrijk. Een vrij normaal percentage dus. Daar zitten wij nog lang niet aan, maar onder de 8% valt het sowieso bijna niet op.
  vrijdag 28 november 2008 @ 00:25:55 #15
3185 Adelante
To let it go now
pi_63583633
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
In Vathorst ook nog eens
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_63583682
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 00:24 schreef OudeMan het volgende:
10%, da's zo'n beetje de werkloosheid van Frankrijk. Een vrij normaal percentage dus. Daar zitten wij nog lang niet aan, maar onder de 8% valt het sowieso bijna niet op.
Ik heb het dan ook niet zozeer over een percentage als wel over het sentiment eromheen. Hypotheken liggen al moeilijker en de economie staat er niet goed voor, dat zit in de kop en dan reageren mensen anders op een eventuele aankoop van een huis, athans iemand die een beetje nadenkt. Dat wordt eerder erger dan beter de komende tijd als de 'oude economie' klappen krijgt, groot of niet.
pi_63583849
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 00:28 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik heb het dan ook niet zozeer over een percentage als wel over het sentiment eromheen. Hypotheken liggen al moeilijker en de economie staat er niet goed voor, dat zit in de kop en dan reageren mensen anders op een eventuele aankoop van een huis, athans iemand die een beetje nadenkt. Dat wordt eerder erger dan beter de komende tijd als de 'oude economie' klappen krijgt, groot of niet.
Jawel, maar zolang de werkloosheid nog niet enorm oploopt zal dit allemaal nog niet zo'n groot effect op de huizenprijze hebben. Dan blijven mensen lekker zitten waar ze zitten en betalen ze braaf hun hypotheek.
pi_63584407
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 00:39 schreef OudeMan het volgende:
... Dan blijven mensen lekker zitten waar ze zitten ....
En dat is het hele probleem ...
pi_63584462
Ik ben het probleem!
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_63586708
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 01:27 schreef ondeugend het volgende:
Ik ben het probleem!
Ik ook! En ik woon er pas net
pi_63586860
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:28 schreef Scorpie het volgende:
Ze worden misschien goedkoper, maar worden ze ook betaalbaarder in deze tijden van economische crisis? Want wat is een huis waard als de hypotheek die je ervoor moet afsluiten niet afgegegeven wordt door de bank omdat deze een stuk strenger zijn geworden?
Nee, ze worden niet betaalbaarder. Dat is ook het wrange, je zou misschien denken dat dit gunstig is voor minder kapitaalkrachtigen, maar dat is niet zo.
De prijs daalt omdat men zich de hogere prijs niet kan veroorloven.

Dat in de arbeidsmarkt nog niet eens is ingestort is dan alleen maar een heel slecht teken.. als 'men' het nu - bij gelijke inkomsten als enige tijd terug zich niet kan veroorloven, dan wordt het nog veel erger wanneer de inkomsten gaan teruglopen.

Komt bij dat als de waardestijging voorlopig uit de markt is, de risico's voor de bank om een hypotheek op het huis te verstrekken ook groter wordt.

Ssssssssssneeuwballen !
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 28 november 2008 @ 09:48:46 #22
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63587737
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 01:22 schreef elcastel het volgende:

[..]

En dat is het hele probleem ...
Nee, dat is geen groot probleem. Dat zorgt alleen voor stagnatie.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  † In Memoriam † vrijdag 28 november 2008 @ 10:16:12 #23
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_63588333
Huisjes kopen.
Carpe Libertatem
pi_63588861
quote:

5 jaar geleden waren er ook huizen die in prijs bijgesteld werden. Wat een paniekvoetbal zeg.

De OESO heeft berekend dat 2009 een lastig jaar wordt voor NL, maar dat in 2010 NL weer gewoon prima gaat draaien. In 2009 wordt verwacht dat de werkloosheid voor diegenen die huizen überhaupt kunnen kopen niet zal stijgen (sterker nog: er wordt alsnog een toename in vacatures verwacht voor die groep). Dat er mensen op straat komen te staan met een inkomen waar je never nooit een huis voor kan kopen is niet zo relevant, ik hoef dat hoop ik niet uit te leggen.

Besteedbaar inkomen neemt het komende jaar voor de mensen met een ruim modaal, of hoger, inkomen toe zo is de verwachting.

De rente zal afnemen, zo is de verwachting.

Ziehier: geen recept voor fikse prijsdalingen over de gehele linie. Dat er nu correcties komen voor woningen zonder kwaliteit en woningen die staan op een plek waar geen mens wil wonen... tsja. Dat zal wel. Who cares? Dat is zoiets als concluderen dat de tweedehandse automarkt ineen zakt omdat geen mens een tweedehand Landwind wil kopen, zelfs niet voor 20% van de nieuwprijs.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  vrijdag 28 november 2008 @ 13:37:58 #25
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63593704
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 10:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

5 jaar geleden waren er ook huizen die in prijs bijgesteld werden. Wat een paniekvoetbal zeg.

De OESO heeft berekend dat 2009 een lastig jaar wordt voor NL, maar dat in 2010 NL weer gewoon prima gaat draaien. In 2009 wordt verwacht dat de werkloosheid voor diegenen die huizen überhaupt kunnen kopen niet zal stijgen (sterker nog: er wordt alsnog een toename in vacatures verwacht voor die groep). Dat er mensen op straat komen te staan met een inkomen waar je never nooit een huis voor kan kopen is niet zo relevant, ik hoef dat hoop ik niet uit te leggen.

Besteedbaar inkomen neemt het komende jaar voor de mensen met een ruim modaal, of hoger, inkomen toe zo is de verwachting.

De rente zal afnemen, zo is de verwachting.

Ziehier: geen recept voor fikse prijsdalingen over de gehele linie. Dat er nu correcties komen voor woningen zonder kwaliteit en woningen die staan op een plek waar geen mens wil wonen... tsja. Dat zal wel. Who cares? Dat is zoiets als concluderen dat de tweedehandse automarkt ineen zakt omdat geen mens een tweedehand Landwind wil kopen, zelfs niet voor 20% van de nieuwprijs.
Alhoewel ik over de hele linie iets negatiever ben over de vooruitzichten, kan ik het alleen maar eens zijn met deze post. Al dat paniekerige gedoe.

Ik heb sterk het idee dat de paniek voornamelijk gecreëerd wordt door proleten in een sociaal huurkrot en met ¤1500 euro op de bank, die nu hun kans schoon zien en hopen dat de boel instort, zodat zij ook nog eens aan de beurt komen. Nou vergeet het maar, je zult er toch echt hard(er) voor moeten werken.
pi_63596389
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 09:48 schreef Lemmeb het volgende:
Nee, dat is geen groot probleem. Dat zorgt alleen voor stagnatie.
Ja en stilstand is achteruitgang. Voorlopig zijn de hypotheekrentes omhoog en de huizen nogsteeds duur, Tel daar zometeen een onzekeretoekomst voor velen bij op en je kunt op je vingers natellen dat het een tricky tijd is. Tuurlijk als je het kan betalen koop je gewoon, duur of goedkoop, probleem is meer dat mensen niet weten of ze het straks nog kunnen betalen ...
  vrijdag 28 november 2008 @ 15:25:22 #27
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63596469
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 15:22 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ja en stilstand is achteruitgang.
Stilstand zorgt voor stilstand. Gerelateerd aan de inflatie betekent dat inderdaad achteruitgang. Maar geen nominale waardedalingen.
pi_63597196
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 15:25 schreef Lemmeb het volgende:
Stilstand zorgt voor stilstand. Gerelateerd aan de inflatie betekent dat inderdaad achteruitgang. Maar geen nominale waardedalingen.
Op dit moment heb je verkopers die willen verkopen omdat ze bang zijn dat ze straks minder vangen voor hun woning, en kopers wachten af door de onheilspellende berichtgeving. Dit klinkt als stagnatie, maar neem je dat sentiment mee, dan moet de markt dalen om weer open te breken, dit omdat ik verwacht dat de verkopende kant de boel moet forceren, aangezien de kopende kant daar even geen trek in heeft (sentiment, toekomstperspectief).

En ik beweer nergens dat er al nominale waardedalingen zijn, ik schat alleen in dat die wel gaan komen, misschien kort, maar de druk naar beneden is groter dan andersom.
  vrijdag 28 november 2008 @ 16:24:39 #29
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_63598116
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:24 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
de schuld van de lokale overheid die de grondprijs te duur maakt
de schuld van de landelijke overheid met al hun regeltjes wat het bouwen onnodig duur maakt
+
de schuld van projectontwikkelaars en grote aannemers (je weet wel, die van de bouwfraude)
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_63598191
Vathorst Door al die negatieve publiciteit heb je geen kredietcrisis nodig om daar de prijzen te laten dalen
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_63598236
Nu maar hopen dat bouwend Nederland meer redelijk geprijsde woningen gaat bouwen En niet alleen villa's omdat daar het rendement hoger op is.
pi_63598400
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 15:51 schreef elcastel het volgende:

maar de druk naar beneden is groter dan andersom.
Dat is WEL waar. Alleen denk ik dat dit drukverschil te kort zal aanhouden om ook goede, gewilde woningen te raken.
pi_63599494
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:37 schreef Lemmeb het volgende:

Ik heb sterk het idee dat de paniek voornamelijk gecreëerd wordt door proleten in een sociaal huurkrot en met ¤1500 euro op de bank, die nu hun kans schoon zien en hopen dat de boel instort, zodat zij ook nog eens aan de beurt komen. Nou vergeet het maar, je zult er toch echt hard(er) voor moeten werken.
QFT!

Dit gejammer komt idd van mensen die hopen dat het in elkaar zal storten. Get over it dat je geen huis kan kopen......Val ons daar niet mee lastig.

TS heeft trouwens een geweldig onderbouwde OP (hulde daarvoor) en loopt ook in andere topics verdoemenenis te verkondigen, hij woont zeker nog bij zijn ouders als 40jarige in de hoop volgend jaar een huis te kunnen kopen, maar laten we wel wezen als je dat nu niet kan, lukt het dan ook niet, banken zijn dan nóg voorzichtiger.
pi_63600034
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 13:37 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Alhoewel ik over de hele linie iets negatiever ben over de vooruitzichten, kan ik het alleen maar eens zijn met deze post. Al dat paniekerige gedoe.

Sterke post waar ik het helemaal mee eens ben.

Behalve als je zo'n HRA rat bent natuurlijk, dan zie ik het liefst executieverkoop en dan krijg je wel een keer een eurootje van me bij de Albert Heijn voor de deur (krantje mag je houden).

Maar verder heb je helemaal gelijk.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_63600296
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 10:38 schreef DS4 het volgende:

[..]

Inderdaad, de ontwikkelaars proberen er bij de gemeenten altijd een zo hoog mogelijke dichtheid aan woningen doorheen te krijgen omdat ze daar veel meer op verdienen dan op ruime kavels .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_63600388
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 16:28 schreef HarryP het volgende:
Nu maar hopen dat bouwend Nederland meer redelijk geprijsde woningen gaat bouwen En niet alleen villa's omdat daar het rendement hoger op is.
Juist op de redelijk geprijsde rijtjeswoningen in hoge dichtheden is het rendement het hoogste maar daar wil je geen hele wijken vol mee hebben dan heb je 20 jaar later namelijk een probleem. Echter de ontwikkelaars willen er graag naar toe omdat ze daarop meer verdienen.
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:08:31 #37
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63600436
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 17:22 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

QFT!

Dit gejammer komt idd van mensen die hopen dat het in elkaar zal storten. Get over it dat je geen huis kan kopen......Val ons daar niet mee lastig.

TS heeft trouwens een geweldig onderbouwde OP (hulde daarvoor) en loopt ook in andere topics verdoemenenis te verkondigen, hij woont zeker nog bij zijn ouders als 40jarige in de hoop volgend jaar een huis te kunnen kopen, maar laten we wel wezen als je dat nu niet kan, lukt het dan ook niet, banken zijn dan nóg voorzichtiger.
Hoor ik hier het gejammer van iemand die veel te veel heeft betaald voor 4 oude muren en een oud dak, en nu bang is dat z'n kaartenhuis financieel instort?
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:09:33 #38
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_63600454
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:02 schreef du_ke het volgende:

[..]

Inderdaad, de ontwikkelaars proberen er bij de gemeenten altijd een zo hoog mogelijke dichtheid aan woningen doorheen te krijgen omdat ze daar veel meer op verdienen dan op ruime kavels .
Zie hier nog een van de problemen in Nederland! Mensen meer laten betalen voor kleinere tuintjes... Het is belachelijk dat ze zoveel geld verdienen aan een stukje weiland, laat ze hun geld verdienen uit het daadwerkelijke bouwen van huizen...
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:11:39 #39
3542 Gia
User under construction
pi_63600499
Hopelijk zitten de huizenprijzen op een dieptepunt tegen de tijd dat onze kids een huis willen kopen.
Ik zie er dus wel voordelen in.
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:13:02 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_63600528
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hoor ik hier het gejammer van iemand die veel te veel heeft betaald voor 4 oude muren en een oud dak, en nu bang is dat z'n kaartenhuis financieel instort?
Joh, jullie arme jaloerse mensen die geen huis kunnen betalen kunnen wel gniffelen bij dit soort berichten, maar je schiet er geen kont mee op. Niemand gaat vrijwillig een huis met verlies verkopen. Kortom, heel de markt gaat op slot en er komt niets meer op de markt. Sta je daar te juichen dat "de huizenprijzen" omlaag knallen. De enige huizen die nog op de markt komen, zijn van mensen die hun hypo niet kunnen betalen. Nou... Tof! Lachen! Zo! Gerechtigheid, kunnen wij nu een huis kopen! Heb je al bedacht waar die mensen gaan wonen?

Kortom, die prijzen zullen vast wel omlaag gaan, maar de mensen zonder huis gaan er in ieder geval niet voluit van profiteren. De enige situatie waarmee starters profiteren is die van een overheid die ineens bouw van huizen zo gigantisch gaat subsidieren EN alle bestemmingsplannen gaat wijzigen zodat er ineens in noodtempo ruime huizen voor weinig geld uit de grond gestampt gaat worden.

Zie jij dat gebeuren? Ik niet .
Kortom, zolang ik mijn hypotheek kan betalen wens ik jullie vanaf de zijlijn veel succes op de huizenmarkt .
pi_63600596
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:09 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Zie hier nog een van de problemen in Nederland! Mensen meer laten betalen voor kleinere tuintjes... Het is belachelijk dat ze zoveel geld verdienen aan een stukje weiland, laat ze hun geld verdienen uit het daadwerkelijke bouwen van huizen...
Gevolg van een halfslachtige poging tot meer marktwerking .
pi_63600806
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:11 schreef Gia het volgende:
Hopelijk zitten de huizenprijzen op een dieptepunt tegen de tijd dat onze kids een huis willen kopen.
Ik zie er dus wel voordelen in.
Kortzichtig en geen flauw benul van de realiteit. Zo lang de schaarste blijft (reken er maar op voor de komende 30 jaar minstens) zal men grofweg hetzelfde deel van het inkomen besteden aan wonen.

Dus de huizenprijs maakt voor de kinderen om in te stappen zo goed als niets uit. Het enige "voordeel" is dat er dan wellicht een snellere stijging aan zit te komen, maar daar heb je pas wat aan aan het eind van de rit en dat is doorgaans zo ver weg dat de golfbeweging een redelijke rechte lijn is geworden.

Ergo: Het maakt grofweg geen donder uit.
  vrijdag 28 november 2008 @ 18:31:37 #43
3542 Gia
User under construction
pi_63600934
Wellicht komt er een grotere vraag naar goedkopere woningen, waardoor de prijzen daarvan wel omhoog gaan.
Ook dat is gunstig voor ons, met onze hypotheek van slechts 1 tonnetje.
De huizen hier in de straat, rijtjeshuizen, doen het vooralsnog best goed.

Maar goed, ik zit hier goed. Hoef voorlopig nergens naartoe.
Onze kinderen zitten nog wel een jaartje of 6 tot 8 op school. Daarna zien we wel verder.
pi_63601148
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:31 schreef Gia het volgende:
Ook dat is gunstig voor ons, met onze hypotheek van slechts 1 tonnetje.
EN
quote:
Maar goed, ik zit hier goed. Hoef voorlopig nergens naartoe.
Wat verwacht je dan te winnen?
pi_63601453
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Nee hoor gelukkig niet. Mijn huis bevind zich in het segment waar de minste klappen gaan vallen (mochten die gaan vallen, wat ik betwijfel) En mocht het gaan instorten waar jij blijkbaar op zit te wachten dan blijf ik lekker zitten waar ik zit bevalt mij prima, lage woonlasten dus veel geld overhouden.

Zie verder de reactie van bleiblei waar ik het helemaal mee eens ben

Al dat gezeur over dalende prijzen zijn alleen maar van gefrustreerde huurders die maandelijks hun geld weggooien een huis is over 30 jaar nog steeds een prima investering. Dat het nu wellicht wat minder gaat zegt niets over de langere termijn. Succes in je huurhuis! Ik zou er niet dood in aangetroffen willen worden in een of ander gammel pandje.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bulletdodger op 28-11-2008 19:02:43 ]
pi_63601568
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:13 schreef bleiblei het volgende:

Kortom, zolang ik mijn hypotheek kan betalen wens ik jullie vanaf de zijlijn veel succes op de huizenmarkt .
De ramp voor personen voltrekt zich pas als ze inderdaad de hypotheek niet meer kunnen betalen.

Dat kan overigens best gunstig zijn voor starters, mijn moeder kocht haar eerste echt eigen huis (dus niet met mijn vader samen) van een meneer die het bijna huilend verkocht. 50.000 verlies dacht ik, en per week dat hij wachtte werd het verlies groter. Hij kon een baan krijgen - aan de andere kant van het land.

Maar goed, het kan zo dol niet worden dat *ik* mijn hypotheek niet betalen kan, dus ik wens heel Nederland het allerbeste - wat dat ook weze moge .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_63601697
quote:

Dat verwacht ik ook, maar Vathorst is niet representatief. Die wijk is ontzettend negatief in het nieuws geweest omdat de bewoners er letterlijk doodziek worden van de ventilatiesystemen waarmee de woningen daar zijn uitgerust. Als je daar over leest wil je er voor geen goud wonen. Google maar eens op vathorst en balansventilatie of zie Zembla.
pi_63603499
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:13 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Joh, jullie arme jaloerse mensen die geen huis kunnen betalen kunnen wel gniffelen bij dit soort berichten, maar je schiet er geen kont mee op. Niemand gaat vrijwillig een huis met verlies verkopen. Kortom, heel de markt gaat op slot en er komt niets meer op de markt. Sta je daar te juichen dat "de huizenprijzen" omlaag knallen. De enige huizen die nog op de markt komen, zijn van mensen die hun hypo niet kunnen betalen. Nou... Tof! Lachen! Zo! Gerechtigheid, kunnen wij nu een huis kopen! Heb je al bedacht waar die mensen gaan wonen?

Kortom, die prijzen zullen vast wel omlaag gaan, maar de mensen zonder huis gaan er in ieder geval niet voluit van profiteren. De enige situatie waarmee starters profiteren is die van een overheid die ineens bouw van huizen zo gigantisch gaat subsidieren EN alle bestemmingsplannen gaat wijzigen zodat er ineens in noodtempo ruime huizen voor weinig geld uit de grond gestampt gaat worden.

Zie jij dat gebeuren? Ik niet .
Denk dat je geljk hebt ja. Mensen gaan niet hun woning met verlies verkopen dus verkopen hun huis gewoon domweg niet. Dat heeft gevolgen voor de markt maar bv ook de files, mensen kunnen niet meer verhuizen naar een woning dichterbij hun werk en gezinsuitbreiding zal ook even op de lange baan geschoven worden.

Huisvesting is nou eenmaal 1 vd belangrijkste zaken in een mensenleven naast voeding. Ik wil zelf ook dolgraag verhuizen en gaan samenwonen maar helaas, ik ga nu mijn woning niet te koop zetten! 6% van mijn stad staat al te koop momenteel dus ik blijf mooi nog zitten tot die stomme kredietcrisis over is en die jankballen op de beurs hun traantjes weggepoest hebben. (want die hebben met dag godverdomse emotionele gezeik en gejank van ze de hele economische wereld tot stilstand gebracht en gezonde bedrijven failliet laten gaan )

Huizenprijzen zullen misschien wel dalen op de korte termijn omdat de mensen die een nieuw huis hebben
gekocht van hun oude huis af willen maar dat is maar tijdelijk.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  vrijdag 28 november 2008 @ 22:10:04 #49
3542 Gia
User under construction
pi_63607672
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 18:41 schreef DS4 het volgende:

[..]

EN
[..]

Wat verwacht je dan te winnen?
Oh, niks, gaat erom dat ik straks niet in de schulden kom, doordat de waarde van ons huis daalt onder de hypotheeklast. Ik verwacht dat, zeker hier in Helmond in de wijk Brandevoort, veel mensen dit zullen gaan beleven.

Dan zitten wij goed, met op dit moment pakweg een ton overwaarde. Het moet echt gek gaan, wil dat totaal wegvallen. Het zal wel minder worden, maar problemen krijgen wij er niet door.

Wat betreft de kids, nu 14 en 16, hoop ik dat de huizenmarkt aantrekt nadat zij, wellicht op een gunstig moment, een huis kunnen kopen.
pi_63610354
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 16:34 schreef DS4 het volgende:
Dat is WEL waar. Alleen denk ik dat dit drukverschil te kort zal aanhouden om ook goede, gewilde woningen te raken.
Ik verwacht een kortstondige daling en dan realiseert men zich dat de prijzen meevallen en de rentes inmiddels meevallen, zodra het puzzeltje ogenschijnlijk weer een beetje gaat passen zit het ook op de huizenmarkt weer goed. Wat dat aangaat is de Nederlandse markt totaal anders dan die in de VS, wat daar gebeurt zie ik hier niet gebeuren.
pi_63610426
quote:

[..]

Uit het dalen van de prijzen van enkele (duurdere?) huizen in Amersfoort concludeer jij dat de huizenmarkt flinke klappen krijgt?
pi_63610458
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 23:35 schreef Halcon het volgende:
Uit het dalen van de prijzen van enkele (duurdere?) huizen in Amersfoort concludeer jij dat de huizenmarkt flinke klappen krijgt?
Zo redeneert de media wel en die zijn grotendeels verandtwoordelijk voor het sentiment. Mensen praten de boel naar beneden, de media voorop.
pi_63613801
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 23:36 schreef elcastel het volgende:

Zo redeneert de media wel en die zijn grotendeels verandtwoordelijk voor het sentiment. Mensen praten de boel naar beneden, de media voorop.
Dat wordt tegenwoordig veel geroepen over de huizen- en aandelenmarkt en de economie in het algemeen, maar het is onzin. Aandacht in de media kan bewegingen versnellen of tijdelijk verergeren (of juist vertragen en dempen..), maar de oorzaak ligt gewoon bij de marktomstandigheden. Die veroorzaken de bewegingen en daar hebben de media niets mee te maken. Je kunt het slechte weer ook niet op het weerbericht afschuiven.
pi_63614470
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 02:34 schreef dvr het volgende:
Dat wordt tegenwoordig veel geroepen over de huizen- en aandelenmarkt en de economie in het algemeen, maar het is onzin. Aandacht in de media kan bewegingen versnellen of tijdelijk verergeren (of juist vertragen en dempen..), maar de oorzaak ligt gewoon bij de marktomstandigheden. Die veroorzaken de bewegingen en daar hebben de media niets mee te maken. Je kunt het slechte weer ook niet op het weerbericht afschuiven.
Als de media elk wissewasje uitlicht en maar over rampspoed praat dan gaat de mens daar in geloven. Zo ook met de kredietcrisis en in dit geval de huizenmarkt of de betaalbaarheid van woningen. Daarmee zijn ze niet de oorzaak, ook geen veroorzaker, maar wel het middel om het sentiment omlaag te krijgen.
pi_63614502
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 02:34 schreef dvr het volgende:

[..]

Economie is voor een flink deel vertrouwen. Weer niet.
pi_63615502
quote:
Op vrijdag 28 november 2008 23:35 schreef Halcon het volgende:

[..]

De wens is de vader van de gedachte
  zaterdag 29 november 2008 @ 11:58:04 #57
3542 Gia
User under construction
pi_63616563
Naja, het is natuurlijk wel zo dat huizen nu erg lang te koop staan, waardoor ze hun vraagprijs uiteindelijk wel moeten verlagen.
Mensen zijn bang om nu een huis te kopen, omdat er het risico inzit dat binnenkort de waarde van de woning gaat zakken onder de hypotheekwaarde.
Als er dan iets gebeurt, scheiding bijvoorbeeld, en je bent gedwongen te verkopen, dan heb je toch een probleem.

Allebei de buurjongens hebben pas een huis gekocht. Ik hoop voor hen niet dat dit zal gebeuren.
pi_63617189
Ik zit nu in een leeftijdsgroep dat veel vrienden en bekenden hun eerste huizen kopen maar die letten meestal wel redelijk goed op wat voor hypotheek ze nemen, waar mogelijk op 1 salaris, dan eerst maar wat kleiner wonen. Als je dat doet kan je wel een klap opvangen.
  zaterdag 29 november 2008 @ 12:44:28 #59
3542 Gia
User under construction
pi_63617357
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:35 schreef du_ke het volgende:
Ik zit nu in een leeftijdsgroep dat veel vrienden en bekenden hun eerste huizen kopen maar die letten meestal wel redelijk goed op wat voor hypotheek ze nemen, waar mogelijk op 1 salaris, dan eerst maar wat kleiner wonen. Als je dat doet kan je wel een klap opvangen.
Dat is ook heel verstandig. Wij hebben destijds ook op één salaris gekocht. En het is nu wel wat krap met twee tienerzonen, maar dat komt helemaal goed wanneer zij de deur uitgaan. Verder woon ik hier echt wel naar mijn zin. Ik hoef geen groot huis, wat ik maar net kan betalen. Ik leef liever wat ruimer.

Ik ken een stel dat nu in scheiding ligt, die over een jaar of 3 hun huis waarschijnlijk zullen moeten verkopen.
Voorlopig kan zij blijven zitten en heeft hij tijdelijk elders onderdak. Maar als ze straks moeten verkopen, dan zitten ze waarschijnlijk beide met een schuld. Tja, dat krijg je met huizen van zo'n 6 ton. Dan betekent een daling van 10 procent toch al gauw een verlies van 60.000 euro.
pi_63617434
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:58 schreef Gia het volgende:
Mensen zijn bang om nu een huis te kopen, omdat er het risico inzit dat binnenkort de waarde van de woning gaat zakken onder de hypotheekwaarde.
de 'waarde' zakt niet, dat er jarenlang en nog steeds een valse waarde aan gegeven is en dat mensen dat dan toch grif betalen is niet mijn probleem.

Je moet t zien als dat ik meer verdien dan dat ik daadwerkelijk krijg.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_63617450
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:44 schreef Gia het volgende:
Tja, dat krijg je met huizen van zo'n 6 ton. Dan betekent een daling van 10 procent toch al gauw een verlies van 60.000 euro.
Om een huis van 6 ton te kunnen kopen moet je al snel iets van 125.000¤ (gezamelijk) inkomen meebrengen, of je hbt echt je nek te ver uitgestoken. En voor iemand die 125.000¤ verdient is een verlies op het huis van 60k een heel ander verhaal dan voor jan modaal. Overigens is er voorlopig nog geen 10% van af.
pi_63617631
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:50 schreef elcastel het volgende:

[..] Overigens is er voorlopig nog geen 10% van af.
Zeker niet ten opzichte van het prijsniveau waarop ze waarschijnlijk gekocht hebben een aantal jaren terug.
pi_63618800
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 11:58 schreef Gia het volgende:
Naja, het is natuurlijk wel zo dat huizen nu erg lang te koop staan, waardoor ze hun vraagprijs uiteindelijk wel moeten verlagen.
Je vergeet het alternatief: er blijven wonen / verhuren.
  zondag 30 november 2008 @ 16:13:58 #64
216787 vastgoedzeepbel
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_63645751
quote:
Op zaterdag 29 november 2008 12:50 schreef elcastel het volgende:

[..]

Overigens is er voorlopig nog geen 10% van af.
Het zal 20% tot 50% worden.
Ik hoor veel mensen (met een koophuis) leuteren over schaarste, maar dat is geen enkel garantie voor stijgende prijzen.

Onze schulden-economie gaat rake klappen krijgen!

http://www.huizenmarkt-ze(...)ulden-nader-belicht/

[ Bericht 0% gewijzigd door vastgoedzeepbel op 30-11-2008 16:31:10 ]
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
verwachtingen woningmarkt experts
pi_63645917
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:13 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Het zal 20% to 50% worden.
Volgens jou misschien maar de praktijk lijkt er vooralsnog bepaald niet op .
pi_63646002
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Hangt imo ook vooral er vanaf wat de economie precies gaat doen. Dat de huizenmarkt wat gaat dalen, verwacht ik wel, maar als de economie snel weer aantrekt, dan stabiliseert het ook weer snel. Als we in een echte depressie of recessie komen, dan is het wat anders. Maar dan is het ook geen feest voor starters, want dan krijgen die het ook moeilijk.
  zondag 30 november 2008 @ 16:34:04 #67
216787 vastgoedzeepbel
pi_63646171
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:21 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nog niet. ..... Iedereen weet dat het gaat gebeuren, ook degene die ontkennen..
Nederlanders hebben de hoogste hypotheekschuld ter wereld en de Rabobank betaalbaaheidsindex staat op het laagste niveau sinds 1970. Wanneer knapt deze zeepbel?
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_63646182
quote:

Het zal 20% to 50% worden.
In de VS staat men op 22%. In de twee jaar voordat die daling in zette was de prijs juist met 23% toegenomen. In NL in dezelfde periode ongeveer 9%.

Dat houdt dus in dat jij voorspelt dat in een land waar de stijging in de tijd voor de daling factor 2,5 lager is de daling wel eens factor 2 hoger kan worden.

Dus: jij verwacht een factor 5 ten aanzien van de problematiek in de VS, terwijl iedereen met een werkende hersencel kan bedenken dat de problematiek in de VS heviger is dat deze in NL zal worden.

Ik weet inmiddels waar die vastgoedzeepbel waar jij je naar vernoemd hebt zich bevindt. Tussen jouw oren!
pi_63646406
quote:

[..]

Het zal 20% tot 50% worden.
Ik hoor veel mensen (met een koophuis) leuteren over schaarste, maar dat is geen enkel garantie voor stijgende prijzen.

Onze schulden-economie gaat rake klappen krijgen!

http://www.huizenmarkt-ze(...)ulden-nader-belicht/
Je dropt links naar uiterst suggestieve sites (huizenmarkt-zeepbel kun je niet echt objectief noemen nietwaar) en verder zie ik je het ook niet onderbouwen.
pi_63646418
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:34 schreef DS4 het volgende:

Ik weet inmiddels waar die vastgoedzeepbel waar jij je naar vernoemd hebt zich bevindt. Tussen jouw oren!
Scherp
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:25 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Hangt imo ook vooral er vanaf wat de economie precies gaat doen. Dat de huizenmarkt wat gaat dalen, verwacht ik wel, maar als de economie snel weer aantrekt, dan stabiliseert het ook weer snel. Als we in een echte depressie of recessie komen, dan is het wat anders. Maar dan is het ook geen feest voor starters, want dan krijgen die het ook moeilijk.
Ja precies, alsof starters dan wel opeens een vrijstaande villa kunnen kopen, dat denken ze wel maar dat ze dan wel erg tegenvallen
  zondag 30 november 2008 @ 16:51:11 #71
216787 vastgoedzeepbel
pi_63646545
quote:

[..]

In de VS staat men op 22%. In de twee jaar voordat die daling in zette was de prijs juist met 23% toegenomen. In NL in dezelfde periode ongeveer 9%.

Dat houdt dus in dat jij voorspelt dat in een land waar de stijging in de tijd voor de daling factor 2,5 lager is de daling wel eens factor 2 hoger kan worden.

Dus: jij verwacht een factor 5 ten aanzien van de problematiek in de VS, terwijl iedereen met een werkende hersencel kan bedenken dat de problematiek in de VS heviger is dat deze in NL zal worden.

In Nederland zijn de huizenprijzen de afgelopen 12 jaar met 300% gestegen.

http://vastgoed-zeepbel.s(...)ijna-vervijfvoudigd/

Circa 25 jaar geleden was de prijs van de gemiddelde Nederlandse woning slechts 120.000 gulden. Dat is niet meer dan zo'n 55.000 Euro! Hierbij dient vermeld te worden dat de Nederlandse huizenmarkt in 1982 in een crisis verkeerde en de huizenprijzen waren gekelderd. Toch is het bijna onwerkelijk dat de gemiddelde Nederlandse woning 25 geleden slechts 55.000 Euro kostte, terwijl de gemiddelde Nederlandse woning vandaag meer dan 250.000 Euro moet opbrengen! In 25 jaar tijd zijn de woningprijzen in Nederland dus bijna vervijfvoudigd!
huizenmarkt-zeepbel.nl
  zondag 30 november 2008 @ 16:55:10 #72
216787 vastgoedzeepbel
pi_63646633
quote:

[..]

Dat zal wel. Jij hebt veel gefinancierd vastgoed en veel bankiers vrinden, daarom zeg je dat er niets aan de hand is, net als Heemskerk van de Rabobank.
huizenmarkt-zeepbel.nl
pi_63647627
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:34 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Nog niet. ..... Iedereen weet dat het gaat gebeuren, ook degene die ontkennen..
Waarom? Zolang de economie niet echt totaal instort is er weinig aan de hand en blijven mensen gewoon huizen kopen (iets minder snel misschien maar toch)
pi_63648337
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:51 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

In Nederland zijn de huizenprijzen de afgelopen 12 jaar met 300% gestegen.
192%. Ken je feiten, voordat je denkt mee te kunnen praten...
quote:
Circa 25 jaar geleden was de prijs van de gemiddelde Nederlandse woning slechts 120.000 gulden. Dat is niet meer dan zo'n 55.000 Euro! Hierbij dient vermeld te worden dat de Nederlandse huizenmarkt in 1982 in een crisis verkeerde en de huizenprijzen waren gekelderd. Toch is het bijna onwerkelijk dat de gemiddelde Nederlandse woning 25 geleden slechts 55.000 Euro kostte, terwijl de gemiddelde Nederlandse woning vandaag meer dan 250.000 Euro moet opbrengen! In 25 jaar tijd zijn de woningprijzen in Nederland dus bijna vervijfvoudigd!
En nu?

25 jaar geleden was de rente grofweg 2,5-3x zo hoog als nu en het inkomen 2-2,5x zo laag... De gemiddelde woning is maar 4,5x meer waard.

5-7,5x zou dus normaal zijn. Zeg 5. Daar zitten we 10% onder.
pi_63648361
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:55 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

Dat zal wel. Jij hebt veel gefinancierd vastgoed en veel bankiers vrinden, daarom zeg je dat er niets aan de hand is, net als Heemskerk van de Rabobank.
Nee, iemand die zich vastgoedzeepbel noemt is veel objectiever...
  zondag 30 november 2008 @ 18:32:08 #76
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_63648678
quote:
Op zondag 30 november 2008 16:55 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Zal best.

En wat is jouw belang? De echte reden achter jouw nogal opzichtige vastgoedzeepbelkruistocht?
pi_63650971
Jammer dat ik net een huis gekocht heb. Aan de andere kant prima want dan worden de grotere huizen ook betaalbaarder.

De echte klap komt imo pas echt na 2025 als de babyboomers dood beginnen te gaan. Tegen die tijd kan je beter in de uitvaart gaan dan in de onroerend goed.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_63651508
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:23 schreef sizzler het volgende:

De echte klap komt imo pas echt na 2025 als de babyboomers dood beginnen te gaan. Tegen die tijd kan je beter in de uitvaart gaan dan in de onroerend goed.
Aantal huishoudens zal pas na 2040 gaan afnemen en steeds meer data lijkt erop te wijzen dat dat zelfs niet gaat gebeuren (onder meer doordat we mensen hier naartoe zullen gaan halen...).
pi_63652144
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Aantal huishoudens zal pas na 2040 gaan afnemen
Waarom pas na 2040?
quote:
en steeds meer data lijkt erop te wijzen dat dat zelfs niet gaat gebeuren (onder meer doordat we mensen hier naartoe zullen gaan halen...).
Welke data? Want als dat zo is dan hebben we ook geen vergrijzing-probleem.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_63652185
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:42 schreef DS4 het volgende:

[..]

Aantal huishoudens zal pas na 2040 gaan afnemen en steeds meer data lijkt erop te wijzen dat dat zelfs niet gaat gebeuren (onder meer doordat we mensen hier naartoe zullen gaan halen...).
Mensen naar Nederland halen? Kennismedewerkers mijden Nederland als de pest. Als straks de Oosteuropeanen wegblijven zijn de enige immigranten een batterij importbruiden en wat Afrikaanse gelukszoekers.
  zondag 30 november 2008 @ 21:10:56 #81
216787 vastgoedzeepbel
pi_63652383
quote:
Op zondag 30 november 2008 18:17 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, iemand die zich vastgoedzeepbel noemt is veel objectiever...
Ik wil een weddenschap met je aangaan hoor. Eind volgend jaar is er op zeker 10% af!!!!!
huizenmarkt-zeepbel.nl
  zondag 30 november 2008 @ 21:15:40 #82
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_63652529
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:10 schreef vastgoedzeepbel het volgende:

[..]

Ik wil een weddenschap met je aangaan hoor. Eind volgend jaar is er op zeker 10% af!!!!!
Hedgen, heel goed
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_63652859
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:02 schreef sizzler het volgende:

Waarom pas na 2040?
Omdat het aantal personen per huishouden af zal nemen.
quote:
Welke data? Want als dat zo is dan hebben we ook geen vergrijzing-probleem.
Natte vinger data, want het is natuurlijk een inschatting. En het is gebaseerd op het tegengaan van vergrijzingsproblematiek, dus het klopt wel een beetje...
pi_63652887
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:04 schreef Halcon het volgende:

Mensen naar Nederland halen? Kennismedewerkers mijden Nederland als de pest. Als straks de Oosteuropeanen wegblijven zijn de enige immigranten een batterij importbruiden en wat Afrikaanse gelukszoekers.
Ik geef aan welke data er is. Ik ben er niet voor verantwoordelijk...
pi_63652928
quote:

10% tov eind dit jaar neem ik aan en over de gehele linie?

Ik heb wel interesse hoor. Hoeveel zetten we in?
pi_63660045
quote:
Op zondag 30 november 2008 20:23 schreef sizzler het volgende:
Jammer dat ik net een huis gekocht heb. Aan de andere kant prima want dan worden de grotere huizen ook betaalbaarder.

Waarom jammer? Jammer als je het al een investering hebt gekocht, niet jammer als je een huis gebruikt om in te wonen. Dat wordt er niet minder door.
Sommige mensen kopen een huis om de verkeerde redenen. Dat is jammer
pi_63660047
quote:

[..]

En waarom wil je dat zo graag dan??
pi_63661476
quote:
Op zondag 30 november 2008 21:27 schreef DS4 het volgende:

Ik heb wel interesse hoor. Hoeveel zetten we in?
Kom op, tijd is geld...
  maandag 1 december 2008 @ 10:14:20 #89
36431 bleiblei
pi_63661946
Het blijft grappig dat die vastgoedzeepbel knakker alleen met linkjes van zichzelf smijt .
Wel irritant dat ik elke keer weeeeeer die discussie met hem aan wil gaan. Zo een verspilde moeite .
pi_63666499
@bleiblei beetje last van dit effect?

maandag 1 december 2008 @ 13:25:57 #91
3542 Gia
User under construction
pi_63666527
quote:
Op maandag 1 december 2008 08:13 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Waarom jammer? Jammer als je het al een investering hebt gekocht, niet jammer als je een huis gebruikt om in te wonen. Dat wordt er niet minder door.
Sommige mensen kopen een huis om de verkeerde redenen. Dat is jammer
En wat als je net met je vriendin een huis van 6 ton hebt gekocht en dat daalt de komende jaren zo'n 20 % in waarde? Goed, hoef je niks om te geven, je kunt die hypotheek nog steeds betalen. Maar stel: je relatie gaat stuk! Dan ben je zo ongeveer gedwongen om daar samen te blijven wonen, omdat één persoon alleen het niet kan opbrengen en je bij verkoop ieder zo'n 60 000 euro schuld hebt, vanwege de onderwaarde.

Niet echt prettig, lijkt me.
pi_63666584
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:25 schreef Gia het volgende:

Zo is er wel meer niet prettig.

Meestal is er in deze situatie wel een mouw aan te passen overigens. Banken zijn niet gek, gedwongen verkopen leiden zelden tot een glimlach bij partijen. Ook niet bij de bank dus.
  maandag 1 december 2008 @ 13:43:42 #93
36431 bleiblei
pi_63666962
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:25 schreef Gia het volgende:

[..]

En wat als je net met je vriendin een huis van 6 ton hebt gekocht en dat daalt de komende jaren zo'n 20 % in waarde? Goed, hoef je niks om te geven, je kunt die hypotheek nog steeds betalen. Maar stel: je relatie gaat stuk! Dan ben je zo ongeveer gedwongen om daar samen te blijven wonen, omdat één persoon alleen het niet kan opbrengen en je bij verkoop ieder zo'n 60 000 euro schuld hebt, vanwege de onderwaarde.

Tja... Is dat niet bij alles wat je aanschaft op basis van een lening?
Je moet dan simpelweg een risicoanalyse doen voordat je de lening aangaat.
Loopt het achteraf mis. Tja, pech voor de kabouters. Heb je misgegokt. Zo simpel is het. Ze hadden ook voor 3ton een huis kunnen kopen. Was net zo goed geweest en liepen ze geen risico in boven geschetst verhaal.

Ik vind dit altijd zo een suf "what if" geneuzel. Als je van te voren een goed doordachte beslissing neemt en achteraf de ballen hebt om te zeggen "okee, misgegokt" als je teveel risico hebt gepakt. Zou dat een stuk makkelijker zijn.

En om terug ontopic te gaan, als de markt in elkaar zakt heb je een veels te korte tijd blije gezichtjes bij starters. Maar wel ten koste van anderen die toch echt ook een dak boven hun hoofd zouden moeten hebben. Mag vastgoedzeepbel raaien waar die huizen vandaan moeten komen.

[ Bericht 6% gewijzigd door bleiblei op 01-12-2008 13:53:56 ]
  maandag 1 december 2008 @ 13:44:03 #94
36431 bleiblei
pi_63666976
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:24 schreef FreedonNadd het volgende:
@bleiblei beetje last van dit effect?

[ afbeelding ]
Ik heb erg veel last van dat effect .
pi_63668364
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:44 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik heb erg veel last van dat effect .
ik hoop niet van deze

maandag 1 december 2008 @ 17:42:44 #96
3542 Gia
User under construction
pi_63673555
quote:
Op maandag 1 december 2008 13:43 schreef bleiblei het volgende:

Tja... Is dat niet bij alles wat je aanschaft op basis van een lening?
Nee, dat vind ik niet. Als je een huis koopt, en je gaat scheiden, dan verdeel je meestal de overwaarde.

Als je schuld moet verdelen is dat erg vervelend.

Niet dat ik ermee zit. Ik vind het sowieso al dom om op meer dan één inkomen een huis te kopen.

Echt, ik ken mensen die zelfs de kinderbijslag en de dertiende maand meetelden om een zo hoog mogelijke hypotheek te kunnen krijgen. Die komen echt diep in de shit als hun huis straks onderwaarde krijgt en de relatie het niet redt.
pi_63673879
quote:
Op maandag 1 december 2008 17:42 schreef Gia het volgende:

Als je een huis koopt, en je gaat scheiden, dan verdeel je meestal de overwaarde.
Dat is feitelijk juist: meestal is er overwaarde...
quote:
Als je schuld moet verdelen is dat erg vervelend.
Als er restschuld is, is dat de consequentie.
quote:
Niet dat ik ermee zit. Ik vind het sowieso al dom om op meer dan één inkomen een huis te kopen.
Dat maakt overigens het probleem niet wezenlijk anders (zij het wel kleiner). Als je voor 6 ton een huis koopt zonder e.v. (hoewel dit bedrag a-typisch is voor een starter maakt het voor het verhaal niet uit, dus laat ik het bij 6 ton), dan is de hypotheek al snel 660.000. Daalt het huis dan ook nog in waarde zit je met een verschil van 180.000 euro.

Ook al blijft één van de twee partners achter in de woning, dan nog kan niet zo maar worden verlangd dat die partner dat verlies geheel zal dragen. Ik zou denken dat iig de helft van het reële waardeverlies door de andere partner gedragen moet worden. Kan dan mooi met de alimentatie verrekend worden.
quote:
Echt, ik ken mensen die zelfs de kinderbijslag en de dertiende maand meetelden om een zo hoog mogelijke hypotheek te kunnen krijgen. Die komen echt diep in de shit als hun huis straks onderwaarde krijgt en de relatie het niet redt.
Precies. Maar als ze het wel redden en de huizenmarkt trekt enorm aan kunnen ze aan het eind het meeste cashen...

Of het daarmee verstandig is... Ach... Hangt er toch enorm vanaf. Eind jaren 90 was het voor starters wellicht gewoon het meest verstandig, want je moest wel heel snel uit elkaar gaan om daar mee in de problemen te komen. Nu is dat wellicht anders, maar ook hiervoor geldt: iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid.

Persoonlijk vind ik het veel risicovoller om de maandlasten te laten drukken door rendement op aandelen die je nog maar waar moet maken... Wat niet zelden leidt tot een verhoogde maandlast als het tegenzit. Je zal nu maar met zo'n product zitten. Kun je met een goede relatie naar de schuldhulpverlening en dat is voor de meeste relaties niet het beste medicijn...
pi_63674095
quote:
Op maandag 1 december 2008 17:42 schreef Gia het volgende:

Waarom zou je niet de 13e maand bij je inkomen optellen? Volgens mijn CAO is dat een wezenlijk onderdeel van mijn loon. Kinderbijslag is wel raar IMO
  maandag 1 december 2008 @ 18:18:13 #99
36431 bleiblei
pi_63674336
quote:
Op maandag 1 december 2008 14:44 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

ik hoop niet van deze

[ afbeelding ]
*zoekt spiegel op*
Nah valt mee .
  maandag 1 december 2008 @ 18:22:47 #100
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_63674426
quote:
Op donderdag 27 november 2008 23:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Dat valt nog wel mee, maar Vathorst , Nieuwland, Kattenbroek of Zielhorst?? Nee dank u
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')