http://www.ad.nl/amersfoo(...)gt_rake_klappen.htmlquote:Huizenmarkt krijgt rake klappen
Door LEO DE VRIES
AMERSFOORT - Wie op dit moment zijn huis in Vathorst in Amersfoort wil of moet verkopen, treft het niet. Er staan in de nieuwbouwwijk enkele honderden woningen te koop. Verkopers zien zich gedwongen de prijzen flink te laten zakken.
Waardedalingen van 70.000 euro en verkooptijden van meer dan een jaar zijn geen uitzondering.
Het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) signaleert sinds enkele maanden ‘stagnatie’ in de verkoop van nieuwbouw. Er wordt over gedacht dure woningen op de tekentafel te vervangen door goedkopere.
In het nieuwe deelplan De Laak zijn bijna honderd bestaande woningen te koop. De verkooptijden lopen op tot bijna een jaar. In De Velden hebben nog meer huizen een bordje in de voortuin staan, waarvan de minst courante woningen inmiddels al 18 maanden.
En ze kunnen volgend jaar ook weer afgelopen zijn. Goede argumentatie verder.quote:Op donderdag 27 november 2008 22:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/amersfoo(...)gt_rake_klappen.html
Na het stagneren volgen nu dan de eerste prijsdalingen. Deze kunnen nog jaren doorgaan.
Ah, weer huizen zonder berging, zonder balkon, zonder enige vorm van luxe?quote:Er wordt over gedacht dure woningen op de tekentafel te vervangen door goedkopere.
Ik zie de zin hiervan ook niet helemaal. Bouw ze dan gewoon helemaal niet, niemand zit op die rommel te wachten.quote:Op donderdag 27 november 2008 23:17 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ah, weer huizen zonder berging, zonder balkon, zonder enige vorm van luxe?
Maak die dure woningen gewoon goedkoper!
Dat hangt er momenteel maar vanaf aan wie je het vraagt...quote:Op donderdag 27 november 2008 22:44 schreef LXIV het volgende:
Na het stagneren volgen nu dan de eerste prijsdalingen. Deze kunnen nog jaren doorgaan.
Eerder ...quote:Op donderdag 27 november 2008 23:27 schreef OudeMan het volgende:
Zolang mensen nog werk hebben met een vast salaris, zullen de prijzen echt niet in elkaar donderen. Als de werkeloosheid echter fors oploopt, naar 10% ofzo...
De werkloosheid loopt nog niet op en de huizenmarkt stageneert al. Als zometeen de voelbare klappen vallen in het bedrijfsleven en de ontslagen komen, dan gaat de prijs echt achteruit. Hoeveel weet niemand, maar het gebeurt ruim voor een werkloosheidpercentage van 10%. Dat soort dingen werkt besmettelijk, pas als je het om je heen gaat zien, gaat het sentiment hard achteruit, de meeste mensen kennen de crisis nu nog van het journaal.quote:Op donderdag 27 november 2008 23:38 schreef OudeMan het volgende:
Wanneer volgens jou dan? Ik heb het niet over een lichte daling heh...
In Vathorst ook nog eensquote:Op donderdag 27 november 2008 23:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wie wil er dan ook in Amersfoort wonen
Ik heb het dan ook niet zozeer over een percentage als wel over het sentiment eromheen. Hypotheken liggen al moeilijker en de economie staat er niet goed voor, dat zit in de kop en dan reageren mensen anders op een eventuele aankoop van een huis, athans iemand die een beetje nadenkt. Dat wordt eerder erger dan beter de komende tijd als de 'oude economie' klappen krijgt, groot of niet.quote:Op vrijdag 28 november 2008 00:24 schreef OudeMan het volgende:
10%, da's zo'n beetje de werkloosheid van Frankrijk. Een vrij normaal percentage dus. Daar zitten wij nog lang niet aan, maar onder de 8% valt het sowieso bijna niet op.
Jawel, maar zolang de werkloosheid nog niet enorm oploopt zal dit allemaal nog niet zo'n groot effect op de huizenprijze hebben. Dan blijven mensen lekker zitten waar ze zitten en betalen ze braaf hun hypotheek.quote:Op vrijdag 28 november 2008 00:28 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet zozeer over een percentage als wel over het sentiment eromheen. Hypotheken liggen al moeilijker en de economie staat er niet goed voor, dat zit in de kop en dan reageren mensen anders op een eventuele aankoop van een huis, athans iemand die een beetje nadenkt. Dat wordt eerder erger dan beter de komende tijd als de 'oude economie' klappen krijgt, groot of niet.
En dat is het hele probleem ...quote:Op vrijdag 28 november 2008 00:39 schreef OudeMan het volgende:
... Dan blijven mensen lekker zitten waar ze zitten ....
Nee, ze worden niet betaalbaarder. Dat is ook het wrange, je zou misschien denken dat dit gunstig is voor minder kapitaalkrachtigen, maar dat is niet zo.quote:Op donderdag 27 november 2008 23:28 schreef Scorpie het volgende:
Ze worden misschien goedkoper, maar worden ze ook betaalbaarder in deze tijden van economische crisis? Want wat is een huis waard als de hypotheek die je ervoor moet afsluiten niet afgegegeven wordt door de bank omdat deze een stuk strenger zijn geworden?
Nee, dat is geen groot probleem. Dat zorgt alleen voor stagnatie.quote:
5 jaar geleden waren er ook huizen die in prijs bijgesteld werden. Wat een paniekvoetbal zeg.quote:Op donderdag 27 november 2008 22:44 schreef LXIV het volgende:
Alhoewel ik over de hele linie iets negatiever ben over de vooruitzichten, kan ik het alleen maar eens zijn met deze post. Al dat paniekerige gedoe.quote:Op vrijdag 28 november 2008 10:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
5 jaar geleden waren er ook huizen die in prijs bijgesteld werden. Wat een paniekvoetbal zeg.
De OESO heeft berekend dat 2009 een lastig jaar wordt voor NL, maar dat in 2010 NL weer gewoon prima gaat draaien. In 2009 wordt verwacht dat de werkloosheid voor diegenen die huizen überhaupt kunnen kopen niet zal stijgen (sterker nog: er wordt alsnog een toename in vacatures verwacht voor die groep). Dat er mensen op straat komen te staan met een inkomen waar je never nooit een huis voor kan kopen is niet zo relevant, ik hoef dat hoop ik niet uit te leggen.
Besteedbaar inkomen neemt het komende jaar voor de mensen met een ruim modaal, of hoger, inkomen toe zo is de verwachting.
De rente zal afnemen, zo is de verwachting.
Ziehier: geen recept voor fikse prijsdalingen over de gehele linie. Dat er nu correcties komen voor woningen zonder kwaliteit en woningen die staan op een plek waar geen mens wil wonen... tsja. Dat zal wel. Who cares? Dat is zoiets als concluderen dat de tweedehandse automarkt ineen zakt omdat geen mens een tweedehand Landwind wil kopen, zelfs niet voor 20% van de nieuwprijs.
Ja en stilstand is achteruitgang. Voorlopig zijn de hypotheekrentes omhoog en de huizen nogsteeds duur, Tel daar zometeen een onzekeretoekomst voor velen bij op en je kunt op je vingers natellen dat het een tricky tijd is. Tuurlijk als je het kan betalen koop je gewoon, duur of goedkoop, probleem is meer dat mensen niet weten of ze het straks nog kunnen betalen ...quote:Op vrijdag 28 november 2008 09:48 schreef Lemmeb het volgende:
Nee, dat is geen groot probleem. Dat zorgt alleen voor stagnatie.
Stilstand zorgt voor stilstand. Gerelateerd aan de inflatie betekent dat inderdaad achteruitgang. Maar geen nominale waardedalingen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 15:22 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ja en stilstand is achteruitgang.
Op dit moment heb je verkopers die willen verkopen omdat ze bang zijn dat ze straks minder vangen voor hun woning, en kopers wachten af door de onheilspellende berichtgeving. Dit klinkt als stagnatie, maar neem je dat sentiment mee, dan moet de markt dalen om weer open te breken, dit omdat ik verwacht dat de verkopende kant de boel moet forceren, aangezien de kopende kant daar even geen trek in heeft (sentiment, toekomstperspectief).quote:Op vrijdag 28 november 2008 15:25 schreef Lemmeb het volgende:
Stilstand zorgt voor stilstand. Gerelateerd aan de inflatie betekent dat inderdaad achteruitgang. Maar geen nominale waardedalingen.
+quote:Op donderdag 27 november 2008 23:24 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
de schuld van de lokale overheid die de grondprijs te duur maakt
de schuld van de landelijke overheid met al hun regeltjes wat het bouwen onnodig duur maakt
Dat is WEL waar. Alleen denk ik dat dit drukverschil te kort zal aanhouden om ook goede, gewilde woningen te raken.quote:Op vrijdag 28 november 2008 15:51 schreef elcastel het volgende:
maar de druk naar beneden is groter dan andersom.
QFT!quote:Op vrijdag 28 november 2008 13:37 schreef Lemmeb het volgende:
Ik heb sterk het idee dat de paniek voornamelijk gecreëerd wordt door proleten in een sociaal huurkrot en met ¤1500 euro op de bank, die nu hun kans schoon zien en hopen dat de boel instort, zodat zij ook nog eens aan de beurt komen. Nou vergeet het maar, je zult er toch echt hard(er) voor moeten werken.
Sterke post waar ik het helemaal mee eens ben.quote:Op vrijdag 28 november 2008 13:37 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Alhoewel ik over de hele linie iets negatiever ben over de vooruitzichten, kan ik het alleen maar eens zijn met deze post. Al dat paniekerige gedoe.
Ik heb sterk het idee dat de paniek voornamelijk gecreëerd wordt door proleten in een sociaal huurkrot en met ¤1500 euro op de bank, die nu hun kans schoon zien en hopen dat de boel instort, zodat zij ook nog eens aan de beurt komen. Nou vergeet het maar, je zult er toch echt hard(er) voor moeten werken.
Inderdaad, de ontwikkelaars proberen er bij de gemeenten altijd een zo hoog mogelijke dichtheid aan woningen doorheen te krijgen omdat ze daar veel meer op verdienen dan op ruime kavelsquote:Op vrijdag 28 november 2008 10:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
5 jaar geleden waren er ook huizen die in prijs bijgesteld werden. Wat een paniekvoetbal zeg.
Juist op de redelijk geprijsde rijtjeswoningen in hoge dichtheden is het rendement het hoogste maar daar wil je geen hele wijken vol mee hebben dan heb je 20 jaar later namelijk een probleem. Echter de ontwikkelaars willen er graag naar toe omdat ze daarop meer verdienen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 16:28 schreef HarryP het volgende:
Nu maar hopen dat bouwend Nederland meer redelijk geprijsde woningen gaat bouwen En niet alleen villa's omdat daar het rendement hoger op is.
Hoor ik hier het gejammer van iemand die veel te veel heeft betaald voor 4 oude muren en een oud dak, en nu bang is dat z'n kaartenhuis financieel instort?quote:Op vrijdag 28 november 2008 17:22 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
QFT!
Dit gejammer komt idd van mensen die hopen dat het in elkaar zal storten. Get over it dat je geen huis kan kopen......Val ons daar niet mee lastig.
TS heeft trouwens een geweldig onderbouwde OP (hulde daarvoor) en loopt ook in andere topics verdoemenenis te verkondigen, hij woont zeker nog bij zijn ouders als 40jarige in de hoop volgend jaar een huis te kunnen kopen, maar laten we wel wezen als je dat nu niet kan, lukt het dan ook niet, banken zijn dan nóg voorzichtiger.
Zie hier nog een van de problemen in Nederland! Mensen meer laten betalen voor kleinere tuintjes... Het is belachelijk dat ze zoveel geld verdienen aan een stukje weiland, laat ze hun geld verdienen uit het daadwerkelijke bouwen van huizen...quote:Op vrijdag 28 november 2008 18:02 schreef du_ke het volgende:
[..]
Inderdaad, de ontwikkelaars proberen er bij de gemeenten altijd een zo hoog mogelijke dichtheid aan woningen doorheen te krijgen omdat ze daar veel meer op verdienen dan op ruime kavels.
Joh, jullie arme jaloerse mensen die geen huis kunnen betalen kunnen wel gniffelen bij dit soort berichten, maar je schiet er geen kont mee op. Niemand gaat vrijwillig een huis met verlies verkopen. Kortom, heel de markt gaat op slot en er komt niets meer op de markt. Sta je daar te juichen dat "de huizenprijzen" omlaag knallen. De enige huizen die nog op de markt komen, zijn van mensen die hun hypo niet kunnen betalen. Nou... Tof! Lachen! Zo! Gerechtigheid, kunnen wij nu een huis kopen! Heb je al bedacht waar die mensen gaan wonen?quote:Op vrijdag 28 november 2008 18:08 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoor ik hier het gejammer van iemand die veel te veel heeft betaald voor 4 oude muren en een oud dak, en nu bang is dat z'n kaartenhuis financieel instort?
Gevolg van een halfslachtige poging tot meer marktwerkingquote:Op vrijdag 28 november 2008 18:09 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Zie hier nog een van de problemen in Nederland! Mensen meer laten betalen voor kleinere tuintjes... Het is belachelijk dat ze zoveel geld verdienen aan een stukje weiland, laat ze hun geld verdienen uit het daadwerkelijke bouwen van huizen...
Kortzichtig en geen flauw benul van de realiteit. Zo lang de schaarste blijft (reken er maar op voor de komende 30 jaar minstens) zal men grofweg hetzelfde deel van het inkomen besteden aan wonen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 18:11 schreef Gia het volgende:
Hopelijk zitten de huizenprijzen op een dieptepunt tegen de tijd dat onze kids een huis willen kopen.
Ik zie er dus wel voordelen in.
ENquote:Op vrijdag 28 november 2008 18:31 schreef Gia het volgende:
Ook dat is gunstig voor ons, met onze hypotheek van slechts 1 tonnetje.
Wat verwacht je dan te winnen?quote:Maar goed, ik zit hier goed. Hoef voorlopig nergens naartoe.
Nee hoor gelukkig niet. Mijn huis bevind zich in het segment waar de minste klappen gaan vallen (mochten die gaan vallen, wat ik betwijfel) En mocht het gaan instorten waar jij blijkbaar op zit te wachten dan blijf ik lekker zitten waar ik zit bevalt mij prima, lage woonlasten dus veel geld overhouden.quote:Op vrijdag 28 november 2008 18:08 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Hoor ik hier het gejammer van iemand die veel te veel heeft betaald voor 4 oude muren en een oud dak, en nu bang is dat z'n kaartenhuis financieel instort?
De ramp voor personen voltrekt zich pas als ze inderdaad de hypotheek niet meer kunnen betalen.quote:Op vrijdag 28 november 2008 18:13 schreef bleiblei het volgende:
Kortom, zolang ik mijn hypotheek kan betalen wens ik jullie vanaf de zijlijn veel succes op de huizenmarkt.
Dat verwacht ik ook, maar Vathorst is niet representatief. Die wijk is ontzettend negatief in het nieuws geweest omdat de bewoners er letterlijk doodziek worden van de ventilatiesystemen waarmee de woningen daar zijn uitgerust. Als je daar over leest wil je er voor geen goud wonen. Google maar eens op vathorst en balansventilatie of zie Zembla.quote:Op donderdag 27 november 2008 22:44 schreef LXIV het volgende:
Denk dat je geljk hebt ja. Mensen gaan niet hun woning met verlies verkopen dus verkopen hun huis gewoon domweg niet. Dat heeft gevolgen voor de markt maar bv ook de files, mensen kunnen niet meer verhuizen naar een woning dichterbij hun werk en gezinsuitbreiding zal ook even op de lange baan geschoven worden.quote:Op vrijdag 28 november 2008 18:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Joh, jullie arme jaloerse mensen die geen huis kunnen betalen kunnen wel gniffelen bij dit soort berichten, maar je schiet er geen kont mee op. Niemand gaat vrijwillig een huis met verlies verkopen. Kortom, heel de markt gaat op slot en er komt niets meer op de markt. Sta je daar te juichen dat "de huizenprijzen" omlaag knallen. De enige huizen die nog op de markt komen, zijn van mensen die hun hypo niet kunnen betalen. Nou... Tof! Lachen! Zo! Gerechtigheid, kunnen wij nu een huis kopen! Heb je al bedacht waar die mensen gaan wonen?![]()
Kortom, die prijzen zullen vast wel omlaag gaan, maar de mensen zonder huis gaan er in ieder geval niet voluit van profiteren. De enige situatie waarmee starters profiteren is die van een overheid die ineens bouw van huizen zo gigantisch gaat subsidieren EN alle bestemmingsplannen gaat wijzigen zodat er ineens in noodtempo ruime huizen voor weinig geld uit de grond gestampt gaat worden.
Zie jij dat gebeuren? Ik niet.
Kortom, zolang ik mijn hypotheek kan betalen wens ik jullie vanaf de zijlijn veel succes op de huizenmarkt.
Oh, niks, gaat erom dat ik straks niet in de schulden kom, doordat de waarde van ons huis daalt onder de hypotheeklast. Ik verwacht dat, zeker hier in Helmond in de wijk Brandevoort, veel mensen dit zullen gaan beleven.quote:
Ik verwacht een kortstondige daling en dan realiseert men zich dat de prijzen meevallen en de rentes inmiddels meevallen, zodra het puzzeltje ogenschijnlijk weer een beetje gaat passen zit het ook op de huizenmarkt weer goed. Wat dat aangaat is de Nederlandse markt totaal anders dan die in de VS, wat daar gebeurt zie ik hier niet gebeuren.quote:Op vrijdag 28 november 2008 16:34 schreef DS4 het volgende:
Dat is WEL waar. Alleen denk ik dat dit drukverschil te kort zal aanhouden om ook goede, gewilde woningen te raken.
Uit het dalen van de prijzen van enkele (duurdere?) huizen in Amersfoort concludeer jij dat de huizenmarkt flinke klappen krijgt?quote:Op donderdag 27 november 2008 22:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/amersfoo(...)gt_rake_klappen.html
Zo redeneert de media wel en die zijn grotendeels verandtwoordelijk voor het sentiment. Mensen praten de boel naar beneden, de media voorop.quote:Op vrijdag 28 november 2008 23:35 schreef Halcon het volgende:
Uit het dalen van de prijzen van enkele (duurdere?) huizen in Amersfoort concludeer jij dat de huizenmarkt flinke klappen krijgt?
Dat wordt tegenwoordig veel geroepen over de huizen- en aandelenmarkt en de economie in het algemeen, maar het is onzin. Aandacht in de media kan bewegingen versnellen of tijdelijk verergeren (of juist vertragen en dempen..), maar de oorzaak ligt gewoon bij de marktomstandigheden. Die veroorzaken de bewegingen en daar hebben de media niets mee te maken. Je kunt het slechte weer ook niet op het weerbericht afschuiven.quote:Op vrijdag 28 november 2008 23:36 schreef elcastel het volgende:
Zo redeneert de media wel en die zijn grotendeels verandtwoordelijk voor het sentiment. Mensen praten de boel naar beneden, de media voorop.
Als de media elk wissewasje uitlicht en maar over rampspoed praat dan gaat de mens daar in geloven. Zo ook met de kredietcrisis en in dit geval de huizenmarkt of de betaalbaarheid van woningen. Daarmee zijn ze niet de oorzaak, ook geen veroorzaker, maar wel het middel om het sentiment omlaag te krijgen.quote:Op zaterdag 29 november 2008 02:34 schreef dvr het volgende:
Dat wordt tegenwoordig veel geroepen over de huizen- en aandelenmarkt en de economie in het algemeen, maar het is onzin. Aandacht in de media kan bewegingen versnellen of tijdelijk verergeren (of juist vertragen en dempen..), maar de oorzaak ligt gewoon bij de marktomstandigheden. Die veroorzaken de bewegingen en daar hebben de media niets mee te maken. Je kunt het slechte weer ook niet op het weerbericht afschuiven.
Economie is voor een flink deel vertrouwen. Weer niet.quote:Op zaterdag 29 november 2008 02:34 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat wordt tegenwoordig veel geroepen over de huizen- en aandelenmarkt en de economie in het algemeen, maar het is onzin. Aandacht in de media kan bewegingen versnellen of tijdelijk verergeren (of juist vertragen en dempen..), maar de oorzaak ligt gewoon bij de marktomstandigheden. Die veroorzaken de bewegingen en daar hebben de media niets mee te maken. Je kunt het slechte weer ook niet op het weerbericht afschuiven.
De wens is de vader van de gedachtequote:Op vrijdag 28 november 2008 23:35 schreef Halcon het volgende:
[..]
Uit het dalen van de prijzen van enkele (duurdere?) huizen in Amersfoort concludeer jij dat de huizenmarkt flinke klappen krijgt?
Dat is ook heel verstandig. Wij hebben destijds ook op één salaris gekocht. En het is nu wel wat krap met twee tienerzonen, maar dat komt helemaal goed wanneer zij de deur uitgaan. Verder woon ik hier echt wel naar mijn zin. Ik hoef geen groot huis, wat ik maar net kan betalen. Ik leef liever wat ruimer.quote:Op zaterdag 29 november 2008 12:35 schreef du_ke het volgende:
Ik zit nu in een leeftijdsgroep dat veel vrienden en bekenden hun eerste huizen kopen maar die letten meestal wel redelijk goed op wat voor hypotheek ze nemen, waar mogelijk op 1 salaris, dan eerst maar wat kleiner wonen. Als je dat doet kan je wel een klap opvangen.
de 'waarde' zakt niet, dat er jarenlang en nog steeds een valse waarde aan gegeven is en dat mensen dat dan toch grif betalen is niet mijn probleem.quote:Op zaterdag 29 november 2008 11:58 schreef Gia het volgende:
Mensen zijn bang om nu een huis te kopen, omdat er het risico inzit dat binnenkort de waarde van de woning gaat zakken onder de hypotheekwaarde.
Om een huis van 6 ton te kunnen kopen moet je al snel iets van 125.000¤ (gezamelijk) inkomen meebrengen, of je hbt echt je nek te ver uitgestoken. En voor iemand die 125.000¤ verdient is een verlies op het huis van 60k een heel ander verhaal dan voor jan modaal. Overigens is er voorlopig nog geen 10% van af.quote:Op zaterdag 29 november 2008 12:44 schreef Gia het volgende:
Tja, dat krijg je met huizen van zo'n 6 ton. Dan betekent een daling van 10 procent toch al gauw een verlies van 60.000 euro.
Zeker niet ten opzichte van het prijsniveau waarop ze waarschijnlijk gekocht hebben een aantal jaren terug.quote:Op zaterdag 29 november 2008 12:50 schreef elcastel het volgende:
[..] Overigens is er voorlopig nog geen 10% van af.
Je vergeet het alternatief: er blijven wonen / verhuren.quote:Op zaterdag 29 november 2008 11:58 schreef Gia het volgende:
Naja, het is natuurlijk wel zo dat huizen nu erg lang te koop staan, waardoor ze hun vraagprijs uiteindelijk wel moeten verlagen.
Het zal 20% tot 50% worden.quote:Op zaterdag 29 november 2008 12:50 schreef elcastel het volgende:
[..]
Overigens is er voorlopig nog geen 10% van af.
Volgens jou misschien maar de praktijk lijkt er vooralsnog bepaald niet opquote:Op zondag 30 november 2008 16:13 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Het zal 20% to 50% worden.
Hangt imo ook vooral er vanaf wat de economie precies gaat doen. Dat de huizenmarkt wat gaat dalen, verwacht ik wel, maar als de economie snel weer aantrekt, dan stabiliseert het ook weer snel. Als we in een echte depressie of recessie komen, dan is het wat anders. Maar dan is het ook geen feest voor starters, want dan krijgen die het ook moeilijk.quote:Op zondag 30 november 2008 16:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens jou misschien maar de praktijk lijkt er vooralsnog bepaald niet op.
Nog niet. ..... Iedereen weet dat het gaat gebeuren, ook degene die ontkennen..quote:Op zondag 30 november 2008 16:21 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens jou misschien maar de praktijk lijkt er vooralsnog bepaald niet op.
In de VS staat men op 22%. In de twee jaar voordat die daling in zette was de prijs juist met 23% toegenomen. In NL in dezelfde periode ongeveer 9%.quote:
Je dropt links naar uiterst suggestieve sites (huizenmarkt-zeepbel kun je niet echt objectief noemen nietwaar) en verder zie ik je het ook niet onderbouwen.quote:Op zondag 30 november 2008 16:13 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Het zal 20% tot 50% worden.
Ik hoor veel mensen (met een koophuis) leuteren over schaarste, maar dat is geen enkel garantie voor stijgende prijzen.
Onze schulden-economie gaat rake klappen krijgen!
http://www.huizenmarkt-ze(...)ulden-nader-belicht/
Scherpquote:Op zondag 30 november 2008 16:34 schreef DS4 het volgende:
Ik weet inmiddels waar die vastgoedzeepbel waar jij je naar vernoemd hebt zich bevindt. Tussen jouw oren!
Ja precies, alsof starters dan wel opeens een vrijstaande villa kunnen kopen, dat denken ze wel maar dat ze dan wel erg tegenvallenquote:Op zondag 30 november 2008 16:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Hangt imo ook vooral er vanaf wat de economie precies gaat doen. Dat de huizenmarkt wat gaat dalen, verwacht ik wel, maar als de economie snel weer aantrekt, dan stabiliseert het ook weer snel. Als we in een echte depressie of recessie komen, dan is het wat anders. Maar dan is het ook geen feest voor starters, want dan krijgen die het ook moeilijk.
In Nederland zijn de huizenprijzen de afgelopen 12 jaar met 300% gestegen.quote:Op zondag 30 november 2008 16:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
In de VS staat men op 22%. In de twee jaar voordat die daling in zette was de prijs juist met 23% toegenomen. In NL in dezelfde periode ongeveer 9%.
Dat houdt dus in dat jij voorspelt dat in een land waar de stijging in de tijd voor de daling factor 2,5 lager is de daling wel eens factor 2 hoger kan worden.
Dus: jij verwacht een factor 5 ten aanzien van de problematiek in de VS, terwijl iedereen met een werkende hersencel kan bedenken dat de problematiek in de VS heviger is dat deze in NL zal worden.
Ik weet inmiddels waar die vastgoedzeepbel waar jij je naar vernoemd hebt zich bevindt. Tussen jouw oren!
Dat zal wel. Jij hebt veel gefinancierd vastgoed en veel bankiers vrinden, daarom zeg je dat er niets aan de hand is, net als Heemskerk van de Rabobank.quote:Op zondag 30 november 2008 16:34 schreef DS4 het volgende:
[..]
In de VS staat men op 22%. In de twee jaar voordat die daling in zette was de prijs juist met 23% toegenomen. In NL in dezelfde periode ongeveer 9%.
Dat houdt dus in dat jij voorspelt dat in een land waar de stijging in de tijd voor de daling factor 2,5 lager is de daling wel eens factor 2 hoger kan worden.
Dus: jij verwacht een factor 5 ten aanzien van de problematiek in de VS, terwijl iedereen met een werkende hersencel kan bedenken dat de problematiek in de VS heviger is dat deze in NL zal worden.
Waarom? Zolang de economie niet echt totaal instort is er weinig aan de hand en blijven mensen gewoon huizen kopen (iets minder snel misschien maar toch)quote:Op zondag 30 november 2008 16:34 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Nog niet. ..... Iedereen weet dat het gaat gebeuren, ook degene die ontkennen..
192%. Ken je feiten, voordat je denkt mee te kunnen praten...quote:Op zondag 30 november 2008 16:51 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
In Nederland zijn de huizenprijzen de afgelopen 12 jaar met 300% gestegen.
En nu?quote:Circa 25 jaar geleden was de prijs van de gemiddelde Nederlandse woning slechts 120.000 gulden. Dat is niet meer dan zo'n 55.000 Euro! Hierbij dient vermeld te worden dat de Nederlandse huizenmarkt in 1982 in een crisis verkeerde en de huizenprijzen waren gekelderd. Toch is het bijna onwerkelijk dat de gemiddelde Nederlandse woning 25 geleden slechts 55.000 Euro kostte, terwijl de gemiddelde Nederlandse woning vandaag meer dan 250.000 Euro moet opbrengen! In 25 jaar tijd zijn de woningprijzen in Nederland dus bijna vervijfvoudigd!
Nee, iemand die zich vastgoedzeepbel noemt is veel objectiever...quote:Op zondag 30 november 2008 16:55 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Dat zal wel. Jij hebt veel gefinancierd vastgoed en veel bankiers vrinden, daarom zeg je dat er niets aan de hand is, net als Heemskerk van de Rabobank.
Zal best.quote:Op zondag 30 november 2008 16:55 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Dat zal wel. Jij hebt veel gefinancierd vastgoed en veel bankiers vrinden, daarom zeg je dat er niets aan de hand is, net als Heemskerk van de Rabobank.
Aantal huishoudens zal pas na 2040 gaan afnemen en steeds meer data lijkt erop te wijzen dat dat zelfs niet gaat gebeuren (onder meer doordat we mensen hier naartoe zullen gaan halen...).quote:Op zondag 30 november 2008 20:23 schreef sizzler het volgende:
De echte klap komt imo pas echt na 2025 als de babyboomers dood beginnen te gaan. Tegen die tijd kan je beter in de uitvaart gaan dan in de onroerend goed.
Waarom pas na 2040?quote:Op zondag 30 november 2008 20:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Aantal huishoudens zal pas na 2040 gaan afnemen
Welke data? Want als dat zo is dan hebben we ook geen vergrijzing-probleem.quote:en steeds meer data lijkt erop te wijzen dat dat zelfs niet gaat gebeuren (onder meer doordat we mensen hier naartoe zullen gaan halen...).
Mensen naar Nederland halen? Kennismedewerkers mijden Nederland als de pest. Als straks de Oosteuropeanen wegblijven zijn de enige immigranten een batterij importbruiden en wat Afrikaanse gelukszoekers.quote:Op zondag 30 november 2008 20:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Aantal huishoudens zal pas na 2040 gaan afnemen en steeds meer data lijkt erop te wijzen dat dat zelfs niet gaat gebeuren (onder meer doordat we mensen hier naartoe zullen gaan halen...).
Ik wil een weddenschap met je aangaan hoor. Eind volgend jaar is er op zeker 10% af!!!!!quote:Op zondag 30 november 2008 18:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, iemand die zich vastgoedzeepbel noemt is veel objectiever...
Hedgen, heel goedquote:Op zondag 30 november 2008 21:10 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Ik wil een weddenschap met je aangaan hoor. Eind volgend jaar is er op zeker 10% af!!!!!
Omdat het aantal personen per huishouden af zal nemen.quote:
Natte vinger data, want het is natuurlijk een inschatting. En het is gebaseerd op het tegengaan van vergrijzingsproblematiek, dus het klopt wel een beetje...quote:Welke data? Want als dat zo is dan hebben we ook geen vergrijzing-probleem.
Ik geef aan welke data er is. Ik ben er niet voor verantwoordelijk...quote:Op zondag 30 november 2008 21:04 schreef Halcon het volgende:
Mensen naar Nederland halen? Kennismedewerkers mijden Nederland als de pest. Als straks de Oosteuropeanen wegblijven zijn de enige immigranten een batterij importbruiden en wat Afrikaanse gelukszoekers.
10% tov eind dit jaar neem ik aan en over de gehele linie?quote:Op zondag 30 november 2008 21:10 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Ik wil een weddenschap met je aangaan hoor. Eind volgend jaar is er op zeker 10% af!!!!!
Waarom jammer? Jammer als je het al een investering hebt gekocht, niet jammer als je een huis gebruikt om in te wonen. Dat wordt er niet minder door.quote:Op zondag 30 november 2008 20:23 schreef sizzler het volgende:
Jammer dat ik net een huis gekocht heb. Aan de andere kant prima want dan worden de grotere huizen ook betaalbaarder.
En waarom wil je dat zo graag dan??quote:Op zondag 30 november 2008 21:10 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Kom op, tijd is geld...quote:Op zondag 30 november 2008 21:27 schreef DS4 het volgende:
Ik heb wel interesse hoor. Hoeveel zetten we in?
En wat als je net met je vriendin een huis van 6 ton hebt gekocht en dat daalt de komende jaren zo'n 20 % in waarde? Goed, hoef je niks om te geven, je kunt die hypotheek nog steeds betalen. Maar stel: je relatie gaat stuk! Dan ben je zo ongeveer gedwongen om daar samen te blijven wonen, omdat één persoon alleen het niet kan opbrengen en je bij verkoop ieder zo'n 60 000 euro schuld hebt, vanwege de onderwaarde.quote:Op maandag 1 december 2008 08:13 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Waarom jammer? Jammer als je het al een investering hebt gekocht, niet jammer als je een huis gebruikt om in te wonen. Dat wordt er niet minder door.
Sommige mensen kopen een huis om de verkeerde redenen. Dat is jammer
Zo is er wel meer niet prettig.quote:
Tja... Is dat niet bij alles wat je aanschaft op basis van een lening?quote:Op maandag 1 december 2008 13:25 schreef Gia het volgende:
[..]
En wat als je net met je vriendin een huis van 6 ton hebt gekocht en dat daalt de komende jaren zo'n 20 % in waarde? Goed, hoef je niks om te geven, je kunt die hypotheek nog steeds betalen. Maar stel: je relatie gaat stuk! Dan ben je zo ongeveer gedwongen om daar samen te blijven wonen, omdat één persoon alleen het niet kan opbrengen en je bij verkoop ieder zo'n 60 000 euro schuld hebt, vanwege de onderwaarde.
Niet echt prettig, lijkt me.
Ik heb erg veel last van dat effectquote:Op maandag 1 december 2008 13:24 schreef FreedonNadd het volgende:
@bleiblei beetje last van dit effect?
[ afbeelding ]
ik hoop niet van dezequote:Op maandag 1 december 2008 13:44 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ik heb erg veel last van dat effect.
Nee, dat vind ik niet. Als je een huis koopt, en je gaat scheiden, dan verdeel je meestal de overwaarde.quote:Op maandag 1 december 2008 13:43 schreef bleiblei het volgende:
Tja... Is dat niet bij alles wat je aanschaft op basis van een lening?
Dat is feitelijk juist: meestal is er overwaarde...quote:Op maandag 1 december 2008 17:42 schreef Gia het volgende:
Als je een huis koopt, en je gaat scheiden, dan verdeel je meestal de overwaarde.
Als er restschuld is, is dat de consequentie.quote:Als je schuld moet verdelen is dat erg vervelend.
Dat maakt overigens het probleem niet wezenlijk anders (zij het wel kleiner). Als je voor 6 ton een huis koopt zonder e.v. (hoewel dit bedrag a-typisch is voor een starter maakt het voor het verhaal niet uit, dus laat ik het bij 6 ton), dan is de hypotheek al snel 660.000. Daalt het huis dan ook nog in waarde zit je met een verschil van 180.000 euro.quote:Niet dat ik ermee zit. Ik vind het sowieso al dom om op meer dan één inkomen een huis te kopen.
Precies. Maar als ze het wel redden en de huizenmarkt trekt enorm aan kunnen ze aan het eind het meeste cashen...quote:Echt, ik ken mensen die zelfs de kinderbijslag en de dertiende maand meetelden om een zo hoog mogelijke hypotheek te kunnen krijgen. Die komen echt diep in de shit als hun huis straks onderwaarde krijgt en de relatie het niet redt.
Waarom zou je niet de 13e maand bij je inkomen optellen? Volgens mijn CAO is dat een wezenlijk onderdeel van mijn loon. Kinderbijslag is wel raar IMOquote:Op maandag 1 december 2008 17:42 schreef Gia het volgende:
Echt, ik ken mensen die zelfs de kinderbijslag en de dertiende maand meetelden om een zo hoog mogelijke hypotheek te kunnen krijgen. Die komen echt diep in de shit als hun huis straks onderwaarde krijgt en de relatie het niet redt.
*zoekt spiegel op*quote:Op maandag 1 december 2008 14:44 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
ik hoop niet van deze
[ afbeelding ]
Dat valt nog wel mee, maar Vathorstquote:Op donderdag 27 november 2008 23:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Wie wil er dan ook in Amersfoort wonen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |