Dichterbijer | vrijdag 7 november 2008 @ 23:11 |
Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken. De NS De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen zijn aanbesteed, en goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de treinen naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met ‘HiSpeed’ gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen. Goederentreinen In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Internationaal Regionaal Arriva: Nieuweschans-Leer NMBS: Roosendaal-Antwerpen DB Regio: Enschede-Münster, Heerlen-Aachen en Venlo-Hamm PEG: Enschede-Dortmund Overig Oldenzaal-Bentheim: Berlijn-trein (pimpel) Zevenaar-Emmerich: ICE Roosendaal-Antwerpen: Thalys & Benelux-trein Materieel en vervoerders Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders. ![]() ![]() Meer informatie over Arriva kun je hier vinden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Naast de treinen rijdt NS ook op twee trajecten met trams. De dienst Houten-Houten=Castellum wordt onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Op de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. ![]() Links: Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Ene Fles) Rechts: A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. ![]() De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen. De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden. De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden. ![]() Thalys en Benelux met nieuwe frambozenlollie-rijtuigen. Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn. Verhalen Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder. Hoek van Holland Haven door von_Preussen Kesteren door Dr_Flash Uithuizen door Socios Buitenpost door Peterselieman Newcastle Central Station door bork IJmondlijn door von_Preussen Regels ![]() Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on! Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. deze OP is hier te vinden Dus laat je creativiteit de vrije loop! | |
sander89 | vrijdag 7 november 2008 @ 23:12 |
Nog harder langs de kantoren dus, want die rails zou ook wel geschikt zijn bij Houten voor 160 km/h. | |
bork | vrijdag 7 november 2008 @ 23:18 |
Mooi dat je tijd voor de OP hebt gevonden Dichterbijer tijdens het inwijden met je nieuwe appartement. Feli btw. Piccies volgen later maar alvast dit. (sluit aan op vorige topic ![]() Afgelopen weekend 2x vertraging gehad in NRW. Dit was voor 5 ritjes met DB.. Wat me wel op viel, 1x controle tijdens 21 ritjes met ov in NRW. Andere opvallende dingen: -mooie Russische vrouwen die prachtig Engels spreken en niet met kaartjes-automaten kunnen omgaan. ![]() -Broodje Mett ![]() -cabine-rit in de Dusseldorfse U-bahn (tip: wordt geen metro-bestuurder) ![]() -fijne prijzen voor reis en spijs ![]() -1 november suks in NRW en dit voor een niet echt katholieke regio, helemaal niks open m.u.v. dierentuin en OV uiteraard ![]() ![]() | |
dennistd | vrijdag 7 november 2008 @ 23:18 |
ik wil 160 tussen enschede en hengelo... moeten ze alleen de buffeltjes even wat opvoeren ![]() (snelheid is daar nu 125, dus 130 op de atb) | |
dennistd | vrijdag 7 november 2008 @ 23:19 |
quote:tsja, dat had ik je ook wel kunnen vertellen ![]() | |
James1988 | vrijdag 7 november 2008 @ 23:23 |
quote:Waarom niet? Verder: hai all. Ik TVP weer lekker mee. Vanochtend nog mensen aan het werk gezien, tussen de sporen tussen Boxtel en Eindhoven in... en in slaap gevallen op de terugweg, bijna mijn eigen station gemist. > "Is het goed als we hierbij komen zitten?" < "Ja hoor, maar als ik in slaap val, willen jullie me dan wakkermaken in..." * James1988 kijkt naar buiten * James1988 springt op < "Shit" * James1988 hoort anderen lachen * James1988 grijpt tas en rent naar uitgang, springt trein uit *fluuuuuuuuiiiiiittttt* | |
Luco | vrijdag 7 november 2008 @ 23:32 |
Correctie van de TT: Waar we straks 160 km/h hopen te gaan! | |
bork | vrijdag 7 november 2008 @ 23:44 |
quote:sukt Beetje in het donker dan weer op je rem om in het licht te stoppen, weer het donker dan weer op je rem om in het licht te stoppen, weer het donker dan weer op je rem om in het licht te stoppen, etc. etc. Het voelde gewoon niet relaxt en gezond imho. Dit is erg persoonlijk ufkurz. | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 november 2008 @ 00:11 |
Vandaag station schiphol. Rode traxx met frambozenlollies komt aan.... stopt, om de 2 coupe's komt er een menneke in geel hesje die alle deuren open trekken, condo helpt mee,trein was verder leeg. Condo fluit, traxx rijdt door Proefbedrijf? Best wel tof baantje trouwens ![]() | |
Socios | zaterdag 8 november 2008 @ 01:04 |
Vanaf wanneer is het nieuwe spoorboekje te koop? | |
ReisT | zaterdag 8 november 2008 @ 02:09 |
quote:Als er een vervoermiddel is dat nodig geautomatiseerd moet worden (en in sommige steden is dat al) is het wel de metro. (maar verder hebben we daar ergens een metrotopic voor ![]() quote:22 november maar als je heel nieuwsgierig bent, hier is de nieuwe dienstregeling al te vinden. ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door ReisT op 08-11-2008 02:22:32 ] | |
ReisT | zaterdag 8 november 2008 @ 02:36 |
Als het NRC recencies schrijft van diverse boeken, waarom dan niet van het boek met toentertijd de grootste oplage: het spoorboekje! Hier dus de recensie van het spoorboekje van 2001 (dat die keer bij uitzondering anderhalf jaar geldig was):quote: [ Bericht 12% gewijzigd door ReisT op 08-11-2008 02:48:54 ] | |
Duvel | zaterdag 8 november 2008 @ 07:57 |
quote:Ik schreef voor de schoolkrant elk jaar een recensie van het spoorboekje. ![]() Oh, ook een keer samen met een klasgenoot het telefoonboek gerecenseerd. Aan de bijbel (tip van een redactiegenoot) zijn we nooit toegekomen... | |
dennistd | zaterdag 8 november 2008 @ 10:55 |
nou, dat wordt lekker: een volle ICM-III bij twee driekwartvolle DM'90s inproppen.... (aansluiting naar enschede op de pimpel, deze vervalt, dus moet iedereen de stopper in...) en wie reist er dagelijks met de stopper? natuurlijk ik weer.... | |
Dr_Flash | zaterdag 8 november 2008 @ 12:57 |
De pimpel is goed man ![]() ![]() (en nee, deze had ik nog niet ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 november 2008 @ 13:20 |
quote: ach dat zijn dan hooguit 4 stoppers per dag die dat hebben op een totaal van.... | |
dennistd | zaterdag 8 november 2008 @ 13:25 |
quote:correctie: de pimpel gaat 7x per dag rijden 1 op de 4 treinen gaan er dus last van hebben het argument om ze te schrappen is dat de 7000 nu ook elk half uur hengelo-enschede rijdt, en er dus genoeg treinen rijden. men vergeet alleen dat de 7900 tussen de intercity en de stopper zit, en al vrij vol zit. overigens: de 10140 ri. Hengelo blijft gewoon rijden en oplossing zou wel zijn een stelletje bijplaatsen voor de 7900, er staan in hengelo namelijk altijd wel 1 of 2 stelletjes te niksen (ook in de spits). deze zou er dan weer afgegooid kunnen worden als deze trein weer naar zwolle onderweg is (ongeveer een uur later) | |
Dr_Flash | zaterdag 8 november 2008 @ 14:06 |
Kunnen ze de Prignitzer niet doortrekken naar Hgl? ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 november 2008 @ 14:50 |
quote:Daar was men toch een studie voor aan het doen? | |
Wadloper | zaterdag 8 november 2008 @ 15:59 |
@Zugchef: Vandaag komt de 60244 naar Veendam met de MRCE513-9+5811. Ik heb het vermoeden dat de MRCE513-9 maandag weer naar Leer gaat met de DBM trein. De 5811 gaat morgen terug als de 60249. Loc 7105 gaat deze week nog een weekje rijden op Onnen - Bremen v.v. [ Bericht 0% gewijzigd door Wadloper op 08-11-2008 16:46:53 ] | |
Peterselieman | zaterdag 8 november 2008 @ 16:43 |
quote:Nu halen die de 160 niet, want na 100 km/h is de puf er een beetje uit bij die dingen | |
Dr_Flash | zaterdag 8 november 2008 @ 16:44 |
Sowieso is de afstand te kort om 160 te kunnen halen EN nog op tijd te kunnen stoppen ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 8 november 2008 @ 16:44 |
quote:Hebben we hier ook wel. 2 gekoppelde DD-AR met locs ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 8 november 2008 @ 16:51 |
quote:Plus dat er in België veel meer reliëf is waar wat extra power bepaald geen overbodige luxe is. Uit Liège-Guillemins richting Ans reden tot voor kort vaak opdruklocs mee voor het eerste stukje. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar dat gebeurde volgens mij op wel meer plaatsen. | |
Dr_Flash | zaterdag 8 november 2008 @ 18:27 |
Het gebeurt nog steeds hoor ik net. Gaat om elocs serie 22 die getrokken reizigerstreinen opduwen ![]() | |
Duvel | zaterdag 8 november 2008 @ 18:34 |
Lollig! ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 8 november 2008 @ 19:24 |
quote:Whut? ![]() ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 8 november 2008 @ 19:37 |
De laatste keer dat ik in Venlo was, reden er van die Silberlingen met stuurstand en daarbij heb je wel een opdrukloc nodig, want anders kom je niet vooruit ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 8 november 2008 @ 19:52 |
Ja, maar dat is iets anders PSM ![]() ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 8 november 2008 @ 19:53 |
Dat weet ik ja, want opdrukken zou daar meer voor de Cargo zijn en dan met name de ertstreinen ![]() | |
Dr_Flash | zaterdag 8 november 2008 @ 19:57 |
quote:@6000+ ton zou dat best eens ter sprake kunnen komen ja. Maar moet daar zo vreselijk geklommen worden dan? ![]() | |
Peterselieman | zaterdag 8 november 2008 @ 20:14 |
Geen idee. Heb het traject zelf nog nooit per trein afgelegd, dus dat zou ik niet weten. | |
Dr_Flash | zaterdag 8 november 2008 @ 20:36 |
quote:naab ![]() Ik was al in 1994 klaar met het hele net plus alle buitenlandverbindingen ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 8 november 2008 @ 20:58 |
quote:Ja ik zag die trein bij Lunetten voorbij rijden. Zijn die werkzaamheden in Duitsland geen oponthoud voor die DBM trein? Aangezien de On-Leer UC wel omrijdt via Bh (tot 12-11-2008)? | |
Wadloper | zaterdag 8 november 2008 @ 21:37 |
Oh ja, nu je het zegt, dat zou inderdaad best eens kunnen ![]() ![]() Ik zie eigenlijk verder geen andere reden waarom de 60244 dan met 2 locs moet rijden, omdat een enkele 5800 dat ook wel kan ![]() Wat wel zou kunnen is dat de MRCE dat spul ophaalt te Bh en dan naar Vdm brengt, en maandag weer terug ![]() (Is volgens mij ook wel eens eerder gebeurt dacht ik, toen RTB die trein nog reed toch? ![]() | |
Zug-Chef | zaterdag 8 november 2008 @ 21:42 |
Daar had ik vandaag ook al een discussie over met een medefotograaf. De vraag is dus of de 513-9 in Amf er afgeknalt is en de 5811 naar Vdm is doorgegaan... Zo niet, dan zal ie wel gewoon rijden morgen via Nsch.. | |
Dr_Flash | zaterdag 8 november 2008 @ 21:48 |
* Dr_Flash duwt de dikste brillenglazen naar Somda ![]() | |
Wadloper | zaterdag 8 november 2008 @ 22:05 |
quote:Niet alles staat op Somda ![]() | |
Darkwing_Duck | zaterdag 8 november 2008 @ 22:40 |
quote:Somda ![]() Bril ![]() | |
Wadloper | zaterdag 8 november 2008 @ 23:35 |
![]() ![]() | |
Willy84 | zondag 9 november 2008 @ 01:12 |
2 biertjes in het barrijtuig bitte | |
Duvel | zondag 9 november 2008 @ 01:24 |
quote:Is geen grap! Er staat een BR218 of zo op Venlo, speciaal om zware goederentreinen die bult op te duwen. Tenminste, vorige herfst nog wel. | |
Zug-Chef | zondag 9 november 2008 @ 09:40 |
quote:Ook dit jaar staat ie er weer, en duwt ie zware beladen ertstreinen de bult op daar. | |
Duvel | zondag 9 november 2008 @ 11:36 |
Hm, ik heb er een mooie foto van, maar mijn imagehost is dood. ![]() Kun je met Flickr ook direct linken, of niet? Of een andere imagehost die er niet spontaan mee kapt? | |
Zug-Chef | zondag 9 november 2008 @ 11:55 |
Met flickr kan het wel, maar mag officieel niet. Beter ga je bijvoorbeeld naar photobucket, werkt perfect! | |
Duvel | zondag 9 november 2008 @ 12:18 |
![]() Zo dus, thanks! | |
De_Hertog | zondag 9 november 2008 @ 12:24 |
quote:Ik ben er een paar weken geleden langs gereden, vond het op zich wel meevallen. Maar met 6000 ton en herfst zou dat inderdaad wel anders kunnen zijn ja ![]() Het viel me op de terugweg in de ICE trouwens op dat ze boekjes hebben waarbij voor ieder station de volgende aansluitingen vermeld staan. Lijkt me nogal een gedoe om die bij iedere kering te moeten vervangen, maar het was wel handig. In theorie dan, want voor het Nederlandse gedeelte klopte er weinig van: er stond in Arnhem maar één trein naar Nijmegen bij, en dan ook nog met een minuut of zo overstaptijd. Die haalde je dus niet, maar volgende treinen stonden er niet meer bij.. | |
Zug-Chef | zondag 9 november 2008 @ 12:32 |
Het is een bepaalde service van de DB, om die aansluitingen te melden. Ze roepen ze zelfs om in de trein (en niet alleen in de IC/EC/ICE, maar ook in het regionale treinverkeer worden vaak de aansluitingen omgeroepen.) Daar kan de NS nog wat van leren. Natuurlijk kunnen ze niet het hele spoorboekje overpennen daar. | |
Dr_Flash | zondag 9 november 2008 @ 13:52 |
quote:Vette opdrukdienst, een leeg tweeassertje ![]() | |
Duvel | zondag 9 november 2008 @ 13:54 |
quote: ![]() | |
Zug-Chef | zondag 9 november 2008 @ 13:55 |
De weersverwachting beloofde eindelijk weer eens een aardige zonnige dag. Dit in combinatie met enkele omgeleide treinen en de laatste herfstkleuren, brengen mij naar het karakteristieke traject Hilversum - Utrecht. Via een tussenstop op het station van Geldermalsen beland ik uiteindelijk voor het eerst langs de Betuweroute, iets wat ik 's ochtends nog niet in de planning had. Alle foto's zijn zoals altijd klikbaar voor een grotere versie.![]() Door werkzaamheden op het vier sporige baanvak Amsterdam-Utrecht was er op dit weekend aldaar geen treinverkeer mogelijk. Om die reden werden onder andere de ICE's op de relatie Amsterdam - Frankfurt(Main) omgeleid via Hilversum, over de Oosterspoorbaan. Tussen Hilversum Sportpark en Utrecht Overvecht staan mooie oude hoefijzer-portalen, welke typerend zijn voor dit spoortraject. Het hele traject, inclusief deze boogportalen, zijn nu zelfs een monument! DB ICE 4604 heeft enkele mankementen, aangezien de boegdeur weer eens openstond en ook nog eens een van beide frontseinen out of order was (...). De trein passeert als ICE 123 hier door de bossen nabij Hollandsche Rading. ![]() Naast de internationale treinen moesten ook enkele goederentreinen omgeleid worden. In een fraai herfstzonnetje passeert de RN 6405 met Kalktrein 57751, bestaande uit 12 nieuwe DB Schenker Talns'en en 4 oude B-Cargo Falns'en het fraaie herfstbos ter hoogte van Hollandsche Rading. Die nieuwe rode DB Schenker Talns'en waren een maand geleden nog blinkend rood, maar daar is steeds minder van te zien. Leuk goedje, dat kalk ![]() ![]() Ter hoogte van het dorp Groenekan zijn NSR's Plan T 527 en Plan V 875 als "Intercity" onderweg van Almere Oostvaarders naar Utrecht. ![]() Ook ter hoogte van het dorp Groenekan, nabij Blauwkapel/Utrecht Overvecht, is de omgeving ook nog prachtig, als de RD 189 065, ook wel Tulpenlok genaamd, passeert met Staaltrein 45741 naar Hagen Vorhalle. Het heeft bijna een jaar geduurd, maar eindelijk heb ik dan de mooiste 189'er in de zon op de foto, en nog wel op een unieke locatie ook! ![]() Door de al eerder vermeldde werkzaamheden tussen Amsterdam en Utrecht, is het ook onmogelijk voor goederentreinen om het stuk Abcoude - Breukelen te bereiken, wat normaal gesproken de gangbare route is voor de treinen vanuit Amersfoort naar de Rotterdamse Haven. Zodoende zijn ACTS 1254 en 6703 omgeleid en passeren hier het oude stationsgebouw van Geldermalsen. ![]() De nieuwe sprinters van NSR, ook wel SLT's genaamd, maken vandaag proef/testritten tussen Utrecht en Geldermalsen. Zojuist is SLT 2401 vertrokken uit Geldermalsen op de weg terug naar Utrecht. ![]() We nemen vervolgens nog een kijkje langs de Betuweroute. Steeds meer goederentreinen kiezen voor deze snellere weg tussen Duitsland en de Rotterdamse Haven, terwijl er ook steeds meer capaciteit beschikbaar is. In een al snel zakkende zon verschijnt de RD 189 023 met een Huckepacktrein 43662 ter hoogte van het dorp Deil, op weg naar de Kijfhoek. ![]() Nog geen 10 minuten later kwam datgene waar we op stonden te wachten: Veolia's 189 093 is met lege kolentrein 47718 over de Betuweroute op weg van Werdohl-Elverlingsen naar de Rotterdamse Maasvlakte, als de Raststätte bij Deil gepasseerd wordt. Dat er langs de Betuweroute dus geen foto's gemaakt kunnen worden, is een fabeltje. Er zijn, zoals op bovenstaande foto's te zien is, zelfs plekken waar helemaal geen geluidschermen staan! Een auto is wel aan te raden, vele plekken zijn slecht tot niet bereikbaar met het OV of per fiets. | |
Duvel | zondag 9 november 2008 @ 14:34 |
Mooie herfstkleuren! | |
Darkwing_Duck | zondag 9 november 2008 @ 14:43 |
Mooie Foto's! | |
Socios | zondag 9 november 2008 @ 15:00 |
Prachtexemplaren! | |
Tonio-mcdo | zondag 9 november 2008 @ 15:06 |
Een stomme vraag misschien, maar iemand enig idee wanneer de 'snellere' trein tussen Amsterdam en Rotterdam daadwerkelijk gaat rijden? | |
Darkwing_Duck | zondag 9 november 2008 @ 15:45 |
Dat niet, maar ik heb wel ergens gelezen hoe ze die gaan vullen. De trein AMS Vlissingen gaat dan voortaan over haarlem geloof ik, Verder zullen er geen rechtstreekse treinen AMS (schiphol) Rotterdam meer gereden worden op het normale net, maar zal er altijd ergens ( Den Haag, Leiden) Overgestapt moeten worden ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 november 2008 @ 15:49 |
mooie platen Zug ![]() ![]() Van die SLT had ik ook wel ff willen weten eigenlijk ![]() | |
Duvel | zondag 9 november 2008 @ 16:16 |
quote:Klinkt wel als NS. Alsof je mensen op zo'n manier die HST in krijgt... | |
Dr_Flash | zondag 9 november 2008 @ 16:20 |
quote:A4 / A13 maar 2 keer zesbaans maken dan? ![]() | |
Zug-Chef | zondag 9 november 2008 @ 16:34 |
Thanx voor de complimenten Duvel, Arthur en Socios!quote:Thanx! Om eerlijk te zijn wist ik het ook niet, we stonden op station Geldermalsen, in afwachting van het besluit om of de Betuweroute op te gaan of naar de Eempolder voor een andere trein. Toen kwam opeens vanuit Utrecht die SLT aangereden. Even gewacht tot ie weer vertrok en zodoende geklikt :-) Daarna dus de Betuweroute opgegaan, waar overigens erg veel wolken hingen. Het eerste half uur langs de Betuweroute was compleet donker, geen zon! Pas 5 min. voor dat de 1e trein langsreed, kwam de zon weer te voorschijn.. | |
Duvel | zondag 9 november 2008 @ 16:44 |
quote:Hm, ik rij daar nooit meer eigenlijk... | |
Peterselieman | zondag 9 november 2008 @ 17:09 |
Mooie platen Zug ![]() | |
Peterselieman | zondag 9 november 2008 @ 17:10 |
quote:Geen idee. Voorlopig zijn ze nog alles aan het testen en dan verschijnt vanzelf eens in de media wanneer het ding zal gaan rijden. | |
ReisT | zondag 9 november 2008 @ 17:39 |
Vandaag maakte de "Kameel" weer eens een rit, en ik kwam 'm tegen in Houten. Het spoor waar deze hier op reed is trouwens de laatste week ingegaan, over een week verhuizen te treinen richting Geldermalsen naar het nieuwe hooggelegen spoor.![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 november 2008 @ 17:42 |
Ik loop mezelf stuk te bijten waar ik dat nou gelezen heb van die spoorveranderingen, ik denk nog.. FF delen met de jongens op fok.. maarja ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 november 2008 @ 17:46 |
quote:Bron: ![]() | |
sander89 | zondag 9 november 2008 @ 18:35 |
quote:Echt belachelijk is dit, hopelijk proberen de consumentenbonden er nog iets aan te doen als het bijna zover is. Dus straks is de reistijd via het normale spoor 1.20 ipv 1 uur en doet de IC via de HSL er 45 min over ofzo. ![]() Ook betaal je straks voor een normaal retour 26.40 (2e klas met ov-chip 2.80 duurder) en zeker via de HSL kost een retour 40 euro(2de klas) en die moet je van te voren reserveren/kopen. ![]() ![]() | |
Wadloper | zondag 9 november 2008 @ 20:31 |
Nette platen Zug! Het was jammer dat ik ziek was, anders was ik ook nog op pad gegaan ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 november 2008 @ 21:03 |
quote:Deze betonnen portalen zijn uniek in Nederland. Ze zijn uit beton gegoten omdat de electrificatie van dit baanvak plaatsvond in 1942 en men in die tijd het staal voor andere dingen nodig had. Dat is trouwens ook de reden dat het baanvak Deventer - Olst nog steeds grotendeels enkelsporig is: het andere spoor is opgebroken door de Duitsers en omgesmolten tot oorlogstuig. SPOILER | |
James1988 | zondag 9 november 2008 @ 21:36 |
Als we het toch over de HSL hebben, herinnert iemand zich deze nog? | |
Dr_Flash | zondag 9 november 2008 @ 21:42 |
quote:Nee. Maar ik moet er wel een beetje van ![]() Sorry ![]() | |
Duvel | zondag 9 november 2008 @ 23:11 |
quote:Zet er ook gelijk bij dat de boogjes inmiddels een monumentale status hebben. ![]() | |
Dr_Flash | zondag 9 november 2008 @ 23:12 |
quote:Dat had Zug-Chef al vermeld he ![]() | |
Peterselieman | zondag 9 november 2008 @ 23:14 |
quote:Lijkt me nogal Low speed en dan die stofzuigers ![]() | |
#ANONIEM | zondag 9 november 2008 @ 23:28 |
quote:Volgens de kaartjes op sporenplan.nl was Deventer-Olst nooit dubbelspoor geweest? ![]() | |
Darkwing_Duck | zondag 9 november 2008 @ 23:30 |
quote:Zet er dan ook bij dat die hele spoorlijn een monumentale status heeft | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 06:59 |
quote:Tot Lunetten aan toe? | |
Luco | maandag 10 november 2008 @ 08:24 |
Gister reden rond 20:25 twee maal een Plan U door Duivendrecht, in de richting van A'dam Bijlmer Arena. Wat deden deze stellen hier? | |
Nightshadow | maandag 10 november 2008 @ 08:29 |
Het is weer een ramp, iig in het oosten.. Meer treinen vertraging dan op tijd, om dan maar niet te spreken over uitgevallen treinen. Hier de vertrektijden van Hengelo, het is al weer een beetje bijgetrokken, toen ik keek via mijn mobiel vielen 3 intercity's uit.![]() [ Bericht 29% gewijzigd door Nightshadow op 10-11-2008 08:37:55 ] | |
James1988 | maandag 10 november 2008 @ 08:50 |
+83, +66, holy shit. Liggen er soms blaadjes op de rails? xD Edit: het is overal een chaos. Ieder station wat ik invulde gaf zulke resultaten wel. Vooral Asd vond ik lollig, een extra THA met +15, een metro i.p.v. trein, enz. [ Bericht 59% gewijzigd door James1988 op 10-11-2008 08:56:44 ] | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 08:59 |
Ja, het schijnt wat glad te zijn. | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 09:01 |
quote:Er is WEER EENS sprake van een uitzonderlijke overmachtsituatie waar we nooit op voorbereid hadden kunnen zijn ![]() ![]() | |
Nightshadow | maandag 10 november 2008 @ 09:12 |
Één voordeel: Die vingerverfers zullen het ook pijnlijk voelen, ik wil niet weten hoe druk de treindienstleiders het hebben ![]() | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 09:15 |
quote:De oorspronkelijke vingerverfsmiley staat op m'n onbereikbare imagehost. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 09:22 |
quote:Nou, drie kraaien wie daar achter zit ![]() | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 09:23 |
quote:Het is een complot! ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 09:24 |
quote:Ze moeten gewoon eens ophouden met die wauwelkoek verkopen en hopen dat iemand het gelooft. Ze moeten gewoon eens onderkennen dat het 1 grote incompetente pennenlikkerij is daar. De totale onmacht om zich van hun eigen taak te kwijten wordt nogeens een gevaar voor de spoorveiligheid. | |
ReisT | maandag 10 november 2008 @ 10:02 |
quote:Roestrijden.nl ![]() | |
Peterselieman | maandag 10 november 2008 @ 10:49 |
quote:U vraagt, wij draaien ![]() ©Duvel | |
Darkwing_Duck | maandag 10 november 2008 @ 11:01 |
* Darkwing_Duck gaat vandaag maar eens de baan op , juist in de gebieden waar de puinhoop het ergst is. Iemand nog tips ![]() | |
TommyGun | maandag 10 november 2008 @ 11:05 |
![]() | |
Peterselieman | maandag 10 november 2008 @ 11:10 |
quote:Trek iets warms aan ![]() | |
De_Hertog | maandag 10 november 2008 @ 11:12 |
quote:Neem een boek mee. Of twee. | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 11:15 |
quote:En een slaapzak. En veertien boterhammen. | |
James1988 | maandag 10 november 2008 @ 11:17 |
*pingel* "Dames en heren, de internationale hogesnelheidstrein naar Antwerpen en Brussel vertrekt over ongeveer 2 jaar. Herhaling... de internationale hogesnelheidstrein naar Antwerpen en Brussel vertrekt over ongeveer 2 jaar." | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 11:28 |
quote:Welk een tof initiatief! | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 11:30 |
quote:Is niet nieuw op zich hoor ![]() | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 11:31 |
quote:Ah, gelukkig! | |
Vloris | maandag 10 november 2008 @ 11:31 |
quote:D'r zijn nog een paar praktische problemen die best veel geld zullen kosten om dat mogelijk te kunnen maken. Eén daarvan is dat het spoor Enschede-Gronau op dit moment fysiek niet aangesloten zit op het spoor verder Nederland in. Dit is een paar jaar terug bij de heropening van die lijn expres zo gedaan zodat het niet nodig was om ingewikkeld te gaan doen met beveligingssystemen aan elkaar knopen. Maar misschien wordt het in de toekomst wel haalbaarder. Ze gaan redelijk binnenkort namelijk op het gehele traject Enschede - Gronau - Münster het beveiligingssysteem upgraden zag ik gisteren op station Enschede op een poster hangen. | |
Darkwing_Duck | maandag 10 november 2008 @ 11:37 |
quote:Ik bedoel locaties... ![]() | |
Vloris | maandag 10 november 2008 @ 11:37 |
quote:Dat klopt, er zijn in ieder geval vanaf de electrificatie (is het spoor ooit niet ge-electrificeerd geweest daar?) wel plannen geweest voor een toekomstige uitbreiding naar dubbel spoor. De bovenleiding hangt er zeg maar al grootendeels. In Deventer zelf kun je ook zien dat de paar viaducten waar het spoor overheen komt ook al voorbereid zijn op een tweede spoor. Hier heeft dat spoor er ook serieus gelegen, maar dit was niet een tweede spoor naar Olst, dit spoor was de voormalige spoorlijn richting Raalte. Zie bijvoorbeeld http://www.sporenplan.nl/(...)ijssel/deventer.html Hier zie je dat er tot 1937 een spoor naar Raalte aanwezig was, daarna niet meer. | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 11:38 |
quote:Dus hoppa, wisseltje er tussen, barrels van PEG uitrusten met ATBNG en rijden! | |
Vloris | maandag 10 november 2008 @ 11:42 |
quote:Hehe, ja, hmm, de trein moet natuurlijk ook twee systemen snappen, daar had ik nog niet eens over gedacht! Ik had het er meer over dat het stukje spoor van Gronau naar Enschede nu heel simpel is qua 'beveiliging': er mag gewoon maar één trein tegelijk ten westen van Gronau rijden. Zolang die trein niet terug in Gronau is kan er geen nieuwe trein deze kant op gestuurd worden. Als je het spoor in Enschede op de rest van Nederland aan gaat sluiten gaat die logica niet meer zomaar op ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 11:45 |
Volgens Traphic.nl zijn alleen Amsterdam Bijlmer, Abcoude, Hilversum Noord, Oss en Deventer rood. Verder wel wat geel, maar niet te spannend. Het overgrote deel is gewoon groen. "Rood" betekent momenteel trouwens nergens meer dan 3 treinen vertraagd en dan bovendien niet meer dan 10 minuten per trein. Weinig te ramptoeristen dus. | |
Peterselieman | maandag 10 november 2008 @ 11:53 |
Ik lees net op Somda dat 8 V'tjes die terzijde gesteld zijn weer in dienst komen, omdat de defectenstand wat aan de hoge kant is, er minder VIRM instroomt dan verwacht en de SLT mogelijk ook wat later dan gepland geleverd gaat worden. | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 11:56 |
quote:Ik heb altijd begrepen dat Deventer-Olst tot aan WO2 wel degelijk dubbelspoor was iig. | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 12:00 |
quote:Mat '64 to the rescue! | |
von_Preussen | maandag 10 november 2008 @ 12:44 |
quote:Als ik het op google maps goed zie. en mijn herinnering me niet fopt, dan liggen de sporen gewoon vast aan elkaar en zou alleen het stootblok verwijderd moeten worden waardoor je zo door kan rijden. Dat de beveiliging dan kuren gaat vertonen, dat is mischien wel waar, maar fysiek zijn de sporen volgens mij gewoon aangesloten. Het is mischien wat lastig te zien op deze foto, maar achter het stootblok loopt het spoor gewoon door en is het wordt de andere zijde als opstelspoor gebruikt. ![]() Het bordje "H" op de voorgrond is natuurlijk iets wat uit Duitsland komt. En weet iemand of het spoor hier rechts d.m.v. een wissel ook "vast" ligt aan de lijn naar Gronau? ![]() | |
Peterselieman | maandag 10 november 2008 @ 12:48 |
Nope. Alleen via spoor 5 kun je richting Duitsland en laat daar nu net ook dat stootblok staan ![]() Spoor 4 is niet aangesloten op de lijn richting Gronau. Als er geen stootblok op spoor 5 zou staan, dan kun je via het emplacement richting Hengelo komen. [ Bericht 30% gewijzigd door Peterselieman op 10-11-2008 12:58:15 ] | |
Zug-Chef | maandag 10 november 2008 @ 12:54 |
Mooie rode kruisjes von_Preussen ![]() | |
Vloris | maandag 10 november 2008 @ 12:59 |
quote:Ik zal binnenkort wel eens een detailfoto maken van het spoor net achter dat stootblok. Daar mist namelijk ongeveer 20cm (!) aan spoor. Het lijkt dus alsof het doorloopt, maar dat doet het niet. quote:Nee. Er staat serieus wel een (dwerg)sein vlak voor dat stootblok, die eeuwig op rood staat, maar het spoor gaat voorbij dat stootjuk niet verder. | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 13:03 |
quote:Jij ziet tenminste nog rode kruisjes ![]() ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 10 november 2008 @ 13:15 |
Ja er mist idd een klein stukje spoor, veel is het niet. Maargoed, boodschap natuurlijk is dat er niet heel veel rompslomp uitgehaald hoeft te worden met rails en bovenleiding | |
von_Preussen | maandag 10 november 2008 @ 13:27 |
quote:Ik zie gewoon foto's hoor, en volgens mij enkele posters hierboven ook. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 13:27 |
quote: | |
Peterselieman | maandag 10 november 2008 @ 13:32 |
quote:Ik zie ze nadat ik ze even apart in de browser geladen heb. | |
ReisT | maandag 10 november 2008 @ 13:34 |
quote:Ja daar schiet je veel mee op, dat dit op de wiki staat betekent alleen dat er meer mensen zijn die het 'van horen zeggen' hebben. ![]() Geloof dus niet dat het ooit dubbelspoor was totdat ik een echte bron zie. Zelfde geldt voor Nijmegen-Roermond, wat ook eens helemaal dubbelspoor zou zijn geweest. | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 13:42 |
quote:Bovenleiding sowieso niet. Alhoewel: elektrificeren die zooi! ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 13:49 |
quote:Ja, dat heb ik gelezen. Het gaat zelfs niet specifiek over Deventer - Olst. Maar goed, als er op Sporenplan iets staat "bewijst" dat niet meer of mnder dan dat het op Wikipedia staat natuurlijk ![]() | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 13:51 |
quote:Sporenplan is ook een hobbyproject hè. ![]() | |
Peterselieman | maandag 10 november 2008 @ 14:01 |
quote:Als je bijvoorbeeld Diepenveen West neemt, wat tussen Deventer en Olst ligt, dan kun je zien dat er dubbelspoor lag op deze foto: http://stationsweb.brinkster.net/afbeelding.asp?dir=diepenveenwest&num=4 | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 14:12 |
quote:Klopt ja, die had ik ook gezien. Maar dat was in 1970, dus ik vermoed eerder dat het daar een plaatselijk passeerspoor betreft ![]() | |
Peterselieman | maandag 10 november 2008 @ 14:17 |
dat ligt er nu niet meer. Vreemd. Misschien dat er in het Deventer archief wel plaatjes van dubbelspoor terug te vinden zijn. | |
Roestrijden.nl | maandag 10 november 2008 @ 14:18 |
quote: Dank u, Dank u. De rit gisteren is fantastisch verlopen. Binnenkort maken wij bekend waar de opbrengsten heen gaan. En voor de aannemers onder ons: we zoeken nog klusjes. Groet, Jeroen Mooij, www.roestrijden.nl [ Bericht 2% gewijzigd door Roestrijden.nl op 10-11-2008 14:24:18 ] | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 14:42 |
Welkom Jeroen! | |
von_Preussen | maandag 10 november 2008 @ 14:51 |
quote:Je vergeet het belangrijkste deel: quote:Feit is dus wel dat de Duitsers gedeelten dubbelspoor hebben weggehaald om voor de oorlogsindustrie te gebruiken. We hadden hier al eens tig topics terug een discussie over, en dit lijkt te kunnen verklaren waarom Olst-Deventer tegenwoordig enkelsporig IS. (maar je kan deze redenering niet omkeren, en zeggen dat de lijn altijd dubbelsporig WAS). Maar omdat deze enkelsporige lijnen, door de oorlogssituatie geen uitzondering zijn, vind ik het heel plausibel dat Olst-Deventer op enig punt tot aan de oorlog ook dubbelsporig was. Mischien kunnen mensen die regelmatig hierlangs komen eens op de grond naast de spoorlijn letten, want bijv. oud grind onder het gras kan een indicatie zijn dat er ooit eens een 2e spoor heeft gelegen. Dat zie je ook als je tussen Nieuwerkerk en Gouda rijdt, het stukje waar de oude spoorlijn naar Rotterdam Maas aftakte is weliswaar nog steeds weg, maar een deel van de brug en voornamelijk het oude grind kan je nog zien liggen. | |
sander89 | maandag 10 november 2008 @ 14:56 |
weer een hoop vertraging, bij station driebergen een aanrijding met een persoon. Kwam er met langs stond een virm met gevarensein en hulpdiensten kwamen aanrijden met sirene etc | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 14:57 |
alle bruggen zijn in beton ook dubbel breed uitgevoerd daar, het zijn niet alleen de bovenleidingsportalen. | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 15:17 |
Oh jee. Bilthoven, Den Dolder, Sportpark, Bijlmer, Abcoude en Muiderpoort rood, heel Asd - Amf geel ![]() | |
PartyAnimal87 | maandag 10 november 2008 @ 15:26 |
Het is zo glad dat de stoptrein in Bilthoven doorschoof langs het perron ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 15:29 |
Die indicaties op Traphic slaan ook nergens op trouwens ![]() ![]() | |
Harmen1984 | maandag 10 november 2008 @ 15:35 |
quote:Is dat hier? http://maps.google.nl/maps?f=q&hl=nl&geocode=&q=gouda&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.112138,7.03125&ie=UTF8&ll=51.975893,4.629589&spn=0.003073,0.006866&t=h&z=17&iwloc=addr | |
Fred2 | maandag 10 november 2008 @ 15:45 |
quote:ik heb ooit een foto gezien waarop duidelijk te zien is dat er tussen Olst en Deventer iig gedeeltelijk een tweede spoor lag dat weggehaald was tijdens de oorlog. ik zal eens kijken of ik die foto terug kan vinden. | |
Peterselieman | maandag 10 november 2008 @ 15:54 |
quote:Tikkie glad overal. Zelfs de lijn Leeuwarden - Groningen heeft er nu last van en daar rijden nog wel GTW'tjes met zandstrooiers. Vanochtend daar maar 1 vertraagde trein gezien. Ding had +12 ofzo. | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 15:58 |
quote:Zeker wel. Deventer-Zwolle is op 1 oktober 1866 geopend, en pas op 15 mei 1953 is de electrificatie voltooid. | |
von_Preussen | maandag 10 november 2008 @ 16:06 |
quote:Inderdaad. | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 16:09 |
quote:Even verderop staat op de kruising nog het voormalige station Nieuwerkerk, nu in gebruik als eetcafe/zaal. | |
von_Preussen | maandag 10 november 2008 @ 16:18 |
Nu ik net op zoek ben naar informatie over de oorlogsschade geleden door de NS (i.v.m. discussie wanneer een eventueel dubbelspoor tussen Olst en Deventer is weggehaald), kwam ik deze beelden tegen van net een week na de oorlog: http://www.hetutrechtsarc(...)eld/1940-1950/140145 Traject Utrecht - Gouda is echt onherkenbaar veranderd tegenwoordig. ![]() | |
Fred2 | maandag 10 november 2008 @ 16:34 |
Overigens suggereert deze tekening van sporenplan dat er vanuit Deventer twee enkelsporige lijnen richting Olst gingen: de lijn naar Zwolle en de lijn naar Ommen. http://www.sporenplan.nl/(...)ijssel/deventer.html De lijn naar naar Ommen is echter al vóór de oorlog afgebroken, waardoor een enkelsporige aansluiting richting olst overblijft. Dit zou betekenen dat er geen volledige dubbelsporige lijn was. [ Bericht 0% gewijzigd door Fred2 op 10-11-2008 16:40:59 ] | |
Harmen1984 | maandag 10 november 2008 @ 17:05 |
quote:Die aansluiting heeft niet heel lang dienst gedaan dan? In 1936 lag de oude lijn er nog In 1958 lag de nieuwe lijn er, en was de oude al weg | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 17:16 |
quote:De oude lijn is de oorspronkelijke lijn van Utrecht naar Rotterdam Maas. Zelfde maatschappij als de lijn van Den Haag via Gouda naar Utrecht. Rotterdam Maas is in de oorlog verwoest en als noodgebouw in dienst gekomen. In de jaren '50 is het nieuwe station Rotterdam CS gebouwd, en is Rotterdam Maas komen te vervallen. De ceintuurspoorweg langs Rotterdam Noord is naar ik meen in de jaren '20 of '30 oorspronkelijk aangelegd als incidentele omleidingsroute en voor goederentreinen. Meer info staat in een boek van Jan Willem van Borselen, over de spoorwegen in Rotterdam in de eerste en tweede wereldoorlog. | |
ReisT | maandag 10 november 2008 @ 17:33 |
quote:Op die kaart uit 1958 zie je dat er nog een klein stukje van het oude spoor is blijven liggen, tot aan het oude station Nieuwerkerk. Dat is tot de jaren '70 nog gebruikt voor goederen. | |
von_Preussen | maandag 10 november 2008 @ 17:37 |
Mischien heeft iemand zin om daar een leuk verhaal(tje) met foto's over te schrijven? Zoals we dat al eerder hadden gedaan? Lijkt me leuk als we die "traditie" voortzetten. | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 17:45 |
quote:Goed punt wel ![]() ![]() SPOILER | |
von_Preussen | maandag 10 november 2008 @ 18:12 |
Zoals fles zegt, vrijwilligers voor het Nieuwerkerk-verhaal mogen zich in dit topic melden. Het laatste verhaal dateert alweer van 2 April, dus de nieuwelingen onder ons kunnen de openingspost bekijken omdat daar links in staan naar eerdere verhalen (kan je zien wat voor soort verhalen we schrijven), En waarom ik het niet doe? Omdat er tentamens aan zitten te komen, en omdat ik al 2 verhalen heb geschreven. Dus, wie o wie heeft er zin om een stukje te schrijven en te voorzien van beeldmateriaal? | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 18:18 |
Desgewenst heb ik wel foto's van Nieuwerkerk. Maar ik ga dus niet het stukje daarover schrijven. Idd een mooie kans voor de wat nieuweren onder ons wellicht ![]() | |
kip_zonder-kop | maandag 10 november 2008 @ 20:19 |
Hmm, kan het kloppen dat sommige machinisten het moeilijk vinden om in een Plan T te rijden? Vanmorgen had ik er eentje die al hortend en stotend tot stilstand kwam bij mijn station. De voorkant van de trein was tot stilstand gekomen bij het begin van het station wat natuurlijk bij het einde moet gebeuren, waardoor we met een slakkengangetje toch alsnog het einde bereikten. Een paar dagen geleden was een Plan T bij ditzelfde station juist een aantal meter het station voorbij geschoten waardoor de machinist de trein een paar meter de andere richting uit mocht sturen. | |
dennistd | maandag 10 november 2008 @ 20:25 |
Ik had vanmorgen een van de weinige op tijd rijdende treinen van Enschede naar Hengelo: de stoptrein van 7.47u. Toen ik om 7.40u op het station kwam stond er alleen een los buffeltje op spoor 3, om naar Zwolle te gaan. De trein naar Apeldoorn was nog niet geweest, want op 2 stond nog iedereen. Toen kwam het bericht dat deze neit zou rijden, dus iedereen propt zich in de enkele buffel. Even later: boem. Bleek er dus een tweede stel aangekoppeld te zijn, dus daar ben ik maar gauw heengelopen, om fatsoenlijk plek te hebben. Inmiddels stond de intercity er wel in Enschede. We kwamen wel goed wel, maar bij Drienerlo was het lekker schokken. In Hengelo aangekomen om 8u stond op de CTA van spoor 3 nog de stoptrein van 7.31u met +30. De stoptrein naar Hengelo van 8.17u uit Enschede is vertrokken om 8.40u, dus ook met een lekkere plus... Vanmiddag reed de 10140 van 17u met twee Buffels naar Enschede. De stoptrein reed ook gewoon, waardoor er dus om 17.15u zowel op spoor 1, 2 als 3 in Enschede buffels stonden, wel een mooi gezicht. Ook stonden er nog twee op het emplacement, dus schijnbaar waren er wat over ![]() | |
Christiaan | maandag 10 november 2008 @ 20:36 |
Ik las ergens dat een OV ook geldig is in de ICE binnenlands zonder toeslag, maar kan het nergens meer vinden. Is dat zo? En hoe gaat dat worden met de HSL? | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 20:37 |
quote:NIET waar. OV is binnenlands geldig in ICE, MITS 2 euro toeslag. HSL: Reserveringsplicht dus nooit met OV, ook niet met toeslag. | |
dennistd | maandag 10 november 2008 @ 20:37 |
ICE moet je even een toeslagkaartje kopen voor twee euro, HSL is nog niet bekend dacht ik | |
Darkwing_Duck | maandag 10 november 2008 @ 20:38 |
quote:Wat dacht je van blaadjes op de rails? Even een vraagje voor mijn eigen materieeladministratie, welke materieel reed Zutphen - Winterwijk in 2000? Het enige wat ik me kan herinneren is dat de bagagerekken dwars op de rijrichting stonden | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 20:39 |
quote:Blaadjes op de rails he, dat is alles ![]() | |
dennistd | maandag 10 november 2008 @ 20:40 |
quote:Zonder de inrichting te kennen, denk ik dat de DE-3 (plan U) het meest waarschijnlijk is, DM'90 is het zeker niet gezien het interieur. | |
Christiaan | maandag 10 november 2008 @ 20:42 |
quote:Dus studenten tussen A'dam en R'dam kunnen lekker stikken ![]() | |
Darkwing_Duck | maandag 10 november 2008 @ 20:45 |
quote:Wat ik weet is dat het me nogal oostblok aandeed, beeetje ouwe zooi vond ik het toen al. Maar als iemand gewoon weet wat er reed toen is dat ook goed, het blijven (vage) herrineringen he? Wat wel zeker is is dat het 2000 is | |
dennistd | maandag 10 november 2008 @ 20:46 |
quote:nouja, via haarlem gaat het nog wel rechtstreeks dacht ik | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 20:47 |
quote:Nee, die kunnen lekker normale treinen pakken ![]() ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 20:49 |
quote:Op de foto's die ik heb, voldoet NOCH plan U NOCH DE2 aan het signalement van haakse bagagerekken. ![]() | |
dennistd | maandag 10 november 2008 @ 20:49 |
quote:het enige mogelijke zijn: - wadlopers (zeer onwaarschijnlijk, alleen noorden, zwolle-kampen en connexxion hadden ze) - buffels (zien er niet bepaald oostblokkerig uit) - DE-1 of DE-2 (plaatje) - DE-3 (plaatje) Ander dieselmaterieel was er niet volgens mij (behalve de kameel dan ![]() | |
Roelzz | maandag 10 november 2008 @ 20:51 |
quote:Maar dan wel met 8 tussenstops, in plaats van 3, zoals nu. Ik zal me trouwens even voorstellen. Ik ben Roel, ik volg deze topic al een tijdje, maar heb eigenlijk nooit wat gepost. Maar nu dus wel. ![]() | |
von_Preussen | maandag 10 november 2008 @ 20:51 |
quote:Maar je zit wel 15 minuten (o.i.d.) langer in de trein. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 20:51 |
wanneer kwamen de LINTen daar? dat zal zo rond 2000 geweest zijn? Ook niet erg oostblokkig, maar okee ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 20:52 |
quote:Of je stapt een keertje over ![]() Sinds wanneer maken studenten zich druk om dit soort zaken? ![]() | |
dennistd | maandag 10 november 2008 @ 20:54 |
quote:begin 2001, zie http://lint.diesel-trein.nl/teksten/aflevering.html | |
Roelzz | maandag 10 november 2008 @ 20:54 |
quote:De LINTen komen uit 2001. Een jaartje later dus. ![]() Edit: Oei, dennistd was me voor... | |
von_Preussen | maandag 10 november 2008 @ 20:54 |
quote:In die 15 minuten die je verliest kan je veel andere dingen doen, al helemaal als je dat over bijv. een jaar gaat optellen, dan gaat er toch heel wat tijd verloren. Als je moet overstappen, kan je vervolgens niet doorwerken maar moet je spullen inpakken, overstappen, en vervolgens weer uitpakken. Dan zijn er op die manier weer 10 minuten werktijd kwijt. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 20:56 |
studenten die werken in de trein. Ja. ![]() je spreekt jezelf trouwens wel flagrant tegen natuurlijk, maar goed. Moet ik dat nog gaan uitleggen? ![]() | |
Harmen1984 | maandag 10 november 2008 @ 20:58 |
quote:Mooi stukje. Zo te zien op ligt de N219 volledig op het oude tracé? | |
von_Preussen | maandag 10 november 2008 @ 21:01 |
quote:Graag. Want werken in de trein heeft een lagere waarde dan bijv. zuipen in de kroeg. Vandaar dat als je werkt in de trein, je levenskwaliteit verliest. | |
Peterselieman | maandag 10 november 2008 @ 21:03 |
quote:Dat moet de Plan U zijn geweest. http://buffel.diesel-trein.nl/ quote:en quote: | |
Darkwing_Duck | maandag 10 november 2008 @ 21:05 |
Zijn er geen interieurfotos, overigens plaatje DE1/2 werkt niet... | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 21:07 |
quote:15 minuten langer in de trein zitten is zonde omdat je "wel wat beters te doen hebt" maar overstappen is kut omdat je "dan niet door kunt werken" ![]() Ouwe mopperpot ![]() ![]() SPOILER | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 21:27 |
quote:Echt niet. ![]() ![]() BTW: Zp - Ww werd gereden met U'tjes. Het zou goed kunnen dat daar ook stellen tussen zaten met bagagerekken dwars, pas later zijn de stoelen opnieuw bekleed en zijn de binnenwanden geel geworden. Ik zou het willen opzoeken in mijn spoorwegbibliotheek, maar die is momenteel even ontoegankelijk omdat er een nieuwe boekenkast gebouwd gaat worden. ![]() | |
Dr_Flash | maandag 10 november 2008 @ 21:31 |
quote:Goddomme het is ook altijd wat daar he. Is het geen gevingerverfde plaatjeshost dan moet meneer "toevallig" weer zijn boekenkast laten verbouwen ![]() | |
Duvel | maandag 10 november 2008 @ 21:35 |
quote:Maar ik heb straks wel zo'n superrrrdeluxe enorme boekenkast dat ik daar al mijn boeken in kwijt kan, die van XM èn zelfs onze studieboeken, om extra geleerd te lijken. | |
Vloris | dinsdag 11 november 2008 @ 01:01 |
quote:Ik haal nog maar een keer sporenplan.nl erbij als 'bewijs'. Hier is te zien dat er inderdaad een passeerspoor (en zelfs een tweede perron) geweest is in Diepenveen, maar het verder wel om een enkelsporig traject ging: http://www.sporenplan.nl/(...)diepenveen_west.html quote:De lijn naar Ommen en de lijn naar Zwolle lopen niet allebei via Olst. De plek waar ze van elkaar afbuigen is al voor Diepenveen, en dat licht redelijk dicht tegen Deventer aan tegenwoordig. | |
Duvel | dinsdag 11 november 2008 @ 07:56 |
quote:Ik zeg het nog maar een keer: sporenplan.nl is géén bewijs. Waarmee ik verder geen oordeel vel over het al dan niet dubbelsporig zijn geweest van een traject of wat dan ook. | |
James1988 | dinsdag 11 november 2008 @ 08:03 |
Vraagje: bij station Tilburg, maar ook op andere plekken (zoals bij Boxtel), zie ik vlak langs de rails een kleine felgele plaat. De plaat staat scheef t.o.v. de rails, en is naar schatting 1cm dik, zo lang als een A4'tje, en half zo breed. Wat is het nut hiervan? | |
At-EZ | dinsdag 11 november 2008 @ 08:19 |
Ik zit op dit moment op station Tilburg, bij het spoor zie ik nergens van die gele vlakken die je beschrijft. ![]() Anyway, weet iemand wanneer de treinen 160 km/h zullen gaan? ![]() | |
James1988 | dinsdag 11 november 2008 @ 08:25 |
Als ik het me goed herinner is het vlak na het station, in de richting Den Bosch/Eindhoven. Daarom zie je ze misschien niet. | |
Duvel | dinsdag 11 november 2008 @ 08:56 |
quote:Is ATB-Vv! Deze toch: Foto van site nicospilt.com, http://www.nicospilt.com/STS.htm. | |
von_Preussen | dinsdag 11 november 2008 @ 08:56 |
quote:Waarschijnlijk op het moment dat de OV-Chipkaart WERKEND en landelijk is ingevoerd. ![]() | |
Nightshadow | dinsdag 11 november 2008 @ 09:15 |
quote:De NS site zegt anders dat je geen toeslag hoeft te betalen met OV-jaarkaart | |
James1988 | dinsdag 11 november 2008 @ 09:43 |
quote:Ja, dat is 'm inderdaad! Merci, dat maakt dingen duidelijk ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 november 2008 @ 10:14 |
quote:Een OV-jaarkaart is niet gelijk aan een OV-studentenkaart, dus die toeslag geldt wel ![]() | |
Socios | dinsdag 11 november 2008 @ 10:15 |
quote: quote:Bagagerekken dwars op de rijrichting... Hmmz... Een verdwaalde Mat ´46 of Plan W-rijtuigen lijkt me erg onwaarschijnlijk. ![]() Half 1999 heb ik ook over dat traject gereden, toen zeker weten in een Plan U. Tussen Arnhem en Winterswijk reed toen wel (ook) al DM ´90 (Buffel). Op Zuthpen - Winterswijk Plan U dus, net als op Zuthpen - Oldenzaal en Zutphen - Apeldoorn. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 november 2008 @ 10:29 |
Ok, gaan we daar vanuit .... Moet ik toch nog met die oliebollen rit mee ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 10:35 |
quote:Wheheh ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 10:54 |
quote:Precies. En ik ging er gemakshalve even van uit dat met "OV" de OV-Studentenkaart bedoeld werd ![]() | |
Nightshadow | dinsdag 11 november 2008 @ 11:08 |
quote:Maar het stond er niet, met andere woorden: we hebben allemaal gelijk ![]() Ik wist trouwens wel bijna zeker dat het een studentenkaart was. Niet veel mensen hebben privé een OV-jaarkaart volgens mij. Als ze die hebben is het meestal van het werk. Maar goed, voor die 2 euro wil ik best wat confortabeler zitten en eerder in Amsterdam zijn ![]() | |
Fred2 | dinsdag 11 november 2008 @ 11:26 |
quote:Plan U inderdaad: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plan_U | |
TommyGun | dinsdag 11 november 2008 @ 11:40 |
Er werden vanmorgen 2 Syntus LINT'jes weggetrokken vanuit Ehv (richting Best), wat doen die krengen hier? ![]() Sidenote; hoop nog steeds eens in 'n VIRM 4 te mogen reizen op 't traject Venlo-Den Haag maar telkens is het de ICK welke ook gaat vervelen ![]() | |
Nightshadow | dinsdag 11 november 2008 @ 11:44 |
Volgens Somda gaan er vaker LINT'tjes naar Ehv, waarom is mij niet helemaal duidelijk.. Ik denk dat groot onderhoud in Eindhoven plaats vind en klein onderhoud in Hengelo. | |
James1988 | dinsdag 11 november 2008 @ 11:49 |
quote:Die wordt meestal afgekort als OVSK ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 november 2008 @ 12:26 |
Heeft iemand samples van de sytus omroep, die gast doet dat zo droog ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 12:45 |
quote: Het volgende station is Lichtenvoorde-Groenlo. U kunt hier overstappen op de bus naar Lichtenvoorde, en op de bus naar Groenlo. ![]() | |
Duvel | dinsdag 11 november 2008 @ 12:53 |
quote:Briljant! ![]() | |
Duvel | dinsdag 11 november 2008 @ 12:56 |
quote:Zijn ze waarschijnlijk in Eindhoven op de kuilwielenbank geweest. | |
Vloris | dinsdag 11 november 2008 @ 12:58 |
quote:Het volgende station is goor Hmm, ja, laat ik er dan maar niet uit stappen als het er zo smerig is ![]() | |
Nightshadow | dinsdag 11 november 2008 @ 13:08 |
Ik wil er wel proberen op te nemen, die van lochem en die van zutphen. Weet niet of dat goed overkomt via de mobiel. Ik hoop er aan te denken in ieder geval. Als de storing tenminste voorbij is straks.. | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 november 2008 @ 13:23 |
quote:Ah graag, maar die van Goor en Lievede zijn mijn favoriet ![]() | |
Nightshadow | dinsdag 11 november 2008 @ 13:26 |
quote:Tja ik moet in Goor opstappen, dus dat gaat net niet. En in Lievelde kom ik niet, dat is de lijn naar Winterswijk. | |
Nightshadow | dinsdag 11 november 2008 @ 13:42 |
Verplaatsbare seinstoring? ![]() Eerst van Zutphen naar Lochem Daarna van Zutphen naar Oldenzaal Toen weer van Hengelo naar Oldenzaal Nu weer van Zutphen naar Hengelo Edit: Nu extra storing: Materieelproblemen tussen Hengelo en Oldenzaal ![]() [ Bericht 16% gewijzigd door Nightshadow op 11-11-2008 13:51:59 ] | |
De_Hertog | dinsdag 11 november 2008 @ 13:48 |
quote:Overstappen is onhandig, beetje vertraging en je bent direct weer je aansluiting kwijt. Ik reis zelf nooit tussen Amsterdam en Rotterdam, maar ik vind het ook een beetje flauw hoor. Vanochtend en gisteren weer lekker veel vertraging hier en daar. Komt dat nu echt alleen maar door die blaadjes? En hebben ze daar in Duitsland en België net zo veel last van? Vroeger merkte ik dat nooit zo eigenlijk, en toen was het ook wel eens herfst, zou je zeggen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 november 2008 @ 13:59 |
Het trammetje naar Houten Castellum zal op 13 december de laatste meters maken als het goed is. Daarna moet je per bus reizen tussen beide stations [ Bericht 3% gewijzigd door Peterselieman op 11-11-2008 14:23:34 ] | |
James1988 | dinsdag 11 november 2008 @ 14:00 |
quote:Hier het antwoord van onze Vlaamse vrienden: HGBTF.net - Prorail: Herfstblaadjes op de rails | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 14:01 |
quote:Tuurlijk, het is een ongelofelijke naaistreek om op die manier reizigers min of meer de HST in te jagen voor een fors hogere prijs. Maar als er EEN bevolkingsgroep is die daar niet zo'n last van heeft, dan zijn het wel de studenten ![]() | |
von_Preussen | dinsdag 11 november 2008 @ 14:04 |
Lul niet fles, als er mensen zijn die er last van hebben, dan zijn het wel de studenten. Andere mensen hebben nog de keus een ander leven te zoeken, maar wij studenten niet. ![]() | |
Duvel | dinsdag 11 november 2008 @ 14:10 |
quote:Studenten moeten niet miepen. Ze hebben voor een appel en een ei vrij reizen en toch alle tijd... | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 14:10 |
Ja hoor, jullie studenten zijn zieleig omdat je een keertje moet overstappen en helemaal geen keus hebt ![]() ![]() | |
Nightshadow | dinsdag 11 november 2008 @ 14:14 |
Ik heb niks te klagen als student.. Met de nieuwe dienstregeling een reistijdverkorting naar school van 1 uur tot 45 min ![]() | |
TommyGun | dinsdag 11 november 2008 @ 14:16 |
quote: ![]() ![]() | |
sander89 | dinsdag 11 november 2008 @ 14:22 |
quote:Nog nooit met dat trammetje geweest. ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 14:39 |
quote:Trammetje-afscheids-PTA-meet ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 november 2008 @ 14:52 |
En dan elke dwarsligger daar op de foto zetten? | |
Duvel | dinsdag 11 november 2008 @ 14:53 |
quote:Tram stelen en bij Danny in de tuin parkeren. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 14:54 |
quote:Nee gewoon met het trammetje naar Castellum karren, wat spotten vanaf die voetbrug, biertje drinken, wat melodramatische afscheidsfilmpjes maken en dan weer terug boemelen ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 november 2008 @ 14:54 |
Kan ook | |
Dichterbijer | dinsdag 11 november 2008 @ 15:00 |
quote:Als dat maar niet van die echte trein nerd filmpjes worden ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 15:06 |
quote:Dat heb je zelf in de hand natuurlijk he ![]() | |
sander89 | dinsdag 11 november 2008 @ 15:20 |
quote:Moest meteen weer hier aan denken ![]() | |
Darkwing_Duck | dinsdag 11 november 2008 @ 15:52 |
quote:Ik wou het al voorstellen ja. Lekker centraal in het land, utrecht dichtbij. Weekend. Overdags Wat onu rondje brabantsnachtnetmeet ![]() Ik ben voor en teken mij in, hoe laat? ![]() | |
Duvel | dinsdag 11 november 2008 @ 15:54 |
quote:Kolere, wat is dit slecht. | |
Nightshadow | dinsdag 11 november 2008 @ 16:05 |
heeft iemand nog de link naar de oude website van NS? Die staat nog steeds online, maar kan hem even niet meer vinden. | |
Peterselieman | dinsdag 11 november 2008 @ 16:06 |
quote:http://217.194.102.162/pages/index.html | |
Nightshadow | dinsdag 11 november 2008 @ 16:18 |
had hem net gevonden, toch bedankt ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 11 november 2008 @ 16:28 |
quote:In Duitsland in ieder geval wel. Sowieso zijn de treinen daar niet zo op tijd als in Nederland, maar als er blaadjes op de rails liggen moeten de treinen soms kilometers lang 40 km/u rijden. Voor de zekerheid. quote:En studenten moeten toch wel met het OV dus je raakt zo ook geen klanten kwijt. hè. ![]() Maar hoe zit het met mensen die bijvoorbeeld op zaterdag een dagje Amsterdam willen doen? Die kunnen moeilijk weken van te voren goedkope HST-kaartjes kopen. Als die straks de keus hebben tussen een lange rit met overstappen, een hele dure rit met de HST, of de auto, wat zouden die dan doen? ![]() | |
von_Preussen | dinsdag 11 november 2008 @ 16:44 |
quote: Speltip 1: Gebruik om filmpjes in te spreken een persoon zonder zwaar accent. ![]() Speltip 2: Gebruik geen achtergrondmuziek die je uit een porno- danwel begrafenisfilm zou kunnen hebben geript. | |
Peterselieman | dinsdag 11 november 2008 @ 16:50 |
Speltip 3: gebruik goede belichting bij de filmpjes Speltip 4: Denk na over wat je wilt gaan filmen Speltip 5: vertel geen onjuistheden | |
#ANONIEM | dinsdag 11 november 2008 @ 16:52 |
Is dat niet dezelfde stem als KLB / die voorlees-stem op Wikipedia? ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 17:55 |
quote:Met de auto gaan ![]() Prima, alles wat leidt tot minder drukke treinen vind ik okee ![]() Maar ff serieus, wat is er opeens zo'n drama aan overstappen? ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 11 november 2008 @ 17:56 |
quote:Kun je net zo goed de Kleiweg opteren. | |
Duvel | dinsdag 11 november 2008 @ 17:58 |
quote:Normaal niets, maar als ik met de trein naar Schiphol ga, is de kans aanwezig dat ik koffers bij me heb, en overstappen met koffers is ronduit kut. | |
Ofyles2 | dinsdag 11 november 2008 @ 17:59 |
Vanuit welk station reis je, Duvel? | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 18:02 |
quote:En bovendien maximaal ongeveer 3 keer per jaar een issue ![]() | |
Wadloper | dinsdag 11 november 2008 @ 18:05 |
quote:Dan krijgt men het koud in deze tijd van het jaar ![]() | |
Peterselieman | dinsdag 11 november 2008 @ 18:06 |
quote:Dan moet je betere koffers aanschaffen, want het moet zonder problemen kunnen. | |
Ofyles2 | dinsdag 11 november 2008 @ 18:07 |
quote:Vraag ik me ook af. Overstappen maakt nou eenmaal deel uit van het OV. De verstokte autolobby bestaat voor een groot deel uit luilakken die te lui zijn hun reet van de stoel af te halen om voor hun aansluiting te rennen. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 18:07 |
quote:Ja duuf, sleepkoffers bijvoorbeeld ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 18:09 |
quote:Ja nou ja goed, dat is dan de verstokte autolobby, wat die er van vinden zal me jeuken. Maar het gaat hier over studenten die aan het janken zijn dat ze een keer moeten overstappen WTF? ![]() | |
Ofyles2 | dinsdag 11 november 2008 @ 18:09 |
quote:Slappeling. Mijn moeder vervoerde vaak computers per trein en ik deed het een keer met een magnetron. Misschien zegt dat iets meer over jouw mentaliteit. ![]() | |
von_Preussen | dinsdag 11 november 2008 @ 18:25 |
quote:Juist ja, als student heb ik menig keer zaken meegesleept, en er steeds een pijnlijke rug aan overgehouden (oké, dan gaat het wel om tassen tussen van rond de 20 / 25 kilo). En het is gewoon ronduit bout om door de halve stad met zoveel shit te moeten zeulen. En wat verbindingen aangaat ben je met de trein meestal een stuk onflexibeler en afhankelijker dan wanneer je met de auto gaat. Mijn route van de uni naar thuisthuis duurt ongeveer 3 uur met de trein, terwijl ik met de auto 1.45 minuten onderweg ben. Maar goed, omdat het gratis is opteer ik voor het OV, maar als ik meerdere zaken moet regelen ga ik toch met de auto. En natuurlijk worden bepaalde trajecten na een keer of 50 / 60 erg saai, dan is het alleen leuk om op plaatsen te komen waar je nog niet bent geweest, of met treinen te gaan die je nog niet kent. ![]() | |
Socios | dinsdag 11 november 2008 @ 18:25 |
Een bus tussen Houten en Houten Castellum? Wanneer wordt dat station op de reguliere stoptreindienst aangesloten dan? | |
Nightshadow | dinsdag 11 november 2008 @ 18:46 |
quote:De opname is echt slecht, is gewoon met mobiel gedaan terwijl ik op m'n stoel zat. Zutphen Het volgende station is Zutphen. Hier kunt u onder andere overstappen op de treinen naar: Deventer, Apeldoorn, Arnhem en Winterswijk. Deze trein rijdt niet verder, u wordt allen verzocht hier uit te stappen. Denkt u bij het verlaten van de trein aan uw eigendommen. Mocht je er wat mee willen, succes ermee ![]() Als hij goed genoeg is, kan ik binnenkort Goor ook opnemen. | |
Ofyles2 | dinsdag 11 november 2008 @ 19:02 |
quote:Laat maar zitten. Ik reageer nogal wat geprikkeld, privé-omstandigheden. | |
sander89 | dinsdag 11 november 2008 @ 19:02 |
quote:Staat al in het topic ![]() quote: | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 19:11 |
WANNEER sander? ![]() Ik heb geen zin om WEER naar dat zouteloze kutfilmpje te kijken. | |
bork | dinsdag 11 november 2008 @ 19:16 |
quote:December 2010, 2 jaar bussen ![]() Heb nog ergens een filmpje van Bram voor in dat trammetje van Castellum naar Houten CS, kijken of die kan opsnorren. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 19:18 |
Dank je Bork ![]() ![]() In 2007 ben ik er niet geweest. Maar ik moet altijd een beetje grinniken als ik erlangs rijd. ![]() | |
Zug-Chef | dinsdag 11 november 2008 @ 19:32 |
Oja, dat was een mooi moment idd =) | |
Roestrijden.nl | dinsdag 11 november 2008 @ 19:38 |
Gaat er zaterdag nog iemand van jullie mee met de pepernotenrit van de 766? Zo ja, dan ben ik/zijn wij te vinden in een van de A-coupés, onze rijdende vergaderruimte van Roestrijden.nl Groet, Jeroen Mooij | |
Charango | dinsdag 11 november 2008 @ 19:39 |
Dus ik zie nu mijn monitor, dan nóg een monitor, dan een TV-stream, dan een SE-telefoon en dan pas de treinen. ![]() | |
sander89 | dinsdag 11 november 2008 @ 19:45 |
quote: ![]() ![]() ![]() Gaat dus als het goed is weer een trein rijden als de dienstregeling in gaat van 2010, maarja zal me niet verbazen als het een half jaar langer gaat duren. | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 20:12 |
quote:Nee helaas, ik wist het te laat ![]() ![]() | |
Dr_Flash | dinsdag 11 november 2008 @ 20:17 |
quote:Daar verbaasde ik me destijds ook al over ja ![]() ![]() | |
Duvel | dinsdag 11 november 2008 @ 20:43 |
Stelletje jankerds over dat overstappen! Ik dacht de laatste keer: weet je wat, ik neem alleen een Schipholtaxi heen en de trein wel terug. En terwijl mijn vliegtuig op de terugweg de landing inzette op Schiphol, reden op station Gouda een Thalys en een Koploper tegen elkaar aan. De teringzooi die ik toen heb mogen ervaren, heeft mij doen besluiten dat ik op dat soort momenten niet meer afhankelijk wil zijn van de grillen van NS. | |
Duvel | dinsdag 11 november 2008 @ 20:45 |
Laat maar | |
Charango | dinsdag 11 november 2008 @ 21:15 |
Volgens deze poster die op het station van Almelo hangt, heeft de NS behoorlijk ambitieuze plannen voor de toekomst ![]() ![]() Daarbij moet ik zeggen dat als Nederland er in de toekomst zo uit komt te zien, ik elders een heenkomen ga zoeken Daarnaast in dezelfde kantine een stil protest tegen de anti-rook-lobby: ![]() [ Bericht 18% gewijzigd door Charango op 11-11-2008 21:27:29 ] | |
kip_zonder-kop | dinsdag 11 november 2008 @ 21:48 |
quote:Ja natuurlijk... Helemaal niet meer aan gedacht, ik moet echt vaker met de trein gaan. ![]() | |
bork | dinsdag 11 november 2008 @ 22:36 |
mmm, gaat nu echt fout met AVG, dit topic heeft vanaf nu een avg-icoontje in de url ![]() Hey moeten we niet iets doen m.b.t. de laatste dag/ritten van de Houtense tram of laten we deze herinnering een stille doodsterven, zonder slingers en trompettergeschal enzo? Kan me niet voorstellen dat de NS iets bed8 heeft. Voor 2 (of 3) beginnelingen is dit namelijk wel een hoogtepuntje in de nl-spoorweggeschiedenis ![]() | |
James1988 | woensdag 12 november 2008 @ 07:55 |
Goedemorgen NS, wat een moment voor een landelijke pinstoring. Wat een planning ![]() Oh, heb nu wel een VIRM naar Eindhoven, ipv dat gare ICK. ![]() | |
Fred2 | woensdag 12 november 2008 @ 09:18 |
quote:Die poster komt al uit de jaren '70, toen dacht men dat we rond 2015 allemaal aan de monorail en vliegende auto's waren... Straks voor het eerst met mijn NS Businesscard op en nu heb ik in al mijn braafheid nog tweede klas gekozen ook. | |
Fred2 | woensdag 12 november 2008 @ 10:12 |
rare al die van de ns op driebergen: 09.43 IC Den Haag rijdt niet 10.02 stopper a'dam via utrecht 10.05 IC nijmegen - den helder maakt extra stop op driebergen En vervolgens wordt reizigers naar utrecht geadviseerd om de ic te nemen, terwijl de rijtijd gelijk is, aangezien de stopper ervoor zit. | |
Fred2 | woensdag 12 november 2008 @ 10:14 |
en blaadjes op de rails bij Bunnik zorgt voor wel heel langzaam en schokkerig optrekken.... | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 10:15 |
quote:Misschien omdat de stopper tjokvol zit en er op Ut voldoende spoorcapaciteit is om ze toch tegelijkertijd binnen te laten ![]() | |
Darkwing_Duck | woensdag 12 november 2008 @ 12:24 |
quote:Ja, ik heb gezegd dat ik al voor was | |
von_Preussen | woensdag 12 november 2008 @ 12:24 |
In Duitsland bleek een goederentrein niet meer te kunnen remmen, waarop de twee machinisten van de lok afgesprongen zijn. De trein reed vervolgens met een vaartje van 70km/h verder, totdat een treindienstleider hem op een rangeerspoor tegen een gebouw tot staan bracht. http://www.ksta.de/html/fotolines/1226337354182/rahmen.shtml?1 ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 12:30 |
Raar verhaal ![]() quote:Dat kan niet eens, die zijn fail-safe. En als jij met 70 km/h uit een rijdende trein springt dan zit je voorlopig even niet gezellig met je vriendjes aan de bar ![]() edit: quote:Nou, dan kan het misschien nog net ![]() | |
Peterselieman | woensdag 12 november 2008 @ 12:35 |
heuvelaf misschien? | |
#ANONIEM | woensdag 12 november 2008 @ 12:44 |
Volgens de onderschriften bij de plaatjes wel ja. Maar ze moeten maar eens goed onderzoeken wat er gebeurd is. In Bochum rolde een keer een tram achteruit heuvelaf op een andere tram. De bestuurder zei dat de rem het niet deed. Uit onderzoek bleek dat hij gewoon in paniek over het achteruit rollen niet meer wist hoe hij moest remmen. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 12:45 |
quote:Dat kan. Gebeurt ook weleens dat mensen juist tractie geven in plaats van te remmen als ze iets fout zien gaan. Was vorig jaar een keer gebeurd, ik meen in Gent. | |
sander89 | woensdag 12 november 2008 @ 13:05 |
Goed werk van de treindienstleider ![]() | |
Duvel | woensdag 12 november 2008 @ 13:19 |
quote:In eerste instantie wel, maar als er geen lucht meer in het hoofdreservoir, de treinleiding en in het hulpreservoir zit, dan doen je remmen het ook niet meer op een gegeven moment. Alleen zou je tegen die tijd al lang stil moeten staan. ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 13:25 |
quote:Nee, net andersom. De lucht moet op druk blijven om te voorkomen dat de remblokken aanslaan. Dus als er ergens iets wegloopt/stuk gaat slaan die remmen automatisch aan, en komt de trein tot stilstand. Tenminste dat is wat mij verteld is. Als je aan de noodrem trekt bijvoorbeeld, trek je gewoon een ventiel in die drukluchtslang open waardoor de remmen aanslaan. Zonder afhankelijkheid van techniek of elektronica. | |
Duvel | woensdag 12 november 2008 @ 13:44 |
quote:Ja, klopt, maar de remblokken worden dan nog steeds tegen de wielen gedrukt met luchtdruk in de cilinders (een veer is nooit sterk genoeg). Daarom heb je twee reservoirs nodig: hoofdreservoir, brengt de treinleiding op druk, hulpreservoir brengt druk in de remcilinder. Je remt door het verlagen van de druk in de treinleiding, hierdoor verschuift het druk-evenwicht tussen hulpreservoir en treinleiding, waardoor de tripleklep van stand verandert. Hierdoor stroomt lucht uit het hulpreservoir in de remcilinder. Nu rem je dus. Bij het lossen breng je de treinleiding weer op druk: de tripleklep keert terug in zijn oorspronkelijke stand, waarbij de remcilinders lossen en het hulpreservoir weer op druk wordt gebracht. Overigens: moderne treinen hebben gelukkig wat aanvullende systemen waarmee sneller geremd en gelost kan worden (elektrische bediening van de tripleklep bijvoorbeeld, bij een EP-rem in Mat '64). Alle treinen moeten echter wettelijk ook nog uitgerust zijn met het oude type, omdat dat zo lekker werkt bij een treinbreuk bijvoorbeeld. Bij het trekken aan de noodrem trek je eigenlijk gewoon een gat in de treinleiding, waarmee je lekker snel remt. | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 13:50 |
Ow. Dan weet ik het ook niet ![]() | |
Duvel | woensdag 12 november 2008 @ 14:56 |
quote:Hé, daar had ik heel wat meer woorden voor nodig! ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 16:53 |
BIER!quote: | |
Peterselieman | woensdag 12 november 2008 @ 17:01 |
Niet best zoiets ![]() | |
Ofyles2 | woensdag 12 november 2008 @ 17:23 |
Ik begrijp niet hoe die machinist vanuit Schiphol een vlekkeloos parcours had gereden. | |
Duvel | woensdag 12 november 2008 @ 17:35 |
quote:Ik ben ook wel eens bezopen naar huis gefietst en toch niet op m'n bek gegaan, het kan dus wel. ![]() | |
Wadloper | woensdag 12 november 2008 @ 17:38 |
quote:Mja, maar wie zegt dat hij te Schiphol is begonnen, hij kan ook in Amersfoort opgestapt zijn ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 17:49 |
quote:En hij hoefde niet eens te sturen ![]() | |
Duvel | woensdag 12 november 2008 @ 17:49 |
quote:Hm, scherp! +1 | |
Peterselieman | woensdag 12 november 2008 @ 19:29 |
Het schijnt trouwens dat de machinist met psychische problemen kampte vanwege een thuissituatie en tegen zijn zin in toch aan het werk moest van de NS | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 19:36 |
quote: ![]() | |
At-EZ | woensdag 12 november 2008 @ 19:48 |
Ben in de verkeerde trein gestapt, deze keer een Thalys. Best comfortabel, maar hoe kom ik vanuit Antwerpen naar Tilburg? | |
sander89 | woensdag 12 november 2008 @ 19:49 |
quote: ![]() Blaadjes? ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 19:49 |
quote: ![]() Stoppertje Roosendaal en de 3600. Of IR naar Turnhout en daar lijn 15 geloof ik ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 19:50 |
quote: ![]() Goeie foto ![]() | |
James1988 | woensdag 12 november 2008 @ 19:52 |
quote:+ quote:Dat komt niet echt goed nee... maar dan had hij maar niet moeten drinken. Hopelijk gaat hij geen stomme dingen doen... quote:Stoppertje? Man, wat een ellende. Pak gewoon lekker de Beneluxtrein, gaat ieder uur om .59 (laatste om 21.59). Vanaf Rsd vervolgens om .51 de trein naar Arnhem, die stopt in Tilburg. Reistijd is 1 uur 25. | |
At-EZ | woensdag 12 november 2008 @ 19:55 |
quote:Wat is 3600/IR? we passeerden zonet Breda als ik m'n tomtom moet geloven. | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 20:11 |
quote:laat maar dan, niet meer relevant ![]() | |
James1988 | woensdag 12 november 2008 @ 20:11 |
quote:De 3600 is de reeks van treinen die tussen Roosendaal en Arnhem rijden. Een IR is een interregio-trein, de Vlaamse tegenhanger van onze vroegere sneltrein geloof ik. En als je al voorbij Breda bent, ben je zo in Tilburg ![]() | |
Wadloper | woensdag 12 november 2008 @ 20:20 |
Nieuweschans wordt Bad Nieuweschans NIEUWESCHANS - Een historische dag voor Nieuweschans. Het grensdorp gaat binnenkort door het leven als Bad Nieuweschans. De gemeenteraad van Reiderland is woensdag akkoord gegaan met de naamsverandering. Bad Neuschans? ![]() | |
Duvel | woensdag 12 november 2008 @ 20:20 |
quote:Hm, oepsje. | |
Peterselieman | woensdag 12 november 2008 @ 20:20 |
quote:Die man zegt nog zo, de uitgang is daar ![]() | |
Dr_Flash | woensdag 12 november 2008 @ 20:21 |
quote:Nieuw bordje per Fahrplanwechsel? ![]() | |
von_Preussen | woensdag 12 november 2008 @ 20:24 |
En waarom veranderen ze de naam van Nieuweschans dan? Kan fles iig weer een nieuw Nederlands bordje schieten. | |
Peterselieman | woensdag 12 november 2008 @ 20:26 |
vanwege dat kuuroord, genaamd Fontana |