Ik denk eerder nonchalance... en te veel vriendjes politiek in het bankwezen. Duidelijk is wel dat de politiek de situatie behoorlijk verkeerd heeft ingeschat in de ernst ervan.quote:Op zaterdag 20 september 2008 01:08 schreef UberPhreak het volgende:
Misschien is het teveel BNW forumpraat, maar even anders bekeken he
Wat als dit deel is van een plan? Dat jaren geleden bedacht is dat dit DE manier is om de private banken uit te schakelen door gebruik te maken van de hebberigheid? Oftewel bedenk het systeem met dat doorverkopen van de slechte leningen zodat ze met de eigen hebberigheid zichzelf vergiftigen en maar wachten tot de boel zich opblaast.
Alle concurrentie uitgeschakeld en de weg vrij om de schuld af te wentelen op de belastingbetaler.
Verdere implicaties voor de belastingbetaler (oftewel alle inwoners van de US) heb ik verder nog niet over nagedacht, maar hoe zou zo'n massaal bedrag op ze afgewenteld kunnen worden?
Zo maar even een hersenscheet, maar misschien leuk om over te denken
quote:Op zaterdag 20 september 2008 06:23 schreef indahnesia.com het volgende:
Zo, even stoom afblazen en maandag weer de Python in
ik ben zeven dagen in de week beschikbaar.. maar zo kan ik wel mijn dagen indelen en eens op tijd stoppen en dat soort ongein. Kantoorbanen zijn hier overigens 5 of 6 dagen, maar het meeste personeel elders werkt 6 of 7 dagen en lange shifts natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 september 2008 06:33 schreef jpjedi het volgende:
[..]![]()
Werk je trouwens 5 of 6 dagen? Daar moest ik erg aan wennen in het begin hier, om maar 1 dag weekend te hebben.. nu weet ik niet beter meer.
Waarom zou het alleen bold moeten en met een enkele N?quote:Op zaterdag 20 september 2008 09:03 schreef simmu het volgende:
zeg, moet het niet shiny ipv shiny zijn in de TT?
sjees, ik ga ook eens een dagje naar de sauna zonder de kleine!
woepsquote:Op zaterdag 20 september 2008 09:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zou het alleen bold moeten en met een enkele N?![]()
Over 2 jaar als deze crisis echt heel heel heel erg wordt moet de titel worden skinny angry people.
Dit is inderdaad het Engels dat ik hier in Indonesie dagelijks ziequote:Op zaterdag 20 september 2008 09:03 schreef simmu het volgende:
zeg, moet het niet shiny ipv shiny zijn in de TT?
sjees, ik ga ook eens een dagje naar de sauna zonder de kleine!
Ik zou maar gewoon de veiligheidsbeugel omlaag trekken maandag. De rit gaat nog veel verder.quote:Op zaterdag 20 september 2008 09:57 schreef HiZ het volgende:
Ik denk dat de echte achtbaan nu wel uitgereden is. Alleen zal de Amerikaanse overheid waarschijnlijk nu gaan proberen het systeem zo in te richten dat 'too big to fail' niet meer zo makkelijk te bereiken wordt. Dat betekent dus óók het in stukjes hakken van de FM's en AIG die ze feitelijk hebben genationaliseerd voordat ze ze weer in de markt zetten. Een baby-FM had natuurlijk best failliet mogen gaan.
bronquote:Hey, Mac! Pay Up!
Freddie Mac (FRE) announced on Thursday that Lehman Brothers owes the company more than $1.2 billion. Freddie, which was taken over by the government 2 weeks ago, said Lehman was due to make principal payments of $1.2 billion plus accrued interest under unsecured lending transactions due to mature September 15th.
Classic! Lehman filed for bankruptcy protection that day.
In a document filed with the SEC, freddie said Lehman also services single-family loans for the firm and estimated its exposure to Lehman for servicing-related obligations, including repurchase obligations, at about $400 million.
This should get interesting, since the government owns Freddie. What to do? What to do?
Oh well, Freddie. What do you think you're gonna get? Isn't this an example of why Lehman had to file for Chapter 11? I look forward to Lehman's response, which could possibly also be "Oh well, Freddie."
Door een zeer sterk dalende dollarkoers zal de rest van de wereld het moeten betalen.quote:Op zaterdag 20 september 2008 01:08 schreef UberPhreak het volgende:
Verdere implicaties voor de belastingbetaler (oftewel alle inwoners van de US) heb ik verder nog niet over nagedacht, maar hoe zou zo'n massaal bedrag op ze afgewenteld kunnen worden?
dat zou ik idd maar doen ja, als zelfs de luitjes bij minyanville zo depri zijn!quote:Op zaterdag 20 september 2008 10:01 schreef indahnesia.com het volgende:
[..]
Ik zou maar gewoon de veiligheidsbeugel omlaag trekken maandag. De rit gaat nog veel verder.
zoals ze zelf zeggen: social mood is shiftingquote:You say you wanna revolution? Make no mistake, we're a country at war. It isn't a war against short-sellers, it's a war for global financial survival. Expect societal acrimony percolate as people place blame and duck shame, particularly into the election.
I will again share that I'm not a bitter critter chewing on sour grapes. I wasn't short, nor do I run a hedge fund anymore. My stressful sadness is a function of channeling the world through my heart and wearing it on my sleeve. The stakes have been raised, for all of us, our children and perhaps their children beyond.
This too, shall pass. As Minyanville's resident elder Charlie Mangano offered this morning, the pendulum of change has swung throughout history. We (he) saw similar government initiatives during the Great Depression and over time--over many years--they eventually self-corrected.
Yes, we will get through it. No, it won't be easier. It is, however, the hand we've been dealt and we must play it in kind. I will say this--I am thankful we have a community such as Minyanville to assimilate these wicked crosscurrents. I couldn't possibly imagine trying to navigate these choppy waters alone.
quote:
Allereerst, ratings zeggen niet zo veel over de marktwaarde van het uitstaande aandelenkapitaal; het gaat om het kunnen voldoen aan de leningsverplichtingen. Als een bedrijf alleen aan zijn verplichtingen kan voldoen door aandelen uit te geven (dan is de aandelenkoers van belang), dan zal die rating uberhaupt niet al te best zijnquote:Op zaterdag 20 september 2008 02:22 schreef Drugshond het volgende:
Moody's Fitch whatever zullen denk ik vrij snel hervormd worden na evaluatie van de kredietkrisis. Want daar zat een behoorlijk manco. Hoe kunnen bedrijven +75 % van hun aandelen positie verliezen zonder downgrade van hun ratings (dat gaat er bij mij niet in ... bij de beleggers ook niet).
quote:
Financialsensequote:Op zaterdag 20 september 2008 14:18 schreef synthesix het volgende:
Ik vind de financiële wereld best wel interessant begin door te krijgen.
Ik lees ook best wel veel over het onderwerp, maar ik vind het grotendeels toch maar moeilijk te begrijpen. Er komen nog al veel dingen bij kijken, het is een vrij complexe zaak volgens mij.
Ik lees nu wel eens artikelen van en op iex.nl, fd, ft en hier en daar tutorials maar ik snap vaak de helft nog niet, vooral in de zin van wat nou weer invloed heeft op wat, en hoe ik de grafieken zou moeten interpreteren weet ik al helemaal niet. Ik heb ook al wel wat boeken (deels) gelezen over beleggen.
Heeft iemand een tip waar ik het beste kan beginnen voor een algehele grasp op de financiele markt?
(Ik doe momenteel 1e jaar IB&M (soort bedrijfskunde), maar daar zit niet echt economie in dus dat schiet niet op helaas)
http://www.fdic.gov/news/news/press/2008/pr08082.htmlquote:Op zaterdag 20 september 2008 16:40 schreef henkway het volgende:
[..]
We're sorry. The page you are looking for was not found.
quote:Reddingsplan kost 700 miljard dollar
De Amerikaanse overheid stelt voor 700 miljard dollar uit te trekken om 'slechte' activa gelinkt aan hypotheken over te nemen van banken.Het plan werd zaterdag voorgelegd aan leden van het Congres. Met het plan hoopt Henry Paulson (foto), Minister van Financiën, tot het hart van het financieel systeem door te dringen en de kredietcrisis te bezweren.
President Bush benadrukte bij de Congresleden de noodzaak om snel te handelen gezien de omvang van het probleem. Volgens het voorstel zou de overheid 700 miljard dollar belastinggeld inzetten om banken te verlossen van hun rommelactiva gelinkt aan hypotheken. Daarbij komen alle banken met hoofdkwartier in de VS voor in aanmerking. De overheid zal voor dat alles een team asset managers aantrekken. Het voorstel voorziet ook dat de maximale schuld die de Amerikaanse overheid kan aangaan opgetrokken wordt.
Donderdagavond al lekte uit dat Paulson en co aan een 'allesomvattend' plan werkten om banken van hun rommelactiva te verlossen. Daarmee zou het vertrouwen in en onderling tussen banken moeten herstellen. De vertrouwenscrisis deed ook de kredietstroom naar bedrijven en consumenten opdrogen met alle gevolgen vandien voor de economie.
De geruchten over de plannen zorgden vrijdag al voor een nooit geziene rally op de beurzen. De Bel20 steeg toen met meer dan 9 procent.
China wil belang 50 procent in Morgan Stanleyquote:Pensioenfondsen slaan massaal aan het rekenen
DEN HAAG - De kredietcrisis dreigt ook pensioenfondsen te raken. Deze week trok de Vereniging van Bedrijfstakpensioenfondsen (VB) aan de bel. Directeur Gerard Riemen waarschuwde dat de pensioenfondsen wellicht moeten afzien van indexatie. Dat betekent dat de pensioenen volgend jaar niet zullen meestijgen met de inflatie. Als er niet geïndexeerd wordt, merken bejaarden dat direct in hun portemonnee. Het kabinet heeft voor volgend jaar voor vrijwel iedereen behoud van koopkracht beloofd.
Maar een kleine groep mensen, onder wie bejaarden, kan erop achteruitgaan. Geen wonder dan ook dat door de crisis op de beurzen de aandacht direct naar de pensioenfondsen uitgaat. Hoewel een besluit over indexatie nog enkele maanden op zich laat wachten, drongen Riemens uitlatingen snel door tot de Tweede Kamer, waar net de algemene beschouwingen aan de gang waren. Premier Balkenende wees erop dat er niet direct een man over boord is als indexatie niet doorgaat. Compensatie is op een later tijdstip mogelijk. In het recente verleden is dat tenslotte ook gebeurd.
De Nederlandse pensioenfondsen beheren enorme spaarpotten waar geld in zit voor de oude dag. Samen beheren ze een slordige 700 miljard euro. De helft van het geld zit in zogeheten vastrentende waarden, zoals obligaties. De waarde daarvan hangt sterk af van de ontwikkeling van de rente. De rest zit in beleggingen waarvan de waarde veel meer kan schommelen, zoals aandelen, vastgoed en grondstoffen.
Sinds het uiteenspatten van de internetzeepbel zijn pensioenfondsen minder in aandelen gaan zitten. Op die manier zijn ze minder gevoelig geworden voor grote koersschommelingen zoals die zich deze week hebben voorgedaan. Dat neemt niet weg dat ze snel kunnen inspringen op koersdalingen en er zelfs hun voordeel mee kunnen doen. Deze week werd bekend dat de pensioenfondsen in het tweede kwartaal voor twaalf miljard euro aan aandelen hebben gekocht. Kennelijk waren de stukken door de koersdalingen interessante koopwaar geworden.
[...]
Bijna 20% dus...quote:De staatsschuld mag in het plan groeien tot 11,3 biljoen dollar.
het zijn toch al getallen waarvan ik denk dat ze groot zijn. 10% meer of minder maakt dan ook niet meer uitquote:Op zaterdag 20 september 2008 20:31 schreef pberends het volgende:
http://www.beursduivel.be(...)banken_VS-54808.news
Naar schatting kan de Amerikaanse staatsschuld door het plan met wel 10 procent oplopen. Momenteel bedraagt deze 9,65 biljoen dollar.
ohhhhhhhhh
quote:FOX News has obtained a copy of the legislation Congress plans to move next week to avert a meltdown in the U.S. financial system. The following is the text of that legislation:
LEGISLATIVE PROPOSAL FOR TREASURY AUTHORITY
TO PURCHASE MORTGAGE-RELATED ASSETS
[..]
Sec. 6. Maximum Amount of Authorized Purchases.
The Secretarys authority to purchase mortgage-related assets under this Act shall be limited to $700,000,000,000 outstanding at any one time
[..]
Sec. 8. Review.
Decisions by the Secretary pursuant to the authority of this Act are non-reviewable and committed to agency discretion, and may not be reviewed by any court of law or any administrative agency.
[..]
Sec. 10. Increase in Statutory Limit on the Public Debt.
Subsection (b) of section 3101 of title 31, United States Code, is amended by striking out the dollar limitation contained in such subsection and inserting in lieu thereof $11,315,000,000,000
[..]
Hmm... het Supreme Court zal toch wel beslissingen van Paulson kunnen herzien?quote:UPDATE: Here is the current draft for the latest plan. It's elegantly simple. The three key provisions: (1) The Treasury Secretary is authorized to buy up to $700 billion of any mortgage-related assets (so he can just transfer that amount to any corporations in exchange for their worthless or severely crippled "assets") [Sec. 6]; (2) The ceiling on the national debt is raised to $11.3 trillion to accommodate this scheme [Sec. 10]; and (3) best of all: "Decisions by the Secretary pursuant to the authority of this Act are non-reviewable and committed to agency discretion, and may not be reviewed by any court of law or any administrative agency" [Sec. 8].
Put another way, this authorizes Hank Paulson to transfer $700 billion of taxpayer money to private industry in his sole discretion, and nobody has the right or ability to review or challenge any decision he makes.
-- Glenn Greenwald
Van wat ik ervan heb begrepen is dat er een incubatietijd van 2 jr wordt genomen om dit instituut in de uiteindelijke vorm te gieten. En gedurende deze bouwfase (2 jr) mag er niet tegen geprocedeerd worden.quote:Op zondag 21 september 2008 12:26 schreef waht het volgende:
Hmm... het Supreme Court zal toch wel beslissingen van Paulson kunnen herzien?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |