Mijn Russisch is niet echt goed, maar de Nederlandse vertaling heet Oorlog en Vrede?quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:47 schreef Mainport het volgende:
Zal ik dan maar de spits afbijten:
1. Война и Мир - Lev Tolstoj
Geen vaste poster, wel lezer, in TTK, maar goed idee. Zal het ook doen, om ook andere subfora te bereiken.quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:57 schreef Mainport het volgende:
Wellicht is het een idee dat je een berichtje op de FP zet, en vaste TTK-bezoekers oproept de verkiezing in hun signature te vermelden.
Hier kom ik nog even op terug!quote:Op maandag 1 september 2008 01:42 schreef Wouter1989 het volgende:
Meneer DaMart, doen poëzie en toneelstukken ook mee? En closetdrama's?
quote:Op zondag 31 augustus 2008 21:47 schreef Mainport het volgende:
1. Война и Мир - Lev Tolstoj
2. Cien Años de Soledad - Gabriel García Márquez
6. Nome della Rosa, Il - Umberto Eco
7. Plateforme, au Milieu du Monde - Michel Houellebecq
Omdat dat het enige boek van Reve is dat ik heb gelezen.quote:Op maandag 1 september 2008 22:42 schreef LXIV het volgende:
Oh DaMart. Als je Reve op je lijst zet, waarom dan de 4e man?
Ach, ik heb me prima vermaakt met die boeken, en dat is toch waar het om draait bij ht samenstellen van een toplijst. Maar er zijn nog een hoop boeken die ik ooit wil lezen, die mijn lijst in de toekomst zomaar zouden kunnen omgooien. Kijk naar W.F. Hermans, die stond vorig jaar ook nog niet in mijn lijstquote:Op maandag 1 september 2008 22:53 schreef LXIV het volgende:
Dat maakt Dan Brown, Stephan King et al. ook een stuk duidelijker!
*denkt dat VodEvil de regels nog moet lezen*quote:Op maandag 1 september 2008 23:25 schreef VodEvil het volgende:
Mijn lijstje
1: Isaac Asimov - Robots of Dawn (serie)
2: Christoper Paolini - Eragon
3: Christoper Paolini - Eldest
4: Christoper Paolini - Brisingr
5: Lloyd Pye - Starchild
6: Erich von Däniken - The Gods Were Astronauts
7: Erich von Däniken - The Return of the Gods
8: Greg Bear - EON
9: Greg Bear - Blood Music
10: Isaac Asimov - Robot City (serie)
11: Isaac Asimov - Foundation (serie)
12: Thea Beckman - Kruistocht in spijkerbroek
13: Julian May - Het veelkleurige land (4 delen)
quote:1. Lijmen/Het Been – Willem Elsschot
2. De Uitvreter. Titaantjes. Dichtertje – Nescio
3. De man zonder eigenschappen (Der Mann ohne Eigenschaften) – Robert Musil
4. Kafka op het Strand (海辺のカフカ) – Haruki Murakami
5. Het parfum (Das Parfum) – Patrick Süskind
6. De toverberg (Der Zauberberg) – Thomas Mann
7. Anna Karenina (Анна Каренина) – Leo Tolstoj
8. De kleine prins (Le Petit Prince) – Antoine de Saint-Exupéry
9. De vreemdeling (L'étranger) – Albert Camus
10. Demian – Herman Hesse
11. In de naam van de Roos (Il nome della rosa) - Umberto Eco
12. De metamorfose (Die Verwandlung) – Franz Kafka
13. Brieven aan een jonge dichter (Briefe an einen jungen Dichter) – Rainer Maria Rilke
14. Portret van een jongeman (Youth) – J.M. Coetzee
15. Elementaire Deeltjes (Les Particules Élémentaires) – Michel Houellebecq
16. In koelen bloede (In Cold Blood) – Truman Capote
17. Honderd jaar eenzaamheid (Cien Años de Soledad) – Gabriel García Márquez
18. Nooit meer slapen – W.F. Hermans
19. Reis naar het einde van de nacht (Voyage au bout de la nuit) – Louis-Ferdinand Céline
20. Toen niemand iets te doen had – Toon Tellegen
21. Oblomov (Обломов) – Gontsjarov
22. De broers Karamazov (Братья Карамазовы) – Fjodor Dostojevski
23. Walging (La Nausée) – J.P. Sartre
24. Mijn naam is Asher Lev (My Name is Asher Lev) – Chaim Potok
25. Over de kortheid van het leven (De Brevitate Vitae) – Seneca Minor
26. De Avonden – Gerard Reve
27. De Stille Kracht – Louis Couperus
28. Bekentenissen (Confessiones) – Augustinus
29. Terug tot Ina Damman – Simon Vestdijk
30. Onderweg (On the road) - Jack Kerouac
Ik ben bang dat ik dit lijstje niet in deze vorm kan verwerken. Series kunnen namelijk niet als geheel worden genomineerd, en er is een maximum van 1 schrijver per 10 boeken. Met 13 boeken, kun je iedere schrijver dus maar één keer noemen.quote:Op maandag 1 september 2008 23:25 schreef VodEvil het volgende:
Mijn lijstje
3: Christoper Paolini - Eldest
5: Lloyd Pye - Starchild
6: Erich von Däniken - The Gods Were Astronauts
7: Erich von Däniken - The Return of the Gods
8: Greg Bear - EON
9: Greg Bear - Blood Music
10: Isaac Asimov - Robot City (serie)
11: Isaac Asimov - Foundation (serie)
12: Thea Beckman - Kruistocht in spijkerbroek
13: Julian May - Het veelkleurige land (4 delen)
Het verhalende element is het belangrijkst. Dus bijvoorbeeld een waargebeurd verhaal als het Dagboek van Anne Frank mag wel genoemd worden, maar een verhandeling over de paartijd van de geelgestipte vlinderbeslijster nietquote:Op dinsdag 2 september 2008 01:39 schreef Sicstus het volgende:
Ik neem aan dat het alleen om fictie gaat?
Purisme valt meestal te prijzen, maar ik vind het niet netjes om anderen, en vooral de organisator van dit gebeuren dan maar te laten raden wat je bedoelt. Dan is het niet langer functioneel en vind ik het aanstellerij van hier tot 東京.quote:Op maandag 1 september 2008 21:22 schreef Mainport het volgende:
Dag sympathieke vriend Frollo,
Wanneer ik het over boeken of films heb, neem ik de originele titel in de mond. Zoals het hoort. Maar jij mag gewoon Het belang van Ernst of Het belang om Ernst te zijn van mij zeggen hoor.
Groetjes, een sneue kleuter.
Als je bij 1. (Deel 3 uit de Robot serie) neerzet, blijft ie in je lijstje staanquote:Op dinsdag 2 september 2008 07:11 schreef VodEvil het volgende:
3: Lloyd Pye - Starchild
4: Greg Bear - EON
5: Thea Beckman - Kruistocht in spijkerbroek
6: Julian May - Het veelkleurige land (4 delen)
@DaMart. Aangepast. Blijft alleen weinig over
Is dat een (fictief of waargebeurd) verhaal, of meer een informatief naslagwerk?quote:Op dinsdag 2 september 2008 08:51 schreef mkrijt het volgende:
2. Alexander SOLZJENITSYN - De Goelag archipel, 1918-1956 : proeve van een artistieke studie (Serie)
Kun je één titel uit de serie kiezen die je wilt nomineren? Een hele serie is namelijk niet mogelijk.quote:9. C.S. Lewis - Narnia (de hele reeks)
Graag, ik ben er ook benieuwd naar! Ik zie dat iemand al een paar stukken van Shakespeare heeft genomineerd, en mij lijkt dat veel toneelstukken net zo 'verhalend' zijn als verhalende non-fictie.quote:
Dit vind ik behoorlijk non-fictie (non-fictie, populair wetenschappelijk).quote:Op dinsdag 2 september 2008 00:09 schreef BasOne het volgende:
29. A Brief History of Time - Stephen
Is dat wel fictie of overwegend verhalend? Het eerste is toch een verhandeling over het kapitalisme en de gevolgen ervan, en het tweede een geschiedenis van bestialiteit?quote:Op dinsdag 2 september 2008 01:12 schreef MB88 het volgende:
12 Das Kapital; Kritik der politische Ökonomie / Karl Marx
29 Lief dier / Midas Dekkers
Iets is hier niet in overeenstemming met de regels.quote:Op dinsdag 2 september 2008 08:50 schreef sylvietjoo het volgende:
1. Amy Tan - The Hundred Secret Senses
2. Neil Gaiman - Anansi Boys
11. Neil Gaiman - American Gods
12. Neil Gaiman - Neverwhere
14. Amy Tan - The Bonesetters Daughter
16. Neil Gaiman - Stardust
Dit klinkt als een boek waarin bewijs wordt geleverd voor Jezus' bestaan. Dat klinkt alsof de auteur het als non-fictie beschouwt, en misschien zelfs wel als wetenschappelijk.quote:Op dinsdag 2 september 2008 08:51 schreef mkrijt het volgende:
8. Lee Strobel - Bewijs genoeg (The Case for Christ)
Laten we anders 'literaire stijl' als criterium nemen. Niet dat zoiets gemakkelijk te definiëren is, maar het is in elk geval breder dan 'verhalend'.quote:Op dinsdag 2 september 2008 06:48 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het verhalende element is het belangrijkst. Dus bijvoorbeeld een waargebeurd verhaal als het Dagboek van Anne Frank mag wel genoemd worden, maar een verhandeling over de paartijd van de geelgestipte vlinderbeslijster niet.
Mee eens.quote:Op dinsdag 2 september 2008 10:04 schreef Melusine het volgende:
Oh ja, dan heb ik ook nog iets. Ik zet The Lord of The Rings als één boek in mijn lijstje, want volgens mij valt het absoluut niet onder de serie-regel. Het boek was door Tolkien uitdrukkelijk als een enkel boek bedoeld, en is alleen door de uitgever in drie banden verdeeld uit praktische overwegingen. Geen serie dus.
Gewoon even benieuwd hoe dit kan:quote:Op maandag 1 september 2008 23:25 schreef VodEvil het volgende:
Mijn lijstje
Die discussie is vorig jaar ook gevoerd, en daar kwam toen uit dat het niet als één boek mee kan doen voor de top 100, maar alleen als losse delen. Leidend is daarbij hoe het is verschenen, niet hoe de auteur het bedoeld heeftquote:Op dinsdag 2 september 2008 10:04 schreef Melusine het volgende:
Oh ja, dan heb ik ook nog iets. Ik zet The Lord of The Rings als één boek in mijn lijstje, want volgens mij valt het absoluut niet onder de serie-regel. Het boek was door Tolkien uitdrukkelijk als een enkel boek bedoeld, en is alleen door de uitgever in drie banden verdeeld uit praktische overwegingen. Geen serie dus.
Verhalenbundels mag je ook noemen. Als er meerdere auteurs zijn, dan kun je wat mij betreft volstaan met de vermelding "Diverse auteurs".quote:Op dinsdag 2 september 2008 11:04 schreef ranja het volgende:
oja, boeken met korte verhalen van meerdere schrijvers, mogen die ook?
en hoe benoem ik die? diversen/various? Schrijver 1 en anderen?
Wat een onzin zeg, slechte redenatie. Maar goed, dat maakt een plekje vrij voor een ander boek, daar ben ik wel weer blij mee.quote:Op dinsdag 2 september 2008 11:42 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die discussie is vorig jaar ook gevoerd, en daar kwam toen uit dat het niet als één boek mee kan doen voor de top 100, maar alleen als losse delen. Leidend is daarbij hoe het is verschenen, niet hoe de auteur het bedoeld heeft.
Daarnaast zou je het bijna fictie kunnen noemen, je weet 't maar nooit met Bobquote:Op dinsdag 2 september 2008 10:19 schreef placebeau het volgende:
wat is de policy rond chronicles van bob dylan?
een autobiografie mt een heel verhalend karakter
We zijn er achter de schermen nog mee bezig, maar ik verwacht vanavond e.e.a. hierover toe te kunnen voegen aan het reglementquote:Op dinsdag 2 september 2008 09:38 schreef Melusine het volgende:
[..]
Graag, ik ben er ook benieuwd naar! Ik zie dat iemand al een paar stukken van Shakespeare heeft genomineerd, en mij lijkt dat veel toneelstukken net zo 'verhalend' zijn als verhalende non-fictie.
Trouwens wel weinig, 30 boeken, zeker in vergelijking met andere Top 100 topics (film, games). Dat wordt nog lastig.
Deze en andere boeken waarover twijfel bestaat zal ik vanavond wat nader bekijken. Misschien is het handig als ik een lijst van genoemde boeken die niet mee kunnen doen in de OP opneem?quote:Op dinsdag 2 september 2008 09:57 schreef Iblis het volgende:
Even wat commentaar op lijstjes:
[..]
Dit vind ik behoorlijk non-fictie (non-fictie, populair wetenschappelijk).
[..]
Is dat wel fictie of overwegend verhalend? Het eerste is toch een verhandeling over het kapitalisme en de gevolgen ervan, en het tweede een geschiedenis van bestialiteit?
[..]
Iets is hier niet in overeenstemming met de regels.Alhoewel in een top 20 twee keer Amy Tan zou mogen volgens mij, maar niet vier keer Neil Gaiman.
[..]
Dit klinkt als een boek waarin bewijs wordt geleverd voor Jezus' bestaan. Dat klinkt alsof de auteur het als non-fictie beschouwt, en misschien zelfs wel als wetenschappelijk.
Volgens mij ontloopt het elkaar niet veel qua bedoeling inderdaad. En bij twijfel kijken we gewoon of een boek past of niet. We hebben de regel van 'verhalend' werk dit jaar toegevoegd, omdat vorig jaar wat titels uitgesloten werden, die eigenlijk best mee hadden kunnen doen. Dat proberen we zo te voorkomen. Maar bij twijfel neem ik het mee naar achterenquote:Op dinsdag 2 september 2008 10:04 schreef Frollo het volgende:
[..]
Laten we anders 'literaire stijl' als criterium nemen. Niet dat zoiets gemakkelijk te definiëren is, maar het is in elk geval breder dan 'verhalend'.
Maerlants wereld van Frits van Oostrom is bijvoorbeeld in wezen een (populair-)wetenschappelijk werk, maar is zo fraai geschreven dat het in 1996 de AKO Literatuurprijs won. Op dezelfde manier kunnen dan ook bijvoorbeeld Herfsttij der Middeleeuwen of het werk van Jan en Annie Romein meedingen.
Maar misschien bedoelen we gewoon hetzelfde hoor.
Ook dat is een titel waar ik vanavond nog even naar kijk, maar in principe kan een verhalende autobiografie meedoen.quote:Op dinsdag 2 september 2008 10:19 schreef placebeau het volgende:
wat is de policy rond chronicles van bob dylan?
een autobiografie mt een heel verhalend karakter
De meningen waren vorig jaar ook verdeeld, maar toch kwam dit eruit als oplossing. Een andere manier om met series om te gaan, is ze alleen als geheel meetellen, maar dat zou weer oneerlijk zijn t.o.v. bijvoorbeeld de Harry Potter-boeken, die feitelijk ook een serie vormen.quote:Op dinsdag 2 september 2008 11:47 schreef Melusine het volgende:
[..]
Wat een onzin zeg, slechte redenatie. Maar goed, dat maakt een plekje vrij voor een ander boek, daar ben ik wel weer blij mee.
1. De Goelag archipel is een comi van bijde (in mijn optiek dan), het is een verhalend informatief naslagwerk welke de nobelprijs van de literatuur heeft gewonnen (1970)quote:Op dinsdag 2 september 2008 09:08 schreef DaMart het volgende:
[..]
Is dat een (fictief of waargebeurd) verhaal, of meer een informatief naslagwerk?
[..]
Kun je één titel uit de serie kiezen die je wilt nomineren? Een hele serie is namelijk niet mogelijk.
2. Doe maar De Leeuw, de Heks en de Kleerkastquote:Wat is De Goelagarchipel voor boek? Het is een encyclopedie van het kampbestaan, zij het met zeer breedsprakige lemma's. Het is geschiedenis, sociologie, filosofie, psychologie, antropologie. Naast de geschiedenis van de kampen van 1918 tot 1956 bevat het systeemkritiek, persoonlijke memoires, portretten van bijzondere kampbewoners. Het behandelt morele vraagstukken van collaboratie en verzet. Het gaat over de taal van de terreur, de terminologie van de repressie. Maar het geeft ook nuchtere beschrijvingen van procedures: arrestatie, ondervraging, transport, dwangarbeid, honger, uitputting, dood, opstand. Het schetst de psychologie van de homo sovieticus, van de kampbewaarder, van de verklikker, van de eeuwige uitbreker, en niet te vergeten van de blatnye, de criminelen in de kampen die zich graag door de kampleiding lieten gebruiken om de `politieken' eronder te houden. Het bevat antropologische essays over `Gevangenen als natie', over de kampleiding, over de omwonenden van de kampen. Maar ook verbazingwekkende gedachten over de vrijheid van de kampbewoner (onder het Siberische motto `Dalsje ne sosjljoet' verder weg kunnen ze je toch niet sturen).
bron
Ooh, dat had ik nog niet eens bedacht. Hoewel het wel in mijn achterhoofd moet hebben gezeten toen ik het over installments had, want dan denk ik inderdaad aan Dickens.quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:18 schreef Iblis het volgende:
Het hoe-ze-verschenen-zijn-argument is inderdaad eigenlijk niet zo sterk, omdat b.v. ook David Copperfield oorspronkelijk in afleveringen is verschenen. Voor Anna Karenina geldt hetzelfde.
Besides, elk boek is niet even sterk van de potter reeks.quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:18 schreef Iblis het volgende:
Het hoe-ze-verschenen-zijn-argument is inderdaad eigenlijk niet zo sterk, omdat b.v. ook David Copperfield oorspronkelijk in afleveringen is verschenen. Voor Anna Karenina geldt hetzelfde.
Harry Potter is weliswaar een reeks, maar met name de eerste boeken introduceren de karakters opnieuw, zodat ook een lezer die de voorgaande delen niet gelezen heeft het kan volgen. Dat is bij de Lord of the Rings niet het geval.
Ook voor bv The Green Mile, niet dat die nou direct in mijn lijst zou komen...quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:18 schreef Iblis het volgende:
Ja, ach. Ik viel er vorig jaar over en besloot dan ook geen enkel boek van bijv. LotR te nomineren, aangezien het in mijn ogen gewoon 1 boek is. Dit jaar zal dat weer precies hetzelfde zijn.quote:Op dinsdag 2 september 2008 12:18 schreef Iblis het volgende:
Harry Potter is weliswaar een reeks, maar met name de eerste boeken introduceren de karakters opnieuw, zodat ook een lezer die de voorgaande delen niet gelezen heeft het kan volgen. Dat is bij de Lord of the Rings niet het geval.
Om verwarring te voorkomen series weggehaald. Wel lastig hoorquote:Op dinsdag 2 september 2008 08:15 schreef BasOne het volgende:
[..]
Als je bij 1. (Deel 3 uit de Robot serie) neerzet, blijft ie in je lijstje staan
Julian May ook, (deel 1 van een 4 delige serie).
Of gewoon 'serie' weglaten.
Nu lijkt het of je een complete serie nomineerd, en dat mag niet
Op de titels die vandaag ter discussie werden gesteld, kom ik een dezer dagen nog terugquote:Toneelstukken en Closet Drama’s
Een toneelstuk kan meedoen voor de top 100, wanneer het als boek is uitgebracht. Dit geldt ook als het in scriptvorm is gepubliceerd. Dit geldt uiteraard ook voor de closet drama’s, die van nature een geschreven toneelstuk zijn. Betreft het echter een toneelstuk dat gebaseerd is op een bestaand boek, dan doet alleen het oorspronkelijke boek mee voor de top 100.
Poëzie
Poëzie kan niet meedoen voor de top 100. Ook hiervoor geldt dat het op een andere manier en op andere gronden wordt beoordeeld dan ‘gewone’ boeken, waar de top 100 eigenlijk voor bedoeld is.
Het is inderdaad dezelfde discussie als vorig jaarquote:Op dinsdag 2 september 2008 13:30 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ja, ach. Ik viel er vorig jaar over en besloot dan ook geen enkel boek van bijv. LotR te nomineren, aangezien het in mijn ogen gewoon 1 boek is. Dit jaar zal dat weer precies hetzelfde zijn.
Ze moeten natuurlijk ergens een lijn trekken.quote:Op woensdag 3 september 2008 02:26 schreef Melusine het volgende:
Het gaat mij absoluut niet om het wel of niet nomineren van hele series (de oplettende lezer ziet The Amber Spyglass in mijn lijst, dat ook gewoon een deel van een trilogie is) maar om het feit dat LOTR geen serie ís. Het is geen serie. Werkelijk de enige reden om het een serie te noemen is de verschijningsvorm in drie banden, want de schrijver zelf heeft uitdrukkelijk gezegd dat het geen. trilogie. is. En het argument van de verschijningsvorm is door Iblis al afdoende ontkracht.
Maar goed, volgend jaar dan maar.
Tolkien heeft zijn hele boek in één keer geschreven, en toen in één keer willen uitgeven. Dat doet Rowling of Terry Pratchet b.v. niet. Die schrijven een boek en geven en het uit, en schrijven dan later een nieuw boek. Het was vanwege de na-oorlogse omstandigheden waarin er papier tekort was dat de uitgever heeft besloten het boek op te splitsen in drie banden van twee delen.quote:Op woensdag 3 september 2008 07:47 schreef BasOne het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk ergens een lijn trekken.
Als je als criterium 'de intentie van de schrijver' gaat gebruiken kun je vrijwel alle doorlopende series nomineren.
En vaak weet je de intentie van de schrijver niet.
Dat klopt, alleen dan moet bijvoorbeeld Anna Karenina, al enkele malen genomineerd, ook in delen worden gezien. En die wordt dan wel weer als 1 boek neergezet.quote:Op woensdag 3 september 2008 07:47 schreef BasOne het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk ergens een lijn trekken.
Als je als criterium 'de intentie van de schrijver' gaat gebruiken kun je vrijwel alle doorlopende series nomineren.
En vaak weet je de intentie van de schrijver niet.
Tot mijn grote verbazing, ben ik 'One flew over the cuckoo's' nest vergetenquote:Op dinsdag 2 september 2008 01:00 schreef robbolo het volgende:
Hier dan maar een (kort) lijstje
1. Hersenschimmen - Bernlef
2. Misdaad en straf - Dostojewski
3. De donkere kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans
4. Kafka on the shore - Haruki Murakami
5. Joe Speedboot - Tommy Wieringa
6. Indecision - Benjamin Kunkel
7. Supertex - Leon de Winter
8. Alles is verlicht - Jonathan Safran Foer
9. De azielzoeker - Arnon Grunberg
10. Er komt een vrouw bij de dokter - Kluun
11. De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
12. Koot droomt zich af - Kees van Kooten
Waarschijnlijk nog wel een paar aanpassingen, maar het gaat de goede kant uit
Wikipedia lijkt me nou niet echt leidend voor dit soort situaties. Het uitgangspunt van de schrijver kan ook niet zonder meer de doorslag geven. J.J. Voskuil heeft Het Bureau als 1 geheel bij zijn uitgeverij ingeleverd, die heeft besloten om het als zeven losse delen uit te geven, verspreid over een periode van 4 jaar. Dat laatste zorgt er wel voor dat de boeken aanzienlijk meer op zichzelf komen te staan dan wanneer je ze in 1 keer uitgeeft.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:04 schreef Iblis het volgende:
Ik vind dat er ook wel gekeken kan worden naar b.v. Wikipedia die LotR ook als één roman, verschenen in drie banden, zien, of naar de verkiezing van het beste buitenlandse boek in Nederland vorig jaar, waar LotR ook als één werk meetelde.
Dit jaar verandert er wat dit betreft niets. Vorig jaar zijn na de start van de boekentop 100 nog wijzigingen doorgevoerd in toegestane boeken, waarna diverse mensen hun lijst moesten aanpassen. Dat wil ik dit jaar voorkomen. Qua toneelstukken en dichtbundels hebben we e.e.a. verduidelijkt, omdat daarover niets geregeld was, maar wat geregeld is, verandert dit jaar niet.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:09 schreef Frollo het volgende:
Als ik de reacties van Melusine, Iblis en Steven184 zo lees, pleit eigenlijk alles ervoor om LotR gewoon mee te laten doen. Al vind ik het persoonlijk een ongelofelijk slecht boek en haat ik het om het te zien winnen (wat ongetwijfeld gaat gebeuren).
Zo, Voltaire zou trots op me zijn.
Zeker zijn de meningen verdeeld, maar ik zou even rond kijken wat een tamelijk courante interpretatie is. Natuurlijk is Wikipedia niet leidinggevend, maar er zijn meer encyclopedieën. De Britannica heeft b.v. Lord of the Rings (work by Tolkien) en Lord of the Rings (film trilogy by Jackson). En dan ben ik toch geneigd om te zeggen dat LotR doorgaans als één werk en niet als reeks beschouwd wordt.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:32 schreef humberto.tan het volgende:
[..]
Wikipedia lijkt me nou niet echt leidend voor dit soort situaties. Het uitgangspunt van de schrijver kan ook niet zonder meer de doorslag geven. J.J. Voskuil heeft Het Bureau als 1 geheel bij zijn uitgeverij ingeleverd, die heeft besloten om het als zeven losse delen uit te geven, verspreid over een periode van 4 jaar. Dat laatste zorgt er wel voor dat de boeken aanzienlijk meer op zichzelf komen te staan dan wanneer je ze in 1 keer uitgeeft.
Ook bij de literaire prijzen is er geen eenduidigheid over hoe je met dit soort gevallen om moet gaan. Toen A.F.Th. van der Heijden eindelijk klaar was met het langverwachte derde deel van zijn ooit als trilogie opgezette cyclus de Tandeloze Tijd werd dit dermate omvangrijk dat het twee boeken werden (Het hof van barmhartigheid & Onder het plaveisel het moeras) die overigens wel tegelijkertijd verschenen. Beide boeken hebben samen de gouden uil gekregen, aangezien de jury van die prijs beide boeken als 1 geheel beschouwde, terwijl de generale bankprijs het wel als 2 losse boeken zag en de prijs toekende aan onder het plaveisel het moeras.
Conclusie: de meningen zijn verdeeld, elke keuze heeft zijn voor- en nadelen.
Geeft niet, ik heb in elk geval weer even kunnen opmerken dat ik LotR een kutboek vind.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:38 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dit jaar verandert er wat dit betreft niets.
Tja, Het boek van Violet en Dood had toch mijn voorkeur! En ik wilde Reve geen zes keer vernoemen!quote:
De vraag is niet of het 1 werk is, de vraag is of het 1 boek is. Een werk kan uit meerdere boeken bestaan, maar dat is niet waar het hier om gaat, gevraagd wordt om je favoriete boeken, niet om je favoriete werken.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zeker zijn de meningen verdeeld, maar ik zou even rond kijken wat een tamelijk courante interpretatie is. Natuurlijk is Wikipedia niet leidinggevend, maar er zijn meer encyclopedieën. De Britannica heeft b.v. Lord of the Rings (work by Tolkien) en Lord of the Rings (film trilogy by Jackson). En dan ben ik toch geneigd om te zeggen dat LotR doorgaans als één werk en niet als reeks beschouwd wordt.
Die moet ik nog steeds lezen.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja, Het boek van Violet en Dood had toch mijn voorkeur!
Laat ik nu toevallig LotR in één boek hebben, dus dat lijkt me niet helemaal de precieze interpretatie.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:48 schreef humberto.tan het volgende:
[..]
De vraag is niet of het 1 werk is, de vraag is of het 1 boek is. Een werk kan uit meerdere boeken bestaan, maar dat is niet waar het hier om gaat, gevraagd wordt om je favoriete boeken, niet om je favoriete werken.
Maar gelukkig bieden de spelregels daarvoor uitkomst. Al vind ik de regels niet overal even consequent. Een bundeling van eerder los verschenen verhalen mag wel genoemd worden, maar een bundeling van eerder los verschenen romans niet. Dat lijkt me voor verbetering vatbaar.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Laat ik nu toevallig LotR in één boek hebben, dus dat lijkt me niet helemaal de precieze interpretatie.
Lange zinnen, hè. Toen ik een boekbespreking daarover had maakte ik zelf ook zulke lange zinnen dat ik aan het eind van mijn zin niet meer wist wat ik aan het begin had gezegd.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:10 schreef ranja het volgende:
ik heb nav de lijst van vorig jaar 2 boeken gekocht, Dorian Gray en Catcher in the rye. De laatste moet ik nog steeds lezenen de eerste vond ik bijna niet door te komen.
Over lange zinnen gesproken, niemand heeft Proust nog genoemd.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:19 schreef wyccie het volgende:
Lange zinnen, hè. Toen ik een boekbespreking daarover had maakte ik zelf ook zulke lange zinnen dat ik aan het eind van mijn zin niet meer wist wat ik aan het begin had gezegd.
LotR heeft vorig jaar toch ook niet gewonnen.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:09 schreef Frollo het volgende:
Als ik de reacties van Melusine, Iblis en Steven184 zo lees, pleit eigenlijk alles ervoor om LotR gewoon mee te laten doen. Al vind ik het persoonlijk een ongelofelijk slecht boek en haat ik het om het te zien winnen (wat ongetwijfeld gaat gebeuren).
Zo, Voltaire zou trots op me zijn.
De tweede leest heel makkelijkquote:Op woensdag 3 september 2008 14:10 schreef ranja het volgende:
ik heb nav de lijst van vorig jaar 2 boeken gekocht, Dorian Gray en Catcher in the rye. De laatste moet ik nog steeds lezenen de eerste vond ik bijna niet door te komen.
snel, edit, voor iemand het zietquote:Op woensdag 3 september 2008 21:03 schreef krapula het volgende:
11. The picture of Dorian Gray - George Orwell
Top 13 bedoel je, Nrs. 11 en 12 vliegen eruitquote:Op woensdag 3 september 2008 21:03 schreef krapula het volgende:
bij gebrek aan 30 mooie boeken hier mijn top 15![]()
1. Misdaad en straf - Fjodor Dostojevski
2. Het rood en het zwart - Stendhal
3. On the road - Jack Kerouac
4. Walging - Jean-Paul Sartre
5. Nooit meer slapen - W. F. Hermans
6. Honderd jaar eenzaamheid - Gabriel García Márquez
7. Het proces - Franz Kafka
8. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan - Milan Kundera
9. De ideale staat - Plato
10. 1984 - George Orwell
11. The picture of Dorian Gray - George Orwell
12. Animal farm - George Orwell
13. Dode zielen - Nikolaj Gogol
14. Illias - Homerus
15. De aanslag - Harry Mullisch
nietes, 12 is niet van orwell en hij heeft er meer dan 10, dus mogen twee nummers van dezelfde artiest.quote:Op donderdag 4 september 2008 13:22 schreef BasOne het volgende:
[..]
Top 13 bedoel je, Nrs. 11 en 12 vliegen eruit
2/15 > 1/10 dus het wordt een top 14, tenzij hij er nog vijf bij weet te bedenken.quote:Op donderdag 4 september 2008 13:52 schreef placebeau het volgende:
[..]
nietes, 12 is niet van orwell en hij heeft er meer dan 10, dus mogen twee nummers van dezelfde artiest.
Dat lijk me inderdaad een onzorgvuldigheid in de formulering.quote:Op donderdag 4 september 2008 14:01 schreef placebeau het volgende:
maar dan, als je een top 8 hebt, kan je geen enkel boek nomineren, want dan is elke auteur meer dan 1 van de 10 keer genoemd
quote:Op donderdag 4 september 2008 11:40 schreef placebeau het volgende:
[..]
snel, edit, voor iemand het ziet
Dat is natuurlijk niet verbazingwekkend. Wanneer twee users van dezelfde soorten boeken houden, dan zit de kans er dik in dat ze veel dezelfde boeken hebben gelezen en deze ook nomineren. Zeker bij de bekendere boeken zal dit het geval zijn. Daardoor krijg je bijna standaardlijstjesquote:Op donderdag 4 september 2008 11:01 schreef LXIV het volgende:
Als ik zo eens door de lijstjes scan, krijg ik zin om in excell een programmaatje te maken dat de onderlinge correlaties berekend. Dus wat de kans is wanneer Der Prozess in een lijstje staat, Kaas er ook instaat. Het valt me namelijk op dat de lijstjes van bepaalde users heel veel op elkaar lijken.
Precies. De intentie van die regel is voorkomen dat mensen lijsten met één auteur in gaan leveren, om de top 100 zo gevarieerd mogelijk te houden. Bij een top 30 mag je daarom maximaal 3 boeken van dezelfde auteur noemen, vanaf 20 boeken 2 en bij minder dan 20 boeken 1 boek per auteur.quote:Op donderdag 4 september 2008 14:35 schreef Dagonet het volgende:
Per 10 boeken mag je een auteur maximaal één keer nomineren. Afgerond naar boven.
Je kan natuurlijk ook élke mier verkrachten op een bedje van zoute slakken.
Zij a dus het aantal boeken in je top-zoveel (met 1 ≤ zoveel ≤ 30) dan wordt de bovengrens g voor het aantal boeken met eenzelfde auteur dus eenvoudig gegeven door:quote:Op donderdag 4 september 2008 17:59 schreef DaMart het volgende:
Precies. De intentie van die regel is voorkomen dat mensen lijsten met één auteur in gaan leveren, om de top 100 zo gevarieerd mogelijk te houden. Bij een top 30 mag je daarom maximaal 3 boeken van dezelfde auteur noemen, vanaf 20 boeken 2 en bij minder dan 20 boeken 1 boek per auteur.
Had niemand ze genoemd dan had ik ze ook genoemd. Zijn allebei gewoon schitterende boeken. Dat mensen af en toe kopieëren is logisch omdat het ten eerst gewoon werk scheelt en ten tweede zijn het gewoon boeken waar je niet om heen kunt. Ik noem hiervoor bijv. Nooit meer slapen (door hoogleraren terecht uitgeroepen tot beste Nederlandse boek in de 20e eeuw), Der Prozess en Oorlog en Vrede. Geniale boeken, is het dan zo gek dat ze bij meerdere mensen terug komen?quote:Op donderdag 4 september 2008 11:01 schreef LXIV het volgende:
Als ik zo eens door de lijstjes scan, krijg ik zin om in excell een programmaatje te maken dat de onderlinge correlaties berekend. Dus wat de kans is wanneer Der Prozess in een lijstje staat, Kaas er ook instaat. Het valt me namelijk op dat de lijstjes van bepaalde users heel veel op elkaar lijken.
Je kan ook gewoon de OP lezenquote:Op donderdag 4 september 2008 19:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zij a dus het aantal boeken in je top-zoveel (met 1 ≤ zoveel ≤ 30) dan wordt de bovengrens g voor het aantal boeken met eenzelfde auteur dus eenvoudig gegeven door:
[ afbeelding ]
dat was niet mijn intentie, ik interpreteerde het anders, met als gevolg dat ik nu ofwel een boek moet schrappen, ofwel boeken toevoegen.quote:Op donderdag 4 september 2008 14:35 schreef Dagonet het volgende:
Per 10 boeken mag je een auteur maximaal één keer nomineren. Afgerond naar boven.
Je kan natuurlijk ook élke mier verkrachten op een bedje van zoute slakken.
Overigens als je dit gaat doen ben ik ook wel geinteresseerd, aangezien ik toch ook wel een beetje statistiek-minded ben. En zo kan ik voor mezelf natuurlijk betere voorspellingen maken welke boeken ik leuk vind die ik nog niet gelezen hebquote:Op donderdag 4 september 2008 11:01 schreef LXIV het volgende:
Jij mag blijven!!!quote:Op vrijdag 5 september 2008 15:23 schreef Bellamy het volgende:
Ben nieuw hier, maar zal meteen goed binnenvallen:
25: All families are psychotic - Douglas Coupland
29: Generatie X - Douglas Coupland
Ja, dat heb ik ook wel. Historisch interessant hoor, maar raken doet het me totaal niet, en dat is toch redelijk essentieel om een boek goed te vinden.quote:Op vrijdag 5 september 2008 15:32 schreef BasOne het volgende:
(vooral scheakspear sheesshh, niet door te komen (hoewel ik het dan ik het engels lees)).
quote:Op vrijdag 5 september 2008 15:31 schreef Frollo het volgende:
[..]
Jij mag blijven!!!
(Al heb ik zelf meer met Shampoo Planet en Miss Wyoming.)
Shakespeare moet je voorlezen, dat is de snelste manier om erdoor geraakt te worden, dan krijg je sneller het gevoel voor het taalgebruik. Als er één boek is dat ik mee mag nemen naar een onbewoond eiland dan is het de complete werken van Shakespeare om ze dan hardop bulderend tegen de wind in te spelen in eindeloze variaties.quote:Op vrijdag 5 september 2008 15:34 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook wel. Historisch interessant hoor, maar raken doet het me totaal niet, en dat is toch redelijk essentieel om een boek goed te vinden.
Wel met stenen in je mond!quote:Op vrijdag 5 september 2008 17:11 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Shakespeare moet je voorlezen, dat is de snelste manier om erdoor geraakt te worden, dan krijg je sneller het gevoel voor het taalgebruik. Als er één boek is dat ik mee mag nemen naar een onbewoond eiland dan is het de complete werken van Shakespeare om ze dan hardop bulderend tegen de wind in te spelen in eindeloze variaties..
Ik kan hem maar één keer punten geven, helaasquote:Op vrijdag 5 september 2008 17:40 schreef 0033 het volgende:
14. Siegfried - Harry Mulisch
21. Siegfried - Harry Mulisch
Helaas kan je ze volgens mij alleen per 10 doen, en niet 3 bij elkaar. Dus op 1, 11 en 21.quote:Op zaterdag 6 september 2008 14:05 schreef Adelante het volgende:
1 [J.R.R. Tolkien] * Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring *
2 [J.R.R. Tolkien] * Lord Of The Rings: The Two Towers *
3 [J.R.R. Tolkien] * Lord Of The Rings: The Return Of The King *
LOTR is voor mij één boek. Daarom heb ik dan ook maar een top 30 samengesteld, zodat ik de aparte delen in elk geval kan noemen en ze kan laten meedingen in de boekentop
Dat haal ik niet uit de regels en mocht het wel zo zijn dan passen ze het maar aanquote:Op zaterdag 6 september 2008 14:16 schreef robbolo het volgende:
[..]
Helaas kan je ze volgens mij alleen per 10 doen, en niet 3 bij elkaar. Dus op 1, 11 en 21.
volgens mij is het ook niet zo. met 30 nummers mag je 3 boeken van 1 schrijver noemen ongeacht waar je ze zetquote:Op zaterdag 6 september 2008 14:19 schreef Adelante het volgende:
[..]
Dat haal ik niet uit de regels en mocht het wel zo zijn dan passen ze het maar aan
Nee hoor, per 10 mag je maximaal 1 keer dezelfde schrijver hebben. Dus bij 30 boeken mag iedere auteur 3 keer genoemd worden, op welke positie maakt niets uit.quote:Op zaterdag 6 september 2008 14:16 schreef robbolo het volgende:
[..]
Helaas kan je ze volgens mij alleen per 10 doen, en niet 3 bij elkaar. Dus op 1, 11 en 21.
Ok, mijn foutquote:Op zaterdag 6 september 2008 20:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
Nee hoor, per 10 mag je maximaal 1 keer dezelfde schrijver hebben. Dus bij 30 boeken mag iedere auteur 3 keer genoemd worden, op welke positie maakt niets uit.
Als die reisverhalen ook echt verhalend geschreven zijn, dan zie ik geen probleem om ze mee te laten doenquote:Op zaterdag 6 september 2008 23:26 schreef marcb1974 het volgende:
Even een tvp, ga er eens over nadenken (en als ik het topic zie vergeet ik dat hopelijk niet).
Reisverhalen van Michael Palin, mogen die?
DeMeermarkt.quote:Op zaterdag 6 september 2008 23:32 schreef DaMart het volgende:
A Brief History of Time hebben we na wat speurwerk op internet helaas niet gedgekeurd. Dus als je een vervanger hebt, hoor ik dat graagquote:Op zondag 7 september 2008 00:09 schreef BasOne het volgende:
[..]
DeMeermarkt.
Is er al uitsluitsel of "A Brief History Of time - Stephen Hawkings" geaccepteerd wordt als een valide inzending, of moet ik die veranderen?
quote:Op zondag 7 september 2008 00:11 schreef DaMart het volgende:
[..]
A Brief History of Time hebben we na wat speurwerk op internet helaas niet gedgekeurd. Dus als je een vervanger hebt, hoor ik dat graag.
quote:Op dinsdag 2 september 2008 00:09 schreef BasOne het volgende:
1. Dune - Frank Herbert (Duin)
2. The Stand - Stephen King (De Beproeving)
3. 08/15 - De Kazerne - Kirst
4. De Lotgevallen van de brave soldaat Svejk - Jaroslav Hasek
5. Garden of Beasts - Jeffery Deaver (Tuin der beesten)
6. Angels and Demons - Dan Brown (Het Bernini Mysterie)
7. Ghaunts Ghosts - Necropolis - Dan Abnett
8. Hitchhikers Guide - Douglas Adams
9. Space Wolf - William King
10. The Eye of the World - The wheel of time - Robert Jordan (Het oog van de wereld)
11. The Last Continent - Discworld - Terry Pratchett (Het Lattste Continent)
12. First Light - Geoffrey Wellum
13. Snow Crash - Neal Stephenson (Ruis)
14. It - Stephen King (Het)
15. Double Eagle - Dan Abnett
16. 1984 - George Orwell (1984)
17. The Timemachine - HG Wells (De Tijdmachine)
18. Shogun - James Clavell
19. Don Quixote - Miguel de Cervantes
20. Monsoon - Wilbur Smith
21. The Lord of the Rings - Return of the King - Tolkien
22. Angels of Darknes - Gav Thorpe
23. Murder on the Orient Express - Agatha Christie (Moord op de orient expres)
24. The Raven in the Foregate - Ellis Peters
25. Roots - Alex Haley (Wij Zwarten)
26. The Name of the Rose - Umberto Eco (de naam van de roos)
27. The Saphire rose - David Eddings
28. Heir to the Empire - Timothy Zahn (Erfgenaam van het rijk)
29. Alien - Marc De Bel
30. Malleus - Dan Abnett
Oeps, foutje...quote:Op vrijdag 5 september 2008 21:12 schreef DaMart het volgende:
21. Siegfried - Harry Mulisch
[..]
Ik kan hem maar één keer punten geven, helaas.
quote:Op vrijdag 5 september 2008 17:40 schreef 0033 het volgende:
1. On The Road - Jack Kerouac [USA]
2. De Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch
3. Nooit Meer Slapen - Willem Frederik Hermans
4. De Avonden - Gerard Reve
5. The Catcher in the Rye - Jerome David Salinger [USA]
6. Au Pair - Willem Frederik Hermans
7. Joe Speedboot - Tommy Wieringa
8. Elementaire Deeltjes - Michel Houellebecq [FR]
9. Het Schervengericht - Adrianus van der Heijden
10. Tirza - Arnon Grunberg
11. Gimmick - Joost Zwagerman
12. De Donkere Kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans
13. A Long Way Down - Nick Hornby [GB]
15. The Curious Incident of the Dog in the Nighttime - Mark Haddon [GB]
16. De Talisman - Peter Straub & Stephen King [USA]
17. Extremely Load & Incredibly Close - Jonathan Safran Foer [USA]
18. The Boy in the Striped Pyjamas - John Boyne [IRL]
19. Fear and Loathing in Las Vegas - Hunter Stockton Thompson [USA]
20. Vertraging - Tim Krabbe
21. How to be Good - Nick Hornby [GB]
22. Life Of Pi - Yenn Martel [CAN]
23. 1984 - George Orwell [GB]
24. Bleekers Zomer - Mensje Van Keulen
25. The Boys From Brazil - Ira Levin [GB]
26. The Beach - Alex Garland [GB]
27. De Wereld van Sofie - Jostein Gaarder [NRS]
28. Brave New World - Aldous Huxley [GB/USA]
29. Are You Experienced - William Sutcliffe [GB]
30. Lotgevallen Rond een Locomotief - Willy van der Heide
Krijgen we die tussenstand ook te zien? Ben wel benieuwd namelijkquote:Op maandag 8 september 2008 17:37 schreef DaMart het volgende:
Na het verwerken van de eerste 28 boekenlijsten, hebben we al een interessante tussenstand. Maar het draait natuurlijk allemaal om de lijst zoals die er na 20 september uitziet, dus meer boekenlijsten zijn welkom!
Ik ga hier geen tussenstand posten, we houden gewoon de spanning erinquote:Op maandag 8 september 2008 18:15 schreef robbolo het volgende:
[..]
Krijgen we die tussenstand ook te zien? Ben wel benieuwd namelijk
Vorig jaar zijn er 108 lijsten verwerkt, nu staan we op 28. Er zijn er 29 ingestuurd, maar eentje voldoet nog niet helemaal aan de voorwaarden en is ook nog niet compleet als ik het begreep, dus heb ik die nog niet verwerkt.quote:Op maandag 8 september 2008 21:07 schreef Adelante het volgende:
Wat weinig respons eigenlijk, hoe veel lijstjes had je vorig jaar te verwerken?
Van wie is dat boek?quote:
quote:Als verhalenbundel rekenen wij boeken met (doorgaans) korte verhalen die niet in direct verband met elkaar staan. Deze verhalen kunnen eerder als apart boek verschenen zijn of in een andere bundel opgenomen zijn.
Nomineer je de bundel dan nomineer je de bundel. Dat is logisch.
Nomineer je een los verhaal dat ook los is verschenen dan nomineer je het verhaal.
Nomineer je een verhaal dat niet eerder los is verschenen dan nomineer je de bundel waar deze het eerst in verschenen is.
Bijvoorbeeld de bundel “De dame met het hondje en andere verhalen” van Anton Tsjechov.
Die kan je dus als bundel nomineren.
De dame met het hondje is echter ook los verschenen dus die kan je ook apart nomineren.
Als een verhaal niet als los boek is verschenen, maar wel in een verzamelbundel, dan nomineer je de hele bundel. Als alle korte verhalen van een schrijver gebundeld zijn, betekent dat dus dat je op die manier ook het volledige proza kunt nomineren. Ook dat is wat mij betreft een verhalenbundel. Is het complete proza over meerdere delen verspreid, dan nomineer je ook alleen dat deel van de verzamelde werken, waarin het betreffende verhaal is opgenomen.quote:Op woensdag 10 september 2008 00:10 schreef Harker het volgende:
Misschien is een soortgelijke discussie vorige editie(s) al gevoerd, maar hoe zit het met bijvoorbeeld Edgar Allan Poe? (En dan doel ik op zijn proza, afgezien van The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket dat als compleet novel verscheen)
Stel ik wil het verhaal Gold-bug nomineren. Voor het eerst verschenen in Amerika in een krant.
Nu kan ik een bundel nomineren waarin dit verhaal verscheen. Ik kan bijvoorbeeld kiezen voor 30 beroemde verhalen, maar ook voor het complete proza.
Dit betekend dat ik in plaats van één verhaal, in één keer het complete proza van Poe mag nomineren?![]()
In het geval van Poe verscheen in de Nederlandse editie van zijn complete werk ook zijn enige novel.
Ik weet dat ik ook een verhaal alleen kan nomineren, maar als het complete werk mogelijk is, waarom niet?
Maar als dit complete werk is toegestaan, dan zou dan ook het verzameld proza (in één bundel) van elke willekeurige auteur meetellen. (Mits er in de bundel een verhaal staat dat niet als alleenstaande roman is verschenen.)
Samenvatting:
ik wil verhaal A nomineren, dat in een bundel met het complete proza van de auteur staat.
Hieruit volgt dat ik het complete proza van de auteur in één keer mag nomineren...
Het gaat me niet het feit dat ik complete werken wil nomineren, ik vroeg het me gewoon af.
[..]
Mijn lijstje komt eraan, maar Poe moet er wel bij.
Helaas mag nummer 2 niet mee doen (denk ik). Is niet echt verhalende non-fictie.quote:Op woensdag 10 september 2008 10:03 schreef ow het volgende:
1; Thomas Ross - De Marionet
2; Richard Dawkins - The God Delusion
3; Clive Cussler - De schat van Kahn
4: Dan Brown - Bernini Mysterie
Als de eindlijst wordt verkregen door alle punten bij elkaar op te tellen, zou dit betekenen dat als mensen die een top 10 hebben ingeleverd 20 willekeurige boeken toevoegen hun top 10 opeens zwaarder gaat meetellen.quote:Bij een top 6 krijgt je #1 dus 6 punten, bij een top 15, 15 punten, bij een top 30, 30 punten, etc.
Dat klopt. We hebben er bewust voor gekozen om hoe meer boeken je noemt, hoe meer punten ze scoren voor de top 100. Niet iedereen kan/wil 30 boeken noemen, maar om het aantrekkelijker te maken dat wel te doen, krijg je bij een top 30 meer punten.quote:Op woensdag 10 september 2008 12:14 schreef humberto.tan het volgende:
Mij valt nu pas de volgende regel op:
[..]
Als de eindlijst wordt verkregen door alle punten bij elkaar op te tellen, zou dit betekenen dat als mensen die een top 10 hebben ingeleverd 20 willekeurige boeken toevoegen hun top 10 opeens zwaarder gaat meetellen.
Klopt dit en is dit wenselijk?
In een top 10 mag iedere auteur maar 1 keer voorkomen, je lijst kan helaas dus alleen als volgt verwerkt worden:quote:Op woensdag 10 september 2008 12:58 schreef Sloggi het volgende:
1) De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch
2) Brave New World - Aldous Huxley
3) Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans
4) 1984 - George Orwell
5) De donkere kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans
6) Karakter - Bordewijk
7) Paranoia - Willem Frederik Hermans
8) The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring - J.R.R. Tolkien
9) The Lord of the Rings: The Return of the King - J.R.R. Tolkien
10) Animal Farm - George Orwell
In dat geval wil ik mijn lijst graag uitbreiden als dit nog kan (hij was al verwerkt).quote:Op woensdag 10 september 2008 14:15 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat klopt. We hebben er bewust voor gekozen om hoe meer boeken je noemt, hoe meer punten ze scoren voor de top 100. Niet iedereen kan/wil 30 boeken noemen, maar om het aantrekkelijker te maken dat wel te doen, krijg je bij een top 30 meer punten.
En de kans bestaat natuurlijk ook dat iemand zomaar wat boeken in een top 10 stopt. Ik denk niet dat je dat kunt voorkomen. En ik heb overigens ook niet de indruk dat dat echt gebeurt.
Aanpassen van lijsten kan tot de deadline (21 sept 0:00). Quote daarbij wel even de originele lijst, zodat ik kan zien wat veranderd isquote:Op woensdag 10 september 2008 14:35 schreef humberto.tan het volgende:
[..]
In dat geval wil ik mijn lijst graag uitbreiden als dit nog kan (hij was al verwerkt).
Dan doen we 'm zo voorlopig, als ik nog top 10-waardige boeken bedenk pas ik 'm aan.quote:Op woensdag 10 september 2008 14:17 schreef DaMart het volgende:
[..]
In een top 10 mag iedere auteur maar 1 keer voorkomen, je lijst kan helaas dus alleen als volgt verwerkt worden:
4) 1984 - George Orwell
5) Karakter - Bordewijk
6) The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring - J.R.R. Tolkien
Misschien wil je hem nog iets aanpassen?
quote:Op woensdag 10 september 2008 10:55 schreef oh-oh het volgende:
10. Amy Tan - The Hundred Secret Senses
Die neem ik even mee naar achteren, samen met:quote:Op woensdag 10 september 2008 11:31 schreef No-P het volgende:
[..]
Helaas mag nummer 2 niet mee doen (denk ik). Is niet echt verhalende non-fictie.
Als ik heel eerlijk ben twijfel ik ook aan de gevaren van Joggen van t Hart uit mijn lijst, maar het is zo'n geniaal grappig boek dat ik hem er stiekem bij gezet hebquote:Op woensdag 10 september 2008 23:16 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die neem ik even mee naar achteren, samen met:
The secret - Rhonda Byrne
Mark Steyn - Broadway Babies Say Goodnight
We komen er weer op terug.
Helaas heeft Paranoia het niet gehaald door de 2 per 20 regel, maar dit is toch ook een leuk lijstje dacht ik zo. Als ik de lijstjes hier bekijk zie ik steeds meer boeken waarvan ik denk die moet ik ook nog lezen.quote:Op woensdag 10 september 2008 12:58 schreef Sloggi het volgende:
4) 1984 - George Orwell
5) De donkere kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans
6) Odyssee - Homerus
7) Karakter - Bordewijk
8) The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring - J.R.R. Tolkien
9) The Lord of the Rings: The Return of the King - J.R.R. Tolkien
10) Ivoren Wachters - Simon Vestdijk
11) The Hitchhiker's Guide to the Galaxy - Douglas Adams
12) Going Solo - Roald Dahl
13) Animal Farm - George Orwell
Klopt het dat je nog steeds Hermans en Tolkien dubbel nomineert (waarbij slechts het hoogstgenoteerde boek van deze auteurs meedoet)?quote:Op donderdag 11 september 2008 10:13 schreef Sloggi het volgende:
Aangepast
[..]
Helaas heeft Paranoia het niet gehaald door de 2 per 20 regel, maar dit is toch ook een leuk lijstje dacht ik zo. Als ik de lijstjes hier bekijk zie ik steeds meer boeken waarvan ik denk die moet ik ook nog lezen.
Als ik snel kijk en beoordeel lijkt het erop dat er van de top10 van vorig jaar niet veel overblijft. Interessante ontwikkeling. Ik zal binnenkort trouwens ook eens mijn lijstje posten, maar ben momenteel bezig in een boek die zeker in de top30 thuis lijkt te horen, dus daar wacht ik nog even op.quote:Op maandag 8 september 2008 17:37 schreef DaMart het volgende:
Na het verwerken van de eerste 28 boekenlijsten, hebben we al een interessante tussenstand. Maar het draait natuurlijk allemaal om de lijst zoals die er na 20 september uitziet, dus meer boekenlijsten zijn welkom!
negatieve publiciteit is ook publiciteit!quote:Op donderdag 11 september 2008 13:14 schreef Jarno het volgende:
Wel apart, dat negatief stemadvies in de TT van het topic in MED:
FOK! kiest de 100 beste boeken! Stoot Mulisch van z'n troon! .
Alsof het de bedoeling is om vooral Mulisch niet op 1 te laten eindigen. Beetje sad-hip-doen ook.
Ik begreep dat als je er meer dan 10 nomineerde, meer dan één titel van een schrijver mocht nomineren. Of is dit pas vanaf de 20 (bij 20 2x, bij 30 3x etc.)?quote:Op donderdag 11 september 2008 10:21 schreef DaMart het volgende:
[..]
Klopt het dat je nog steeds Hermans en Tolkien dubbel nomineert (waarbij slechts het hoogstgenoteerde boek van deze auteurs meedoet)?
Het staat nu in de top van de best gelezen MED topics van de afgelopen maanden (bantopics buiten beschouwing gelaten) en dat vond ik het belangrijkste: dat mensen het ook lazen.quote:Op donderdag 11 september 2008 13:14 schreef Jarno het volgende:
Alsof het de bedoeling is om vooral Mulisch niet op 1 te laten eindigen. Beetje sad-hip-doen ook.
Bij minder dan 20 boeken, mag iedere auteur 1 keer worden genoemd. Tussen 20 en 30 2 keer en bij 30 boeken 3 keer.quote:Op donderdag 11 september 2008 13:29 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik begreep dat als je er meer dan 10 nomineerde, meer dan één titel van een schrijver mocht nomineren. Of is dit pas vanaf de 20 (bij 20 2x, bij 30 3x etc.)?
Hoe dan ook, ik laat 'm nu zo staan. Jammer van de overige titels, maar goed.
Nou, ik, for one, hoop van harte dat Mulisch niet op 1 komt, met zijn arrogante poepsmoelquote:Op donderdag 11 september 2008 13:14 schreef Jarno het volgende:
Gelukkig gaat het om zijn boeken, en niet om zijn poepsmoelquote:Op donderdag 11 september 2008 16:00 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou, ik, for one, hoop van harte dat Mulisch niet op 1 komt, met zijn arrogante poepsmoel
Je mag elke schrijver maar een keer noemen, dus nu zou nummer 11 wegvallen aangezien dat de tweede Mulisch is.quote:Op donderdag 11 september 2008 15:47 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
1. Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
2. Oscar Wilde - Het portret van Dorian Gray (The picture of Dorian Gray)
3. Connie Palmen - Lucifer
4. Tommy Wieringa - Joe Speedboot
5. Ian McEwan - De brief in Berlijn (The innocent)
6. Jack Kerouac - Onderweg (On the road)
7. Racha Peper - Oesters
8. Ivo Michiels - Het boek alfa
9. J. Bernlef - Hersenschimmen
10. Dan Brown - De Da Vinci code (The Da Vinci code)
11. Harry Mulisch - De aanslag
Nummer 11 geldt dan maar als hommage aan Mulisch
Dat is volgens mij niet echt verhalende non-fictiequote:Op donderdag 11 september 2008 10:13 schreef slakkie het volgende:
Hierbij nomineer ik:
On the origin of species by the means of natural selection or preservation of favoured races in the struggle of life - Charles Darwin.
Bij minder dan 20 boeken, mag je elke auteur maar 1 keer noemen. Welk boek van Dan Brown wil je dan nomineren?quote:En alle boeken van Dan Brown aangezien ik eigenlijk alleen zijn boeken heb gelezen in de afgelopen tijd die me echt hebben kunnen boeien..
Dit boek kan wat ons betreft wel meedoenquote:Op woensdag 10 september 2008 23:40 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Als ik heel eerlijk ben twijfel ik ook aan de gevaren van Joggen van t Hart uit mijn lijst, maar het is zo'n geniaal grappig boek dat ik hem er stiekem bij gezet heb
Dat boek waarin de held samen met een vriendelijke helper de schurk probeert te stoppen, maar waar later blijkt dat de schurk eigenlijk helemaal niet zo slecht is, maar dat de vriendelijke helper de grote boef is, die gelukkig net op tijd gestopt kan worden.quote:Op donderdag 11 september 2008 18:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet echt verhalende non-fictie.
[..]
Bij minder dan 20 boeken, mag je elke auteur maar 1 keer noemen. Welk boek van Dan Brown wil je dan nomineren?
Nee, Graphic Novels kunnen niet meedoen.quote:Op donderdag 11 september 2008 18:28 schreef Ferdie88 het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met Graphic Novels? Mag daar ook op gestemd worden? Want vind Watchmen 1 van de beste verhalen ooit, maar het is niet echt een boek
quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:10 schreef DaMart het volgende:
Welke boeken mogen meedoen?
Strips en ‘graphical novels’
Strips en ‘graphical novels’ kunnen niet meedoen voor de top 100. Net als bij de niet-verhalende non-fictie geldt hiervoor dat je deze doorgaans anders beoordeelt dan de boeken waar de top 100 voor bedoeld is.
Toppie, die van 't Hart is echt een aanraderquote:Op donderdag 11 september 2008 18:17 schreef DaMart het volgende:
We hebben een aantal titels weer even besproken.
De volgende titels voldoen op basis van de gevonden informatie niet aan de voorwaarden en kunnen helaas niet meedoen:
Ik wil weer even een paar boeken aan jullie voorleggen, waarvan ik twijfel of ze in de top 100 passen:Thonda Byrne -The secret ]Mark Steyn - Broadway Babies Say Goodnight Richard Dawkins - The God Delusion
Mocht je een van deze titels hebben genoemd in je lijst, dan telt die dus niet mee. Uiteraard kun je het boek nog vervangen, en anders krimpt je lijst met één titel.
[..]
Dit boek kan wat ons betreft wel meedoen.
Allemaal, aangezien ik maar 4 boeken in de afgelopen tijd gelezen heb. De meeste boeken die ik lees zijn niet verhalende boeken, en als ik dan een verhalend boek lees val ik al snel in slaap. Dan Brown was/is een schrijver waarvan ik een boek in 2 dagen uitheb.. Leest gewoon prettig.quote:Op donderdag 11 september 2008 18:06 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat is volgens mij niet echt verhalende non-fictie.
[..]
Bij minder dan 20 boeken, mag je elke auteur maar 1 keer noemen. Welk boek van Dan Brown wil je dan nomineren?
quote:Op donderdag 11 september 2008 18:28 schreef humberto.tan het volgende:
[..]
Dat boek waarin de held samen met een vriendelijke helper de schurk probeert te stoppen, maar waar later blijkt dat de schurk eigenlijk helemaal niet zo slecht is, maar dat de vriendelijke helper de grote boef is, die gelukkig net op tijd gestopt kan worden.
O, wacht dat is het plot van alle boeken van Dan Brown
Mijn top 10 blijft ongewijzigd, maar ik heb de lijst uitgebreid tot een top 30:quote:Op maandag 1 september 2008 23:43 schreef humberto.tan het volgende:
Lastig zo'n lijstje, blijft natuurlijk toch appels met peren vergelijken, maar laat ik een poging wagen.
1. Michel Houellebecq - Platform
2. Willem Frederik Hermans - De donkere kamer van Damocles
3. Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
4. A.F.Th. van der Heijden - Het schervengericht
5. Haruki Murakami - De jacht op het verloren schaap
6. Irvine Welsh - Trainspotting
7. Arnon Grunberg - Tirza
8. J.D. Salinger - The catcher in the rye
9. Kurt Vonnegut - Slapstick: Or Lonesome No More!
10. Stefan Brijs - De engelenmaker
Porno wel, Trainspotting niet. Dat zie je niet veel mensen doen. (geen veroordeling, alleen een constatering)quote:
Deze op 1 en geen Pratchett in je lijst, nog niet aan toe gekomen of zie je geen overeenkomsten?quote:Op dinsdag 2 september 2008 01:12 schreef MB88 het volgende:
1 The Hitchhikers Guide To The Galaxy / Douglas Adams
het is vaak zo dat mensen bepaalde boeken van schrijvers goed vinden en in hun lijstjes zetten, terwijl men veel ander, beter werk van dezelfde auteur nog niet gelezen heeft. Een boekenlijst maken is daarom erg moeilijk; voor mij dient het vooral als inspiratie.quote:Op vrijdag 12 september 2008 03:40 schreef FrankRicard het volgende:
Kleine dingetjes die mij opvallen in de ingeleverde lijstjes.
[..]
Porno wel, Trainspotting niet. Dat zie je niet veel mensen doen. (geen veroordeling, alleen een constatering)
[..]
Deze op 1 en geen Pratchett in je lijst, nog niet aan toe gekomen of zie je geen overeenkomsten?
Als er twijfel is over of een titel al dan niet mee kan doen, nemen we daarover per titel ene besluit. Daarbij wordt voornamelijk gekeken naar de informatie die op internet over dat boek te vinden is, aangezien wij ook niet alle ruim 1200 boeken zelf gelezen hebben.quote:Op vrijdag 12 september 2008 08:11 schreef slakkie het volgende:
Overigens, vreemd dat collumns als verhalend worden uitgelegd, terwijl collumns netzoals strips, ed op andere eisen beoordeeld dienen te worden.
Dat is dus precies wat ik krom vind, aangezien een collumn heel wat anders is dan een verhalend boek. Wat de primaire eis is.quote:Op vrijdag 12 september 2008 08:27 schreef DaMart het volgende:
[..]
Als er twijfel is over of een titel al dan niet mee kan doen, nemen we daarover per titel ene besluit. Daarbij wordt voornamelijk gekeken naar de informatie die op internet over dat boek te vinden is, aangezien wij ook niet alle ruim 1200 boeken zelf gelezen hebben.
Op grond van de omschrijvingen over dit specifieke boek, met een verzameling columns, menen wij dat ze qua inhoud mee kunnen doen. Bij een ander columnboek komen we misschien weer tot een andere conclusie.
Deze nomineer ik ook, mooi boekje was dat.quote:Op donderdag 11 september 2008 22:05 schreef slakkie het volgende:
Als ik echt zou moeten kiezen zou het of Digital Fortress of Angels & Demons moeten worden.. Digital Fortress was het sterkst vergeleken Deception Point en Angels & Demons was beter dan The DaVinci Code.
De overige 28 plekken laat ik open. Tenzij ik Learning Perl/Python, boeken over de evolutietheorie en boeken van de Dalai Lama mag toevoegen...
Op grond van de informatie die we op internet vonden, gaat het in dit boek over verhalen die in columnvorm geschreven zijn, vandaar dat we deze columnverzameling wel hebben toegestaan. Als de columns overwegend opiniërend zijn, doorstaan ze de toets hoogstwaarschijnlijk nietquote:Op vrijdag 12 september 2008 08:39 schreef slakkie het volgende:
[..]
Dat is dus precies wat ik krom vind, aangezien een collumn heel wat anders is dan een verhalend boek. Wat de primaire eis is.
Als je kijkt naar de definitie van een collumn (bron: wikipedia)
* It is a regular feature in a publication
* It is personality-driven by the author
* It explicitly contains an opinion or point of view
Of zoals de Van Dale zegt:
regelmatige bijdrage aan een dagblad of tijdschrift met een bijzondere eigen inhoud
Op het moment dat je een collumn toestaat moet je ook andere boeken die een opinie of een bepaalde zienswijze toestaan, zoals The Secret, boeken van Dawkins etc. Een collumn is geen verhaal.
In principe heb ik alle lijstjes verwerkt nu, op twee na. Dit zijn korte lijsten, waarvan ik eerst even wil nagaan of alle boeken kunnen meedoen. En er zijn 3 lijsten niet volledig verwerkt, omdat een boek van de lijst niet is goedgekeurd. De mensen die die lijsten hebben geplaatst, ontvangen overigens nog een bericht van me.quote:Op vrijdag 12 september 2008 19:54 schreef methodmich het volgende:
Hoever ben je al met verwerken inmiddels DaMart?
Aangepast, op verzoek.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:54 schreef Nautilus het volgende:
Altijd leuk, belletrie beoordelen.
1. Opwaaiende Zomerjurken - Oek de Jong
2. Onder professoren - W. F. Hermans
3. Jonathan Livingston Seagull - Richard Bach/Russell Munson
4. American Psycho - Bret Easton Ellis
5. The Alexandria Quartet - Lawrence Durrell
6. Blokken - Bordewijk
7. Onderhuids - Michel Faber
8. What a Carve-Up? - Jonathan Coe
9. Zen and the Art of Motorcycle Maintenance - Robert Pirsig
10. The Beach - Alex Garland
11. Bij Nader Inzien - J.J. Voskuil
12. Mark Steyn - Broadway Babies Say Goodnight (Non-fictie, maar:.)
12. The Insult - Rupert Thomson
13. Henri Charrière - Papillon
14. Garcia Marquez - Kroniek van een aangekondigde dood
15. Rabbit, Run - John Updike
16. The Dice Man - Luke Rhinehart
17. André Gide - L'Immoralist
18. A kiss before dying - Ira Levin
19. On the beach - Nevil Shute
20. Het ironische van de ironie - Harry Mulisch
quote:1. Jean Paul Sartre - Walging
2. Albert Camus - De Vreemdeling
3. WF Hermans - Nooit Meer Slapen
4. Gerard Reve - De Avonden
5. Fjodor Dostojwski – Schuld en Boete
6. Michel Houellebecq - Platform
7. Albert Camus – De Val
8. WF Hermans – De Donkere Kamer van Damokles
9. Jean Paul Sartre - De Muur
10. Carl Sagan - Contact
11. Philip Roth – Goodbye, Columbus
12. Aldous Huxley – Brave New World
13. George Orwell - 1984
14. Harry Mulisch - De ontdekking van de hemel
15. Kurt Vonnegut - Slaughterhouse Five
16. Hugo Claus - De Hondsdagen
17. Simon Vestdijk – Op Afbetaling
18. Brett Easton Ellis - Less Than Zero
19. Harry Mulisch - De Aanslag
20. Ernest Hemingway - The Snows of Kilimanjaro
Ja sorrie, die vind ik nou eenmaal leukerquote:Op vrijdag 12 september 2008 03:40 schreef FrankRicard het volgende:
Kleine dingetjes die mij opvallen in de ingeleverde lijstjes.
[..]
Porno wel, Trainspotting niet. Dat zie je niet veel mensen doen. (geen veroordeling, alleen een constatering)
[..]
Deze op 1 en geen Pratchett in je lijst, nog niet aan toe gekomen of zie je geen overeenkomsten?
quote:Op zaterdag 13 september 2008 14:03 schreef Madgizmo het volgende:
Leuke lijstjes allemaal. Ben wel benieuwd wie er op 1 komt, kunnen we geen kleine hint krijgen?
Jullie zullen toch echt tot volgende week zondag moeten wachten, want ik ga geen tussenstand geven. Ik kan wel zeggen dat er een duidelijke kopgroep is, en dat het aan kop eigenlijk enorm spannend isquote:Op zaterdag 13 september 2008 14:36 schreef timmmmm het volgende:
Ja! een tussenstand ofzo, ik ben nu wel benieuwd!!!
Oei! Dat je dan niets doet om de spanning te verlichten kan ik me nog voorstellen, maar nou ben je het nóg spannender aan het maken!quote:Op zaterdag 13 september 2008 15:31 schreef DaMart het volgende:
[..]
[..]
Jullie zullen toch echt tot volgende week zondag moeten wachten, want ik ga geen tussenstand geven. Ik kan wel zeggen dat er een duidelijke kopgroep is, en dat het aan kop eigenlijk enorm spannend is.
Dat is ook de bedoeling!quote:Op zaterdag 13 september 2008 16:45 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Oei! Dat je dan niets doet om de spanning te verlichten kan ik me nog voorstellen, maar nou ben je het nóg spannender aan het maken!
Nou, dan werkt het! Ik ben enorm benieuwd, ook al zal ik niet veel van mijn top 10 terug zien in de werkelijke top 10, vrees ik!quote:
Ja, de afgelopen week zo'n 2 tot 3 uur per avond gemiddeld. Niet alleen invoeren, maar ook alle informatie over de boeken erbij zoeken (oorspronkelijke titel of vertaling, jaar van eerste uitgave, nationaliteit auteur)... gisterenavond 170 titels uitgezocht.quote:Op zaterdag 13 september 2008 16:56 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Nou, dan werkt het! Ik ben enorm benieuwd, ook al zal ik niet veel van mijn top 10 terug zien in de werkelijke top 10, vrees ik!
Zeg, is dat trouwens niet pleuris veel werk, zo'n top 100 samenstellen
Hahah, elke keer wordt het lastiger om hem samen te stellen, ik weet het! ik had een topic over je Top-3 favoriete boeken, maar wat ik daar invulde is al heel anders als wat ik hier zei. Maar dat is wel veel tijdquote:Op zaterdag 13 september 2008 17:00 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ja, de afgelopen week zo'n 2 tot 3 uur per avond gemiddeld. Niet alleen invoeren, maar ook alle informatie over de boeken erbij zoeken (oorspronkelijke titel of vertaling, jaar van eerste uitgave, nationaliteit auteur)... gisterenavond 170 titels uitgezocht.
Er kleeft trouwens wel één heel groot nadeel aan het organiseren van de boekentop 100. Bij het uitzoeken lees ik ook kort waar een boek over gaat, dus mijn lijst met boeken groeit enorm snel nu.
Die extra info is voor de statistieken. Toch ook leuk om te weten uit welke priode meeste boeken kwamen, of uit welke landen de beste auteurs volgens FOK! komen.quote:Op zaterdag 13 september 2008 17:06 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Hahah, elke keer wordt het lastiger om hem samen te stellen, ik weet het! ik had een topic over je Top-3 favoriete boeken, maar wat ik daar invulde is al heel anders als wat ik hier zei. Maar dat is wel veel tijd3 f*cking uur, maar waarom moet je dan eigelijk nationaliteit van auteur of jaar van eerste uitgave weten van een boek? En waar blijven eigenlijk de nieuwe nominaties mensen!!!
kan je dan in ieder geval zeggen of mulish voorstaat of niet, ik haat die man, en dat boek![]()
Dat is waar, dat is ook wel leuk om te weten, Nou dan, ik wacht vol spanning af, en laat jou aan je werk gaan, en zal je niet meer afleiden met mijn geleuterquote:Op zaterdag 13 september 2008 17:09 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die extra info is voor de statistieken. Toch ook leuk om te weten uit welke priode meeste boeken kwamen, of uit welke landen de beste auteurs volgens FOK! komen.
Maar ook over Mulisch ga ik niks zeggen... je merkt het volgende week wel.
Ik dacht eerst dat daar keizersnede stondquote:Op zaterdag 13 september 2008 15:58 schreef rthls het volgende:
Boeken Top 20
16. Louis Ferron – De keisnijder van Fichtenwald
Dus dat boek komt in jouw lijstje te staan?quote:Op zaterdag 13 september 2008 22:02 schreef Orangez het volgende:
Lag van de week weer eens helemaal in een deuk toen ik de bekende 'Hitchhiker's Guide to the Galaxy' nog eens herlas. Natuurlijk van de te vroeg overleden Douglas Adams. Voor spanning kan ik verwijzen naar de meester King. Een van zijn minder bekende werken 'De Marathon' is zeer intrigerend.
Het nomineren van een hele serie is niet mogelijk, dus kun je ook aangeven welk Harry Potterboek je bedoelt?quote:Op zondag 14 september 2008 11:36 schreef amaranta het volgende:
1. Honderd jaar eenzaameheid ~ Gabriel Garcia Marquez (ja toch maar op 1)
2. De jongen in de gestreepte pyjama ~John Boyne
3. Bernini Mysterie ~ Dan Brown
4. Harry Potter ~ J.K. Rowling
5. Komt een vrouw bij de dokter ~ Kluun
6. De vliegeraar ~ Khaled Hossini
7. Shopaholic ~ Sophie nogwat
verder nog ff nadenken
T'is dan nu wel een heel klein lijstje:quote:Op zondag 14 september 2008 10:59 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dus dat boek komt in jouw lijstje te staan?
Kies er zelf maar een...ehm. De halfbloed prins dan maarquote:Op zondag 14 september 2008 11:41 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het nomineren van een hele serie is niet mogelijk, dus kun je ook aangeven welk Harry Potterboek je bedoelt?
die is van Richard Bachmanquote:
Richard Bachman is toch Stephen King? Ik heb een versie waar als auteur gewoon King vermeld staat op de kaft...quote:Op zondag 14 september 2008 13:58 schreef ranja het volgende:
[..]
die is van Richard Bachman
staat ook in het boek 4x Stephen King maar die mag geloof ik niet meedoen
4x Stephen King mag gewoon meedoen hoor. Als De Marathon niet als los boek verschenen was, dan waren de punten ook naar 4x Stephen King gegaan. Maar nu krijgt de Marathon ze.quote:Op zondag 14 september 2008 13:58 schreef ranja het volgende:
[..]
Vorig jaar heb ik niet veel gedaan met het aantal boeken per auteur. Wel is gekeken naar welk boek het vaakst genoemd werd.quote:Op zondag 14 september 2008 14:12 schreef ranja het volgende:
ja, is een alias inderdaad
maar het is wel een van de eerste 4 boeken die King als Bachman uitbracht. hoe dat telt met aantal boeken per schrijver voor de lijst weet ik niet.
Daar hadden we al rekening mee gehoudenquote:Op zondag 14 september 2008 17:00 schreef ranja het volgende:
nee, ik bedoelde of je in een top 30 3x King en 3x Bachman mag hebbenof 2x king en 2x bachman maar in elk geval meer dan king + bachman = 3.
hm volgend jaar misschien 4x King er in zetten, hoewel het vooral 2 verhalen zijn die echt heel erg goed zijn (marathon en vlucht naar de top)
Richard Bachman en Stephen King zouden in dit geval dus bij elkaar worden opgeteldquote:Gelden er beperkingen voor de auteurs?
Maximaal 1 per 10 boeken in je persoonlijke top mag afkomstig zijn van dezelfde schrijver (inclusief zijn of haar pseudoniemen).
Ja, dat denken er wel meer.quote:
Hmmm ja, misschien heb je wel gelijk...quote:
Hahahaha! Wat ben jij een mallerd...quote:Op zondag 14 september 2008 13:58 schreef ranja het volgende:
[..]
Het idee dat ik had is dat meneer Kafka het in het manuscript expres als Der Process in plaats van Prozess of Prozeß geschreven had en ook onder die titel als eerste gepubliceerd is,- maar dat zou ik ook nog even na moeten gaan inderdaad. In ieder geval, iedereen weet over welk boek het gaat en een prachtig boek is het.quote:Op zondag 14 september 2008 17:52 schreef Chancard het volgende:
[..]
Hmmm ja, misschien heb je wel gelijk...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_proces
Maar ja, Wikipedia, nu weet ik niet meer wat ik moet geloven. "Het Proces" is goed genoeg, iedereen weet wel over welk boek het gaat.
Iets zegt me dat er een verband is tussen je username en je nummer éénquote:Op zondag 14 september 2008 20:16 schreef hasse8 het volgende:
Hieronder mijn lijst. Het is maar goed dat ik vandaag begonnen ben de boekenkasten op te ruimen, kwamen toch weer wat titels langs die er echt op moesten![]()
Deze volgorde: orginele titel - eventuele vertaalde Nederlandse titel - schrijver - jaar van uitgave orginele titel
1.Hasse Simonsdochter – nvt – Thea Beckman – 1983
hahaha, in één keer goed, we gaan door voor de koelkastquote:Op zondag 14 september 2008 20:36 schreef DaMart het volgende:
[..]
Iets zegt me dat er een verband is tussen je username en je nummer één.
Het werk is het waard hoor. Ik vind het leuk om te doen, mede omdat ik er zelf ook weer leesinspiratie door krijgquote:Op zondag 14 september 2008 20:39 schreef hasse8 het volgende:
[..]
hahaha, in één keer goed, we gaan door voor de koelkast
Oh overigens: dank je wel voor je briljante idee en al het werk dat dit moet kosten! Hulp nodig? Ik wil best helpen met opzoeken of zo![]()
De keus was dan ook niet makkelijk, maar ik kwam ze inderdaad tegen bij het opruimen van de boekenkasten, en liggen ook weer klaar voor het lezen-voor-het-slapengaan-stapeltje. En ach, volgend jaar weer een compleet verschillende lijst, zo hou je het spannend voor je mede-lezersquote:Op zondag 14 september 2008 21:15 schreef deedeetee het volgende:
De HBS tijd van Joop ter Heul en Desirée....... Wat heb ik daar in mijn tienerjaren van genoten
Leuk dat iemand die op het lijstje zet, die hadden er bij mij óók wel op gemogen maar dan werd de lijst nóg langer
Ik had er ook nog wel 20 bij kunnen bedenken, maar 30 is denk ik wel een mooi maximum. De een komt niet verder dan een top 10, de ander kan een top 100 maken...quote:Op zondag 14 september 2008 21:20 schreef hasse8 het volgende:
[..]
De keus was dan ook niet makkelijk, maar ik kwam ze inderdaad tegen bij het opruimen van de boekenkasten, en liggen ook weer klaar voor het lezen-voor-het-slapengaan-stapeltje. En ach, volgend jaar weer een compleet verschillende lijst, zo hou je het spannend voor je mede-lezersIk had wel 60 of meer boeken op de lijst kunnen zetten (zo mist op mijn lijst nog de Zwarte Weduwnaars van Asimov en De Blauwe Fiets van René Desforges) maar je kan niet alles hebben
Er zijn in ieder geval twee vertalingen in omloop, eentje is al ouder en heet ‘De vertellingen van de pelgrims naar Kantelberg’ (Kantelberg is de oude Nederlandse naam van Canterbury); de nieuwere vertaling heet ‘De Canterbury-verhalen’. Door Ernst van Altena, die ook de werken van François Villon vertaalde.. De oudere vertaling is wat gewrocht geloof ik, en niet geheel compleet, of enigszins gekuist.quote:Op zondag 14 september 2008 20:16 schreef hasse8 het volgende:
19.The Canterbury Tales – De Canterbury Verhalen (?)* - Geoffrey Chauser – 14e eeuw
* geen idee of dit de Nederlandse titel is, kon het nergens terugvinden, dus wilde gok![]()
Dat is het lastige he? Wij zijn een beetje in de overdrijf-mode als het op boeken aankomt.. We hebben echt te veel boeken: kijk maar naar de foto'squote:Op zondag 14 september 2008 21:23 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik had er ook nog wel 20 bij kunnen bedenken, maar 30 is denk ik wel een mooi maximum. De een komt niet verder dan een top 10, de ander kan een top 100 maken...
Dank voor je info, ik heb me echt de pletter gezocht op I-net. Ik heb een mooie Engelse uitgave, en dan is het lastig de vertaling te zoeken....quote:Op zondag 14 september 2008 21:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Er zijn in ieder geval twee vertalingen in omloop, eentje is al ouder en heet ‘De vertellingen van de pelgrims naar Kantelberg’ (Kantelberg is de oude Nederlandse naam van Canterbury); de nieuwere vertaling heet ‘De Canterbury-verhalen’. [sub] Door Ernst van Altena, die ook de werken van François Villon vertaalde.[/url]. De oudere vertaling is wat gewrocht geloof ik, en niet geheel compleet, of enigszins gekuist.
Ik wil ook zo'n bibliotheek in huis!quote:Op zondag 14 september 2008 21:37 schreef hasse8 het volgende:
[..]
Dat is het lastige he? Wij zijn een beetje in de overdrijf-mode als het op boeken aankomt.. We hebben echt te veel boeken: kijk maar naar de foto's
Nou ja, t is te koop natuurlijk: prachtige (lege!) bibliotheek, met leuk huis eromheenquote:Op zondag 14 september 2008 21:43 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik wil ook zo'n bibliotheek in huis!
Heb nu 2 boekenkasten in huis, maar ga er binnenkort wel meer nodig hebben (heb al e.e.a. in andere kasten gestopt).
Ik ben jaloers..quote:Op zondag 14 september 2008 21:47 schreef hasse8 het volgende:
[..]
Nou ja, t is te koop natuurlijk: prachtige (lege!) bibliotheek, met leuk huis eromheen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |