Misschien is een soortgelijke discussie vorige editie(s) al gevoerd, maar hoe zit het met bijvoorbeeld Edgar Allan Poe? (En dan doel ik op zijn proza, afgezien van The Narrative of Arthur Gordon Pym of Nantucket dat als compleet novel verscheen)
Stel ik wil het verhaal Gold-bug nomineren. Voor het eerst verschenen in Amerika in een krant.
Nu kan ik
een bundel nomineren waarin dit verhaal verscheen. Ik kan bijvoorbeeld kiezen voor
30 beroemde verhalen, maar ook voor
het complete proza.
Dit betekend dat ik in plaats van één verhaal, in één keer het complete proza van Poe mag nomineren?
In het geval van Poe verscheen in de Nederlandse editie van zijn complete werk ook zijn enige novel.
Ik weet dat ik ook een verhaal alleen kan nomineren, maar als het complete werk mogelijk is, waarom niet?
Maar als dit complete werk is toegestaan, dan zou dan ook het verzameld proza (in één bundel) van elke willekeurige auteur meetellen. (Mits er in de bundel een verhaal staat dat niet als alleenstaande roman is verschenen.)
Samenvatting:
ik wil verhaal A nomineren, dat in een bundel met het complete proza van de auteur staat.
Hieruit volgt dat ik het complete proza van de auteur in één keer mag nomineren...
Het gaat me niet het feit dat ik complete werken wil nomineren, ik vroeg het me gewoon af.
quote:
Als verhalenbundel rekenen wij boeken met (doorgaans) korte verhalen die niet in direct verband met elkaar staan. Deze verhalen kunnen eerder als apart boek verschenen zijn of in een andere bundel opgenomen zijn.
Nomineer je de bundel dan nomineer je de bundel. Dat is logisch.
Nomineer je een los verhaal dat ook los is verschenen dan nomineer je het verhaal.
Nomineer je een verhaal dat niet eerder los is verschenen dan nomineer je de bundel waar deze het eerst in verschenen is.
Bijvoorbeeld de bundel “De dame met het hondje en andere verhalen” van Anton Tsjechov.
Die kan je dus als bundel nomineren.
De dame met het hondje is echter ook los verschenen dus die kan je ook apart nomineren.
Mijn lijstje komt eraan, maar Poe moet er wel bij.