Het is inderdaad dezelfde discussie als vorig jaarquote:Op dinsdag 2 september 2008 13:30 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Ja, ach. Ik viel er vorig jaar over en besloot dan ook geen enkel boek van bijv. LotR te nomineren, aangezien het in mijn ogen gewoon 1 boek is. Dit jaar zal dat weer precies hetzelfde zijn.
Ze moeten natuurlijk ergens een lijn trekken.quote:Op woensdag 3 september 2008 02:26 schreef Melusine het volgende:
Het gaat mij absoluut niet om het wel of niet nomineren van hele series (de oplettende lezer ziet The Amber Spyglass in mijn lijst, dat ook gewoon een deel van een trilogie is) maar om het feit dat LOTR geen serie ís. Het is geen serie. Werkelijk de enige reden om het een serie te noemen is de verschijningsvorm in drie banden, want de schrijver zelf heeft uitdrukkelijk gezegd dat het geen. trilogie. is. En het argument van de verschijningsvorm is door Iblis al afdoende ontkracht.
Maar goed, volgend jaar dan maar.
Tolkien heeft zijn hele boek in één keer geschreven, en toen in één keer willen uitgeven. Dat doet Rowling of Terry Pratchet b.v. niet. Die schrijven een boek en geven en het uit, en schrijven dan later een nieuw boek. Het was vanwege de na-oorlogse omstandigheden waarin er papier tekort was dat de uitgever heeft besloten het boek op te splitsen in drie banden van twee delen.quote:Op woensdag 3 september 2008 07:47 schreef BasOne het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk ergens een lijn trekken.
Als je als criterium 'de intentie van de schrijver' gaat gebruiken kun je vrijwel alle doorlopende series nomineren.
En vaak weet je de intentie van de schrijver niet.
Dat klopt, alleen dan moet bijvoorbeeld Anna Karenina, al enkele malen genomineerd, ook in delen worden gezien. En die wordt dan wel weer als 1 boek neergezet.quote:Op woensdag 3 september 2008 07:47 schreef BasOne het volgende:
[..]
Ze moeten natuurlijk ergens een lijn trekken.
Als je als criterium 'de intentie van de schrijver' gaat gebruiken kun je vrijwel alle doorlopende series nomineren.
En vaak weet je de intentie van de schrijver niet.
Tot mijn grote verbazing, ben ik 'One flew over the cuckoo's' nest vergetenquote:Op dinsdag 2 september 2008 01:00 schreef robbolo het volgende:
Hier dan maar een (kort) lijstje
1. Hersenschimmen - Bernlef
2. Misdaad en straf - Dostojewski
3. De donkere kamer van Damokles - Willem Frederik Hermans
4. Kafka on the shore - Haruki Murakami
5. Joe Speedboot - Tommy Wieringa
6. Indecision - Benjamin Kunkel
7. Supertex - Leon de Winter
8. Alles is verlicht - Jonathan Safran Foer
9. De azielzoeker - Arnon Grunberg
10. Er komt een vrouw bij de dokter - Kluun
11. De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
12. Koot droomt zich af - Kees van Kooten
Waarschijnlijk nog wel een paar aanpassingen, maar het gaat de goede kant uit
Wikipedia lijkt me nou niet echt leidend voor dit soort situaties. Het uitgangspunt van de schrijver kan ook niet zonder meer de doorslag geven. J.J. Voskuil heeft Het Bureau als 1 geheel bij zijn uitgeverij ingeleverd, die heeft besloten om het als zeven losse delen uit te geven, verspreid over een periode van 4 jaar. Dat laatste zorgt er wel voor dat de boeken aanzienlijk meer op zichzelf komen te staan dan wanneer je ze in 1 keer uitgeeft.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:04 schreef Iblis het volgende:
Ik vind dat er ook wel gekeken kan worden naar b.v. Wikipedia die LotR ook als één roman, verschenen in drie banden, zien, of naar de verkiezing van het beste buitenlandse boek in Nederland vorig jaar, waar LotR ook als één werk meetelde.
Dit jaar verandert er wat dit betreft niets. Vorig jaar zijn na de start van de boekentop 100 nog wijzigingen doorgevoerd in toegestane boeken, waarna diverse mensen hun lijst moesten aanpassen. Dat wil ik dit jaar voorkomen. Qua toneelstukken en dichtbundels hebben we e.e.a. verduidelijkt, omdat daarover niets geregeld was, maar wat geregeld is, verandert dit jaar niet.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:09 schreef Frollo het volgende:
Als ik de reacties van Melusine, Iblis en Steven184 zo lees, pleit eigenlijk alles ervoor om LotR gewoon mee te laten doen. Al vind ik het persoonlijk een ongelofelijk slecht boek en haat ik het om het te zien winnen (wat ongetwijfeld gaat gebeuren).
Zo, Voltaire zou trots op me zijn.
Zeker zijn de meningen verdeeld, maar ik zou even rond kijken wat een tamelijk courante interpretatie is. Natuurlijk is Wikipedia niet leidinggevend, maar er zijn meer encyclopedieën. De Britannica heeft b.v. Lord of the Rings (work by Tolkien) en Lord of the Rings (film trilogy by Jackson). En dan ben ik toch geneigd om te zeggen dat LotR doorgaans als één werk en niet als reeks beschouwd wordt.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:32 schreef humberto.tan het volgende:
[..]
Wikipedia lijkt me nou niet echt leidend voor dit soort situaties. Het uitgangspunt van de schrijver kan ook niet zonder meer de doorslag geven. J.J. Voskuil heeft Het Bureau als 1 geheel bij zijn uitgeverij ingeleverd, die heeft besloten om het als zeven losse delen uit te geven, verspreid over een periode van 4 jaar. Dat laatste zorgt er wel voor dat de boeken aanzienlijk meer op zichzelf komen te staan dan wanneer je ze in 1 keer uitgeeft.
Ook bij de literaire prijzen is er geen eenduidigheid over hoe je met dit soort gevallen om moet gaan. Toen A.F.Th. van der Heijden eindelijk klaar was met het langverwachte derde deel van zijn ooit als trilogie opgezette cyclus de Tandeloze Tijd werd dit dermate omvangrijk dat het twee boeken werden (Het hof van barmhartigheid & Onder het plaveisel het moeras) die overigens wel tegelijkertijd verschenen. Beide boeken hebben samen de gouden uil gekregen, aangezien de jury van die prijs beide boeken als 1 geheel beschouwde, terwijl de generale bankprijs het wel als 2 losse boeken zag en de prijs toekende aan onder het plaveisel het moeras.
Conclusie: de meningen zijn verdeeld, elke keuze heeft zijn voor- en nadelen.
Geeft niet, ik heb in elk geval weer even kunnen opmerken dat ik LotR een kutboek vind.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:38 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dit jaar verandert er wat dit betreft niets.
Tja, Het boek van Violet en Dood had toch mijn voorkeur! En ik wilde Reve geen zes keer vernoemen!quote:
De vraag is niet of het 1 werk is, de vraag is of het 1 boek is. Een werk kan uit meerdere boeken bestaan, maar dat is niet waar het hier om gaat, gevraagd wordt om je favoriete boeken, niet om je favoriete werken.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:44 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zeker zijn de meningen verdeeld, maar ik zou even rond kijken wat een tamelijk courante interpretatie is. Natuurlijk is Wikipedia niet leidinggevend, maar er zijn meer encyclopedieën. De Britannica heeft b.v. Lord of the Rings (work by Tolkien) en Lord of the Rings (film trilogy by Jackson). En dan ben ik toch geneigd om te zeggen dat LotR doorgaans als één werk en niet als reeks beschouwd wordt.
Die moet ik nog steeds lezen.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Tja, Het boek van Violet en Dood had toch mijn voorkeur!
Laat ik nu toevallig LotR in één boek hebben, dus dat lijkt me niet helemaal de precieze interpretatie.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:48 schreef humberto.tan het volgende:
[..]
De vraag is niet of het 1 werk is, de vraag is of het 1 boek is. Een werk kan uit meerdere boeken bestaan, maar dat is niet waar het hier om gaat, gevraagd wordt om je favoriete boeken, niet om je favoriete werken.
Maar gelukkig bieden de spelregels daarvoor uitkomst. Al vind ik de regels niet overal even consequent. Een bundeling van eerder los verschenen verhalen mag wel genoemd worden, maar een bundeling van eerder los verschenen romans niet. Dat lijkt me voor verbetering vatbaar.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Laat ik nu toevallig LotR in één boek hebben, dus dat lijkt me niet helemaal de precieze interpretatie.
Lange zinnen, hè. Toen ik een boekbespreking daarover had maakte ik zelf ook zulke lange zinnen dat ik aan het eind van mijn zin niet meer wist wat ik aan het begin had gezegd.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:10 schreef ranja het volgende:
ik heb nav de lijst van vorig jaar 2 boeken gekocht, Dorian Gray en Catcher in the rye. De laatste moet ik nog steeds lezenen de eerste vond ik bijna niet door te komen.
Over lange zinnen gesproken, niemand heeft Proust nog genoemd.quote:Op woensdag 3 september 2008 14:19 schreef wyccie het volgende:
Lange zinnen, hè. Toen ik een boekbespreking daarover had maakte ik zelf ook zulke lange zinnen dat ik aan het eind van mijn zin niet meer wist wat ik aan het begin had gezegd.
LotR heeft vorig jaar toch ook niet gewonnen.quote:Op woensdag 3 september 2008 13:09 schreef Frollo het volgende:
Als ik de reacties van Melusine, Iblis en Steven184 zo lees, pleit eigenlijk alles ervoor om LotR gewoon mee te laten doen. Al vind ik het persoonlijk een ongelofelijk slecht boek en haat ik het om het te zien winnen (wat ongetwijfeld gaat gebeuren).
Zo, Voltaire zou trots op me zijn.
De tweede leest heel makkelijkquote:Op woensdag 3 september 2008 14:10 schreef ranja het volgende:
ik heb nav de lijst van vorig jaar 2 boeken gekocht, Dorian Gray en Catcher in the rye. De laatste moet ik nog steeds lezenen de eerste vond ik bijna niet door te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |