abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53317015
Welkom bij de eerste FOK! boekentop 50 samengesteld door en voor gebruikers van FOK!

In dit topic kun je boeken nomineren voor de top 50. Het ‘reglement’ vind je hieronder.

Hoe wordt de top 50 samengesteld?
De top 50 wordt samengesteld aan de hand van de persoonlijke boeken top 20 van FOK!kers.

De punten worden op de volgende manier toegekend aan de boeken:

# 1 – 35 punten
# 2 – 30 punten
# 3 – 25 punten
# 4 – 21 punten
# 5 – 18 punten
# 6 – 15 punten
# 7 – 14 punten
# 8 – 13 punten
# 9 – 12 punten
# 10 – 11 punten
# 11 – 10 punten
# 12 – 9 punten
# 13 – 8 punten
# 14 – 7 punten
# 15 – 6 punten
# 16 – 5 punten
# 17 – 4 punten
# 18 – 3 punten
# 19 – 2 punten
# 20 – 1 punt

Nomineer je minder dan 20 boeken, dan worden de punten zodanig toegekend via het schema hierboven, dat je laagst genoteerde boek altijd maar 1 punt krijgt.
Post je bijvoorbeeld een top 10, krijgt je nummer 1 dus maar 10 punten, en bij een top 5 maar 5 punten.

Welke boeken mogen meedoen?
De top 50 is bedoeld voor boeken die in overwegende mate fictie zijn. Overwegende non-fictie en wetenschappelijke werken kunnen dus niet meedoen, net als strips.

Staat er onverhoopt toch een titel in je top 20 die niet aan dit criterium voldoet, dan telt die niet mee en geldt de puntentelling voor een onvolledige top 20, zoals hierboven beschreven.

Maximaal 25% van de boeken in je persoonlijke top mag afkomstig zijn van dezelfde schrijver (inclusief zijn of haar pseudoniemen). Staan er meer boeken van dezelfde auteur in je lijst, dan tellen alleen de hoogst genoteerde mee voor de top 50 en geldt de puntentelling voor een onvolledige top 20.

Er gelden geen beperkingen voor de nationaliteit van de auteur. Boeken uit alle landen mogen dus meedoen, mits ze aan bovenstaande eisen voldoen. Overigens is het natuurlijk wel leuk, en dit wordt door verschillende mensen ook zeer op prijs gesteld, als er ook voldoende boeken van Nederlandse of Vlaamse auteurs genomineerd worden.

Mag ik ook complete series nomineren?
Dit is een erg lastig punt, aangezien sommige series als één geheel gezien worden (zoals LOTR) en andere series prima los van elkaar gelezen kunnen worden (Kameleon, Arendsoog etc). En dan zijn er series waarbij de meningen daarover uiteenlopen (Harry Potter bijvoorbeeld).

Om onduidelijkheden verder te voorkomen, hebben we ervoor gekozen om series niet als geheel mee te laten doen. Ieder verhaal of deel van een serie dat als los boek is verschenen, kan dan ook als zodanig worden genoemd. Mocht je een hele serie hebben genomineerd of willen nomineren, dan vragen we je dus om ene keuze te maken. Nogmaals, het uitgangspunt hierbij is dat we kiezen voor duidelijkheid, hetgeen met deze oplossing het beste bereikt kan worden .

Wanneer een serie van samenhangende boeken tevens als één bundel is uitgegeven, kunnen toch alleen de losse delen worden genoemd voor de top 50.

En mogen verhalenbundels meedoen?

Een tweede vraag die nog open stond, is of en hoe verhalenbundels kunnen worden 'genomineerd'. Hoewel je een verhalenbundel doorgaans beoordeelt op het geheel der verhalen, hebben we ook hier gekozen voor helderheid. Dit betekent dat verhalenbundels ook meedoen voor de boekentop 50.

Noem je in je persoonlijke top 20 een los verhaal uit een verhalenbundel, dat niet ook als apart boek is verschenen, dan worden je punten toegekend aan de complete verhalenbundel.

Hoe kan ik mijn top 20 kenbaar maken?
Door je top 20 in dit topic te posten. Vermeld daarbij de naam van de auteur en de titel van het boek.

Is het boek van oorsprong in een vreemde taal? Vermeld dan, als je die weet, zowel de originele titel (in de originele taal) als die van de Nederlandse vertaling. In de uiteindelijke top 50 wordt geen onderscheid gemaakt tussen het oorspronkelijke boek en de vertaling ervan.

Ik wil wijzigingen aanbrengen in mijn top 20, kan dat?
Mocht je achteraf je top 20 willen aanpassen, dan kan dat door je oorspronkelijke top te quoten en aan te geven wat je wilt aanpassen.

Tot wanneer kan ik nomineren?
Je kunt je top 20 tot uiterlijk vrijdag 21 september 23:59 uur posten of wijzigen.

En wat als er onduidelijkheden ontstaan?
Mocht er onduidelijk ontstaan, bijvoorbeeld of een boek wel of niet voldoet aan de voorwaarden, dan zal ik daarover in overleg met de moderators van TTK een oordeel vellen .

Uiteraard kun je mij altijd een PM sturen, of in dit topic posten, wanneer je meent dat een bepaald boek niet in de top 50 thuishoort.

Wanneer wordt de uitslag bekend gemaakt?
Op zondag 23 september, rond 20:00 uur.
pi_53317072
verwerkte lijstjes:

0033
Just_theonedear
DancingPhoebe
Plaas
Novachoek
blue_funk
Plastic_Power
TheMagnificent
RedBloodSucker
No-P
Ikookhier
Nogeenmaarten
druide
LaFemmeObscur
Methodmich
Pien85
DaMart
Cairon
Cherrylips
Falco
Iblis
Blutec
Prupke
Pistol_Pete
Kozzmic
Thijsdetweede
Xprotagonistx
Swetsenegger
Neviathien
Locusta
Bladibladibla
Nienkew
KingKai
Lange_lans
Livelink
Razendrelevant
Simmu
Madam_Romella
Foeske
Toffe_ellende
Scylla
Troel
Andyy
Tinkepink
Verbal
Monchou
DrDarwin
Tong80
Martijn_fijn
SCH
Oddman
Rocha 01
Alwaysthebest
Dylanesque
Ringo
Babette21
Mokami
Sai
Gimmick
Teilraisiert
Wurmpje*
Thelonius
Patch
Hydex*
Jamal*
Salsanadia*
Koraalduivel*
Ancient*
HJW89
Buurvrouw_Rietman
OnderBroekenPoep
DevilsAndDust
Kyrano*
Ranja
Sasquatsch*
Steven184
Gewas
Frollo

* met openstaande opmerkingen/vragen ivm lijst die niet geheel aan spelregels voldoet (met name ivm LOTR-nominatie)

Nog niet verwerkt:
Dagonet(denkt nog na over volgorde)
Fokkerdeluxe (teveel van 1 auteur + series)
The_wicked_Witch (teveel van 1 auteur)
DevilsAndDust
Kyrano
Ranja
sasquatsch

Ik zal dit vanaf nu in deze post bijhouden. Mocht je jezelf niet terugvinden in deze lijst, maar wel een top gepost hebben, dan hoor ik dat graag. Ook ik kijk wel eens ergens overheen .

[ Bericht 17% gewijzigd door DaMart op 20-09-2007 22:19:02 ]
  donderdag 20 september 2007 @ 03:41:21 #3
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53318206
Ik wou eerst niet meedoen maar het begint nu toch te kriebelen!
  donderdag 20 september 2007 @ 09:28:16 #4
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_53320004
tvp
  donderdag 20 september 2007 @ 09:38:37 #5
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_53320208
Even gauw een tvp'tje!
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_53320434
Even mezelf herhalen .
quote:
Op woensdag 19 september 2007 23:07 schreef DaMart het volgende:
Ik zal morgen de nieuwe lijstjes weer verwerken. Vandaag even rustdag .

Voor wat betreft de Hitchhikers Guide: het lastige is dat deel 1 van de reeks dezelfde titel heeft als de complete reeks. Zoals ik al aangaf, ga ik ervan uit dat 99% van de nominaties voor THGTTG boek 1 betreffen en niet de hele serie.

Op dit moment hebben meer dan 10 mensen dit boek genoemd. Bij deze dus de oproep om even aan te geven of je de hele serie, of boek 1 van de serie bedoelt. Bedoel je de hele serie, dan graag weer even een keuze maken.

Het enige nadeel is dat we al zo dicht bij de deadline zitten, en ik hoop dan ook dat iedereen dit nog even kan aangeven .
pi_53321223
is het mischien ook een optie om de top50 te posten met en zonder lord of the rings.

want heb het vage vermoeden dat the lord of the rings bovenaan komt te staan enne tsja buiten het feit dat het een rete goed boek is ben ik dan wel benieuwd wie op nr 1 staat zonder die er tussen.
do you have the guts to smell my nuts?
  donderdag 20 september 2007 @ 10:43:56 #8
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_53321584
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:28 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
want heb het vage vermoeden dat the lord of the rings bovenaan komt te staan enne tsja buiten het feit dat het een rete goed boek is ben ik dan wel benieuwd wie op nr 1 staat zonder die er tussen.
dan kijk je toch gewoon welke daarná op de lijst staat
pi_53321731
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:43 schreef babette21 het volgende:

[..]

dan kijk je toch gewoon welke daarná op de lijst staat
ook goeie morgen.. ja dat was nie 1 van mijn slimmere opmerkingen

bedoelde meer om de "standaard" bekende boeken (schrijvers) er tussen uit te vissen om dan te kijken wie op 1 komt te staan.
JRR Tolkien, Dan Brown enz enz

als ut nou nog nie duidelijk is en ik weer een flater sla, ga ik eerst ff goed wakker worden en vanaaf nog eens typen wat ik nou presies bedoel
do you have the guts to smell my nuts?
pi_53321770
Ik zal het Excelbestand ook beschikbaar stellen, dus dan kun je er zelf uithalen wat je wil!

Ik ben overigens wel van plan om zelf een alternatieve top eruit te halen, van alleen de Nederlandse en Belgische auteurs.
  donderdag 20 september 2007 @ 11:37:19 #11
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53323033
Tsja, niks relevants te melden, maar ik hou wel graag het verdere verloop van de nominaties + uitslag bij!
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
pi_53323112
Ok, ik denk dat ik nu ook maar mijn top 20 ga posten. Zoals ik al eerder zei, zal ik de LotR niet in mijn lijst opnemen. Dit omdat ik het als 1 verhaal zie en dan een deel daarvan noemen is in mijn ogen onjuist. Hierover zullen velen uiteraard een andere mening hebben, maar ik heb hier voor gekozen.

1. De ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch (Ned) - 1992
2. De Naam van de Roos (Il nome della Rosa) - Umberto Eco (Ita) - 1980
3. De ondraaglijke lichtheid van het bestaan (NESNESITELNÁ LEHKOST BYTÍ) - Milan Kundera (Tsjech) - 1984
4. De jongen met de gestreepte pyama (The Boy In The Striped Pyjamas) - John Boyne (Ier) - 2006
5. De verborgen geschiedenis (The secret history) - Donna Tartt (VS) - 1992
6. De avonden - Gerard Reve (Ned) - 1947
7. De slinger van Foucault (Il pendolo di Foucault) - Umberto Eco (Ita) - 1988
8. Cryptonomicon (Cryptonomicon) - Neal Stephenson (VS) - 1999
9. De Stad der Zienden (Ensaio sobre a lucidez) - José Saramago (Por) - 2004
10. Kaas - Willem Elsschot (Bel) - 1933
11. Nooit meer slapen - Willem Frederik Hermans (Ned) - 1966
12. Extreem Luid & Ongelooflijk Dichtbij (Extremely Loud and Incredibly Close) - Jonathan Safran Foer (VS) - 2005
13. Karakter - Ferdinand Bordewijk (Ned) - 1938
14. De verdwaalde carnavalsvierder - Hubert Lampo (Bel) - 1990
15. 1984 (Nineteen Eighty-Four) - George Orwell (GB) - 1949
16. Hoe de soldaat de grammofoon repareert (Wie der Soldat das Grammofon repariert) - Sa¨a Stani¨ić (Bos) - 2006
17. De schaduw van de wind (La sombra del viento) - Carlos Ruiz Zafón (Spa) - 2001
18. The Tragical History of Doctor Faustus - Christopher Marlowe (GB) - 1588-1592
19. De Geestverwantschap (Ghostwritten) - David Mitchell (GB) - 1999
20. Nachttrein naar Lissabon (Nachtzug nach Lissabon) - Pascal Mercier (Zwi) - 2004
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_53323373
even een opmerking over kinderboeken:

ik heb tolkien al op mijn 10de ofzo gelezen hoor (maar ik ben altijd al een leesfreak geweest, mocht vanaf mijn 10 ofzo ook naar de volwassenenafdeling, want ik was er op de kinderafdeling gewoon helemaal doorheen) en de hobbit is toch oorspronkelijk een kinderboek?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_53325644
1. Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring/In de Ban van de Ring: De Reisgenoten - J.R.R. Tolkien
2. The Hobbit/De Hobbit - J.R.R. Tolkien
3. The Shining/De Shining - Stephen King
4. Harry Potter and the Philosopher's Stone/Harry Potter en de Steen der Wijzen - J.K. Rowling
5. Harry Potter and the Chamber of Secrets/Harry Potter en de Geheime Kamer - J.K. Rowling
6. De Dubbelganger - Tomas Ross
7. Uit de School Geklapt - Harrie Jekkers/Koos Meinderts
8. Magician/Magiër - Raymond E. Feist
9. Van Aegir tot Ymir - P. Vermeyden
  donderdag 20 september 2007 @ 14:32:44 #15
15967 Frollo
pi_53327488
1. Brett Easton Ellis - Less Than Zero (*Minder dan niks) (1985)
2. Gerard Reve - De avonden (1947)
3. Jonathan Safran Foer - Extremely Loud and Incredibly Close (*Extreem luid en ongelofelijk dichtbij) (2005)
4. Herman Brusselmans - Heden ben ik nuchter (1986)
5. Douglas Coupland - Shampoo Planet (De shampoo planeet) (1992)
6. Jhumpa Lahiri - The Namesake (De naamgenoot) (2003)
7. Thomas Rosenboom - Publieke werken (1999)
8. Michael Chabon - The Amazing Adventures of Kavalier & Clay (*De wonderlijke avonturen van Kavalier & Clay) (2000)
9. Haruki Murakami - 世界の終りとハードボイルド・ワンダーランド (*Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld) (1985)
10. Ivan Gontsjarov - Обломов (*Oblomov) (1858)
11. Michel Houellebecq - Les Particules élémentaires (*Elementaire deeltjes) (1998)
12. Donna Tartt - The Little Friend (*De kleine vriend) (2002)
13. Theo Thijssen - Kees de jongen (1923)
14. Nescio - De uitvreter/Titaantjes/Dichtertje (1911-1918)
15. J.D. Salinger - The Catcher in the Rye (*De vanger in het koren) (1951)
16. John Irving - A Prayer for Owen Meany (*Bidden wij voor Owen Meany) (1989)
17. Ronald Giphart - Ik ook van jou (1992)
18. Michael Ende - Die unendliche Geschichte (*Het oneindige verhaal) (1979)
19. Jack Vance - The Palace of Love (*Het paleis van de liefde) (1967)
20. anoniem - Mariken van Nieumeghen (ca. 1518)

Opmerkingen:
- Niet al te erg op de volgorde letten s.v.p., ik heb gewoon maar wat gedaan.
- Ik heb bewust geen auteurs dubbel. Een top 20 is al zo kort, het is zonde om er dan ook nog auteurs meerdere keren in te zetten.
- Bij niet-Nederlandse boeken staat de titel van de vertaling tussen haakjes erachter. Staat er een sterretje bij, dan heb ik deze vertaling gelezen en niet het origineel. Ik vind eigenlijk dat je boeken in hun eigen taal moet lezen, maar dat lukt vaak niet. Ten eerste omdat mijn Japans of Russisch niet zo sterk is, ten tweede omdat ook van Engelse boeken de vertaling vaak veel makkelijker in de bieb te krijgen is dan het origineel.
- Er was nét geen plaatsje in de top 20 voor onder andere Rohinton Mistry - A Fine Balance, Aldous Huxley - Brave New World, Jan Terlouw - Koning van Katoren en Louis Paul Boon - Menuet. Van A.F.Th. van der Heijden en Charles Bukowski kon ik geen specifieke titel kiezen, dus die hebben pech.

[ Bericht 7% gewijzigd door Frollo op 20-09-2007 14:37:46 ]
  donderdag 20 september 2007 @ 14:42:37 #16
15967 Frollo
pi_53327723
- Ik heb het gevoel dat ik nog heel veel vergeten ben en dat hier eigenlijk 20 andere boeken hadden moeten staan.
pi_53327746
quote:
Op donderdag 20 september 2007 09:51 schreef DaMart het volgende:
Even mezelf herhalen .

Ik zal morgen de nieuwe lijstjes weer verwerken. Vandaag even rustdag .

Voor wat betreft de Hitchhikers Guide: het lastige is dat deel 1 van de reeks dezelfde titel heeft als de complete reeks. Zoals ik al aangaf, ga ik ervan uit dat 99% van de nominaties voor THGTTG boek 1 betreffen en niet de hele serie.

Op dit moment hebben meer dan 10 mensen dit boek genoemd. Bij deze dus de oproep om even aan te geven of je de hele serie, of boek 1 van de serie bedoelt. Bedoel je de hele serie, dan graag weer even een keuze maken.

Het enige nadeel is dat we al zo dicht bij de deadline zitten, en ik hoop dan ook dat iedereen dit nog even kan aangeven .
Gedaan!
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 20 september 2007 @ 21:02:25 #18
88233 Steve
Still the best.
pi_53338765
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:28 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
Als ik zie hoe vaak 1984 is genomineerd geef ik die een goeie kans.
quote:
Op donderdag 20 september 2007 10:49 schreef OnderBroekenPoep het volgende:

[..]

ook goeie morgen.. ja dat was nie 1 van mijn slimmere opmerkingen

bedoelde meer om de "standaard" bekende boeken (schrijvers) er tussen uit te vissen om dan te kijken wie op 1 komt te staan.
JRR Tolkien, Dan Brown enz enz

als ut nou nog nie duidelijk is en ik weer een flater sla, ga ik eerst ff goed wakker worden en vanaaf nog eens typen wat ik nou presies bedoel
Hoe wil je gaan bepalen wat een bekende schrijver is en wie niet?
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_53342041
Zo, weer 7 lijstjes verwerkt . Zie ook de eerste reactie in deze topic.

Op dit moment zijn precies 750 boeken genoemd in 78 verwerkte lijstjes en het moet wel heel raar lopen, als de winnaar niet nu al bovenaan staat in de tussenstand. De top 50 is inmiddels een stuk sterker geworden, en zelfs de top 100 durf ik al representatief te noemen. Maar hopelijk komen er de komende 25,5 uur nog wel wat boekenlijsten bij .

Overigens kan de tussenstand nog wijzigen, mochten serienominaties niet worden aangepast of lijstjes afwijken van andere spelregels. Daarom hieronder even de lijstjes waar nog aandacht voor gewenst is. Mocht geen specifiek boek worden genoemd, dan valt er helaas dus een nominatie weg uit de lijst.

Series:
Kunnen de volgende mensen nog aangeven aan welk deel van de genoemde serie ze punten toekennen?

- Hydex (LOTR)
- Jamal (LOTR)
- Salsanadia (LOTR)
- Koralduivel (LOTR)
- Ancient (LOTR)
- Kyrano (LOTR)
- Sasquatsch (Tschai)

Lifters:
De volgende personen hebben The Hitchhikers Guide To The Galaxy genomineerd. Sinds gisteren weet ik dat dit een hele serie is, waarvan deel 1 ook deze titel draagt. Graag verneem ik of je het boek met deze titel of de serie (en zo ja wel deel) bedoelde. (Bij geen bericht ga ik uit van het boek.)

- Kozzmic
- xprotagonistx
- Swetsenegger
- Neviathien
- Scylla
- Martijn_Fijn
- Bladibladibla
- KingKai
- Madam_Romella
- Koraalduivel
- Buurvrouw_rietman
- DevilsAndDust
- Toffe_Ellende

Auteurs:
De volgende mensen hebben teveel boeken van 1 auteur in de lijst staan:

- The_Wicked_Witch (Anne Rice (9 ipv 5 uit 20))
- Fokkerdeluxe (Robin Hobb (2 ipv 1 uit 3))
- Don-Remon (Dan Brown (3 ipv 1 uit 5))
- Kyrano (Graham McNeill (2 ipv 3 uit 9))

Nadenkers:
Hebben de lijst nog niet in hun favoriete volgorde staan:

- Dagonet
  vrijdag 21 september 2007 @ 10:58:24 #20
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53350791
quote:
Op donderdag 20 september 2007 21:02 schreef alwaysthebest het volgende:

[..]

Als ik zie hoe vaak 1984 is genomineerd geef ik die een goeie kans.
[..]
Zo zijn er denk ik meer interessante boeken die hoog zullen staan. Extremely loud and incredibly close bijvoobeeld, en The cather in the rye (twee boeken die hoog op mijn verlanglijstje staan). Verder is ook De Avonden veel genoemd en zo zijn er nog wel een paar. Ik ben erg benieuwd!
*´¨)
pi_53352019
quote:
Op donderdag 20 september 2007 22:39 schreef DaMart het volgende:
[..]
Series:
Kunnen de volgende mensen nog aangeven aan welk deel van de genoemde serie ze punten toekennen?

- Sasquatsch (Tschai)

[..]
Gedaan!

Heb maar gekozen voor Tschai deel 1 (Een stad vol Chash), hoewel ik eigenlijk geen keuze kan maken. Dit was een van de eerste SF boeken die ik las en die heeft een diepe indruk op mij achtergelaten. Sindsdien ben ik een fan van de harde SF.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  vrijdag 21 september 2007 @ 11:58:11 #22
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_53352380
quote:
Op donderdag 20 september 2007 22:39 schreef DaMart het volgende:
de komende 25,5 uur
ik overweeg nog om De Vliegeraar erin te zetten, al ben ik pas op blz 100 en wil ik eigenlijk niets meer uit m'n lijst hebben
  vrijdag 21 september 2007 @ 12:10:17 #23
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53352718
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 11:58 schreef babette21 het volgende:

[..]

ik overweeg nog om De Vliegeraar erin te zetten, al ben ik pas op blz 100 en wil ik eigenlijk niets meer uit m'n lijst hebben
Ja, we moeten dit volgend jaar maar weer herhalen. Ben nu ook in een boek bezig wat misschien in mijn toekomstige lijst zou komen te staan (what is the what van Dave Eggers) en zoals ik al zei heb ik meer goed gewaardeerde boeken op mijn verlanglijstje staan. Interessant om dus volgend jaar opnieuw een nieuwe top 50 samen te stellen!
*´¨)
  vrijdag 21 september 2007 @ 14:06:40 #24
13973 ranja
image means nothing
pi_53356053
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 10:58 schreef Foeske het volgende:
en The cather in the rye (twee boeken die hoog op mijn verlanglijstje staan).
daar ben ik ook wel benieuwd naar geworden.
pi_53356694
1. Amy Tan - The Hundred Secret Senses
2. Neil Gaiman - Anansi Boys
3. Neil Gaiman - Neverwhere
4. Hector Malot - Alleen op de Wereld
5. Stephen King - Misery
6. Neil Gaiman - American Gods
7. Dan Brown - The Da Vinci Code
8. Amy Tan - The Bonesetters Daughter
9. Neil Gaiman - Stardust
10. Emily Brontë - Wuthering heights
11. Theo Thijssen - Kees de Jongen