Het lastige is alleen, dat als die vier boeken als één worden beschouwd, de discussie over LOTR ook weer zal oplaaien. Ook dat vinden sommige mensen namelijk één geheel. Het blijft dus lastigquote:Op zondag 16 september 2007 21:15 schreef Ringo het volgende:
[..]
Misschien ook wel. Ben in elk geval erg benieuwd.
[..]
De Boeken der Kleine Zielen is verdeeld over 4 'boeken' (in het Verzameld Werk zitten deel I en II in één uitgave, en deel III en IV) maar het is zeker wel één coherent geheel.
Het zou niet passen bij de aard van het werk om de delen los te beschouwen.
http://www.dbnl.org/tekst/coup002boek01_01/colofon.htm
Ik begrijp het punt.quote:Op zondag 16 september 2007 23:28 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het lastige is alleen, dat als die vier boeken als één worden beschouwd, de discussie over LOTR ook weer zal oplaaien. Ook dat vinden sommige mensen namelijk één geheel. Het blijft dus lastig.
Hij heeft zelfs zijn eigen topicquote:Op maandag 17 september 2007 09:32 schreef simmu het volgende:
uhm, ik post het hier maar, omdat hier de liefhebbers komen.
in memoriam: robert jordan: gister overleden, helaas tijdens het schrijven van het laatste deel van de wheel of time serie
http://slashdot.org/articles/07/09/17/0243230.shtml
Je moet een van de drie boeken uit de reeks kiezen (Zie de OP).quote:Op maandag 17 september 2007 19:52 schreef Buurvrouw_Rietman het volgende:
11. The lord of the rings- JRR Tolkien
of alle 3 maar dan vallen je 19 en 20 er afquote:Op maandag 17 september 2007 19:59 schreef alwaysthebest het volgende:
Je moet een van de drie boeken uit de reeks kiezen (Zie de OP).
LOTR aangepast, The Hitchhikers Guide To The Galaxy bestaat geloof ik wel uit meerdere delen maar ik heb alleen deel 1 gelezen die ook deze titel heeft.quote:Op maandag 17 september 2007 19:59 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Je moet een van de drie boeken uit de reeks kiezen (Zie de OP).
edit: en zo te zien bestaat The Hitchhikers Guide To The Galaxy ook uit meerdere boeken?
quote:Op maandag 17 september 2007 19:59 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
edit: en zo te zien bestaat The Hitchhikers Guide To The Galaxy ook uit meerdere boeken?
Niet?quote:Op maandag 17 september 2007 20:44 schreef DaMart het volgende:
[..]
![]()
Edit: ik ben hem alleen nog als één boek tegengekomen.
quote:The books are described as "a trilogy in five parts", having been described as a trilogy on the release of the third book, and then a "trilogy in four parts" on the release of the fourth book.
Boekmeter vermeldt hem als één boek, terwijl LOTR als aparte titels worden genoemd.quote:Op maandag 17 september 2007 21:41 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Niet?
Ik heb hem nooit gelezen maar las dit op de wiki:
[..]
Verwerktquote:Op maandag 17 september 2007 09:47 schreef Teilrasiert het volgende:
@DaMart: Ik heb In de ban van de ring als bundel en zie dit eigenlijk als 1 boek, maar goed, mocht ik er 1 kiezen, dan ga ik voor De Reisgenoten (het eerste deel dus)
Ja hoor, hij doet mee en is verwerkt. Je #19 en 20 zijn door LOTR alleen buiten de punten gevallenquote:Op maandag 17 september 2007 14:03 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
snatver kan ie nog mee doen mijn herziende lijstje?
mocht de lord of the rings niet als 1 boek gezien worden dan deel 1 op 1 deel 2 op 2 deel 3 op 3 en de rest van de lijst opschuiven maar.
Verwerkt.quote:Op maandag 17 september 2007 17:44 schreef HJW89 het volgende:
<top 20>
Ook verwerkt (de aangepaste versie)quote:Op maandag 17 september 2007 19:52 schreef Buurvrouw_Rietman het volgende:
<top 20>
Die had ik gisteren even over het hoofd gezienquote:Op maandag 17 september 2007 01:28 schreef frankthetank het volgende:
1. Lovecraft (Nooit totale boeken uitgebracht maar wel bundels die momenteel als boeken worden gezien)
Ik neem aan dat het de schrijver H.P. Lovecraft is. Ik heb ook een boek met een hele collectie korte verhalen van hem. Niet allemaal even makkelijk door te komen... net als Poe, scifi en fantasy betekende in 1900 heel wat anders dan in 2000quote:Op dinsdag 18 september 2007 20:18 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die had ik gisteren even over het hoofd gezien. Maar kun je misschien ook een auteur noemen?
Een eervolle vermelding wordt t danquote:Op dinsdag 18 september 2007 22:43 schreef DancingPhoebe het volgende:
Eigenlijk wil ik Robert Jordan nog wel postuum eren met een vermelding voor de wheel of time serie.... Maar dat zou emotionele lijstvervalsing zijn aangezien ik toen ie nog niet dood was er niet eens aan dacht...
Raar, the guide als trilogie in 5 delen is nooit als 1 verhaal geschreven terwijl de LOTR dat duidelijk wel is.quote:Op maandag 17 september 2007 22:03 schreef DaMart het volgende:
[..]
Boekmeter vermeldt hem als één boek, terwijl LOTR als aparte titels worden genoemd.
Bij de Bruna wordt hij ook aangeboden: als één boekquote:Op woensdag 19 september 2007 00:16 schreef ranja het volgende:
Ik zou boekmeter niet als doorslaggevend criterium gebruiken
dat zal alleen deel 1 zijn dan denk ik? 216 paginas...quote:Op woensdag 19 september 2007 07:44 schreef DaMart het volgende:
[..]
Bij de Bruna wordt hij ook aangeboden: als één boek. Dus daar ga ik dan ook op af
Op Bol.com staat inderdaad ook een (Engelstalige) 5-box set. Dit is dus weer een grijs gebied, en als je consequent wil zijn, zou je, net als bij LOTR, dus een keuze uit één van de vijf boeken moeten maken. Aan de andere kant heb ik het idee dat de meeste mensen sowieso boek 1 (waarop ook de film gebaseerd is) bedoelenquote:Op woensdag 19 september 2007 08:40 schreef ranja het volgende:
[..]
dat zal alleen deel 1 zijn dan denk ik? 216 paginas...
betere bron is een site als http://www.fantasticfiction.co.uk/a/douglas-adams/
Zo dan graag, DaMart.quote:Op woensdag 5 september 2007 23:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
1 Catcher in the rye - J.D. Salinger (De vanger in het graan)
2 Pride and Prejudice - Jane Austen (Trots en Vooroordeel)
3 Emma - Jane Austen (euh, Emma dus)
4 The curious incident with the dog in the night time - Mark Haddon (Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht)
5 Le petit Prince - Antoine de Saint-Exupery (De kleine prins)
6 De kleine blonde dood - Boudewijn Büch
7 Van oude mensen, de dingen, die voorbij gaan - Louis Couperus
8 Terug tot Ina Damman - Simon Vestdijk
9 De heksen - Roald Dahl
10 Lanseloet van Denemerken - ?
11 Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
12 Mijn jeugd - Constantijn Huygens
13 Sense and Sensibility - Jane Austen (Verstand en onverstand)
14 Ilias - Homerus
15 Dafnis en Chloë - Longus
16 Harry Potter en de gevangene van Azkaban - J.K. Rowling
17 Harry Potter en de vuurbeker - J.K. Rowling
18 Harry Potter en de orde van de feniks - J.K. Rowling
19 Hitchhikers guide to the galaxy - Douglas Adams
20 Harry Potter and the deathly hallows - J.K. Rowling
Dat mag je, ik pas 't even aan. Dank je.quote:Op woensdag 19 september 2007 14:10 schreef Frollo het volgende:
Mag ik even de wijsneus uithangen, DevilsAndDust? Het moet zijn: Van oude mensen de dingen die voorbij gaan, zonder 'en'.
Ah, je hebt er nu zelfs de komma's tussengezet van de uitgave van 1906.quote:Op woensdag 19 september 2007 14:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dat mag je, ik pas 't even aan. Dank je..
Die herdrukt is als Salamander, en die heb ik.quote:Op woensdag 19 september 2007 14:20 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ah, je hebt er nu zelfs de komma's tussengezet van de uitgave van 1906.
De meeste mensen bedoelen inderdaad waarschijnlijk deel 1, maar als de LOTR wordt gescheiden dan moet deze zeker gescheiden worden. Overigens zal ik de LOTR niet opnemen in mijn lijst omdat het verhaal gescheiden moet worden, terwijl het anders waarschijnlijk wel op een top5 notering had kunnen rekenen.quote:Op woensdag 19 september 2007 09:16 schreef DaMart het volgende:
[..]
Op Bol.com staat inderdaad ook een (Engelstalige) 5-box set. Dit is dus weer een grijs gebied, en als je consequent wil zijn, zou je, net als bij LOTR, dus een keuze uit één van de vijf boeken moeten maken. Aan de andere kant heb ik het idee dat de meeste mensen sowieso boek 1 (waarop ook de film gebaseerd is) bedoelen.
Maar ik zal jouw link vanavond (voor zover ik dan thuis ben) of anders morgen nog even doorlezen. Lijkt me alleen een beetje kort dag voor iedereen om nog een keuze te maken, helemaal als het voor velen niet duidelijk was/is dat er meerdere delen zijn. Misschien dat we dan gewoon standaard moeten zeggen dat deel 1 genomineerd is.