Natuurlijk mag iedereen zelf bepalen welke boeken hij of zij nomineert. We willen natuurlijk zoveel mogelijk nominaties, zodat we een volledige top 50 kunnen makenquote:Op zondag 2 september 2007 19:52 schreef DancingPhoebe het volgende:
Nou ik heb bizar veel gelezen heur. Zat alleen een heleboel bij wat totaal niet is blijven hangen, juist misschien wel ómdat ik zoveel gelezen heb dat er maar weinig boeken zijn die er echt uitsprongen.
Hoezo niet? Als je dat leuke boeken vond, waar je veel van hebt genoten, kunnen ze toch in je top komen. Het hoeft niet allemaal cultureel verantwoord te zijn.quote:Op maandag 3 september 2007 16:23 schreef Foeske het volgende:
(ik kan moeilijk mijn lijst alleen volmaken met Tolkien en Rowling)
Nieuwe en nu complete lijst. De lijst is niet zuiver "wat vind ik 's werelds 20 beste boeken". Ik heb er boeken op gezet die ik óf heel goed vind, waarvan ik vind dat de schrijver toch minstens één keer in de lijst moet voorkomen, óf waar ik prettige herinneringen aan heb.quote:Op zondag 2 september 2007 16:50 schreef DancingPhoebe het volgende:
1. Bidden wij voor Owen Meany - John Irving
2. Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
3. Hotel New Hampshire - John Irving
4. Being There - Jerzy Kosinski
5. Elementaire deeltjes (Les Particules élémentaires) - Houellebecq
6. De verborgen geschiedenis (The Secret History)- Donna Tart
7. Catch 22- Joseph Heller
quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:15 schreef Plaas het volgende:
Het is lastig, en ik blijf schuiven, maar hier doe ik het dan maar voor:
11.Bijbel – God
Het waren pseudoniemenquote:Op dinsdag 4 september 2007 22:19 schreef Apotheose het volgende:
[..]
die hebben toch profeten en weet ik t allemaal geschreven. God zelf niet dacht ik.
Ik wil het niet nog lastiger maken, maar je hebt een dubbele nummer 11quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:03 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Nieuwe en nu complete lijst. De lijst is niet zuiver "wat vind ik 's werelds 20 beste boeken". Ik heb er boeken op gezet die ik óf heel goed vind, waarvan ik vind dat de schrijver toch minstens één keer in de lijst moet voorkomen, óf waar ik prettige herinneringen aan heb.
Dit is em geworden:
1. Bidden wij voor Owen Meany - John Irving
2. Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
3. Hotel New Hampshire - John Irving
4. Being There - Jerzy Kosinski
5. Catcher in the Rye - JD Salinger
6. Elementaire deeltjes (Les Particules élémentaires) - Houellebecq
7. De verborgen geschiedenis (The Secret History)- Donna Tart
8. Catch 22- Joseph Heller
9. Life of Pi - Yann Martel
10. Das parfum (Het parfum)- Patrick Süskind
11. De wereld volgens Garp - John Irving
11. De ontnuchtering - Kate Chopin
12. Leven en wandel van Michael K. (Life and times of Michael K.) - J. M. Coetzee
13. Platform - Houellebecq
14. Het huis van de Moskee - Kader Abdollah
15. De kleine blonde dood - Boudewijn Büch
16. De Kroongetuige - Maarten het Hart
17. De Passievrucht - Karel Glastra van Loon
18. OVer de rand van de wereld - Tim Winton
19. Knielen op een bed violen - Jan Siebelink
20.Joris en de vos - DIeuwke Winsemius
Wacht... Ik ga hem wel even editen dan (mission impossible, maar ik doe mijn best)quote:Op dinsdag 4 september 2007 23:30 schreef DaMart het volgende:
Ik heb verwerkt, de top 20-lijsten van:
0033
Just_theonedear
DancingPhoebe
Plaas
Novachoek
De lijst van blue_funk heb ik nog niet verwerkt, omdat in de brainstormtopic de puntentelling van lijsten zonder volgorde zal worden verdeeld.
Morgenavond verwerk ik alles wat na nu nog binnenkomt of bewerkt wordt, dus neem gerust de tijd. Als je het 22 september maar weetquote:Op dinsdag 4 september 2007 23:43 schreef blue_funk het volgende:
[..]
Wacht... Ik ga hem wel even editen dan (mission impossible, maar ik doe mijn best)
quote:Op woensdag 5 september 2007 21:43 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ga ook even nadenken en zo.
Ik zal deze lijst morgen verwerken. Alle andere lijsten voor deze zijn reeds in de top 50 verwerkt.quote:Op woensdag 5 september 2007 23:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ok, here we go. Ik heb alleen gekeken naar de indruk die boeken op me achterlieten, niet naar de 'literaire waarde' ervan.
1 Catcher in the rye - J.D. Salinger (De vanger in het graan)
2 Pride and Prejudice - Jane Austen (Trots en Vooroordeel)
3 Emma - Jane Austen (euh, Emma dus)
4 The curious incident with the dog in the night time - Mark Haddon (Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht)
5 Le petit Prince - Antoine de Saint-Exupery (De kleine prins)
6 De kleine blonde dood - Boudewijn Büch
7 Van oude mensen en de dingen die voorbij gaan - Louis Couperus
8 Terug tot Ina Damman - Simon Vestdijk
9 De heksen - Roald Dahl
10 Lanseloet van Denemerken - ?
11 Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
12 Mijn jeugd - Constantijn Huygens
13 Sense and Sensibility - Jane Austen (Verstand en onverstand)
14 Harry Potter en de steen der wijzen - J.K. Rowling
15 Harry Potter en de geheime kamer - J.K. Rowling
16 Harry Potter en de gevangene van Azkaban - J.K. Rowling
17 Harry Potter en de vuurbeker - J.K. Rowling
18 Harry Potter en de orde van de feniks - J.K. Rowling
19 Harry Potter en de halfbloedprins - J.K. Rowling
20 Harry Potter and the deathly hallows - J.K. Rowling
Ha! Ik heb alle Harry Potters gelezen, vond ze allemaal geweldig, en als ze in m'n lijst moeten om te zorgen dan Catcher de volle mep aan punten krijgt, dan so be it.
Ai. Dan zal ik er nog even 2 bij moeten verzinnen. Zonde eigenlijk, want dan worden dat titels waar ik zolang over na heb zitten denken dat van enige indruk achtergelaten hebben eigenlijk al geen sprake meer is. Ik verander 't nog, wil je wachten met het verwerken?quote:Op woensdag 5 september 2007 23:21 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik zal deze lijst morgen verwerken. Alle andere lijsten voor deze zijn reeds in de top 50 verwerkt.
Alleen mag maximaal 25% van de boeken in je top 20 van dezelfde auteur afkomstig zijn. Dat is naar aanleiding van de brainstorm toegevoegd. Zeven Harry Potter's zijn er dan net twee teveel [afbeelding].
Ik heb toch niet eerder dan vanavond tijd om weer wat lijsten te gaan verwerken, dus ik zal wachten op je aangepaste lijstquote:Op woensdag 5 september 2007 23:46 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ai. Dan zal ik er nog even 2 bij moeten verzinnen. Zonde eigenlijk, want dan worden dat titels waar ik zolang over na heb zitten denken dat van enige indruk achtergelaten hebben eigenlijk al geen sprake meer is. Ik verander 't nog, wil je wachten met het verwerken?
Nee, Nescio komt zekers ook terug in mijn top.quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:26 schreef Plaas het volgende:
ben ik nu de enige die Nescio zo goed vindtIk had toch verwacht dat er meer liefhebbers op Fok zouden zitten...
Ik neem aan dat de drie boeken die samen de Lord of the Rings vormen als drie aparte boeken worden beschouwd?quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:59 schreef hydex het volgende:
oke komt ie
1. Paulo Coelho - De alchemist
2. James Redfield - De celestijnse belofte
3 J.R.R. Tolkien - Lord of the Rings
Goeie vraag. Het is geschreven als een werk, maar het is zowel apart in drie delen, als in zijn geheel gepubliceerd.quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:05 schreef Foeske het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de drie boeken die samen de Lord of the Rings vormen als drie aparte boeken worden beschouwd?
Lijkt me ook. Kan de TS hier ff uitsluitels overgeven.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:19 schreef oddman het volgende:
Wat is dit gezanik over LotR, dat dat opeens 3 boeken zijn? 't Is gewoon 1 unit, hoor.
Net als A Dance to the Music of Time.
En The HitchHiker's Guide to the Galaxy.
Dat is een serie van elf boeken (of 12, ligt eraan wat je mee wilt tellen)..... Ik zal binnenkort ook es gaan brainstormen met mezelfquote:Op vrijdag 7 september 2007 14:47 schreef Jamal het volgende:
9 Robert Jordan - Wheel of Time series
En Harry Potter?quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:19 schreef oddman het volgende:
Wat is dit gezanik over LotR, dat dat opeens 3 boeken zijn? 't Is gewoon 1 unit, hoor.
Net als A Dance to the Music of Time.
En The HitchHiker's Guide to the Galaxy.
En andere fantasyseries... ik stel voor dat we alle series classificeren als 1 unit.quote:
Dan Brown ook nietquote:Op vrijdag 7 september 2007 17:46 schreef nogeenmaarten het volgende:
Harry Potter is toch niet zo geweldig???
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Hmm, ok, het leest lekker weg en je wordt makkelijk betrokken bij het verhaal en de spelers, evenals bij Potter...quote:
Kunnen poezie bundels wel worden genomineerd, en wat betreft verzamelbundels van 1 of meerdere schrijvers/ dichters/ (korte verhalen)schrijvers en van cursiefjes etcetera?quote:Welke boeken mogen meedoen?
De top 50 is bedoeld voor boeken die in overwegende mate fictie zijn. Overwegende non-fictie en wetenschappelijke werken kunnen dus niet meedoen, net als strips.
Er staan nog wat punten open: Fok! boeken top ?? Brainstormtopicquote:Op vrijdag 7 september 2007 18:11 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Kunnen poezie bundels wel worden genomineerd, en wat betreft verzamelbundels van 1 of meerdere schrijvers/ dichters/ (korte verhalen)schrijvers en van cursiefjes etcetera?
die is toch niet als los boek verschenen, maar als onderdeel van een korte verhalen bundel?quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:11 schreef nienkew het volgende:
Ai, dit is best lastig. Lees per maand 3 a 4 boeken, maar welke ik nu het mooiste vind.. Dit is mijn poging:
1. Shawshank Redemption - Stephen King.
Rofl.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:24 schreef Mainport het volgende:
Ik heb Tolstoj nog niet langs zien komen, noch Dostojevski. Om over Balzac en Shakespeare nog maar te zwijgen!
Edit: Druide, wat doe je
Dostojevski was al wel genoemd hoorquote:Op vrijdag 7 september 2007 18:24 schreef Mainport het volgende:
Ik heb Tolstoj nog niet langs zien komen, noch Dostojevski. Om over Balzac en Shakespeare nog maar te zwijgen!
Het verhaal is afkomstig uit het boek Different Seasons. De oorspronkelijke titel is ook Rita Hayworth and Shawshank Redemption.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:27 schreef ranja het volgende:
die is toch niet als los boek verschenen, maar als onderdeel van een korte verhalen bundel?
Thanks (en excuus dat ik in dit topic reageerde i.p.v. die andere topic.... maar dat is het nadeel van direct op FP hierheen te worden gestuurd).quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:22 schreef DaMart het volgende:
[..]
Er staan nog wat punten open: Fok! boeken top ?? Brainstormtopic
Weet je zeker dat het er vijf waren?quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:38 schreef KingKai het volgende:
(1) Douglas Adams - Alle vijf de delen van "The Hitchhikers Guide To The Galaxy" trilogie
(Het Transgalactische Liftershandboek?)
quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:24 schreef Mainport het volgende:
Shakespeare-lover is presentquote:Op vrijdag 7 september 2007 17:22 schreef bladibladibla het volgende:
11. Much ado about nothing - William Shakespeare
Dan nog zouden wij voorlopig de enige twee zijn.quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:35 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Nee, Nescio komt zekers ook terug in mijn top.
Ooh ja ordinary people! Dat boek heeft op mij ook wel indruk gemaakt. Het was een verplicht boekenlijst boek en iedereen haatte het. Ik had het in een poep en en zucht uit en genoot echt van de lessen die we aan dat boek hebben besteed.quote:Op vrijdag 7 september 2007 20:21 schreef livelink het volgende:
1.Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman
2.Om het rood van de krijger - Rosemary Sutcliff
3.De Vliegeraar - Khaleid Hosseini
4.De Herfst zal schitterend zijn - Jan Siebelink
5.De taal der liefde - Gerard Reve
6.Jonathan, laat je niet kisten - K.M. Peyton
7.De Tillermanboeken - Cynthia Voigt
8.Meester van de Zwarte Molen - O. Preussler
9.Hersenschimmen - J. Bernlef
10.Duizend schitterende zonnen - Khaleid Hosseini
11.In de ban van de ring - Tolkien
12.Hallo meneer God..... met Anna - Fynn
13.Ordinary people - Judith Guest
14.Triomf van de verschroeide aarde - Thea Beckman
15.Harry Potter en de gevangene van Azkaban - J.K. Rowling
16.Het duister dat ons scheidt - Renate Dorrestein
17.Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
18.Het boek Dina - Herbjorg Wassmo
19.Het kleine huis aan de rivier - Laura Ingalls Wilder
20.De kleine Nicolaas - Rene Goscinny en Jean-Jacques Sempe
Dat is non-fictie, toch?quote:Op vrijdag 7 september 2007 23:59 schreef Locusta het volgende:
16. Tot het laatste uur - Traudl Junge
Wat Isa zegt!quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:32 schreef Isabeau het volgende:
Ik moet nog even nadenken, maar er staat al héél veel inspiratie in de reeds geplaatste lijstjes
...wat toneelstukken zijn en geen boekenquote:Op vrijdag 7 september 2007 17:22 schreef bladibladibla het volgende:
4. The importance of being earnest - Oscar Wilde
11. Much ado about nothing - William Shakespeare
Klopt, maar je kan het natuurlijk ook zien als een dialoog tussen veel mensen van +200 pagina'squote:Op zaterdag 8 september 2007 09:43 schreef Verbal het volgende:
[..]
...wat toneelstukken zijn en geen boeken
V.
Dat kan ook, maar ik dacht: kom ik merk het even opquote:Op zaterdag 8 september 2007 10:47 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Klopt, maar je kan het natuurlijk ook zien als een dialoog tussen veel mensen van +200 pagina's
Een vrij strenge boekenlijstquote:En wat is een boeken top 50 nou zonder Shakespeare?
Prima, we wachten het af.quote:EDIT: Heb de kwestie even voorgelegd in het brainstorm-topic![]()
Volgens dit criteria zou een toneelstuk dus wel mogenquote:Op zaterdag 8 september 2007 11:03 schreef DaMart het volgende:
Zijn die toneelstukken ook in boekvorm gepubliceerd en verkrijgbaar in de boekwinkel? Dan vind ik dat ze gewoon genoemd kunnen worden. Het belangrijkste is dat er een verhaal wordt verteld, wat je kan lezen.
Hmmm.... ja, maar volgens mij wel een beetje "geromantiseerd"quote:
Ik heb even via Google naar dit boek gezocht, en zie dat het voornamelijk autobiografisch is. Het criterium om boeken mee te laten doen, is dat het in overwegende mate fictief is. Ik ben dus bang dat deze titel niet mee kan doenquote:Op zaterdag 8 september 2007 12:06 schreef Locusta het volgende:
[..]
Hmmm.... ja, maar volgens mij wel een beetje "geromantiseerd"![]()
Naja, ik laat het aan de mensen hier wel over of hij mee mag tellen, of niet
Zal ff kijkenquote:Op zaterdag 8 september 2007 12:19 schreef DaMart het volgende:
Ik heb even via Google naar dit boek gezocht, en zie dat het voornamelijk autobiografisch is. Het criterium om boeken mee te laten doen, is dat het in overwegende mate fictief is. Ik ben dus bang dat deze titel niet mee kan doen. Misschien kun je dit boek vervangen door een ander boek in je lijstje?
Boek op nummer 16 vervangen door: De co-assistent - Anne Hermansquote:Op vrijdag 7 september 2007 23:59 schreef Locusta het volgende:
Hmmmm, moeilijk moeilijk hoor.... ik zal vast wel weer het e.e.a. vergeten zijn () maar dit zijn de boeken die het eerste in me opkwamen:
1. Karakter - F. Bordewijk![]()
2. Het Bernini mysterie - Dan Brown
3. Kinderen van moeder Aarde - Thea Beckman
4. De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
5. Romanitas - Sophie McDougall
6. Keizers sterven niet in bed - Fik Meijer
7. Macht - Fik Meijer
8. Polo - Jilly Cooper
9. De naam van de roos - Umberto Eco
10. Harry Potter en de vuurbeker - J.K. Rowling
11. Alles is eventueel - Stephen King
12. Het Messias mysterie - Andreas Eschbach
13. De Heeren van de thee - Hella Haasse
14. Het Gulden Vlies van Thule - Thea Beckman
15. Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman
16. Tot het laatste uur - Traudl Junge
17. De zwarte met het witte hart - Arthur Japin
18. Komt een vrouw bij de dokter - Kluun
19. Het Geheim - Anna Enquist
20. Het Gouden Ei - Tim Krabbe
![]()
Aangezien dat een discussiepunt is, ben ik daarover nog in overleg met de moderators. We komen er op terugquote:Op zaterdag 8 september 2007 13:21 schreef simmu het volgende:
mag je ook series noemen?
dus bv tolkien: 'lord of the rings" op 1 nummer?
11. Headcrusher - Alexander Garros Aleksei Evdokimov.quote:1. Dune - Frank Herbert.
2. American Psycho - Brett Easton Ellis.
3. Do Androids Dream of Electric Sheep (Bladerunner) - Phillip K. Dick.
4. The Picture of Dorian Gray - Oscar Wilde.
5. Dying Inside - Robert Silverberg.
6. Het Oneindige Verhaal - Michael Ende.
7. The Possibility of an Island - Michel Houellebecq.
8. Stand on Zanzibar - John Brunner.
9. Alice through the looking glass - Lewis Carroll.
10. Generation X - Douglas Coupland.
De Da Vinci Code valt nèt buiten mijn top20!quote:Op zaterdag 8 september 2007 16:02 schreef Martijn_fijn het volgende:
Opvallend weinig liefhebbers van (literaire) thrillers op Fok.![]()
Pluk van de Petteflet in je lijstje maakt veel goed, jeugdsentiment.quote:Op zaterdag 8 september 2007 16:04 schreef Falco het volgende:
[..]
De Da Vinci Code valt nèt buiten mijn top20!
Ik heb juist expres nergens anders naar gekeken. Maar nu k zo rond aan het kijken ben, zie ik wel een aantal boeken die bij mij eigenlijk ook wel een plaatsje hadden verdiend.quote:Op zaterdag 8 september 2007 16:48 schreef Iblis het volgende:
Ik vind het eensdeels verleidelijk om ’s andersmans top 20 te bekijken om goede ideeën op te doen, en vooral geen boeken te vergeten, maar anderdeels is het toch ook wel een beetje te makkelijk om je er te veel door te laten beïnvloeden, edoch, hier komt het.
Ik haal de 20 niet, zo uit m'n hoofd, maar als ik mijn nummer 1 dus normaal wil laten meetellen kan ik het beste de resterende nummers opvullen met willekeurige titels? Klinkt vreemd-achtig.quote:Nomineer je minder dan 20 boeken, dan worden de punten zodanig toegekend via het schema hierboven, dat je laagst genoteerde boek altijd maar 1 punt krijgt.
Post je bijvoorbeeld een top 10, krijgt je nummer 1 dus maar 10 punten, en bij een top 5 maar 5 punten
Als je geen top 20 kunt maken, omdat je minder dan 20 boeken gelezen hebt, tja, dan is het relatief makkelijk voor een boek om op nummer 1 te komen. Als je maar één boek hebt gelezen, dan zal dat, hoe goed of slecht het is, in ieder geval op nummer één komen. Dat is niet veel zeggend. Heb je maar 10 boeken gelezen, dan komen ze allemaal in de top 10. Als je een 11e boek leest, en je top 10 is dan nog steeds hetzelfde, dan zegt dat al wat meer. Kortom, het lijkt me goed om top 10's minder te waarderen om deze redenen.quote:Op zaterdag 8 september 2007 17:13 schreef xprotagonistx het volgende:
[..]
Ik haal de 20 niet, zo uit m'n hoofd, maar als ik mijn nummer 1 dus normaal wil laten meetellen kan ik het beste de resterende nummers opvullen met willekeurige titels? Klinkt vreemd-achtig.
Je hebt tweemaal Philip Roth met 'Het complot tegen Amerika' op 9 en 11. Zonde als daardoor de avonden niet alle punten krijgt.quote:Op zaterdag 8 september 2007 18:37 schreef SCH het volgende:
1. Gerard Reve - De Avonden
2. W. F. Hermans - Onder professoren
3. Maarten 't Hart - Een vlucht regenwulpen
4. Patrick Susskind - Het parfum
5. Tom Wolfe - The Bonfire of the Vanities
6.Donna Tartt - De verborgen geschiedenis
7. Veronica Hazelhoff - De bijenkoningin
8. Aidan Chambers - Je moet dansen op mijn graf
9. Philip Roth - Het complot tegen Amerika
10. J.K. Rowling - Harry Potter (de serie, anders deel 5)
11. Philip Roth - Het complot tegen Amerika
12. John Irving - De wereld volgens Garp
13. David Leavitt - Terwijl Engeland slaapt
14. Mark Haddon - Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht
15. Renate Dorrestein - Het duister dat ons scheidt
16. J. M. Coetzee - In ongenade
17. Pier Paolo Pasolini - Meedogenloos bestaan
18. Chaim Potok - Mijn naam is Asjer Lev
19. Joost Zwagerman - Chaos en Rumoer
20. H.W. Roos - De Kameleon (hele reeks)
Heb per schrijver maar 1 boek geplaatst en verder gelet op een aardige mix van Nederlandse en buitenlandse literatuur en jeugdliteratuur.
De Fik Meijer-boeken zijn ook geen fictie. (Sorry dat je nu weer twee nieuwe titels moet zoekenquote:Op zaterdag 8 september 2007 13:01 schreef Locusta het volgende:
Boek op nummer 16 vervangen door: De co-assistent - Anne Hermans
Thanx, lijst aangepastquote:Op zaterdag 8 september 2007 19:58 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je hebt tweemaal Philip Roth met 'Het complot tegen Amerika' op 9 en 11. Zonde als daardoor de avonden niet alle punten krijgt.
En scripts in boekvorm ook?quote:Op zaterdag 8 september 2007 11:46 schreef bladibladibla het volgende:
Uit het brainstorm-topic:
[..]
Volgens dit criteria zou een toneelstuk dus wel mogen
Wat mij betreft is het criterium dat het om verhalen moet gaan die iedereen zo bij de boekwinkel in boekvorm zou kunnen kopen. Dus als het in scriptvorm is uitgegeven, zie ik geen reden waarom het niet mee zou kunnen doenquote:
Je haalt me de woorden uit mijn toetsenbord!quote:Op zaterdag 8 september 2007 17:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je geen top 20 kunt maken, omdat je minder dan 20 boeken gelezen hebt, tja, dan is het relatief makkelijk voor een boek om op nummer 1 te komen. Als je maar één boek hebt gelezen, dan zal dat, hoe goed of slecht het is, in ieder geval op nummer één komen. Dat is niet veel zeggend. Heb je maar 10 boeken gelezen, dan komen ze allemaal in de top 10. Als je een 11e boek leest, en je top 10 is dan nog steeds hetzelfde, dan zegt dat al wat meer. Kortom, het lijkt me goed om top 10's minder te waarderen om deze redenen.
En als je 20 boeken hebt gelezen, welnu, dan kun je toch ook wel een top 20 maken?
Nee, we zijn er nog mee bezig. Helaas is niet iedereen 24 uur per dag bereikbaarquote:Op zaterdag 8 september 2007 19:44 schreef simmu het volgende:
al iets bekend over of series ook in zn geheel mogen?
Er komt geen aparte kinderboeken top 50. Die doen gewoon mee in de totale lijstquote:Op zaterdag 8 september 2007 20:52 schreef Troel het volgende:
Komt er een aparte kinderboeken top 50 of mag ik die ook gewoon noemen wetende dat ze er nooit doorkomen?
Dit is emquote:Op dinsdag 4 september 2007 22:15 schreef Plaas het volgende:
Het is lastig, en ik blijf schuiven, maar hier doe ik het dan maar voor:
1.De Uitvreter, Dichtertje, Titaantjes - Nescio
2.De vernuftige edelman Don Quichot van la Mancha - Miguel de Cervantes Saavedra
3.De Avonden - Gerard Reve
4.Die Leiden des jungen Werthers - Goethe
5.Menuet - L.P. Boon
6.Nooit meer slapen - W.F. Hermans
7.Blokken - F. Bordewijk
8.Dubliners - James Joyce
9.Mijn kleine oorlog - L. P. Boon
10. Kees de Jongen - Theo Thijssen
11.Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan - Louis Couperus
12.Bijbel - God
13.Boerenpsalm - Felix Timmermans
14.Geheimen van het wilde woud - Tonke Dragt
15.Karakter - Bordewijk
16.Kaas - Willem Elsschot
17.Das Schloss - Franz Kafka
18.Die Verwandlung- Franz Kafka
19.Koning van Katoren - Jan Terlouw
20.Hersenschimmen - Bernlef
21.De zomer van dat jaar - Imme Dros
Kun je volgens mij beiden als een roman beschouwen. Dat het gebaseerd is een waargebeurd verhaal, maakt het m.i. nog geen non-fictie.quote:Op zondag 9 september 2007 01:36 schreef DaMart het volgende:
Geert Mak - In Europa
(volgens Boekmeter is dit een beschrijving van een reis van de auteur zelf)
R.J. Peskens - Mijn Tante Coleta
(volgens Boekmeter een autobiografische roman)
Trainspotting en High Fidelity zijn iig in het NL vertaald, maar behielden in de vertaling de oorspronkelijke titel.quote:Ook vraag ik me af of er een Nederlandse vertaling is van:
Hubert Selby jr. - Requiem For A Dream
Irvine Welsh - Trainspotting
Jane Stanton Hitchcock - The Witches Hammer
John King - England Away
Nick Hornby - High Fidelity
Raymond Carver - Where I'm Calling From
Tim O'Brien - In The Lake Of The Woods
Bedoel je T.C. Boyles World's End? Dat is zeker fictie en de Nederlandse titel is Duyvels End.quote:Op zondag 9 september 2007 01:36 schreef DaMart het volgende:
Tim Winton - Over De Rand Van De Wereld (World''s End)
(Stond op een engelse site onder het kopje non-fictie, toch even een check of die mening gedeeld wordt)
Tim O'Brien-In het Meer van de Woudenquote:Ook vraag ik me af of er een Nederlandse vertaling is van:
Tim O'Brien - In The Lake Of The Woods
Ikzelf houd meestal als graadmeter aan dat alles fictie is, tenzij iets echt wetenschappelijk is onderbouwd.quote:Op zondag 9 september 2007 01:36 schreef DaMart het volgende:
Voordat ik mezelf wat nachtrust ga gunnen, wil ik nog even een paar titels posten, waar ik nog wat vragen over heb.
Twijfels over of het non-fictie is, zijn gerezen over onderstaande boeken. Ik heb van alle titels informatie opgeazocht, maar krijg de indruk dat deze titels non-fictie zijn. Aangezien ik de boeken zelf niet heb gelezen, leek het me handig om hier even na te vragen.
Geert Mak - In Europa
(volgens Boekmeter is dit een beschrijving van een reis van de auteur zelf)
R.J. Peskens - Mijn Tante Coleta
(volgens Boekmeter een autobiografische roman)
Tim Winton - Over De Rand Van De Wereld (World''s End)
(Stond op een engelse site onder het kopje non-fictie, toch even een check of die mening gedeeld wordt)
William Dalrymple - In De Schaduw Van Byzantium (A Journey in the Shadow of Byzantium)
(Volgens Wikipedia valt dit onder de noemer 'reisbeschrijvingen')
Ik heb hem aangepast in mijn Exceldocumentquote:Op zondag 9 september 2007 01:44 schreef Plaas het volgende:
Ik ben nog steeds tevreden met mijn top 20, maar m'n geweten achtervolgt mij sinds ik besef dat ik Theo Thijssen ben vergeten.
Dus toch een kleine wijziging:
[..]
Dit is em![]()
Nee, Tim Winton - Land's Edge (vermoed ik). Maar de titel die ik noemde is dus onjuist, ingegeven door de laatheid van mijn postquote:Op zondag 9 september 2007 01:49 schreef Plastic_Power het volgende:
[..]
Bedoel je T.C. Boyles World's End? Dat is zeker fictie en de Nederlandse titel is Duyvels End.
[..]
klopt, dom niet goed gelezen. als het kan wil ik hem dan vervangen met Coelho paulo - de alchemist.quote:Op zondag 9 september 2007 01:36 schreef DaMart het volgende:
knip
William Dalrymple - In De Schaduw Van Byzantium (A Journey in the Shadow of Byzantium)
(Volgens Wikipedia valt dit onder de noemer 'reisbeschrijvingen')
knip
quote:1 Eco, Umberto: de naam van de roos
2 Monaldi & Sorti: Secretum
3 A.F.Th. - Het schervengericht
4 Mulisch, Harry: de ontdekking van de hemel
5 Palliser, Charles: De Quincunx, de erfenis van John Huffam
6 Irving, John : Een zoon van het circus
7 Monaldi & Sorti: Imprimatur
8 Eco, Umberto: Slinger van foucault
9 Blissett, Luther: Q
10 Zafon, Carlos Ruiz : De schaduw van de wind
11 Irving, John : De wereld volgens Garp
12 Claus, Hugo: Het verdriet van Belgie
13 Monaldi & Sorti: Veritas
14 Lambpo, Hubert: De komst van Joachim Stiller
15 Houellebecq, Michel : Elementaire deeltjes
16 Winter, de, Leon: Ruimte van Sokolov
17 Mulisch, Harry: Siegfried
18 Hermans, W.F.: De donkere kamer van damokles
19 Sardoy, Romain: Vergeef ons onze schulden
20 Dalrymple, William: In de schaduw van Byzantium
20 Coelho, paulo : De alchemist
Nummer 6 & 7 vervangen door:quote:Op vrijdag 7 september 2007 23:59 schreef Locusta het volgende:
Hmmmm, moeilijk moeilijk hoor.... ik zal vast wel weer het e.e.a. vergeten zijn () maar dit zijn de boeken die het eerste in me opkwamen:
1. Karakter - F. Bordewijk![]()
2. Het Bernini mysterie - Dan Brown
3. Kinderen van moeder Aarde - Thea Beckman
4. De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
5. Romanitas - Sophie McDougall
6. Keizers sterven niet in bed - Fik Meijer
7. Macht- Fik Meijer
8. Polo - Jilly Cooper
9. De naam van de roos - Umberto Eco
10. Harry Potter en de vuurbeker - J.K. Rowling
11. Alles is eventueel - Stephen King
12. Het Messias mysterie - Andreas Eschbach
13. De Heeren van de thee - Hella Haasse
14. Het Gulden Vlies van Thule - Thea Beckman
15. Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman
16. De co-assistent - Anne Hermans
17. De zwarte met het witte hart - Arthur Japin
18. Komt een vrouw bij de dokter - Kluun
19. Het Geheim - Anna Enquist
20. Het Gouden Ei - Tim Krabbe
![]()
Hahaha, geeft niet, had er natuurlijk zelf ook aan kunnen denkenquote:Op zaterdag 8 september 2007 21:44 schreef wyccie het volgende:
De Fik Meijer-boeken zijn ook geen fictie. (Sorry dat je nu weer twee nieuwe titels moet zoeken)
Aangepast in de lijstquote:Op zondag 9 september 2007 10:58 schreef No-P het volgende:
[..]
klopt, dom niet goed gelezen. als het kan wil ik hem dan vervangen met Coelho paulo - de alchemist.
dus
[..]
Bedankt voor de toelichting. Ik had gisterenavond zelf ene beetje ruzie met Google en Wikipedia toen ik deze schrijver opzocht, dus ben afgegaan op een van de weinige sites waar ik iets over hem vond.quote:Op zondag 9 september 2007 13:30 schreef DancingPhoebe het volgende:
DaMart over de rand van de wereld is gewoon een fictie boek hoor. In mijn vertaling staan iig geen foto's.
Toen ik gezellig met de schrijver een wijntje dronk (mgihgihgih boooheeemieeeejeeeen) vertelde hij me dat hij een verhaal wilde schrijven waarin hij de andere kant van het australische landschap wilde laten zien, omdat hij dat dat zo ontzettend indrukwekkend vond en omdat veel mensen die australie bezoeken/ er door trekken, die kant helemaal niet kennen.
Hij zal er zeker ervaringen met dat landschap in verwerkt hebben, maar het verhaal is gewoon fictie.
Hierrrrrrr http://www.degeus.nl/boekpagina.php?id=751 kun je overigens ook lezen dat de oorspronkelijke titel van Over de rand van de wereld niet World's end, maar Dirt music is. Dat verklaart weer een hoop.
Dat lijkt me toch wel behoorlijk non-fictie. Verder goed dat je Potok en Ende erop zet, die heb ik toch een beetje over het hoofd gezien.quote:Op zondag 9 september 2007 13:53 schreef thijsdetweede het volgende:
Een placeholder. Twintig fantastische boeken, maar ze moeten nog in Volgorde.
Surely you're joking mister Feynman - Richard Feynman
En beide hoog! Feynman twijfelde ik ook over, hoewel ik nou niet het gevoel heb dat het een betrouwbare autobiografie is.quote:Op zondag 9 september 2007 14:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch wel behoorlijk non-fictie. Verder goed dat je Potok en Ende erop zet, die heb ik toch een beetje over het hoofd gezien.
De hele serie, of een specifiek boek?:)quote:
Ik las in eerste instantie 'Hoe kluts ik een mus?'quote:Op zaterdag 8 september 2007 23:35 schreef prupke het volgende:
18) hoe kluts ik een muts? -> nina killham
Ook voor die ene punt wil ik graag weten wie dat boek geschreven heeftquote:Op zaterdag 8 september 2007 23:51 schreef monchou het volgende:
Ik nomineer maar 1 boek: Shantaram!!
Zoals hiervoor al is gezegd, kan Mak als fictie worden beschouwd. Wat mij betreft Gaarder ook, want er zit een behoorlijke mate van fictie en verhalende elementen inquote:Op zondag 9 september 2007 13:53 schreef thijsdetweede het volgende:
Over Feynman, Mak en Gaarder valt te twisten in hoeverre het nog fictie is. Ik vind van wel, maar anders smijt ik er wel een Rus in ofzo.
quote:Op zondag 9 september 2007 13:53 schreef thijsdetweede het volgende:
1 Uitverkoren - Chaim Potok
2 Karakter - Bordewijk
3 Honderd Jaar Eenzaamheid - Gabriel Garcia Marquez
4 De Slinger van Foucault - Umberto Eco
5 Ronja de Roversdochter - Astrid Lindgren
6 In Europa - Geert Mak
7 Momo en de Tijdspaarders - Michael Ende
8 I, Claudius - Robert Graves
9 Daantje de Wereldkampioen - Roald Dahl
10 Narziss en Goldmund - Hermann Hesse
11 De verborgen geschiedenis - Donna Tart
12 De Naam van de Roos - Umberto Eco
13 Het Oneindige Verhaal - Michael Ende
14 De Donkere Kamer van Damocles - WF Hermans
15 De ondragelijke lichtheid van het bestaan - Milan Kundera
16 De Ingewijden - Hella Haase
17 De Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch
18 De Wereld van Sophie - Jostein Gaarder
19 Wolken Atlas - David Mitchell
20 Het portret van Dorian Gray - Oscar Wilde
De hele seriequote:Op zondag 9 september 2007 14:12 schreef DaMart het volgende:
[..]
De hele serie, of een specifiek boek?:)
ik wacht nog steeds of series mogen of niet (tis al klaar dus hoorquote:Op zondag 9 september 2007 16:11 schreef SCH het volgende:
Het aantal lijstjes valt nog een beetje tegen? Misscien nog wat meer pr?
Ja, ik wacht ookquote:Op zondag 9 september 2007 17:46 schreef simmu het volgende:
[..]
ik wacht nog steeds of series mogen of niet (tis al klaar dus hoor)
Welke van de vele boeken met deze namen in de titels bedoel je precies?quote:Op vrijdag 7 september 2007 20:21 schreef livelink het volgende:
7.De Tillermanboeken - Cynthia Voigt
17.Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
20.De kleine Nicolaas - Rene Goscinny en Jean-Jacques Sempe
Tillerman en Joop ter Heul bedoel ik inderdaad de hele serie, dus ik wacht het definitieve besluit even af, voordat ik mijn lijstje eventueel aanpas.quote:Op zondag 9 september 2007 20:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Welke van de vele boeken met deze namen in de titels bedoel je precies?
Ik vermoed dat je de hele series bedoelt, dus ik parkeer ze dan even, totdat er duidelijkheid is over series in de top 50
Slechts 25% van de lijst mag van dezelfde auteur zijnquote:Op maandag 10 september 2007 20:54 schreef The_Wicked_Witch het volgende:
Tja.. Wat kan ik er van zeggen.. hoezo Anne Rice fan![]()
quote:Maximaal 25% van de boeken in je persoonlijke top mag afkomstig zijn van dezelfde schrijver (inclusief zijn of haar pseudoniemen). Staan er meer boeken van dezelfde auteur in je lijst, dan tellen alleen de hoogst genoteerde mee voor de top 50 en geldt de puntentelling voor een onvolledige top 20.
quote:
Volgens mij is dit non-fictie, en dat doet niet meequote:In de klassieker Tranen van de krokodil beschrijft Piet Vroon ons doen en laten met behulp van psychologische gegevens en beschouwingen over de manier waarop onze hersenen in historisch perspectief tot stand zijn gekomen. Centraal in dit boek staat de stelling dat evolutie langzaam te werk gaat, maar dat het tempo sterk verhoogt als er een groot probleem in de omgeving rijst. Zo wordt aan de langdurig uitgeteste delen van het zenuwstelsel in korte tijd een nieuw systeem met nieuwe taken en mogelijkheden toegevoegd.
Wat mij betreft ookquote:Op dinsdag 11 september 2007 21:49 schreef Tinkepink het volgende:
Wat mij betreft zijn het mooie, overdrachtelijk bedoelde verhalen gebaseerd op een historische basis. Dus ja, fictie.
Hierbij dan mijn herziene, hopelijk definitieve lijst.quote:Op vrijdag 7 september 2007 20:21 schreef livelink het volgende:
1.Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman
2.Om het rood van de krijger (origineel ?) - Rosemary Sutcliff
3.De Vliegeraar (origineel The Kite Runner) - Khaleid Hosseini
4.De Herfst zal schitterend zijn - Jan Siebelink
5.De taal der liefde - Gerard Reve
6.Jonathan, laat je niet kisten (origineel Prove yourself a hero) - K.M. Peyton
7.De hardloper (origineel The Runner) - Cynthia Voigt
8.Meester van de Zwarte Molen (origineel Krabat) - O. Preussler
9.Hersenschimmen - J. Bernlef
10.Duizend schitterende zonnen (origineel A Thousand splendid suns) - Khaleid Hosseini
11.The two towers - Tolkien
12.Hallo meneer God..... met Anna (origineel Mister God, this is Anna)- Fynn
13.Ordinary people - Judith Guest
14.Triomf van de verschroeide aarde - Thea Beckman
15.Harry Potter en de gevangene van Azkaban (origineel The prisoner of Azkaban)- J.K. Rowling
16.Het duister dat ons scheidt - Renate Dorrestein
17.De H.B.S.-tijd van Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
18.Het boek Dina (origineel Dinas bok) - Herbjorg Wassmo
19.De geverfde vogel (origineel The painted bird) - Jerzy Kozinsky
20.De kleine Nicolaas (origineel Le Petit Nicolas) - Rene Goscinny en Jean-Jacques Sempe
Hoe meer boeken je noemt, hoe meer punten je nummer 1 krijgt. Noem je één boek, dan krijgt de #1 1 punt, noem je er 20, dan krijgt hij er 35.quote:Op donderdag 13 september 2007 18:08 schreef Andyy het volgende:
moeten het er persee 20 zijn ?
zo nee :
1. Rainbow Six - Tom Clancy
Rocha01, zou je de schrijvers erbij willen zetten? Van sommige weet ik het wel, maar ik ken lang niet al je boeken uit de top 20quote:Op donderdag 13 september 2007 08:09 schreef rocha01 het volgende:
Jeetje, ik heb al zo veel gelezen, dat is moeilijk hoor: Ik probeer wel wat:
[ ]
Top 20
[ ]
Het valt niet mee om dat zo op een rij te zetten zonder de vele andere boeken te kort te doen.
Dat heb ik nou ook. We hebben een wand van 10 meter vol met gelezen boeken en dan al die boeken nog die ik vroeger in de bibliotheek haalde.... Ik heb een tijd 8 boeken per week gelezen, dus ik moet heel veel goede boeken vergeten zijn.quote:Op zondag 9 september 2007 15:18 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
mooie lijstjes allemaal mensen, ik heb zekers inspiratie opgedaan voor mijn volgende tocht naar de bibliotheek.. kom trouwens ook erg veel boeken tegen die niet in mijn lijstje voorkomen maar wel gelezen heb. best wel iri een boekenwurm wezen en dan plomp verloren je top20 neer te moeten zetten
ik lees zoveel dat ik de namen van boeken snel vergeet :S
You. Must. Be. Kidding.quote:Op vrijdag 7 september 2007 19:01 schreef LaFemmeObscur het volgende:
9. De Celestijnse Belofte - James Redfield (The Celestine Prophecy)
quote:Op dinsdag 11 september 2007 16:10 schreef tong80 het volgende:
DaMark. Complimenten voor al het werk.
En dan te bedenken dat ik de persoonlijke lijstjes eerst niet groter wilde maken dan 10 titelsquote:Op donderdag 13 september 2007 20:44 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Dat heb ik nou ook. We hebben een wand van 10 meter vol met gelezen boeken en dan al die boeken nog die ik vroeger in de bibliotheek haalde.... Ik heb een tijd 8 boeken per week gelezen, dus ik moet heel veel goede boeken vergeten zijn.
een top 50 had ook nog wel gekund hoor, wat mij betreft. maar bedenk je wel dat *jij* alles moet tellenquote:Op donderdag 13 september 2007 22:33 schreef DaMart het volgende:
[..]
En dan te bedenken dat ik de persoonlijke lijstjes eerst niet groter wilde maken dan 10 titels.
Ik zie trouwens ook wel boeken voorbij komen waarvan ik ineens zoiets heb van 'O ja, die heb ik ook gelezen!'.
Maar ik zoek ook wat extra informatie bij de boeken, en soms lees ik dan ook de samenvattingen, dus ik krijg nu ook een enorme lijst van boeken die ik ooit nog een wil gaan lezen.
Het tellen laat ik aan Excel overquote:Op donderdag 13 september 2007 22:50 schreef simmu het volgende:
[..]
een top 50 had ook nog wel gekund hoor, wat mij betreft. maar bedenk je wel dat *jij* alles moet tellen![]()
De PM's zijn verstuurd. Maar bij gebrek aan een PM-inbox, wil ik de volgende personen via deze weg vragen of ze nog eens naar hun eigen top 20 kunnen kijken en voor de genomineerde series een keuze kunnen maken uit één van de delen van de serie:quote:Op donderdag 13 september 2007 22:26 schreef DaMart het volgende:
Daarnaast zijn een aantal ingezonden lijstjes nog niet (geheel) verwerkt, omdat de poster heeft aangegeven nog te willen nadenken voordat de lijst definitief wordt, omdat de lijst niet voldoet aan alle spelregels, of omdat in alle verwarring een serie in zijn geheel is genomineerd. Deze mensen ontvangen vanavond of een van de komende dagen een PM hierover.
Een klein aanpassing na verzoek via PM:quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:26 schreef Martijn_fijn het volgende:
1. Misdaad in Marseile - Jean-Claude Izzo
2. In de ban van de ring - J.R.R. Tolkien
3. De Hobbit - J.R.R. Tolkien
4. The Hitchhikers Guide To The Galaxy - Douglas Adams
5. De witte leeuwin - Henning Mankell
6. Tien kleine negertjes - Agatha Christie
7. Midzomermoord - Henning Mankell
8. Phileine zegt sorry - Ronald Giphart
9. De dag na morgen - Allan Folsom
10. De terechtstelling - Val McDermid
11. De terugkeer van de dansleraar - Henning Mankell
12. Advocaat van de duivel - John Grisham
13. De dichter - Michael Connelly
14. Stad van beenderen - Michael Connelly
15. Sluipmoord - Barry Eisler
16. De jury - John Grisham
17. Bloedbeeld - Michael Connelly
18. Het spel van de Leeuw - Nelson DeMille
19. Dwaalsporen - Henning Mankell
20. Het Sigma Protocol - Ludlum
Dank je wel!quote:Op donderdag 13 september 2007 23:50 schreef Martijn_fijn het volgende:
[..]
Een klein aanpassing na verzoek via PM:
<lijst>
![]()
Vond je de Engelse vertaling zo goed dat je specifiek die nomineert (Omdat je niet de Nederlandse of Duitse titel noemt).quote:Op vrijdag 14 september 2007 12:30 schreef Dylanesque het volgende:
9. Friedrich Nietzsche – Thus spoke Zarathustra
Ik lees liever Engelse vertalingen van buitenlandse boeken dan Nederlandse, heb de Nederlandse/Duitse niet gelezen en zet m daarom in m'n lijstje zoals 'ie in m'n kast staatquote:Op vrijdag 14 september 2007 17:03 schreef Iblis het volgende:
[..]
Vond je de Engelse vertaling zo goed dat je specifiek die nomineert (Omdat je niet de Nederlandse of Duitse titel noemt).
Hear hearquote:Op zaterdag 15 september 2007 02:10 schreef No-P het volgende:
DaMart,
respect voor de tijd die je hier in steekt.
Er zijn er niet veel die zoveel passie en discipline ergens voor op kunnen brengen. (ja er zijn er genoeg die dingen doen waar ze zelf beter van worden)
Ik lees met zeer veel plezier (en vast velen met mij) deze lijstjes door en die zouden er niet zijn zonder figuren als.....
Ghostwritten beter dan Cloudatlas?quote:Op zaterdag 15 september 2007 02:55 schreef Ringo het volgende:
19. David Mitchell - De geestverwantschap (Ghostwritten)
Bedankt voor deze mooie woordenquote:Op zaterdag 15 september 2007 02:10 schreef No-P het volgende:
DaMart,
respect voor de tijd die je hier in steekt.
Er zijn er niet veel die zoveel passie en discipline ergens voor op kunnen brengen. (ja er zijn er genoeg die dingen doen waar ze zelf beter van worden)
Ik lees met zeer veel plezier (en vast velen met mij) deze lijstjes door en die zouden er niet zijn zonder figuren als.....
Die laatste heb ik niet gelezen.quote:Op zaterdag 15 september 2007 18:51 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Ghostwritten beter dan Cloudatlas?
Die had ik er ook bijna bijgezet, heeft t net niet gehaaldquote:Op zondag 16 september 2007 18:17 schreef Gimmick het volgende:
12. Kooten, Kees van - Modermismen
Je hebt 2 Rowlings teveelquote:Op zondag 16 september 2007 17:39 schreef Patch het volgende:
1. Dan Brown - The Davinci Code
2. Dan Brown - Angels & Demons (Bernini Mysterie)
3. JK Rowling - Harry Potter and the Deathly Hallows
4. JK Rowling - Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
5. JK Rowling - Harry Potter and Order of the Phoenix
6. JK Rowling - Harry Potter and The HalfBlood Prince
7. JK Rowling - Harry Potter and the Chamber of Secrets
8. JK Rowling - Harry Potter and the Goblet of Fire
9. JK Rowling - Harry Potter and the Sorcerer's Stone
10. Michael Crichton - Sphere
11. Michael Chrichton - Jurassic Park
12. Michael Crichton - The Lost World; Jurassic Park 2
13. JRR Tolkien - The Fellowship of the Ring
14. JRR Tolkien - The Two Towers
15. JRR Tolkien - The Return of the King
16. JRR Tolkien - The Hobbit
17. Steve Alten - Meg
18. Steve Alten - The Trench
19. Michael Ende - Die Unendliche Geschichte
20. Peter Benchley - Jaws
Ik vind het inderdaad wel een beetje treurig als mensen met 6x Rowling en 4x Tolkien aan komen zetten. Competitie-vervuiling is dat.quote:Op zondag 16 september 2007 18:34 schreef SCH het volgende:
Ik vind het ook een geweldig initiatief. Hulde DaMart.
Alleen jammer dat dit soort wedstrijden in mijn ogen altijd van die 'foute' uitslagen kennen. Pulp Fiction bij de films en hier gaat ongetwijfeld Tolkien winnen.
Ik ken de film en als ik een boek moet opschrijven waarvan ik alleen de film ken, stond hij erbij. Indrukwekkend verhaal.quote:Op zondag 16 september 2007 18:17 schreef Gimmick het volgende:
Meest opvallende afwezige tot nu toe (of ik moet er overheen gelezen hebben): Remarque, Erich Maria - Van het westelijke front geen nieuws
?quote:
Zoals in de OP staat:quote:
5 boeken van dezelfde schrijver dus.quote:Maximaal 25% van de boeken in je persoonlijke top mag afkomstig zijn van dezelfde schrijver (inclusief zijn of haar pseudoniemen). Staan er meer boeken van dezelfde auteur in je lijst, dan tellen alleen de hoogst genoteerde mee voor de top 50 en geldt de puntentelling voor een onvolledige top 20.
quote:
quote:Op zondag 2 september 2007 12:54 schreef DaMart het volgende:
Welke boeken mogen meedoen?
Maximaal 25% van de boeken in je persoonlijke top mag afkomstig zijn van dezelfde schrijver (inclusief zijn of haar pseudoniemen). Staan er meer boeken van dezelfde auteur in je lijst, dan tellen alleen de hoogst genoteerde mee voor de top 50 en geldt de puntentelling voor een onvolledige top 20.
Je weet dat je maar 19 boeken noemt? Eentje meer en je hele top krijgt meer puntenquote:Op zondag 16 september 2007 17:09 schreef mokami het volgende:
<lijst>
Grappig feitje: In de Nederlandse vertaling is Eleven vertaald naar Veertienquote:Op zondag 16 september 2007 17:35 schreef Sai het volgende:
16. Eleven Kinds of Loneliness - Richard Yates
Volgens Wikipedia is dit een serie met meerdere boeken. Welke bedoelde je?quote:Op zondag 16 september 2007 17:57 schreef Wurmpje het volgende:
10 De boeken der kleine zielen - Couperus
Door de 25%-regel, staat er een boek van Robin Hobb teveel inquote:Op zondag 16 september 2007 17:57 schreef Fokkerdeluxe het volgende:
Hier komt het
1. De Tawny Man trilogie (Robin Hobb)
2. De Assasins Trilogie (Robin Hobb)
Welk van de drie boeken bedoelde je?quote:Op zondag 16 september 2007 18:49 schreef Teilrasiert het volgende:
4. Tolkien - In de ban van de ring
Dank jequote:Op zondag 16 september 2007 18:34 schreef SCH het volgende:
Ik vind het ook een geweldig initiatief. Hulde DaMart.
Ik kan je anders wel zeggen, zonder ook maar iets te verklappen over de tussenstand, dat het ontzettend spannend is in de top, en dat ik denk dat er volgende week een hele mooie lijst gepresenteerd gaat wordenquote:Alleen jammer dat dit soort wedstrijden in mijn ogen altijd van die 'foute' uitslagen kennen. Pulp Fiction bij de films en hier gaat ongetwijfeld Tolkien winnen.
Ja, ik ben ook een lijst met nog aan te schaffen en te lezen boeken aan het samenstellenquote:Op zondag 16 september 2007 18:40 schreef thijsdetweede het volgende:
Och, laat jij je muziek/film/boeken smaak regeren door wat er op nummer 1 staat? In gedachte is er ook prima een lijst samen te stellen zonder Dan Brown, Tommy Wieringa of Tolkien. Ik ben hier al een hoop boeken tegen gekomen die ik maar eens ga lezen, goede ideeen over welk boek een mooie ingang zal zijn tot een schrijver. En eigenlijk vind ik het gehalte zware wereldliteratuur nog behoorlijk hoog hoor.
Een volgende keer is het maximaal aantal boeken van 1 schrijver natuurlijk altijd nog meer te beperken. Het voordeel dat je nu overigens hebt, is dat de punten worden gespreid over alle boeken van een serie, in plaats van dat de hele serie alle punten krijgt. Mijns inziens krijg je zo dus wel een eerlijker beeldquote:Op zondag 16 september 2007 18:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik vind het inderdaad wel een beetje treurig als mensen met 6x Rowling en 4x Tolkien aan komen zetten. Competitie-vervuiling is dat.
Misschien ook wel. Ben in elk geval erg benieuwd.quote:Op zondag 16 september 2007 20:53 schreef DaMart het volgende:
Een volgende keer is het maximaal aantal boeken van 1 schrijver natuurlijk altijd nog meer te beperken. Het voordeel dat je nu overigens hebt, is dat de punten worden gespreid over alle boeken van een serie, in plaats van dat de hele serie alle punten krijgt. Mijns inziens krijg je zo dus wel een eerlijker beeld.
De Boeken der Kleine Zielen is verdeeld over 4 boeken (in het Verzameld Werk zitten deel I en II in één uitgave, en deel III en IV) maar het is zeker wel één coherent geheel.quote:Volgens Wikipedia is dit een serie met meerdere boeken. Welke bedoelde je?
geen series lieverd, lees de op.quote:Op zondag 16 september 2007 17:57 schreef Fokkerdeluxe het volgende:
Hier komt het
1. De Tawny Man trilogie (Robin Hobb)
2. De Assasins Trilogie (Robin Hobb)
3. De Lord of the Rings, fellowship of the ring. (Tolkien duh)
Cultureel verantwoord of niet. Deze boeken zijn erg goed geschreven. Ik lees ze wel in het Engels, aangezien die Nederlandse vertalingen zo ongelofelijk seniel zijn. Ben ook ooit begonnen aan de Sword of Truth reeks, maar daar is niet door heen te komen als je Robin Hobb gewend bent.
mwah, ik vind het juist zonde dat mensen met die nederlandse depri dooddoeners aan komen zetten, tis gewoon een kwestie van smaakquote:Op zondag 16 september 2007 18:53 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik vind het inderdaad wel een beetje treurig als mensen met 6x Rowling en 4x Tolkien aan komen zetten. Competitie-vervuiling is dat.
Precies. En de uiteindelijke top 50 geeft een algemene opinie weer van de mensen die lijstjes hebben gepostquote:Op zondag 16 september 2007 21:33 schreef simmu het volgende:
[..]
mwah, ik vind het juist zonde dat mensen met die nederlandse depri dooddoeners aan komen zetten, tis gewoon een kwestie van smaak
Het lastige is alleen, dat als die vier boeken als één worden beschouwd, de discussie over LOTR ook weer zal oplaaien. Ook dat vinden sommige mensen namelijk één geheel. Het blijft dus lastigquote:Op zondag 16 september 2007 21:15 schreef Ringo het volgende:
[..]
Misschien ook wel. Ben in elk geval erg benieuwd.
[..]
De Boeken der Kleine Zielen is verdeeld over 4 'boeken' (in het Verzameld Werk zitten deel I en II in één uitgave, en deel III en IV) maar het is zeker wel één coherent geheel.
Het zou niet passen bij de aard van het werk om de delen los te beschouwen.
http://www.dbnl.org/tekst/coup002boek01_01/colofon.htm
Ik begrijp het punt.quote:Op zondag 16 september 2007 23:28 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het lastige is alleen, dat als die vier boeken als één worden beschouwd, de discussie over LOTR ook weer zal oplaaien. Ook dat vinden sommige mensen namelijk één geheel. Het blijft dus lastig.
Hij heeft zelfs zijn eigen topicquote:Op maandag 17 september 2007 09:32 schreef simmu het volgende:
uhm, ik post het hier maar, omdat hier de liefhebbers komen.
in memoriam: robert jordan: gister overleden, helaas tijdens het schrijven van het laatste deel van de wheel of time serie
http://slashdot.org/articles/07/09/17/0243230.shtml
Je moet een van de drie boeken uit de reeks kiezen (Zie de OP).quote:Op maandag 17 september 2007 19:52 schreef Buurvrouw_Rietman het volgende:
11. The lord of the rings- JRR Tolkien
of alle 3 maar dan vallen je 19 en 20 er afquote:Op maandag 17 september 2007 19:59 schreef alwaysthebest het volgende:
Je moet een van de drie boeken uit de reeks kiezen (Zie de OP).
LOTR aangepast, The Hitchhikers Guide To The Galaxy bestaat geloof ik wel uit meerdere delen maar ik heb alleen deel 1 gelezen die ook deze titel heeft.quote:Op maandag 17 september 2007 19:59 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Je moet een van de drie boeken uit de reeks kiezen (Zie de OP).
edit: en zo te zien bestaat The Hitchhikers Guide To The Galaxy ook uit meerdere boeken?
quote:Op maandag 17 september 2007 19:59 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
edit: en zo te zien bestaat The Hitchhikers Guide To The Galaxy ook uit meerdere boeken?
Niet?quote:Op maandag 17 september 2007 20:44 schreef DaMart het volgende:
[..]
![]()
Edit: ik ben hem alleen nog als één boek tegengekomen.
quote:The books are described as "a trilogy in five parts", having been described as a trilogy on the release of the third book, and then a "trilogy in four parts" on the release of the fourth book.
Boekmeter vermeldt hem als één boek, terwijl LOTR als aparte titels worden genoemd.quote:Op maandag 17 september 2007 21:41 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Niet?
Ik heb hem nooit gelezen maar las dit op de wiki:
[..]
Verwerktquote:Op maandag 17 september 2007 09:47 schreef Teilrasiert het volgende:
@DaMart: Ik heb In de ban van de ring als bundel en zie dit eigenlijk als 1 boek, maar goed, mocht ik er 1 kiezen, dan ga ik voor De Reisgenoten (het eerste deel dus)
Ja hoor, hij doet mee en is verwerkt. Je #19 en 20 zijn door LOTR alleen buiten de punten gevallenquote:Op maandag 17 september 2007 14:03 schreef OnderBroekenPoep het volgende:
snatver kan ie nog mee doen mijn herziende lijstje?
mocht de lord of the rings niet als 1 boek gezien worden dan deel 1 op 1 deel 2 op 2 deel 3 op 3 en de rest van de lijst opschuiven maar.
Verwerkt.quote:Op maandag 17 september 2007 17:44 schreef HJW89 het volgende:
<top 20>
Ook verwerkt (de aangepaste versie)quote:Op maandag 17 september 2007 19:52 schreef Buurvrouw_Rietman het volgende:
<top 20>
Die had ik gisteren even over het hoofd gezienquote:Op maandag 17 september 2007 01:28 schreef frankthetank het volgende:
1. Lovecraft (Nooit totale boeken uitgebracht maar wel bundels die momenteel als boeken worden gezien)
Ik neem aan dat het de schrijver H.P. Lovecraft is. Ik heb ook een boek met een hele collectie korte verhalen van hem. Niet allemaal even makkelijk door te komen... net als Poe, scifi en fantasy betekende in 1900 heel wat anders dan in 2000quote:Op dinsdag 18 september 2007 20:18 schreef DaMart het volgende:
[..]
Die had ik gisteren even over het hoofd gezien. Maar kun je misschien ook een auteur noemen?
Een eervolle vermelding wordt t danquote:Op dinsdag 18 september 2007 22:43 schreef DancingPhoebe het volgende:
Eigenlijk wil ik Robert Jordan nog wel postuum eren met een vermelding voor de wheel of time serie.... Maar dat zou emotionele lijstvervalsing zijn aangezien ik toen ie nog niet dood was er niet eens aan dacht...
Raar, the guide als trilogie in 5 delen is nooit als 1 verhaal geschreven terwijl de LOTR dat duidelijk wel is.quote:Op maandag 17 september 2007 22:03 schreef DaMart het volgende:
[..]
Boekmeter vermeldt hem als één boek, terwijl LOTR als aparte titels worden genoemd.
Bij de Bruna wordt hij ook aangeboden: als één boekquote:Op woensdag 19 september 2007 00:16 schreef ranja het volgende:
Ik zou boekmeter niet als doorslaggevend criterium gebruiken
dat zal alleen deel 1 zijn dan denk ik? 216 paginas...quote:Op woensdag 19 september 2007 07:44 schreef DaMart het volgende:
[..]
Bij de Bruna wordt hij ook aangeboden: als één boek. Dus daar ga ik dan ook op af
Op Bol.com staat inderdaad ook een (Engelstalige) 5-box set. Dit is dus weer een grijs gebied, en als je consequent wil zijn, zou je, net als bij LOTR, dus een keuze uit één van de vijf boeken moeten maken. Aan de andere kant heb ik het idee dat de meeste mensen sowieso boek 1 (waarop ook de film gebaseerd is) bedoelenquote:Op woensdag 19 september 2007 08:40 schreef ranja het volgende:
[..]
dat zal alleen deel 1 zijn dan denk ik? 216 paginas...
betere bron is een site als http://www.fantasticfiction.co.uk/a/douglas-adams/
Zo dan graag, DaMart.quote:Op woensdag 5 september 2007 23:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
1 Catcher in the rye - J.D. Salinger (De vanger in het graan)
2 Pride and Prejudice - Jane Austen (Trots en Vooroordeel)
3 Emma - Jane Austen (euh, Emma dus)
4 The curious incident with the dog in the night time - Mark Haddon (Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht)
5 Le petit Prince - Antoine de Saint-Exupery (De kleine prins)
6 De kleine blonde dood - Boudewijn Büch
7 Van oude mensen, de dingen, die voorbij gaan - Louis Couperus
8 Terug tot Ina Damman - Simon Vestdijk
9 De heksen - Roald Dahl
10 Lanseloet van Denemerken - ?
11 Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
12 Mijn jeugd - Constantijn Huygens
13 Sense and Sensibility - Jane Austen (Verstand en onverstand)
14 Ilias - Homerus
15 Dafnis en Chloë - Longus
16 Harry Potter en de gevangene van Azkaban - J.K. Rowling
17 Harry Potter en de vuurbeker - J.K. Rowling
18 Harry Potter en de orde van de feniks - J.K. Rowling
19 Hitchhikers guide to the galaxy - Douglas Adams
20 Harry Potter and the deathly hallows - J.K. Rowling
Dat mag je, ik pas 't even aan. Dank je.quote:Op woensdag 19 september 2007 14:10 schreef Frollo het volgende:
Mag ik even de wijsneus uithangen, DevilsAndDust? Het moet zijn: Van oude mensen de dingen die voorbij gaan, zonder 'en'.
Ah, je hebt er nu zelfs de komma's tussengezet van de uitgave van 1906.quote:Op woensdag 19 september 2007 14:16 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dat mag je, ik pas 't even aan. Dank je..
Die herdrukt is als Salamander, en die heb ik.quote:Op woensdag 19 september 2007 14:20 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ah, je hebt er nu zelfs de komma's tussengezet van de uitgave van 1906.
De meeste mensen bedoelen inderdaad waarschijnlijk deel 1, maar als de LOTR wordt gescheiden dan moet deze zeker gescheiden worden. Overigens zal ik de LOTR niet opnemen in mijn lijst omdat het verhaal gescheiden moet worden, terwijl het anders waarschijnlijk wel op een top5 notering had kunnen rekenen.quote:Op woensdag 19 september 2007 09:16 schreef DaMart het volgende:
[..]
Op Bol.com staat inderdaad ook een (Engelstalige) 5-box set. Dit is dus weer een grijs gebied, en als je consequent wil zijn, zou je, net als bij LOTR, dus een keuze uit één van de vijf boeken moeten maken. Aan de andere kant heb ik het idee dat de meeste mensen sowieso boek 1 (waarop ook de film gebaseerd is) bedoelen.
Maar ik zal jouw link vanavond (voor zover ik dan thuis ben) of anders morgen nog even doorlezen. Lijkt me alleen een beetje kort dag voor iedereen om nog een keuze te maken, helemaal als het voor velen niet duidelijk was/is dat er meerdere delen zijn. Misschien dat we dan gewoon standaard moeten zeggen dat deel 1 genomineerd is.