Nummer 6 & 7 vervangen door:quote:Op vrijdag 7 september 2007 23:59 schreef Locusta het volgende:
Hmmmm, moeilijk moeilijk hoor.... ik zal vast wel weer het e.e.a. vergeten zijn () maar dit zijn de boeken die het eerste in me opkwamen:
1. Karakter - F. Bordewijk![]()
2. Het Bernini mysterie - Dan Brown
3. Kinderen van moeder Aarde - Thea Beckman
4. De wereld van Sofie - Jostein Gaarder
5. Romanitas - Sophie McDougall
6. Keizers sterven niet in bed - Fik Meijer
7. Macht- Fik Meijer
8. Polo - Jilly Cooper
9. De naam van de roos - Umberto Eco
10. Harry Potter en de vuurbeker - J.K. Rowling
11. Alles is eventueel - Stephen King
12. Het Messias mysterie - Andreas Eschbach
13. De Heeren van de thee - Hella Haasse
14. Het Gulden Vlies van Thule - Thea Beckman
15. Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman
16. De co-assistent - Anne Hermans
17. De zwarte met het witte hart - Arthur Japin
18. Komt een vrouw bij de dokter - Kluun
19. Het Geheim - Anna Enquist
20. Het Gouden Ei - Tim Krabbe
![]()
Hahaha, geeft niet, had er natuurlijk zelf ook aan kunnen denkenquote:Op zaterdag 8 september 2007 21:44 schreef wyccie het volgende:
De Fik Meijer-boeken zijn ook geen fictie. (Sorry dat je nu weer twee nieuwe titels moet zoeken)
Aangepast in de lijstquote:Op zondag 9 september 2007 10:58 schreef No-P het volgende:
[..]
klopt, dom niet goed gelezen. als het kan wil ik hem dan vervangen met Coelho paulo - de alchemist.
dus
[..]
Bedankt voor de toelichting. Ik had gisterenavond zelf ene beetje ruzie met Google en Wikipedia toen ik deze schrijver opzocht, dus ben afgegaan op een van de weinige sites waar ik iets over hem vond.quote:Op zondag 9 september 2007 13:30 schreef DancingPhoebe het volgende:
DaMart over de rand van de wereld is gewoon een fictie boek hoor. In mijn vertaling staan iig geen foto's.
Toen ik gezellig met de schrijver een wijntje dronk (mgihgihgih boooheeemieeeejeeeen) vertelde hij me dat hij een verhaal wilde schrijven waarin hij de andere kant van het australische landschap wilde laten zien, omdat hij dat dat zo ontzettend indrukwekkend vond en omdat veel mensen die australie bezoeken/ er door trekken, die kant helemaal niet kennen.
Hij zal er zeker ervaringen met dat landschap in verwerkt hebben, maar het verhaal is gewoon fictie.
Hierrrrrrr http://www.degeus.nl/boekpagina.php?id=751 kun je overigens ook lezen dat de oorspronkelijke titel van Over de rand van de wereld niet World's end, maar Dirt music is. Dat verklaart weer een hoop.
Dat lijkt me toch wel behoorlijk non-fictie. Verder goed dat je Potok en Ende erop zet, die heb ik toch een beetje over het hoofd gezien.quote:Op zondag 9 september 2007 13:53 schreef thijsdetweede het volgende:
Een placeholder. Twintig fantastische boeken, maar ze moeten nog in Volgorde.
Surely you're joking mister Feynman - Richard Feynman
En beide hoog! Feynman twijfelde ik ook over, hoewel ik nou niet het gevoel heb dat het een betrouwbare autobiografie is.quote:Op zondag 9 september 2007 14:06 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat lijkt me toch wel behoorlijk non-fictie. Verder goed dat je Potok en Ende erop zet, die heb ik toch een beetje over het hoofd gezien.
De hele serie, of een specifiek boek?:)quote:
Ik las in eerste instantie 'Hoe kluts ik een mus?'quote:Op zaterdag 8 september 2007 23:35 schreef prupke het volgende:
18) hoe kluts ik een muts? -> nina killham
Ook voor die ene punt wil ik graag weten wie dat boek geschreven heeftquote:Op zaterdag 8 september 2007 23:51 schreef monchou het volgende:
Ik nomineer maar 1 boek: Shantaram!!
Zoals hiervoor al is gezegd, kan Mak als fictie worden beschouwd. Wat mij betreft Gaarder ook, want er zit een behoorlijke mate van fictie en verhalende elementen inquote:Op zondag 9 september 2007 13:53 schreef thijsdetweede het volgende:
Over Feynman, Mak en Gaarder valt te twisten in hoeverre het nog fictie is. Ik vind van wel, maar anders smijt ik er wel een Rus in ofzo.
quote:Op zondag 9 september 2007 13:53 schreef thijsdetweede het volgende:
1 Uitverkoren - Chaim Potok
2 Karakter - Bordewijk
3 Honderd Jaar Eenzaamheid - Gabriel Garcia Marquez
4 De Slinger van Foucault - Umberto Eco
5 Ronja de Roversdochter - Astrid Lindgren
6 In Europa - Geert Mak
7 Momo en de Tijdspaarders - Michael Ende
8 I, Claudius - Robert Graves
9 Daantje de Wereldkampioen - Roald Dahl
10 Narziss en Goldmund - Hermann Hesse
11 De verborgen geschiedenis - Donna Tart
12 De Naam van de Roos - Umberto Eco
13 Het Oneindige Verhaal - Michael Ende
14 De Donkere Kamer van Damocles - WF Hermans
15 De ondragelijke lichtheid van het bestaan - Milan Kundera
16 De Ingewijden - Hella Haase
17 De Ontdekking van de Hemel - Harry Mulisch
18 De Wereld van Sophie - Jostein Gaarder
19 Wolken Atlas - David Mitchell
20 Het portret van Dorian Gray - Oscar Wilde
De hele seriequote:Op zondag 9 september 2007 14:12 schreef DaMart het volgende:
[..]
De hele serie, of een specifiek boek?:)
ik wacht nog steeds of series mogen of niet (tis al klaar dus hoorquote:Op zondag 9 september 2007 16:11 schreef SCH het volgende:
Het aantal lijstjes valt nog een beetje tegen? Misscien nog wat meer pr?
Ja, ik wacht ookquote:Op zondag 9 september 2007 17:46 schreef simmu het volgende:
[..]
ik wacht nog steeds of series mogen of niet (tis al klaar dus hoor)
Welke van de vele boeken met deze namen in de titels bedoel je precies?quote:Op vrijdag 7 september 2007 20:21 schreef livelink het volgende:
7.De Tillermanboeken - Cynthia Voigt
17.Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
20.De kleine Nicolaas - Rene Goscinny en Jean-Jacques Sempe
Tillerman en Joop ter Heul bedoel ik inderdaad de hele serie, dus ik wacht het definitieve besluit even af, voordat ik mijn lijstje eventueel aanpas.quote:Op zondag 9 september 2007 20:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Welke van de vele boeken met deze namen in de titels bedoel je precies?
Ik vermoed dat je de hele series bedoelt, dus ik parkeer ze dan even, totdat er duidelijkheid is over series in de top 50
Slechts 25% van de lijst mag van dezelfde auteur zijnquote:Op maandag 10 september 2007 20:54 schreef The_Wicked_Witch het volgende:
Tja.. Wat kan ik er van zeggen.. hoezo Anne Rice fan![]()
quote:Maximaal 25% van de boeken in je persoonlijke top mag afkomstig zijn van dezelfde schrijver (inclusief zijn of haar pseudoniemen). Staan er meer boeken van dezelfde auteur in je lijst, dan tellen alleen de hoogst genoteerde mee voor de top 50 en geldt de puntentelling voor een onvolledige top 20.
quote:
Volgens mij is dit non-fictie, en dat doet niet meequote:In de klassieker Tranen van de krokodil beschrijft Piet Vroon ons doen en laten met behulp van psychologische gegevens en beschouwingen over de manier waarop onze hersenen in historisch perspectief tot stand zijn gekomen. Centraal in dit boek staat de stelling dat evolutie langzaam te werk gaat, maar dat het tempo sterk verhoogt als er een groot probleem in de omgeving rijst. Zo wordt aan de langdurig uitgeteste delen van het zenuwstelsel in korte tijd een nieuw systeem met nieuwe taken en mogelijkheden toegevoegd.
Wat mij betreft ookquote:Op dinsdag 11 september 2007 21:49 schreef Tinkepink het volgende:
Wat mij betreft zijn het mooie, overdrachtelijk bedoelde verhalen gebaseerd op een historische basis. Dus ja, fictie.
Hierbij dan mijn herziene, hopelijk definitieve lijst.quote:Op vrijdag 7 september 2007 20:21 schreef livelink het volgende:
1.Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman
2.Om het rood van de krijger (origineel ?) - Rosemary Sutcliff
3.De Vliegeraar (origineel The Kite Runner) - Khaleid Hosseini
4.De Herfst zal schitterend zijn - Jan Siebelink
5.De taal der liefde - Gerard Reve
6.Jonathan, laat je niet kisten (origineel Prove yourself a hero) - K.M. Peyton
7.De hardloper (origineel The Runner) - Cynthia Voigt
8.Meester van de Zwarte Molen (origineel Krabat) - O. Preussler
9.Hersenschimmen - J. Bernlef
10.Duizend schitterende zonnen (origineel A Thousand splendid suns) - Khaleid Hosseini
11.The two towers - Tolkien
12.Hallo meneer God..... met Anna (origineel Mister God, this is Anna)- Fynn
13.Ordinary people - Judith Guest
14.Triomf van de verschroeide aarde - Thea Beckman
15.Harry Potter en de gevangene van Azkaban (origineel The prisoner of Azkaban)- J.K. Rowling
16.Het duister dat ons scheidt - Renate Dorrestein
17.De H.B.S.-tijd van Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
18.Het boek Dina (origineel Dinas bok) - Herbjorg Wassmo
19.De geverfde vogel (origineel The painted bird) - Jerzy Kozinsky
20.De kleine Nicolaas (origineel Le Petit Nicolas) - Rene Goscinny en Jean-Jacques Sempe
Hoe meer boeken je noemt, hoe meer punten je nummer 1 krijgt. Noem je één boek, dan krijgt de #1 1 punt, noem je er 20, dan krijgt hij er 35.quote:Op donderdag 13 september 2007 18:08 schreef Andyy het volgende:
moeten het er persee 20 zijn ?
zo nee :
1. Rainbow Six - Tom Clancy
Rocha01, zou je de schrijvers erbij willen zetten? Van sommige weet ik het wel, maar ik ken lang niet al je boeken uit de top 20quote:Op donderdag 13 september 2007 08:09 schreef rocha01 het volgende:
Jeetje, ik heb al zo veel gelezen, dat is moeilijk hoor: Ik probeer wel wat:
[ ]
Top 20
[ ]
Het valt niet mee om dat zo op een rij te zetten zonder de vele andere boeken te kort te doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |