abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52989723
Op een ander forum waar ik vaak kom loopt al een aantal jaar het topic hoeveel boeken heb jij dit jaar gelezen.

Goede manier om gelijk bij te houden welke boeken je hebt gelezen!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  donderdag 6 september 2007 @ 21:11:49 #102
13973 ranja
image means nothing
pi_52990267
Jeugdboeken mogen wel toch?
En boeken met verhalen van meerdere schrijvers?
  Moderator donderdag 6 september 2007 @ 21:20:07 #103
42184 crew  DaMart
pi_52990516
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:11 schreef ranja het volgende:
Jeugdboeken mogen wel toch?
En boeken met verhalen van meerdere schrijvers?
Jeugdboeken mogen ook ja .

En bedoel je met boeken met verhalen van meerdere schrijvers verzamelbundels van diverse auteurs of boeken die door meerdere schrijvers geschreven zijn?

Verzamelbundels met meerdere korte verhalen (van verschillende schrijvers), vallen naar mijn mening net buiten het bereik van de top 50. Je beoordeelt een verzamelbundel immers anders dan een boek dat uit één verhaal bestaat, zeker als de verhalen ook nog door meerdere auteurs geschreven zijn. Maar goed, ik ben democratisch en volg de meerderheid, en misschien zijn er mensen die er anders over denken?
  donderdag 6 september 2007 @ 21:24:00 #104
13973 ranja
image means nothing
pi_52990642
Ja, ik denk inderdaad aan bundels met verschillende schrijvers, en dan specifiek aan het boek dat in het Nederlands "Angst & Apocalyps" heet, 10 korte verhalen die allemaal een decennium van de 20e eeuw beslaan en elk verhaal door een andere schrijver geschreven. Niet zomaar bij elkaar gezocht door een willekeurige uitgever dus maar wel met een gezamelijk doel geschreven.
  Moderator donderdag 6 september 2007 @ 21:30:55 #105
42184 crew  DaMart
pi_52990833
Duidelijk .

Dit is alleen zo'n onvoorziene situatie waar we geen rekening mee hebben gehouden . Maar zoals ik al aangaf, ik wil eerst even de mening van anderen afwachten daarover, voordat ik ja of nee ga antwoorden .
  donderdag 6 september 2007 @ 22:51:04 #106
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_52993159
quote:
Op donderdag 6 september 2007 19:45 schreef DaMart het volgende:

[..]

Als er animo voor is, wil ik best af en toe even een alfabetische lijst met de reeds genomineerde titels (zonder punten of wat dan ook) online zetten hoor. Alleen schuilt daarin het gevaar dat mensen zich gaan beperken tot boeken op die lijst en vergeten dat ze ook ooit een nog niet genomineerd boek hebben gelezen en erg goed vonden .
Dat zal ik om die reden die je noemt niet doen. Dan krijg je toch stembeïnvloeding lijkt me.
  donderdag 6 september 2007 @ 23:38:27 #107
13973 ranja
image means nothing
pi_52994555
waarom noem je het eigenlijk nomineren iedereen post toch z'n eigen top 20, heeft niks met nomineren te maken...
  Moderator donderdag 6 september 2007 @ 23:42:48 #108
42184 crew  DaMart
pi_52994659
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:38 schreef ranja het volgende:
waarom noem je het eigenlijk nomineren iedereen post toch z'n eigen top 20, heeft niks met nomineren te maken...
Ik kon even geen betere term bedenken. En in feite nomineer je natuurlijk wel een beetje. Als je een boek noemt in je top 20, maakt het kans om in de top 50 te komen .
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:58:29 #109
13973 ranja
image means nothing
pi_53007925
Hm, wat te doen met een boek als '4x Stephen King'? Hierin 4 verhalen die ooit als los boek zijn verschenen onder de naam Richard Bachman. Als geheel geweldig, als losse verhalen varierend qua goedheid. Maar als geheel is het een extra King titel terwijl ze apart eigenlijk Bachman titels zijn. Maar mag (theoretisch) zowel King als Bachman met elk 5 boeken er in? Of tellen de Bachman boeken bij die van King? En wat te doen met zo'n bundel? Is dit vergelijkbaar met de LOTR problemen (3 boeken of 1 boek of beide)? en wat doen we daar mee?
  vrijdag 7 september 2007 @ 16:14:46 #110
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_53008283
Je ziet het inderdaad nu al fout gaan met LotR: sommigen noemen de drie boeken apart, anderen de hele trilogie.

Dit alles was eenvoudig te voorkomen geweest als mijn suggestie om Tolkien helemaal uit te sluiten gewoon was opgevolgd.
  vrijdag 7 september 2007 @ 17:42:47 #111
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53010681
Bij Lord of the Rings kan ik er nog wel meeleven als het als één boek wordt gezien, maar bij Harry Potter gaat dat echt niet. De eerste boeken zijn echt niet met de laatste boeken te vergelijken...

Maar het gaat inderdaad nu al wel fout, dus daar moet even een besluit over genomen worden.
*´¨)
¸.· ¸.·´¨) Vrijwilligerswerk doen in Peru?
(¸.·´ (_.·´* Kijk op www.weeshuisperu.nl !
  Moderator vrijdag 7 september 2007 @ 17:55:37 #112
42184 crew  DaMart
pi_53010989
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 15:58 schreef ranja het volgende:
Hm, wat te doen met een boek als '4x Stephen King'? Hierin 4 verhalen die ooit als los boek zijn verschenen onder de naam Richard Bachman. Als geheel geweldig, als losse verhalen varierend qua goedheid. Maar als geheel is het een extra King titel terwijl ze apart eigenlijk Bachman titels zijn. Maar mag (theoretisch) zowel King als Bachman met elk 5 boeken er in? Of tellen de Bachman boeken bij die van King? En wat te doen met zo'n bundel? Is dit vergelijkbaar met de LOTR problemen (3 boeken of 1 boek of beide)? en wat doen we daar mee?
Het maximaal aantal boeken per schrijver, geldt voor alle pseudoniemen van die schrijver tezamen . Dus bij elkaar mogen Bachman en King 25% van je lijst beslaan, het is immers dezelfde persoon die ze geschreven heeft .

De simpelste manier om onduidelijkheid over verhalenbundels te voorkomen, is door ze uit te sluiten voor de top 50. Is dat een acceptabele oplossing?

Voor wat betreft LOTR: ik denk dat we het zo simpel mogelijk moeten houden, dus als een verhaal als los boek is verschenen, kan het ook als zodanig worden opgenomen in de top 50, en niet de hele serie als één geheel.
  Moderator vrijdag 7 september 2007 @ 18:20:56 #113
42184 crew  DaMart
pi_53011626
Naar aanleiding van de vragen en opmerkingen in deze en de andere topic, staan er een aantal discussiepunten open. Omdat ik het niet helemaal eerlijk vind om die discussies te beslissen louter op mijn eigen mening, zou ik graag ook van jullie horen wat jullie ervan vinden. De meeste stemmen gelden dan gewoon .

Ik zal later vanavond kijken wat de algemene opvatting is, zodat we niet wekenlange discussies krijgen.

Hoe gaan we om met verhalenbundels?
1a. Tellen die als 1 boek, of sluiten we die geheel uit?
1b. Maken we daarbij onderscheid tussen verhalenbundels met verhalen van 1 auteur en bundels met verhalen van meerdere auteurs?

Wat te doen met series?
2a. Als in een verzameling boeken een rode draad zit, en je niet het complete verhaal hebt gelezen zonder alle delen te hebben gelezen, geldt dat dan als 1 boek, of kan ieder boek van de serie apart vermeld worden?
2b. Is bovenstaande een dekkende definitie voor 'series'?

Mogen poeziebundels ook meedoen? Trema ontbreekt op de e in poezie, omdat forum er rare tekens van maakte
3. Uhm... ja of nee dus
  vrijdag 7 september 2007 @ 18:30:34 #114
13973 ranja
image means nothing
pi_53011864
mijn mening

1a. tellen als 1 boek
1b. geen onderscheid maken. wel onderscheid maken in bundels die zo bedoeld zijn uitgegeven (dus nieuwe verhalen) en bundels die door een uitgever bij elkaar zijn bedacht (vaak oude verhalen). Dat diskwalificeert mijn 4xStephen King bundel wel trouwens

2a. apart. bv. bij King's Donkere Toren serie zit er wel 20 jaar ofzo tussen deel 1 en deel 7, bovendien is deel 1 zo'n 300 paginas en deel 4-7 zo'n 700 elk. Lastig om die 7 boeken als eenheid op te nemen.
2b. niet echt, bij een serie denk ik ook aan bv. Bob Evers of Arendsoog wat steeds aparte verhalen zijn en soms op elkaar volgen.

3. geen mening

[ Bericht 16% gewijzigd door ranja op 07-09-2007 18:45:41 ]
  Moderator vrijdag 7 september 2007 @ 18:30:36 #115
42184 crew  DaMart
pi_53011865
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 18:20 schreef DaMart het volgende:
Naar aanleiding van de vragen en opmerkingen in deze en de andere topic, staan er een aantal discussiepunten open. Omdat ik het niet helemaal eerlijk vind om die discussies te beslissen louter op mijn eigen mening, zou ik graag ook van jullie horen wat jullie ervan vinden. De meeste stemmen gelden dan gewoon .

Ik zal later vanavond kijken wat de algemene opvatting is, zodat we niet wekenlange discussies krijgen.

1b. Maken we daarbij onderscheid tussen verhalenbundels met verhalen van 1 auteur en bundels met verhalen van meerdere auteurs?

Wat te doen met series?
2a. Als in een verzameling boeken een rode draad zit, en je niet het complete verhaal hebt gelezen zonder alle delen te hebben gelezen, geldt dat dan als 1 boek, of kan ieder boek van de serie apart vermeld worden?

Mogen poeziebundels ook meedoen? Trema ontbreekt op de e in poezie, omdat forum er rare tekens van maakte
3. Uhm... ja of nee dus
Mijn eigen mening:

1a. Een verhalenbundel beoordeel je mijns inziens anders dan een boek dat uit één verhaal bestaat, namelijk op basis van meerdere verhalen. Ik denk dat verhalenbundels daarom minder goed passen binnen de top 50 en dus niet mee kunnen doen.

1b. Als verhalenbundels wel meedoen, dan geldt het anders beoordelen nog sterker, wanneer de verhalen van verschillende schrijvers afkomstig zijn. In dat geval lijkt een onderscheid mij gerechtvaardigd .

2a. Ik geef er de voorkeur aan om het simpel te houden, en alles wat als los boek verschenen is ook als zodanig te kunnen gebruiken voor de top 50, ook al vormen ze een geheel met andere boeken.

2b. Ik vind van wel .

3. Nee. Poezie beleef en beoordeel je anders dan verhalen, dus die kunnen niet meedoen.

vrijdag 7 september 2007 @ 18:36:21 #116
172358 oddman
Introspecteur
pi_53012015
quote:

Ik stem voor 'tellen als 1 boek'.
Anders moet ik mijn lijst aanpassen
Argumentatie: andere aanpak blaast sommige dingen enorm op en kost andere dingen plek op de lijst (en andersom kan het ook gebruikt worden om de lijst op te vullen ten gunste van de nummer 1). Terwijl het toch eigenlijk maar 1 literair item is.
quote:
Wat mij betreft niet.
quote:
Wat te doen met series?
Ik heb in de lijstjes-thread al vocaal gemeld dat tellen als 1 unit mij het beste lijkt.
quote:
Ik vond het een duidelijke omschrijving.
quote:
3. Uhm... ja of nee dus
Lastig, lastig. Als het een boek in rijm is mag het natuurlijk wel (Beowulf, Æneid), maar dichtbundels... lijkt mij niet handig.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
  vrijdag 7 september 2007 @ 18:38:09 #117
172358 oddman
Introspecteur
pi_53012060
Oeps.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
pi_53012071
J.R.R. Tolkien wilde dat Lord of the Rings als 1 boek zou worden uitgegeven.

"Het boek werd uitgegeven in drie delen (De Reisgenoten, De Twee Torens en De Terugkeer van de Koning), maar Tolkien heeft het slechts met tegenzin en op aandringen van zijn uitgever in drie delen laten splitsen."

Bron: Wikipedia.

Eigenlijk is dat wel logisch want de drie boeken bij elkaar vormen ook 1 verhaal. Je kan de boeken ook niet los van elkaar lezen. Dus ik heb ook liever dat de Lord of the Rings trilogie als 1 boek wordt beschouwd.

Maar goed, het maakt me niet zoveel uit. Als ik Lord of the Rings niet als 1 boek kan nomineren dan nomineer ik De Reisgenoten.
  vrijdag 7 september 2007 @ 19:12:23 #119
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53012883
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 17:42 schreef Foeske het volgende:
Bij Lord of the Rings kan ik er nog wel meeleven als het als één boek wordt gezien, maar bij Harry Potter gaat dat echt niet. De eerste boeken zijn echt niet met de laatste boeken te vergelijken...

Maar het gaat inderdaad nu al wel fout, dus daar moet even een besluit over genomen worden.
Ook zie ik af en toe de Stam van de Holenbeer genoemd. Deze kan wat mij betreft ook als 1 reeks (maar dan heet de serie Earth's children / Aardkinderen).

Verhalenbundels van 1 auteur zou ik mee laten tellen als 1 boek. Verhalenbundels van meerdere auteurs is lastig; daar heb ik ook niet veel verstand van. Mijn gevoel zegt uitsluiten, maar dat komt omdat ik denk dat in een bundel het ene verhaal heel goed kan zijn en het andere niet. Die kun je dan moeilijk samen rekenen.

Poezie zou ik niet mee laten doen denk ik...
*´¨)
pi_53016364
quote:

Wat te doen met series?

3. Uhm... ja of nee dus
1. Verhalenbundels uitsloten, gewoonweg omdat de criteria heel anders zijn.

2. Serie's apart doen, maar series die bedoelt zijn als 1 verhaal, zoals de LOTR, als 1 boek beschouwen.

3. Mee laten doen, al verwacht ik weinig nominaties.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  Moderator vrijdag 7 september 2007 @ 22:42:13 #121
42184 crew  DaMart
pi_53018097
De reacties lezende, hangt een meerderheid nog ergens in het midden... het is alleen duidelijk dat poezie uitgesloten is. De uitzondering dat dat niet geldt voor gedichten die een verhaal vertellen, lijkt mij een goede toevoeging .

Wat betreft series: de meningen zijn verdeeld. De oplossing van Steven184 vind ik zo gek nog niet: kijken of de boeken los van elkaar ook te lezen zijn, of dat je ze echt allemaal moet hebben gelezen voor het complete verhaal. Het enige nadeel is dat dit discussie kan oproepen.

Een ander punt dat mijns inziens zeker moet worden meegewogen is, zoalsoddman aangeeft, dat mensen hun lijst al hebben ingeleverd en als je nu nog extra beperkingen gaat invoeren, dan betekent dat dat mensen hun lijst moeten gaan aanpassen, en dus gaan opvullen voor de punten van hun nummer één. Achteraf beperkingen opleggen, geniet dan ook niet mijn voorkeur.

Edit: omdat de meningen zo uiteen lopen, heb ik de belangrijkste discussiepunten ook aan Isa en AR voorgelegd en ik zal samen met hen de knopen doorhakken .

[ Bericht 11% gewijzigd door DaMart op 07-09-2007 22:55:15 ]
pi_53024972
Wat is er bepaald over toneelstukken?

Verbal wees mij daarop in het nomineer-ropic nadat ik twee toneelstukken van Shakespeare en Oscar Wilde had genomineerd. Zelf vind ik het wel als boeken tellen, maar wie weet zijn de meningen daarover verdeeld...
If it was easy, it wouldn't mean nothing, no
  Moderator zaterdag 8 september 2007 @ 11:03:26 #123
42184 crew  DaMart
pi_53025149
Zijn die toneelstukken ook in boekvorm gepubliceerd en verkrijgbaar in de boekwinkel? Dan vind ik dat ze gewoon genoemd kunnen worden. Het belangrijkste is dat er een verhaal wordt verteld, wat je kan lezen .

[ Bericht 7% gewijzigd door DaMart op 08-09-2007 11:25:09 ]
pi_53026602
Toch wel jammer dat een boek als Het Mooiste Leven van Kees 't Hart dan toch niet mee kan doen, gezien het feit dat het geen fictie is. Maar was toch zeker een hoge klassering waard!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator zaterdag 8 september 2007 @ 12:22:11 #125
42184 crew  DaMart
pi_53026701
Daarom wilde ik in eerste instantie ook een onderscheid maken tussen wetenschappelijke werken en overige non-fictie. Een (auto)biografie kan immers net zo goed een mooi verhaal vertellen. Maar goed, de stem van de meerderheid heeft in dit geval bepaald dat non-fictie niet meedoet .
pi_53027884
Toch zeer spijtig dat een bekend werk als het dagboek van Anne Frank dan ook direct is uitgesloten van deelname.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_53028736
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 11:03 schreef DaMart het volgende:
Zijn die toneelstukken ook in boekvorm gepubliceerd en verkrijgbaar in de boekwinkel? Dan vind ik dat ze gewoon genoemd kunnen worden. Het belangrijkste is dat er een verhaal wordt verteld, wat je kan lezen .
Eens is.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zaterdag 8 september 2007 @ 19:45:15 #128
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53035194
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 13:27 schreef Isabeau het volgende:
Toch zeer spijtig dat een bekend werk als het dagboek van Anne Frank dan ook direct is uitgesloten van deelname.
In ieder geval mijn top-5 zou uit non-fictie boeken bestaan. Sowieso zou het het maken van mijn lijst een stuk makkelijker maken. Misschien een idee voor een volgend topic?

Maar hoe zit het nu met Kluun? Meer fictie dan non-fictie?
*´¨)
pi_53035270
Kluun is fictie gebaseerd op een waargebeurd verhaal )zoals héél veel boeken).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_53036278
- Series bestaan uit afzonderlijke delen en zijn niet één geheel
- Toneelstukken in boekvorm dingen gewoon mee
- Of het nu fictie is of niet, mensen die op Kluun stemmen worden gediskwalificeerd
Graag op anoniem
  zaterdag 8 september 2007 @ 22:04:35 #131
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53038872
Wat wordt er met zaken als Uitvreter/Titaantjes/Dichtertje gedaan? Die worden volgens mij altijd samen uitgegeven, even als bijvoorbeeld Lijmen/Het Been van Elsschot. Nomineer je één verhaal, of het hele boek – zoals de gewoonlijke uitgave is? Lijmen en Het Been zijn wel los verschenen als novellen maar vormen tegenwoordig eigenlijk één geheel.

Voor LotR is het ook de vraag of de drie boeken één boek zijn of niet wat mij betreft.

Ceterum censeo Klunum excludendum est.

[edit]
Anders léés ik eerst even!

[ Bericht 6% gewijzigd door Iblis op 08-09-2007 22:09:42 ]
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_53041787
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 19:47 schreef Isabeau het volgende:
Kluun is fictie gebaseerd op een waargebeurd verhaal )zoals héél veel boeken).
idd
net als welke ik genomineerd heb :

de garnalenpelster : nilgun yerli
en morgenster: jaap scholten
Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_53041889
btw als je niet weet wat voor soort boek het nu eigenlijk is.. dan kijk je naar de nur/nugi code

dan is het te achterhalen indien het fictie of nonfictie is
Thank Drunk I'm a Goddess!
  zondag 9 september 2007 @ 15:35:18 #134
88233 Steve
Still the best.
pi_53050513
Series moeten per boek apart?
Zo wordt het nog moeilijker kiezen.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  Moderator zondag 9 september 2007 @ 16:26:56 #135
42184 crew  DaMart
pi_53051587
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:35 schreef alwaysthebest het volgende:
Series moeten per boek apart?
Zo wordt het nog moeilijker kiezen.
Dat hebben Isa en AR nog even in beraad .
  zondag 9 september 2007 @ 17:36:12 #136
88233 Steve
Still the best.
pi_53053177
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:26 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dat hebben Isa en AR nog even in beraad .
Dan wacht ik nog even met mijn lijstje.

Tof dat je dit helemaal organiseert overigens.
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_53072469
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik eigenlijk voor series in zijn geheel ben. Lijstjes die bestaan uit:
1-3: Lord of the rings
4-9: Harry Potter
10-14: Discworld
15-19: Earth's Children
20: De Telefoongids

lijken me ook in een top 5 kunnen, en ik denk dat de stijl van de boeken telkens dusdanig dicht bij elkaar liggen dat niet veel mensen goed zouden kunnen beargumenteren waarom The Return of the King wel op de lijst zou moeten en The Fellowship of the Ring niet. Da's met 2 boeken van Mulisch veel makkelijker. En bijna iedereen die 1 Potter heeft gelezen en leuk vond, heeft ze vrijwel allemaal gelezen, denk ik.
  Moderator dinsdag 11 september 2007 @ 22:03:57 #138
42184 crew  DaMart
pi_53106887
Het nomineren van series en verhalenbundels

Er stonden nog twee vragen open, die ik even bij Isabeau en Automatic_Rock had neergelegd. Om een zorgvuldige afweging te maken, heeft het even geduurd, maar inmiddels is er een antwoord, waar ik me volledig bij aansluit .

Series

Dit is een erg lastig punt, aangezien sommige series als één geheel gezien worden (zoals LOTR) en andere series prima los van elkaar gelezen kunnen worden (Kameleon, Arendsoog etc). En dan zijn er series waarbij de meningen daarover uiteenlopen (Harry Potter bijvoorbeeld).

Om onduidelijkheden verder te voorkomen, hebben we ervoor gekozen om series niet als geheel mee te laten doen. Ieder verhaal of deel van een serie dat als los boek is verschenen, kan dan ook als zodanig worden genoemd. Mocht je een hele serie hebben genomineerd of willen nomineren, dan vragen we je dus om ene keuze te maken. Nogmaals, het uitgangspunt hierbij is dat we kiezen voor duidelijkheid, hetgeen met deze oplossing het beste bereikt kan worden .

Verhalenbundels

Een tweede vraag die nog open stond, is of en hoe verhalenbundels kunnen worden 'genomineerd'. Hoewel je een verhalenbundel doorgaans beoordeelt op het geheel der verhalen, hebben we ook hier gekozen voor helderheid. Dit betekent dat verhalenbundels ook meedoen voor de boekentop 50.

Noem je in je persoonlijke top 20 een los verhaal uit een verhalenbundel, dat niet ook als apart boek is verschenen, dan worden je punten toegekend aan de complete verhalenbundel.

Hopelijk is een en ander nu verduidelijkt. Mochten er vragen zijn, dan weet je de 'reageer' knop te vinden .
  dinsdag 11 september 2007 @ 22:09:58 #139
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_53107088
Mmm, dan moet ik mijn lijstje toch herzien. Ik ga wel even nadenken over een nieuw lijstje.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator dinsdag 11 september 2007 @ 22:13:10 #140
42184 crew  DaMart
pi_53107168
Ik zal de mensen van wie ik vrees dat ze hun lijstje even moeten aanpassen, de komende dagen ook via PM benaderen .
  woensdag 12 september 2007 @ 09:49:07 #141
110654 Foeske
lives life, loves life
pi_53115147
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:03 schreef DaMart het volgende:
....
Mooi, zo krijg ik mijn lijstje wel vol
*´¨)
pi_53116093
hmmm, maar hebben boeken uit een serie dan niet direct een groot nadeel t.o.v. niet serie boeken, omdat bv uit een serie van 3 dan 20 mensen uit die 3 delen moeten kiezen?

edit: kan je dan niet beter zeggen: kies dan standaard het eerste boek?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 12 september 2007 @ 10:35:42 #143
13973 ranja
image means nothing
pi_53116137
Volgens mij heeft 1 boek uit een serie niet meer nadeel dan 1 boek dat niet uit een serie is.
En het eerste boek is lang niet altijd het beste (introducties, korter?)
pi_53116882
quote:
Op woensdag 12 september 2007 10:35 schreef ranja het volgende:
Volgens mij heeft 1 boek uit een serie niet meer nadeel dan 1 boek dat niet uit een serie is.
En het eerste boek is lang niet altijd het beste (introducties, korter?)
nja, kijk naar bijvoorbeeld lord of the rings: die heb ik op het vwo dus mooi als 1 boek op mijn lijst moeten zetten. nu krijg je dat mensen die ze alledrie gelezen hebben, en het als 1 geheel zien moeten kiezen welke van de drie ze kiezen, dus is de kans dat een van de 3 boeken wel op de lijst komt direct met een factor 3 minder.

en dan heb ik het niet eens over series van 25 delen (marion zimmer bradley bv)

ah well; ik lees toch wel. ik vind alleen wel dat bepaalde genres nu benadeeld worden, omdat die vaak uit series bestaan.

oh: en wat doe je met boeken die zowel 'los' als later gebundeld zijn uitgegeven (denk aan tanith lee, 3 series, alledrie ook 'gebundeld' uitgegeven)
  woensdag 12 september 2007 @ 11:25:02 #145
13973 ranja
image means nothing
pi_53117141
Ik heb ook al lijsten gezien waar ze alle 3 op staan... je bent niet verplicht er maar 1 te kiezen.
Alleen als een serie uit meer dan 5 boeken bestaat mag je er maximaal 5 kiezen ivm de 25% per auteur regel
pi_53118002
quote:
Op woensdag 12 september 2007 11:25 schreef ranja het volgende:
Ik heb ook al lijsten gezien waar ze alle 3 op staan... je bent niet verplicht er maar 1 te kiezen.
Alleen als een serie uit meer dan 5 boeken bestaat mag je er maximaal 5 kiezen ivm de 25% per auteur regel
maar wat te doen met bijvoorbeeld "de heren der duisternis" van tanith lee? in beginsel alle 5 (ik dacht dat het er 5 waren) als apart boek uitgebracht, later gebundeld. (dit is trouwens de boekenserie waar de naam simmu vandaan komt )

edit: en als ik alle 3 op mijn lijst zet moet ik twee andere boeken schrappen. bovendien krijg je dan een wel erg eentonige lijst die niet je ware top 20 weergeeft.
  Moderator woensdag 12 september 2007 @ 19:25:24 #147
42184 crew  DaMart
pi_53128528
quote:
Op woensdag 12 september 2007 12:02 schreef simmu het volgende:

[..]

maar wat te doen met bijvoorbeeld "de heren der duisternis" van tanith lee? in beginsel alle 5 (ik dacht dat het er 5 waren) als apart boek uitgebracht, later gebundeld. (dit is trouwens de boekenserie waar de naam simmu vandaan komt )
Een nieuwe variant!

Ik wil daarbij aansluiten bij wat ik gisterenavond al zei over series en verhalenbundels. Zodra een (deel van) een verhaal als los boek is verschenen, kun je dat boek nomineren. Essentieel is dus de wijze waarop het boek is uitgegeven. Is van een serie een verzamelwerk gemaakt, dan is dat weer een speciale uitgave, die als één titel kan worden gezien. Een sergelijke serieverzameling kan dan ook als aparte titel meedoen, naast de los uitgegeven delen.
quote:
edit: en als ik alle 3 op mijn lijst zet moet ik twee andere boeken schrappen. bovendien krijg je dan een wel erg eentonige lijst die niet je ware top 20 weergeeft.
Aan beide opties voor de series kleven voor- en nadelen. Een daarvan is, helaas, dat mensen die een hele serie goed vinden, toch keuzes zullen moeten maken.

Uiteindelijk is voor ons toch helderheid doorslaggevend geweest. Hoe onduidelijker het is wat wel en niet mee kan doen, hoe ontmoedigender het voor sommige mensen kan zijn om een top 20 te posten. En we willen natuurlijk zoveel mogelijk lijstjes hebben .

Bovendien zijn inmiddels ongeveer 500 titels genoemd, waarvan ik veruit de meeste nog niet kende . Ook al zoek ik altijd wat beknopte informatie bij de boeken, het is mij niet altijd bekend of iets tot een serie behoort of niet. Het wel laten nomineren van series, had dan ook als belangrijke keerzijde dat er veel mogelijkheid tot discussie blijft bestaan over of iets een serie is of niet.

Een positieve kant van de gekozen oplossing, is natuurlijk dat je favoriete serie nu meerdere kansen heeft om in de uiteindelijke top 50 te komen .
  donderdag 13 september 2007 @ 09:46:52 #148
13973 ranja
image means nothing
pi_53139361
quote:
Op woensdag 12 september 2007 19:25 schreef DaMart het volgende:

Ik wil daarbij aansluiten bij wat ik gisterenavond al zei over series en verhalenbundels. Zodra een (deel van) een verhaal als los boek is verschenen, kun je dat boek nomineren. Essentieel is dus de wijze waarop het boek is uitgegeven. Is van een serie een verzamelwerk gemaakt, dan is dat weer een speciale uitgave, die als één titel kan worden gezien. Een sergelijke serieverzameling kan dan ook als aparte titel meedoen, naast de los uitgegeven delen.
Dan kan LotR dus zowel als losse delen als als geheel want beide versies bestaan
om het makkelijk te maken
pi_53139611
quote:
Op donderdag 13 september 2007 09:46 schreef ranja het volgende:

[..]

Dan kan LotR dus zowel als losse delen als als geheel want beide versies bestaan
om het makkelijk te maken
Je bedoelt de paperback van 1248 pagina's?

Die Tolkien houdt ons zo wel bezig he
  donderdag 13 september 2007 @ 10:16:46 #150
13973 ranja
image means nothing
pi_53139874
quote:
Op donderdag 13 september 2007 10:02 schreef DaMart het volgende:

Je bedoelt de paperback van 1248 pagina's?
Hm ik heb een of andere uitgave, in het nederlands, waar ze inderdaad alle 3 instaan + bijlagen... geen paperback maar gewoon hard cover. Overigens komt die bij mij sowieso niet in de lijst, na 3 films plus dat boek kan ik al een poosje het woord h*bbit niet meer zien
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')