Jeugdboeken mogen ook jaquote:Op donderdag 6 september 2007 21:11 schreef ranja het volgende:
Jeugdboeken mogen wel toch?
En boeken met verhalen van meerdere schrijvers?
Dat zal ik om die reden die je noemt niet doen. Dan krijg je toch stembeïnvloeding lijkt me.quote:Op donderdag 6 september 2007 19:45 schreef DaMart het volgende:
[..]
Als er animo voor is, wil ik best af en toe even een alfabetische lijst met de reeds genomineerde titels (zonder punten of wat dan ook) online zetten hoor. Alleen schuilt daarin het gevaar dat mensen zich gaan beperken tot boeken op die lijst en vergeten dat ze ook ooit een nog niet genomineerd boek hebben gelezen en erg goed vonden.
Ik kon even geen betere term bedenken. En in feite nomineer je natuurlijk wel een beetje. Als je een boek noemt in je top 20, maakt het kans om in de top 50 te komenquote:Op donderdag 6 september 2007 23:38 schreef ranja het volgende:
waarom noem je het eigenlijk nominereniedereen post toch z'n eigen top 20, heeft niks met nomineren te maken...
Het maximaal aantal boeken per schrijver, geldt voor alle pseudoniemen van die schrijver tezamenquote:Op vrijdag 7 september 2007 15:58 schreef ranja het volgende:
Hm, wat te doen met een boek als '4x Stephen King'? Hierin 4 verhalen die ooit als los boek zijn verschenen onder de naam Richard Bachman. Als geheel geweldig, als losse verhalen varierend qua goedheid. Maar als geheel is het een extra King titel terwijl ze apart eigenlijk Bachman titels zijn. Maar mag (theoretisch) zowel King als Bachman met elk 5 boeken er in? Of tellen de Bachman boeken bij die van King? En wat te doen met zo'n bundel? Is dit vergelijkbaar met de LOTR problemen (3 boeken of 1 boek of beide)? en wat doen we daar mee?
Mijn eigen mening:quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:20 schreef DaMart het volgende:
Naar aanleiding van de vragen en opmerkingen in deze en de andere topic, staan er een aantal discussiepunten open. Omdat ik het niet helemaal eerlijk vind om die discussies te beslissen louter op mijn eigen mening, zou ik graag ook van jullie horen wat jullie ervan vinden. De meeste stemmen gelden dan gewoon.
Ik zal later vanavond kijken wat de algemene opvatting is, zodat we niet wekenlange discussies krijgen.
Hoe gaan we om met verhalenbundels?
1a. Tellen die als 1 boek, of sluiten we die geheel uit?
1b. Maken we daarbij onderscheid tussen verhalenbundels met verhalen van 1 auteur en bundels met verhalen van meerdere auteurs?
Wat te doen met series?
2a. Als in een verzameling boeken een rode draad zit, en je niet het complete verhaal hebt gelezen zonder alle delen te hebben gelezen, geldt dat dan als 1 boek, of kan ieder boek van de serie apart vermeld worden?
2b. Is bovenstaande een dekkende definitie voor 'series'?
Mogen poeziebundels ook meedoen? Trema ontbreekt op de e in poezie, omdat forum er rare tekens van maakte
3. Uhm... ja of nee dus
Ik stem voor 'tellen als 1 boek'.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:20 schreef DaMart het volgende:
Naar aanleiding van de vragen en opmerkingen in deze en de andere topic, staan er een aantal discussiepunten open. Omdat ik het niet helemaal eerlijk vind om die discussies te beslissen louter op mijn eigen mening, zou ik graag ook van jullie horen wat jullie ervan vinden. De meeste stemmen gelden dan gewoon.
Ik zal later vanavond kijken wat de algemene opvatting is, zodat we niet wekenlange discussies krijgen.
Wat mij betreft niet.quote:1b. Maken we daarbij onderscheid tussen verhalenbundels met verhalen van 1 auteur en bundels met verhalen van meerdere auteurs?
Ik heb in de lijstjes-thread al vocaal gemeld dat tellen als 1 unit mij het beste lijkt.quote:Wat te doen met series?
2a. Als in een verzameling boeken een rode draad zit, en je niet het complete verhaal hebt gelezen zonder alle delen te hebben gelezen, geldt dat dan als 1 boek, of kan ieder boek van de serie apart vermeld worden?
Ik vond het een duidelijke omschrijving.quote:2b. Is bovenstaande een dekkende definitie voor 'series'?
Lastig, lastig. Als het een boek in rijm is mag het natuurlijk wel (Beowulf, Æneid), maar dichtbundels... lijkt mij niet handig.quote:Mogen poeziebundels ook meedoen? Trema ontbreekt op de e in poezie, omdat forum er rare tekens van maakte
3. Uhm... ja of nee dus
Ook zie ik af en toe de Stam van de Holenbeer genoemd. Deze kan wat mij betreft ook als 1 reeks (maar dan heet de serie Earth's children / Aardkinderen).quote:Op vrijdag 7 september 2007 17:42 schreef Foeske het volgende:
Bij Lord of the Rings kan ik er nog wel meeleven als het als één boek wordt gezien, maar bij Harry Potter gaat dat echt niet. De eerste boeken zijn echt niet met de laatste boeken te vergelijken...
Maar het gaat inderdaad nu al wel fout, dus daar moet even een besluit over genomen worden.
1. Verhalenbundels uitsloten, gewoonweg omdat de criteria heel anders zijn.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:20 schreef DaMart het volgende:
1b. Maken we daarbij onderscheid tussen verhalenbundels met verhalen van 1 auteur en bundels met verhalen van meerdere auteurs?
Wat te doen met series?
2b. Is bovenstaande een dekkende definitie voor 'series'?
Mogen poeziebundels ook meedoen? Trema ontbreekt op de e in poezie, omdat forum er rare tekens van maakte
3. Uhm... ja of nee dus
Eens is.quote:Op zaterdag 8 september 2007 11:03 schreef DaMart het volgende:
Zijn die toneelstukken ook in boekvorm gepubliceerd en verkrijgbaar in de boekwinkel? Dan vind ik dat ze gewoon genoemd kunnen worden. Het belangrijkste is dat er een verhaal wordt verteld, wat je kan lezen.
In ieder geval mijn top-5 zou uit non-fictie boeken bestaan. Sowieso zou het het maken van mijn lijst een stuk makkelijker maken. Misschien een idee voor een volgend topic?quote:Op zaterdag 8 september 2007 13:27 schreef Isabeau het volgende:
Toch zeer spijtig dat een bekend werk als het dagboek van Anne Frank dan ook direct is uitgesloten van deelname.
iddquote:Op zaterdag 8 september 2007 19:47 schreef Isabeau het volgende:
Kluun is fictie gebaseerd op een waargebeurd verhaal )zoals héél veel boeken).
Dat hebben Isa en AR nog even in beraadquote:Op zondag 9 september 2007 15:35 schreef alwaysthebest het volgende:
Series moeten per boek apart?
Zo wordt het nog moeilijker kiezen.
Dan wacht ik nog even met mijn lijstje.quote:Op zondag 9 september 2007 16:26 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat hebben Isa en AR nog even in beraad.
Mooi, zo krijg ik mijn lijstje wel volquote:Op dinsdag 11 september 2007 22:03 schreef DaMart het volgende:
....
nja, kijk naar bijvoorbeeld lord of the rings: die heb ik op het vwo dus mooi als 1 boek op mijn lijst moeten zetten. nu krijg je dat mensen die ze alledrie gelezen hebben, en het als 1 geheel zien moeten kiezen welke van de drie ze kiezen, dus is de kans dat een van de 3 boeken wel op de lijst komt direct met een factor 3 minder.quote:Op woensdag 12 september 2007 10:35 schreef ranja het volgende:
Volgens mij heeft 1 boek uit een serie niet meer nadeel dan 1 boek dat niet uit een serie is.
En het eerste boek is lang niet altijd het beste (introducties, korter?)
maar wat te doen met bijvoorbeeld "de heren der duisternis" van tanith lee? in beginsel alle 5 (ik dacht dat het er 5 waren) als apart boek uitgebracht, later gebundeld. (dit is trouwens de boekenserie waar de naam simmu vandaan komtquote:Op woensdag 12 september 2007 11:25 schreef ranja het volgende:
Ik heb ook al lijsten gezien waar ze alle 3 op staan... je bent niet verplicht er maar 1 te kiezen.
Alleen als een serie uit meer dan 5 boeken bestaat mag je er maximaal 5 kiezen ivm de 25% per auteur regel
Een nieuwe variant!quote:Op woensdag 12 september 2007 12:02 schreef simmu het volgende:
[..]
maar wat te doen met bijvoorbeeld "de heren der duisternis" van tanith lee? in beginsel alle 5 (ik dacht dat het er 5 waren) als apart boek uitgebracht, later gebundeld. (dit is trouwens de boekenserie waar de naam simmu vandaan komt)
Aan beide opties voor de series kleven voor- en nadelen. Een daarvan is, helaas, dat mensen die een hele serie goed vinden, toch keuzes zullen moeten maken.quote:edit: en als ik alle 3 op mijn lijst zet moet ik twee andere boeken schrappen. bovendien krijg je dan een wel erg eentonige lijst die niet je ware top 20 weergeeft.
Dan kan LotR dus zowel als losse delen als als geheel want beide versies bestaanquote:Op woensdag 12 september 2007 19:25 schreef DaMart het volgende:
Ik wil daarbij aansluiten bij wat ik gisterenavond al zei over series en verhalenbundels. Zodra een (deel van) een verhaal als los boek is verschenen, kun je dat boek nomineren. Essentieel is dus de wijze waarop het boek is uitgegeven. Is van een serie een verzamelwerk gemaakt, dan is dat weer een speciale uitgave, die als één titel kan worden gezien. Een sergelijke serieverzameling kan dan ook als aparte titel meedoen, naast de los uitgegeven delen.
Je bedoelt de paperback van 1248 pagina's?quote:Op donderdag 13 september 2007 09:46 schreef ranja het volgende:
[..]
Dan kan LotR dus zowel als losse delen als als geheel want beide versies bestaan![]()
om het makkelijk te maken![]()
Hm ik heb een of andere uitgave, in het nederlands, waar ze inderdaad alle 3 instaan + bijlagen... geen paperback maar gewoon hard cover. Overigens komt die bij mij sowieso niet in de lijst, na 3 films plus dat boek kan ik al een poosje het woord h*bbit niet meer zienquote:Op donderdag 13 september 2007 10:02 schreef DaMart het volgende:
Je bedoelt de paperback van 1248 pagina's?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |