De Fik Meijer-boeken zijn ook geen fictie. (Sorry dat je nu weer twee nieuwe titels moet zoekenquote:Op zaterdag 8 september 2007 13:01 schreef Locusta het volgende:
Boek op nummer 16 vervangen door: De co-assistent - Anne Hermans
Thanx, lijst aangepastquote:Op zaterdag 8 september 2007 19:58 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Je hebt tweemaal Philip Roth met 'Het complot tegen Amerika' op 9 en 11. Zonde als daardoor de avonden niet alle punten krijgt.
En scripts in boekvorm ook?quote:Op zaterdag 8 september 2007 11:46 schreef bladibladibla het volgende:
Uit het brainstorm-topic:
[..]
Volgens dit criteria zou een toneelstuk dus wel mogen
Wat mij betreft is het criterium dat het om verhalen moet gaan die iedereen zo bij de boekwinkel in boekvorm zou kunnen kopen. Dus als het in scriptvorm is uitgegeven, zie ik geen reden waarom het niet mee zou kunnen doenquote:
Je haalt me de woorden uit mijn toetsenbord!quote:Op zaterdag 8 september 2007 17:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je geen top 20 kunt maken, omdat je minder dan 20 boeken gelezen hebt, tja, dan is het relatief makkelijk voor een boek om op nummer 1 te komen. Als je maar één boek hebt gelezen, dan zal dat, hoe goed of slecht het is, in ieder geval op nummer één komen. Dat is niet veel zeggend. Heb je maar 10 boeken gelezen, dan komen ze allemaal in de top 10. Als je een 11e boek leest, en je top 10 is dan nog steeds hetzelfde, dan zegt dat al wat meer. Kortom, het lijkt me goed om top 10's minder te waarderen om deze redenen.
En als je 20 boeken hebt gelezen, welnu, dan kun je toch ook wel een top 20 maken?
Nee, we zijn er nog mee bezig. Helaas is niet iedereen 24 uur per dag bereikbaarquote:Op zaterdag 8 september 2007 19:44 schreef simmu het volgende:
al iets bekend over of series ook in zn geheel mogen?
Er komt geen aparte kinderboeken top 50. Die doen gewoon mee in de totale lijstquote:Op zaterdag 8 september 2007 20:52 schreef Troel het volgende:
Komt er een aparte kinderboeken top 50 of mag ik die ook gewoon noemen wetende dat ze er nooit doorkomen?
Dit is emquote:Op dinsdag 4 september 2007 22:15 schreef Plaas het volgende:
Het is lastig, en ik blijf schuiven, maar hier doe ik het dan maar voor:
1.De Uitvreter, Dichtertje, Titaantjes - Nescio
2.De vernuftige edelman Don Quichot van la Mancha - Miguel de Cervantes Saavedra
3.De Avonden - Gerard Reve
4.Die Leiden des jungen Werthers - Goethe
5.Menuet - L.P. Boon
6.Nooit meer slapen - W.F. Hermans
7.Blokken - F. Bordewijk
8.Dubliners - James Joyce
9.Mijn kleine oorlog - L. P. Boon
10. Kees de Jongen - Theo Thijssen
11.Van oude mensen, de dingen die voorbijgaan - Louis Couperus
12.Bijbel - God
13.Boerenpsalm - Felix Timmermans
14.Geheimen van het wilde woud - Tonke Dragt
15.Karakter - Bordewijk
16.Kaas - Willem Elsschot
17.Das Schloss - Franz Kafka
18.Die Verwandlung- Franz Kafka
19.Koning van Katoren - Jan Terlouw
20.Hersenschimmen - Bernlef
21.De zomer van dat jaar - Imme Dros
Kun je volgens mij beiden als een roman beschouwen. Dat het gebaseerd is een waargebeurd verhaal, maakt het m.i. nog geen non-fictie.quote:Op zondag 9 september 2007 01:36 schreef DaMart het volgende:
Geert Mak - In Europa
(volgens Boekmeter is dit een beschrijving van een reis van de auteur zelf)
R.J. Peskens - Mijn Tante Coleta
(volgens Boekmeter een autobiografische roman)
Trainspotting en High Fidelity zijn iig in het NL vertaald, maar behielden in de vertaling de oorspronkelijke titel.quote:Ook vraag ik me af of er een Nederlandse vertaling is van:
Hubert Selby jr. - Requiem For A Dream
Irvine Welsh - Trainspotting
Jane Stanton Hitchcock - The Witches Hammer
John King - England Away
Nick Hornby - High Fidelity
Raymond Carver - Where I'm Calling From
Tim O'Brien - In The Lake Of The Woods
Bedoel je T.C. Boyles World's End? Dat is zeker fictie en de Nederlandse titel is Duyvels End.quote:Op zondag 9 september 2007 01:36 schreef DaMart het volgende:
Tim Winton - Over De Rand Van De Wereld (World''s End)
(Stond op een engelse site onder het kopje non-fictie, toch even een check of die mening gedeeld wordt)
Tim O'Brien-In het Meer van de Woudenquote:Ook vraag ik me af of er een Nederlandse vertaling is van:
Tim O'Brien - In The Lake Of The Woods
Ikzelf houd meestal als graadmeter aan dat alles fictie is, tenzij iets echt wetenschappelijk is onderbouwd.quote:Op zondag 9 september 2007 01:36 schreef DaMart het volgende:
Voordat ik mezelf wat nachtrust ga gunnen, wil ik nog even een paar titels posten, waar ik nog wat vragen over heb.
Twijfels over of het non-fictie is, zijn gerezen over onderstaande boeken. Ik heb van alle titels informatie opgeazocht, maar krijg de indruk dat deze titels non-fictie zijn. Aangezien ik de boeken zelf niet heb gelezen, leek het me handig om hier even na te vragen.
Geert Mak - In Europa
(volgens Boekmeter is dit een beschrijving van een reis van de auteur zelf)
R.J. Peskens - Mijn Tante Coleta
(volgens Boekmeter een autobiografische roman)
Tim Winton - Over De Rand Van De Wereld (World''s End)
(Stond op een engelse site onder het kopje non-fictie, toch even een check of die mening gedeeld wordt)
William Dalrymple - In De Schaduw Van Byzantium (A Journey in the Shadow of Byzantium)
(Volgens Wikipedia valt dit onder de noemer 'reisbeschrijvingen')
Ik heb hem aangepast in mijn Exceldocumentquote:Op zondag 9 september 2007 01:44 schreef Plaas het volgende:
Ik ben nog steeds tevreden met mijn top 20, maar m'n geweten achtervolgt mij sinds ik besef dat ik Theo Thijssen ben vergeten.
Dus toch een kleine wijziging:
[..]
Dit is em![]()
Nee, Tim Winton - Land's Edge (vermoed ik). Maar de titel die ik noemde is dus onjuist, ingegeven door de laatheid van mijn postquote:Op zondag 9 september 2007 01:49 schreef Plastic_Power het volgende:
[..]
Bedoel je T.C. Boyles World's End? Dat is zeker fictie en de Nederlandse titel is Duyvels End.
[..]
klopt, dom niet goed gelezen. als het kan wil ik hem dan vervangen met Coelho paulo - de alchemist.quote:Op zondag 9 september 2007 01:36 schreef DaMart het volgende:
knip
William Dalrymple - In De Schaduw Van Byzantium (A Journey in the Shadow of Byzantium)
(Volgens Wikipedia valt dit onder de noemer 'reisbeschrijvingen')
knip
quote:1 Eco, Umberto: de naam van de roos
2 Monaldi & Sorti: Secretum
3 A.F.Th. - Het schervengericht
4 Mulisch, Harry: de ontdekking van de hemel
5 Palliser, Charles: De Quincunx, de erfenis van John Huffam
6 Irving, John : Een zoon van het circus
7 Monaldi & Sorti: Imprimatur
8 Eco, Umberto: Slinger van foucault
9 Blissett, Luther: Q
10 Zafon, Carlos Ruiz : De schaduw van de wind
11 Irving, John : De wereld volgens Garp