quote:Op zondag 10 augustus 2008 13:46 schreef k_i_m het volgende:
Het lijkt mij uiteindelijk allebei hetzelfde, alleen trek je bij de ene de schuine stukken over het rechte, en bij de ander het rechte stuk over de schuine. Maar toch twijfel ik of ik het wel goed zie.
Hmm, lekker verhaal weer k_i_m.
quote:Op zondag 10 augustus 2008 13:46 schreef owlet het volgende:
Net wat je zel prettiger vindt, Kim. Ik vind het zelf onhandig om eerst te knopen, dan kan ik het nooit zo goed aanspannen als wanneer is het kind tegen me aan knoop.
Behalve met een tricotdoek, die knoop ik eerst (strak) om en daarna gaat de baby er in.
Maar als je het lastig vind om te knopen terwijl je de baby tegen je aan houdt dan kan je natuurlijk voorknopen en daarnastukje bij beetje strak trekken.
quote:Op zondag 10 augustus 2008 13:49 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik doe eerst die band voor m`n borsten, kruis de banden en hang ze over m`n schouders. Daarna doe ik beppie erttussen, trek alles strak en knoop verder
quote:Op zondag 10 augustus 2008 13:52 schreef owlet het volgende:
[..]
oh, ik dacht dat je bedoelde of je eerst de doek om knoopt voor je het kind er in zet of dat je de doek om het kind heen knoopt.
Voor wat betreft éérst de horizontale band of éérst de schuine banden: ik vind het eerste verreweg het makkelijkst en het veiligst.
De horizontale band is de kuip waar het kind in zit, de schuine banden werken alleen als extra stevigheid en om bijvoorbeeld stabiliteit aan een wankel nekkie te geven. De horizontale band is bij de meeste knoopmanieren de basis, die móet goed zitten (strak, tot in de knietjes, etc.).
Veel draagmanieren voor tricotdoeken werken andersom en ik deed dat ook wel (en zou dat ook wel doen) met een babay die nog in de wiegehouding horizontaal voor je ligt in een van de schuine banden.
Maar zodra je rechtop gaat dragen zou ik zelf liever eerst de horizontale band om het kind knopen en daarna de schuine banden.
Dan kan je later ook weer meer aanpassen (band over het hoofdje of juist bij warmte de banden opzij)
Kijk, Maneki is van de compromissen, jij knoopt volgens een poldermodel. (eigenlijk wel een erg goed idee, dat ga ik volgende keer ook doen want de banden zit soms te strak of te los en op deze manier kan je dat goed voorkomen)quote:Op zondag 10 augustus 2008 13:49 schreef Maneki.Neko het volgende:
Ik doe eerst die band voor m`n borsten, kruis de banden en hang ze over m`n schouders. Daarna doe ik beppie erttussen, trek alles strak en knoop verder
Is dat niet zoals draagdoek.nl knoopt? Is dat handig met een niet-rekbare doek?quote:Op zondag 10 augustus 2008 22:30 schreef Macka66 het volgende:
k_i_m, gewoon doorgaan!Oefening baart kunst enzo. En die blauwe bloemetjes
![]()
Heb je het al geprobeerd met eerst de buikband aanleggen, banden kruisen op je rug, naar voren halen over je schouders en gekruist door de buikband halen, naar achteren doen, daar knopen, en dan pas Lilah erin doen (beentjes door de gekruiste banden en dan de buikband over beentjes en achterwerk optrekken tot op het ruggetje/tot aan het nekje).
kan iemand even een link geven naar een duidelijke getekende beschrijving?
Die heb ik wel gezien, maar nog niet gedaan. Mijn grootste probleem gisteren was dat ik waarschijnlijk teveel mijn best deed om alles maar strak aan te trekken, wat jammerlijk misluktequote:Op zondag 10 augustus 2008 22:30 schreef Macka66 het volgende:
k_i_m, gewoon doorgaan!Oefening baart kunst enzo. En die blauwe bloemetjes
![]()
Heb je het al geprobeerd met eerst de buikband aanleggen, banden kruisen op je rug, naar voren halen over je schouders en gekruist door de buikband halen, naar achteren doen, daar knopen, en dan pas Lilah erin doen (beentjes door de gekruiste banden en dan de buikband over beentjes en achterwerk optrekken tot op het ruggetje/tot aan het nekje).
kan iemand even een link geven naar een duidelijke getekende beschrijving?
Je hebt de banden over z'n oren getrokken?quote:Op maandag 11 augustus 2008 17:05 schreef t_igger het volgende:
Ik was vandaag aan het stofzuigen, met Pepijn op mijn rug in de drager!![]()
Anders krijst hij de boel bij elkaar! Valt ie gewoon in slaap op mijn rug tijdens het stofzuigen![]()
Errug schattig! Helaas kreeg ik het niet voor elkaar om er een foto van te maken via de spiegel...![]()
Hahaha neej niet eens!quote:Macka66 schreef het volgende:
Je hebt de banden over z'n oren getrokken?![]()
Foto zou idd wel leuk zijn geweest!
Ik heb er ook een en Lucie (plusminus 13 kilo) is er prima zeker een uur in te dragen. Mijn doek is 3.50 en ik gebruik een eenvoudige cross carry. Op deze pagina bij Mamatoto.org heet de knoopwijze 'Front Short Cross Tie On First'.quote:Op maandag 11 augustus 2008 20:48 schreef DaviniaHR het volgende:
ET, wat schattig zo! Een slapende Nienke![]()
![]()
Ja, het was erg leuk zo drie draagdoeken naast elkaar.
En gewoon supergezellig
over die satijn-achtige doek, is die wel stevig genoeg om grotere (lees: zwaardere) kindjes mee te dragen?
grappigquote:Op maandag 11 augustus 2008 21:12 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Ik heb er ook een en Lucie (plusminus 13 kilo) is er prima zeker een uur in te dragen. Mijn doek is 3.50 en ik gebruik een eenvoudige cross carry. Op deze pagina bij Mamatoto.org heet de knoopwijze 'Front Short Cross Tie On First'.
Davinia, Lucie vindt dat we op elkaar lijken. Ze wees steeds naar de foto van jou met Eli en riep "Mama, mama!". We hebben natuurlijk allebei kort rood haar, een bril en een draagdoek![]()
Met Tijn cdurf ik ook nog niet hoorquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 09:57 schreef beefcake het volgende:
ET wat ziet dat er goed en lief uit zo op je rug![]()
Ik durf het nog niet echt, met Quinten. Waarom weet ik ook nietEn ik vind het ook wel gezellig als hij voorop zit
Ik heb mijnes gekocht omdat ik jouw enthousiaste verhalen nog in m'n hoofd hadquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 20:13 schreef Lois het volgende:
Ik ga toch de BB even verdedigen hoor, ik heb er ontzettend veel plezier van gehad met Eva. Eva huilde veel, vaak en lang en werd in de BB echt rustiger. Ik heb hem pas gebruikt toen ze zo'n 2 maanden was, en ze zat er absoluut niet inelkaar gefrommeld in. Scheelde ook wel dat ze zich zo stijf hield als een plankje altijd (o wisten we toen maar dat ze autistisch was) maar ze vond het echt fijn om zo bij me te zitten en werd er ook echt rustiger van.
Ja, maar dat is valsspelen dan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 20:13 schreef Lois het volgende:
Ik ga toch de BB even verdedigen hoor, ik heb er ontzettend veel plezier van gehad met Eva. Eva huilde veel, vaak en lang en werd in de BB echt rustiger. Ik heb hem pas gebruikt toen ze zo'n 2 maanden was, en ze zat er absoluut niet inelkaar gefrommeld in. Scheelde ook wel dat ze zich zo stijf hield als een plankje altijd (o wisten we toen maar dat ze autistisch was) maar ze vond het echt fijn om zo bij me te zitten en werd er ook echt rustiger van.
Ja, er zijn heel veel doeken die aan je eerste eisen voldoen. Je kunt beginnen met een tricot doek, zo'n leuke tweekleurige van draagdoek.nl bijvoorbeeld. Dat knoopt makkelijk. Of een ringsling, die hoef je niet te knopen maar haal je door een paar ringen om 'm vast te maken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 21:34 schreef LovelyLady het volgende:
Dit is wat ik wil en mij afvraag:
- Een draagdoek die makkelijk in gebruik is (bestaat dat?) Wat is een goede/mooie/simpele draagdoek om mee te beginnen. Prettige bijkomstigheid zou ook zijn als de doek een beetje mijn *kuch* babyvetrollen wegmoffelen natuurlijk![]()
Er zijn dragers die veel beter zijn voor jouw rug en voor je baby's heupjes dan de Baby Bjorn. Ergo, Beco, Yamo, Patapum bijvoorbeeld. Een draagdoek die je over twee schouders knoopt is heel erg goed. Een geweven niet rekkende doek kan een groter gewicht aan dan een rekkende tricot doek.quote:- Is een draagdoek wel goed voor je rug? Ik heb ooit een baby björn gehad en die maar 2 keer gebruikt, het systeem was handig en ik was er zeer tevreden over maar kreeg last van me rug, en ben daarna gestopt met het gebruiken van. (helaas heb ik de baby björn niet meer anders zou ik hem kunnen vergelijken met een draagdoek)
Ik zoek dus een draagdoek waarin ik mijn stevige banjer in kan vervoeren, zonder dat ik mijn rug overbelast, sja wie wil dat nou niet.
Als het doorgaat komt er binnenkort een draagdoekmeet bij LadyS in Zandvoortquote:- zo op de sites te zien vind ik ze niet goedkoop, en om nou even een draagdoek aan te schaffen en vervolgens er niet wijs uit te worden vind ik zonde van mijn centjes. Iemand in de buurt van Hoorn die misschien even wil demonstreren???
't Is even oefenen voor je perfect kan knopen, maar het is echt snel te snappen en ook goed aan te leren. Bij een tricot doek steekt het minder nauw hoe goed je knoopt dan bij een geweven doek, daarom is een tricot doek voor veel mensen ideaal om mee te beginnen.quote:- Ik ben lomp, en echt inzicht heb ik niet in dit soort dingen, is de draagdoektechniek snel aan te leren en vooral ook te snappen?
Het is ook een beetje engquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 22:17 schreef LovelyLady het volgende:
Zo'n meeting is natuurlijk mooi meegenomen maar ik ken helemaal niemand, en dat vind ik dan wel weer een beetje eng
Waarom niet? Als ik zo brutaal mag zijn?quote:Op woensdag 13 augustus 2008 08:20 schreef Iksje het volgende:
Het is ook een beetje eng![]()
Maar de Fok!dames zijn heel leuk en lief hoor!
Ben op 12/7 naar de meet bij Macka66 gegaan, helemaal vanuit België. En heb er echt wel dingen opgestoken. Alleen jammer dat ik van lief geen geweven doek mag kopen
Daarom dus...quote:Op woensdag 6 augustus 2008 08:33 schreef Iksje het volgende:
Nog niet helemaal bijgelezen na de vakantie...
Maar het vorige topic staat vol prachtige foto's![]()
Dus ik gisteren tegen-lief: "Goh, ik krijg altijd zo'n zin in een geweven doek als ik die verhalen lees en de foto's zie"
De reactie was ronduit boos: "Seg, ge moet nu toch geen 7 doeken hebben hè, ge hebt er al zoveel"
Ik, beteuterd: alleen nog maar de sling, en de ergocarrier...
Hij weer: ja, en je gaat er nog een laten naaien (een mei tai), da's toch genoeg!
Heb me maar omgedraaid en gedacht: pfffrrt stomkop, zonder jou had ik al een geweven doek ipv onze tricot![]()
Vorig jaar zijn we namelijk bij http://www.doekjesenbroekjes.be op kennismakingsavond gegaan en toen hebben we beide lange doeken geprobeerd. Hij vond de tricot het minst warm terwijl ik de geweven doek het lekkerst vond dragen
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:01 schreef pinquit het volgende:
een daagdoekmeet helemaal in zandvoort![]()
Ja, maar wie gaat er nou in zandvoort wonen?!?!quote:Op woensdag 13 augustus 2008 11:35 schreef Ynske het volgende:
oeps Tearsong en nu?
moet je hem toch betalen of hoe gaat dat
@ticootje, helaas zijn er altijd mensen die verder moeten reizen
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:56 schreef LadyS het volgende:
Ik woonde eerst in lelystad. dus het is al een vooruitgang
nah happenquote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:00 schreef Kersjes het volgende:
Ik ken er trouwens nog wel een die graag zand hapt, jij toevallig ook, P_iglet?
Draagdoekenmeet Zandvoort!quote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:18 schreef Ynske het volgende:
misschien slimmer om dit in een apart topic te zetten?
quote:Op woensdag 13 augustus 2008 16:27 schreef Macka66 het volgende:
Nou... het zijn soms wel kleine terroristjes die verscholen zitten in de draagdoeken
Heel nietquote:Op woensdag 13 augustus 2008 12:56 schreef LadyS het volgende:
Ik woonde eerst in lelystad. dus het is al een vooruitgang
Er is een mevrouw die daar over nagedacht heeft en zij heeft de Onbag ontworpen. Ze heeft er zelfs een gratis patroon van op haar blog gezet. Ik denk dat jij daar met je naaikunsten iets heel moois mee kan makenquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 10:51 schreef Llewella het volgende:
Overigens vind ik schoudertasje kruislings over de schouder icm doek niet zo handig buiten dat ik er last van kreeg, maar waar laat je dan je spullen zonder meteen een rugzak mee te moeten sjouwen? Misschien maar eens voor een leuk klein rugzakje kijken.
Ik persoonlijk vind de tas een beetje te groot, zo ben je helemaal een pak-ezel. Maarja je moet als vrouw-zijnde toch van alles kwijt....quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 12:15 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Er is een mevrouw die daar over nagedacht heeft en zij heeft de Onbag ontworpen. Ze heeft er zelfs een gratis patroon van op haar blog gezet. Ik denk dat jij daar met je naaikunsten iets heel moois mee kan maken![]()
[ afbeelding ]
Bij action shots staat een dame met een mooie draagzak op de foto (6e foto, vrouw met groen vest) heb je enig idee hoe dat model heet en waar het te krijgen is?quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 12:15 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Er is een mevrouw die daar over nagedacht heeft en zij heeft de Onbag ontworpen. Ze heeft er zelfs een gratis patroon van op haar blog gezet. Ik denk dat jij daar met je naaikunsten iets heel moois mee kan maken![]()
Geen standaardmodel dus.quote:That is a custom Joey Mei Tai. Made with Organic Fair Trade cotton sourced from India by the model's sister in law!
Lovely - isn't it!?
He wat jammer!quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 21:56 schreef Webkim het volgende:
De bruine rib mei tai:
[..]
Geen standaardmodel dus.
ja maar dan word ie mooi zo mooi als degene op de fotoquote:Op vrijdag 15 augustus 2008 22:58 schreef Macka66 het volgende:
Op naar de Sari voor een fair trade India stofje, naar de markt voor bruine rib, en weer aan de slag met de naaimachien. Er zit niks anders op, krijtlijk
En als je hem dan verkoopt he...quote:Op vrijdag 15 augustus 2008 23:09 schreef Maneki.Neko het volgende:
hmm..ik heb nog zo`n bruine ribstof liggen als het goed is..eens zien of ik daar wat van kan fabrieken..vind hem ook wel erg mooi
hmm oh dan is dat dus ook niet echt een succesquote:Op zondag 17 augustus 2008 21:09 schreef YPPY het volgende:
Wij hebben die geleend van schoonzusje en precies anderhalve seconde gebruikt.
Volgens mij is dat net zo'n onding als die babybag van premaxx, waarvan ik me al jaren afvraag waarom ze die krengen blijven maken (en waarom mensen ze blijven kopen trouwens ook)quote:Op zondag 17 augustus 2008 21:01 schreef tigermickey het volgende:
Hi Ladies!
Ik heb ook gehoord (en gelezen) over een mini monkey is dat wat; heeft iemand daar ervaringen mee??
Voor je kindje zijn die dingen lang niet zo slecht als een BabyBjorn, want hij/zij ligt er lekker in wieghouding in.quote:Op maandag 18 augustus 2008 13:42 schreef anneja het volgende:
[..]
Volgens mij is dat net zo'n onding als die babybag van premaxx, waarvan ik me al jaren afvraag waarom ze die krengen blijven maken (en waarom mensen ze blijven kopen trouwens ook)
zal ik doen!!!! ik vraag me af of ik slim genoeg ben voor het knopenquote:Op maandag 18 augustus 2008 12:10 schreef YPPY het volgende:
Leuk! Wel veel foto's maken he, als hij er is?
De kat vond hem wel erg leuk om aan te hangen, dat moet ik er wel bijzeggen.
quote:Op maandag 18 augustus 2008 12:07 schreef Kersjes het volgende:
Llewella, wat lief!
En wat een haar heeft ze, da's al meer dan Devin heeft![]()
Zo, het is 12 uur geweest dus het postkantoor is open. Zo maar even een draagdoek.nl gaan opsturen naar huize LovelyLady. Alvast veel plezier ermee en laat ons daar vooral in delen door foto's te posten
nou ja ik vind hem er ook niet echt goed uitzien. daarom heb ik hem ook maar niet gekochtquote:Op maandag 18 augustus 2008 13:42 schreef anneja het volgende:
[..]
Volgens mij is dat net zo'n onding als die babybag van premaxx, waarvan ik me al jaren afvraag waarom ze die krengen blijven maken (en waarom mensen ze blijven kopen trouwens ook)
ik zie die dingen dus echt bijna nooit he. een keertje toen ik een ijsje ging halen. dat was wel schatiig trouwens die vrouw had die kleine in de 'buikstand' rechtop en elke keer probeerde hij haar ijsje af te pakken. kennen jullie die reklame van pijnenburg koek in het vliegtuig nou zoiets dus, zzoooooooooooooo schatiig!!quote:Op maandag 18 augustus 2008 18:18 schreef DaviniaHR het volgende:Ik heb vandaag een babietje in een draagdoek "in het wild" gezien!
Sorry, dat moest even
Ik ben superblij met mijn doekkie, en heb een tweede bij macka besteld!
trouwens, wat ik gister merkte, die rucksack krijg ik veel strakker door die tibetan gebeurens te doen erbij. dan hangt hij al en kan ik echt even grondig sjorren, zeg maar. mss een tip voor andere hopeloze rucksack-knopers
Ellevil Zara Candyquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 09:08 schreef owlet het volgende:
Aangestoken door de mooie roze doeken die hier ineens voorbij komen heb ik besloten om Green paprika maar even te laten voor wat hij is en voor een girly roze doek te gaan als de baby straks geboren is.
Maar welke!
Wie helpt mij om te inventariseren waartussen ik kan kiezen? Voorwaarde is wel dat het een doek is met redelijk wat ondersteuning. Verder dan dit kom ik zo even uit mijn hoofd niet, maar er moet meer te vinden zijn!
mooi he!quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 13:49 schreef Noli. het volgende:
Oeh.. Wauw.. Didy Pink Silk Millefiori!![]()
![]()
oke thnxquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 14:53 schreef owlet het volgende:
Ik weet niet meer hoe oud Ronja was, maar ik denk toch ook wel een maand of drie. Als ze zelf niet protesteert tegen haar beentjes in de doek dan denk ik dat het niet zo oncomfortabel is als het misschien lijkt. Je merkt vanzelf dat ze liever gaat strekken.
Als je toch met de beentjes buiten de doek wilt dragen zou ik in ieder geval zorgen voor een mooie "diepe" zit met een rond ruggetje (door de doek goed in de knieholtes te trekken) en voldoende stof tussen de beentjes.
Dat dacht ik ookquote:Op dinsdag 19 augustus 2008 16:32 schreef Noli. het volgende:
Ik dacht echt eerst dat de foto van Grijs een soort reclame-foto was..
Toen ik nog een keer keek zag ik pas dat het Grijs en Marlien zelf waren!!!
Nou... ik denk dat het enige dat je ermee kunt doen omtoveren tot een ringsling is.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 17:57 schreef krijtlijk het volgende:
Ik heb ook nog deze doek (slendang?) liggen, komt uit indonesie en is 95x 245 cm.
Wat kan ik hier allemaal mee?
In de beschrijving die meegeleverd was met mijn doek staat zelfs dat je erop moet letten dat de voetjes niet in de doek zitten. Ik dacht zelf dat het er misschien mee te maken zou kunnen hebben dat in zo'n geweven doek de voetjes minder bewegingsvrijheid hebben en verkeerd zouden kunnen gaan staan.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 10:24 schreef Iksje het volgende:
Vatanai Maruyama vind ik ook de mooiste, maar voor de rest weet ik er niks van
Krijgen jullie nog een meisje erbij dus? Of ga je sowieso voor roze
Wat ik me ook afvroeg: Ik zie hier foto's van Marlien (net 12 weken) en van Amber (6 weken) al met de beentjes naar buiten dragend.
Mag je daar met een geweven doek sneller mee starten?
Ik de handleiding van de tricot slen stond 3 maand. Maar wat een openbaring was die houding voor ons beiden! (op 13 weken, dus zeker een week of 2 later dan Marlien)
Misschien krijg ik het toch van lief gedaan om voor de tweede een geweven doek te mogen kopen... stille hoop haha. En om ze dan sneller zo te mogen dragen zou fijn zijn.
Ik heb net even de oude knoopdoek/selendang van mijn moeder nagemeten en die is ook maar 2,5 meter. Ze gebruikt(e) hem echter wel met een simpele platte knoop, geen schuifknoop. Ze is verder normaal gebouwd.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 18:17 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Nou... ik denk dat het enige dat je ermee kunt doen omtoveren tot een ringsling is.
Voor knopen is 'ie te kort, of je zou maat 34 moeten hebben en 1 m 50 lang zijn ofzo
Voor een ringsling is 'ie eigenlijk te breed (meer dan 70 cm is niet ideaal), maar je zou 'm kunnen versmallen of gewoon het surplus aan stof wegproppen onder je boezem. Ringen kun je bestellen bij RingSling shop, en Jan Andrea heeft een methode voor een ringsling zonder naaien.
zonde om te knippen in zo'n mooi stuk stof
Dat wordt foto´s plaatsenquote:Op woensdag 20 augustus 2008 08:38 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:ik had de post van Iksje helemaal over t hoofd gezien, lekker snugger om exact dezelfde vraag te stellen dan
Ik heb trouwens zojuist nog een nieuwe doek besteldeen Binana Criquet
![]()
quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:40 schreef k_i_m het volgende:
Macka, ik neem de Medley mee naar La douce France. Maarrr, het schijnt daar nog wel een graad of 28 te zijn. Is hij dan dik/dun genoeg om haar alleen in romper in de doek te stoppen?.
Ja dus.quote:Rond het vriespunt: jasje aan + sjaal + half onder je jas.
Boven de 5 graden: jasje aan + sjaal + muts op
Boven de 10 graden: dun jasje of vestje aan
Boven de 15 graden: de normale kleding aandoen
Boven de 20 graden: luchtige kleding
Boven de 25 graden: enkel een rompertje
boven de 30 graden: niet meer in de draagdoek
Poeh, met 15 graden doe ik Jen echt nog wel een jasje aan.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:42 schreef Webkim het volgende:
[..]
[..]
Ja dus.En denk je eraan dat je haar een bandana / zonnehoedje oid opzet? Itt tot in een kinderwagen is het hoofdje in een doek vaak niet beschermd tegen de zon.
Ook in de doek?quote:Op woensdag 20 augustus 2008 14:37 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Poeh, met 15 graden doe ik Jen echt nog wel een jasje aan.
Ik heb even gekeken, leek me wel leuk, maar volgens mij gaat het voornamelijk over slingdragen als ik het goed lees en ik wil het eigenlijk voorlopig alleen bij mijn lange doek laten.quote:Op dinsdag 19 augustus 2008 15:15 schreef sjak het volgende:
Wat een mooie plaatjes weer hierboven. Ik word er zo hebberig van![]()
Ik ga me waarschijnlijk opgeven voor een cursus babydragen in Amsterdam, iemand zin om met me mee te doen? http://www.babywearingcenter.com/html/bwcclasses2.html
Lieve LieflijkeDamequote:Op woensdag 20 augustus 2008 13:29 schreef LovelyLady het volgende:
Lieve Draagdoekenexperts,
Als ik een geweven draagdoek wil aanschaffen, waar moet ik dan opletten?
Ik kom verschillende lengtes tegen(ook die van elastische draagdoeken trouwens) en hoe zit het eigenlijk met de dikte van de doeken?
Ik neem aan dat het allemaal niet te warm hoeft te zijn voor ukkepuk?
En hoe doe je dat in de winter, lijkt me niet echt lekker zitten, het kind in een jasje ingepropt in een doek. En lijkt me ook lastig als je eigen jas niet dicht kan dan....of draag je de doek dan buiten je jas
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja maar daar staat die Cocoa Almond niet tussen en de andere vind ik toch minder.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:04 schreef TearSong het volgende:
Zei je nou: 'die girasol van Webkim' ? Welke van de girasols van Webkim?
o.a. slingomama verkoopt girasols...(slingomama.nl)
http://www.liinalapsi.fi/shopquote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:09 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
Ja maar daar staat die Cocoa Almond niet tussen en de andere vind ik toch minder.
De cursus die ik ga doen gaat over dragen met een lange doek bij een baby vanaf 10 weken. Alle soorten buik- rug en heup knopen worden geoefend. Ik begreep dat het een erg leuke cursus is. En ik heb me opgegeven. Lekker samen met Stijn oefenen. Leuk hoor!quote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:03 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken, leek me wel leuk, maar volgens mij gaat het voornamelijk over slingdragen als ik het goed lees en ik wil het eigenlijk voorlopig alleen bij mijn lange doek laten.
Ik wacht dus wel tot de draagdoeken-meet tot iemand me kan helpen met rugdragen te leren.
quote:Baby-wearing:
Baby-wearing is the link between taking care of your baby and taking care of your self. Baby-wearing means carrying your baby on your body while you are an active person doing what ever you have to do.
Human babies are born as immature as a new born Kangaroo; they need a lot of care, warmth, love and breast milk. Human babies love to be carried, and this is because they are fully designed to be carried by an active healthy adult. This will provide them with a perfect environment to develop into a strong healthy human being. From the sling they will develop better in a physical, emotional and social way.
Breastfeeding and baby-wearing are a great combination, is easier, more convenient and discreet to breastfeed in the sling
Human parents are also design by nature to carry there infants. While carrying your baby you will notice that it will take a lot less effort and worrying to take care of your baby. This is because when your carry your baby your "parenting instincts" get more sharp and in-tuned. This will create a very positive interaction between the care taker and the baby, you will understand your baby better and intuitively know what is right to do. This will make you feel more secure and peaceful and your baby will fell secure and peace full too.
Nature has a perfect balance; a new born is light and needs you a lot, as months passes by and the baby gets heavier, you will gradually get stronger. There will come a point that since you have met the babies innate needs he will be truly independent and will ask ( with signs) to be put on the floor. Naturally the time they spend on the floor will grow until they walk and do not want to be carried anymore. Growing up to be healthy, secure, communicative and caring children.
To carry your baby through life you need a good baby sling that will allow you to comfortably carry your baby. There are many options, but the best and more comfortable are the woven cloths, that you will need to learn how to use by and experienced baby-wearer.
It is best to learn to wear your baby before you give birth so you can enjoy this wonderful experience together form the beginning. But if you found out about baby-wearing when your baby is some months old it is also possible to start learning how to wear your baby.
You dot nee to have a sling for any of this workshops you can try on out first.
Monday 1 Sep. Baby-wearing course; front, hip and back carrying, with a long woven wrap. 10:00 to 12:00 4x ¤72,- p/p ¤110,- couples
Ook nog bedankt voor de vorige post... ik wordt er niet echt wijs uit, ik ga het vanavond nog maar een keer goed doorlezen.... en oefenen met Kersjes doek. Ik wil (als het allemaal lukt) zowiezo 1 elastische doek en 1 geweven.quote:Op woensdag 20 augustus 2008 16:36 schreef Macka66 het volgende:
De beloofde voorbeelden van de weefsels, van boven naar onder:
kruiskeperbinding [verspringende v'tjes, geeft ondersteunende rek op allebei de diagonalen]
linnenbinding [recht, geeft geen ondersteunende diagonale rek]
keperbinding [schuine 'strepen', geeft ondersteunende rek in de richting van de diagonaal met de 'streep' mee]
[ afbeelding ]
Wat een mooie doek!quote:Op woensdag 20 augustus 2008 17:51 schreef LovelyLady het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
dus
Hij is van Kersjes hoor hahaha, geef haar maar de credits...quote:
Handige infoquote:Op woensdag 20 augustus 2008 15:30 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Lieve LieflijkeDame
Om te kijken wat een goede lengte zou kunnen zijn is de matentabel van Didymos erg handig!
Doeken kunnen krimpen of rekken met wassen, sommige doeken hebben schuine punten, en naar p_iglet en ik laatst ontdekten zijn er ook nog doeken die een trapezium vorm hebben ipv rechthoek of paralellogram. Verwacht dus niet dat de opgegeven maat tot op de centimeter klopt met de werkelijke lengte van de doek. (Bij twijfel liever een te grote maat dan een te kleine kiezen).
De dikte/dunte van doeken geeft een indicatie voor draaggemak en koelte, maar ook dat is geen vuistregel.
Dikte wordt vaak bepaald door het weefsel. Linnenbinding is over het algemeen dun, koeldragend en vraagt precies knopen (Ellaroo bijvoorbeeld). Kruiskeperbinding is over het algemeen wat dikker, draagt wat warmer en kan slordig knopen best hebben (Hoppediz en Storchenwiege bijvoorbeeld). Met een gewone keperbinding kan het alle kanten op qua dikte en warmte, maar qua knopen kan het vaak ook wat minder precies (oude Girasols, de satin pink). Maar warmte of koelte wordt ook bepaald door het materiaal (katoen, linnen, wol, zijde, hennep).
foto's met voorbeelden van de weefsels komen nog
Er zijn speciale jassen en poncho's voor draagdoekouders. Maar met een gewone jas is het handiger om buiten de jas te dragen, zo krijgt het kind genoeg zuurstof en blijft de temperatuur wat constanter.(Het kan erg heet worden onder een jas.)
quote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:47 schreef chacama het volgende:
Moet zeggen dat ik over mijn Hopp erg tevreden ben ook over het bijgeleverde handboek knopen.
Andere weeftechniek.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:44 schreef LovelyLady het volgende:
Wat is nou een handige doek om te knopen dan? Want wat ik eruit begrijp is dat elke geweven doek een andere knooptechniek bevat?
Oke, ik begin het te begrijpen denk ik, kan je misschien voorbeelden noemen waaruit ik dit kan zien mbv een foto?quote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:51 schreef Webkim het volgende:
Andere weeftechniek.
Qua knopen maakt het niet uit voor welke doek je kiest. Alleen de lengte is dan van belang: met een lange doek kan je uiteraard meer knoopmanieren toepassen dan met een korte.
Wat voor een knoopmethode je kunt gebruiken hangt vooral af van de lengte van de doek.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:44 schreef LovelyLady het volgende:
Wat is nou een handige doek om te knopen dan? Want wat ik eruit begrijp is dat elke geweven doek een andere knooptechniek bevat?
Ook als je wat aan de "mollige" *kuch* kant bent? Die doek van draagdoek.nl is prima als ik de knoop op me rug wil, maar als ik een knoop aan de voorkant wil (wat mijn voorkeur heeft om de babyvetrollen te camouflerenquote:Op donderdag 21 augustus 2008 12:57 schreef Webkim het volgende:
Hier vindt je een tabel van doekmaten en de knopen die je er mee kan doen. Voor een eerste / enige doek zou ik persoonlijk voor een 4.6 m. gaan. Daar kan je alles mee.
Die rek helpt om de doek lekker te laten zitten. Je hoeft er geen rekening mee te houden bij het knopen, alleen bij het uitzoeken van een doek. (Teveel rek is weer niet fijn.)quote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:00 schreef texelonia het volgende:
Maar hoe zit het dan met de diagonale rek van de keperbinding en de ondersteunende rek op allebei de diagonalen bij de kruiskeperbinding enzow? Zijn dat dingen waar je rekening mee moet houden bij het knopen?
Ik vind het wel ingewikkeld allemaal hoorHopelijk wordt het makkelijker als ik vanalles kan uitproberen straks en dan de verschillen kan voelen enzow.
Zit niet anders op dan naar de draagdoekenmeet te komenquote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:06 schreef Macka66 het volgende:
[..]
Die rek helpt om de doek lekker te laten zitten. Je hoeft er geen rekening mee te houden bij het knopen, alleen bij het uitzoeken van een doek. (Teveel rek is weer niet fijn.)
(Linnenbinding heeft die rekhulp dus niet, maar is vaak wel luchtiger. De Ellaroo is een goed voorbeeld daarvan.)
En voelen is altijd beter dan foto's en beschrijvingen
Gezondheid!quote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:05 schreef LovelyLady het volgende:
[..]
Ook als je wat aan de "mollige" *kuch* kant bent? Die doek van draagdoek.nl is prima als ik de knoop op me rug wil, maar als ik een knoop aan de voorkant wil (wat mijn voorkeur heeft om de babyvetrollen te camoufleren) dan zal ik waarschijnlijk wel een langere doek moeten aaschaffen.
Ik ben er nog niet uit wat voor geweven doek ik wil, wel welke ik als elastische doek wil. Moeilijk als er zoveel keus is.
[beetje offtopic]quote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:28 schreef Webkim het volgende:
Ik ben aan het afvallen om beter in mijn doeken te passen, nu Thomas groter wordt. Hoe erg is dat?
Dat vind ik wel fijn als je tussendoor nog gaat zitten. Ik zit niet zo lekker met een knoop in m'n rug.quote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:52 schreef p_iglet het volgende:
Waarom zou je een FWCC nog voor willen knopen?
Ik heb een hekel aan staarten dus knoop een FWCC nu met een 4.0m doek van achteren, dat gaat precies.
Dank jequote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:55 schreef Grijs het volgende:
O ja, LovelyLady, volgens mij heb je de doek juist heel goed geknoopt! Dat de buitenband wat aan de onderkant zou flubberen is een kwestie van de band daar bij het knopen wat aan te trekken.
ik vrees van welquote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:57 schreef Macka66 het volgende:
owlet, de hormonen slaan hard toe he![]()
Het is op zo. 28 september in Amersfoort. Ik heb me opgegeven voor de workshop/lezing van Stefan Kleintjes en 's middags draagdoeken. Iemand die ook gaat? Misschien een idee voor een mini-meet?quote:Workshops ochtend (10.30-12.00 uur):
1. Rapley en voeding van voedende moeder door Stefan Kleintjes
2. Voeden in de eerste maanden door Gonneke van Veldhuizen
3. Draagdoeken
Recordpoging Simultaan Borstvoeden/Kolven(13.00 uur)
1. gaarne opgeven ivm klaarzetten stoelen en/of ruimte reserveren voor kolven
Workshops ’s middags (14.30-16.00 uur)
1. Langvoeden en Attachment Parenting door Gonneke van Veldhuizen
2. Draagdoeken
Preciesquote:Op donderdag 21 augustus 2008 13:55 schreef Grijs het volgende:
[..]
Dat vind ik wel fijn als je tussendoor nog gaat zitten. Ik zit niet zo lekker met een knoop in m'n rug.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |