abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60694656

Welkom in Bulls, Bears & Bucks, de WGR reeks (begonnen in NWS) die is voortgekomen uit de topics mbt tot de val van de dollar en de koersval op de beurzen. In dit topic kun je dan ook alles kwijt over recente ontwikkelingen op de financiële markten. Komt die recessie er nu wel of niet? Wat doen de Europese en Amerikaanse centrale banken met de hoge inflatie? Waar ligt de bodem voor de AEX en de Dow? Gaat de olieprijs nu op weg naar de 200 dollar? Komt die val van de dollar er ooit, is het een sluipmoordenaar of is dit een tijdelijke dip voor een sterke munt? Bulls, Bears & Bucks is hèt topic voor iedereen die benieuwd is naar het antwoord op één van deze vragen...

Enkele definities.
quote:
Deflation – A fall in the general price of goods and services. This problem, seen during the Great Depression, hurts economic growth as consumers wait for prices to fall. By contrast, "disinflation" is a benign reduction in the inflation rate.

Inflation – A rise in the general price of goods and services. When out of control, it constrains saving and investment in the economy. The rate of inflation is most often measured by changes in the Labor Department's consumer price index.

Recession – A sharp contraction in economic activity and employment. A common but informal measure is two consecutive quarters with a decline of national output. A recession is officially declared by a committee of the National Bureau of Economic Research in Boston – this occurs after the fact when final data have arrived and been analyzed.

Stagflation – A combination of stagnation (manifested as significant unemployment and slow or negative economic growth) and entrenched inflation – a phenomenon that characterized the 1970s in America.

Eerdere topics

[NWS] Dollar
De dag dat de dollar viel #01 : Gaat de VS failliet ?
De dag dat de dollar viel #02 : Groei Amerikaanse economie valt bijna stil
De dag dat de dollar viel #03 : De Fed en ECB springen bij
De dag dat de dollar viel, #04: Bloedbad op beurzen Azie
De dag dat de dollar viel, #05: op naar de $ 1.40 per ¤
De dag dat de dollar viel, #06: spannende ontwikkelingen!
De dag dat de dollar viel #07 : 1.4087 !!! 1.41??
De dag dat de dollar viel #08 : Dollar zakt verder weg
De dag dat de dollar viel #09 : 1.42 in zicht.
De dag dat de dollar viel #10: Spelen rond de 1.42 grens
De dag dat de dollar viel #11: $pel zonder grenzen.
De dag dat de dollar viel #12: Zhe crisis havs returned!
De dag dat de dollar viel #13: Nieuwe Dollars.
De dag dat de dollar viel #14: De 1.50 komt erg dichtbij
De dag dat de dollar viel #15: Geld is overgewaardeerd.

[WGR] Dollar
De dollar... Hoe diep gaat hij zinken?
De Amerikaanse dollar in verval: hoe diep zinkt-ie? deel 2.

[NWS] Huidige reeks
Wereldwijde koersval beurzen #01: Recessievrees.
Wereldwijde koersval beurzen #02: Fors herstel
Wereldwijde koersval beurzen #03: Fase two in de BEAR market
Wereldwijde koersval beurzen #04: Free money for the poor.
Bulls, Bears & Bucks #05: Einde financiële crisis nog niet in zicht
Bulls, Bears & Bucks #06: Dollar zakt verder; Beurzen roodgekleurd
Bulls, Bears & Bucks #07: FED regelt bail-out voor 'n koopje.
Bulls, Bears & Bucks #08: Rente -75bp; Wall Street door het dak
Bulls, Bears & Bucks #09: Euro weer 1,58 dollar waard
Bulls, Bears & Bucks #10: Consumentenvertrouwen VS laagste in 26 jaar
Bulls, Bears & Bucks #11: Euro 1,60 dollar waard
Bulls, Bears & Bucks #12: Trichet: Ergste van kredietcrisis moet nog komen
Bulls, Bears & Bucks #13: Amerikaanse financiele meltdown
Bulls, Bears & Bucks #14: Kredietcrisis nog niet over
Bulls, Bears & Bucks #15: 400 punten sneuvelt
Bulls, Bears & Bucks #16: Weer bloedbad op beurzen
Bulls, Bears & Bucks #17: Beren nemen het roer weer over
Bulls, Bears & Bucks #18: Fed laat rente ongewijzigd

Ook handig...

Achtergronden : De Kredietcrisis.
Tegenlicht: De dag dat de dollar viel
Yahoo: Europese indices
Yahoo: Aziatische indices
Yahoo: Amerikaanse indices
Marketwatch: laatste nieuws en koersen Amerikaanse markten
De Financiële Telegraaf: Nederlands nieuws en koersen
US Markets: live koersen meeste indices, commodities
FxStreet: streaming (live) valutakoersen
De belangrijkste banken/verzekeraars (trader grafieken)

Intraday en meerjarige grafieken

Euro/Dollar - 1 jaar

Euro/Dollar - intraday

Yen/Dollar

Pond/Euro

Dow Jones - 5 jaar

S&P 500 - 5 jaar

Dow Jones - intraday

Dow Jones, S&P 500 en Nasdaq - intraday

AEX - 3 jaar

AEX - intraday

AEX / Dow Jones - 2 jaar

Hang Seng - 2 jaar

Hang Seng - intraday

OP

De OP vind je hier.
Voeg wel steeds een link naar het net gesloten topic toe, onderaan bij "[NWS] Huidige reeks" (in de Wiki dus en dan kopiëren naar FOK!).
pi_60694708
geenID had geen nieuw topic geopend, dus heb ik (wel ID) het wel weer gedaan.
In de OP staat een link naar Wiki waar dan weer de OP staat! Het is een klusje van een paar seconden, jullie kunnen het!
  zaterdag 9 augustus 2008 @ 23:52:31 #3
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_60694774
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2008 23:49 schreef ItaloDancer het volgende:
geenID had geen nieuw topic geopend, dus heb ik (wel ID) het wel weer gedaan.
In de OP staat een link naar Wiki waar dan weer de OP staat! Het is een klusje van een paar seconden, jullie kunnen het!
Was er mee bezig. Maar Georgië stond net iets hoger op de ladder.
pi_60704447
Ga in september naar Amerika. had ik nou maar wat eerder mijn dollars ingeslagen
pi_60723261
Oks, volgende keer doe ik het als ik online ben.
pi_60724297
tvp
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  maandag 11 augustus 2008 @ 09:26:10 #7
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_60725580
Olie trekt iets bij naar 116,78 de euro/dollar doet 1,4967.

Als eea een beetje rond dit niveau zal blijven kan er een mooie rally op de beurzen ontstaan.
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_60727383
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 09:26 schreef Mr.J het volgende:
Olie trekt iets bij naar 116,78 de euro/dollar doet 1,4967.

Als eea een beetje rond dit niveau zal blijven kan er een mooie rally op de beurzen ontstaan.
... wat dan weer de olieprijs opstuwt
  maandag 11 augustus 2008 @ 16:35:29 #9
89730 Drugshond
pi_60736037
quote:
Fed Failing to Get Credit Flowing
"In short, the Fed has driven interest rates through the floor and it's handing the financial industry billions and billions of dollars worth of bailouts and rescue programs. But credit is getting tighter anyway."
  maandag 11 augustus 2008 @ 16:50:42 #10
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60736382
Chinese meisjes verkopen in paniek hun aandelen
Vandaag -5,2%

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 11 augustus 2008 @ 16:59:44 #11
89730 Drugshond
  maandag 11 augustus 2008 @ 17:02:28 #12
89730 Drugshond
  maandag 11 augustus 2008 @ 17:05:20 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60736733
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 16:59 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Wooeps... -5 % is veel.. Is er iets aan de hand ?!
Producer price inflation +10%, hoogste sinds 1996
Mijn reisverslagen
  maandag 11 augustus 2008 @ 17:29:12 #14
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_60737228
Well, well...
quote:
The Bank of Israel is once again intervening in an effort to slow down the steep decline in value of the American dollar against the shekel which has hit Israeli exporters hard.

The central bank announced Thursday it will begin buying on average $100 million per day effective immediately, up from the $25 million sum which it announced it would purchase in March. The move comes as part of the bank's efforts to raise its foreign currency surplus to the $35-40 billion range.

News of the bank's Bank officials said the decision to accelerate its purchase of dollars was reached after analysts concluded a careful appraisal of current market conditions. "The Bank of Israel will continue to examine this plan periodically, while taking into account the changing market landscape," the bank said in a statement.

Foreign currency traders predicted the bank's move would push the value of the dollar up significantly. "The dollar will go up now, and afterwards there will be a sell-off, and then there will be a long-term rise.
www.Haaretz.com
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
pi_60737878
Olie ook weer naar beneden vandaag. Zal ook wel met China te maken hebben.
  maandag 11 augustus 2008 @ 19:42:13 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60740407
¤ 1 = $ 1,4895

Slachting
Mijn reisverslagen
pi_60740452
De topics raken wel minder snel vol nu de euro daalt.
  maandag 11 augustus 2008 @ 19:47:43 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60740576
Het hele commodity complex wordt momenteel afgeslacht.
Er zijn een hoop speculanten heel erg veel geld kwijtgeraakt.
Mijn reisverslagen
pi_60742798
Houd toch op enkel een gezonde correctie.

Woensdag olievoorraden, orkanen komen er nog aan, winter
  maandag 11 augustus 2008 @ 20:58:23 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60743105
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:50 schreef ItaloDancer het volgende:

Dat dachten ze bij Amarath ook 2 jaar geleden
Maar veel speculanten gebruiken zoveel leverage dat ze al weggevaagd zijn ver voordat een eventueel herstel zich aandient.

Het zou me niks verbazen als we over een paar dagen horen dat er weer een hedgefund op de fles is. De scherpe daling van de olieprijs in 2006 werd ook mede veroorzaakt doordat Amarath miljarden posities moest liquideren tegen elke prijs omdat de dip toch iets dieper werd dan ze dachten.
Mijn reisverslagen
pi_60744611
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:50 schreef ItaloDancer het volgende:

Dalende productie, stijgende vraag.

De olievraag van China is een beetje gedaald[1] de afgelopen tijd. Ik hoop op een nieuwe opleving van de vraag na de Olympische Spelen.

[1] China July crude imports in biggest fall since Jan 05
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 11 augustus 2008 @ 22:18:16 #22
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_60746101
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 20:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat dachten ze bij Amarath ook 2 jaar geleden
Maar veel speculanten gebruiken zoveel leverage dat ze al weggevaagd zijn ver voordat een eventueel herstel zich aandient.
Bij Centaurus Energy ook, alleen zat die aan de goede kant
  maandag 11 augustus 2008 @ 22:22:45 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60746278
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 22:18 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

Bij Centaurus Energy ook, alleen zat die aan de goede kant
Ja winnaars zijn er ook natuurlijk.
Maar de snelheid van de daling suggereert dat er een hoop speculanten scheef zaten en tegen elke prijs moesten liquideren. Schitterend natuurlijk
Mijn reisverslagen
pi_60749508
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_60749682
Iemand nog United Airlines gekocht, of iets dat er op lijkt? Ik heb me d'r echt op verkeken. Volg het aandeel nu een jaar of 3 en had op $3 in moeten stappen.

Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 01:04:39 #26
89730 Drugshond
pi_60750763
Lijkt een beetje op de good old days.....
Maar toch zit er veel pijn wat niet zichtbaar mag zijn.
FED, Freddy Mac, Fanny May....

Overigens... Ambac, MBIA zijn met een behoorlijke run bezig. Had ik niet verwacht. Hebben ze daar weer een en ander op orde....
pi_60750791
NY gaat ze weer op het rails zetten.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 10:33:30 #28
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60755704
UK inflatie voor juli nu net binnen.
CPI +4,4% (hoogste sinds CPI is ingevoerd in 1997)
Voedselprijs inflatie +12,3% !!!!
Mijn reisverslagen
pi_60756644
Waarom stijgt trouwens de olieprijs niet door de gebeurtenisssen in georgie?
Als men in nigeria een scheet laat is er al van alles aan de hand en nu opeens is er niets aan de hand
quote:
Oorlog Georgië raakt olietoevoer naar het Westen12 augustus 2008, 7:54 uur | FD.nl
1De militaire confrontatie tussen Georgië en Rusland over Zuid-Ossetië heeft de toevoer van aardolie naar het Westen maandag verder ondermijnd.

De drie belangrijke Georgische havensteden aan de Zwarte Zee, Poti, Supsa en Batumi, van waaruit dagelijks pakweg 300.000 vaten Azerbeidzjaanse olie naar Europa worden verscheept, liggen plat of functioneren slechts ten dele, omdat haveninstallaties in onbruik zijn geraakt na Russische bombardementen of omdat verladers het gewoon te gevaarlijk vinden om door te werken. Volgens de Georgische premier Lado Gurgenidze zijn Russische troepen maandagavond Poti binnengetrokken.

Nu op FD Nieuws: Conflict Georgië breidt zich uit

Olietoevoer vanuit Azerbeidzjan naar Europa

Vorige week stokte de olietoevoer vanuit Azerbeidzjan naar Europa ook al om een andere reden. Toen waren het Koerdische rebellen die in Turkije een aanslag hadden gepleegd op de BTC-pijplijn, die van de Azerbeidzjaanse hoofdstad Baku via de Georgische hoofdstad Tbilisi naar de Turkse havenstad Ceyhan aan de Middellandse Zee loopt. Westerse bedrijven gebruiken deze route om de Russische pijplijnen te omzeilen. Volgens BP duurt het twee weken voordat de BTC-pijplijn, die goed is voor de toevoer van één miljoen vaten per dag, weer hersteld is.

Olieprijs reageert nauwelijks op stokkende toevoer

De olieprijs lijkt echter nauwelijks te reageren op de stokkende toevoer. Op de Amerikaanse termijnmarkt werd gisteren voor een vat (159 liter) olie $ 116,90 betaald, maar daarna zakte de olie richting $ 115. De prijsdaling heeft vooral te maken met de stijgende dollar.

Intussen heeft het Russische leger een tweede front geopend en trekt verder Georgië binnen. Het Kremlin lijkt uit te zijn op de val van de prowesterse regering-Saakasjvili. Het Georgische leger heeft zich teruggetrokken in de hoofdstad Tbilisi om een eventuele Russische aanval af te slaan.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:45:11 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60759428
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 11:12 schreef Basp1 het volgende:
Als men in nigeria een scheet laat is er al van alles aan de hand en nu opeens is er niets aan de hand
[..]
Ach, er is zo ontiegelijk veel olie beschikbaar en nu het oliebubble feestje (tijdelijk?) voorbij is liquideren speculanten massaal en met met grote verliezen hun olieposities.

Nieuwsfeiten zijn vrijwel nooit de echte reden voor vraag en aanbod, hooguit de trigger die een beweging in gang zet in de richting van het onderliggende sentiment.
Mijn reisverslagen
pi_60761339
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 11:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]

Ik snap het ook niet helemaal maar het is duidelijk dat de vraag gedaald is. Niet alleen in Amerika maar ook in China (zie mijn vorige post).
quote:
Consumption. World oil consumption continues to grow despite 7 consecutive years of rising prices. Preliminary data indicate that world oil consumption during the first half of 2008 rose by roughly 520,000 bbl/d compared with year-earlier levels. Compared to year-ago levels, this increase reflects a 170,000-bbl/d gain in the first quarter, followed by an 870,000-bbl/d increase in the second quarter. A 760,000-bbl/d decline in consumption in OECD countries during the first half of 2008, mainly concentrated in the United States, was more than offset by a 1.3-million-bbl/d increase in consumption in non-OECD nations led by China and the Middle East (World Oil Consumption). World oil consumption is projected to rise by almost 1.2 million bbl/d during the second half of the year, reflecting the impact of higher expected prices, lower economic growth, and growing pressure in some countries (such as India, Malaysia, Indonesia, and China) to ease price subsidies, which could dampen consumption growth. Global consumption in 2009 is expected to increase by 1.4 million bbl/d because of upward revisions in projected 2009 economic growth in some regions, such as Latin America. If financial strains in the United States spread to foreign nations, depressing economic growth, consumption growth would also slow.
Bron: http://www.eia.doe.gov/steo
pi_60762165
tvp
Life sucks
pi_60763945
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 12:45 schreef SeLang het volgende:

Nieuwsfeiten zijn vrijwel nooit de echte reden voor vraag en aanbod, hooguit de trigger die een beweging in gang zet in de richting van het onderliggende sentiment.
Klopt het als ik het dan goed intrepeteer dat de handelaren al weten welke richting hun sentiment op gaat en dan na gelang de nieuwsberichten er maar naartoe leven?

Ik dacht altijd dat handel een kwestie van vraag en aanbod was waardoor een optimale prijs eruit zou draaien maar die vrije markt theorie klopt dan dus niet helemaal.
pi_60764166
Erm, onder de omstandigheden komt er een optimale prijs uit. En zo is het bedoeld op de korte termijn. Voordat bedrijven kunnen reageren en de prijs op langere termijn een tik krijgt ben je een tijdje verder. Dat je een beeld hebt dat de vrije markt alle problemen in een seconde moet oplossen is vrij marginaal.

Iig, dit is wel interessant mbt FAS157 afgelopen jaar.
pi_60764344
tvp maar weer
............................
pi_60764619
Olie weer aan een herstel begonnen
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 15:56:28 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60765317
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Klopt het als ik het dan goed intrepeteer dat de handelaren al weten welke richting hun sentiment op gaat en dan na gelang de nieuwsberichten er maar naartoe leven?

Ik dacht altijd dat handel een kwestie van vraag en aanbod was waardoor een optimale prijs eruit zou draaien maar die vrije markt theorie klopt dan dus niet helemaal.
Het is een stuk ingewikkelder dan dat.

De olieprijs komt voornamelijk tot stand op de goederentermijnmarkt door vraag en aanbod van termijncontracten. Dat is niet hetzelfde als vraag en aanbod ten gevolge van fysieke vraag naar olie voor gebruik.

Vraag en aanbod (en daarmee prijs) is heel moeilijk (niet) te voorspellen omdat verwachtingen van beleggers over bijvoorbeeld fysieke vraag deze vraag zelf beinvloeden. Bijvoorbeeld, je hebt bij een prijsstijging aan één kant de demand destruction zoals economen die voorspellen, maar aan de andere kant beleggers/ speculanten die willen meeliften en daarmee de vraag beinvloeden. Daardoor zijn bijvoorbeeld de laatste paar jaar pensioenfondsen plotseling in commodities gaan beleggen en zijn er olie-ETF's ontstaan zodat Jan met de Pet in fysieke olie kan beleggen. Grote gebruikers van olie, bijvoorbeeld vliegmaatschappijen of scheepvaart, zullen wellicht aggressiever gaan hedgen tegen toekomstige olieprijsstijgingen dat creeert ook extra vraag. Daarentegen zullen oliemaatschappijen wellicht juist tegen de huidige hoge prijs contracten verkopen om toekomstige winst veilig te stellen. etc etc.

Het niet meer verder stijgen van een prijs zorgt ervoor dat speculanten hun posities liquideren of zelfs omdraaien. Naarmate de prijs verder daalt krijg je dan weer een zichzelf versterkende beweging naar beneden. Dit soort draaipunten verschijnen vaak op het moment dat er belangrijk nieuws is, maar het nieuws is alleen maar een trigger die het onderliggende sentiment naar buiten doet komen. Daarom loopt de prijs reactie op vergelijkbare nieuwsberichten ook zo uiteen.

Wat de bewegingen verder nog versterkt is dat zelfs beleggers/ speculanten die denken dat de olieprijs verder gaat stijgen toch tegen hun wil aan de verkoopkant terechtkomen. Dat is omdat zij veel leverage hebben en niet rustig kunnen wachten 'tot het weer goed komt'. Een Nymex Crude Oil contract van 1000 barrels vereist een marge van $7000-$10.000, terwijl de onderliggende waarde van het contract bij een olieprijs van $115 dus $115.000 bedraagt. Dat betekent dat een speculant die gokt op een stijging en die geen verdere marge aanhoudt al 100% van zijn geld kwijt is bij een daling van <$10. Maar voor die tijd hangt je bank al aan de telefoon met de mededeling dat je marge bij moet storten of anders je positie moet liquideren (=verkopen). Als je dat niet doet dan wordt je positie tegen de huidige prijs door de bank geliquideerd.
Mijn reisverslagen
pi_60765608
En dan heb je een neerwaardse spiraal omdat posities voor een deel worden geliquideerd om margin calls te maken. Fire sales, etc. En het helpt ook niet dan dat olie zo liquid is, dat maakt het nog aantrekkelijker om het te gebruiken om collateral te raisen.
pi_60766619
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:56 schreef SeLang het volgende:

goede uitleg.
quote:
Wat de bewegingen verder nog versterkt is dat zelfs beleggers/ speculanten die denken dat de olieprijs verder gaat stijgen toch tegen hun wil aan de verkoopkant terechtkomen. Dat is omdat zij veel leverage hebben en niet rustig kunnen wachten 'tot het weer goed komt'. Een Nymex Crude Oil contract van 1000 barrels vereist een marge van $7000-$10.000, terwijl de onderliggende waarde van het contract bij een olieprijs van $115 dus $115.000 bedraagt. Dat betekent dat een speculant die gokt op een stijging en die geen verdere marge aanhoudt al 100% van zijn geld kwijt is bij een daling van <$10. Maar voor die tijd hangt je bank al aan de telefoon met de mededeling dat je marge bij moet storten of anders je positie moet liquideren (=verkopen). Als je dat niet doet dan wordt je positie tegen de huidige prijs door de bank geliquideerd.
Heb je het bij deze alinea over een soort opties die perse afgenomen moeten worden?

Ik vind anders de marge die men denkt te pakken van tussen de 6 en 8% schrikbarend veel.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 16:59:00 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60767139
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 16:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]

goede uitleg.
[..]

Heb je het bij deze alinea over een soort opties die perse afgenomen moeten worden?

Ik vind anders de marge die men denkt te pakken van tussen de 6 en 8% schrikbarend veel.
Dit gaat over termijncontracten ('futures'). Dat is iets anders dan opties omdat een termijncontract altijd een leverings- of afnameplicht inhoudt. In tegenstelling tot opties, waar de koper alleen een 'optie' heeft en de verkoper een plicht als de optie wordt uitgeoefend maar dus niet altijd.

De genoemde margeverplichting is niet geld wat je kwijt bent maar een soort zekerheid (zeg maar borg) die verplicht is door de NYMEX om te zorgen dat jij je verplichtingen kunt nakomen. Ik kan namelijk een termijncontract kopen voor 1000 barrels olie (dus ca $115.000 onderliggende waarde) zonder dat ik die $115.000 heb. De margeverplichting is het bedrag (of waarde, ik kan ook bijvoorbeeld aandelen als dekking gebruiken) dat door de bank wordt geblokkeerd als dekking.

Vandaar dus de leverage. Met een account van $10.000 kan ik oliecontracten kopen met een waarde van >$100.000

Btw: het verschil tussen de 'settlement' koers van vandaag en gisteren wordt dagelijks afgerekend middels een cashsettlement. Als je dat niet kunt dan wordt de onderliggende waarde (de oliecontracten) geliquideerd.

Btw2: De provisie om een contract van 1000 barrels te handelen is maar enkele US$. Met 1 tick stijging van de prijs ($0,01) heb je al winst. Dus voor een paar $ verhandel je een bedrag van >$100.000 aan olie
Mijn reisverslagen
pi_60767773
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
dat zou zo zijn als er een echte vrije markt zou zijn. naieveling
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_60768495
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 17:24 schreef simmu het volgende:

dat zou zo zijn als er een echte vrije markt zou zijn. naieveling
Gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje.

Ik hoop dat ze niet blond en dus om de generalisatie door te voeren naief zoals mij wordt.
pi_60768790
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 15:56 schreef SeLang het volgende:
De olieprijs komt voornamelijk tot stand op de goederentermijnmarkt door vraag en aanbod van termijncontracten. Dat is niet hetzelfde als vraag en aanbod ten gevolge van fysieke vraag naar olie voor gebruik.
Het is niet hetzelfde nee, maar heeft sterk met elkaar te maken.

Jij wilt beweren dat de prijsstijging sinds 2003 (naast de dalende dollar) alleen te maken heeft met speculatie? Het beïnvloed de prijs vast en zeker, maar de drijvende factor is in mijn bescheiden mening nog altijd de gelijkblijvende productie en stijgende vraag. Aangezien de vraag de afgelopen maanden iets gezakt is daalt de prijs nu. Niks opmerkelijks dus.
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 19:04:08 #44
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60770110
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 18:13 schreef waht het volgende:

[..]

Het is niet hetzelfde nee, maar heeft sterk met elkaar te maken.

Jij wilt beweren dat de prijsstijging sinds 2003 (naast de dalende dollar) alleen te maken heeft met speculatie?
Ik beweer nergens dat dat alleen door speculatie komt. Ik ben wel van mening dat de stijging van commodity prijzen alle kenmerken van een bubble vertoont. En zoals alle bubbles begon ook deze met een aannemelijk verhaal. Net zoals de internet bubble ook was gebaseerd op een aannemelijk verhaal.
quote:
Het beïnvloed de prijs vast en zeker, maar de drijvende factor is in mijn bescheiden mening nog altijd de gelijkblijvende productie en stijgende vraag. Aangezien de vraag de afgelopen maanden iets gezakt is daalt de prijs nu. Niks opmerkelijks dus.
Maar dat verband is niet zo causaal als jij hier stelt. Bovendien werkt het twee kanten op: de verwachting zelf genereert vraag (zoals ik een paar posts terug al uitlegde).

Daarnaast is er niet minder 'spare' productie capaciteit dan 10 jaar geleden toen olie nog $12 kostte, dus dat is in elk geval niet de reden van de prijsstijgingen. Er is iets anders aan de hand.

Het hele olieverhaal (en overigens hele commodity verhaal) is dus grotendeels gebaseerd op een verwachting van grotere vraag dan de beschikbare capaciteit in de toekomst. Dat lijkt een plausibel verhaal, maar we moeten nog maar afwachten of dat zich daadwerkelijk zo gaat uitspelen.

Commodities zoals goud, platina, staal, etc zijn ook enorm gestegen. Platina was op de top bijna vertienvoudigd ten opzichte van 10 jaar geleden. Maar het meeste van dat spul wordt gerecycled.

Staal is enorm gestegen maar dat is helemaal niet zeldzaam. Olie wordt natuurlijk wel verbruikt, dus dat is een wat beter verhaal vind ik. Maar dan nog kun je moeilijk bepalen of dat over 10 jaar $12, $120 of $1200 moet kosten. De prijs zou ondanks alles zomaar kunnen gaan dalen naar $50 terwijl de fundamenten gelijk blijven. Zo werken markten nu eenmaal.

Zelf denk ik dat een belangrijke drijfveer achter de commodities bubble de negatieve reeele rente is in belangrijke landen zoals de USA en China. Investeren in commodities is een poging om 'waarde' te behouden. Maar als de reeele rente weer positief wordt dan moet de commodities bubble dus leeglopen. Het kost dan immers geld om commodities te hebben. We zullen zien...

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 12-08-2008 19:09:36 ]
Mijn reisverslagen
  woensdag 13 augustus 2008 @ 00:05:32 #45
89730 Drugshond
pi_60780173
quote:
De week dat de euro viel

De euro is de afgelopen week meer dan 6 cent gedaald. In absolute termen is dit een van de snelste dalingen in één week van de afgelopen tien jaar. Na een lange tijd van relatieve zwakte van de dollar, steeg de munt afgelopen week fors. Dit kan verklaard worden door enkele fundamentele ontwikkelingen van de laatste tijd:

1) De vooruitzichten voor de economische activiteit in Europa zijn verzwakt.

2) Hierdoor prijst de markt een grotere kans op renteverlaging(en) in Europa in.

3) De gedaalde olieprijs (-17%) vertoont nog geen teken van herstel. Dat kan de inflatieverwachting wat temperen.

4) Tot een paar weken geleden dekten beleggers zich met commoditys in tegen een verzwakking van de dollar. Aangezien de commodity’s nu dalen, verlaten beleggers deze trade.

Follow up:

Verschillende cijfers, onder andere de Europese inkoopmanagersindex en detailhandelsverkopen, wijzen erop dat het economische klimaat in Europa snel afkoelt. De Europese economie lijkt nu sneller af te zwakken dan de Amerikaanse. Dit zie je terug in de daling van de eurokoers ten opzichte van de dollar.

Inflatie komt altijd ongelegen, maar is vooral voor Trichet, voorzitter van de Europese Centrale Bank momenteel een doorn in het oog. Inflatiebestrijding is immers de kerntaak van de ECB, terwijl de centrale bank in de Verenigde Staten (de Federal Reserve) zich traditioneel meer richt op het stimuleren van de economische groei. De Federal Reserve heeft sinds vorig jaar al de economie in de Verenigde Staten gesteund met renteverlagingen.

De daling van de olieprijs en andere commoditys komt voor Trichet als geroepen. De daling van de olieprijs is ingezet door cijfers en uitspraken die duiden op een vermindering van de economische activiteit in de VS en Europa. Ook spelen het afnemen van de spanning in de relatie met Iran en aanbodcijfers een rol in de daling. De sterke daling van de olieprijs kan de inflatie met enige vertraging doen afnemen. Als de inflatieverwachting in de komende maanden afneemt, zou dat Trichet meer ruimte geven voor een renteverlaging. Na jarenlange relatieve zwakte profiteert de dollar momenteel sterk van bovenstaande ontwikkelingen.

Voor zo’n korte termijn is de stijging van de dollarkoers wel heel fors geweest. Daardoor is de kans niet groot dat die stijging in dit tempo op de korte termijn doorgaat. Op de langere termijn kan de dollar sterker worden. Wij verwachten dat de euro de komende twaalf maanden verder verzwakt tot $ 1,42 à 1,46.
pi_60784774
quote:
Op dinsdag 12 augustus 2008 19:04 schreef SeLang het volgende:

Ik beweer nergens dat dat alleen door speculatie komt. Ik ben wel van mening dat de stijging van commodity prijzen alle kenmerken van een bubble vertoont. En zoals alle bubbles begon ook deze met een aannemelijk verhaal. Net zoals de internet bubble ook was gebaseerd op een aannemelijk verhaal.
Een verhaal over de wachtrij theorie waarvan iemand verwacht dat deze ook een rol speelt bij de huidige vorming van de olieprijs.
quote:
Doug Noland, an analyst for David W. Tice & Associates who posts his commentary on the firm's Prudent Bear site, provides an analysis that parallels queueing theory, but also adds more detail. Noland believes that the oil and commodities price break is not really the commodities bubble bursting, but rather the burst of what he calls a bubble in the "leveraged speculating community."
http://www.energybulletin.net/node/46179
pi_60787506
Ik zat wel even zo: toen ik hoorde dat de dollar 1,48 euro (?) aantikte .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  woensdag 13 augustus 2008 @ 11:09:18 #48
89730 Drugshond
pi_60788064
Er mag weer naked short verhandeld worden (termijn is over).
Kan nog een paar leuke runs opleveren.
[LEH], [WB] en [WM] plukken hier de vruchten van.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 11:11:12 #49
89730 Drugshond
pi_60788116
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
Firm               Writedown & Loss      Capital Raised

Citigroup                 55.1               49.1

Merrill Lynch             51.8               29.9

UBS                       44.2               28.3

HSBC                      27.4                3.9

Wachovia                  22.5               11

Bank of America           21.2               20.7

IKB Deutsche              15.3               12.6

Royal Bank of Scotland    14.9               24.3

Washington Mutual         14.8               12.1

Morgan Stanley            14.4                5.6

JPMorgan Chase            14.3                7.9

Deutsche Bank             10.8                3.2

Credit Suisse             10.5                2.7

Wells Fargo               10                  4.1

Barclays                   9.1               18.6

Lehman Brothers            8.2               13.9

Credit Agricole            8                  8.8

Fortis                     7.4                7.2

HBOS                       7.1                7.6

Societe Generale           6.8                9.8

Bayerische Landesbank      6.4                -

Canadian Imperial (CIBC)   6.3                2.8

Mizuho Financial Group     5.9                  -

ING Groep                  5.8                4.8

National City              5.4                8.9

Lloyds TSB                 5                  4.9

IndyMac                    4.9                -

WestLB                     4.7                7.5

Dresdner                   4.1                -

BNP Paribas                4                  -

LB Baden-Wuerttemberg      3.8                -

Goldman Sachs              3.8                0.6

E*Trade                    3.6                2.4

Nomura Holdings            3.3                1.1

Natixis                    3.3                6.7

Bear Stearns               3.2                -

HSH Nordbank               2.8                1.9

Landesbank Sachsen         2.6                -

UniCredit                  2.6                -

Commerzbank                2.4                -

ABN Amro                   2.3                -

DZ Bank                    2                  -

Bank of China              2                  -

Fifth Third                1.9                2.6

Rabobank                   1.7                -

Bank Hapoalim              1.7                2.4

Mitsubishi UFJ             1.6                1.5

Royal Bank of Canada       1.5                -

Marshall & Ilsley          1.4                -

Alliance & Leicester       1.4                -

U.S. Bancorp               1.3                -

Dexia                      1.2                -

Caisse d'Epargne           1.2                -

Keycorp                    1.2                1.7

Sovereign Bancorp          1                  1.9

Hypo Real Estate           1                  -

Gulf International         1                  1

Sumitomo Mitsui            0.9                4.9

Sumitomo Trust             0.7                1

DBS Group                  0.2                1.1

Other European banks*      7.2                2.3

Other Asian banks*         4.6                7.8

Other U.S. banks*          2.9                1.9

Other Canadian banks*      1.8                -
                          ____               ____

TOTAL**                  501.1              352.9

Ow ja, we zijn door de 500B marker.
pi_60788624
quote:
Klanten lopen weg bij de Zwitserse bank UBS
10 miljard
Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de bank. In de afgelopen 3 maanden namen klanten ruim tien miljard euro meer op dan er werd toegevoegd.

Kredietverlies
Voor het vierde kwartaal achter elkaar moest UBS een grote afschrijving doen door de kredietcrisis. De bank moest 3,4 miljard euro afboeken, waardoor het in het tweede kwartaal een verlies leed van 221 miljoen euro. Het verlies komt ongeveer overeen met wat de markt verwachtte.

Erger dan verwacht
Wél vertrekken er meer klanten dan analisten hadden gedacht. Zij hadden gerekend op het verdwijnen van 3 miljard euro. Maar er is in totaal 10 miljard overgeschreven naar andere banken.
  woensdag 13 augustus 2008 @ 11:30:32 #51
89730 Drugshond
pi_60788674
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 11:29 schreef Aether het volgende:

[..]

Dat is niet goed....Klanten die weg zijn... blijven meestal weg.
quote:
BANKING SYSTEM NOT WELL PROTECTED

quote: "Success is a thought process"

UBS Balance Sheet (source: Google Finance)

Balance Sheet 2008 in millions CHF
Total Assets 2,231,019.00
Total Liabilities 2,214,633.00
Total Equity 16,386.00

If you want to know why is the situation so bad, you only need to look at the balance sheet.

2.234 Trillion CHF in Assets with 2.214 Trillion CHF in Liabilities with Total Equity amounting to paltry 16.386 Billion CHF. Depending on what kind of assets they hold, whether it's properties or CDOs or bonds or others.

An impairment of 5% on assets would cost 111.55 Billion CHF, wiping out the entire Equity base of 16.386Billion CHF. With the recent sale of CDOs from Merill Lynch of their CDOs for 22 cents for the dollar, a 5% impairment is simply theoretical and perhaps even optimistic.

Just say for theoretical sake, a 5% impairment would require fresh equity of >100billion CHF. Surely Sovereign wealth Funds will need to have deep pockets easily to the tune of 300 to 500billions CHF to mitigate the problem.

The entire financial system is over-leveraged. Sub-prime originally would not have been an issue, but it now is, because it causes the over-leveraged Financial system to break down.

How much more money do we need? UBS being one of them, who else needs funding?

Your thoughts?

[ Bericht 38% gewijzigd door Drugshond op 13-08-2008 11:36:17 ]
pi_60799180
Olie- & brandstofvoorraden VS
quote:
Summary of Weekly Petroleum Data for the Week Ending August 8, 2008

U.S. crude oil refinery inputs averaged 14.8 million barrels per day during the
week ending August 8, down 216 thousand barrels per day from the previous week's
average. Refineries operated at 85.9 percent of their operable capacity last
week. Gasoline production fell last week, averaging about 8.9 million barrels
per day. Distillate fuel production decreased last week, averaging 4.3 million
barrels per day.

U.S. crude oil imports averaged nearly 9.7 million barrels per day last week,
down 538 thousand barrels per day from the previous week. Over the last four
weeks, crude oil imports have averaged 9.9 million barrels per day, 100 thousand
barrels per day below the same four-week period last year. Total motor gasoline
imports including both finished gasoline and gasoline blending components) last
week averaged 785 thousand barrels per day. Distillate fuel imports averaged 136
thousand barrels per day last week.

U.S. commercial crude oil inventories (excluding those in the Strategic
Petroleum Reserve) decreased by 0.4 million barrels from the previous week. At
296.5 million barrels, U.S. crude oil inventories are in the lower half of the
average range for this time of year. Total motor gasoline inventories decreased
by 6.4 million barrels last week, and are in near the lower boundary of the
average range.
Both finished gasoline inventories and gasoline blending
components inventories decreased last week. Distillate fuel inventories
decreased by 1.7 million barrels, and are in the upper half of the average range
for this time of year. Propane/propylene inventories increased by 2.0 million
barrels last week but remain below the lower limit of the average range. Total
commercial petroleum inventories decreased by 5.4 million barrels last week, and
are in the lower half of the average range for this time of year.

Total products supplied over the last four-week period has averaged nearly 20.2
million barrels per day, down by 2.8 percent compared to the similar period last
year.
Over the last four weeks, motor gasoline demand has averaged 9.4 million
barrels per day, down by 1.9 percent from the same period last year. Distillate
fuel demand has averaged 4.2 million barrels per day over the last four weeks,
up by 4.3 percent from the same period last year. Jet fuel demand is 8.5 percent
lower over the last four weeks compared to the same four-week period last year.
Olie schoot even omhoog boven de $115 maar zit nu op $114.30
pi_60800911
UBS is wel een van de extremere gevallen. Daar begon de crisis ook ongeveer (in Dillon Read), nog voor die twee funds van Bear.
pi_60801182
linkje only: leuke link!!!
pi_60801823
quote:
Op woensdag 13 augustus 2008 18:34 schreef simmu het volgende:

pi_60803479
quote:
Prachtig
  donderdag 14 augustus 2008 @ 14:18:40 #57
89730 Drugshond
pi_60825546
quote:
Beurscommentaar Kees de Kort
14 08 2008 | Het beurscommentaar op de radiozender BNR Nieuwsradio wordt dagelijks verzorgd door Kees de Kort, macro-analist bij AFS Capital Management in Amsterdam. Op deze pagina een samenvatting van zijn persoonlijke visie op de gebeurtenissen van de beursdag.

-Voor de rest zijn er nog steeds te veel mensen die denken dat het wel kan gaan meevallen met de gevolgen van de kredietcrisis. Doe daar svp niet aan mee. Het gaat nog veel erger worden, daarvoor staan de ontwikkelingen in de verschillende economien en de snel toenemende betalingsachterstanden gewoon garant.
  donderdag 14 augustus 2008 @ 14:28:08 #58
89730 Drugshond
pi_60825771
quote:
Downey Reports Pickup In Withdrawals

Newport Beach-based Downey Financial Corp. said Monday that its customers began withdrawing money at a faster pace last month.

The savings and loan operator also said it might not be able to handle its mounting debts, according to a filing with the Securities and Exchange Commission.

Losses from bad loans have been increasing each month for Downey, mostly from borrowers who took out adjustable rate mortgages that became unaffordable when they reset at higher rates.

At the end of June, 15.5% of its assets, mostly loans, were reported as non-performing.

The Office of Thrift Supervision said it was limiting some of Downey’s activity including paying dividends. It is also being charged more for deposit insurance by the Federal Deposit Insurance Corp.

For the second quarter, the company posted a loss of $258.9 million, which prompted it to hire financial adviser Sandler O’Neil Partners LP to explore options.

It also announced the departure of its cofounder, chairman and dominant owner, Maurice McAlister, who was replaced by independent director Michael D. Bozrath.

And Chief Operating Officer Thomas Prince replaced chief executive Daniel Rosenthal on an interim basis.

Downey’s stock was down more than 6% at close of trading Monday before the announcement, giving it a market value of about $60 million.

Most of Downey’s loans were to borrowers in the Alt-A category who had credit grades above subprime but below prime.
quote:
Downey Financial cut to 'B+/C'; still on negative watch - S&P
08.14.08, 1:30 AM ET

MUMBAI (Thomson Financial) - Standard & Poor's Ratings Services lowered Downey Financial Corp's. counterparty credit rating to 'B+/C' from 'BB+/B', saying the company's weakened financial profile has left it exposed to potential funding and liquidity problems.
Het piept en het kraakt.... maar dit is gelukkig geen al te grote bank.
pi_60826646
http://d2cft.volantis.net(...)dd-83e8-0000779fd18c

En inflatie ook weer omhoog in de VS, EU, de economie gaat slomer in Japan.

-edit-

Zelfs met de vertraging van de economie hier zal de CPI vast niet terugvallen onder de 2%. We zullen zien of de ECB echt 1 mandaat heeft.

[ Bericht 47% gewijzigd door geenID op 14-08-2008 15:32:33 ]
pi_60831728
quote:
Inflatie VS in juli naar hoogste niveau in 17 jaar
AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--De inflatie in de Verenigde Staten is in juli opgelopen naar het hoogste niveau in 17 jaar, opgedreven door gestegen prijzen voor voedsel, energie, vliegtickets en kleding. Dat blijkt donderdag uit cijfers van het Amerikaanse ministerie van Arbeid.

De consumentenprijzen stegen in juli met 5,6% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder, het hoogste peil sinds januari 1991. De kerninflatie, de geldontwaarding exclusief energie en voedsel, kwam uit op gematigder 2,5% vergeleken met juli 2007, maar nog altijd ruim boven de langetermijndoelstelling van de Fed van 1,5% tot 2%. Over de afgelopen drie maanden steeg de kerninflatie op jaarbasis met 3,5%.

Ten opzichte van een maand eerder stegen de consumentenprijzen in juli met 0,8%, terwijl in juni nog een stijging van 1,1% werd gemeten, de op een na hoogste toename sinds juni 1982. De kerninflatie bedroeg voor de tweede maand op rij 0,3%. De inflatiecijfers liggen hoger dan verwacht. Economen rekenden vooraf op een toename van de inflatie met 0,4%, en een stijging van de kerninflatie met 0,2%.

Hoewel het stelsel van Amerikaanse centrale banken zich zorgen maakt over de hoge inflatie, is de algemene verwachting vooralsnog dat de huidige rentestand gehandhaafd wordt tot in 2009. Als de kerninflatie echter hardnekkig blijkt, zou dat de weg kunnen vrijmaken voor verhogingen van de rentevoet.
quote:
'Nederlandse economie koelt duidelijk af'
VOORBURG (ANP) - De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal niet gegroeid ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Het is voor het eerst in drie jaar tijd dat dit gebeurt.

,,De economie koelt duidelijk af. Het gaat nog goed met Nederland, maar de vaart is eruit'', zei econoom Michiel Vergeer van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. Het CBS maakte donderdag nieuwe economische groeicijfers bekend. Van een recessie is geen sprake. Dat is pas het geval als de economie twee kwartalen achtereen krimpt. Vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar eerder groeide de economie met 2,8 procent. Dat is minder dan de gemiddelde groei vorig jaar.

Banengroei
,,We hebben de afgelopen jaren kennelijk het zoet gehad, zonder dat we dat in de gaten hadden'', zegt Vergeer. ,,In drie jaar tijd kwamen er 500.000 banen bij, de consument had meer te besteden. Maar in vergelijking met landen als Frankrijk en Duitsland, die het afgelopen kwartaal een krimp lieten zien, doet Nederland het nog steeds goed. Er komen nog altijd banen bij.'' In het tweede kwartaal waren er 164.000 banen meer vergeleken met een jaar eerder. De groei van het aantal banen was met 2,1 procent iets lager dan in de voorgaande kwartalen.

Uitgaven
De kooplust van de consument is ondertussen duidelijk minder dan vorig jaar, zo stelt Vergeer. Huishoudens hebben in het tweede kwartaal 2,3 procent meer uitgegeven, maar dat kwam vooral door het hogere verbruik van aardgas en de nieuwe eigen bijdragen in de zorg. Op deze uitgaven heeft de consument volgens het CBS weinig invloed. Aan duurzame goederen als elektronica en meubels, en voeding en horeca gaven mensen minder geld uit. Bedrijven hebben het voorbije kwartaal 6,6 procent meer geïnvesteerd. Hun geld ging vooral naar royalties en licenties. Ook investeerden bedrijven sterk in computers en bedrijfsgebouwen. Van dat laatste profiteerde de bouwsector. In 2007 namen de bedrijfsinvesteringen met 4,9 procent toe.

Voedselprijzen
Vergeer maakt zich voor de komende tijd vooral zorgen over de hoge olie- en voedselprijzen. ,,Die tasten de koopkracht aan.'' Nederland heeft echter het voordeel dat het op een gasbel zit. Het moet olie duurder inkopen, maar daar staat tegenover dat het zijn gas tegen een hogere prijs kan verkopen. ,,Het ruilvoetverlies voor Nederland blijft daardoor beperkt vergeleken met andere landen'', aldus Vergeer.

Ook de gevolgen van de internationale kredietcrisis en de dure euro baren de econoom zorgen. Door de crisis zouden banken terughoudender kunnen worden met financieringen van bedrijven en consumenten. De dure euro vergeleken met de dollar betekent dat Nederlandse exporteurs meer concurrentie krijgen van andere landen. ,,De export naar niet-EU-landen gaat minder goed dan die naar onze buurlanden in de EU'', aldus Vergeer.

Behalve aardgas, waarvan fors meer werd uitgevoerd, groeide de uitvoer van producten in het voorbije kwartaal minder. Ook produceerden alle bedrijfstakken minder dan in 2007. Het sterkst was dat zichtbaar in de commerciële dienstverlening, waaronder uitzendbureaus vallen, maar ook de detailhandel en de horeca.

Eerder deze week lekte uit dat het Centraal Planbureau (CPB) zijn groeiraming voor volgend jaar heeft bijgesteld van 1,25 naar 1 procent. Een woordvoerder van het CPB onderstreepte donderdag dat dat nog maar een voorlopige raming is. In de definitieve, die op Prinsjesdag verschijnt, zullen de laatste berekeningen van het CBS worden meegenomen.
pi_60837644
Oe, Japan van eerste kwartaal 4% naar tweede kwartaal -2,4% . Dat worden weer veel zelfmoorden...
pi_60859325
Olie weer verder omlaag.

Naked short selling wordt een issue waarop gestemd kan worden in sommige staten in november. En de matige maatregelen blijven binnenstromen, binnenkort wordt op die Duitse takeover wet gestemd, en waarschijnlijk aangenomen.
pi_60863266
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 20:22 schreef jmac het volgende:
1 EUR = 1.46714 USD

Stop eens
Geduld, jmac, geduld.
pi_60863336
quote:
Op vrijdag 15 augustus 2008 20:28 schreef waht het volgende:

[..]

Geduld, jmac, geduld.
Ja zolang die boven de 1.50 blijft vind ik het best. Psychologisch dingetje je weet wel

Krijg alleen wel elke maand een gedeelte van inkomen in dollars dus wat dat betreft zie ik dat met de dag groeien. Ik stel voor: de 30'ste laag staan en daarna weer hoog
pi_60873364
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=9828

Wag the Dog: How to Conceal Massive Economic Collapse.

Interessant artikel over het feit dat het Plunge Protection Team nu de koersen een beetje bijstelt zodat mocht er in de komende periode nog chaos uitbreken (Georgië of Iran)goud en olie een beetje speling hebben en niet iedereen meteen "hyperinflatie" begint te schreeuwen.
Life sucks
pi_60873844
iemand herinneringen aan ghost recon?

http://videogames.yahoo.c(...)1-video-game/1237410
  maandag 18 augustus 2008 @ 09:57:51 #70
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60916934
Die Chineesjes gaan gewoon stug door met verkopen
Shanghai Composite weer -5,3%
Van >6000 in oktober naar 2320 nu.
Leeglopende bubbles roeleren

Mijn reisverslagen
  maandag 18 augustus 2008 @ 10:06:54 #71
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_60917074
quote:
Lol, dat is precies het verloop van een van de eerste seinfeld-episodes.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  maandag 18 augustus 2008 @ 11:18:35 #72
89730 Drugshond
pi_60918669
quote:
Lehman Expected to Post Another Loss

Listen to this article Readers know that we have been suspicious of Lehman's claims that they were on sounder footing that the market was giving them credit for and had put the worst of their financial woes behind them. Our doubts were fueled by the number of open questions surrounding their claims of deleveraging and their extremely aggressive spin management and use of leaks to the press between earnings announcements to bolster their case. The combativeness seemed not merely to be a magnification of CEO Dick Fuld's famously pugnacious personality, but also a backs-against-the-wall reaction, a de facto admission that their situation indeed verged on desperate.

Events seem to be bearing our dim view out. The Wall Street Journal reports that, contrary to earlier forecasts, Lehman is now expected to report a quarterly loss that analysts peg as high as $2.6 billion. Recall that last quarter's $2.8 billion loss was a stunner, nearly ten times the expected level, and a dramatic departure from the convention of preparing investors for earnings shortfalls.

The Journal also suggests that the expected losses in and of themselves probably won't necessitate more equity-raising, but if this is not the last losing quarter, the embattled firm will need to look again to bolstering its capital base. After the last turkey (the issue price was $28, the stock is currently at $16.17), getting money from the public markets would be a tough sale.

From the Wall Street Journal:

With the end of the New York company's fiscal third quarter less than two weeks away, some analysts are girding for a loss of $1.8 billion or more, instead of the modest profit they previously expected. If the dour projections come true, Lehman's losses since the start of March would total at least $4.5 billion -- or more than the firm churned out in profit during fiscal 2007....

In the past few months, Lehman officials have examined an array of options to bolster the company's financial position, ranging from selling troubled real-estate assets at a discount to divesting a piece of profitable asset-management unit Neuberger Berman, according to people familiar with the matter.

Yves here. I worked on a project for Neuberger many years ago. Back then it was a phenomenal business, well run, far more profitable than most asset managers. Selling a stake would be tantamount to parting with a crown jewel.

Another stock offering would be hard to pull off without angering existing shareholders, largely because the tidal wave of common shares floated in June has since plunged in value by 42%...

Lehman has been working hard to reduce its exposure to assets causing it big headaches, and the firm's balance sheet shrank 19% to $639 billion in the fiscal second quarter ended May 31....

But those moves aren't coming fast enough....Lehman holds $10.2 billion of Alt-A mortgages...David Trone, an analyst at Fox-Pitt, Kelton, predicts that Lehman will write down its Alt-A portfolio by about $1.7 billion, or 17%, at the end of the current quarter...Mr. Trone expects Lehman to pile up overall write-downs of $3.6 billion, offset by $800 million in hedging gains...

Guy Moszkowski, a Merrill Lynch & Co. analyst who last week more than doubled his loss projection to $2.6 billion, predicts that Lehman will take a $4.5 billion hit from write-downs, with about 35% of that offset by hedging...

An additional markdown of as much as 20% related to the firm's remaining $64 billion in mortgage and commercial real-estate exposure "seems like a lot but can't be ruled out," Mr. Moszkowski argues. If that were to happen, Lehman might need to raise more capital.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 01:46:21 #73
89730 Drugshond
pi_60943346
link only, want het is erg lang, *en* tweedelig (de link naar het tweede deel staat onderaan! bovenaan)
http://www.minyanville.co(...)gm-wmu/index/a/18552
pi_60943596
http://www.minyanville.co(...)ORACLE/index/a/18514

weer een link, anders moet ik teveel moeite doen ivm de plaatjes enh tis zo voertijd.
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:03:54 #77
78918 SeLang
Black swans matter
pi_60945059
Toch prijst de beurs nog steeds een uitbundige bovengemiddelde groei in.
Raadselachtig....
Mijn reisverslagen
  dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:43:17 #78
89730 Drugshond
pi_60946102
quote:
Gold and Silver Extremely Oversold

Commodities
Gold finished trading in New York on Friday at $ 786.00, down $ 22.30 and silver was down $1.42 cents to $12.81 . Both rallied strongly on the open in Asia but have given up some of their gains in European trading . Gold i s trading at $ 793.00/793.40 per ounce (1230 GMT).

Gold (and silver) remains extremely oversold and a significant bounce is likely from these levels. Especially if the macroeconomic and geopolitical picture continues to deteriorate. Markets continue to be oblivious of the real and present danger posed by the increasing tensions between Russia and the U.S. and western countries.

Unprecedented Investment Demand Leads to Supply Issues in Physical Bullion Market
T he massive disconnect between the physical market and the paper futures market continues. There is now an unprecedented situation where large wholesalers and retailers of physical bullion in the U.S. and internationally are having difficulty keeping up with investment demand. Some are completely out of stock of some of the most popular bullion products such as gold Krugerrands (1 ozt) and gold American Eagles (1 ozt) and silver American Eagles (1 ozt) and silver bars (1 ozt, 10 ozt and 100 ozt).

There are similar issues internationally and The Times of India reports: "There is a shortage of the yellow metal in the bullion banks and traders."

There are now also significant delays in delivering bullion (usual deliveries of 5 to 10 days are now taking some dealers 4 to 8 weeks to make).
Gold Investments is a bullion broker and due to relationships with many of the major wholesalers in the US and EU has not been affected by these supply and delivery issues and can currently offer all bullion products in quantity for delivery internationally within 10 working days.

Large government mints and refiners are having difficulty meeting the demand and some are rationing supply to large dealers.

Large wholesalers, retailers and institutions such as the Perth Mint are experiencing huge demand and even as spot prices have been falling sharply, there are little or no sellers and buyers are continuing to vastly outnumber sellers.

Another indication of the sharp tightness in the bullion market is seen in the fact that premiums are rising very significantly on nearly all bullion coins and bars. Wholesale prices for some bullion coins have risen 2% to 3% in a matter of weeks.

This huge demand is not being reflected in the futures market where the speculative hot money of large hedge funds and institutions with short term horizons is leading to materially lower prices. Leveraged margin players who were long have had their heads handed to them on a plate as the shorts are pushing prices as low as possible in order to maximise profits.

Clearly, this situation is not sustainable as ultimately the laws of supply and demand of the physical metal will dictate prices and not the speculative and manipulative antics of black box, momentum following traders.

Large, smart money is accumulating physical bullion away from the more risky leveraged casino that is the futures market. Thus, this latest of vicious sell off is set to be another sharp correction in the gold bull market designed to as usual flush out the weak hands. The bounce when it comes will likely be just as dramatic as the shorts attempt to cover en masse. Should some large players decide to stand for delivery of near term futures contracts when they expire, then we could see some real fireworks and gold will be above $1,000/oz in very short order.
Er zijn leuke dingen bezig op de goud en zilvermarkt.
  • There's no retail 1-ounce silver left on the market
  • The Gold Eagles are gone. GONE!!!!!!!
    What's next.
  • pi_60946166
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 10:03 schreef SeLang het volgende:
    Toch prijst de beurs nog steeds een uitbundige bovengemiddelde groei in.
    Raadselachtig....
    welke beurs, de nederlandse??
    nou 400 punten ofwel 40% lager dan vorig jaar om deze tijd
      dinsdag 19 augustus 2008 @ 10:55:07 #80
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_60946403
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 10:45 schreef henkway het volgende:

[..]

welke beurs, de nederlandse??
    nou 400 punten ofwel 40% lager dan vorig jaar om deze tijd
    Nog steeds bovengemiddelde koers/winst verhoudingen, dus er wordt een bovengemiddelde groei ingeprijsd.
    Ik heb toch wat moeite om te geloven dat we de groei van de vorige eeuw gaan evenaren.
    Mijn reisverslagen
      dinsdag 19 augustus 2008 @ 12:41:18 #82
    89730 Drugshond
    pi_60949930
    quote:
    Ik snap niet waarom de dollar nog altijd stijgt tov de euro, ondanks deze berichten.

En daar komt dit nog bij:
    quote:
    De economie van de Verenigde Staten belandt de
    komende maanden in een recessie. Dat zeggen economen van de
    Zwitserse bankgigant UBS. De enige reden dat dit tot nu toe niet is
    gebeurd, waren de scherpe renteverlagingen en belastingvoordelen
    die aan burgers werden gegund.
    De effecten van deze maatregelen verdampen in de tweede helft van
    dit jaar, waardoor de VS dan ,,onvermijdelijk uitzicht krijgt op
    een recessie", aldus UBS in een rapport.
    Ook in de eurozone is er nu reeds sprake van teruglopende groei,
    maar het is volgens de Zwitserse bank onwaarschijnlijk dat Europa
    in een diepe recessie wegzakt. De vooruitzichten voor Azië zijn
    onzeker. De regio maakt hoogstwaarschijnlijk in ieder geval een
    ,,constant afzwakkende groei" door.
    pi_60950018
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 13:02 schreef X. het volgende:

[..]

Ik snap niet waarom de dollar nog altijd stijgt tov de euro, ondanks deze berichten.

En daar komt dit nog bij:
    [..]
    Omdat de crisis nu wereldwijd is.
    DE US kan niet meer kopen want de leningen zijn op en de chinezen kunnen niet meer verkopen, ook niet meer aan de EU, en de inflatie stijgt want de olie wordt duur en de rente stijgt dus lenen wordt ook duurder.
    pi_60950116
    Op RTL Z werd steeds gezegd dat die stijging van de dollar kwam doordat het vertrouwen in de Amerikaanse economie groter was geworden dan in de eurozone.

Maar deze berichten lijken me daar toch een einde aan te maken.

Het lijkt erop dat de VS dollars in bedrijven blijven pompen. Dus lijkt me geldontwaarding logischer.
      dinsdag 19 augustus 2008 @ 13:40:54 #86
    78918 SeLang
    Black swans matter
    pi_60951190
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 08:26 schreef simmu het volgende:
    link only, want het is erg lang, *en* tweedelig (de link naar het tweede deel staat onderaan! bovenaan)
    http://www.minyanville.co(...)gm-wmu/index/a/18552
    Dit artikel stemt erg overeen met mijn eigen visie op de markt
    Mijn reisverslagen
    pi_60952057
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 13:08 schreef X. het volgende:
    Op RTL Z werd steeds gezegd dat die stijging van de dollar kwam doordat het vertrouwen in de Amerikaanse economie groter was geworden dan in de eurozone.

Het lijkt erop dat de VS dollars in bedrijven blijven pompen. Dus lijkt me geldontwaarding logischer.
    Leuk dat ze op economische groei letten, maar ik zou als ik valutahandelaar was meer op rente, handelsbalans en monetair beleid letten. Dat is veel belangrijker voor de waarde van een munt dan die wisselvallige economische groei. En wat dat betreft staat de eurozone er veel beter voor.
    pi_60952092
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 13:08 schreef X. het volgende:

Misschien dat landen hebben afgesproken om massaal dollars te kopen om de dalende dollar/energie en voedselprijzen te bevechten. Israel doet dit in elk geval momenteel, had ik ergens gelezen.
    pi_60955586
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 10:43 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Er zijn leuke dingen bezig op de goud en zilvermarkt.
  • There's no retail 1-ounce silver left on the market
  • The Gold Eagles are gone. GONE!!!!!!!
    What's next.
  • Misschien begrijp ik het niet goed, dat zou kunnen, maar ik vind dit maar een raar bericht. De goud- en zilverprijs is behoorlijk gezakt in een maand tijd (30%), en dat klinkt niet erg logisch voor een markt met zogenaamd grote tekorten.
    pi_60957177
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 15:59 schreef RonaldRegen het volgende:

[..]

Misschien begrijp ik het niet goed, dat zou kunnen, maar ik vind dit maar een raar bericht. De goud- en zilverprijs is behoorlijk gezakt in een maand tijd (30%), en dat klinkt niet erg logisch voor een markt met zogenaamd grote tekorten.
    Er klopt inderdaad iets niet:
    The Disconnect Between Supply and Demand in Gold & Silver Markets
    quote:
    [...]
    There is a huge demand for both gold and silver right now in India and North America. North American shops are completely bare of silver. Indian shops are empty of both silver and gold. Even the Indian banks don't have any gold or silver. The big western bullion banks, based in New York and London, control both the gold and silver trade. Reports from India are that they are refusing to extend Indian bank lines of credit, forcing the small banks to deliver to clients, collect money, and pay down lines of credit, before being allowed to take delivery of another gold or silver shipment.
    [...]
    Bottom line: Enough people were buying, when the price was high, to exhaust the supply. Basic economics says that, in a free market, this means the price must rise.

But we don’t live in a world of free markets. Instead, we are living in an Orwellian 1984 double-speak world. Welcome to the world of Fed/PPT, where 2+2=5, blue is yellow, and black is white. All things are as they say they are, rather than as they really must be. Welcome to the world of a controlled business media, where the pundits will do anything and say everything to convince you to forget your math, and your eyesight. No, they tell you. It really isn’t so. What you’re seeing isn’t the way it is. Believe, instead, what we tell you. We can do it! We have special skills. There is a new world order. We can make 2+2=5. Just give us your money, and we’ll show you how!
    [...]
    We have a disconnect between reality markets and fantasy markets. The COMEX and London Metals Exchange are fantasy markets controlled by the big bullion banks. They must be engaged in market manipulation, because nothing can explain a big price collapse, in the midst of widespread shortages and robust demand. A group of big financial institutions, deeply enmeshed in the global trading system, and heavily involved in the gold and silver market, must be deliberately inducing temporary panic, for their own purposes.
    [...]
    Wall Street’s investment banks control most of the world's gold and silver markets. They are also entrenched in the overall mesh of all financial markets. Making matters worse, because of the 1987 President’s Executive Order on Working Markets, they are authorized to work together, and in conjunction with the U.S. Treasury and the Federal Reserve, to manipulate markets without fear of criminal prosecution. They know exactly where the stop-loss orders are, and how much flooding of paper claims for gold and silver would be needed to trigger them. They are, therefore, perfectly positioned to carry out the nefarious scheme I have outlines. The ultimate aim, of course, would be to destroy investor confidence, by collapsing the price for a few weeks. This would allow them to unload their own exposure at a very low cost, while the majority of market participants are temporarily shell-shocked, and in retreat.
    [...]
    But, it’s not cheap to manipulate markets. It will probably cost over a billion dollars to subsidize the negative lease rates. The only logical reason to spend such a huge amount of money, is if you are going to get an even bigger benefit from doing so. They must be very worried about losing far more. Once again, that implies that some VERY bad economic news is about to be released. Skeptical? How much worse can the economy get? It can get much worse! So, what’s in store? A series of huge bank failures, maybe? IndyMac collapsed two weeks ago. Are we going to see the collapse of Washington Mutual (WM)? National City Bank (NCC)? Someone else?
    [...]
    Interessante tijden.
    pi_60957952
    Wat een artikel.

En hoe zit het dan met een prijsstijging in Q2 van dit jaar terwijl demand daalde met 19% yoy? Plus de hele commodity sector zit in een slump. Doe de USD er bij (eigenlijk de verslechterde situatie in Japan/EU) plus nog wat cijfers en de daling is wel te onderbouwen.

Iig, een reden waarom ik niet al te vaak op dit soort blogs kom, er zit teveel bs tussen, meestal kleine details die extreem ver worden doorgetrokken. Maar: Sommige bloggers zijn wel ok.
    pi_60958324
    Volatility blijft nog wel even aanwezig. Ik kan me Middelkoop nog herinneren, zo'n twee jaar geleden. Hij riep elke week wel een keer dat er manipulatie was omdat de S&P en DJIA niet met meer dan 2-3% stegen/dalen. Ja, het had vast niets te maken met historisch lage faillissementen, extreem goedkope financiering en een economie die groeide (zelfs een bubble aan het vormen was).
    pi_60965892
    quote:
    Op dinsdag 19 augustus 2008 17:13 schreef geenID het volgende:
    Wat een artikel.

En hoe zit het dan met een prijsstijging in Q2 van dit jaar terwijl demand daalde met 19% yoy? Plus de hele commodity sector zit in een slump. Doe de USD er bij (eigenlijk de verslechterde situatie in Japan/EU) plus nog wat cijfers en de daling is wel te onderbouwen.
    Dit vind ik ook maar een raar verhaal. Òf er is een tekort, waardoor de prijzen zouden moeten stijgen, òf dat tekort is er niet. En uit de dalende prijzen kun je opmaken dat er helemaal geen tekort aan goud/zilver is. Het lijkt me niet dat de prijzen van andere commodities daar directe invloed op uitoefenen; de markten voor edelmetalen zijn immers toch op zichzelf staande markten? Daarnaast, de hogere USD zou er alleen maar voor moeten zorgen dat de prijs in Euro's minder daalt, maar ook dat is niet eens het geval.

Nee, ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat er simpelweg helemaal geen tekorten zijn. Of dat er sprake zou zijn van grootschalige wereldwijde marktmanipulatie, maar dat lijkt me dan weer sterk.
    pi_60967607
    In het verhaal zelf hebben ze het over prijsstijgingen van niet meer dan 3%, terwijl in de tussentijd de markt met meer dan 30% is gekelderd. Tja, dan zet ik grote vraagtekens bij het artikel.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      woensdag 20 augustus 2008 @ 00:12:32 #96
    89730 Drugshond
    pi_60969275
    http://finance.google.com/finance?q=NYSE%3ALEH
    quote:
    Lehman In Deep Trouble

Bloomberg is reporting Lehman May Report $4 Billion Writedown, JPMorgan Says.

Aug. 19 (Bloomberg) -- Lehman Brothers Holdings Inc. may write down about $4 billion in credit-related investments and other assets when it reports fiscal third-quarter earnings, JPMorgan Chase & Co. analysts said.

Lehman may mark down some of its $61 billion of mortgage and other asset-backed securities after benchmark residential and commercial mortgage-related indexes declined by as much as 20 percent, the analysts wrote.

Lehman, the largest underwriter of mortgage bonds before the subprime market collapsed, has slumped 77 percent in New York trading as it struggles to pare its debt holdings. The bank has reported writedowns and credit losses of $8.2 billion in the past 12 months, according to data compiled by Bloomberg.

The analysts cut their per-share estimate for the third quarter to a loss of $3.30 from a 35-cent profit. They expect Lehman to report a loss of $6.77 a share for the full year, compared with their earlier forecast of a $2.35 loss.

"Lehman continues to have significant exposure to mortgages and asset backed securities," JPMorgan's Worthington said in the report. "We believe management wants to leave its mortgage troubles behind and restore confidence."

Securities firms are cutting their holdings of riskier loans and selling assets to shore up capital. Lehman wants to sell 20 percent of its more than $60 billion of "distressed" assets in the third quarter, Merrill Lynch & Co. analyst Guy Moszkowski, said in a July 28 note to clients. He expects the firm to post a $2.5 billion writedown on home loans in the quarter.

The securities firm will probably retain its Neuberger Berman LLC asset-management unit, the JPMorgan analysts said. "We don't think the ratings agencies would welcome this divestiture," they added.
      woensdag 20 augustus 2008 @ 00:17:42 #97
    89730 Drugshond
    pi_60976582
    Toch zakt de dollar nog steeds niet echt weg.
    pi_60977448
    quote:
    Op woensdag 20 augustus 2008 11:32 schreef X. het volgende:
    Toch zakt de dollar nog steeds niet echt weg.
    Ontkenningsfase.
    For great justice!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')