-(a+b) is -a-b (denk een 1 voor het haakje openen en je werkt het zo weg.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:18 schreef Willaaam het volgende:
Ik ben wat aan het oefenen en ik kom hier echt niet uit...
X^2 - (X+1)^2 = (X+3)^2
Dat wordt:
X^2 - (X+1)(X+1) = (X+3)(X+3)
Dat wordt dan weer
X^2 - (X^2 + 2x +1) = X^2+6x+9
Tot zover denk ik dat ik hem goed heb, ik weet nu alleen niet wat ik moet met het eerste stuk, dat heeft niemand me ooit uitgelegd, haha. Dus X^2 - (X^2 + 2x + 1). Hoe haal ik dit buiten haakjes?
en haakje sluitenquote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:26 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
-(a+b) is -a-b (denk een 1 voor het haakje openen en je werkt het zo weg...
1 2 3 4 5 6 | 1 0 ... 0 (+/-)a1 0 1 ... 0 (+/-)a2 . . 0 ... 0 1 (+/-)an-1 |
1 2 3 4 | 0 3 0 0 0 0 3 0 0 0 0 3 |
1 2 | 0 M'' |
1 2 | 0 f(M'') |
wortel(b) bedoel je?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:05 schreef thabit het volgende:
Kun je niet gewoon een vector y met norm b opschrijven en dan y=L'x oplossen?
Nee, ik bedoel b, maar de norm van een vector (x1,...,xn) is bij mij dan ook x12 + ... + xn2. Analytici trekken daar nog een wortel van, maar algebraici houden daar niet van omdat zo'n wortel in een ander lichaam kan zitten.quote:
A.quote:Op zondag 31 augustus 2008 16:59 schreef miracle. het volgende:
Kan iemand mij helpen met het oplossen van deze vraag?
Het radioactieve calcium-45 heeft een halveringstijd van 165 dagen.
a) Na hoeveel tijd is er van een willekeurige beginhoeveelheid calcium-45 nog 1/4 deel over?
b) In een lab is 100 g calcium-45 aanwezig. Schat hoe lang het duurt tot deze hoeveelheid minder is geworden dan 30 g.
Dit is uit het hoofdstuk Logaritmen (VWO)
Terzijde:quote:Op zondag 31 augustus 2008 16:59 schreef miracle. het volgende:
Kan iemand mij helpen met het oplossen van deze vraag?
Het radioactieve calcium-45 heeft een halveringstijd van 165 dagen.
a) Na hoeveel tijd is er van een willekeurige beginhoeveelheid calcium-45 nog 1/4 deel over?
b) In een lab is 100 g calcium-45 aanwezig. Schat hoe lang het duurt tot deze hoeveelheid minder is geworden dan 30 g.
Dit is uit het hoofdstuk Logaritmen (VWO)
Het lijkt me de bedoeling van deze opgave dat de scholieren leren rekenen met logaritmes.quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Terzijde:
Ik vind dit een beetje onnauwkeurige en rare vraagstellingen. Calcium-45 vervalt tot Scandium-45, en dat is stabiel. Als je dus met 100g Calcium begint houd je uiteindelijk Scandium-45 over. De atoommassa van Calcium-45 is 44.95618, van Scandium-45 44.9559. Die 100g zal dus nooit 30g gaan wegen. De eigenlijke vraag is wanneer het nog aanwezige Calcium minder dan 30g is.
Help je met je post de hele opzet van dat vraagstuk om zeepquote:Op zondag 31 augustus 2008 17:20 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het lijkt me de bedoeling van deze opgave dat de scholieren leren rekenen met logaritmes.
Dat snap ik, daarom noemde ik het ook terzijde. Maar ik vind het wat suf om concepten halfbakken te illustreren. Zoals ik het lees (maar er zal nog wat meer toelichting bij zijn) lijkt het een beetje alsof radioactief verval wordt behandeld alsof een stof verdampt en helemaal verdwijnt.quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:20 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het lijkt me de bedoeling van deze opgave dat de scholieren leren rekenen met logaritmes.
Als je het van jou kant bekijkt heb je wel gelijk, maar met dit antwoord mis je de hele opzet van eht vraagstuk.
Heb je niet ergens een yx knop? Dan kun je denk ik 10<knop>(-4) doen.quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:52 schreef julian6 het volgende:
Vraagje: Hoe type je 25*10^-4 in op je grafische rekeninmachine? Het is de bedoeling dat ik vraag bereken en het antwoord in de standaardvorm schrijf..
[ afbeelding ]
Ga naar Mode -> Sci --> float: 2quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:52 schreef julian6 het volgende:
Vraagje: Hoe type je 25*10^-4 in op je grafische rekeninmachine? Het is de bedoeling dat ik vraag bereken en het antwoord in de standaardvorm schrijf..
[ afbeelding ]
wtf? en dan? :pquote:
waar? zie geen (-)quote:Op zondag 31 augustus 2008 19:48 schreef -J-D- het volgende:
Verkeerde - gebruikt?
Er staat ook een (-) op. Probeer die eens.
rechtsonderquote:Op zondag 31 augustus 2008 18:34 schreef julian6 het volgende:
[ afbeelding ]
welke?
[..]
wtf? en dan? :p
Sorry jongens ik ben anderhalf jaar niet naar school geweest en daarvoor VMBO - T gedaan.. nu aan de havo begonnen en moet eigenlijk voor 't eerst met een GR werken en snap er nog weinig hoe en wat.
Bij lineair dacht ik juist aan een optelsom van alle individuele datapunten van verschillende winkels zonder enige correctie en non-lineair dus een soort van gewogen (en derhalve niet lineaire?) functie.quote:Op maandag 1 september 2008 11:20 schreef GlowMouse het volgende:
Ik vermoed dat linear een lineaire functie is van je data (zoals het gemiddelde), en non-linear een niet-lineaire functie is van je data (zoals s²).
Hier valt eigenlijk niets aan te berekenen. Als je een getal met een macht van 10 vermenigvuldigt schuift gewoon de decimale komma (c.q. punt) een aantal plaatsen op. Het lijkt me niet de bedoeling dat je daarvoor een GR gebruikt, en dat zie ik ook niet in je opgave staan.quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:52 schreef julian6 het volgende:
Vraagje: Hoe type je 25*10^-4 in op je grafische rekeninmachine? Het is de bedoeling dat ik vraag bereken en het antwoord in de standaardvorm schrijf..
[ afbeelding ]
Alweer: gewoon uit het hoofd doen, niks GR. Je wil toch niet gaan beweren dat je niet ziet dat voor x = 0 de uitkomst y = 3 is?quote:Op maandag 1 september 2008 22:05 schreef julian6 het volgende:
Wie weet hoe ik deze formule op mijn GR moet intikken?
[ afbeelding ]
Voor -2 en -1 krijg ik hetzelfde antwoord Dat kan toch niet kloppen
ik was nog niet klaar met het bericht, ik ging even checken of het √-teken werktequote:Op woensdag 3 september 2008 20:51 schreef GlowMouse het volgende:
Vermenigvuldig teller en noemer van die breuk met sqrt(2)
Omdat a en b reële getallen zijn, en als a+bi = 0 + 1i dan moet gelden a=0 en b=1.quote:Op woensdag 3 september 2008 20:52 schreef Borizzz het volgende:
Met poolcoordinaten kan ik nog maar weinig en ik ben nog niet zo thuis in de complexe getallen.
Met jouw uitwerking kom ik tot: a^2 - b^2 + (2ab)i =0
Maar hoe kun je nu concluderen dan a^2 - b^2 =0 en 2ab=1 ???
Het is misschien toch makkelijker als je alles nu in poolcoördinaten gaat zien, dan doe je nooit meer anders bij dit soort vragen.quote:Op woensdag 3 september 2008 20:55 schreef Borizzz het volgende:
Laat maar, ik vat m al
Ik had m niet verder moeten omschrijven en even goed kijken.
Dan zie je omdat er =i staat dat 2ab de waarde 1 heeft en dus ook a^2 -b^2 =0.
Bedankt. Ik ga nu de andere zelf proberen
Ik weet.. al moet ik wat meer thuis worden in poolcoordinaten. Heb je daar miss een goede site voor waar wat inleidende dingetjes staan?quote:Op woensdag 3 september 2008 20:57 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Het is misschien toch makkelijker als je alles nu in poolcoördinaten gaat zien, dan doe je nooit meer anders bij dit soort vragen.
Ik heb geen idee wat je bedoeltquote:Op woensdag 3 september 2008 21:05 schreef Borizzz het volgende:
En uit die laatste moet dan volgen z=1?
Oja ik snap het, bedankt!quote:Op woensdag 3 september 2008 20:53 schreef GlowMouse het volgende:
http://betahw.mine.nu/index.php werkt makkelijker.
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 3 september 2008 10:40 schreef Greus het volgende:
Hallo,
Gelijk maar weer met de deur in huis. Als een elektrisch dipooltje in een uniform elektrisch veld wordt geplaatst schijnt het elektrisch dipooltje zich langs het elektrisch veld 'op te lijnen'. Hoe moet ik dit nu eigenlijk zien? Is het niet zo dat dit dipooltje zich als een slinger gaat gedragen en constant om zijn equilibrium heen oscilleert zonder deze ooit te bereiken? (We praten toch over een dipooltje, een object ter grootte van, zeg, een watermolecuul dat dus geen (?) last van wrijving zou mogen hebben...)
Bij voorbaat dank!
Is lang geleden voor me, maar ik doe een poging. Ik snap niet helemaal wat je met je beschrijving bedoelt overigens.quote:
Kun je iets meer haakjes plaatsen? De notatie is me nu niet gehel duidelijk. En hebben we het over log-10 of over log-e? De vraag is met name of het 2x^(1/3) is of dat er meer in de exponent staat.quote:Op donderdag 4 september 2008 15:55 schreef miracle. het volgende:
Hoe los je deze op:
- 10 + 2 x ^1/3log (x - 1) = -8
:s
Nee. Ik denk ook dat de wrijving vrij miniem is. Het is ook vrij zinloos om daar bij stil te staan denk ik, want op moleculaire schalen is het al een behoorlijke aanname om een elektrisch veld uniform te nemen. De wrijvingstermen waar ik het over had zijn vaak luchtwrijvingstermen, waar je hier niks aan hebt. De wrijvingstermen hier zullen ten gevolge zijn van de divergentie van het elektrisch veld of ladingverplaatsingen en dergelijke.quote:Op donderdag 4 september 2008 22:55 schreef GlowMouse het volgende:
Dipoolmoment heb ik nooit gekend, vandaar dat hij onbekend voorkomt
Een molecuul als een staaf, het is eerder een bol, maar de massa zit dan weer aardig centraaldie 1/12mL² lijkt niet geheel ontoevallig op de variantie van een uniform verdeelde stochast. De exacte waarden kan ik niet zo goed vinden, maar met wat proberen kom ik rond de f = 1025/s, dat gaat vrij rap.
Maar jij hebt dus ook geen idee van het effect van wrijving op die schaal?
Ik vind het zelf altijd wel makkelijk om expliciet even z= a + bi te schrijven. Dan heb je dus datquote:Op vrijdag 5 september 2008 16:36 schreef Borizzz het volgende:
als je in het complexe vlak moet tekenen:
a) | z-2+i | > 2
hoe pak je dit dan aan?
ga je dan z-2+i =2 oplossen -> z=4-i?
of zien als een cirkel met straal 2 en middelpunt 2+i, en waar ligt dan het gevraagde gebied?
b) op deze heb ik helemaal nog geen idee: |z-i | < |z+1|
Kan iemand me verder helpen?
quote:Op vrijdag 5 september 2008 17:08 schreef Haushofer het volgende:
In jouw geval dus wortel 2.
Dat denk ik ook! Meer koffie drinken, Mousequote:Op vrijdag 5 september 2008 17:17 schreef GlowMouse het volgende:
Sorry, ik denk dat ik het gewoon verkeerd zag.
Tja dit volg ik nog niet. Ik kan het volgen tot (a-2) + (b+1)i . Je hebt dan z=a+bi ingevuld. Wat bedoel je met norm? En vanwaar die kwadraten?quote:Op vrijdag 5 september 2008 17:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind het zelf altijd wel makkelijk om expliciet even z= a + bi te schrijven. Dan heb je dus dat
z -2 + i = (a-2) + (b+1) i
wordt. De norm | z-2+i| wordt dan |(a-2) + (b+1)i| = ( (a-2)2 + (b+1)2 )1/2. Dit stelt een cirkel in het punt a=2,b=-1 voor met een bepaalde straal. In jouw geval dus 2.
Je kunt beter werken met x en y dan met a en b. De conventie is dat letters uit het begin van het alfabet worden gebruikt om constanten of bekende grootheden aan te geven, en letters uit het einde van het alfabet voor onbekende grootheden of variabelen (dat is bedacht door Descartes). Door z = x + iy te nemen krijg je bovendien een betere aansluiting bij wat je al weet uit de analytische meetkunde.quote:Op vrijdag 5 september 2008 17:48 schreef Borizzz het volgende:
Ik ken uit de analystische meetkunde alleen een afstand tussen 2 punten, en dan is dat inderdaad de wortel uit de som van de kwadraten. Maar ik bereken nu toch helemaal geen aftstand? Alleen iets met een ongelijkheid.
Dit klopt niet, want het heeft geen betekenis. Je kunt geen ongelijkheid hebben met complexe getallen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:08 schreef Borizzz het volgende:
Ok. Nu de laatste opgave zelf, en dan denk ik dat ik het wel begrijp.
|z| < 2
a+bi < 2
Nee, dat is ook onzin.quote:a+b < 2 (hier laat je de i ineens weg? )
Je eindresultaat klopt weer wel, maar je redenering rammelt.quote:(a^2 + b^2)^0,5 < 2
cirkel met middelpunt in de oorsprong en straal 2.
gevraagde gebied ligt in de cirkel.
Klopt dit?
Je begrijpt er (helaas) nog niet veel van. Begin nu eens te werken met z = x + yi, je noemt de assen van het coördinatenstelsel toch ook niet de A-as en B-as maar de X-as en Y-as? Haushofer weet wat hij doet en hij laat helemaal niet zomaar de i weg.quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:27 schreef Borizzz het volgende:
er werd aangeraden om in plaats van z, a+bi in te vullen.
dus bij z=2 krijg ik a+bi = 2
dan laat je de i weg
a+b -> (a^2 + b^2) ^0,5 =2
a=0 b=0, dus middelpunt oorsprong.
en hierboven liet Haushofer bij een andere opgave ook ineens de i weg: |(a-2) + (b+1)i| = ( (a-2)2 + (b+1)2 )1/2. Waarom is dat dan incorrect?
Ja, het is gewoon een generalisatie van het begrip absolute waarde bij reële getallen. Zo is bijv. |-4| = 4 omdat de afstand van het punt dat het getal -4 representeert tot het punt dat 0 representeert op de reële getallenlijn gelijk is aan 4.quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:57 schreef Borizzz het volgende:
Ik vind dat toch maar lastig allemaal. En dan te bedenken dat dit nog maar t begin is..
z = x +iy
|z| zou dus de afstand moeten voorstellen van de oorsprong naar het complexe getal in kwestie.
Nee, dit laat mooi je begripsverwarring zien. Het complexe vlak is een grafische voorstelling van de complexe getallen, net zo goed als je de reële getallen voor kunt stellen als punten op een rechte lijn. De absolute waarde |z| van een complex getal z = x + yi is meetkundig te interpreteren als de afstand van het punt met coördinaten (x,y) in het complexe vlak dat het getal z representeert tot het punt met coördinaten (0,0) dat het getal 0 representeert. En die afstand is √(x2 + y2).quote:werkt dus met pythagoras
je krijgt dan de wortel uit x^2 + (iy)^2, dat wordt dan x^2 +i^2y^2 en dus x^2 - y^2, want i^2 =-1
en dat is weer raar want in het dictaat staat dat het x^2 +y^2 moet worden.
Of moet ik de i weer buiten beschouwing laten? Dr gaat nog een hoop fout.
Daar gaat het al fout.quote:opgave is z-2+i > 2
Je ‘ziet’ het nog niet echt voor je denk ik. Een reëel getal kun je zien als een punt op een lijn. 3 zit drie eenheden van het 0-punt af, 4 zit 4-eenheden van het nulpunt af. Tel je ze op, dan kom je 7 eenheden van het nulpunt af. Dat is een visuele manier van voorstellen.quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:57 schreef Borizzz het volgende:
Ik vind dat toch maar lastig allemaal. En dan te bedenken dat dit nog maar t begin is..
z = x +iy
|z| zou dus de afstand moeten voorstellen van de oorsprong naar het complexe getal in kwestie.
werkt dus met pythagoras
je krijgt dan de wortel uit x^2 + (iy)^2, dat wordt dan x^2 +i^2y^2 en dus x^2 - y^2, want i^2 =-1
en dat is weer raar want in het dictaat staat dat het x^2 +y^2 moet worden.
Of moet ik de i weer buiten beschouwing laten? Dr gaat nog een hoop fout.
Dat stond er heul niet!quote:
Inderdaad, en je hebt er echt eenvoudige zaken die helemaal kapot gaan in het reële geval (elke analytische afbeelding van C naar C is surjectief bijvoorbeeld).quote:Op zaterdag 6 september 2008 10:27 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind complexe analyse nog steeds bijzonder mooi. De Cauchy-Riemann vergelijkingen, de continue structuur van holomorfe functies, contourintegratie waarbij je alleen het residu hoeft uit te rekenen...
Het probleem is dat je als wiskundige met de toepassingen soms niet in contact komt.quote:en het komt kneiterhard terug in alles wat met quantummechanica te maken heeft
Om met Feynman's woorden te spreken:quote:Op zondag 7 september 2008 15:31 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Inderdaad, en je hebt er echt eenvoudige zaken die helemaal kapot gaan in het reële geval (elke analytische afbeelding van C naar C is surjectief bijvoorbeeld).
[..]
Het probleem is dat je als wiskundige met de toepassingen soms niet in contact komt.![]()
quote:Physics is to math what sex is to masturbation
Om je toch een beetje verder het te laten zoeken : schrijf eens de expliciete formule op die je nodig hebt. Je moet inderdaad een vergelijking zoeken van de rechte met u1 en u2 waarvoor de som van de kwadraten is. En dan moet je nog iets doen natuurlijk doen met het punt waarvoor je de afstand tot de rechte wil weten.quote:Op zondag 7 september 2008 17:35 schreef Leso_Varen het volgende:
Vraagje:
Met vectoren. Wat is de afstand tot de oorsprong (delta) van de lijn y=x+1.
Ik heb x*u1+y*u2=delta met u12+u22=1 als guidance. (Of y= -(u1/u2)x + delta/u2 met wederom u12+u22=1)
Wie kan mij helpen met dit vraagstuk, ik kom er zelf namelijk nogal hard niet uit.
Een bewijs heb ik al ondertussen gevonden (hier onderaan).quote:Op zondag 7 september 2008 15:44 schreef Haushofer het volgende:
Je topologievraag kan ik niet echt beantwoorden; het beetje topologie wat ik ken pas ik vrijwel altijd toe op deelverzamelingen van Rn. Ik meende juist dat een topologische compacte ruimte die Hausdorff is ook altijd gesloten en begrensd is, maar daar ben ik niet zo zeker van; misschien geldt dit alleen voor bepaalde deelruimtes. Thabit weet het vast wel
Ik zou zeggen:quote:eerst kies je z=2i en die schrijf je om in zijn poolcoordinaten.
modulus =2
argument=0,5Pi
dus z=2 (cos(0,5Pi) + i sin(0,5Pi)
Je bent erg onzorgvuldig met je haakjes, dat moet beter. Maar verder is het wel goed. Je begrijpt dat je nu gebruik hebt gemaakt van de formule van De Moivre?quote:Op zondag 7 september 2008 18:25 schreef Borizzz het volgende:
Inmiddels heb ik de paragraaf over poolcoordinaten en complexe getallen ook gedaan.
Ik zet even een uitwerking van een som hieronder en mijn uitleg/interpretatie erbij.
Zou iemand kunnen aangeven of dit een beetje correct is?
oplossen: z^2=2i
eerst kies je z=2i en die schrijf je om in zijn poolcoordinaten.
modulus =2
argument=0,5Pi
dus z=2 (cos(0,5Pi) + i sin(0,5Pi)
z^2 =2i kun je dan omschrijven in
r^2(cos(2a)+isin(2a)) = 2 (cos(0,5Pi) + i sin (0,5Pi))
dus r^2=2 en dus r=wortel (2)
2a=0,5Pi +k*2Pi en dus a=0,25Pi +k*Pi.
Er bestaan 2 oplossingen. van deze oplossingen (complexe getallen) heb ik nu een modulus en een bijbehorend argument gevonden. Deze kan ik in de poolnotatie zetten en uitrekenen. Dan vind ik een x+iy vorm van de oplossing.
Hier klopt van alles niet. Om te beginnen is (z-zi)/z = 1 - i, en het reële deel daarvan is 1, en dus nooit kleiner dan 0. Maar je bedoelt misschien (z-2i)/z ... Gewoon de breuk uitwerken door teller en noemer met x-yi te vermenigvuldigen, dan kun je het herleiden tot een standaardvorm van de gedaante a+bi.quote:Op zondag 7 september 2008 20:06 schreef McGilles het volgende:
Ik snap 1 stapje niet in de uitwerking van een opgave, een tikfout of ben ik gewoon dom?
Hier komt ie:
Re ((z-zi)/z) < 0 <-> Re ((x+yi-2i)/(x+yi))
Mij lijkt z = x+yi gewoon vervangen, maar dan komt er toch niet dit uit, of zie ik wat over het hoofd?
edit: mocht het niet duidelijk zijn, onderdeeltje in complexe analyse
Dus gewoon een tikfout...quote:Op zondag 7 september 2008 20:14 schreef Riparius het volgende:
[..]
Hier klopt van alles niet. Om te beginnen is (z-zi)/z = 1 - i, en het reële deel daarvan is 1, en dus nooit kleiner dan 0. Maar je bedoelt misschien (z-2i)/z ... Gewoon de breuk uitwerken door teller en noemer met x-yi te vermenigvuldigen, dan kun je het herleiden tot een standaardvorm van de gedaante a+bi.
Neem bijvoorbeeld een oneindige verzameling met daarop de co-eindige topologie, dwz de open delen zijn de lege verzameling en de complementen van eindige deelverzamelingen. Elke deelruimte hiervan is compact maar alleen de eindige deelruimten zijn gesloten.quote:Op zondag 7 september 2008 18:02 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Een bewijs heb ik al ondertussen gevonden (hier onderaan).
Ik heb nog geen tegenvoorbeeld echter.
Dat is niet waar. Constante afbeeldingen zijn niet surjectief, maar ook een afbeelding als exp(z) is niet surjectief (ze neemt 0 niet aan). Het is wel zo dat een holomorfe afbeelding van C naar C die ten minste 2 punten mist automatisch constant is.quote:Op zondag 7 september 2008 15:31 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
(elke analytische afbeelding van C naar C is surjectief bijvoorbeeld).
(1/x)3 = 1/x3 = x-3.quote:Op maandag 8 september 2008 16:39 schreef Agiath het volgende:
Ik kom er even helemaal niet meer uit, terwijl dit best makkelijk is
Wat is de primitieve van f(x)= (1/x)^3
Ik heb het, dank je.quote:Op maandag 8 september 2008 16:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
(1/x)3 = 1/x3 = x-3.
Nu lukt het toch wel om hier een primitieve van te vinden?
Dat heeft te maken met de elementaire rekenregels voor logaritmen. De logaritme van een product is gelijk aan de som van de logaritmen van de factoren, dus:quote:Op maandag 8 september 2008 17:05 schreef Agiath het volgende:
Nog een vraagje.
Ik moet vanavond namelijk een opfristoets doen maar al meer dan een jaar geen wiskunde gedaan.
Waarom is ln(3x)-ln(x) gelijk aan ln(3) ?
Je moet ze niet stampen, dat is meer iets voor muisjes.quote:Op maandag 8 september 2008 17:23 schreef Agiath het volgende:
Bedankt. Dan stamp ik die nog even in het hoofd.
Ik heb het bedankt.quote:Op maandag 8 september 2008 17:39 schreef GlowMouse het volgende:
Tip: e^5 - e^3 = e^3(e^2-1).
Ik snap het.quote:Op maandag 8 september 2008 17:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet ze niet stampen, dat is meer iets voor muisjes.. Je moet ze begrijpen, dat is heel iets anders. Een logaritme van een getal x is dat getal waartoe je het grondtal (meestal 10 of e) moet verheffen om het gegeven getal x te verkrijgen. Vandaar dat de rekenregels voor logaritmen het spiegelbeeld zijn van de rekenregels voor machten. Dus:
10log x = y is equivalent met 10y = x.
Stel nu dat je hebt:
log a = p en log b = q
We gaan er even van uit dat het grondtal 10 is. Dan is dus per definitie:
10p = a en 10q = b
Nu is dus ook:
10p * 10q = ab
Maar volgens de rekenregels voor machten is:
10p * 10q = 10p+q
En dus hebben we:
10p+q = ab
Maar volgens de definitie van de logaritmen is dan:
log(ab) = p + q
En dus:
log(ab) = log a + log b
Zie je?
Tip: zet de logaritme om naar een logaritme met grondtal 7, óf herschrijf 7 als een macht van 49.quote:Op maandag 8 september 2008 17:53 schreef Agiath het volgende:
[..]
Maar dan dit:
7^(49log3) = wortel(3)
Ook iets wat ik nog niet zie
Ik wist niet dat je van die getallen zomaar de wortel kon trekken.quote:Op maandag 8 september 2008 18:07 schreef Riparius het volgende:
[..]
Tip: zet de logaritme om naar een logaritme met grondtal 7, óf herschrijf 7 als een macht van 49.
Ik weet niet of ik nu wel moet begrijpen dat jij het begrijpt. Je kunt in de wiskunde nooit 'zomaar' iets doen, dus verklaar je nader.quote:Op maandag 8 september 2008 18:11 schreef Agiath het volgende:
[..]
Ik wist niet dat je van die getallen zomaar de wortel kon trekken.
Je bedoelt toch: 7^(7log(wortel3) = wortel(3)
iig bedankt
xlogy = √xlog√yquote:Op maandag 8 september 2008 18:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik nu wel moet begrijpen dat jij het begrijpt. Je kunt in de wiskunde nooit 'zomaar' iets doen, dus verklaar je nader.
Ja, maar dat is vast geen rekenregel die zo in je leerstof staat. In zijn algemeenheid geldt:quote:
Bedankt, goed tegenvoorbeeld!quote:Op maandag 8 september 2008 14:02 schreef thabit het volgende:
[..]
Neem bijvoorbeeld een oneindige verzameling met daarop de co-eindige topologie, dwz de open delen zijn de lege verzameling en de complementen van eindige deelverzamelingen. Elke deelruimte hiervan is compact maar alleen de eindige deelruimten zijn gesloten.
Je kunt ze heel makkelijk onthouden. Bijvoorbeeld via log(10)=1 ( wat je hoop ik niet "in je hoofd hoeft te stampen maar begrijpt vanuit de definitie ) en dan bvquote:Op maandag 8 september 2008 17:23 schreef Agiath het volgende:
Bedankt. Dan stamp ik die nog even in het hoofd.
Dit is trouwens ook niet waar. Neem Rn met als metriek d(x,y) = min(|x-y|,1). De topologie is de standaardtopologie op Rn, maar elke deelruimte is hier begrensd.quote:Op zondag 7 september 2008 15:31 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
In een metrische ruimte zijn de topologisch compacte deelruimten (dus die waarvan elke open bedekking een eindige deelbedekking heeft) juist die gesloten en begrensde ruimten.
Je moet even verduidelijken wat die 10 daar doet. Is dat het grondtal (dan s.v.p. superscripten en consequent noteren) of is dit een factor 10?quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:30 schreef Robin__ het volgende:
Ik zit ook weer een beetje klem.
Ben bezig met het hoofdstuk logaritmische functies. begint met het tekenen van wat leuke grafiekjes en het optellen en aftrekken van 2 log's (met gelijk grondtal) enzo, maar daarna gaat het verder met vergelijkingen met 2 logaritmes.
bv. Log(x^2) = 3*10Log(x) - 0,1
Hoe moet ik daar in hemelsnaam x uit halen?
De 10 heb ik daar neergezet om te voorkomen dat '3' voor een grondtal werd aangezien.. ik dacht dat indien er geen grondtal werd opgegeven dit 10 was, maar dat slaat eigenlijk nergens op. Te gehaast van me. (blijkt maar hoe weinig ik van het onderwerp begrijp)quote:Op dinsdag 9 september 2008 22:35 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet even verduidelijken wat die 10 daar doet. Is dat het grondtal (dan s.v.p. superscripten en consequent noteren) of is dit een factor 10?
Grondtal 10 hoef je over het algemeen niet aan te geven, als je tenminste ln gebruikt voor de natuurlijke logarithmen (maar log wordt in sommige disciplines juist gebruikt voor logaritmen met grondtal e).quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:06 schreef Robin__ het volgende:
[..]
De 10 heb ik daar neergezet om te voorkomen dat '3' voor een grondtal werd aangezien.. ik dacht dat indien er geen grondtal werd opgegeven dit 10 was, maar dat slaat eigenlijk nergens op. Te gehaast van me. (blijkt maar hoe weinig ik van het onderwerp begrijp)
quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:17 schreef Riparius het volgende:
[..]
Grondtal 10 hoef je over het algemeen niet aan te geven, als je tenminste ln gebruikt voor de natuurlijke logarithmen (maar log wordt in sommige disciplines juist gebruikt voor logaritmen met grondtal e).
De opgave is dus
log(x2) = 3*log(x) - 0,1
Je moet nu eerst die factor 3 onder het log teken brengen, want dan kun je de term met log uit het rechterlid overbrengen naar het linkerlid en vervolgens de regel voor het verschil van twee logaritmen gebruiken.
(*) is fout. Als je overal wilt delen door log(x3) dan krijg je log(x2) / log(x3) = 1 - 0,1 / log(x3) in plaats van wat jij daar opgeschreven hebt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:37 schreef Robin__ het volgende:
[..]
log(x2) = 3*log(x) - 0,1
log = log(x^3) - 0,1 (volgens p * log (g) = Log(gp)
log(x2) / log(x3) = - 0,1 (*)
...
Ja, maar wel netjes blijven werken ...quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:37 schreef Robin__ het volgende:
[..]
log(x2) = 3*log(x) - 0,1
log(x2) = log(x^3) - 0,1 (volgens p * log (g) = Log(gp)
Nee! Als je de log van het rechterlid naar het linkerlid overbrengt krijg je toch geen deling? Je krijgt dan:quote:log(x2) / log(x3) = - 0,1
Dit is weer goed ja. Maar je bent nog niet klaar, want x wordt gevraagd. Maak gebruik van log(1/a) = log(1) - log(a) = 0 - log(a) = -log(a), dan hebben we:quote:Tot zo ver was ik gekomen maar ik twijfelde of dit de juiste aanpak was.
Mag/moet ik dat dan schrijven als log( (x2)/(x3) ) = -0,1
log((x2) - log(x3) = -0,1
log(x-1) = -0,1??
Alvast bedankt voor je moeite, ik weet niet wat ik had gister met dat delen ipv min. Ik had al veel eerder moeten gaan slapenquote:Op woensdag 10 september 2008 00:11 schreef Riparius het volgende:
log(x2) - log(x3) = - 0,1
[..]
Dit is weer goed ja. Maar je bent nog niet klaar, want x wordt gevraagd. Maak gebruik van log(1/a) = log(1) - log(a) = 0 - log(a) = -log(a), dan hebben we:
log(x) = 0,1
En dus:
x = 100,1
log(1) = 0. Want 100 = 1. Dat dit ‘logisch’ is zie je uit 10x/10x, wat natuurlijk 1 moet zijn, maar ook moet gelden: 10x-x (standaardregel voor exponenten) = 100 = 1.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:03 schreef Robin__ het volgende:
De regel dat Log(a/b) = log(a) - log(b) ken ik, maar waar haal je die 0 vandaan?
Eigenlijk zijn dat toch geen sommen?quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:24 schreef NoelGallagher het volgende:
Toch best knap dat ik sommige mensen deze sommen zo zie oplossen.
Oke..quote:Op woensdag 10 september 2008 22:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
log(1) = 0. Want 100 = 1. Dat dit ‘logisch’ is zie je uit 10x/10x, wat natuurlijk 1 moet zijn, maar ook moet gelden: 10x-x (standaardregel voor exponenten) = 100 = 1.
Je vroeg je toch af hoe ik aan log(1/a) = - log a kwam?quote:Op donderdag 11 september 2008 00:00 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Oke..
maar dat heeft toch niets met mijn opgave te maken of volg ik iets niet
Hoe worden ze dan genoemd in België? We gaan hier niet een beetje uit de hoogte zitten doen hè.quote:Op woensdag 10 september 2008 23:34 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn dat toch geen sommen?
Jawel, jij vroeg toch hoe het volgende werkte, en hoe hij ‘aan die 0 kwam’? Bedoelde je dan een andere 0 dan uit die log(1) kwam?quote:Op donderdag 11 september 2008 00:00 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Oke..
maar dat heeft toch niets met mijn opgave te maken of volg ik iets niet
Wel in Riparius’ uitwerking echter. Daarover zei jij:quote:Op donderdag 11 september 2008 10:30 schreef Robin__ het volgende:
Dat de log van 1 = 0 weet ik.. maar er zit toch heel geen log 1 in mijn opgave??
En ja, veel oefenen is inderdaad het plan.
Ik dacht dat je op deze 0 doelde:quote:Op woensdag 10 september 2008 22:03 schreef Robin__ het volgende:
De regel dat Log(a/b) = log(a) - log(b) ken ik, maar waar haal je die 0 vandaan?
En die volgt uit log(1) = 0. Blijkbaar doelde je op een andere 0, maar dan moet je me even helpen welke dat was.quote:Op woensdag 10 september 2008 00:11 schreef Riparius het volgende:
Maak gebruik van log(1/a) = log(1) - log(a) = 0 - log(a) = -log(a), dan hebben we:
Daar pleitte ik bij de creatie van de beta-reeks al voor.quote:Op donderdag 11 september 2008 13:40 schreef GlowMouse het volgende:
Dit topic is opgesplitst in een wiskunde en een overig deel
daarna reageerd riparius met het volgende:quote:log((x2) - log(x3) = -0,1
log(x-1) = -0,1??
Dit stuk kan ik absoluut niet volgen. waar word de log(1) vandaan gehaald?quote:Dit is weer goed ja. Maar je bent nog niet klaar, want x wordt gevraagd. Maak gebruik van log(1/a) = log(1) - log(a) = 0 - log(a) = -log(a), dan hebben we:
log(x) = 0,1
En dat moet je speciaal hier komen melden? Hoe oud ben je eigenlijk dat je rekentraining nodig hebt?quote:Op donderdag 11 september 2008 19:03 schreef ATi. het volgende:
Heb net 8 uur achter elkaar rekentraining gehad
Even geen rekenen / wiskunde meer voor mij
16quote:Op donderdag 11 september 2008 19:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
En dat moet je speciaal hier komen melden? Hoe oud ben je eigenlijk dat je rekentraining nodig hebt?
Die vorm kende ik nog niet, maar dit gaat ook alleen maar op bij -1 merk ik adhv wat getallen voorbeelden. Ik houd persoonlijk niet zo van dit soort 'uitzonderingen' misschien dat ik hem daarom bewust vergeten ben. (na dit topic blijft ie wel hangen waarschijnlijkquote:Op donderdag 11 september 2008 17:42 schreef GlowMouse het volgende:
log(a/b) = log(a) - log(b)
Tweede manier om hetzelfde aan te tonen: log(1/a) = log(a-1) = -log(a).
Er zitten hier genoeg mensen voor wie dat wekelijkse kost is, zoniet meerdere dagen.. + natuurkunde achtige vakken. dus zeur niet zo.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:03 schreef ATi. het volgende:
Heb net 8 uur achter elkaar rekentraning gehad
Even geen rekenen / wiskunde meer voor mij
Ik krijg een beetje de indruk dat je niet begreep dat x-1 equivalent is met 1/x. Anders kan ik je verwarring en ook de opmerking die je nu weer maakt niet plaatsen. Maar dit is toch echt elementaire algebra.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:34 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Die vorm kende ik nog niet, maar dit gaat ook alleen maar op bij -1 merk ik adhv wat getallen voorbeelden. Ik houd persoonlijk niet zo van dit soort 'uitzonderingen' misschien dat ik hem daarom bewust vergeten ben.
Erg bedankt voor de moeite allemaal, merk dat ik ook al steeds meer stappen ga overslaan en steeds minder vaak op mn formuleblad hoef te spieken.
Rekentraining is wel nodig bij de jeugd van tegenwoordig. Simpele vermenigvuldigheden en machten kan haast niemand meer uit z'n hoofd.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:03 schreef ATi. het volgende:
Heb net 8 uur achter elkaar rekentraning gehad
Even geen rekenen / wiskunde meer voor mij
Oh fuck, dat is gewoon a-p = 1/ap maar dit schrijf je in dit geval niet meer omdat het hier ging om -1 (en dus 1)quote:Op donderdag 11 september 2008 19:40 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik krijg een beetje de indruk dat je niet begreep dat x-1 equivalent is met 1/x. Anders kan ik je verwarring en ook de opmerking die je nu weer maakt niet plaatsen. Maar dit is toch echt elementaire algebra.
vermenigvuldigheden ? Is een beetje extra taaltraining niet een goed idee voor jou?quote:Op donderdag 11 september 2008 19:41 schreef McGilles het volgende:
[..]
Rekentraining is wel nodig bij de jeugd van tegenwoordig. Simpele vermenigvuldigheden en machten kan haast niemand meer uit z'n hoofd.
Denk het welquote:Op donderdag 11 september 2008 19:46 schreef Riparius het volgende:
[..]
vermenigvuldigheden ? Is een beetje extra taaltraining niet een goed idee voor jou?
Dus jij denkt dat ik deze vraag voor de grap stel en als ik iets niet weet ik me er maar niet mee bezig moet houden? Ik stel deze vraag omdat ik het niet weet en ik het wel wil weten. Schijnbaar klopt de site niet, als je weet dat de site niet klopt, hoe moet het dan wel, wat zie ik fout en/of wat doe ik fout?quote:Op donderdag 11 september 2008 18:54 schreef GlowMouse het volgende:
1. De inhoud op die site deugt niet.
2. Je hebt geen idee waar je mee bezig bent. Doe het dan ook niet of wees bereid er flink veel tijd in te steken en goede literatuur te lezen.
3. Bij juist uitvoeren van de toets deel je niet door 0. Maar je hebt niet eens een toets gespecificeerd met hypotheses e.d., zie verder onder 2.
Inderdaad. Ik kom nog erg vaak bij mijn leerlingen tegen dat de rekenvaardigheid nog een flink stuk verbeterd moet worden als ze uit groep 8 komen.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:41 schreef McGilles het volgende:
[..]
Rekentraining is wel nodig bij de jeugd van tegenwoordig. Simpele vermenigvuldigheden en machten kan haast niemand meer uit z'n hoofd.
Deze snap ik nog. De a² is een constante dus die vervalt.quote:h(x) = x³ + a²
geeft h'(x) = 3x² + 0 = 3x²
Waarom vervalt in dit geval die a² niet?!quote:k(t) = 5at² - a²t
geeft k'(t) = 10at - a²
Nee dat denk ik niet, anders zou ik niet antwoorden. De site zit fundamenteel fout omdat de auteur ervan blijkbaar geen idee heeft hoe een statistische toets werkt. In [Bèta overig] huiswerk- en vragentopic deed ik een suggestie voor een beter werk.quote:Op donderdag 11 september 2008 20:34 schreef Opperkwal het volgende:
Dus jij denkt dat ik deze vraag voor de grap stel en als ik iets niet weet ik me er maar niet mee bezig moet houden? Ik stel deze vraag omdat ik het niet weet en ik het wel wil weten. Schijnbaar klopt de site niet, als je weet dat de site niet klopt, hoe moet het dan wel, wat zie ik fout en/of wat doe ik fout?
a3 - b3 = (a-b)(a2 + ab + b2)quote:Op vrijdag 12 september 2008 21:58 schreef Borizzz het volgende:
Hoe zie je dit zomaar? Is daar een methode voor?? Ik kwam daar dus echt niet op...
Doe maar eens een polynoomstaartdeling met bijv. (a4 - b4)/(a - b) dan zie je het patroon wel.quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:04 schreef Borizzz het volgende:
Is dat een algemene regel die je hoort te kennen, of is er ook een met n? en dat je anderen kunt afleiden zoals bv a4 -b4?
Nee, dit klopt niet erg... Reken het maar na door de haakjes weg te werken ...quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:17 schreef Borizzz het volgende:
Even checken of ik t begrepen heb?
a4-b4 = (a-b)(a3 +a2b +ab2 +b4)
a4+b4 = (a+b)(a3 +a2b +ab2 +b4)
a5 - b5 = (a - b)(a4 + a3b + a2b2 + ab3 + b4)
Heeft wel wat weg van t binomium van Newton
Dan ben ik bang dat ik het patroon niet zie..quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, dit klopt niet erg... Reken het maar na door de haakjes weg te werken ...
Om te beginnen: an - bn kun je altijd schrijven als een product van (a-b) en nog een veelterm. Je hebt bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:22 schreef Borizzz het volgende:
[..]
Dan ben ik bang dat ik het patroon niet zie..
De formule voor (a^3+b^3) vind je door gewoon b door -b te vervangen in die van (a^3-b^3)quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:17 schreef Borizzz het volgende:
Even checken of ik t begrepen heb?
a4-b4 = (a-b)(a3 +a2b +ab2 +b4)
a4+b4 = (a+b)(a3 +a2b +ab2 +b4)
a5 - b5 = (a - b)(a4 + a3b + a2b2 + ab3 + b4)
Heeft wel wat weg van t binomium van Newton
In Vlaanderen noemen wij dat gewoon "oefeningen". Er is hier gewoon niemand die dat ooit een "som" zou noemen, leerlingen doen dat niet, leraren doen het niet, en professoren ook niet. Ik heb dat nog meer één keer gehoord, en dat was uit de mond van een Zuid-Afrikaanse die met een Nederlander getrouwd was.quote:Op donderdag 11 september 2008 00:57 schreef keesjeislief het volgende:
[..]
Hoe worden ze dan genoemd in België? We gaan hier niet een beetje uit de hoogte zitten doen hè..
Je moet: overal b vervangen door -b!quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:51 schreef Borizzz het volgende:
Is het bij het ontbinden dan wel zo dat als je bij de ene haakjes - hebt in de andere haakjes + doet; of kan dat ook verschillen?
Zodat a5+b5 = (a+b) * (a4-a3b -a2b2 -ab3 -b4)
Maar als ik het uitwerk dan gaat t weer fout :S
Bij even machten kan je iets anders doen :quote:Op vrijdag 12 september 2008 23:00 schreef Borizzz het volgende:
En dat geldt niet voor even machten? dan is het wel overal hetzelfde teken?
Nee, a2 - b2 kun je ontbinden in polynomen met a en b maar , a2 + b2 niet, tenzij je complexe getallen gaat gebruiken ...quote:Op vrijdag 12 september 2008 23:00 schreef Borizzz het volgende:
En dat geldt niet voor even machten? dan is het wel overal hetzelfde teken?
Zie de PI, het was slechts een losse flauwe opmerking die bedoelde te zeggen dat de terminologie m.i. niet zo belangrijk is, sorry voor de verwarring.quote:Op vrijdag 12 september 2008 22:43 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
In Vlaanderen noemen wij dat gewoon "oefeningen". Er is hier gewoon niemand die dat ooit een "som" zou noemen, leerlingen doen dat niet, leraren doen het niet, en professoren ook niet. Ik heb dat nog meer één keer gehoord, en dat was uit de mond van een Zuid-Afrikaanse die met een Nederlander getrouwd was.
Als dat bij jullie de naam is, zal ik dat natuurlijk respecteren (ik zoek hier geen ruzie) maar ik heb wel nooit begrepen waar de term eigenlijk vandaan komt. Zelfs oefeningen op de lagere school als "4*8" en "5-3"zijn eigenlijk al geen sommen meer. Een oefening als "bewijs dat elke groep met als orde het kwadraat van een priemgetal commutatief is" is toch werkelijk geen "som" meer.
Inderdaad, je kunt het woord differentiëren niet eens goed spellen.quote:Op zaterdag 13 september 2008 17:10 schreef miracle. het volgende:
Gegeven is de functie f (x) = x^2 + 4x
a) Bepaal het hellingsgetal van f voor x = -1
b. Benader datzelfde hellingsgetal met behulp van het differentiecoëfficient over het interval (-1, -1 + delta x)
?????? ben echt een drama met diffentiëren
f'(0) = 'oneindig' omdat de functie f daar een verticale asymptoot heeft. Als x naar 0 nadert, nadert de helling naar oneindig.quote:Op zondag 14 september 2008 17:16 schreef VegaKip het volgende:
f'(x) = 0.9 + 0.1/√x
Waarom is f'(0) = 'oneindig'? De noemer mag toch niet 0 zijn?
Dankjequote:Op zondag 14 september 2008 17:21 schreef McGilles het volgende:
[..]
f'(0) = 'oneindig' omdat de functie f daar een verticale asymptoot heeft. Als x naar 0 nadert, nadert de helling naar oneindig.
Dankjequote:Op zondag 14 september 2008 16:00 schreef GlowMouse het volgende:
invNorm(0.1245,250,75).
Jawel, twee zelfs.quote:Op zondag 14 september 2008 19:33 schreef VegaKip het volgende:
f(x) = 1/x heeft toch geen asymptoot?
Verticale asymptoot bij x=0 en horizontale bij y=0?quote:Op zondag 14 september 2008 19:56 schreef Riparius het volgende:
Jawel, twee zelfs.
Probeer meetkundig te werken:quote:Op maandag 15 september 2008 20:05 schreef McGilles het volgende:
Graag uitwerking van het volgende:
- Bepaal het beeld onder f(z) = 1/z van de volgende verzameling: {z | Im(z) > 1}
Bedankt voor je uitleg, alleen snap ik je laatste stap niet:quote:Op maandag 15 september 2008 20:58 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Probeer meetkundig te werken:
het imaginair deel van een complex getal is meer dan 1 als en slechts als het dichter bij 2*i ligt dan bij nul:
|z- 2*i|<|z|
Wanneer is een waarde z nu het omgekeerde van een complex getal uit die verzameling, wel dat is als :
|1/z - 2*i|<|1/z|
wat hetzelfde is als
|1-2*i*z|<|1|
of nog :
|z-(-i/2)|<1/2
Het antwoord is dus : de verzameling complexe getallen binnen de cirkel met middelpunt -i/2 en straal 1/2.
Als je "meetkundige inversie" en eventueel "mobiustransformatie" googlet, dan snap je sneller waarom ik naar cirkels toe werk.
Tussenstapje tussenvoegen dan :quote:Op maandag 15 september 2008 21:22 schreef McGilles het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg, alleen snap ik je laatste stap niet:
|1-2*i*z|<|1| --> |z-(-i/2)|<1/2
Maar 1/(2*i) is toch -i/2quote:Op maandag 15 september 2008 21:23 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Tussenstapje tussenvoegen dan :
|1-2*i*z|<|1|< --> |1/(2*i) -z|<|1/(2*i)|<-----> |z-(-i/2)|<1/2
Twee mogelijkheden:quote:Op maandag 15 september 2008 14:52 schreef Niconigger het volgende:
Ik weer![]()
Ik heb al in de gebruiksaanwijzing gekeken maar niks kunnen vinden:
Welke functie moet je gebruiken als µ onbekend is?
Vb: P(V<5,7| µ=? , sigma=1,2)=0,3456
En welke als sigma onbekend is?
Vb: P(V≤5,6| µ=12,6 , sigma=?)=0,0542
Bedankt, vandaag gevraagd op school en intersect is toch het makkelijkst (vind ik).quote:Op maandag 15 september 2008 22:07 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Twee mogelijkheden:
- werken met z = (g-mu)/sigma. De waarde van g is dan 5,7 en die van z = invNorm(0.3456, 0, 1), sigma heb je, mu vind je zo.
- grafisch: Y1 = invNorm(0.3456, X, 1.2), Y2 = 5.7, en dan intersect.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |