-(a+b) is -a-b (denk een 1 voor het haakje openen en je werkt het zo weg.quote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:18 schreef Willaaam het volgende:
Ik ben wat aan het oefenen en ik kom hier echt niet uit...
X^2 - (X+1)^2 = (X+3)^2
Dat wordt:
X^2 - (X+1)(X+1) = (X+3)(X+3)
Dat wordt dan weer
X^2 - (X^2 + 2x +1) = X^2+6x+9
Tot zover denk ik dat ik hem goed heb, ik weet nu alleen niet wat ik moet met het eerste stuk, dat heeft niemand me ooit uitgelegd, haha. Dus X^2 - (X^2 + 2x + 1). Hoe haal ik dit buiten haakjes?
en haakje sluitenquote:Op woensdag 6 augustus 2008 11:26 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
-(a+b) is -a-b (denk een 1 voor het haakje openen en je werkt het zo weg...
1 2 3 4 5 6 | 1 0 ... 0 (+/-)a1 0 1 ... 0 (+/-)a2 . . 0 ... 0 1 (+/-)an-1 |
1 2 3 4 | 0 3 0 0 0 0 3 0 0 0 0 3 |
1 2 | 0 M'' |
1 2 | 0 f(M'') |
wortel(b) bedoel je?quote:Op dinsdag 26 augustus 2008 14:05 schreef thabit het volgende:
Kun je niet gewoon een vector y met norm b opschrijven en dan y=L'x oplossen?
Nee, ik bedoel b, maar de norm van een vector (x1,...,xn) is bij mij dan ook x12 + ... + xn2. Analytici trekken daar nog een wortel van, maar algebraici houden daar niet van omdat zo'n wortel in een ander lichaam kan zitten.quote:
A.quote:Op zondag 31 augustus 2008 16:59 schreef miracle. het volgende:
Kan iemand mij helpen met het oplossen van deze vraag?
Het radioactieve calcium-45 heeft een halveringstijd van 165 dagen.
a) Na hoeveel tijd is er van een willekeurige beginhoeveelheid calcium-45 nog 1/4 deel over?
b) In een lab is 100 g calcium-45 aanwezig. Schat hoe lang het duurt tot deze hoeveelheid minder is geworden dan 30 g.
Dit is uit het hoofdstuk Logaritmen (VWO)
Terzijde:quote:Op zondag 31 augustus 2008 16:59 schreef miracle. het volgende:
Kan iemand mij helpen met het oplossen van deze vraag?
Het radioactieve calcium-45 heeft een halveringstijd van 165 dagen.
a) Na hoeveel tijd is er van een willekeurige beginhoeveelheid calcium-45 nog 1/4 deel over?
b) In een lab is 100 g calcium-45 aanwezig. Schat hoe lang het duurt tot deze hoeveelheid minder is geworden dan 30 g.
Dit is uit het hoofdstuk Logaritmen (VWO)
Het lijkt me de bedoeling van deze opgave dat de scholieren leren rekenen met logaritmes.quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:15 schreef Iblis het volgende:
[..]
Terzijde:
Ik vind dit een beetje onnauwkeurige en rare vraagstellingen. Calcium-45 vervalt tot Scandium-45, en dat is stabiel. Als je dus met 100g Calcium begint houd je uiteindelijk Scandium-45 over. De atoommassa van Calcium-45 is 44.95618, van Scandium-45 44.9559. Die 100g zal dus nooit 30g gaan wegen. De eigenlijke vraag is wanneer het nog aanwezige Calcium minder dan 30g is.
Help je met je post de hele opzet van dat vraagstuk om zeepquote:Op zondag 31 augustus 2008 17:20 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het lijkt me de bedoeling van deze opgave dat de scholieren leren rekenen met logaritmes.
Dat snap ik, daarom noemde ik het ook terzijde. Maar ik vind het wat suf om concepten halfbakken te illustreren. Zoals ik het lees (maar er zal nog wat meer toelichting bij zijn) lijkt het een beetje alsof radioactief verval wordt behandeld alsof een stof verdampt en helemaal verdwijnt.quote:Op zondag 31 augustus 2008 17:20 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het lijkt me de bedoeling van deze opgave dat de scholieren leren rekenen met logaritmes.
Als je het van jou kant bekijkt heb je wel gelijk, maar met dit antwoord mis je de hele opzet van eht vraagstuk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |