quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:17 schreef Riparius het volgende:
[..]
Grondtal 10 hoef je over het algemeen niet aan te geven, als je tenminste ln gebruikt voor de natuurlijke logarithmen (maar log wordt in sommige disciplines juist gebruikt voor logaritmen met grondtal e).
De opgave is dus
log(x2) = 3*log(x) - 0,1
Je moet nu eerst die factor 3 onder het log teken brengen, want dan kun je de term met log uit het rechterlid overbrengen naar het linkerlid en vervolgens de regel voor het verschil van twee logaritmen gebruiken.
(*) is fout. Als je overal wilt delen door log(x3) dan krijg je log(x2) / log(x3) = 1 - 0,1 / log(x3) in plaats van wat jij daar opgeschreven hebt.quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:37 schreef Robin__ het volgende:
[..]
log(x2) = 3*log(x) - 0,1
log = log(x^3) - 0,1 (volgens p * log (g) = Log(gp)
log(x2) / log(x3) = - 0,1 (*)
...
Ja, maar wel netjes blijven werken ...quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:37 schreef Robin__ het volgende:
[..]
log(x2) = 3*log(x) - 0,1
log(x2) = log(x^3) - 0,1 (volgens p * log (g) = Log(gp)
Nee! Als je de log van het rechterlid naar het linkerlid overbrengt krijg je toch geen deling? Je krijgt dan:quote:log(x2) / log(x3) = - 0,1
Dit is weer goed ja. Maar je bent nog niet klaar, want x wordt gevraagd. Maak gebruik van log(1/a) = log(1) - log(a) = 0 - log(a) = -log(a), dan hebben we:quote:Tot zo ver was ik gekomen maar ik twijfelde of dit de juiste aanpak was.
Mag/moet ik dat dan schrijven als log( (x2)/(x3) ) = -0,1
log((x2) - log(x3) = -0,1
log(x-1) = -0,1??
Alvast bedankt voor je moeite, ik weet niet wat ik had gister met dat delen ipv min. Ik had al veel eerder moeten gaan slapenquote:Op woensdag 10 september 2008 00:11 schreef Riparius het volgende:
log(x2) - log(x3) = - 0,1
[..]
Dit is weer goed ja. Maar je bent nog niet klaar, want x wordt gevraagd. Maak gebruik van log(1/a) = log(1) - log(a) = 0 - log(a) = -log(a), dan hebben we:
log(x) = 0,1
En dus:
x = 100,1
log(1) = 0. Want 100 = 1. Dat dit ‘logisch’ is zie je uit 10x/10x, wat natuurlijk 1 moet zijn, maar ook moet gelden: 10x-x (standaardregel voor exponenten) = 100 = 1.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:03 schreef Robin__ het volgende:
De regel dat Log(a/b) = log(a) - log(b) ken ik, maar waar haal je die 0 vandaan?
Eigenlijk zijn dat toch geen sommen?quote:Op dinsdag 9 september 2008 23:24 schreef NoelGallagher het volgende:
Toch best knap dat ik sommige mensen deze sommen zo zie oplossen.
Oke..quote:Op woensdag 10 september 2008 22:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
log(1) = 0. Want 100 = 1. Dat dit ‘logisch’ is zie je uit 10x/10x, wat natuurlijk 1 moet zijn, maar ook moet gelden: 10x-x (standaardregel voor exponenten) = 100 = 1.
Je vroeg je toch af hoe ik aan log(1/a) = - log a kwam?quote:Op donderdag 11 september 2008 00:00 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Oke..
maar dat heeft toch niets met mijn opgave te maken of volg ik iets niet
Hoe worden ze dan genoemd in België? We gaan hier niet een beetje uit de hoogte zitten doen hè.quote:Op woensdag 10 september 2008 23:34 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn dat toch geen sommen?
Jawel, jij vroeg toch hoe het volgende werkte, en hoe hij ‘aan die 0 kwam’? Bedoelde je dan een andere 0 dan uit die log(1) kwam?quote:Op donderdag 11 september 2008 00:00 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Oke..
maar dat heeft toch niets met mijn opgave te maken of volg ik iets niet
Wel in Riparius’ uitwerking echter. Daarover zei jij:quote:Op donderdag 11 september 2008 10:30 schreef Robin__ het volgende:
Dat de log van 1 = 0 weet ik.. maar er zit toch heel geen log 1 in mijn opgave??
En ja, veel oefenen is inderdaad het plan.
Ik dacht dat je op deze 0 doelde:quote:Op woensdag 10 september 2008 22:03 schreef Robin__ het volgende:
De regel dat Log(a/b) = log(a) - log(b) ken ik, maar waar haal je die 0 vandaan?
En die volgt uit log(1) = 0. Blijkbaar doelde je op een andere 0, maar dan moet je me even helpen welke dat was.quote:Op woensdag 10 september 2008 00:11 schreef Riparius het volgende:
Maak gebruik van log(1/a) = log(1) - log(a) = 0 - log(a) = -log(a), dan hebben we:
Daar pleitte ik bij de creatie van de beta-reeks al voor.quote:Op donderdag 11 september 2008 13:40 schreef GlowMouse het volgende:
Dit topic is opgesplitst in een wiskunde en een overig deel
daarna reageerd riparius met het volgende:quote:log((x2) - log(x3) = -0,1
log(x-1) = -0,1??
Dit stuk kan ik absoluut niet volgen. waar word de log(1) vandaan gehaald?quote:Dit is weer goed ja. Maar je bent nog niet klaar, want x wordt gevraagd. Maak gebruik van log(1/a) = log(1) - log(a) = 0 - log(a) = -log(a), dan hebben we:
log(x) = 0,1
En dat moet je speciaal hier komen melden? Hoe oud ben je eigenlijk dat je rekentraining nodig hebt?quote:Op donderdag 11 september 2008 19:03 schreef ATi. het volgende:
Heb net 8 uur achter elkaar rekentraining gehad
Even geen rekenen / wiskunde meer voor mij
16quote:Op donderdag 11 september 2008 19:09 schreef Riparius het volgende:
[..]
En dat moet je speciaal hier komen melden? Hoe oud ben je eigenlijk dat je rekentraining nodig hebt?
Die vorm kende ik nog niet, maar dit gaat ook alleen maar op bij -1 merk ik adhv wat getallen voorbeelden. Ik houd persoonlijk niet zo van dit soort 'uitzonderingen' misschien dat ik hem daarom bewust vergeten ben. (na dit topic blijft ie wel hangen waarschijnlijkquote:Op donderdag 11 september 2008 17:42 schreef GlowMouse het volgende:
log(a/b) = log(a) - log(b)
Tweede manier om hetzelfde aan te tonen: log(1/a) = log(a-1) = -log(a).
Er zitten hier genoeg mensen voor wie dat wekelijkse kost is, zoniet meerdere dagen.. + natuurkunde achtige vakken. dus zeur niet zo.quote:Op donderdag 11 september 2008 19:03 schreef ATi. het volgende:
Heb net 8 uur achter elkaar rekentraning gehad
Even geen rekenen / wiskunde meer voor mij
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |