Volgens mij kost Kyoto alleen maar geld.quote:Op zondag 9 december 2007 22:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Omdat er geld mee te verdienen valt en omdat er controle mee kan worden uitgeoefend.
Op zich is er niets mis met CO2-reducties. Het stuk gaat er meer over dat een oplossing als Kyoto verre van adequaat is en de invoering toch niet gaat werken. Ik onderschrijf het idee dat de oplossing meer in de R&D hoek dan in de politieke hoek gezocht dient te worden.quote:Op zondag 9 december 2007 22:08 schreef Lyrebird het volgende:
De eloquente Bjorn Lomborg veegt van tijd tot tijd in genuanceerde termen de vloer aan met het Kyoto protocol. Het is onbegrijpelijk dat het Kyoto protocol nog altijd als de oplossing wordt gezien om het broeikaseffect tegen te gaan.
Waarom staren we ons blind op Kyoto? Waarom blijven we onszelf voor de gek houden met CO2-reductie's?
Voor de belastingbetaler/consument. Bedrijven verdienen er geld mee en veel ook. Wat denk je dat zo'n congres alleen al opbrengt voor een organisator?quote:Op zondag 9 december 2007 22:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Volgens mij kost Kyoto alleen maar geld.
Waarom hou jij jezelf voor de gek?quote:Op zondag 9 december 2007 22:08 schreef Lyrebird het volgende:
De eloquente Bjorn Lomborg veegt van tijd tot tijd in genuanceerde termen de vloer aan met het Kyoto protocol. Het is onbegrijpelijk dat het Kyoto protocol nog altijd als de oplossing wordt gezien om het broeikaseffect tegen te gaan.
Waarom staren we ons blind op Kyoto? Waarom blijven we onszelf voor de gek houden met CO2-reductie's?
Leg uit.quote:Op zondag 9 december 2007 23:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Waarom hou jij jezelf voor de gek?
Bali, of all places. Amerikaanse artsen gaan ook altijd naar de meest exotische resorts voor hun - gesponsorde - congressen.quote:Op zondag 9 december 2007 23:22 schreef PJORourke het volgende:
Heeft iemand al uitgerekend hoeveel CO2 er vrijgekomen is om al die babbelkousen op Bali te krijgen?
En vervolgens gaan Duyvendak en Samsom ons uitleggen dat we niet mogen vliegen.quote:Op zondag 9 december 2007 23:24 schreef Lyrebird het volgende:
Bali, of all places. Amerikaanse artsen gaan ook altijd naar de meest exotische resorts voor hun - gesponsorde - congressen.
quote:Op zondag 9 december 2007 23:22 schreef PJORourke het volgende:
Heeft iemand al uitgerekend hoeveel CO2 er vrijgekomen is om al die babbelkousen op Bali te krijgen?
http://www.timesonline.co(...)a/article2936809.ecequote:Calculations suggest flying the 15,000 politicians, civil servants, green campaigners and television crews into Indonesia will generate the equivalent of 100,000 tonnes of extra CO2. That is similar to the entire annual emissions of the African state of Chad.
Als CO2 geen probleem is zoals TS zegt, maakt dat dus niets uit....quote:Op zondag 9 december 2007 23:22 schreef PJORourke het volgende:
Dat klopt. Maar de heren in dat vliegtuig zeggen wel dat het een probleem is. Dus waarom geen telewerken?quote:Op maandag 10 december 2007 00:02 schreef nonzz het volgende:
Als CO2 geen probleem is zoals TS zegt, maakt dat dus niets uit....
Waarom vertel jij jezelf dat we onze CO2 uitstoot niet moeten reduceren..quote:
Wat is je alternatief plan? De uitstoot van kooldioxide zorgt voor een verwarming van de aarde, met alle gevolgen van dien, dat is gewoon een feit. Nu, dan kan je er iets aan doen, maar dat hoeft niet, want je kunt ook zeggen dat je je wel aanpast. Mag, kan, ook goed. Alleen heeft 'men' andere ideeën: beter nu aan te pakken dan later. Vind ik wel een goed standpunt. Consequentie? De uitstoot van broeikasgassen moet worden beperkt en dat is Kyoto. Veel meer niet. Hoe doe je dit? Jemig, er zijn zoveel mogelijkheden. Maar dat vrijwel alle landen besluiten dat er minder uitgestoten moeten worden? Ja, goed.quote:Op zondag 9 december 2007 22:08 schreef Lyrebird het volgende:
The oracle has spoken.quote:Op maandag 10 december 2007 01:10 schreef Monidique het volgende:
De uitstoot van kooldioxide zorgt voor een verwarming van de aarde, met alle gevolgen van dien, dat is gewoon een feit.
Bewijs?quote:Op maandag 10 december 2007 01:10 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wat is je alternatief plan? De uitstoot van kooldioxide zorgt voor een verwarming van de aarde, met alle gevolgen van dien, dat is gewoon een feit.
quote:Op maandag 10 december 2007 01:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bewijs?
Wat is daar nou frappant aan, het is gewoon een economisch feit dat het vele malen duurder is om de opwarming van de aarde te stoppen dan om problemen zoals malaria en AIDS tegen te gaan.quote:Op maandag 10 december 2007 02:52 schreef Lyrebird het volgende:
Het frappante is dat Bjorn Lomborg niet eens wil discussieren over de vraag of er nou wel of geen broeikaseffect is. Hij stelt dat het wel zo is maar wil voorkomen dat we zonder na te denken Kyoto uit gaan voeren. Volgens Lomborg stelt Kyoto de opwarming van de aarde slechts uit. De kosten daarvan bedragen zo'n 185 miljard dollar per jaar, en daarmee wordt de opwarming met een fractie vertraagd. Met dat geld kunnen echte problemen veel beter worden aangepakt.
de "stichting" Face ofwel KlimaatNeutraal Groep verkoopt CO2 credits, salaris ligt op een riant modaal 37.500 per werknemer waaronder wat parttimers dus een fulltimer zal daar wel bovenmodaal verdienen. Op hun site hebben ze maar liefst een 'selectie' van 166 klanten staan.. Big Business.. en dan claimen ze dat er niets aan de strijkstok blijft hangen, 450.000 euro voor 8 werknemers om wat boompjes te planten..quote:Op zondag 9 december 2007 22:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Wat is in godsnaam een "economisch feit"?quote:Op maandag 10 december 2007 03:12 schreef TheChemeng het volgende:
Wat is daar nou frappant aan, het is gewoon een economisch feit dat het vele malen duurder is om de opwarming van de aarde te stoppen dan om problemen zoals malaria en AIDS tegen te gaan.
Sinds wanneer is opwarming een probleem? Nog altijd gaan er miljoenen (grijze) Nederlanders op zonvakantie naar Spanje, Italie en Griekenland. Blijkbaar is het daar aangenamer dan in Nederland.quote:Op maandag 10 december 2007 08:36 schreef ethiraseth het volgende:
Stop dit topic maar meteen, want de mensen die nu nog niet geloven dat de opwarming een probleem is zullen dat ook nooit doen.
Je bent je ervan bewust dat dit aan beide kanten gebeurt he? De klimaat-dogmatici geloven per definitie niemand die zich niet bij de consensus aanstluit. Al Gore is daar weer een voorbeeld van iemand die tot profeet verheven is.quote:Op maandag 10 december 2007 08:36 schreef ethiraseth het volgende:
Ah kijk, prachtig staaltje discussieren weer van sommige mensen. Elke tegenbron wordt per definitie niet geloofd (want het is een middel tot geldklopping, van de milieumaffia (), van de VN dus automatisch ongeloofwaardig voor zulke personen, etc.), een persoon zegt iets wat met hun eigen ideeen overeenkomt en hoppa, die wordt gebombardeerd tot dé verkondiger van de waarheid. Stop dit topic maar meteen, want de mensen die nu nog niet geloven dat de opwarming een probleem is zullen dat ook nooit doen.
1. Het probleem is er. Klaar.quote:Op maandag 10 december 2007 19:07 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Je bent je ervan bewust dat dit aan beide kanten gebeurt he? De klimaat-dogmatici geloven per definitie niemand die zich niet bij de consensus aanstluit. Al Gore is daar weer een voorbeeld van iemand die tot profeet verheven is.
Beide zijden maken zich schuldig aan het door jou genoemde gedrag.
Nee, het is niet klaar. De temperatuur heeft gepiekt in 1998. Dat is al een teken dat er geen probleem is.quote:Op maandag 10 december 2007 20:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
1. Het probleem is er. Klaar.
1998 was een El Ninjo jaar.quote:Op maandag 10 december 2007 20:57 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, het is niet klaar. De temperatuur heeft gepiekt in 1998. Dat is al een teken dat er geen probleem is.
Ja, het klimaatprobleem is bedacht door een geheime linkse samenzwering. In mijn studentenkamer.quote:Op zondag 9 december 2007 23:04 schreef Slarioux het volgende:
Kyoto is een leuke manier om geld te verdienen.
Dit bedoel ik dus met dogmatischquote:Op maandag 10 december 2007 20:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Nou, daar zullen er wel meer van zijn. niet?quote:Op maandag 10 december 2007 21:13 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
1998 was een El Ninjo jaar.
Het probleem is dat mensen een wetenschappelijke consensus verwarren met een wetenschappelijk feit. De wetenschappers die de consensus onderschrijven geven zelfs aan dat het enorm complex is en dat er nog een hoop onduidelijkheden zijn.quote:Op maandag 10 december 2007 21:42 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Sja.. zoals ik het begrepen heb is er een grote wetenschappelijke consensus over het verband tussen de (menselijke) uitstoot van broeikasgassen, en de opwarming van de aarde. In de media echter, is er helemaal niet zo'n consensus. Komt doordat de kleine verschillen die onderdeel zijn van de wetenschap, worden opgeblazen en worden gebracht als 'kijk, ze zijn er helemaal nog niet uit'. Ook wordt de kleine groep wetenschappers die niet gelooft in dat verband, onevenredig veel aangehaald in de populaire pers..
Doet mee een beetje denken aan Amerika, waar kleine meningsverschillen tussen biologen over bijvoorbeeld oude vogelbotjes worden gebracht als 'kijk, de evolutietheorie staat zelfs bij biologen nog zeer ter discussie, allemaal onzin, die evolutie, dus!
Vind dit gevaarlijk. Als dokter weet je ook nooit helemaal zeker of het hoestje van je patient door het roken veroorzaakt wordt. Maar je zegt toch niet 'we weten het niet zeker, gaat u maar lekker door met roken'. En hier gaat het om de aarde! Er ligt naar mijn weten, geen reserve klaar..
Maar dat is dus waar de consensus over is! De opwarming is te danken aan de menselijke uitstoot van broeikasgassen..quote:Op maandag 10 december 2007 21:48 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Het probleem is dat mensen een wetenschappelijke consensus verwarren met een wetenschappelijk feit. De wetenschappers die de consensus onderschrijven geven zelfs aan dat het enorm complex is en dat er nog een hoop onduidelijkheden zijn.
Dan ben je dus dogmatisch, onwetenschappelijk en nogal dom bezig als je roept; "Het probleem is er. Klaar"...
Nogmaals een consensus is GEEN feit.quote:Op maandag 10 december 2007 21:59 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Maar dat is dus waar de consensus over is! De opwarming is te danken aan de menselijke uitstoot van broeikasgassen..
De onduidelijkheden zijn, hoeveel, hoe erg, welke gevolgen precies? Maar dat het probleem er ligt, daar is men het wel over eens.
Volgens mij is het een principe-kwestie geworden. Aanvankelijk was het gewoon pure onwil er iets aan te doen van Amerika en consorten, die daarom Kyoto traineerden. Nu min of meer vaststaat dat global warming wel bestaat, en dat de menselijke CO2 er iets mee van doen heeft, lijkt het wel of de andere landen de nee-zeggers eerst op de knieen willen dwingen, voordat ze zich weer afvragen of de huidige maatregelen zo goed werken.quote:Op zondag 9 december 2007 22:08 schreef Lyrebird het volgende:
En soms ga ik met de fiets ipv met de auto, ik neem graag risico'squote:Op maandag 10 december 2007 22:05 schreef Monidique het volgende:
En toch stap je in een vliegtuig, ondanks dat zwaartekracht geen feit is.
De evolutietheorie is ook GEEN feit, een ander punt waar creationisten graag me komen aandragen, en ze hebben helemaal gelijk natuurlijk.quote:Op maandag 10 december 2007 22:04 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Nogmaals een consensus is GEEN feit.
Ooit was er de consensus dat de aarde plat was, dat we in een geocentrisch universum zouden zitten, dat eugenetica de beste oplossing voor de toekomst was, dat zure regen ons zou vernietigen en ga zo maar door.
Niets mis met een beetje sceptisch blijven dus...
Het hoeft toch niet zo zwart / wit?quote:Op maandag 10 december 2007 22:10 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
De evolutietheorie is ook GEEN feit, een ander punt waar creationisten graag me komen aandragen, en ze hebben helemaal gelijk natuurlijk.
Maar gebeurde dat maar eens.quote:Op maandag 10 december 2007 22:04 schreef Evil_Jur het volgende:
Niets mis met een beetje sceptisch blijven dus...
De kracht waarmee massa naar de aarde getrokken word is toch duidelijker meetbaar dan een globale temperatuurverandering.quote:Op maandag 10 december 2007 22:05 schreef Monidique het volgende:
En toch stap je in een vliegtuig, ondanks dat zwaartekracht geen feit is.
As a matter of fact, ik dat dat er meer "hoop en vertrouwen" te vinden is bij degenen die de wetenschappelijke consensus, uhm, steunen en er iets aan willen doen, dan bij de zogenaamde "sceptici". Waar de 'supporters' zeggen dat de mensheid in staat is iets te veranderen, dat er iets aan gedaan kan worden, waar zij komen met oplossingen, daar tegenover staan de zogenaamde "sceptici" die, als ze niet de vingers in de oren hebben, hoogstens oproepen tot passieve aanpassing.quote:Op maandag 10 december 2007 22:15 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ook niets mis met een beetje hoop en vertrouwen in de mensheid!
Juist, maar of dat door de mensheid komt of door de natuurlijke elementen, daar ben ik nog niet over uit.quote:Op maandag 10 december 2007 20:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ik heb de DVD in de kast staan, ooit gekregen, maar ik heb hem nooit bekeken.quote:2. Al Gore kaart dit probleem, misschien op een beetje poppulistische wijze, maar wel heel effectief aan
270 deeltjes per miljoen.quote:Op maandag 10 december 2007 22:21 schreef Mr_Memory het volgende:
Een andere vraag is, wat was de Co2 waarden, zeg maar, zo'n 300 a 200 jaar geleden?
Niemand weet het.
Volgens mij zijn het de mensen die nog geen "kant" gekozen hebben, die vooral een gezonde dosis scepsis tonen. Die staan nog open voor meer zaken en zijn nog niet gestopt met denken....quote:Op maandag 10 december 2007 22:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
As a matter of fact, ik dat dat er meer "hoop en vertrouwen" te vinden is bij degenen die de wetenschappelijke consensus, uhm, steunen en er iets aan willen doen, dan bij de zogenaamde "sceptici". Waar de 'supporters' zeggen dat de mensheid in staat is iets te veranderen, dat er iets aan gedaan kan worden, waar zij komen met oplossingen, daar tegenover staan de zogenaamde "sceptici" die, als ze niet de vingers in de oren hebben, hoogstens oproepen tot passieve aanpassing.
Dus inderdaad, er is niets mis met scepsis, zoals er ook niets mis is met "hoop en vertrouwen in de mensheid", maar het zou mooi zijn als dat niet alleen van één kant kwam, dat anderen, behalve die Scandinaviër, ook meedenken.
Kijk, ik haalde onze vrienden de creationisten erbij, omdat die de evolutietheorie ook herhaaldelijk blijven aanvallen, met de argumentatie 'het is maar een theorie '(ja, hallo, de zwaartekracht is ook maar 'een theorie') Ze zullen evolutie pas accepteren als de evolutietheorie blijkt te voldoen aan een eis waar geen enkele andere theorie aan kan en hoeft te voldoen. De evolutietheorie moet per sé een 'feit' zijn.quote:Op maandag 10 december 2007 22:10 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
De evolutietheorie is ook GEEN feit, een ander punt waar creationisten graag me komen aandragen, en ze hebben helemaal gelijk natuurlijk.
Waarom zou iemand die tot een zekere conclusie is gekomen niet meer nadenken,quote:Op maandag 10 december 2007 22:25 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het de mensen die nog geen "kant" gekozen hebben, die vooral een gezonde dosis scepsis tonen. Die staan nog open voor meer zaken en zijn nog niet gestopt met denken....
Ik weiger ook de evolutie-theorie voor 100% te accepteren hoor, simpelweg omdat er daarin nog onduidelijkheden zijn. Dat maakt mij echter natuurlijk geen creationist, want die theorie is compleet onzinnig. Evolutie-theorie is voor mij wel het meest aannemelijk, dus wil ik dat best accepteren als waarschijnlijk.quote:Op maandag 10 december 2007 22:26 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Kijk, ik haalde onze vrienden de creationisten erbij, omdat die de evolutietheorie ook herhaaldelijk blijven aanvallen, met de argumentatie 'het is maar een theorie '(ja, hallo, de zwaartekracht is ook maar 'een theorie') Ze zullen evolutie pas accepteren als de evolutietheorie blijkt te voldoen aan een eis waar geen enkele andere theorie aan kan en hoeft te voldoen. De evolutietheorie moet per sé een 'feit' zijn.
Waarom doen ze dat: Ze hebben er waarschijnlijk een een of ander belang bij. Ze vinden de wereld kennelijk maar leeg als God zelf de beestjes en plantjes niet bijelkaar gekleid heeft.
Hetzelfde smaakje proef ik bij mensen die de klimaatverandering met een overdosis aan scepsis benaderen.
Ik sta in ieder geval nog op een serieuze en respectvolle manier open voor mensen die het niet met mij eens zijn. Ik weet dat mijn mening een mening is, geen feit.quote:Op maandag 10 december 2007 22:26 schreef Monidique het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die tot een zekere conclusie is gekomen niet meer nadenken,. Denk jij niet meer na nu je vindt dat je wapens zou moeten mogen dragen?
Natuurlijk., dat weiger ik ook. Niets is een feit.quote:Op maandag 10 december 2007 22:35 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik weiger ook de evolutie-theorie voor 100% te accepteren hoor, simpelweg omdat er daarin nog onduidelijkheden zijn. Dat maakt mij echter natuurlijk geen creationist, want die theorie is compleet onzinnig. Evolutie-theorie is voor mij wel het meest aannemelijk, dus wil ik dat best accepteren als waarschijnlijk.
Heb je trouwens wel eens Darwin's On the Originig of Species gelezen? Daar is ook weinig wetenschappelijks aan, en 150 jaar later is de wetenschap nog steeds vragen aan het beantwoorden.
Bij het klimaatprobleem zijn nog veel meer onduidelijkheden, tel daarbij op de enorme politieke en economische belangen die er spelen, en dan vind ik sceptisch zijn over de consensus helemaal zo gek nog niet. Wederom maakt dat mij natuurlijk geen ontkenner van de consensus, ik weiger hem echter te accepteren als vaststaand feit.
Ik ben een wetenschapper en ik verbaas me over de manier waarop klimaatwetenschap wordt bedreven. Het is vaak echt slecht onderzoek. En dat wordt dan in Nature of Science gepubliceerd. Een blamage!quote:Op maandag 10 december 2007 23:24 schreef zwemmerseczeem het volgende:
De wetenschappelijke consensus is ander behoorlijk groot. Maar ach, dat zijn maar wetenschappers, die weten ook niet alles, hé? Als je een beetje met je gezond verstand nadenkt zie je dat dat helemaal niet kan, de mens is veel te nietig om de aarde te verietigen. Wat een inzicht, ik zal gauw de IPCC eens mailen, met dat inzicht. Ze zullen mij dankbaar zijn, want met mijn gewone boerenverstand kan ik dingen bedenken waar een wetenschapper nooit op zou komen.
Yep, vooruitgang. Never nooit achteruitgang.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:32 schreef sneakypete het volgende:
om de schijn op te houden?
zonde afkopen?
maarja als je erkent dat er op zich iets gedaan kan worden wat is jouw voorstel?
Ik pleit ervoor om te streven naar innovatie.
vooruitgang ipv (wat de hippies willen) achteruitgang.
Het is gewoon oorlogsretoriek: Je jaagt de bevolking angst aan (Pas op! Moslims! of Pas op! CO2) dan kan je ze sturen en belasting heffen en net doen of je voor het plebs zorgt. Ondertussen kan je met een "schoon" geweten met het vliegtuig de halve wereld rond om met je vrienden te genieten van aromatische koolwaterstoffen. .quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:29 schreef Lyrebird het volgende:
Dus waarom gaat Australie het Kyoto protocol ondertekenen? Zijn ze daar helemaal van de pot gerukt? En waarom hebben landen Kyoto ondertekent, terwijl ze niet de intentie hebben om de CO2 uitstoot met ook maar een procent terug te dringen?
erg genoeg denk ik zelf dat veel mensen juist serieus denken dat ze 'goed' bezig zijn.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is gewoon oorlogsretoriek: Je jaagt de bevolking angst aan (Pas op! Moslims! of Pas op! CO2) dan kan je ze sturen en belasting heffen en net doen of je voor het plebs zorgt. Ondertussen kan je met een "schoon" geweten met het vliegtuig de halve wereld rond om met je vrienden te genieten van aromatische koolwaterstoffen. .
Als het geld kost moet dat toch aan iemand betaald worden, of niet?quote:Op zondag 9 december 2007 22:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
ja maar het verdient zich niet terug omdat het opgaat aan zinloze projecten.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:46 schreef Seneca het volgende:
[..]
Als het geld kost moet dat toch aan iemand betaald worden, of niet?
Door jou en mij.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:46 schreef Seneca het volgende:
[..]
Als het geld kost moet dat toch aan iemand betaald worden, of niet?
Het punt is dat dat geld ergens heen gaat, en dat er dus IEMAND geld aan verdientquote:
Snap ik, maar waarom is dat belangrijk?quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:53 schreef Seneca het volgende:
[..]
Het punt is dat dat geld ergens heen gaat, en dat er dus IEMAND geld aan verdient
Nou, omdat dat waarschijnlijk de reden is dat men er toch op blijft doorhameren.quote:Op dinsdag 11 december 2007 01:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Snap ik, maar waarom is dat belangrijk?
quote:Op maandag 10 december 2007 01:10 schreef Monidique het volgende:
De uitstoot van kooldioxide zorgt voor een verwarming van de aarde, met alle gevolgen van dien, dat is gewoon een feit.
quote:Op maandag 10 december 2007 20:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Gelovigen zijn de ergste die er zijn.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:46 schreef sneakypete het volgende:
[..]
erg genoeg denk ik zelf dat veel mensen juist serieus denken dat ze 'goed' bezig zijn.
De exacte atmosferische CO2 concentratie 200 à 300 jaar geleden ken ik niet, maar die is af te leiden uit b.v. de calibratie van radiometrische C14 datering.quote:
HOERA!!!! Er zijn oplossingen! Was mij ontgaan. Vertel eens even...quote:Op maandag 10 december 2007 22:20 schreef Monidique het volgende:
waar zij komen met oplossingen
Niet liegen. Het is een theorie.quote:Op maandag 10 december 2007 01:10 schreef Monidique het volgende:
Nee hoor. Dat CO2 een van de broeikasgassen is, dat is gewoon een observatie. Het idee dat de mens met haar CO2 uitstoot een significante bijdrage levert aan de opwarming van de aarde is inderdaad een theorie.quote:
Als je het goed leest en met name het deel "met alle gevolgen van dien", dan begrijp je dat Monidique het had over MMGW. En dat is dus een theorie.quote:Op dinsdag 11 december 2007 11:32 schreef Monolith het volgende:
Nee hoor. Dat CO2 een van de broeikasgassen is, dat is gewoon een observatie. Het idee dat de mens met haar CO2 uitstoot een significante bijdrage levert aan de opwarming van de aarde is inderdaad een theorie.
De vraag is natuurlijk of je miljarden moet steken in de terugdringing van CO2 uitstoot door de mens als blijkt dat deze maar voor 1% van de totale uitstoot verantwoordelijk is.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:29 schreef Monidique het volgende:
Zoals evolutie en zwaartekracht, je hebt gelijk. Maar uit logica volgt ook dat als CO2 een broeikasgas is, wat het is, en de mensheid dat uitstoot, wat het doet, dat de aarde dus opwarmt als gevolg van menselijk handelen.
Eh, als dat de enige factoren zijn wel.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:29 schreef Monidique het volgende:
Zoals evolutie en zwaartekracht, je hebt gelijk. Maar uit logica volgt ook dat als CO2 een broeikasgas is, wat het is, en de mensheid dat uitstoot, wat het doet, dat de aarde dus opwarmt als gevolg van menselijk handelen.
Jaja, het is ietwat simpel. Maar dat is de logica. Neem de andere factoren en je belandt bij de huidige kennis.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Eh, als dat de enige factoren zijn wel.
De discussie zou inderdaad moeten gaan over of er wat gedaan moet worden tegen de uitstoot, als hoe en als niet wat dan.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:30 schreef Seneca het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of je miljarden moet steken in de terugdringing van CO2 uitstoot door de mens als blijkt dat deze maar voor 1% van de totale uitstoot verantwoordelijk is.
Wat is er zwak aan? Jij zegt dat niemand het weet, maar dat is dus wel zo. Tenzij je het wilt hebben over de wetenschap van het weten, maar daar doe ik dan niet aan mee.quote:
Ja eens, alhoewel je natuurlijk bij de vraag of en hoe er wat aan gedaan moet worden, je toch wel moet weten in welke mate we bijdragen.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:32 schreef Monidique het volgende:
De discussie zou inderdaad moeten gaan over of er wat gedaan moet worden tegen de uitstoot, als hoe en als niet wat dan.
Dat is waar:quote:Op maandag 10 december 2007 22:35 schreef Evil_Jur het volgende:
tel daarbij op de enorme politieke en economische belangen die er spelen
http://oversight.house.gov/documents/20071210101633.pdfquote:For the past 16 months, the House Oversight and Government Reform Committee has
been investigating allegations of political interference with government climate change
science under the Bush Administration. During the course of this investigation, the
Committee obtained over 27,000 pages of documents from the White House Council on
Environmental Quality (CEQ) and the Commerce Department, held two investigative
hearings, and deposed or interviewed key officials. Much of the information made
available to the Committee has never been publicly disclosed.
This report presents the findings of the Committee’s investigation. The evidence before
the Committee leads to one inescapable conclusion: the Bush Administration has
engaged in a systematic effort to manipulate climate change science and mislead
policymakers and the public about the dangers of global warming.
In 1998, the American Petroleum Institute developed an internal “Communications
Action Plan” that stated: “Victory will be achieved when … average citizens
‘understand’ uncertainties in climate science … [and] recognition of uncertainties
becomes part of the ‘conventional wisdom.’” The Bush Administration has acted as if
the oil industry’s communications plan were its mission statement. White House officials
and political appointees in the agencies censored congressional testimony on the causes
and impacts of global warming, controlled media access to government climate scientists,
and edited federal scientific reports to inject unwarranted uncertainty into discussions of
climate change and to minimize the threat to the environment and the economy.
Als je zwaartekracht gaat vergelijken met MMGW als zijnde beiden "theorieën", dan ben je niet helemaal goed bij je hoofd, of probeer je te Goren.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:29 schreef Monidique het volgende:
Zoals evolutie en zwaartekracht, je hebt gelijk.
Het is maar goed dat de aarde wordt opgewarmd, want anders zou het verdomd koud zijn. Het is alleen dat wat je nu zegt niet een probleem, maar een zegen is.quote:Maar uit logica volgt ook dat als CO2 een broeikasgas is, wat het is, en de mensheid dat uitstoot, wat het doet, dat de aarde dus opwarmt als gevolg van menselijk handelen.
We hebben een nieuw werkwoord, dames en heren!quote:Op dinsdag 11 december 2007 13:11 schreef DS4 het volgende:
Als je zwaartekracht gaat vergelijken met MMGW als zijnde beiden "theorieën", dan ben je niet helemaal goed bij je hoofd, of probeer je te Goren.
Ten eerste hoeven wij dat niet, omdat de politiek veel te bang is om stemmen kwijt te raken. Echt vervelende maatregelen zullen dus ook nooit komen (ziedaar de achilleshiel van de democratie).quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:21 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Ik heb altijd een beetje het idee dat alle mensen superkritisch hieraan lopen te twijfelen omdat, als de opwarmings-hypothese zou blijken te kloppen, er wellicht uit volgt dat wij onze levenssstijl zouden moeten aanpassen. En da's niet leuk.
Het ligt er denk ik meer aan dat mensen als jij de theorie m.b.t. gravitatiekrachten niet kunnen onderscheiden van de observatie dat b.v. objecten op aarde indien de wrijving even wordt genegeerd met een versnelling van ongeveer 9.81 m/s2 richting de aarde bewegen. De theorie omtrent de zwaartekracht is nu juist een van de kernproblemen in de moderne fysica aangezien men nog niet echt goed in staat is om het concept te verenigen met de sterke en zwakke interactie, de elektromagnetische kracht en de algemene relativiteit.quote:Op dinsdag 11 december 2007 13:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je zwaartekracht gaat vergelijken met MMGW als zijnde beiden "theorieën", dan ben je niet helemaal goed bij je hoofd, of probeer je te Goren.
Leuk. Maar als je dit neer zet, heb jij dan ook niet zoiets van... appels... peren?quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:34 schreef Monolith het volgende:
Het ligt er denk ik meer aan dat mensen als jij de theorie m.b.t. gravitatiekrachten niet kunnen onderscheiden van de observatie dat b.v. objecten op aarde indien de wrijving even wordt genegeerd met een versnelling van ongeveer 9.81 m/s2 richting de aarde bewegen. De theorie omtrent de zwaartekracht is nu juist een van de kernproblemen in de moderne fysica aangezien men nog niet echt goed in staat is om het concept te verenigen met de sterke en zwakke interactie, de elektromagnetische kracht en de algemene relativiteit.
Zeker is kritisch zijn nooit verkeerd! Maar ik heb het idee dat de mensen extra kritisch zijn op het moment dat de boodschap hen niet bevalt.quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:34 schreef DS4 het volgende:
Ten vierde is kritisch zijn nooit verkeerd. Zeker niet als een groep je iets door de strot wenst te duwen met "het is echt zo, zeur nou niet zo". Als je een goed verhaal hebt hoef je niet zonodig te liegen en bedriegen om het te laten plakken.
Enz. enz.
Dat is natuurlijk wel zo. Maar er is verdacht weinig discussie over de vraag of energie in de toekomst duurder gaat worden en/of alternatieve brandstoffen gewenst zijn...quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:02 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Zeker is kritisch zijn nooit verkeerd! Maar ik heb het idee dat de mensen extra kritisch zijn op het moment dat de boodschap hen niet bevalt.
Dat is niet een echt "vervelende maatregel". Dat is gewoon een belastingheffing onder het mom van milieu die zeer waarschijnlijk zal worden gespendeerd aan zaken die niets met het milieu te maken hebben.quote:(hoevel, die extra vliegbelasting??)
Geef iedereen op de hele wereld een persoonsgebonden co2 budget, wat men weer kan verhandelen. Wat gaan de mensen in de 3e wereld opeens rijk worden. En dan zal het sprookje dat globalisering heet opeens als een nachkaars uit gaan.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:14 schreef DS4 het volgende:
Nee, echt vervelend wordt het als je echt gedwongen wordt om anders te leven. B.v. geen autorijden meer in het weekend. Maximaal één vliegreis per 5 jaar. Maximum stroomverbruik per woning. Dat soort dingen. Maar goed, dat zal dus niet gebeuren, althans niet in die mate dat mensen gaan stemmen op de personen die beloven dat ze die maatregelen niet gaan nemen.
Dat lijkt me dan ook niet bepaald een complex wetenschappelijk vraagstuk. Eerder een economisch vraagstuk en bovendien vrij simpel aangezien we niet echt aan de lopende band grote nieuwe voorraden olie e.d. ontdekken en de vraag behoorlijk stijgt, met name in opkomende landen. Bovendien is het verbruik van fossiele brandstoffen in ontwikkelingslanden echt maar een fractie van het verbruik in ontwikkelde landen, dus het gevolg van ontwikkeling in die landen is ook vrij voor de hand liggend.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel zo. Maar er is verdacht weinig discussie over de vraag of energie in de toekomst duurder gaat worden en/of alternatieve brandstoffen gewenst zijn...
Het gaat inderdaad niet gebeuren en bovendien zijn dat allemaal symboolmaatregelen die echt geen zoden aan de dijk gaan zetten.quote:[..]
Dat is niet een echt "vervelende maatregel". Dat is gewoon een belastingheffing onder het mom van milieu die zeer waarschijnlijk zal worden gespendeerd aan zaken die niets met het milieu te maken hebben.
Nee, echt vervelend wordt het als je echt gedwongen wordt om anders te leven. B.v. geen autorijden meer in het weekend. Maximaal één vliegreis per 5 jaar. Maximum stroomverbruik per woning. Dat soort dingen. Maar goed, dat zal dus niet gebeuren, althans niet in die mate dat mensen gaan stemmen op de personen die beloven dat ze die maatregelen niet gaan nemen.
Het ging om het verband tussen de wil van ontkenning en ontkenning... Ik stel dus dat iets wat eigenlijk niet ontkend kan worden ook niet wordt ontkend, ook al is de wil daartoe zonder meer aanwezig.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:58 schreef Monolith het volgende:
Dat lijkt me dan ook niet bepaald een complex wetenschappelijk vraagstuk. Eerder een economisch vraagstuk en bovendien vrij simpel aangezien we niet echt aan de lopende band grote nieuwe voorraden olie e.d. ontdekken en de vraag behoorlijk stijgt, met name in opkomende landen. Bovendien is het verbruik van fossiele brandstoffen in ontwikkelingslanden echt maar een fractie van het verbruik in ontwikkelde landen, dus het gevolg van ontwikkeling in die landen is ook vrij voor de hand liggend.
Als je alles en iedereen een budget geeft van 50% van wat men nu verbruikt dan krijg je echt een reductie van 50%. Of dat werkbaar is zonder oorlog te krijgen is een tweede, maar mijn punt is dat ons leven door dit geheel niet wezenlijk gaat veranderen in negatieve zin.quote:Het gaat inderdaad niet gebeuren en bovendien zijn dat allemaal symboolmaatregelen die echt geen zoden aan de dijk gaan zetten.
Dat snapte ik. Daarom legde ik ook uit dat het makkelijker is een complex wetenschappelijk fenomeen te ontkennen dan een simpel fenomeen. Het is een beetje te vergelijken met het 'arguments creationists should not use' lijstje van AnswersInGenesis. Die zijn niet meer of minder stompzinnig dan de argumenten die ze wel adviseren te gebruiken, maar simpelweg makkelijker te weerleggen ook richting mensen die geen kennis van zaken hebben. 'Niet ontkend kunnen worden' is niet alleen afhankelijk van de hoeveelheid bewijs, maar ook van de complexiteit van de materie.quote:Op dinsdag 11 december 2007 16:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het ging om het verband tussen de wil van ontkenning en ontkenning... Ik stel dus dat iets wat eigenlijk niet ontkend kan worden ook niet wordt ontkend, ook al is de wil daartoe zonder meer aanwezig.
Zeg je nu dat een opgelegde reductie van 50% ons leven niet drastisch gaat veranderen?quote:[..]
Als je alles en iedereen een budget geeft van 50% van wat men nu verbruikt dan krijg je echt een reductie van 50%. Of dat werkbaar is zonder oorlog te krijgen is een tweede, maar mijn punt is dat ons leven door dit geheel niet wezenlijk gaat veranderen in negatieve zin.
Men gilt nu al alles bijelkaar als er 16 cent extra accijns op alle sigaretten komt..quote:Op dinsdag 11 december 2007 16:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het ging om het verband tussen de wil van ontkenning en ontkenning... Ik stel dus dat iets wat eigenlijk niet ontkend kan worden ook niet wordt ontkend, ook al is de wil daartoe zonder meer aanwezig.
[..]
Als je alles en iedereen een budget geeft van 50% van wat men nu verbruikt dan krijg je echt een reductie van 50%. Of dat werkbaar is zonder oorlog te krijgen is een tweede, maar mijn punt is dat ons leven door dit geheel niet wezenlijk gaat veranderen in negatieve zin.
Nee, ik stelde zelfs dat het waarschijnlijk tot een oorlog gaat leiden... Mijn punt is: gaat niet gebeuren. Echt niet.quote:Op dinsdag 11 december 2007 17:04 schreef Monolith het volgende:
Zeg je nu dat een opgelegde reductie van 50% ons leven niet drastisch gaat veranderen?
Maar het leven verandert er niet echt door en een half jaar nadat het is ingevoerd is men de ellende eigenlijk al weer vergeten (op een beroepszeikert na) en er wordt geen sigaret minder meer om gerookt (en dat is natuurlijk ook de bedoeling).quote:Op dinsdag 11 december 2007 17:05 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Men gilt nu al alles bijelkaar als er 16 cent extra accijns op alle sigaretten komt..
Er zullen echter wel allerlei financiële maatregelen komen waarvan het nut zeer twijfelachtig is. Lijkt me niet echt wenselijk.quote:Op dinsdag 11 december 2007 17:09 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee, ik stelde zelfs dat het waarschijnlijk tot een oorlog gaat leiden... Mijn punt is: gaat niet gebeuren. Echt niet.
Met alle respect, maar het diepste gat dat ooit in de aarde geboord is, is maar maximaal 14 km diep. Er is dus nog veel meer brandstof e.d. in de aarde en dat weten die mensen die aan de brandstoftouwtjes trekken.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel zo. Maar er is verdacht weinig discussie over de vraag of energie in de toekomst duurder gaat worden en/of alternatieve brandstoffen gewenst zijn...
[..]
nee, het is de bedoeling dat de vervuiler 'betaalt', dus geen besparingen. Gisteren was Cramer nog in een interview waarin ze letterlijk geen woord over vermindering van consumptie sprak echter wel duidelijk dat zolang de vervuiler maar betaalt er niets aan de hand is. Je mag luxe leven (en dat is het enige dat de schatkist vult).quote:Op dinsdag 11 december 2007 16:56 schreef DS4 het volgende:
Als je alles en iedereen een budget geeft van 50% van wat men nu verbruikt dan krijg je echt een reductie van 50%.
Uiteindelijk moet het geld opgebracht worden, dus of je nu door de hond of de kat gebeten wordt...quote:Op dinsdag 11 december 2007 17:12 schreef Monolith het volgende:
Er zullen echter wel allerlei financiële maatregelen komen waarvan het nut zeer twijfelachtig is. Lijkt me niet echt wenselijk.
Maar hoe dieper je gaat boren, hoe meer het kost. Daarvan ben je hoop ik op de hoogte?quote:Op dinsdag 11 december 2007 17:24 schreef JohnDope het volgende:
Met alle respect, maar het diepste gat dat ooit in de aarde geboord is, is maar maximaal 14 km diep. Er is dus nog veel meer brandstof e.d. in de aarde en dat weten die mensen die aan de brandstoftouwtjes trekken.
Zie mijn opmerking over de sigaret.quote:Op dinsdag 11 december 2007 18:33 schreef kawotski het volgende:
nee, het is de bedoeling dat de vervuiler 'betaalt', dus geen besparingen.
Welk geld moet waarvoor worden opgebracht?quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:40 schreef DS4 het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet het geld opgebracht worden, dus of je nu door de hond of de kat gebeten wordt...
Als het maar niet van die idiote dingen zijn zoals kilometerheffing waar je voordat het geld oplevert er eerst miljarden moet worden gegooid naar de inning van de gelden, terwijl de benzinestations dat al extragratis doen.
Het geld dat de staat nodig heeft voor waarvoor de staat het nodig meent te hebben.quote:Op dinsdag 11 december 2007 21:45 schreef Monolith het volgende:
Welk geld moet waarvoor worden opgebracht?
Geheel mee eens, milieu is op het moment gewoon een melkkoe, niets meer niets minder!quote:Op dinsdag 11 december 2007 21:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het geld dat de staat nodig heeft voor waarvoor de staat het nodig meent te hebben.
Uiteindelijk zijn veel van die milieumaatregelen gewoon ter dichting van de gaten in de begroting. En dat verkoop je dan met een milieupraatje.
Wat is dat, een site van Groen Links of zo?quote:Op dinsdag 11 december 2007 23:02 schreef Daphnis het volgende:
-spam
Tuurlijk.quote:Op dinsdag 11 december 2007 20:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar hoe dieper je gaat boren, hoe meer het kost. Daarvan ben je hoop ik op de hoogte?
En heb je ook ooit van de term EROEI gehoord. Dat staat voor energy return on energy investment.quote:
Wat een stompzinnig verhaal. Hangt als los zand aan elkaar, geen kop, geen staart en geen argumenten. Als je de wereld wat wil laten weten en bewust wil maken op je 26e en dit is het beste wat je kan produceren, dan houdt het snel op... Overtuigingskracht 0.quote:Op dinsdag 11 december 2007 23:02 schreef Daphnis het volgende:
- spam -
Niemand weet wat er dieper dan 14 km zit, dus het kan nooit kwaad om dat te onderzoeken.quote:Op woensdag 12 december 2007 09:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En heb je ook ooit van de term EROEI gehoord. Dat staat voor energy return on energy investment.
Als het meer energie kost dan je eruit kan pompen is het nutteloos.quote:Op woensdag 12 december 2007 17:59 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Niemand weet wat er dieper dan 14 km zit, dus het kan nooit kwaad om dat te onderzoeken.
Dit soort onderzoeken zijn natuurlijk niet nutteloos. We weten niet wat er zit, dus dat moet zeker onderzocht worden.quote:Op woensdag 12 december 2007 18:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Als het meer energie kost dan je eruit kan pompen is het nutteloos.
We weten wel dat er nauwelijks significante olie reservoirs dieper dan pakweg 5km te vinden zijn vanwege de temperatuur daar. Dieper dan dat vind je hoofdzakelijk gas reservoirs.quote:Op woensdag 12 december 2007 17:59 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Niemand weet wat er dieper dan 14 km zit, dus het kan nooit kwaad om dat te onderzoeken.
Jouw verhaal kun je zo omdraaien en daarmee kun je weer stellen dat de "believers" hun politieke belangen hebben en daarom wel "believers" zullen zijn.quote:Op zondag 16 december 2007 22:20 schreef Monidique het volgende:
Ik weet waarom de zogenaamde "scepsis" met name te vinden is bij conservatieven en libertariërs, hoewel het ook een heel breed, algemeen verschijnsel is. Enz.
"Believers"quote:Op zondag 16 december 2007 22:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jouw verhaal kun je zo omdraaien en daarmee kun je weer stellen dat de "believers" hun politieke belangen hebben en daarom wel "believers" zullen zijn.
Één woord: "klimaathypotheek".quote:Op zondag 16 december 2007 22:30 schreef Monidique het volgende:
hoe gaat de vrije markt om met het probleem klimaatverandering?
Nee, ik heb het niet over geld verdienen aan een hype, wat ieders recht is overigens, ik heb het over klimaatverandering en de problemen die het veroorzaakt en hoe de vrije markt daar dan voor gaat zorgen, of hoe de afwezigheid van een overheid daar voor gaat zorgen, of hoe dan ook. Hoe gaat dat in z'n werk? Wat is het idee?quote:Op zondag 16 december 2007 22:32 schreef DS4 het volgende:
Laat het maar aan commerciële bedrijven over om geld te verdienen aan een hype
Ik begrijp wat je bedoelt. Het klimaat is een hype, daar ben ik het mee eens. Net zoals het internet, wat ik nu gebruik om geld over te maken, tien jaar geleden ook een hype was.quote:("hype" even neutraal bedoeld, je begrijpt iig wat ik bedoel mag ik hopen).
De klimaathypotheek maakt het interessant om te investeren in energiebesparende middelen in de woning. Dat is iets wat concreet helpt. Dus het is een voorbeeld.quote:Op zondag 16 december 2007 22:36 schreef Monidique het volgende:
ik heb het over klimaatverandering en de problemen die het veroorzaakt en hoe de vrije markt daar dan voor gaat zorgen, of hoe de afwezigheid van een overheid daar voor gaat zorgen, of hoe dan ook. Hoe gaat dat in z'n werk? Wat is het idee?
Als je mij een plek moet geven zit ik toch links maar ik ben ook kritisch op de klimaat hoax. Ik heb genoeg leugens gehoord van regeringen (en bedrijven die aan de hoax denken te kunnen verdienen) om niet zo maar te geloven dat we het klimaat zo maar links of rechtsom kunnen sturen.quote:Op zondag 16 december 2007 22:20 schreef Monidique het volgende:
Hallo, hier is hij!
Ik weet waarom de zogenaamde "scepsis" met name te vinden is bij conservatieven en libertariërs, hoewel het ook een heel breed, algemeen verschijnsel is. De conservatieve en libertarische ideologieën gaan uit van zo min mogelijk of geen overheidsinvloed. Dan hebben we het probleem van de opwarmende aarde, veroorzaakt door de menselijke uitstoot van kooldioxide, en hoe gaat de ideoloog dat aanpakken? Wel, effectief uitstoot beperken kan alleen dwingend, is de gedachte, en dat is fout. Misschien is de ideologie verkeerd? Nee, wel nee. Handen op de oren, en keihard roepen dat klimaatverandering 1.) een socialistische leugen is, 2.) goed voor de natuur is, 3.) al afgelopen is, ...etcetera..., 67.) allemaal aan de zon ligt.
Goed, vastgesteld. Maar laten we eens veronderstellen dat die rare, gekke, linkse wetenschappers het toch bij het juiste eind hebben, hoe gaat de vrije markt om met het probleem klimaatverandering?
Ik heb me er niet mee beziggehouden, dus ik weet eigenlijk niet wat het precies is.quote:Op zondag 16 december 2007 22:42 schreef DS4 het volgende:
De klimaathypotheek maakt het interessant om te investeren in energiebesparende middelen in de woning. Dat is iets wat concreet helpt. Dus het is een voorbeeld.
Uiteraard. Maar een bedrijf dat hier kooldioxide uitstoot zal niet te maken hebben met overstromingen daardoor, of een te warm klimaat, of te veel regen. In Afrika zal er meer woestijn door ontstaan, maar daar heeft het bedrijf weinig moeite mee. In Midden-Amerika stormt het harder, maar de productie gaat door. Welke motivatie heeft een bedrijf om zoiets te doen?quote:Bedrijven hebben belangen bij de leefomgeving. Dus als ze ergens zitten waar een overstroming dreigt, dan willen ze wel investeren om het tegen te gaan.
Ja. Ook zou ik wel van Boze_Appel en Lyrebird willen weten hoe zij er dan over denken.quote:Maar helemaal zonder overheid is een ander verhaal natuurlijk. Ik ga hier geen libertarische flauwekul verdedigen. Daarvoor moet je bij HenriO zijn.
Wij hebben tien centimeter sneeuw en het is hier stervens koud. Opwarming van de aarde?quote:Op zondag 16 december 2007 22:20 schreef Monidique het volgende:
Goed, vastgesteld. Maar laten we eens veronderstellen dat die rare, gekke, linkse wetenschappers het toch bij het juiste eind hebben, hoe gaat de vrije markt om met het probleem klimaatverandering?
Maar als het dan echt moet: het antwoord ligt in verantwoordelijk gebruik van technologie. Er is niets mis met groene stroom, zo lang het ook echt groen is, en zo lang het niet duurder is dan normale stroom.quote:Toni Vernelli of Somerset, England, had herself sterilized at age 27 to reduce her carbon footprint. Now aged 35, Toni, who works for — what else? — an environmental charity, tells us that she and her first husband “both passionately wanted to save the planet — not produce a new life which would only add to the problem.” The chap obligingly had a vasectomy, but the marriage fell apart anyway. Our Toni then, to her horror, got pregnant by a boyfriend. An abortion (“termination” in Toni-speak) and the sterilization followed. Now settled with Hubby No. 2, Toni declares: “We have a much nicer lifestyle as a result of not having children. . . . Every year, we also take a nice holiday — we’ve just come back from South Africa. We feel we can have one long-haul flight a year, as we are vegan and childless, thereby greatly reducing our carbon footprint and combating overpopulation.” So there you have it: The future of the West is on holiday.
Dan was je iets te vroeg met je kritiek...quote:Op zondag 16 december 2007 22:49 schreef Monidique het volgende:
Ik heb me er niet mee beziggehouden, dus ik weet eigenlijk niet wat het precies is.
Als ik de MMGW theorie als leidend neem zijn de gevolgen wereldwijd vervelend.quote:Op zondag 16 december 2007 22:49 schreef Monidique het volgende:
Uiteraard. Maar een bedrijf dat hier kooldioxide uitstoot zal niet te maken hebben met overstromingen daardoor, of een te warm klimaat, of te veel regen. In Afrika zal er meer woestijn door ontstaan, maar daar heeft het bedrijf weinig moeite mee. In Midden-Amerika stormt het harder, maar de productie gaat door. Welke motivatie heeft een bedrijf om zoiets te doen?
Neuh, nauwelijks.quote:Op zondag 16 december 2007 23:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan was je iets te vroeg met je kritiek...
Ja. Een bedrijf biedt het aan. Heel goed. Maar waarom zou zo'n bedrijf dat doen? Wat als ik als speelgoedkonijntjesfabrikant een veel goedkoper produkt kan leveren dan de concurrentie, maar het is wel erg vervuilend, hoe gaan we dat doen, hoe zie je dat voor je?quote:Klimaathypotheek: hypotheek waarbij je tot 1% korting krijgt op de rente (10 jaar lang) mits je investeert in het energiezuinig maken van de woning.
De Klimaathypotheek gebruikt u voor duurzaam bouwen of verbouwen van uw eigen woning. Bijvoorbeeld dubbel glas laten zetten, het dak isoleren, uw oude ketel vervangen of zonnepanelen plaatsen. Zo bespaart u energie in uw huis. En dat is niet alleen goed voor uw portemonnee, maar ook voor het klimaat.
Dan heb je het verkeerd begrepen.quote:Op zondag 16 december 2007 23:04 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als ik de MMGW theorie als leidend neem zijn de gevolgen wereldwijd vervelend.
Blader jij het archief van Drudge Report door, ofzo?quote:Op zondag 16 december 2007 22:54 schreef Lyrebird het volgende:
Wij hebben tien centimeter sneeuw en het is hier stervens koud. Opwarming van de aarde?
Niets willen doen omdat je niets wil doen. Tsja. Maar als die gekke, rare, linkse wetenschappers het bij het rechte eind hebben, dan zouden de mensen dus van het probleem bewust meoten zijn? Je zou zeg maar iemand nodig hebben die middels, weet ik veel, een documentaire, ofzo, mensen wel laat willen? Op zich wel een goed idee.quote:Want de mensen willen niet. Als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel aan hypocriet gedrag. Zeggen dat we CO2 uitstoot moeten verminderen, maar weigeren om zelf tot op het bot te gaan. Iedereen kent voorbeelden uit zijn of haar eigen omgeving. Eentje uit National Review:
Vanzelfsprekend. Maar dat kan nu al en het wordt nog neit genoeg gedaan. Hoe gaan we dat doen?quote:Maar als het dan echt moet: het antwoord ligt in verantwoordelijk gebruik van technologie.
Zelfs als de gevolgen van CO2 uistoot heel erg ernstig zou zijn (wat ik betwijfel), dan nog zouden mensen hun huidige levensstijl niet op willen geven.quote:Op zondag 16 december 2007 23:46 schreef Monidique het volgende:
Niets willen doen omdat je niets wil doen. Tsja. Maar als die gekke, rare, linkse wetenschappers het bij het rechte eind hebben, dan zouden de mensen dus van het probleem bewust meoten zijn? Je zou zeg maar iemand nodig hebben die middels, weet ik veel, een documentaire, ofzo, mensen wel laat willen? Op zich wel een goed idee.
Eigenbelang. Waarom stel je een vraag waar je het antwoord al lang van weet?quote:Op zondag 16 december 2007 23:28 schreef Monidique het volgende:
Ja. Een bedrijf biedt het aan. Heel goed. Maar waarom zou zo'n bedrijf dat doen?
Dan zijn er organisaties die daar over mekkeren en verkoop je niets. Sim-pel.quote:Wat als ik als speelgoedkonijntjesfabrikant een veel goedkoper produkt kan leveren dan de concurrentie, maar het is wel erg vervuilend, hoe gaan we dat doen, hoe zie je dat voor je?
Het wordt weldegelijk door bepaalde groepen beweerd. Althans: dat het overal heel vervelend kan uitpakken. Je moet de mensen nl. bang maken als je wil dat ze naar jouw pijpen gaan dansen.quote:Dan heb je het verkeerd begrepen.
Dat bepaalt de consument.quote:Op zondag 16 december 2007 22:20 schreef Monidique het volgende:
Door eigendom te respecteren. Ik vervuil jouw grond niet, jij vervuilt mijn grond niet, geen vervuiling. Vervuil je mijn grond wel dan haal ik mijn vervuilverzekering erbij voor compensatie die bij jou (indirect of direct) gehaald kan worden. Het echte principe van de vervuiler die betaald.quote:Op zondag 16 december 2007 22:20 schreef Monidique het volgende:
In dit geval is het praktisch onmogelijk om 'de vervuiler' aan te wijzen.quote:Op maandag 17 december 2007 10:27 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Door eigendom te respecteren. Ik vervuil jouw grond niet, jij vervuilt mijn grond niet, geen vervuiling. Vervuil je mijn grond wel dan haal ik mijn vervuilverzekering erbij voor compensatie die bij jou (indirect of direct) gehaald kan worden. Het echte principe van de vervuiler die betaald.
Opgelost, volgend probleem?
Correct, maar dat komt omdat we een systeem hebben waar eigendom van iedereen is zodat er geen schuldige aangewezen kan worden.quote:Op maandag 17 december 2007 10:30 schreef Monolith het volgende:
In dit geval is het praktisch onmogelijk om 'de vervuiler' aan te wijzen.
Geef dan eens aan hoe jij in een libertarisch systeem voor je ziet dat 'de vervuiler betaalt' met betrekking tot GW. Altijd maar de schuld geven aan het huidige politieke systeem is ook zo'n dooddoener.quote:Op maandag 17 december 2007 10:32 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Correct, maar dat komt omdat we een systeem hebben waar eigendom van iedereen is zodat er geen schuldige aangewezen kan worden.
Door eigendom te respecteren en met verzekeringen het risico af te dekken.quote:Op maandag 17 december 2007 10:50 schreef Monolith het volgende:
Geef dan eens aan hoe jij in een libertarisch systeem voor je ziet dat 'de vervuiler betaalt' met betrekking tot GW. Altijd maar de schuld geven aan het huidige politieke systeem is ook zo'n dooddoener.
Ik vroeg om een voorbeeld van dit systeem met betrekking tot CO2 uitstoot en de bijdrage aan global warming. Daar is het nu juist zo dat het erg moeilijk is, zo niet praktisch onmogelijk, om een vervuiler en een slachtoffer aan te wijzen zijn, laat staan een relatie tussen beiden.quote:Op maandag 17 december 2007 11:11 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Door eigendom te respecteren en met verzekeringen het risico af te dekken.
Stel je hebt een dorp van 1000 mensen. Die wonen daar heerlijk en driekwart van hun heeft een vervuilverzekering die hun compensatie biedt voor vervuilschade van anderen. Een verffabriek wil in het dorp een nieuwe vestiging plaatsen om daar vervuilende rotzooi te maken en de rivier vol te dumpen met troep. Absoluut niet wenselijk natuurlijk.
De vervuilverzekeringen hebben dan de keuze om hun ogen af te wenden en moeten daarna al die mensen met een verzekering compensatie bieden voor de schade, zeg 1 miljoen per klant. Dat zou dus totaal 750 miljoen zijn. Niet wenselijk voor de verzekering natuurlijk dus de verzekering zal proberen of dat bedrijf zich niet te laten vestigen of het zal geld geven zodat de fabriek geen of weinig afval zal produceren.
Zulke verzekeringen zullen dus uit eigenbelang onderhandelen met vervuilende bedrijven.
Als men een CO2 qoutum per hoofd van de wereldbevolking over de gehele wereld zou hanteren dan zou dat toch moeten kunnen. Iedereen die fossiele brandstoffen verstookt levert een netto bijdrage aan de toename van de co2 concentratie.quote:Op maandag 17 december 2007 11:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vroeg om een voorbeeld van dit systeem met betrekking tot CO2 uitstoot en de bijdrage aan global warming. Daar is het nu juist zo dat het erg moeilijk is, zo niet praktisch onmogelijk, om een vervuiler en een slachtoffer aan te wijzen zijn, laat staan een relatie tussen beiden.
Het enige wat dit systeem kan doen is regels opleggen zodat er minder uitstoot komt, maar niemand voelt zich verantwoordelijk voor het vervuilen, het land en lucht is immers van iedereen en iedereen wijst een andere schuldige aan.quote:Op maandag 17 december 2007 11:19 schreef Monolith het volgende:
Ik vroeg om een voorbeeld van dit systeem met betrekking tot CO2 uitstoot en de bijdrage aan global warming. Daar is het nu juist zo dat het erg moeilijk is, zo niet praktisch onmogelijk, om een vervuiler en een slachtoffer aan te wijzen zijn, laat staan een relatie tussen beiden.
Ik vraag niet of het huidige systeem werkt, maar ik vraag een concreet voorbeeld van een werkende libertarische oplossing van dit probleem. 'Als we iedereen maar verantwoordelijkheid geven voor een stukje land / lucht, dan lost het probleem zich vanzelf op' getuigt van een lachwekkende naïviteit. Het probeem is namelijk ook dusdanig dat het voor mensen zelf niet direct vervelend is, maar eerder voor bijvoorbeeld eventuele kleinkinderen.quote:Op maandag 17 december 2007 11:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Het enige wat dit systeem kan doen is regels opleggen zodat er minder uitstoot komt, maar niemand voelt zich verantwoordelijk voor het vervuilen, het land en lucht is immers van iedereen en iedereen wijst een andere schuldige aan.
Wat overheden dan weer doen is iedereen geld afpakken om het vervuilen van bedrijven en mensen te repareren.
Dus, systeem aanpakken, dan gaat dat global warming gebeuren vanzelf weg.
Begrijp ik je nu goed?quote:Op maandag 17 december 2007 12:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik vraag niet of het huidige systeem werkt, maar ik vraag een concreet voorbeeld van een werkende libertarische oplossing van dit probleem. 'Als we iedereen maar verantwoordelijkheid geven voor een stukje land / lucht, dan lost het probleem zich vanzelf op' getuigt van een lachwekkende naïviteit. Het probeem is namelijk ook dusdanig dat het voor mensen zelf niet direct vervelend is, maar eerder voor bijvoorbeeld eventuele kleinkinderen.
Nee dat begrijp je verkeerd. Ik vraag niet om een in de praktijk uitgevoerd voorbeeld. Ik vraag om een voorbeeld dat dieper gaat dan 'schaf de overheid af en dan lost het probleem zich vanzelf op'. Met name omdat het standaard principe van 'de vervuiler betaalt' waarop dergelijke libertarische scenario's vaak gebaseerd zijn in dit geval praktisch onmogelijk toe te passen is.quote:Op maandag 17 december 2007 12:15 schreef Seneca het volgende:
[..]
Begrijp ik je nu goed?
Je vraagt om een concreet voorbeeld van een libertarische oplossing voor een probleem, terwijl die nog nooit geprobeerd is, en wil dan het gebrek aan dergelijk voorbeelden gebruiken als argument om geen libertarische oplossing te proberen?
Dat voorbeeld heb ik gegeven.quote:Op maandag 17 december 2007 12:18 schreef Monolith het volgende:
Nee dat begrijp je verkeerd. Ik vraag niet om een in de praktijk uitgevoerd voorbeeld. Ik vraag om een voorbeeld dat dieper gaat dan 'schaf de overheid af en dan lost het probleem zich vanzelf op'. Met name omdat het standaard principe van 'de vervuiler betaalt' waarop dergelijke libertarische scenario's vaak gebaseerd zijn in dit geval praktisch onmogelijk toe te passen is.
Libertariers zijn dan ook niet voor het afschaffen van de overheid, dat zijn anarchisten. Libertariers zijn voor het minimaliseren van de overheid.quote:Op maandag 17 december 2007 12:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nee dat begrijp je verkeerd. Ik vraag niet om een in de praktijk uitgevoerd voorbeeld. Ik vraag om een voorbeeld dat dieper gaat dan 'schaf de overheid af en dan lost het probleem zich vanzelf op'. Met name omdat het standaard principe van 'de vervuiler betaalt' waarop dergelijke libertarische scenario's vaak gebaseerd zijn in dit geval praktisch onmogelijk toe te passen is.
Het libertarisme omvat zowel minarchisme als anarcho-kapitalisme. Voor zover ik kan beoordelen betoogt Boze_Appel dat het anarcho-kapitalisme dit probleem zal oplossen.quote:Op maandag 17 december 2007 12:21 schreef Seneca het volgende:
[..]
Libertariers zijn dan ook niet voor het afschaffen van de overheid, dat zijn anarchisten. Libertariers zijn voor het minimaliseren van de overheid.
Anarchokapitalisme valt onder libertarisme.quote:Op maandag 17 december 2007 12:21 schreef Seneca het volgende:
Libertariers zijn dan ook niet voor het afschaffen van de overheid, dat zijn anarchisten. Libertariers zijn voor het minimaliseren van de overheid.
Lees je reacties op je posts toevallig ook? Ik heb aangegeven dat een dergelijk scenario prima werkt als er duidelijk een vervuiler en slachtoffer aan te wijzen zijn, maar dit bij GW niet bepaald het geval is. Bovendien is het ook meer een kwestie van eventuele lange termijn consequenties, dan directe vervuiling.quote:
Mja, je hebt gelijk, maar het is een radicale variant. Dat is een beetje hetzelfde als de SP vergelijken met een communistische partijquote:Op maandag 17 december 2007 12:23 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Anarchokapitalisme valt onder libertarisme.
Een vervuiler aanwijzen is soms heel makkelijk en soms heel lastig, maar niet onmogelijk en wordt door technologie ook steeds makkelijker. Maar daar zou ik dan verzekerd voor zijn en de verzekeringsmaatschappij moet dat dan oplossen. Die kan samenwerken met andere verzekeringsmaatschappijen aangezien ze er allemaal belang bij hebben dat er niet vervuild wordt.quote:Op maandag 17 december 2007 12:25 schreef Monolith het volgende:
Lees je reacties op je posts toevallig ook? Ik heb aangegeven dat een dergelijk scenario prima werkt als er duidelijk een vervuiler en slachtoffer aan te wijzen zijn, maar dit bij GW niet bepaald het geval is. Bovendien is het ook meer een kwestie van eventuele lange termijn consequenties, dan directe vervuiling.
Breng een film uit zou ik zeggen.quote:Op woensdag 19 december 2007 21:33 schreef DiGuru het volgende:
Kyoto en zo gaan eerst en vooral over macht en geld verdienen. Wie wordt er beter van? Een leuk uitje naar Bali is natuurlijk een open deur. En dat Gore graag al die mannen achter zich wil hebben is natuurlijk ook een weggever.
Hoeveel van die mensen doen het echt omdat ze denken dat de Aarde anders naar de verdoemenis gaat? Of hopen ze op die manier hun gelijk te bewijzen?
Voor het zelfde geld komen we straks met zijn allem in een nieuwe ijstijd te zitten, omdat we de uitstoot van CO2 terug brachten. Wie het weet mag het zeggen. En dat is het voornaamste probleem.
Dat veroorzaakt een hoop CO2. Gewoon Hollywood afschaffen lijkt me een stap in de goede richting.quote:Op woensdag 19 december 2007 22:15 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Breng een film uit zou ik zeggen.
Vervuiling is tegen te gaan door eigendom te respecteren en voor het geval iemand dat toch niet doet kan je via een verzekering compensatie regelen. Maar dat heb ik eerder in dit topic al uitgelegd.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:09 schreef Monidique het volgende:
Hoe Boze_Appel met zijn verzekeringen de uitstoot wil beperken, heeft hij nog niet duidelijk gemaakt.
Tja, als we er echt niet meer uitkomen dan rest altijd nog het antwoord op alle problemen. Belastingen!quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:09 schreef Monidique het volgende:
Nee, veel wijzer ben ik niet geworden en ik zou ook wel wat uitleg willen, eigenlijk.
Mijn plan? Ik heb niet echt een idee. Laatst las ik ergens wel een aardig suggestie: belastingen.
We hebben het over CO2-uitstoot, en je hebt in dit topic dus nog niet uitgelegd hoe dat beperkt gaat worden via verzekeringen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:14 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Vervuiling is tegen te gaan door eigendom te respecteren en voor het geval iemand dat toch niet doet kan je via een verzekering compensatie regelen. Maar dat heb ik eerder in dit topic al uitgelegd.
Wat is jouw oplossing, HenriOsewoudt? Want die heb ik nog niet gelezen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Tja, als we er echt niet meer uitkomen dan rest altijd nog het antwoord op alle problemen. Belastingen!
Nou, hij selecteert al met zijn troposfeer, maar ja dat kun je verwachten, en het is onredelijk, omdat je dan zult moeten betalen voor natuurlijke factoren en het in relatief koude periode niet stimuleert de broeikasgassenuitstoot te beperken. Lijkt me geen goed plan.quote:Maar goed, aangezien je met belastingen toch geen enkele moeite hebt: Wat vind je van het voorstel van Ross McKitrick? Die pleit voor een T3 tax die gerelateerd is aan de daadwerkelijke temperatuurstijging. Gaat de temperatuur omhoog dan gaat ook de belasting op CO2 uitstoot omhoog. Gaat de temperatuur omlaag dan krijg je geld terug. Een MMGW-believer kan daar toch geen enkel probleem mee hebben aangezien hij zijn eigen voorspellingen niet zou geloven als hij niet met dit plan zou instemmen.
Ross McKitrick T3 Tax
Als emperisch aangetoond kan worden dat CO2 of tenminste, de (extra) uitstoot daarvan schadelijk is lijkt het mij geen enkel probleem om het te verhalen bij de verzekering in het systeem dat ik heb beschreven. Als het niet aangetoond kan worden, en dan heb ik het ook over langetermijn, dan vraag ik mij af waar we het over hebben.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:16 schreef Monidique het volgende:
We hebben het over CO2-uitstoot, en je hebt in dit topic dus nog niet uitgelegd hoe dat beperkt gaat worden via verzekeringen.
We hebben het over: "Maar laten we eens veronderstellen dat die rare, gekke, linkse wetenschappers het toch bij het juiste eind hebben, hoe gaat de vrije markt om met het probleem klimaatverandering?"quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:25 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als emperisch aangetoond kan worden dat CO2 of tenminste, de (extra) uitstoot daarvan schadelijk is lijkt het mij geen enkel probleem om het te verhalen bij de verzekering in het systeem dat ik heb beschreven. Als het niet aangetoond kan worden, en dan heb ik het ook over langetermijn, dan vraag ik mij af waar we het over hebben.
Ik zie een lichte opwarming van het klimaat niet als een probleem, integendeel, en ben er al helemaal niet van overtuigd dat CO2-uitstoot er de oorzaak van is. Maar mocht menselijk handelen ooit daadwerkelijk tot klimaatsproblemen leiden dan is de oplossing gelegen in het respecteren van eigendomsrechten, niet in dwangmaatregelen als het terugschroeven van productie of het heffen van monsterlijke belastingen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:23 schreef Monidique het volgende:
Wat is jouw oplossing, HenriOsewoudt? Want die heb ik nog niet gelezen.
"Maar laten we eens veronderstellen dat die rare, gekke, linkse wetenschappers het toch bij het juiste eind hebben, hoe gaat de vrije markt om met het probleem klimaatverandering?"quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik zie een lichte opwarming van het klimaat niet als een probleem, integendeel, en ben er al helemaal niet van overtuigd dat CO2-uitstoot er de oorzaak van is.
Dat is toch geen oplossing? Dat is een verkiezingsleus! Hoe gaat het respecteren van eigendomsrechten klimaatverandering tegen? Hoe ga je dat doen?quote:Maar mocht menselijk handelen ooit daadwerkelijk tot klimaatsproblemen leiden dan is de oplossing gelegen in het respecteren van eigendomsrechten, niet in dwangmaatregelen als het terugschroeven van productie of het heffen van monsterlijke belastingen.
Bij je verzekering, je vervuilingsverzekering, waar je bij bent verzekerd tegen vervuiling van je eigen stuk land, water en lucht wat daar bij hoort. Dus van een mafkees die een blik verf je tuin in gooit t/m roetgassen van de fabriek naast de deur. CO2, als we uit gaan van de hypothese dat de extra gassen schadelijk zijn vallen daar dus gewoon onder. Zo'n verzekering wil dat geld natuurlijk niet uitkeren en zal samen met alle andere vervuilingsverzekeringen samen gaan werken om proberen de uitstoot van CO2 te reduceren. Het zal voor een hoop dingen nl. goedkoper zijn om bv. bedrijven geld te geven om hun fabricage schoner te maken dan alle klanten geld uit te keren omdat ze een schadeclaim indienen.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:26 schreef Monidique het volgende:
We hebben het over: "Maar laten we eens veronderstellen dat die rare, gekke, linkse wetenschappers het toch bij het juiste eind hebben, hoe gaat de vrije markt om met het probleem klimaatverandering?"
Maar ik snap je systeem nog steeds niet. Bij wie moet ik zijn, hoe gaan we dat doen?
Dat heeft Boze_Appel al uitgelegd.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:30 schreef Monidique het volgende:
Dat is toch geen oplossing? Dat is een verkiezingsleus! Hoe gaat het respecteren van eigendomsrechten klimaatverandering tegen? Hoe ga je dat doen?
Moet jij weten maar gebruik dan aub geen geweld om anderen te dwingen je te compenseren als je door klimaatsverandering inkomsten derft.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:33 schreef Monidique het volgende:
O, nou, ik verzeker mij lekker niet.
Precies, moet ik weten! En de rest moet dat weten! En dus is het geen concrete oplossing, als het al een oplossing is. Als tenminste dit jullie systeem is.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:34 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Moet jij weten maar gebruik dan aub geen geweld om anderen te dwingen je te compenseren als je door klimaatsverandering inkomsten derft.
Nee, er wordt natuurlijk uitbetaald aan de verzekerden.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:36 schreef Monidique het volgende:
En aan wie gaan we dan uitkeren? Die Costa Ricanen willen vast wel geld hebben om hun huis weer op te bouwen na een zware storm.
Een oplossing veronderstelt een probleem. Als niemand klimaatsverandering als een probleem ziet, en zich er dus niet voor verzekert, wie ben jij dan om ze toch te dwingen ervoor te betalen?quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:37 schreef Monidique het volgende:
Precies, moet ik weten! En de rest moet dat weten! En dus is het geen concrete oplossing, als het al een oplossing is. Als tenminste dit jullie systeem is.
Wie is dan het slachtoffer, in welke mate en hoe ga je de schade berekenen?quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:25 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als emperisch aangetoond kan worden dat CO2 of tenminste, de (extra) uitstoot daarvan schadelijk is lijkt het mij geen enkel probleem om het te verhalen bij de verzekering in het systeem dat ik heb beschreven. Als het niet aangetoond kan worden, en dan heb ik het ook over langetermijn, dan vraag ik mij af waar we het over hebben.
We hebben het nu over de huidige situatie, waarin mensen het als een probleem zien en waarin politici het als een probleem zien. We hebben het over de huidige situatie waarin burgers in landen wonen. Hoe ga je in de huidige situatie dat oplossen? Als je het wilt oplossen, althans.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een oplossing veronderstelt een probleem. Als niemand klimaatsverandering als een probleem ziet, en zich er dus niet voor verzekert, wie ben jij dan om ze toch te dwingen ervoor te betalen?
Tjsa, als niemand het feit dat er een grote asteroide op onze planeet afkomt zou zien als een probleem, dan lijkt het mij toch echt nog steeds gewoon een probleem.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een oplossing veronderstelt een probleem. Als niemand klimaatsverandering als een probleem ziet, en zich er dus niet voor verzekert, wie ben jij dan om ze toch te dwingen ervoor te betalen?
Ja maar de vervuilers worden dus niet aangepakt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:38 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Nee, er wordt natuurlijk uitbetaald aan de verzekerden.
Als de de hypothese waar is en CO2 schadelijk is kan de verzekering natuurlijk de bedrijven die teveel uitstoten via de rechter aanpakken om compensatie voor haar klanten te regelen. Zo wordt het bedrijf aangepakt en komt de compensatie bij de juiste plek ipv. bij een overheid.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:44 schreef ub40_bboy het volgende:
Ja maar de vervuilers worden dus niet aangepakt.
Als niemand het een probleem vond zou het ook geen thema zijn in de politiek. Den Haag heeft de global warming echt niet zelf bedacht. Het is slechts een maatschappelijk debat wat is opgepikt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
De politiek regisseert ook problemen. Het "publiek" maakt zich zorgen omdat een politiek orgaan (de IPCC) jaarlijks roept dat er een ramp dreigt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 18:41 schreef sneakypete het volgende:
Als niemand het een probleem vond zou het ook geen thema zijn in de politiek.
Ik zie het als een wisselwerking. Tuurlijk heeft de politiek invloed op het volk, maar andersom is dat net zo goed het geval.quote:Op zaterdag 22 december 2007 18:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
De politiek regisseert ook problemen. Het "publiek" maakt zich zorgen omdat een politiek orgaan (de IPCC) jaarlijks roept dat er een ramp dreigt.
Dat ben ik met je eens.quote:Op zaterdag 22 december 2007 18:54 schreef sneakypete het volgende:
Ik zie het als een wisselwerking. Tuurlijk heeft de politiek invloed op het volk, maar andersom is dat net zo goed het geval.
Milieu is ooit een zodanig probleem geweest dat mensen er echt last van hadden.quote:Als milieu in het algemeen niemand zou boeien was het gewoon geen issue.
Met het verschil dat de burger in een vrije markt zelf kan kiezen waar hij zijn geld aan besteedt.quote:Op zaterdag 22 december 2007 19:26 schreef sneakypete het volgende:
Een vrije markt zou er net zo hard op inspelen als een overheid.
Klopt. Het politiek orgaan de IPCC... en de rest van de wetenschappelijke wereld.quote:Op zaterdag 22 december 2007 18:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
De politiek regisseert ook problemen. Het "publiek" maakt zich zorgen omdat een politiek orgaan (de IPCC) jaarlijks roept dat er een ramp dreigt.
behalve dat deel die er wezenlijk anders over denkt...quote:Op zondag 23 december 2007 12:45 schreef Monidique het volgende:
en de rest van de wetenschappelijke wereld.
Er is geen enkele reden waarom dit scenario in het huidige systeem niet net zo hard op zou gaan. Sterker nog: in het huidige systeem hoef je alleen maar de juiste bureaucraten om te kopen om ermee weg te komen. Het afgedwongen monopolie op wetshandhaving faciliteert dergelijke lieden dus veel meer dan een vrije markt dat zou doen.quote:Op zondag 23 december 2007 16:44 schreef nonzz het volgende:
Kun je in het systeem van Henri en Boze_Appel eigenlijk zoveel vervuilen als je wilt zolang je iedereen maar geld toe stopt die klaagt?
Het volgende werkt dan ook gewoon (een situatie die trouwens heel veel is voorgekomen de afgelopen 50 jaar):
Je vervuilt als bedrijf stiekem, gedurende een relatief korte periode heel erg veel. Je laat vanalles in de grond lopen, je dumpt flink en je jaagt flink veel CO2 de lucht in. Je doet dit echter op een dusdanige manier dat een paar jaar lang niemand er iets van merkt. Je maakt verder goeie producten en je bent een prima werkgever. Op een gegeven moment werkt dat niet meer. Nu is het de kunst om voor die tijd met de noorderzon vertrokken te zijn. Voordat de echt vervelende claims komen, kun je hier en daar nog iets afkopen voor wat kleine bedragen, maar daarna moet je weg zijn. De omvang van je daden wordt op een gegeven moment duidelijk, maar ondertussen is je hele bedrijf en kapitaal "in rook opgegaan". Dit kan bewust worden gedaan, of de eigenaar kan gewoon bankroet gaan aan de claims, maar kan lang niet alle slachtoffers schadeloos stellen.
Hoe los je dit op?
Wat ik al aangaf: volgens mij is dit de afgelopen jaren tig keer voorgekomen.quote:Op zondag 23 december 2007 16:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Er is geen enkele reden waarom dit scenario in het huidige systeem niet net zo hard op zou gaan.
Ik denk dat deze situatie in Nederland minder stel voor zal komen door wet- en regelgeving die in de jaren 80 en 90 zijn gekomen mbt het milieu. Dat je door het monopolie op wetshandhaving eenvoudig ambtenaren kan omkopen klinkt natuurlijk leuk, maar het komt niet overeen met de werkelijkheid. Nederland hoort al jaren tot de minst corrupte landen ter wereld. En het is zeker "common practice" zoals jij het doet voorkomen ("ow, dan hoef je alleen maar iemand om te kopen").quote:Sterker nog: in het huidige systeem hoef je alleen maar de juiste bureaucraten om te kopen om ermee weg te komen. Het afgedwongen monopolie op wetshandhaving faciliteert dergelijke lieden dus veel meer dan een vrije markt dat zou doen.
Ik dacht dat de laatste stand van zaken was:quote:Op zondag 23 december 2007 17:12 schreef Schepseltje het volgende:
we weten inmiddels dat de basis van het kyoto protocol (de 'hockeystick') vervalst is, we weten ook dat de meerderheid van de claims van al-gore foutief of ongegrond zijn, waarom dan toch blijven geloven? mensen willen zich gewoon genadeloos hard laten naaien, dat is de enige conclusie die ik kan trekken..
Als je al gelijk hebt dan is Nederland wat dat betreft een uitzondering. Dat heeft met een soort innerlijke beschaving te maken, niet met het systeem an sich. Maar vergis je niet, ook Nederland is hard op weg zo corrupt als de neten te worden. Ik ben momenteel een boek aan het lezen over Mink K. en je oren gaan ervan klapperen als je leest wat voor schimmige deals de overheid door de jaren heen is aangegaan met schimmige lieden.quote:Op zondag 23 december 2007 17:08 schreef nonzz het volgende:
Ik denk dat deze situatie in Nederland minder stel voor zal komen door wet- en regelgeving die in de jaren 80 en 90 zijn gekomen mbt het milieu. Dat je door het monopolie op wetshandhaving eenvoudig ambtenaren kan omkopen klinkt natuurlijk leuk, maar het komt niet overeen met de werkelijkheid. Nederland hoort al jaren tot de minst corrupte landen ter wereld. En het is zeker "common practice" zoals jij het doet voorkomen ("ow, dan hoef je alleen maar iemand om te kopen").
Het libertarisme is geen antwoord op alle vragen, geen panacee voor ieder mogelijk probleem of ongewenst gedrag. Wel is het verreweg de beste en eerlijkste manier om problemen zoals je aankaart op te lossen. Het garandeert geenszins dat er plotseling geen mensen meer zullen zijn die op slinkse wijze over de ruggen van anderen geld willen verdienen en bereid zijn daarvoor dwang, geweld of fraude te gebruiken. Vervuiling is wat dat betreft ook een vorm van geweld, de aantasting van andermans eigendom. Wat het libertarisme wel doet is een morele basis aanleveren om dergelijke lieden aan te pakken en een systeem beschrijven waarin dat op de meest efficiente wijze kan gebeuren namelijk door middel van een vrije markt voor organisaties die zich bezig houden met het opsporen en bestraffen van de aantasting van eigendom, in dit geval vervuiling.quote:Maar mijn vraag was: hoe los je zoiets op in "jullie" systeem?
Een beetje rondklikken op google geeft een heel ander beeld dan minst corrupte. Bovendien, hallo bouwfraudequote:Op zondag 23 december 2007 17:08 schreef nonzz het volgende:
Dat je door het monopolie op wetshandhaving eenvoudig ambtenaren kan omkopen klinkt natuurlijk leuk, maar het komt niet overeen met de werkelijkheid. Nederland hoort al jaren tot de minst corrupte landen ter wereld. En het is zeker "common practice" zoals jij het doet voorkomen ("ow, dan hoef je alleen maar iemand om te kopen").
geloof je dat nou zelf? wetenschappers raken hun carriere en imago kwijt als ze zich openlijk er tegen uitspreken, dus houden ze hun mond en worden ze automatisch tot het kamp van gelovigen gerekendquote:Op zondag 23 december 2007 17:16 schreef nonzz het volgende:
[..]
Ik dacht dat de laatste stand van zaken was:
100% van de wetenschappers vind dat er een klimaatsverandering bezig is
90% van de wetenschappers vind dat de klimaatsverandering wordt veroorzaakt door de mens.
Dat er fouten zitten een documentaire van een ex-presidentskandidaat en dat bepaalde protocollen niet kloppen doet daar niets aan af lijkt me.
Wanneer dat moment komt? Als er een aannemelijke theorie komt? Ik zie genoeg problemen, o.a. op politiek gebied, maar ik zie geen reden om met de hype van al gore mee te hobbelen, misschien in het begin, maar inmiddels is wel duidelijk dat de voorspellingen van vloedgolven, hittegolven, tornado's en andere apocalyptische scenario's ongegrond is.quote:Ik vind het wel interessant om van die-hard klimaatsceptici te horen wanneer ze WEL zouden geloven dat wij als mensheid de aarde naar de knoppen zouden helpen. Dit staat overigens los van de vraag of we daar op dit moment mee bezig zijn. Wanneer komt voor jullie het punt dat je denkt: "Tering, nu moet er wel echt iets gebeuren of we gaan er allemaal aan"?
Ik beweer ook niet dat er geen corruptie is in Nederland. Ik wilde alleen aangeven dat het systeem wat ik voorstelde niet totaal niet werkt doordat je altijd en overal maar iedereen kan omkopenquote:Op zondag 23 december 2007 17:17 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Als je al gelijk hebt dan is Nederland wat dat betreft een uitzondering. Dat heeft met een soort innerlijke beschaving te maken, niet met het systeem an sich. Maar vergis je niet, ook Nederland is hard op weg zo corrupt als de neten te worden. Ik ben momenteel een boek aan het lezen over Mink K. en je oren gaan ervan klapperen als je leest wat voor schimmige deals de overheid door de jaren heen is aangegaan met schimmige lieden.
Oke, dat is opzich een helder antwoord. Ik kan me vaak wel vinden in die libertarische aanpak, maar er zitten ook zwakke plekken in. Het voorbeeld wat ik aangaf vind ik een aardig situatie die wellicht beter door een overheid kan laten oplossen. Hoeveel dwang en immoreel gedrag daar ook bij komt kijken.quote:Het libertarisme is geen antwoord op alle vragen, geen panacee voor ieder mogelijk probleem of ongewenst gedrag. Wel is het verreweg de beste en eerlijkste manier om problemen zoals je aankaart op te lossen. Het garandeert geenszins dat er plotseling geen mensen meer zullen zijn die op slinkse wijze over de ruggen van anderen geld willen verdienen en bereid zijn daarvoor dwang, geweld of fraude te gebruiken. Vervuiling is wat dat betreft ook een vorm van geweld, de aantasting van andermans eigendom. Wat het libertarisme wel doet is een morele basis aanleveren om dergelijke lieden aan te pakken en een systeem beschrijven waarin dat op de meest efficiente wijze kan gebeuren namelijk door middel van een vrije markt voor organisaties die zich bezig houden met het opsporen en bestraffen van de aantasting van eigendom, in dit geval vervuiling.
Ik krijg helemaal geen beeld van "Een beetje op google rondklikken". Ik krijg zoekresultaten die betrekking hebben op corruptie in Nederland, maar ik krijg geen goed beeld.quote:Op zondag 23 december 2007 17:18 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Een beetje rondklikken op google geeft een heel ander beeld dan minst corrupte. Bovendien, hallo bouwfraude
Is dat zo? kun je daar wat voorbeelden van geven? Ik heb daar namelijk nog nooit van gehoord.quote:Op zondag 23 december 2007 17:18 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
geloof je dat nou zelf? wetenschappers raken hun carriere en imago kwijt als ze zich openlijk er tegen uitspreken, dus houden ze hun mond en worden ze automatisch tot het kamp van gelovigen gerekend
Tuurlijk gaat er een hoop mis, en worden er tal van kromme regels bedacht waar niemand iets aan heeft. Dat verandert echter niets aan de situatie.quote:aan de ene kant worden we aangespoord naar de winkel te rennen om spaarlampen te kopen, aan de andere kant bouwt de overheid een paar kolencentrales bij, onlangs is besloten dat er nieuwe olieboringen in drenthe zullen komen
Er zijn volgens mij toch een aantal theorieën die we degelijk wetenschappelijk onderbouwd zijn en die behoorlijk aannemelijk zijn. Hoe beoordeel jij (ik neem aan: als leek) trouwens of een theorie aannemelijk is?quote:Op zondag 23 december 2007 17:18 schreef Schepseltje het volgende:
Wanneer dat moment komt? Als er een aannemelijke theorie komt?
Het lijkt mij heel verstandig om niet achter een hype aan te lopen. De andere kant daarvan is dat je problemen niet onderkent omdat je niet achter een hype wil aanlopen. Met andere worden: dat de hype onzin is zegt niets over de achterliggende problemen. Met of zonder hype kan er wel of geen probleem zijn met het klimaat.quote:Ik zie genoeg problemen, o.a. op politiek gebied, maar ik zie geen reden om met de hype van al gore mee te hobbelen, misschien in het begin, maar inmiddels is wel duidelijk dat de voorspellingen van vloedgolven, hittegolven, tornado's en andere apocalyptische scenario's ongegrond is.
Maar in het huidige systeem heb je een overheid die je de rest van je leven (desnoods aan de andere kant van de wereld) achterna kan zitten, ook als dat geen geld oplevert. Zonder overheid moet er een economisch belang gediend zijn om iemand te achtervolgen voor zijn milieu-misdaden. Welke privé-persoon die troep ontdekt in zijn achtertuin kan dat?quote:Op zondag 23 december 2007 16:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden waarom dit scenario in het huidige systeem niet net zo hard op zou gaan. Sterker nog: in het huidige systeem hoef je alleen maar de juiste bureaucraten om te kopen om ermee weg te komen. Het afgedwongen monopolie op wetshandhaving faciliteert dergelijke lieden dus veel meer dan een vrije markt dat zou doen.
Wat doe jij nu als je 's ochtends je auto in wil stappen en ontdekt dat je ruiten allemaal ingeslagen zijn? Ga jij dan heel de wereld achterna om de dader te pakken?quote:Op zondag 23 december 2007 17:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Welke privé-persoon die troep ontdekt in zijn achtertuin kan dat?
In een vrije markt hoef je alleen de rechters om te kopen en dan kun je doen wat je wilt.quote:Op zondag 23 december 2007 16:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Er is geen enkele reden waarom dit scenario in het huidige systeem niet net zo hard op zou gaan. Sterker nog: in het huidige systeem hoef je alleen maar de juiste bureaucraten om te kopen om ermee weg te komen. Het afgedwongen monopolie op wetshandhaving faciliteert dergelijke lieden dus veel meer dan een vrije markt dat zou doen.
Het is een stuk moeilijker, en duurder, om alle rechters in een markt om te kopen dan als er maar één aanbieder in de markt is die zijn marktpositie ook nog 'ns met geweld afdwingt. In een vrije markt wordt bovendien, itt in het huidige systeem, een rechter afgerekend op zijn prestaties en is er voor hem dus een veel kleinere prikkel om zich voor een paar centen om te laten kopen.quote:Op zondag 23 december 2007 18:19 schreef ub40_bboy het volgende:
In een vrije markt hoef je alleen de rechters om te kopen en dan kun je doen wat je wilt.
Alleen in theorie wordt je op de vrije markt afgerekend op je prestaties.quote:Op zondag 23 december 2007 19:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Het is een stuk moeilijker, en duurder, om alle rechters in een markt om te kopen dan als er maar één aanbieder in de markt is die zijn marktpositie ook nog 'ns met geweld afdwingt. In een vrije markt wordt bovendien, itt in het huidige systeem, een rechter afgerekend op zijn prestaties en is er voor hem dus een veel kleinere prikkel om zich voor een paar centen om te laten kopen.
Begin een bedrijf, dan praten we verder.quote:Op zondag 23 december 2007 23:19 schreef nonzz het volgende:
Alleen in theorie wordt je op de vrije markt afgerekend op je prestaties.
Volg nou gewoon de Sekteleider, dan heb jij helemaal geen idee meer nodig. Denken moet jij aan jouw superieur over laten.quote:Op zaterdag 22 december 2007 16:09 schreef Monidique het volgende:
Mijn plan? Ik heb niet echt een idee.
JohnDope, serieuze vraag, ben jij nou rechts of liberaal?quote:Op maandag 24 december 2007 02:18 schreef JohnDope het volgende:
Volg nou gewoon de Sekteleider, dan heb jij helemaal geen idee meer nodig. Denken moet jij aan jouw superieur over laten.
Zou je je kunnen vinden in de omschrijving 'recht doorzee'?quote:Op maandag 24 december 2007 02:57 schreef JohnDope het volgende:
Ik ben niet rechts, ik ben niet liberaal, maar ik ben radicaal anti slap gelul.
No cigar broer, spreek je 'ns uit.quote:Op maandag 24 december 2007 02:57 schreef JohnDope het volgende:
Ik ben niet rechts, ik ben niet liberaal, maar ik ben radicaal anti slap gelul.
Dat denk je dan verkeerd.quote:Op zondag 23 december 2007 17:16 schreef nonzz het volgende:
Ik dacht dat de laatste stand van zaken was:
100% van de wetenschappers vind dat er een klimaatsverandering bezig is
90% van de wetenschappers vind dat de klimaatsverandering wordt veroorzaakt door de mens.
Op zich niet, maar op heel veel punten is er nog een hoop af te dingen en erg weinig is zeker.quote:Dat er fouten zitten een documentaire van een ex-presidentskandidaat en dat bepaalde protocollen niet kloppen doet daar niets aan af lijkt me.
Die-hard sceptici zullen het wel nooit geloven. Maar redelijke mensen die vragen stellen zullen het geloven zodra er fatsoenlijke antwoorden komen.quote:Ik vind het wel interessant om van die-hard klimaatsceptici te horen wanneer ze WEL zouden geloven dat wij als mensheid de aarde naar de knoppen zouden helpen.
O, dat zal niet gebeuren. Daarvoor is in het verleden gebleken dat de mens prima in staat is om oplossend te werk te gaan. De mens heeft nl. niet alleen, net zoals dieren, een aanpassingsvermogen, maar belangrijker nog: het vermogen om de omgeving wezenlijk te veranderen. Daarmee zeg ik niet dat ik denk dat de mens het klimaat kan wijzigen in een gewenst patroon, maar wel: hogere zeespiegels opvangen.quote:Wanneer komt voor jullie het punt dat je denkt: "Tering, nu moet er wel echt iets gebeuren of we gaan er allemaal aan"?
enquote:Op zaterdag 22 december 2007 16:09 schreef Monidique het volgende:
DS4 en NewOrder vinden dat de consument het moet oplossen
Waarom vertaal jij mijn woorden steeds opzettelijk fout? Gewoon uit deze discussie en het is echt een herhaling:quote:Goed, daar komt de consument, want die is kennelijk zo geschrokken dat het per se "klimaatneutrale" produkten wil, hopen DS4 en NewOrder.
quote:Op zondag 16 december 2007 23:04 schreef DS4 het volgende:
Maar goed: ik ben het er mee eens dat overheden wel een rol moeten spelen in milieuproblematieken en dat de marktpartijen daar niet altijd de aangewezenen voor zijn. Maar dat is voor mij geen nieuw standpunt.
Dat zou kunnen, maar je hebt me met de bovenstaande 5 woorden nog niet overtuigd van iets anders.quote:
Uiteraardquote:Op zich niet, maar op heel veel punten is er nog een hoop af te dingen en erg weinig is zeker.
Komen die er op dit moment niet? Behalve de "flut docu" van Gore en de paniek regeltjes van Kramer, wordt er toch ook door hele verstandige mensen een serieuze discussie gevoerd?quote:Die-hard sceptici zullen het wel nooit geloven. Maar redelijke mensen die vragen stellen zullen het geloven zodra er fatsoenlijke antwoorden komen.
Oke, maar wanneer moeten we dan beginnen met onszelf aan te passen, en/of onze omgeving aan te passen? Dat zal toch voort moeten komen uit een gevoel van:"Op dit moment gaat het niet zo lekker, aanpassen met die handel!". Ons aanpassings en oplossend vermogen zou eruit kunnen bestaan dat we zuinigere auto's gaan rijden bijvoorbeeld.quote:O, dat zal niet gebeuren. Daarvoor is in het verleden gebleken dat de mens prima in staat is om oplossend te werk te gaan. De mens heeft nl. niet alleen, net zoals dieren, een aanpassingsvermogen, maar belangrijker nog: het vermogen om de omgeving wezenlijk te veranderen. Daarmee zeg ik niet dat ik denk dat de mens het klimaat kan wijzigen in een gewenst patroon, maar wel: hogere zeespiegels opvangen.
Ik weet het niet. Ik heb daar geen verstand van. Ik vertrouw voor dat soort dingen liever op mensen die daar voor hebben doorgeleerd.quote:Nederland heeft een deel van de Zuiderzee omgebouwd tot land. En dan zouden wij decennia later extreme problemen hebben met een zeespiegelstijging van 40 cm? Dat geloof je toch niet?
Nee. Als je doorvraagt kom je in de drijfzand terecht waar de theorie op is gebouwd.quote:Op maandag 24 december 2007 12:30 schreef nonzz het volgende:
[quote]
Komen die er op dit moment niet?
Kijkend naar de waterkering: die wordt continue bezien. Zodra deze opgehoogd moet worden zal dat wel gebeuren. 40 cm in een eeuw is niet echt veel natuurlijk...quote:Oke, maar wanneer moeten we dan beginnen met onszelf aan te passen, en/of onze omgeving aan te passen? Dat zal toch voort moeten komen uit een gevoel van:"Op dit moment gaat het niet zo lekker, aanpassen met die handel!".
Zeker. Maar dat moeten we vooral doen omdat olie niet alleen duurder wordt, maar ook schaarser.quote:Ons aanpassings en oplossend vermogen zou eruit kunnen bestaan dat we zuinigere auto's gaan rijden bijvoorbeeld.
En jij bent dus al met een aantal wetenschappers in discussie gegaan over dit onderwerp? Wat is jouw professionele achtergrond trouwens? Ik neem aan dat je zelf ook onderzoek hebt gedaan dat iets anders uitwijst dan die "drijfzand theorie"?quote:Op maandag 24 december 2007 12:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. Als je doorvraagt kom je in de drijfzand terecht waar de theorie op is gebouwd.
Ik heb het niet alleen over de waterhoogte. Het gaat me ook niet echt om het voorbeeld, meer gedachte erachter: wanneer moet je dan actie ondernemen?quote:Kijkend naar de waterkering: die wordt continue bezien. Zodra deze opgehoogd moet worden zal dat wel gebeuren. 40 cm in een eeuw is niet echt veel natuurlijk...
Jep, lijkt me ook een goede reden idd.quote:Zeker. Maar dat moeten we vooral doen omdat olie niet alleen duurder wordt, maar ook schaarser.
Ben jij trouwens ook voorstander van de politie? Of moet iedereen zelf een pistool gaan dragen?quote:Op zondag 23 december 2007 19:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Het is een stuk moeilijker, en duurder, om alle rechters in een markt om te kopen dan als er maar één aanbieder in de markt is die zijn marktpositie ook nog 'ns met geweld afdwingt. In een vrije markt wordt bovendien, itt in het huidige systeem, een rechter afgerekend op zijn prestaties en is er voor hem dus een veel kleinere prikkel om zich voor een paar centen om te laten kopen.
Ik ben een voorstander van commerciële politie-bedrijven. Misschien dat we dan 'ns boven de 15% opgeloste misdrijven uitkomen.quote:Op maandag 24 december 2007 13:21 schreef ub40_bboy het volgende:
Ben jij trouwens ook voorstander van de politie? Of moet iedereen zelf een pistool gaan dragen?
Hoe je je veiligheid regelt maakt niet uit. Iedereen moet in elkgeval elkaars vrijheid respecteren en zelf de keuze hebben wie zijn veiligheid het beste kan waarborgen. Dat werkt in elk geval een stuk beter dan dat 1 monopolist het het onder dwang doet zoals op dit moment.quote:Op maandag 24 december 2007 13:21 schreef ub40_bboy het volgende:
[..]
Ben jij trouwens ook voorstander van de politie? Of moet iedereen zelf een pistool gaan dragen?
En de rechter controleert dan de politie en zorgt ervoor dat die niet vervalt in machtsmisbruik?quote:Op maandag 24 december 2007 13:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik ben een voorstander van commerciële politie-bedrijven. Misschien dat we dan 'ns boven de 15% opgeloste misdrijven uitkomen.
Nee, dat doen jij en ik, als klant.quote:Op maandag 24 december 2007 13:33 schreef ub40_bboy het volgende:
En de rechter controleert dan de politie en zorgt ervoor dat die niet vervalt in machtsmisbruik?
Ja. Ik hou mij uit interesse nl. al langer bezig met MMGW. Al lang voordat het "populair" werd.quote:Op maandag 24 december 2007 12:56 schreef nonzz het volgende:
En jij bent dus al met een aantal wetenschappers in discussie gegaan over dit onderwerp?
Jurist. Maar ik ben itt de meeste juristen een echte beta. Mijn vader (en daar heb ik de interesse van) was natuurkundige en heeft veel gepubliceerd en meer dan de helft van de fok!kers heeft studiemateriaal onder zijn/haar neus gehad wat van zijn hand komt (sterker nog: studiemateriaal welke wereldwijd wordt gebruikt).quote:Wat is jouw professionele achtergrond trouwens?
Literatuuronderzoek. Verder kom ik niet.quote:Ik neem aan dat je zelf ook onderzoek hebt gedaan dat iets anders uitwijst dan die "drijfzand theorie"?
Ik kan niet concreter zijn dan: als het nodig is. Per omstandigheid is dat anders. De grootste dreiging voor NL is het water. Deels zijn we bezig overigens. We verwachten meer regen. Dus wordt er meer gedaan aan hemelwaterafvoer. Meer mogelijkheden voor wateropvang (denk aan steden waar "het water" weer terug komt).quote:wanneer moet je dan actie ondernemen?
Oke, interessant. Noem eens zo'n punt waar wetenschappers evident de mist in gaan? Een beetje een punt waar een leek zoals ik het ook nog kan volgen. Lijkt mij wel interessant. Toch moet je blijven uitkijken met individuele meningen en feiten en ook goed blijven letten op een soort "algemene wetenschappelijke consensus" (als zoiets bestaat).quote:Op maandag 24 december 2007 13:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ja. Ik hou mij uit interesse nl. al langer bezig met MMGW. Al lang voordat het "populair" werd.
[..]
Jurist. Maar ik ben itt de meeste juristen een echte beta. Mijn vader (en daar heb ik de interesse van) was natuurkundige en heeft veel gepubliceerd en meer dan de helft van de fok!kers heeft studiemateriaal onder zijn/haar neus gehad wat van zijn hand komt (sterker nog: studiemateriaal welke wereldwijd wordt gebruikt).
Ik zal derhalve nooit echt verstand van zaken hebben, maar ik kan heel goed "lezen" of iets klopt en waar de gaten zitten. Wat dat betreft lijkt het wel een beetje op dossieronderzoek in een juridische zaak. Dan krijg je ook veel informatie en moet je de gaten in het verhaal opsporen.
Ik ben dus zonder meer beperkt, maar vooral in het reproduceren. Ik ben zeg maar de gek die meer kan vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.
Ik vind het wel nogal gevaarlijk om serieus wetenschappelijk werk "drijfzand" te noemen.quote:Literatuuronderzoek. Verder kom ik niet.
En wat als er nou klanten zijn die vinden dat negers neergeschoten moeten worden en hun plaatselijke, commerciele politie elke dag negers neerschiet. Volgens mij leidt dit systeem tot een burgeroorlog.quote:Op maandag 24 december 2007 13:47 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Nee, dat doen jij en ik, als klant.
En wat nou als er een democratische meerderheid is die vindt dat negers neergeschoten moeten worden en hun landelijke politie elke dag negers neerschiet? In mijn systeem kunnen ze zich daar tegen verdedigen. In het jouwe gebeurt het gvd met het wetboek in de hand en met een verbod je ertegen te wapenen.quote:Op maandag 24 december 2007 14:19 schreef ub40_bboy het volgende:
En wat als er nou klanten zijn die vinden dat negers neergeschoten moeten worden en hun plaatselijke politie elke dag negers neerschiet. Volgens mij leidt dit systeem tot een burgeroorlog.
Ik weet niet wat ik je ooit heb aangedaan, maar je blijft wel erg boos. Ik vertaal jouw woorden niet opzettelijk fout, ik interpreteer "eigenbelang" als: de consument wil niet bij hen kopen. Misschien bedoel je iets anders, maar dan mag je wel zeggen hoe het in het eigenbelang is, in jouw systeem, van een bedrijf om minder broeikasgassen uit te stoten.quote:Op maandag 24 december 2007 09:47 schreef DS4 het volgende:
[..]
en
[..]
Waarom vertaal jij mijn woorden steeds opzettelijk fout? Gewoon uit deze discussie en het is echt een herhaling:
Ja democratie is ook verre van ideaal maar wel het beste systeem voor welk land dan ook. In een democratie heb je meestal een meerderheid van verstandige mensen. En er zijn ook democratieën waar mensen zichzelf kunnen bewapenen, dus dat ligt niet aan het systeem maar aan wat de meerderheid denkt dat goed is.quote:Op maandag 24 december 2007 14:25 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En wat nou als er een democratische meerderheid is die vindt dat negers neergeschoten moeten worden en hun landelijke politie elke dag negers neerschiet? In mijn systeem kunnen ze zich daar tegen verdedigen. In het jouwe gebeurt het gvd met het wetboek in de hand en met een verbod je ertegen te wapenen.
Hell, ze moeten er zelfs aan meebetalen.
Schopje => BNW.quote:Op zondag 23 december 2007 17:18 schreef Schepseltje het volgende:
wetenschappers raken hun carriere en imago kwijt als ze zich openlijk er tegen uitspreken, dus houden ze hun mond en worden ze automatisch tot het kamp van gelovigen gerekend
Als de meerderheid inderdaad verstandig is heb je dus niets te vrezen van commerciele politie-bedrijven. Integendeel.quote:Op maandag 24 december 2007 15:04 schreef ub40_bboy het volgende:
Ja democratie is ook verre van ideaal maar wel het beste systeem voor welk land dan ook. In een democratie heb je meestal een meerderheid van verstandige mensen.
Een politiemacht oprichten en maar doen waar je zin in hebt is inderdaad erg onverstandig. Dat levert namelijk geen klanten op. Een eerlijk en slagvaardig opsporingsbeleid voeren wel. Dat is je produkt.quote:Terwijl in jou systeem elk onverstandig iemand een politiemacht kan oprichten en kan doen wat hij denkt dat goed is. Dat leidt geheid tot een burgeroorlog.
Er zijn voor alle onverstandige ideeen wel klanten te vinden in welk land dan ook. In Amerika heb je dorpen waar ze geloven dat abortus een misdaad is, die politie agenten gaan dus abortus artsen in de cel stoppen. Er zijn gemeenschappen waar negers uitgekotst worden, die politie agenten gaan negers vervolgen of doodschieten.quote:Op maandag 24 december 2007 15:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Een politiemacht oprichten en maar doen waar je zin in hebt is inderdaad erg onverstandig. Dat levert namelijk geen klanten op. Een eerlijk en slagvaardig opsporingsbeleid voeren wel. Dat is je produkt.
Evident de mist gaan ze niet in natuurlijk. Dat stel ik ook niet. Het is niet slim om keihard onzin te verkopen.quote:Op maandag 24 december 2007 14:13 schreef nonzz het volgende:
Noem eens zo'n punt waar wetenschappers evident de mist in gaan? Een beetje een punt waar een leek zoals ik het ook nog kan volgen. Lijkt mij wel interessant.
Ik hou nooit zo van consensus.quote:Toch moet je blijven uitkijken met individuele meningen en feiten en ook goed blijven letten op een soort "algemene wetenschappelijke consensus" (als zoiets bestaat).
Ik stel (en dat wordt door de wetenschappers uiteindelijk wel toegegeven ook) dat we gewoon nog heel erg weinig weten. Daarmee is het drijfzand.quote:Ik vind het wel nogal gevaarlijk om serieus wetenschappelijk werk "drijfzand" te noemen.
Dat is niets nieuws, hoor. En er is geen discussie over. Het is ook de wijze waarop de wetenschap omgaat met het opwarmen van de aarde: "In Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) reports, equilibrium climate sensitivity refers to the equilibrium change in global mean surface temperature following a doubling of the atmospheric (equivalent) CO2 concentration."quote:Op maandag 24 december 2007 15:37 schreef DS4 het volgende:
Enter: Beer-law. Als je het wetenschappelijke verhaal wil horen: google. Het heeft niets met bier te maken. Waar het wel mee heeft te maken is de afname van de absorptie met het toenemen van materiaal. Wat ik daarmee bedoel is dat als de CO2 concentratie van 100 naar 200 gaat de absorptie meer toeneemt dan als je van 200 naar 300 gaat.
Je schrijft dat ik vind dat de consument het moet oplossen, terwijl ik uitdrukkelijk schrijf dat ik vind dat de overheid een rol moet spelen. Dat is dus gewoon volslagen onjuist. En ik vind het niet kies om in een discussie iemand in een hoek te zetten waar deze niet staat. Ook nu nog heb je het over "mijn systeem". Nou kan ik je toch wel verklappen dat ik geen libertariër ben, ik heb met HenriO al eens een aardig debat daarover gehad, en gewoon het systeem wat we hebben vrij aardig vind. Ik geloof alleen dat de overheid zich op bepaalde terreinen kan terugtrekken, maar dat is alles.quote:Op maandag 24 december 2007 15:03 schreef Monidique het volgende:
Ik weet niet wat ik je ooit heb aangedaan, maar je blijft wel erg boos. Ik vertaal jouw woorden niet opzettelijk fout, ik interpreteer "eigenbelang" als: de consument wil niet bij hen kopen. Misschien bedoel je iets anders, maar dan mag je wel zeggen hoe het in het eigenbelang is, in jouw systeem, van een bedrijf om minder broeikasgassen uit te stoten.
En ook dat is gek, gelet op het feit dat CO2 niet het enige broeikasgas is en slechts een beperkt spectrum absorbeert.quote:Op maandag 24 december 2007 15:45 schreef Monidique het volgende:
Dat is niets nieuws, hoor. En er is geen discussie over. Het is ook de wijze waarop de wetenschap omgaat met het opwarmen van de aarde: "In Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) reports, equilibrium climate sensitivity refers to the equilibrium change in global mean surface temperature following a doubling of the atmospheric (equivalent) CO2 concentration."
Er staat in dat citaat duidelijk geschreven dat het om CO2-equivalenten gaat. Dus het is absoluut niet gek.quote:Op maandag 24 december 2007 15:48 schreef DS4 het volgende:
[..]
En ook dat is gek, gelet op het feit dat CO2 niet het enige broeikasgas is
Je hebt gelijk... dan is het dus gewoon erg vaag.quote:Op maandag 24 december 2007 15:50 schreef Monidique het volgende:
Er staat in dat citaat duidelijk geschreven dat het om CO2-equivalenten gaat. Dus het is absoluut niet gek.
Ik snap niet wat je bedoelt. Hoe bedoel je, wat tonen ze aan? Een grafiek met daarin stijgende lijnen vertoont stijgende lijnen.quote:Op maandag 24 december 2007 15:55 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk... dan is het dus gewoon erg vaag.
Maar dan nog iets: wat tonen die grafieken met temperatuur en CO2 concentraties dan nog aan? Want die zijn wel min of meer lineair...
Het meest overtuigende "bewijs" is toch altijd die grafiek die laat zien als als de CO2 stijgt, de temperatuur stijgt en als de CO2 daalt, de temperatuur daalt? Nou, dat verband is wel lineair.quote:Op maandag 24 december 2007 15:56 schreef Monidique het volgende:
Ik snap niet wat je bedoelt. Hoe bedoel je, wat tonen ze aan? Een grafiek met daarin stijgende lijnen vertoont stijgende lijnen.
Wel belangrijk en hoogst interessant.quote:Op maandag 24 december 2007 16:00 schreef Monidique het volgende:
Niet belangrijk! Niet interessant!
Nee. Het meest overtuigende bewijs zijn de natuurwetenschappelijke eigenschappen van kooldioxide, die al meer dan tweehonderd jaar bekend zijn, de vaststelling dat kooldioxide in onze atmosfeer zit en dat dat van invloed is op de temperatuur, wat al meer dan honderd jaar bekend is, en de kennis dat de mensheid immense hoeveelheden broeikasgassen in de atmosfeer pompt. 1 + 1 + 1 = 3. Ik weet niet waar je vandaan hebt gehaald dat het overtuigendste bewijs zou zijn dat die lijntjes zo mooi gelijk op lopen.quote:Op maandag 24 december 2007 16:02 schreef DS4 het volgende:
Het meest overtuigende "bewijs" is toch altijd die grafiek die laat zien als als de CO2 stijgt, de temperatuur stijgt en als de CO2 daalt, de temperatuur daalt? Nou, dat verband is wel lineair.
Logisch onzinnig en wetenschappelijk onzinnig. CO2 is niet volgend, wat dat ook precies mag zijn, het is een broeikasgas en dus warmt het op. Daar wordt niets aan afgedaan door de observatie dat in het relatief recente verleden temperatuurstijgingen geleid hebben tot een hogere concentratie broeikasgassen.quote:En laten we nu even wel zijn: het feit dat CO2 volgend lijkt te zijn in plaats van leidend helpt ook niet echt met de stelling van MMGW.
Neuh.quote:Op maandag 24 december 2007 16:03 schreef DS4 het volgende:
[..]
Wel belangrijk en hoogst interessant.
Oei, jij redeneert veel te simpel. Ja, CO2 is een broeikasgas en ja, het houdt warmte vast. Alleen: als je niet weet wat het exacte effect is van CO2 100 vs. CO2 300 en CO2 500, en geloof me, dat is niet bekend (anders was heet geen theorie meer, maar een feit), dan kun je niet stellen dat je het klimaat beïnvloed door extra CO2 in de lucht te stoten.quote:Op maandag 24 december 2007 19:14 schreef Monidique het volgende:
Nee. Het meest overtuigende bewijs zijn de natuurwetenschappelijke eigenschappen van kooldioxide, die al meer dan tweehonderd jaar bekend zijn, de vaststelling dat kooldioxide in onze atmosfeer zit en dat dat van invloed is op de temperatuur, wat al meer dan honderd jaar bekend is, en de kennis dat de mensheid immense hoeveelheden broeikasgassen in de atmosfeer pompt. 1 + 1 + 1 = 3. Ik weet niet waar je vandaan hebt gehaald dat het overtuigendste bewijs zou zijn dat die lijntjes zo mooi gelijk op lopen.
Heb je enig idee hoe opzichtig bevooroordeeld het is door eerst te zeggen dat het niet klopt en dan te zeggen dat je niet weet wat wordt bedoeld?quote:CO2 is niet volgend, wat dat ook precies mag zijn,
Alleen is het relevant of het 0,00000000001 gr Celsius scheelt of 5 gr. Celsius.quote:het is een broeikasgas en dus warmt het op.
Dat klopt, maar nog steeds staat wat ik stelde.quote:Daar wordt niets aan afgedaan door de observatie dat in het relatief recente verleden temperatuurstijgingen geleid hebben tot een hogere concentratie broeikasgassen.
Ja, kennelijk denk jij niet door. Stel je geen vragen. Ik zie zeer ruime gaten in jouw verhaal, maar jij denkt kennelijk dat het sluitend is. Ik denk dat dat stuitend is.quote:Echt, dat is basisstof, zou ik zowat denken, als je over het klimaat wilt gaan praten.
Dat is toch propaganda. Heb ik je al eerder gezegd. Het verhaal is te zwak voor woorden. Niets wordt bewezen. In wezen zeggen ze: het klopt niet, want de theorie van MMGW klopt. Ja, zo lust ik er nog een paar.quote:Rede, logica en dertig seconde googlen hadden je al kunnen vertellen dat het 'CO2 volgt'-verhaal onzinnig is. Een duidelijke uitleg van New Scientist: "Climate myths: Ice cores show CO2 increases lag behind temperature rises, disproving the link to global warming".
Precies dat wat er staat. Dat er open vragen zijn.quote:Op maandag 24 december 2007 22:08 schreef Monidique het volgende:
Eerlijk waar, ik heb echt geen flauw idee wat je nu probeert aan te tonen.
Dat klopt. De vraag is alleen: in hoeverre.quote:Het is zéér, zéér duidelijk dat kooldioxide zorgt voor opwarming.
Klopt nog steeds.quote:Oftewel, het kan 'volgen', maar het warmt tegelijkertijd ook weer op. Zo werkt het.
Het is absoluut niet aangetoond hoeveel het is. Ja, men gaat uit van... Maar zodra men dat kan bewijzen is de theorie die status ontgroeid. Dan is er geen consensus meer. Dat is het een feit. Dat is het AANGETOOND. Dat snap je toch zelf ook wel?quote:Het is duidelijk dat het een significante opwarming kan veroorzaken, hoewel de exacte cijfers niet bekend zijn (men gaat nu uit van ongeveer drie graden Celsius bij een verdubbeling).
Alleen: DAT IS DE UITKOMST VAN DE METINGEN! Dus inderdaad, het is onlogisch uitgaande van de theorie. Maar dat is nu eenmaal wel wat CONSEQUENT uit DE METINGEN VOLGT!quote:Het is ook zéér, zéér duidelijk dat je 'CO2 volgt'-verhaal onlogisch is.
Het is weldegelijk een van de zogenaamde "bewijzen" en wordt ook vrijwel overal opgevoerd. Als het zo onbelangrijk was, waarom zie je ze dan overal.quote:Als jij denkt dat de theorie dat de uitstoot van broeikasgassen leidt tot opwarming voortkomt uit een grafiekje, dan heb je het helaas niet begrepen en daar kan ik ook weinig aan doen en dan moet je niet boos worden op mij.
Klopt. Jij dan. Jij gaat achter je oren krabben, en dat mag. Het punt is alleen, en dat is een heel eenvoudig en simpel en gemakkelijk te begrijpen punt, dat metingen waaruit blijkt dat honderdduizenden jaren geleden de temperatuur steeg, waarna het gehalte kooldioxide later ook steeg, niet haaks staat op de theorie dat de menselijke uitstoot van broeikasgassen de aarde opwarmt. Dat is een hele simpele conclusie en daarom zeg ik (kennelijk) dat het "onbelangrijk" is, niet omdat ik een "believer" ben.quote:En feitelijk maakt het niet eens uit. De metingen zijn er. Ze staan vrij haaks op de theorie. Dat zegt niet dat de theorie niet klopt, maar het zorgt er wel voor dat je achter de oren gaat krabben. Ik dan. Jij bent nu eenmaal een "believer", dus jij denkt: onbelangrijk.
Natuurlijk wel. Als hogere concentraties CO2 de temperatuur op aarde zodanig beïnvloeden als wordt gesteld, dan is het toch vreemd dat in het verleden CO2 altijd de temperatuur heeft gevolgd.quote:Op maandag 24 december 2007 22:33 schreef Monidique het volgende:
Het punt is alleen, en dat is een heel eenvoudig en simpel en gemakkelijk te begrijpen punt, dat metingen waaruit blijkt dat honderdduizenden jaren geleden de temperatuur steeg, waarna het gehalte kooldioxide later ook steeg, niet haaks staat op de theorie dat de menselijke uitstoot van broeikasgassen de aarde opwarmt.
Voor de goede orde (ik moet altijd weer terugvertalen bij jou): ik heb de link die je gaf propaganda genoemd. Niet meer, niet minder.quote:Op maandag 24 december 2007 22:27 schreef Monidique het volgende:
En het is propaganda.
Nee. Dat is echt geen feit. Kooldioxide is een broeikasgas. Het warmt op. Daar ben jij het mee eens. Vroeger heeft het opwarmen van de aarde, waardoor dat ook kwam, ervoor gezorgd dat er meer kooldioxide in de atmosfeer kwam (zodat het weer warmer werd, en er meer broeikasgassen kwamen en het dus weer warmer werd, etcetera...), daar ben je het ook mee eens. Dus hoe verdwijnen die wetenschappelijke eigenschappen van kooldioxide opeens zodra je een gat in Antarctica boort? Dat is dus waarom jouw verhaal totaal en overduidelijk onlogisch is.quote:Op maandag 24 december 2007 22:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Als hogere concentraties CO2 de temperatuur op aarde zodanig beïnvloeden als wordt gesteld, dan is het toch vreemd dat in het verleden CO2 altijd de temperatuur heeft gevolgd.
Nogmaals: daarmee zeg ik niet dat de theorie niet klopt, ook wil jij dat graag zo vertalen, ik zeg alleen dat het niet past bij de theorie. En dat is echt een feit.
Ja, precies. De uitleg van New Scientist waarom jij ongelijk hebt, is propaganda, dat weet ik.quote:Op maandag 24 december 2007 22:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor de goede orde (ik moet altijd weer terugvertalen bij jou): ik heb de link die je gaf propaganda genoemd. Niet meer, niet minder.
Een van de problemen met het CO2 verhaal is dat de laag waarin CO2 volgens de theorie infra rood licht absorbeert, afkoelt. Volgens de theorie zou die laag juist op moeten warmen.quote:Op maandag 24 december 2007 22:41 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Dat is echt geen feit. Kooldioxide is een broeikasgas. Het warmt op. Daar ben jij het mee eens.
Welke laag en waarom zou die laag moeten opwarmen volgens de theorie?quote:Op maandag 24 december 2007 23:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een van de problemen met het CO2 verhaal is dat de laag waarin CO2 volgens de theorie infra rood licht absorbeert, afkoelt. Volgens de theorie zou die laag juist op moeten warmen.
En weer vertaal je op een "bijzondere wijze". Alles om niet rechtstreeks op het argument in te gaan, nietwaar?quote:Op maandag 24 december 2007 22:41 schreef Monidique het volgende:
Dus hoe verdwijnen die wetenschappelijke eigenschappen van kooldioxide opeens zodra je een gat in Antarctica boort?
Kennelijk lees jij te eenzijdig. Dit is een bekend verhaal.quote:Op maandag 24 december 2007 23:22 schreef Monidique het volgende:
Welke laag en waarom zou die laag moeten opwarmen volgens de theorie?
Maar wat is dan volgens jou het probleem, of de gevolgen van dat probleem? Kooldioxide is toch geen broeikasgas, zoiets? Wat voor 'n conclusies trek jij er dan uit? Ik bedoel, dat zou natuurlijk een opzienbarende ontdekking zijn!
Het is een opstapje om de bomenkunffelaars hou vast te geven. Bleghquote:Op zondag 9 december 2007 22:08 schreef Lyrebird het volgende:
Dit klinkt inderdaad allemaal heel goed. Ik kan d'r alleen niet over oordelen omdat ik er totaal geen verstand van heb. Ik ben een beetje uitgediscussieerd.quote:Op maandag 24 december 2007 15:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Evident de mist gaan ze niet in natuurlijk. Dat stel ik ook niet. Het is niet slim om keihard onzin te verkopen.
Maar ik zal je een voorbeeld geven van iets wat geïmpliceerd wordt, maar wat niet zo werkt en ik zal het zo presenteren dat het duidelijk wordt.
Er wordt een bepaald lineair verband gemaakt tussen de temperatuur op aarde en de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. De MMGW opinie is: meer CO2 zorgt voor meer opname van warmte en dus stijging temperatuur. De meest bekende sceptische benadering is dat meer warmte zorgt voor meer CO2. Overigens, dat laatste wordt inmiddels door MMGW wel erkend, maar dan als cumulerend effect.
Wat hier even nog interessant bij is, is de discussie: volgt warmte op CO2, of CO2 op warmte. Je kent de discussie hoop ik (dat zijn dus de grafiekjes waarbij concentratie CO2 en temperaturen elkaar volgen, maar waar in de historie eerst de temperatuur steeg en daarna CO2 (met een vertraging van iets van 800 jaar), wat door scpetici wordt uitgelegd als CO2 is niet de oorzaak, maar het gevolg.
Enter: Beer-law. Als je het wetenschappelijke verhaal wil horen: google. Het heeft niets met bier te maken. Waar het wel mee heeft te maken is de afname van de absorptie met het toenemen van materiaal. Wat ik daarmee bedoel is dat als de CO2 concentratie van 100 naar 200 gaat de absorptie meer toeneemt dan als je van 200 naar 300 gaat.
En dat is ook logisch. Denk aan een licht gordijn. Als ik bij een raam geen gordijn heb hangen heb ik bijvoorbeeld 100X lichtinval. Schuif ik het gordijn ervoor heb ik (zeg) 40X over. Schuif ik een tweede gordijn dicht ga ik bijvoorbeeld naar 16X, vervolgens naar 6X, enz.
De absorptie neemt dus af.
Het lineaire verband tussen CO2 concentraties en temperatuur is dus op grond van de Beer-law een vreemde constatering.
Maar belangrijker: niemand die mij kan vertellen hoe de Beer-law in dezen werkt. Hoeveel van de warmte van de zon gaat er weg? Dat laatste is een belangrijke vraag. Want als de atmosfeer nu al 90% binnen houdt, dan is het lastig om nog veel meer binnen te houden. Dus waar in de curve zitten we?
En in hetzelfde verband speelt dat CO2 slechts in een zeer beperkte golflengte kan absorberen.
Het is niet als een compleet verhaal bedoeld, dus ik laat het even hierbij.
Maar over bepaalden dingen is de wetenschap het inmiddels wel eens.quote:Ik hou nooit zo van consensus.
Als je dit zo goed weet kun je vast wel; de passage in het ipcc rapport aanwijzen waar dit linieare verband wordt getoond. Het lijkt me nogal sterk namelijk, de co2 concentratie is met 50% toegenomen en de tempratuur stijging die we tot nu toe mee hebben gemaakt komt niet boven de 0.8 graad uit. (even van een kelvin schaal uitgaan nog geen 0.2% stijging)quote:Op maandag 24 december 2007 15:37 schreef DS4 het volgende:
Er wordt een bepaald lineair verband gemaakt tussen de temperatuur op aarde en de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. De MMGW opinie is: meer CO2 zorgt voor meer opname van warmte en dus stijging temperatuur.
Ik stel (en dat wordt dooor zogenaamde scepticiti uiteindelijk nooit toegegeven) de we gewoon al redelijk wat weten maar het nog in de juiste proporties moeten gaan zien. Verder stel ik dat de antiklimaat lobby door een stel mensen gefinancierd worden die in de aanpassingen die we zouden moeten doen om duurzaam op de planeet aarde te wonen een grote inbreuk op hun individuele welvaart zien. Terwijl een duurzame samenleving voor iedereen op aarde een verbetering in milieuomstadingheden zou geven.quote:Ik stel (en dat wordt door de wetenschappers uiteindelijk wel toegegeven ook) dat we gewoon nog heel erg weinig weten. Daarmee is het drijfzand.
Als er een reactie van johndope bij zit weet je dat die over al gore gaat.quote:Op dinsdag 25 december 2007 14:09 schreef JohnDope het volgende:
Al Gore heeft wel laten zien dat allerlei soorten mensen vatbaar zijn voor een sekte en het dus niet alleen voor labiele huisvrouwtjes is.
(en dat staat los van het feit of de man gelijk heeft of niet)
Allerlei mensen zijn vatbaar voor van alles. Jij bent ook vatbaar. Ik denk trouwens niet dat het een sekte is.quote:Op dinsdag 25 december 2007 14:09 schreef JohnDope het volgende:
Al Gore heeft wel laten zien dat allerlei soorten mensen vatbaar zijn voor een sekte en het dus niet alleen voor labiele huisvrouwtjes is.
(en dat staat los van het feit of de man gelijk heeft of niet)
Lineair is niet per sé 1:1, maar kan ook 5000:1 zijn, of 1:5000. Het is gewoon de bekende rechte lijn in de grafiek...quote:Op dinsdag 25 december 2007 14:02 schreef Basp1 het volgende:
Het lijkt me nogal sterk namelijk, de co2 concentratie is met 50% toegenomen en de tempratuur stijging die we tot nu toe mee hebben gemaakt komt niet boven de 0.8 graad uit. (even van een kelvin schaal uitgaan nog geen 0.2% stijging)
Waarom zou men een botte (en onware) stelling van jou beamen?quote:Leuk voorbeeld waarmee je komt met de gordijnen die elkaar steeds verder overlappen, maar waarmee je de lezer mijns inziens op het verkeerde been zet is de verminderinge van licht met 40% per gordijnlaag.
/quote]
Want?
[quote]
Ik stel (en dat wordt dooor zogenaamde scepticiti uiteindelijk nooit toegegeven) de we gewoon al redelijk wat weten maar het nog in de juiste proporties moeten gaan zien.
En nog een botte stelling.quote:Verder stel ik dat de antiklimaat lobby door een stel mensen gefinancierd worden die in de aanpassingen die we zouden moeten doen om duurzaam op de planeet aarde te wonen een grote inbreuk op hun individuele welvaart zien.
Of de CO2 stijging nou door de mens of de natuur zelf veroorzaakt wordt en of er nou daadwerkelijk een structuele stijging is of niet is eigenlijk niet zo heel erg relevant.quote:Op dinsdag 25 december 2007 14:02 schreef Basp1 het volgende:
Verder stel ik dat de antiklimaat lobby door een stel mensen gefinancierd worden die in de aanpassingen die we zouden moeten doen om duurzaam op de planeet aarde te wonen een grote inbreuk op hun individuele welvaart zien. Terwijl een duurzame samenleving voor iedereen op aarde een verbetering in milieuomstadingheden zou geven.
Dat zeg ik ook nergens.quote:Op woensdag 26 december 2007 09:44 schreef DS4 het volgende:
Lineair is niet per sé 1:1, maar kan ook 5000:1 zijn, of 1:5000. Het is gewoon de bekende rechte lijn in de grafiek...
Ow hoezo zou dat opeens niet relevant meer zijn. Stel dat de CO2 stijging subtiantieel invloed heeft op de temperatuur stijging. JIj bent juist een voorstander van dat de vervuiler die dus invloed uitoefend op het klimaat zou moeten betalen voor de schade die men ander partijen aan doet. (het liefts geregeld via verzekeringen)quote:Op woensdag 26 december 2007 09:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Of de CO2 stijging nou door de mens of de natuur zelf veroorzaakt wordt en of er nou daadwerkelijk een structuele stijging is of niet is eigenlijk niet zo heel erg relevant.
Waarom zou bijvoorbeeld een maatregel om de co2 uitstoot van autos aan banden te leggen ontzettend duur zijn. Als elke autofabrikant dat moet doen zijn er mijns inziens voor elke fabrikant evenveel kosten. Plus er komt juist een nieuwe tak bij de ontwikkeling van auto´s kijken waardoor er juist kapitaal gemaakt wordt. Als defensie bestedeningen juist als een stimulans voor de economie gezien kan worden waarom moeten dan globale maatregelen ter bevordingen van een schoner millieu dan als een kapitaalvernieting beschouwd worden.quote:De overal voorgestelde en al ingestelde maatregelen van overheden zijn ontzettend duur en bereiken ontzettend weinig. Het is kapitaalvernietiging voor iets waarvan het resultaat niet vast te stellen is. Blind varen op een doel zonder zicht met grote zakken geld om de stoomcabine te stoken.
Mag ik je er op wijzen dat IK niet ben begonnen over IPCC? En dus ook nergens heb gezegd dat ergens in het rapport staat dat er een lineair verband is.quote:Op woensdag 26 december 2007 10:41 schreef Basp1 het volgende:
Jij beweerd iets en komt nu alleen met een verhaaltje dat liniear niet 1:1 hoeft te zijn.
Als IPCC de co2 stijging en de daar bijbehorende temperatuur stijging als een linieare benadering zouden beschouwen ben ik heel benieuwd wat hun nulpunt van hun grafiek is.
Ok mijn fout dat het niet over de IPCC gaat maar over de MMGW.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:10 schreef DS4 het volgende:
Mag ik je er op wijzen dat IK niet ben begonnen over IPCC? En dus ook nergens heb gezegd dat ergens in het rapport staat dat er een lineair verband is.
Ja en wat moeten we uit dit plaatje halen?quote:Waar ik op heb gedoeld is het bewijs in de vorm van het navolgende plaatje:
[ afbeelding ]
Dat is gebruikt als "bewijs" door de MMGW aanhangers. Ik neem aan dat je het plaatje eerder hebt gezien.
Ik ben er voor dat de verzekerde een vergoeding krijgt. Je kan je ook indekken voor natuurschade waar geen enkele aanwijsbare dader is.quote:Op woensdag 26 december 2007 10:55 schreef Basp1 het volgende:
Ow hoezo zou dat opeens niet relevant meer zijn. Stel dat de CO2 stijging subtiantieel invloed heeft op de temperatuur stijging. JIj bent juist een voorstander van dat de vervuiler die dus invloed uitoefend op het klimaat zou moeten betalen voor de schade die men ander partijen aan doet. (het liefts geregeld via verzekeringen)
Dat zulke maatregelen aan iedereen opgelegd worden is juist het probleem. Op die manier worden alle producten allejezus veel duurder zonder dat de consument een bewuste keuze maakt voor een mileuvriendelijk product. Het is het standaard beslissen voor de burger zodat de burger dom blijft en niet hoeft na te denken over haar acties omdat de staat er toch wel op een manier belasting over gaat heffen oid. Voel jij je verantwoordelijk voor het netjes opruimen van verf als je al een extra verfopruimheffing moet betalen? Of voel jij je verantwoordelijk voor het vervuilen van de lucht als je al verplicht filters in je auto moet zetten?quote:Waarom zou bijvoorbeeld een maatregel om de co2 uitstoot van autos aan banden te leggen ontzettend duur zijn. Als elke autofabrikant dat moet doen zijn er mijns inziens voor elke fabrikant evenveel kosten. Plus er komt juist een nieuwe tak bij de ontwikkeling van auto´s kijken waardoor er juist kapitaal gemaakt wordt. Als defensie bestedeningen juist als een stimulans voor de economie gezien kan worden waarom moeten dan globale maatregelen ter bevordingen van een schoner millieu dan als een kapitaalvernieting beschouwd worden.
We kunnen beter de markt laten investeren in nieuwe technologie. Apparaten, ongeacht de invloed van de overheid worden en zijn al veel en veel schoner dan 20-30 jaar geleden. Apparaten zullen alleen nog maar schoner worden en dat werden ze al voor die extra mileuheffingen. Weer een duidelijk voorbeeld van de markt die het al voor elkaar heeft en dan komt de overheid even langs om zich ermee te bemoeien om zo prima schone producten alleen maar belachelijk duur te maken en zichzelf te verreiken met onnodige heffingen.quote:De co2 van electriciteits centrales afvangen en dan gaan opslaan zijn mijns inziens ook totaal nutteloos dat is het dragen van water naar zee.
Man Made Global Warming.quote:
Aldus MMGW groepen: zie je, als CO2 concentraties stijgen, stijgt de temperatuur en als ze dalen, dan daalt de temperatuur.quote:Ja en wat moeten we uit dit plaatje halen?
De aarde kende een tijd dat er nog veel hogere concentraties CO2 in de lucht waren dan thans. Maar al was dan niet zo... Dat houdt nog niet in dat het een slechte zaak is.quote:Wat ik eruit haal is dat we al flink boven de natuurlijke fluctuatie van de co2 conenctratie uitgekomen zijn door onze verslaving aan fossiele brandstoffen.
Misschien moet je eens lezen wat de MMGW figuren allemaal aan onzin hebben uitgekraamd rondom dit plaatje.quote:Verder zit er mijns inziens niets liniears in dit plaatje want anders zou de globale temperatuur ook al net zoveel boven de grafiek uitgeschoten moeten zijn. Gelukkig voor ons als mensheid is dat nog niet gebeurd.
Minstens een aantal miljoen jaar geleden, dat klopt, wat nog eens duidelijk maakt hoe immens en historisch ongekend de huidige toename van kooldioxide is.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:30 schreef DS4 het volgende:
De aarde kende een tijd dat er nog veel hogere concentraties CO2 in de lucht waren dan thans.
Ik heb de lijst niet bekeken. Maar weet wel dat er genoeg wetenschappers zijn die twijfelen. Het getal 99% is gewoon onzin.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:29 schreef Monidique het volgende:
En nee, wees kritisch: Die vierhonderd:...
Als het zo'n onzin is, waarom zijn die 400 dan niet meteen gaan roepen dat ze niet als "sceptici" te boek willen staan?quote:Een denialist Senator, ene Inhofe, is al jaren bezig met een kruistocht tegen de wetenschap en heeft nu allerlei citaten en petities op internet gezocht en de namen ervan bij elkaar geschraapt. Het is honderd procent troep. Echt waar.
Aan de andere kant komt de pro-kant met Leonardo DiCaprio aanzetten.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:29 schreef Monidique het volgende:
Hier is hij, de Monidique, weer. En nee, wees kritisch: Die vierhonderd:... Ik las het een week, twee weken geleden al en verwachtte eigenlijk dat HenriOsewoudt ermee zou komen, maar niet dus. Een denialist Senator, ene Inhofe, is al jaren bezig met een kruistocht tegen de wetenschap en heeft nu allerlei citaten en petities op internet gezocht en de namen ervan bij elkaar geschraapt. Het is honderd procent troep. Echt waar.
Omdat veel ervan geen idee hebben, waarschijnlijk. En omdat veel het ermee eens zijn. In plaats van dat Inhofe en zijn "sceptisch" legioen komt wet wetenschappelijke literatuur waaruit blijkt dat er iets niet klotp, en daarmee komt men niet, probeert men al jaren de idee van consensus te ontkrachten (die tegenstrijdig genoeg ook weer irrelevant wordt genoemd) door lijsten met onbekende economen en weermannen op te stellen. Sja...quote:Op woensdag 26 december 2007 11:32 schreef DS4 het volgende:
Als het zo'n onzin is, waarom zijn die 400 dan niet meteen gaan roepen dat ze niet als "sceptici" te boek willen staan?
quote:Op woensdag 26 december 2007 11:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Aan de andere kant komt de pro-kant met Leonardo DiCaprio aanzetten.
Hetgeen niets zegt over de schadelijkheid daarvan.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:32 schreef Monidique het volgende:
wat nog eens duidelijk maakt hoe immens en historisch ongekend de huidige toename van kooldioxide is.
Kijk deze zin is volgens mij de zin waar het in zijn geheel om zou moeten draaien Of het ipcc het nu wel of niet helemaal bij het rechte ind heeft. Een duurzame samenleving ontwikkelen die niet meer afhankelijk is van fossiele brandstoffen.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:25 schreef DS4 het volgende:
‘Recycling van dergelijke achterhaalde samenzweringstheorien leidt alleen maar af van de werkelijke uitdaging waar de maatschappij voor staat, en dat is: hoe zorgen we voor voldoende energie om de economische en sociale ontwikkeling te continueren zonder broreikasgassen uit te stoten
Het is niet schadelijk, het is slechts een verandering van de samenstelling van de atmosfeer, waardoor het klimaat verandert.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hetgeen niets zegt over de schadelijkheid daarvan.
Als het IPCC schermt met 2000 wetenschappers is het WOW! Zijn er van die lijst mensen die blijken te twijfelen ze ze onbekende economen en weermannen.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:35 schreef Monidique het volgende:
door lijsten met onbekende economen en weermannen op te stellen.
Nee, dat is niet WOW!. Het IPCC gebruikt de wetenschappelijke literatuur van duizenden onderzoeken en wetenschappers en het wordt nagekeken door vele wetenschappers met relevante ervaring. Er is niets zwak aan. Als je wat kennis op zou doen van het klimaat, een beetje, en de wijze waarop de wetenschap door zogenaamde "sceptici" al jaren wordt aangevallen, dan zie je dat dit de zoveelste zwakke poging is om verwarring te zaaien. Dat kun je van te voren al weten. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor die 'Zwendel'-film: je weet dat het een "sceptische" documentaire is en je weet dus dat het een totale flop zal zijn, al voordat je het gezien hebt. En ja, dat bleek het ook. Ik wil geen petitie met daarop Kroonenberg en honderden andere weermannen en economen en de gebruikelijke "sceptici", die al dan niet bekend zijn met het feit dat ze op die lijst zijn gezet, ik wil wel eens wat wetenschappelijk werk zien. Is er nauwelijks. Vrijwel al het wetenschappelijk werk ondersteunt de wetenschappelijke theorie.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als het IPCC schermt met 2000 wetenschappers is het WOW! Zijn er van die lijst mensen die blijken te twijfelen ze ze onbekende economen en weermannen.
Zwak.
Daar ben ik het nog nooit mee oneens geweest.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:41 schreef Basp1 het volgende:
Kijk deze zin is volgens mij de zin waar het in zijn geheel om zou eten draaien Of het ipcc het nu wel of niet helemaal bij het rechte ind heeft. Een duurzame samenleving ontwikkelen die niet meer afhankelijk is van fossiele brandstoffen.
En dat volgt volgens jou uit "hoe immens en historisch ongekend de huidige toename van kooldioxide is"?quote:Op woensdag 26 december 2007 11:41 schreef Monidique het volgende:
Het is niet schadelijk, het is slechts een verandering van de samenstelling van de atmosfeer, waardoor het klimaat verandert.
quote:Op woensdag 26 december 2007 11:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dat volgt volgens jou uit "hoe immens en historisch ongekend de huidige toename van kooldioxide is"?
Het is net zo zwak en net zo sterk als "99% van de wetenschappers is het er meer eens".quote:Op woensdag 26 december 2007 11:43 schreef Monidique het volgende:
dan zie je dat dit de zoveelste zwakke poging is om verwarring te zaaien.
Als er geen maatregelen genoemen worden hoeveel % van onze samenleving zou zich dan wel verantwoordelijk voelen. Als voorbeeld neem ik het gezeur hoe slecht dieren in de bioindustrie behandeld worden, maar hoe weinig mensen kopen nu eigenlijk uit principe alleen maar biologisch vlees? Lang niet zoveel als de groep die het eigenlijk niet eens is met de bioindustrie.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:28 schreef Boze_Appel het volgende:
Dat zulke maatregelen aan iedereen opgelegd worden is juist het probleem. Op die manier worden alle producten allejezus veel duurder zonder dat de consument een bewuste keuze maakt voor een mileuvriendelijk product. Het is het standaard beslissen voor de burger zodat de burger dom blijft en niet hoeft na te denken over haar acties omdat de staat er toch wel op een manier belasting over gaat heffen oid. Voel jij je verantwoordelijk voor het netjes opruimen van verf als je al een extra verfopruimheffing moet betalen? Of voel jij je verantwoordelijk voor het vervuilen van de lucht als je al verplicht filters in je auto moet zetten?
Jij gelooft wel veel van de heilige markt. Als de overheden niet hadden aangedrongen op zwavel verwijdering uit brandstoffen hadden we nu nog steeds zure regen gehad.quote:We kunnen beter de markt laten investeren in nieuwe technologie. Apparaten, ongeacht de invloed van de overheid worden en zijn al veel en veel schoner dan 20-30 jaar geleden. Apparaten zullen alleen nog maar schoner worden en dat werden ze al voor die extra mileuheffingen. Weer een duidelijk voorbeeld van de markt die het al voor elkaar heeft en dan komt de overheid even langs om zich ermee te bemoeien om zo prima schone producten alleen maar belachelijk duur te maken en zichzelf te verreiken met onnodige heffingen.
Ja, ik geloof dat 99% van de mensen die denken dat MMGW theorie klopt dat gewoon "geloven" en nooit zich hebben verdiept.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:54 schreef Monidique het volgende:
""Believers"",. Kom op, geloof je die onzin zelf nou ook echt nog?
Ik snap dat ook niet, want ze zijn totaal niet sceptisch doordat elk tegengeluid klakkeloos wordt overgenomen in hun strijd tegen het versterkte broeikaseffect.quote:Op woensdag 26 december 2007 12:00 schreef DS4 het volgende:
Ik zie niet in waarom mensen die vragen stellen meteen "sceptici" genoemd moeten worden
http://www.leonardodicaprio.org/whatsimportant/globalwarning.htmquote:
Ja. Ik heb het gehoord. De theorie is wel op wat meer gebaseerd dat DiCaprio's film.quote:Op woensdag 26 december 2007 12:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
http://www.leonardodicaprio.org/whatsimportant/globalwarning.htm
Ook Leonardo heeft een film gemaakt.
Ja. Ik ben bevooroordeeld. Tegen "sceptici", niet tegen mensen die het niet helemaal begrijpen. Maar ik zou liever 'ervaring' gebruiken dan 'vooroordeel'.quote:Op woensdag 26 december 2007 12:00 schreef DS4 het volgende:
Dat toont aan hoe bevooroordeeld je bent.
Ja, heel gek. DS4 tegen Monidique: "Jouw verhaal kun je zo omdraaien en daarmee kun je weer stellen dat de "believers" hun politieke belangen hebben en daarom wel "believers" zullen zijn." HenriOsewoudt tegen Monidique: "Wat vind je van het voorstel van Ross McKitrick? (...) Een MMGW-believer kan daar toch geen enkel probleem mee hebben aangezien hij zijn eigen voorspellingen niet zou geloven als hij niet met dit plan zou instemmen." DS4 tegen Monidique: "Jij bent nu eenmaal een "believer"". DS4 tegen Monidique: "Jij kan nu wel keer op keer volhouden dat het totaal niets zegt, maar als je dat gelooft, dan ben je zonder meer de "believer" met de oogkleppen op." DS4 tegen Monidique: "Alleen zie je dat "believers" heel snel in de "het is al bewezen, want er is consensus"-modus schieten."quote:Je voelt jezelf kennelijk zelfs aangesproken.
Je hebt helemaal gelijk. Het is OF zwart OF wit...quote:Op woensdag 26 december 2007 12:21 schreef Sidekick het volgende:
Ik snap dat ook niet, want ze zijn totaal niet sceptisch doordat elk tegengeluid klakkeloos wordt overgenomen in hun strijd tegen het versterkte broeikaseffect.
Nee, dan zou je tegen jezelf zijn... Het aantal keer dat jij ineens aan mij moest vragen waar ik het over had als ik een beetje de diepte in ging staat mij nog bij.quote:Op woensdag 26 december 2007 12:58 schreef Monidique het volgende:
niet tegen mensen die het niet helemaal begrijpen
Feit is dat je reageerde terwijl ik heel duidelijk in zijn algemeenheid sprak. Maar goed, jij behoort m.i. zonder meer tot de "believers". Als ik nl. iets aanroer wat voor jou nieuw is ga je niet op onderzoek uit, maar ge je er tegenin.quote:En ik voel me dan kennelijk zelfs nog aangesproken ook!
Nou geef eens wat voorbeelden zou ik zeggen.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:30 schreef DS4 het volgende:
Misschien moet je eens lezen wat de MMGW figuren allemaal aan onzin hebben uitgekraamd rondom dit plaatje.
Als je het niet weet, dan is het handig dat jij eens wat gaat neuzen, want dan heb je erg weinig basiskennis.quote:Op donderdag 27 december 2007 10:29 schreef Basp1 het volgende:
Nou geef eens wat voorbeelden zou ik zeggen.
Dan lees je slecht.quote:Verder heb je voor mij nog steeds geen bevredigend antwoord gegeven op de vraag wie nu een linieare vergelijking tussen co2 en de temperatuur maakt.
Dat was ook mijn stelling (maar dan met een wetenschappelijke onderbouwing). Fijn dat we het daar over eens zijn.quote:Zoals ik al heb aangetoond kan dat nooit
Ik stel alleen vragen. Ik bedenk niets en het zal mij jeuken of de theorie klopt of niet (ook al ben ik er redelijk van overtuigd dat de theorie niet klopt, dan wel grotendeels niet klopt). Wat dat betreft ben ik erg lastig te vangen. Ik ben nl. voorstander van het treffen van maatregelen en neem die ook voor mijzelf, dus je kan mij al niet bestrijden door het toedichten van een "ik wens mij niet aan te passen"-belang. Ik kies geen kant. Ik bestrijd alleen onzin. En ja, dan sta je wat vaker tegenover MMGW aanhangers in de discussie, ook al komt er uit de andere hoek ook genoeg onzin.quote:Maar het is een mooi verhaal om mensen die niet weten wat ze moeten denken van een co2 stijging in verwarring te brengen en te laten geloven dat de theorie in zijn geheel niet klopt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |