Natuurlijk wel. Als hogere concentraties CO2 de temperatuur op aarde zodanig beïnvloeden als wordt gesteld, dan is het toch vreemd dat in het verleden CO2 altijd de temperatuur heeft gevolgd.quote:Op maandag 24 december 2007 22:33 schreef Monidique het volgende:
Het punt is alleen, en dat is een heel eenvoudig en simpel en gemakkelijk te begrijpen punt, dat metingen waaruit blijkt dat honderdduizenden jaren geleden de temperatuur steeg, waarna het gehalte kooldioxide later ook steeg, niet haaks staat op de theorie dat de menselijke uitstoot van broeikasgassen de aarde opwarmt.
Voor de goede orde (ik moet altijd weer terugvertalen bij jou): ik heb de link die je gaf propaganda genoemd. Niet meer, niet minder.quote:Op maandag 24 december 2007 22:27 schreef Monidique het volgende:
En het is propaganda.
Nee. Dat is echt geen feit. Kooldioxide is een broeikasgas. Het warmt op. Daar ben jij het mee eens. Vroeger heeft het opwarmen van de aarde, waardoor dat ook kwam, ervoor gezorgd dat er meer kooldioxide in de atmosfeer kwam (zodat het weer warmer werd, en er meer broeikasgassen kwamen en het dus weer warmer werd, etcetera...), daar ben je het ook mee eens. Dus hoe verdwijnen die wetenschappelijke eigenschappen van kooldioxide opeens zodra je een gat in Antarctica boort? Dat is dus waarom jouw verhaal totaal en overduidelijk onlogisch is.quote:Op maandag 24 december 2007 22:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Als hogere concentraties CO2 de temperatuur op aarde zodanig beïnvloeden als wordt gesteld, dan is het toch vreemd dat in het verleden CO2 altijd de temperatuur heeft gevolgd.
Nogmaals: daarmee zeg ik niet dat de theorie niet klopt, ook wil jij dat graag zo vertalen, ik zeg alleen dat het niet past bij de theorie. En dat is echt een feit.
Ja, precies. De uitleg van New Scientist waarom jij ongelijk hebt, is propaganda, dat weet ik.quote:Op maandag 24 december 2007 22:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Voor de goede orde (ik moet altijd weer terugvertalen bij jou): ik heb de link die je gaf propaganda genoemd. Niet meer, niet minder.
Een van de problemen met het CO2 verhaal is dat de laag waarin CO2 volgens de theorie infra rood licht absorbeert, afkoelt. Volgens de theorie zou die laag juist op moeten warmen.quote:Op maandag 24 december 2007 22:41 schreef Monidique het volgende:
[..]
Nee. Dat is echt geen feit. Kooldioxide is een broeikasgas. Het warmt op. Daar ben jij het mee eens.
Welke laag en waarom zou die laag moeten opwarmen volgens de theorie?quote:Op maandag 24 december 2007 23:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Een van de problemen met het CO2 verhaal is dat de laag waarin CO2 volgens de theorie infra rood licht absorbeert, afkoelt. Volgens de theorie zou die laag juist op moeten warmen.
En weer vertaal je op een "bijzondere wijze". Alles om niet rechtstreeks op het argument in te gaan, nietwaar?quote:Op maandag 24 december 2007 22:41 schreef Monidique het volgende:
Dus hoe verdwijnen die wetenschappelijke eigenschappen van kooldioxide opeens zodra je een gat in Antarctica boort?
Kennelijk lees jij te eenzijdig. Dit is een bekend verhaal.quote:Op maandag 24 december 2007 23:22 schreef Monidique het volgende:
Welke laag en waarom zou die laag moeten opwarmen volgens de theorie?
Maar wat is dan volgens jou het probleem, of de gevolgen van dat probleem? Kooldioxide is toch geen broeikasgas, zoiets? Wat voor 'n conclusies trek jij er dan uit? Ik bedoel, dat zou natuurlijk een opzienbarende ontdekking zijn!
Het is een opstapje om de bomenkunffelaars hou vast te geven. Bleghquote:Op zondag 9 december 2007 22:08 schreef Lyrebird het volgende:
De eloquente Bjorn Lomborg veegt van tijd tot tijd in genuanceerde termen de vloer aan met het Kyoto protocol. Het is onbegrijpelijk dat het Kyoto protocol nog altijd als de oplossing wordt gezien om het broeikaseffect tegen te gaan.
Waarom staren we ons blind op Kyoto? Waarom blijven we onszelf voor de gek houden met CO2-reductie's?
Dit klinkt inderdaad allemaal heel goed. Ik kan d'r alleen niet over oordelen omdat ik er totaal geen verstand van heb. Ik ben een beetje uitgediscussieerd.quote:Op maandag 24 december 2007 15:37 schreef DS4 het volgende:
[..]
Evident de mist gaan ze niet in natuurlijk. Dat stel ik ook niet. Het is niet slim om keihard onzin te verkopen.
Maar ik zal je een voorbeeld geven van iets wat geïmpliceerd wordt, maar wat niet zo werkt en ik zal het zo presenteren dat het duidelijk wordt.
Er wordt een bepaald lineair verband gemaakt tussen de temperatuur op aarde en de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. De MMGW opinie is: meer CO2 zorgt voor meer opname van warmte en dus stijging temperatuur. De meest bekende sceptische benadering is dat meer warmte zorgt voor meer CO2. Overigens, dat laatste wordt inmiddels door MMGW wel erkend, maar dan als cumulerend effect.
Wat hier even nog interessant bij is, is de discussie: volgt warmte op CO2, of CO2 op warmte. Je kent de discussie hoop ik (dat zijn dus de grafiekjes waarbij concentratie CO2 en temperaturen elkaar volgen, maar waar in de historie eerst de temperatuur steeg en daarna CO2 (met een vertraging van iets van 800 jaar), wat door scpetici wordt uitgelegd als CO2 is niet de oorzaak, maar het gevolg.
Enter: Beer-law. Als je het wetenschappelijke verhaal wil horen: google. Het heeft niets met bier te maken. Waar het wel mee heeft te maken is de afname van de absorptie met het toenemen van materiaal. Wat ik daarmee bedoel is dat als de CO2 concentratie van 100 naar 200 gaat de absorptie meer toeneemt dan als je van 200 naar 300 gaat.
En dat is ook logisch. Denk aan een licht gordijn. Als ik bij een raam geen gordijn heb hangen heb ik bijvoorbeeld 100X lichtinval. Schuif ik het gordijn ervoor heb ik (zeg) 40X over. Schuif ik een tweede gordijn dicht ga ik bijvoorbeeld naar 16X, vervolgens naar 6X, enz.
De absorptie neemt dus af.
Het lineaire verband tussen CO2 concentraties en temperatuur is dus op grond van de Beer-law een vreemde constatering.
Maar belangrijker: niemand die mij kan vertellen hoe de Beer-law in dezen werkt. Hoeveel van de warmte van de zon gaat er weg? Dat laatste is een belangrijke vraag. Want als de atmosfeer nu al 90% binnen houdt, dan is het lastig om nog veel meer binnen te houden. Dus waar in de curve zitten we?
En in hetzelfde verband speelt dat CO2 slechts in een zeer beperkte golflengte kan absorberen.
Het is niet als een compleet verhaal bedoeld, dus ik laat het even hierbij.
Maar over bepaalden dingen is de wetenschap het inmiddels wel eens.quote:Ik hou nooit zo van consensus.
Als je dit zo goed weet kun je vast wel; de passage in het ipcc rapport aanwijzen waar dit linieare verband wordt getoond. Het lijkt me nogal sterk namelijk, de co2 concentratie is met 50% toegenomen en de tempratuur stijging die we tot nu toe mee hebben gemaakt komt niet boven de 0.8 graad uit. (even van een kelvin schaal uitgaan nog geen 0.2% stijging)quote:Op maandag 24 december 2007 15:37 schreef DS4 het volgende:
Er wordt een bepaald lineair verband gemaakt tussen de temperatuur op aarde en de hoeveelheid CO2 in de atmosfeer. De MMGW opinie is: meer CO2 zorgt voor meer opname van warmte en dus stijging temperatuur.
Ik stel (en dat wordt dooor zogenaamde scepticiti uiteindelijk nooit toegegeven) de we gewoon al redelijk wat weten maar het nog in de juiste proporties moeten gaan zien. Verder stel ik dat de antiklimaat lobby door een stel mensen gefinancierd worden die in de aanpassingen die we zouden moeten doen om duurzaam op de planeet aarde te wonen een grote inbreuk op hun individuele welvaart zien. Terwijl een duurzame samenleving voor iedereen op aarde een verbetering in milieuomstadingheden zou geven.quote:Ik stel (en dat wordt door de wetenschappers uiteindelijk wel toegegeven ook) dat we gewoon nog heel erg weinig weten. Daarmee is het drijfzand.
Als er een reactie van johndope bij zit weet je dat die over al gore gaat.quote:Op dinsdag 25 december 2007 14:09 schreef JohnDope het volgende:
Al Gore heeft wel laten zien dat allerlei soorten mensen vatbaar zijn voor een sekte en het dus niet alleen voor labiele huisvrouwtjes is.
(en dat staat los van het feit of de man gelijk heeft of niet)
Allerlei mensen zijn vatbaar voor van alles. Jij bent ook vatbaar. Ik denk trouwens niet dat het een sekte is.quote:Op dinsdag 25 december 2007 14:09 schreef JohnDope het volgende:
Al Gore heeft wel laten zien dat allerlei soorten mensen vatbaar zijn voor een sekte en het dus niet alleen voor labiele huisvrouwtjes is.
(en dat staat los van het feit of de man gelijk heeft of niet)
Lineair is niet per sé 1:1, maar kan ook 5000:1 zijn, of 1:5000. Het is gewoon de bekende rechte lijn in de grafiek...quote:Op dinsdag 25 december 2007 14:02 schreef Basp1 het volgende:
Het lijkt me nogal sterk namelijk, de co2 concentratie is met 50% toegenomen en de tempratuur stijging die we tot nu toe mee hebben gemaakt komt niet boven de 0.8 graad uit. (even van een kelvin schaal uitgaan nog geen 0.2% stijging)
Waarom zou men een botte (en onware) stelling van jou beamen?quote:Leuk voorbeeld waarmee je komt met de gordijnen die elkaar steeds verder overlappen, maar waarmee je de lezer mijns inziens op het verkeerde been zet is de verminderinge van licht met 40% per gordijnlaag.
/quote]
Want?
[quote]
Ik stel (en dat wordt dooor zogenaamde scepticiti uiteindelijk nooit toegegeven) de we gewoon al redelijk wat weten maar het nog in de juiste proporties moeten gaan zien.
En nog een botte stelling.quote:Verder stel ik dat de antiklimaat lobby door een stel mensen gefinancierd worden die in de aanpassingen die we zouden moeten doen om duurzaam op de planeet aarde te wonen een grote inbreuk op hun individuele welvaart zien.
Of de CO2 stijging nou door de mens of de natuur zelf veroorzaakt wordt en of er nou daadwerkelijk een structuele stijging is of niet is eigenlijk niet zo heel erg relevant.quote:Op dinsdag 25 december 2007 14:02 schreef Basp1 het volgende:
Verder stel ik dat de antiklimaat lobby door een stel mensen gefinancierd worden die in de aanpassingen die we zouden moeten doen om duurzaam op de planeet aarde te wonen een grote inbreuk op hun individuele welvaart zien. Terwijl een duurzame samenleving voor iedereen op aarde een verbetering in milieuomstadingheden zou geven.
Dat zeg ik ook nergens.quote:Op woensdag 26 december 2007 09:44 schreef DS4 het volgende:
Lineair is niet per sé 1:1, maar kan ook 5000:1 zijn, of 1:5000. Het is gewoon de bekende rechte lijn in de grafiek...
Ow hoezo zou dat opeens niet relevant meer zijn. Stel dat de CO2 stijging subtiantieel invloed heeft op de temperatuur stijging. JIj bent juist een voorstander van dat de vervuiler die dus invloed uitoefend op het klimaat zou moeten betalen voor de schade die men ander partijen aan doet. (het liefts geregeld via verzekeringen)quote:Op woensdag 26 december 2007 09:58 schreef Boze_Appel het volgende:
Of de CO2 stijging nou door de mens of de natuur zelf veroorzaakt wordt en of er nou daadwerkelijk een structuele stijging is of niet is eigenlijk niet zo heel erg relevant.
Waarom zou bijvoorbeeld een maatregel om de co2 uitstoot van autos aan banden te leggen ontzettend duur zijn. Als elke autofabrikant dat moet doen zijn er mijns inziens voor elke fabrikant evenveel kosten. Plus er komt juist een nieuwe tak bij de ontwikkeling van auto´s kijken waardoor er juist kapitaal gemaakt wordt. Als defensie bestedeningen juist als een stimulans voor de economie gezien kan worden waarom moeten dan globale maatregelen ter bevordingen van een schoner millieu dan als een kapitaalvernieting beschouwd worden.quote:De overal voorgestelde en al ingestelde maatregelen van overheden zijn ontzettend duur en bereiken ontzettend weinig. Het is kapitaalvernietiging voor iets waarvan het resultaat niet vast te stellen is. Blind varen op een doel zonder zicht met grote zakken geld om de stoomcabine te stoken.
Mag ik je er op wijzen dat IK niet ben begonnen over IPCC? En dus ook nergens heb gezegd dat ergens in het rapport staat dat er een lineair verband is.quote:Op woensdag 26 december 2007 10:41 schreef Basp1 het volgende:
Jij beweerd iets en komt nu alleen met een verhaaltje dat liniear niet 1:1 hoeft te zijn.
Als IPCC de co2 stijging en de daar bijbehorende temperatuur stijging als een linieare benadering zouden beschouwen ben ik heel benieuwd wat hun nulpunt van hun grafiek is.
Ok mijn fout dat het niet over de IPCC gaat maar over de MMGW.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:10 schreef DS4 het volgende:
Mag ik je er op wijzen dat IK niet ben begonnen over IPCC? En dus ook nergens heb gezegd dat ergens in het rapport staat dat er een lineair verband is.
Ja en wat moeten we uit dit plaatje halen?quote:Waar ik op heb gedoeld is het bewijs in de vorm van het navolgende plaatje:
[ afbeelding ]
Dat is gebruikt als "bewijs" door de MMGW aanhangers. Ik neem aan dat je het plaatje eerder hebt gezien.
Ik ben er voor dat de verzekerde een vergoeding krijgt. Je kan je ook indekken voor natuurschade waar geen enkele aanwijsbare dader is.quote:Op woensdag 26 december 2007 10:55 schreef Basp1 het volgende:
Ow hoezo zou dat opeens niet relevant meer zijn. Stel dat de CO2 stijging subtiantieel invloed heeft op de temperatuur stijging. JIj bent juist een voorstander van dat de vervuiler die dus invloed uitoefend op het klimaat zou moeten betalen voor de schade die men ander partijen aan doet. (het liefts geregeld via verzekeringen)
Dat zulke maatregelen aan iedereen opgelegd worden is juist het probleem. Op die manier worden alle producten allejezus veel duurder zonder dat de consument een bewuste keuze maakt voor een mileuvriendelijk product. Het is het standaard beslissen voor de burger zodat de burger dom blijft en niet hoeft na te denken over haar acties omdat de staat er toch wel op een manier belasting over gaat heffen oid. Voel jij je verantwoordelijk voor het netjes opruimen van verf als je al een extra verfopruimheffing moet betalen? Of voel jij je verantwoordelijk voor het vervuilen van de lucht als je al verplicht filters in je auto moet zetten?quote:Waarom zou bijvoorbeeld een maatregel om de co2 uitstoot van autos aan banden te leggen ontzettend duur zijn. Als elke autofabrikant dat moet doen zijn er mijns inziens voor elke fabrikant evenveel kosten. Plus er komt juist een nieuwe tak bij de ontwikkeling van auto´s kijken waardoor er juist kapitaal gemaakt wordt. Als defensie bestedeningen juist als een stimulans voor de economie gezien kan worden waarom moeten dan globale maatregelen ter bevordingen van een schoner millieu dan als een kapitaalvernieting beschouwd worden.
We kunnen beter de markt laten investeren in nieuwe technologie. Apparaten, ongeacht de invloed van de overheid worden en zijn al veel en veel schoner dan 20-30 jaar geleden. Apparaten zullen alleen nog maar schoner worden en dat werden ze al voor die extra mileuheffingen. Weer een duidelijk voorbeeld van de markt die het al voor elkaar heeft en dan komt de overheid even langs om zich ermee te bemoeien om zo prima schone producten alleen maar belachelijk duur te maken en zichzelf te verreiken met onnodige heffingen.quote:De co2 van electriciteits centrales afvangen en dan gaan opslaan zijn mijns inziens ook totaal nutteloos dat is het dragen van water naar zee.
Man Made Global Warming.quote:
Aldus MMGW groepen: zie je, als CO2 concentraties stijgen, stijgt de temperatuur en als ze dalen, dan daalt de temperatuur.quote:Ja en wat moeten we uit dit plaatje halen?
De aarde kende een tijd dat er nog veel hogere concentraties CO2 in de lucht waren dan thans. Maar al was dan niet zo... Dat houdt nog niet in dat het een slechte zaak is.quote:Wat ik eruit haal is dat we al flink boven de natuurlijke fluctuatie van de co2 conenctratie uitgekomen zijn door onze verslaving aan fossiele brandstoffen.
Misschien moet je eens lezen wat de MMGW figuren allemaal aan onzin hebben uitgekraamd rondom dit plaatje.quote:Verder zit er mijns inziens niets liniears in dit plaatje want anders zou de globale temperatuur ook al net zoveel boven de grafiek uitgeschoten moeten zijn. Gelukkig voor ons als mensheid is dat nog niet gebeurd.
Minstens een aantal miljoen jaar geleden, dat klopt, wat nog eens duidelijk maakt hoe immens en historisch ongekend de huidige toename van kooldioxide is.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:30 schreef DS4 het volgende:
De aarde kende een tijd dat er nog veel hogere concentraties CO2 in de lucht waren dan thans.
Ik heb de lijst niet bekeken. Maar weet wel dat er genoeg wetenschappers zijn die twijfelen. Het getal 99% is gewoon onzin.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:29 schreef Monidique het volgende:
En nee, wees kritisch: Die vierhonderd:...
Als het zo'n onzin is, waarom zijn die 400 dan niet meteen gaan roepen dat ze niet als "sceptici" te boek willen staan?quote:Een denialist Senator, ene Inhofe, is al jaren bezig met een kruistocht tegen de wetenschap en heeft nu allerlei citaten en petities op internet gezocht en de namen ervan bij elkaar geschraapt. Het is honderd procent troep. Echt waar.
Aan de andere kant komt de pro-kant met Leonardo DiCaprio aanzetten.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:29 schreef Monidique het volgende:
Hier is hij, de Monidique, weer. En nee, wees kritisch: Die vierhonderd:... Ik las het een week, twee weken geleden al en verwachtte eigenlijk dat HenriOsewoudt ermee zou komen, maar niet dus. Een denialist Senator, ene Inhofe, is al jaren bezig met een kruistocht tegen de wetenschap en heeft nu allerlei citaten en petities op internet gezocht en de namen ervan bij elkaar geschraapt. Het is honderd procent troep. Echt waar.
Omdat veel ervan geen idee hebben, waarschijnlijk. En omdat veel het ermee eens zijn. In plaats van dat Inhofe en zijn "sceptisch" legioen komt wet wetenschappelijke literatuur waaruit blijkt dat er iets niet klotp, en daarmee komt men niet, probeert men al jaren de idee van consensus te ontkrachten (die tegenstrijdig genoeg ook weer irrelevant wordt genoemd) door lijsten met onbekende economen en weermannen op te stellen. Sja...quote:Op woensdag 26 december 2007 11:32 schreef DS4 het volgende:
Als het zo'n onzin is, waarom zijn die 400 dan niet meteen gaan roepen dat ze niet als "sceptici" te boek willen staan?
quote:Op woensdag 26 december 2007 11:33 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Aan de andere kant komt de pro-kant met Leonardo DiCaprio aanzetten.
Hetgeen niets zegt over de schadelijkheid daarvan.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:32 schreef Monidique het volgende:
wat nog eens duidelijk maakt hoe immens en historisch ongekend de huidige toename van kooldioxide is.
Kijk deze zin is volgens mij de zin waar het in zijn geheel om zou moeten draaien Of het ipcc het nu wel of niet helemaal bij het rechte ind heeft. Een duurzame samenleving ontwikkelen die niet meer afhankelijk is van fossiele brandstoffen.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:25 schreef DS4 het volgende:
‘Recycling van dergelijke achterhaalde samenzweringstheorien leidt alleen maar af van de werkelijke uitdaging waar de maatschappij voor staat, en dat is: hoe zorgen we voor voldoende energie om de economische en sociale ontwikkeling te continueren zonder broreikasgassen uit te stoten
Het is niet schadelijk, het is slechts een verandering van de samenstelling van de atmosfeer, waardoor het klimaat verandert.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Hetgeen niets zegt over de schadelijkheid daarvan.
Als het IPCC schermt met 2000 wetenschappers is het WOW! Zijn er van die lijst mensen die blijken te twijfelen ze ze onbekende economen en weermannen.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:35 schreef Monidique het volgende:
door lijsten met onbekende economen en weermannen op te stellen.
Nee, dat is niet WOW!. Het IPCC gebruikt de wetenschappelijke literatuur van duizenden onderzoeken en wetenschappers en het wordt nagekeken door vele wetenschappers met relevante ervaring. Er is niets zwak aan. Als je wat kennis op zou doen van het klimaat, een beetje, en de wijze waarop de wetenschap door zogenaamde "sceptici" al jaren wordt aangevallen, dan zie je dat dit de zoveelste zwakke poging is om verwarring te zaaien. Dat kun je van te voren al weten. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor die 'Zwendel'-film: je weet dat het een "sceptische" documentaire is en je weet dus dat het een totale flop zal zijn, al voordat je het gezien hebt. En ja, dat bleek het ook. Ik wil geen petitie met daarop Kroonenberg en honderden andere weermannen en economen en de gebruikelijke "sceptici", die al dan niet bekend zijn met het feit dat ze op die lijst zijn gezet, ik wil wel eens wat wetenschappelijk werk zien. Is er nauwelijks. Vrijwel al het wetenschappelijk werk ondersteunt de wetenschappelijke theorie.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:41 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als het IPCC schermt met 2000 wetenschappers is het WOW! Zijn er van die lijst mensen die blijken te twijfelen ze ze onbekende economen en weermannen.
Zwak.
Daar ben ik het nog nooit mee oneens geweest.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:41 schreef Basp1 het volgende:
Kijk deze zin is volgens mij de zin waar het in zijn geheel om zou eten draaien Of het ipcc het nu wel of niet helemaal bij het rechte ind heeft. Een duurzame samenleving ontwikkelen die niet meer afhankelijk is van fossiele brandstoffen.
En dat volgt volgens jou uit "hoe immens en historisch ongekend de huidige toename van kooldioxide is"?quote:Op woensdag 26 december 2007 11:41 schreef Monidique het volgende:
Het is niet schadelijk, het is slechts een verandering van de samenstelling van de atmosfeer, waardoor het klimaat verandert.
quote:Op woensdag 26 december 2007 11:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
En dat volgt volgens jou uit "hoe immens en historisch ongekend de huidige toename van kooldioxide is"?
Het is net zo zwak en net zo sterk als "99% van de wetenschappers is het er meer eens".quote:Op woensdag 26 december 2007 11:43 schreef Monidique het volgende:
dan zie je dat dit de zoveelste zwakke poging is om verwarring te zaaien.
Als er geen maatregelen genoemen worden hoeveel % van onze samenleving zou zich dan wel verantwoordelijk voelen. Als voorbeeld neem ik het gezeur hoe slecht dieren in de bioindustrie behandeld worden, maar hoe weinig mensen kopen nu eigenlijk uit principe alleen maar biologisch vlees? Lang niet zoveel als de groep die het eigenlijk niet eens is met de bioindustrie.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:28 schreef Boze_Appel het volgende:
Dat zulke maatregelen aan iedereen opgelegd worden is juist het probleem. Op die manier worden alle producten allejezus veel duurder zonder dat de consument een bewuste keuze maakt voor een mileuvriendelijk product. Het is het standaard beslissen voor de burger zodat de burger dom blijft en niet hoeft na te denken over haar acties omdat de staat er toch wel op een manier belasting over gaat heffen oid. Voel jij je verantwoordelijk voor het netjes opruimen van verf als je al een extra verfopruimheffing moet betalen? Of voel jij je verantwoordelijk voor het vervuilen van de lucht als je al verplicht filters in je auto moet zetten?
Jij gelooft wel veel van de heilige markt. Als de overheden niet hadden aangedrongen op zwavel verwijdering uit brandstoffen hadden we nu nog steeds zure regen gehad.quote:We kunnen beter de markt laten investeren in nieuwe technologie. Apparaten, ongeacht de invloed van de overheid worden en zijn al veel en veel schoner dan 20-30 jaar geleden. Apparaten zullen alleen nog maar schoner worden en dat werden ze al voor die extra mileuheffingen. Weer een duidelijk voorbeeld van de markt die het al voor elkaar heeft en dan komt de overheid even langs om zich ermee te bemoeien om zo prima schone producten alleen maar belachelijk duur te maken en zichzelf te verreiken met onnodige heffingen.
Ja, ik geloof dat 99% van de mensen die denken dat MMGW theorie klopt dat gewoon "geloven" en nooit zich hebben verdiept.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:54 schreef Monidique het volgende:
""Believers"",. Kom op, geloof je die onzin zelf nou ook echt nog?
Ik snap dat ook niet, want ze zijn totaal niet sceptisch doordat elk tegengeluid klakkeloos wordt overgenomen in hun strijd tegen het versterkte broeikaseffect.quote:Op woensdag 26 december 2007 12:00 schreef DS4 het volgende:
Ik zie niet in waarom mensen die vragen stellen meteen "sceptici" genoemd moeten worden
http://www.leonardodicaprio.org/whatsimportant/globalwarning.htmquote:
Ja. Ik heb het gehoord. De theorie is wel op wat meer gebaseerd dat DiCaprio's film.quote:Op woensdag 26 december 2007 12:35 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
http://www.leonardodicaprio.org/whatsimportant/globalwarning.htm
Ook Leonardo heeft een film gemaakt.
Ja. Ik ben bevooroordeeld. Tegen "sceptici", niet tegen mensen die het niet helemaal begrijpen. Maar ik zou liever 'ervaring' gebruiken dan 'vooroordeel'.quote:Op woensdag 26 december 2007 12:00 schreef DS4 het volgende:
Dat toont aan hoe bevooroordeeld je bent.
Ja, heel gek. DS4 tegen Monidique: "Jouw verhaal kun je zo omdraaien en daarmee kun je weer stellen dat de "believers" hun politieke belangen hebben en daarom wel "believers" zullen zijn." HenriOsewoudt tegen Monidique: "Wat vind je van het voorstel van Ross McKitrick? (...) Een MMGW-believer kan daar toch geen enkel probleem mee hebben aangezien hij zijn eigen voorspellingen niet zou geloven als hij niet met dit plan zou instemmen." DS4 tegen Monidique: "Jij bent nu eenmaal een "believer"". DS4 tegen Monidique: "Jij kan nu wel keer op keer volhouden dat het totaal niets zegt, maar als je dat gelooft, dan ben je zonder meer de "believer" met de oogkleppen op." DS4 tegen Monidique: "Alleen zie je dat "believers" heel snel in de "het is al bewezen, want er is consensus"-modus schieten."quote:Je voelt jezelf kennelijk zelfs aangesproken.
Je hebt helemaal gelijk. Het is OF zwart OF wit...quote:Op woensdag 26 december 2007 12:21 schreef Sidekick het volgende:
Ik snap dat ook niet, want ze zijn totaal niet sceptisch doordat elk tegengeluid klakkeloos wordt overgenomen in hun strijd tegen het versterkte broeikaseffect.
Nee, dan zou je tegen jezelf zijn... Het aantal keer dat jij ineens aan mij moest vragen waar ik het over had als ik een beetje de diepte in ging staat mij nog bij.quote:Op woensdag 26 december 2007 12:58 schreef Monidique het volgende:
niet tegen mensen die het niet helemaal begrijpen
Feit is dat je reageerde terwijl ik heel duidelijk in zijn algemeenheid sprak. Maar goed, jij behoort m.i. zonder meer tot de "believers". Als ik nl. iets aanroer wat voor jou nieuw is ga je niet op onderzoek uit, maar ge je er tegenin.quote:En ik voel me dan kennelijk zelfs nog aangesproken ook!
Nou geef eens wat voorbeelden zou ik zeggen.quote:Op woensdag 26 december 2007 11:30 schreef DS4 het volgende:
Misschien moet je eens lezen wat de MMGW figuren allemaal aan onzin hebben uitgekraamd rondom dit plaatje.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |