Juist, maar of dat door de mensheid komt of door de natuurlijke elementen, daar ben ik nog niet over uit.quote:Op maandag 10 december 2007 20:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
1. Het probleem is er. Klaar.
Ik heb de DVD in de kast staan, ooit gekregen, maar ik heb hem nooit bekeken.quote:2. Al Gore kaart dit probleem, misschien op een beetje poppulistische wijze, maar wel heel effectief aan
270 deeltjes per miljoen.quote:Op maandag 10 december 2007 22:21 schreef Mr_Memory het volgende:
Een andere vraag is, wat was de Co2 waarden, zeg maar, zo'n 300 a 200 jaar geleden?
Niemand weet het.
Volgens mij zijn het de mensen die nog geen "kant" gekozen hebben, die vooral een gezonde dosis scepsis tonen. Die staan nog open voor meer zaken en zijn nog niet gestopt met denken....quote:Op maandag 10 december 2007 22:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
As a matter of fact, ik dat dat er meer "hoop en vertrouwen" te vinden is bij degenen die de wetenschappelijke consensus, uhm, steunen en er iets aan willen doen, dan bij de zogenaamde "sceptici". Waar de 'supporters' zeggen dat de mensheid in staat is iets te veranderen, dat er iets aan gedaan kan worden, waar zij komen met oplossingen, daar tegenover staan de zogenaamde "sceptici" die, als ze niet de vingers in de oren hebben, hoogstens oproepen tot passieve aanpassing.
Dus inderdaad, er is niets mis met scepsis, zoals er ook niets mis is met "hoop en vertrouwen in de mensheid", maar het zou mooi zijn als dat niet alleen van één kant kwam, dat anderen, behalve die Scandinaviër, ook meedenken.
Kijk, ik haalde onze vrienden de creationisten erbij, omdat die de evolutietheorie ook herhaaldelijk blijven aanvallen, met de argumentatie 'het is maar een theorie '(ja, hallo, de zwaartekracht is ook maar 'een theorie') Ze zullen evolutie pas accepteren als de evolutietheorie blijkt te voldoen aan een eis waar geen enkele andere theorie aan kan en hoeft te voldoen. De evolutietheorie moet per sé een 'feit' zijn.quote:Op maandag 10 december 2007 22:10 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
De evolutietheorie is ook GEEN feit, een ander punt waar creationisten graag me komen aandragen, en ze hebben helemaal gelijk natuurlijk.
Waarom zou iemand die tot een zekere conclusie is gekomen niet meer nadenken,quote:Op maandag 10 december 2007 22:25 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Volgens mij zijn het de mensen die nog geen "kant" gekozen hebben, die vooral een gezonde dosis scepsis tonen. Die staan nog open voor meer zaken en zijn nog niet gestopt met denken....
Ik weiger ook de evolutie-theorie voor 100% te accepteren hoor, simpelweg omdat er daarin nog onduidelijkheden zijn. Dat maakt mij echter natuurlijk geen creationist, want die theorie is compleet onzinnig. Evolutie-theorie is voor mij wel het meest aannemelijk, dus wil ik dat best accepteren als waarschijnlijk.quote:Op maandag 10 december 2007 22:26 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Kijk, ik haalde onze vrienden de creationisten erbij, omdat die de evolutietheorie ook herhaaldelijk blijven aanvallen, met de argumentatie 'het is maar een theorie '(ja, hallo, de zwaartekracht is ook maar 'een theorie') Ze zullen evolutie pas accepteren als de evolutietheorie blijkt te voldoen aan een eis waar geen enkele andere theorie aan kan en hoeft te voldoen. De evolutietheorie moet per sé een 'feit' zijn.
Waarom doen ze dat: Ze hebben er waarschijnlijk een een of ander belang bij. Ze vinden de wereld kennelijk maar leeg als God zelf de beestjes en plantjes niet bijelkaar gekleid heeft.
Hetzelfde smaakje proef ik bij mensen die de klimaatverandering met een overdosis aan scepsis benaderen.
Ik sta in ieder geval nog op een serieuze en respectvolle manier open voor mensen die het niet met mij eens zijn. Ik weet dat mijn mening een mening is, geen feit.quote:Op maandag 10 december 2007 22:26 schreef Monidique het volgende:
[..]
Waarom zou iemand die tot een zekere conclusie is gekomen niet meer nadenken,. Denk jij niet meer na nu je vindt dat je wapens zou moeten mogen dragen?
Natuurlijk., dat weiger ik ook. Niets is een feit.quote:Op maandag 10 december 2007 22:35 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik weiger ook de evolutie-theorie voor 100% te accepteren hoor, simpelweg omdat er daarin nog onduidelijkheden zijn. Dat maakt mij echter natuurlijk geen creationist, want die theorie is compleet onzinnig. Evolutie-theorie is voor mij wel het meest aannemelijk, dus wil ik dat best accepteren als waarschijnlijk.
Heb je trouwens wel eens Darwin's On the Originig of Species gelezen? Daar is ook weinig wetenschappelijks aan, en 150 jaar later is de wetenschap nog steeds vragen aan het beantwoorden.
Bij het klimaatprobleem zijn nog veel meer onduidelijkheden, tel daarbij op de enorme politieke en economische belangen die er spelen, en dan vind ik sceptisch zijn over de consensus helemaal zo gek nog niet. Wederom maakt dat mij natuurlijk geen ontkenner van de consensus, ik weiger hem echter te accepteren als vaststaand feit.
Ik ben een wetenschapper en ik verbaas me over de manier waarop klimaatwetenschap wordt bedreven. Het is vaak echt slecht onderzoek. En dat wordt dan in Nature of Science gepubliceerd. Een blamage!quote:Op maandag 10 december 2007 23:24 schreef zwemmerseczeem het volgende:
De wetenschappelijke consensus is ander behoorlijk groot. Maar ach, dat zijn maar wetenschappers, die weten ook niet alles, hé? Als je een beetje met je gezond verstand nadenkt zie je dat dat helemaal niet kan, de mens is veel te nietig om de aarde te verietigen. Wat een inzicht, ik zal gauw de IPCC eens mailen, met dat inzicht. Ze zullen mij dankbaar zijn, want met mijn gewone boerenverstand kan ik dingen bedenken waar een wetenschapper nooit op zou komen.
Yep, vooruitgang. Never nooit achteruitgang.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:32 schreef sneakypete het volgende:
om de schijn op te houden?
zonde afkopen?
maarja als je erkent dat er op zich iets gedaan kan worden wat is jouw voorstel?
Ik pleit ervoor om te streven naar innovatie.
vooruitgang ipv (wat de hippies willen) achteruitgang.
Het is gewoon oorlogsretoriek: Je jaagt de bevolking angst aan (Pas op! Moslims! of Pas op! CO2) dan kan je ze sturen en belasting heffen en net doen of je voor het plebs zorgt. Ondertussen kan je met een "schoon" geweten met het vliegtuig de halve wereld rond om met je vrienden te genieten van aromatische koolwaterstoffen. .quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:29 schreef Lyrebird het volgende:
Dus waarom gaat Australie het Kyoto protocol ondertekenen? Zijn ze daar helemaal van de pot gerukt? En waarom hebben landen Kyoto ondertekent, terwijl ze niet de intentie hebben om de CO2 uitstoot met ook maar een procent terug te dringen?
erg genoeg denk ik zelf dat veel mensen juist serieus denken dat ze 'goed' bezig zijn.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:41 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is gewoon oorlogsretoriek: Je jaagt de bevolking angst aan (Pas op! Moslims! of Pas op! CO2) dan kan je ze sturen en belasting heffen en net doen of je voor het plebs zorgt. Ondertussen kan je met een "schoon" geweten met het vliegtuig de halve wereld rond om met je vrienden te genieten van aromatische koolwaterstoffen. .
Als het geld kost moet dat toch aan iemand betaald worden, of niet?quote:Op zondag 9 december 2007 22:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Volgens mij kost Kyoto alleen maar geld.
ja maar het verdient zich niet terug omdat het opgaat aan zinloze projecten.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:46 schreef Seneca het volgende:
[..]
Als het geld kost moet dat toch aan iemand betaald worden, of niet?
Door jou en mij.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:46 schreef Seneca het volgende:
[..]
Als het geld kost moet dat toch aan iemand betaald worden, of niet?
Het punt is dat dat geld ergens heen gaat, en dat er dus IEMAND geld aan verdientquote:
Snap ik, maar waarom is dat belangrijk?quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:53 schreef Seneca het volgende:
[..]
Het punt is dat dat geld ergens heen gaat, en dat er dus IEMAND geld aan verdient
Nou, omdat dat waarschijnlijk de reden is dat men er toch op blijft doorhameren.quote:Op dinsdag 11 december 2007 01:01 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Snap ik, maar waarom is dat belangrijk?
quote:Op maandag 10 december 2007 01:10 schreef Monidique het volgende:
De uitstoot van kooldioxide zorgt voor een verwarming van de aarde, met alle gevolgen van dien, dat is gewoon een feit.
quote:Op maandag 10 december 2007 20:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
1. Het probleem is er. Klaar.
Gelovigen zijn de ergste die er zijn.quote:Op dinsdag 11 december 2007 00:46 schreef sneakypete het volgende:
[..]
erg genoeg denk ik zelf dat veel mensen juist serieus denken dat ze 'goed' bezig zijn.
De exacte atmosferische CO2 concentratie 200 à 300 jaar geleden ken ik niet, maar die is af te leiden uit b.v. de calibratie van radiometrische C14 datering.quote:
HOERA!!!! Er zijn oplossingen! Was mij ontgaan. Vertel eens even...quote:Op maandag 10 december 2007 22:20 schreef Monidique het volgende:
waar zij komen met oplossingen
Niet liegen. Het is een theorie.quote:Op maandag 10 december 2007 01:10 schreef Monidique het volgende:
De uitstoot van kooldioxide zorgt voor een verwarming van de aarde, met alle gevolgen van dien, dat is gewoon een feit.
Nee hoor. Dat CO2 een van de broeikasgassen is, dat is gewoon een observatie. Het idee dat de mens met haar CO2 uitstoot een significante bijdrage levert aan de opwarming van de aarde is inderdaad een theorie.quote:
Als je het goed leest en met name het deel "met alle gevolgen van dien", dan begrijp je dat Monidique het had over MMGW. En dat is dus een theorie.quote:Op dinsdag 11 december 2007 11:32 schreef Monolith het volgende:
Nee hoor. Dat CO2 een van de broeikasgassen is, dat is gewoon een observatie. Het idee dat de mens met haar CO2 uitstoot een significante bijdrage levert aan de opwarming van de aarde is inderdaad een theorie.
De vraag is natuurlijk of je miljarden moet steken in de terugdringing van CO2 uitstoot door de mens als blijkt dat deze maar voor 1% van de totale uitstoot verantwoordelijk is.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:29 schreef Monidique het volgende:
Zoals evolutie en zwaartekracht, je hebt gelijk. Maar uit logica volgt ook dat als CO2 een broeikasgas is, wat het is, en de mensheid dat uitstoot, wat het doet, dat de aarde dus opwarmt als gevolg van menselijk handelen.
Eh, als dat de enige factoren zijn wel.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:29 schreef Monidique het volgende:
Zoals evolutie en zwaartekracht, je hebt gelijk. Maar uit logica volgt ook dat als CO2 een broeikasgas is, wat het is, en de mensheid dat uitstoot, wat het doet, dat de aarde dus opwarmt als gevolg van menselijk handelen.
Jaja, het is ietwat simpel. Maar dat is de logica. Neem de andere factoren en je belandt bij de huidige kennis.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:31 schreef speknek het volgende:
[..]
Eh, als dat de enige factoren zijn wel.
De discussie zou inderdaad moeten gaan over of er wat gedaan moet worden tegen de uitstoot, als hoe en als niet wat dan.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:30 schreef Seneca het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of je miljarden moet steken in de terugdringing van CO2 uitstoot door de mens als blijkt dat deze maar voor 1% van de totale uitstoot verantwoordelijk is.
Wat is er zwak aan? Jij zegt dat niemand het weet, maar dat is dus wel zo. Tenzij je het wilt hebben over de wetenschap van het weten, maar daar doe ik dan niet aan mee.quote:
Ja eens, alhoewel je natuurlijk bij de vraag of en hoe er wat aan gedaan moet worden, je toch wel moet weten in welke mate we bijdragen.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:32 schreef Monidique het volgende:
De discussie zou inderdaad moeten gaan over of er wat gedaan moet worden tegen de uitstoot, als hoe en als niet wat dan.
Dat is waar:quote:Op maandag 10 december 2007 22:35 schreef Evil_Jur het volgende:
tel daarbij op de enorme politieke en economische belangen die er spelen
http://oversight.house.gov/documents/20071210101633.pdfquote:For the past 16 months, the House Oversight and Government Reform Committee has
been investigating allegations of political interference with government climate change
science under the Bush Administration. During the course of this investigation, the
Committee obtained over 27,000 pages of documents from the White House Council on
Environmental Quality (CEQ) and the Commerce Department, held two investigative
hearings, and deposed or interviewed key officials. Much of the information made
available to the Committee has never been publicly disclosed.
This report presents the findings of the Committee’s investigation. The evidence before
the Committee leads to one inescapable conclusion: the Bush Administration has
engaged in a systematic effort to manipulate climate change science and mislead
policymakers and the public about the dangers of global warming.
In 1998, the American Petroleum Institute developed an internal “Communications
Action Plan” that stated: “Victory will be achieved when … average citizens
‘understand’ uncertainties in climate science … [and] recognition of uncertainties
becomes part of the ‘conventional wisdom.’” The Bush Administration has acted as if
the oil industry’s communications plan were its mission statement. White House officials
and political appointees in the agencies censored congressional testimony on the causes
and impacts of global warming, controlled media access to government climate scientists,
and edited federal scientific reports to inject unwarranted uncertainty into discussions of
climate change and to minimize the threat to the environment and the economy.
Als je zwaartekracht gaat vergelijken met MMGW als zijnde beiden "theorieën", dan ben je niet helemaal goed bij je hoofd, of probeer je te Goren.quote:Op dinsdag 11 december 2007 12:29 schreef Monidique het volgende:
Zoals evolutie en zwaartekracht, je hebt gelijk.
Het is maar goed dat de aarde wordt opgewarmd, want anders zou het verdomd koud zijn. Het is alleen dat wat je nu zegt niet een probleem, maar een zegen is.quote:Maar uit logica volgt ook dat als CO2 een broeikasgas is, wat het is, en de mensheid dat uitstoot, wat het doet, dat de aarde dus opwarmt als gevolg van menselijk handelen.
We hebben een nieuw werkwoord, dames en heren!quote:Op dinsdag 11 december 2007 13:11 schreef DS4 het volgende:
Als je zwaartekracht gaat vergelijken met MMGW als zijnde beiden "theorieën", dan ben je niet helemaal goed bij je hoofd, of probeer je te Goren.
Ten eerste hoeven wij dat niet, omdat de politiek veel te bang is om stemmen kwijt te raken. Echt vervelende maatregelen zullen dus ook nooit komen (ziedaar de achilleshiel van de democratie).quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:21 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Ik heb altijd een beetje het idee dat alle mensen superkritisch hieraan lopen te twijfelen omdat, als de opwarmings-hypothese zou blijken te kloppen, er wellicht uit volgt dat wij onze levenssstijl zouden moeten aanpassen. En da's niet leuk.
Het ligt er denk ik meer aan dat mensen als jij de theorie m.b.t. gravitatiekrachten niet kunnen onderscheiden van de observatie dat b.v. objecten op aarde indien de wrijving even wordt genegeerd met een versnelling van ongeveer 9.81 m/s2 richting de aarde bewegen. De theorie omtrent de zwaartekracht is nu juist een van de kernproblemen in de moderne fysica aangezien men nog niet echt goed in staat is om het concept te verenigen met de sterke en zwakke interactie, de elektromagnetische kracht en de algemene relativiteit.quote:Op dinsdag 11 december 2007 13:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je zwaartekracht gaat vergelijken met MMGW als zijnde beiden "theorieën", dan ben je niet helemaal goed bij je hoofd, of probeer je te Goren.
Leuk. Maar als je dit neer zet, heb jij dan ook niet zoiets van... appels... peren?quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:34 schreef Monolith het volgende:
Het ligt er denk ik meer aan dat mensen als jij de theorie m.b.t. gravitatiekrachten niet kunnen onderscheiden van de observatie dat b.v. objecten op aarde indien de wrijving even wordt genegeerd met een versnelling van ongeveer 9.81 m/s2 richting de aarde bewegen. De theorie omtrent de zwaartekracht is nu juist een van de kernproblemen in de moderne fysica aangezien men nog niet echt goed in staat is om het concept te verenigen met de sterke en zwakke interactie, de elektromagnetische kracht en de algemene relativiteit.
Zeker is kritisch zijn nooit verkeerd! Maar ik heb het idee dat de mensen extra kritisch zijn op het moment dat de boodschap hen niet bevalt.quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:34 schreef DS4 het volgende:
Ten vierde is kritisch zijn nooit verkeerd. Zeker niet als een groep je iets door de strot wenst te duwen met "het is echt zo, zeur nou niet zo". Als je een goed verhaal hebt hoef je niet zonodig te liegen en bedriegen om het te laten plakken.
Enz. enz.
Dat is natuurlijk wel zo. Maar er is verdacht weinig discussie over de vraag of energie in de toekomst duurder gaat worden en/of alternatieve brandstoffen gewenst zijn...quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:02 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Zeker is kritisch zijn nooit verkeerd! Maar ik heb het idee dat de mensen extra kritisch zijn op het moment dat de boodschap hen niet bevalt.
Dat is niet een echt "vervelende maatregel". Dat is gewoon een belastingheffing onder het mom van milieu die zeer waarschijnlijk zal worden gespendeerd aan zaken die niets met het milieu te maken hebben.quote:(hoevel, die extra vliegbelasting??)
Geef iedereen op de hele wereld een persoonsgebonden co2 budget, wat men weer kan verhandelen. Wat gaan de mensen in de 3e wereld opeens rijk worden. En dan zal het sprookje dat globalisering heet opeens als een nachkaars uit gaan.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:14 schreef DS4 het volgende:
Nee, echt vervelend wordt het als je echt gedwongen wordt om anders te leven. B.v. geen autorijden meer in het weekend. Maximaal één vliegreis per 5 jaar. Maximum stroomverbruik per woning. Dat soort dingen. Maar goed, dat zal dus niet gebeuren, althans niet in die mate dat mensen gaan stemmen op de personen die beloven dat ze die maatregelen niet gaan nemen.
Dat lijkt me dan ook niet bepaald een complex wetenschappelijk vraagstuk. Eerder een economisch vraagstuk en bovendien vrij simpel aangezien we niet echt aan de lopende band grote nieuwe voorraden olie e.d. ontdekken en de vraag behoorlijk stijgt, met name in opkomende landen. Bovendien is het verbruik van fossiele brandstoffen in ontwikkelingslanden echt maar een fractie van het verbruik in ontwikkelde landen, dus het gevolg van ontwikkeling in die landen is ook vrij voor de hand liggend.quote:Op dinsdag 11 december 2007 15:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk wel zo. Maar er is verdacht weinig discussie over de vraag of energie in de toekomst duurder gaat worden en/of alternatieve brandstoffen gewenst zijn...
Het gaat inderdaad niet gebeuren en bovendien zijn dat allemaal symboolmaatregelen die echt geen zoden aan de dijk gaan zetten.quote:[..]
Dat is niet een echt "vervelende maatregel". Dat is gewoon een belastingheffing onder het mom van milieu die zeer waarschijnlijk zal worden gespendeerd aan zaken die niets met het milieu te maken hebben.
Nee, echt vervelend wordt het als je echt gedwongen wordt om anders te leven. B.v. geen autorijden meer in het weekend. Maximaal één vliegreis per 5 jaar. Maximum stroomverbruik per woning. Dat soort dingen. Maar goed, dat zal dus niet gebeuren, althans niet in die mate dat mensen gaan stemmen op de personen die beloven dat ze die maatregelen niet gaan nemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |