quote:Op woensdag 26 september 2007 14:51 schreef Gauge het volgende:
Bipolair hier, nu heb ik zo een mooie geaggiteerde depressie. Ik word nu wel eventjes AAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.
Serieus. Ik wil het liefste mijn hoofd tegen de muur slaan maar ik heb beloofd van niet aan de psych...quote:Op woensdag 26 september 2007 14:52 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
is dat serieus
![]()
Ja, die verschillende soorten, vooral geaggiteerde, vond ik ook wat![]()
Maarja, hij stond erbij.
Niet doen ! Doet alleen maar pijn !quote:Op woensdag 26 september 2007 14:57 schreef Gauge het volgende:
Serieus. Ik wil het liefste mijn hoofd tegen de muur slaan maar ik heb beloofd van niet aan de psych...
Knuffel is altijd mooi!quote:Op woensdag 26 september 2007 14:55 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Knuffel !
Uitleg ?
Ik ben volgens mij een slechte ts![]()
Niet doen !quote:Op woensdag 26 september 2007 15:06 schreef Gauge het volgende:
Hoe ga je met die agitatie om?! Dit voelt echt vreselijk, bij een ernstige depressie lijkt zelfmoord aanlokkelijk maar met die agitatie erbij zeker!
Lijstje is verre van compleet ben ik bang. Ik kan in ieder geval mezelf hier niet terug vinden.quote:Op woensdag 26 september 2007 14:39 schreef sweetgirly het volgende:Geremde depressie Depressie met vitale kenmerken
etc.
Idd Gauge, geagiteerde depressie is echt vervelend, maar het betekend nog echt niet het einde van de wereld.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:06 schreef Gauge het volgende:
Hoe ga je met die agitatie om?! Dit voelt echt vreselijk, bij een ernstige depressie lijkt zelfmoord aanlokkelijk maar met die agitatie erbij zeker!
Me neither, de mijne staat er ook niet tussenquote:Op woensdag 26 september 2007 15:11 schreef Jolly_Reaper het volgende:
[..]
Lijstje is verre van compleet ben ik bang. Ik kan in ieder geval mezelf hier niet terug vinden.
Mwa, ben de naam kwijt, maar dat zit wel goed.quote:Op woensdag 26 september 2007 17:36 schreef sweetgirly het volgende:
Als er dingen missen, roep het maar, zet ik het er even bij..
Ik heb zelf last van een depressie met recidiverend karakter, dat is eentje die telkens terug blijft komen (chronische depressie). De enige remedie is medicijnen blijven slikken en een zo regelmatig mogelijk leven lijden. Tofquote:Op woensdag 26 september 2007 17:36 schreef sweetgirly het volgende:
Als er dingen missen, roep het maar, zet ik het er even bij..
Wens het ook niemand toe, maar ik ben blij dat ik het heb meegemaakt.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:15 schreef kreuk050 het volgende:
Wou alleen ff zeggen dat depressie geflipt klinkt, hoop het niet te worden.
ywquote:
Bij mij werkt dat juist totaal niet.quote:Op donderdag 27 september 2007 15:59 schreef Dromenvanger het volgende:
Af en toe iets kopen kan ook helpen
Heb net een notebook gekocht en daar gaat de depressie toch wel ff van liggen
Dit was dan geen impuls-aankoop omdat ik het al langer wilde aanschaffen. Alsnog doet het goed om iets te kopen als het banksaldo het toelaat. Vervanging van geestelijke schade door materiele toevoeging, en dan is het zeker ook een nuttig product te noemen.quote:Op donderdag 27 september 2007 16:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Bij mij werkt dat juist totaal niet.
Dan kom ik thuis van een middagje 'impuls-shoppen', zit ik op de bank, kijk ik om me heen... overal nieuwe dingen, nieuwe schoenen, nieuwe kleren... en ikzelf ben nog altijd net zo leeg als m'n bankrekening.
Helaas is continue depressief voelen nou net iets wat verdomd weinig bij depressies voorkomt. Zelfs in mijn donkerste dagen, kon ik nog huilen van de lach.quote:Op donderdag 27 september 2007 15:59 schreef Dromenvanger het volgende:
Af en toe iets kopen kan ook helpen
Heb net een notebook gekocht en daar gaat de depressie toch wel ff van liggen
Das fijnquote:Op woensdag 26 september 2007 15:01 schreef Nijna het volgende:
Een tvp-tje. Niet depressief op t moment, gelukkig.
Zelfs mn medicatie gehalveerd in afwachting van mn bevalling en toch wel een beetje in afwachting van hoe het straks gaat allemaal...
Sinds mn zwangerschap voel ik me stabieler dan ik in lange tijd geweest ben, hopelijk blijft dat ook zo als die kleine er straks is... we wachten af!
Ik had van de week kadootjes gekocht, en had vandaag, want was toch toevallig in de stad, zoiets van..weet je wat..ik ga kadootjes voor MEZELF kopen ! De wierook die ik oa kadoo had gedaan en ik zo lekker vond ruiken, heb ik voor mezelf gekocht, lotus goud.. zalig ! Plus nog een paar erg leuke wierookhoudertjes (alsof ik die niet al hadquote:Op donderdag 27 september 2007 15:59 schreef Dromenvanger het volgende:
Af en toe iets kopen kan ook helpen![]()
Hehe, veel plezier ermee !quote:Heb net een notebook gekocht en daar gaat de depressie toch wel ff van liggen
Daar was ik mee gestopt toen ik ook voor de eerste keer probeerde te stoppen met mn AD. Dat stoppen met de AD was niet zo'n succes dus die is weer opgehoogd, maar de pil ben ik toen niet weer gaan slikken met in het achterhoofd dat we waarschijnlijk toch wilden proberen zwanger te gaan worden.quote:Op vrijdag 28 september 2007 20:05 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Das fijn![]()
En succes!
Was je daarvoor eigenlijk aan de pil ?
Ah ok. Ja, dat klinkt wel logisch allemaal.quote:Op vrijdag 28 september 2007 21:04 schreef Nijna het volgende:
Daar was ik mee gestopt toen ik ook voor de eerste keer probeerde te stoppen met mn AD. Dat stoppen met de AD was niet zo'n succes dus die is weer opgehoogd, maar de pil ben ik toen niet weer gaan slikken met in het achterhoofd dat we waarschijnlijk toch wilden proberen zwanger te gaan worden.
Voordat we echt zover waren dat we zoiets hadden van: ja we gaan ervoor (het duurde even voor ik weer beter in mn vel zat) waren we toch zo alweer wat maanden verder en toen ging het heel snel.
Gebrek aan slaap, belangrijk idd. Gebrek aan hormonenquote:Vandaag even een dipdag, maar dat zal ook wel een combi zijn van gebrek aan slaap en hormonen...
Hehe ja. En nog niet, zodrekkies, even wat opruimen, wierook aan (lotus goud dus en lavendel goud heb ik ook nog, schijnt ook nog, al was het vrij impulsief, goed te zijn tegen.. of staat 'neemt zorgen weg'). Heb ook nog zwitsal bodylotion gekocht, en twee leuke, schattige plantjesquote:Lekker, jezelf verwennen met kadootjes. Dus je zit nu te genieten van die heerlijke geur?
Nee je zegt niks stoms. Ik typte het stom... Het moest een gebrek aan slaap en een lijf vol hormonen zijnquote:Op vrijdag 28 september 2007 21:28 schreef sweetgirly het volgende:
Gebrek aan slaap, belangrijk idd. Gebrek aan hormonen, ik dacht altijd dat zwangere vrouwen juist een teveel aan hormonen hadden of zeg/vraag ik nu iets stoms
![]()
Geniet van je feestje, zwitsal bodylotion is heerlijk!quote:Hehe ja. En nog niet, zodrekkies, even wat opruimen, wierook aan (lotus goud dus en lavendel goud heb ik ook nog, schijnt ook nog, al was het vrij impulsief, goed te zijn tegen.. of staat 'neemt zorgen weg'). Heb ook nog zwitsal bodylotion gekocht, en twee leuke, schattige plantjes. Ik maak er een feestje van zo
![]()
![]()
Toen ik voor de eerste keer met mijn depressie, errr, in aanraking kwam denk ik niet dat die maatregelen afdoende zouden zijn geweest.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:08 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Niet doen !
Diep ademhalen, ga even wat anders doen, neem een valeriaan desnoods om wat tot rust te komen. In noodgeval, bel even iemand op, ofzo. En anders spam je dit topic maar vol![]()
Dat heb ik idd zo afgesproken met de huisarts. Hij zei ook dat er in zijn praktijk meer mensen waren die het zo deden.quote:Op zaterdag 29 september 2007 19:58 schreef Burdie het volgende:
Oh, heb je daar afspraken over gemaakt met de huisarts? Mijn psychiater stelde dit ook voor als optie voor de toekomst, maar nu ik ook anti-psychotica erbij slik, weet ik niet wat dat precies voor het totaalplaatje betekent.
En als ik nog één keer een terugval krijg hierna, mag ik niet eens meer stoppen met medicijnen, omdat het risico op terugvallen te groot is.
Dank je, ik denk (en hoop ook) dat het idd gewoon hormonen en het wachten zijn. We zullen zien.quote:Op zaterdag 29 september 2007 19:37 schreef Luchtbel het volgende:
Nijna, ik lees met je mee. Ik hoop voor je dat die laatste dagen echt gewoon door zwanger zijn en wachten komen. Succes met alles! En ik duim voor je dat het goed blijft gaan.
Misschien een idee om er wat over te lezen op internet. Er zijn ook sites met tips voor partners van mensen die depressief zijn, waar een hoop tips op staan.quote:Op zondag 30 september 2007 13:14 schreef nicoo het volgende:
ik heb een depressieve vriendin, hoe kan ik haar het beste helpen ??
Begrip tonen, geduld hebben en liefde geven.quote:Op zondag 30 september 2007 13:14 schreef nicoo het volgende:
ze is niet m'n vriendin maar gewoon een goede vriendinquote:Op zondag 30 september 2007 13:53 schreef Burdie het volgende:
[..]
Misschien een idee om er wat over te lezen op internet. Er zijn ook sites met tips voor partners van mensen die depressief zijn, waar een hoop tips op staan.
In elk geval is het belangrijk om zelf duidelijk je grenzen aan te geven van wat je wel en niet voor haar kan doen. Zodat de relatie in balans blijft, en jij niet een soort 'hulpverlener' voor haar gaat worden.
Bedenk ook dat het háár probleem is, en jij het niet voor haar kunt oplossen. Je kunt d'r natuurlijk wel steunen, zolang ze maar niet afhankelijk van je gaat worden.
Succes!
Heb nooit gezegd dat ik continue depressief ben, het is niet zoals ik verwacht dat het is maar het is bij lange na niet zoals een paar jaar geleden toen ik geestelijk dood was te noemen. Ik lig niet meer de hele dag half in coma op de bank, ik lig alleen 's avonds op de bank bij het kijken van films en ik lig ook niet meer zolang in bed.quote:Op donderdag 27 september 2007 23:58 schreef Inekris het volgende:
[..]
Helaas is continue depressief voelen nou net iets wat verdomd weinig bij depressies voorkomt. Zelfs in mijn donkerste dagen, kon ik nog huilen van de lach.
Ben trouwens helemaal niet blij dat ik depressief was/ben/blijf. Het verrijkt je leven, zeker, maar het kost ook wat, soms zelfs bijna datzelfde leven. Hoewel de medicatie wel goed helpt overigens, Triptyzol, 150 mg dagelijks.
Ik wist ook even niet hoe te reagerenquote:Op zaterdag 29 september 2007 19:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Toen ik voor de eerste keer met mijn depressie, errr, in aanraking kwam denk ik niet dat die maatregelen afdoende zouden zijn geweest.
Jee grrrrr.. vervelend of kl*te.quote:Ik zat eigenlijk praktisch 24 uur per dag in doodsangst met een hartslag van rond de 200. En dat was dan als ik stil op de bank lag.![]()
Dat waren nog eens tijden.
Moeilijk he ?!quote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:08 schreef Dromenvanger het volgende:
Bezig zijn werkt dan hier goed nogmaals maar dat is standaard-praat, een hele dag intensief bezig zijn laat de zorgen vergeten. En dan word ik de dag erna ook beter wakker. Wie weet is bezig blijven het enige dat werkt tegen depressie, geen zin hebben en maar zin maken?
quote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:08 schreef Dromenvanger het volgende:
Bezig zijn werkt dan hier goed nogmaals maar dat is standaard-praat, een hele dag intensief bezig zijn laat de zorgen vergeten. En dan word ik de dag erna ook beter wakker. Wie weet is bezig blijven het enige dat werkt tegen depressie, geen zin hebben en maar zin maken?
quote:Op woensdag 26 september 2007 14:55 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Knuffel !
Uitleg ?
Ik ben volgens mij een slechte ts![]()
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:49 schreef Shitonya het volgende:
Bezig zijn is geen oplossing, het kan enkel tijdelijke verdringing zijn. Zodra je afgeleid bent of stopt met "bezig" zijn, of geen zin meer hebt, dan komt de somberheid zo weer opzetten.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 23:13 schreef Shitonya het volgende:
Omdat je depressie in verschillende maten en soorten hebt plus dat elk mens depressie anders ervaart. Zo kun je bezig blijven.. desalnietemin had ik gewoon over het algemeen gelijk.
Stukken beter, ik moet er niet aan denken dat ik in die staat de afgelopen 12 jaar had doorgebracht. Sterker nog, ik denk dat ik dan die 12 jaar niet vol had gemaaktquote:Op woensdag 3 oktober 2007 22:22 schreef sweetgirly het volgende:
Hopelijk gaat het wat beter inmiddels of gaat het wat beter worden !
Mwah, ik denk dat het als afleiding altijd wel helpt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 23:35 schreef Shitonya het volgende:
Neen, een mens kan niet continu bezig zijn. Bezig zijn helpt niet altijd en altijd tijdelijk.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 23:35 schreef Shitonya het volgende:
Neen, een mens kan niet continu bezig zijn. Bezig zijn helpt niet altijd en altijd tijdelijk.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Stukken beter, ik moet er niet aan denken dat ik in die staat de afgelopen 12 jaar had doorgebracht. Sterker nog, ik denk dat ik dan die 12 jaar niet vol had gemaakt.
Nou..maar thanx..vind het niet zo en check.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:43 schreef Inekris het volgende:
Nee hoor, je bent een grootse TS, ik doe het je niet na
PS: vitale depressie is er ook nog een.
Je bent gek dat je zo'n lange post gaat zitten typen..quote:Op zondag 7 oktober 2007 14:54 schreef Inekris het volgende:
Omdat een ?wellus/nietus? discussie niet zinvol is, en ik daar ook helemaal zin in heb, deze lange post. De vraag uit de TT -hoe ga je ermee om- neem ik dan ook maar even letterlijk, dus gaat het over hoe ik ermee omga en omging. Dan hou ik het ook nog on topic, dus de oorzaak van de depressie laat ik gewoon weg.
Ontkennen
Al heel lang ben ik depressief, in ieder geval sinds de vroege pubertijd. Pubers hebben wel een voordeel qua depressie, het wordt gezien als een deel van de levensfase. Alle pubers voelen zich zo, dus het is helemaal niet bijzonder zoals ik mij voel, toch? Zelfs toen ik behoorlijk afwijkend gedrag ging vertonen, heeft het puberexcuus mij op dat moment goed geholpen. Een huisarts die het puberexcuus ook gebruikt, helpt dan.
Een serieuze zelfmoord poging verandert niets aan mijn ontkennen van het hebben van een probleem. Wel maakt dat dat mensen in mijn omgeving, vrienden en ouders van vrienden, zich nu serieus zorgen gaan maken, en mij proberen te duwen naar hulpverlening. Maar als je 16 bent, hoor je als puber gewoon een poging gedaan te hebben, dus hulpverlening gaat nergens over. Daarbij was er hele goede aanleiding voor de eerste poging, dat moest iedereen ook wel toegeven, dus eigenlijk kon ik volhouden dat er niets bijzonders aan de hand was.
Hoewel ik meende dat ik geen enkel probleem had, ging ik mij in rap tempo zwaarmoediger voelen. Terugkijkend kan ik wel zeggen dat het ontkennen mij wel door een moeilijke periode heeft heen gesleept, maar dat de kosten ervan -een langdurig tekort aan levensvreugde- eigenlijk veel te hoog waren. Vooral het omgaan met gemixte emoties, vaak ook heftig gevoelde emoties, iets waar de pubertijd de leerperiode voor is, is nog altijd een bijna onbekend gebied voor mij.
Erg veel moet ik van het ontkennen trouwens niet geleerd hebben in eerste instantie. Na mijn eerste opname, rond mijn 25e, heb ik nog jaren volgehouden dat ?...ik daarvoor behandel ben...?, met dank aan Wim De Bie die dat veel beter met gespannen kaken kan zeggen dan ik.
Spiegelen
Natuurlijk zie ik wel dat vrienden wel plezier hebben, veel vaker dan ik. Om te bewijzen dat ik geen probleem heb, is de beste strategie, ook vaak plezier hebben. Dat vaak lukt niet zo, maar het doen alsof wel. Geen idee hebbende hoe het voelt om redelijk vaak vrolijk te zijn, en dus ook geen idee hebbende hoe ik mij dan moet gedragen, ga ik gewoon ?nadoen?. Soms helpt dat ook. Vrolijk doen, maakt vrolijk voelen. Dat is leuk met uitgaan, dingen doen en ondernemen, maar zodra het vrolijk doen ophoudt, houdt het vrolijk voelen ook op. Het kost trouwens ook krankzinnig veel energie, dus behalve zwaarmoedig, en de lusteloosheid die al een deel van een depressie zijn, wordt ik nog eens extra moe. Van het spiegelen wist ik meteen al dat dat geen goede manier is om te leven.
Bezig zijn
Andere dingen doen, dan mij heel slecht voelen, geeft wel lucht. Vooral als ik dongen doe die niet over mijzelf gaan. Vooral lezen. Ik lees op een goed moment, meer dan 1500 pagina?s A4 per week. Alles wat ik kan vinden lees ik. Van complexe ingewikkelde werken over quantummechanica, tot de meest banale bellettrie, zoals heerlijke doktersromannen.
Het intellectueel bezig zijn, lezen en schrijven dus, helpt alleen op het moment zelf, als ik schrijf of lees dus. Lichamelijk bezig zijn, fietsen, lopen en zwemmen, helpt langer, soms zelfs wel enige dagen. Weliswaar niet lezend, maar ik fiets wel regelmatig een groot eind per dag. Hartstikke gezond ook, ik rook niet als ik fiets, en anderhalf tot twee uur fietsen, betekent ook die periode niet fietsen.
In twee opnames heb ik ook gezien hoe het anderen kan opklaren. Daar ben ik strontjaloers op, dat wil ik ook, en ook dat het blijvend is.
Het bezig zijn heeft wel voor mij een hele nare kant. Verslaving. Niet aan drugs of alcohol, maar aan gedrag. Dat geeft bijna instant gratificatie, wat weer tot een opklaren van het gevoel tot gevolg heeft. Kortstondig weliswaar, maar toch. Ik herken nu wel de verslaving, en het gedrag, en kan het goed onder controle houden. De val na de opklaring is namelijk altijd dieper dan het punt waar ik was.
Zwelgen
Soms, vroeger vaak trouwens, is het echt teveel. Dan kan ik niets meer opbrengen. Niet alleen de totale nutteloosheid van het bestaan, maar ook het gebrek aan zinvolheid van allerlei zaken, zijn dan overweldigend. Vechten tegen alles heeft geen zin meer. Dan kan ik zwelgen in ellende. Terugtrekken, alleen zijn, mij intens voelen, gebeurt dan vanzelf. Vreemd genoeg kan dat wel verlichting geven. Het rechtvaardigt mijn zwaarmoedigheid. Helaas leidt het ook tot heel depressief gedrag. Echt geen goede strategie, en als het te voorkomen is doe ik dat graag.
Accepteren
Dit is een hele goede, maar ook een hele moeilijke. Ik ben chronisch depressief, met alle nare gevolgen die daar bij horen. Ontkennen is leuk, zie boven, maar levert uiteindelijk te weinig op. Het vechten ertegen kost vaak veel energie. Accepteren maakt niet dat ik mij beter voel, maar het heeft wel de paniek en de agitatie verminderd. Dat is al een hele winst.
Analyseren
Het gebeurt gewoon dat ik mij geheel uit het niets zwaar beroerd kan voelen. Althans, het lijkt zo. Ik probeer nu wel te onderzoeken wat er gebeurde toen ik mij zwaar beroerd ging voelen. Het geeft een gevoel van controle over mijn eigen gevoel. Dat maakt weer dat ik mij er makkelijker uit kan slepen. Bovendien leert het mij iets over de triggers van de depressieve gevoelens. Die kan ik proberen te vermijden, vluchten ja, of beter in perspectief te zetten, het gaat lang niet altijd over mij. Er moet wel aan fijntuning gedaan worden trouwens. De verleiding is groot om behalve het actuele, ook maar even alles mee te analyseren. Dat werkt weer vreselijk contraproductief.
Nu
Na jaren en jaren van depressie, ben ik op het punt dat ik niet meer aan het genezen wil werken. Het gaat toch niet over (lijkt gelaten, maar dat is het niet), en daar moet ik eigenlijk maar eens mee zien te leren leven. Oh ja daar ging het over. Nu doe ik aan beheersen. Zoals analyseren, vroegtijdig herkennen dat het gevoel niet de goede kant op gaat, destructieve gedachtenpatronen herkennen, en daar acties op te ondernemen. Heel moeilijk, maar ik probeer ook van signalen uit mijn directe omgeving op te pakken dat het niet de goede kant opgaat.
Dan ga ik actief mijn gedachten en gedrag aanpassen, zodat het niet in de destructieve spiraal terecht komt. Vaak lukt dat, soms niet. Op sommige vlakken heeft het zelfs een heel merkbaar effect. Zelfmoord gedachten leiden niet meer tot pogingen, sterker ik kan ze regelmatig zelfs uit mijn denkraam verbannen. Verslavend gedrag, wordt herkend, en bijgestuurd.
Ik doe het niet alleen. Er is chemische ondersteuning, anti-depressiva, en veel steun van mijn partner. Maar het blijft dat ik er hard voor moet werken. Heel langzaam voel ik wel steviger worden, en dat is wel iets waarvan ik altijd heb gedacht dat het niet zou gebeuren.
Nogmaals, deze post gaat over hoe ik met mijn depressie omga. Het is zeker niet uitputtend, en al helemaal niet uitgebreid met allerlei details, er is veel weggelaten. Het is immers persoonlijk, en er is genoeg waar ik hier en nu geen aandacht aan wil besteden. Zo simpel als het er staat hier, is het zeker ook niet uit te voeren. Het is ook niet een recept of panacee tegen depressie wat hier staat, maar wellicht heeft iemand er iets aan.
Pfff, nu koffie.
Tja, zolang ik medicijnen slik is er eigenlijk niks aan de hand. Op dit moment kan ik mezelf bijvoorbeeld absoluut niet depressief noemen. Mijn "probleem" is dus eigenlijk dat ik niet zonder die medicijnen lijk te kunnen. Steeds als ik er mee stop krijg ik tussen de 1 en 2 jaar na het stoppen weer steeds meer symptomen, het gaat heel geleidelijk maar het gebeurt wel. Zoals ik al eerder zei: ik herken de symptomen tegenwoordig heel snel en ga dan ook op tijd naar de huisarts. In het begin wachtte ik daar eigenlijk nog te lang mee waardoor ik een onnodig diepe terugval kreeg.quote:Op zondag 7 oktober 2007 22:30 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Dat is (dan) goed nieuws, goed om te horen !
In ieder geval naar de dokter gaan, therapie is volgens mij in de meeste gevallen ook een goed idee. En proberen om zo goed en zo kwaad als het gaat toch bezig te blijven en zoveel mogelijk structuur te behouden in je leven.quote:Oa tips die jezelf hebt gemerkt/ondervonden ?
Herkenbaar. Sinds de dag dat mijn vader te horen kreeg dat ie ongeneeslijk ziek was tot de dag van vandaag (nu ongeveer 2,5 jaar geleden, vader is half jaar geleden overleden) heb ik ook volgens mij best last van een depressie, al ben ik daar nog niet voor bij de dokter ofzo geweest. Echt vervelend, je bent nergens blij mee, je vind niks meer leuk, je kan je nergens meer op verheugen, zelfs dingen waar ik vroeger wel erg blij van werd doen me momenteel geen ruk meer. Van de week kijken voor een nieuwe auto. Vroeger vond ik dat fantastisch maar zelfs dat doet me nu niks meer, tis omdat mijn huidge auto het begint te begeven.quote:Op donderdag 27 september 2007 16:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Bij mij werkt dat juist totaal niet.
Dan kom ik thuis van een middagje 'impuls-shoppen', zit ik op de bank, kijk ik om me heen... overal nieuwe dingen, nieuwe schoenen, nieuwe kleren... en ikzelf ben nog altijd net zo leeg als m'n bankrekening.
Ik hoop het ook voor je. En dat laatste wachten is ook helemaal niet leuk.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:27 schreef Nijna het volgende:
[..]
Dank je, ik denk (en hoop ook) dat het idd gewoon hormonen en het wachten zijn. We zullen zien.
Hoe is het met jou?
Waarom?quote:Op maandag 8 oktober 2007 01:06 schreef Shitonya het volgende:
Je bent gek dat je zo'n lange post gaat zitten typen..![]()
Hoelang is die eerste opname geweest, en waarom over 5 weken pas terug?quote:Op zondag 7 oktober 2007 19:18 schreef Tremium het volgende:
Zelf ben ik nu opgenomen in een psychiatrische instelling vanwege een depressie. Ben nu weer een maandje thuis, binnenkort weer teruggaan voor 4-5 weken.
In de volksmond is een psychiatrisch patient gek ja. Alleen komt de post voort uit het gek zijn en niet andersom.quote:Op maandag 8 oktober 2007 01:06 schreef Shitonya het volgende:
[..]
Je bent gek dat je zo'n lange post gaat zitten typen..![]()
Eerste opname was een "crisisopname" in de jongerenafdeling, genaamd "De Kade" (UC St. Jozef, Kortenberg, België) en die duren 2 weken. Het is dan de bedoeling dat je even uit de "echte wereld" kan stappen en wat tot rust komen mbv wat therapieën.quote:Op maandag 8 oktober 2007 13:53 schreef candygirl het volgende:
[..]
Hoelang is die eerste opname geweest, en waarom over 5 weken pas terug?
Weet je, vaak hebben anderen een betere kijk op je dan jezelf.quote:Op zondag 7 oktober 2007 22:55 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Nou..maar thanx..vind het niet zo en check.
De post komt uit de persoon. Gek staat niet op zichzelf, maar wordt "geboren" in een persoon die de gekte toelaat.quote:Op maandag 8 oktober 2007 14:14 schreef Inekris het volgende:
[..]
In de volksmond is een psychiatrisch patient gek ja. Alleen komt de post voort uit het gek zijn en niet andersom.
Gelukkig ben jij gek dat jij de hele post citeert
Dat onderbouwt alleen mijn opmerking, wat is nou jou probleem met mijn post, behalve de lengte?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 00:29 schreef Shitonya het volgende:
[..]
De post komt uit de persoon. Gek staat niet op zichzelf, maar wordt "geboren" in een persoon die de gekte toelaat.
Ik persoonlijk vindt dat je dan eerst de post moet lezen, voor je deze kritiek er uit gooit, die raakt namelijk kant noch wal.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 01:12 schreef Shitonya het volgende:
Was geen probleem, de lengte viel me alleen op. Waarom zou je op een forum zo'n lange post posten welke totaal onbekenden kunnen lezen? Zeg zoiets tegen je zielenknijper, vrienden of wie dan ook. Maar om nu je hele levensverhaal op een forum te gooien in dat formaat, waardoor de meeste zullen denken "argh mijn ogen, ik hou niet van lezen, dus ik sla het over". Bedoel, je schiet er bar weinig mee op. Ik vind het persoonlijk vrij nutteloos en daarom achterlijk om zoveel tijd te verspillen.
Ik heb de post gewoon gelezen, zo raar is het toch niet om een lange post op een forum te zetten?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 01:12 schreef Shitonya het volgende:
Was geen probleem, de lengte viel me alleen op. Waarom zou je op een forum zo'n lange post posten welke totaal onbekenden kunnen lezen? Zeg zoiets tegen je zielenknijper, vrienden of wie dan ook. Maar om nu je hele levensverhaal op een forum te gooien in dat formaat, waardoor de meeste zullen denken "argh mijn ogen, ik hou niet van lezen, dus ik sla het over". Bedoel, je schiet er bar weinig mee op. Ik vind het persoonlijk vrij nutteloos en daarom achterlijk om zoveel tijd te verspillen.
Ja, dat dacht ik ook; zou het gewoon opgekropt zijn, maar ik huil zoveel; sommige dagen lijkt het gewoon alsof ik aan één stuk door huil, met wat stukken er tussendoor waarin ik me inhoud om nog een beetje normaal over te komen...quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:04 schreef Nijna het volgende:
Aan de bel trekken bij bv de huisarts!
Ik weet niet of je er echt wat tegen kan doen, proberen de spanning niet zo hoog op te laten lopen, het eerder te uiten misschien?!
Ik heb het ook wel gehad, gelukkig al een hele tijd terug. Toen het beter ging had ik ook niet meer van dat soort "uitbarstingen".
Wat er uitmoet, moet eruit.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:11 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Ja, dat dacht ik ook; zou het gewoon opgekropt zijn, maar ik huil zoveel; sommige dagen lijkt het gewoon alsof ik aan één stuk door huil, met wat stukken er tussendoor waarin ik me inhoud om nog een beetje normaal over te komen...
Ik denk dat de eerste stap naar de huisarts gaan is, maar daar zie ik dan zo tegenop. Ik weet ook niet hoe ik het uit moet leggen, zal daar waarschijnlijk ook alleen maar kunnen janken. Misschien zijn antidepressiva een oplossing, ik denk dat die zoektocht van jou een te lang en moeilijk proces is om mee te beginnen; ik denk dat ik in dan weer genoeg tijd heb om nog verder weg te zakken. Er moet gewoon NU iets gebeuren..quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:22 schreef sweetgirly het volgende:
Wat je moet doen, ja, is het ook echt wat je (allemaal) werkelijk wilt ?
Tuurlijk is sporten, veel buiten zijn ed goed. Maar verifieer eerst of het geen dwang van jezelf is, opgedwongen omdat je denkt dat het (ergens) moet.
Ten tweede, mocht je teveel huilen, last blijven houden, ook dan is hulp natuurlijk goed.
Ik denk zelf nl wel dat het een punt is dat je vast loopt, bent gelopen. Je lichaam, jij, geeft aan dat je hiermee niet tevreden bent, hier word je ongelukkig van. Wat je wel wilt, waar je dan wel gelukkig van wordt, wat je rustig maakt, dat ligt in jou besloten. Daar zal de zoektocht naar en gaan beginnen. Maar first things first.
ofzo, ik denk..maak het gelijk even zoetsappig met mijn zoektocht, je snapt het wel
Dan moet je morgen naar de dokter of bellen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:35 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Ik denk dat de eerste stap naar de huisarts gaan is, maar daar zie ik dan zo tegenop. Ik weet ook niet hoe ik het uit moet leggen, zal daar waarschijnlijk ook alleen maar kunnen janken. Misschien zijn antidepressiva een oplossing, ik denk dat die zoektocht van jou een te lang en moeilijk proces is om mee te beginnen; ik denk dat ik in dan weer genoeg tijd heb om nog verder weg te zakken. Er moet gewoon NU iets gebeuren..
De huisarts is een goed begin, hoe dan ook er is duidelijk iets niet goed. Jouw eerste stukje is helder hoor, als je niet weet hoe jij het zeggen moet, moet je dat afdrukken en aan de huisarts geven. Er is niets om je voor te schamen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:35 schreef aardbeiaardbei het volgende:
[..]
Ik denk dat de eerste stap naar de huisarts gaan is, maar daar zie ik dan zo tegenop. Ik weet ook niet hoe ik het uit moet leggen, zal daar waarschijnlijk ook alleen maar kunnen janken. Misschien zijn antidepressiva een oplossing, ik denk dat die zoektocht van jou een te lang en moeilijk proces is om mee te beginnen; ik denk dat ik in dan weer genoeg tijd heb om nog verder weg te zakken. Er moet gewoon NU iets gebeuren..
en hoppa, dat is funest.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:46 schreef aardbeiaardbei het volgende:
niks doen.
Hehe, ik ook hoor en boodschappen gedaan dan ook.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:46 schreef aardbeiaardbei het volgende:
ik trek het wel tot morgen, het gaat vandaag redelijk goed. Alleen maar zo'n 'leeg' gevoel, ben wel naar college geweest maar verder de hele dag op de bank gehangen, niks doen.
Morgenochtend gelijk huisarts bellen en afspraak maken, liefst nog van de week. Eventueel wat dingen opschrijven en als je gaat huilen daar, wat dan nog... Huisarts zit daar om jou te helpen!quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:35 schreef aardbeiaardbei het volgende:
[..]
Ja, dat jij een lange post niet leest was duidelijk. Jij had dan geweten dat de post vele malen minder persoonlijk is dan jij denkt.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 16:09 schreef Shitonya het volgende:
Mua, ik vind het iets over beide personen zeggen. Maar inderdaad, het klopt ook dat wanneer ik een vrij lang verhaal zie op mijn beeldscherm, dat ik het meestal ook oversla, omdat ik het simpelweg kut vind om veel te lezen van een beeldscher. Maar wat de post ook moge zijn, ik blijf teveel persoonlijke info op een forum plaatsen, onzin vinden. Ik zou zoiets met vrienden bespreken. Maar goed, ieder zijn ding.
Klinkt heel herkenbaar, misschien als je een van de laatste pagina's van het vorige topic terug leest. Zul je zien dat ik ook voor de "grote" kwestie stond om naar de dokter gegaan. Uiteindelijk heb ik mezelf een schop onder de kont gegeven en ben ik toch gegaan, een weetje dat luchte bij mij al enorm op! Ik zat mezelf er het hele weekend op voor te bereiden over wat ik zou zeggen. En uiteindelijk toen ik er eenmaal zat, kwam alles eruit inclusief de tranen. Ik zat daar te snikken en wist niet eens waarom. En dat is erg frusterend kan ik je vertellen. Inmiddels heb ik binnenkort mijn eerste afspraak met een psycholoog.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:35 schreef aardbeiaardbei het volgende:
[..]
Hehe, het tandarstensyndroom, bij de tandarts is de kiespijn ook ineens over. Wel gaan hoor, het is echt goed om te gaan.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 08:27 schreef Zaluki het volgende:
En ik moet zeggen, dat voelt best wel raar. Want de ene dag voel ik me goed, en dan vraag ik me af waarom ik er eigenlijk heen ga. Maar dan bedenk ik me weer al die down periodes, en die angstige gevoelens als ik een grote stap moet ondernemen. Dan denk ik weer: "Oja, dat was het." Maar evengoed, het voelt wel gek.
Niet af laten hangen van je vriend. Eerlijk gezegd begrijp ik best dat jij je vriendje mee wilt naar de huisarts, maar misschien is het verstandiger om dan toch eerst alleen met de huistarts te praten.quote:Op woensdag 10 oktober 2007 12:14 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Vrijdag om kwart over twee ga ik. En ik weet niet of mijn vriend dan kan, maar anders ga ik gewoon alleen.
Volgens mij ben jij gewoon in rouw. en dat is heel gezond. Rouwverwerking duurt even, en een week is niet de periode om meteen te denken dat je een depressie hebt.quote:Op donderdag 11 oktober 2007 00:50 schreef carpediem23 het volgende:
Ik weet niet precies waar ik precies dit kan posten, het valt voor mij onder een depressie.
Vorige week is mijn Opa overleden, plotseling, ik heb geen afscheid kunnen nemen. Sinds 4 jaar woon ik op mezelf in A'dam en mijn ouders in het Oosten van het land. Ik heb nu heel erg het gevoel op weer terug te gaan naar de vertrouwde thuis situatie bij mijn ouders. De afgelopen week ben ik alleen maar bij mijn ouders geweest omdat dat voor mij prettiger was dan hier in mijn eigen huisje bij mijn vriend. Nu twijfel ik heel erg als ik wel op mijn plek ben hier in Amsterdam, terwijl ik altijd riep; Hier hoor ik thuis! Alleen nu heb ik juist het gevoel van niet.
Heel vreemd, weet niet helemaal wat ik nu wil doen, twijfel over mijn studie, geen motivatie ect. Ik ben vrij gevoelig voor depressies en het overlijden van Opa heeft mijn twijfels bevestigd dat ik niet happy ben op mijn plek en wat ik aan het doen ben (studie, werk, huisje)
Hoe komen jullie door zo'n onzekere situatie heen?, ben nu te emotioneel en down en weet gewoon niet waar ik moet beginnen.
Succes! =)quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 12:17 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Pfoe, nog een paar uurtjes en dan ga ik. Ben wel een beetje zenuwachtig..
het is zowieso een heel gedoe om naar het riagg te gaan. Ik ging eerst naar een intake, waarna ze intern zouden overleggen en daarna werd ik naar een andere intake gestuurd en drie weken later kon ik naar mijn behandelaar gaan.quote:Op vrijdag 12 oktober 2007 16:38 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Nou, de huisarts stuurt me door naar iemand van het RIAGG, één of andere afkorting, die gaat dan diagnostiseren enzo, waarna ik eventueel behandeling en/of medicatie krijg.
Hij mailt/belt uiterlijk dinsdagmiddag voor contactgegevens enzo.
Dus nu weer een heel weekend alleen
Waarom zou dat niet mogen?quote:Op zondag 21 oktober 2007 23:49 schreef Twinky het volgende:
tvp (als dat mag?)
Misschien moet je nog even een aantal afpraken afwachten. Het is niet gelijk over na 1 bezoek. (Was dat maar zoquote:Op zondag 28 oktober 2007 19:07 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen. Heb het idee dat het elke dag erger word en ik in elk dipje steeds dieper wegzink en er steeds langer inbljif en moeilijker uitkom. Die mevrouw vorige week dinsdag zei dat ik leuke dingen moest doen maar ik blijf toch instorten elke keer. Vandaag omdat mijn vader zei dat ik beter naar de helpdesk kan mailen dan nieuwe cartridges te kopen voor mijn kapotte printer (lampje van 'zwarte inkt op' blijft branden). Dan voel ik me een mislukkeling, dat ik alles fout doe. Weer om één stom dingetje! Elke keer!
Ik trek het echt niet meer zo.. het wordt steeds erger.. en ik heb pas de achtste weer een afspraak en dan is het een uurtje praten, dat helpt niet..
Dinsdag had ik ook het idee dat ik niet het goede vertel; ze vraagt dan vragen over mijn ouders enzo, en dat is kut en dan moet ik weer huilen, maar het is zo moeilijk om te vertellen hoe ik me voel op de vele momenten dat het zoveel slechter gaat... hoe zinloos alles lijkt, hoe ongelofelijk kut ik me dan voel... Ik wil dit niet meer...
Je zit nu echt in een negatieve cyclus. Je negetieve gedachten over jezelf (ik kan niets, ben mislukt, niemand houdt echt van me (of had je die nog niet), stel iedereen teleur, etc. etc.) helpen je alleen nog dieper in de put. Het helpt misschien om te beseffen dat dit je momenteel bepaald niet realistisch tegen de dingen aankijkt (ook al voelt dat wel zo) en dat dit slechts tijdelijk is (ook al lijkt dat niet zo). Je zit nu in een zware periode en probeer niet te streng voor je zelf te zijn.quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:07 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen. Heb het idee dat het elke dag erger word en ik in elk dipje steeds dieper wegzink en er steeds langer inbljif en moeilijker uitkom. Die mevrouw vorige week dinsdag zei dat ik leuke dingen moest doen maar ik blijf toch instorten elke keer. Vandaag omdat mijn vader zei dat ik beter naar de helpdesk kan mailen dan nieuwe cartridges te kopen voor mijn kapotte printer (lampje van 'zwarte inkt op' blijft branden). Dan voel ik me een mislukkeling, dat ik alles fout doe. Weer om één stom dingetje! Elke keer!
Ik trek het echt niet meer zo.. het wordt steeds erger.. en ik heb pas de achtste weer een afspraak en dan is het een uurtje praten, dat helpt niet..
Dinsdag had ik ook het idee dat ik niet het goede vertel; ze vraagt dan vragen over mijn ouders enzo, en dat is kut en dan moet ik weer huilen, maar het is zo moeilijk om te vertellen hoe ik me voel op de vele momenten dat het zoveel slechter gaat... hoe zinloos alles lijkt, hoe ongelofelijk kut ik me dan voel... Ik wil dit niet meer...
Hoe ontzettend banaal het ook klinkt; volhouden, het wordt echt ooit beter. Als je het niet meer trekt, als in echt niet meer trekt, via de (dienstdoende) huisarts de crisisdinst laten inschakelen. Het is niet de bedoeling dat jij de wachtlijst gaat verkorten, omdat jij geen gebruik meer hoeft te maken van de ggz.quote:Op zondag 28 oktober 2007 19:07 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Dat is inderdaad raar, maar ik hoor het best wel vaak, dat ze niet tegen patienten zeggen wat de diagnose is.quote:Op maandag 29 oktober 2007 21:32 schreef .Sparkling. het volgende:
Naja, nu vind ik het een beetje vreemd dat ze mij niet vertellen wat ze denken dat ik heb?.Ze verzinnen allemaal behandelingen voor me, maar leggen nooit uit met welke reden ik dat moet doen.
Daarbij zou ik, als ik die papieren niet nodig had gehad, ook niet weten wat zij denken dat er is.
Beetje raar toch?
Ik heb er ook een paar keer heel erg serieus aan gedacht om het uit te maken, omdat ik het hem niet aan wilde doen en zag hoeveel problemen hij ermee heeft. Ook kan hij me af en toe heel erg veel pijn doen met een grapje of een aanmerking, die me zo minderwaardig en loserig doen voelen, terwijl het maar iets heel kleins is.quote:Op zondag 4 november 2007 21:13 schreef rbproject het volgende:
Nu ik dit allemaal lees, is het me allemaal wat duidelijker geworden wat er allemaal in zo'n persoon om kan gaan.
Maar wat jij zegt Nijna, jij hebt je vriend de keuze gegeven. Een keuze die ik niet heb gehad, misschien doet ze dat wel voor mij. Ik had graag die keuze zelf gehad. Nu is het maar iets wat ik moet accepteren, er vertrouwen in hebben dat het weer goed komt als ze zich beter voelt. Aan de ene kant heb ik zoiets van, ik geef haar haar tijd en ruimte. Aan de andere kant blijft het aan me knagen, de behoeft om haar te smsen/bellen om haar te vragen hoe het met haar gaat etc.
Bedankt voor de reacties
Er valt veel voor jou als partner te zeggen. In ieder geval ben je nauw betrokken bij je vriendin en dat siert jou. Vervelend voor jou, maar een depressie is niet iets waar men samen uitkomt. Zoals aardbei als schrijft, een depressie is ontzettend zwaar en hard werken. En de eeuwige tegenstelling tussen gevoel, gevoel en ratio. (Wel wat gechargeerd gesteld).quote:Op zondag 4 november 2007 21:13 schreef rbproject het volgende:
Nu ik dit allemaal lees, is het me allemaal wat duidelijker geworden wat er allemaal in zo'n persoon om kan gaan.
Maar wat jij zegt Nijna, jij hebt je vriend de keuze gegeven. Een keuze die ik niet heb gehad, misschien doet ze dat wel voor mij. Ik had graag die keuze zelf gehad. Nu is het maar iets wat ik moet accepteren, er vertrouwen in hebben dat het weer goed komt als ze zich beter voelt. Aan de ene kant heb ik zoiets van, ik geef haar haar tijd en ruimte. Aan de andere kant blijft het aan me knagen, de behoeft om haar te smsen/bellen om haar te vragen hoe het met haar gaat etc.
Bedankt voor de reacties
Hou het luchtig, zij heeft al genoeg ellende zonder dat uhm jij daar op wijst in de vorm van een goed gesprekquote:Op maandag 5 november 2007 00:11 schreef rbproject het volgende:
Dank jullie allen, een brief wat je zegt heb ik de vorm van een mail gedaan. Heb haar geschreven dat ik er altijd voor haar zal zijn. Heb mijn gevoel en hoe ik erover dacht erin bloot gelegd.
Ik vond het inderdaad een rotstreek van haar, de eerste paar dagen. Maar ik kan op dit moment wel zeggen dat ik het in zoverre "begrijp" dat ik haar keuze kan accepteren. En probeer er nu zo goed mogelijk te zijn zonder het partner gevoel. Dat we vanuit hier verder werken en misschien opbouwen. Wat je ook zegt, dat het iets is waar je niet samen uitkomt. Maar dat verwacht ik ook niet van haar, ik wil juist net dat ene duwtje in d'r rug zijn als ze dat nodig heeft. Dat ze ergens op terug kan vallen en niet meteen in een gat valt.
Ze zegt elke keer dat het goed gaat met haar, ook al vraag ik daarna hoe het echt gaat met haar. Maar in het gesprek met haar, merk ik dat het niet helemaal goed zit. Of tenminste er is iets. Het is moeilijk om uit dingen op te maken of het dan aan mij ligt dat ze zo doet, of dat het een reactie is van haar depressie. Ik kan gewoon niet goed hoogte krijgen hoever ik kan/moet gaan zeg maar. Moet ik in een gesprek leuk doen, haar vermaken? Of juist serieuze gesprekken houden? Moet ik over haar gevoel praten? Of over luchtigere dingen? Zal ze me nog steeds zulk soort persoonlijke dingen vertellen, nu het uit is? Lastig...Maar we hebben iedergeval afgesproken voor volgende week.......afwachten...
Ga nou niet voor haar denken. Het is wel belangrijk voor jou, en haar, dat jij eerlijk blijft. Natuurlijk kan het manipulatief overkomen als jij haar meldt dat jij haar mist, of van d'r houdt, of whatever, maar het kan ook best een steun zijn, als zij dat hoort. Gevoelens achterhouden is niet handig, een goede gok is dat zij dat soort zaken, achterhouden dus, als bevestiging gaat zien van haar eigen narigheid.quote:Op donderdag 8 november 2007 17:32 schreef rbproject het volgende:
Nou, ik probeer haar nu de tijd en ruimte te geven. 1x in de week even wat contact over msn of sms, maar verder laat ik haar. Zit met mezelf ook nog wel aardig in de knup heb ik gemerkt, af en toe even een dipje. Mis haar vooral.... Maar dat soort dingen kan ik haar beter niet zeggen, denk ik. Ik heb haar ook verder niet echt meer gezien sinds dat het uit is, vind het wel lastig. Maar misschien voor haar wel het beste dat ze even niks visueels meer heeft. Iedergeval heel weinig contact. Vind het zwaar, maar moet nu even niet aan mezelf denken....volhouden...Heb iedergeval wel het idee dat ze afleiding genoeg heeft.
Ze is morgen jarig, vind het best wel spannend om haar vanavond te bellen. Vanaf volgende week woont ze dus ook in Amsterdam, dan zouden we wat afspreken iedergeval, even haar kamertje bekijken. Ze keek er alwel naar uit zei ze, hoopte eindelijk op een beetje rust. Nja afwachten hoe het volgende week loopt dan..... Vanaf dan kijken wat mijn volgende stap is.
En daar heb jij helemaal gelijk in ja.quote:Op donderdag 8 november 2007 18:40 schreef rbproject het volgende:
Het is ook vooral, dat ik haar verder niet meer in het echt heb gesproken. Over de telefoon, msn, email of wat dan ook geeft me toch een gevoel van ongemak. Ik heb een gesprek liever persoonlijk, tegenover elkaar. Al die techniek, handig om even eenzijdig iets kwijt te willen. Maar een gesprek gaat voor mij niet zo. Misschien dat ik daarom ook zoiets heb van, dat ik haar dat soort dingen nu beter niet kan zeggen en beter kan wachten tot we elkaar weer in het echt hebben gezien en gesproken. Stuur haar wel succes smsjes als ik weet dat ze iets belangrijks heeft op school enzo
Wat Twinky zegt. Ga jezelf geen zaken aanpraten of denken. Je hoeft niet naar de huisarts, iemand op school is ook goed. Misschien wel beter. Als hetgoed is heeft jouw school een pest protocol, maar er is altijd iemand waar je mee kan praten.quote:Op donderdag 15 november 2007 17:43 schreef christiado het volgende:
Ik denk dat ik beetje manisch depressief ben, soms heb ik een mood dat ik zeer happy ben zonder enige reden en soms voel ik me onzettend kut. en dat kan liggen omdat ik soms offdays heb op school: plagen, pesten enz. dat mij tot een verstrooid persoon heeft gemaakt. Voordat ik op de middelbare school ging(ben nu 17 jaar)werd ik nooit gepest en was ik altijd vrolijk en vol zelf vertrouwen, sinds dat ik werd gepest in sommige jaren op de middelbare school heb ik weinig zelf vertrouwen. ik praat bijna nooit met mijn ouders over dit omdat ik mij ervoor schaam, omdat mijn ouders mij zien als iemand die veel zelf vertrouwen en alles op een rijtje heeft in tegenstelling tot mijn broer die bijna zijn hele leven werd gepest. En eigenlijk weet ik niet hoe ik met mijzelf moet omgaan, hoe ik dit probleem oplos. ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij advies kan geven.
Mooi werk man!quote:Op zondag 18 november 2007 12:46 schreef rockstar81 het volgende:
Hoe ik met mijn depressie omga? Ik maak gebruik van Maatschappelijk werk.
Of het werkt weet ik niet, want ben pas 3 keer geweest.
Maar het voelt heel rustgevend om met iemand te kunnen praten over je zorgen en problemen. Helemaal omdat ik zefl nu praktisch geen vrienden over heb.
Waarom ik in een depressie zit, dat wil ik liever niet bespreken op een openbaar forum.
Hopelijk hiervoor begrip.....
Wisselen de periodes van depressies en je "normaal" voelen bij jou zich heel snel af? Ik las elders dat je een (relatief) nieuwe relatie hebt en zelfs al op huizenjacht bent. Mensen die langdurig depressief zijn (of daartegenaan zitten) beginnen daar meestal niet zo snel aan.quote:Op dinsdag 20 november 2007 11:52 schreef Burdie het volgende:
Pfft, ik heb het even helemaal gehad. Ik heb er zo weinig zin meer in om elke dag weer moeite te doen om er weer wat van te maken. Tegenwoordig zit ik thuis (even zonder werk) en dan is het knap lastig om elke dag weer wat te bedenken om te gaan doen. Meestal ga ik maar gewoon slapen, tot het avond is. De avonden gaan altijd wel goed.
Maarja, zo kom ik weer in een neerwaarts kringetje.
Jij herkent het, dat is mooi toch? Kan jij nu ook zelf de spiraal doorbreken?quote:Op dinsdag 20 november 2007 11:52 schreef Burdie het volgende:
Pfft, ik heb het even helemaal gehad. Ik heb er zo weinig zin meer in om elke dag weer moeite te doen om er weer wat van te maken. Tegenwoordig zit ik thuis (even zonder werk) en dan is het knap lastig om elke dag weer wat te bedenken om te gaan doen. Meestal ga ik maar gewoon slapen, tot het avond is. De avonden gaan altijd wel goed.
Maarja, zo kom ik weer in een neerwaarts kringetje.
Ik ben chronisch depressief. Maar op zich gaat 't goed hoor, alleen nu weer even minder...quote:Op dinsdag 20 november 2007 12:30 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Wisselen de periodes van depressies en je "normaal" voelen bij jou zich heel snel af? Ik las elders dat je een (relatief) nieuwe relatie hebt en zelfs al op huizenjacht bent. Mensen die langdurig depressief zijn (of daartegenaan zitten) beginnen daar meestal niet zo snel aan.
*edit* Voor de duidelijkheid: ik twijfel niet aan de ernst van je klachten.
De psych heeft toch ook wel iets gezegd waarom dat voorstel van dagbehandeling is gedaan? Dat is volgens mij een belangrijk punt bij het beslissen.quote:Op woensdag 28 november 2007 18:45 schreef Burdie het volgende:
aardbeiaardbei, met je pillen ben je welkom in [Centraal] Medicatie bij psychische klachten - Deel 5.
Mijn psych begon vandaag over dagbehandeling.
Als ik wil, that is.
Sja, hoe beslis je zoiets?
Dat is echt een heel moeilijke keuze inderdaad! Ik zou in ieder geval ( heb ik gedaan ) met mensen in de omgeving overleggen. Wat die ervan vinden enzo : P En of je al dagbesteding hebt. Als je die niet hebt, is het zowieso al heel veel makkelijker om het juist wel te doen. En zou ik het ook gaan doen. Maar als je al iets overdag hebt, moet je wel rekening houden met dat je er een tijdje uit bent, en dat je later weer eventueel gaat beginnenquote:Op woensdag 28 november 2007 18:45 schreef Burdie het volgende:
aardbeiaardbei, met je pillen ben je welkom in [Centraal] Medicatie bij psychische klachten - Deel 5.
Mijn psych begon vandaag over dagbehandeling.
Als ik wil, that is.
Sja, hoe beslis je zoiets?
Jij wilt het niet, echt niet. Dat neemt niet weg dat als jij je zorgen maakt of jij een depressie hebt, je toch met de huisarts zal moeten gaan praten, of met de schoolpsycholoog. (Sorry, ik lees ook de andere topics). In principe hoeven jouw ouders er ook niets van te weten, zowel de huisarts, als de schoolpsycholoog hebben een geheimhoudingsplicht. Of het verstandig is, weet ik niet, nee dat lieg ik, dat weet ik bijna wel zeker dat het niet verstandig is, maar bij die beslissing kunnen zij jou beter helpen.quote:Op donderdag 29 november 2007 23:08 schreef Mystic-Rhythm het volgende:
Kheb het nog niet, maar kweet niet of ik het wil. Gewoon het hele gedoe wat het met zich mee brengt. Ik wil egt egt egt niet dat m'n ouders er vanaf weten, die hebben al genoeg aan hun hoofd
Is dagbehandeling wel zo 'heftig'? Jij loopt al jaren met deze klachten en jij wil daar vanaf. Intensieve therapie is best eng, weet ik alles van, maar misschien wel goed. In ieder geval levert dagbehandeling structuur en regelmaat en hoe stom het ook lijkt, dat helpt al. Werk kan jou best helpen met het gewoon functioneren, maar ik denk zelf dat dat toch vluchten is. Het vervelende is namelijk dat jij jezelf overal mee naar toeneemt, en de depressie is nu een (groot) deel van jezelf. Vroeg of laat loop je dan knoerthard tegen jezelf aan.quote:Op vrijdag 7 december 2007 19:34 schreef Burdie het volgende:
Even een crosspost uit het medicatietopic, misschien kan iemand hier er iets mee:
Wat ik ook graag hier zou willen 'bespreken', het blijkt dat ik naast chronische depressie ook persoonlijkheidsstoornissen heb, o.a. met borderlinekenmerken. Nu weet ik niet goed wat ik daarmee moet, aangezien ik er in het verleden ook niks mee gedaan heb. Het verklaart een hoop nu ik het weet, maar ik twijfel of ik er daadwerkelijk echt iets mee moet doen. De psycholoog raadt dagtherapie aan, maar dan...? Ik heb een beetje het gevoel dat het wordt overdreven. Dit komt 'toevallig' naar boven en ik heb er nooit eerder 'last' van gehad, zegmaar. Hoewel het wel o.a. mijn zelfdestructieve gedrag verklaart. Maar ik wil helemaal niet zo 'zwaar' aan de psychiatrische middelen enzo... ik wou gewoon hulp bij m'n depressies, daar dit keer een keertje wél helemaal bovenop komen (loop al acht, bijna negen jaar met deze klachten). Maar ik denk dat het allemaal niet zo heftig hoeft hoor
. Ik denk dat ik al heel erg gebaat zou zijn bij een zinvolle dagbesteding (werk? daar ontbreekt het momenteel aan) en dan een beetje rust en regelmaat - samenwonen met m'n lief, dat soort dingen.
Pfff, ingewikkeld allemaal hoor!
Wij gooien gewoon kwartjes, tot er een valt hoorquote:Op maandag 10 december 2007 13:43 schreef Burdie het volgende:
Ja, jullie hebben gelijk. Het duurt alleen even voordat bepaalde kwartjes vallen... maar ik heb de knoop doorgehakt en ik ga ervoor, met dagbehandeling proberen van m'n borderlineklachten af te komen (en ook van de depressies hoop ik).
Bedankt mensen.
Van je verleden leer je dingen, steeds met je meedragen heeft weinig zin. .quote:Op maandag 8 september 2008 03:40 schreef Nene het volgende:
Ik vraag me vooral of er hier meer mensen zijn die zoveel moeite hebben om het verleden een plaatsje te geven. Hoe gaan jullie daarmee om?
Weet je, zo dacht ik er ook altijd over. En het lukt mij ook heel lang prima om elke dag weer als een nieuwe kans te zien. Maar de laatste maanden krijg ik die omschakeling gewoon niet meer gemaakt, op een of andere manier...quote:Op maandag 8 september 2008 03:49 schreef kraakvandaal het volgende:
[..]
Van je verleden leer je dingen, steeds met je meedragen heeft weinig zin. .
Dan ben je het vertrouwen in jezelf / het leven of whatever kwijtgeraakt. De enige manier om dat te overwinnen is door de confrontratie op te zoeken met je innerlijk / onderbewuste / de zaken die je nooit hebt kunnen/willen accepteren in je leven.. Dat kan op vele manieren, maar welke manier bij jou aanslaat, zul je zelf moeten ontdekken.quote:Op maandag 8 september 2008 10:31 schreef Nene het volgende:
[..]
Weet je, zo dacht ik er ook altijd over. En het lukt mij ook heel lang prima om elke dag weer als een nieuwe kans te zien. Maar de laatste maanden krijg ik die omschakeling gewoon niet meer gemaakt, op een of andere manier...
Same, ik heb in mijn afgelopen jaren genoeg goede momenten niet aangepakt. Ben zeer goed ondersteunt door van alles en iedereen, maar sloeg alles in de wind en alles wat ik probeerde mislukte 'net' Zo heb ik 2 jaar van mn middelbare school daardoor lopen te verknalt! Bij mij is het zelfs zo erg dat ik eigenlijk niet meer wil terugkijken op die afgelopen jaren, vandaar dat ik over 2 week ook in het buitenland zit, voor een full time 3 jarige studiequote:Op maandag 8 september 2008 03:40 schreef Nene het volgende:
Ik trap even een enorm oud topic omhoog. Sorry als dat niet helemaal de bedoeling is, maar ik heb er nog een beetje moeite mee om er helemaal een nieuw topic over te openen.
Afgelopen week heb ik van mijn psycholoog (ik 'loop' bij PsyQ) te horen gekregen dat ik een ernstige, recerdiverende, depressie heb. Reeds vanaf mijn tienertijd heb ik een extreem laag zelfbeeld en maakte ik zeer sombere periodes, die mij tegen gehouden hebben in mijn ontwikkeling. Ik verkeerde altijd in de veronderstelling dat ik zelf uit die 'dalen' kon kruipen. Nu op mijn 24ste ben ik erachter dat ik eigenlijk veel eerlijker tegen mijzelf had moeten zijn. Sinds drie maanden zit ik namelijk thuis. Het hoeft voor mij allemaal niet meer zo. Ik slaap amper, zoals jullie waarschijnlijk wel kunnen zien aan het tijdstip van deze post. En er gaan soms dagen voorbij dat ik amper wat eet, omdat ik geen honger heb. Soms lukt het om een normaal ritme aan te houden, maar na verloop van tijd 'stort ik weer in'.
Het gevoel dat bij vooral overheerst is schuldgevoel. Ik heb dingen in mijn leven totaal verkeerd aangepakt, terwijl ik alle kansen had. Natuurlijk heb ik nare dingen meegemaakt, maar niet extreem. Mijn ouders zijn geweldig, maar voor mijn gevoel heb ik te weinig gebruik gemaakt van de goede basis die ik heb gekregen. Ik ben al enorm lang ontevreden met mijzelf en heb daardoor te weinig uit dingen gehaald. En het erge is.... tijd is niet terug te draaien.
Ik vraag me vooral of er hier meer mensen zijn die zoveel moeite hebben om het verleden een plaatsje te geven. Hoe gaan jullie daarmee om? Ook ben ik erg benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met PsyQ
Ik ga naar London,quote:Op dinsdag 9 september 2008 01:51 schreef Nene het volgende:
Wat onwijs knap dat je de knop voor jezelf zo om hebt weten te zetten! Naar wel buitenland ga je precies?
'Het probeem' in mijn geval, en dit klinkt onwijs vreemd, is eigenlijk dat ik alles net wel heb gehaald. Ik ben weliswaar netjes in vier jaar afgestudeerd aan de uni, maar heb een vrij makkelijke studie gedaan en voornamelijk zesjes en zeventjes gehaald. Op zich is dat geen drama, ware het niet dat ik veel meer uit mijn studententijd had moeten halen. Ik had veel eerder op kamers moeten gaan en veel meer moeten 'genieten', naast mijn studie. Dan had ik misschien wel wat langer over mijn studie gegaan, maar dan had ik weer andere belangrijke dingen geleerd. Uiteindelijk heb ik in mijn laatste jaar de schade wel enigzins ingehaald, maar er had veel meer ingezeten.
Ik ben nooit eens echt op mijn bek gegaan. Eigenlijk had ik dat wel eens moeten meemaken om met mijn neus op de feiten gedrukt te worden. Dan was ik misschien echt gaan leven. Er zit bij mij namelijk altijd een groot verschil tussen wat ik wil en wat er uiteindelijk uit komt. Niet alleen loopbaantechnisch maar ook prive.
Zo heb ik bijvoorbeeld aardig wat vrienden, maar ik ben zelf van mening dat ik die mensen veel te weinig gegeven heb. Op belangrijke momenten heb ik het eigenlijk af laten weten. Hoe dat komt? Ik heb geen idee. Ik ben gewoon niet attent genoeg als het gaat om kaartjes sturen, trakteren etc. En feestjes? Die heb ik al jaaaaaren niet gegeven. Vanaf mijn twaalfde gaf ik geen verjaardagsfeesten meer, ik heb geen examenfeest gegeven en ook geen afstudeer feestje.
Telkens als iets te dicht bij komt, dan stoot ik het af. Nog wat voorbeelden:
Ik kom oorspronkelijk uit de Randstad, maar ben op mijn tiende naar het zuiden des Lands verhuisd, waar ik me nooit echt 100 % thuis heb gevoeld. Ik zei altijd tegen mezelf: ik wil zo snel mogelijk weer terug naar de Randstad, maar toen ik de kans had, ben ik niet gegaan.
Op de middelbare school was ik enorm verliefd op een jongen, maar ik durfde geen stappen te ondernemen. Toen het me eindelijk was gelukt om een date met hem af te spreken, ben ik niet op komen dagen. Ik dacht dat hij me toch stom zou vindenEn ik ben daarna ook nooit meer relaties aangegaan...
Al met al is het allemaal een beetje 'waisted'. Mensen van mijn leeftijd beginnen met hun eerste baan, of ze gaan juist trouwen en krijgen kinderen. En ik... ik loop achter de feiten aan...
London...toe maar!quote:Op dinsdag 9 september 2008 10:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik ga naar London,![]()
Het is ook niet zo dat ik onwijs vaak op m'n bek ben gegaan. Door ongelukkige samenloop van omstandigheden duurde het vwo 2 jaar langer om er het laatste jaar met de hoogste cijfers van door te gaan en zelfs nog speciaal worden genoemd op de Diploma uitreiking![]()
Wat ik bij mezelf vaak zie is dat ik van alles wil, en op een gegeven moment kan ik het doen, dan doe ik het niet .. maar soms ok wel en dan loopt het faliekant mis. Sowieso ben ik niet al te best in dingen afmaken, ik begin ergens aan en dan voordat ik het af heb, begin ik alweer aan iets anders
Qua feestjes ben ik overigens exact hetzelfdeInderdaad niet attent genoeg om kaartjes en die hele mikmak te versturen. Ik merk aan mezelf en ook me vrienden, dat de beste leergang voor mij gewoon is om me kop zo hard te stoten dat je wel moet. Gewoon die duik in het diepe nemen en zien waar je eindigt. Je wordt er niet minder van, en we zijn nog jong, fuck it.. moet je er ook een beetje van genieten
Zoveel ouder ben je overigens niet, ik moet er niet aan denken om al aan mijn 1e baan te gaan beginnen .. of kinderen.. heck no, een relatie ok.. maar kinderen, nee nog niet!
Heb je overigens geen drang om iets van de wereld te zien?
Ik heb trouwens zeker wel de drang om iets van de wereld te zien, maar dan wil ik me eerst beter voelen. Mijn ervaring met nieuwe dingen is dat ze eerst heel goed gaan, maar dat het 'ik heb zoveel dingen laten liggenquote:Op dinsdag 9 september 2008 10:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik ga naar London,![]()
Het is ook niet zo dat ik onwijs vaak op m'n bek ben gegaan. Door ongelukkige samenloop van omstandigheden duurde het vwo 2 jaar langer om er het laatste jaar met de hoogste cijfers van door te gaan en zelfs nog speciaal worden genoemd op de Diploma uitreiking![]()
Wat ik bij mezelf vaak zie is dat ik van alles wil, en op een gegeven moment kan ik het doen, dan doe ik het niet .. maar soms ok wel en dan loopt het faliekant mis. Sowieso ben ik niet al te best in dingen afmaken, ik begin ergens aan en dan voordat ik het af heb, begin ik alweer aan iets anders
Qua feestjes ben ik overigens exact hetzelfdeInderdaad niet attent genoeg om kaartjes en die hele mikmak te versturen. Ik merk aan mezelf en ook me vrienden, dat de beste leergang voor mij gewoon is om me kop zo hard te stoten dat je wel moet. Gewoon die duik in het diepe nemen en zien waar je eindigt. Je wordt er niet minder van, en we zijn nog jong, fuck it.. moet je er ook een beetje van genieten
Zoveel ouder ben je overigens niet, ik moet er niet aan denken om al aan mijn 1e baan te gaan beginnen .. of kinderen.. heck no, een relatie ok.. maar kinderen, nee nog niet!
Heb je overigens geen drang om iets van de wereld te zien?
Geeft niet van de 'dubbel' ..quote:Op woensdag 10 september 2008 00:08 schreef Nene het volgende:
[..]
Ik heb trouwens zeker wel de drang om iets van de wereld te zien, maar dan wil ik me eerst beter voelen. Mijn ervaring met nieuwe dingen is dat ze eerst heel goed gaan, maar dat het 'ik heb zoveel dingen laten liggen' gevoel naar verloop van tijd weer de kop op steekt. Dat wil ik voorkomen. Graag zou ik een tijdje willen rondreizen in Amerika, maar daar wil ik dan wel volop van kunnen genieten.
Ik heb het even doorgelezen, dude .. je praat jezelf nog al in een slachtofferrol, dit is slecht, dat is slecht, hier ben ik niet goed in, ik wist eigenlijk dat ik het niet wou etc.quote:Op woensdag 10 september 2008 22:13 schreef Papadoupoulos het volgende:
Na lang wikken en wegen wil ik ook maar eens mijn verhaal kwijt. Verwacht eigenlijk niet veel hulp, want ik heb zo'n beetje alles er al wel over gelezen op internet en ik probeer het allemaal zo positief mogelijk op te pakken maar dat valt nog niet altijd mee.
Ik zit eigenlijk al heel lang met periodes heel slecht in mijn vel. Wat precies de oorzaak bij mij is durf ik niet te zeggen. Denk dat het een combinatie van factoren is (zoals het volgens de theorie vaak schijnt te zijn). Allereerst zijn er mijn ouders die weinig vertrouwen in mij hebben. Als enige in mijn familie kan ik wel heel makkelijk leren, maar mijn ouders hebben me eerder ontmoedigd om te gaan leren dan me aan te moedigen er alles uit te halen wat er in zit. Zo kon ik naar het vwo, maar dachten mijn ouders dat ik het maar niet moest doen omdat ik het vast niet zou halen. Zo gaat het eigenlijk met alle dingen die ik doe en ik heb er in de loop van de jaren een slecht zelfbeeld door gekregen. Heb mn havo netjes in 5 jaar gehaald en ben naar het hbo gegaan en daar een economische studie gaan doen. Dat het niks voor mij was wist ik eigenlijk diep van binnen al wel, maar om een of andere reden wil ik het mezelf altijd zo moeilijk mogelijk maken. Zit nu in het 6e jaar hiervan en ben in de afrondingsfase van mijn afstuderen en ben blij als ik het achter de rug heb, maar weet nog niet wat ik wel wil gaan doen. Wel weet ik dat ik een tijd op kamers gezeten moet hebben voor mijn gevoel. Hier ben ik misschien echter wat laat mee aangezien ik toch ook al weer 23 ben inmiddels. Daarnaast denk ik dat reizen misschien wel goed voor me zou kunnen zijn. Beide dingen doe ik echter steeds maar niet, ik stel het uit en ben bang om iets te ondernemen, weet niet wat het precies is.
Met mijn ouders praat ik ondertussen nauwelijks meer. Ik leef bij hun in huis en negeer ze zoveel mogelijk wat zij mij weer verwijten. Zo krijg ik regelmatig te horen dat geen van m'n broers en zussen zo lastig was als ik. Allemaal erg opbeurend weer. Nu weet ik natuurlijk wel dat ik het zelf in de hand heb, maar hoe vaak ik het me ook voorneem, binnen de kortste periode word ik weer helemaal gek van ze en negeer ik ze maar weer.
Mijn vrienden zijn ook niet echt vrienden eigenlijk. Ze vinden het leuk om me er bij te hebben en gebruiken mij voornamelijk om zichzelf beter te voelen of wanneer ze zelf eens problemen hebben dan ben ik er wel om naar hun geklaag te luisteren. Met mijn problemen hoef ik echter vast niet bij hun aan te komen, want dan ben ik maar een zeikerd. Overigens zijn er wel wat vrienden die wel naar me willen luisteren maar die zijn niet dusdanig slim ingesteld dat ik er echt steun aan heb.
Wat betreft vrouwen deed ik het eigenlijk nog niet eens zo heel slecht. Het heeft heel lang geduurd voor ik doorhad dat ik niet zo slecht in de markt lag als ik altijd dacht, maar een echte womanizer ben en zal ik nooit worden. Ik ben ook meer het type waar meisjes wel graag mee praten en dat frustreert me enorm. Want hoewel ik het een positieve eigenschap vind dat een jongen naar meisjes luistert schijnen er maar weinig meisjes te zijn die daar echt op vallen. De meisjes die ik versiert heb, heb ik dan ook altijd versiert door eigenlijk een rolletje op te voeren: een beetje afstandelijk doen en haar het gevoel geven dat je boven haar staat. Omdat dit een rolletje is kan ik het nooit lang volhouden en daarom schiet ik er ook niks mee op. De laatste tijd echter gaat het ook qua vrouwen niet zo goed meer, de oorzaak hiervan is dat ik binnen afzienbare tijd kaal zal zijn en dat is iets waar ik nog de meeste moeite mee heb, want ik weet zeker dat ik niet "knap kaal" zal zijn en het is een nieuwe inbreuk op mezelf vertrouwen. Ik weet ook dat het een meisje niet alleen om het uiterlijk van de jongen moet gaan etc. etc. maar dit zijn allemaal niet echt dingen die me opbeuren.
Nu kon ik er lange tijd van mijn leven over praten met een meisje dat ik eens leerder kennen via een bijbaantje. We praatten eigenlijk alleen via msn en ik vond het ook makkelijker omdat het minder direct is. Erg prettig want ze liet me ook weten dat ik altijd alles tegen haar kon vertellen. Ze beweerde het zelfs fijn te vinden als ik tegen haar zeurde en hoewel ik dat niet echt begreep (want wie zit nou te wachten op een jongen die altijd alleen maar klaagt dat dingen niet gaan zoals ie wil, maar die ook niet echt wat onderneemt om er iets aan te veranderen) maakte ik wel veel gebruik van haar. Nu heeft ze echter sinds een tijdje een vriendje en daardoor ook wat minder tijd voor mij. Heel begrijpelijk, maar voor mij worden de eenzame momenten dus alleen maar erger. Vandaar hier even mijn klaagzang, misschien dat iemand er op wil reageren, ofzo.
En zoals jij deze post schrijft kan ik je nauwelijks identificeren met wat je aantal posts hierboven neer zet. Je lijkt het nu goed in de gaten te hebbenquote:Op donderdag 11 september 2008 00:16 schreef Nene het volgende:
Papadoupoulos, ik herken best veel in je verhaal! Vooral je opmerking dat je hetzelf zo moeilijk mogelijk lijkt proberen te maken, is erg herkenbaar. Als je echt wilt, dan kun je daar met ingang van vandaag mee stoppen. Je bent nog student.... nou, gaan dan op kamers! Ik was zelf ook pas op mijn 22ste en na een tussenpauze van thuiswonen op mijn 23ste op kamers gegaan. Ik was eerst ook doodsbang dat dat oud is, maar dat is niet het geval, merk ik nu. Het heeft trouwens uberhaupt geen enkele zin om bij je ouders te blijven als jullie elkaar toch alleen maar in de weg zitten.
Vanuit je eigen stekje kan je weer een leven op gaan bouwen. Is er door middel van haartransplantatie niets te doen aan het kaal worden? Trouwens: wat is knap kaal worden? Mensen als Jan van Halst en Frits Wester hebben ook niet vooraan gestaan bij het uitdelen van de goede looks. En toch zijn het 'sprankelende' persoonlijkheden. Dat kun jij ook!![]()
Ik heb overigens wel een beetje met het moeite met de termen 'zelfmedelijden' en 'zelfbeklag'. Zo zie ik het niet. Als ik naar mezelf kijk, dan is 'zelfteleurstelling' een veel betere term
Je bent wel goed voorbeeld.quote:Op donderdag 11 september 2008 00:21 schreef zhe-devilll het volgende:
Depressie?
Vooral NIET mee omgaan!Deal ermee...
Ik herkende ook erg veel in jouw post, dingen beginnen maar ze niet afmaken etc. etc. Mijn hele post was overigens meer even om alles van me af te schrijven. Probeer ook zoveel mogelijk het leven positief in te zien en er wat aan te doen door erg ondernemend te zijn, ook al heb ik er geen zin in. Door mijn dagen zo vol mogelijk in te delen krijg ik ook weinig tijd tot nadenken en zorgt er wel voor dat ik geen kans krijg om aan negatieve dingen te denken . Alleen heb ik wel eens zwakke momenten, vooral met alcohol op. Verder is het probleem bij mij vooral dat ik een paar vrienden heb die erg zoeken naar zwakheden van anderen om zo zichzelf een beter gevoel te geven en ik word daar nog wel eens slachtoffer van. Een reden te meer om dus op kamers te gaan en nieuwe mensen te leren kennen.quote:Op donderdag 11 september 2008 00:16 schreef Nene het volgende:
Papadoupoulos, ik herken best veel in je verhaal! Vooral je opmerking dat je hetzelf zo moeilijk mogelijk lijkt proberen te maken, is erg herkenbaar. Als je echt wilt, dan kun je daar met ingang van vandaag mee stoppen. Je bent nog student.... nou, gaan dan op kamers! Ik was zelf ook pas op mijn 22ste en na een tussenpauze van thuiswonen op mijn 23ste op kamers gegaan. Ik was eerst ook doodsbang dat dat oud is, maar dat is niet het geval, merk ik nu. Het heeft trouwens uberhaupt geen enkele zin om bij je ouders te blijven als jullie elkaar toch alleen maar in de weg zitten.
Vanuit je eigen stekje kan je weer een leven op gaan bouwen. Is er door middel van haartransplantatie niets te doen aan het kaal worden? Trouwens: wat is knap kaal worden? Mensen als Jan van Halst en Frits Wester hebben ook niet vooraan gestaan bij het uitdelen van de goede looks. En toch zijn het 'sprankelende' persoonlijkheden. Dat kun jij ook!![]()
Ik heb overigens wel een beetje met het moeite met de termen 'zelfmedelijden' en 'zelfbeklag'. Zo zie ik het niet. Als ik naar mezelf kijk, dan is 'zelfteleurstelling' een veel betere term
Ik weet dat ik het gewoon moet accepteren, ben ook niet van plan mezelf voor de gek te houden met haartransplantatie of medicijnen en dat soort dingen, maar soms voelt het gewoon oneerlijk dat het mij overkomt en het is niet altijd even gemakkelijk dat gevoel aan de kant te zetten.quote:Op donderdag 11 september 2008 11:11 schreef kingmob het volgende:
Ik kan het beamen, keihard van voren die kutdepressie aanvallen. Werkte prima voor mij. Had wat externe ellende nodig om er mee te beginnen, maar nu is het bijna tweede natuur geworden. In eerste instantie gaf dit topic wat troost, toen heb ik hier ook gepost, maar hulp kun je hier (met alle respect) niet halen.
Zie je een probleem, pak het aan. Niets anders zal je meer kracht geven dan dat.
Kijk ik begrijp dat dat echt moeilijk is als je in dikke vette moodswings zit. Maar stap 1 is om het te herkennen. Stap 2 is om daar naar te handelen.
Oh, btw ik ben ook vrij snel kaal geworden. Gewoon accepteren. Tondeuze er overheen en maak er het beste van. Andere mensen hebben een scheve neus, rimpels, grijze haren, whatever. Ik ben er ook niet blij mee, maar je kunt er toch niks aan verranderen. (bovendien lijkt het tegenwoordig wel alsof iedereen kaal is).
Nou...goede plannen hebben is 1 ding, maar ze op mijzelf toepassen wil nog niet zo lukkenquote:Op donderdag 11 september 2008 00:20 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En zoals jij deze post schrijft kan ik je nauwelijks identificeren met wat je aantal posts hierboven neer zet. Je lijkt het nu goed in de gaten te hebben
Maar is dat dan niet gewoon een beetje 'schijn'? De laatste paar weken heb ik echt geprobeerd om leuke dingen dingen te doen zoals met een groepje vrienden ergens gaan eten, familie bezoeken, zwemmen, filmpjes te kijken etc. Tijdens die 'activiteit' voel ik me prima, maar als ik dan de ochtend erop wakker word, denk ik: "ik heb jaren vergooid door niet vaker leuke dingen dingen te doen" of "mijn leven had nog zoveel leuker kunnen zijn". Gevolg is dat ik na een leuk uitstapje weer een hele tijd down ben. Herkennen jullie dat?quote:Op vrijdag 12 september 2008 02:41 schreef Maeghan het volgende:
Actie is wel een beetje de sleutel tot het oplossen van een depressie. Je hebt nergens meer zin in, en dat moet je ten eerste doorbreken, ten tweede zorgt activiteit ook dat je je beter voelt over jezelf (niet meer boos dat je weer niks gedaan hebt). Actie kan ook echt helpen om je depressie op te lossen, bijv. wanneer je actief hulp zoekt of omdat gezond en actief leven ervoor zorgt dat je je neurotransmitters weer op een rijtje krijgt (nou ja, het kan helpen).
Ik herken het, heb zelfs in het verleden leuke activiteiten vermeden om het negatieve gevoel naderhand te voorkomen.quote:Op zaterdag 13 september 2008 02:17 schreef Nene het volgende:
[..]
Maar is dat dan niet gewoon een beetje 'schijn'? De laatste paar weken heb ik echt geprobeerd om leuke dingen dingen te doen zoals met een groepje vrienden ergens gaan eten, familie bezoeken, zwemmen, filmpjes te kijken etc. Tijdens die 'activiteit' voel ik me prima, maar als ik dan de ochtend erop wakker word, denk ik: "ik heb jaren vergooid door niet vaker leuke dingen dingen te doen" of "mijn leven had nog zoveel leuker kunnen zijn". Gevolg is dat ik na een leuk uitstapje weer een hele tijd down ben. Herkennen jullie dat?
Het is natuurlijk niet zo dat activiteit alles in een keer oplost. En ik heb het ook niet alleen maar over leuke dingen hoor, het mag ook zijn dat je een keer goede je administratie opruimt, of de kelder. Het gaat erom dat je actie onderneemt op wat voor gebied dan ook. Dat voorkomt of vermindert tenminste de schuldgevoelens van 'ik doe niks, ik kan niks, ik ben een ander tot last', de druk van 'ik moet nog vanalles'. Het kan ook actie zijn in de zin van professionele hulp zoeken, toegeven dat je hulp nodig hebt.quote:Op zaterdag 13 september 2008 02:17 schreef Nene het volgende:
[..]
Maar is dat dan niet gewoon een beetje 'schijn'? De laatste paar weken heb ik echt geprobeerd om leuke dingen dingen te doen zoals met een groepje vrienden ergens gaan eten, familie bezoeken, zwemmen, filmpjes te kijken etc. Tijdens die 'activiteit' voel ik me prima, maar als ik dan de ochtend erop wakker word, denk ik: "ik heb jaren vergooid door niet vaker leuke dingen dingen te doen" of "mijn leven had nog zoveel leuker kunnen zijn". Gevolg is dat ik na een leuk uitstapje weer een hele tijd down ben. Herkennen jullie dat?
Hee Maeghanquote:Op zaterdag 13 september 2008 21:05 schreef Maeghan het volgende:
Burdie, ik las dat je een chronische depressie hebt. Wat voor behandelingen heb je daarvoor gehad? Ik heb mezelf een hele tijd verdiept in het fenomeen depressie, om het te leren begrijpen. Daarbij heb ik ook veel gelezen over behandelingen, ook voor ernstige en langdurige gevallen zoals bij jou. De laatste jaren houd ik het niet meer zo bij, maar een paar jaar geleden las ik al over een soort pacemaker voor mensen waarbij de depressie op geen enkele andere manier wil verdwijnen. Als je het wilt lezen, even hier klikken: http://community.livejournal.com/_abjectmisery/
I knowquote:Er bestaat dus wel meer dan alleen maar een onderhoudsdosis medicatie en het onderzoek op dit gebied gaat ook snel, dus houd hoop, er is licht aan het eind van de tunnel. Waarmee ik niet bedoel dat dit nou dé oplossing is, maar wel dat er gigantisch veel mogelijkheden zijn die we misschien nog niet kennen, dat er veel meer mogelijk is dat je nu misschien denkt.
We zijn alweer even verder en uiteindelijk heb ik besloten om niet in dagbehandeling te gaan, maar te proberen om op eigen kracht de ingeslagen weg te vervolgen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het me altijd goed af gaat nu; ik merk af en toe dat ik het echt best zwaar heb, maar dat ligt ook een beetje aan de omstandigheden die niet meewerken (ik ben al een paar maanden aan het solliciteren, en zit al die tijd thuis. Confronterend, saai en uiteindelijk gewoon mind-wrecking!).quote:Ik zag ook dat je in dagbehandeling gaat. Wat voor soort therapie krijg je dan? IPT werkt bijvoorbeeld goed bij depressies, zelfs bij ernstige depressies kan het aanzienlijk schelen. Dit werkt voor sommige patienten net zo goed als medicijnen en kan ook succesvol als 'onderhoudstherapie' gebruikt worden. Cognitieve gedragstherapie werkt dan weer beter voor mensen met ernstige depressies en zou zelfs een langdurig blijvend effect hebben na de therapie, zelfs mogelijk de kans op een herval verminderen.
Ja, dat herken ik ook wel enorm. Ik heb ook vaak nog de neiging om te 'voorzichtig' te zijn met dingen ondernemen. Bang om weer ergens een grens tegen te komen waar een kleine tegenslag omslaat in een diep dal. Maar hoe minder dat voorkomt, hoe kleiner de angst wordt. Gelukkig. En af en toe ga ik er volop voor, en loop ik met open ogen in volle vaart tegen mijn eigen grenzen aan. Op het moment is dat dan rot, maar achteraf ben ik altijd blij met zulke ervaringen.quote:De tijd dat ik mezelf echt zag als 'iemand die depressief is geweest' is wel over. Het is nu gewoon iets wat ik heb meegemaakt en waar ik mee om heb leren gaan, al blijft de angst ervoor altijd wel als ik weer een winterdipachtig iets heb en blijf ik volgens mij altijd een beetje labiel.
Ook dit is weer zo herkenbaar... eigenlijk wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben die dit soort gevoelens hebquote:Ik mis gewoon een groot deel van m'n leven. Mijn ontwikkeling is verstoord op een abrupte manier, ik heb natuurlijk problemen gehad op verschillende vlakken (studie, sociaal leven) en uiteindelijk heb ik ook nauwelijks meer herinneringen van die periode, maar ook niet meer echt van daarvoor. M'n leven voor m'n 18e bestaat gewoon nauwelijks meer. Ik herken mezelf niet in foto's van toen, ik zou geen leuke herinneringen uit m'n puberteit kunnen noemen of zo. Meer dan droevig kan ik dat niet noemen en ik begrijp niet dat mensen zoiets een verrijking kunnen noemen, of een ervaring waarvan ze blij zijn dat ze die hebben meegemaakt (ik vind het niet fout, ik begrijp het gewoon echt niet, dat is alles).
Dit is trouwens denk ik ook een probleem wat vaak vergeten wordt. Mensen worden behandeld voor een depressie, maar als ze genezen zijn wordt er verwacht dat ze normaal functioneren. Er wordt volledig aan voorbij gegaan dat je misschien nog wel tijd nodig hebt om te bedenken wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd is in die tijd en hoe je nu verder moet. Ik had wel doktersafspraken voor de behandeling, maar toen ik eenmaal stopte met de medicijnen heeft niemand ooit gevraagd wat ik verder van plan was.
Been there, done that... maar mijn lief en ik passen goed op dat het gelijkwaardig blijft. Zodra het ook maar ergens anders naar neigt, stap ik naar een profquote:Op zondag 14 september 2008 10:56 schreef kingmob het volgende:
Als ik even mag inbreken. ik lees veel over jullie relatie met je vriend en hoeveel steun dat geeft. Hoewel mijn situatie niet erg vergelijkbaar was (ik ontkende dat ik hulp nodig had), heeft dat steunen op m'n vriendin destijds denk ik wel mijn relatie gekost. Iig, ik had niet zoveel moeten toegeven aan haar behoefte om mij te helpen, want je partner is vaak niet diegene die dat kan.
Ik wil niemand twijfels aanpraten, maar ik denk dat het verstandig is om na te denken hoeveel je qua hulp afhankelijk wil zijn van je partner. Het kan de relatie behoorlijk scheef trekken in een soort behandelaar/behandelde patroon en dat lijkt me niet gezond.
Uiteindelijk heeft het feit dat ik alleen was (in de zin van geen relatie) mijn herstel denk ik zelfs versneld. Ik ben nog niet zover om mezelf 'genezen' te verklaren, maar het zit mijn leven niet meer zo drastisch in de weg. Niet geheel toevallig durf ik blijkbaar nu pas weer een echte relatie aan te gaan, waarin ik mij openstel om eventueel gekwetst te worden. Erg soepel gaat dat nog niet, maar ik haal veel voldoening uit het feit dat ik het uberhaupt probeer en in dat laatste zit voor mij iig de crux.
Samenvatting: Zie je partner niet als een soort constante, hij/zij is er om van te genieten en om hem/haar evenveel te laten genieten. Ik zou als ik een partner+depressie had, beginnen om daar m'n levensgenot uit te halen.
Dat lusteloze gevoel komt de laatste dagen hier bij mij weer gigantische omhoog kruipen, wat overigens apart is, ik woon nu in een ander land waar ik ook studeer. Maar Ben binnen 1.5 maand weer in Nederland en ga dan even langs de huisarts om de pilletjes ff op te halenquote:Op zondag 21 september 2008 15:48 schreef anthony68 het volgende:
blijkt dan ik een paar jaar na mijn psychose een zware depressie had. Ik heb jaren lang afgevraagd waarom ik zo lusteloos was en dacht dat het door me ziekte schizofrenie kwam. Maar na 3 weken prozak 20mg bleek dus dat ik al die jaren eendepressie had had het gewoon niet in de gaten...
ik heb nu schuldgevoel waarom ik dit niet eerder aan mijn psych heb gemeld zodat die gelijk actie kon ondernemen of ik had gewoon een slechte psych nu met een nieuwe psych die alle drie opties probeerd te onderzoeken dus wel;
1 lusteloos heid kan komen door antipsychotica
2.lusteloosheid kan komen door depressie
3.lusteloosheid kan komen door ziekte schizofenie geen hulp!!
bij mij is het dus 2
ben er nu blij om doe weer van alles...
speel gitaar en keyboard en ben ook dj check out me website in handtekkening
dus voor iedereen die lusteloos is wacht niet te lang vraag advies aan je huisarts of psych...
Ja.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:25 schreef Topspin het volgende:
Zinloos in de zin van........ " Voordat je het weet ben je er geweest, dus liever geen gezeik aan mijn geest, het hele leven liever een groot zinloos feest"
Zeggen dat ze hulp moet zoek van een deskundig iemand. Het is heel jammer maar als vriend(in) ga je dat uiteindelijk niet redden. Je moet niet alleen om jezelf te beschermen een zekere afstand houden. En als je er echt meer info over wilt praat eens met een maatschappelijk werker voor advies.quote:Op zondag 30 september 2007 13:14 schreef nicoo het volgende:
Voor zowel medicijnen als therapie geldt dat vaak aangeraden wordt om nog lang na de remissie door te gaan met de behandeling. Met lang heb je het dan over een jaar of meer.quote:Op zondag 21 december 2008 02:11 schreef kingmob het volgende:
Nouja, ben niet ineens gestopt, maar blijkbaar toch te vroeg. We hadden een soort pauze ingelast en zouden dan kijken hoe het ging. Die 2 maanden is het prima gegaan en toen dus besloten te stoppen. Ik moet ook zeggen dat ik niet echt de behoefte voel, maar het is duidelijk dat dit toch weer vrij structureel is, dus ik ontkom er niet echt aan denk ik.
Het is best gek, ik heb zo'n beetje al m'n doelen bereikt die ik vorig jaar neergezet had. Dan zou je toch zeggen dat het prima met me zou moeten gaan. Ik vind het maar raar, jezelf niet snappen...
ja, dat is een klote tijd, het begin van die medicijnen... Maar knap van je dat je er doorheen bent. En nu langzaam jezelf weer terug opbouwen!! Misschien heb je ook wat aan het topic over medicijnen. Staat ook ergens in ditzelfde subforum. delaatste post daar is al een week ofzo geleden, dus daar moet je even naar zoeken.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:55 schreef ThisHollowWorld het volgende:
Wat in de eerste maand resulteerde in nog minder controle en een nog grotere kans op zelfmoord.Maar goed, nu slaat de medicatie wel wat aan, ik voel me niet vrolijk, maar wel minder somber.
Met een beetje geluk begrijpt je huisarts je ook wel als je het niet perfect kunt uitleggen. Hij heeft waarschijnlijk meer mensen gezien die zich zo voelen. En wellicht heeft hij nog andere tips voor je dan alleen wat leuks doen of aan de medicijnen, er zijn vast ook tussenwegen!! En even je verhaal kwijt kunnen bij je huisarts kan je misschien ook al een hoop opluchten!quote:Op woensdag 24 december 2008 00:35 schreef DanaScully het volgende:
Bij mij helpt sporten flink rennen of zwemmen. Gewoon verstand op nul en alles geven wat ik in me heb. Heb ook wel eens momenten dat ik onder de douche gewoon een potje ga zitten janken om dat klote gevoel kwijt te raken. Ik twijfel wel eens om naar een arts te gaan maar ben bang dat hij toch zegt ga iets leuks doen en ga er eens tussenuit. Ik zou ook helemaal niet weten hoe ik het zou moeten uitleggen aan de huisarts. Aan de andere kant wil ik wel ervan af maar zie medicijnen ook weer niet zitten. Ben een beetje twijfelgeval.
Hoezo denken in hokjes?quote:Op woensdag 26 september 2007 14:39 schreef sweetgirly het volgende:Geremde depressie Depressie met vitale kenmerken Winterdepressie Postnatale depressie Geagiteerde depressie Gemaskeerde depressie Depressie met psychotische kenmerken Dysthemie Chronische depressie (ook wel rediciverende (terugkerende) depressie genoemd)
![]()
Ik ben gevlucht in dvdtjes kijken, ik had toch geen vrienden na. Door de lui op school ben ik me gaan terug trekken en heb mn eigen wereldje gebouwd. Keek eerst films maar dat was te kort, ben toen overgestapt op hele tv series, die leiden tenminste langer mn gedachtes af van mn depri gevoel. Maar het werd voor mij een soort verslaving, als de tv uitging viel ik weer terug in mn eigen sneuie leventje. Heeft eventjes geholpen bij mij.quote:Op donderdag 25 december 2008 00:24 schreef fs180 het volgende:
Hoe zijn jullie ervaringen met het luisteren van erg emotionele muziek (of een film) wanneer het even tegen zit?
Wat je dan in principe doet is heel logisch.. Je voelt je kut en door films te kijken, series en er (deels) in op te gaan sta je gevoelsmatig ff "lekker" buiten de realiteit. Datzelfde kan ook wel zo werken met boeken..quote:Op donderdag 25 december 2008 02:38 schreef DanaScully het volgende:
[..]
Ik ben gevlucht in dvdtjes kijken, ik had toch geen vrienden na. Door de lui op school ben ik me gaan terug trekken en heb mn eigen wereldje gebouwd. Keek eerst films maar dat was te kort, ben toen overgestapt op hele tv series, die leiden tenminste langer mn gedachtes af van mn depri gevoel. Maar het werd voor mij een soort verslaving, als de tv uitging viel ik weer terug in mn eigen sneuie leventje. Heeft eventjes geholpen bij mij.
Ik denk dat dat idd erg per persoon verschilt. Elke scene kan wel een bepaalde emotie bij iemand oproepen.. Voor sommige mensen is een verkrachtingsscene heel heftig, voor een ander een dodelijk verkeersongeluk.. Net ook wat je ermee associeert vanuit je eigen leven.quote:Op donderdag 25 december 2008 03:10 schreef Man-E-Faces het volgende:
Ik revalideer van een werk-ongeluk en dat nietsdoen/saaiheid is moordend! wat betreft dvd-tjes met emotinele scenes, en of het me wat doet. Het hangt ervan af wat voor emotionele scene. De ene maakt je kwaad/of nog depressiever. De ander maakt je meelevend en helpt welicht over je eigen emoties te komen.
Gekkenhuis. Ik moet bekennen dat ik hem nog nooit heb gezien in z;n geheel.quote:Op donderdag 25 december 2008 03:24 schreef Man-E-Faces het volgende:
Ik moest ook een beetje tranen hoor, nou ja kon nog net dat ene eerste traantje bedwingen eigenlijk. Het enige wat ik na afloop zei: "best wel goeie special effects"
Ik heb toch langer als een jaar of zelfs 2(!!!) als een zombi voor de tv gehangen. Nu ik iemand heb leren kennen merk ik hoe erg ik me afgezonderd heb. Ben nu verliefd en heb geen reden om ongelukkig te zijn maar af en toe ben ik bang, wat als het uitgaat val ik dan weer terug in tv kijken? en dan word ik alweer depri. Ik zit in een soort vicieuze cirkel. Ik blijf mn angst/depressie voeden. Ik doe het niet express maar het blijft in mn achterhoofd spoken wat als....quote:Op donderdag 25 december 2008 02:44 schreef Twerk het volgende:
[..]
Wat je dan in principe doet is heel logisch.. Je voelt je kut en door films te kijken, series en er (deels) in op te gaan sta je gevoelsmatig ff "lekker" buiten de realiteit. Datzelfde kan ook wel zo werken met boeken..
Echter denk ik dat dit "vluchtgedrag" op de langere termijn helemaal niks oplost. Het belangrijkste is dat je probeert een oorzaak te vinden voor je gevoel (kan confronterend zijn).. Maar als je je kut voelt en je weet dat een film of whatever ff helpt is de verleiding wel erg groot.. En ja, dat werkt verslavend.. Het is iig beter dan drank/drugs..
Wat je dan wel merkt is als je toegeeft aan die verslaving dat je andere zaken echt gaat verwaarlozen(vrienden, familie, school., werk, interesse in de maatschappij enz) waar je je dan naderhand weer rot over gaat voelen of last van ondervindt.... Complexe, nare state of mind..![]()
Ik denk dat het belangrijk is dat je erachter probeert te komen waarom je destijds depressief was en waar je angst op gebaseerd is. Heb je daar een idee over[zou ook geen duidelijke oorzaak kunnen hebben]? Dat kan confronterend zijn, maar misschien ontdek je ook dat er eigenlijk geen reden voor is.. Nu blijft het toch als een schimmig spook over je schouder meekijken, zoals je zelf zegt..quote:Op vrijdag 26 december 2008 01:57 schreef DanaScully het volgende:
[..]
Ik heb toch langer als een jaar of zelfs 2(!!!) als een zombi voor de tv gehangen. Nu ik iemand heb leren kennen merk ik hoe erg ik me afgezonderd heb. Ben nu verliefd en heb geen reden om ongelukkig te zijn maar af en toe ben ik bang, wat als het uitgaat val ik dan weer terug in tv kijken? en dan word ik alweer depri. Ik zit in een soort vicieuze cirkel. Ik blijf mn angst/depressie voeden. Ik doe het niet express maar het blijft in mn achterhoofd spoken wat als....
Door mn schooltijd, op school vrienden na school iedereen verdwenen. Iedereen waar ik van dacht een vriend in te hebben was verdwenenn na schooltijd of na mn opleiding. Dus toen een muur om me heen gebouwd zo van ik kan de wereld aan en heb niemand nodig, ik ben gelukkig als ik alleen ben. Toen ik een baan vond was ik gelukkig niet meer depri, mensen begroetten me en had leuke collega's. Helaas verloor ik mn baan omdat mn baas ziek werd en weg was mn zorgeloos bestaan. Met de collega's gebeurde hetzelfde, neens hoorde ik niks meer van hun, het leek alsof het allemaaal van mij uit moest komen dus ik ben ook gestopt met bezoekjes en kaartjes met verjaardagen.quote:Op vrijdag 26 december 2008 02:05 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik denk dat het belangrijk is dat je erachter probeert te komen waarom je destijds depressief was en waar je angst op gebaseerd is. Heb je daar een idee over[zou ook geen duidelijke oorzaak kunnen hebben]? Dat kan confronterend zijn, maar misschien ontdek je ook dat er eigenlijk geen reden voor is.. Nu blijft het toch als een schimmig spook over je schouder meekijken, zoals je zelf zegt..
Toen ik echt flink depri was heb ik ook weleens zo'n realistische droom gehad. Ik droomde dat een mannenstem tegen me zei wat houd je tegen, je broer heeft zn gezin maar de kinderen zijn toch nog zo jong dat ze het toch niet snappen. Je ouders hebben elkaar en vinden steun bij elkaar. Waarom doe je het niet gewoon? ik was wel zo nuchter om na te denken dat het niet kon wat ik nu droomde, de stem probeerde me te overtuigen, het was een discussie...daardoor werd ik wakker, ik dacht echt dat ik gek geworden was. Ik heb dit nooit aan iemand verteld, bang dat ik regelrecht naar een psucholoog gestuurd werd. Ik hoor een stem!!!quote:Op vrijdag 26 december 2008 19:54 schreef iamdead het volgende:
Echter ik schrok wel laatst van mijzelf toen ik een droom had waarin ik veel emoties te verwerken kreeg. Een droom waarin ik uitgestoten werd. Verbannen. Niemand mocht mij. Niemand wilde mij kennen. Zelfs de mensen die ik als vrienden beschouwde. Ik huilde dikke tranen in mijn droom. Ik schrok wakker. Dezelfde emotie was er. Sterker. Ik huilde door. Op dat moment kreeg ik wel de neiging om mezelf echt iets aan te doen. Het was dat de kracht om wel door te leven nog groot genoeg was. Maar sindsdien heb ik gevoel dat ik grip verlies. Ik leef nu op de rand. Een gevoel van ik wil door, want wil leven. En aan de andere kant gevoel dat ik niet door wil leven.
Ik schrok er zelf van. En neem daarom ook minimaal een maand vrij van werk. Om een beter ritme op te bouwen, af te vallen en bewegen en dingen doen die ik jaren weggeschoven heb. Hoop dat het helpt. Niet bij arts ofzo geweest. Dus ook geen medicatie hier tegen. Ik heb mijn redenen om dat niet te doen.
Door de dag heen kan ik lachen, blij reageren, mee praten e.d., maar eigenlijk is dat maar wat de buitenwereld ziet. Binnen in is het huilen, triest zijn, e.d. En ben laatste tijd extra gevoelig.
Kreeg vorig weekend bericht over iemand die ik ontmoet had zelfmoord had gepleegd. Erg confronterend. Kende die persoon niet. Maar heb de hele dag gehuild en triest zitten wezen. Dat doe ik in mijn eentje. Bij anderen verberg ik dat weer.. laat ik weer een masker zien.
Ik heb het nu tegen collega's en vrienden verteld. En heb wel gemerkt dat het me deels opgelucht heeft. Ik ben eigenlijk een gesloten persoon, maar het lijkt wel wat te helpen om wat meer opener proberen te zijn. Hoewel dat voor mij wel moeite kost.
Ik hoop dat ik er uit kom. En wat gelukkiger ga worden. Maar tsja.. we zien wel.
Tsja.. het is niet makkelijk. Maar ik hou het nog wat oppervlakkig. Vond het heel wat van mezelf dat ik al wat vertelde. Maar het is ook maar minimaal wat ik vertelde. Echt heel diep vertellen wat mijn emoties / gevoel zijn kan ik denk ook niet zo goed aan bij iedereen.quote:Op vrijdag 26 december 2008 20:13 schreef DanaScully het volgende:
Over mn gevoel praten zoals jij hebt gedaan zou ik echt niet durven, bang dat ik in tranen uit zal barsten. Het gaat nu goed, dus ik zie wel hoe het verder gaat.
Ja ik ben ook altijd bezig wat andere er niet van zullen denken dus dan denk ik ik zeg maar niks, laat maar. Ook met verjaardagen of als je met meerdere mensen bent durf ik niet zomaar wat te vertellen, ik kijk het even aan. Ik probeer dan weleens te reageren maar ze praaten zo erover heen, resultaat ik zeg niks meer. Ik heb ook weleens getwijfeld over z\elfmord maar ben bang om mn ouders en broer pijn te doen dus ik worstel me de dag, week of maand weer door. Tegelijkertijd denk ik zoiets lafs dat is niks voor mij, ik ben sterker dan dat en ik kom er wel overheen!quote:Op vrijdag 26 december 2008 20:53 schreef iamdead het volgende:
[..]
Dingen achter me rug om zeggen e.d. allemaal negatieve gedachten. Ik geloof dat dit niet echt stemmen zijn zoals anderen dat wellicht hebben? meer een soort gedachten... gedachten wat anderen gaan zeggen.
quote:Op woensdag 26 september 2007 21:09 schreef Icefire het volgende:
[..]
Wens het ook niemand toe, maar ik ben blij dat ik het heb meegemaakt.
Die periode heeft flink mijn ogen geopend en ik geniet nu veel meer van de kleine momenten.![]()
explain... (als je wilt natuurlijk)quote:Op zaterdag 3 januari 2009 20:09 schreef anthony68 het volgende:
ik heb me voorgenomen 2009 het jaar van acceptatie te maken zodat ik los van mijn blokkadeskom
Ik vermoed dat hij bedoelt dat hij door bepaalde zaken te accepteren zoals ze zijn, hij zijn energie in positievere zaken kan steken ipv te blijven hangen in negatieve gedachten etc.. Maar uiteraard is het beter als hij het zelf uitlegt..quote:Op zaterdag 3 januari 2009 20:48 schreef Murmeli het volgende:
[..]
explain... (als je wilt natuurlijk)
quote:Gelukkig zijn. Komt dat op je af? Of heb je dan de goede wegen in je leven gekozen? En zo met ongelukkig zijn, komt dat op je af? Of heb je een keuze? En dan het belangrijkste: kun je als je ongelukkig bent ooit nog weer gelukkig worden?
Denk daar maar eens over na voordat je verder leest, want ik denk dat het fijn is om een uitgangspunt te hebben.
Een jaar geleden was ik depressief. En dan niet het modewoord maar de aandoening. Ik zag depressief, rook depressief, hoorde depressief en voelde depressief. Ik voelde me een mislukkeling en zag het leven niet meer zitten. Ik kon me nergens toe zetten, was altijd moe, trok me alles aan en werkelijk alles was mijn schuld. En het werd erger en erger, ik kon ik er niks tegen doen.
Het kostte me een half jaar om erachter te komen dat ik er wel iets aan kon doen. Of kostte het gewoon tijd voordat de depressie over is? In ieder geval wil ik het nooit meer. Ik wil gelukkig zijn!
Het moeilijke daarvan is dat je om fijne dingen te voelen ook zo nu en dan vervelende dingen moet voelen. Daar ben ik nog mee bezig!
Maar wat ik mezelf wat succesvoller aanleer is een nieuwe manier van denken. Ik denk dat je zelf heel erg veel invloed hebt op je je eigen gelukkigheid. Een gedeelte is aangeboren volgens dr. Seligman, de grondlegger van de positieve psychologie. Eerst daar wat over, want dat is een beetje waar dit over gaat. (Al heb ik er mijn eigen draai aan gegeven).
Meneer Seligman en de positieve psychologie slaan een andere richting uit dan veel therapeuten tegenwoordig. In plaats van eindeloos terug te kijken en spijt te hebben over het verleden en te kijken naar de dingen die fout gaan kijken de aanhangers van de positieve psychologie naar dingen die goed gaan. Hierdoor word je vanzelf gelukkiger!
Het is bijvoorbeeld goed te merken in een relatie. Dit even als voorbeeld omdat de relatie met jezelf toch lastiger is. Wanneer een man en vrouw in relatietherapie gaan wordt er vaak gekeken naar wat er mis gaat (jij noemt me altijd poebeliewoepski en dat vind ik niet fijn) en wordt er dan tijd besteed aan het oplossen van de problemen (ik zal je op zaterdagavond geen poebeliewoepski noemen als we uitgaan, meer kán ik niet), hetgeen weer leid tot mislukkingen en daaruit voortkomend opnieuw ongeluk.
De positieve psychologie kijkt naar wat er wél goed gaat (vorige week dinsdagavond noemde je me alleen maar poebel, dat was al heel goed!) en ook de dingen die ervoor zorgen dat je een goed gevoel krijgt (ik vind het zo fijn als je me wopsje noemt).
Nadat er uit is gevonden wat wel goed gaat en fijn is, is het de bedoeling hier meer aandacht aan te besteden. In plaats van 80% van jezelf te geven om verdrietig te worden als hij poebeliewoepski zegt en 20% vrolijkheid als hij wopsje zegt!
Volg je het nog? Ik hoop het. Eén van de eerste dingen die ik te horen kreeg van de positieve psychologie was het opschrijven van dingen die je goed doet. Als je elke avond stilstaat bij drie dingen die je gedaan hebt vandaag die je een goed gevoel geven (en dan niet 'papa bellen' maar 'papa bellen om te vragen hoe het met hem ging, dat was goed omdat ik dat niet zo vaak doe en het nu wel eens gedaan heb en daarna was ik trots op mezelf en hij vond het ook leuk dat ik belde') In het begin is het moeilijk en er waren periodes dat ik echt niks beters kon bedenken dan op tijd komen en mijn boterham binnen de lijntjes insmeren maar het wordt steeds makkelijker om bij die dingen stil te staan. De lijst wordt langer en er is 's avonds een moment dat je je goed voelt over jezelf.
Okay, nou verder naar hoe dit alles je gelukkig maakt. Of in ieder geval, hoe het mij gelukkig maakt. Ik probeer het zoveel mogelijk in te zetten in mijn dagelijks leven op verschillende manieren. Hieronder ga ik de meestgebruikte manier beschrijven met daarna twee voorbeelden.
1. Ik sta voor een beslissing
2. Ik ga na hoeveel positiviteit (fijn gevoel) het me direct brengt, hoeveel negativiteit (vervelend gevoel) het me direct brengt.
3. Ik ga na hoeveel positiviteit (fijn gevoel) het me op de lange duur brengt en hoeveel negativiteit (vervelend gevoel) het me op de lange duur brengt. De lange duur kan de rest van de dag zijn maar ook een week, een maand, een jaar en een leven.
4. Ik weeg dit tegen elkaar af: is de positieve invloed nu direct echt nodig, is het gesip waard? Of is het echt nodig om dit negatieve dingetje uit te blijven stellen?
5. Ik maak de beslissing, afgaande op wat het meest positiviteit geeft.
En dit kun je de hele dag, altijd toepassen. Let maar eens op, hier komen twee kleine dingen als voorbeeld.
Voorbeeld 1: de Bounty, een chocoladereep met kokosvulling.
1. De beslissing: zal ik nu een Bounty kopen en die lekker opsmikkelen?
2. O, ik hou van Bounties, met zo'n knappere korst en dan dat lekkere kokos van binnen. Hmmmm chocola, daar word ik vast blij van!
3. Okay, over een half uur baal ik er al van dat ik die Bounty heb gegeten. Zo kan ik nooit afvallen! Dat kost me een half uur zwemmen om het erweer af te doen, die kan ik beter besteden aan andere calorien om af te vallen!
4. twintig minuten erg fijn, tot vanavond boos op mezelf omdat ik alwéér heb gesnoept! Zo'n klein beetje genot weegt niet echt op tegen zo'n tijd negatieve gevoelens...
5. Okay, geen Bounty!
Voorbeeld 2: het stofzuigen.
1. De beslissing: zal ik nu gaan stofzuigen of het bewaren tot een andere keer?
2. Gets, ik vind stofzuigen echt vervelend. Ik ben wel twintig minuten aan het vervelend stofzuigen.
3. Ik heb er al drie dagen over gepiekerd, dat kostte al een heleboel tijd aan negativiteit. Als ik het nu doe dus ben ik weer een hele tijd blij omdat ik het toch heb gedaan! Misschien wel drie dagen!
4. Hmm, eigenlijk heb ik er al een heleboel negativiteit aan besteed, dan maakt die 20 minuten niks meer uit. En in plaats van nog drie dagen erover te piekeren kan ik het zéker beter doen, dan ben ik minstens drie dagen trots op mezelf dat ik het gedaan heb!
5. Okay, even stofzuigen!
Het is wel lastig hoor, maar onder andere zo probeer ik mijn leven wat fijner te maken. En dan niet het kortdurende, makkeiljke genot of uitstelling van vervelende dingen (die het eigenlijk langdurig een beetje vervelend maken) maar langere fijnheid. Is dat geluk?
Nee, dat is nihilistisch gezever.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 18:54 schreef Chriz2k het volgende:
Depressie is de verlichting die optreedt wanneer je doorkrijgt dat het leven eigenlijk bar weinig voorstelt.
Nou, uit onderzoek blijkt wel dat depressieve, pessimistische mensen een stuk realistischer naar dingen kijken. Bijvoorbeeld als er een test wordt gedaan met een knop en een lamp, eerst kunnen de proefpersonen zelf de lamp aan en uit doen door op de knop te drukken, daarna gaat de lamp random aan en uit en heeft het drukken geen zin meer. De positieve, gelukkige mensen dachten dat ze gemiddeld 35% wél controle hadden, terwijl de negatieve mensen realistisch zeiden dat ze geen controle hadden. En zo zijn er nog veel meer testjes gedaan. Vooral over het persoonlijke kunnen was het grote verschil dat positieve, gelukkige mensen zichzelf overschatten.quote:
En concludeer je uit zo'n onderzoek dat depressieve mensen realistischer denken? Het toont voor mij eerder aan hoe hun psychologische gedachtegang werkt: ze claimen dat ze geen controle hebben over zaken zodoende alles hun 'overkomen' is. Zie bijvoorbeeld dit artikeltje over locus of control.quote:Op zondag 11 januari 2009 11:26 schreef Twinky het volgende:
[..]
Nou, uit onderzoek blijkt wel dat depressieve, pessimistische mensen een stuk realistischer naar dingen kijken. Bijvoorbeeld als er een test wordt gedaan met een knop en een lamp, eerst kunnen de proefpersonen zelf de lamp aan en uit doen door op de knop te drukken, daarna gaat de lamp random aan en uit en heeft het drukken geen zin meer. De positieve, gelukkige mensen dachten dat ze gemiddeld 35% wél controle hadden, terwijl de negatieve mensen realistisch zeiden dat ze geen controle hadden. En zo zijn er nog veel meer testjes gedaan. Vooral over het persoonlijke kunnen was het grote verschil dat positieve, gelukkige mensen zichzelf overschatten.
Wanneer kun je depressie een ziekte noemen? Ik weet dat er mensen zijn die min of meer chronisch depressief zijn, maar moet ik daar dan aan denken?quote:Op zondag 11 januari 2009 12:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
En concludeer je uit zo'n onderzoek dat depressieve mensen realistischer denken? Het toont voor mij eerder aan hoe hun psychologische gedachtegang werkt: ze claimen dat ze geen controle hebben over zaken zodoende alles hun 'overkomen' is. Zie bijvoorbeeld dit artikeltje over locus of control.
Verder is een depressie een ziekte, geen wereldbeeld. Nihilisme is heus niet 'realistischer' of zo.
Ik dacht dat twee weken of langer lijden aan boosheid, angst, verdriet en mentale pijn als uitgangspunt werd genomen om iets als een depressie te beschouwen en zodanig als 'ziekte'. Binnen die twee weken is het een 'dipje'.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:43 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Wanneer kun je depressie een ziekte noemen? Ik weet dat er mensen zijn die min of meer chronisch depressief zijn, maar moet ik daar dan aan denken?
Dit komt mij iig zeer bekend voor. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen hoe je jezelf voorliegt, want je weet toch altijd dat je aan het liegen bent?quote:Op zondag 11 januari 2009 17:38 schreef Maeghan het volgende:
Ik heb ze niet paraat, maar er zijn meerdere onderzoeken geweest waaruit bleek dat depressieve mensen een slecht vermogen hadden om zichzelf voor te liegen. Normale mensen doen dat constant (bijv. een keuze achteraf goed praten - als mensen een keuze maken, vinden ze achteraf vrijwel altijd dat het de goede was, dat is een soort zelfbescherming en volledig normaal) en bij mensen die depressief zijn werkt dat proces niet. Of dat nu oorzaak of symptoom is, was op het moment dat ik me ermee bezig hield nog niet duidelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |