Het is natuurlijk niet zo dat activiteit alles in een keer oplost. En ik heb het ook niet alleen maar over leuke dingen hoor, het mag ook zijn dat je een keer goede je administratie opruimt, of de kelder. Het gaat erom dat je actie onderneemt op wat voor gebied dan ook. Dat voorkomt of vermindert tenminste de schuldgevoelens van 'ik doe niks, ik kan niks, ik ben een ander tot last', de druk van 'ik moet nog vanalles'. Het kan ook actie zijn in de zin van professionele hulp zoeken, toegeven dat je hulp nodig hebt.quote:Op zaterdag 13 september 2008 02:17 schreef Nene het volgende:
[..]
Maar is dat dan niet gewoon een beetje 'schijn'? De laatste paar weken heb ik echt geprobeerd om leuke dingen dingen te doen zoals met een groepje vrienden ergens gaan eten, familie bezoeken, zwemmen, filmpjes te kijken etc. Tijdens die 'activiteit' voel ik me prima, maar als ik dan de ochtend erop wakker word, denk ik: "ik heb jaren vergooid door niet vaker leuke dingen dingen te doen" of "mijn leven had nog zoveel leuker kunnen zijn". Gevolg is dat ik na een leuk uitstapje weer een hele tijd down ben. Herkennen jullie dat?
Hee Maeghanquote:Op zaterdag 13 september 2008 21:05 schreef Maeghan het volgende:
Burdie, ik las dat je een chronische depressie hebt. Wat voor behandelingen heb je daarvoor gehad? Ik heb mezelf een hele tijd verdiept in het fenomeen depressie, om het te leren begrijpen. Daarbij heb ik ook veel gelezen over behandelingen, ook voor ernstige en langdurige gevallen zoals bij jou. De laatste jaren houd ik het niet meer zo bij, maar een paar jaar geleden las ik al over een soort pacemaker voor mensen waarbij de depressie op geen enkele andere manier wil verdwijnen. Als je het wilt lezen, even hier klikken: http://community.livejournal.com/_abjectmisery/
I knowquote:Er bestaat dus wel meer dan alleen maar een onderhoudsdosis medicatie en het onderzoek op dit gebied gaat ook snel, dus houd hoop, er is licht aan het eind van de tunnel. Waarmee ik niet bedoel dat dit nou dé oplossing is, maar wel dat er gigantisch veel mogelijkheden zijn die we misschien nog niet kennen, dat er veel meer mogelijk is dat je nu misschien denkt.
We zijn alweer even verder en uiteindelijk heb ik besloten om niet in dagbehandeling te gaan, maar te proberen om op eigen kracht de ingeslagen weg te vervolgen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het me altijd goed af gaat nu; ik merk af en toe dat ik het echt best zwaar heb, maar dat ligt ook een beetje aan de omstandigheden die niet meewerken (ik ben al een paar maanden aan het solliciteren, en zit al die tijd thuis. Confronterend, saai en uiteindelijk gewoon mind-wrecking!).quote:Ik zag ook dat je in dagbehandeling gaat. Wat voor soort therapie krijg je dan? IPT werkt bijvoorbeeld goed bij depressies, zelfs bij ernstige depressies kan het aanzienlijk schelen. Dit werkt voor sommige patienten net zo goed als medicijnen en kan ook succesvol als 'onderhoudstherapie' gebruikt worden. Cognitieve gedragstherapie werkt dan weer beter voor mensen met ernstige depressies en zou zelfs een langdurig blijvend effect hebben na de therapie, zelfs mogelijk de kans op een herval verminderen.
Ja, dat herken ik ook wel enorm. Ik heb ook vaak nog de neiging om te 'voorzichtig' te zijn met dingen ondernemen. Bang om weer ergens een grens tegen te komen waar een kleine tegenslag omslaat in een diep dal. Maar hoe minder dat voorkomt, hoe kleiner de angst wordt. Gelukkig. En af en toe ga ik er volop voor, en loop ik met open ogen in volle vaart tegen mijn eigen grenzen aan. Op het moment is dat dan rot, maar achteraf ben ik altijd blij met zulke ervaringen.quote:De tijd dat ik mezelf echt zag als 'iemand die depressief is geweest' is wel over. Het is nu gewoon iets wat ik heb meegemaakt en waar ik mee om heb leren gaan, al blijft de angst ervoor altijd wel als ik weer een winterdipachtig iets heb en blijf ik volgens mij altijd een beetje labiel.
Ook dit is weer zo herkenbaar... eigenlijk wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben die dit soort gevoelens hebquote:Ik mis gewoon een groot deel van m'n leven. Mijn ontwikkeling is verstoord op een abrupte manier, ik heb natuurlijk problemen gehad op verschillende vlakken (studie, sociaal leven) en uiteindelijk heb ik ook nauwelijks meer herinneringen van die periode, maar ook niet meer echt van daarvoor. M'n leven voor m'n 18e bestaat gewoon nauwelijks meer. Ik herken mezelf niet in foto's van toen, ik zou geen leuke herinneringen uit m'n puberteit kunnen noemen of zo. Meer dan droevig kan ik dat niet noemen en ik begrijp niet dat mensen zoiets een verrijking kunnen noemen, of een ervaring waarvan ze blij zijn dat ze die hebben meegemaakt (ik vind het niet fout, ik begrijp het gewoon echt niet, dat is alles).
Dit is trouwens denk ik ook een probleem wat vaak vergeten wordt. Mensen worden behandeld voor een depressie, maar als ze genezen zijn wordt er verwacht dat ze normaal functioneren. Er wordt volledig aan voorbij gegaan dat je misschien nog wel tijd nodig hebt om te bedenken wat er nu eigenlijk allemaal gebeurd is in die tijd en hoe je nu verder moet. Ik had wel doktersafspraken voor de behandeling, maar toen ik eenmaal stopte met de medicijnen heeft niemand ooit gevraagd wat ik verder van plan was.
Been there, done that... maar mijn lief en ik passen goed op dat het gelijkwaardig blijft. Zodra het ook maar ergens anders naar neigt, stap ik naar een profquote:Op zondag 14 september 2008 10:56 schreef kingmob het volgende:
Als ik even mag inbreken. ik lees veel over jullie relatie met je vriend en hoeveel steun dat geeft. Hoewel mijn situatie niet erg vergelijkbaar was (ik ontkende dat ik hulp nodig had), heeft dat steunen op m'n vriendin destijds denk ik wel mijn relatie gekost. Iig, ik had niet zoveel moeten toegeven aan haar behoefte om mij te helpen, want je partner is vaak niet diegene die dat kan.
Ik wil niemand twijfels aanpraten, maar ik denk dat het verstandig is om na te denken hoeveel je qua hulp afhankelijk wil zijn van je partner. Het kan de relatie behoorlijk scheef trekken in een soort behandelaar/behandelde patroon en dat lijkt me niet gezond.
Uiteindelijk heeft het feit dat ik alleen was (in de zin van geen relatie) mijn herstel denk ik zelfs versneld. Ik ben nog niet zover om mezelf 'genezen' te verklaren, maar het zit mijn leven niet meer zo drastisch in de weg. Niet geheel toevallig durf ik blijkbaar nu pas weer een echte relatie aan te gaan, waarin ik mij openstel om eventueel gekwetst te worden. Erg soepel gaat dat nog niet, maar ik haal veel voldoening uit het feit dat ik het uberhaupt probeer en in dat laatste zit voor mij iig de crux.
Samenvatting: Zie je partner niet als een soort constante, hij/zij is er om van te genieten en om hem/haar evenveel te laten genieten. Ik zou als ik een partner+depressie had, beginnen om daar m'n levensgenot uit te halen.
Dat lusteloze gevoel komt de laatste dagen hier bij mij weer gigantische omhoog kruipen, wat overigens apart is, ik woon nu in een ander land waar ik ook studeer. Maar Ben binnen 1.5 maand weer in Nederland en ga dan even langs de huisarts om de pilletjes ff op te halenquote:Op zondag 21 september 2008 15:48 schreef anthony68 het volgende:
blijkt dan ik een paar jaar na mijn psychose een zware depressie had. Ik heb jaren lang afgevraagd waarom ik zo lusteloos was en dacht dat het door me ziekte schizofrenie kwam. Maar na 3 weken prozak 20mg bleek dus dat ik al die jaren eendepressie had had het gewoon niet in de gaten...
ik heb nu schuldgevoel waarom ik dit niet eerder aan mijn psych heb gemeld zodat die gelijk actie kon ondernemen of ik had gewoon een slechte psych nu met een nieuwe psych die alle drie opties probeerd te onderzoeken dus wel;
1 lusteloos heid kan komen door antipsychotica
2.lusteloosheid kan komen door depressie
3.lusteloosheid kan komen door ziekte schizofenie geen hulp!!
bij mij is het dus 2
ben er nu blij om doe weer van alles...
speel gitaar en keyboard en ben ook dj check out me website in handtekkening
dus voor iedereen die lusteloos is wacht niet te lang vraag advies aan je huisarts of psych...
Ja.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 23:25 schreef Topspin het volgende:
Zinloos in de zin van........ " Voordat je het weet ben je er geweest, dus liever geen gezeik aan mijn geest, het hele leven liever een groot zinloos feest"
Zeggen dat ze hulp moet zoek van een deskundig iemand. Het is heel jammer maar als vriend(in) ga je dat uiteindelijk niet redden. Je moet niet alleen om jezelf te beschermen een zekere afstand houden. En als je er echt meer info over wilt praat eens met een maatschappelijk werker voor advies.quote:Op zondag 30 september 2007 13:14 schreef nicoo het volgende:
ik heb een depressieve vriendin, hoe kan ik haar het beste helpen ??
Voor zowel medicijnen als therapie geldt dat vaak aangeraden wordt om nog lang na de remissie door te gaan met de behandeling. Met lang heb je het dan over een jaar of meer.quote:Op zondag 21 december 2008 02:11 schreef kingmob het volgende:
Nouja, ben niet ineens gestopt, maar blijkbaar toch te vroeg. We hadden een soort pauze ingelast en zouden dan kijken hoe het ging. Die 2 maanden is het prima gegaan en toen dus besloten te stoppen. Ik moet ook zeggen dat ik niet echt de behoefte voel, maar het is duidelijk dat dit toch weer vrij structureel is, dus ik ontkom er niet echt aan denk ik.
Het is best gek, ik heb zo'n beetje al m'n doelen bereikt die ik vorig jaar neergezet had. Dan zou je toch zeggen dat het prima met me zou moeten gaan. Ik vind het maar raar, jezelf niet snappen...
ja, dat is een klote tijd, het begin van die medicijnen... Maar knap van je dat je er doorheen bent. En nu langzaam jezelf weer terug opbouwen!! Misschien heb je ook wat aan het topic over medicijnen. Staat ook ergens in ditzelfde subforum. delaatste post daar is al een week ofzo geleden, dus daar moet je even naar zoeken.quote:Op dinsdag 23 december 2008 12:55 schreef ThisHollowWorld het volgende:
Wat in de eerste maand resulteerde in nog minder controle en een nog grotere kans op zelfmoord.Maar goed, nu slaat de medicatie wel wat aan, ik voel me niet vrolijk, maar wel minder somber.
Met een beetje geluk begrijpt je huisarts je ook wel als je het niet perfect kunt uitleggen. Hij heeft waarschijnlijk meer mensen gezien die zich zo voelen. En wellicht heeft hij nog andere tips voor je dan alleen wat leuks doen of aan de medicijnen, er zijn vast ook tussenwegen!! En even je verhaal kwijt kunnen bij je huisarts kan je misschien ook al een hoop opluchten!quote:Op woensdag 24 december 2008 00:35 schreef DanaScully het volgende:
Bij mij helpt sporten flink rennen of zwemmen. Gewoon verstand op nul en alles geven wat ik in me heb. Heb ook wel eens momenten dat ik onder de douche gewoon een potje ga zitten janken om dat klote gevoel kwijt te raken. Ik twijfel wel eens om naar een arts te gaan maar ben bang dat hij toch zegt ga iets leuks doen en ga er eens tussenuit. Ik zou ook helemaal niet weten hoe ik het zou moeten uitleggen aan de huisarts. Aan de andere kant wil ik wel ervan af maar zie medicijnen ook weer niet zitten. Ben een beetje twijfelgeval.
Hoezo denken in hokjes?quote:Op woensdag 26 september 2007 14:39 schreef sweetgirly het volgende:Geremde depressie Depressie met vitale kenmerken Winterdepressie Postnatale depressie Geagiteerde depressie Gemaskeerde depressie Depressie met psychotische kenmerken Dysthemie Chronische depressie (ook wel rediciverende (terugkerende) depressie genoemd)
![]()
Ik ben gevlucht in dvdtjes kijken, ik had toch geen vrienden na. Door de lui op school ben ik me gaan terug trekken en heb mn eigen wereldje gebouwd. Keek eerst films maar dat was te kort, ben toen overgestapt op hele tv series, die leiden tenminste langer mn gedachtes af van mn depri gevoel. Maar het werd voor mij een soort verslaving, als de tv uitging viel ik weer terug in mn eigen sneuie leventje. Heeft eventjes geholpen bij mij.quote:Op donderdag 25 december 2008 00:24 schreef fs180 het volgende:
Hoe zijn jullie ervaringen met het luisteren van erg emotionele muziek (of een film) wanneer het even tegen zit?
Wat je dan in principe doet is heel logisch.. Je voelt je kut en door films te kijken, series en er (deels) in op te gaan sta je gevoelsmatig ff "lekker" buiten de realiteit. Datzelfde kan ook wel zo werken met boeken..quote:Op donderdag 25 december 2008 02:38 schreef DanaScully het volgende:
[..]
Ik ben gevlucht in dvdtjes kijken, ik had toch geen vrienden na. Door de lui op school ben ik me gaan terug trekken en heb mn eigen wereldje gebouwd. Keek eerst films maar dat was te kort, ben toen overgestapt op hele tv series, die leiden tenminste langer mn gedachtes af van mn depri gevoel. Maar het werd voor mij een soort verslaving, als de tv uitging viel ik weer terug in mn eigen sneuie leventje. Heeft eventjes geholpen bij mij.
Ik denk dat dat idd erg per persoon verschilt. Elke scene kan wel een bepaalde emotie bij iemand oproepen.. Voor sommige mensen is een verkrachtingsscene heel heftig, voor een ander een dodelijk verkeersongeluk.. Net ook wat je ermee associeert vanuit je eigen leven.quote:Op donderdag 25 december 2008 03:10 schreef Man-E-Faces het volgende:
Ik revalideer van een werk-ongeluk en dat nietsdoen/saaiheid is moordend! wat betreft dvd-tjes met emotinele scenes, en of het me wat doet. Het hangt ervan af wat voor emotionele scene. De ene maakt je kwaad/of nog depressiever. De ander maakt je meelevend en helpt welicht over je eigen emoties te komen.
Gekkenhuis. Ik moet bekennen dat ik hem nog nooit heb gezien in z;n geheel.quote:Op donderdag 25 december 2008 03:24 schreef Man-E-Faces het volgende:
Ik moest ook een beetje tranen hoor, nou ja kon nog net dat ene eerste traantje bedwingen eigenlijk. Het enige wat ik na afloop zei: "best wel goeie special effects"
Ik heb toch langer als een jaar of zelfs 2(!!!) als een zombi voor de tv gehangen. Nu ik iemand heb leren kennen merk ik hoe erg ik me afgezonderd heb. Ben nu verliefd en heb geen reden om ongelukkig te zijn maar af en toe ben ik bang, wat als het uitgaat val ik dan weer terug in tv kijken? en dan word ik alweer depri. Ik zit in een soort vicieuze cirkel. Ik blijf mn angst/depressie voeden. Ik doe het niet express maar het blijft in mn achterhoofd spoken wat als....quote:Op donderdag 25 december 2008 02:44 schreef Twerk het volgende:
[..]
Wat je dan in principe doet is heel logisch.. Je voelt je kut en door films te kijken, series en er (deels) in op te gaan sta je gevoelsmatig ff "lekker" buiten de realiteit. Datzelfde kan ook wel zo werken met boeken..
Echter denk ik dat dit "vluchtgedrag" op de langere termijn helemaal niks oplost. Het belangrijkste is dat je probeert een oorzaak te vinden voor je gevoel (kan confronterend zijn).. Maar als je je kut voelt en je weet dat een film of whatever ff helpt is de verleiding wel erg groot.. En ja, dat werkt verslavend.. Het is iig beter dan drank/drugs..
Wat je dan wel merkt is als je toegeeft aan die verslaving dat je andere zaken echt gaat verwaarlozen(vrienden, familie, school., werk, interesse in de maatschappij enz) waar je je dan naderhand weer rot over gaat voelen of last van ondervindt.... Complexe, nare state of mind..![]()
Ik denk dat het belangrijk is dat je erachter probeert te komen waarom je destijds depressief was en waar je angst op gebaseerd is. Heb je daar een idee over[zou ook geen duidelijke oorzaak kunnen hebben]? Dat kan confronterend zijn, maar misschien ontdek je ook dat er eigenlijk geen reden voor is.. Nu blijft het toch als een schimmig spook over je schouder meekijken, zoals je zelf zegt..quote:Op vrijdag 26 december 2008 01:57 schreef DanaScully het volgende:
[..]
Ik heb toch langer als een jaar of zelfs 2(!!!) als een zombi voor de tv gehangen. Nu ik iemand heb leren kennen merk ik hoe erg ik me afgezonderd heb. Ben nu verliefd en heb geen reden om ongelukkig te zijn maar af en toe ben ik bang, wat als het uitgaat val ik dan weer terug in tv kijken? en dan word ik alweer depri. Ik zit in een soort vicieuze cirkel. Ik blijf mn angst/depressie voeden. Ik doe het niet express maar het blijft in mn achterhoofd spoken wat als....
Door mn schooltijd, op school vrienden na school iedereen verdwenen. Iedereen waar ik van dacht een vriend in te hebben was verdwenenn na schooltijd of na mn opleiding. Dus toen een muur om me heen gebouwd zo van ik kan de wereld aan en heb niemand nodig, ik ben gelukkig als ik alleen ben. Toen ik een baan vond was ik gelukkig niet meer depri, mensen begroetten me en had leuke collega's. Helaas verloor ik mn baan omdat mn baas ziek werd en weg was mn zorgeloos bestaan. Met de collega's gebeurde hetzelfde, neens hoorde ik niks meer van hun, het leek alsof het allemaaal van mij uit moest komen dus ik ben ook gestopt met bezoekjes en kaartjes met verjaardagen.quote:Op vrijdag 26 december 2008 02:05 schreef Twerk het volgende:
[..]
Ik denk dat het belangrijk is dat je erachter probeert te komen waarom je destijds depressief was en waar je angst op gebaseerd is. Heb je daar een idee over[zou ook geen duidelijke oorzaak kunnen hebben]? Dat kan confronterend zijn, maar misschien ontdek je ook dat er eigenlijk geen reden voor is.. Nu blijft het toch als een schimmig spook over je schouder meekijken, zoals je zelf zegt..
Toen ik echt flink depri was heb ik ook weleens zo'n realistische droom gehad. Ik droomde dat een mannenstem tegen me zei wat houd je tegen, je broer heeft zn gezin maar de kinderen zijn toch nog zo jong dat ze het toch niet snappen. Je ouders hebben elkaar en vinden steun bij elkaar. Waarom doe je het niet gewoon? ik was wel zo nuchter om na te denken dat het niet kon wat ik nu droomde, de stem probeerde me te overtuigen, het was een discussie...daardoor werd ik wakker, ik dacht echt dat ik gek geworden was. Ik heb dit nooit aan iemand verteld, bang dat ik regelrecht naar een psucholoog gestuurd werd. Ik hoor een stem!!!quote:Op vrijdag 26 december 2008 19:54 schreef iamdead het volgende:
Echter ik schrok wel laatst van mijzelf toen ik een droom had waarin ik veel emoties te verwerken kreeg. Een droom waarin ik uitgestoten werd. Verbannen. Niemand mocht mij. Niemand wilde mij kennen. Zelfs de mensen die ik als vrienden beschouwde. Ik huilde dikke tranen in mijn droom. Ik schrok wakker. Dezelfde emotie was er. Sterker. Ik huilde door. Op dat moment kreeg ik wel de neiging om mezelf echt iets aan te doen. Het was dat de kracht om wel door te leven nog groot genoeg was. Maar sindsdien heb ik gevoel dat ik grip verlies. Ik leef nu op de rand. Een gevoel van ik wil door, want wil leven. En aan de andere kant gevoel dat ik niet door wil leven.
Ik schrok er zelf van. En neem daarom ook minimaal een maand vrij van werk. Om een beter ritme op te bouwen, af te vallen en bewegen en dingen doen die ik jaren weggeschoven heb. Hoop dat het helpt. Niet bij arts ofzo geweest. Dus ook geen medicatie hier tegen. Ik heb mijn redenen om dat niet te doen.
Door de dag heen kan ik lachen, blij reageren, mee praten e.d., maar eigenlijk is dat maar wat de buitenwereld ziet. Binnen in is het huilen, triest zijn, e.d. En ben laatste tijd extra gevoelig.
Kreeg vorig weekend bericht over iemand die ik ontmoet had zelfmoord had gepleegd. Erg confronterend. Kende die persoon niet. Maar heb de hele dag gehuild en triest zitten wezen. Dat doe ik in mijn eentje. Bij anderen verberg ik dat weer.. laat ik weer een masker zien.
Ik heb het nu tegen collega's en vrienden verteld. En heb wel gemerkt dat het me deels opgelucht heeft. Ik ben eigenlijk een gesloten persoon, maar het lijkt wel wat te helpen om wat meer opener proberen te zijn. Hoewel dat voor mij wel moeite kost.
Ik hoop dat ik er uit kom. En wat gelukkiger ga worden. Maar tsja.. we zien wel.
Tsja.. het is niet makkelijk. Maar ik hou het nog wat oppervlakkig. Vond het heel wat van mezelf dat ik al wat vertelde. Maar het is ook maar minimaal wat ik vertelde. Echt heel diep vertellen wat mijn emoties / gevoel zijn kan ik denk ook niet zo goed aan bij iedereen.quote:Op vrijdag 26 december 2008 20:13 schreef DanaScully het volgende:
Over mn gevoel praten zoals jij hebt gedaan zou ik echt niet durven, bang dat ik in tranen uit zal barsten. Het gaat nu goed, dus ik zie wel hoe het verder gaat.
Ja ik ben ook altijd bezig wat andere er niet van zullen denken dus dan denk ik ik zeg maar niks, laat maar. Ook met verjaardagen of als je met meerdere mensen bent durf ik niet zomaar wat te vertellen, ik kijk het even aan. Ik probeer dan weleens te reageren maar ze praaten zo erover heen, resultaat ik zeg niks meer. Ik heb ook weleens getwijfeld over z\elfmord maar ben bang om mn ouders en broer pijn te doen dus ik worstel me de dag, week of maand weer door. Tegelijkertijd denk ik zoiets lafs dat is niks voor mij, ik ben sterker dan dat en ik kom er wel overheen!quote:Op vrijdag 26 december 2008 20:53 schreef iamdead het volgende:
[..]
Dingen achter me rug om zeggen e.d. allemaal negatieve gedachten. Ik geloof dat dit niet echt stemmen zijn zoals anderen dat wellicht hebben? meer een soort gedachten... gedachten wat anderen gaan zeggen.
quote:Op woensdag 26 september 2007 21:09 schreef Icefire het volgende:
[..]
Wens het ook niemand toe, maar ik ben blij dat ik het heb meegemaakt.
Die periode heeft flink mijn ogen geopend en ik geniet nu veel meer van de kleine momenten.![]()
explain... (als je wilt natuurlijk)quote:Op zaterdag 3 januari 2009 20:09 schreef anthony68 het volgende:
ik heb me voorgenomen 2009 het jaar van acceptatie te maken zodat ik los van mijn blokkadeskom
Ik vermoed dat hij bedoelt dat hij door bepaalde zaken te accepteren zoals ze zijn, hij zijn energie in positievere zaken kan steken ipv te blijven hangen in negatieve gedachten etc.. Maar uiteraard is het beter als hij het zelf uitlegt..quote:Op zaterdag 3 januari 2009 20:48 schreef Murmeli het volgende:
[..]
explain... (als je wilt natuurlijk)
quote:Gelukkig zijn. Komt dat op je af? Of heb je dan de goede wegen in je leven gekozen? En zo met ongelukkig zijn, komt dat op je af? Of heb je een keuze? En dan het belangrijkste: kun je als je ongelukkig bent ooit nog weer gelukkig worden?
Denk daar maar eens over na voordat je verder leest, want ik denk dat het fijn is om een uitgangspunt te hebben.
Een jaar geleden was ik depressief. En dan niet het modewoord maar de aandoening. Ik zag depressief, rook depressief, hoorde depressief en voelde depressief. Ik voelde me een mislukkeling en zag het leven niet meer zitten. Ik kon me nergens toe zetten, was altijd moe, trok me alles aan en werkelijk alles was mijn schuld. En het werd erger en erger, ik kon ik er niks tegen doen.
Het kostte me een half jaar om erachter te komen dat ik er wel iets aan kon doen. Of kostte het gewoon tijd voordat de depressie over is? In ieder geval wil ik het nooit meer. Ik wil gelukkig zijn!
Het moeilijke daarvan is dat je om fijne dingen te voelen ook zo nu en dan vervelende dingen moet voelen. Daar ben ik nog mee bezig!
Maar wat ik mezelf wat succesvoller aanleer is een nieuwe manier van denken. Ik denk dat je zelf heel erg veel invloed hebt op je je eigen gelukkigheid. Een gedeelte is aangeboren volgens dr. Seligman, de grondlegger van de positieve psychologie. Eerst daar wat over, want dat is een beetje waar dit over gaat. (Al heb ik er mijn eigen draai aan gegeven).
Meneer Seligman en de positieve psychologie slaan een andere richting uit dan veel therapeuten tegenwoordig. In plaats van eindeloos terug te kijken en spijt te hebben over het verleden en te kijken naar de dingen die fout gaan kijken de aanhangers van de positieve psychologie naar dingen die goed gaan. Hierdoor word je vanzelf gelukkiger!
Het is bijvoorbeeld goed te merken in een relatie. Dit even als voorbeeld omdat de relatie met jezelf toch lastiger is. Wanneer een man en vrouw in relatietherapie gaan wordt er vaak gekeken naar wat er mis gaat (jij noemt me altijd poebeliewoepski en dat vind ik niet fijn) en wordt er dan tijd besteed aan het oplossen van de problemen (ik zal je op zaterdagavond geen poebeliewoepski noemen als we uitgaan, meer kán ik niet), hetgeen weer leid tot mislukkingen en daaruit voortkomend opnieuw ongeluk.
De positieve psychologie kijkt naar wat er wél goed gaat (vorige week dinsdagavond noemde je me alleen maar poebel, dat was al heel goed!) en ook de dingen die ervoor zorgen dat je een goed gevoel krijgt (ik vind het zo fijn als je me wopsje noemt).
Nadat er uit is gevonden wat wel goed gaat en fijn is, is het de bedoeling hier meer aandacht aan te besteden. In plaats van 80% van jezelf te geven om verdrietig te worden als hij poebeliewoepski zegt en 20% vrolijkheid als hij wopsje zegt!
Volg je het nog? Ik hoop het. Eén van de eerste dingen die ik te horen kreeg van de positieve psychologie was het opschrijven van dingen die je goed doet. Als je elke avond stilstaat bij drie dingen die je gedaan hebt vandaag die je een goed gevoel geven (en dan niet 'papa bellen' maar 'papa bellen om te vragen hoe het met hem ging, dat was goed omdat ik dat niet zo vaak doe en het nu wel eens gedaan heb en daarna was ik trots op mezelf en hij vond het ook leuk dat ik belde') In het begin is het moeilijk en er waren periodes dat ik echt niks beters kon bedenken dan op tijd komen en mijn boterham binnen de lijntjes insmeren maar het wordt steeds makkelijker om bij die dingen stil te staan. De lijst wordt langer en er is 's avonds een moment dat je je goed voelt over jezelf.
Okay, nou verder naar hoe dit alles je gelukkig maakt. Of in ieder geval, hoe het mij gelukkig maakt. Ik probeer het zoveel mogelijk in te zetten in mijn dagelijks leven op verschillende manieren. Hieronder ga ik de meestgebruikte manier beschrijven met daarna twee voorbeelden.
1. Ik sta voor een beslissing
2. Ik ga na hoeveel positiviteit (fijn gevoel) het me direct brengt, hoeveel negativiteit (vervelend gevoel) het me direct brengt.
3. Ik ga na hoeveel positiviteit (fijn gevoel) het me op de lange duur brengt en hoeveel negativiteit (vervelend gevoel) het me op de lange duur brengt. De lange duur kan de rest van de dag zijn maar ook een week, een maand, een jaar en een leven.
4. Ik weeg dit tegen elkaar af: is de positieve invloed nu direct echt nodig, is het gesip waard? Of is het echt nodig om dit negatieve dingetje uit te blijven stellen?
5. Ik maak de beslissing, afgaande op wat het meest positiviteit geeft.
En dit kun je de hele dag, altijd toepassen. Let maar eens op, hier komen twee kleine dingen als voorbeeld.
Voorbeeld 1: de Bounty, een chocoladereep met kokosvulling.
1. De beslissing: zal ik nu een Bounty kopen en die lekker opsmikkelen?
2. O, ik hou van Bounties, met zo'n knappere korst en dan dat lekkere kokos van binnen. Hmmmm chocola, daar word ik vast blij van!
3. Okay, over een half uur baal ik er al van dat ik die Bounty heb gegeten. Zo kan ik nooit afvallen! Dat kost me een half uur zwemmen om het erweer af te doen, die kan ik beter besteden aan andere calorien om af te vallen!
4. twintig minuten erg fijn, tot vanavond boos op mezelf omdat ik alwéér heb gesnoept! Zo'n klein beetje genot weegt niet echt op tegen zo'n tijd negatieve gevoelens...
5. Okay, geen Bounty!
Voorbeeld 2: het stofzuigen.
1. De beslissing: zal ik nu gaan stofzuigen of het bewaren tot een andere keer?
2. Gets, ik vind stofzuigen echt vervelend. Ik ben wel twintig minuten aan het vervelend stofzuigen.
3. Ik heb er al drie dagen over gepiekerd, dat kostte al een heleboel tijd aan negativiteit. Als ik het nu doe dus ben ik weer een hele tijd blij omdat ik het toch heb gedaan! Misschien wel drie dagen!
4. Hmm, eigenlijk heb ik er al een heleboel negativiteit aan besteed, dan maakt die 20 minuten niks meer uit. En in plaats van nog drie dagen erover te piekeren kan ik het zéker beter doen, dan ben ik minstens drie dagen trots op mezelf dat ik het gedaan heb!
5. Okay, even stofzuigen!
Het is wel lastig hoor, maar onder andere zo probeer ik mijn leven wat fijner te maken. En dan niet het kortdurende, makkeiljke genot of uitstelling van vervelende dingen (die het eigenlijk langdurig een beetje vervelend maken) maar langere fijnheid. Is dat geluk?
Nee, dat is nihilistisch gezever.quote:Op donderdag 9 oktober 2008 18:54 schreef Chriz2k het volgende:
Depressie is de verlichting die optreedt wanneer je doorkrijgt dat het leven eigenlijk bar weinig voorstelt.
Nou, uit onderzoek blijkt wel dat depressieve, pessimistische mensen een stuk realistischer naar dingen kijken. Bijvoorbeeld als er een test wordt gedaan met een knop en een lamp, eerst kunnen de proefpersonen zelf de lamp aan en uit doen door op de knop te drukken, daarna gaat de lamp random aan en uit en heeft het drukken geen zin meer. De positieve, gelukkige mensen dachten dat ze gemiddeld 35% wél controle hadden, terwijl de negatieve mensen realistisch zeiden dat ze geen controle hadden. En zo zijn er nog veel meer testjes gedaan. Vooral over het persoonlijke kunnen was het grote verschil dat positieve, gelukkige mensen zichzelf overschatten.quote:
En concludeer je uit zo'n onderzoek dat depressieve mensen realistischer denken? Het toont voor mij eerder aan hoe hun psychologische gedachtegang werkt: ze claimen dat ze geen controle hebben over zaken zodoende alles hun 'overkomen' is. Zie bijvoorbeeld dit artikeltje over locus of control.quote:Op zondag 11 januari 2009 11:26 schreef Twinky het volgende:
[..]
Nou, uit onderzoek blijkt wel dat depressieve, pessimistische mensen een stuk realistischer naar dingen kijken. Bijvoorbeeld als er een test wordt gedaan met een knop en een lamp, eerst kunnen de proefpersonen zelf de lamp aan en uit doen door op de knop te drukken, daarna gaat de lamp random aan en uit en heeft het drukken geen zin meer. De positieve, gelukkige mensen dachten dat ze gemiddeld 35% wél controle hadden, terwijl de negatieve mensen realistisch zeiden dat ze geen controle hadden. En zo zijn er nog veel meer testjes gedaan. Vooral over het persoonlijke kunnen was het grote verschil dat positieve, gelukkige mensen zichzelf overschatten.
Wanneer kun je depressie een ziekte noemen? Ik weet dat er mensen zijn die min of meer chronisch depressief zijn, maar moet ik daar dan aan denken?quote:Op zondag 11 januari 2009 12:02 schreef Friek_ het volgende:
[..]
En concludeer je uit zo'n onderzoek dat depressieve mensen realistischer denken? Het toont voor mij eerder aan hoe hun psychologische gedachtegang werkt: ze claimen dat ze geen controle hebben over zaken zodoende alles hun 'overkomen' is. Zie bijvoorbeeld dit artikeltje over locus of control.
Verder is een depressie een ziekte, geen wereldbeeld. Nihilisme is heus niet 'realistischer' of zo.
Ik dacht dat twee weken of langer lijden aan boosheid, angst, verdriet en mentale pijn als uitgangspunt werd genomen om iets als een depressie te beschouwen en zodanig als 'ziekte'. Binnen die twee weken is het een 'dipje'.quote:Op zondag 11 januari 2009 17:43 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Wanneer kun je depressie een ziekte noemen? Ik weet dat er mensen zijn die min of meer chronisch depressief zijn, maar moet ik daar dan aan denken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |