quote:Op woensdag 26 september 2007 14:51 schreef Gauge het volgende:
Bipolair hier, nu heb ik zo een mooie geaggiteerde depressie. Ik word nu wel eventjes AAAAAAAAAAAAAAAAAAAH.
Serieus. Ik wil het liefste mijn hoofd tegen de muur slaan maar ik heb beloofd van niet aan de psych...quote:Op woensdag 26 september 2007 14:52 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
is dat serieus
![]()
Ja, die verschillende soorten, vooral geaggiteerde, vond ik ook wat![]()
Maarja, hij stond erbij.
Niet doen ! Doet alleen maar pijn !quote:Op woensdag 26 september 2007 14:57 schreef Gauge het volgende:
Serieus. Ik wil het liefste mijn hoofd tegen de muur slaan maar ik heb beloofd van niet aan de psych...
Knuffel is altijd mooi!quote:Op woensdag 26 september 2007 14:55 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Knuffel !
Uitleg ?
Ik ben volgens mij een slechte ts![]()
Niet doen !quote:Op woensdag 26 september 2007 15:06 schreef Gauge het volgende:
Hoe ga je met die agitatie om?! Dit voelt echt vreselijk, bij een ernstige depressie lijkt zelfmoord aanlokkelijk maar met die agitatie erbij zeker!
Lijstje is verre van compleet ben ik bang. Ik kan in ieder geval mezelf hier niet terug vinden.quote:Op woensdag 26 september 2007 14:39 schreef sweetgirly het volgende:Geremde depressie Depressie met vitale kenmerken
etc.
Idd Gauge, geagiteerde depressie is echt vervelend, maar het betekend nog echt niet het einde van de wereld.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:06 schreef Gauge het volgende:
Hoe ga je met die agitatie om?! Dit voelt echt vreselijk, bij een ernstige depressie lijkt zelfmoord aanlokkelijk maar met die agitatie erbij zeker!
Me neither, de mijne staat er ook niet tussenquote:Op woensdag 26 september 2007 15:11 schreef Jolly_Reaper het volgende:
[..]
Lijstje is verre van compleet ben ik bang. Ik kan in ieder geval mezelf hier niet terug vinden.
Mwa, ben de naam kwijt, maar dat zit wel goed.quote:Op woensdag 26 september 2007 17:36 schreef sweetgirly het volgende:
Als er dingen missen, roep het maar, zet ik het er even bij..
Ik heb zelf last van een depressie met recidiverend karakter, dat is eentje die telkens terug blijft komen (chronische depressie). De enige remedie is medicijnen blijven slikken en een zo regelmatig mogelijk leven lijden. Tofquote:Op woensdag 26 september 2007 17:36 schreef sweetgirly het volgende:
Als er dingen missen, roep het maar, zet ik het er even bij..
Wens het ook niemand toe, maar ik ben blij dat ik het heb meegemaakt.quote:Op woensdag 26 september 2007 20:15 schreef kreuk050 het volgende:
Wou alleen ff zeggen dat depressie geflipt klinkt, hoop het niet te worden.
ywquote:
Bij mij werkt dat juist totaal niet.quote:Op donderdag 27 september 2007 15:59 schreef Dromenvanger het volgende:
Af en toe iets kopen kan ook helpen
Heb net een notebook gekocht en daar gaat de depressie toch wel ff van liggen
Dit was dan geen impuls-aankoop omdat ik het al langer wilde aanschaffen. Alsnog doet het goed om iets te kopen als het banksaldo het toelaat. Vervanging van geestelijke schade door materiele toevoeging, en dan is het zeker ook een nuttig product te noemen.quote:Op donderdag 27 september 2007 16:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Bij mij werkt dat juist totaal niet.
Dan kom ik thuis van een middagje 'impuls-shoppen', zit ik op de bank, kijk ik om me heen... overal nieuwe dingen, nieuwe schoenen, nieuwe kleren... en ikzelf ben nog altijd net zo leeg als m'n bankrekening.
Helaas is continue depressief voelen nou net iets wat verdomd weinig bij depressies voorkomt. Zelfs in mijn donkerste dagen, kon ik nog huilen van de lach.quote:Op donderdag 27 september 2007 15:59 schreef Dromenvanger het volgende:
Af en toe iets kopen kan ook helpen
Heb net een notebook gekocht en daar gaat de depressie toch wel ff van liggen
Das fijnquote:Op woensdag 26 september 2007 15:01 schreef Nijna het volgende:
Een tvp-tje. Niet depressief op t moment, gelukkig.
Zelfs mn medicatie gehalveerd in afwachting van mn bevalling en toch wel een beetje in afwachting van hoe het straks gaat allemaal...
Sinds mn zwangerschap voel ik me stabieler dan ik in lange tijd geweest ben, hopelijk blijft dat ook zo als die kleine er straks is... we wachten af!
Ik had van de week kadootjes gekocht, en had vandaag, want was toch toevallig in de stad, zoiets van..weet je wat..ik ga kadootjes voor MEZELF kopen ! De wierook die ik oa kadoo had gedaan en ik zo lekker vond ruiken, heb ik voor mezelf gekocht, lotus goud.. zalig ! Plus nog een paar erg leuke wierookhoudertjes (alsof ik die niet al hadquote:Op donderdag 27 september 2007 15:59 schreef Dromenvanger het volgende:
Af en toe iets kopen kan ook helpen![]()
Hehe, veel plezier ermee !quote:Heb net een notebook gekocht en daar gaat de depressie toch wel ff van liggen
Daar was ik mee gestopt toen ik ook voor de eerste keer probeerde te stoppen met mn AD. Dat stoppen met de AD was niet zo'n succes dus die is weer opgehoogd, maar de pil ben ik toen niet weer gaan slikken met in het achterhoofd dat we waarschijnlijk toch wilden proberen zwanger te gaan worden.quote:Op vrijdag 28 september 2007 20:05 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Das fijn![]()
En succes!
Was je daarvoor eigenlijk aan de pil ?
Ah ok. Ja, dat klinkt wel logisch allemaal.quote:Op vrijdag 28 september 2007 21:04 schreef Nijna het volgende:
Daar was ik mee gestopt toen ik ook voor de eerste keer probeerde te stoppen met mn AD. Dat stoppen met de AD was niet zo'n succes dus die is weer opgehoogd, maar de pil ben ik toen niet weer gaan slikken met in het achterhoofd dat we waarschijnlijk toch wilden proberen zwanger te gaan worden.
Voordat we echt zover waren dat we zoiets hadden van: ja we gaan ervoor (het duurde even voor ik weer beter in mn vel zat) waren we toch zo alweer wat maanden verder en toen ging het heel snel.
Gebrek aan slaap, belangrijk idd. Gebrek aan hormonenquote:Vandaag even een dipdag, maar dat zal ook wel een combi zijn van gebrek aan slaap en hormonen...
Hehe ja. En nog niet, zodrekkies, even wat opruimen, wierook aan (lotus goud dus en lavendel goud heb ik ook nog, schijnt ook nog, al was het vrij impulsief, goed te zijn tegen.. of staat 'neemt zorgen weg'). Heb ook nog zwitsal bodylotion gekocht, en twee leuke, schattige plantjesquote:Lekker, jezelf verwennen met kadootjes. Dus je zit nu te genieten van die heerlijke geur?
Nee je zegt niks stoms. Ik typte het stom... Het moest een gebrek aan slaap en een lijf vol hormonen zijnquote:Op vrijdag 28 september 2007 21:28 schreef sweetgirly het volgende:
Gebrek aan slaap, belangrijk idd. Gebrek aan hormonen, ik dacht altijd dat zwangere vrouwen juist een teveel aan hormonen hadden of zeg/vraag ik nu iets stoms
![]()
Geniet van je feestje, zwitsal bodylotion is heerlijk!quote:Hehe ja. En nog niet, zodrekkies, even wat opruimen, wierook aan (lotus goud dus en lavendel goud heb ik ook nog, schijnt ook nog, al was het vrij impulsief, goed te zijn tegen.. of staat 'neemt zorgen weg'). Heb ook nog zwitsal bodylotion gekocht, en twee leuke, schattige plantjes. Ik maak er een feestje van zo
![]()
![]()
Toen ik voor de eerste keer met mijn depressie, errr, in aanraking kwam denk ik niet dat die maatregelen afdoende zouden zijn geweest.quote:Op woensdag 26 september 2007 15:08 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Niet doen !
Diep ademhalen, ga even wat anders doen, neem een valeriaan desnoods om wat tot rust te komen. In noodgeval, bel even iemand op, ofzo. En anders spam je dit topic maar vol![]()
Dat heb ik idd zo afgesproken met de huisarts. Hij zei ook dat er in zijn praktijk meer mensen waren die het zo deden.quote:Op zaterdag 29 september 2007 19:58 schreef Burdie het volgende:
Oh, heb je daar afspraken over gemaakt met de huisarts? Mijn psychiater stelde dit ook voor als optie voor de toekomst, maar nu ik ook anti-psychotica erbij slik, weet ik niet wat dat precies voor het totaalplaatje betekent.
En als ik nog één keer een terugval krijg hierna, mag ik niet eens meer stoppen met medicijnen, omdat het risico op terugvallen te groot is.
Dank je, ik denk (en hoop ook) dat het idd gewoon hormonen en het wachten zijn. We zullen zien.quote:Op zaterdag 29 september 2007 19:37 schreef Luchtbel het volgende:
Nijna, ik lees met je mee. Ik hoop voor je dat die laatste dagen echt gewoon door zwanger zijn en wachten komen. Succes met alles! En ik duim voor je dat het goed blijft gaan.
Misschien een idee om er wat over te lezen op internet. Er zijn ook sites met tips voor partners van mensen die depressief zijn, waar een hoop tips op staan.quote:Op zondag 30 september 2007 13:14 schreef nicoo het volgende:
ik heb een depressieve vriendin, hoe kan ik haar het beste helpen ??
Begrip tonen, geduld hebben en liefde geven.quote:Op zondag 30 september 2007 13:14 schreef nicoo het volgende:
ik heb een depressieve vriendin, hoe kan ik haar het beste helpen ??
ze is niet m'n vriendin maar gewoon een goede vriendinquote:Op zondag 30 september 2007 13:53 schreef Burdie het volgende:
[..]
Misschien een idee om er wat over te lezen op internet. Er zijn ook sites met tips voor partners van mensen die depressief zijn, waar een hoop tips op staan.
In elk geval is het belangrijk om zelf duidelijk je grenzen aan te geven van wat je wel en niet voor haar kan doen. Zodat de relatie in balans blijft, en jij niet een soort 'hulpverlener' voor haar gaat worden.
Bedenk ook dat het háár probleem is, en jij het niet voor haar kunt oplossen. Je kunt d'r natuurlijk wel steunen, zolang ze maar niet afhankelijk van je gaat worden.
Succes!
Heb nooit gezegd dat ik continue depressief ben, het is niet zoals ik verwacht dat het is maar het is bij lange na niet zoals een paar jaar geleden toen ik geestelijk dood was te noemen. Ik lig niet meer de hele dag half in coma op de bank, ik lig alleen 's avonds op de bank bij het kijken van films en ik lig ook niet meer zolang in bed.quote:Op donderdag 27 september 2007 23:58 schreef Inekris het volgende:
[..]
Helaas is continue depressief voelen nou net iets wat verdomd weinig bij depressies voorkomt. Zelfs in mijn donkerste dagen, kon ik nog huilen van de lach.
Ben trouwens helemaal niet blij dat ik depressief was/ben/blijf. Het verrijkt je leven, zeker, maar het kost ook wat, soms zelfs bijna datzelfde leven. Hoewel de medicatie wel goed helpt overigens, Triptyzol, 150 mg dagelijks.
Ik wist ook even niet hoe te reagerenquote:Op zaterdag 29 september 2007 19:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Toen ik voor de eerste keer met mijn depressie, errr, in aanraking kwam denk ik niet dat die maatregelen afdoende zouden zijn geweest.
Jee grrrrr.. vervelend of kl*te.quote:Ik zat eigenlijk praktisch 24 uur per dag in doodsangst met een hartslag van rond de 200. En dat was dan als ik stil op de bank lag.![]()
Dat waren nog eens tijden.
Moeilijk he ?!quote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:08 schreef Dromenvanger het volgende:
Bezig zijn werkt dan hier goed nogmaals maar dat is standaard-praat, een hele dag intensief bezig zijn laat de zorgen vergeten. En dan word ik de dag erna ook beter wakker. Wie weet is bezig blijven het enige dat werkt tegen depressie, geen zin hebben en maar zin maken?
quote:Op woensdag 3 oktober 2007 18:08 schreef Dromenvanger het volgende:
Bezig zijn werkt dan hier goed nogmaals maar dat is standaard-praat, een hele dag intensief bezig zijn laat de zorgen vergeten. En dan word ik de dag erna ook beter wakker. Wie weet is bezig blijven het enige dat werkt tegen depressie, geen zin hebben en maar zin maken?
quote:Op woensdag 26 september 2007 14:55 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Knuffel !
Uitleg ?
Ik ben volgens mij een slechte ts![]()
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:49 schreef Shitonya het volgende:
Bezig zijn is geen oplossing, het kan enkel tijdelijke verdringing zijn. Zodra je afgeleid bent of stopt met "bezig" zijn, of geen zin meer hebt, dan komt de somberheid zo weer opzetten.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 23:13 schreef Shitonya het volgende:
Omdat je depressie in verschillende maten en soorten hebt plus dat elk mens depressie anders ervaart. Zo kun je bezig blijven.. desalnietemin had ik gewoon over het algemeen gelijk.
Stukken beter, ik moet er niet aan denken dat ik in die staat de afgelopen 12 jaar had doorgebracht. Sterker nog, ik denk dat ik dan die 12 jaar niet vol had gemaaktquote:Op woensdag 3 oktober 2007 22:22 schreef sweetgirly het volgende:
Hopelijk gaat het wat beter inmiddels of gaat het wat beter worden !
Mwah, ik denk dat het als afleiding altijd wel helpt.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 23:35 schreef Shitonya het volgende:
Neen, een mens kan niet continu bezig zijn. Bezig zijn helpt niet altijd en altijd tijdelijk.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 23:35 schreef Shitonya het volgende:
Neen, een mens kan niet continu bezig zijn. Bezig zijn helpt niet altijd en altijd tijdelijk.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 15:59 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Stukken beter, ik moet er niet aan denken dat ik in die staat de afgelopen 12 jaar had doorgebracht. Sterker nog, ik denk dat ik dan die 12 jaar niet vol had gemaakt.
Nou..maar thanx..vind het niet zo en check.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 22:43 schreef Inekris het volgende:
Nee hoor, je bent een grootse TS, ik doe het je niet na
PS: vitale depressie is er ook nog een.
Je bent gek dat je zo'n lange post gaat zitten typen..quote:Op zondag 7 oktober 2007 14:54 schreef Inekris het volgende:
Omdat een ?wellus/nietus? discussie niet zinvol is, en ik daar ook helemaal zin in heb, deze lange post. De vraag uit de TT -hoe ga je ermee om- neem ik dan ook maar even letterlijk, dus gaat het over hoe ik ermee omga en omging. Dan hou ik het ook nog on topic, dus de oorzaak van de depressie laat ik gewoon weg.
Ontkennen
Al heel lang ben ik depressief, in ieder geval sinds de vroege pubertijd. Pubers hebben wel een voordeel qua depressie, het wordt gezien als een deel van de levensfase. Alle pubers voelen zich zo, dus het is helemaal niet bijzonder zoals ik mij voel, toch? Zelfs toen ik behoorlijk afwijkend gedrag ging vertonen, heeft het puberexcuus mij op dat moment goed geholpen. Een huisarts die het puberexcuus ook gebruikt, helpt dan.
Een serieuze zelfmoord poging verandert niets aan mijn ontkennen van het hebben van een probleem. Wel maakt dat dat mensen in mijn omgeving, vrienden en ouders van vrienden, zich nu serieus zorgen gaan maken, en mij proberen te duwen naar hulpverlening. Maar als je 16 bent, hoor je als puber gewoon een poging gedaan te hebben, dus hulpverlening gaat nergens over. Daarbij was er hele goede aanleiding voor de eerste poging, dat moest iedereen ook wel toegeven, dus eigenlijk kon ik volhouden dat er niets bijzonders aan de hand was.
Hoewel ik meende dat ik geen enkel probleem had, ging ik mij in rap tempo zwaarmoediger voelen. Terugkijkend kan ik wel zeggen dat het ontkennen mij wel door een moeilijke periode heeft heen gesleept, maar dat de kosten ervan -een langdurig tekort aan levensvreugde- eigenlijk veel te hoog waren. Vooral het omgaan met gemixte emoties, vaak ook heftig gevoelde emoties, iets waar de pubertijd de leerperiode voor is, is nog altijd een bijna onbekend gebied voor mij.
Erg veel moet ik van het ontkennen trouwens niet geleerd hebben in eerste instantie. Na mijn eerste opname, rond mijn 25e, heb ik nog jaren volgehouden dat ?...ik daarvoor behandel ben...?, met dank aan Wim De Bie die dat veel beter met gespannen kaken kan zeggen dan ik.
Spiegelen
Natuurlijk zie ik wel dat vrienden wel plezier hebben, veel vaker dan ik. Om te bewijzen dat ik geen probleem heb, is de beste strategie, ook vaak plezier hebben. Dat vaak lukt niet zo, maar het doen alsof wel. Geen idee hebbende hoe het voelt om redelijk vaak vrolijk te zijn, en dus ook geen idee hebbende hoe ik mij dan moet gedragen, ga ik gewoon ?nadoen?. Soms helpt dat ook. Vrolijk doen, maakt vrolijk voelen. Dat is leuk met uitgaan, dingen doen en ondernemen, maar zodra het vrolijk doen ophoudt, houdt het vrolijk voelen ook op. Het kost trouwens ook krankzinnig veel energie, dus behalve zwaarmoedig, en de lusteloosheid die al een deel van een depressie zijn, wordt ik nog eens extra moe. Van het spiegelen wist ik meteen al dat dat geen goede manier is om te leven.
Bezig zijn
Andere dingen doen, dan mij heel slecht voelen, geeft wel lucht. Vooral als ik dongen doe die niet over mijzelf gaan. Vooral lezen. Ik lees op een goed moment, meer dan 1500 pagina?s A4 per week. Alles wat ik kan vinden lees ik. Van complexe ingewikkelde werken over quantummechanica, tot de meest banale bellettrie, zoals heerlijke doktersromannen.
Het intellectueel bezig zijn, lezen en schrijven dus, helpt alleen op het moment zelf, als ik schrijf of lees dus. Lichamelijk bezig zijn, fietsen, lopen en zwemmen, helpt langer, soms zelfs wel enige dagen. Weliswaar niet lezend, maar ik fiets wel regelmatig een groot eind per dag. Hartstikke gezond ook, ik rook niet als ik fiets, en anderhalf tot twee uur fietsen, betekent ook die periode niet fietsen.
In twee opnames heb ik ook gezien hoe het anderen kan opklaren. Daar ben ik strontjaloers op, dat wil ik ook, en ook dat het blijvend is.
Het bezig zijn heeft wel voor mij een hele nare kant. Verslaving. Niet aan drugs of alcohol, maar aan gedrag. Dat geeft bijna instant gratificatie, wat weer tot een opklaren van het gevoel tot gevolg heeft. Kortstondig weliswaar, maar toch. Ik herken nu wel de verslaving, en het gedrag, en kan het goed onder controle houden. De val na de opklaring is namelijk altijd dieper dan het punt waar ik was.
Zwelgen
Soms, vroeger vaak trouwens, is het echt teveel. Dan kan ik niets meer opbrengen. Niet alleen de totale nutteloosheid van het bestaan, maar ook het gebrek aan zinvolheid van allerlei zaken, zijn dan overweldigend. Vechten tegen alles heeft geen zin meer. Dan kan ik zwelgen in ellende. Terugtrekken, alleen zijn, mij intens voelen, gebeurt dan vanzelf. Vreemd genoeg kan dat wel verlichting geven. Het rechtvaardigt mijn zwaarmoedigheid. Helaas leidt het ook tot heel depressief gedrag. Echt geen goede strategie, en als het te voorkomen is doe ik dat graag.
Accepteren
Dit is een hele goede, maar ook een hele moeilijke. Ik ben chronisch depressief, met alle nare gevolgen die daar bij horen. Ontkennen is leuk, zie boven, maar levert uiteindelijk te weinig op. Het vechten ertegen kost vaak veel energie. Accepteren maakt niet dat ik mij beter voel, maar het heeft wel de paniek en de agitatie verminderd. Dat is al een hele winst.
Analyseren
Het gebeurt gewoon dat ik mij geheel uit het niets zwaar beroerd kan voelen. Althans, het lijkt zo. Ik probeer nu wel te onderzoeken wat er gebeurde toen ik mij zwaar beroerd ging voelen. Het geeft een gevoel van controle over mijn eigen gevoel. Dat maakt weer dat ik mij er makkelijker uit kan slepen. Bovendien leert het mij iets over de triggers van de depressieve gevoelens. Die kan ik proberen te vermijden, vluchten ja, of beter in perspectief te zetten, het gaat lang niet altijd over mij. Er moet wel aan fijntuning gedaan worden trouwens. De verleiding is groot om behalve het actuele, ook maar even alles mee te analyseren. Dat werkt weer vreselijk contraproductief.
Nu
Na jaren en jaren van depressie, ben ik op het punt dat ik niet meer aan het genezen wil werken. Het gaat toch niet over (lijkt gelaten, maar dat is het niet), en daar moet ik eigenlijk maar eens mee zien te leren leven. Oh ja daar ging het over. Nu doe ik aan beheersen. Zoals analyseren, vroegtijdig herkennen dat het gevoel niet de goede kant op gaat, destructieve gedachtenpatronen herkennen, en daar acties op te ondernemen. Heel moeilijk, maar ik probeer ook van signalen uit mijn directe omgeving op te pakken dat het niet de goede kant opgaat.
Dan ga ik actief mijn gedachten en gedrag aanpassen, zodat het niet in de destructieve spiraal terecht komt. Vaak lukt dat, soms niet. Op sommige vlakken heeft het zelfs een heel merkbaar effect. Zelfmoord gedachten leiden niet meer tot pogingen, sterker ik kan ze regelmatig zelfs uit mijn denkraam verbannen. Verslavend gedrag, wordt herkend, en bijgestuurd.
Ik doe het niet alleen. Er is chemische ondersteuning, anti-depressiva, en veel steun van mijn partner. Maar het blijft dat ik er hard voor moet werken. Heel langzaam voel ik wel steviger worden, en dat is wel iets waarvan ik altijd heb gedacht dat het niet zou gebeuren.
Nogmaals, deze post gaat over hoe ik met mijn depressie omga. Het is zeker niet uitputtend, en al helemaal niet uitgebreid met allerlei details, er is veel weggelaten. Het is immers persoonlijk, en er is genoeg waar ik hier en nu geen aandacht aan wil besteden. Zo simpel als het er staat hier, is het zeker ook niet uit te voeren. Het is ook niet een recept of panacee tegen depressie wat hier staat, maar wellicht heeft iemand er iets aan.
Pfff, nu koffie.
Tja, zolang ik medicijnen slik is er eigenlijk niks aan de hand. Op dit moment kan ik mezelf bijvoorbeeld absoluut niet depressief noemen. Mijn "probleem" is dus eigenlijk dat ik niet zonder die medicijnen lijk te kunnen. Steeds als ik er mee stop krijg ik tussen de 1 en 2 jaar na het stoppen weer steeds meer symptomen, het gaat heel geleidelijk maar het gebeurt wel. Zoals ik al eerder zei: ik herken de symptomen tegenwoordig heel snel en ga dan ook op tijd naar de huisarts. In het begin wachtte ik daar eigenlijk nog te lang mee waardoor ik een onnodig diepe terugval kreeg.quote:Op zondag 7 oktober 2007 22:30 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Dat is (dan) goed nieuws, goed om te horen !
In ieder geval naar de dokter gaan, therapie is volgens mij in de meeste gevallen ook een goed idee. En proberen om zo goed en zo kwaad als het gaat toch bezig te blijven en zoveel mogelijk structuur te behouden in je leven.quote:Oa tips die jezelf hebt gemerkt/ondervonden ?
Herkenbaar. Sinds de dag dat mijn vader te horen kreeg dat ie ongeneeslijk ziek was tot de dag van vandaag (nu ongeveer 2,5 jaar geleden, vader is half jaar geleden overleden) heb ik ook volgens mij best last van een depressie, al ben ik daar nog niet voor bij de dokter ofzo geweest. Echt vervelend, je bent nergens blij mee, je vind niks meer leuk, je kan je nergens meer op verheugen, zelfs dingen waar ik vroeger wel erg blij van werd doen me momenteel geen ruk meer. Van de week kijken voor een nieuwe auto. Vroeger vond ik dat fantastisch maar zelfs dat doet me nu niks meer, tis omdat mijn huidge auto het begint te begeven.quote:Op donderdag 27 september 2007 16:13 schreef Burdie het volgende:
[..]
Bij mij werkt dat juist totaal niet.
Dan kom ik thuis van een middagje 'impuls-shoppen', zit ik op de bank, kijk ik om me heen... overal nieuwe dingen, nieuwe schoenen, nieuwe kleren... en ikzelf ben nog altijd net zo leeg als m'n bankrekening.
Ik hoop het ook voor je. En dat laatste wachten is ook helemaal niet leuk.quote:Op zaterdag 29 september 2007 20:27 schreef Nijna het volgende:
[..]
Dank je, ik denk (en hoop ook) dat het idd gewoon hormonen en het wachten zijn. We zullen zien.
Hoe is het met jou?
Waarom?quote:Op maandag 8 oktober 2007 01:06 schreef Shitonya het volgende:
Je bent gek dat je zo'n lange post gaat zitten typen..![]()
Hoelang is die eerste opname geweest, en waarom over 5 weken pas terug?quote:Op zondag 7 oktober 2007 19:18 schreef Tremium het volgende:
Zelf ben ik nu opgenomen in een psychiatrische instelling vanwege een depressie. Ben nu weer een maandje thuis, binnenkort weer teruggaan voor 4-5 weken.
In de volksmond is een psychiatrisch patient gek ja. Alleen komt de post voort uit het gek zijn en niet andersom.quote:Op maandag 8 oktober 2007 01:06 schreef Shitonya het volgende:
[..]
Je bent gek dat je zo'n lange post gaat zitten typen..![]()
Eerste opname was een "crisisopname" in de jongerenafdeling, genaamd "De Kade" (UC St. Jozef, Kortenberg, België) en die duren 2 weken. Het is dan de bedoeling dat je even uit de "echte wereld" kan stappen en wat tot rust komen mbv wat therapieën.quote:Op maandag 8 oktober 2007 13:53 schreef candygirl het volgende:
[..]
Hoelang is die eerste opname geweest, en waarom over 5 weken pas terug?
Weet je, vaak hebben anderen een betere kijk op je dan jezelf.quote:Op zondag 7 oktober 2007 22:55 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Nou..maar thanx..vind het niet zo en check.
De post komt uit de persoon. Gek staat niet op zichzelf, maar wordt "geboren" in een persoon die de gekte toelaat.quote:Op maandag 8 oktober 2007 14:14 schreef Inekris het volgende:
[..]
In de volksmond is een psychiatrisch patient gek ja. Alleen komt de post voort uit het gek zijn en niet andersom.
Gelukkig ben jij gek dat jij de hele post citeert
Dat onderbouwt alleen mijn opmerking, wat is nou jou probleem met mijn post, behalve de lengte?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 00:29 schreef Shitonya het volgende:
[..]
De post komt uit de persoon. Gek staat niet op zichzelf, maar wordt "geboren" in een persoon die de gekte toelaat.
Ik persoonlijk vindt dat je dan eerst de post moet lezen, voor je deze kritiek er uit gooit, die raakt namelijk kant noch wal.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 01:12 schreef Shitonya het volgende:
Was geen probleem, de lengte viel me alleen op. Waarom zou je op een forum zo'n lange post posten welke totaal onbekenden kunnen lezen? Zeg zoiets tegen je zielenknijper, vrienden of wie dan ook. Maar om nu je hele levensverhaal op een forum te gooien in dat formaat, waardoor de meeste zullen denken "argh mijn ogen, ik hou niet van lezen, dus ik sla het over". Bedoel, je schiet er bar weinig mee op. Ik vind het persoonlijk vrij nutteloos en daarom achterlijk om zoveel tijd te verspillen.
Ik heb de post gewoon gelezen, zo raar is het toch niet om een lange post op een forum te zetten?quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 01:12 schreef Shitonya het volgende:
Was geen probleem, de lengte viel me alleen op. Waarom zou je op een forum zo'n lange post posten welke totaal onbekenden kunnen lezen? Zeg zoiets tegen je zielenknijper, vrienden of wie dan ook. Maar om nu je hele levensverhaal op een forum te gooien in dat formaat, waardoor de meeste zullen denken "argh mijn ogen, ik hou niet van lezen, dus ik sla het over". Bedoel, je schiet er bar weinig mee op. Ik vind het persoonlijk vrij nutteloos en daarom achterlijk om zoveel tijd te verspillen.
Ja, dat dacht ik ook; zou het gewoon opgekropt zijn, maar ik huil zoveel; sommige dagen lijkt het gewoon alsof ik aan één stuk door huil, met wat stukken er tussendoor waarin ik me inhoud om nog een beetje normaal over te komen...quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:04 schreef Nijna het volgende:
Aan de bel trekken bij bv de huisarts!
Ik weet niet of je er echt wat tegen kan doen, proberen de spanning niet zo hoog op te laten lopen, het eerder te uiten misschien?!
Ik heb het ook wel gehad, gelukkig al een hele tijd terug. Toen het beter ging had ik ook niet meer van dat soort "uitbarstingen".
Wat er uitmoet, moet eruit.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:11 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Ja, dat dacht ik ook; zou het gewoon opgekropt zijn, maar ik huil zoveel; sommige dagen lijkt het gewoon alsof ik aan één stuk door huil, met wat stukken er tussendoor waarin ik me inhoud om nog een beetje normaal over te komen...
Ik denk dat de eerste stap naar de huisarts gaan is, maar daar zie ik dan zo tegenop. Ik weet ook niet hoe ik het uit moet leggen, zal daar waarschijnlijk ook alleen maar kunnen janken. Misschien zijn antidepressiva een oplossing, ik denk dat die zoektocht van jou een te lang en moeilijk proces is om mee te beginnen; ik denk dat ik in dan weer genoeg tijd heb om nog verder weg te zakken. Er moet gewoon NU iets gebeuren..quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:22 schreef sweetgirly het volgende:
Wat je moet doen, ja, is het ook echt wat je (allemaal) werkelijk wilt ?
Tuurlijk is sporten, veel buiten zijn ed goed. Maar verifieer eerst of het geen dwang van jezelf is, opgedwongen omdat je denkt dat het (ergens) moet.
Ten tweede, mocht je teveel huilen, last blijven houden, ook dan is hulp natuurlijk goed.
Ik denk zelf nl wel dat het een punt is dat je vast loopt, bent gelopen. Je lichaam, jij, geeft aan dat je hiermee niet tevreden bent, hier word je ongelukkig van. Wat je wel wilt, waar je dan wel gelukkig van wordt, wat je rustig maakt, dat ligt in jou besloten. Daar zal de zoektocht naar en gaan beginnen. Maar first things first.
ofzo, ik denk..maak het gelijk even zoetsappig met mijn zoektocht, je snapt het wel
Dan moet je morgen naar de dokter of bellen.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 21:35 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Ik denk dat de eerste stap naar de huisarts gaan is, maar daar zie ik dan zo tegenop. Ik weet ook niet hoe ik het uit moet leggen, zal daar waarschijnlijk ook alleen maar kunnen janken. Misschien zijn antidepressiva een oplossing, ik denk dat die zoektocht van jou een te lang en moeilijk proces is om mee te beginnen; ik denk dat ik in dan weer genoeg tijd heb om nog verder weg te zakken. Er moet gewoon NU iets gebeuren..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |