dit soort foto's vind k coolquote:
Mss net als in het andere 'beoordeel hier' de regel dat je op een ander moet reageren voor je zelf iets plaatst?quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:16 schreef Icaä het volgende:
Uhm ja, misschien moeten we nog een beetje nadenken over de vorm van dit topic, want anders wordt het misschien een soort "dump je foto hier" en niemand die een reactie geeft.
quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:18 schreef Icaä het volgende:
[..]Daaraan is niks gecropt: ik ben gewoon met m'n neus bovenop 'm gaan zitten
hmmz, fok resized ze al zie kquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:20 schreef Icaä het volgende:
@ marcel-o, de foto's zijn inderdaad erg groot. Kun je ze misschien verkleinen?
En dát beste mensen, is precies de reden waarom nieuwkomers hier zich niet welkom voelen. Wat een ongelofelijke arrogante houding heb jij zeg.quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:25 schreef Ericr het volgende:
Die foto's uit de openingspost zijn niet meer dan snapshots, dat kan je niet leuk vinden maar je moet eerst leren dat foto's van half afgeknipte lichamen en onscherpe foto's nooit meer kunnen worden dan snapshots.
Maar geef dan iets meer tips dan 'je moet eerst leren dat'.quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:25 schreef Ericr het volgende:
Die foto's uit de openingspost zijn niet meer dan snapshots, dat kan je niet leuk vinden maar je moet eerst leren dat foto's van half afgeknipte lichamen en onscherpe foto's nooit meer kunnen worden dan snapshots.
Mijn beginners kijk dan maar erop:quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:13 schreef marcel-o het volgende:
dan ben ik trots hierop:
[afbeelding] pas geleden hier aan de snelweg
[afbeelding]
1e avond @ Gran Canaria
[afbeelding]
[afbeelding]
in de bergen @ same place
En hoe had jij de foto beoordeeld als je het kind op de foto niet zou kennen, hij heeft wel een punt.quote:Op dinsdag 18 september 2007 13:26 schreef Icaä het volgende:
[..]
En dát beste mensen, is precies de reden waarom nieuwkomers hier zich niet welkom voelen. Wat een ongelofelijke arrogante houding heb jij zeg.
Hoiquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:26 schreef Icaä het volgende:
[..]
En dát beste mensen, is precies de reden waarom nieuwkomers hier zich niet welkom voelen. Wat een ongelofelijke arrogante houding heb jij zeg.
c'est le ton qui fait la musiquequote:Op dinsdag 18 september 2007 13:35 schreef Sam_Raimi het volgende:
[..]
En hoe had jij de foto beoordeeld als je het kind op de foto niet zou kennen, hij heeft wel een punt.
Dus of, wees gewoon blij met je foto's maar vraag niet het grote boze internet om een mening, of neem de botte toon met een korreltje zout en vraag hem hoe hij vind dat je leuke snapshots maakt.
Ik vind de foto ook niet echt bijzonder. Wat ik meestal doe is ik zet mijn camera op burst modus. Schiet 20 foto's en kies er 1 uit. Wat ik grappig vind is foto's maken van kinderen vanuit kikvors perspectief, dat kan leuke foto's opleveren.
Misschien is het leuker om de foto's gewoon te plaatsen ipv de linkjesquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Paar fotos die ik ooit voor de grap maakte toen de zon nog scheen dit jaar.
Ik weet niet of ze uberhaubt leuk zijn maar ik vond ze zelf wel grappig.
http://i62.photobucket.com/albums/h104/JerryNia/P1000178.jpg
http://i62.photobucket.com/albums/h104/JerryNia/P1000182.jpg
http://i62.photobucket.com/albums/h104/JerryNia/P1000312.jpg
Als de links het niet doen zeg het even dank u.
(en geef je oordeel erover als je wilt.![]()
Ik doe mijn bestquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:44 schreef Brighteyes het volgende:
Jaaaaa!!! Jip en Janneke taal!![]()
![]()
Dat zijn nou zinnige dingen P!
Moest ff babel fishen, maar je hebt gelijk.quote:
oke. Heel erg bedankt, ik ga even de tip doorspelen naarquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:39 schreef KD-fotografie het volgende:
die 2de is leuk LadyS, die hoef je alleen maar wat meer contrast te geven en misshien wat verzadeging en dan is ie klaar!!
Meer kleur aan een foto gevenquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:58 schreef LadyS het volgende:
Wat is verzadiging?als we het toch over beginners hebben
Ik ga mee met KD, hoewel ik persoonlijk de achtergrond niet zo spannend vind en ik eigenlijk rechts iets meer van de boot (gok ik? ) had willen zienquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:58 schreef LadyS het volgende:
edit: misschien nog anderen die er wat over te zeggn hebben
Of misschien een voorbeeldje kunnen plaatsen van hoe het worden kan?
Begrijpelijkquote:Op dinsdag 18 september 2007 14:14 schreef Brighteyes het volgende:
Ik denk dat commentaar heel welkom is, maar dat de commentatoren er bij hun commentaar wel bij stil 'moeten' (je moet natuurlijk niks, het commentaar is al heel welkom) staan dat mensen hier op een ander niveau fotograferen en met een ander doel. Het zijn (nog) niet mensen die in opdracht willen gaan werken bijvoorbeeld.
Tips en trucs over compositie ed. zijn hardstikke welkom maar beschouw dit niet als inzendingen voor de wedstrijden bijvoorbeeld.Tenzij de foto's in dat topic gepost worden.
Het is nooit leuk om ergens mee te beginnen als er vanaf het begin verwacht wordt dat je gelijk op top-niveau meespeelt.
Maar commentaar is wel degelijk wel gewenst, anders leren we het nooit.
Kijk ff naar je kleurtjes en je contrastquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:13 schreef marcel-o het volgende:
[..]
dit soort foto's vind k cool.. het onderwerp stil/scherp, en dan de rest bewogen of onscherp
is het onderwerp vrij?
dan ben ik trots hierop:
[afbeelding] pas geleden hier aan de snelweg
[afbeelding]
1e avond @ Gran Canaria
[afbeelding]
[afbeelding]
in de bergen @ same place
foto's beetje groot![]()
Hij is idd goed geluktquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:29 schreef Brighteyes het volgende:
Spelend met scherpte-diepte vond ik deze best aardig, als lucky-shot:
[afbeelding]
Mwjah...ik moet je heel eerlijk bekennen dat-ie me niet helemaal trektquote:
Het was de prullenbak aan de rand van het zwembad, meer dan dit is er ook niet van te maken.quote:Op dinsdag 18 september 2007 14:48 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Hij is idd goed geluktHet enige wat de foto een beetje mist is een onderwerp. Je hebt nu het mandje als onderwerp, maar dat is niet zo heel sterk. Mooier zou zijn als er een plantje in had gezeten. OF je zou om kunnen bouwen naar een zwartwit-foto en dan wat spannender croppen. Het mandje staat nu redelijk in het midden. Kijk eens hoe een vierkante crop zou werken waarbij je de rand van het mandje rechtsonderin laat beginnen.
Ok, thanks!quote:Mwjah...ik moet je heel eerlijk bekennen dat-ie me niet helemaal trektIk vind de foto net iets te rommelig om mooi te zijn. Je zou eigenlijk de focus wat meer op de aardbeien moeten leggen. Misschien volgende keer de foto staand maken (portrait dus) en dan de takjes links buiten beeld houden. Verder mag het contrast iets worden opgevoerd. Daarmee krijgt de foto iets meer pit.
klein voorbeeldje, heb een uitsnede gemaaktquote:Op dinsdag 18 september 2007 13:58 schreef LadyS het volgende:
[..]
oke. Heel erg bedankt, ik ga even de tip doorspelen naar, want die is een ienieminieietsjepietsje thuis in Paintsshop.
Wat is verzadiging?als we het toch over beginners hebben
edit: misschien nog anderen die er wat over te zeggn hebben
Of misschien een voorbeeldje kunnen plaatsen van hoe het worden kan?
een paar paintshoptutorialsquote:Op dinsdag 18 september 2007 15:06 schreef Saffier het volgende:
Is er geen boek paintshop voor dummy's oid? Mijn man wil absoluut geen picasa op de pc dus dat valt af voor mij, maar ik wil wel heel erg graag wat in ps gaan doen.
De Jip en Janneke-taal die nu gebezigd wordt vind ik helemaal![]()
in grove lijnen zijn Gimp, Paintshop en Photoshop hetzelfde opgezet.quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:20 schreef Pruk het volgende:
Is Gimp nou net zo makkelijk te gebruiken als Photoshop?
Kijk dan eens naar Adobe Elements. Dat is photoshop, maar dan met een hoop standaard acties gewoon onder een knopje. Het is ook wat gebruikersvriendelijker, en geen vloedgolf aan opties. Die kan je ook als probeerversie downloaden bij Adobe als het goed is. Dingen zoals het lichter maken, uitsnedes maken, rode oogjes corrigeren, leuke kadertjes etc kan je snel doen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:06 schreef Saffier het volgende:
Is er geen boek paintshop voor dummy's oid? Mijn man wil absoluut geen picasa op de pc dus dat valt af voor mij, maar ik wil wel heel erg graag wat in ps gaan doen.
De Jip en Janneke-taal die nu gebezigd wordt vind ik helemaal![]()
quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:56 schreef LadyS het volgende:
PdeHoog, ik was wel bekend met die 2/3 regel (nou ja, nu je het erover hebt, herinner ik me 'm, bedoel ik eigenlijk) en ik ga hem zeker in gedachten houden!
Nu zijn die 2 foto's geen foto's die ik bewust op deze manier genomen heb, maar gewoon gauw de camera gepakt en klikken maar. Ik wil me er dus wel mee mee gaan bezig houden, vandaar dus mijn interesse in dit topic.
nummer ze voortaan even, dat bespreekt makkelijkerquote:Op dinsdag 18 september 2007 15:50 schreef Noli. het volgende:
Ikzelf heb drie reeksjes met onderwerpen waar ik jullie mening wel over wil horen..
quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:25 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
nummer ze voortaan even, dat bespreekt makkelijkerIk vind ze over het algemeen erg goed, niet iets voor een beginnerstopic.
Die eerste wist ik, dat was me zelf ook al opgevallen. Helaas stond de auto heel dicht tegen de muur en was dit het best wat ik er zo van kon maken.quote:Even twee leerpuntjes eruit gepikt.
1) op zich een goede foto. Let bij glimmende voorwerpen goed op wat er in de reflectie te zien is. Bij deze foto is dat nogal rommelig, maar soms kan het ook wat toevoegen. Soms is het verschil net een paar centimeter verder naar links of rechts gaan zitten. Goed kijken voor je fotografeert helpt daarbij.
4) heel goed dicht op je onderwerp gekropen! Daardoor voorkom je rommelige achtergronden. Wees wel voorzichtig met het onderbreken van ronde vormen. De lamp rechts is geen probleem, maar een klein randje van een cirkel af kan vaak een heel onrustig beeld geven. Had je m iets ruimer gepakt aan de bovenkant, dan was ie (nog) sterker geweest.
Als eerste ben ik zeer blij dat dit topic dan toch zo goed loopt. Fijn dat er hier dan nu ook de mogelijkheid bestaat om als beginner wat vragen te stellen en de pro's naar je foto's te laten kijken.quote:Op dinsdag 18 september 2007 15:27 schreef freud het volgende:
En Icaa, als je foto's laat zien, dan moet je ook wel een beetje tegen negatieve reacties kunnen, ook al slaan ze nergens op. Een dikke huid op Fok is eigenlijk een standaard vereiste.
Ben het met Vlieg eens over deze seriequote:Op dinsdag 18 september 2007 16:29 schreef Noli. het volgende:
[..]Echt? Wauw dankje dit vind ik echt een heel groot compliment!
En die andere? Die van de dierentuin?quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:36 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ben het met Vlieg eens over deze serie
Waarom niet? Je geeft aan dat je wat wilt leren , dus ,,,, kom maar op met die foto's .quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:33 schreef Icaä het volgende:
[..]
Overigens - tot slot - zie ik nu ook wel dat de gewraakte reactie van een niet FOT-er afkomstig was. Dat verandert de zaak natuurlijk wel. Maar of ik me nog gauw hier echt laat 'zien'? Dat weet ik nog niet hoor
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 18 september 2007 16:45 schreef Ymke het volgende:
[..]
Waarom niet? Je geeft aan dat je wat wilt leren , dus ,,,, kom maar op met die foto's .
thxquote:Op dinsdag 18 september 2007 14:39 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Kijk ff naar je kleurtjes en je contrastAls je dat wat opvoert, worden ze nog wat fraaier en gaat het wat meer "knallen".
Ik vind #5 errug gaafquote:Op dinsdag 18 september 2007 16:40 schreef Noli. het volgende:
[..]
En die andere? Die van de dierentuin?
Idd...eerste wat me opvielquote:Op dinsdag 18 september 2007 17:13 schreef Ymke het volgende:
De foto heeft aan de likerkant nogal wat loze ruimte , oftewel, ruimte die hier niets toevoegd aan de foto. Kan je dat er af halen?
Volgende keer misschien een stapje naar links doen zodat de ruimte wat meer aan de rechterkant vd foto komt ?
Portretjes van de dieren, waarom kom ik daar op zo'n moment zelf niet op!?quote:Op dinsdag 18 september 2007 17:16 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik vind #5 errug gaafDe rest van de serie spreekt me niet zo aan. Ik ben persoonlijk een grote voorstander van portretjes en wat meer close-upjes van dieren. Hetgeen me niet aantrekt in jouw foto's zijn de voor mijn gevoel grote hoeveelheden achtergrond
Nee , hoor , je kan best gezichten /hoofden scalperen , niks mis meequote:Op dinsdag 18 september 2007 17:20 schreef Icaä het volgende:
Ok. Kom ik nog een keer.
Is het trouwens altijd doodzonde om gezichten te scalperen, of heb ik dat verkeerd begrepen? In dat geval doe ik het helemaal niet goed natuurlijk.
Mijn doel met dit soort dicht-bij foto's is om de "intensiteit van de blik" te vergroten.
[afbeelding]
nu is hij ietsepietsie te geel, maar je bent idd goed op wegquote:Op dinsdag 18 september 2007 17:50 schreef LadyS het volgende:
Ik heb weer een foto uitgezocht. Niet volgens de 2/3 regel genomen, maar ik vind hem wel leuker dan recthttoe rechtaan.
Ook even geklooid met picasa, tot ik hem wat flitsender vond, maar dat kan ik de ogn van de profs natuurlijk een en al gruwel zijn
voor:
[afbeelding]
na:
[afbeelding]
Zo,n expressie mag dan van mij weer hartsikke frontaal in beeld komen , moeilijk eigenlijk , de ene keer zeggen we dit en de andere keer datquote:Op dinsdag 18 september 2007 18:10 schreef LadyS het volgende:
en zoiets dan?
[afbeelding]
En nu stop ikIk heb ook alleen maar foto's van mijn kinderen
![]()
Mooie foto, kleuren zijn mooi, ik zou alleen het stukje zee aan de linkerkant wat meer weghalen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:41 schreef Icaä het volgende:
Wat vinden jullie van deze:
[afbeelding]
Mooiquote:Op dinsdag 18 september 2007 18:41 schreef Icaä het volgende:
[afbeelding]
Ja, ik snap wat je bedoelt, want ik dacht al zoietsquote:Op dinsdag 18 september 2007 18:38 schreef Ymke het volgende:
Niks mis met de bovenste. maar kijk eens goed naar de andere, de vlinder is niet echt scherp en ook hier heb je rechts een boel ruimte over die niets aan de foto toevoegd. Dus een stukje er af knippen.
Bij de schildpad zit er weer iets te weinig ruimte aan de linkerkant , dat geeft een wat benauwd gevoel ( voor mij als kijker)
Snap je wat ik bedoel?
Leuke plaat, stoere baas, en de concentratie is van zn gezicht te lezen. Dat heb je allemaal prima weten te vangen in deze foto. Paar kleine verbeterpuntjes ook:quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:41 schreef Icaä het volgende:
[afbeelding]
Ja, daar moet ik beter op letten, niet alleen het midden, maar ook of ik net geen vingertopjes mis enzo.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:46 schreef Elefes het volgende:
[..]
MooiJammer dat je net een stukje hand mist bovenaan, en rechts had ie misschien iets ruimer gemogen.
Die eerste is erg sterk, heel mooi gedaan. Hoe ie nog mooier kan (theoretisch iig) is als je iets dichter bij het spoor was gaan staan. De lijnen van het spoor zelf en van de bovenleiding zouden dan meer in een diagonaal door het beeld lopen, waardoor je meer diepte in het beeld krijgt. Daarmee zouden ze de toch al goede sfeer in de foto nog versterken.quote:Op dinsdag 18 september 2007 18:27 schreef LadyS het volgende:
hahaha, erg lastigMaar ik begrijp wat je bedoelt, ik ga ervanaf nu ook erg op letten.
Ik heb zowaar een paar foto's gevonden die niet van mijn kinderen zijn.
Bij het maken van deze foto's heb ik wel geprobeerd er wat moois van te maken, itt de voorgaande foto's, dat waren toevalstreffers
Welke vind je ZELF het mooist? Want ongeacht de foto tips die anderen geven moet jij de eindbeslissing maken. Dat maakt het JOUW foto; als iemand anders het doet, dan is het zijn/haar foto. En je eigen stijl ontwikkelen is imo belangrijker dan iedereen plezieren. Ik zou jou kunnen zeggen welke foto ik het mooist vind natuurlijk; maar de eindredactie ligt bij jouquote:Op dinsdag 18 september 2007 20:06 schreef Noli. het volgende:
Oké nog een keer..
De zebra's twee keer anders uitgesneden en een ietsiepietsie meer kleur. Meer kleur wil ik er niet ingooien want anders 'klopt' IMHO de foto niet meer. De regen komt met bakken uit de lucht. Hee! misschien is Z/W dan wel weer wat!
[afbeelding]
of
[afbeelding]
ik zou m niet verder bijsnijden, juist omdat Storm erbij staat, en ook naar de camera kijktquote:Op dinsdag 18 september 2007 20:24 schreef Sugar het volgende:
Ik vind de foto van Suuzig ook erg mooi, maar zou rechts dan weer die ruimte weghalen. Lijkt me mooier.
Wat vinden jullie van deze?
[afbeelding]
Nu is hij beter, daarstraks was hij wat pixelig. Ik vind het een interessante foto, maar mss ietsje te dichtbij.quote:Op dinsdag 18 september 2007 19:09 schreef Suuzig het volgende:
Ik meld me ook voorzichtig. Ik lurk veel, maar nu Icaa dit topic heeft gemaakt wil ik ook graag een poging wagen..
[afbeelding]
Voorlopig even dit.
Foto is gemaakt in Sri Lanka, vrij van aanpassingen en gemaakt met een simpel toestelletje..
Ik hoor het graag! Dank alvast.
automatische stand doet alles zelfquote:Op dinsdag 18 september 2007 20:39 schreef CybPraetorian het volgende:
Ik ben niet echt een gevorderde gebruiker (3 jaar IXUS 430) , maar heb sinds vrijdag de canon Powershot S5. Nu heeft die een P (Programma modus). Wie kan me vertellen (in het kort) wat dat verschilt met de automatische modus.
De uigebreide handleiding kan me het niet wijsmaken, maar als ik op hetzelfde onderwerp 2 foto's maak, met de een op P en de andere op Auto, dan krijg ik met P een meer natuurlijke foto, qua kleur...
ah ik zie het! bedankt! was me nog niet opgevallenquote:Op dinsdag 18 september 2007 20:40 schreef Ynske het volgende:
[..]
automatische stand doet alles zelf
in de P modus is het mogelijk om een aantal zaken zelf in te stellen. zoals witbalans, iso
quote:Op dinsdag 18 september 2007 20:50 schreef Noli. het volgende:
Je bent helemaal niet belerend! Alle tips zijn welkom, leren we van toch?
Ik denk trouwens eerder dat ik meer moet leren om juist de foto wat wijder te nemen zodat ik kán bijsnijden.Ik probeer té veel het in één keer goed te doen.
mooie kleuren, jammer van de weerspiegeling, als je door glas wil fotograferen kun je dat t beste doen door schuin erop te gaan staan, en niet te flitsen.quote:Op dinsdag 18 september 2007 20:52 schreef Sugar het volgende:
En wat zeggen jullie van deze foto?
[afbeelding]
Het beeld geeft een erg leuk contrast weer. Klein spelend kind met groot vlieg volg techniek.quote:Op dinsdag 18 september 2007 20:52 schreef Sugar het volgende:
En wat zeggen jullie van deze foto?
[afbeelding]
Die horizontale wel, de verticale minder (de zebra's staan zo in het midden. Dat wil niet zeggen dat het altijd fout is, het is soms lonend om van gebaande paden weg te gaan. het is een beetje zoals leren praten. eerst leren we je praten, dan mag je niet meer pratenquote:Op dinsdag 18 september 2007 20:22 schreef Noli. het volgende:
De eerste in kleur de tweede denk ik in Z/W..
Maar fototechnisch klopt het verder wel Shark?
Aha! een braboquote:Op dinsdag 18 september 2007 20:50 schreef Noli. het volgende:
bijsnijden.
Nope.. Ik kom oorspronkelijk uit het mooiste stukje Drenthe in Fryslân.quote:
Let op je kadering/compositie. Links is wel erg krap (de rand van de foto loopt vlak langs 't oog).quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:04 schreef Sugar het volgende:
Bedankt Ynske en Xilantof. Helaas keek Storm voortdurend naar de vliegtuigen en heb ik er dus geen waarbij je hem wat beter ziet (gezicht). Ik snap precies wat je bedoelt met dat contact.
Dan ben ik ook benieuwd naar deze:
[afbeelding]
als ik eerlijk ben, vind ik dit geen verbeteringen van de foto'squote:Op dinsdag 18 september 2007 22:32 schreef GANZENBORD het volgende:
@Noli.
Ik weet niet met welk programma je werkt, maar je zegt dat je je kleuren ook hebt aangepast.
Ik ben allesbehalve een photoshop goeroe, maar met wat zeer simpele contrast/saturation aanpassingen zijn je foto's gemakkelijk wat te verbeteren.
Dit heb ik ff snel in een minuutje gedaan in PS3, als je even wat googeld hoe dit werkt kun je dit met alle gemak nog verbeteren:
[afbeelding]
Und:
[afbeelding]
had gekundquote:Op dinsdag 18 september 2007 22:56 schreef senesta het volgende:
Ik ben gek op vlinders en vind het dan ook heel erg leuk om ze te fotograferen.
Een vlinder die van het zonnetje zit te genieten:
[afbeelding]
En dit vond ik zelf een mooie foto van mijn dochtertje:
[afbeelding]
Mijn eigen idee erover: De eerste foto was misschien mooier geweest als hij meer van voren was genomen, mijn afweging was alleen dat ik zo de kleuren van de vleugels mooier vond uitkomen.
heel leuk gedaan, lekker beeld, goede compositie.quote:Bij de foto van mijn dochterje heb ik toch het idee dat hij niet helemaal scherp is, vooral haar gezicht lijkt iets onscherp.
Ik zou 'm gewoon rechtop laten staan, zoals in het origineel. Dat komt het meest natuurlijk overquote:Op dinsdag 18 september 2007 23:11 schreef senesta het volgende:
De vlinder:
[afbeelding]
[afbeelding]
Persoonlijk vind ik het dan zonde dat de schaduw van de vlinder helemaal weg is![]()
Het model een stukje verder van de muur laten staanquote:Op dinsdag 18 september 2007 23:08 schreef Ireth het volgende:
Eigenlijk heb ik momenteel maar 1 vraagje..
Hoe voorkom je schaduw op de muur als je de flits moet gebruiken omdat er geen andere (sterke) lichtbron aanwezig is?
[afbeelding]
[afbeelding]
of een lampje tussen suus en de muur op de grond plaatsenquote:Op woensdag 19 september 2007 00:51 schreef KD-fotografie het volgende:
Ireth, idd Suus (of eventueel ander model) zo ver mogenlijk van de achtergrond afplaatsen, met een extrene flitsen zou je de flitser kunnen bouncen via het plaffon alleen weet dat jij die niet hebt.
Wat ook wel eens wil helpen bij compacts om het flitslicht te verzachten is een vloeitje voor de flitser plaatsen.
ik bedoelde meer, de schaduw eroplaten en dan aan de anderekant, zegmaar aan de kontkantquote:Op dinsdag 18 september 2007 23:11 schreef senesta het volgende:
De vlinder:
[afbeelding]
[afbeelding]
Persoonlijk vind ik het dan zonde dat de schaduw van de vlinder helemaal weg is![]()
GANZENBORD ik gebruik PSP XIquote:Op dinsdag 18 september 2007 22:32 schreef GANZENBORD het volgende:
@Noli.
Ik weet niet met welk programma je werkt, maar je zegt dat je je kleuren ook hebt aangepast.
Ik ben allesbehalve een photoshop goeroe, maar met wat zeer simpele contrast/saturation aanpassingen zijn je foto's gemakkelijk wat te verbeteren.
Dit heb ik ff snel in een minuutje gedaan in PS3, als je even wat googeld hoe dit werkt kun je dit met alle gemak nog verbeteren:
[afbeelding]
Und:
[afbeelding]
quote:Op woensdag 19 september 2007 10:03 schreef Noli. het volgende:
Lady_S bij de laatste zou ik de schaduwen iets donkerder maken..
[afbeelding]
Op zich een heel leuke foto, maar de foto heeft erg veel last van de manier waarop je flitser de boel belicht heeft. Flitsen is een kunst op zich, en bij de meeste camera's letterlijk onderbelicht (het kan toch niet zo moeilijk zijn een kantelbaar flitsje op een compact te zetten?). Dat maakt fotograferen met een flits lastig. Toch zijn er wel wat dingen die je ook zonder dure equipment kunt doen:quote:Op woensdag 19 september 2007 09:40 schreef LadyS het volgende:
Ik vond deze nog in de krochten van de computer
[afbeelding]
je kunt een foto rechtzettenquote:Op woensdag 19 september 2007 11:28 schreef Dudette1985 het volgende:
Wat ik niet mooi vind is de scheve horizon, maar dat kwam omdat ik de camera op de bank had neergezet en die loopt zoals je ziet schuin. En hij is een beetje gepixelated, maar dat komt denk ik omdat het forum hem resized.
Vind het contrast wel oké. Zwart valt lekker op en dat de hond lekker scherp in beeld is en de achtergrond lekker wazig.
verkleinen kun je ook met gratis programma's zoals ifranview of gimp of picasaquote:Op woensdag 19 september 2007 11:39 schreef Dudette1985 het volgende:
Mja, ik heb geen Photoshop meer![]()
Ik vind het absoluut een verbetering!quote:Op woensdag 19 september 2007 15:01 schreef LadyS het volgende:
Daar ben ik weer
Dit was het origineel:
[afbeelding]
Ik heb gecropt, rechtgezet (een ietsje) en wat met de warmte van de kleuren gespeeld en "licht invullen" gedaan.
Dit is het resultaat:
[afbeelding]
Lijkt het al ergens op? Ik hoop het, want zo kun je toch nog mooie dingen maken van foto's die anders niet zo "bijzonder" zijn.
Ik heb me vanmorgen ingeschreven voor een cursus digitale fotografie voor beginnersVertelde die vrouw dat de oorspronkelijke curus al vol zat. Ze plant er nog 3 (!!!)extra cursussen bij
Dus ergens in december mag ik
BE, ik denk ook wel dat ze het zelf melden, als ze het zat zijn. Ik zal wel proberen wat meer zelf na te denken, dus daarom een post als deze en niet meer zomaar iets neerplempen
Herkenbaarquote:Op woensdag 19 september 2007 15:06 schreef Noli. het volgende:
(als ik ik ga 'spelen' dan gebeurt er vast wat maar ik zou geen idee hebben wat, hoe en waarom ik het had gedaan)
Er is volgens mij al eens eerder zo'n initiatief geweestquote:Op woensdag 19 september 2007 15:06 schreef Noli. het volgende:
Mag ik wel iets anders vragen dan?
Als je hier wat rondhuppelt door FOT word je doodgegooid met termen als ISO, diafragma, sluitertijd, croppen en compositie.
Is het misschien een idee om wat van die dingen er uit te lichten? In Jip-en-Janneke taal uitgelegd wat het is, hoe het werkt en wat je er mee kan? (eventueel met voorbeelden ter visualisatie)
Ja ja, ik ga ook wel op zoek naar een boek Fotografie voor Dummies dus wimpel ons aub nou niet meteen af met een (online) cursus..
Ik denk dat een aantal beginners hier toch best heel wat aan kunnen hebben!
En zo dus niet meer alleen op auto-stand hoeven te schietenmaar ook wat meer kunnen gaan spelen met hun camera's.
(als ik ik ga 'spelen' dan gebeurt er vast wat maar ik zou geen idee hebben wat, hoe en waarom ik het had gedaan)
Is dat wat?
Ik vind wel dat je daar erg moet zoeken hoor...quote:Op woensdag 19 september 2007 15:13 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Er is volgens mij al eens eerder zo'n initiatief geweestKan het topic ff niet vinden, maar we hebben ook nog http://wiki.fok.nl/index.php/Categorie:Beginnen_met_fotografie waar een en ander instaat
Ik heb al een poging gedaan en ik heb de URL aangepast. Er ging iets niet goed. Je komt nu rechtstreeks binnen op de fotografie-sectie.quote:Op woensdag 19 september 2007 15:18 schreef An24 het volgende:
[..]
Ik vind wel dat je daar erg moet zoeken hoor...
En ik wil het riedeltje iso, diafragma en sluitertijd hier best uitleggen, maar ben nu soort van niet lekker, ik ga dan wel eens domme dingen zeggen![]()
quote:Op woensdag 19 september 2007 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik heb al een poging gedaan en ik heb de URL aangepast. Er ging iets niet goed. Je komt nu rechtstreeks binnen op de fotografie-sectie.
Da's niet echt interessantquote:Op woensdag 19 september 2007 15:49 schreef Noli. het volgende:
Wat zijn zeg maar de plus en minpunten tussen PaintShopPro en PhotoShop?
Ja, dat was hemquote:Op woensdag 19 september 2007 15:56 schreef Noli. het volgende:
P bedoelde je trouwens John Freeman?
* Noli. heeft deze alvast op het verlanglijstje gezet *
Je komt zelf al met leuke tips. Probeer ze eens uitquote:Op woensdag 19 september 2007 16:07 schreef Inu het volgende:
Wat een goed topic![]()
Ik ga eens even wat foto's zoeken. Heb alleen Picasa uploads, dus die zijn wel kleingemaakt....
[afbeelding]
Had wel wat rechter gemogen denk ik. Vind wel het donkerblauw van het water erg mooi.
[afbeelding]
Wat lichter misschien? En die paal staat in de weg...
[afbeelding]
Croppen zodat er wat minder grijs is en wat meer waterval?
[afbeelding]
Misschien wat van de rechterkant afcroppen? Dan valt wel een stukje van de regenboog weg....
Alle foto's zijn btw gemaakt met een Fuji Finepix S5700 (als ik me het nummer goed herinner...)
Ik ben het met PdeHoog eensquote:Op woensdag 19 september 2007 16:07 schreef Inu het volgende:
Wat een goed topic![]()
Ik ga eens even wat foto's zoeken. Heb alleen Picasa uploads, dus die zijn wel kleingemaakt....
[afbeelding]
Had wel wat rechter gemogen denk ik. Vind wel het donkerblauw van het water erg mooi.
[afbeelding]
Wat lichter misschien? En die paal staat in de weg...
[afbeelding]
Croppen zodat er wat minder grijs is en wat meer waterval?
[afbeelding]
Misschien wat van de rechterkant afcroppen? Dan valt wel een stukje van de regenboog weg....
Alle foto's zijn btw gemaakt met een Fuji Finepix S5700 (als ik me het nummer goed herinner...)
Ik heb net dit boek gezien bij de Witte Boekenmarkt.quote:Op woensdag 19 september 2007 16:56 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ja, dat was hemDaar ben ik ook mee begonnen
Goed boek
Denk dat je goed op dreef bentquote:Op woensdag 19 september 2007 17:09 schreef Sugar het volgende:
Inu, mooie foto's! Ik heb er dus nog geen verstand van, maar vind ze heel erg goed al. Jouw eigen voorstellen klinken ook goed, dus ik zou dat zelf vast proberen!
Ik ben in eigen tuin even wat gaan proberen. Heb dingen ingesteld in het P-menu van de cameraen later nog bijgesneden en gerommeld met contrast, helderheid en middentonen. Willen jullie er eens iets van zeggen? Bedankt alvast!
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Ik sluit me aan bij wat PdeHoog zegtquote:Op woensdag 19 september 2007 17:09 schreef Sugar het volgende:
Inu, mooie foto's! Ik heb er dus nog geen verstand van, maar vind ze heel erg goed al. Jouw eigen voorstellen klinken ook goed, dus ik zou dat zelf vast proberen!
Ik ben in eigen tuin even wat gaan proberen. Heb dingen ingesteld in het P-menu van de cameraen later nog bijgesneden en gerommeld met contrast, helderheid en middentonen. Willen jullie er eens iets van zeggen? Bedankt alvast!
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Die heb ik, 2de hands via bol.com, je ziet niet eens dat het 2de hands is en werd heel netjes afgeleverd.quote:Op woensdag 19 september 2007 15:56 schreef Noli. het volgende:
P bedoelde je trouwens John Freeman?
* Noli. heeft deze alvast op het verlanglijstje gezet *
Ja, jammie. Staat volgens mij gewoon recht. Fijne plaat, geen tips, sorry.quote:Op woensdag 19 september 2007 16:07 schreef Inu het volgende:
Wat een goed topic![]()
[afbeelding]
Dit is zo'n foto (denk ik) waar jij precies van weet waarom je m genomen hebt. Ik niet, en ik zie t ook niet. De patronen op de gletsjer is een voor de hand liggende gok. Als dat je doel was, had je meer in moeten zoomen, nu zien we erg veel oninteressante omgeving. Probeer gewoon met croppen eens wat het effect zou zijn van meer zoom.quote:
Ik twijfel. Er is veel voorgrond idd, en die is niet heel boeiend. Aan de andere kant leidt die voorgrond ons (dankzij de diagonaal) wel naar de waterval. En daar staat een poppetje! Ik zag het pas na drie keer kijkenquote:
Niet croppen, houden zo. Je hebt een klassieke compositie-techniek gebruikt hier, de S-curve (nou ja, niet helemaal, maar het komt in de buurt). De voorste diagonaal leidt de kijker de foto in (van rechtsonder naar links-midden) en je sluit m af met de horizon op twee derde van het beeld (rule of thirds). Een paar elementen in de voorgrond geven diepte en het regenboogje geeft kleur en spanning. De compositie is dus prima, wel kan de foto wat meer contrast gebruiken.quote:[afbeelding]
Ik vind de laatste twee er zeker op vooruit gaan. De laatste spreekt gewoon meer, het beeld is iets rustiger. De voorlaatste vind ik ook beter, beter contrast/kleuren en ook een rustiger beeld.quote:Op woensdag 19 september 2007 22:49 schreef Inu het volgende:
Thnx voor alle tips! Super!
En ik heb wat geknutseldIk heb wel alleen maar Picasa hier... heb ook Adobe Illustrator op mn computer, maar daar snap ik echt de ballen van
Kan dat? Achteraf onderbelichten?? Want ik schiet mn foto's in RAW (Nef) maar ook als je exposure omlaag gooit (in PS) blijft wit gewoon wit bij mijquote:Op woensdag 19 september 2007 20:09 schreef Vliegvrager het volgende:
Dat is trouwens moelijk te voorkomen, een klein beetje onderbelichten (achteraf mag ook) kan een beetje helpen,
Als de foto ietsje overbelicht is kan het, als het wit uitgebeten is, kan het niet meer. Dan zijn de details niet opgeslagen, en wat er niet is, kun je niet meer terughalen.quote:Op donderdag 20 september 2007 00:39 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Kan dat? Achteraf onderbelichten?? Want ik schiet mn foto's in RAW (Nef) maar ook als je exposure omlaag gooit (in PS) blijft wit gewoon wit bij mij
Concluderende tip: als je foto iets te donker is, is de kans groter dat je hem goed kan corrigeren in de nabewerking dan een te licht genomen fotoquote:Op donderdag 20 september 2007 07:45 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Als de foto ietsje overbelicht is kan het, als het wit uitgebeten is, kan het niet meer. Dan zijn de details niet opgeslagen, en wat er niet is, kun je niet meer terughalen.
Daar zitten duidelijke verbeteringen bijquote:Op woensdag 19 september 2007 22:49 schreef Inu het volgende:
Thnx voor alle tips! Super!
En ik heb wat geknutseldIk heb wel alleen maar Picasa hier... heb ook Adobe Illustrator op mn computer, maar daar snap ik echt de ballen van
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Ietsjes gecropt en wat gefrutseld met de kleuren.
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Ook gecropt en wat lichter gemaakt met ietsjes contrast
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Gecropt en lichter gemaakt. Ik vind hem er eigenlijk niet beter op worden, waarschijnlijk had ik idd meer moeten inzoomen toen ik hem maakte. Ik heb er drie moeten maken voor hij enigzins recht was, want het was zo koud dat ik heel hard stond te bibberen
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Wat gecropt en met de kleuren gespeeld. Weet niet of het echt beter is
Nja, genoeg gespamt nuIk ga eens kijken of ik dit weekend aan PSP ofzo kan komen en of ik nog andere opknapbare foto's heb
ik denk, dat je het beste de stand autoflits kunt gebruiken, omdat je camera dan de flits aan de situatie aanpast. zeker weten doe ik dat iig niet.quote:Op donderdag 20 september 2007 10:22 schreef Ireth het volgende:
Heeft iemand nog tips hoe het beste foto's te maken in een gymzaal (of andere grote ruimte?)
Ik heb dus nu allemaal van dit soort foto's
[afbeelding]
Die na lichter maken er niet echt beter op worden
[afbeelding]
Ik heb op de camera de opties [full flits] [auto flits] [red eye] [geen flits] en heb de foto's gemaakt met Full Flits Ze zijn ook van een halve gymzaal lengte afstand genomen (dichterbij mochten de moeders niet) maar merk het wel vaker dat ik in dat soort grote ruimte allemaal van dit soort foto's krijg. Zijn hier nou ook nog bepaalde trucjes voor? (uitgezonderd een betere camera aan schaffen
)
Er zijn een paar dingen om lichtere foto's te krijgen:quote:Op donderdag 20 september 2007 10:22 schreef Ireth het volgende:
Heeft iemand nog tips hoe het beste foto's te maken in een gymzaal (of andere grote ruimte?)
Ik heb dus nu allemaal van dit soort foto's
[afbeelding]
Die na lichter maken er niet echt beter op worden
[afbeelding]
Ik heb op de camera de opties [full flits] [auto flits] [red eye] [geen flits] en heb de foto's gemaakt met Full Flits Ze zijn ook van een halve gymzaal lengte afstand genomen (dichterbij mochten de moeders niet) maar merk het wel vaker dat ik in dat soort grote ruimte allemaal van dit soort foto's krijg. Zijn hier nou ook nog bepaalde trucjes voor? (uitgezonderd een betere camera aan schaffen
)
Sluitertijd aanpassenquote:Op donderdag 20 september 2007 10:43 schreef Ireth het volgende:
We hebben dus deze camera maar ik heb geen flauw benul waar diafragma en iso in te stellen zijn.. ik zal eens ff kieken of ik er wat over kan vinden.
http://www.kodak.com/glob(...)0/3905/3921/972/1605
(Camera stond ook in [auto] stand overigens, misschien ook eens spelen met de andere standaard opties)
Kleine aanvulling daarop: Ik zie/hoor weleens mensen die krampachtig vasthouden aan een ISO van 100 (voor veel camera's de laagste waarde), omdat een hogere ISO meer ruis oplevert. Dat laatste is idd zo, maar het achteraf opkrikken van een onderbelichte foto (zoals Ireth hierboven doet) levert meer ruis op dan een hogere ISO, en sommige details krijg je niet meer terug uit het donker. Dus wees niet te krampachtig met die ISO (okay, boven de 400 leveren de meeste compacts geen fatsoenlijke foto's meer, maar dat los je toch niet meer op in de nabewerking).quote:Op donderdag 20 september 2007 10:32 schreef PdeHoog het volgende:De ISO-waarde. Da's de lichtgevoeligheid van je sensor. Die kan ik niet terugvinden in de EXIF-informatie van je foto (da's de informatie over sluitertijd etc. en alle instellingen van je camera op het moment dat je foto gemaakt werd), maar daar zou je mee kunnen experimnteren hoewel dat meer ruis op je foto gaat opleveren.
Een beetje compact levert tot 200 ISO nog redelijk tot goeie beeldenquote:Op donderdag 20 september 2007 11:39 schreef Vliegvrager het volgende:
Dus wees niet te krampachtig met die ISO (okay, boven de 400 leveren de meeste compacts geen fatsoenlijke foto's meer, maar dat los je toch niet meer op in de nabewerking).
Ymke jouw lukt het vast wel het lief recht door zee te brengenquote:Op donderdag 20 september 2007 21:42 schreef Ymke het volgende:
Wil je lief kritiek of recht door de zee kritiek?
Ik dacht ik vraag het maar evenquote:Op donderdag 20 september 2007 21:46 schreef blomst het volgende:
[..]
Ymke jouw lukt het vast wel het lief recht door zee te brengen![]()
Ik pik er een paar uit, blijft er ook nog wat voor anderen over.quote:Op donderdag 20 september 2007 21:31 schreef QueenR het volgende:
zal als beginner ook maar een poginkje wagen. be gentle
quote:Op donderdag 20 september 2007 21:48 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ik pik er een paar uit, blijft er ook nog wat voor anderen over.
1:
Lekker beeld. Hele goede keuze om m in portrait-stand (verticaal) te nemen, daardoor breng je de voorgrond en de achtergrond in beeld en krijg je mooi diepte in de foto. Hij is netjes scherp en de compositie (mede dankzij de diepte) is ook prima. Hij zou ms iets meer contrast kunnen gebruiken, maar dat stoort niet erg. Wat meer stoort is dat er stukken (de lucht, voorste stukje stoep) overbelicht zijn. Dat hebben we eerder in dit topic al aan de orde gehad en is gewoon een lastig punt. De echt goede middelen daartegen zijn filters (pola of ND) en of de HDR-techniek, maar dat is niets voor dit topic. Iets eenvoudigere (maar niet waterdichte) tips zijn een klein beetje onderbelichten en het gebruik van een klein diafragma.
3:
Je hebt een mooi beeld neergezet, lief plaatje, leuke omgeving. De verbeterpunten voor deze foto zijn bijna allemaal in de nabewerking op te lossen. De gezichtjes zijn net iets te licht, maar niet zo licht dat je detail verliest, dus dat is te herstellen. De foto mag iets meer contrast en iets meer kleur (verzadiging) hebben. De kindjes zijn niet helemaal scherp, maar het scheelt weinig, dus ook dat is met verscherpen in PS wel te verhelpen. Het enige 'echte' probleem is de slagschaduw (van de fotograaf neem ik aan?) die over het kleinste kindje valt.
quote:Op donderdag 20 september 2007 21:56 schreef Ymke het volgende:
ok buig ik me over de macros
De eerste vlinder : iets meer ruimte rondom had wat prettig gekeken , maar dat had je zelf al opgemerkt en voor een eerste macro is het een prima plaatje , mooie dof
Je tweede vlinder is een pietsje overbelicht op de vleugels , heb zelf gemerkt dat het besluipen van je vlinder het beste werkt , dus heeeeeeeeeeel voorzichtig dichterbij komen .
Probeer zon beestje bv ook eens vanaf de onderkant te bekijken zonder dat je gelijk een mooie foto wilt maken , sluip er omheen , kijk hoe het licht valt en hoe het beestje tov het totaalplaatje komt te staan en dan heb je het over de compositie.
Hetzelfde geldt voor je lieveheersbeestje , die zitten wel vaak rustig , bekijk het eens van de zijkant schuin van boven , desnoods van achteren en dan kom je vanzelf op andere zienswijze
En de belangrijkste tip voor Macro's is het hebben ven een enorm geduld
Veel succes en we hopen op meer foto's![]()
Interessante foto waar je heel wat mee kunt. Ik vraag me alleen of de kleur die je hier gebruikt hebt helemaal lekker is. Ik denk dat-ie in zwartwit nog wat sprekender zou zijn. Je zou verder kunnen proberen de foto wat rechter te laten zijn. Je ziet aan de linkerkant van de foto een balk goed scheef lopen. Als je de foto eens recht zou zetten aan de hand van die balk?quote:Op vrijdag 21 september 2007 01:49 schreef JanAmsterdamEnzo het volgende:
[afbeelding]
mijn allereerste foto ! :--) die ik niet met mobiel heb gemaakt![]()
ik zou niet weten hoe dat moetquote:Op vrijdag 21 september 2007 09:45 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Interessante foto waar je heel wat mee kunt. Ik vraag me alleen of de kleur die je hier gebruikt hebt helemaal lekker is. Ik denk dat-ie in zwartwit nog wat sprekender zou zijn. Je zou verder kunnen proberen de foto wat rechter te laten zijn. Je ziet aan de linkerkant van de foto een balk goed scheef lopen. Als je de foto eens recht zou zetten aan de hand van die balk?
Horizon rechtzettenquote:Op vrijdag 21 september 2007 10:22 schreef JanAmsterdamEnzo het volgende:
[..]
ik zou niet weten hoe dat moet![]()
Ynske geeft al wat tips, maar welk fotobewerkingspakket gebruik je?quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:22 schreef JanAmsterdamEnzo het volgende:
[..]
ik zou niet weten hoe dat moet![]()
Coolquote:Op vrijdag 21 september 2007 11:53 schreef LadyS het volgende:
Ik ben helemaal blij met picasaIk maak van "zomaar" foto's toch nog wat leuks
.
Ik heb gisteren zoveel dingen veranderd, gecropt, gekleurd, en recht gezetBen echt enhtousiast aan het worden
Zelfde effectquote:Ik heb ook de tip opvolgd wat betreft het flitsen. Ik had geen vloeitje of een wit plastic bekertje bij de hand, maar wel een wit katoenen zakdoekje. Je ziet idd verschil in de foto's.(ik weet alleen niet of dat het zelfde effect geeft als met een vloeitje ofzo)
Ja, dat dacht ik idd al.quote:Op vrijdag 21 september 2007 11:59 schreef PdeHoog het volgende:
Zelfde effectWaar het om gaat is dat het licht dat uit de flitser komt op deze manier wat beter verspreid wordt (diffuser noemen ze dat
) en je voorkomt er harde schaduwen mee die je met direct flitslicht snel hebt.
Ik zou denk ik juist bij foto 3 de regel van derde toepassen. Omdat daar 't enige duidelijke onderwerp pal in het midden staat. Bij foto vier is op zowel de onderste helft als de bovenste helft iets te zien.quote:Op vrijdag 21 september 2007 16:54 schreef LadyS het volgende:
Nummer 2 vind ik mooi!
En op nr. 4 zou ik de regel van derden toepassen, en dan zou ik er voor gaan om de lucht eraf te croppen, want dat is zo een grote lel.
Maar wie ben ikik zou ook wachten tot de profs met commentaar komen
ik probeer het hetgeen ik geleerd heb de afgelopen dagen te gebruiken en op die manier naar foto's te kijken. Ik hoor het graag als ik de plank volledig missla
juist, ik had zelf ook zoiets van 3 staat iets te centraal. Bij vier vind ik de lucht juist een van de mooiste gedeeltes dus zou ik niet croppen (heb ik dus niet gedaan) maar ik kan het mishebben door mijn leek zijnquote:Op vrijdag 21 september 2007 16:57 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Ik zou denk ik juist bij foto 3 de regel van derde toepassen. Omdat daar 't enige duidelijke onderwerp pal in het midden staat. Bij foto vier is op zowel de onderste helft als de bovenste helft iets te zien.
haha, nou leker dan ik kan je niet zijn, hoor, dus ik zou eerder wat van Xilantof aan nemen (én wat je zelf mooi vindt natuurlijkquote:Op vrijdag 21 september 2007 17:12 schreef QueenR het volgende:
[..]
juist, ik had zelf ook zoiets van 3 staat iets te centraal. Bij vier vind ik de lucht juist een van de mooiste gedeeltes dus zou ik niet croppen (heb ik dus niet gedaan) maar ik kan het mishebben door mijn leek zijn
quote:Op vrijdag 21 september 2007 17:21 schreef LadyS het volgende:
[..]
haha, nou leker dan ik kan je niet zijn, hoor, dus ik zou eerder wat van Xilantof aan nemen (én wat je zelf mooi vindt natuurlijk)
Het is ook vaak een kwestie van persoonlijke smaak hoor dat croppen , ik zou die foto bv gecropt hebben in het zand zodat de lijn van de zee linksonder in de hoek uit het beeld verdwijnt, (of begint) snap je wat ik bedoel? Dus een stukje van de voorgrond erafquote:Op vrijdag 21 september 2007 17:12 schreef QueenR het volgende:
[..]
juist, ik had zelf ook zoiets van 3 staat iets te centraal. Bij vier vind ik de lucht juist een van de mooiste gedeeltes dus zou ik niet croppen (heb ik dus niet gedaan) maar ik kan het mishebben door mijn leek zijn
Daarnaast blijft het altijd een kwestie van smaak...quote:Op vrijdag 21 september 2007 17:24 schreef QueenR het volgende:
[..]
![]()
maar goed, ook een pro kan de plank weleens misslaan tochdus zijn alle tips welkom, van leken of pro's
![]()
Oeeeeeeeeeee ahhhhhhhhhhhh ik wil hem /haar hebbenquote:Op vrijdag 21 september 2007 17:53 schreef _Ingrid_ het volgende:
Leuk topic! Ik wil toch weleens mooi (ere) foto's leren maken. Eigenlijk gebruik ik de camera alleen nog maar op automatische stand. Helaas zijn er een paar foto's te donker geworden van de minimeet met Noli laatst. Dat vind ik toch wel zonde.
De meeste foto's maak ik van mijn dochter. En nu ook de hond van mijn ouders.
Wat vinden jullie van deze? Ik vind hem best goed gelukt. Helemaal omdat hij nog erg speels is en niet wilde poseren.
[afbeelding]
quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:00 schreef Ymke het volgende:
[..]
Oeeeeeeeeeee ahhhhhhhhhhhh ik wil hem /haar hebben![]()
Kijk , dit is voor mij een foto waar de technische aspecten mij helemaal niks meer uitmaken, je hebt hier de essentie van een vertederende pup voor mij zeer goed te pakken , ik ben verkocht![]()
Kinderen moet je ook niet willen regiseren , ze luisteren toch nietquote:Op vrijdag 21 september 2007 18:28 schreef LadyS het volgende:
Deze zojuist genomen om te kijken of ik al wat geleerd heb. Ik vind het zelf een leuke foto, het kaartje vind ik wat storend, amardat is nu eenmaal wat ze op dat moment in haar handen had (ik had haar een mooie knuffelbeer in de handen geduwd, maar ik geloof niet dat kinderen zich laten regisseren)
[afbeelding]
Wat een droppiequote:Op vrijdag 21 september 2007 17:53 schreef _Ingrid_ het volgende:
Leuk topic! Ik wil toch weleens mooi (ere) foto's leren maken. Eigenlijk gebruik ik de camera alleen nog maar op automatische stand. Helaas zijn er een paar foto's te donker geworden van de minimeet met Noli laatst. Dat vind ik toch wel zonde.
De meeste foto's maak ik van mijn dochter. En nu ook de hond van mijn ouders.
Wat vinden jullie van deze? Ik vind hem best goed gelukt. Helemaal omdat hij nog erg speels is en niet wilde poseren.
[afbeelding]
Dat is ws in situaties met weinig licht? Dan stelt de camera automatisch de ISO-waarde naar boven. Daardoor wordt je sensor wat gevoeliger voor licht, maar ook voor ruis.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:04 schreef _Ingrid_ het volgende:
En soms zijn ze ineens wat korrelig.Denk dat ik toch nog maar eens de gebruiksaanwijzing door moet nemen.
Rood is de kleur van gloeilamp- of halogeenlicht, ws is deze foto bij een van die twee soorten licht gemaakt? Kijk eens in de handleiding van je camera of je iets kan vinden over 'kleurtemperatuur' of 'witbalans' en of daar een kunstlicht-stand bij zit. Dat zou in zo'n geval kunnen helpen. Meestal kiest de automatische stand van camera's vrij goed voor de juiste kleurtemperatuur, maar soms kan het net mis gaan. Je kunt dit achteraf nog wel een ietsje aanpassen door met het schuifje 'kleurtoon' te schuiven, of de optie kleurzweem verwijderen in PS.quote:Op vrijdag 21 september 2007 18:47 schreef LadyS het volgende:
Ja, dat rode vond ik ook al, maar ik wist niet zo goed hoe dat te veranderen
Ik vind het een fraai portretje, hij is iets onscherp, maar dat is weinig, en dus wel recht te trekken. Zou zelfs best kunnen dat dit beetje onscherpte komt door het verkleinen en het origineel wel scherp is. Ik zou m zelf rechts iets krapper of iets ruimer gesneden hebben. Nu wordt de ronde vorm net onderbreken, en ik vind het mooier om ronde vormen helemaal te onderbreken of helemaal niet.quote:Wat vind je verder van de foto?
edit: gezichtje is volgens mij niet helemaal scherp?
quote:Op vrijdag 21 september 2007 16:47 schreef QueenR het volgende:
NOg een paar uit de oude doos. Hoop dat ik dit weekend met de tips die ik hier heb gelezen wat mooie nieuwe kan maken.
1. niet geweldig qua kwalitait dat weet ik, maar vond het wel een geweldig snapshot.
[afbeelding]
2. niet helemaal scherp, het miserde
[afbeelding]
3. deze vind ik zelf wel ok, misschien teveel in het midden?
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
Hier een voorbeeldje van binnenshuis.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:27 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat is ws in situaties met weinig licht? Dan stelt de camera automatisch de ISO-waarde naar boven. Daardoor wordt je sensor wat gevoeliger voor licht, maar ook voor ruis.
Die optie heb ik idd wel eens gezien, va die kunstlichtstand! En ik zal ook even nakijken of ik hem wat minder rood kan maken met picasa.quote:Op vrijdag 21 september 2007 20:36 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Rood is de kleur van gloeilamp- of halogeenlicht, ws is deze foto bij een van die twee soorten licht gemaakt? Kijk eens in de handleiding van je camera of je iets kan vinden over 'kleurtemperatuur' of 'witbalans' en of daar een kunstlicht-stand bij zit. Dat zou in zo'n geval kunnen helpen. Meestal kiest de automatische stand van camera's vrij goed voor de juiste kleurtemperatuur, maar soms kan het net mis gaan. Je kunt dit achteraf nog wel een ietsje aanpassen door met het schuifje 'kleurtoon' te schuiven, of de optie kleurzweem verwijderen in PS.
Deze foto is zo krap genomen, dus ik kan hem niet iets groter croppen helaas. Maar ik ga er rekening meehouden dat ik ze wat ruimer neem, er afhalen kan altijdquote:Ik vind het een fraai portretje, hij is iets onscherp, maar dat is weinig, en dus wel recht te trekken. Zou zelfs best kunnen dat dit beetje onscherpte komt door het verkleinen en het origineel wel scherp is. Ik zou m zelf rechts iets krapper of iets ruimer gesneden hebben. Nu wordt de ronde vorm net onderbreken, en ik vind het mooier om ronde vormen helemaal te onderbreken of helemaal niet.
Leuke fotoquote:Op vrijdag 21 september 2007 21:37 schreef Igraine het volgende:
Oh, ik wil ook als beginner wel een shot wagen. Hier een vakantiefoto van mijn dochter.
[afbeelding]
Nu heb ik hem wel iets geknipt al, maar misschien nog iets meer? En iets met de kleuren?
Ruis vind ik hier wel meevallen hoor, maar het is idd ruis als gevolg van een wat hogere ISO-waarde. Lastige situatie zo, met zo veel tegenlicht. Toch best goed gelukt nog. Hoewel ik dan wel onderscheid zou maken tussen een foto-foto en een familie-album-foto. Voor dat laatste is ie prima, voor het eerste te drukquote:Op vrijdag 21 september 2007 21:22 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Hier een voorbeeldje van binnenshuis.
[afbeelding]
Het is een pc foto.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:17 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ruis vind ik hier wel meevallen hoor, maar het is idd ruis als gevolg van een wat hogere ISO-waarde. Lastige situatie zo, met zo veel tegenlicht. Toch best goed gelukt nog. Hoewel ik dan wel onderscheid zou maken tussen een foto-foto en een familie-album-foto. Voor dat laatste is ie prima, voor het eerste te druk
Dat vind ik ook zo mooi en ik weet niet hóe je zoiets doet! Kan iemand het me vertellen? Ik heb een compact camera.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:03 schreef PdeHoog het volgende:
Je hebt mooi gewerkt met de DOF (da's het gebied waarbinnen alles nog scherp is) waardoor je een mooie onscherpe achtergrond hebt gekregen.
quote:Op vrijdag 21 september 2007 21:09 schreef PdeHoog het volgende:
[..]2 is zoals je dierenfoto's zou horen te maken
Errug ok
Dat is op zich ook met een compactcamera goed te doenquote:Op vrijdag 21 september 2007 22:25 schreef Sugar het volgende:
[..]
Dat vind ik ook zo mooi en ik weet niet hóe je zoiets doet! Kan iemand het me vertellen? Ik heb een compact camera.
Bedankt.
Als je zo'n draaiknop hebt, is het vaak de A of Av. Wat voor cam heb je?quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:33 schreef Sugar het volgende:
Oké, ga ik doen! Maar weet je zo hoe diafragma meestal wordt aangeduid in het menu? Anders zoek ik morgen de handleiding er weer even bij hoor, maar mocht iemand het zo kunnen zeggen: graag!
Yup. Da's hemquote:Op vrijdag 21 september 2007 22:37 schreef Sugar het volgende:
Ik heb een Canon powershot A710 IS. Er zit wel een 'Av-stand' op, zeg maar en dan kan ik een F-getal lager of hoger maken. Is het dat? Want dan kan het niet lager dan 2.8.
Mooi. Lekker makkelijk hoe je een foto zo kan opfleuren, Curves kan je van die schuine streep een hele lichte "s" cuve maken; de bovenste helft van de lijn vastpakken met je muiscursor en iets omhoog trekken, de onderste helft vastpakken met je muis en iets omlaag trekken.quote:Op vrijdag 21 september 2007 22:02 schreef Igraine het volgende:
Ok bedankt, met een hogere kleurverzadiging wordt hij al iets mooier inderdaad. Maar +25 is voor mijn gevoel wel max.
Die presets heb ik niet, ik heb een oude versie van PS volgens mij, maar ik ga wel eens wat proberen.
Als je dan toch aan het experimenteren bent, kijk dan ook eens wat er gebeurt als je het hoogste F-getal gebruikt wat de camera aankanquote:Op vrijdag 21 september 2007 22:41 schreef Sugar het volgende:
Mooi! Hopelijk laag genoeg voor wat geexperimenteer morgen.![]()
Voor wat betreft de ISO: Ik probeer altijd zo een laag mogelijke ISO in te stellen. In het geval van de Powershot zal dat 50 zijn denk ik. Dat betekent dat je langere sluitertijden gaat krijgen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. De camera is voorzien van een timer-stand en je kan hem op de tafel neerzetten of leg er een paar dikke boeken onder zodat-ie wat hoger ligt. Iig moet je zorgen dat je hem niet in je hand houdt. Als je toch uit de hand wil gaan schieten, kun je hem het beste op 200 zetten.quote:Op zaterdag 22 september 2007 08:54 schreef Sugar het volgende:
Zal ik doen!
Maar vanochtend in een donker huis ging ik wat foto's maken met verschillende instellingen, maar poeh wat een verschil in effect en vaak lelijk.Sowieso stond het diafragma dus op de meest open stand (laag F-getal), misschien was dat al dom voor binnen en lamplicht?
Daarnaast wist ik bij god niet welke ISO ik moest instellen in deze situatie én of ik mijn flitser nu juist beter op -2 of 0 of +2 kon zetten.![]()
En die kleureffecten in de P-stand zijn ook erg gek nog.Heel blauwig dan ineens of heel wazig of oranje. Nou ja, allemaal niet zo interessant waarschijnlijk voor jullie
,
Da's een lekker spontaan kiekjequote:
photoshopquote:Op vrijdag 21 september 2007 10:42 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ynske geeft al wat tips, maar welk fotobewerkingspakket gebruik je?
quote:Op zaterdag 22 september 2007 15:46 schreef Noli. het volgende:
P kijk 's... Voor het eerst van de autostand af!
Laat wel duidelijk het gedoe in diafragma en scherptediepte zienquote:Zoonlief was toch met de LEGO bezig..
A stand en dan F3.2
[[url=http://photo.ringo.com/234/234245365RL668295017.jpg]afbeelding][/url]
Dan macro en focussen op de bloemetjes.
[[url=http://photo.ringo.com/234/234245369RL409949567.jpg]afbeelding][/url]
Ja ja, ik weet het. Het poppetje is bij de eerste niet helemaal scherp maar dit was even snel een 2-seconden-doe-'s-een-keer-iets-anders-dan-de-autostand-experiment.
Ik voel me ook heel stoer nu.quote:Op zaterdag 22 september 2007 18:05 schreef PdeHoog het volgende:
[..]stap 1 tot het worden van een echte fotograaf
Lekker kleurig iigquote:Op zaterdag 22 september 2007 16:38 schreef JamesBrownie het volgende:
Ik kan niks met fotoshop, maar dan ook echt niks...
[afbeelding]
Vind het een leuk resultaat. Je gaf zelf al aan wat je probleempuntjes waren en ik ga daar wel in meequote:Deze foto vind ik zelf wel goed, ik maak heel veel foto's en zit best vaak te klooien met de juiste positie, zo kan ik voor een foto van een pluim riet wel tien minuten zitten passen en meten en ben ik nog niet tevreden over het resultaat
[afbeelding]
Het licht onderin de hoek had minder fel moeten zijn en die pluim op de achtergrond![]()
Ik heb geen geweldige camera, kan geen sluitertijden regelen enzo...
quote:
Ja, dat is idd zo... haar gezichtje is niet helemaal scherpquote:Op zaterdag 22 september 2007 18:03 schreef Noli. het volgende:
LadyS, die van Iris is geloof ik goed gefocust/sed(?)
Bij die van Amber lijkt het dat ie op haar haren en dat lila speelgoedje voor haar scherp gesteld is?
De autofocus van een camera zoekt contrastpunten om de afstand te bepalen. Bij weinig licht is dat lastiger, moet de cam meer zoeken. Bovendien wordt met je diafragma wijd open het scherptegebied heel klein, en dat is in combinatie met beweeglijke kinderen heel lastig. Heb je net scherptgesteld, is dat kind alweer uit het scherptegebied verdwenen. Als het een troost is, van de foto's die ik binnen van de kinderen maak is de helft onscherp.quote:Op zaterdag 22 september 2007 20:22 schreef Sugar het volgende:
Ik heb wat geprobeerd met Picasa bij deze foto, maar ook wat met instellingen gerommeld (200 ISO, geen flits, ingesteld als "bewolkt", diafragma zo ver mogelijk open en vaak geprobeerd de camera vanuit stand te bedienen). Sowieso druk ik nu steeds eerst half, zodat de camera kan scherpstellen, maar toch is ook onderstaande foto niet helemaal scherp.![]()
[afbeelding]
nee, hij is niet bewogen (los van de beweingsonscherpte van de hand). De slab is wel scherp, dus hij is net een stukje uit focus.quote:Op zaterdag 22 september 2007 20:38 schreef PdeHoog het volgende:
Je sluitertijd is iets te lang Sugar.
'quote:Op zaterdag 22 september 2007 16:38 schreef JamesBrownie het volgende:
Ik kan niks met fotoshop, maar dan ook echt niks...
[afbeelding]
Deze foto vind ik zelf wel goed, ik maak heel veel foto's en zit best vaak te klooien met de juiste positie, zo kan ik voor een foto van een pluim riet wel tien minuten zitten passen en meten en ben ik nog niet tevreden over het resultaat
[afbeelding]
Het licht onderin de hoek had minder fel moeten zijn en die pluim op de achtergrond![]()
Ik heb geen geweldige camera, kan geen sluitertijden regelen enzo...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |