abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 20:58:11 #1
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_30108851
Een tijdje terug werd hier in fotografie een link gegeven naar een fotografie cursus. Een aantal mensen is daar toen enthousiast aan begonnen, maar zoiets samen doen is natuurlijk veel leuker. Vandaar dit topic.

De bedoeling is steeds een les te lezen, en de bijbehorende opdracht uit te voeren. Het resultaat van die opdracht post je dan hier om aan de medeliefhebbers en andere belangstellenden te tonen. Het zou leuk zijn als mensen dan hun commentaar op de foto geven, zodat iedereen er wat van kan leren.

Je kan de opdracht natuurlijk meerdere keren uitvoeren en hier laten zien, dat komt het resultaat waarschijnlijk alleen maar ten goede.

Dit topic is voor les 1, en blijft voor les 1, zodat eventuele latere opstappers nog steeds hun resultaten kunnen tonen, en commentaar kunnen krijgen. Over een tijdje opent een topic voor les 2, daarna 3 enz. Je kan dan in je eigen tempo gewoon de cursus volgen.

Hier is een linkje naar les 1
De hele cursus vind je hier

De opdrachten alvast. NA het lezen van les 1.
Opdracht 1: Maak tenminste 1 abstracte foto gebaseerd op de compositieregels besproken in de les. Het onderwerp mag niet herkenbaar zijn. Zet de foto hier neer en vertel jouw mening over wat de foto interessant maakt.

Opdracht 2: Maak foto's van 1 onderwerp van verschillende standpunten (van boven, onder, links, rechts, achter, voor) Wees creatief Zet de beste 2 of 3 hier neer en vertel erbij welke jij het leukst vind geworden en waarom.

Succes!

Mocht iemand al heel snel aan les 2 toe zijn, open gerust zelf het topic voor les 2, met een nette intro natuurlijk en verwijzing naar les 1 aub
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_30111833
leuk idee pea, ik neem me voor om mee te gaan doen.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_30112181
Ik ook! Ik begin pas net maar ik denk dat dit een leuke manier is om het te leren .
pi_30112725
Goed idee, als ik m'n G2 binnenheb zal ik is beter gaan lezen!
Hoor ik die Griekse melodie...
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 22:39:40 #5
52657 pea4fun
pi_30112942
Ik ga zelf morgen beginnen, post dan wel alvast wat
pi_30115537
Wel handige cursus, leuk geschreven ook!
  woensdag 31 augustus 2005 @ 07:38:17 #7
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_30121707
*kuch* bij gebrek aan tijd teveel kan ik wellicht eens met dit gaan oefenen
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_30121733
Leuk initiatief Pea!

Ik ga me er over buigen. Hoeveel tijd hebben we om de foto's 'in te leveren'?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_30131121
Ah je hebt al een topic geopend zie ik , ik zou vandaag beginnen Pea , maar ik ga toch mooi in de tuin hangen vandaag en morgen , beetje lezen enzo , nog even genieten vooordat het winter is
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
pi_30133167
Hey, tof! Hier ga ik eens een keer goed voor zitten.
Que..?
pi_30133538
oei dit is wel interessant zeg, denk dat ik ook maar es ff een paar topics ga mee doen
-*YoNielo*-
  woensdag 31 augustus 2005 @ 20:18:44 #12
52657 pea4fun
pi_30142749
Ik heb een eerste poging gedaan. Het gaat zeker niet mijn laatse worden, want ik vind em eigenlijk nog niet echt woepie.

Ik heb als compositie een diagonale lijn in de foto willen brengen. De ronde vormen van mijn onderwerp, in combinatie met de diagonale lijn zou dan een interessante foto op moeten leveren...hm...niet echt he?
  woensdag 31 augustus 2005 @ 20:19:50 #13
52657 pea4fun
pi_30142804
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 07:43 schreef Puckzzz het volgende:
Leuk initiatief Pea!

Ik ga me er over buigen. Hoeveel tijd hebben we om de foto's 'in te leveren'?
Zoveel als je wil Dit topic blijft open, dus je kan blijven oefenen tot je denkt dat je een leuke foto hebt, zelfs als les 2, 3 of 10 open is
pi_30146383
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 20:18 schreef pea4fun het volgende:
Ik heb een eerste poging gedaan. Het gaat zeker niet mijn laatse worden, want ik vind em eigenlijk nog niet echt woepie.

[afbeelding]

Ik heb als compositie een diagonale lijn in de foto willen brengen. De ronde vormen van mijn onderwerp, in combinatie met de diagonale lijn zou dan een interessante foto op moeten leveren...hm...niet echt he?
Ik vind hem wel grappig hoor Met name de kleurstelling....zwart tegen dat fluoriserende groen. Qua compo zou je echter een driekhoek moeten maken volgens mij (als ik het me goed herinner) en die zie ik niet echt terug Misschien nog wat beeldvullender maken ook
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 31 augustus 2005 @ 22:33:00 #15
52657 pea4fun
pi_30147926
De diagonale lijn wordt ook genoemd hoor, kijk maar naar de foto met dat gezicht. Ik heb het beeldvullender geprobeerd, maar dan krijg ik het helemaal niet voor elkaar er een duidelijke compositie in te krijgen. Over deze ben ik iig nog niet tevreden. Ik zoek nog ff verder
pi_30149235
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 22:33 schreef pea4fun het volgende:
De diagonale lijn wordt ook genoemd hoor, kijk maar naar de foto met dat gezicht. Ik heb het beeldvullender geprobeerd, maar dan krijg ik het helemaal niet voor elkaar er een duidelijke compositie in te krijgen. Over deze ben ik iig nog niet tevreden. Ik zoek nog ff verder
Je bent iig lekker bezig
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  woensdag 31 augustus 2005 @ 23:36:18 #17
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_30150497
woet, even tvpen hoor. Ga denk ook wel es proberen mee te doen..
pi_30155865
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 20:18 schreef pea4fun het volgende:

[afbeelding]

Ik zie de driehoek juist wel, dat is het eerste wat ik zag samen met de diagonale lijn die gewoon overduidelijk is. Ik vind het een heel fijne foto en voldoet zeker aan de opdracht.

Ik heb vanochtend even wat geprobeerd
De lijn wordt al aangegeven door het object zelf, dus dat is lekker makkelijk

p.s. is het bij deze les een idee om de lijnen in een tweede (kleine) foto aan te geven ofzo?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_30155890
quote:
Op donderdag 1 september 2005 07:41 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ik zie de driehoek juist wel, dat is het eerste wat ik zag samen met de diagonale lijn die gewoon overduidelijk is. Ik vind het een heel fijne foto en voldoet zeker aan de opdracht.
Hoe zie jij die driehoek dan Ik zie nl. wel twee diagonale lijnen die parallel lopen, maar geen echte driehoek
pi_30155907
quote:
Op donderdag 1 september 2005 07:45 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Hoe zie jij die driehoek dan Ik zie nl. wel twee diagonale lijnen die parallel lopen, maar geen echte driehoek
het groene vlak rechtsboven is voor mij duidelijk een driehoek
pi_30155952
quote:
Op donderdag 1 september 2005 07:48 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

het groene vlak rechtsboven is voor mij duidelijk een driehoek
Ah...ok....maar volgens mij had de cursus het over een lijnenspel mbt het hoofdonderwerp Staat ergens op één van de eerste pagina's
pi_30155985
quote:
Op donderdag 1 september 2005 07:55 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ah...ok....maar volgens mij had de cursus het over een lijnenspel mbt het hoofdonderwerp Staat ergens op één van de eerste pagina's
en gebruik van de ruimte is dat niet imo wel hoor...
* Puckzzz voelt een bokeh discussie opkomen

nog steeds geen commentaar op mijn foto...
pi_30156054
quote:
Op donderdag 1 september 2005 07:59 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

en gebruik van de ruimte is dat niet imo wel hoor...
* Puckzzz voelt een bokeh discussie opkomen
In jouw mening misschien wel In het cursusmateriaal naar mijn idee niet Ik kan me dat voorstellen, van die Bokeh-discussie Alleen is er nu een net kader geschetst waarbinnen de opdracht valt Dus discussies zijn niet nodig

OK....dit gaat weer helemaal nergens over Ik hou wel op
quote:
nog steeds geen commentaar op mijn foto...
Schaduw / lichtval is
DOF ben ik niet zo weg van....had wat scherper gekund in het algemeen
De compo in het algemeen vind ik fraai....het is lekker simpel en leeg
Echt abstract vind ik hem niet
pi_30156800
quote:
Op donderdag 1 september 2005 08:07 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

In jouw mening misschien wel In het cursusmateriaal naar mijn idee niet Ik kan me dat voorstellen, van die Bokeh-discussie Alleen is er nu een net kader geschetst waarbinnen de opdracht valt Dus discussies zijn niet nodig

OK....dit gaat weer helemaal nergens over Ik hou wel op
[..]

Schaduw / lichtval is
DOF ben ik niet zo weg van....had wat scherper gekund in het algemeen
De compo in het algemeen vind ik fraai....het is lekker simpel en leeg
Echt abstract vind ik hem niet
Maar abstract betekend toch niet altijd rechte lijnen?
pi_30157154
quote:
Op donderdag 1 september 2005 09:04 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Maar abstract betekend toch niet altijd rechte lijnen?
Nee, maar het gaat om het niet-herkenbaar-zijjn. Het maakt ook eigenlijk niet uit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')