abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53366620
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 16:47 schreef QueenR het volgende:
NOg een paar uit de oude doos. Hoop dat ik dit weekend met de tips die ik hier heb gelezen wat mooie nieuwe kan maken.

1. niet geweldig qua kwalitait dat weet ik, maar vond het wel een geweldig snapshot.
[afbeelding]
2. niet helemaal scherp, het miserde
[afbeelding]
3. deze vind ik zelf wel ok, misschien teveel in het midden?
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
2 is zoals je dierenfoto's zou horen te maken Errug ok
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_53366930
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 20:27 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Dat is ws in situaties met weinig licht? Dan stelt de camera automatisch de ISO-waarde naar boven. Daardoor wordt je sensor wat gevoeliger voor licht, maar ook voor ruis.
Hier een voorbeeldje van binnenshuis.
pi_53367101
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 20:36 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Rood is de kleur van gloeilamp- of halogeenlicht, ws is deze foto bij een van die twee soorten licht gemaakt? Kijk eens in de handleiding van je camera of je iets kan vinden over 'kleurtemperatuur' of 'witbalans' en of daar een kunstlicht-stand bij zit. Dat zou in zo'n geval kunnen helpen. Meestal kiest de automatische stand van camera's vrij goed voor de juiste kleurtemperatuur, maar soms kan het net mis gaan. Je kunt dit achteraf nog wel een ietsje aanpassen door met het schuifje 'kleurtoon' te schuiven, of de optie kleurzweem verwijderen in PS.
Die optie heb ik idd wel eens gezien, va die kunstlichtstand! En ik zal ook even nakijken of ik hem wat minder rood kan maken met picasa.
quote:
Ik vind het een fraai portretje, hij is iets onscherp, maar dat is weinig, en dus wel recht te trekken. Zou zelfs best kunnen dat dit beetje onscherpte komt door het verkleinen en het origineel wel scherp is. Ik zou m zelf rechts iets krapper of iets ruimer gesneden hebben. Nu wordt de ronde vorm net onderbreken, en ik vind het mooier om ronde vormen helemaal te onderbreken of helemaal niet.
Deze foto is zo krap genomen, dus ik kan hem niet iets groter croppen helaas. Maar ik ga er rekening meehouden dat ik ze wat ruimer neem, er afhalen kan altijd

tnx!
pi_53367333
Oh, ik wil ook als beginner wel een shot wagen. Hier een vakantiefoto van mijn dochter.

Nu heb ik hem wel iets geknipt al, maar misschien nog iets meer? En iets met de kleuren?
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  vrijdag 21 september 2007 @ 21:53:07 #255
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_53367756
probeer de kleurverzadiging eens op +25 of ergens daarheen (misschien vind je +100 zelf veel mooier of ergens daartussen)

En gebruik optioneel daarna "curves"; als je photoshop CS3 hebt kan je van die leuke presets proberen; weet niet of CS2 of eerder ze ook heeft.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_53368012
Ok bedankt, met een hogere kleurverzadiging wordt hij al iets mooier inderdaad. Maar +25 is voor mijn gevoel wel max.

Die presets heb ik niet, ik heb een oude versie van PS volgens mij, maar ik ga wel eens wat proberen.
pi_53368049
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 21:37 schreef Igraine het volgende:
Oh, ik wil ook als beginner wel een shot wagen. Hier een vakantiefoto van mijn dochter.
[afbeelding]
Nu heb ik hem wel iets geknipt al, maar misschien nog iets meer? En iets met de kleuren?
Leuke foto Je hebt mooi gewerkt met de DOF (da's het gebied waarbinnen alles nog scherp is) waardoor je een mooie onscherpe achtergrond hebt gekregen.

Er zijn een paar dingen die je hier zou kunnen doen:
  • croppen zodat je een echt portretje krijgt (dus verticaal ipv horizontaal). Dat legt wat meer de nadruk op je dochter en verbergt de achtergrond
  • croppen zodat je een flink stuk achtergrond meeneemt (zoals je nu gedaan hebt). Dan zie je ook gelijk meer de context van de foto.

Ik denk dat je hier een toffe vakantiefoto hebt zo en ik zou er dan ook weinig aan veranderen qua snijden. Het enige, maar dan ben ik misschien een miereneuker , is dat ik je dochter nog iets meer naar rechts zou plaatsen. Je krijgt dan meer zee ipv een stuk kustlijn.

Wat de kleuren betreft: hij zou een beetje oplichten wel kunnen gebruiken. Kijk eens in photoshop naar de functie brightness / contrast (of helderheid / contrast) in het menu Image / Adjustments ( Beeld / Aanpassingen gok ik). Doe daar eens + 20 in het vakje voor Brightness. Wat je ook nog kunt doen, is spelen met de optie Curves (geen idee wat daar de NL-vertaling van is).
  • "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
    pi_53368371
    Ik heb de engelse versie van PS, dus Curves is bij mij ook Curves
    Ik ga er eens verder mee aan de slag, bedankt ook.
    pi_53368464
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 21:22 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Hier een voorbeeldje van binnenshuis.
    [afbeelding]
    Ruis vind ik hier wel meevallen hoor, maar het is idd ruis als gevolg van een wat hogere ISO-waarde. Lastige situatie zo, met zo veel tegenlicht. Toch best goed gelukt nog. Hoewel ik dan wel onderscheid zou maken tussen een foto-foto en een familie-album-foto. Voor dat laatste is ie prima, voor het eerste te druk
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
    pi_53368588
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 22:17 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Ruis vind ik hier wel meevallen hoor, maar het is idd ruis als gevolg van een wat hogere ISO-waarde. Lastige situatie zo, met zo veel tegenlicht. Toch best goed gelukt nog. Hoewel ik dan wel onderscheid zou maken tussen een foto-foto en een familie-album-foto. Voor dat laatste is ie prima, voor het eerste te druk
    Het is een pc foto.
    Heb zo snel niet een ander voorbeeld. Maar het ligt hier dus aan het tegenlicht.
    (iemand) nog tips voor de volgende keer?

Leuke foto Igraine.
      vrijdag 21 september 2007 @ 22:25:49 #261
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53368718
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 22:03 schreef PdeHoog het volgende:
    Je hebt mooi gewerkt met de DOF (da's het gebied waarbinnen alles nog scherp is) waardoor je een mooie onscherpe achtergrond hebt gekregen.
    Dat vind ik ook zo mooi en ik weet niet hóe je zoiets doet! Kan iemand het me vertellen? Ik heb een compact camera.
    Bedankt.
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
      vrijdag 21 september 2007 @ 22:31:25 #262
    102976 QueenR
    Cute but Psycho
    pi_53368882
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 21:09 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

2 is zoals je dierenfoto's zou horen te maken Errug ok
    dank je! vind dieren erg leuk, maar ook vaak lastig onderwerp
    Great spirits have always encountered violent opposition from mediocre minds.
    Imagination is more important than knowledge.
    pi_53368887
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 22:25 schreef Sugar het volgende:

[..]

Dat vind ik ook zo mooi en ik weet niet hóe je zoiets doet! Kan iemand het me vertellen? Ik heb een compact camera.
    Bedankt.
    Dat is op zich ook met een compactcamera goed te doen Zowiezo heb je vaak de mogelijkheid om zelf je diafragma in te stellen dus die zet je dan zo open mogelijk (zo'n laag mogelijk getal) en verder moet je er voor zorgen dat er een redelijke afstand tussen je model (of het voorwerp) en de achtergrond zit.

Experimenteer maar eens thuis met twee voorwerpen op de keukentafel waarbij je de camera op een vaste afstand van het eerste voorwerp zet (op een dusdanige positie dat je scherpstelt op het eerste, maar wel het tweede voorwerp in beeld hebt) en het tweede voorwerp steeds verder van het eerste voorwerp verplaatst.
    "We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
      vrijdag 21 september 2007 @ 22:33:35 #264
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53368939
    Oké, ga ik doen! Maar weet je zo hoe diafragma meestal wordt aangeduid in het menu? Anders zoek ik morgen de handleiding er weer even bij hoor, maar mocht iemand het zo kunnen zeggen: graag!
    Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
    pi_53368968
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 22:33 schreef Sugar het volgende:
    Oké, ga ik doen! Maar weet je zo hoe diafragma meestal wordt aangeduid in het menu? Anders zoek ik morgen de handleiding er weer even bij hoor, maar mocht iemand het zo kunnen zeggen: graag!
    Als je zo'n draaiknop hebt, is het vaak de A of Av. Wat voor cam heb je?
    pi_53369035
    Het beste kan je het effect krijgen door maximaal in te zoomen.
    Moet wel gezegd dat het met een compact iets minder makkelijk gaat dan met een spiegelreflex.
      vrijdag 21 september 2007 @ 22:37:36 #267
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53369049
    Ik heb een Canon powershot A710 IS. Er zit wel een 'Av-stand' op, zeg maar en dan kan ik een F-getal lager of hoger maken. Is het dat? Want dan kan het niet lager dan 2.8.
    pi_53369093
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 22:37 schreef Sugar het volgende:
    Ik heb een Canon powershot A710 IS. Er zit wel een 'Av-stand' op, zeg maar en dan kan ik een F-getal lager of hoger maken. Is het dat? Want dan kan het niet lager dan 2.8.
    Yup. Da's hem
      vrijdag 21 september 2007 @ 22:41:18 #269
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53369152
    Mooi! Hopelijk laag genoeg voor wat geexperimenteer morgen.
      vrijdag 21 september 2007 @ 23:30:11 #270
    22914 Shark.Bait
    Deze zin geen werkwoord.
    pi_53370424
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 22:02 schreef Igraine het volgende:
    Ok bedankt, met een hogere kleurverzadiging wordt hij al iets mooier inderdaad. Maar +25 is voor mijn gevoel wel max.

Die presets heb ik niet, ik heb een oude versie van PS volgens mij, maar ik ga wel eens wat proberen.
    Mooi. Lekker makkelijk hoe je een foto zo kan opfleuren, Curves kan je van die schuine streep een hele lichte "s" cuve maken; de bovenste helft van de lijn vastpakken met je muiscursor en iets omhoog trekken, de onderste helft vastpakken met je muis en iets omlaag trekken.

Allebei naar eigen smaak; tis jouw foto
    Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
    pi_53370526
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 22:41 schreef Sugar het volgende:
    Mooi! Hopelijk laag genoeg voor wat geexperimenteer morgen.
    Als je dan toch aan het experimenteren bent, kijk dan ook eens wat er gebeurt als je het hoogste F-getal gebruikt wat de camera aankan Dan zie je gelijk het verschil in resultaat tussen die twee instellingen.
      zaterdag 22 september 2007 @ 08:54:01 #272
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53375050
    Zal ik doen!

Maar vanochtend in een donker huis ging ik wat foto's maken met verschillende instellingen, maar poeh wat een verschil in effect en vaak lelijk. Sowieso stond het diafragma dus op de meest open stand (laag F-getal), misschien was dat al dom voor binnen en lamplicht?
    Daarnaast wist ik bij god niet welke ISO ik moest instellen in deze situatie én of ik mijn flitser nu juist beter op -2 of 0 of +2 kon zetten.

En die kleureffecten in de P-stand zijn ook erg gek nog. Heel blauwig dan ineens of heel wazig of oranje. Nou ja, allemaal niet zo interessant waarschijnlijk voor jullie , maar er is wel een leuk kiekje uit gekomen, vind ik zelf. Wat u?

pi_53375150
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 08:54 schreef Sugar het volgende:
    Zal ik doen!

Maar vanochtend in een donker huis ging ik wat foto's maken met verschillende instellingen, maar poeh wat een verschil in effect en vaak lelijk. Sowieso stond het diafragma dus op de meest open stand (laag F-getal), misschien was dat al dom voor binnen en lamplicht?
    Daarnaast wist ik bij god niet welke ISO ik moest instellen in deze situatie én of ik mijn flitser nu juist beter op -2 of 0 of +2 kon zetten.

En die kleureffecten in de P-stand zijn ook erg gek nog. Heel blauwig dan ineens of heel wazig of oranje. Nou ja, allemaal niet zo interessant waarschijnlijk voor jullie ,
    Voor wat betreft de ISO: Ik probeer altijd zo een laag mogelijke ISO in te stellen. In het geval van de Powershot zal dat 50 zijn denk ik. Dat betekent dat je langere sluitertijden gaat krijgen, maar dat hoeft geen probleem te zijn. De camera is voorzien van een timer-stand en je kan hem op de tafel neerzetten of leg er een paar dikke boeken onder zodat-ie wat hoger ligt. Iig moet je zorgen dat je hem niet in je hand houdt. Als je toch uit de hand wil gaan schieten, kun je hem het beste op 200 zetten.

Met donkere lichtomstandigheden is het juist verstandig om je diafragma zo ver mogelijk open te zetten, dus dat ging goed

Die kleureffecten die je noemt zijn het resultaat van de witbalans-instellingen. Probeer die eens op kunstlicht te zetten. Mocht het daarmee niet lukken, dan kun je proberen in een fotobewerkingspakket de kleurzweem (want zo noem je dat ) weg te werken dmv de levels.
    quote:
    maar er is wel een leuk kiekje uit gekomen, vind ik zelf. Wat u?

[afbeelding]
    Da's een lekker spontaan kiekje Een paar toffe pretoogjes

Voor wat betreft mijn opmerkingen over experimenteren: zet daar de camera even voor op een vaste plek en zorg voor voldoende licht zodat je ook niet hoeft te flitsen. Gebruik desnoods de timer
      zaterdag 22 september 2007 @ 11:57:07 #274
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53377185
    * Noli. is al twee dagen heftig op zoek naar de handleiding van de camera.. *
    * Noli. gaat vanmiddag dan maar naar het verkoopadres bellen of ze 'm kunnen bestellen. *

Ik ben gistermiddag hier bij ons in de "tuin" even bezig geweest met de macrostand.
    Aangezien de tuin verschrikkelijk klein is heb ik een dikke spin als onderwerp gevonden. (Dat was ook het enige wat ik kon vinden) Ik heb de boel net wat bewerkt maar ik ben nu een beetje misselijk van dat enge grote harige beest geworden..
    (als je ze bewerkt worden ze nóg groter!)

De foto's komen straks wel.. (eerst even bijkomen )
    Maxi, Midi & Mini
    (My) Timing sucks.... Always.
    Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
      zaterdag 22 september 2007 @ 12:03:13 #275
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53377292
    * Noli. noteert..

Experimenteren:
    Diafragma = A stand. Achtergrond blurry = getal laag.

* Noli. ook nog 's wat proberen gaat misschien. *
    Maxi, Midi & Mini
    pi_53377946
    quote:
    Op vrijdag 21 september 2007 10:42 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ynske geeft al wat tips, maar welk fotobewerkingspakket gebruik je?
    photoshop
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:12:43 #277
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53381335
    Oké komt ie..

Spinnebeest 1

1. orgineel

=

alleen rechtgetrokken en gecropt

Spinnebeest 2

2. orgineel

=

3. orgineel

=

4. orgineel

=

5. orgineel

=

Foto's gemaakt met Fuji Finepix S5600 (Macro- in Auto-stand)

Nummer 4 vind ik wel jammer dat ie zo donker is. Ik krijg 'm op één of andere manier niet lekker..
    Maxi, Midi & Mini
    pi_53381508
    #3 is Je gaat lekker zeg Bij #1 ligt je scherptepunt niet helemaal lekker. Volgende keer even goed kijken waar je focuspunt op ligt. Er is nu nl. gefocussed op het web ipv het achterlichaampje van de spin.
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:32:43 #279
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53381767
    Ja klopt, ik moest bij eigenlijk bijna alle foto's eerst ergens anders op focussen.
    Ik heb dat gedaan op mijn hand (knopje half indrukken) tot ik de fijne handlijntjes scherp zag, dan weer op de spin richten, zorgen dat ik de spin goed scherp had, intussen zorgen dat ik niet ondersteboven van een stapel grindtegels af flikkerde (ik haal soms wel wat rare capriolen uit om een beetje foto te krijgen) en SCHIETEN!
    Maxi, Midi & Mini
      zaterdag 22 september 2007 @ 15:46:54 #280
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53382079
    P kijk 's... Voor het eerst van de autostand af!

Zoonlief was toch met de LEGO bezig..

A stand en dan F3.2

Dan macro en focussen op de bloemetjes.

Ja ja, ik weet het. Het poppetje is bij de eerste niet helemaal scherp maar dit was even snel een 2-seconden-doe-'s-een-keer-iets-anders-dan-de-autostand-experiment.
    Maxi, Midi & Mini
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:27:32 #281
    68900 Saffier
    Tobias en Ylana
    pi_53382915
    Zo wat een tipslessen hier in korte tijd zeg! Ik ga snel lezenleren!

Noli, je spinnen zijn top gelukt zeg!
    Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
    De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
    Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
    Ylana
      zaterdag 22 september 2007 @ 16:38:45 #282
    182621 JamesBrownie
    Op veler verzoek
    pi_53383143
    Ik kan niks met fotoshop, maar dan ook echt niks...

Deze foto vind ik zelf wel goed, ik maak heel veel foto's en zit best vaak te klooien met de juiste positie, zo kan ik voor een foto van een pluim riet wel tien minuten zitten passen en meten en ben ik nog niet tevreden over het resultaat

Het licht onderin de hoek had minder fel moeten zijn en die pluim op de achtergrond

Ik heb geen geweldige camera, kan geen sluitertijden regelen enzo...
    I am wondering today in the sun on a boat to Dover
    How it comes that I feel so high
    When I ought to feel lower
    pi_53383845
    JamesBrownie, is die bovenste foto in Turkije genomen? Het zou gewoon té toevallig zijn, maar ik herken het volgens mij

Ik heb ook even zitten klooien met de AV-stand, de kinders waren even aan het spelen:

zaterdag 22 september 2007 @ 17:56:44 #284
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53384946
    Hier ook twee kids..
    en een schoon opgemaakt bed (iets wat altijd een magische aantrekkingskracht heeft op die twee van mij )

1.
    orgineel:

=

2. Geen hele handjes maar wel leuk.
    orgineel:

=

3. Hele handjes maar niet zoveel zin meer.
    orgineel:

=
    Maxi, Midi & Mini
      zaterdag 22 september 2007 @ 18:03:23 #285
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53385109
    LadyS, die van Iris is geloof ik goed gefocust/sed(?)
    Bij die van Amber lijkt het dat ie op haar haren en dat lila speelgoedje voor haar scherp gesteld is?
    Maxi, Midi & Mini
    pi_53385152
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:46 schreef Noli. het volgende:
    P kijk 's... Voor het eerst van de autostand af!
    stap 1 tot het worden van een echte fotograaf
    quote:
    Zoonlief was toch met de LEGO bezig..

A stand en dan F3.2
    [[url=http://photo.ringo.com/234/234245365RL668295017.jpg]afbeelding][/url]

Dan macro en focussen op de bloemetjes.
    [[url=http://photo.ringo.com/234/234245369RL409949567.jpg]afbeelding][/url]

Ja ja, ik weet het. Het poppetje is bij de eerste niet helemaal scherp maar dit was even snel een 2-seconden-doe-'s-een-keer-iets-anders-dan-de-autostand-experiment.
    Laat wel duidelijk het gedoe in diafragma en scherptediepte zien
    pi_53385161
    @JamesBrownie
    Je meer stroomt leeg!
    Ik ben even zo vrij geweest om je foto recht te zetten.

Houd met photoshop het pipet icoontje lang ingedrukt totdat je de meetlat kunt selecteren.
    Trek nu een streep over je horizon.
    Ga naar Afbeelding - Canvas roteren - Instelbaar
    Photoshop heeft nu zelf de hoek berekend welke hij moet rechtzetten.
    Dan alleen de foto nog uitsnijden (dat lukt je wel?) en klaar

zaterdag 22 september 2007 @ 18:08:01 #288
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53385205
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:05 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

stap 1 tot het worden van een echte fotograaf
    Ik voel me ook heel stoer nu.
    Maxi, Midi & Mini
    pi_53385221
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:38 schreef JamesBrownie het volgende:

[afbeelding]
    Lekker kleurig iig Jammer dat-ie wat schuinig is, maar verder gewoon netjes
    quote:
    Deze foto vind ik zelf wel goed, ik maak heel veel foto's en zit best vaak te klooien met de juiste positie, zo kan ik voor een foto van een pluim riet wel tien minuten zitten passen en meten en ben ik nog niet tevreden over het resultaat

[afbeelding]

Het licht onderin de hoek had minder fel moeten zijn en die pluim op de achtergrond

Vind het een leuk resultaat. Je gaf zelf al aan wat je probleempuntjes waren en ik ga daar wel in mee Volgende keer even proberen de zon achter je houden of schuin achter je iig.
    pi_53385233
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:08 schreef Noli. het volgende:

[..]

Ik voel me ook heel stoer nu.
    Zo hoort het Enneh...je PS-kunsten gaan ook vooruit
    pi_53385668
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 18:03 schreef Noli. het volgende:
    LadyS, die van Iris is geloof ik goed gefocust/sed(?)
    Bij die van Amber lijkt het dat ie op haar haren en dat lila speelgoedje voor haar scherp gesteld is?
    Ja, dat is idd zo... haar gezichtje is niet helemaal scherp
      zaterdag 22 september 2007 @ 20:10:34 #292
    151473 Noli.
    Hormotioneel...
    pi_53388196
    Ik weet niet of je dat al doet maar gewoon meerdere foto's maken.
    Bewogen of niet goed scherpe foto's kan je altijd nog weggooien. Hoe meer je er maakt hoe meer kans dat er een paar mooi(e), scherpe exemplaren tussen zitten.

Doe ik ook hoor. Als ik zeven van de tien weg moet gooien om drie hele mooie te krijgen, heb ik toch wél drie mooie foto's!
    Maxi, Midi & Mini
      zaterdag 22 september 2007 @ 20:22:47 #293
    12721 Sugar
    ...maakt plannen
    pi_53388576
    Ik heb wat geprobeerd met Picasa bij deze foto, maar ook wat met instellingen gerommeld (200 ISO, geen flits, ingesteld als "bewolkt", diafragma zo ver mogelijk open en vaak geprobeerd de camera vanuit stand te bedienen). Sowieso druk ik nu steeds eerst half, zodat de camera kan scherpstellen, maar toch is ook onderstaande foto niet helemaal scherp.
    pi_53389059
    Je sluitertijd is iets te lang Sugar. Daarnaast heeft een compactcamera normaal gesproken een vertraging bij het afdrukken (shutterlag). Dus je drukt dan en en de camera heeft zelf nog even nodig om daadwerkelijk te reageren.
    pi_53389143
    1 x is wel genoeg
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_53389144
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 20:22 schreef Sugar het volgende:
    Ik heb wat geprobeerd met Picasa bij deze foto, maar ook wat met instellingen gerommeld (200 ISO, geen flits, ingesteld als "bewolkt", diafragma zo ver mogelijk open en vaak geprobeerd de camera vanuit stand te bedienen). Sowieso druk ik nu steeds eerst half, zodat de camera kan scherpstellen, maar toch is ook onderstaande foto niet helemaal scherp.
    [afbeelding]
    De autofocus van een camera zoekt contrastpunten om de afstand te bepalen. Bij weinig licht is dat lastiger, moet de cam meer zoeken. Bovendien wordt met je diafragma wijd open het scherptegebied heel klein, en dat is in combinatie met beweeglijke kinderen heel lastig. Heb je net scherptgesteld, is dat kind alweer uit het scherptegebied verdwenen. Als het een troost is, van de foto's die ik binnen van de kinderen maak is de helft onscherp.

Overigens worden je foto's van verkleinen ook ietsje minder scherp, Ik denk dat als je deze afdrukt, hij heel acceptabel scherp is.

Ik vind het trouwens een hele leuke foto . Let wel op de lichte plekken, die zijn nu net op het randje, maak ze niet veel lichter.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_53389205
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 20:38 schreef PdeHoog het volgende:
    Je sluitertijd is iets te lang Sugar.
    nee, hij is niet bewogen (los van de beweingsonscherpte van de hand). De slab is wel scherp, dus hij is net een stukje uit focus.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
      zaterdag 22 september 2007 @ 20:46:49 #298
    68900 Saffier
    Tobias en Ylana
    pi_53389288
    Sugar, het moment is wel heel sterk!
    Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
    De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
    Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
    Ylana
    pi_53389403
    @Noli. : Ik ben onder de indruk van je vooruitgang. Spinnen zijn fraai, en kinderportretjes ook heel goed en prima bewerkt. Ook leuk hoe je een beetje speelt met de schuine stand van de camera bij het eerste portretje. Zie je dat dat een heel leuk speels beeld oplevert?
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    pi_53389666
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 16:38 schreef JamesBrownie het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]

'

Bij beide foto's vraag ik me eerlijk gezegd af wat je in beeld hebt willen brengen (dat kan natuurlijk ook aan mij liggen). Ging het je bij de eerste om de omgeving (netjes in beeld gebracht, maar wat doen die meisjes daar dan?) of om de meisjes (waar zijn hun gezichten?). Bij de pluim, ging het je om de pluim zelf of om het effect van het tegenlicht op de pluim? Dat laatste zit er wel in namelijk, maar dan zou je m een stuk krapper uit kunnen snijden om de aandacht daar meer op te richten. Dat kan ook achteraf nog, en is niet zo heel moeilijk.

Als je de tijd hebt, kijk eerst eens rustig naar het beeld en vraag je af wat je voor plaatje wilt gaan maken. Pak dan pas je camera en kijk nog eens. Die twee meisjes hadden ms beter met hun gezicht naar je toegedraaid kunnen zitten. Misschien vind je dat te geposeerd? Dan was het een optie geweest om je camera te richten, te focussen, en ze dan te roepen.
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')