Daar zitten duidelijke verbeteringen bijquote:Op woensdag 19 september 2007 22:49 schreef Inu het volgende:
Thnx voor alle tips! Super!
En ik heb wat geknutseldIk heb wel alleen maar Picasa hier... heb ook Adobe Illustrator op mn computer, maar daar snap ik echt de ballen van
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Ietsjes gecropt en wat gefrutseld met de kleuren.
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Ook gecropt en wat lichter gemaakt met ietsjes contrast
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Gecropt en lichter gemaakt. Ik vind hem er eigenlijk niet beter op worden, waarschijnlijk had ik idd meer moeten inzoomen toen ik hem maakte. Ik heb er drie moeten maken voor hij enigzins recht was, want het was zo koud dat ik heel hard stond te bibberen
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Wat gecropt en met de kleuren gespeeld. Weet niet of het echt beter is
Nja, genoeg gespamt nuIk ga eens kijken of ik dit weekend aan PSP ofzo kan komen en of ik nog andere opknapbare foto's heb
ik denk, dat je het beste de stand autoflits kunt gebruiken, omdat je camera dan de flits aan de situatie aanpast. zeker weten doe ik dat iig niet.quote:Op donderdag 20 september 2007 10:22 schreef Ireth het volgende:
Heeft iemand nog tips hoe het beste foto's te maken in een gymzaal (of andere grote ruimte?)
Ik heb dus nu allemaal van dit soort foto's
[afbeelding]
Die na lichter maken er niet echt beter op worden
[afbeelding]
Ik heb op de camera de opties [full flits] [auto flits] [red eye] [geen flits] en heb de foto's gemaakt met Full Flits Ze zijn ook van een halve gymzaal lengte afstand genomen (dichterbij mochten de moeders niet) maar merk het wel vaker dat ik in dat soort grote ruimte allemaal van dit soort foto's krijg. Zijn hier nou ook nog bepaalde trucjes voor? (uitgezonderd een betere camera aan schaffen
)
Er zijn een paar dingen om lichtere foto's te krijgen:quote:Op donderdag 20 september 2007 10:22 schreef Ireth het volgende:
Heeft iemand nog tips hoe het beste foto's te maken in een gymzaal (of andere grote ruimte?)
Ik heb dus nu allemaal van dit soort foto's
[afbeelding]
Die na lichter maken er niet echt beter op worden
[afbeelding]
Ik heb op de camera de opties [full flits] [auto flits] [red eye] [geen flits] en heb de foto's gemaakt met Full Flits Ze zijn ook van een halve gymzaal lengte afstand genomen (dichterbij mochten de moeders niet) maar merk het wel vaker dat ik in dat soort grote ruimte allemaal van dit soort foto's krijg. Zijn hier nou ook nog bepaalde trucjes voor? (uitgezonderd een betere camera aan schaffen
)
Sluitertijd aanpassenquote:Op donderdag 20 september 2007 10:43 schreef Ireth het volgende:
We hebben dus deze camera maar ik heb geen flauw benul waar diafragma en iso in te stellen zijn.. ik zal eens ff kieken of ik er wat over kan vinden.
http://www.kodak.com/glob(...)0/3905/3921/972/1605
(Camera stond ook in [auto] stand overigens, misschien ook eens spelen met de andere standaard opties)
Kleine aanvulling daarop: Ik zie/hoor weleens mensen die krampachtig vasthouden aan een ISO van 100 (voor veel camera's de laagste waarde), omdat een hogere ISO meer ruis oplevert. Dat laatste is idd zo, maar het achteraf opkrikken van een onderbelichte foto (zoals Ireth hierboven doet) levert meer ruis op dan een hogere ISO, en sommige details krijg je niet meer terug uit het donker. Dus wees niet te krampachtig met die ISO (okay, boven de 400 leveren de meeste compacts geen fatsoenlijke foto's meer, maar dat los je toch niet meer op in de nabewerking).quote:Op donderdag 20 september 2007 10:32 schreef PdeHoog het volgende:De ISO-waarde. Da's de lichtgevoeligheid van je sensor. Die kan ik niet terugvinden in de EXIF-informatie van je foto (da's de informatie over sluitertijd etc. en alle instellingen van je camera op het moment dat je foto gemaakt werd), maar daar zou je mee kunnen experimnteren hoewel dat meer ruis op je foto gaat opleveren.
Een beetje compact levert tot 200 ISO nog redelijk tot goeie beeldenquote:Op donderdag 20 september 2007 11:39 schreef Vliegvrager het volgende:
Dus wees niet te krampachtig met die ISO (okay, boven de 400 leveren de meeste compacts geen fatsoenlijke foto's meer, maar dat los je toch niet meer op in de nabewerking).
Ymke jouw lukt het vast wel het lief recht door zee te brengenquote:Op donderdag 20 september 2007 21:42 schreef Ymke het volgende:
Wil je lief kritiek of recht door de zee kritiek?
Ik dacht ik vraag het maar evenquote:Op donderdag 20 september 2007 21:46 schreef blomst het volgende:
[..]
Ymke jouw lukt het vast wel het lief recht door zee te brengen![]()
Ik pik er een paar uit, blijft er ook nog wat voor anderen over.quote:Op donderdag 20 september 2007 21:31 schreef QueenR het volgende:
zal als beginner ook maar een poginkje wagen. be gentle
quote:Op donderdag 20 september 2007 21:48 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Ik pik er een paar uit, blijft er ook nog wat voor anderen over.
1:
Lekker beeld. Hele goede keuze om m in portrait-stand (verticaal) te nemen, daardoor breng je de voorgrond en de achtergrond in beeld en krijg je mooi diepte in de foto. Hij is netjes scherp en de compositie (mede dankzij de diepte) is ook prima. Hij zou ms iets meer contrast kunnen gebruiken, maar dat stoort niet erg. Wat meer stoort is dat er stukken (de lucht, voorste stukje stoep) overbelicht zijn. Dat hebben we eerder in dit topic al aan de orde gehad en is gewoon een lastig punt. De echt goede middelen daartegen zijn filters (pola of ND) en of de HDR-techniek, maar dat is niets voor dit topic. Iets eenvoudigere (maar niet waterdichte) tips zijn een klein beetje onderbelichten en het gebruik van een klein diafragma.
3:
Je hebt een mooi beeld neergezet, lief plaatje, leuke omgeving. De verbeterpunten voor deze foto zijn bijna allemaal in de nabewerking op te lossen. De gezichtjes zijn net iets te licht, maar niet zo licht dat je detail verliest, dus dat is te herstellen. De foto mag iets meer contrast en iets meer kleur (verzadiging) hebben. De kindjes zijn niet helemaal scherp, maar het scheelt weinig, dus ook dat is met verscherpen in PS wel te verhelpen. Het enige 'echte' probleem is de slagschaduw (van de fotograaf neem ik aan?) die over het kleinste kindje valt.
quote:Op donderdag 20 september 2007 21:56 schreef Ymke het volgende:
ok buig ik me over de macros
De eerste vlinder : iets meer ruimte rondom had wat prettig gekeken , maar dat had je zelf al opgemerkt en voor een eerste macro is het een prima plaatje , mooie dof
Je tweede vlinder is een pietsje overbelicht op de vleugels , heb zelf gemerkt dat het besluipen van je vlinder het beste werkt , dus heeeeeeeeeeel voorzichtig dichterbij komen .
Probeer zon beestje bv ook eens vanaf de onderkant te bekijken zonder dat je gelijk een mooie foto wilt maken , sluip er omheen , kijk hoe het licht valt en hoe het beestje tov het totaalplaatje komt te staan en dan heb je het over de compositie.
Hetzelfde geldt voor je lieveheersbeestje , die zitten wel vaak rustig , bekijk het eens van de zijkant schuin van boven , desnoods van achteren en dan kom je vanzelf op andere zienswijze
En de belangrijkste tip voor Macro's is het hebben ven een enorm geduld
Veel succes en we hopen op meer foto's![]()
Interessante foto waar je heel wat mee kunt. Ik vraag me alleen of de kleur die je hier gebruikt hebt helemaal lekker is. Ik denk dat-ie in zwartwit nog wat sprekender zou zijn. Je zou verder kunnen proberen de foto wat rechter te laten zijn. Je ziet aan de linkerkant van de foto een balk goed scheef lopen. Als je de foto eens recht zou zetten aan de hand van die balk?quote:Op vrijdag 21 september 2007 01:49 schreef JanAmsterdamEnzo het volgende:
[afbeelding]
mijn allereerste foto ! :--) die ik niet met mobiel heb gemaakt![]()
ik zou niet weten hoe dat moetquote:Op vrijdag 21 september 2007 09:45 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Interessante foto waar je heel wat mee kunt. Ik vraag me alleen of de kleur die je hier gebruikt hebt helemaal lekker is. Ik denk dat-ie in zwartwit nog wat sprekender zou zijn. Je zou verder kunnen proberen de foto wat rechter te laten zijn. Je ziet aan de linkerkant van de foto een balk goed scheef lopen. Als je de foto eens recht zou zetten aan de hand van die balk?
Horizon rechtzettenquote:Op vrijdag 21 september 2007 10:22 schreef JanAmsterdamEnzo het volgende:
[..]
ik zou niet weten hoe dat moet![]()
Ynske geeft al wat tips, maar welk fotobewerkingspakket gebruik je?quote:Op vrijdag 21 september 2007 10:22 schreef JanAmsterdamEnzo het volgende:
[..]
ik zou niet weten hoe dat moet![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |