Op zich een heel leuke foto, maar de foto heeft erg veel last van de manier waarop je flitser de boel belicht heeft. Flitsen is een kunst op zich, en bij de meeste camera's letterlijk onderbelicht (het kan toch niet zo moeilijk zijn een kantelbaar flitsje op een compact te zetten?). Dat maakt fotograferen met een flits lastig. Toch zijn er wel wat dingen die je ook zonder dure equipment kunt doen:quote:Op woensdag 19 september 2007 09:40 schreef LadyS het volgende:
Ik vond deze nog in de krochten van de computer
[afbeelding]
je kunt een foto rechtzettenquote:Op woensdag 19 september 2007 11:28 schreef Dudette1985 het volgende:
Wat ik niet mooi vind is de scheve horizon, maar dat kwam omdat ik de camera op de bank had neergezet en die loopt zoals je ziet schuin. En hij is een beetje gepixelated, maar dat komt denk ik omdat het forum hem resized.
Vind het contrast wel oké. Zwart valt lekker op en dat de hond lekker scherp in beeld is en de achtergrond lekker wazig.
verkleinen kun je ook met gratis programma's zoals ifranview of gimp of picasaquote:Op woensdag 19 september 2007 11:39 schreef Dudette1985 het volgende:
Mja, ik heb geen Photoshop meer![]()
Ik vind het absoluut een verbetering!quote:Op woensdag 19 september 2007 15:01 schreef LadyS het volgende:
Daar ben ik weer
Dit was het origineel:
[afbeelding]
Ik heb gecropt, rechtgezet (een ietsje) en wat met de warmte van de kleuren gespeeld en "licht invullen" gedaan.
Dit is het resultaat:
[afbeelding]
Lijkt het al ergens op? Ik hoop het, want zo kun je toch nog mooie dingen maken van foto's die anders niet zo "bijzonder" zijn.
Ik heb me vanmorgen ingeschreven voor een cursus digitale fotografie voor beginnersVertelde die vrouw dat de oorspronkelijke curus al vol zat. Ze plant er nog 3 (!!!)extra cursussen bij
Dus ergens in december mag ik
BE, ik denk ook wel dat ze het zelf melden, als ze het zat zijn. Ik zal wel proberen wat meer zelf na te denken, dus daarom een post als deze en niet meer zomaar iets neerplempen
Herkenbaarquote:Op woensdag 19 september 2007 15:06 schreef Noli. het volgende:
(als ik ik ga 'spelen' dan gebeurt er vast wat maar ik zou geen idee hebben wat, hoe en waarom ik het had gedaan)
Er is volgens mij al eens eerder zo'n initiatief geweestquote:Op woensdag 19 september 2007 15:06 schreef Noli. het volgende:
Mag ik wel iets anders vragen dan?
Als je hier wat rondhuppelt door FOT word je doodgegooid met termen als ISO, diafragma, sluitertijd, croppen en compositie.
Is het misschien een idee om wat van die dingen er uit te lichten? In Jip-en-Janneke taal uitgelegd wat het is, hoe het werkt en wat je er mee kan? (eventueel met voorbeelden ter visualisatie)
Ja ja, ik ga ook wel op zoek naar een boek Fotografie voor Dummies dus wimpel ons aub nou niet meteen af met een (online) cursus..
Ik denk dat een aantal beginners hier toch best heel wat aan kunnen hebben!
En zo dus niet meer alleen op auto-stand hoeven te schietenmaar ook wat meer kunnen gaan spelen met hun camera's.
(als ik ik ga 'spelen' dan gebeurt er vast wat maar ik zou geen idee hebben wat, hoe en waarom ik het had gedaan)
Is dat wat?
Ik vind wel dat je daar erg moet zoeken hoor...quote:Op woensdag 19 september 2007 15:13 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Er is volgens mij al eens eerder zo'n initiatief geweestKan het topic ff niet vinden, maar we hebben ook nog http://wiki.fok.nl/index.php/Categorie:Beginnen_met_fotografie waar een en ander instaat
Ik heb al een poging gedaan en ik heb de URL aangepast. Er ging iets niet goed. Je komt nu rechtstreeks binnen op de fotografie-sectie.quote:Op woensdag 19 september 2007 15:18 schreef An24 het volgende:
[..]
Ik vind wel dat je daar erg moet zoeken hoor...
En ik wil het riedeltje iso, diafragma en sluitertijd hier best uitleggen, maar ben nu soort van niet lekker, ik ga dan wel eens domme dingen zeggen![]()
quote:Op woensdag 19 september 2007 15:23 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik heb al een poging gedaan en ik heb de URL aangepast. Er ging iets niet goed. Je komt nu rechtstreeks binnen op de fotografie-sectie.
Da's niet echt interessantquote:Op woensdag 19 september 2007 15:49 schreef Noli. het volgende:
Wat zijn zeg maar de plus en minpunten tussen PaintShopPro en PhotoShop?
Ja, dat was hemquote:Op woensdag 19 september 2007 15:56 schreef Noli. het volgende:
P bedoelde je trouwens John Freeman?
* Noli. heeft deze alvast op het verlanglijstje gezet *
Je komt zelf al met leuke tips. Probeer ze eens uitquote:Op woensdag 19 september 2007 16:07 schreef Inu het volgende:
Wat een goed topic![]()
Ik ga eens even wat foto's zoeken. Heb alleen Picasa uploads, dus die zijn wel kleingemaakt....
[afbeelding]
Had wel wat rechter gemogen denk ik. Vind wel het donkerblauw van het water erg mooi.
[afbeelding]
Wat lichter misschien? En die paal staat in de weg...
[afbeelding]
Croppen zodat er wat minder grijs is en wat meer waterval?
[afbeelding]
Misschien wat van de rechterkant afcroppen? Dan valt wel een stukje van de regenboog weg....
Alle foto's zijn btw gemaakt met een Fuji Finepix S5700 (als ik me het nummer goed herinner...)
Ik ben het met PdeHoog eensquote:Op woensdag 19 september 2007 16:07 schreef Inu het volgende:
Wat een goed topic![]()
Ik ga eens even wat foto's zoeken. Heb alleen Picasa uploads, dus die zijn wel kleingemaakt....
[afbeelding]
Had wel wat rechter gemogen denk ik. Vind wel het donkerblauw van het water erg mooi.
[afbeelding]
Wat lichter misschien? En die paal staat in de weg...
[afbeelding]
Croppen zodat er wat minder grijs is en wat meer waterval?
[afbeelding]
Misschien wat van de rechterkant afcroppen? Dan valt wel een stukje van de regenboog weg....
Alle foto's zijn btw gemaakt met een Fuji Finepix S5700 (als ik me het nummer goed herinner...)
Ik heb net dit boek gezien bij de Witte Boekenmarkt.quote:Op woensdag 19 september 2007 16:56 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ja, dat was hemDaar ben ik ook mee begonnen
Goed boek
Denk dat je goed op dreef bentquote:Op woensdag 19 september 2007 17:09 schreef Sugar het volgende:
Inu, mooie foto's! Ik heb er dus nog geen verstand van, maar vind ze heel erg goed al. Jouw eigen voorstellen klinken ook goed, dus ik zou dat zelf vast proberen!
Ik ben in eigen tuin even wat gaan proberen. Heb dingen ingesteld in het P-menu van de cameraen later nog bijgesneden en gerommeld met contrast, helderheid en middentonen. Willen jullie er eens iets van zeggen? Bedankt alvast!
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Ik sluit me aan bij wat PdeHoog zegtquote:Op woensdag 19 september 2007 17:09 schreef Sugar het volgende:
Inu, mooie foto's! Ik heb er dus nog geen verstand van, maar vind ze heel erg goed al. Jouw eigen voorstellen klinken ook goed, dus ik zou dat zelf vast proberen!
Ik ben in eigen tuin even wat gaan proberen. Heb dingen ingesteld in het P-menu van de cameraen later nog bijgesneden en gerommeld met contrast, helderheid en middentonen. Willen jullie er eens iets van zeggen? Bedankt alvast!
Origineel:
[afbeelding]
Bewerkt:
[afbeelding]
Die heb ik, 2de hands via bol.com, je ziet niet eens dat het 2de hands is en werd heel netjes afgeleverd.quote:Op woensdag 19 september 2007 15:56 schreef Noli. het volgende:
P bedoelde je trouwens John Freeman?
* Noli. heeft deze alvast op het verlanglijstje gezet *
Ja, jammie. Staat volgens mij gewoon recht. Fijne plaat, geen tips, sorry.quote:Op woensdag 19 september 2007 16:07 schreef Inu het volgende:
Wat een goed topic![]()
[afbeelding]
Dit is zo'n foto (denk ik) waar jij precies van weet waarom je m genomen hebt. Ik niet, en ik zie t ook niet. De patronen op de gletsjer is een voor de hand liggende gok. Als dat je doel was, had je meer in moeten zoomen, nu zien we erg veel oninteressante omgeving. Probeer gewoon met croppen eens wat het effect zou zijn van meer zoom.quote:
Ik twijfel. Er is veel voorgrond idd, en die is niet heel boeiend. Aan de andere kant leidt die voorgrond ons (dankzij de diagonaal) wel naar de waterval. En daar staat een poppetje! Ik zag het pas na drie keer kijkenquote:
Niet croppen, houden zo. Je hebt een klassieke compositie-techniek gebruikt hier, de S-curve (nou ja, niet helemaal, maar het komt in de buurt). De voorste diagonaal leidt de kijker de foto in (van rechtsonder naar links-midden) en je sluit m af met de horizon op twee derde van het beeld (rule of thirds). Een paar elementen in de voorgrond geven diepte en het regenboogje geeft kleur en spanning. De compositie is dus prima, wel kan de foto wat meer contrast gebruiken.quote:[afbeelding]
Ik vind de laatste twee er zeker op vooruit gaan. De laatste spreekt gewoon meer, het beeld is iets rustiger. De voorlaatste vind ik ook beter, beter contrast/kleuren en ook een rustiger beeld.quote:Op woensdag 19 september 2007 22:49 schreef Inu het volgende:
Thnx voor alle tips! Super!
En ik heb wat geknutseldIk heb wel alleen maar Picasa hier... heb ook Adobe Illustrator op mn computer, maar daar snap ik echt de ballen van
Kan dat? Achteraf onderbelichten?? Want ik schiet mn foto's in RAW (Nef) maar ook als je exposure omlaag gooit (in PS) blijft wit gewoon wit bij mijquote:Op woensdag 19 september 2007 20:09 schreef Vliegvrager het volgende:
Dat is trouwens moelijk te voorkomen, een klein beetje onderbelichten (achteraf mag ook) kan een beetje helpen,
Als de foto ietsje overbelicht is kan het, als het wit uitgebeten is, kan het niet meer. Dan zijn de details niet opgeslagen, en wat er niet is, kun je niet meer terughalen.quote:Op donderdag 20 september 2007 00:39 schreef MissBliss het volgende:
[..]
Kan dat? Achteraf onderbelichten?? Want ik schiet mn foto's in RAW (Nef) maar ook als je exposure omlaag gooit (in PS) blijft wit gewoon wit bij mij
Concluderende tip: als je foto iets te donker is, is de kans groter dat je hem goed kan corrigeren in de nabewerking dan een te licht genomen fotoquote:Op donderdag 20 september 2007 07:45 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Als de foto ietsje overbelicht is kan het, als het wit uitgebeten is, kan het niet meer. Dan zijn de details niet opgeslagen, en wat er niet is, kun je niet meer terughalen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |