abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53293871
O wow, Noli, wat een verschil!! Het wordt echt tijd om me in fotobewerking te verdiepen!

Ynske, die eerste is idd een beetje licht. Ik heb toen met het toestel zitten klooien en allemaal dingen handatig ingesteld, waarvan ik niet eens wist wat het betekende
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 19 september 2007 @ 10:38:51 #152
95752 crew  Chell
Kluns
pi_53294188
Goeie bewerking Noli
pi_53294435
quote:
Op woensdag 19 september 2007 09:40 schreef LadyS het volgende:
Ik vond deze nog in de krochten van de computer

[afbeelding]
Op zich een heel leuke foto, maar de foto heeft erg veel last van de manier waarop je flitser de boel belicht heeft. Flitsen is een kunst op zich, en bij de meeste camera's letterlijk onderbelicht (het kan toch niet zo moeilijk zijn een kantelbaar flitsje op een compact te zetten?). Dat maakt fotograferen met een flits lastig. Toch zijn er wel wat dingen die je ook zonder dure equipment kunt doen:

1) difusie: verspreidt het licht zodat het wat gelijkmatiger op je object terecht komt en de schaduwen verzacht. Het vloeipapiertje is al genoemd, een tissue werkt ook, en je kunt met wit halfdoorzichtig plastic ook zelf iets in elkaar knutselen dat je op je camera kunt laten zitten.

2) reflectie: door je flitslicht te reflecteren op een wit vlak of een spiegel kun je het laten lijken of het licht van meer kanten komt. Het licht wordt dan ook zachter, net als je schaduwen. Houd eens een wit kartonnetje schuin omhoog gericht vlak voor je flitser om te proberen wat dit voor resultaat geeft.

3) meer lichtbronnen: kan niet altijd en is ook lastig, omdat verschillende soorten licht een verschillende kleur kunnen hebben. Daglicht en flitslicht zijn wel heel mooi te combineren, dus als je een raam in de buurt hebt, gebruik het.

en in het geval van deze foto had iets meer afstand houden ook wel wat kunnen helpen

Voor de tweede, zie de bewerking vn Noli.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_53295130
Ook een poging. Ben nog een complete newbee wat fotografie betreft. Deze heb ik een tijdje geleden geschoten van de hond van m'n ouders. Normaal is ze heel moeilijk om op de foto te krijgen omdat ze dan altijd de verkeerde kant op kijkt dus vind het wel knap dat ze sowieso in de lens kijkt met d'r 'Ik lig lekker op de bank terwijl ik weet dat het niet mag' blik.

Geschoten met Canon EOS 400D
  woensdag 19 september 2007 @ 11:24:24 #155
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_53295227
Wat vind jij mooi aan deze foto? wat vind je zelf minder mooi?
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_53295336
Wat ik niet mooi vind is de scheve horizon, maar dat kwam omdat ik de camera op de bank had neergezet en die loopt zoals je ziet schuin. En hij is een beetje gepixelated, maar dat komt denk ik omdat het forum hem resized.

Vind het contrast wel oké. Zwart valt lekker op en dat de hond lekker scherp in beeld is en de achtergrond lekker wazig.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 19 september 2007 @ 11:31:09 #157
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53295405
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:28 schreef Dudette1985 het volgende:
Wat ik niet mooi vind is de scheve horizon, maar dat kwam omdat ik de camera op de bank had neergezet en die loopt zoals je ziet schuin. En hij is een beetje gepixelated, maar dat komt denk ik omdat het forum hem resized.

Vind het contrast wel oké. Zwart valt lekker op en dat de hond lekker scherp in beeld is en de achtergrond lekker wazig.
je kunt een foto rechtzetten
en misschien is het een idee om de foto anders te kaderen?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_53295511
@dudette: idd knap dat ze in de lens kijkt, en haar vacht staat er ook prima op. Verder heb je prima gebruik gemaakt van een kleine scherptediepte (laag diafragmagetal) waardoor de achtergrond een tikkie vaag wordt, en daardoor minder storend. Mijn tip hierboven illustreer je ook mooi: combinatie van daglicht en flits maakt de belichting gelijkmatig. Dat de ramen hier overbelicht zijn is geen punt: ze verliezen detail, en dat is precies wat je wilt in de achtergrond. Details leiden maar af van waar het om gaat, de hond.

Je grote probleem hier, dat zul je zelf ook gezien hebben, is het kussen of de leuning op de voorgrond. Het zit in de weg en wordt snoeihard ingflitst, waardoor je een groot wit vlak in de foto krijgt. Probeer vooraf dit soort elementen weg te halen als dat kan, of anders zelf je positie zo te kiezen dat je er geen of minder last van hebt. Achteraf kun je vaak ook nog wel wat verbeteren door het onderste deel van de foto weg te snijden. Dat scheelt al een hoop. Zie verder ook de flitstips in mijn vorige post.

Een andere tip bij deze foto is om dichter op je onderwerp te kruipen (of te zoomen, of achteraf bij te snijden). Nu neemt de hond maar een klein deel van de foto in beslag, de rest is loze ruimte met het risico van details die af kunnen leiden. Kom je dichterbij, dan vervalt dat en gaat het 'gezicht' van de hond meer spreken.

Laatste tipje: de verkleinfunctie van Fok (van de meeste internettoepassingen) is foeilelijk. Verklein en verscherp liever zelf in PS, PSP of Gimp, dan heb je zelf de kwaliteit in de hand.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_53295614
Mja, ik heb geen Photoshop meer
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 19 september 2007 @ 11:56:48 #160
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53296074
quote:
Op woensdag 19 september 2007 11:39 schreef Dudette1985 het volgende:
Mja, ik heb geen Photoshop meer
verkleinen kun je ook met gratis programma's zoals ifranview of gimp of picasa
Today is life -

Dale Carnegie
pi_53297173
en met paint, zonder kwaliteitsverlies.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 19 september 2007 @ 12:46:55 #162
95752 crew  Chell
Kluns
pi_53297378
Picasa is sowieso handig, voor kleine bewerkingen enzo, maar ook een fijn programma voor fotobeheer. Vind ik
En je kunt er ook webalbums mee maken, dus de boel staat ook zo online
  woensdag 19 september 2007 @ 14:09:30 #163
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53299672
Ik ga even heel brutaal heel voorzichtig op een rem trappen hier.
Er is zowel in het FB topic hier in FOT als achter de schermen wat gesproken over dit topic en het probleem van mensen om ertussen te komen.
En hoewel dit topic een heel goed idee is en het ook heel goed loopt is er 1 kleine maar...
Er komen ineens zo veel posts en foto's! Het is voor de mensen die willen helpen bijna niet meer te doen om op alles te reageren. Daarnaast gaat veel commentaar (bijvoorbeeld over compositie) voor meerdere foto's op.

Dus... mss dat mensen die hier foto's willen posten mss zelf alvast wat kritischer naar de foto's kunnen kijken alvorens ze hier neer te gooien en mss dat ze dan naar aanleiding van eerder commentaar zelf met wat opmerkingen en suggesties kunnen komen. Dan is het voor de mensen die willen helpen ook wat makkelijker om er op in te springen. Na 10 keer zeggen 'kijk eens naar de compositie' wordt het voor hen ook wel erg saai natuurlijk.

Hopelijk komt het een beetje over wat ik bedoel, het is namelijk niet de bedoeling dat ik gelijk de boel hier weer de grond in boor.
  woensdag 19 september 2007 @ 14:51:14 #164
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_53300673
Volgens mij ging het prima. En natuurlijk leest iedereen vanzelf heus wel de tips naar anderen, toch? Als het saai wordt voor de tipgevers, melden ze dat dan niet zelf?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_53300737
Misschien helpt het wat veel gegeven tips in de OP te plaatsen.
En hier staat nog een handige gratis online cursus waaraan een aantal mensen op het forum ook aan waren begonnen, maar het is helaas een beetje doodgebloed.
fotografie cursus les 1
fotografie cursus les 2
pi_53300920
Daar ben ik weer

Dit was het origineel:

Ik heb gecropt, rechtgezet (een ietsje) en wat met de warmte van de kleuren gespeeld en "licht invullen" gedaan.
Dit is het resultaat:

Lijkt het al ergens op? Ik hoop het, want zo kun je toch nog mooie dingen maken van foto's die anders niet zo "bijzonder" zijn.

Ik heb me vanmorgen ingeschreven voor een cursus digitale fotografie voor beginners Vertelde die vrouw dat de oorspronkelijke curus al vol zat. Ze plant er nog 3 (!!!)extra cursussen bij Dus ergens in december mag ik

BE, ik denk ook wel dat ze het zelf melden, als ze het zat zijn. Ik zal wel proberen wat meer zelf na te denken, dus daarom een post als deze en niet meer zomaar iets neerplempen
pi_53300946
Alleen ik zie nu dat de schelpjes wel mooi scherp zijn en Iris wat minder
Hoe dan ook, ik vind het een mooi resultaat, als je van het origineel uit gaat
pi_53300972
LadyS, Dat is een goeie actie Je mag nog iets meer ruimte onderin over laten. En waar je eventueel ook op kunt letten is de horizon. Nu stroomt de zee leeg

Overigens vind ik de opmerking van BE wel een beetje terecht. Het is natuurlijk heel tof dat iedereen zo ontzettend enthousiast reageert en overal zijn foto's vandaan haalt, maar het wordt gewoon heel lastig om iedereen dan te voorzien van het commentaar wat hij / zij graag wil horen. Sterker nog, als ik zo'n bak met foto's voorbij zie komen waar echt hele leuke tussen zitten, dan is de kans veel groter dat ik al niet ga reageren omdat het niet leuk is om 10x hetzelfde commentaar te geven . Even zo'n topicje doorlopen gaat dan zoveel tijd kosten en het moet wel leuk blijven natuurlijk

Dus als jullie de inzendingen beperken tot 1-2 per keer, dan kunnen wij er gewoon goed op reageren en dan kun je daarna nog eens met nieuwe foto's komen (of niet, want dan heb je nieuwe inzichten opgedaan die je kunnen doen besluiten om eens andere foto's te maken )

[ Bericht 63% gewijzigd door PdeHoog op 19-09-2007 15:10:33 ]
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_53301009
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:01 schreef LadyS het volgende:
Daar ben ik weer

Dit was het origineel:
[afbeelding]

Ik heb gecropt, rechtgezet (een ietsje) en wat met de warmte van de kleuren gespeeld en "licht invullen" gedaan.
Dit is het resultaat:
[afbeelding]
Lijkt het al ergens op? Ik hoop het, want zo kun je toch nog mooie dingen maken van foto's die anders niet zo "bijzonder" zijn.

Ik heb me vanmorgen ingeschreven voor een cursus digitale fotografie voor beginners Vertelde die vrouw dat de oorspronkelijke curus al vol zat. Ze plant er nog 3 (!!!)extra cursussen bij Dus ergens in december mag ik

BE, ik denk ook wel dat ze het zelf melden, als ze het zat zijn. Ik zal wel proberen wat meer zelf na te denken, dus daarom een post als deze en niet meer zomaar iets neerplempen
Ik vind het absoluut een verbetering! Mijn oog leid nog wel een beetje naar de krappe ruimte onder de baby. Ik denk dat als je evenveel snijd als dat je bij de zijkant hebt gedaan en nog rustiger beeld krijgt
  woensdag 19 september 2007 @ 15:06:47 #170
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53301031
Mag ik wel iets anders vragen dan?

Als je hier wat rondhuppelt door FOT word je doodgegooid met termen als ISO, diafragma, sluitertijd, croppen en compositie.
Is het misschien een idee om wat van die dingen er uit te lichten? In Jip-en-Janneke taal uitgelegd wat het is, hoe het werkt en wat je er mee kan? (eventueel met voorbeelden ter visualisatie)

Ja ja, ik ga ook wel op zoek naar een boek Fotografie voor Dummies dus wimpel ons aub nou niet meteen af met een (online) cursus..

Ik denk dat een aantal beginners hier toch best heel wat aan kunnen hebben!
En zo dus niet meer alleen op auto-stand hoeven te schieten maar ook wat meer kunnen gaan spelen met hun camera's.
(als ik ik ga 'spelen' dan gebeurt er vast wat maar ik zou geen idee hebben wat, hoe en waarom ik het had gedaan )

Is dat wat?
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  woensdag 19 september 2007 @ 15:08:51 #171
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53301089
Of je drukt 's op F5
Maxi, Midi & Mini
pi_53301148
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:06 schreef Noli. het volgende:
(als ik ik ga 'spelen' dan gebeurt er vast wat maar ik zou geen idee hebben wat, hoe en waarom ik het had gedaan )
Herkenbaar
pi_53301189
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:06 schreef Noli. het volgende:
Mag ik wel iets anders vragen dan?

Als je hier wat rondhuppelt door FOT word je doodgegooid met termen als ISO, diafragma, sluitertijd, croppen en compositie.
Is het misschien een idee om wat van die dingen er uit te lichten? In Jip-en-Janneke taal uitgelegd wat het is, hoe het werkt en wat je er mee kan? (eventueel met voorbeelden ter visualisatie)

Ja ja, ik ga ook wel op zoek naar een boek Fotografie voor Dummies dus wimpel ons aub nou niet meteen af met een (online) cursus..

Ik denk dat een aantal beginners hier toch best heel wat aan kunnen hebben!
En zo dus niet meer alleen op auto-stand hoeven te schieten maar ook wat meer kunnen gaan spelen met hun camera's.

Is dat wat?
Er is volgens mij al eens eerder zo'n initiatief geweest Kan het topic ff niet vinden, maar we hebben ook nog Wiki waar een en ander instaat

Zo'n fotografie voor dummies is overigens niet eens zo'n slecht plan, maar kijk ook eens naar een boek van Michael Freeman getiteld Fotografie. Daar wordt ook een boel basisinformatie gegeven. Geloof dat dat boek een EUR of 20 is. Iig goed te doen

En kort samengevat:

ISO = een standaard-aanduiding voor de lichtgevoeligheid. ISO 100 is weinig lichtgevoelg (resulterend in langere sluitertijden), ISO 1600 is extreem lichtgevoelig (resulterend in korte sluitertijden).
Diafragma = Check de wiki ff...staat een redelijk uitgebreide beschrijving
Sluitertijd = De tijd dat de sluiter van de cam open blijft staan. Voor je CCD (da's de chip in de camera die het licht opvangt) zit een soort van luikje (bij een spiegelreflexcamera noemen ze dat een gordijn). Met de sluitertijd bepaal je hoelang dat openstaat en hoeveel licht er dus op je CCD valt oftewel hoe licht of donker je foto wordt.
Croppen = Bijsnijden (vertaald ). Hiermee kan je een bestaande foto aanpassen. Stel je voor je je onderwerp in het midden hebt staan en dat niet mooi vind. Dan kun je door te croppen je compositie aanpassen en bijv. je onderwerp links van de foto neerzetten.
Compositie = Het beeld...... De wijze waarop je je onderwerp in de achtergrond of omgeving plaatst en je de aandacht naar je onderwerp laat leiden. Zoek ook eens op "regel van derden".

[ Bericht 16% gewijzigd door PdeHoog op 19-09-2007 15:22:15 ]
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_53301309
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:13 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Er is volgens mij al eens eerder zo'n initiatief geweest Kan het topic ff niet vinden, maar we hebben ook nog http://wiki.fok.nl/index.php/Categorie:Beginnen_met_fotografie waar een en ander instaat
Ik vind wel dat je daar erg moet zoeken hoor...

En ik wil het riedeltje iso, diafragma en sluitertijd hier best uitleggen, maar ben nu soort van niet lekker, ik ga dan wel eens domme dingen zeggen
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 19 september 2007 @ 15:18:45 #175
95752 crew  Chell
Kluns
pi_53301316
In de Wiki staat inderdaad het een en ander en er zijn wel diverse topics waar dat allemaal uitgelegd staat. Nadeel is dat dat soort topics vaak vrij snel wegzakken.

Het is wel de bedoeling om binnenkort te starten met tutorials (zowel voor PS als fotografie zelf) en daar zullen dat soort dingen ook in naar voren komen

En verder mag je dat soort vragen altijd ook gewoon stellen als je er uitleg over wilt, want dat soort vragen blijven gewoon terugkomen en blijven nuttig
pi_53301422
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:18 schreef An24 het volgende:

[..]

Ik vind wel dat je daar erg moet zoeken hoor...

En ik wil het riedeltje iso, diafragma en sluitertijd hier best uitleggen, maar ben nu soort van niet lekker, ik ga dan wel eens domme dingen zeggen
Ik heb al een poging gedaan en ik heb de URL aangepast. Er ging iets niet goed. Je komt nu rechtstreeks binnen op de fotografie-sectie.
  FOK!fotograaf woensdag 19 september 2007 @ 15:25:36 #177
18921 freud
Who's John Galt?
pi_53301493
Het lijkt me best leuk om af en toe 'doe-meets' of zo te houden met een thema. Dan een meer ervaren fotograaf koppelen met iemand die minder ver is, en dan 1 op 1 iets oefenen. Flitsen, algemene instellingen, compositie, etc. Nu nog tijd . Ook de PS workshop is zeker iets om vaker te doen (maar dan iets kleinere opzet )
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_53301496
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:23 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik heb al een poging gedaan en ik heb de URL aangepast. Er ging iets niet goed. Je komt nu rechtstreeks binnen op de fotografie-sectie.
pi_53301587
En als iemand een keer liever IRL wil hobbyen, kan dat ook geregeld worden Een keertje dierentuin of zo Gewoon even aangeven hier of via PM of MSN oid
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 19 september 2007 @ 15:35:03 #180
95752 crew  Chell
Kluns
  woensdag 19 september 2007 @ 15:49:42 #181
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53302204
Tutorials!

In hoeverre is PSP gelijk aan PS?
Ik heb nu PSP en ik zal vast niet de enige hier zijn. Als er dan straks een tutorial PS komt heb je dan een probleem met je PSP?

Wat zijn zeg maar de plus en minpunten tussen PaintShopPro en PhotoShop?
Maxi, Midi & Mini
  woensdag 19 september 2007 @ 15:56:36 #182
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53302393
P bedoelde je trouwens John Freeman?

* Noli. heeft deze alvast op het verlanglijstje gezet *
Maxi, Midi & Mini
pi_53302672
Wat een goed topic

Ik ga eens even wat foto's zoeken. Heb alleen Picasa uploads, dus die zijn wel kleingemaakt....

Had wel wat rechter gemogen denk ik. Vind wel het donkerblauw van het water erg mooi.

Wat lichter misschien? En die paal staat in de weg...

Croppen zodat er wat minder grijs is en wat meer waterval?

Misschien wat van de rechterkant afcroppen? Dan valt wel een stukje van de regenboog weg....

Alle foto's zijn btw gemaakt met een Fuji Finepix S5700 (als ik me het nummer goed herinner...)
pi_53304061
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:49 schreef Noli. het volgende:
Wat zijn zeg maar de plus en minpunten tussen PaintShopPro en PhotoShop?
Da's niet echt interessant Je moet ermee werken en kijken wat je prettiger vind. Photoshop is een redelijk zwaar pakket voor professionals (beetje de markt-standaard zeg maar). PSP is een lichter pakket en meer gericht op de consument. Maar als je met PSP overweg kan, dan hoef je echt niet naar PS te gaan kijken Ze hebben beide dezelfde basisfunctionaliteiten.
pi_53304108
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:56 schreef Noli. het volgende:

Ja, dat was hem Daar ben ik ook mee begonnen Goed boek
pi_53304251
quote:
Op woensdag 19 september 2007 16:07 schreef Inu het volgende:
Wat een goed topic

Ik ga eens even wat foto's zoeken. Heb alleen Picasa uploads, dus die zijn wel kleingemaakt....

[afbeelding]

Had wel wat rechter gemogen denk ik. Vind wel het donkerblauw van het water erg mooi.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Misschien wat van de rechterkant afcroppen? Dan valt wel een stukje van de regenboog weg....

Alle foto's zijn btw gemaakt met een Fuji Finepix S5700 (als ik me het nummer goed herinner...)
Je komt zelf al met leuke tips. Probeer ze eens uit Overigens zou ik weinig meer aan die laatste doen dan wat lichter maken
pi_53304408
quote:
Wat een goed topic

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ben het met PdeHoog eens De laatste zou ik ook wat met de kleuren doen. De foto wat lichter maken, behalve de lucht, als je dat lukt in een bewerkingsprogramma. Als je die lichter maakt, vallen namelijk de mooie wolken weg.
Vooral de tweede foto kan denk ik wel wat meer contrast gebruiken. Ga eens wat uitprobroberen met fotobewerking, en dan vooral contrast aanpassen. Vaak doet dat al veel goed voor je foto's
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  woensdag 19 september 2007 @ 17:09:11 #188
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_53304501
Inu, mooie foto's! Ik heb er dus nog geen verstand van, maar vind ze heel erg goed al. Jouw eigen voorstellen klinken ook goed, dus ik zou dat zelf vast proberen!

Ik ben in eigen tuin even wat gaan proberen. Heb dingen ingesteld in het P-menu van de camera en later nog bijgesneden en gerommeld met contrast, helderheid en middentonen. Willen jullie er eens iets van zeggen? Bedankt alvast!

Origineel:

Bewerkt:
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_53304689
quote:
Op woensdag 19 september 2007 16:56 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ja, dat was hem Daar ben ik ook mee begonnen Goed boek
Ik heb net dit boek gezien bij de Witte Boekenmarkt.

Heel handig boek voor maar E14.95
When he shall die, take him and cut him out in little stars and he will make the face of heaven so fine that all the world will be in love with night and pay no worship to the garish sun.
Woeiii - Blog
PdeHoog says: je bent tof O+
pi_53305316
quote:
Op woensdag 19 september 2007 17:09 schreef Sugar het volgende:
Inu, mooie foto's! Ik heb er dus nog geen verstand van, maar vind ze heel erg goed al. Jouw eigen voorstellen klinken ook goed, dus ik zou dat zelf vast proberen!

Ik ben in eigen tuin even wat gaan proberen. Heb dingen ingesteld in het P-menu van de camera en later nog bijgesneden en gerommeld met contrast, helderheid en middentonen. Willen jullie er eens iets van zeggen? Bedankt alvast!

Origineel:
[afbeelding]

Bewerkt:
[afbeelding]
Denk dat je goed op dreef bent En dat je al met het P-menu aan de slag gaat is al een positieve stap Ga vooral zo door Let alleen ff goed op de scherpte van de foto. Als je dan gaat croppen wordt de onscherpte nog iets erger. Je zou zelfs trouwens nog iets meer kunnen croppen van de onderkant.
pi_53305493
quote:
Op woensdag 19 september 2007 17:09 schreef Sugar het volgende:

Origineel:
[afbeelding]

Bewerkt:
[afbeelding]
Ik sluit me aan bij wat PdeHoog zegt en je zou ook eens kunnen proberen om de bloem niet zo centraal te zetten in het beeld, maar om 'm meer uit het midden te plaatsen. Dan krijg je vaak een interessantere compositie om naar te kijken.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 19 september 2007 @ 17:59:13 #192
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53305818
Ik vind het overigens een goed idee dat als je zelf eens klooit met je foto, en dan t origineel erbij gooit.
Daar leert iedereen nl van.
Today is life -

Dale Carnegie
  woensdag 19 september 2007 @ 19:58:15 #193
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53309080
quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:56 schreef Noli. het volgende:

Die heb ik, 2de hands via bol.com, je ziet niet eens dat het 2de hands is en werd heel netjes afgeleverd.
pi_53309404
quote:
Wat een goed topic

[afbeelding]

Ja, jammie. Staat volgens mij gewoon recht. Fijne plaat, geen tips, sorry.
quote:
[afbeelding]

Dit is zo'n foto (denk ik) waar jij precies van weet waarom je m genomen hebt. Ik niet, en ik zie t ook niet. De patronen op de gletsjer is een voor de hand liggende gok. Als dat je doel was, had je meer in moeten zoomen, nu zien we erg veel oninteressante omgeving. Probeer gewoon met croppen eens wat het effect zou zijn van meer zoom.

Deze is wel scheef btw
quote:
[afbeelding]

Ik twijfel. Er is veel voorgrond idd, en die is niet heel boeiend. Aan de andere kant leidt die voorgrond ons (dankzij de diagonaal) wel naar de waterval. En daar staat een poppetje! Ik zag het pas na drie keer kijken Op DPC (een fotowedstrijd-community) hebben ze soms een 'Where is Waldo?'-thema. Daar past het poppetje wel in. Het poppetje is niet scherp btw. Het wit in de wolken is een tikkie te wit. Dat is trouwens moelijk te voorkomen, een klein beetje onderbelichten (achteraf mag ook ) kan een beetje helpen, een klein diafragma (groot f getal) ook ietsje.

ook deze is een tikkie scheef btw. In bergen is het soms moeilijk te zien: Tip: kijk naar waterlijnen, die zijn altijd horizontaal.
quote:
[afbeelding]

Niet croppen, houden zo. Je hebt een klassieke compositie-techniek gebruikt hier, de S-curve (nou ja, niet helemaal, maar het komt in de buurt). De voorste diagonaal leidt de kijker de foto in (van rechtsonder naar links-midden) en je sluit m af met de horizon op twee derde van het beeld (rule of thirds). Een paar elementen in de voorgrond geven diepte en het regenboogje geeft kleur en spanning. De compositie is dus prima, wel kan de foto wat meer contrast gebruiken.
Mijn DeviantART gallery
,
  woensdag 19 september 2007 @ 20:43:34 #195
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_53310217
hee die S curve wist ik nog niet, bedankt voor de tip!
(ben compositietips aan het sparen, heb er al een heleboel maar deze had ik nog niet gevonden)
pi_53314560
Thnx voor alle tips! Super!

En ik heb wat geknutseld Ik heb wel alleen maar Picasa hier... heb ook Adobe Illustrator op mn computer, maar daar snap ik echt de ballen van

Origineel:

Bewerkt:

Ietsjes gecropt en wat gefrutseld met de kleuren.

Origineel:

Bewerkt:

Ook gecropt en wat lichter gemaakt met ietsjes contrast

Origineel:

Bewerkt:

Gecropt en lichter gemaakt. Ik vind hem er eigenlijk niet beter op worden, waarschijnlijk had ik idd meer moeten inzoomen toen ik hem maakte. Ik heb er drie moeten maken voor hij enigzins recht was, want het was zo koud dat ik heel hard stond te bibberen

Origineel:

Bewerkt:

Wat gecropt en met de kleuren gespeeld. Weet niet of het echt beter is

Nja, genoeg gespamt nu Ik ga eens kijken of ik dit weekend aan PSP ofzo kan komen en of ik nog andere opknapbare foto's heb
pi_53314933
quote:
Op woensdag 19 september 2007 22:49 schreef Inu het volgende:
Thnx voor alle tips! Super!

En ik heb wat geknutseld Ik heb wel alleen maar Picasa hier... heb ook Adobe Illustrator op mn computer, maar daar snap ik echt de ballen van
Ik vind de laatste twee er zeker op vooruit gaan. De laatste spreekt gewoon meer, het beeld is iets rustiger. De voorlaatste vind ik ook beter, beter contrast/kleuren en ook een rustiger beeld.
Ook de tweede foto vind ik een verbetering, het beeld is duidelijker nu. De eerste vond ik al mooi .
pi_53317055
quote:
Op woensdag 19 september 2007 20:09 schreef Vliegvrager het volgende:

Dat is trouwens moelijk te voorkomen, een klein beetje onderbelichten (achteraf mag ook ) kan een beetje helpen,
Kan dat? Achteraf onderbelichten?? Want ik schiet mn foto's in RAW (Nef) maar ook als je exposure omlaag gooit (in PS) blijft wit gewoon wit bij mij
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_53318838
quote:
Op donderdag 20 september 2007 00:39 schreef MissBliss het volgende:

[..]

Kan dat? Achteraf onderbelichten?? Want ik schiet mn foto's in RAW (Nef) maar ook als je exposure omlaag gooit (in PS) blijft wit gewoon wit bij mij
Als de foto ietsje overbelicht is kan het, als het wit uitgebeten is, kan het niet meer. Dan zijn de details niet opgeslagen, en wat er niet is, kun je niet meer terughalen.
Mijn DeviantART gallery
,
  FOK!fotograaf donderdag 20 september 2007 @ 08:23:01 #200
18921 freud
Who's John Galt?
pi_53319070
quote:
Op donderdag 20 september 2007 07:45 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

Als de foto ietsje overbelicht is kan het, als het wit uitgebeten is, kan het niet meer. Dan zijn de details niet opgeslagen, en wat er niet is, kun je niet meer terughalen.
Concluderende tip: als je foto iets te donker is, is de kans groter dat je hem goed kan corrigeren in de nabewerking dan een te licht genomen foto . Ik neem in lastige situaties mijn foto's altijd ietsje te donker, om op safe te spelen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')