quote:
Op woensdag 19 september 2007 15:06 schreef Noli. het volgende:Mag ik wel iets anders vragen dan?
![]()
Als je hier wat rondhuppelt door FOT word je doodgegooid met termen als ISO, diafragma, sluitertijd, croppen en compositie.
Is het misschien een idee om wat van die dingen er uit te lichten? In Jip-en-Janneke taal uitgelegd wat het is, hoe het werkt en wat je er mee kan? (eventueel met voorbeelden ter visualisatie)
Ja ja, ik ga ook wel op zoek naar een boek Fotografie voor Dummies dus wimpel ons aub nou niet meteen af met een (online) cursus..
Ik denk dat een aantal beginners hier toch best heel wat aan kunnen hebben!
![]()
En zo dus niet meer alleen op auto-stand hoeven te schieten
![]()
maar ook wat meer kunnen gaan spelen met hun camera's.
(als ik ik ga 'spelen' dan gebeurt er vast wat maar ik zou geen idee hebben wat, hoe en waarom ik het had gedaan
)Is dat wat?
Er is volgens mij al eens eerder zo'n initiatief geweest
![]()
Kan het topic ff niet vinden, maar we hebben ook nog
Wiki waar een en ander instaat
![]()
Zo'n fotografie voor dummies is overigens niet eens zo'n slecht plan, maar kijk ook eens naar een boek van Michael Freeman getiteld Fotografie. Daar wordt ook een boel basisinformatie gegeven. Geloof dat dat boek een EUR of 20 is. Iig goed te doen
![]()
En kort samengevat:
ISO = een standaard-aanduiding voor de lichtgevoeligheid. ISO 100 is weinig lichtgevoelg (resulterend in langere sluitertijden), ISO 1600 is extreem lichtgevoelig (resulterend in korte sluitertijden).
Diafragma = Check de wiki ff...staat een redelijk uitgebreide beschrijving
Sluitertijd = De tijd dat de sluiter van de cam open blijft staan. Voor je CCD (da's de chip in de camera die het licht opvangt) zit een soort van luikje (bij een spiegelreflexcamera noemen ze dat een gordijn). Met de sluitertijd bepaal je hoelang dat openstaat en hoeveel licht er dus op je CCD valt oftewel hoe licht of donker je foto wordt.
Croppen = Bijsnijden (vertaald
![]()
). Hiermee kan je een bestaande foto aanpassen. Stel je voor je je onderwerp in het midden hebt staan en dat niet mooi vind. Dan kun je door te croppen je compositie aanpassen en bijv. je onderwerp links van de foto neerzetten.
Compositie = Het beeld...... De wijze waarop je je onderwerp in de achtergrond of omgeving plaatst en je de aandacht naar je onderwerp laat leiden. Zoek ook eens op "regel van derden".
[ Bericht 16% gewijzigd door PdeHoog op 19-09-2007 15:22:15 ]
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley