abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:06:30 #1
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_53268539
Speciaal voor beginners: laat hier je foto zien, en misschien hebben meer ervaren fotografen tips over hoe het beter kan.

[ Bericht 32% gewijzigd door Icaä op 18-09-2007 13:41:24 ]
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
pi_53268581
tvp, goed topic
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:13:27 #3
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_53268723
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:06 schreef Icaä het volgende:
[afbeelding]
dit soort foto's vind k cool .. het onderwerp stil/scherp, en dan de rest bewogen of onscherp

is het onderwerp vrij?

dan ben ik trots hierop:
klik pas geleden hier aan de snelweg

klik
1e avond @ Gran Canaria

klik

klik
in de bergen @ same place

edit xil: rezisen is niet vervelend verder...

foto's beetje groot

[ Bericht 27% gewijzigd door Xilantof op 18-09-2007 16:38:17 ]
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:16:19 #4
109497 Icaä
pi_53268803
Laat maar zitten

[ Bericht 92% gewijzigd door Icaä op 18-09-2007 13:30:37 ]
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:16:55 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53268823
Icaa, die laatste vind ik erg mooi, juist omdat je hem zo krap gecropt hebt!
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:16 schreef Icaä het volgende:
Uhm ja, misschien moeten we nog een beetje nadenken over de vorm van dit topic, want anders wordt het misschien een soort "dump je foto hier" en niemand die een reactie geeft.
Mss net als in het andere 'beoordeel hier' de regel dat je op een ander moet reageren voor je zelf iets plaatst?
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:18:55 #6
109497 Icaä
pi_53268870
laat maar zitten

[ Bericht 95% gewijzigd door Icaä op 18-09-2007 13:31:58 ]
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:20:03 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53268900
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:18 schreef Icaä het volgende:

[..]

Daaraan is niks gecropt: ik ben gewoon met m'n neus bovenop 'm gaan zitten
Echt? Des te beter dan!
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:20:31 #8
109497 Icaä
pi_53268914
laat maar zitten

[ Bericht 88% gewijzigd door Icaä op 18-09-2007 13:31:05 ]
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:22:50 #9
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_53268959
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:20 schreef Icaä het volgende:

@ marcel-o, de foto's zijn inderdaad erg groot. Kun je ze misschien verkleinen?
hmmz, fok resized ze al zie k
pi_53269015
Die foto's uit de openingspost zijn niet meer dan snapshots, dat kan je niet leuk vinden maar je moet eerst leren dat foto's van half afgeknipte lichamen en onscherpe foto's nooit meer kunnen worden dan snapshots.
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:26:14 #11
109497 Icaä
pi_53269041
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:25 schreef Ericr het volgende:
Die foto's uit de openingspost zijn niet meer dan snapshots, dat kan je niet leuk vinden maar je moet eerst leren dat foto's van half afgeknipte lichamen en onscherpe foto's nooit meer kunnen worden dan snapshots.
En dát beste mensen, is precies de reden waarom nieuwkomers hier zich niet welkom voelen. Wat een ongelofelijke arrogante houding heb jij zeg.

[ Bericht 8% gewijzigd door BE op 18-09-2007 13:28:22 (Oeps, verkeerde post.) ]
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:27:16 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53269070
Behalve dan dat deze user nou net weer geen regular FOT-user is.
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:25 schreef Ericr het volgende:
Maar geef dan iets meer tips dan 'je moet eerst leren dat'.
Dat kan je dan toch op een andere manier brengen? Als je nou de volgende keer hier op let en zus doet, dan is het de volgende keer mss beter.

Dat is het doel van dit topic. Het gaat er echt niet om dat alles foto's in een keer prachtig gevonden moeten worden.
Het gaat erom dat de echte beginnelingen tips krijgen om hun foto's wat mooier te maken.
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:29:45 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53269125
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:13 schreef marcel-o het volgende:

dan ben ik trots hierop:
[afbeelding] pas geleden hier aan de snelweg

[afbeelding]
1e avond @ Gran Canaria

[afbeelding]

[afbeelding]
Mijn beginners kijk dan maar erop:

1e: leuk gelukt! Ziet er altijd spannend uit.

2. Te donker en te veraf, je moet goed kijken om te zien wat het nou is.

3. Wel aardig, maar niet spectaculair, mss dat er mensen zijn die met wat shoppen de boel iets spannender kunnen maken.

4. Erg mooi, kan niet goed zeggen waarom, gewoon lekker om naar te kijken.

----------------------------------------------------------

Ik heb ook nog wel 2 foto's die ik beoordeeld zou willen hebben.

Spelend met scherpte-diepte vond ik deze best aardig, als lucky-shot:

En deze heb ik ingezonden voor de lente-wedstrijd:

[ Bericht 30% gewijzigd door BE op 18-09-2007 13:35:00 ]
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:30:01 #14
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53269133
gelukkig is Ericr geen bekend gezicht in Fot!, dat weet jij helaas niet maar waarschijnlijk doet hij het erom.

Overigens wil ik wel even rechtzetten dat er absoluut niks mis is met een snapshot, een snapshot is niks meer dan een foto waarover je niet van te voren hebt nagedacht, dus " in the spear of the moment'' een foto hebt gemaakt.
Dat worden vaak ook zelfs de leukste en origineelste foto's naar mijn mening.

Nu over jouw foto, zal het zoals in het andere topic doen, een + en een - punt noemen.

+ mooi scherp, leuk koppie en de compo is ook leuk
- ietsjes te flets wat met photoshop te verhelpen is, asl je wilt weten hoe moet je het maar even laten weten.
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:33:26 #15
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53269220
BE

1

+ mooie scherptediepte idd
- het onderwerp doet me niet veel maar als oefening is het zeker een geslaagde foto

2

+ het onderwerp, contrast van rood en groen
- de achtergrond is een beetje druk , je zou er wat dichter op kunnen en jammer dat de onderste aardbij er niet helemaal opstaat.

Je zou kunnen proberen om een ander standpunt te nemen, waardoor de achtergrond wat egaler wordt van kleur en de aandacht echt naar de aarbeien wordt getrokken.
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:35:52 #16
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53269271
Acaä, ik vind het jammer dat je dit leuke opzet nu laat verpesten door iemand die nooit iets nuttigs heeft bijgedragen in Fot!
Gun mensen hier een kans, het zijn echt niet allemaal boemannen en -vrouwen.

Net als in OUD zitten hier ook mensen die het graag verpesten voor anderen.
pi_53269273
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:26 schreef Icaä het volgende:

[..]

En dát beste mensen, is precies de reden waarom nieuwkomers hier zich niet welkom voelen. Wat een ongelofelijke arrogante houding heb jij zeg.
En hoe had jij de foto beoordeeld als je het kind op de foto niet zou kennen, hij heeft wel een punt.

Dus of, wees gewoon blij met je foto's maar vraag niet het grote boze internet om een mening, of neem de botte toon met een korreltje zout en vraag hem hoe hij vind dat je leuke snapshots maakt.

Ik vind de foto ook niet echt bijzonder. Wat ik meestal doe is ik zet mijn camera op burst modus. Schiet 20 foto's en kies er 1 uit. Wat ik grappig vind is foto's maken van kinderen vanuit kikvors perspectief, dat kan leuke foto's opleveren.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:37:58 #18
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_53269328
Ik wil ook wel een poging wagenen tips krijgen over hoe je ze op kan leuken met een bewerkingsprogramma.
Ik waag me er alleen niet aan om te beoordelen, want ik weet er niks van.

en

Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:39:29 #19
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53269370
die 2de is leuk LadyS, die hoef je alleen maar wat meer contrast te geven en misshien wat verzadeging en dan is ie klaar!!
pi_53269462
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:26 schreef Icaä het volgende:

[..]

Hoi Dit was geen reguliere FOT-ter hoor Sterker nog....ik heb die hele usernaam hier nog nooit voorbij zien komen ik beschouw mezelf wel een beetje als reguliere FOT-ter

Jammer dat je je foto's hebt weggehaald. Maar gelukkig staan er hier en daar nog wat linkjes van mensen die dan snel gereageerd hebben Bijv. naar deze foto....

Ik vind het een leuke spontane foto Als je gaat kijken naar de fotografie-"regels" dan staat je onderwerp gewoon iets teveel in het midden. Als je hem iets meer naar links zou verplaatsen, maakt dat de foto vaak net iets spannender (Kijk hier maar eens.....

Je hebt hier wel knap de beweging van de kermis-attractie meegenomen Je sluitertijd (1/60e uit de EXIF gehaald) is daar goed geschikt voor. Wat je de volgende keer kan doen is je diafragma iets bijstellen. Die staat nu op 2.8 en dan heb je een klein gebied wat scherp wordt. Als je dat op F5.6 of F8 instelt, krijg je een groter gebied scherp. Je moet dan alleen even uitkijken of de sluitertijd nog wel haalbaar is. Je hebt nl. ongeveer 1/60e nodig voor deze techniek (panning noemen we dat).

Kortom....als je iets meer let op je compositie en je instellingen krijg je een nog toffere foto
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_53269493
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:35 schreef Sam_Raimi het volgende:

[..]

En hoe had jij de foto beoordeeld als je het kind op de foto niet zou kennen, hij heeft wel een punt.

Dus of, wees gewoon blij met je foto's maar vraag niet het grote boze internet om een mening, of neem de botte toon met een korreltje zout en vraag hem hoe hij vind dat je leuke snapshots maakt.

Ik vind de foto ook niet echt bijzonder. Wat ik meestal doe is ik zet mijn camera op burst modus. Schiet 20 foto's en kies er 1 uit. Wat ik grappig vind is foto's maken van kinderen vanuit kikvors perspectief, dat kan leuke foto's opleveren.
c'est le ton qui fait la musique
pi_53269499
Paar fotos die ik ooit voor de grap maakte toen de zon nog scheen dit jaar.

Ik weet niet of ze uberhaubt leuk zijn maar ik vond ze zelf wel grappig.

EDIT : maar even de de plaatjes zelf neergezet in plaats van links.

Als de links het niet doen zeg het even dank u.

(en geef je oordeel erover als je wilt.

[ Bericht 20% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 18-09-2007 13:52:15 (img code inplaats van links) ]
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:44:31 #23
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53269505
Jaaaaa!!! Jip en Janneke taal!
Dat zijn nou zinnige dingen P!
pi_53269554
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Paar fotos die ik ooit voor de grap maakte toen de zon nog scheen dit jaar.

Ik weet niet of ze uberhaubt leuk zijn maar ik vond ze zelf wel grappig.

http://i62.photobucket.com/albums/h104/JerryNia/P1000178.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h104/JerryNia/P1000182.jpg

http://i62.photobucket.com/albums/h104/JerryNia/P1000312.jpg

Als de links het niet doen zeg het even dank u.

(en geef je oordeel erover als je wilt.
Misschien is het leuker om de foto's gewoon te plaatsen ipv de linkjes Mensen hebben nog wel eens de neiging om niet te willen klikken
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_53269604
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:44 schreef Brighteyes het volgende:
Jaaaaa!!! Jip en Janneke taal!
Dat zijn nou zinnige dingen P!
Ik doe mijn best
pi_53269690
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:44 schreef Pruk het volgende:

[..]

c'est le ton qui fait la musique
Moest ff babel fishen, maar je hebt gelijk.
"When deep sleep falleth on men, fear came apon me. And trembling which made all my bones to shake" -Job IV, 13-14
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:53:21 #27
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_53269729
Ik bookmark dit topic maar even. In mijn ogen ben ik immers ook maar een beginneling. Ik begin nl. telkens weer opnieuw.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_53269842
tvp
Work hard, play harder!
Last.fm
  dinsdag 18 september 2007 @ 13:58:08 #29
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_53269858
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:39 schreef KD-fotografie het volgende:
die 2de is leuk LadyS, die hoef je alleen maar wat meer contrast te geven en misshien wat verzadeging en dan is ie klaar!!
oke. Heel erg bedankt, ik ga even de tip doorspelen naar , want die is een ienieminieietsjepietsje thuis in Paintsshop.
Wat is verzadiging? als we het toch over beginners hebben

edit: misschien nog anderen die er wat over te zeggn hebben
Of misschien een voorbeeldje kunnen plaatsen van hoe het worden kan?
pi_53269947
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:58 schreef LadyS het volgende:
Meer kleur aan een foto geven Als je in je fotobewerkingspakket kijkt naar de functie Saturatie (of saturation.... engelse versie ) en je geeft dat ding een slinger naar rechts, dan krijg je zuurstok-kleurtjes. Als je hem naar links slingert, worden alle kleuren eigenlijk weggedraaid. Je houdt dan een zwartwit-foto over.
pi_53270169
quote:
Ik ga mee met KD, hoewel ik persoonlijk de achtergrond niet zo spannend vind en ik eigenlijk rechts iets meer van de boot (gok ik? ) had willen zien Ik heb in mijn post een eindje naar boven een linkje gezet naar een uitleg over "de regel van derden". Denk dat je daar ook wat aan hebt

Laten we overigens vooral even niet vergeten dat we hier in een fotografie-forum zitten trouwens Het kan zijn dat er reacties komen waar je als maker van de foto niet gelukkig van gaat worden. Ik persoonlijk vind het ook lastig om reacties te gaan geven op deze foto's omdat ik met een totaal andere blik en bovenal andere interesse en smaak naar kijk.

Hou in gedachten dat het jouw foto is en dat JIJ er blij mee moet zijn. Pik uit de commentaren hetgeen je interessant vind en laat de rest langs je gaan. Anders is de lol er snel af
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:14:00 #32
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53270274
Ik denk dat commentaar heel welkom is, maar dat de commentatoren er bij hun commentaar wel bij stil 'moeten' (je moet natuurlijk niks, het commentaar is al heel welkom ) staan dat mensen hier op een ander niveau fotograferen en met een ander doel. Het zijn (nog) niet mensen die in opdracht willen gaan werken bijvoorbeeld.

Tips en trucs over compositie ed. zijn hardstikke welkom maar beschouw dit niet als inzendingen voor de wedstrijden bijvoorbeeld. Tenzij de foto's in dat topic gepost worden.

Het is nooit leuk om ergens mee te beginnen als er vanaf het begin verwacht wordt dat je gelijk op top-niveau meespeelt.

Maar commentaar is wel degelijk wel gewenst, anders leren we het nooit.
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:15:17 #33
164283 Luco
Buongiorno!
pi_53270306

Eens kijken wat jullie hiervan vinden . Foto is genomen op het strand van Procchio, een klein plaatsje op het eiland Elba.
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:17:44 #34
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53270369
Luco, heel mooi, horizon netjes recht, niet exact in het midden wat het wat spannender maakt.
Ik vind het een zeer geslaagde foto.
Je zou iets et de kleur kunnen spelen om het geheel wat spannender te maken maar dat is maar et wat je aanspreekt.
pi_53270488
kijk ook nog even naar mij fotos op de eerste pagina. ik had de links aangepast.
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:27:43 #36
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53270594
TODG (kort het even af )

Wat mij als eerste opvalt bij foto 1 is dat je van bovenaf de foto hebt gemaakt, 9 van de 10 keer is het mooier als je op ongeveer gelijke hoogte de foto maakt, dus lekker met je buik op de koude vloer.

Bij 2 is de compositie een beetje rommelig, d onderkant staat er niet op en de bovenkant veel loze ruimte.

3 Een heel stuk beter, duif staat er mooi op, de achtergrond is wel wat rommelig maar ja, je kan de duif niet even oppakken en verplaatsen.
Het takje aan de voorkant geeft de foto een mooi dieptegevoel.

Je zou overigens een stuk van de bovenkant af kunnen croppen.
pi_53270823
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:14 schreef Brighteyes het volgende:
Ik denk dat commentaar heel welkom is, maar dat de commentatoren er bij hun commentaar wel bij stil 'moeten' (je moet natuurlijk niks, het commentaar is al heel welkom ) staan dat mensen hier op een ander niveau fotograferen en met een ander doel. Het zijn (nog) niet mensen die in opdracht willen gaan werken bijvoorbeeld.

Tips en trucs over compositie ed. zijn hardstikke welkom maar beschouw dit niet als inzendingen voor de wedstrijden bijvoorbeeld. Tenzij de foto's in dat topic gepost worden.

Het is nooit leuk om ergens mee te beginnen als er vanaf het begin verwacht wordt dat je gelijk op top-niveau meespeelt.

Maar commentaar is wel degelijk wel gewenst, anders leren we het nooit.
Begrijpelijk Maar mijn stukje / opmerking was dan ook vooral bedoeld om op te merken dat je lol moet hebben in je foto's en het maken ervan en je soms niet teveel aan moet trekken van hetgeen hier opgemerkt wordt. Dat is nl. over het algemeen erg smaak-afhankelijk

Daarom ook... lees het commentaar en doe ermee wat je wilt, maar voel je alsjeblieft niet bedreigd als een foto minder positieve reacties krijgt 't is voor ons soms ook lastig om het op een ander niveau te bekijken.
pi_53270898
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:13 schreef marcel-o het volgende:

[..]

dit soort foto's vind k cool .. het onderwerp stil/scherp, en dan de rest bewogen of onscherp

is het onderwerp vrij?

dan ben ik trots hierop:
[afbeelding] pas geleden hier aan de snelweg

[afbeelding]
1e avond @ Gran Canaria

[afbeelding]

[afbeelding]

foto's beetje groot
Kijk ff naar je kleurtjes en je contrast Als je dat wat opvoert, worden ze nog wat fraaier en gaat het wat meer "knallen".
pi_53271124
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:29 schreef Brighteyes het volgende:
Spelend met scherpte-diepte vond ik deze best aardig, als lucky-shot:

[afbeelding]
Hij is idd goed gelukt Het enige wat de foto een beetje mist is een onderwerp. Je hebt nu het mandje als onderwerp, maar dat is niet zo heel sterk. Mooier zou zijn als er een plantje in had gezeten. OF je zou om kunnen bouwen naar een zwartwit-foto en dan wat spannender croppen. Het mandje staat nu redelijk in het midden. Kijk eens hoe een vierkante crop zou werken waarbij je de rand van het mandje rechtsonderin laat beginnen.
quote:
En deze heb ik ingezonden voor de lente-wedstrijd:

[afbeelding]
Mwjah...ik moet je heel eerlijk bekennen dat-ie me niet helemaal trekt Ik vind de foto net iets te rommelig om mooi te zijn. Je zou eigenlijk de focus wat meer op de aardbeien moeten leggen. Misschien volgende keer de foto staand maken (portrait dus) en dan de takjes links buiten beeld houden. Verder mag het contrast iets worden opgevoerd. Daarmee krijgt de foto iets meer pit.
pi_53271221
U verwoord het allemaal netjes , meneer de Hoog
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 september 2007 @ 14:53:12 #41
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53271250
LadyS, de eerste foto,
als je de volgende keer probeert iets meer ruimte boven het hoofd van Iris te houden krijg je iets meer rust op je foto.
men zegt wel eens probeer je onderwerp niet precies in het midden te plaatsen maar op 2/3 en dan de meeste ruimte overhouden aan de kant waar de ogen naar toe gaan.

voorbeeldje:
onderwerp in het midden:

onderwerp op 2/3:

als dit te moeilijk is. laat ff weten dan haal ik t weer weg
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 september 2007 @ 14:56:36 #42
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53271348
Owjah tip voor mensen die niet graag of goed met photoshop of paintshop om kunnen of willen gaan.
de meeste basisbewerkingen als kleurtjes bijtrekken, contrast veranderen, bijsnijden maar ook wat leuke effectjes kun je ook doen met Picasa
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 18 september 2007 @ 14:57:55 #43
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53271386
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:48 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Hij is idd goed gelukt Het enige wat de foto een beetje mist is een onderwerp. Je hebt nu het mandje als onderwerp, maar dat is niet zo heel sterk. Mooier zou zijn als er een plantje in had gezeten. OF je zou om kunnen bouwen naar een zwartwit-foto en dan wat spannender croppen. Het mandje staat nu redelijk in het midden. Kijk eens hoe een vierkante crop zou werken waarbij je de rand van het mandje rechtsonderin laat beginnen.
Het was de prullenbak aan de rand van het zwembad, meer dan dit is er ook niet van te maken.
Maar bedankt voor je commentaar, KD eerder ook natuurlijk!
quote:
Mwjah...ik moet je heel eerlijk bekennen dat-ie me niet helemaal trekt Ik vind de foto net iets te rommelig om mooi te zijn. Je zou eigenlijk de focus wat meer op de aardbeien moeten leggen. Misschien volgende keer de foto staand maken (portrait dus) en dan de takjes links buiten beeld houden. Verder mag het contrast iets worden opgevoerd. Daarmee krijgt de foto iets meer pit.
Ok, thanks!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 september 2007 @ 15:03:40 #44
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53271560
quote:

[..]

oke. Heel erg bedankt, ik ga even de tip doorspelen naar , want die is een ienieminieietsjepietsje thuis in Paintsshop.

klein voorbeeldje, heb een uitsnede gemaakt
en alleen wat aan de helderheid en contrast gedaan

Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 18 september 2007 @ 15:06:18 #45
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_53271630
Is er geen boek paintshop voor dummy's oid? Mijn man wil absoluut geen picasa op de pc dus dat valt af voor mij, maar ik wil wel heel erg graag wat in ps gaan doen.
De Jip en Janneke-taal die nu gebezigd wordt vind ik helemaal
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 september 2007 @ 15:10:36 #46
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53271727
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 15:06 schreef Saffier het volgende:
Is er geen boek paintshop voor dummy's oid? Mijn man wil absoluut geen picasa op de pc dus dat valt af voor mij, maar ik wil wel heel erg graag wat in ps gaan doen.
een paar paintshoptutorials
en speciaal gericht op fotobewerking
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 18 september 2007 @ 15:15:47 #47
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_53271851
Geweldig Ynske ! Volgende week heb ik vakantie, kan ik me daarop gaan uitleven!
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_53271933
Is Gimp nou net zo makkelijk te gebruiken als Photoshop?
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 september 2007 @ 15:25:17 #49
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53271987
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 15:20 schreef Pruk het volgende:
Is Gimp nou net zo makkelijk te gebruiken als Photoshop?
in grove lijnen zijn Gimp, Paintshop en Photoshop hetzelfde opgezet.
zelf maar 2 keer met Gimp gewerkt . het is even zoeken naar de opties, en mogelijkheden en vooral waar het verstopt zit. maar voor eenvoudige beeldbewerking zijn ze alledrie goed bruikbaar, waarbij de een natuurlijk meer mogelijkheden heeft als de ander
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 18 september 2007 @ 15:25:54 #50
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53271997
Saffier!
In PSP XI zit het tooltje "Slimme fotocorrectie"
Daar kun je wat met de helderheid (Alles/schaduwen/lichste delen: donkerde of lichter), verzadiging (minder/meer kleur) en Focus (orgineel/scherper) spelen.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  FOK!fotograaf dinsdag 18 september 2007 @ 15:27:09 #51
18921 freud
Who's John Galt?
pi_53272036
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 15:06 schreef Saffier het volgende:
Kijk dan eens naar Adobe Elements. Dat is photoshop, maar dan met een hoop standaard acties gewoon onder een knopje. Het is ook wat gebruikersvriendelijker, en geen vloedgolf aan opties. Die kan je ook als probeerversie downloaden bij Adobe als het goed is. Dingen zoals het lichter maken, uitsnedes maken, rode oogjes corrigeren, leuke kadertjes etc kan je snel doen.

En Icaa, als je foto's laat zien, dan moet je ook wel een beetje tegen negatieve reacties kunnen, ook al slaan ze nergens op. Een dikke huid op Fok is eigenlijk een standaard vereiste .

En ga zo door iedereen! Mijn tips:

1. Ga bij het maken van een foto eens door je hurken, ergens op staan, etc. Door het ander standpunt, krijg je al snel een creatievere uitstraling van je foto.
2. Als je onderwerp 'staat', draai dan je camera ook eens dwars.
3. Hou je camera eens een klein beetje scheef, dan worden foto's van bijvoorbeeld kinderen al snel een stuk speelser .
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_53272222
Weet je, ik doe gewoon ff een tvp, want de foto's die hier staan hebben allemaal al zinnige tips gekregen, en er komen vast nieuwe foto's waar ik ms iets zinnigs over kan zeggen.
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  dinsdag 18 september 2007 @ 15:50:05 #53
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53272482
Ikzelf heb drie reeksjes met onderwerpen waar ik jullie mening wel over wil horen..

Oude auto's:

Die vlag stoort me een beetje, aan de andere kant heeft het ook weer iets..

Foto's gemaakt met een Fuji FinePix S5600 (superzoom) geen van allen bewerkt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Noli. op 18-09-2007 16:35:08 ]
Maxi, Midi & Mini
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 september 2007 @ 15:55:38 #54
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53272592
handig dubbele post
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 18 september 2007 @ 15:56:02 #55
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_53272598
Ynske, mooi die bewerking! Is veel mooier!
En dat je voorbeeldje met de beer is ook duidelijk. De 2e foto is leuker om naar te kijken terwijl er feitelijk niks anders te zien is dan op de 1e foto.

PdeHoog, ik was wel bekend met die 2/3 regel (nou ja, nu je het erover hebt, herinner ik me 'm, bedoel ik eigenlijk ) en ik ga hem zeker in gedachten houden!

Nu zijn die 2 foto's geen foto's die ik bewust op deze manier genomen heb, maar gewoon gauw de camera gepakt en klikken maar. Ik wil me er dus wel mee mee gaan bezig houden, vandaar dus mijn interesse in dit topic.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 september 2007 @ 15:56:13 #56
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53272599
over het algemeen de fotos van de autos zijn plaatjes
als ik ga mierenneuken probeer op details te letten
bv bij de eerste en de laatste foto, zet de onderkant van het wiel ook op de foto
bij de derde van onder was het heel mooi geweest als de lamp er helemaal opgestaan had.
en bij de laatste net t kozijn er niet opgestaan had

qua kleuren en scherpte schitteren de foto;s
Today is life -

Dale Carnegie
pi_53272680
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 15:56 schreef LadyS het volgende:
PdeHoog, ik was wel bekend met die 2/3 regel (nou ja, nu je het erover hebt, herinner ik me 'm, bedoel ik eigenlijk ) en ik ga hem zeker in gedachten houden!

Nu zijn die 2 foto's geen foto's die ik bewust op deze manier genomen heb, maar gewoon gauw de camera gepakt en klikken maar. Ik wil me er dus wel mee mee gaan bezig houden, vandaar dus mijn interesse in dit topic.
Snap ik. Vandaar ook mijn complete lap tekst onder mijn opmerking op jouw foto
pi_53273174
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 15:50 schreef Noli. het volgende:
Ikzelf heb drie reeksjes met onderwerpen waar ik jullie mening wel over wil horen..
nummer ze voortaan even, dat bespreekt makkelijker Ik vind ze over het algemeen erg goed, niet iets voor een beginnerstopic. Even twee leerpuntjes eruit gepikt.

1) op zich een goede foto. Let bij glimmende voorwerpen goed op wat er in de reflectie te zien is. Bij deze foto is dat nogal rommelig, maar soms kan het ook wat toevoegen. Soms is het verschil net een paar centimeter verder naar links of rechts gaan zitten. Goed kijken voor je fotografeert helpt daarbij.

4) heel goed dicht op je onderwerp gekropen! Daardoor voorkom je rommelige achtergronden. Wees wel voorzichtig met het onderbreken van ronde vormen. De lamp rechts is geen probleem, maar een klein randje van een cirkel af kan vaak een heel onrustig beeld geven. Had je m iets ruimer gepakt aan de bovenkant, dan was ie (nog) sterker geweest.
Mijn DeviantART gallery
,
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:26:23 #59
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53273203
Dierentuin:

1

2

3

4

5 Beest werd een beetje boos op me en kwam ineens heel snel op me af! Ik wist niet hoe hard ik moest schieten en helaas staat ie er daarom niet helemaal op..

6

7

8 Deze moet denk ik her en der wat gecropt? Maar ik weet niet zo goed hoe eh.. waar.. nouja.. duss..

9

10

Foto's gemaakt met een Fuji FinePix S5600 (superzoom) her en der wat gecropt en kleuren bewerkt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Noli. op 18-09-2007 16:33:07 ]
Maxi, Midi & Mini
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:29:55 #60
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53273292
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 16:25 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

nummer ze voortaan even, dat bespreekt makkelijker Ik vind ze over het algemeen erg goed, niet iets voor een beginnerstopic.
Echt? Wauw dankje dit vind ik echt een heel groot compliment!
quote:
Even twee leerpuntjes eruit gepikt.

1) op zich een goede foto. Let bij glimmende voorwerpen goed op wat er in de reflectie te zien is. Bij deze foto is dat nogal rommelig, maar soms kan het ook wat toevoegen. Soms is het verschil net een paar centimeter verder naar links of rechts gaan zitten. Goed kijken voor je fotografeert helpt daarbij.

4) heel goed dicht op je onderwerp gekropen! Daardoor voorkom je rommelige achtergronden. Wees wel voorzichtig met het onderbreken van ronde vormen. De lamp rechts is geen probleem, maar een klein randje van een cirkel af kan vaak een heel onrustig beeld geven. Had je m iets ruimer gepakt aan de bovenkant, dan was ie (nog) sterker geweest.
Die eerste wist ik, dat was me zelf ook al opgevallen. Helaas stond de auto heel dicht tegen de muur en was dit het best wat ik er zo van kon maken.

Ik schiet overigens bijna alles nog op de autostand maar prober de camera wel op de goede punten te laten focussen. Over het hoe en wat over de instellingen van de camera moet ik dus nog alles leren.
Maxi, Midi & Mini
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:33:54 #61
109497 Icaä
pi_53273383
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 15:27 schreef freud het volgende:

En Icaa, als je foto's laat zien, dan moet je ook wel een beetje tegen negatieve reacties kunnen, ook al slaan ze nergens op. Een dikke huid op Fok is eigenlijk een standaard vereiste .
Als eerste ben ik zeer blij dat dit topic dan toch zo goed loopt. Fijn dat er hier dan nu ook de mogelijkheid bestaat om als beginner wat vragen te stellen en de pro's naar je foto's te laten kijken.

@ freud: In de discussie bij OUD gaven enkele mensen aan (waaronder ik) zich niet heel erg thuis te voelen bij FOT, juist vanwege het gevoel dat je hier niet kunt léren fotograferen, maar het al moet kúnnen,
Er leek behoefte aan een topic als bovenstaande, en daarom heb ik deze uiteindelijk geopend.

Waar ik verschrikkelijk van baal is dat ik in de oorspronkelijke inleiding al duidelijk aangeef een beginner te zijn op het gebied van de fotografie, maar dat ik naar mijn eigen beoordeling af en toe best een aardig plaatje schiet. Máár ik wil juist beter leren fotograferen. En dat kan vooral als mensen die er meer verstand van hebben er eens naar kijken, en me handvatten geven om verder te komen. Leerproces.
En wat krijg ik dan als reactie?
Een soort 'terug in je hok, leer eerst maar eens echt fotograferen'.
Tsja

Dat had niks te maken met geen kritiek kunnen hebben op mijn foto's. Het heeft te maken met respect kunnen opbrengen voor een ander, zelfs als deze duidelijk minder ver gevorderd is waar het gaat om fotograferen. Ik ben geen pro. Maar dat zeg ik ook niet. Reken me daar dan ook niet op af.

En ja, misschien ben ik inderdaad wel niet goed bestand tegen het harde fok-reageren.

Overigens - tot slot - zie ik nu ook wel dat de gewraakte reactie van een niet FOT-er afkomstig was. Dat verandert de zaak natuurlijk wel. Maar of ik me nog gauw hier echt laat 'zien'? Dat weet ik nog niet hoor

[ Bericht 2% gewijzigd door Icaä op 18-09-2007 16:40:17 ]
pi_53273441
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 16:29 schreef Noli. het volgende:

[..]

Echt? Wauw dankje dit vind ik echt een heel groot compliment!
Ben het met Vlieg eens over deze serie
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:40:32 #63
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53273535
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 16:36 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ben het met Vlieg eens over deze serie
En die andere? Die van de dierentuin?
Maxi, Midi & Mini
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:40:54 #64
109497 Icaä
pi_53273542
Ik vind die vis die op je afzwemt zo mooi!
pi_53273635
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 16:33 schreef Icaä het volgende:

[..]

Overigens - tot slot - zie ik nu ook wel dat de gewraakte reactie van een niet FOT-er afkomstig was. Dat verandert de zaak natuurlijk wel. Maar of ik me nog gauw hier echt laat 'zien'? Dat weet ik nog niet hoor
Waarom niet? Je geeft aan dat je wat wilt leren , dus ,,,, kom maar op met die foto's .
pi_53273752
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 13:57 schreef TheEgoHasLanded het volgende:
tvp
Wat betekent tvp?
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:51:10 #67
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_53273774
Noli! Mijn eerste geachte bij die auto's was ook dat dat wel een eigen showcase topic waard geweest zou zijn! Mooi hoor!
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:57:17 #68
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53273920
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 16:45 schreef Ymke het volgende:

[..]

Waarom niet? Je geeft aan dat je wat wilt leren , dus ,,,, kom maar op met die foto's .
Helemaal mee eens!

Icaä die vis was ook echt doodeng hoor. Ik schrok me lam! Hij zwom zelfs nog tegen het glas aan zo boos was ie.
Maxi, Midi & Mini
  dinsdag 18 september 2007 @ 16:57:53 #69
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_53273942
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 14:39 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Kijk ff naar je kleurtjes en je contrast Als je dat wat opvoert, worden ze nog wat fraaier en gaat het wat meer "knallen".
thx
k mis alleen de diafragma op mn icus 70.. verder kan je er alles mee
miss iemand een tip:
ik probeerde laatst een foto te maken van de volle maan, volledig ingezoomed.. hij kreeg m alleen niet scherp(helaas geen manualfocus) eerst ergens anders op richten, knop half ingedrukt houden en dan weer naar de maan richten hielp niks uit :/
pi_53274142
ik ben een absoluut beginner ik heb een sony cybershot (gewoon een huis tuin en keuken digitale camera ) en ik heb bij toeval deze foto gemaakt

Zany @ 24

ik vind hem zelf eigenlijk wel mooi

en nu was ik gewoon benieuwd wat jullie er van vonden. Ik vind fotografie wel interessant maar heb op het moment niet de tijd en/of het geduld om er aan te beginnen
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
pi_53274400
De foto heeft aan de likerkant nogal wat loze ruimte , oftewel, ruimte die hier niets toevoegd aan de foto. Kan je dat er af halen?

Volgende keer misschien een stapje naar links doen zodat de ruimte wat meer aan de rechterkant vd foto komt ?
pi_53274475
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 16:40 schreef Noli. het volgende:

[..]

En die andere? Die van de dierentuin?
Ik vind #5 errug gaaf De rest van de serie spreekt me niet zo aan. Ik ben persoonlijk een grote voorstander van portretjes en wat meer close-upjes van dieren. Hetgeen me niet aantrekt in jouw foto's zijn de voor mijn gevoel grote hoeveelheden achtergrond
pi_53274516
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 17:13 schreef Ymke het volgende:
De foto heeft aan de likerkant nogal wat loze ruimte , oftewel, ruimte die hier niets toevoegd aan de foto. Kan je dat er af halen?

Volgende keer misschien een stapje naar links doen zodat de ruimte wat meer aan de rechterkant vd foto komt ?
Idd...eerste wat me opviel Dus ik ben het met Ymke eens
  dinsdag 18 september 2007 @ 17:20:55 #74
109497 Icaä
pi_53274587
Ok. Kom ik nog een keer.
Is het trouwens altijd doodzonde om gezichten te scalperen, of heb ik dat verkeerd begrepen? In dat geval doe ik het helemaal niet goed natuurlijk.
Mijn doel met dit soort dicht-bij foto's is om de "intensiteit van de blik" te vergroten.

pi_53274599
ok.. ik zal er op proberen te letten de volgende keer, maar nogmaals dit was een lucky shot, qua scherpte enzo de rest is veel vager

ik ga zo dan nog even aan del inkerkant een stukje eraf halen en dan zla ik hem opnieuw hier zetten..

poging 2

het is gewoon met paint gedaan bij gebrek aan geavanceerde programma's
Rich Hall:Everybody says that the wheel is the greatest invention ever but i think it was the 2nd wheel.... have you ever seen a guy on a unicycle, what an asshole." _O_
  dinsdag 18 september 2007 @ 17:24:27 #76
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53274670
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 17:16 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik vind #5 errug gaaf De rest van de serie spreekt me niet zo aan. Ik ben persoonlijk een grote voorstander van portretjes en wat meer close-upjes van dieren. Hetgeen me niet aantrekt in jouw foto's zijn de voor mijn gevoel grote hoeveelheden achtergrond
Portretjes van de dieren, waarom kom ik daar op zo'n moment zelf niet op!?
en ik ben nog wel zo gek op portretjes maken

Die tijger moet gecropt maar ik weet dan niet zo goed waar ik 'm in de foto moet plaatsen. Snap je wat ik bedoel?
Die van de zebra's kan volgens mij ook wel wat kleiner of niet?
Maxi, Midi & Mini
  dinsdag 18 september 2007 @ 17:37:52 #77
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53275034
Icaä volgens mij moet dat wel kunnen hoor niet een heel hoofd op een foto.
k had bij je laatse foto trouwens waarschijnlijkof de foto staand of de foto ietsje meer naar links gemaakt.
Maxi, Midi & Mini
pi_53275058
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 17:20 schreef Icaä het volgende:
Ok. Kom ik nog een keer.
Is het trouwens altijd doodzonde om gezichten te scalperen, of heb ik dat verkeerd begrepen? In dat geval doe ik het helemaal niet goed natuurlijk.
Mijn doel met dit soort dicht-bij foto's is om de "intensiteit van de blik" te vergroten.

[afbeelding]
Nee , hoor , je kan best gezichten /hoofden scalperen , niks mis mee

Waar je wel rekening mee moet houden , mbt jou foto , is dat hij nu wel erg krap is geworden en dat kijkt niet zo lekker weg
Dus hier had wat meer ruimte aan de linkerkant gemogen
Probeer bij portretten iig altijd de ogen haarscherp te krijgen , dat is niet gemakkelijk bij beweegelijke kindertjes , maar essentieel in een goed portret
  dinsdag 18 september 2007 @ 17:41:01 #79
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_53275132
Tijger en zebra's gecropt..

Is dit beter?
Of hoe zouden jullie het anders doen?
Maxi, Midi & Mini
pi_53275142
De tijger: ik zou daar iets van de rechterkant halen zodat hij een beetje van rechts naar het beeld loopt , in de kijkrichting van de tijger
pi_53275195
Tijger staat goed zo maar mag een iets meer ruimte aan de bovenkant hebben, de zebras staan nog niet lekker zo
pi_53275270
De foto;s mogen wat mij betreft ook wel wat meer pittige kleuren hebben
  dinsdag 18 september 2007 @ 17:50:57 #83
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_53275394
Ik heb weer een foto uitgezocht. Niet volgens de 2/3 regel genomen, maar ik vind hem wel leuker dan recthttoe rechtaan.

Ook even geklooid met picasa, tot ik hem wat flitsender vond, maar dat kan ik de ogn van de profs natuurlijk een en al gruwel zijn

voor:

na:

FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 september 2007 @ 17:51:51 #84
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53275420
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 17:50 schreef LadyS het volgende:
Ik heb weer een foto uitgezocht. Niet volgens de 2/3 regel genomen, maar ik vind hem wel leuker dan recthttoe rechtaan.

Ook even geklooid met picasa, tot ik hem wat flitsender vond, maar dat kan ik de ogn van de profs natuurlijk een en al gruwel zijn

voor:
[afbeelding]

na:
[afbeelding]

nu is hij ietsepietsie te geel, maar je bent idd goed op weg
Today is life -

Dale Carnegie
pi_53275515
Ik vind de eerste qua kleur een stuk beter , enne ,,,, regels zijn er om gebroken te worden

Let wel op de beide oogjes er helemaal opstaan
  dinsdag 18 september 2007 @ 18:10:25 #86
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_53275880
en zoiets dan?

En nu stop ik Ik heb ook alleen maar foto's van mijn kinderen
pi_53275956
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:10 schreef LadyS het volgende:
en zoiets dan?

[afbeelding]

En nu stop ik Ik heb ook alleen maar foto's van mijn kinderen
Zo,n expressie mag dan van mij weer hartsikke frontaal in beeld komen , moeilijk eigenlijk , de ene keer zeggen we dit en de andere keer dat

Voor mij gaat het toch gevoelsmatig. De foto is alleen niet scherp , jammer
En maakt niks uit of het alleen foto's van je kinderen zijn , je wil graag leren dus posten!!
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 september 2007 @ 18:15:50 #88
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53276014
eensch met Ymke. Misschien handig om in het achterhoofd te houden dat je de ruimte in de richting van het kijken houd. bij een frontale blik is het weer geen probleem om hierbij een uitsnede van het gezicht in het midden neer te zetten.
lastig he
Today is life -

Dale Carnegie
  dinsdag 18 september 2007 @ 18:27:36 #89
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_53276380
hahaha, erg lastig Maar ik begrijp wat je bedoelt, ik ga ervanaf nu ook erg op letten.

Ik heb zowaar een paar foto's gevonden die niet van mijn kinderen zijn.
Bij het maken van deze foto's heb ik wel geprobeerd er wat moois van te maken, itt de voorgaande foto's, dat waren toevalstreffers

ik zie wel dat de foto's (vooral de bovenste) minder scherp wordt
pi_53276710
Niks mis met de bovenste. maar kijk eens goed naar de andere, de vlinder is niet echt scherp en ook hier heb je rechts een boel ruimte over die niets aan de foto toevoegd. Dus een stukje er af knippen.

Bij de schildpad zit er weer iets te weinig ruimte aan de linkerkant , dat geeft een wat benauwd gevoel ( voor mij als kijker)

Snap je wat ik bedoel?
pi_53276746
Nu ga ik koken
  dinsdag 18 september 2007 @ 18:41:12 #92
109497 Icaä
pi_53276789
Wat vinden jullie van deze:

FOK!Fotograaf / Beeldredactie dinsdag 18 september 2007 @ 18:44:46 #93
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_53276888
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:41 schreef Icaä het volgende:

[afbeelding]
Mooie foto, kleuren zijn mooi, ik zou alleen het stukje zee aan de linkerkant wat meer weghalen.
hierdoor creeër je de kijkruimte rechts.
Het roer geeft een leuk kader.
overigens een goede scherpte/diepte
Today is life -

Dale Carnegie
pi_53276969
quote:

[afbeelding]
Mooi Jammer dat je net een stukje hand mist bovenaan, en rechts had ie misschien iets ruimer gemogen (al moet je daarmee opletten dat er niet te veel storende/drukke elementen in beeld komen).
Kleuren/contrast kunnen nog een tikkie flitsender misschien, maar best een mooie foto .
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  dinsdag 18 september 2007 @ 18:47:25 #95
109497 Icaä
pi_53276983
Dank je Ynske!
  dinsdag 18 september 2007 @ 18:48:18 #96
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_53277007
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:38 schreef Ymke het volgende:
Niks mis met de bovenste. maar kijk eens goed naar de andere, de vlinder is niet echt scherp en ook hier heb je rechts een boel ruimte over die niets aan de foto toevoegd. Dus een stukje er af knippen.

Bij de schildpad zit er weer iets te weinig ruimte aan de linkerkant , dat geeft een wat benauwd gevoel ( voor mij als kijker)

Snap je wat ik bedoel?
Ja, ik snap wat je bedoelt, want ik dacht al zoiets
pi_53277017
quote:

[afbeelding]
Leuke plaat, stoere baas, en de concentratie is van zn gezicht te lezen. Dat heb je allemaal prima weten te vangen in deze foto. Paar kleine verbeterpuntjes ook:

• ik vind m aan de bovenkant wat krap. Het roer en de stuurman's hand raken net niet respectievelijk net wel de bovenkant van de foto. Iets meer ruimte geeft een wat vrijer gevoel.

• De zogenaamde panda-oogjes: door de felle zon en de bouw van het mensengezicht vallen de schaduwen van de oogkassen over de ogen, en verminderen het zicht van de kijker op juist dat belangrijke deel van het gezicht. Is niet altijd te voorkomen, maar mogelijke oplossingen zijn inflitsen (ja, overdag flitsen, klinkt raar, is het niet), met iets reflecterends op het gezicht van je 'model' mikken (was in dit geval storend geweest ws), het gezicht van je model iets meer omhoog richten. Nadeel van die laatste is dat je model dan (nog) meer met de ogen gaat knijpen
  • Mijn DeviantART gallery
    ,
      dinsdag 18 september 2007 @ 18:48:47 #98
    109497 Icaä
    pi_53277019
    quote:
    Op dinsdag 18 september 2007 18:46 schreef Elefes het volgende:

[..]

Mooi Jammer dat je net een stukje hand mist bovenaan, en rechts had ie misschien iets ruimer gemogen.
    Ja, daar moet ik beter op letten, niet alleen het midden, maar ook of ik net geen vingertopjes mis enzo.
      dinsdag 18 september 2007 @ 18:50:07 #99
    109497 Icaä
    pi_53277064
    Oe, ik leer hier echt wel veel hoor! Panda-ogen, nooit bij stil gestaan! Ga ik op letten in het vervolg.
    pi_53277157
    quote:
    Op dinsdag 18 september 2007 18:27 schreef LadyS het volgende:
    hahaha, erg lastig Maar ik begrijp wat je bedoelt, ik ga ervanaf nu ook erg op letten.

Ik heb zowaar een paar foto's gevonden die niet van mijn kinderen zijn.
    Bij het maken van deze foto's heb ik wel geprobeerd er wat moois van te maken, itt de voorgaande foto's, dat waren toevalstreffers
    Die eerste is erg sterk, heel mooi gedaan. Hoe ie nog mooier kan (theoretisch iig) is als je iets dichter bij het spoor was gaan staan. De lijnen van het spoor zelf en van de bovenleiding zouden dan meer in een diagonaal door het beeld lopen, waardoor je meer diepte in het beeld krijgt. Daarmee zouden ze de toch al goede sfeer in de foto nog versterken.

voor 2 t/m 4, wat Ymke zegt
    Mijn DeviantART gallery
    ,
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')