abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51403594
  Moderator donderdag 12 juli 2007 @ 20:12:40 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_51405711
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_51407591
Mijn garnaaltjes krijgen ineens weer volop eitjes. Ik laat hem nu even zo lopen, maar ik wil toch binnenkort weer dario dario-visjes.
pi_51408597
tvp,

hoe krijg je trouwens van die mooie bodem bedekker zoals in de foto van de 1e post?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_51408942
CO2 toevoegen, bemesting op peil houden en bijknippen.
pi_51409371
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 21:41 schreef MadGuy het volgende:
CO2 toevoegen, bemesting op peil houden en bijknippen.
en VEEEEL licht, liefst blauwig.
  donderdag 12 juli 2007 @ 22:28:59 #8
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_51410816
Terug vind visjes
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_51412512
Iemand nog geinteresseerd in een neon school van 8 neons en 1 kardinaal (weet niet hoe die ertussen is gekomen ) ? 3 / 4 euro ofzo voor de school.

Ook heb ik deze 2 nog gratis in de aanbieding:

kan iemand mij gelijk de naam van deze 2 visjes vertellen (let op de geel / zwarte rugvin)?
pi_51419865
Als reactie nog op @Niconico zijn plaatjes uit deel 10!

@Niconico

Wat zijn de opstart kosten geweest voor je zoutwater project? Ziet er fantastisch uit!
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
  vrijdag 13 juli 2007 @ 13:56:38 #11
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_51429033
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 23:10 schreef broodmonkeh het volgende:
Iemand nog geinteresseerd in een neon school van 8 neons en 1 kardinaal (weet niet hoe die ertussen is gekomen ) ? 3 / 4 euro ofzo voor de school.

[afbeelding]

kan iemand mij gelijk de naam van deze 2 visjes vertellen (let op de geel / zwarte rugvin)?
Het ze lijken op kegelvlekbarbelen zonder kegel als je het mij vraagt.
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
  vrijdag 13 juli 2007 @ 13:59:04 #12
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_51429116
Volgende week krijg ik mijn bak.
Nog nooit eerder een aquarium gehad, dus ik zal wel een aantal fouten maken

Maar met een hoop lezen kom je al een eind.

Geef mij maar Amsterdam
  vrijdag 13 juli 2007 @ 14:12:42 #13
94492 freddygonzales
Tieten en kittelaars!
pi_51429630
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 13:59 schreef Bullebak het volgende:

Het aller- allerbelangrijkste is ervoor te zorgen dat het aquarium op een beschutte plek staat, d.w.z: niet in de zon. Het beste is om een donker plekje in de kamer te gebruiken en minstens 12 uur per dag licht d.m.v. tl-verlichting. Op deze manier krijg je geen algenplaag.
Aan het einde van m'n geld houd ik altijd een stuk maand over.
  vrijdag 13 juli 2007 @ 14:19:36 #14
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_51429898
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:12 schreef freddygonzales het volgende:

[..]

Het aller- allerbelangrijkste is ervoor te zorgen dat het aquarium op een beschutte plek staat, d.w.z: niet in de zon. Het beste is om een donker plekje in de kamer te gebruiken en minstens 12 uur per dag licht d.m.v. tl-verlichting. Op deze manier krijg je geen algenplaag.
Je bedoelt dat de bak niet in direct zonlicht staat neem ik aan. Dat had ik gelezen indd. Echte beschutte plaatsen heb ik niet, maar wel plaatsen waar geen direct zonlicht in schijnt.
Geef mij maar Amsterdam
  vrijdag 13 juli 2007 @ 14:28:31 #15
94492 freddygonzales
Tieten en kittelaars!
pi_51430223
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:19 schreef Bullebak het volgende:

[..]

Je bedoelt dat de bak niet in direct zonlicht staat neem ik aan. Dat had ik gelezen indd. Echte beschutte plaatsen heb ik niet, maar wel plaatsen waar geen direct zonlicht in schijnt.
Probeer als je veel zon in je huis hebt overdag de boel te verduisteren door gordijnen.
pi_51431973
Zijn hier mensen die zelf al eens een aquarium gemaakt hebben?
  vrijdag 13 juli 2007 @ 15:23:49 #17
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_51432143
quote:
Op donderdag 12 juli 2007 23:10 schreef broodmonkeh het volgende:

Volgens mij zijn het iets met zilver...zalm. kheb ze zelf ooit ook gehad.
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
pi_51432344
of van die glasdingessen
pi_51433254
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 15:29 schreef Byte_Me het volgende:
of van die glasdingessen
nee die zijn het zeker niet. Ik vind ze zelf een beetje lijken op de Minor:

maar dan in het geel. Maar ze moeten toch een naam hebben?

@kneusteun

de zilverbijlzalm is het ook niet (heb ik wel rondzwemmen trouwens :p)

[ Bericht 16% gewijzigd door broodmonkeh op 13-07-2007 16:15:01 ]
pi_51436060

Pristella maxillaris/glaszalm
  vrijdag 13 juli 2007 @ 17:22:16 #21
164106 Bullebak
Omdat bier.
pi_51436183
Iemand die nog een aanrader heeft qua boeken? Zoek een boek voor een absolute beginner, waarin alles duidelijk omschreven staat. Ook qua plantensamenstelling, vissamenstelling etc.

Zijn alleen nogal wat boeken, en ik heb weinig zin om ze allemaal te kopen
Geef mij maar Amsterdam
  vrijdag 13 juli 2007 @ 17:39:49 #22
163996 KneusTeun
Kiss my airs!
pi_51436713
@broodmonkeh die bedoelde ik nie. ik zal ff kijke of ik strx na me werk kan terug vinden.
's avonds een reus, 'smorgens een kneus
Xbox: kneusteun
PSN: kneusteun
Steam:kneusteun
pi_51437403
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:17 schreef Byte_Me het volgende:
[afbeelding]
Pristella maxillaris/glaszalm
dacht dat je de glasmeerval bedoelde! bedankt!
pi_51445182
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 13:59 schreef Bullebak het volgende:

wat voor bak krijg je?

Ik ben zelf net begonnen (2 weken geleden, ga morgen eerste vis halen) met een Trigon 190
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_51446965
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 14:12 schreef freddygonzales het volgende:

[..]

kreeg vandaag juist de tip om de verlichting niet al te lang aan te laten ivm algen..

bij voorkeur s' ochtends licht aan tot n uur of 1, en daarna uit. En s' avonds eventueel weer aan, want dat staat wel gezellie

planten groeien s' ochtends.. en in de natuur hangt er ook geen tl balk boven de vissen (aldus de verkoper in de dierenwinkel )

dus voor de vissen is het ook niet noodzakelijk de hele dag in een verlichte bak te zitten..

heb vandaag voor t eerst de tijidschakelaar erop gezet.. ben benieuwd..
[Water from the Supermarket - Buy it and it’s yours!]
  Moderator zaterdag 14 juli 2007 @ 09:46:25 #26
155227 crew  Guppy
dus
pi_51455219
in principe niet voor de vissen. maar mn planten vinden het wel lekker
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_51458558
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 17:22 schreef Bullebak het volgende:
Iemand die nog een aanrader heeft qua boeken? Zoek een boek voor een absolute beginner, waarin alles duidelijk omschreven staat. Ook qua plantensamenstelling, vissamenstelling etc.

Zijn alleen nogal wat boeken, en ik heb weinig zin om ze allemaal te kopen
Met het starten moet je eerst je aquarium helemaal inrichten enz. , is allemaal op internet te vinden. een goeie site is www.punkyfish.nl. Hierna moet je de bak minimaal 3 weken laten rijpen , dus water erin , filter aanzetten en dan zo laten staan zonder vissen en zonder planten. Dan komt er namelijk een bacteriecultuur in je bak die je bak in evenwicht houdt. Doe je dit niet heb je grote kans dat je vissen in 2 weken dood zijn. Ik heb de gok genomen omdat ik een 2e hands aquarium incl. vissen had gekocht en geen tijdelijk onderkomen had , heb er wel spul ingegooid (aqutan en nitrivec), en er is niks gebeurd maar ik zou het risico niet nemen.

http://home.hetnet.nl/~jj(...)ater%20aquarium.html

En al zoek je nog vissen ik heb een school neon tetra's te koop van 9 stuks.
  zaterdag 14 juli 2007 @ 16:05:55 #28
94492 freddygonzales
Tieten en kittelaars!
pi_51462863
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 23:15 schreef lucky_birdie het volgende:

[..]

kreeg vandaag juist de tip om de verlichting niet al te lang aan te laten ivm algen..

bij voorkeur s' ochtends licht aan tot n uur of 1, en daarna uit. En s' avonds eventueel weer aan, want dat staat wel gezellie
Rare beredenering dat heb ik nog nooit gehoord zowel niet van een verkoper als van een ervaren aquariaan.
quote:
planten groeien s' ochtends.. en in de natuur hangt er ook geen tl balk boven de vissen (aldus de verkoper in de dierenwinkel )

dus voor de vissen is het ook niet noodzakelijk de hele dag in een verlichte bak te zitten..

heb vandaag voor t eerst de tijidschakelaar erop gezet.. ben benieuwd..
Lees het maar na in de literatuur en vraag het maar eens aan een aquariaan. Minstens 12 uur per dag on-onderbroken.
pi_51463124
Dan heb ik binnen no time matglas (door de algen..)

aan de kant waar het raam is zitten ook als eerste de algen..

S' avonds de lichten weer aan is niet in het belang van de planten of vissen, maar gewoon puur omdat het er mooier uit ziet.

De verkoper in de dierenwinkel heeft zelf een aquarium van 2 meter, en hij doet het al jaren op deze manier, en hij heeft nauwelijks last van algen..

Ik ga dit gewoon uitproberen, als het niet werkt laat ik het licht gewoon weer wat langer aan..
  zaterdag 14 juli 2007 @ 16:18:23 #30
94492 freddygonzales
Tieten en kittelaars!
pi_51463192
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 16:15 schreef lucky_birdie het volgende:
Dan heb ik binnen no time matglas (door de algen..)

aan de kant waar het raam is zitten ook als eerste de algen..

S' avonds de lichten weer aan is niet in het belang van de planten of vissen, maar gewoon puur omdat het er mooier uit ziet.

De verkoper in de dierenwinkel heeft zelf een aquarium van 2 meter, en hij doet het al jaren op deze manier, en hij heeft nauwelijks last van algen..

Ik ga dit gewoon uitproberen, als het niet werkt laat ik het licht gewoon weer wat langer aan..
Als je veel algen hebt komt je bak dan niet (in) direct in aanraking met zonlicht? Daarom moet een aquarium ook op het donkerste plekje van de kamer staan, liefst waar de zon helemaal geen vat krijgt erop.
pi_51465023
ja, de bak komt in aanraking met direct zonlicht.. maar dat geldt voor mijn hele kamer.. (veel ramen.. )
pi_51498997
Ik heb de verlichting 10 uur per dag aan. Van 11:00 tot 21:00. Licht zat, in de natuur is er ook niet constant licht en wordt het door van alles en nog wat gebroken en dringt het moeilijker door het water heen dan een lamp boven je bak.

Om de dag op te delen in 2 periodes is geen goed idee, ook al wordt dat heel soms geadviseerd tegen alg-aanslag.
  zondag 15 juli 2007 @ 20:43:13 #33
133405 lucky_birdie
hele grote..
pi_51500612
Het advies was, het licht korter aan doen.

Planten groeien schijnbaar vooral s' ochtends, en vissen vinden hun weg ook wel zonder tl verlichting.

Dus s' ochtends het licht een paar uur aan, en klaar. Het `probleem` is alleen dat de meeste mensen overdag werken, en dan zou je s' avonds geen plezier hebben van een verlicht aquairum..
vandaar.. s' avonds eventueel het licht, puur ter decoratie. aan..

maar goed.. ik ben geen aquarium freak.. ik weet ongeveer wat ik doe, en dat gaat al 3 jaar ged *klopt af*

dus ik heb geen verstand van allerlei diepgaande redenen achter dit soort dingen.. als ik algen heb heb ik alge, krabbertje en weg- . heb ik ze niet dan heb ik ze niet
pi_51578618
quote:
Op vrijdag 13 juli 2007 15:19 schreef Bass-Miss het volgende:
Zijn hier mensen die zelf al eens een aquarium gemaakt hebben?
Uehm Ja. ik.. 20 Jaar geleden met een klasgenootje van de middelbare school.
Was mijn eerste bakje : 70x30x30", draait nog steeds (na een aantal jaren ongebruikt in de hoek te hebben gestaan)

[ Bericht 7% gewijzigd door drdolittle op 18-07-2007 16:33:08 ]
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
pi_51687750
Jeej, weer een nieuw deel
Ik heb sinds een halfjaar een aquarium en op dit moment heb ik drie guppy's, een paartje platy's, drie dwergharnasmeervallen en een paartje antennebaarsjes. En afgelopen donderdag heb ik weer wat extra plantjes in mijn aquarium gezet.

En vanmiddag ga ik naar de Rifwachter, want die heeft sinds deze week haaitjes
Pesez le matin que vous n'irez peut-ętre pas jusqu'au soir,
Et au soir que vous n'irez peut-ętre pas jusqu'au matin.
  Moderator zaterdag 21 juli 2007 @ 12:32:28 #36
155227 crew  Guppy
dus
pi_51689631
@gathering storm,
wat staat je planten er mooi bij, echt super!
pi_51693143
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 12:32 schreef Guppyfriend het volgende:
@gathering storm,
wat staat je planten er mooi bij, echt super!
Dank je wel! Ik ben er ook erg blij mee

Heb zojuist vier Caridina Japonica-garnaaltjes gekocht en ga die nu vrijlaten
pi_51693922
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 15:08 schreef gathering_storm het volgende:

[..]

Dank je wel! Ik ben er ook erg blij mee

Heb zojuist vier Caridina Japonica-garnaaltjes gekocht en ga die nu vrijlaten
garnaaltjes zijn leuk, maar mijn ervaring is dat je ze maar zelden ziet als je er 4 hebt. ik had er eens stuk of 100 in een 200L aquarium, en zelfs daar moest je er nog naar zoeken. maar wie weet heb jij dat probleem niet. trouwens, met antennebaasjes in je bak zou ik geen jonkies van je garnalen verwachten, al weet ik sowieso niet of japonicas een beetje makkelijk te kweken zijn. ik had redtails in mn bak, die kweekten erg goed na. helaas zijn ze na een uitgevallen pomp allemaal gestorven
pi_51711825
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 15:43 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

garnaaltjes zijn leuk, maar mijn ervaring is dat je ze maar zelden ziet als je er 4 hebt. ik had er eens stuk of 100 in een 200L aquarium, en zelfs daar moest je er nog naar zoeken. maar wie weet heb jij dat probleem niet. trouwens, met antennebaasjes in je bak zou ik geen jonkies van je garnalen verwachten, al weet ik sowieso niet of japonicas een beetje makkelijk te kweken zijn. ik had redtails in mn bak, die kweekten erg goed na. helaas zijn ze na een uitgevallen pomp allemaal gestorven
Tot nu toe valt het me mee; ik heb een stuk kienhout in de bak en daar zijn ze niet vanaf te slaan Ik heb er vier in een vak van 60 liter. En die antennebaarsjes scheuren inderdaad overal achteraan, afgelopen donderdag nog bij een babyvisje dat met wat nieuwe plantjes als verstekeling mee was gekomen
  zondag 22 juli 2007 @ 10:53:06 #40
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_51712576
Japonica's zijn niet zo makkelijk te kweken. De larven gedijen het beste in brak water...

Ik heb zelf vuurgarnaaltjes oftewel cherry garnaaltjes. Deze kweken echt als gekken, vooral als je bij het water verversen wat kouder water erbij gooit, dan worden ze actief en lopen de vrouwtjes binnen de kortste keren met een boel eitjes rond.

Kienhout zijn ze inderdaad gek op. Constant poetsen enzo. Leuk!
pi_51718651
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:00 schreef drdolittle het volgende:

[..]

Uehm Ja. ik.. 20 Jaar geleden met een klasgenootje van de middelbare school.
Was mijn eerste bakje : 70x30x30", draait nog steeds (na een aantal jaren ongebruikt in de hoek te hebben gestaan)
Wij zitten hier een beetje met het plan in ons hoofd om iets te metsen met kogelvrije ramen in.
pi_51721965
quote:
Op zondag 22 juli 2007 15:00 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Wij zitten hier een beetje met het plan in ons hoofd om iets te metsen met kogelvrije ramen in.
ik heb weleens een bak gerepareerd, nieuwe bodemplaat erin gelijmd. maar op internet kun je bergen handleidingen vinden over het maken van een aquarium. de glasdikte is erg belangrijk in verhouding met de maten van je bak. verder moet je bij grotere bakken dwarsverstevigingen lijmen, etc. het is ook handig om een maat te kiezen die overeenkomt met de breedte van een TL buis, en als je het goed aan wil pakken kijk dan meteen eens naar die T5 buizen.
pi_51722902
quote:
Op zondag 22 juli 2007 16:48 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ik heb weleens een bak gerepareerd, nieuwe bodemplaat erin gelijmd. maar op internet kun je bergen handleidingen vinden over het maken van een aquarium. de glasdikte is erg belangrijk in verhouding met de maten van je bak. verder moet je bij grotere bakken dwarsverstevigingen lijmen, etc. het is ook handig om een maat te kiezen die overeenkomt met de breedte van een TL buis, en als je het goed aan wil pakken kijk dan meteen eens naar die T5 buizen.
We dachten eigenlijk meer aan een soort muur met ramen in, waarachter je de vissen dan kan zien zwemmen.
En vanbinnen bekleden met polyester, zodat het water niet bij de buren binnenloopt.
pi_52168567
Aquariumhouder meldt zich!

Mijn bewoners:
3x Barbus pentazona [Vijfstreepbarbeel]
2x Rasbora heteromorpha [Kegelvlekbarbeel]
2x Peckoltia vittata [Meervalfamilie, geen nederlandse benaming]
1x Corydoras aeneus [Bronzen pantsermeerval]
2x Xiphoporus helleri [Zwaarddrager]
1x Paracheirodon axelrodi [Kardinaal Tetra]
2x Caridina japonica [Japanse garnaal]
3x Gasteropelecus sternicla [Zilver bijlzalm]
2x Colisa lalia [Dwerggoerami]
5x Hyphessobrycon amandae [Vuurzalm]
3x Kryptopterus minor [Glasmeerval]

Mijn bak: Cayman Professional 60

Ik weet mijn bak is overbevolkt. Er zit veel oud-grut in waarvan ik eigenlijk al verwacht had dat het uitgedund zou zijn ten tijde van schrijven

Wat links:
Aquarium Info
Foto gallerij

ohja, het gastenboek zit verlegen om berichtjes
pi_52170414
quote:
Op zondag 22 juli 2007 17:12 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

We dachten eigenlijk meer aan een soort muur met ramen in, waarachter je de vissen dan kan zien zwemmen.
En vanbinnen bekleden met polyester, zodat het water niet bij de buren binnenloopt.
hoe dik is die muur dan wel niet? en hoe ga je bij het aquarium komen?
  maandag 13 augustus 2007 @ 17:56:28 #46
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_52335863
Ik vroeg me af of en hoeveel Barbus tetrazona ("Sumatranen") ik zou kunnen houden in een Aqua 40 bakje?

( 33 x 30 x 37cm)

Vroeger mocht ik ze nooit omdat ze agressief zouden zijn naar de maanvissen van mijn ouders (toen in een groter aquarium, ja)

Misschien nu dan, of is dit bakje te klein?
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_52336233
veeeel te klein , sumatranen moeten in een school gehouden worden , dus minimaal 80cm. In een aqua 40 bakje zou ik gaan voor een harem bengaalse vuurtjes en / of garnalen en / of guppen.

http://www.punkyfish.nl/pages/artikel/41
pi_52338426
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2007 15:44 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

hoe dik is die muur dan wel niet? en hoe ga je bij het aquarium komen?
Langs de bovenkant, en de muur maak je zo dik als je wil, he.
pi_52343593
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 18:09 schreef broodmonkeh het volgende:
veeeel te klein , sumatranen moeten in een school gehouden worden , dus minimaal 80cm. In een aqua 40 bakje zou ik gaan voor een harem bengaalse vuurtjes en / of garnalen en / of guppen.

http://www.punkyfish.nl/pages/artikel/41
Mijn artikel! Die ik nodig eens moet herschrijven.

Anyways, leuke visjes!
pi_52381039
ik wil dolgraag een middengrote bak met een enorme school kleine tropische visjes en veel mooi groen erin

derhalve ff snelle tvp voor nu
Op donderdag 4 oktober 2007 09:50 schreef staticdata het volgende:
- Alle Milfen zullen zich, gesorteerd op cup maat, in rijen van 10 staan en zich bereidwillig opstellen
  woensdag 15 augustus 2007 @ 10:10:33 #51
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_52382165
pi_52386372
quote:
ik zou hem zo graag willen hebben , alleen hij past niet
pi_52386438
*aanmeld*

Sinds 2 weken een aquarium (Rekord 120) met een leeuwenkop en 2 maanvissen
Zondag een kleine haai (10cm) gehad van mij broertje (die zelf een Jewel Vision 450 heeft)..maar die lag er vaochtend dood bij
pi_52402541
Ik probeer het toch maar even:

HELP!!!!!!!!!! Mijn aquarium is vanmiddag gaan lekken, en toen ik beneden kwam stond mijn halve woonkamer blank. Mijn 6 visjes (maanvis, 4 kardinaaltetra's, 1 klein visje waarvan ik de naam niet weet) zitten nu in een emmer, naar ik vrees een langzame dood te sterven. Is er hier iemand in omg. Zeewolde die deze vissen van hun dood kan redden??? Je kunt een pb sturen of mailen op het adres in mijn profiel....

I had a signature once. It was awful.
  Moderator donderdag 16 augustus 2007 @ 09:48:34 #55
155227 crew  Guppy
dus
pi_52414971
ik woon niet bij zeewolde... maar heb je niet een bad waar ze in kunnen zo lang? of een tobbe of zo? ben je niet van plan een nieuwe bak op te starten?
pi_52415153
Nee, ik was van plan om het aquarium weg te doen zodra de visjes dood waren, maar daar zat geen haast bij natuurlijk.
Ze zitten nu in een emmer en ik heb me net aangemeld op een aquariumforum waar ik gelukkig al tips en adviezen heb gekregen.
Ik heb alleen maar die emmer met aquariumwater kunnen redden, de rest lag al op de vloer, als ik ze groter wil huisvesten nu heb ik dus het probleem dat ik nauwelijks nog origineel water heb

Zo zitten ze er nu bij:

I had a signature once. It was awful.
pi_52420285
als het echt niet anders kan , moet je ze gewoon in ongerijpt water doen hoor. In die emmer hebben ze het ook niet al te fijn :p Al doe je er ook ngo ff nitrivec doorheen is er niks aan de hand. Ik ben ook begonnen met ongerijpt water omdat ik verder geen huisvesting had, en het is goed gegaan.
pi_52439174
Na de dood van me haai lag vanochtend me leeuwenkop ook met ze dikke buikie naar boven
Water stinkt onzettend, de 2 resterende maanvissen zitten telkens aan de oppervlakte te happen en water blijft ontzettend troebel. Denk een falende pomp...iemand tips?
  Moderator vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:38:29 #59
155227 crew  Guppy
dus
pi_52443267
in ieder geval regelmatig water verversen. en dan, als je pomp echt faalt, ook de pomp vervangen.
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 09:59:25 #60
21984 Kresj
Ik ben sowieso de beste...
pi_52443684
Ik ga dit weekend mijn Jewel Rio 400 verhuizen naar mijn nieuwe huis.

Nou zat ik te denken om de vissen in een plastic regenton te vervoeren en daar een paar dagen in te laten zitten met een pompje zodat het grote aquarium op het nieuwe adres ingericht kan worden en even kan indraaien met de grote pomp.

Heeft iemand nog tips om de verhuizing zo smooth mogelijk te laten verlopen voor de vissen?
Er zitten trouwens Cichliden in.
  Moderator vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:06:05 #61
155227 crew  Guppy
dus
pi_52443814
wat ik deed:

1. neem zoveel mogelijk water mee om door te starten.
2. bij voorkeur ook je bodem.
3. vervoer je vissen zoveel mogelijk in het donker en laat ze met rust.
4. start de bak eventueel op met een nieuwe bacterie kolonie.
5. probeer de vissen toch redelijk snel terug te zetten, wanneer je het water vertrouwt.
6. ververs de eerste dagen regelmatig water en test het. zo ben je nare veranderingen voor.

succes !
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:15:04 #62
21984 Kresj
pi_52443988
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:06 schreef Guppyfriend het volgende:
wat ik deed:

1. neem zoveel mogelijk water mee om door te starten.
2. bij voorkeur ook je bodem.
3. vervoer je vissen zoveel mogelijk in het donker en laat ze met rust.
4. start de bak eventueel op met een nieuwe bacterie kolonie.
5. probeer de vissen toch redelijk snel terug te zetten, wanneer je het water vertrouwt.
6. ververs de eerste dagen regelmatig water en test het. zo ben je nare veranderingen voor.

succes !
- Ik wil ook zoveel mogelijk water meenemen. De regenton wordt ook helemaal gevuld met water uit de bak.
- De pomp maak ik expres niet schoon om de bacterien zoveel mogelijk mee te verhuizen.
- De vissen wil ik in de ton vervoeren (donker) en vervolgens 1 a 2 dagen met rust laten terwijl ik hun bak weer inricht en laat draaien en op temperatuur laat komen aangezien er toch wel een aanzienlijk deel nieuw water in zal moeten.
- Zodra het water het toelaat zet ik de vissen terug.
pi_52444505
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 09:38 schreef Guppyfriend het volgende:
in ieder geval regelmatig water verversen. en dan, als je pomp echt faalt, ook de pomp vervangen.
Nou, de 2 maanvissen lagen vanochtend ook dood
Water had ik deze week al 2x keer verversd, zonder resultaat, bleef en vies uitzien en stinken
Aangezien er niks meer in zit gooi ik al het water eruit, boel schoonmaken, en opnieuw beginnen...
  Moderator vrijdag 17 augustus 2007 @ 10:59:34 #64
155227 crew  Guppy
dus
pi_52444864
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:15 schreef Kresj het volgende:

[..]

- Ik wil ook zoveel mogelijk water meenemen. De regenton wordt ook helemaal gevuld met water uit de bak.
- De pomp maak ik expres niet schoon om de bacterien zoveel mogelijk mee te verhuizen.
- De vissen wil ik in de ton vervoeren (donker) en vervolgens 1 a 2 dagen met rust laten terwijl ik hun bak weer inricht en laat draaien en op temperatuur laat komen aangezien er toch wel een aanzienlijk deel nieuw water in zal moeten.
- Zodra het water het toelaat zet ik de vissen terug.
goed plan! succes!
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2007 10:42 schreef -f het volgende:

[..]

Nou, de 2 maanvissen lagen vanochtend ook dood
Water had ik deze week al 2x keer verversd, zonder resultaat, bleef en vies uitzien en stinken
Aangezien er niks meer in zit gooi ik al het water eruit, boel schoonmaken, en opnieuw beginnen...
goed idee..
maak het niet schoon met schoonmaakmiddelen, maar spoel alles goed uit met water. ook je bodem en filter. laat de bak daarna eerst twee weken rustig rijpen voor je er weer vissen in doet. en controleer ook goed of je pomp wel werkt of niet. succes!
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 10:22:21 #65
21984 Kresj
pi_52552618
De verhuizing is gelukt! Alle vissen hebben het overleefd.

Maar ik was vergeten hoe zwaar zo'n aquarium ook weer was... Pfff...
  Moderator dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:50:42 #66
155227 crew  Guppy
dus
pi_52560384
valt tegen he :S
pi_52813736
week geleden een aqua 40 gekocht

over een week of 2 ga ik hierin vuurgarnalen in doen. En in de toekomst misschien nog een kweekpoging doen van mijn corydoras aeneus.

Overzichtje:

Er komt nog hout of een steen in o.i.d , nog ff kijken wat het mooiste is, en daarop gaat dan weer javamos groeien.

Bewoners zullen worden:

1 Appelslak (zit er nu al in)
10 Vuurgarnalen
en een nog nader te bepalen soort
pi_52817073
Aqua 40

Vuurgarnalen

Appelslakken
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 23:21:53 #69
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_52856673
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 18:29 schreef MadGuy het volgende:
Aqua 40

Vuurgarnalen

Appelslakken
Zijn dat die kleine bakjes die je ook in het zilver hebt?? Met zo'n bolle voorkant?

Trouwens iemand ervaring met carinotetraodon travancoricus?? ofwel dwergkogelvissen?
http://www.dwarfpuffers.com/setup6.htm

[ Bericht 13% gewijzigd door Cutebutpsycho op 31-08-2007 23:35:05 ]
pi_52857180
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 23:21 schreef Cutebutpsycho het volgende:

[..]

Zijn dat die kleine bakjes die je ook in het zilver hebt?? Met zo'n bolle voorkant?

Wat kan daar nog meer in???
niet veel! als je daar vissen in wil hebben moet je echt goed zoeken. ze bestaan wel hoor:
http://aquavisie.retry.org/Database/Vissen/Boraras_brigittae.html
http://aquavisie.retry.or(...)randria_formosa.html
http://aquavisie.retry.or(...)acidium_aphanes.html
pi_52876629
heeft iemand een goede tip hoe ik het beste plantenbodem kan toevoegen. Aangezien ik een hele dunne bovenlaag op de plantengrond heb liggen verdwijnt er telkens een miniem laagje zand mee tijdens het schoonmaken van de grond. Hierdoor krijgen de planten niet genoeg voeding en telkens als ik nieuwe planten koop is er geen grond om de planten in te laten wortelen waardoor de planten binnen 1,5 week dood zijn en alle bladeren eraf zijn.

Uiteraard gooi ik er wel plantenvoeding in middels zon flesje maar ik wil graag nieuwe planten poten maar heb geen grond meer
Walk on, walk on, with hope in your heart,
And you'll never walk alone...
You'll never walk alone.
  Moderator zaterdag 1 september 2007 @ 22:08:42 #72
155227 crew  Guppy
dus
pi_52877373
mijn eerste ingeving (nu weet ik natuurlijk niet precies om wat voor situatie het gaat) is om alle vissen uit te vangen en gewoon een nieuwe, dikke laag eroverheen te leggen. zo kan je er weer tijden tegen
pi_52898314
Weet iemand waar je tl-buizen voor aquaria kan kopen? Bijvoorbeeld de Flora Sun?
Ik heb het niet over standaardlampen van Philips (bijv 840 enz) die bestaan namelijk niet in de lengte waarin ik hem zoek...
  Moderator zondag 2 september 2007 @ 20:36:29 #74
155227 crew  Guppy
dus
pi_52899236
de dierenwinkel, intratuin, hornbach, aquarium speciaalzaken? ik denk dat je daar even moet kijken
pi_52899386
quote:
Op zondag 2 september 2007 20:36 schreef Guppyfriend het volgende:
de dierenwinkel, intratuin, hornbach, aquarium speciaalzaken? ik denk dat je daar even moet kijken
Zover kwam ik zelf ook maar ze hebben het niet...
pi_52900316
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 22:08 schreef Guppyfriend het volgende:
mijn eerste ingeving (nu weet ik natuurlijk niet precies om wat voor situatie het gaat) is om alle vissen uit te vangen en gewoon een nieuwe, dikke laag eroverheen te leggen. zo kan je er weer tijden tegen
ik wil met veel liefde alle vissen eruit halen en van voor af aan beginnen maar ik heb niks waar ik de vissen 1,5 week levend in kan bewaren.

het aquarium is verders prima in orde, de vissen doen het goed, de planten die er nu in zitten doen het ook prima alleen er is weinig grond schijnbaar over om nieuwe planten te poten.
You'll never walk alone.
pi_52900506
Ik heb een probleem met mijn aquarium. Iedere keer als ik nieuwe guppen haal vergroeien er een paar. ze gaan dan echt van 'vorm' veranderen. Ook blijven de guppen niet echt heel lang leven en ook de mannetjes zitten niet achter de vrouwtjes aan.

Het zelfde heb ik ook gehad met neons maar daar was er meestal maar 1 van de zoveel die niet overleefde.. De rest heeft nergens last van.

Ook de N(O), PH, etc waarden zijn goed.

Heeft iemand een idee?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_52902720
quote:
Op zondag 2 september 2007 21:16 schreef Chandler het volgende:
Ik heb een probleem met mijn aquarium. Iedere keer als ik nieuwe guppen haal vergroeien er een paar. ze gaan dan echt van 'vorm' veranderen. Ook blijven de guppen niet echt heel lang leven en ook de mannetjes zitten niet achter de vrouwtjes aan.

Het zelfde heb ik ook gehad met neons maar daar was er meestal maar 1 van de zoveel die niet overleefde.. De rest heeft nergens last van.

Heeft iemand een idee?
hoe groot is je aquarium? Haal is bij een andere dierenwinkel , misschien koop je steeds inteelt.
pi_52903513
quote:
Op zondag 2 september 2007 21:16 schreef Chandler het volgende:

Heeft iemand een idee?
welke N(O) waarde is goed? nitriet of nitraat? en laat je fosfaat waarde ook eens testen.
  Moderator maandag 3 september 2007 @ 07:23:44 #80
155227 crew  Guppy
dus
pi_52909086
quote:
Op zondag 2 september 2007 20:42 schreef Trusten het volgende:

[..]

Zover kwam ik zelf ook maar ze hebben het niet...
kunnen ze ook niks voor je bestellen, heb je dat gevraagd? en anders een andere lamp in de maat van jouw aquarium? of wil je per se de Flora Sun?

waar ben je allemaal geweest dan?
pi_52922196
quote:
Op maandag 3 september 2007 07:23 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

kunnen ze ook niks voor je bestellen, heb je dat gevraagd? en anders een andere lamp in de maat van jouw aquarium? of wil je per se de Flora Sun?

waar ben je allemaal geweest dan?
Ik hoef niet perse de Flora Sun maar ik wil wel een keer een goede lamp en die standaard die er nu in zit is ***. Daarbij is het in 15 watt maat nogal moeilijk om iets te vinden aangezien het ķf op is ķf sowiezo niet bestaat in die maat ķf tijdelijk niet leverbaar etc
pi_52922594
quote:
Op maandag 3 september 2007 18:49 schreef Trusten het volgende:

[..]

Ik hoef niet perse de Flora Sun maar ik wil wel een keer een goede lamp en die standaard die er nu in zit is ***. Daarbij is het in 15 watt maat nogal moeilijk om iets te vinden aangezien het ķf op is ķf sowiezo niet bestaat in die maat ķf tijdelijk niet leverbaar etc
de 830 en 840 van philips zijn trouwens prima lampen hoor, gebruik ze zelf ook.
pi_52923122
quote:
Of Dario dario!
  Moderator maandag 3 september 2007 @ 20:02:42 #84
155227 crew  Guppy
dus
pi_52923814
quote:
Op maandag 3 september 2007 19:14 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

de 830 en 840 van philips zijn trouwens prima lampen hoor, gebruik ze zelf ook.
de 830 en 840 zijn inderdaad prima lampen.
ik zou toch proberen of ze hem kunnen bestellen anders. een beetje aquarium zaak moet ze toch kunnen bestellen?
  Moderator maandag 3 september 2007 @ 20:06:39 #85
155227 crew  Guppy
dus
pi_52923923
quote:
Op zondag 2 september 2007 21:10 schreef stevengerrard het volgende:

[..]

ik wil met veel liefde alle vissen eruit halen en van voor af aan beginnen maar ik heb niks waar ik de vissen 1,5 week levend in kan bewaren.

het aquarium is verders prima in orde, de vissen doen het goed, de planten die er nu in zitten doen het ook prima alleen er is weinig grond schijnbaar over om nieuwe planten te poten.
je hoeft denk ik ook niet helemaal op nieuw te beginnen. stel het je zo voor:

vissen eruit, in een emmer, cementkuip of iets dergelijks. planten er ook uit. nieuw aquarium zand/grind was je vantevoren. het gewassen zand doe je in de bak, gewoon waar je water voor nog in zit. die boel laat je even bezinken, en daarna zet je de planten weer terug. water aanvullen, even op temperatuur laten komen en daarna even watertesten. wanneer alles goed is kunnen je vissen zo weer in de nieuwe bak, die toch nog grotendeels vol 'oud' water zit.

lijkt mij de simpelste oplossing. wanneer iemand t anders ziet moet ie t maar even zeggen
pi_52925267
quote:
Op zondag 2 september 2007 22:13 schreef broodmonkeh het volgende:
hoe groot is je aquarium? Haal is bij een andere dierenwinkel , misschien koop je steeds inteelt.
80cm lang en 30cm diep en 40 cm hoog en ik koop idd wel een beetje inteelt maar toch zou het moeten blijven leven... en niet allemaal binnen enkele weken verdwijnen
quote:
Op zondag 2 september 2007 22:34 schreef Byte_Me het volgende:
welke N(O) waarde is goed? nitriet of nitraat? en laat je fosfaat waarde ook eens testen.
Beiden volgens de 'test' flacon en fosfaat? hoe en waar kan ik die laten testen? bij iedere zaak waar ze gespecialiseerd zijn in aquariums?
Like trump...
pi_52925634
quote:
Op maandag 3 september 2007 21:01 schreef Chandler het volgende:

[..]

80cm lang en 30cm diep en 40 cm hoog en ik koop idd wel een beetje inteelt maar toch zou het moeten blijven leven... en niet allemaal binnen enkele weken verdwijnen
[..]

Beiden volgens de 'test' flacon en fosfaat? hoe en waar kan ik die laten testen? bij iedere zaak waar ze gespecialiseerd zijn in aquariums?
Als al je vissen dood zijn / of je hebt een vervangend aquarium zou ik em is helemaal leeghalen , alles goed wassen / omspoelen en weer 3 weken laten rijpen met nieuw water.

Of een esha2000 / exit kuur , die wel veel parasieten en wormen dood. Je hebt namelijk kans dat er een ziekte in je bak zit.
pi_52931122
Alleen guppen overleven het niet mijn plecto's, garnalen, tetra's, coelies en roodkopzalmpjes doen het heel erg goed anders
Like trump...
pi_52936746
jagen die roodkopzalmpjes misschien op je guppen? zoals staarten happen en zo?
pi_52937126
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 07:29 schreef Chandler het volgende:
Alleen guppen overleven het niet mijn plecto's, garnalen, tetra's, coelies en roodkopzalmpjes doen het heel erg goed anders
oh ik had opgemaakt dat niks het overleefde sorry
pi_53007786
heeft er iemand ervaring met een rode krab?
heb me laten vertellen dat ik genoeg schuilplekjes moet hebben en dat hij apart voer moet krijgen omdat hij anders wel eens een klein visje kan pakken.maar dat het best samen gaat.
iemand ervaring mee?
vind hem namelijk wel stoer in mijn bakkie.
pi_53007884
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 15:49 schreef E-Z-R-A het volgende:
heeft er iemand ervaring met een rode krab?
heb me laten vertellen dat ik genoeg schuilplekjes moet hebben en dat hij apart voer moet krijgen omdat hij anders wel eens een klein visje kan pakken.maar dat het best samen gaat.
iemand ervaring mee?
vind hem namelijk wel stoer in mijn bakkie.
je bak moet ook goed dicht zijn, anders kruipen ze eruit. en ik dacht dat ze ook een rustplek boven water nodig hebben, maar dat weet ik niet zeker.
pi_53050145
quote:
Op maandag 3 september 2007 20:06 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

je hoeft denk ik ook niet helemaal op nieuw te beginnen. stel het je zo voor:

vissen eruit, in een emmer, cementkuip of iets dergelijks. planten er ook uit. nieuw aquarium zand/grind was je vantevoren. het gewassen zand doe je in de bak, gewoon waar je water voor nog in zit. die boel laat je even bezinken, en daarna zet je de planten weer terug. water aanvullen, even op temperatuur laten komen en daarna even watertesten. wanneer alles goed is kunnen je vissen zo weer in de nieuwe bak, die toch nog grotendeels vol 'oud' water zit.

lijkt mij de simpelste oplossing. wanneer iemand t anders ziet moet ie t maar even zeggen
Aankomende dinsdag krijg ik een bak waar ik 100 van mijn 180- liter water + vissen in kan doen om vervolgens het aqaurium te voorzien van extra plantengrond.

Als ik het dus goed begrijp moet ik de volgende stappen nemen;'

1- alle vissen eruit
1a- Alle planten er voorzichtig uit halen
2- dan het water zoveel mogelijk eruit om vervolgens het grind en zand uit de bak te halen
3- dan blijft er nog een laagje zand over waardoor het water vertroebeld.
4- dan nieuw zand en nieuw grind in de bak
5- planten weer in de bak en 1 a 2 dagen laten bezinken en testen of het water goed is.
6- bij goede waardes de vissen weer terug erin

Nou rijst mij toch een aantal vragen:

1- Hoe hou ik mijn vissen 1 a 2 dagen levend in een cementkuip van 100 liter?? DE vorige keer dat ik dit probeerde waren al mijn vissen binnen 1 dag dood

2- als ik water in het aquarium laat zitten en vervolgens plantenzand in de bak gooi dan krijg ik toch een enorme slechte waarde van het water door de vertroebeling?

3- als ik het water laat bezinken dan hou ik nog steeds plantenzand op mijn grind over waardoor de waterwaarde slecht is.
You'll never walk alone.
pi_53051546
M'n aqua ingericht

pi_53065878
Wat heb je op de bodem liggen?
You'll never walk alone.
  Moderator maandag 10 september 2007 @ 08:02:28 #96
155227 crew  Guppy
dus
pi_53065986
als ik me niet vergis, zwart fijn grint. heb ik ook
pi_53066085
kan je dat gewoon bij de intratuin kopen en houd dat de plantengrond goed onderzich? Ook tijdens het afhevelen van de grond tijdens water verversen?
You'll never walk alone.
  Moderator maandag 10 september 2007 @ 08:32:12 #98
155227 crew  Guppy
dus
pi_53066251
ik heb alleen dat grint, gekocht bij de aquarium-speciaalzaak/betere dierenwinkel. verder heb ik er geen plantengrond onder.
pi_53067077
quote:
Op zondag 9 september 2007 15:17 schreef stevengerrard het volgende:
Aankomende dinsdag krijg ik een bak waar ik 100 van mijn 180- liter water + vissen in kan doen om vervolgens het aqaurium te voorzien van extra plantengrond.
gefeli
quote:
Als ik het dus goed begrijp moet ik de volgende stappen nemen;'

1- alle vissen eruit
1a- Alle planten er voorzichtig uit halen
2- dan het water zoveel mogelijk eruit om vervolgens het grind en zand uit de bak te halen
3- dan blijft er nog een laagje zand over waardoor het water vertroebeld.
4- dan nieuw zand en nieuw grind in de bak
5- planten weer in de bak en 1 a 2 dagen laten bezinken en testen of het water goed is.
6- bij goede waardes de vissen weer terug erin
Je zit fout, want door eerst de vissen er uit te halen en daarna de planten wordt het water troebel. De stappen die imho het beste zijn als volgt.

1. Nieuwe bak goed schoonmaken met heet water, geen wasmiddelen oid. + bevestigen pomp en warmte element(en)
2. Slang in ene bak naar de andere en zuigen maar... water stroomt vanzelf van de ene naar de andere bak en als er af en toe een klein visje meegezogen wordt maakt niet uit. Zorg dat je 3/5 in de oude bak aan water houdt!
3. Zet wat 'nieuwe' zuurstof planten in het water en zorg dat de vissen zich kunnen verstoppen (of veel planten of gewoon hout/steen er bij in)
4. Gooi wat Tetra (ben even produkt naam kwijt, maar is tegen stressss) in de nieuwe bak.
5. Doe een luchtpompje in je bak voor lucht door je bak heen en laat deze een uurtje staan.
6. Daarna ga je beginnen met het overzetten van je vissen (rustig aan, jaag ze niet te veel op)
7. Na het vangen van al je vissen kun je nog wat water overzetten (zorg wel voor een goede filter op je slang, je hoeft namelijk niet al het zooi in je tijdelijke water).
8. De rest lijkt me duidelijk.
quote:
Nou rijst mij toch een aantal vragen:

1- Hoe hou ik mijn vissen 1 a 2 dagen levend in een cementkuip van 100 liter?? DE vorige keer dat ik dit probeerde waren al mijn vissen binnen 1 dag dood
Zie hierboven
quote:
2- als ik water in het aquarium laat zitten en vervolgens plantenzand in de bak gooi dan krijg ik toch een enorme slechte waarde van het water door de vertroebeling?
Klopt, Men raad aan om een nieuw aquarium een weekje of 2-3 laten staan voordat je er vis in gooit!
quote:
3- als ik het water laat bezinken dan hou ik nog steeds plantenzand op mijn grind over waardoor de waterwaarde slecht is.
Waterwaardes zijn belangrijk maar niet zo belangrijk hoor, je kunt wel aan je vissen zien of het goed met ze gaan, maar je water moet eerst wennen aan zijn omgeving

Vragen?

[/quote]
Like trump...
pi_53068638
quote:
Op maandag 10 september 2007 09:28 schreef Chandler het volgende:

[..]

Vragen?
[/quote]

Kan je niet ff helpen
You'll never walk alone.
pi_53142910
quote:
Op maandag 10 september 2007 07:38 schreef stevengerrard het volgende:
Wat heb je op de bodem liggen?
Zwart grind 1-3 mm (van aquatotaal) met daaronder voedingsbodem en die blijft prima op zijn plek
  dinsdag 18 september 2007 @ 12:57:53 #102
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_53268319
ik ben ook weer begonnen
heb sinds 2 weken weer een bak staan [60x30x30], nu net vanochtend de eerste visjes [4 sumatraantjes] erin, ben heel benieuwd
zal snel eens fototjes posten
an urge to help mankind overcomes me
  woensdag 19 september 2007 @ 18:04:21 #103
8081 Gianthuust
Neque temptanda
pi_53305944
Ik wil een nieuwe bak beginnen. Die ga ik zelf maken (krijg hulp van een vriend die zelf een oude tv tot aquarium heeft omgebouwd), maar ik zit dus te denken over de omvang. Hij komt dan in de woonkamer te staan halverwege de muur in een soort hoek. Duidelijk niet? Het is iig een lege donkere hoek van 1,5 bij 1,5 meter. In tegenstelling tot andere aquaria krijg ik dus 2 achterkanten en twee kijkkanten. Ik zit te denken aan een bak van 100 x 100 x 80 met 10 cm daarvan bodem. Nou heb ik even wat voor en nadelen zitten bedenken (en na een hoop leeswerk) en wat vraagjes ook. Hier komen ze dus.

Voordelen: Ruim de hoek opvullend een te klein aquarium zou helemaal wegvallen terwijl het juist een beeldvanger moet zijn, ruime bak (vind schooltjes veel leuker dan bv. paartjes dus dat kan ruim), vanwege diepte, veel ruimte voor opbouw van planten etc. (dus gedeelte zand, gedeelte hout en gedeelte planten.

Nadelen (en meteen ook wat vragen)
Grootste probleem is natuurlijk de zichtbaarheid van de vissen. De verste hoek is 1 tot 1,5 meter van het glas verwijderd. Ik en mijn vriendin zijn allebei biologen (bijna afgestudeerd dan) en zijn vooral geinteresseerd in het creeeren van een biotoopje ipv veel zichtbare vissen. Ik wil dus bv een zichtbare school en een aantal andere vissen die je maar af en toe ziet (bv. twee keer per week). Mocht het echt te diep zijn, dan kan ik er natuurlijk altijd een plaat schuin inzetten. (heb ik ook meteen een bak voor jonkies etc.) das een kwesite van niet met te veel vissen beginnen.

De circulatie van het water schijnt ook en probleem te zijn. Kan ik hiervoor dan het beste twee pompen nemen? Of gaat dat wel goed?

Betekent zo'n ruime bak ook meteen dat de vissen niet meer klein geworden houden door de bak? Of kan je dit oplossen door genoeg vissen te nemen?

Nou zijn er vast nog wel andere problemen die ik gemist heb. Kunnen jullie mij pls daarop wijzen.

ps. welke soorten etc. ik wil nemen ben ik nog meer bezig, maar moet tuurlijk eerst weten wat voor bak er komt. Heb zoiezo daar nog een maandje voor, als de bak er eenmaal staat.
Als vrouw moet je niet liften en lachen tegelijk als je niet alle tanden in je mond hebt.
  woensdag 19 september 2007 @ 18:57:58 #104
17698 nappel
raar menneke..
pi_53307391
Voor de watercirculatie kun je ook stromingspompen gebruiken.
Vissen worden nooit klein gehouden door een kleine bak.

Ik zou me toch wel even afvragen of je wel onderhoud kunt plegen in die hoek die 1,5 m. van de glasplaat is..
En ík zou gaan voor een bioloogfilter onder het aquarium, kan je adviseren hierover in te lezen.
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
pi_53312042
is 80 cm de hoogte van je bak??

Voor een goede groei van je planten kun ej beter een bak nemen met een waterhoogte van 40-50 cm.

Hoe hoger de bak des te minder licht komt er in het aquarium..
Vooral met TL-licht is het lichtverlies bij een diepte van meer dan 50 cm erg groot!!
Internetverslaafd??? Nee hoor 't is gewoon een lifestyle
pi_53438612
Beste medefokkers,

Ik heb een vraagje, het lijkt me leuk om eens te beginnen met een klein aquariumpje (60*30*30?) met wat kleine visjes erin, schooltjes en misschien wat ander spul. Wanneer heb je nou een pomp nodig en hoeveel kost het ongeveer om vanaf scratch een kleinschalig aquariumpje te beginnen?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  Moderator maandag 24 september 2007 @ 18:49:23 #107
155227 crew  Guppy
dus
pi_53438893
quote:
Op maandag 24 september 2007 18:40 schreef rene90 het volgende:
Beste medefokkers,

Ik heb een vraagje, het lijkt me leuk om eens te beginnen met een klein aquariumpje (60*30*30?) met wat kleine visjes erin, schooltjes en misschien wat ander spul. Wanneer heb je nou een pomp nodig en hoeveel kost het ongeveer om vanaf scratch een kleinschalig aquariumpje te beginnen?
een aquarium van 60*30*30 heb je al voor ¤ 55,-. dan heb ik het wel over een bak compleet met filterhuis, pomp, verwarming en verlichting. (juwel rekord 60 bijvoorbeeld).
verder heb je nog grind/zand nodig (9 liter voor ¤ 4,50)
en plantjes (verschillende prijzen natuurlijk, reken ¤ 3 voor een bos zuurstofplanten)
filterwatjes heb je nodig (grof, fijn en witte watjes). die grove en fijne koop je 1 keer, en die witte vervang je elke week. ¤ 2,50 voor een pakje witte watjes waar je een maand mee doet.

dat was het wel zo'n beetje... bedenk wel dat 54 liter (de inhoud van je bak) beperkt is, en dat niet alle vissen daarin kunnen. zoek dit van te voren goed uit, en laat je niet wijsmaken dat vissen klein blijven in een kleine bak.

leuke visjes zijn bijvoorbeeld guppies, platys, mollies en corydoras.

als je je aquarium hebt ingericht moet je het nog 2 weken zonder vissen laten staan (wel pomp en verwarming aan). je aquarium is dan aan het 'rijpen', dat wil zeggen dat je bacterij cultuur zich in je filter opbouwd. daarna kunnen de vissen erin. doe je dit te vroeg, dan kan er, door een slecht werkend filter, giftig water ontstaan. dat resulteert natuurlijk in dode vissen!

hoop dat je er iets aan hebt!

alle prijzen zijn natuurlijk een schatting, maar dat snap je wel!
  maandag 24 september 2007 @ 18:53:57 #108
74276 saaw
pi_53439040
ik heb ondertussen 4 sumatraantjes, 5 neon tetra's en 2 corydoortjes
van de week weer wat nieuwe visjes erbij

ik vind het zo leuk
  Moderator maandag 24 september 2007 @ 18:55:57 #109
155227 crew  Guppy
dus
pi_53439094
@saaw, een tip van mij, haal dan cory's erbij, want dat is een scholenvisje. (de neons en sumatraantjes eigenlijk ook...)
pi_53439277
Top bedankt voor de info guppy,

Nog een aantal vraagjes:
-zijn er ook bepaalde vissoorten die elkaar afmatten, en je dus zeker niet bij elkaar moet zetten?
-Ik heb hier in me stadje een faunaland, staat die een beetje goed bekent? of heb je een ander alternatief in amsterdam?
-Hoe zorg je dat de temperatuur op peil blijft? ik hoor dat je moet zorgen dat het tussen de 23-25 graden blijft?
-Ik had ook ergens allemaal van die spulletjes gezien die je in je water kan mikken, is dit ook echt nodig?
-Nog andere tips? een algenmagneet had me broer altijd weet ik nog, enne hoe verschoon je zo'n aquarium of of dat niet snel nodig als je vaak met dat magneetje heen en weer gaat? Kan je eigenlijk een algeneter erin zetten, me broer had er altijd 1 dacht ik maar die had wel een wat groter aquarium.

Bedankt:)
Top 5 China producten
  maandag 24 september 2007 @ 19:04:50 #111
74276 saaw
pi_53439345
quote:
Op maandag 24 september 2007 18:55 schreef Guppyfriend het volgende:
@saaw, een tip van mij, haal dan cory's erbij, want dat is een scholenvisje. (de neons en sumatraantjes eigenlijk ook...)
weet ik maar ik heb net een maand aan slechte ervaring met 3 keer nieuwe visjes die meteen weer doodgingen.
meer visjes zijn onderweg!
pi_53439514
wow mooie foto in de OP !

heb zelf geen aquarium (geen plaats voor)
Werewolf
  Moderator maandag 24 september 2007 @ 19:14:42 #113
155227 crew  Guppy
dus
pi_53439692
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:02 schreef rene90 het volgende:
Top bedankt voor de info guppy,

Nog een aantal vraagjes:
-zijn er ook bepaalde vissoorten die elkaar afmatten, en je dus zeker niet bij elkaar moet zetten?
-Ik heb hier in me stadje een faunaland, staat die een beetje goed bekent? of heb je een ander alternatief in amsterdam?
-Hoe zorg je dat de temperatuur op peil blijft? ik hoor dat je moet zorgen dat het tussen de 23-25 graden blijft?
-Ik had ook ergens allemaal van die spulletjes gezien die je in je water kan mikken, is dit ook echt nodig?
-Nog andere tips? een algenmagneet had me broer altijd weet ik nog, enne hoe verschoon je zo'n aquarium of of dat niet snel nodig als je vaak met dat magneetje heen en weer gaat? Kan je eigenlijk een algeneter erin zetten, me broer had er altijd 1 dacht ik maar die had wel een wat groter aquarium.

Bedankt:)
- er zijn zeker bepaalde vissoorten die je niet bij elkaar moet houden. er zijn ook bepaalde vissoorten die elkaar onderling (dus van dezelfde soort) afmaken als je die bij elkaar houd. er zijn veel soorten die dat doen, teveel om nu op te noemen eigenlijk. een voorbeeld is in ieder geval het betta splendens mannetje, ook wel bekend als de kempvis.
- faunaland is aardig, maar in een stad als amsterdam, waar ik zelf niet bekend ben op dierenwinkel gebied, heb je vast ook wel aquarium speciaalzaken. dat is uiteraard beter. google/goudengids.nl bieden misschien uitkomst?
- de verwarming in een aquarium is een termonstaat. je stelt het verwarmingselement in op een bepaalde temperatuur, en het wordt dan ook zo gehouden. easy as that. overigens verschilt de temperatuur per vissoort, dus pas je verschillende soorten daar ook op aan. niet dat de ene soort graag in water van 19 graden zit, en de ander liever op 26 graden.
- die spulletjes (preparaten) heb je echt niet nodig, kraanwater in NL is dermate goed, dat je je vissen er gewoon in kan houden (mits je je bak goed laat rijpen). wanneer je het wel nodig hebt, is wanneer je vissen houd die bepaalde eisen stellen, of wanneer je bijvoorbeeld zout water vissen houd. in beide gevallen erg gespecialiseerd werk.
- je aquarium wordt schoongehouden door je filter. daarvan vervang je elke week het filterwatje. verder ververs je regelmatig een deel van je water. ik doe in mijn bakje (zelfde als jij op het oog hebt) elke week 10 liter. als je aquarium niet in contact komt met rechtstreeks zonlicht hoef je in principe van algen niet veel last te hebben. een algenmagneetje kan, is niks mis mee. gebruik ik ook. verder haal ik soms wat algen van de ramen met een pasje, dat krast niet zo snel. maar dat is bijna nooit. je kan een algeneter nemen, maar let dan erg goed op wat je neemt. ancistrus kan, maar dan moet je wel kienhoud in je aquarium hebben. de vis heeft dat nodig voor zijn spijsvertering. andere algeneters worden vaak erg groot en zijn dus niet geschikt voor een kleine bak. siamese algeneters zijn over het algemeen niet vriendelijk naar andere vissen wanneer ze in een te kleine leefomgeving gehouden worden. dat risico dus liever niet nemen.

ik moet nu gaan werken, maar als je nog meer vragen hebt, lees ik t wel
  Moderator maandag 24 september 2007 @ 19:15:33 #114
155227 crew  Guppy
dus
pi_53439727
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:04 schreef saaw het volgende:

[..]

weet ik maar ik heb net een maand aan slechte ervaring met 3 keer nieuwe visjes die meteen weer doodgingen.
meer visjes zijn onderweg!
goed zo dan is het ook slim om even te wachten! goed dat je t weet in ieder geval
pi_53440983
Ik ga morgen eens kijken in de faunaland, wel zo makkelijk is hier vlakbij vandaar, 5 min met de fiets. Als daar een mooi bakje staat met die afmetingen zal ik deze kopen en dan de nodige plantjes en dergelijke, visnetje al die zooi. en dan de visjes er maar eens in,

wat ik in plaats van die algeneters zag waren deze garnaaltjes:
caridina japonica

Wat zou je adviseren voor een 54 liter aquariumpje voor de hoeveelheid visjes of iets in die richting? en goudvissen kunnen die gewoon tussen alle andere zwemmen (dan komen er een stuk of 3/4? goudvissen in namelijk, aangezien me pa op ze werk vissen overheeft.

En ik wil het simpel houden hoor, gewoont er afleiding en een leuke bezigheid, misschien als ik het echt leuk vind ga ik het nog uitbreiden. En nog een laatste vraagje, maanvissen vind ik erg mooi, zijn deze ook toe te voegen aan zo'n 54 liter aquarium? en heb je niet leuke lichtgevende visjes?

Bedankt voor al je informatie stel ik erg op prijs:D
Top 5 China producten
pi_53446622
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 17:56 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Ik vroeg me af of en hoeveel Barbus tetrazona ("Sumatranen") ik zou kunnen houden in een Aqua 40 bakje? ( 33 x 30 x 37cm)
Ik heb in een dergelijk bakje 6 sumatraantjes gehad. Dat was een drama. Ze jaagden elkaar op en vraten elkaar op. Uiteindelijk bleef er een grote over (hij had de rest opgevroten) die teruggegaan is naar de winkel. Ik neem nooit meer sumatranen. Wat een krengen zijn dat.
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 07:43:14 #117
155227 crew  Guppy
dus
pi_53451422
quote:
Op maandag 24 september 2007 22:48 schreef Mirre het volgende:

[..]

Ik heb in een dergelijk bakje 6 sumatraantjes gehad. Dat was een drama. Ze jaagden elkaar op en vraten elkaar op. Uiteindelijk bleef er een grote over (hij had de rest opgevroten) die teruggegaan is naar de winkel. Ik neem nooit meer sumatranen. Wat een krengen zijn dat.
even wat meer info over Sumatranen:
quote:
Het is een levendige vreedzame scholenvis die veel vrije zwemruimte nodig heeft in een aquarium van minimaal 80 centimeter dat aan de randen en achtergrond dicht beplant is. Hij moet met minimaal 8 - 10 exemplaren worden gehouden. Hij is af en toe een beetje bijterig ten opzichte van vissen met lange vinnen (bv Maanvissen). In de school heerst een bepaalde rangorde. Hij kan dus niet direct met alle vissen samen gehouden worden. De planten moeten enigszins hard zijn, daar de dieren aan zachte planten vreten.
ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat je echt onderzoek moet doen naar wat de vis nodig heeft. een Aqua 40 (33 x 30 x 37cm) is echt heel klein en maar voor heel weinig vissen geschikt.
het ligt dus niet aan de Sumatranen, dat zijn geen krengen.
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 08:02:49 #118
155227 crew  Guppy
dus
pi_53451570
quote:
Op maandag 24 september 2007 19:53 schreef rene90 het volgende:
Ik ga morgen eens kijken in de faunaland, wel zo makkelijk is hier vlakbij vandaar, 5 min met de fiets. Als daar een mooi bakje staat met die afmetingen zal ik deze kopen en dan de nodige plantjes en dergelijke, visnetje al die zooi. en dan de visjes er maar eens in,

wat ik in plaats van die algeneters zag waren deze garnaaltjes:
caridina japonica

Wat zou je adviseren voor een 54 liter aquariumpje voor de hoeveelheid visjes of iets in die richting? en goudvissen kunnen die gewoon tussen alle andere zwemmen (dan komen er een stuk of 3/4? goudvissen in namelijk, aangezien me pa op ze werk vissen overheeft.

En ik wil het simpel houden hoor, gewoont er afleiding en een leuke bezigheid, misschien als ik het echt leuk vind ga ik het nog uitbreiden. En nog een laatste vraagje, maanvissen vind ik erg mooi, zijn deze ook toe te voegen aan zo'n 54 liter aquarium? en heb je niet leuke lichtgevende visjes?

Bedankt voor al je informatie stel ik erg op prijs:D
over garnaaltjes weet ik eerlijk gezegd niet veel, maar ik weet zeker dat er meer mensen zijn die daar iets over kunnen zeggen.

in een aquarium geldt eigenlijk altijd dat je beter iets minder vissen kan houden dan te veel. je moet erop letten dat je bijvoorbeeld niet twee soorten scholenvissen gaat houden, want dat is gewoon te veel.
goudvissen zijn koudwater vissen. in principe heb je voor hen geen verwarming nodig. dat betekent dus wel dat je geen warmwater vissen kan gaan houden. ook moet je in gedachte houden dat goudvissen drukke zwemmers zijn, die veel ruimte voor zichzelf opeisen. je beperkt je keuze er dus wel mee.
dat je het simpel wilt houden is alleen maar goed. des te meer plezier zal je ervan hebben!
maanvissen zijn inderdaad echt mooi om te zien. je kan ze echter niet houden in een aquarium lager dan 50 cm. dit is omdat de vissen erg lange vissen krijgen, vooral de vinnen naar onder toe. wanneer ze in een te laag aquarium zitten kunnen ze dan alleen maar op en neem zwemmen, en niet ook naar beneden toe. ook maanvissen hebben veel ruimte nodig, en worden net als Sumatranen, agressief naar elkaar en anderen toe, wanneer ze teveel ruimte hebben.

met de lichtgevende visjes bedoel je denk ik de neon tetra. echte lichtgevende vissen zijn namelijk verboden in NL maar neon tetra's reflecteren het licht, en dat is ook leuk natuurlijk. het is een vriendelijke scholenvis die goed tot zijn recht komt in het aquarium. een schooltje van minimaal 6 dieren is al goed te doen.

andere visjes waar je eens naar kan kijken zijn de guppy, de platy, de black molly, de bijlzalm, de vuurneon, corydoras soorten.

eerlijk is eerlijk, een 60*30*30 is gewoon nog best klein, dus veel vissen zullen niet passen. maar als je kijkt naar wat je hebt, kan je toch vaak iets heel leuks maken!
pi_53451664
Oke guppy dankjewel,

Ik zal het nog wel laten horen vanmiddag of ik een aquarium heb gekocht. Het worden dus kleine visjes en dan laat ik de goudvissen eruit. Nog een advies qua plantjes? plantjes die je echt moet hebben of iets? Of die noodzakkelijk zijn? En qua bodem heb ik gelezen dat het een goede voedingsbodem moet zijn, is dat ook van toepassing op deze kleine visjes?

Wil je eens een foto van jou aquarium posten:D
Top 5 China producten
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 08:29:34 #120
155227 crew  Guppy
dus
pi_53451841
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 08:12 schreef rene90 het volgende:
Oke guppy dankjewel,

Ik zal het nog wel laten horen vanmiddag of ik een aquarium heb gekocht. Het worden dus kleine visjes en dan laat ik de goudvissen eruit. Nog een advies qua plantjes? plantjes die je echt moet hebben of iets? Of die noodzakkelijk zijn? En qua bodem heb ik gelezen dat het een goede voedingsbodem moet zijn, is dat ook van toepassing op deze kleine visjes?

Wil je eens een foto van jou aquarium posten:D
een voedingsbodem heb ik zelf niet... nooit gehad ook. mijn plantjes groeien prima ook. mijn ervaring is dat alles valt of staat met het rijpen van je aquarium. in die tijd krijgen de planten de tijd om zich te aarden en stevig te wortelen.
een ideale plant voor een klein aquarium vind ik de Anubias Ana. bijna elke dierenwinkel heeft ie. het is een klein plantje, met stevige bladeren en wortels, die niet zo snel groeit en ook niet te groot wordt. je hoeft m dus niet steeds te korten en bij te houden.
ook de Lobelia cardinalis is een leuk plantje. die heeft iets kleinere blaadjes en wordt ook niet te groot. de blaadjes zijn groen aan de bovenkant en rood aan de onderkant.
er zijn overigens zijn geen planten met een nederlandse naam. soms is dat lastig, maar ook de medewerker in de winkel kan je een advies geven als je een beetje omschrijft wat je wilt. bedenk echter wel dat een medewerker ook niet altijd gespecialiseerd is. zelf research doen kan dus geen kwaad!

anubias ana en lobelia cardinalis

verder heb je ook de standaard zuurstofplanten.die kan je ook in de aquarium zetten, maar die worden erg snel een soort oerwoud, dat spul groeit ontzettend hard!

ik zal eens foto's maken van mijn aqua, vanmiddag
pi_53451862
Oke top dankjewel:) nu heb ik wel genoeg informatie denk ik zo een beetje, ik zal eens kijken misschien dat ik wel met een 70x30x50 bak terugkom, maar wie weet, nog een allerlaatste vraag, is het nodig om zo nu en dan je pH te meten? en wat is de ideale pH?
Top 5 China producten
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 09:13:13 #122
155227 crew  Guppy
dus
pi_53452424
je kan je pH meten, soms kan het helpen met uitvinden waarom je vissen het niet goed doen. een ideale pH waarde is voor de meeste vissen tussen de 6,0 a 8,0. dit zal ongeveer gelijk liggen met het water uit je kraan.

iets handigs wat ik nog wel eens gebruik, als algemene checkup is dit:

dat zijn 20 teststrookjes die je in je water dompelt en daarna naast een kleurenschaal houdt. zo kan je zien wat je waarden ongeveer zijn. het is niet 100% nauwkeurig natuurlijk, maar het geeft wel een goede richtlijn. je test er de 5 belangrijkste waterwaarden mee, namelijk pH, GH, KH, nitriet en nitraatwaarden. voor je de vissen gaat kopen, kan je bijvoorbeeld dan even je water testen om te kijken of het allemaal goed is. vaak kunnen dierenspeciaalzaken dit ook voor je doen, vraag er eens naar. aquariumspeciaalzaken kunnen het zeker. bij die zaken heb je wel een nauwkeurige meting, maar dit is lang niet altijd nodig.

succes!
  dinsdag 25 september 2007 @ 12:04:32 #123
74276 saaw
pi_53456049
een vraagje over black molly's trouwens
mijn ervaring is dat die mij bij altijd supersnel stip krijgen [sneller dan andere visjes]
is dit te verklaren of ben ik gewoon onvoorzichtig geweest?
want ik vind ze eigenlijk zo leuk

ga zo nieuwe visjes halen

h nog een vraagje trouwens
van die clownfish [nja geen echte, maar zwart oranje, iets met clown ... ] verkopen ze bij mijn aquariumzaak alleen per 4. maar ze worden best groot. kunnen ze echt niet met minder dan dat? 2 bijvoorbeeld?
anders zit meteen mn hele aquarium vol
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 12:28:01 #124
155227 crew  Guppy
dus
pi_53456692
Black Molly's zijn erg gevoelig voor stip. vaak wordt witte stip in verband gebracht met stress en te koud water.

een interessant stukje over de behandeling van stip:
quote:
Witte stip
Hoewel witte stip één van de meest voorkomende ziektes in het aquarium is, heeft het bij mij toch meer dan drie jaar geduurd voordat deze ziekte zich bij mijn vissen uitte (bij enkele kardinaaltetra's). Toch heb ik van het begin af aan medicijnen voor deze ziekte gehad, om bij een eventueel voorkomen van deze ziekte toe te kunnen passen. Ondanks deze medicijnen heb ik in eerste instantie getracht deze ziekte te bestrijden door middel van een temperatuursverhoging van het water tot zo'n 30 ā 31 graden Celsius. Deze temperatuur zou voor de witte stip dodelijk moeten zijn, terwijl het biologisch evenwicht juist nauwelijks te leiden heeft onder deze methode. De hoge temperatuur heb ik gedurende een week vol gehouden, waarna ik de verwarming weer terug heb gezet naar zijn normale stand. Hoewel de stip wel iets verminderd was kon ik nog wel kleine puntjes zien op de vis, die langzaam weg leken te trekken. Wanneer men het aquarium tijdens een warmtebehandeling geheel blindeert blijkt het zelfs dat de stip al na een dag verdwenen moet zijn. Toen ik zelf stip in mijn aquarium had was dit laatste mij nog niet bekend, zodat ik hier zelf geen ervaringen mee heb. Het voordeel van dit blinderen is dat de stip veel sneller dood zal zijn, waaroor een lange temperatuursverhoging van enkele dagen niet nodig is. Wel moet men in het geval van een dicht beplant aquarium het aquarium zeker niet langer dan een dag blinderen, aangezien de planten voor hun bestaan licht nodig hebben en dan ook niet te lang zonder licht mogen zitten.

Toch kwam de stip na zo'n kleine maand weer terug, waarna ik besloot om toch maar een medicijn te gebruiken. Aangezien ik in mijn aquarium vissen van het soort Microgeophagus ramirezi (Antennebaars) heb, die vaak erg gevoelig zijn voor vreemde stoffen zoals medicijnen, had ik gekozen voor het medicijn Exit van het merk eSHa. Van dit medicijn wist ik dat het bij mijn zus geen negatieve invloed had gehad toen zij het toepaste bij een aantal jonge goudvissen van enkele weken oud. Ook zou dit medicijn volgens de bijsluiter zelfs op zeer gevoelige vissen geen negatieve invloed hebben. Gezien deze feiten durfde ik het wel aan dit medicijn in mijn aquarium te gebruiken zonder quarantaine bakken in te richten voor de Antennebaarsjes. Na een kuur van drie dagen was de stip op de vissen verdwenen en bleken ook de Antennebaarsjes geen hinder gehad te hebben van dit medicijn. Sindsdien is de stip ook niet meer teruggekomen bij mijn vissen.

Een ander medicijn dat ik voor het bestrijden van witte stip achter de hand heb, is het medicijn Femse van de firma Colombo. Voordat ik kennis maakte met het medicijn Exit wat hier boven beschreven is, was dit mijn eerste keus voor het geval er stip op zou treden in het aquarium. Zelf heb ik dit medicijn nooit gebruikt, maar mijn zus heeft het in het verleden wel met succes gebruikt bij Platy's met stip. Toch heb ik persoonlijk het idee dat dit medicijn minder "mild" is voor de vissen in het aquarium dan het middel Exit. Dit medicijn is volgens de bijsluiter ook te gebruiken in geval van schimmelinfecties, maar mijn waarnemingen hiermee zijn over het algemeen minder positief. In het geval van schimmelinfecties is het eerder beschreven medicijn Unicell naar mijn idee beter geschikt.
Bron

de clownsvis die jij bedoelt is de Clownsbotia dit is een scholenvis die slakken en ander dierlijk voedsel eet. ze hebben veel ruimte nodig en bovendien worden ze met gemak 40cm lang. ik vind het dus wel goed dat de winkel dat probeert aan te houden.

de clownsbotia

een andere botiasoort is botia lohachata. die blijft kleiner, ongeveer 10 cm, maar vereist toch nog een aquarium van min. 100cm lang. ook is het een ietswat schuwe scholenvis, dus schuilplaatsen zijn gewenst.
misschien is die meer geschikt?

botia lohachata
  dinsdag 25 september 2007 @ 12:53:56 #125
74276 saaw
pi_53457333
mijn vader had zo een cownsbotia en die was heel zielig in zn eentje maar werd ook flink groot [geen 40 cm hoor, maar toch zeker 10]
maar ik vind hem zo leuk

nja ik ga zo maar eens langs de winkel en kijken wat ze allemaal hebben

mijn bak is trouwens 60x35x30 en 26 graden
pi_53458705
ik heb 2 clownbotia's en 1 ervan gaat altijd op zn rug tegen het glas aan liggen, net doen alsof hij dood is om vervolgens weg te zwemmen als je dichtbij komt. Hij zegt nog net niet: hahaha had je beet sukkel!
You'll never walk alone.
pi_53458801
Ik had van de week 6 otocinclussen gekocht voor in m'n aqua40. Nu is de helft al dood aan 1 of andere schimmelziekte (zo'n hele grote witte plek verschijnt er , dag erna vissie dood), gelukkig de andere helft kunnen redden met een esha 2000 / exit kuur. Nu hopen dat de andere helft blijft leven en dan op termijn weer 3 erbij doen
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 13:54:06 #128
155227 crew  Guppy
dus
pi_53459006
voor otocinclussen is het minimale aantal 5 exemplaren. als ik jou was zou ik er dus 2 bij kopen, aangezien je ook niet een al te grote bak hebt. en het dan even aankijken. echter niet nu meteen, maar over een paar weken pas, maar dat was je denk ik al van plan
pi_53459171
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 13:54 schreef Guppyfriend het volgende:
voor otocinclussen is het minimale aantal 5 exemplaren. als ik jou was zou ik er dus 2 bij kopen, aangezien je ook niet een al te grote bak hebt. en het dan even aankijken. echter niet nu meteen, maar over een paar weken pas, maar dat was je denk ik al van plan
nah in mijn 60cm bak zit er maar 1 , en die heeft het prima naar z'n zin. Lekker actief enz. De reden dat ik hem niet in die 40cm bak doe is omdat ik eerst een kweekpoging wil ga wagen met 6 oto's in de 40cm bak, en in de 60cm bak een ziekte zit die ik er niet uit krijg , zou wel stom zijn om die ook over te brengen naar die 40cm bak. Die 6 oto's gaan na een jaar naar de 60cm bak.

Kweken weet ik nog niet precies hoe ik dat ga aanpakken , het is ook heel lastig met oto's maar het moet wel lukken als ik die kweekreports zo lees. Eerst maar zorgen dat ik 6 sterke oto's overhoud.
pi_53460565
Net nieuwe vissen in me bak gedaan, maar alle guppies blijven aan de oppervlakte zwemmen. Zo zie ik ze amper, en dat is jammer natuurlijk... Iemand enig idee?
Weer is wat anders...
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 15:07:05 #131
155227 crew  Guppy
dus
pi_53460839
eerst even aankijken, misschien is het nieuwigheid.
het zou natuurlijk ook kunnen dat je water niet zuurstofrijk genoeg is. dan blijven de vissen aan de oppervlakte, want daar is meer zuurstof.
je kan dit oplossen door plantjes in je aquarium te zetten (ik weet niet of je dat hebt?), of door een zuurstofpompje aan te sluiten (bubbels!)

maar voor je dat doet, eerst even aankijken. misschien zijn ze gewoon nog een beetje aan het wennen aan de nieuwe omgeving.
pi_53460965
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:07 schreef Guppyfriend het volgende:
eerst even aankijken, misschien is het nieuwigheid.
het zou natuurlijk ook kunnen dat je water niet zuurstofrijk genoeg is. dan blijven de vissen aan de oppervlakte, want daar is meer zuurstof.
je kan dit oplossen door plantjes in je aquarium te zetten (ik weet niet of je dat hebt?), of door een zuurstofpompje aan te sluiten (bubbels!)

maar voor je dat doet, eerst even aankijken. misschien zijn ze gewoon nog een beetje aan het wennen aan de nieuwe omgeving.
Planten staan er zat in, en via mijn filter wordt ook lucht (bubbels) toegevoegd.. alle andere vissen blijven vrolijk zwemmen
Op mijn garnaaltjes na, die vind ik zo snel niet weer...
Weer is wat anders...
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:17:43 #133
74276 saaw
pi_53461097
ik heb wat hout erbij in mn bak en ook wat dooie plantjes verwijderd en nieuw erin
verder heb ik 2 sumatraantjes erbij maar dan de blauwachtige variant [met rode buikvin] en 2 knalgele visjes die verwant zijn aan de molly [exacte namen ben ik alweer vergeten, als iemand het weet, graag]

ziet er meteen een stuk leuker uit

volgende week haal ik wat tetra's erbij, die horen toch in en wat groter groepje en ziet er nog leuk uit ook

ze vermaken zich prima met dat hout, lekker ertussendoor zwemmen en die sumatranen kunnen het prima vinden met die ik al had en spelen leuk met elkaar

ik wilde trouwens ook garnaaltjes kopen maar mijn aquariumwinkelmevrouw zei dat dat niet verstandig is in combinatie met sumatranen, iemand hier ervaring mee?
pi_53461273
ook de caridina japonica waar ik het over had? lijken me leuke beestjes:)

vind het trouwens wel irritant dat je eerst 2 weken moet wachten voordat je visjes erin kan gaan doen

is het verstandig om de aantal vissen op de bouwen, eerst beginnen met een stuk of 5 neon tetras, en dan een aantal dagen later een paar garnaaltjes, of wat zouden jullie adviseren?
Top 5 China producten
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:41:18 #135
74276 saaw
pi_53461719
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:24 schreef rene90 het volgende:
ook de caridina japonica waar ik het over had? lijken me leuke beestjes:)

vind het trouwens wel irritant dat je eerst 2 weken moet wachten voordat je visjes erin kan gaan doen

is het verstandig om de aantal vissen op de bouwen, eerst beginnen met een stuk of 5 neon tetras, en dan een aantal dagen later een paar garnaaltjes, of wat zouden jullie adviseren?
ja ik denk dat die het zijn
ik vind ze ook leuk, daarom is het zo jammer, maarja

die 2 weken zijn wel belangrijk voor je bak! in die tijd kunnen je plantjes flink wortelen en ontstaat er een soort bioritme in je bak qua goede bacterien etc

ook bij het kopen van visjes een beetje langzaam aan doen
mijn aquariumwinkelmevrouw heeft me aangeraden te beginnen met 2 soorten en dan elke week 1 a 2 erbij. zo gaat het wel wat langzaam idd maar het is ook wel weer leuk om het zo op te zien bouwen
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 15:44:05 #136
155227 crew  Guppy
dus
pi_53461755
die twee weken zijn inderdaad jammer, maar je hebt er zoveel meer plezier van wanneer je het doet.

en wat je voorstelt is inderdaad verstandig rene
pi_53461768
Ach ik ga zo naar de "faunaland" hier in de buurt, is max 10 min fietsen alleen bedenk ik me hoe ik weer terug kom met zo een bak...ach we zien het wel:) ik laat het horen
Top 5 China producten
  dinsdag 25 september 2007 @ 15:53:22 #138
74276 saaw
pi_53461961
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 15:45 schreef rene90 het volgende:
Ach ik ga zo naar de "faunaland" hier in de buurt, is max 10 min fietsen alleen bedenk ik me hoe ik weer terug kom met zo een bak...ach we zien het wel:) ik laat het horen
oeh spannend
ben benieuwd!
pi_53462191
ben benieuwd of ze wel zo een aquariumpje op voorraad hebben....

ben vrij van me werk vanavond dus dan heb ik genoeg tijd om even lekker het te installeren en dergelijke, zit alleen te denken of hij niet mooi boven me bank kan hangen, dus verhoogd, alleen dat is wel even 65 kg snel ....dus ach heb hier ook nog een klein voetensteuntje waar ik wel wat mee kan doen
Top 5 China producten
  dinsdag 25 september 2007 @ 16:43:09 #140
74276 saaw
pi_53463209
k zou wel meteen je aquarium op de vaste plek neerzetten
vooral omdat ie straks niet meer te tillen is als al het water er in zit
pi_53464473
Okeee hier ben ik weer:) en wat een toeval, er was een juwel 60 voor 50 euro met alles erbij, mis alleen een pijpje in me filter waardoor het nog niet optimaal werkt of iets maar die kan ik morgen ophalen. Heb meteen 4 plantjes gekocht en 10 kg grind (groen + geel), deze heb ik nu maar meteen even goed uitgewassen. En vanavond komt me pa en dan even kijken of ik hem op kan hangen boven me bed ben benieuwd want dat weegt al snel 75+ kg lijkt me, anders heb ik hier naast me een mooi tafeltje waar hij op kan ook leuk maar boven me bed zou het mooist zijn. Er werden me 2 spulletjes aanbevolen en ook maar gekocht, 1 met de goede bacterien, en 1tje die je bij verversbeurten kan gebruiken wat het water zachter maakt. Verder wilde ze me nog een bepaald plantenspulletje aansmeren maar ik denk dat lijkt me niet noodzakelijk.

De plantjes staan nu even in de gootsteen, en die garnaaltjes kunnen bestelt worden dus als ik een belletje geef dan zijn ze er de volgende dag dus dat is wel fijn.
Top 5 China producten
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 17:53:03 #142
155227 crew  Guppy
dus
pi_53464925
wat leuk dat je nu ook een aquarium hebt heel veel plezier ermee!

ik zou m denk ik liever op een tafeltje hebben. ik heb nog nooit een aquarium op een plank gezien. ze hebben veel stevigheid nodig, en ze moeten waterpas staan.

maar goed, veel plezier, en een plaatje posten als ie af is he

hier wat pics van die van mij:

te zien op http://wildelinda.blogspot.com

zo dan... stomme upload sites...
  dinsdag 25 september 2007 @ 17:56:09 #143
74276 saaw
pi_53464998
quote:
Error

Forbidden

Your client does not have permission to get URL /s1600 from this server.
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 17:56:46 #144
155227 crew  Guppy
dus
pi_53465011
huh... en probeer nog eens? kheb ze verbeterd ik heb ze op mn blog gepost. photobucket doet stom tegen mij
  dinsdag 25 september 2007 @ 18:00:24 #145
74276 saaw
pi_53465108
tof!
maar het ziet er wel heel groen algen] uit

zal zo ook een fototje van mijne maken
pi_53465128
oke ziet er leuk uit:) alleen zijn dat algen op die plantjes? probeer misschien anders de garnaaltjes waar ik het over had, die man waarvan die site is heeft erg goede ervaringen ermee.

jij hebt ook een juwel 60 ?
Weet jij toevallig waar je die posters voor de achtergrond kan kopen? misschien weet je toevallig een site waar dat kan:D
Top 5 China producten
pi_53465174
en nog even een vraagje maar meteen, ik zag in de dierenwinkel ook zoenvissen en die zagen er errrrrg mooi uit...zijn die een beetje normaal in een aquarium?
Top 5 China producten
  dinsdag 25 september 2007 @ 18:12:27 #148
74276 saaw
pi_53465395
die posters kun je bij mijn aquariumwinkel gewoon kopen
online zou ik het niet weten, ff googlen?
ik heb gewoon een blauwgeverfde plaat achter mn bak staan, is ook heel mooi!

en volgens mij worden zoenvissen aardig groot, maar ik heb geen ervaring
ze zijn wel leuk

foto's van mijn bak komen vanavond, het is nu echt niet te doen normale foto's te maken ivm reflectie van de lichte kamer
pi_53465417
oke ik zal het eens navragen daar, en ik zal ook eens foto's maken van me bak als hij eenmaal staat met de plantjes en dergelijke:)

edit: nu ik bij google images op zoenvis kijk is het niet die vis dacht dat het op het bordje stond, het is een klein soort haaitje lijkt het op, iemand de correcte naam en een eventuele beschrijving van de vis / ervaring ermee?

edit 2: ik heb een soort voetenbankje, alleen die is net een slagje te klein, hoe erg is het als het iets over de kanten heen hangt, in de langte mist hij 5 cm ,en in de breedte alleen in de hoekjes 5 cm

Kan dit?

[ Bericht 32% gewijzigd door rene90 op 25-09-2007 18:54:05 ]
Top 5 China producten
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 19:08:11 #150
155227 crew  Guppy
dus
pi_53466712
wat het zoiets wat je zag?

anyway, je ziet vaker mensen die het risico nemen om het aquarium iets te laten oversteken. ik durf dat zelf niet, ik ben veel te bang dat er iets mis gaat. bij mij is is aan alle kanten ondersteunt.

en ja, mijn bak is een beetje alg-ig ik vind dat niet zo belangrijk. al had de voorruit wel iets schoner gemogen, daarga ik van het weekend eens voor zitten. ik heb een erg kleine kamer, waarvan 1 kant een groot raam is. mn bakkie vangt nogal wat licht zo, dus vandaar die algjes. ze doen geen kwaad en zitten me eigenlijk ook niet in de weg.
misschien wil ik met de tijd nog eens een keertje een algeneter, maar eerst moet die koi groot genoeg zijn om in de vijver te kunnen. eerder komen er geen nieuwe vissen bij.
pi_53466789
de vis leek wel een beetje die vorm, had een bredere bek, en had een donker grijze huid, en niet zo reflecterend.

Wat betreft de bak...hij steekt echt maar een klein beetje uit, maar misschien hebben we hier nog een plank dat ik die erop kan leggen of iets...even afwachten of me pa met ze creatieve geest nog wat kan bedenken. Fototje komt laat in de avond hoop ik:) anders gaat hij maar even op de grond voor alsnog..
Top 5 China producten
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 19:17:36 #152
155227 crew  Guppy
dus
pi_53466917
de latijnse naam van de vis die je gezien hebt is waarschijnlijk Pangaius sutchi.

kijk maar even wat je vader zegt, misschien heeft ie wel een oplossing. op de grond is niet echt een optie denk ik, want dan moet je de bak tijdens het rijpproces weer verplaatsen. ik hoop dat t allemaal lukt!
pi_53467369
hij steekt een klein beetje uit heb hem net even ge"test" op de plek, nu even mooi vlak maken en wie weet hebben we nog een mooie grote plank:)

denk dat het eerder de:
-Arius seemani
is....

hopelijk komt die foto er nog voor vanavond..

lees net dat het een grote vis wordt dus niks zal worden voor deze bak,
heb je een advies voor een soort "haai-look a like" voor een kleine bak?
Top 5 China producten
  Moderator dinsdag 25 september 2007 @ 20:28:38 #154
155227 crew  Guppy
dus
pi_53468997
misschien dat je de ancistrus leuk vind? is een algeneter, een meerval eigenlijk. zoek daar maar eens op.
pi_53470356
Haai achtige vissen kan je bijna altijd gelijk al afschrijven voor kleine bakjes. Ik zelf heb een vuurstaart gekocht (beginnersfout) , deze is redelijk lang klein gebleven maar begint nu toch wel te groeien. Hij is nog lang niet z'n max (13cm) en past er nog wel in , maar uiteindelijk wordt ie wel te groot. De ancistrus is leuk , maar wordt uiteindelijk ook te groot. De enige goeie algeneter voor een 60cm bak is toch de otocinclus.
pi_53471169
de otocinclus is een mooi beestje ook ja:) en wanneer die mooi klein blijft neem ik er 1 / 2 ? (wat is handiger? ) in de bak, vind ik toch wat leuker dan de garnaaltjes.

foto van me aquarium
lekkere onnatuurlijke kleuren groen / geel maar ach:) de plantjes staan er al in en zo als jullie kunnen zien (en voor wie mee hebben gelezen in het topic) heb ik een keukenkastje (keuken gaat er over 3 weken uit) los gesloopt, en gezaagd in het juiste formaat:) Met montagekit vastgemaakt, nu even morgen de rest van het water erbij doen anders word de montagekit eruit geperst. Ook dat spul sera-aqutan en sera-nitrivec gebruikt:)

Dus de otocinclus staat sowieso op me lijstje, als iemand een bepaald aantal kan aanbevelen en m/v?
Top 5 China producten
pi_53471539
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:33 schreef rene90 het volgende:
de otocinclus is een mooi beestje ook ja:) en wanneer die mooi klein blijft neem ik er 1 / 2 ? (wat is handiger? ) in de bak, vind ik toch wat leuker dan de garnaaltjes.

foto van me aquarium
lekkere onnatuurlijke kleuren groen / geel maar ach:) de plantjes staan er al in en zo als jullie kunnen zien (en voor wie mee hebben gelezen in het topic) heb ik een keukenkastje (keuken gaat er over 3 weken uit) los gesloopt, en gezaagd in het juiste formaat:) Met montagekit vastgemaakt, nu even morgen de rest van het water erbij doen anders word de montagekit eruit geperst. Ook dat spul sera-aqutan en sera-nitrivec gebruikt:)

Dus de otocinclus staat sowieso op me lijstje, als iemand een bepaald aantal kan aanbevelen en m/v?
Van de otocinclus in een 60cm bak kun je er wel een stuk of 5 / 6 nemen (hun bijnaam is niet voor niks dwergharnasmeerval ) Je hebt ook verschillende soorten hiervan. Ikzelf heb de Hoppei.
pi_53471796
ik zoek meer de wat donkerdere visjes, die vallen goed op op de lichte bodem, of gekleurde, maar hoeveel heb jij er? en hoe schoon blijft je bak?
Top 5 China producten
pi_53472892
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 21:50 schreef rene90 het volgende:
ik zoek meer de wat donkerdere visjes, die vallen goed op op de lichte bodem, of gekleurde, maar hoeveel heb jij er? en hoe schoon blijft je bak?
Met een combinatie appelslakken , corydoras en otocinclussen is mijn bak vrijwel algenvrij / troepvrij.

- Appelslakken voor de poepresten , dode bladeren en overgebleven voer en af en toe algen
- Corydoras voor het overgebleven voer
- Otocinclus voor de algen

Alleen nog wat baardalg aan een stuk hout met javavaren erop , maar dat is nog van de vorige eigenaar. Zat meer op maar de platy's lusten af en toe graag een baardalgje.
pi_53472907
Dus wie helpt me met me "vissenbestand" voor mijn 54 liter bak
Wat mij leuk lijkt zijn donkere / kleurrijke visjes, neon tetra's, de otocinclus...

wie kan een mooi lijstje in elkaar zitten zodat de bakverdeling goed is qua bodem / midden / oppervlakte, en dat ze elkaar niet opeten en het een beetje klopt:)

edit:
de slakjes zijn niet echt mijn ding, heb dan liever de garnaaltjes erbij als die goed met elkaar kunnen,
de corydoras vind ik leuk en de Otocinclus ook

Dus even op een rijtje:
-Otocinclus
-Corydoras
-caridina japonica (de garnaaltjes)

dit zijn bodembewoners als ik me niet vergis toch? iemand die ook aantallen kan aanbevelen?
En wat is verder nog leuk voor de midden / boven gedeelte, en de aantallen zouden me ook wel een beetje helpen in het inzicht
Top 5 China producten
pi_53473386
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 22:21 schreef rene90 het volgende:
Dus wie helpt me met me "vissenbestand" voor mijn 54 liter bak
Wat mij leuk lijkt zijn donkere / kleurrijke visjes, neon tetra's, de otocinclus...

wie kan een mooi lijstje in elkaar zitten zodat de bakverdeling goed is qua bodem / midden / oppervlakte, en dat ze elkaar niet opeten en het een beetje klopt:)

edit:
de slakjes zijn niet echt mijn ding, heb dan liever de garnaaltjes erbij als die goed met elkaar kunnen,
de corydoras vind ik leuk en de Otocinclus ook

Dus even op een rijtje:
-Otocinclus
-Corydoras
-caridina japonica (de garnaaltjes)

dit zijn bodembewoners als ik me niet vergis toch? iemand die ook aantallen kan aanbevelen?
En wat is verder nog leuk voor de midden / boven gedeelte, en de aantallen zouden me ook wel een beetje helpen in het inzicht
De vissen die je opnoemt kunnen sowieso goed met elkaar weg!

Ten eerste over de corydorassen:

Al neem je een kleine soort zoals de pygmeus zou je er wel een stuk of 10 kunnen houden:
http://www.punkyfish.nl/pages/database/zoetwater/vissen/389

De wat grotere soorten zou ik er zo'n 5 / 6 van houden. Al zie je een leuke corydoras soort even hierheen gaan en dan kan je zien hoe groot ze worden en in welke bak ze minimaal gehouden moeten worden (corydoras intikken):
http://www.punkyfish.nl/pages/database

De garnalen heb ik geen ervaring mee. Wel wil ik in de toekomst zelf vuurgarnalen gaan houden.

Ik weet wel een leuke oppervlaktebewoner , tevens een scholenvis:

Marmerbijlzalm

Hiervan heb je ook nog de zilverbijlzalm maar die wordt weer een slag groter. Voor het midden heb ik zelf de keizertetra's , maar deze worden eigenlijk ook te groot voor een 60cm bak. De neon tetra is hierbij een goeie keuze. Laat ik wel voorop stellen dat ik nu alleen maar scholenvissen heb genoemd , en dat in een 60cm bak je eigenlijk maar 1 schooltje moet houden. Dat wordt dan dus denk ik kiezen. De otocinclus is trouwens geen scholenvis maar een gezelschapsvis, kan solitair gehouden worden maar is dan minder gelukkig.
pi_53473503
even nog een toevoeging voor het midden, platy's zijn wel leuk ook. Heb je in veel verschillende kleuren en je hebt nog af en toe jonkies ook
pi_53473986
de corydoras vallen af, ik heb geen fijn zand namelijk en dat is niet goed voor de baardharen, het leukste lijkt me echter een schooltje neon tetra's,

8 Paracyprichromis nigripinnis (blue neon) (of moet ik voor de "gewone neon tetra's gaan, die worden wat kleiner) (boven / midden)
3 otocinclus flexilis (schooltje) (bodem)
4 cardina japonica (bodem)
6 platys (midden)

ik heb meer scholen merk ik op, welke visjes zijn leuk die in hun eentje kunnen en ik heb nog wat voor de boven verdieping nodig? Waarom is eigenlijk maar 1 schooltje genoeg? waarom niet meer? en kunnen wel weer 1 schooltje op de bodem, 1 schooltje in het midden, 1 schooltje boven? of 1 schooltje in het gehele aquarium
Top 5 China producten
pi_53474236
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 22:52 schreef rene90 het volgende:
de corydoras vallen af, ik heb geen fijn zand namelijk en dat is niet goed voor de baardharen, het leukste lijkt me echter een schooltje neon tetra's,

8 Paracyprichromis nigripinnis (blue neon) (of moet ik voor de "gewone neon tetra's gaan, die worden wat kleiner) (boven / midden)
3 otocinclus flexilis (schooltje) (bodem)
6 platys (midden)

ik heb meer scholen merk ik op, welke visjes zijn leuk die in hun eentje kunnen en ik heb nog wat voor de boven verdieping nodig? Waarom is eigenlijk maar 1 schooltje genoeg? waarom niet meer? en kunnen wel weer 1 schooltje op de bodem, 1 schooltje in het midden, 1 schooltje boven? of 1 schooltje in het gehele aquarium
Zoals je het boven opnoemt heb je maar 1 schooltje. De otocinclus is geen scholenvis maar een groepsvis. Net als de platy trouwens.

Bovenstaand bestand klinkt goed (mits neon tetra's want die soort die jij nu noemt worden zo'n 10cm per stuk). Ik zou alleen minder platy's nemen. Al neem je 1 man platy en 2 vrouw platy heb je binnen een maand of 2 wel een verdubbeling in je bak zitten. Wisselt elkaar mooi af , want een platy kan wel 20 / 30 jongen werpen , maar de neon tetra's lusten wel een jonge platy.
pi_53474494
maar zoveel platys moet ik niet hoor:p

Verder nog een leuke toevoeging? misschien een leuk kreeftje of iets
Top 5 China producten
pi_53474556
een kempvis lijkt me mooi?
Top 5 China producten
pi_53474731
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:05 schreef rene90 het volgende:
maar zoveel platys moet ik niet hoor:p

Verder nog een leuke toevoeging? misschien een leuk kreeftje of iets
wees gerust , de neon's eten minimaal wel 3kwart op :p
pi_53474767
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:06 schreef rene90 het volgende:
een kempvis lijkt me mooi?
niet veel verstand van maar schijnt een bak nodig te hebben van 180 liter , omdat ie zwaar agressief is. http://nl.wikipedia.org/wiki/Siamese_kempvis
pi_53474902
is vooral als je 2 mannetjes bij elkaar plaatst... 1 vrouwtje werkt misschien wel?

of is er nog een andere leuke vis die goed in ze eentje in het midden kan
Top 5 China producten
pi_53485750
quote:
Op dinsdag 25 september 2007 23:17 schreef rene90 het volgende:
is vooral als je 2 mannetjes bij elkaar plaatst... 1 vrouwtje werkt misschien wel?

of is er nog een andere leuke vis die goed in ze eentje in het midden kan
Een kempvis kan ook redelijk agressief zijn tegenover andere vissen die hij als bedreiging ziet. Als je kempvissen neemt, kun je beter één mannetje en twee ā drie vrouwtjes nemen. Eén vrouwtje is te weinig, ze zal teveel opgejaagd worden en dat komt haar gezondheid niet ten goede...
pi_53486010
oke dan laten we de kempvissen maar uit het aquarium, 3 kempvissen lijkt me te vol worden.

Andere alternatieven voor een vis die op zichzelf kan en er leuk uitziet lekker fel en wat groter dan een neon tetratje bijvoorbeeld?
Top 5 China producten
  woensdag 26 september 2007 @ 13:52:10 #172
74276 saaw
pi_53486059
ik heb trouwens gister hout in mn aquarium gedan, ziet er allemaal leuk uit en alles maar nu is mn hele water bruinig [ja ik heb het hout eerst goed afgespoeld]
iets aan te doen? of gewoon de pomp een keertje extra schoonmaken en hopen dat het zakt
pi_53487738
wat voor hout heb je gekocht? wel gewoon bij de dieren/vissenwinkel,

ik had ergens via google gelezen dat er 2 soorten hout geschikt zijn voor aquaria, misschien kan iemand anders dat wat aanvullen
Top 5 China producten
pi_53488275
quote:
Op woensdag 26 september 2007 13:52 schreef saaw het volgende:
ik heb trouwens gister hout in mn aquarium gedan, ziet er allemaal leuk uit en alles maar nu is mn hele water bruinig [ja ik heb het hout eerst goed afgespoeld]
iets aan te doen? of gewoon de pomp een keertje extra schoonmaken en hopen dat het zakt
van te voren goed uitkoken!
pi_53488340
quote:
Op woensdag 26 september 2007 15:08 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

hopelijk zitten er geen vissen in z'n aquarium!
  woensdag 26 september 2007 @ 15:13:48 #176
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53488418
gewoon een tijdje laten draaien, bruin verdwijnt vanzelf, wel ff wat vaker de filterwatten vervangen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_53490267
quote:
8 neon tetra's (boven / midden)
3 otocinclus flexilis (groepje) (bodem)
ik zat te denken aan misschien in plaats van de platys een paartje kersenbuiken, die paren er ook op los hoorde ik en dat lijkt me ook wel leuk...

of wordt het nu allemaal te vol?
Top 5 China producten
  woensdag 26 september 2007 @ 16:39:03 #178
74276 saaw
pi_53490460
quote:
Op woensdag 26 september 2007 15:08 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

kan dat nu alsnog?

heb het hout wel bij de aquariuwinkel gekocht, daar zeiden ze ' goed afspoelen en dan is het oke'
nu is mn water bruin kan er amper dorheen kijken

help
pi_53490713
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:39 schreef saaw het volgende:

[..]

kan dat nu alsnog?

heb het hout wel bij de aquariuwinkel gekocht, daar zeiden ze ' goed afspoelen en dan is het oke'
nu is mn water bruin kan er amper dorheen kijken

help
alsnog koken en ff 1/3 liter water verversen en wachten totdat het gezakt is.
pi_53490742
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:31 schreef rene90 het volgende:

[..]

ik zat te denken aan misschien in plaats van de platys een paartje kersenbuiken, die paren er ook op los hoorde ik en dat lijkt me ook wel leuk...

of wordt het nu allemaal te vol?
kun je beter een paartje antennebaarsjes nemen (ramirezi) , kersenbuiken worden te groot volgens mij.
pi_53491408
het antennebaarsje wordt inderdaad iets kleiner, en lijkt me ook wel geschikt en leuk,

het nieuwe lijstje:
1 paartje antennebaarsjes

Nu zitten er 16 vissen in de 54 liter bak, eigenlijk zou ik het wel leuk vinden als er een oppervlakte visje bijkomt, die in ze eentje goed overweg kan met de rest met mooie kleuren, wie o wie:)
Top 5 China producten
  Moderator woensdag 26 september 2007 @ 17:53:24 #182
155227 crew  Guppy
dus
pi_53492263
quote:
Op woensdag 26 september 2007 16:49 schreef broodmonkeh het volgende:

[..]

alsnog koken en ff 1/3 liter water verversen en wachten totdat het gezakt is.
filteren over actieve kool wil nog wel eens helpen. ik weet niet hoe je filtert, maar de filters van juwel hebben ruimte voor een kolenspons
  Moderator woensdag 26 september 2007 @ 17:54:43 #183
155227 crew  Guppy
dus
pi_53492294
quote:
Op woensdag 26 september 2007 17:19 schreef rene90 het volgende:
het antennebaarsje wordt inderdaad iets kleiner, en lijkt me ook wel geschikt en leuk,

het nieuwe lijstje:

Nu zitten er 16 vissen in de 54 liter bak, eigenlijk zou ik het wel leuk vinden als er een oppervlakte visje bijkomt, die in ze eentje goed overweg kan met de rest met mooie kleuren, wie o wie:)
de neons en antennebaarsjes zullen ook regelmatig aan de oppervlakte komen. persoonlijk zou ik er niet veel meer aan doen (maar ik houd dan ook niet zo van volle bakken )
pi_53492701
oke dus dit zou wel een leuk "visbestand" zijn om mee te beginnen, niet vissen die extreem snel ziek worden of iets. En is het handig om met een bepaalde vis ten eerste beginnen, en hoe snel kan je de rest van de visjes erbij doen? Dan houd ik het zoals nu en dan kijk ik daarna wel of er eventueel een vis bij kan. Ik heb alleen nog een pijpje nodig wat op me pompje eigenlijk hoort wat is bestelt, maar me pompje doet het wel gewoon alleen niet zo effectief als anders. Hoeveel zou je ongeveer kwijt zijn voor dit vissenbestand?

Bedankt en een nieuwe foto:
klik (even zo gedaan in verband met het laden anders wat alles vertraagt
Top 5 China producten
  Moderator woensdag 26 september 2007 @ 18:24:01 #185
155227 crew  Guppy
dus
pi_53492918
ik denk dat je het beste met de antennebaarsjes of de garnaaltjes kan beginnen. daarna de olocinclussen en als laatste de neon tetra's. dit omdat de tetra's het meest gevoelig zijn van de vier soorten.
maar in principe moet het niet uitmaken waar je mee begint wanneer je water goed is.

je aqua ziet er goed uit! alleen een dingetje de plantjes moet je wel uit het potje en de wol halen. dan kunnen ze goed wortelen.
als er loodjes om de plantjes zaten (bijvoorbeeld bij de waterpest) moet je die er ook uithalen, dat is namelijk niet goed voor de vissen.

verder ziet het er leuk uit wacht maar tot alles een beetje gaat groeien!
pi_53492974
oke top bedankt voor die tip ga het meteen even aanpassen:)

dan ga ik volgende week vrijdag een aantal visjes halen, en even meteen de rest van de visjes regelen, maar hoeveel dagen is te adviseren tussen de tijd dat je een nieuw soort visje toevoegt?
Top 5 China producten
pi_53493069
De antennebaarsjes zijn heeeel gevoelig , dus test je water wel goed voordat je ze erin doet!
  woensdag 26 september 2007 @ 18:31:20 #188
74276 saaw
pi_53493073
quote:
Op woensdag 26 september 2007 18:27 schreef rene90 het volgende:
oke top bedankt voor die tip ga het meteen even aanpassen:)

dan ga ik volgende week vrijdag een aantal visjes halen, en even meteen de rest van de visjes regelen, maar hoeveel dagen is te adviseren tussen de tijd dat je een nieuw soort visje toevoegt?
'officieel' een week geloof ik
ik doe altijd een paar dagen, dat de visjes een beetje gewend zijn
  Moderator woensdag 26 september 2007 @ 18:33:02 #189
155227 crew  Guppy
dus
pi_53493112
quote:
Op woensdag 26 september 2007 18:31 schreef broodmonkeh het volgende:
De antennebaarsjes zijn heeeel gevoelig , dus test je water wel goed voordat je ze erin doet!
watertesten is zowiezo aan te bevelen wanneer je voor het eerst vissen in het water doet. heb je bij de winkel gevraagd of ze dat voor je kunnen, of ga je het zelf doen?
pi_53493180
ik zal het even gaan navragen of ze dat kunnen doen, thuis testjes zijn niet goed genoeg? ph kan ik zelf meten namelijk

edit: wat is aan te raden voor de TL balk, nu zitten er natuurlijk alleen nog plantjes in en is het water zo een 27 graden. 's ochtends gewoon de rolgordijnen open zetten dat de plantjes veel zonlicht krijgen en zo goed kunnen groeien? en de lamp kan de gehele dag aan? nog een advies met een bak met visjes erin hoe ik de balk zal regelen?

[ Bericht 59% gewijzigd door rene90 op 26-09-2007 18:44:37 ]
Top 5 China producten
  Moderator woensdag 26 september 2007 @ 18:45:32 #191
155227 crew  Guppy
dus
pi_53493434
dat is ook goed natuurlijk. belangrijk zijn ook de nitriet en nitraat waarden. maar als je je bak goed laat rijpen moeten waar weining problemen mee zijn.
zekerheid voor alles kan je zeggen. vaak testen winkels overigens gratis
pi_53493513
oke ik zal het eens navragen, is niet alleen een vissenwinkel dus ben benieuwd, en hij rijpt zo een 10 dagen:) dinsdag stond hij al vol...volgens mij las je net over me "edit" berichtje heen in me vorige post
Top 5 China producten
  Moderator woensdag 26 september 2007 @ 18:54:01 #193
155227 crew  Guppy
dus
pi_53493636
oh ja, die had ik even gemist

is 27 graden niet een beetje warm? ik heb hier 22 graden...
en de TL balk is genoeg voor je planten, die hebben geen zonlicht meer nodig verder. zonlicht zorgt ook voor algen, dus vandaar. mijn balkje staat 12 uur per dag aan.
de meningen zijn hier erg over verdeeld. sommigens zeggen dat het korter moet, anderen dat ie tussendoor ook nog even uit moet (don't ask me why). ik heb er gewoon een tijdschakelaar tussen zitten. mijn planten groeien goed en mn vissen doen het ook goed. denk dus dat het wel aardig gaat zo
  woensdag 26 september 2007 @ 19:03:32 #194
74276 saaw
pi_53493860
ik heb ok een tijdschakelaar voor mn tl-balk
staat aan van 11 tot 11 [dan heb ik er iig zelf ook nog wat aan 's avonds]
hij staat valk naast het raam maar dat deel hebben we afgeplakt met folie zodat er geen rechtsstreeks zonlicht op valt ivm algen

voor het voer heb ik ook zo'n apparaatje, ivm ineens een paar dagen niet thuis zijn
die geeft 3 keer per dag een beetje eten, kun je gewoon instellen, hartstikke handig
  Moderator woensdag 26 september 2007 @ 19:11:30 #195
155227 crew  Guppy
dus
pi_53494052
mijn vissen vasten wel eens als ik een paar dagen weg ben
tot nu toe hebben ze er nog niks van kregen... is ook nooit langer dan twee dagen. als het langer is, past er iemand op ze
pi_53494456
oke:) mijn bak staat in principe best ideaal, ik heb 2 dakramen, en als ik beide een klein beetje openzet krijg ik voldoende licht binnen zonder dat het op me bak valt. En wat betreft die 27 graden, dat zou volgens de winkel wat beter zijn voor de planten dan groeien ze wat sneller / voor de bacterien

edit: wat zou ongeveer de verwachte prijs zijn van deze visjes die ik wil? dat ik niet straks wordt afgezet bij de winkel daar:)
Top 5 China producten
  Moderator woensdag 26 september 2007 @ 19:43:06 #197
155227 crew  Guppy
dus
pi_53494947
dat zou kunnen, die temperatuur voor de visjes kan je het altijd nog aanpassen later natuurlijk

de prijzen heb ik echt geen idee van... ik heb al zo lang veel visjes meer gekocht...
pi_53495397
oke:) ik heb ook maar even een tijdklok ingesteld, dat hij om 11.00 aan gaat tot 23.00, daarvoor hebben de planten dan eerst nog wat zonlicht:) en kan ik rustig wakker worden en de visjes ook:p
Top 5 China producten
  woensdag 26 september 2007 @ 22:10:05 #199
74276 saaw
pi_53500163
meestal koop je visjes in paartjes of per 4 a 5 oid [iig bij de zaken waar ik bekend mee ben]
dan ben je uiteindelijk gemiddeld per vis ongeveer 1 a 2 euro kwijt [is mijn ervaring]
pi_53501126
lijkt me ook per vis verschillend liggen, voor de neon tetra's zul je een stuk minder betalen dan de antennebaarsjes lijkt me:)
Top 5 China producten
  woensdag 26 september 2007 @ 22:33:17 #201
74276 saaw
pi_53501197
dat is helemaal waar
maar het evenaart elkaar redelijk volgens mij
pi_53501275
oke:) we gaan het bekijken:) dan ga ik me nu maar eens voor gezien houden in dit topic:p heb wel weer genoeg pagina's volgevraagd:)
Top 5 China producten
  donderdag 27 september 2007 @ 00:14:49 #203
74276 saaw
pi_53504195
had mijn aquariumzaak nog gebeld en die zeiden dat ik het hout er nu net zo goed in kan laten liggen
het begint al flink op te trekken, was net echt bruin, morgen nog eens de pomp goed schoon en dan komt het wel weer goed
de visjes lijken nergens last van te hebben

als ie weer helder is maak ik een fototje
pi_53504665
ben benieuwd:)
Top 5 China producten
  Moderator donderdag 27 september 2007 @ 08:27:56 #205
155227 crew  Guppy
dus
pi_53506604
blijf gerust vragen hoor we zijn benieuwd hoe het gaat worden.
pi_53506692
oke:) nou inmiddels gaat het goed:) tijdklok er op van 11-11...elke dag 5 ml van het biologische spul van sera toevoegen...en volgende week vrijdag wat visjes kopen
van de week nog even naar me broer ze opslag die heeft nog allemaal aquarium spullen kijken of er nog iets tussen zit qua beeldjes / decoratie, hij had een aquarium van 1.2 iets in die richting, dus de pomp voor zijn aquarium zal niet echt voor deze bak geschikt zijn:p
Top 5 China producten
pi_53506790
Als ik naar Blijdorp ga (ik woon in Rotterdam) blijf ik altijd heel lang staan bij het aquarium met drieband anemoonvissen (Nemo's ) in het publiekslab. Dat is echt het mooiste aquarium dat ik ooit heb gezien. Er zit ook koraal in en anemonen met een soort 'grijphandjes'. Zoiets zou ik nou wel in mijn huiskamer willen hebben.
pi_53506867
ik zou trouwens als eerste de oto's (5 stuks) erin zetten, dat zijn mooie "opstartvisjes". en ik zou nog even nadenken over de neons. leuke visjes, maar ze komen pas echt tot hun recht als je er 20+ hebt in een grote bak. ben niet zo'n fan van scholenvissen in een klein aquarium. antennebaarsjes zou ik proberen te krijgen via een thuiskweker, wat er in de handel te vinden is, is van bedroevende kwaliteit.
pi_53506971
oke:) maar 5 oto's is dat niet veel? heb ook al die garnaaltjes als algeneters, lijkt me leuker om wat meer verschillende soorten te houden.
Top 5 China producten
pi_53515243
en in plaats van 3 oto's 1 Ancistrus Dolichopterus, is dat niet mooier? hij wordt wel groot maar het is wel mooi:)
Top 5 China producten
pi_53515374
quote:
Op donderdag 27 september 2007 14:10 schreef rene90 het volgende:
en in plaats van 3 oto's 1 Ancistrus Dolichopterus, is dat niet mooier? hij wordt wel groot maar het is wel mooi:)
als je een aquarium van een meter neemt kan dat best

heb er zelf 4 (eigenlijk geen dolichopterus, die zijn vrijwel niet te krijgen. je krijgt gewoon de huis-, tuin- en keukenancistrus, maar die wordt overal verkocht als dolichopterus). maar eigenlijk vind ik de oto's leuker. echt grappige visjes die overal in je aquarium gaan hangen. ze worden ook wel onderwateraapjes genoemd. en ze worden niet groot, je kunt er makkelijk 5 van kwijt in je auarium. vinden ze ook leuker, want ze blijven graag bij elkaar in de buurt.
  Moderator donderdag 27 september 2007 @ 14:17:27 #212
155227 crew  Guppy
dus
pi_53515437
anci is ook schuwer, de oto's zal je vaker zien
  donderdag 27 september 2007 @ 14:21:18 #213
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_53515539
Ik heb 2 oto's in mn 500+ liter aquarium en je ziet ze de hele dag, zelfs als je met je handen in de bak bezig bent hebben ze het lef om aan je handen te gaan hangen.

Vroeger heb ik altijd ancistrus gehad (en gekweekt) maar oto's zijn 10x leuker en ancitrus kan soms echt een humeurige vis zijn die je dagen niet ziet.
  Moderator donderdag 27 september 2007 @ 14:34:47 #214
155227 crew  Guppy
dus
pi_53515911
quote:
Op donderdag 27 september 2007 14:21 schreef Prowl het volgende:
Ik heb 2 oto's in mn 500+ liter aquarium
waarom eigenlijk maar 2 in zo'n bak? als ik vragen mag?
pi_53516884
500+ liter toe maar:) maar oke dan blijf ik bij de 3 otocinclus beestjes

zijn er nog echte leuke opppervlakte visjes want die heb ik nog niet echt....
Top 5 China producten
pi_53517038
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:06 schreef rene90 het volgende:

met een 54 liter bak moet je niet aan oppervlakte vissen gaan denken. daar heb je te weinig oppervlak voor. en mocht je bijv ramirezi nemen, die zwemmen ook overal en komen dus ook bij het oppervlak. je zou anders ook aan bijv de dwerggoerami kunnen denken (colisa lalia) of de honinggoerami, die blijft volgens mij ook klein. maar dan moet je weer even kijken of dat uitkomt qua waterwaarden met de rest van je vissenbestand. ws wel, want ik heb ze ook gehad (colisa lalia). maar hoedanook, je kunt makkelijk 5 oto's kwijt.
pi_53517079
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:06 schreef rene90 het volgende:

De enige soort die je kan houden is de marmerbijlzalm of de zilverbijlzalm. De rest (zoals een halfsnavelbeksnoekje) wordt te groot. En als je tussen die 2 kiest zou ik voor de marmerbijlzalm gaan omdat die een slag kleiner is als de zilverbijlzalm
pi_53517788
vergeet trouwens niet de maximaal 1cm vis per liter water regel. dus 45 cm vis voor jou bak (aftrek voor bodem, hout, etc).

optelsommetje:
8 tetra's: 8*4 = 32cm
2 ramirezi: 2*7 = 14cm (eigenlijk al te groot voor jouw bak)
3 otocinclus: 3*6 = 18 cm

zoals je ziet ga je al heel snel over die 45cm heen. en 1cm vis per liter is zelfs al aan de krappe kant, 0.5cm is beter.

je kunt ook overwegen om een speciaalaquarium in te richten, voor bijvoorbeeld killivissen. die zijn erg interessant en kleurrijk, en hebben meestal geen groot aquarium nodig.

zoiets bijvoorbeeld:

[ Bericht 7% gewijzigd door Byte_Me op 27-09-2007 16:46:36 (plaatje gefixt) ]
pi_53518294
maar je pakt nu allemaal de maximale maten toch? En als je een garnaaltje neemt die alleen op de bodem zit hoef je niet mee te rekenen lijkt me.

Dit lijstje dan iets beter?
3 otocinclus flexilis (bodem)
1 paartje colisa lalia (boven)

de killivissen lijken me niks:) liever wat meer verschillende soorten
Top 5 China producten
pi_53519897
quote:
Op donderdag 27 september 2007 15:53 schreef rene90 het volgende:
maar je pakt nu allemaal de maximale maten toch? En als je een garnaaltje neemt die alleen op de bodem zit hoef je niet mee te rekenen lijkt me.

Dit lijstje dan iets beter?
3 otocinclus flexilis (bodem)
1 paartje colisa lalia (boven)

de killivissen lijken me niks:) liever wat meer verschillende soorten
aantal cm vis per liter gaat meer om biologische belasting. en een vis van een bepaalde grootte heeft weer een bak van een bepaalde lengte nodig. de garnalen mag je van mij overslaan in de rekensom, die vervuilen nauwelijks. oto's zijn geen bodemvissen, eerder wandvissen, aangezien ze graag aan het glas hangen. maar je zult ze overal in je aquarium tegen komen. ik weet dat ik zelf de lalia had aangeraden, maar ik denk dat je bak er toch te klein voor is. ik ben ook begonnen met een 54l aquarium en weet dat het behelpen is. vandaar dat ik inmiddels aan de 240 liter zit. de 54 liter bak heb ik trouwens ook nog steeds, maar daar zitten alleen garnalen in.
pi_53520097
volgens het artikel op punkyfish kan het wel in een 60 cm aquarium (liever 80), ik zou even kunnen aankijken hoe de rest van de vissen erop zouden reageren, en rustig opbouwen en dan merk je vanzelf denk ik ook wel of de vissen het naar hun plezier hebben.
Top 5 China producten
  donderdag 27 september 2007 @ 17:21:29 #222
74276 saaw
pi_53521051
toen mijn bak nog bij mn vader stond had hij er 'officieel' veeeel teveel vissen in
maar hij had het heel langzaam opgebouwd en maakte vaak de pomp schoon, ging prima!
niet dat ik zeg dat iedereen het zo maar moet doen hoor!
  Moderator donderdag 27 september 2007 @ 18:06:09 #223
155227 crew  Guppy
dus
pi_53522120
het vissenbestand wat rene beschrijft moet in principe kunnen.
persoonlijk zou ik denk neons misschien weglaten, maar ik houd niet zo van volle bakken
pi_53522273
ik kijk wel even hoe het staat, de garnaaltjes zullens sowieso toch snel wegvallen, de oco's zitten op de grond / het raam / blaadjes en dan de neons en colisa's op de voorgrond een beetje, en als het teveel wordt kunnen er altijd weer een paar visjes terug naar de winkel of iets
Top 5 China producten
pi_53585803
Zo! Wij zijn vandaag ook begonnen met het inrichten van ons aqaurium. Die van ons is van de Lidl en bij de Intratuin hadden ze het nu heel druk doordat er meer mensen waren die er een gehaald hadden! Gister even wezen orienteren wat voor soort vissen we willen en ik ben zelf verliefd geworden op een rivierkreeftje

Anyway, eerste spypic van ons bakje!
  Moderator zondag 30 september 2007 @ 12:48:58 #226
155227 crew  Guppy
dus
pi_53586308
looks good oxy
heb je ook al een idee over de plantjes?
pi_53586377
Nee totaal niet. Wel qua plaatsing enzo maar nog niet echt wat voor soort.
Update, met water en running:
pi_53595784
het water ziet heel erg troebel? of is dat door de manier hoe de foto gemaakt is? Ziet er verders leuk uit, maar bij de aldi had je hem gekocht? Wat kreeg je er allemaal bij en wat voor afmetingen zijn het voor welke prijs als ik vragen mag?

Ik moet ook nog wat stenen en alles in me aquarium doen.....kan je gewoon buitenstenen pakken als je iets leuks ziet liggen?
Top 5 China producten
pi_53596092
quote:
Op zondag 30 september 2007 18:23 schreef rene90 het volgende:
het water ziet heel erg troebel?
Komt waarsch door het zand he kan zijn dat het niet goed uitgespoeld is maar je houd het altijd wel een beetje...

Er was zowel bij de Aldi als de Lidl een aquarium in de aanbieding. Bij de Aldi was het een 60 cm aquarium en bij de LIDL een 80 cm.

Aldi:

Lilter/verwarming/voer etc. voor 49,95. Die aanbieding vond ik niet echt om over naar huis te schrijven, voor een beter merk aquarium betaal je compleet ook iets van 55 euro in de Aquarium of dierenwinkel.

Lidl:

* Inhoud 84 liter
* Afm.: 80,6 x 30,7 x 42,0 cm
* Vita Tech binnenfilter, 220 - 500 L/uur
* Vita Tech warmteregelaar 75 watt
* Visnet
* Foto-achterwand met planten/steenmotief
* Vitakraft Premium vissenvoer 100 ml
* Thermometer

Prijs: 89,99
pi_53596504
Oke dankjewel;) was even benieuwd
Top 5 China producten
  zondag 30 september 2007 @ 19:39:06 #231
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53597658
Voor de liefhebbers komende week (vanaf de 3de tm de 7de) in Duisburg (half uurtje over de grens bij Venlo en iets langer over de grens bij Arnhem ) is de Zierfische & Aquarium beurs. Gecombineerd met extra aandacht voor cycliden voor elk wat wils.
pi_53603136
Klopt! Die van de Lidl hebben we gekocht. Leuk ding en goed spul erbij. Was troebel door de steentjes idd. Het filter hebben we sinds vanmiddag al lopen en het wordt langzaam al wat helderder. Woensdag doen we er de eerste plantjes in en daarna vissen. De eersten zullen waarschijnlijk Black Molly's worden.
pi_53618465
nog even een vraagje, heb je nog bepaalde dingen nodig om de planten te onderhouden? of als die eenmaal groeien groeien ze lekker als het ware:)?

ik ga zo even me dierenwinkel bellen kijken hoelang ze erover doen om de visjes te "bestellen" als het ware,

edit: heeft iemand adviezen wat betreft het voedsel,

het is dus :
8 neon tetras
3 otocinclus flexilis
4 cardina japonica

is het aan te raden om te nemen wat ze daar hebben, of zijn er alternatieven, ik bedoel je hebt ook kattenvoer van whiskas....maar ook van perfekt:) en geen zin om dure troep aangesmeerd te krijgen wat de "darmwerking" van de vissen zou bevorderen, dus mijn vraag hoe doen jullie dat en wat is te adviseren

[ Bericht 46% gewijzigd door rene90 op 01-10-2007 15:27:43 ]
Top 5 China producten
  maandag 1 oktober 2007 @ 16:07:08 #234
74276 saaw
pi_53619814
ik heb gewoon de 'hoofdvoer voor alle siervissen' van Sera
dat zijn van die korrels [granulen] en dat werkt bij mij prima

vlokken kan volgens mij ook, maar ik heb een apparaatje dat de voeding geeft en daar blijven vlokken is hangen dus vandaar dat ik die korrels heb

heb een po van 250 ml, daar doe je echt een eeuwigheid mee, en die kost 8 euro geloof ik dus dat is goed te doen
pi_53620607
oke:) enne korrels / vlokken maakt niet veel verschil? waar heb je dat voederapparaatje gekocht trouwens en voor hoeveel ongeveer?

+ dat ik binnenkort maar eens nieuwe filters ga kopen, je hoeft in principe alleen het bovenste filter te vervangen?

cheers:)
Top 5 China producten
  Moderator maandag 1 oktober 2007 @ 19:12:19 #236
155227 crew  Guppy
dus
pi_53624136
ik heb het liefste korrelvoer, eten ze hier ook veel beter.

van je filter hoef je die blauwe in principe niet te vervangen. ik spoel ze elk kwartaal even uit, maar nooit tegelijkertijd. anders mol je je bacterijcultuur natuurlijk. die witte vervang je elke week, en eventuele zwarte kolensponzen vervang je om de 5 weken. wanneer je de standaard rekord 60 pakketjes gebruikt kan het niet missen!
pi_53624176
oke:) morgen ga ik weer even langs dan draait me aquarium een volle week, even vragen of ze water kunnen testen, voer halen, filters halen, misschien een kasteeltje of iets in die richting voor decoratie, en misschien al wat visjes, de neon tetras misschien die hebben ze sowieso op voorraad

maar hoe zit het met de plantjes, hadden die nog een extra iets nodig?
Top 5 China producten
  maandag 1 oktober 2007 @ 19:46:52 #238
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53624846
ik zou je bak nog een week laten draaien voordat je visjes er in doet.
pi_53625031
ik gooi braaf al dat spul erin:) daar staat op dat je al na een dag eigenlijk de vissen erin mag doen?
Top 5 China producten
  Moderator maandag 1 oktober 2007 @ 20:13:28 #240
155227 crew  Guppy
dus
pi_53625495
ik ben niet zo;n fan van die extra spullen. maar in ieder geval verstandig dat je toch je water laat testen.
plantjes hebben hier nooit iets extra's nodig gehad iig.
pi_53626084
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 19:54 schreef rene90 het volgende:
ik gooi braaf al dat spul erin:) daar staat op dat je al na een dag eigenlijk de vissen erin mag doen?
Niet doen hoor....hoeveel Nitrivec of andere waterbereider je er ook in gooid, je hebt dan alsnog een kans op een nitrietpiek en dan kan je al je vissen dood uit het aquarium halen. Heb gewoon een beetje geduld en laat je bak 2 a 3 weken draaien, test regelmatig je water, ververs en laat de bacteriecultuur in je filter zichzelf opbouwen....
pi_53626103
ik ga even kijken of ze het water kunnen testen, en anders kijk ik wel even wat ik doe, anders gewoon de visjes erin en kijken wat er gebeurd, komt vast wel goed:) ik laat het nog wel even horen wat het geworden is:)

edit: ik gebruik gewoon nitrivec en aqutan volgens de aanwijzingen, niet opeens extra veel erin of iets:)
iemand ervaring met de tetra test?

(ps. fok loopt een beetje te fokken dus sorry als berichten dubbel komen)
Top 5 China producten
  Moderator maandag 1 oktober 2007 @ 21:52:18 #243
155227 crew  Guppy
dus
pi_53627836
op pagina 3 van dit topic heb ik een stukje over de tetra test geschreven, met plaatje zelfs. kan niet missen. kijk maar even of je er iets aan hebt.
pi_53628168
pagina 5 bedoelde je:) ?

naja zal aan de instellingen liggen denk ik, ik ga morgen even langs neem nieuwe filters / decoratie mee en misschien nog een plantje staat nog een beetje leeg en misschien zo een achtergrond poster, en de teststrookjes, en dan bestel ik de visjes en dan haal ik 2 soorten vrijdags al op of iets:)
Top 5 China producten
  maandag 1 oktober 2007 @ 22:18:03 #245
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53628676
nogmaals, nog even geduld, nu geen visjes erin, bak nog een weekje of twee zo laten draaien, het biologisch evenwicht blijft stabieler als het van nature komt, al die chemische zooi is een leuke noodoplossing.

Een goed draaiend aquarium opstarten doe je niet in een weekje tijd, geduld is een schone zaak.
pi_53629552
Kijk gisteravond in m'n aquarium zit er een platy onder de stip , gauw maar ff exit erin gedaan, hopelijk werkt het. Tot nu toe is dat platy de enige.
  Moderator dinsdag 2 oktober 2007 @ 08:05:46 #247
155227 crew  Guppy
dus
pi_53633151
ik kan niet anders doen dan het met klonk eens zijn, geduld is een schone zaak, hoe moeilijk het ook is (echt!)
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 09:29:40 #248
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53634193
Ik kan me nog herinneren toen bij mij de eerste bak stond, helemaal klaar, maar geen visjes, echt de dagen leken maanden vond het net zoiets als wel een hondenriem hebben maar geen hond maar ondertussen toch de hondenriem uit te laten
  Moderator dinsdag 2 oktober 2007 @ 09:34:26 #249
155227 crew  Guppy
dus
pi_53634264
ja, ik heb het gevoel
omdat ik niet kon wachten, heb ik toen wel een heel scala aan plantjes in mn aqua gezet ik ben in die twee weken wel 3 keer in de winkel geweest om plantjes uit te zoeken
pi_53634267
Ik raad mensen altijd aan om een bak minimaal een maand te laten staan voordat je er vissen in gaat doen. Dan hebben planten en het water de tijd om zich klaar te maken voor de visjes. Wel is het handig dat als je slakken neemt deze er na een week bij in te knikkeren, veel soorten slakken kunnen tegen beginnend water.

Like trump...
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 09:35:19 #251
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53634273
Ook dat ja, en telkens maar als een demente gek voor die bakken daar staan kwijlen
  Moderator dinsdag 2 oktober 2007 @ 09:36:24 #252
155227 crew  Guppy
dus
pi_53634286
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 09:34 schreef Chandler het volgende:
Ik raad mensen altijd aan om een bak minimaal een maand te laten staan voordat je er vissen in gaat doen. Dan hebben planten en het water de tijd om zich klaar te maken voor de visjes. Wel is het handig dat als je slakken neemt deze er na een week bij in te knikkeren, veel soorten slakken kunnen tegen beginnend water.

als je het volgens de regels doet is twee weken (in mijn ogen) goed genoeg. uiteraard wel eerst water testen, maar dat mag voor zich spreken.
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 09:35 schreef Klonk het volgende:
Ook dat ja, en telkens maar als een demente gek voor die bakken daar staan kwijlen
jaah, hahaha
pi_53634341
Misschien weten jullie dit, ik was laatst bij de Intratuin daar hadden ze leuke visjes die hadden bolle ogen maar het waren niet die zwarte, deze waren oranje, het leek alsof ze een bril op hadden zo groot waren hun ogen en de ogen waren naar boven gericht dus als ze aan het eten waren van de grond keken ze je recht aan. Ik heb daar een tijdje voor die bakken staan lachen.
  Moderator dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:05:12 #254
155227 crew  Guppy
dus
pi_53634741
dit zijn een kweekvorm van goudvissen (waarschijnlijk). ik vind het een gehandicapte vis... vaak hebben deze vissen veel problemen met de zwemblaas en hebben ze vergroeiingen.
het mag duidelijk zijn dat ik het niet zo eens ben met dit soort kweekvormen... maar daar zijn de meningen over verdeeld.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:07:45 #255
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53634791
enge vissen idd, enge kweekvorm, niet mijn pakkie an. net zoals die visjes die een kleurstofje krijgen ingespoten, echt verschrikkelijk...
  Moderator dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:09:13 #256
155227 crew  Guppy
dus
pi_53634832
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:07 schreef Klonk het volgende:
net zoals die visjes die een kleurstofje krijgen ingespoten, echt verschrikkelijk...
ik kan het mis hebben, maar ik dacht dat dit verboden is in NL. of gaat dat alleen om lichtgevende stoffen? dat is zekerweten verboden.
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:10:27 #257
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53634858
ik weet het alleen zeker van die lichtgevende stoffen
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:24:08 #258
163422 pekke.nl
slagad(d)ers
pi_53635119
Tijd geleden kwam ik deze site tegen. Zijn ook lichtgevenede (fluoriserende) vissen, alleen zijn deze niet ingespoten, maar genetisch zo aangepast dat ze licht geven

http://www.glofish.com/photos.asp
  Moderator dinsdag 2 oktober 2007 @ 10:46:53 #259
155227 crew  Guppy
dus
pi_53635564
tja, het is net zoiets als die doorzichtige kikker die ze in japan gekweekt hebben... ik vind het absoluut zinloos en totaal niet mooi. maar (helaas), er zijn zat andere mensen die het wel leuk vinden
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 12:29:40 #260
105263 Litso
Interlectueel.
pi_53637761
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 10:46 schreef Guppyfriend het volgende:
tja, het is net zoiets als die doorzichtige kikker die ze in japan gekweekt hebben... ik vind het absoluut zinloos en totaal niet mooi. maar (helaas), er zijn zat andere mensen die het wel leuk vinden

Dan vind ik fluoriserende vissen nog interessanter, een doorzichtige kikker heb je helemaal niks aan Maar beide vind ik eigenlijk ontzettend zinloos inderdaad.
"Dat is echt ontzettend zielig" Š
  Moderator dinsdag 2 oktober 2007 @ 12:34:43 #261
155227 crew  Guppy
dus
pi_53637854
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 12:29 schreef Litso het volgende:

[..]

Dan vind ik fluoriserende vissen nog interessanter, een doorzichtige kikker heb je helemaal niks aan Maar beide vind ik eigenlijk ontzettend zinloos inderdaad.
volgens het krantenartikel was de kikker gekweekt om het ontleden overbodig te maken nonsense
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 13:13:17 #262
163422 pekke.nl
slagad(d)ers
pi_53638690
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 12:29 schreef Litso het volgende:

[..]

tis idd zinloos. Tis leuk om te zien wat je allemaal kan doen met genen
pi_53640902
nieuwe met een huisje + steentje uit de tuin erin
(beide goed uitgekookt en de steen zeer goed schoongemaakt)
plaatje

[ Bericht 16% gewijzigd door rene90 op 02-10-2007 14:47:31 ]
Top 5 China producten
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 14:47:00 #264
74276 saaw
pi_53641019
ik heb alsnog het hout uitgekookt 2 x en weer teruggezet maar mn water blijft maar donekrbruin
what to do ik word er een beetje moe van
de visjes lijken er nogsteeds geen probleem mee te hebben trouwens
pi_53641046
en je filter is nog schoon? anders misschien even je wilter vervangen?
Top 5 China producten
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 14:50:45 #266
74276 saaw
pi_53641119
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 14:48 schreef rene90 het volgende:
en je filter is nog schoon? anders misschien even je wilter vervangen?
al 3 keer gedaan, helpt niets
pi_53641604
dan lijkt het hout me niet geschikt? was er niet iets een soort coating wat je om stenen kan doen waardoor het niet aan het water afgeeft of iets in die richting? dat je het vacumeert of tja een soort laagje erop verft?
Top 5 China producten
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 15:14:15 #268
74276 saaw
pi_53641747
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 15:08 schreef rene90 het volgende:
dan lijkt het hout me niet geschikt? was er niet iets een soort coating wat je om stenen kan doen waardoor het niet aan het water afgeeft of iets in die richting? dat je het vacumeert of tja een soort laagje erop verft?
maar ik heb het gewoon bij de aquariumzaak gekocht dus dat kan ik me ook niet voorstellen
zal ze zo eens bellen, kijken of ze tips hebben
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 15:18:52 #269
74276 saaw
pi_53641890
heb ze gebeld, ze zegt dat het klopt dat het water wat bruinig word [nou vind ik dit wel wat meer dan ' wat bruinig' maargoed]
een week in azijn leggen, goed afspoelen en nog eens proberen is haar advies

had ze wel eerder mogen zeggen wat ij betreft, zoals toen ik het kocht
maargoed, zo maar ff eruithalen dus
pi_53643094
nou ik ben terug van de winkel, sorry iedereen maar ik heb 8 neon tetra's mee, en omdat me pomp een steigerbuis miste heb ik een hele nieuwe pomp gekregen totdat de steigerbuis leverbaar is, wel netjes vind ik een pomp van 35 euro even krijgen in bruikleen:)

ik laat nog horen hoe de visjes het doen,
heb ook teststripjes mee en wat blijkt ,alle waarden zijn perfect binnen de normen, alleen de ph zit tegen de 7.4 waar 7.5 de max is, verder de nitriet nitraat kh en gh zijn allemaal in het midden van het bereik:)
Top 5 China producten
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 16:10:06 #271
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53643248
dom, dom, dom...
pi_53643323
we kijken even hoe ze het naar hun zin hebben:)

wel fijn van de winkel is trouwens dat ze nu allemaal visjes hebben besteld die in zo een aquarium zouden kunnen, en dan kan ik komende week gewoon even kijken wat me leuk lijkt
Top 5 China producten
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 16:30:35 #273
74276 saaw
pi_53643809
hout is eruit, 1/3 water vervangen en pomp schoongemaakt
hopelijk word het toch nog een beetje helder, is zo zonde, eindelijk weer een leuke bak, kan je niks zien
iemand een ander hout idee? [mn plan was amazone style] iets dat niet afgeeft moet ik hebben
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 16:31:18 #274
74276 saaw
pi_53643822
oh en rene waarom heb je nou eerst tetra's genomen? die zijn juist het gevoeligst
pi_53643832
zeker zonde, heb je eens een foto trouwens van hoe "donker" het eigenlijk is?

ben wel benieuwd

edit: volgens de dierenwinkel kon je het beste met een paar tetra's beginnen omdat die juist dus laten zien of het water goed is of niet..

ooh hell 2 tetra's hebben al meteen ruzie...
Top 5 China producten
  dinsdag 2 oktober 2007 @ 16:33:16 #276
74276 saaw
pi_53643879
kan amper een foto maken
als je een soepkom water uithaalt is het als iets te slappe thee
maar een hele bak vol is gewoon te donker om dorheen te kijken bijna
nu met 1/3 nieuw water scheelt al wel flink! hoop dat het in een paar dagen weer zo mooi helder word als voor het hout, het was juist zo mooi!
en dus weer een opvulling bedenken, het is wel heel leeg nu

mn visjes snappen er ook helemaal niets van dat het ineens zo leeg is
pi_53644168
quote:
Op dinsdag 2 oktober 2007 09:34 schreef Chandler het volgende:

Ik had een appelslak er vanaf dag 1 inzitten, en die is nu 10x zo groot als z'n even oude broertjes / zusjes in mijn 1e aquarium, dus dat werkt perfect
  Moderator dinsdag 2 oktober 2007 @ 20:06:10 #278
155227 crew  Guppy
dus
pi_53649529
@rene, hoe zijn je waarden eigenlijk? zit alles in het midden van het bereik? want nitriet hoort 0 te zijn namelijk, of iig, heeeel laag

anyway, in het aquariumhouden geldt, haastige spoed is zelden goed. ik hoop dat t goed gaat bij je...
pi_53649962
hey guppyfriend, kon het eigenlijk niet laten was verstandiger geweest ik wat gewacht had nog, desondanks:
waarden:
NO3: 0
NO2: 0
Gh: 8
Kh: 6
Ph: 7.6

en de neon tetra's zitten allemaal te slapen lijkt me, 1tje is een beetje afgezonderd van de rest van het groepje?

enne wanneer is het het verstandigst om te voeren? 's ochtends / 's avonds en op een vast tijdstip gewoon?
Top 5 China producten
pi_53663380
en alle neon tetra's zwemmen nog vrolijk rond:) ben alleen nog even aan het kijken hoeveel eten ze nou nodig hebben, iemand ideeen hoe je dit een beetje kan afmeten?
Top 5 China producten
  woensdag 3 oktober 2007 @ 11:21:24 #281
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53663789
zoveel als ze in ik meen 1 minuut op eten, als je korrels geeft is 1 klik meer dan voldoende
pi_53664742
het lijkt erop dat ze vooral de rode vlokjes niet opeten,

ach we gaan ook even wanneer er andere visjes bijkomen de granulaat proberen,
Top 5 China producten
  woensdag 3 oktober 2007 @ 12:03:39 #283
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53664836
te veel voer in het water bevordert de algengroei op beestachtige manier. ik heb een evt.eetprobleem makkelijk opgelost, ze krijgen hetzelfde eten als in mijn vissenwinkel, nooit problemen gehad.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 12:03:39 #284
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53664837
te veel voer in het water bevordert de algengroei op beestachtige manier. ik heb een evt.eetprobleem makkelijk opgelost, ze krijgen hetzelfde eten als in mijn vissenwinkel, nooit problemen gehad.
pi_53664995
oke:) ach we krijgen ook weer een zooitje algeneters in het aquarium, hebben die weer wat te doen,
ik kijk het even aan hoe het gaat nu ze zwemmen zeer actief rond en vinden het prachtig om zichzelf te bekijken in het glas wat een beetje reflecteert:) 1 keer eten geven is voldoende toch? of is 2 keer per dag aan te raden?
Top 5 China producten
  woensdag 3 oktober 2007 @ 12:13:04 #286
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53665057
1 keer per dag op een vast moment, en geloof me die algeneters kunnen bij een explosie het niet schoonhouden.

trouwens met alle respect, waarom kom je hier telkens om advies vragen en dat vervolgens in de wind te slaan ? Ik hoop echt dat alles goed gaat, maar je bent de boel echt heel erg aan het overhaasten en ik kan me niet aan het gevoel ontrekken dat het allemaal erg impulsief gaat. Vergeet niet dat je met levende wezens bezig bent.
pi_53665836
het enige wat ik in de wind heb geslagen is om niet langer te wachten met het laten staan van de bak zonder vissen, bij de winkel zeiden ze dat er best al wat tetra's inkonden om mee te beginnen, verder stel ik het zeer op prijs wat jullie me allemaal adviseren en probeer ik ook er zeker rekening mee te houden, heb me grint uitgewassen, me beeldjes uitgekookt, teststrips gekocht, geluisterd naar wat voor plantjes je het beste kan nemen, de temperatuur staat nu ook op de 23 graden nu er visjes in zitten, verder ben ik me er zeer bewust van dat het levende wezens zijn, ik probeer naar jullie natuurlijk te luisteren maar ook naar de dierenwinkel.

Misschien dat je het stukje "dat er allemaal vissen zijn besteld" opvatte als dat ik die allemaal ga kopen? Want dat is zeker niet zo, ze heeft gewoon verschillende soorten besteld ook voor haarzelf zodat ik tussen veel verschillende een keuze kan maken.
Top 5 China producten
  woensdag 3 oktober 2007 @ 12:57:47 #288
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53666067
Een goeie vraag, wat denk je dat een winkel wil, geld verdienen en ook bij de vissenboeren heb je zwarte schapen...
pi_53666288

Mijn grootste aquarium. Van de 6.
1.30x50x60 met Red Turquoise discussen. Mijn mooiste en liefste.

Verder ben ik bezig met vissen kweken, altijd wel wat jong grut
Nu veel maanvissen de laatste tijd.

Kortom, geweldige hobby
  woensdag 3 oktober 2007 @ 13:20:35 #290
74276 saaw
pi_53666513
heb dus gister 1/3 van het water vervangen en de pomp weer schoongemaakt, dat scheelt wel veel maar het lijkt er niet op dat de bak weer zo helder als eerst word
iemand tips?

al het water vervangen lijkt me qua vissen die er al in zitten niet zo'n goed idee, maar op deze manier schiet het ook niet op

het was helemaal perfect helder
nu is het als slappe thee
pi_53666651
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 12:57 schreef Klonk het volgende:
Een goeie vraag, wat denk je dat een winkel wil, geld verdienen en ook bij de vissenboeren heb je zwarte schapen...
ik snap ook dat een winkel geld wilt verdienen, en ik waardeer jullie adviezen ook, alleen het lijkt me ook wel wat te zeggen over de winkel als ik een pomp gewoon even meekreeg zonder problemen.
Top 5 China producten
pi_53666750
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 13:20 schreef saaw het volgende:
heb dus gister 1/3 van het water vervangen en de pomp weer schoongemaakt, dat scheelt wel veel maar het lijkt er niet op dat de bak weer zo helder als eerst word
iemand tips?

al het water vervangen lijkt me qua vissen die er al in zitten niet zo'n goed idee, maar op deze manier schiet het ook niet op

het was helemaal perfect helder
nu is het als slappe thee
Ik ken de rest van je verhaal niet.
Maar, watvoor filter inhoud heb je? Welke materialen?
Hoeveel liter aqua/water. Watvoor vissen. Hoeveel, hoevaak en wat voer je?
  woensdag 3 oktober 2007 @ 13:56:51 #293
74276 saaw
pi_53667325
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 13:32 schreef ChilllayD het volgende:

[..]

Ik ken de rest van je verhaal niet.
Maar, watvoor filter inhoud heb je? Welke materialen?
Hoeveel liter aqua/water. Watvoor vissen. Hoeveel, hoevaak en wat voer je?
heb een bak van 60x30x35
als pomp heb ik een Tetratec IN 600 plus
deze heeft 2 kabine's met ieder 2 van die sponsjes erin

het aantal vissen en hoeveelheid voer is prima, het probleem is gewoon dat ik er hout in heb gedaan [van de aquariumwikel, en eerst uitgekookt] waar het water heel bruin van werd
nu is het hout eruit, pomp meerdere malen schoongemaakt en ook 2 keer 1/3 water verversd maar het lijft bruin
hier baal ik van omdat het eerst super mooi helder was

ik heb al een beetje gegoogled en dan blijkt dat filteren over kooltjes goed zou zijn, maar om jou een hele nieuwe pomp te kopen...

en alle water vervangen is, gezien er al vissen inziten, volgens mij ook geen briljant idee
  Moderator woensdag 3 oktober 2007 @ 14:46:31 #294
155227 crew  Guppy
dus
pi_53668397
ik heb filteren over kool als eens aangekaart. dat kan inderdaad helpen. je kan ook filteren over een kolenspons. dit zijn bijvoorbeeld de zwarte sponzen van Juwel, maar wellicht ook van andere merken (dat weet ik niet, misschien heeft Tetra ze ook wel). die kan je gewoon in je filter plaatsen, na de witte watten. misschien dat je hier ruimte voor hebt, ik weet natuurlijk niet goed hoe je filter eruit ziet.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 15:08:37 #295
74276 saaw
pi_53668832
mijn pomp heeft geen witte watten
het zijn 2 kabines boven elkaar, ieder met 2 spons-achtige filters erin
bij schoonmaak reinig ik de onderste kabine, schuif de ander naar beneden en plaats de schone bovenin terug
zo blijft de bacteriecultuur na schoonmaak toch in takt

wat ik wel zou kunnen proberen is filterwatten in 1 van de 1 kabine's stoppen ipv de filters
en je hebt die kooltjes toch ook in zakjes? losse kooltjes kan iig niet in mijn pomp

duidelijkste plaatje dat ik kon vinden

[ Bericht 13% gewijzigd door saaw op 03-10-2007 15:15:10 ]
pi_53668983
of je wisselt dat stuk hout gewoon , misschien is het net een fout stuk ofzo
  woensdag 3 oktober 2007 @ 15:16:47 #297
74276 saaw
pi_53669015
het hout is er al 4 dagen uit
pi_53669214
Ik denk gewoon even afwachten. Elke week 2x 1/3 liter water verversen, de rest zakt na een aantal weken denk wel. Zolang je vissen er geen last van hebben dan...
  woensdag 3 oktober 2007 @ 15:26:36 #299
74276 saaw
pi_53669266
dat is waar, visjes lijken nergens last van te hebben
misschien toch eens kijken naar een ander filter

het is zulk fijn 'stof;, denk niet dat mijn filter die eruit krijgt
  woensdag 3 oktober 2007 @ 16:00:13 #300
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_53670064
Die tetratec filters zijn pure rommel, leuk om je water in beweging te houden en een beetje troep uit je water te krijgen maar biologisch filteren doet het 0,0

Die dingen zitten meestal binnen 3 dagen verstopt, zo'n filter heeft bij een kennis een hele crystal red kweek om zeep geholpen (dat filter was een noodoplossing omdat z'n eheim 2213 kapot was)
  woensdag 3 oktober 2007 @ 16:04:35 #301
74276 saaw
pi_53670160
mooi is dat
is het een optie om in 1 van de twee kabines witte watten en in de ander kooltjes te stoppen? of moet ik echt een nieuwe pomp

ik heb deze al een hele tijd en nooit ergens probleme mee gehad trouwens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')