Zwart grind 1-3 mm (van aquatotaal) met daaronder voedingsbodem en die blijft prima op zijn plekquote:Op maandag 10 september 2007 07:38 schreef stevengerrard het volgende:
Wat heb je op de bodem liggen?
een aquarium van 60*30*30 heb je al voor ¤ 55,-. dan heb ik het wel over een bak compleet met filterhuis, pomp, verwarming en verlichting. (juwel rekord 60 bijvoorbeeld).quote:Op maandag 24 september 2007 18:40 schreef rene90 het volgende:
Beste medefokkers,
Ik heb een vraagje, het lijkt me leuk om eens te beginnen met een klein aquariumpje (60*30*30?) met wat kleine visjes erin, schooltjes en misschien wat ander spul. Wanneer heb je nou een pomp nodig en hoeveel kost het ongeveer om vanaf scratch een kleinschalig aquariumpje te beginnen?
weet ik maar ik heb net een maand aan slechte ervaring met 3 keer nieuwe visjes die meteen weer doodgingen.quote:Op maandag 24 september 2007 18:55 schreef Guppyfriend het volgende:
@saaw, een tip van mij, haal dan cory's erbij, want dat is een scholenvisje. (de neons en sumatraantjes eigenlijk ook...)
- er zijn zeker bepaalde vissoorten die je niet bij elkaar moet houden. er zijn ook bepaalde vissoorten die elkaar onderling (dus van dezelfde soort) afmaken als je die bij elkaar houd. er zijn veel soorten die dat doen, teveel om nu op te noemen eigenlijk. een voorbeeld is in ieder geval het betta splendens mannetje, ook wel bekend als de kempvis.quote:Op maandag 24 september 2007 19:02 schreef rene90 het volgende:
Top bedankt voor de info guppy,
Nog een aantal vraagjes:
-zijn er ook bepaalde vissoorten die elkaar afmatten, en je dus zeker niet bij elkaar moet zetten?
-Ik heb hier in me stadje een faunaland, staat die een beetje goed bekent? of heb je een ander alternatief in amsterdam?
-Hoe zorg je dat de temperatuur op peil blijft? ik hoor dat je moet zorgen dat het tussen de 23-25 graden blijft?
-Ik had ook ergens allemaal van die spulletjes gezien die je in je water kan mikken, is dit ook echt nodig?
-Nog andere tips? een algenmagneet had me broer altijd weet ik nog, enne hoe verschoon je zo'n aquarium of of dat niet snel nodig als je vaak met dat magneetje heen en weer gaat? Kan je eigenlijk een algeneter erin zetten, me broer had er altijd 1 dacht ik maar die had wel een wat groter aquarium.
Bedankt:)
goed zoquote:Op maandag 24 september 2007 19:04 schreef saaw het volgende:
[..]
weet ik maar ik heb net een maand aan slechte ervaring met 3 keer nieuwe visjes die meteen weer doodgingen.
meer visjes zijn onderweg!
Ik heb in een dergelijk bakje 6 sumatraantjes gehad. Dat was een drama. Ze jaagden elkaar op en vraten elkaar op. Uiteindelijk bleef er een grote over (hij had de rest opgevroten) die teruggegaan is naar de winkel. Ik neem nooit meer sumatranen. Wat een krengen zijn dat.quote:Op maandag 13 augustus 2007 17:56 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Ik vroeg me af of en hoeveel Barbus tetrazona ("Sumatranen") ik zou kunnen houden in een Aqua 40 bakje? ( 33 x 30 x 37cm)
even wat meer info over Sumatranen:quote:Op maandag 24 september 2007 22:48 schreef Mirre het volgende:
[..]
Ik heb in een dergelijk bakje 6 sumatraantjes gehad. Dat was een drama. Ze jaagden elkaar op en vraten elkaar op. Uiteindelijk bleef er een grote over (hij had de rest opgevroten) die teruggegaan is naar de winkel. Ik neem nooit meer sumatranen. Wat een krengen zijn dat.
ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat je echt onderzoek moet doen naar wat de vis nodig heeft. een Aqua 40 (33 x 30 x 37cm) is echt heel klein en maar voor heel weinig vissen geschikt.quote:Het is een levendige vreedzame scholenvis die veel vrije zwemruimte nodig heeft in een aquarium van minimaal 80 centimeter dat aan de randen en achtergrond dicht beplant is. Hij moet met minimaal 8 - 10 exemplaren worden gehouden. Hij is af en toe een beetje bijterig ten opzichte van vissen met lange vinnen (bv Maanvissen). In de school heerst een bepaalde rangorde. Hij kan dus niet direct met alle vissen samen gehouden worden. De planten moeten enigszins hard zijn, daar de dieren aan zachte planten vreten.
over garnaaltjes weet ik eerlijk gezegd niet veel, maar ik weet zeker dat er meer mensen zijn die daar iets over kunnen zeggen.quote:Op maandag 24 september 2007 19:53 schreef rene90 het volgende:
Ik ga morgen eens kijken in de faunaland, wel zo makkelijk is hier vlakbij vandaar, 5 min met de fiets. Als daar een mooi bakje staat met die afmetingen zal ik deze kopen en dan de nodige plantjes en dergelijke, visnetje al die zooi. en dan de visjes er maar eens in,
wat ik in plaats van die algeneters zag waren deze garnaaltjes:
caridina japonica
Wat zou je adviseren voor een 54 liter aquariumpje voor de hoeveelheid visjes of iets in die richting? en goudvissen kunnen die gewoon tussen alle andere zwemmen (dan komen er een stuk of 3/4? goudvissen in namelijk, aangezien me pa op ze werk vissen overheeft.
En ik wil het simpel houden hoor, gewoont er afleiding en een leuke bezigheid, misschien als ik het echt leuk vind ga ik het nog uitbreiden. En nog een laatste vraagje, maanvissen vind ik erg mooi, zijn deze ook toe te voegen aan zo'n 54 liter aquarium? en heb je niet leuke lichtgevende visjes?
Bedankt voor al je informatie stel ik erg op prijs:D
een voedingsbodem heb ik zelf niet... nooit gehad ook. mijn plantjes groeien prima ook. mijn ervaring is dat alles valt of staat met het rijpen van je aquarium. in die tijd krijgen de planten de tijd om zich te aarden en stevig te wortelen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 08:12 schreef rene90 het volgende:
Oke guppy dankjewel,
Ik zal het nog wel laten horen vanmiddag of ik een aquarium heb gekocht. Het worden dus kleine visjes en dan laat ik de goudvissen eruit. Nog een advies qua plantjes? plantjes die je echt moet hebben of iets? Of die noodzakkelijk zijn? En qua bodem heb ik gelezen dat het een goede voedingsbodem moet zijn, is dat ook van toepassing op deze kleine visjes?
Wil je eens een foto van jou aquarium posten:D
Bronquote:Witte stip
Hoewel witte stip één van de meest voorkomende ziektes in het aquarium is, heeft het bij mij toch meer dan drie jaar geduurd voordat deze ziekte zich bij mijn vissen uitte (bij enkele kardinaaltetra's). Toch heb ik van het begin af aan medicijnen voor deze ziekte gehad, om bij een eventueel voorkomen van deze ziekte toe te kunnen passen. Ondanks deze medicijnen heb ik in eerste instantie getracht deze ziekte te bestrijden door middel van een temperatuursverhoging van het water tot zo'n 30 ŕ 31 graden Celsius. Deze temperatuur zou voor de witte stip dodelijk moeten zijn, terwijl het biologisch evenwicht juist nauwelijks te leiden heeft onder deze methode. De hoge temperatuur heb ik gedurende een week vol gehouden, waarna ik de verwarming weer terug heb gezet naar zijn normale stand. Hoewel de stip wel iets verminderd was kon ik nog wel kleine puntjes zien op de vis, die langzaam weg leken te trekken. Wanneer men het aquarium tijdens een warmtebehandeling geheel blindeert blijkt het zelfs dat de stip al na een dag verdwenen moet zijn. Toen ik zelf stip in mijn aquarium had was dit laatste mij nog niet bekend, zodat ik hier zelf geen ervaringen mee heb. Het voordeel van dit blinderen is dat de stip veel sneller dood zal zijn, waaroor een lange temperatuursverhoging van enkele dagen niet nodig is. Wel moet men in het geval van een dicht beplant aquarium het aquarium zeker niet langer dan een dag blinderen, aangezien de planten voor hun bestaan licht nodig hebben en dan ook niet te lang zonder licht mogen zitten.
Toch kwam de stip na zo'n kleine maand weer terug, waarna ik besloot om toch maar een medicijn te gebruiken. Aangezien ik in mijn aquarium vissen van het soort Microgeophagus ramirezi (Antennebaars) heb, die vaak erg gevoelig zijn voor vreemde stoffen zoals medicijnen, had ik gekozen voor het medicijn Exit van het merk eSHa. Van dit medicijn wist ik dat het bij mijn zus geen negatieve invloed had gehad toen zij het toepaste bij een aantal jonge goudvissen van enkele weken oud. Ook zou dit medicijn volgens de bijsluiter zelfs op zeer gevoelige vissen geen negatieve invloed hebben. Gezien deze feiten durfde ik het wel aan dit medicijn in mijn aquarium te gebruiken zonder quarantaine bakken in te richten voor de Antennebaarsjes. Na een kuur van drie dagen was de stip op de vissen verdwenen en bleken ook de Antennebaarsjes geen hinder gehad te hebben van dit medicijn. Sindsdien is de stip ook niet meer teruggekomen bij mijn vissen.
Een ander medicijn dat ik voor het bestrijden van witte stip achter de hand heb, is het medicijn Femse van de firma Colombo. Voordat ik kennis maakte met het medicijn Exit wat hier boven beschreven is, was dit mijn eerste keus voor het geval er stip op zou treden in het aquarium. Zelf heb ik dit medicijn nooit gebruikt, maar mijn zus heeft het in het verleden wel met succes gebruikt bij Platy's met stip. Toch heb ik persoonlijk het idee dat dit medicijn minder "mild" is voor de vissen in het aquarium dan het middel Exit. Dit medicijn is volgens de bijsluiter ook te gebruiken in geval van schimmelinfecties, maar mijn waarnemingen hiermee zijn over het algemeen minder positief. In het geval van schimmelinfecties is het eerder beschreven medicijn Unicell naar mijn idee beter geschikt.
nah in mijn 60cm bak zit er maar 1 , en die heeft het prima naar z'n zin. Lekker actief enz. De reden dat ik hem niet in die 40cm bak doe is omdat ik eerst een kweekpoging wil ga wagen met 6 oto's in de 40cm bak, en in de 60cm bak een ziekte zit die ik er niet uit krijg , zou wel stom zijn om die ook over te brengen naar die 40cm bak. Die 6 oto's gaan na een jaar naar de 60cm bak.quote:Op dinsdag 25 september 2007 13:54 schreef Guppyfriend het volgende:
voor otocinclussen is het minimale aantal 5 exemplaren. als ik jou was zou ik er dus 2 bij kopen, aangezien je ook niet een al te grote bak hebt. en het dan even aankijken. echter niet nu meteen, maar over een paar weken pas, maar dat was je denk ik al van plan
Planten staan er zat in, en via mijn filter wordt ook lucht (bubbels) toegevoegd.. alle andere vissen blijven vrolijk zwemmenquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:07 schreef Guppyfriend het volgende:
eerst even aankijken, misschien is het nieuwigheid.
het zou natuurlijk ook kunnen dat je water niet zuurstofrijk genoeg is. dan blijven de vissen aan de oppervlakte, want daar is meer zuurstof.
je kan dit oplossen door plantjes in je aquarium te zetten (ik weet niet of je dat hebt?), of door een zuurstofpompje aan te sluiten (bubbels!)
maar voor je dat doet, eerst even aankijken. misschien zijn ze gewoon nog een beetje aan het wennen aan de nieuwe omgeving.
ja ik denk dat die het zijnquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:24 schreef rene90 het volgende:
ook de caridina japonica waar ik het over had? lijken me leuke beestjes:)
vind het trouwens wel irritant dat je eerst 2 weken moet wachten voordat je visjes erin kan gaan doen
is het verstandig om de aantal vissen op de bouwen, eerst beginnen met een stuk of 5 neon tetras, en dan een aantal dagen later een paar garnaaltjes, of wat zouden jullie adviseren?
oeh spannendquote:Op dinsdag 25 september 2007 15:45 schreef rene90 het volgende:
Ach ik ga zo naar de "faunaland" hier in de buurt, is max 10 min fietsen alleen bedenk ik me hoe ik weer terug kom met zo een bak...ach we zien het wel:) ik laat het horen
quote:Error
Forbidden
Your client does not have permission to get URL /s1600 from this server.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |