en ook:quote:cij·fe·ren (onov.ww.)
1 rekenen
Oftewel samengevat: ze moeten iets uitrekenen, maar ze mogen niet rekenen, en al helemaal niet volgens de rekenregels?! Vinden ze het gek dat ze het niet halenquote:re·ke·nen1 (onov.ww.)
1 met getallen, cijfers werken, volgens de regels hoeveelheden, aantallen benoemen, samenstellen en ontbinden => cijferen
Tnx, hoewel ik het in Nieuws vond passen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:04 schreef Freeflyer het volgende:
volgens mij is er al een topic... [PABO] Kwart studenten haakt af door rekentoets
Een pot pindakaas weegt eerder het dubbele! Of bedoelen ze nu de inhoud?quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef Basp1 het volgende:
Nou ik ben benieuwd wat het antwoord bij de pot pindakaas zou moeten zijn, 4 gram is een beetje weinig, en 4 kilo een beetje veel. 4 decigram zal het ook wel niet zijn en om nu 4 hectogram te gaan zeggen.![]()
Ik verwacht dat ze moeten zeggen ons terwijl deze eenheid al jaren niet meer gebruikt mag worden.![]()
Wat dacht je van 4 onsquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef Basp1 het volgende:
Uit de test voor het rekenen.
Vul de juiste maat in: (toelichten is niet nodig)
De inhoud van tube tandpasta is 75 …….
Een pot pindakaas weegt 4 …….
Nou ik ben benieuwd wat het antwoord bij de pot pindakaas zou moeten zijn, 4 gram is een beetje weinig, en 4 kilo een beetje veel. 4 decigram zal het ook wel niet zijn en om nu 4 hectogram te gaan zeggen.![]()
Ik verwacht dat ze moeten zeggen ons terwijl deze eenheid al jaren niet meer gebruikt mag worden.![]()
En dan bestaat het überhaupt niet meer ofzo?? Ik mag toch hopen dat een ons, een pond, e.d. gewoon een stukje algemene kennis voor je is.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:25 schreef Deetch het volgende:
als het 4 ons moet zijn ga ik gillen want die eenheid is, dacht ik, net als de pond (500gr) al in mijn lagere school periode geschrapt uit het lessysteem.
het zijn nog steeds hele gangbare matenquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:25 schreef Deetch het volgende:
als het 4 ons moet zijn ga ik gillen want die eenheid is, dacht ik, net als de pond (500gr) al in mijn lagere school periode geschrapt uit het lessysteem.
Ja, maar het is verboden (!) te gebruiken.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:28 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
[..]
En dan bestaat het überhaupt niet meer ofzo?? Ik mag toch hopen dat een ons, een pond, e.d. gewoon een stukje algemene kennis voor je is.
Dat is helaas op elke willekeurige universiteit ook zo....quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:27 schreef Qebbel het volgende:
Sterker nog; de leraren die lesgeven OP de Pabo kunnen niet eens fatsoenlijk Nederlands schrijven. Er verschenen regelmatig zeer DOMME spelfouten op de collegesheets en in de readers! Dat vind ik pas echt een SCHANDE!
Dat weet ik wel maar toen ik op de lagere school ging werd daar officieel aandacht aan besteedt dat je die eenheden "eigenlijk" niet meer mocht gebruiken omdat ze verouderd waren.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:29 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
het zijn nog steeds hele gangbare maten
hoe verboden? het wordt nog steeds overal gebruikt. In recepten, bij de slager.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja, maar het is verboden (!) te gebruiken.
Uhh... wie besteedde daar officieel aandacht aan?quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:34 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat weet ik wel maar toen ik op de lagere school ging werd daar officieel aandacht aan besteedt dat je die eenheden "eigenlijk" niet meer mocht gebruiken omdat ze verouderd waren.
Als je nog iets beter oplet zie je dat er eigenlijk gewoon 834 - 200 staat.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:27 schreef Qebbel het volgende:
Nee, ze bedoelen dat je zelf moet kunnen laten zien dat je bepaalde handige trucjes kunt toepassen. Zoals je bij de eerste som kunt zien:
834 – 3,02 – 196,98 =
Je ziet dat de cijfers achter de komma samen 1 zijn. Zo kan je die som sneller uitrekenen.
De slager zal er wel over praten, maar het zal nooit op een bordje staan aangezien het geen wettelijke maat is (bron)quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:34 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
hoe verboden? het wordt nog steeds overal gebruikt. In recepten, bij de slager.
moet je de vraag wel goed lezen:quote:
De leraren dus. Die deden daar allemaal errug gewichtig over. Het heeft nogal een indruk op me gemaakt zoals je merkt. Ik weet het na 20 jaar nog steeds.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:35 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
[..]
Uhh... wie besteedde daar officieel aandacht aan?![]()
En welke opleiding hebben die leraren ook alweer gedaan?quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:37 schreef Deetch het volgende:
[..]
De leraren dus. Die deden daar allemaal errug gewichtig over. Het heeft nogal een indruk op me gemaakt zoals je merkt. Ik weet het na 20 jaar nog steeds.
Dat moet ik de dames bij de vleeswaren in de supermarkt toch nog eens vertellen dan. Die weten nog van niks.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ja, maar het is verboden (!) te gebruiken.
Ja, ik vind dat dus ook echt idioot. Maar op een Pabo, waar mensen leren dit over te brengen op anderen, waar mensen leren om leraar te worden, vind ik dit al helemaal niet kunnen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is helaas op elke willekeurige universiteit ook zo....
Ben eens blij dat we wat verder gestandariseerd hebben, ik moet hier regelmatig ook dingen maken voor de amerikaanse markt en dan moet zo'n product 13/8 inch lang zijn. Nee dat zijn makkelijk maten om mee te werken. Laten we anders het hele si systeem overboord zetten en ook weer met voeten en ellen gaan werken.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:34 schreef __Saviour__ het volgende:
hoe verboden? het wordt nog steeds overal gebruikt. In recepten, bij de slager.
Waar is de tijd van meneer Vlaming, m'n docent Nederlands die me heeft leren spellen! Was altijd doodsbang naar voren te worden geroepen om m'n huiswerk te laten zienquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:41 schreef Qebbel het volgende:
[..]
Ja, ik vind dat dus ook echt idioot. Maar op een Pabo, waar mensen leren dit over te brengen op anderen, waar mensen leren om leraar te worden, vind ik dit al helemaal niet kunnen.![]()
Whahaha! Ja, idd, dat bedoelen ze dus! Ben blijkbaar al een tijdje niet meer met rekenen bezig geweest.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:36 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Als je nog iets beter oplet zie je dat er eigenlijk gewoon 834 - 200 staat.
Dan moet het wel verd*md lekkere wafels geweest zijn als de studiepunten toegekent worden.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:45 schreef Toffe_Ellende het volgende:
ik vertrouw geen enkele studie waar je meer studiepunten krijgt voor het bakken van wafels dan bij een studie elektrotechniek voor het maken van een functiegenerator. (echt voorbeeld)
Ja ik heb dus ook nog ouderwetse leraren gehad, vooral op de basisschool. Fun was het zeker nietquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waar is de tijd van meneer Vlaming, m'n docent Nederlands die me heeft leren spellen! Was altijd doodsbang naar voren te worden geroepen om m'n huiswerk te laten zien![]()
Kilo is juist geen SI-eenheid, dus je haalt dingen door elkaarquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:54 schreef Gia het volgende:Kilo wel, overigens.
Ik haal niks door elkaar. Ik merk alleen op dat mijn oudste niet weet hoeveel een pond en een ons is, maar wel weet hoeveel een kilo is.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:13 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Kilo is juist geen SI-eenheid, dus je haalt dingen door elkaar![]()
![]()
Een kilo is geen eenheid! Beetje van het niveau dat-ie niet weet wat een ons vis is, maar wel wat 1000 auto's zijn.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik haal niks door elkaar. Ik merk alleen op dat mijn oudste niet weet hoeveel een pond en een ons is, maar wel weet hoeveel een kilo is.
Wat boeit mij een SI-eenheid.
Helaas: een pond is verboden: geen IS-maatquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:28 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
[..]
En dan bestaat het überhaupt niet meer ofzo?? Ik mag toch hopen dat een ons, een pond, e.d. gewoon een stukje algemene kennis voor je is.
Ik beweer toch ook nergens dat een kilo een eenheid is. Als jij kunt aantonen waar ik dát beweer, wil ik dat weleens zien.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een kilo is geen eenheid! Beetje van het niveau dat-ie niet weet wat een ons vis is, maar wel wat 1000 auto's zijn.
idereen weet dat met kilo kilogram wordt bedoelt en niet 1000.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:50 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een kilo is geen eenheid! Beetje van het niveau dat-ie niet weet wat een ons vis is, maar wel wat 1000 auto's zijn.
Heel goed juist. Het moet afgelopen zijn met het gebruik van foute eenheden. Of ga jij ook nog een parketvloer van 36 vierkante el halen?quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:54 schreef Gia het volgende:
Heb net aan mijn oudste gevraagd of hij de eenheden ons en pond kent. Hij heeft er wel ooit van gehoord, maar weet niet hoeveel het is. Kilo wel, overigens.
Ik weet ook dat met bedoelt bedoeld bedoeld wordt! Maar dat maakt het nog niet goed om het fout te gebruiken...quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:05 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
idereen weet dat met kilo kilogram wordt bedoelt en niet 1000.
ik heb in ieder geval nog nooit 1000 appels gekregen na het bestellen van een kilo appels.
Anders ga je ff appels met peren vergelijken zeg. Het hoort gewoon bij de algemene kennis.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Heel goed juist. Het moet afgelopen zijn met het gebruik van foute eenheden. Of ga jij ook nog een parketvloer van 36 vierkante el halen?
Misschien moet je het topic lezen voor je iets post dat al meerdere keren gezegd is.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:19 schreef Commensaal het volgende:
Het pond was toch 'officieel' afgeschaft?
Nee, vind ik niet.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:12 schreef Slarioux het volgende:
Anders ga je ff appels met peren vergelijken zeg. Het hoort gewoon bij de algemene kennis.
Allebei fruit.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:12 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Anders ga je ff appels met peren vergelijken zeg.
Prima. Dan hoort het bij de kennis die een docent hoort te bezitten.quote:
Je spreekt toch gewoon over een halve kilo.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:32 schreef Slarioux het volgende:
Prima. Dan hoort het bij de kennis die een docent hoort te bezitten.
"Meester wat is een pond?"
"Geen idee knul vraag maar aan je vader"
Grappig? Ze geven les aan kinderen! Niks grappig!quote:Op vrijdag 22 juni 2007 02:39 schreef clumsy_clown het volgende:
Er staan pijnlijk veel spelfouten in dit topic, wat best grappig is, maar dat terzijde.
Ik heb nog wel les gekregen over pond en ons en inch en feet, volgens mij viel dat onder algemene ontwikkeling, wat aardig logisch is.
Wat ik niet snap is dat ze drie (3) herkansingen krijgen. Die toetsen bestaan uit vragen die voor basisscholieren bedoeld zijn, als je daar drie kansen voor nodig hebt ben je gewoon niét geschikt om anderen op te leiden. Maar goed, het is natuurlijk wel een verbetering dat er meer aandacht aan wordt besteed, onbegrijpelijk dat dat pas dit jaar echt aan het licht is gekomen.
Begrijpend lezen, zowaar nog moeilijker dan spelling en rekenenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 03:11 schreef Kees22 het volgende:
Grappig? Ze geven les aan kinderen! Niks grappig!
Jouw spellingcontrole keurt besteedt met -dt goed (o.t.t., stam+t bestaat namelijk)quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:30 schreef Deetch het volgende:
tegenwoordig doe je toch alles op de computer en die heeft spellingscontrole.
maar het is hier toch echt besteed met -d (voltooid deelwoord)quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:34 schreef Deetch het volgende:
Dat weet ik wel maar toen ik op de lagere school ging werd daar officieel aandacht aan besteedt dat je die eenheden "eigenlijk" niet meer mocht gebruiken omdat ze verouderd waren.
Waar zie jij die (ouderwetse) staartdelingquote:Op donderdag 21 juni 2007 14:22 schreef Gia het volgende:
Trouwens bij die opgaven staat een staartdeling, zoals ze vroeger gedaan werden.
Tegenwoordig worden die zo niet meer gedaan. Is het dan fout, als je het op de nieuwe manier doet?
Dat zegt ze niet! Dat de spelfouten vooral van FOKkkers komen! Even turven?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 03:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Begrijpend lezen, zowaar nog moeilijker dan spelling en rekenen![]()
C_C doelt met grappig op de spelfouten van de Fok!kers in dit topic, hoe jij erbij komt dat zij lesgeven aan kinderen is mij een raadsel.
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 03:44 schreef Kees22 het volgende:
Dat zegt ze niet! Dat de spelfouten vooral van FOKkkers komen! Even turven?
Oh, het zijn dus géén Fokkers die in dit topic posten maar (aankomende) leerkrachten. Sorry, wist niet dat ik op het forum van een Pabo zat.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 02:39 schreef clumsy_clown het volgende:
Er staan pijnlijk veel spelfouten in dit topic, wat best grappig is, maar dat terzijde.
Eindelijk iemand die snapt hoe het in elkaar zit, en dat het ronduit belachelijk is wat we met z'n allen aan het doen zijn. Hoe komt iemand op het idee om een PABO student 3 herkansingen (dus 4 pogingen in totaal, als ik het goed lees) te geven voor een toets die zijn leerlingen later zo zouden moeten kunnen maken.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 04:24 schreef Ole het volgende:
triest is het wel
Ik kijk bijna dagelijks werk van huidige HBO-ers na.
En ik kan het de studenten niet eens kwalijk nemen. Het hele onderwijs is verrot!
Ik spreek dagelijks met docenten, leraren, noem het wat je wil...
En ik ben zelf ook docent..
Liefst willen we deze generatie overladen met kennis, rekenvaardigheid, wiskunde en ga zo maar door...
nee... "competenties":?is het 'toverwoord'
Nee dus.. onderwijs is bedoeld om kennis te vergaren, vaardigheden doe je op met stages...
En vallen volledig buiten het metrische systeem. Het is een engelse meetmaat, net zoals voet (ongeveer 30 cm) of yard (ongeveer een meter) of inch (ongeveer 2,54cm).quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:29 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
het zijn nog steeds hele gangbare maten
nu ja, kleuterjuf kun je worden dan , dan hoef je nog geen moeilijke rekensommen als 8 * 2,5 uit te leggenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 02:39 schreef clumsy_clown het volgende:
Ik heb nog wel les gekregen over pond en ons en inch en feet, volgens mij viel dat onder algemene ontwikkeling, wat aardig logisch is.
Wat ik niet snap is dat ze drie (3) herkansingen krijgen. Die toetsen bestaan uit vragen die voor basisscholieren bedoeld zijn, als je daar drie kansen voor nodig hebt ben je gewoon niét geschikt om anderen op te leiden. Maar goed, het is natuurlijk wel een verbetering dat er meer aandacht aan wordt besteed, onbegrijpelijk dat dat pas dit jaar echt aan het licht is gekomen.
Het blijft ook van de zotte dat monitors in inches worden uitgedrukt, en vlieghoogtes in voet...quote:Op vrijdag 22 juni 2007 07:04 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ja, inch is een hele gangbare maat, maar valt buiten ons systeem. Je zou er niet mee moeten rekenen. Tenzij je in Engeland woont.
uuuh , waaromquote:Op vrijdag 22 juni 2007 08:34 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het blijft ook van de zotte dat monitors in inches worden uitgedrukt, en vlieghoogtes in voet...
Vraag de gemiddelde persoon eens hoe groot z'n laptop-display is.... Als-ie het weet, komt het omdat-ie het weet, maar opmeten is te ingewikkeld...quote:Op vrijdag 22 juni 2007 08:35 schreef milagro het volgende:
[..]
uuuh , waaromof was dat een grapje
oh wacht, je bedoelt het anders dan ik dacht![]()
ik dacht dat je het raar vond dat het een in inches uitgedrukt werd en het andere in footquote:Op vrijdag 22 juni 2007 08:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Vraag de gemiddelde persoon eens hoe groot z'n laptop-display is.... Als-ie het weet, komt het omdat-ie het weet, maar opmeten is te ingewikkeld...
Ik haal t altijd in vierkante polequote:Op donderdag 21 juni 2007 18:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Heel goed juist. Het moet afgelopen zijn met het gebruik van foute eenheden. Of ga jij ook nog een parketvloer van 36 vierkante el halen?
Hieruit blijkt maar weer wat het meest funest is, niet alleen voor onderwijs maar eigenlijk voor alles: bureaucraten en managers met hun gebakken lucht.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:23 schreef amaranta het volgende:
Competenties.
Tegenwoordig kun je niet eens meer zakken voor je stages. Je moet aantonen dmv competenties dat je dingen kunt.
Stagebegeleiders komen ook niet meer op stageboek. Dus stomme drollen die niet met kinderen om kunnen gaan, wat toch ook wel belangrijk is, kunnen gewoon de pabo halen doordat ze goed weten te omschrijven hoe ze al dan niet bepaalde competenties hebben behaald.
Vraag 14.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 03:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Waar zie jij die (ouderwetse) staartdeling![]()
Het rekenen van nu is het rekenen van vroeger niet meer. Alles moet anders.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat is er mis met een staartdeling?! Is toch veel eenvoudiger?
Altijd leuk om een hectogrammetje kaas te bestellen.....quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef Basp1 het volgende:
Uit de test voor het rekenen.
Vul de juiste maat in: (toelichten is niet nodig)
De inhoud van tube tandpasta is 75 …….
Een pot pindakaas weegt 4 …….
Ons of hectogram?quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Jezus ...dat meen je niet ...dit is serieus ...hier zakken mensen voor....mensen die anderen zouden moeten gaan onderwijzen......quote:
Je moet toch ergens beginne om een zogenaamde kennis economie te creeren. aangezien we op alle niveaus al lang de streef doelen verminderd hebben moeten we dat ook maar gaan doen voor de basis school.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 11:59 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Jezus ...dat meen je niet ...dit is serieus ...hier zakken mensen voor....mensen die anderen zouden moeten gaan onderwijzen......![]()
![]()
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat is er mis met een staartdeling?! Is toch veel eenvoudiger?
ja, daar heb je ook wel weer een punt. het is meer spreektaal dan dat het in lessen of testen moet worden gebruikt.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik weet ook dat met bedoelt bedoeld bedoeld wordt! Maar dat maakt het nog niet goed om het fout te gebruiken...
Welke rekentoets haal jij het dan uit?quote:
quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:59 schreef RemcoDelft het volgende:
http://www.hs-ipabo.edu/s(...)ecijferdheid0706.pdf .
Sla dat "rijtje maken" over, laat ze echt uit het hoofd rekenen en je zult zien dat het niet zo heel veel anders gaat dan de ouderwetse staartdeling. Zonder rijtje doen ze die 20x en 10x in één stap van 30x (daar gaat "het rijtje" al mank) en worden ze gedwongen ook echt uit het hoofd te rekenen, net zoals bij het staartdelen:quote:Vroeger moest je schatten hoe vaak 643 in 1511 kan, enz.....
Tegenwoordig moeten de kids eerst een rijtje maken:
2 - 1286
4 - 2572
8 - 5144
10 - 6430
5 - 3215
En dan kunnen ze aflezen wat het meeste is wat in 151105 kan, dat is dus 200.
Dan moeten ze 151105 - 128600 = 22505.
Dan weer aflezen hoeveel keer het in 22505 kan, dat is dus 20.
Krijg je dus 22505 - 12860 = 9640
Dan weer hoeveel in 9640, dat is dus 10 keer.
9640 - 6430 = 3215.
Daar kan dan nog mooi 5 keer in. Kom je precies op 0 uit.
Nu nog even alles optellen: 200 keer + 20 keer + 10 keer + 5 keer = 235 keer.
Ja, ik vind dat ook een idiote manier. Wie dat bedacht heeft...
och, zelfs in wetenschappelijk publicaties vind je nog de vreemdste eenheden. PSI (pounds per square inch) is een van mijn favorietenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 07:04 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En vallen volledig buiten het metrische systeem. Het is een engelse meetmaat, net zoals voet (ongeveer 30 cm) of yard (ongeveer een meter) of inch (ongeveer 2,54cm).
Ja, inch is een hele gangbare maat, maar valt buiten ons systeem. Je zou er niet mee moeten rekenen. Tenzij je in Engeland woont.
Edit: spuit 482, maargoed..
Raar, ik leerde op de basisschool (zo'n 15 jaar geleden) gewoon nog hoeveel een ons en hoeveel een pond was.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:37 schreef Deetch het volgende:
[..]
De leraren dus. Die deden daar allemaal errug gewichtig over. Het heeft nogal een indruk op me gemaakt zoals je merkt. Ik weet het na 20 jaar nog steeds.
Misschien uit het andere topic?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Welke rekentoets haal jij het dan uit?Alleen deze staat in de OP:
Dat rijtje moeten ze maken omdat kinderen, volgens de bedenker van deze methode, makkelijk een getal kunnen verdubbelen. Het is dus verdubbelen naar 2 keer, dan weer verdubbelen naar 4 keer, dan naar 8 keer. Dan een nul achter het oorspronkelijke getal voor 10 keer en dan nog eens daar weer de helft van voor 5 keer.quote:Sla dat "rijtje maken" over, laat ze echt uit het hoofd rekenen en je zult zien dat het niet zo heel veel anders gaat dan de ouderwetse staartdeling. Zonder rijtje doen ze die 20x en 10x in één stap van 30x (daar gaat "het rijtje" al mank) en worden ze gedwongen ook echt uit het hoofd te rekenen, net zoals bij het staartdelen:
even alles optellen: 200 keer + 30 keer + 5 keer = 235 keer
Eigenlijk reken je precies zo alleen is de notatie anders.
De vaardigheid van dubbelen (1-2-4-8) en halveren (10-5) wordt al vanaf groep 4/5 aangeleerd en getraind, die moeten ze in groep 7/8 met staartdelen blindelings kúnnen zonder "spieken".quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Misschien uit het andere topic?
[..]
Dat rijtje moeten ze maken omdat kinderen, volgens de bedenker van deze methode, makkelijk een getal kunnen verdubbelen. Het is dus verdubbelen naar 2 keer, dan weer verdubbelen naar 4 keer, dan naar 8 keer. Dan een nul achter het oorspronkelijke getal voor 10 keer en dan nog eens daar weer de helft van voor 5 keer.
Schattend rekenen wordt ook wel degelijk geoefend op de basisschool maar is een ondergeschoven kindje. Vaak omdat de leerkracht zelf het niet eens meer kan; dan maar een truc: het rijtje even snel op het bord krabbelen.quote:Op de ouderwetse manier of zonder dit rijtje moeten ze schatten. En schijnbaar kunnen kinderen dat tegenwoordig niet meer.![]()
Treurig tochquote:De betere leerlingen zien overigens wel meteen dat de stap van 20 en 10 samen kan. Maar het merendeel kijkt niet verder dan het rijtje.
dus het wordt een truukje zonder dat er iets van begrepen wordt? bij een normale staartdeling zie je precies wat er gebeurt.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:15 schreef Gia het volgende:
De betere leerlingen zien overigens wel meteen dat de stap van 20 en 10 samen kan. Maar het merendeel kijkt niet verder dan het rijtje.
Ja en dus Wij hebbben een metirsch systeem kg/cm2 als je een empirisch stelsel gebruikt wordt dat dus automatisch {Pounds SQ Inch) Big deal daarvoor kun je rekenen, of nniet dus....quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:08 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
och, zelfs in wetenschappelijk publicaties vind je nog de vreemdste eenheden. PSI (pounds per square inch) is een van mijn favorieten
De staartdeling is juist alleen maar 1 grote uitrekentruc. Zie jij bij "het kan 2 keer" dat die 2 eigenlijk voor 200x staat? Dat zie je pas als je aan het eind je antwoord leest.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:33 schreef Byte_Me het volgende:
dus het wordt een truukje zonder dat er iets van begrepen wordt? bij een normale staartdeling zie je precies wat er gebeurt.
Daarvoor heb ik op mijn bureaublad het geniale convert.exe programma staan.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:42 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Ja en dus Wij hebbben een metirsch systeem kg/cm2 als je een empirisch stelsel gebruikt wordt dat dus automatisch {Pounds SQ Inch) Big deal daarvoor kun je rekenen, of nniet dus....
De enige echt lastige is die kutterige fahrenheid (+32 x1.8)
Waar ik de basis nog niet voor heb kunnen ontdekken...
Ik heb convert-me ....quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:48 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Daarvoor heb ik op mijn bureaublad het geniale convert.exe programma staan.
Kloptquote:over de fahrenheit schaal staat wat op wikipedia ondanks dat je daar niet alles van geloofd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermometer
dat werd ons heel nadrukkelijk uitgelegd.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:44 schreef r_one het volgende:
[..]
De staartdeling is juist alleen maar 1 grote uitrekentruc. Zie jij bij "het kan 2 keer" dat die 2 eigenlijk voor 200x staat? Dat zie je pas als je aan het eind je antwoord leest.
Wat dat betreft is de nieuwe notatie veel inzichtelijker.
Nee, niet te vreten vind ik dat.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 11:58 schreef desiredbard het volgende:
Of ben jij zo'n pabostudent die om 200 gram cervelaatworst gaat
Ik spreek liever van femtoparsec per seconde. Je moet het niet overdreven moeilijk maken.quote:Jemig man, ooit nog eens een agent het hebiejebie bezorgt door het volgende te antwoorden op...weet u hoe snel u reed?
-> 526 000 voet per cirkeljaar
En toch is het echt verboden om iets per pond aan te duiden. En die wettelijke bepaling was ook terecht, omdat ten tijde van de invoering helemaal niet zo duidelijk was voor iedereen dat 1 pond 500 gram zou zijn.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:38 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Dat moet ik de dames bij de vleeswaren in de supermarkt toch nog eens vertellen dan. Die weten nog van niks.
Als je drie keer zakt dan kan je het gewoon niet.quote:Pabostudente vecht rekentoets aan
Een 21-jarige pabostudente vecht tegen de verplichte rekentoets. Kristel Louman zakte drie keer voor de toets en moet nu van school.
Brief
Ze is het hier niet mee eens, schrijft ze aan de HBO-raad, het CITO en alle Kamerfracties. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) steunt haar. Volgens de bond heeft een eventuele rechtszaak van Louman zeker kans van slagen.
Inzien
Eén van de problemen was volgens de bond dat de toets niet ingezien kon worden. "Voor eerstejaars pabostudenten was het zo onmogelijk om in te zien wat ze fout deden per toets." Louman trekt mede om dit hiaat aan de bel bij de overheid.
2500 studenten
Louman is een van de 2500 eerstejaars pabostudenten die er niet in slaagden om de verplichte rekentoets te halen. Deze toets werd ingesteld om het niveau van de toekomstige docenten te waarborgen, maar heeft als resultaat dat een groot deel van de studenten de opleiding moet verlaten.
Geen bijlessen
Naast het niet kunnen inzien van de gemaakte rekentoetsen schort het volgens de vakbond aan meer zaken bij de Nederlandse pabo's. Zo geeft een deel van de opleidingen geen bijlessen wiskunde, stelt de woordvoerder. "Dan is het vreemd als je eist dat de studenten een rekentoets halen, terwijl de kans op een gedegen voorbereiding zo kleiner wordt."
Bron.
Volgens mij is het alleen binnen het SI verboden om pond en ons te gebruiken. Als je dat dus wel doet voldoe je niet aan het SI, maar dat zal menig slager een zorg zijn denk ik. Het lijkt mij sterk dat het per wet verboden is de pond en ons te gebruiken.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:01 schreef HiZ het volgende:
En toch is het echt verboden om iets per pond aan te duiden. En die wettelijke bepaling was ook terecht, omdat ten tijde van de invoering helemaal niet zo duidelijk was voor iedereen dat 1 pond 500 gram zou zijn.
En dan hebben we het nog niet over de verwarring die zou kunnen ontstaan door de pound (lb) die 453.5924 gram is en pound (troy) die 373.2417 gram is.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
En toch is het echt verboden om iets per pond aan te duiden. En die wettelijke bepaling was ook terecht, omdat ten tijde van de invoering helemaal niet zo duidelijk was voor iedereen dat 1 pond 500 gram zou zijn.
Hier heeft ze wel een punt. Alleen al ter controle van het nakijken moet een toets in te zien zijn. Ook moet het mogelijk zijn van fouten te leren. Inzage in toetsen kan inzicht geven in de punten die je niet snapt.quote:Inzien
Eén van de problemen was volgens de bond dat de toets niet ingezien kon worden. "Voor eerstejaars pabostudenten was het zo onmogelijk om in te zien wat ze fout deden per toets." Louman trekt mede om dit hiaat aan de bel bij de overheid.
Dat dus. En een basisschoolleerling krijgt wel met de slager te maken, niet met het SI.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:05 schreef Bolkesteijn het volgende:
Volgens mij is het alleen binnen het SI verboden om pond en ons te gebruiken. Als je dat dus wel doet voldoe je niet aan het SI, maar dat zal menig slager een zorg zijn denk ik. Het lijkt mij sterk dat het per wet verboden is de pond en ons te gebruiken.
Waarom ingewikkeld doen en niet gewoon het SI hanteren op school. Het is handig om het gebruik van verschillende eenheden zoveel mogelijk te beperken. Een deel van de leerlingen zijn immers de slagers van de toekomst.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:11 schreef r_one het volgende:
Dat dus. En een basisschoolleerling krijgt wel met de slager te maken, niet met het SI.
Meen je dat serieus.... ? Linkje? Niet dat ik je niet geloof, maar dat is een leuk wetenswaardigheidjequote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Het verschil zit hem in het feit dat de troy voorjuwelen gebruikt wordt... een alternatief voor karaatquote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dan hebben we het nog niet over de verwarring die zou kunnen ontstaan door de pound (lb) die 453.5924 gram is en pound (troy) die 373.2417 gram is.
Als je een keer zakt hoor je de basisschool niet eens af te komen ...laat staan de pabo op te komenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:05 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Als je drie keer zakt dan kan je het gewoon niet.
Bijlessen wiskunde voor een rekentoets, hmm.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:05 schreef SteveBallmer het volgende:
[..]
Als je drie keer zakt dan kan je het gewoon niet.
Ik heb het altijd over 100 kilo-Euro.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:35 schreef desiredbard het volgende:
Hetzelfde princupe als een ton 100.000 vermogen of een ton massa
Dat is waar inderdaad, ze heeft wel een punt. Maar voor de rest is ze oerdom.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:10 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hier heeft ze wel een punt. Alleen al ter controle van het nakijken moet een toets in te zien zijn. Ook moet het mogelijk zijn van fouten te leren. Inzage in toetsen kan inzicht geven in de punten die je niet snapt.
Het is erg raar dat die mensen sowieso de benodigde vooropleiding voor een PABO-opleiding weten te behalen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:47 schreef TC03 het volgende:
Bizar zeg, hier na drie keer nóg voor zakken.![]()
![]()
nee dat is niet ernstig dat is goed het zijn eenheden die afgeleerd moeten wordenquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:54 schreef Gia het volgende:
Misschien op de koksschool?
Heb net aan mijn oudste gevraagd of hij de eenheden ons en pond kent. Hij heeft er wel ooit van gehoord, maar weet niet hoeveel het is. Kilo wel, overigens.
Ernstig!
Hoe oud is jouw oudste....quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:54 schreef Gia het volgende:
Misschien op de koksschool?
Ernstig!
Maar dan moet je toch toegeven dat een ton geld een andere waarde heeft dan een ton massa. Die pounds worden beide gebruikt om een gewicht aan te duiden. Dit kan zonder dat je het weetje niet weet voor een redelijke verwarring zorgen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:35 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Het verschil zit hem in het feit dat de troy voorjuwelen gebruikt wordt... een alternatief voor karaat
Hetzelfde princupe als een ton 100.000 vermogen of een ton massa
Sorry hoor dat is gewoon een weetje
dat zijn geen eenheden die afgeleerd moeten worden, je moet ze alleen niet gebruiken in berekeningen e.d. bij de slager mag je best een onsje ham of pond gehakt vragen. die woorden horen wat mij betreft gewoon in de nederlandse taal thuis.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
nee dat is niet ernstig dat is goed het zijn eenheden die afgeleerd moeten worden
als je ze niet afleert blijf je bezig. Het zorgt gewoon voor verwarringquote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:39 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
dat zijn geen eenheden die afgeleerd moeten worden, je moet ze alleen niet gebruiken in berekeningen e.d. bij de slager mag je best een onsje ham of pond gehakt vragen. die woorden horen wat mij betreft gewoon in de nederlandse taal thuis.
Wat bedoel je met waarde .... niet volgens het britse systeem waar de valuta pound geralterd is aan de massa pound. Eeen kilo lood is niet zwaarder dan een kilo veren al heeft het een ander volume en monetaire waardequote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan moet je toch toegeven dat een ton geld een andere waarde heeft dan een ton massa. Die pounds worden beide gebruikt om een gewicht aan te duiden. Dit kan zonder dat je het weetje niet weet voor een redelijke verwarring zorgen.
op wetenschappelijk niveau denk ik ook zeker dat een standaard van belang is.... welke standaard dat wordt maakt me niet uitquote:Welke raket was ook alweer neergestort omdat er bij het berekenen van het regelsysteem ergens een conversiefout tussen het sistelsel en wat inches gemaakt was.
Het zijn eenheden die we terecht niet meer gebruiken. Als je alles in grammen kan aanduiden waarom zou je dan nog ouderwetse achterhaalde rekeneenheden gaan gebruiken?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:39 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
dat zijn geen eenheden die afgeleerd moeten worden, je moet ze alleen niet gebruiken in berekeningen e.d. bij de slager mag je best een onsje ham of pond gehakt vragen. die woorden horen wat mij betreft gewoon in de nederlandse taal thuis.
En zelf 3 fout in 1 lullige zin maken die een leerling in groep 5 nog goed doet.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
toenet op 3fm de pabo studente die de toest niet gehaald had en nu de instelling aanklaagde.
Kreeg 3 groep 5 sommetjes om op te lossen en had ze alle 3 fout.
![]()
![]()
Bedankt voor de les. Kan ik gebruiken bij de bijles.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Vraag 14.
643/151105...
Vroeger moest je schatten hoe vaak 643 in 1511 kan, enz.....
Tegenwoordig moeten de kids eerst een rijtje maken:
2 - 1286
4 - 2572
8 - 5144
10 - 6430
5 - 3215
En dan kunnen ze aflezen wat het meeste is wat in 151105 kan, dat is dus 200.
Dan moeten ze 151105 - 128600 = 22505.
Dan weer aflezen hoeveel keer het in 22505 kan, dat is dus 20.
Krijg je dus 22505 - 12860 = 9640
Dan weer hoeveel in 9640, dat is dus 10 keer.
9640 - 6430 = 3215.
Daar kan dan nog mooi 5 keer in. Kom je precies op 0 uit.
Nu nog even alles optellen: 200 keer + 20 keer + 10 keer + 5 keer = 235 keer.
Ja, ik vind dat ook een idiote manier. Wie dat bedacht heeft...
Ja, inderdaad. Maar de slager mag geen pond meer aanbieden. Dus het begrip zal wel uitsterven.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:39 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
Ja. Mijn favoriete auteur, Marshall Sittig. echt ik had hem lief, gaf zowel de waarden in SI-eenheden als in imperiale eenheden.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:08 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
och, zelfs in wetenschappelijk publicaties vind je nog de vreemdste eenheden. PSI (pounds per square inch) is een van mijn favorieten
Dat was vroeger: een pound had de waarde van een pound zilver.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:48 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Wat bedoel je met waarde .... niet volgens het britse systeem waar de valuta pound geralterd is aan de massa pound. Eeen kilo lood is niet zwaarder dan een kilo veren al heeft het een ander volume en monetaire waarde
En daar hebbenhadden we dus scholing voor.
[..]
op wetenschappelijk niveau denk ik ook zeker dat een standaard van belang is.... welke standaard dat wordt maakt me niet uit
Ik ga het volgende week uitproberen bij de slager. Ik wil graag een ons rauwe ham en een pond varkensfilet. Ben benieuwd of een jong hulpje dan weet wat ik nodig heb.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:01 schreef HiZ het volgende:
[..]
Geen geintje! Hij wist het echt niet.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:29 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Hoe oud is jouw oudste....
Je maakt geen geintje....
En naar wat voor school gaat ie.
Ben geen pabodoos, maar om van 20 100 te maken, moet je keer 5 doen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 17:20 schreef amaranta het volgende:
Exclusief en alleen voor pabodozen:
hoeveel procent is 14 van 20?
Graag met manier van rekenen erbij!
Kan natuurlijk ook een typefout betreffen.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 18:54 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Mijn docenten kunnen ook niet rekenen. Vandaag een balans op een tentamen waarvan het totaal 1.780.000 moest zijn. Aan de creditzijde was dat zo, maar de debetzijde was toch echt 1.760.000.
100 gram is ook goedquote:Op zaterdag 23 juni 2007 17:44 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ga het volgende week uitproberen bij de slager. Ik wil graag een ons rauwe ham en een pond varkensfilet. Ben benieuwd of een jong hulpje dan weet wat ik nodig heb.
Het is mij eigenlijk nog nooit eerder verteld dat deze termen niet meer gebruikt worden/ verboden zijn.
Zeg dat eigenlijk altijd bij de slager.![]()
Vraag me af of de slager me kan volgen als ik om 1 hectogram rauwe ham vraag.
En wat is ze dan? Hélène de Gier. Oftewel: een prutser.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 16:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
toenet op 3fm de pabo studente die de toest niet gehaald had en nu de instelling aanklaagde.
Kreeg 3 groep 5 sommetjes om op te lossen en had ze alle 3 fout.
![]()
![]()
Eh, nee, een link heb ik niet, maar in de oude ijkwet stond precies welke eenheden erkend waren (pond dus niet) en in artikel 5 van die wet stond dat het verboden was om goederen aan te bieden in andere eenheden dan de erkende eenheden.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 15:30 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Meen je dat serieus.... ? Linkje? Niet dat ik je niet geloof, maar dat is een leuk wetenswaardigheidje
vanaf nu bestel ik dus gewoon 5 hectogram
Volgens mij gewoon Nederlands, maar bronnen heb ik ook niet. Misschien NNI of TNO? Of Normbladen>quote:Op zondag 24 juni 2007 02:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, nee, een link heb ik niet, maar in de oude ijkwet stond precies welke eenheden erkend waren (pond dus niet) en in artikel 5 van die wet stond dat het verboden was om goederen aan te bieden in andere eenheden dan de erkende eenheden.
Ik weet niet waar die regels naartoe zijn verhuisd, maar ik schat in dat het een EU verordening is.
Dat wordt natuurlijk veroorzaakt doordat we een juristen/beleidsmakers-landje zijn. Een land van uitvinders en bouwers zijn we al lang niet meer!quote:Op zondag 24 juni 2007 01:47 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Waar ik nog steeds niet tegen kan, is dat de exacte vakken in het verdomdhoekje gestopt worden en dat kunst nog steeds hoog in het vaandel staat. Het zijn zielepoten die denken dat je zonder wiskunde kunt overleven.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |