Vraag 14.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 03:43 schreef r_one het volgende:
[..]
Waar zie jij die (ouderwetse) staartdeling![]()
Het rekenen van nu is het rekenen van vroeger niet meer. Alles moet anders.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat is er mis met een staartdeling?! Is toch veel eenvoudiger?
Altijd leuk om een hectogrammetje kaas te bestellen.....quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef Basp1 het volgende:
Uit de test voor het rekenen.
Vul de juiste maat in: (toelichten is niet nodig)
De inhoud van tube tandpasta is 75 …….
Een pot pindakaas weegt 4 …….
Nou ik ben benieuwd wat het antwoord bij de pot pindakaas zou moeten zijn, 4 gram is een beetje weinig, en 4 kilo een beetje veel. 4 decigram zal het ook wel niet zijn en om nu 4 hectogram te gaan zeggen.![]()
Ik verwacht dat ze moeten zeggen ons terwijl deze eenheid al jaren niet meer gebruikt mag worden.![]()
Ons of hectogram?quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:08 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Heel goed juist. Het moet afgelopen zijn met het gebruik van foute eenheden. Of ga jij ook nog een parketvloer van 36 vierkante el halen?
Jezus ...dat meen je niet ...dit is serieus ...hier zakken mensen voor....mensen die anderen zouden moeten gaan onderwijzen......quote:
Je moet toch ergens beginne om een zogenaamde kennis economie te creeren. aangezien we op alle niveaus al lang de streef doelen verminderd hebben moeten we dat ook maar gaan doen voor de basis school.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 11:59 schreef desiredbard het volgende:
[..]
Jezus ...dat meen je niet ...dit is serieus ...hier zakken mensen voor....mensen die anderen zouden moeten gaan onderwijzen......![]()
![]()
quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:53 schreef RemcoDelft het volgende:
Wat is er mis met een staartdeling?! Is toch veel eenvoudiger?
ja, daar heb je ook wel weer een punt. het is meer spreektaal dan dat het in lessen of testen moet worden gebruikt.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik weet ook dat met bedoelt bedoeld bedoeld wordt! Maar dat maakt het nog niet goed om het fout te gebruiken...
Welke rekentoets haal jij het dan uit?quote:
quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:59 schreef RemcoDelft het volgende:
http://www.hs-ipabo.edu/s(...)ecijferdheid0706.pdf .
Sla dat "rijtje maken" over, laat ze echt uit het hoofd rekenen en je zult zien dat het niet zo heel veel anders gaat dan de ouderwetse staartdeling. Zonder rijtje doen ze die 20x en 10x in één stap van 30x (daar gaat "het rijtje" al mank) en worden ze gedwongen ook echt uit het hoofd te rekenen, net zoals bij het staartdelen:quote:Vroeger moest je schatten hoe vaak 643 in 1511 kan, enz.....
Tegenwoordig moeten de kids eerst een rijtje maken:
2 - 1286
4 - 2572
8 - 5144
10 - 6430
5 - 3215
En dan kunnen ze aflezen wat het meeste is wat in 151105 kan, dat is dus 200.
Dan moeten ze 151105 - 128600 = 22505.
Dan weer aflezen hoeveel keer het in 22505 kan, dat is dus 20.
Krijg je dus 22505 - 12860 = 9640
Dan weer hoeveel in 9640, dat is dus 10 keer.
9640 - 6430 = 3215.
Daar kan dan nog mooi 5 keer in. Kom je precies op 0 uit.
Nu nog even alles optellen: 200 keer + 20 keer + 10 keer + 5 keer = 235 keer.
Ja, ik vind dat ook een idiote manier. Wie dat bedacht heeft...
och, zelfs in wetenschappelijk publicaties vind je nog de vreemdste eenheden. PSI (pounds per square inch) is een van mijn favorietenquote:Op vrijdag 22 juni 2007 07:04 schreef Yildiz het volgende:
[..]
En vallen volledig buiten het metrische systeem. Het is een engelse meetmaat, net zoals voet (ongeveer 30 cm) of yard (ongeveer een meter) of inch (ongeveer 2,54cm).
Ja, inch is een hele gangbare maat, maar valt buiten ons systeem. Je zou er niet mee moeten rekenen. Tenzij je in Engeland woont.
Edit: spuit 482, maargoed..
Raar, ik leerde op de basisschool (zo'n 15 jaar geleden) gewoon nog hoeveel een ons en hoeveel een pond was.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:37 schreef Deetch het volgende:
[..]
De leraren dus. Die deden daar allemaal errug gewichtig over. Het heeft nogal een indruk op me gemaakt zoals je merkt. Ik weet het na 20 jaar nog steeds.
Misschien uit het andere topic?quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:07 schreef r_one het volgende:
[..]
Welke rekentoets haal jij het dan uit?Alleen deze staat in de OP:
Dat rijtje moeten ze maken omdat kinderen, volgens de bedenker van deze methode, makkelijk een getal kunnen verdubbelen. Het is dus verdubbelen naar 2 keer, dan weer verdubbelen naar 4 keer, dan naar 8 keer. Dan een nul achter het oorspronkelijke getal voor 10 keer en dan nog eens daar weer de helft van voor 5 keer.quote:Sla dat "rijtje maken" over, laat ze echt uit het hoofd rekenen en je zult zien dat het niet zo heel veel anders gaat dan de ouderwetse staartdeling. Zonder rijtje doen ze die 20x en 10x in één stap van 30x (daar gaat "het rijtje" al mank) en worden ze gedwongen ook echt uit het hoofd te rekenen, net zoals bij het staartdelen:
even alles optellen: 200 keer + 30 keer + 5 keer = 235 keer
Eigenlijk reken je precies zo alleen is de notatie anders.
De vaardigheid van dubbelen (1-2-4-8) en halveren (10-5) wordt al vanaf groep 4/5 aangeleerd en getraind, die moeten ze in groep 7/8 met staartdelen blindelings kúnnen zonder "spieken".quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Misschien uit het andere topic?
[..]
Dat rijtje moeten ze maken omdat kinderen, volgens de bedenker van deze methode, makkelijk een getal kunnen verdubbelen. Het is dus verdubbelen naar 2 keer, dan weer verdubbelen naar 4 keer, dan naar 8 keer. Dan een nul achter het oorspronkelijke getal voor 10 keer en dan nog eens daar weer de helft van voor 5 keer.
Schattend rekenen wordt ook wel degelijk geoefend op de basisschool maar is een ondergeschoven kindje. Vaak omdat de leerkracht zelf het niet eens meer kan; dan maar een truc: het rijtje even snel op het bord krabbelen.quote:Op de ouderwetse manier of zonder dit rijtje moeten ze schatten. En schijnbaar kunnen kinderen dat tegenwoordig niet meer.![]()
Treurig tochquote:De betere leerlingen zien overigens wel meteen dat de stap van 20 en 10 samen kan. Maar het merendeel kijkt niet verder dan het rijtje.
dus het wordt een truukje zonder dat er iets van begrepen wordt? bij een normale staartdeling zie je precies wat er gebeurt.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:15 schreef Gia het volgende:
De betere leerlingen zien overigens wel meteen dat de stap van 20 en 10 samen kan. Maar het merendeel kijkt niet verder dan het rijtje.
Ja en dus Wij hebbben een metirsch systeem kg/cm2 als je een empirisch stelsel gebruikt wordt dat dus automatisch {Pounds SQ Inch) Big deal daarvoor kun je rekenen, of nniet dus....quote:Op vrijdag 22 juni 2007 13:08 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
och, zelfs in wetenschappelijk publicaties vind je nog de vreemdste eenheden. PSI (pounds per square inch) is een van mijn favorieten
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |