abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50645379
quote:
Kwart pabo-student moet weg om rekentoets
woensdag 20 juni 2007 10:19

Een kwart van alle eerstejaarsstudenten aan de pabo moet van school af omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen. De studenten moesten dit jaar voor het eerst een verplichte rekentoets afleggen.

Rekenen op de pabo
Rekenen blijkt moeilijker dan gedacht voor de eerstejaars pabo-studenten
Dat liet de HBO-raad woensdag weten.

Verlaten
De helft van de studenten zakte voor de test aan het begin van het schooljaar. Daarna hadden zij recht op twee herkansingen, waaruit bleek dat nog steeds een aanzienlijk percentage van de studenten de toets niet had gehaald. Deze studenten moesten hierdoor de opleiding vervroegd verlaten. Het gaat om ongeveer 2500 leerlingen, meldt de NOS.

In 2006 bleek al dat het niet erg goed gesteld was met de rekenvaardigheid van de leraren in spe. Uit een test bleek toen dat de helft van de eerstejaars gemiddeld slechter rekende dan een goede basisschoolleerling uit groep acht.

Voorzitter van de HBO-raad Doekle Terpstra is dan ook niet blij met de resultaten, maar denkt er niet aan de toets af te schaffen. Ik heb een ambivalent gevoel bij de cijfers. Aan de ene kant is het dramatisch dat er zo veel studenten moeten afhaken omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen. Maar aan de andere kant laat deze test wel zien dat we hebben geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs omdat deze mensen voorheen wel gewoon de studie konden afmaken en voor de klas kwamen te staan. Wij zijn niet bereid concessies op het gebied van die kwaliteit te doen.

Aansluiting
Volgens Terpstra laten de slechte uitslagen van de rekentoetsen zien dat de aansluiting van het voortgezet onderwijs op het hogere beroepsonderwijs niet goed genoeg is. Ook maakt hij zich zorgen over de afname van het aantal studenten dat zich aanmeldt bij de lerarenopleidingen. Vorig jaar waren er rond deze tijd 6300 voorinschrijvingen, dit jaar slechts 5700.

Ook andere HBO-opleidingen staat komend najaar de rekentoets te wachten die zal peilen hoe het staat met de reken- en taalvaardigheden van de nieuwe studenten. Terpstra: We willen HBO-breed 11.000 tot 12.000 studenten testen op het gebied van taal en rekenen. De test is bedoeld om een beeld van de problematiek te krijgen. We hebben het idee dat deze problemen niet alleen bij de pabo voorkomen. Er moet veel reparatiewerk worden verricht.
Bron
Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is er dan toch van gekomen: de verplichte rekentoets voor pabo-studenten. Resultaat staat hierboven beschreven.

Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?

Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_50645721
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
pi_50645775
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:07 schreef multiplex het volgende:
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
Staat me iets van bij dat elke pabo-student het niveau moet beheersen van de beste 20% van groep 8.

[ Bericht 17% gewijzigd door PietjePuk007 op 20-06-2007 11:19:47 ]
  woensdag 20 juni 2007 @ 11:11:14 #4
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_50645873
Tja sorry, maar zeggen dat het leraren tekort moet worden opgelost door incompetente mensen voor de klas te zetten, zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Zo moeilijk is het rekenen in groep acht nou ook weer niet. Breuken vermenigvuldigen en delen is zo ongeveer het imoeilijkste dat ze krijgen.
Dan houdt het probleem zichzelf ook in stand. Ik had op de basisschool een juf die zelf nieteens een staartdeling kon, nou en daar moet je dan naartoe als je vragen hebt. Het is tussen mij en de wiskunde nooit meer goedgekomen
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_50645922
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:08 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Staat me iets van bij dat elke pabo-student het niveau moet beheersen van de beste 20% van groep 8.
Zou je toch zeggen dat dat voor iemand met een HAVO-diploma geen al te groot probleem moet vormen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel % van die 25% die de toets niet haalt via het MBO is binnen gekomen.
pi_50645929
Kan je ergens die toets online vinden?
  woensdag 20 juni 2007 @ 11:14:21 #8
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_50645993
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 10:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?
Je kunt toch geen concessies aan het niveau doen? PABO-studenten moeten gewoon op groep-8-niveau kunnen rekenen. Dat konden ze in groep 8 ook, als het goed is.
quote:
Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
Als je groep-8-rekenen niet aankunt, maar wel PABO wilt gaan doen, dan verdien je een -smilie.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
  woensdag 20 juni 2007 @ 11:15:03 #9
183375 Qasi
Love me for a reason
pi_50646019
Ik doe zelf de Pabo ( nu al 3de jaars ) maar wij moesten in het 1e jaar deze toets ook maken! Ik heb in één keer gehaald, maar bij ons had je er nog 5 kansen voor. Ook hier waren mensen die dit niveau niet haalden!
De toets is op het niveau van eind groep 8!
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Dan ben je een hoer met een doek om je kop
pi_50646061
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:12 schreef DaFan het volgende:
Kan je ergens die toets online vinden?
Ga daar maar niet van uit, maar ik zou hem net als jij ook wel even willen maken al haal ik hem denk ik toch wel
  woensdag 20 juni 2007 @ 11:17:19 #11
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_50646098
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Ooh my fucking god
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_50646215
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets

Op het eerste gezicht lijkt het me niet onwijs moeilijk. Maar het draait niet alleen om het kunnen, je moet het ook nog uit kunnen leggen. Ken iemand die PABO doet en in een keer is geslaagd voor de rekentoets maar kan me voorstellen dat veel mensen er moeite mee hebben. Misschien moeten ze op de middelbare school eens wat minder met rekenmachines gaan werken.
pi_50646220
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:16 schreef multiplex het volgende:

[..]

Ga daar maar niet van uit, maar ik zou hem net als jij ook wel even willen maken al haal ik hem denk ik toch wel
Kijk anders ff iets verder

Hij is best lastig soms
pi_50646224
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Het komt nooit meer goed met het onderwijs, echt niet
pi_50646232
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:17 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Ooh my fucking god
Volgensmij heb je die zat hoor, mensen die klaar zijn met de Pabo en werkelijk geen flauw benul hebben van het "dt" verhaal.
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef DaFan het volgende:

[..]

Kijk anders ff iets verder

Hij is best lastig soms
Even doorgeken.... tjah
pi_50646272
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:14 schreef Rasing het volgende:
Je kunt toch geen concessies aan het niveau doen? PABO-studenten moeten gewoon op groep-8-niveau kunnen rekenen. Dat konden ze in groep 8 ook, als het goed is.

Als je groep-8-rekenen niet aankunt, maar wel PABO wilt gaan doen, dan verdien je een -smilie.
Ten eerste ik ben alleen bang voor het probleem, dat je geen concessies kan doen snap ik ook wel.

Ten tweede, dit zijn havisten en de bovenste 20% van groep 8 zijn VWO'ers, het is dus niet zo dat ze het ooit wel konden .
pi_50646306
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef multiplex het volgende:

[..]

Volgensmij heb je die zat hoor, mensen die klaar zijn met de Pabo en werkelijk geen flauw benul hebben van het "dt" verhaal.
Dat is sowieso schandalig voor elke Nederlander. En dan op je CV zetten: Vloeiend / Moedertaal
Suck my balls, als je het niet kan schrijven is het ook niet je moedertaal.
pi_50646401
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef MLK het volgende:
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets

Op het eerste gezicht lijkt het me niet onwijs moeilijk. Maar het draait niet alleen om het kunnen, je moet het ook nog uit kunnen leggen. Ken iemand die PABO doet en in een keer is geslaagd voor de rekentoets maar kan me voorstellen dat veel mensen er moeite mee hebben. Misschien moeten ze op de middelbare school eens wat minder met rekenmachines gaan werken.
Uitleggen? Dat leer je toch gewoon op de PABO
pi_50646500
Ok ok genoeg gebashed op de PABO'ers, dat was eigenlijk niet de bedoeling van 't topic. Iedereen is bewust van het probleem. Nu hebben we eindelijk wat studenten die PABO willen doen haken ze af. Het lerarenprobleem wordt hiermee alleen maar erger. Straks hebben we niemand meer voor de klas.

Het is tijd voor oplossingen .
  woensdag 20 juni 2007 @ 11:28:31 #20
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50646517
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 10:58 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is er dan toch van gekomen: de verplichte rekentoets voor pabo-studenten. Resultaat staat hierboven beschreven.

Wat is het probleem???
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_50646584
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:28 schreef kless het volgende:
Wat is het probleem???
Kort en bondig: geen hond wil voor de klas staan. Nu hebben we wat mensen gevonden die het wel willen maar die kunnen er geen snars van.

Hoe moet het dan verder met het onderwijs voor volgende generaties?
  woensdag 20 juni 2007 @ 11:30:48 #22
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_50646616
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ok ok genoeg gebashed op de PABO'ers, dat was eigenlijk niet de bedoeling van 't topic. Iedereen is bewust van het probleem. Nu hebben we eindelijk wat studenten die PABO willen doen haken ze af. Het lerarenprobleem wordt hiermee alleen maar erger. Straks hebben we niemand meer voor de klas.

Het is tijd voor oplossingen .
Volgensmij is de oplossing er al. Mensen die het niet kunnen weren van de PABO opdat hun didactische generatie zich niet voortzet. Hard, maar dat is verder prima.
Als je een bril hebt mag je geen straaljager piloot worden, als je niet kan rekenen hoor je niet voor de klas.
pi_50646694
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:30 schreef Sjoewe het volgende:
Volgensmij is de oplossing er al. Mensen die het niet kunnen weren van de PABO opdat hun didactische generatie zich niet voortzet. Hard, maar dat is verder prima.
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte .
  woensdag 20 juni 2007 @ 11:33:45 #24
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50646727
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:17 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Ooh my fucking god
Wat hij zegt
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 20 juni 2007 @ 11:36:51 #25
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_50646840
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte .
Dus moeten we maar incompetente mensen voor de klas zetten? Dan houdt het probleem natuurlijk nooit op. Ik geloof er namelijk geen snars van dat die mensen die de rekentoets niet halen op de andere vakken wel allemaal 10'en halen.
Ach het onderwijs is altijd een golfbeweging. Paar jaar geleden was er op het middelbare onderwijs een schreeuwend terkort. Dat schijnt ook wel weer voorbij te zijn.
De oplossing mag in ieder geval nooit liggen in het verzachten van de toegangsnormen.
ik vind uberhaupt al dat we in Nederland veelste knuffelig met dit soort dingen omgaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')