Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is er dan toch van gekomen: de verplichte rekentoets voor pabo-studenten. Resultaat staat hierboven beschreven.quote:Kwart pabo-student moet weg om rekentoets
woensdag 20 juni 2007 10:19
Een kwart van alle eerstejaarsstudenten aan de pabo moet van school af omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen. De studenten moesten dit jaar voor het eerst een verplichte rekentoets afleggen.
Rekenen op de pabo
Rekenen blijkt moeilijker dan gedacht voor de eerstejaars pabo-studenten
Dat liet de HBO-raad woensdag weten.
Verlaten
De helft van de studenten zakte voor de test aan het begin van het schooljaar. Daarna hadden zij recht op twee herkansingen, waaruit bleek dat nog steeds een aanzienlijk percentage van de studenten de toets niet had gehaald. Deze studenten moesten hierdoor de opleiding vervroegd verlaten. Het gaat om ongeveer 2500 leerlingen, meldt de NOS.
In 2006 bleek al dat het niet erg goed gesteld was met de rekenvaardigheid van de leraren in spe. Uit een test bleek toen dat de helft van de eerstejaars gemiddeld slechter rekende dan een goede basisschoolleerling uit groep acht.
Voorzitter van de HBO-raad Doekle Terpstra is dan ook niet blij met de resultaten, maar denkt er niet aan de toets af te schaffen. Ik heb een ambivalent gevoel bij de cijfers. Aan de ene kant is het dramatisch dat er zo veel studenten moeten afhaken omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen. Maar aan de andere kant laat deze test wel zien dat we hebben geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs omdat deze mensen voorheen wel gewoon de studie konden afmaken en voor de klas kwamen te staan. Wij zijn niet bereid concessies op het gebied van die kwaliteit te doen.
Aansluiting
Volgens Terpstra laten de slechte uitslagen van de rekentoetsen zien dat de aansluiting van het voortgezet onderwijs op het hogere beroepsonderwijs niet goed genoeg is. Ook maakt hij zich zorgen over de afname van het aantal studenten dat zich aanmeldt bij de lerarenopleidingen. Vorig jaar waren er rond deze tijd 6300 voorinschrijvingen, dit jaar slechts 5700.
Ook andere HBO-opleidingen staat komend najaar de rekentoets te wachten die zal peilen hoe het staat met de reken- en taalvaardigheden van de nieuwe studenten. Terpstra: We willen HBO-breed 11.000 tot 12.000 studenten testen op het gebied van taal en rekenen. De test is bedoeld om een beeld van de problematiek te krijgen. We hebben het idee dat deze problemen niet alleen bij de pabo voorkomen. Er moet veel reparatiewerk worden verricht.
Bron
Staat me iets van bij dat elke pabo-student het niveau moet beheersen van de beste 20% van groep 8.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:07 schreef multiplex het volgende:
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
Zou je toch zeggen dat dat voor iemand met een HAVO-diploma geen al te groot probleem moet vormen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel % van die 25% die de toets niet haalt via het MBO is binnen gekomen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:08 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Staat me iets van bij dat elke pabo-student het niveau moet beheersen van de beste 20% van groep 8.
Je kunt toch geen concessies aan het niveau doen? PABO-studenten moeten gewoon op groep-8-niveau kunnen rekenen. Dat konden ze in groep 8 ook, als het goed is.quote:Op woensdag 20 juni 2007 10:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?
Als je groep-8-rekenen niet aankunt, maar wel PABO wilt gaan doen, dan verdien je eenquote:Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
Ga daar maar niet van uit, maar ik zou hem net als jij ook wel even willen maken al haal ik hem denk ik toch welquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:12 schreef DaFan het volgende:
Kan je ergens die toets online vinden?
Ooh my fucking godquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Kijk anders ff iets verderquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:16 schreef multiplex het volgende:
[..]
Ga daar maar niet van uit, maar ik zou hem net als jij ook wel even willen maken al haal ik hem denk ik toch wel![]()
Het komt nooit meer goed met het onderwijs, echt nietquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Volgensmij heb je die zat hoor, mensen die klaar zijn met de Pabo en werkelijk geen flauw benul hebben van het "dt" verhaal.quote:
Even doorgeken.... tjahquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef DaFan het volgende:
[..]
Kijk anders ff iets verder
Hij is best lastig soms
Ten eerste ik ben alleen bang voor het probleem, dat je geen concessies kan doen snap ik ook wel.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:14 schreef Rasing het volgende:
Je kunt toch geen concessies aan het niveau doen? PABO-studenten moeten gewoon op groep-8-niveau kunnen rekenen. Dat konden ze in groep 8 ook, als het goed is.
Als je groep-8-rekenen niet aankunt, maar wel PABO wilt gaan doen, dan verdien je een-smilie.
Dat is sowieso schandalig voor elke Nederlander. En dan op je CV zetten: Vloeiend / Moedertaalquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef multiplex het volgende:
[..]
Volgensmij heb je die zat hoor, mensen die klaar zijn met de Pabo en werkelijk geen flauw benul hebben van het "dt" verhaal.
Uitleggen? Dat leer je toch gewoon op de PABOquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef MLK het volgende:
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets
Op het eerste gezicht lijkt het me niet onwijs moeilijk. Maar het draait niet alleen om het kunnen, je moet het ook nog uit kunnen leggen. Ken iemand die PABO doet en in een keer is geslaagd voor de rekentoets maar kan me voorstellen dat veel mensen er moeite mee hebben. Misschien moeten ze op de middelbare school eens wat minder met rekenmachines gaan werken.
Wat is het probleem???quote:Op woensdag 20 juni 2007 10:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is er dan toch van gekomen: de verplichte rekentoets voor pabo-studenten. Resultaat staat hierboven beschreven.
Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?
Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
Kort en bondig: geen hond wil voor de klas staan. Nu hebben we wat mensen gevonden die het wel willen maar die kunnen er geen snars van.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:28 schreef kless het volgende:
Wat is het probleem???
Volgensmij is de oplossing er al. Mensen die het niet kunnen weren van de PABO opdat hun didactische generatie zich niet voortzet. Hard, maar dat is verder prima.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ok ok genoeg gebashed op de PABO'ers, dat was eigenlijk niet de bedoeling van 't topic. Iedereen is bewust van het probleem. Nu hebben we eindelijk wat studenten die PABO willen doen haken ze af. Het lerarenprobleem wordt hiermee alleen maar erger. Straks hebben we niemand meer voor de klas.
Het is tijd voor oplossingen.
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaaktequote:Op woensdag 20 juni 2007 11:30 schreef Sjoewe het volgende:
Volgensmij is de oplossing er al. Mensen die het niet kunnen weren van de PABO opdat hun didactische generatie zich niet voortzet. Hard, maar dat is verder prima.
Wat hij zegtquote:
Dus moeten we maar incompetente mensen voor de klas zetten? Dan houdt het probleem natuurlijk nooit op. Ik geloof er namelijk geen snars van dat die mensen die de rekentoets niet halen op de andere vakken wel allemaal 10'en halen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |