Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is er dan toch van gekomen: de verplichte rekentoets voor pabo-studenten. Resultaat staat hierboven beschreven.quote:Kwart pabo-student moet weg om rekentoets
woensdag 20 juni 2007 10:19
Een kwart van alle eerstejaarsstudenten aan de pabo moet van school af omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen. De studenten moesten dit jaar voor het eerst een verplichte rekentoets afleggen.
Rekenen op de pabo
Rekenen blijkt moeilijker dan gedacht voor de eerstejaars pabo-studenten
Dat liet de HBO-raad woensdag weten.
Verlaten
De helft van de studenten zakte voor de test aan het begin van het schooljaar. Daarna hadden zij recht op twee herkansingen, waaruit bleek dat nog steeds een aanzienlijk percentage van de studenten de toets niet had gehaald. Deze studenten moesten hierdoor de opleiding vervroegd verlaten. Het gaat om ongeveer 2500 leerlingen, meldt de NOS.
In 2006 bleek al dat het niet erg goed gesteld was met de rekenvaardigheid van de leraren in spe. Uit een test bleek toen dat de helft van de eerstejaars gemiddeld slechter rekende dan een goede basisschoolleerling uit groep acht.
Voorzitter van de HBO-raad Doekle Terpstra is dan ook niet blij met de resultaten, maar denkt er niet aan de toets af te schaffen. Ik heb een ambivalent gevoel bij de cijfers. Aan de ene kant is het dramatisch dat er zo veel studenten moeten afhaken omdat ze niet goed genoeg kunnen rekenen. Maar aan de andere kant laat deze test wel zien dat we hebben geīnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs omdat deze mensen voorheen wel gewoon de studie konden afmaken en voor de klas kwamen te staan. Wij zijn niet bereid concessies op het gebied van die kwaliteit te doen.
Aansluiting
Volgens Terpstra laten de slechte uitslagen van de rekentoetsen zien dat de aansluiting van het voortgezet onderwijs op het hogere beroepsonderwijs niet goed genoeg is. Ook maakt hij zich zorgen over de afname van het aantal studenten dat zich aanmeldt bij de lerarenopleidingen. Vorig jaar waren er rond deze tijd 6300 voorinschrijvingen, dit jaar slechts 5700.
Ook andere HBO-opleidingen staat komend najaar de rekentoets te wachten die zal peilen hoe het staat met de reken- en taalvaardigheden van de nieuwe studenten. Terpstra: We willen HBO-breed 11.000 tot 12.000 studenten testen op het gebied van taal en rekenen. De test is bedoeld om een beeld van de problematiek te krijgen. We hebben het idee dat deze problemen niet alleen bij de pabo voorkomen. Er moet veel reparatiewerk worden verricht.
Bron
Staat me iets van bij dat elke pabo-student het niveau moet beheersen van de beste 20% van groep 8.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:07 schreef multiplex het volgende:
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
Zou je toch zeggen dat dat voor iemand met een HAVO-diploma geen al te groot probleem moet vormen. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel % van die 25% die de toets niet haalt via het MBO is binnen gekomen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:08 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Staat me iets van bij dat elke pabo-student het niveau moet beheersen van de beste 20% van groep 8.
Je kunt toch geen concessies aan het niveau doen? PABO-studenten moeten gewoon op groep-8-niveau kunnen rekenen. Dat konden ze in groep 8 ook, als het goed is.quote:Op woensdag 20 juni 2007 10:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?
Als je groep-8-rekenen niet aankunt, maar wel PABO wilt gaan doen, dan verdien je eenquote:Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
Ga daar maar niet van uit, maar ik zou hem net als jij ook wel even willen maken al haal ik hem denk ik toch welquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:12 schreef DaFan het volgende:
Kan je ergens die toets online vinden?
Ooh my fucking godquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Kijk anders ff iets verderquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:16 schreef multiplex het volgende:
[..]
Ga daar maar niet van uit, maar ik zou hem net als jij ook wel even willen maken al haal ik hem denk ik toch wel![]()
Het komt nooit meer goed met het onderwijs, echt nietquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Volgensmij heb je die zat hoor, mensen die klaar zijn met de Pabo en werkelijk geen flauw benul hebben van het "dt" verhaal.quote:
Even doorgeken.... tjahquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef DaFan het volgende:
[..]
Kijk anders ff iets verder
Hij is best lastig soms
Ten eerste ik ben alleen bang voor het probleem, dat je geen concessies kan doen snap ik ook wel.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:14 schreef Rasing het volgende:
Je kunt toch geen concessies aan het niveau doen? PABO-studenten moeten gewoon op groep-8-niveau kunnen rekenen. Dat konden ze in groep 8 ook, als het goed is.
Als je groep-8-rekenen niet aankunt, maar wel PABO wilt gaan doen, dan verdien je een-smilie.
Dat is sowieso schandalig voor elke Nederlander. En dan op je CV zetten: Vloeiend / Moedertaalquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef multiplex het volgende:
[..]
Volgensmij heb je die zat hoor, mensen die klaar zijn met de Pabo en werkelijk geen flauw benul hebben van het "dt" verhaal.
Uitleggen? Dat leer je toch gewoon op de PABOquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef MLK het volgende:
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets
Op het eerste gezicht lijkt het me niet onwijs moeilijk. Maar het draait niet alleen om het kunnen, je moet het ook nog uit kunnen leggen. Ken iemand die PABO doet en in een keer is geslaagd voor de rekentoets maar kan me voorstellen dat veel mensen er moeite mee hebben. Misschien moeten ze op de middelbare school eens wat minder met rekenmachines gaan werken.
Wat is het probleem???quote:Op woensdag 20 juni 2007 10:58 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Er is al veel over gezegd en geschreven, maar het is er dan toch van gekomen: de verplichte rekentoets voor pabo-studenten. Resultaat staat hierboven beschreven.
Het lerarentekort loopt zo alleen maar verder op, en concessies aan het niveau worden niet gedaan. Hoe ver kan dit probleem uit de hand lopen?
Voor de pabo-studenten, ik zou graag (uit interesse en niet om uit te lachen want dat kan iedereen) zo'n rekentoets inzien aangezien ik me weinig bij het niveau en het soort vragen kan voorstellen.
Kort en bondig: geen hond wil voor de klas staan. Nu hebben we wat mensen gevonden die het wel willen maar die kunnen er geen snars van.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:28 schreef kless het volgende:
Wat is het probleem???
Volgensmij is de oplossing er al. Mensen die het niet kunnen weren van de PABO opdat hun didactische generatie zich niet voortzet. Hard, maar dat is verder prima.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:28 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ok ok genoeg gebashed op de PABO'ers, dat was eigenlijk niet de bedoeling van 't topic. Iedereen is bewust van het probleem. Nu hebben we eindelijk wat studenten die PABO willen doen haken ze af. Het lerarenprobleem wordt hiermee alleen maar erger. Straks hebben we niemand meer voor de klas.
Het is tijd voor oplossingen.
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaaktequote:Op woensdag 20 juni 2007 11:30 schreef Sjoewe het volgende:
Volgensmij is de oplossing er al. Mensen die het niet kunnen weren van de PABO opdat hun didactische generatie zich niet voortzet. Hard, maar dat is verder prima.
Wat hij zegtquote:
Dus moeten we maar incompetente mensen voor de klas zetten? Dan houdt het probleem natuurlijk nooit op. Ik geloof er namelijk geen snars van dat die mensen die de rekentoets niet halen op de andere vakken wel allemaal 10'en halen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte.
Dus om meer onderwijzers voor de klas te krijgen haal je het niveau maar naar beneden?quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte.
Hoe komen die aan papieren om op de hbo te kunnen beginnen?quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:30 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Kort en bondig: geen hond wil voor de klas staan. Nu hebben we wat mensen gevonden die het wel willen maar die kunnen er geen snars van.
Hoe moet het dan verder met het onderwijs voor volgende generaties?
Er is ooit eens bedacht dat het onderwijs open moest staan voor iedereen, van basisschool tot universiteit. Volgens mij was het de bedoeling dat iedereen, ongeacht afkomst/rijkdom van onderwijs kon gaan genieten. Blijkbaar denkt men nu dat iedereen elke vorm van onderwijs moet kunnen doen ongeacht het IQ van het persoon, met als gevolg dat de (toelatings) eisen worden aangepast.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:32 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Als dat de oplossing zou zijn, waarom roept de politiek dan moord en brand dat er te weinig leraren in opleiding zijn. En dat was nog voordat een kwart afhaakte.
Na je master van een wo studie kan je nog een jaar "docent worden" gesponserd krijgen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ik zeg toch niet dat ik 't wil oplossen door die kwart wel voor de klas te zetten. Ik denk gewoon dat het een serieus probleem is en blijft (en dan bedoel ik het lerarentekort en niet die incompetente studenten, die kunnen gewoon MBO gaan doen).
Misschien moeten we wel een bonus geven aan mensen die uit het bedrijfsleven het onderwijs ingaan. Of de pabo gaan classificeren (die incompetente studenten mogen alleen aan kleuters lesgeven). Ik zoek naar creatieve oplossingen.
Na het HBO ook, damn wat was ik toen boos bij het ontvangen van die folder. Dan krijg je ineens wel stufiquote:Op woensdag 20 juni 2007 11:43 schreef kless het volgende:
Na je master van een wo studie kan je nog een jaar "docent worden" gesponserd krijgen.
en ook:quote:cijˇfeˇren (onov.ww.)
1 rekenen
Oftewel samengevat: ze moeten iets uitrekenen, maar ze mogen niet rekenen, en al helemaal niet volgens de rekenregels?! Vinden ze het gek dat ze het niet halenquote:reˇkeˇnen1 (onov.ww.)
1 met getallen, cijfers werken, volgens de regels hoeveelheden, aantallen benoemen, samenstellen en ontbinden => cijferen
`quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:14 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je moet laten zien dat je het inzicht hebt dat 3,02 + 96,98 samen 100 is en dat je daarmee dus veel makkelijker kunt rekenen. En dat met cijferen bedoeld wordt gewoon koudweg alles onder elkaar zetten en maar plussen en keren (vermenigvuldigen is best een lastig woord, vandaar).
Maar als je hiervoor op HBO-niveau weet te zakken, sorry hoor, maar dan DOE je het er gewoon om, denk ik dan
grote sommen opbreken in kleine sommetjes?quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:14 schreef __Saviour__ het volgende:
ze bedoelen niet bijv. de getallen onder elkaar zetten en dan van rechts naar links oplossen.
ze moeten inzien dat de sommen vereenvoudigd kunnen worden waarna ze met puur simpel hoofdrekenen op te lossen zijn
Die eerste bijv.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Ze kunnen het dan wel bedoelen, maar het staat er niet! En je moet duidelijk laten zien hoe je het doet, dus dat gaat niet met hoofdrekenen...
Ai, toch nog een paar foutjes. Het was toch iets pittiger dan ik had gedacht. Voor een groep-8-leerling wel veel gevraagd, dunkt mij.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef MLK het volgende:
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets
Er staat een spelfout in die toets!quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:13 schreef DaFan het volgende:
Laat maar :p
Toets:
http://www.tomkooij.nl/downloads/Rekentoets%20pabo-0.doc
Antwoorden:
http://www.tomkooij.nl/downloads/antwoorden%20rekentoets.doc
Nee gewoon, wat ik zei: inzicht in hoe iets makkelijk kan. Als je sommen ziet staan alsquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef kless het volgende:
[..]
grote sommen opbreken in kleine sommetjes?
Daar gaat het niet om. Het gaat om inzicht tonen. Laten zien dat situaties vereenvoudigd kunnen worden tot een simpeler probleem.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit zijn wel de compleet zinloze "toevallig mooie sommetjes" want in de praktijk komt dit simpelweg nooit voor! De kans erop is klein genoeg...
Truequote:Op woensdag 20 juni 2007 12:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit zijn wel de compleet zinloze "toevallig mooie sommetjes" want in de praktijk komt dit simpelweg nooit voor! De kans erop is klein genoeg...
Dat is de gang waar je gedachten staan te wachten tot je tijd voor ze hebt.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:20 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Er staat een spelfout in die toets!
gedachtengang
Ja precies. Gedachtensprongetjes aanlerenquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:32 schreef kless het volgende:
(raar, als je er met de omweg ook komt is er niks fout gegaan, was wel minder handig maar als een gedachtensprong ontbreekt, dan mag je die aan leren maar niet iedereen kan alles evengoed.)
Mag je altijd je grafische rekendoos gebruikenquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Op het voortgezet onderwijs krijg je toch al wiskunde A en B en zo?
Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:50 schreef Qasi het volgende:
Ik loop nu stage in groep 4 en daar zijn ze bezig met keersommen! tafel van 3 en 4! Als jij dan niet automatisch weet wat 8x 4 is of 7 x 3, dan kan toch niet......![]()
Toch een hoop veranderd sinds ik op de middelbare school zat danquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:53 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Mag je altijd je grafische rekendoos gebruiken. En wat die allemaal kan
.
Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:
[..]
Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Maar om het stom in je kop te rammen... daarmee begrijp je toch niet wat x is en wat die getallen zijn?
Ja precies, en als je die basisdingen niet gewoon blind in je kop hebt zitten, dan KUN je niet eens *zien* dat 96,98 en 3,02 samen precies 100 zijn, bijvoorbeeld. Daarom is dat dus WEL nodigquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:02 schreef Fastmatti het volgende:
Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.
Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.
*giltquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.
In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
Is dat een officiele methode of gebruik je 'm alleen zelfquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
als je het snapt is kleine dingen onthouden makkelijk.... vond ik tenminste... (tafels in het gebied 6,7,8,9 haal ik nog wel es door de war dan vind ik dat opbreken veiliger tot een goed antwoord kom ofzo)quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:42 schreef Rasing het volgende:
[..]
*gilt
Bijlangs? En waarom zou je 6x8 in stukken breken als je het ook uit je kop kunt leren? 2x3x4x2 is moelijker dan 6x8. 2x3=6, 6x4=24, 24x2 staat niet in de tafels.
Het is vooral de 7x8 die ik lastig vind te onthhoude, (64-8 zal dat worden denk ik)quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Het lijkt me toch wel erg wenselijk om zeg maar alle producten van 2 cijfers tussen 1 en 10 gewoon als zodanig in je hoofd te prenten. Dat is wat je op de basisschool ook leert met die tafels. Dat je van 7*9 WEET dat het 63 is, en dat je niet hoeft uit te rekenen van "oei dat is 7*3*3, dat is 7+7+7, en dat maal 3 Ehhhh..."
Maar goed, dat is eigenlijk dermate basaal dat je het dan meer hebt over "tellen" dan over "rekenen".
Gebruik ik alleen zelf bij getallen die ik niet in 1 keer berijp kwa hoeveelheid of kans bestaat dat ik me vergis.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Is dat een officiele methode of gebruik je 'm alleen zelf?. Ik heb er echt nog nooit van gehoord en het lijkt me ontzettend onhandig
.
Wat onhandigquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
[..]
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.
In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
die is ook wat overdreven, deze heb ik ook wel onthouden. alleen die 7x8 is echt echt kom em ook alleen maartegen met tafels, verder ook nooit weer gezien...quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat onhandig
Ik doe het juist andersom: 2x3x4x2 maak ik eerst 6x8 van, want die ken ik al sinds de kleuterklas uit m'n hoofd
56quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:56 schreef kless het volgende:
[..]
die is ook wat overdreven, deze heb ik ook wel onthouden. alleen die 7x8 is echt echt kom em ook alleen maartegen met tafels, verder ook nooit weer gezien...
En hier noem je precies het probleem... zolang je de basis-dingen niet afdoende kent, zal je nooit serieus wiskunde snappen... Ik leerde op de middelbare school ook "dingen uit m'n hoofd", zoals grafieken tekenen (tijdje terug alweer), maar pas later viel het kwartje wat nou alles in zo'n parabool betekent!quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:57 schreef MaxC het volgende:
Alleen als ik dit zo zie, vind ik sommige dingen best moeilijk. Puur omdat je op de middelbare school alles met de rekenmachine doet. Ik heb bijvoorbeeld geen idee meer hoe je een staartdeling gebruikt, omdat ik de afgelopen 6 jaar die niet meer heb gebruikt
Moa je maakt mij niet wijs dat intergreren en limiten nou echt geweldig is ....(weet nog een fout moment wiskunde A, daar kans berekend dmv intergraal van een functie uit tabelleboekje ofzo uit te reken.)quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En hier noem je precies het probleem... zolang je de basis-dingen niet afdoende kent, zal je nooit serieus wiskunde snappen... Ik leerde op de middelbare school ook "dingen uit m'n hoofd", zoals grafieken tekenen (tijdje terug alweer), maar pas later viel het kwartje wat nou alles in zo'n parabool betekent!
Technische universiteiten klagen enorm over het gebrek aan wiskundekennis van middelbare scholieren.
Dat moet in je hoofd zitten dus, zoeen tabellenboekjequote:Op woensdag 20 juni 2007 14:08 schreef kless het volgende:
[..]
Moa je maakt mij niet wijs dat intergreren en limiten nou echt geweldig is ....(weet nog een fout moment wiskunde A, daar kans berekend dmv intergraal van een functie uit tabelleboekje ofzo uit te reken.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |