Mag je altijd je grafische rekendoos gebruikenquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Op het voortgezet onderwijs krijg je toch al wiskunde A en B en zo?
Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:50 schreef Qasi het volgende:
Ik loop nu stage in groep 4 en daar zijn ze bezig met keersommen! tafel van 3 en 4! Als jij dan niet automatisch weet wat 8x 4 is of 7 x 3, dan kan toch niet......![]()
Toch een hoop veranderd sinds ik op de middelbare school zat danquote:Op woensdag 20 juni 2007 12:53 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Mag je altijd je grafische rekendoos gebruiken. En wat die allemaal kan
.
Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:
[..]
Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Maar om het stom in je kop te rammen... daarmee begrijp je toch niet wat x is en wat die getallen zijn?
Ja precies, en als je die basisdingen niet gewoon blind in je kop hebt zitten, dan KUN je niet eens *zien* dat 96,98 en 3,02 samen precies 100 zijn, bijvoorbeeld. Daarom is dat dus WEL nodigquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:02 schreef Fastmatti het volgende:
Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.
Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.quote:Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.
*giltquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.
In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
Is dat een officiele methode of gebruik je 'm alleen zelfquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
als je het snapt is kleine dingen onthouden makkelijk.... vond ik tenminste... (tafels in het gebied 6,7,8,9 haal ik nog wel es door de war dan vind ik dat opbreken veiliger tot een goed antwoord kom ofzo)quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:42 schreef Rasing het volgende:
[..]
*gilt
Bijlangs? En waarom zou je 6x8 in stukken breken als je het ook uit je kop kunt leren? 2x3x4x2 is moelijker dan 6x8. 2x3=6, 6x4=24, 24x2 staat niet in de tafels.
Het is vooral de 7x8 die ik lastig vind te onthhoude, (64-8 zal dat worden denk ik)quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Het lijkt me toch wel erg wenselijk om zeg maar alle producten van 2 cijfers tussen 1 en 10 gewoon als zodanig in je hoofd te prenten. Dat is wat je op de basisschool ook leert met die tafels. Dat je van 7*9 WEET dat het 63 is, en dat je niet hoeft uit te rekenen van "oei dat is 7*3*3, dat is 7+7+7, en dat maal 3 Ehhhh..."
Maar goed, dat is eigenlijk dermate basaal dat je het dan meer hebt over "tellen" dan over "rekenen".
Gebruik ik alleen zelf bij getallen die ik niet in 1 keer berijp kwa hoeveelheid of kans bestaat dat ik me vergis.quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Is dat een officiele methode of gebruik je 'm alleen zelf?. Ik heb er echt nog nooit van gehoord en het lijkt me ontzettend onhandig
.
Wat onhandigquote:Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
[..]
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.
In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
die is ook wat overdreven, deze heb ik ook wel onthouden. alleen die 7x8 is echt echt kom em ook alleen maartegen met tafels, verder ook nooit weer gezien...quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat onhandig
Ik doe het juist andersom: 2x3x4x2 maak ik eerst 6x8 van, want die ken ik al sinds de kleuterklas uit m'n hoofd
56quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:56 schreef kless het volgende:
[..]
die is ook wat overdreven, deze heb ik ook wel onthouden. alleen die 7x8 is echt echt kom em ook alleen maartegen met tafels, verder ook nooit weer gezien...
En hier noem je precies het probleem... zolang je de basis-dingen niet afdoende kent, zal je nooit serieus wiskunde snappen... Ik leerde op de middelbare school ook "dingen uit m'n hoofd", zoals grafieken tekenen (tijdje terug alweer), maar pas later viel het kwartje wat nou alles in zo'n parabool betekent!quote:Op woensdag 20 juni 2007 13:57 schreef MaxC het volgende:
Alleen als ik dit zo zie, vind ik sommige dingen best moeilijk. Puur omdat je op de middelbare school alles met de rekenmachine doet. Ik heb bijvoorbeeld geen idee meer hoe je een staartdeling gebruikt, omdat ik de afgelopen 6 jaar die niet meer heb gebruikt
Moa je maakt mij niet wijs dat intergreren en limiten nou echt geweldig is ....(weet nog een fout moment wiskunde A, daar kans berekend dmv intergraal van een functie uit tabelleboekje ofzo uit te reken.)quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En hier noem je precies het probleem... zolang je de basis-dingen niet afdoende kent, zal je nooit serieus wiskunde snappen... Ik leerde op de middelbare school ook "dingen uit m'n hoofd", zoals grafieken tekenen (tijdje terug alweer), maar pas later viel het kwartje wat nou alles in zo'n parabool betekent!
Technische universiteiten klagen enorm over het gebrek aan wiskundekennis van middelbare scholieren.
Dat moet in je hoofd zitten dus, zoeen tabellenboekjequote:Op woensdag 20 juni 2007 14:08 schreef kless het volgende:
[..]
Moa je maakt mij niet wijs dat intergreren en limiten nou echt geweldig is ....(weet nog een fout moment wiskunde A, daar kans berekend dmv intergraal van een functie uit tabelleboekje ofzo uit te reken.)
Pfff nee dan kan je beter intergreren en snappen dat de opp modelstaat voor de waarschijnlijk van een mogenlijkheid.quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:12 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Dat moet in je hoofd zitten dus, zoeen tabellenboekje
Pfff nee, dan kan je bij de Albert Heijn instantly natellen of je niet getild wordt met het wisselgeld, of je 2 of 3 pakken bloem nodig hebt, of je Grolsch in krat goedkoper is dan in blikken, etc.quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:15 schreef kless het volgende:
[..]
Pfff nee dan kan je beter intergreren en snappen dat de opp modelstaat voor de waarschijnlijk van een mogenlijkheid.
En dat tabbellenboekje in je kop stampen met die functie waardes met n zoveel, p zus en Z zo...quote:Op woensdag 20 juni 2007 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Pfff nee, dan kan je bij de Albert Heijn instantly natellen of je niet getild wordt met het wisselgeld, of je 2 of 3 pakken bloem nodig hebt, of je Grolsch in krat goedkoper is dan in blikken, etc.
Dagelijks nuttige dingen zeg maar
Integreren en kansberekening ach, leuk dat je het kan, maar niet echt ergens voor nodig zo direct.
Neen. Een tabellenboekje in je kop stampen met de tafels van 1 tot 10, en een beetje basaal optel- en aftrekwerk. Niet alles ZO letterlijk nemenquote:Op woensdag 20 juni 2007 14:23 schreef kless het volgende:
[..]
En dat tabbellenboekje in je kop stampen met die functie waardes met n zoveel, p zus en Z zo...
Fijn voor hoogbegaafde kindjes in groep 4..quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik doe zelf de Pabo ( nu al 3de jaars ) maar wij moesten in het 1e jaar deze toets ook maken! Ik heb in één keer gehaald, maar bij ons had je er nog 5 kansen voor. Ook hier waren mensen die dit niveau niet haalden!
De toets is op het niveau van eind groep 8!
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Doe dat maar niet! Genoeg lui gezien uit het bedrijfsleven zonder enige pedagogische vaardigheden die er niks van bakten. Kennis is één, die kennis overbrengen is twee.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
Misschien moeten we wel een bonus geven aan mensen die uit het bedrijfsleven het onderwijs ingaan.
en met het gezeik en de slechte organisatie om kunnen gaan buiten het overbrengen zelf is drie.quote:Op woensdag 20 juni 2007 15:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Doe dat maar niet! Genoeg lui gezien uit het bedrijfsleven zonder enige pedagogische vaardigheden die er niks van bakten. Kennis is één, die kennis overbrengen is twee.
Ik heb hiervoor ook Havo gedaan, maar half Havo 4 wiskunde A1 afgerond! MBO heeft al 3 jaar geen Wiskunde gehad!quote:Op woensdag 20 juni 2007 15:36 schreef Byte_Me het volgende:
toch snap ik iets niet hoor. PABO is een HBO opleiding. de mensen die daar naartoe gaan hebben HAVO afgerond. dan kun je die simpele kutsommetjes toch wel maken? of is het echt zo triest gesteld met het middelbaar onderwijs in nederland, dat dat al teveel gevraagd is?
Dit heeft helemaal niks met wiskunde te maken. Dit is gewoon elementaire rekenkennis.quote:Op woensdag 20 juni 2007 17:00 schreef MarkzMan_X het volgende:
anders is er geen beginnen aan als wiskunde niet je ding is.
30 minuten, geen rekenmachine, 2 fouten. en ik vind het eigenlijk slecht van mezelf, 2 domme foutjes.quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:13 schreef DaFan het volgende:
Laat maar :p
Toets:
http://www.tomkooij.nl/downloads/Rekentoets%20pabo-0.doc
Antwoorden:
http://www.tomkooij.nl/downloads/antwoorden%20rekentoets.doc
Rekenen leer je op de basisschool. Op het middelbaar onderwijs mag je altijd en overal een rekenmachine bij gebruiken, dus hoef je niet meer te kunnen rekenen.quote:Op woensdag 20 juni 2007 15:36 schreef Byte_Me het volgende:
of is het echt zo triest gesteld met het middelbaar onderwijs in nederland, dat dat al teveel gevraagd is?
ik kreeg op de middelbare school toch echt nog rekenvaardigheid. gewoon sopmmetjes maken zonder rekenmachine. vermenigvuldigen, delen, rekenen met breuken, e.d.quote:Op woensdag 20 juni 2007 19:06 schreef Gia het volgende:
[..]
Rekenen leer je op de basisschool. Op het middelbaar onderwijs mag je altijd en overal een rekenmachine bij gebruiken, dus hoef je niet meer te kunnen rekenen.
Vind dat daar wel wat aan gedaan moet worden, ja.
Niet van een 'gewone' groep 8quote:Op woensdag 20 juni 2007 11:07 schreef multiplex het volgende:
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
Dat denk ik ook wel, veel mensen zijn het hoofdrekenen verleerd.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:14 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Niet van een 'gewone' groep 8
Van hele pientere leerlingen uit groep 8 die bij de CITO als advies atheneum/gymnasium meekrijgen.
En ja ik zit zelf in PABO 4.. bijna klaar dus .. nog anderhalve week.
Die toets is onder eerstejaars afgenomen.
Neem die toets op iedere willekeurige HBO af onder eerstejaars studenten. Het effect zal hetzelfde of misschien nog weleens slechter zijn.
Ik heb hier helaas geen voorbeelden van toetsen liggen.
Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:14 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Niet van een 'gewone' groep 8
Van hele pientere leerlingen uit groep 8 die bij de CITO als advies atheneum/gymnasium meekrijgen.
ik heb nog hoop op die euh, euh zelf onderwijzen en of die euh.. scholen dat ze een weektaak hebben en het zelf mogen uitzoeken hoe ze dat willen doen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 00:12 schreef multiplex het volgende:
[..]
Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.![]()
En of het echt zo slecht gesteld was met het niveau van 1e jaars PABO scholieren? Ja het was bedroevend. De enkeling met een VWO- of de kleine groep met een HAVO-vooropleiding pikte je er zo uit. Het gros van dat jaar kwam van het MBO en was erg trots dat ze het felbegeerde HBO-onderwijs inmochten met als gevolg dat de PABO naar mijn mening een veredelde MBO opleiding is geworden. Met dan weer als gevolg dat ik als ik later kinderen heb een week vrij mag nemen om net die ene school waar nog wel het maximale uit mijn kroost wordt gehaald te gaan zoeken. Als de kinderopvang volledig door de overheid vergoed gaat worden drop ik ze daar wel tot hun twaalfde, hebben ze lol en ze worden er niks minder van in vergelijking met het reguliere basisonderwijs.![]()
Ik ben zo iemand die van het MBO is doorgestroomd naar de PABOquote:Op donderdag 21 juni 2007 00:12 schreef multiplex het volgende:
[..]
Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.![]()
En of het echt zo slecht gesteld was met het niveau van 1e jaars PABO scholieren? Ja het was bedroevend. De enkeling met een VWO- of de kleine groep met een HAVO-vooropleiding pikte je er zo uit. Het gros van dat jaar kwam van het MBO en was erg trots dat ze het felbegeerde HBO-onderwijs inmochten met als gevolg dat de PABO naar mijn mening een veredelde MBO opleiding is geworden. Met dan weer als gevolg dat ik als ik later kinderen heb een week vrij mag nemen om net die ene school waar nog wel het maximale uit mijn kroost wordt gehaald te gaan zoeken. Als de kinderopvang volledig door de overheid vergoed gaat worden drop ik ze daar wel tot hun twaalfde, hebben ze lol en ze worden er niks minder van in vergelijking met het reguliere basisonderwijs.![]()
90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!quote:Op donderdag 21 juni 2007 07:33 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
Ik ben zo iemand die van het MBO is doorgestroomd naar de PABO
Ik denk wel dat door de jaren heen de sterksten er als het ware uitgefilterd worden. Ik ben begonnen met een groep van 27 MBO'ers.
Daarvan zijn er met mij nog 3 mensen over. Van 1 weet ik al dat ze de eindstreep heeft gehaald. Die andere zal het ook wel gaan halen en ik ben over anderhalve week klaar.
Ik weet niet hoe het op andere PABO's gesteld is.. Maar als je werkelijk te slecht bent om te werken op groep 8+-niveau, dan word je echt neit doorgelaten. Dan ben je al afgevallen voordat je het 4e en laatste jaar start.
Jij wil mensen kansen ontnemen en dat vind ik weer fout (en het is trouwens een heel andere discussiequote:Op donderdag 21 juni 2007 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:
90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!
Dus omdat er een paar mensen zijn die niet op het juiste moment weten te presteren moet het complete onderwijs maar gedevalueerd worden. Dit is namelijk wat er is gebeurd om de niveaus maar op elkaar af te stemmen.quote:Op donderdag 21 juni 2007 10:01 schreef PietjePuk007 het volgende:Je moet mensen wel een kans bieden, anders is straks je citoscore bepalend voor de rest van je leven (en ja dat is sterk overdreven maar het gaat wel die kant op).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |