abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:42:45 #51
3542 Gia
User under construction
pi_50649451
Mijn kinderen zijn nu resp. 1 en 3 jaar van de basisschool af. Het zijn beide nogal taalgevoelige kinderen. Dus dát zit wel goed. Maar wat exact betreft bakken ze er niet veel van.
Nu vind ik dus wel dat dáár op de basisschool gewoon veel te weinig aandacht aan besteed werd.
In elk geval op hun basisschool. Heel weinig rekenhuiswerk bijvoorbeeld.
De kinderen van een vriendin van mij zaten op een andere basisschool, in dezelfde wijk, en die kregen echt elke dag een bladzijde rekenhuiswerk. Afwisselend redactiesommen, hoofdrekenen en cijferen.

Mijn oudste wil straks ook naar de pabo, dus ik denk dat ik hem zelf maar ga bijspijkeren op dit gebied. Taal zit namelijk wel goed.

Het zou ook goed zijn als er op het voortgezet onderwijs gewoon een vak rekenen komt. Al is het maar één uur per week. En dan echt zonder rekenmachine een half uur sommen maken, blaadje doorgeven en klassikaal nakijken. Zoiets.
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:50:12 #52
183375 Qasi
Love me for a reason
pi_50649714
Het is gewoon een beetje jammer dat wij van alles een klein beetje leren, maar niet van één ding heel veel!
Verder is het zo dat wij in de praktijk (tijdens onze stages) heel veel verschillen zien in het lesgeven en vooral in het rekenonderwijs!

Ik ben wel van mening dat als je je toets niet haalt en dus niet op het niveau van groep 8 kunt rekenen je echt helemaal niks op de Pabo hebt te zoeken! Je staat als juf of meester wel boven de kinderen, en er wordt dus van je verwacht dat je ook echt iets kan!

Ik loop nu stage in groep 4 en daar zijn ze bezig met keersommen! tafel van 3 en 4! Als jij dan niet automatisch weet wat 8x 4 is of 7 x 3, dan kan toch niet......
Dan ben je een hoer met een doek om je kop
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:51:20 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50649748
Op het voortgezet onderwijs krijg je toch al wiskunde A en B en zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50649805
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Op het voortgezet onderwijs krijg je toch al wiskunde A en B en zo?
Mag je altijd je grafische rekendoos gebruiken . En wat die allemaal kan .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:55:47 #55
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50649904
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:50 schreef Qasi het volgende:
Ik loop nu stage in groep 4 en daar zijn ze bezig met keersommen! tafel van 3 en 4! Als jij dan niet automatisch weet wat 8x 4 is of 7 x 3, dan kan toch niet......
Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Maar om het stom in je kop te rammen... daarmee begrijp je toch niet wat x is en wat die getallen zijn?
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:02:46 #56
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50650160
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:53 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Mag je altijd je grafische rekendoos gebruiken . En wat die allemaal kan .
Toch een hoop veranderd sinds ik op de middelbare school zat dan

oi, is dat alweer zo lang geleden?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50650171
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:

[..]

Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Maar om het stom in je kop te rammen... daarmee begrijp je toch niet wat x is en wat die getallen zijn?
Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:04:28 #58
183375 Qasi
Love me for a reason
pi_50650236
De keersommen zo op kunnen zeggen heet Automatiseren en betekent dus dat je de sommen zo op kunt dreunen.
Het stukje inzicht zit meer bij de redactiesommen en de overige rekenstof
Dan ben je een hoer met een doek om je kop
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:05:50 #59
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50650267
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:02 schreef Fastmatti het volgende:

Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.
Ja precies, en als je die basisdingen niet gewoon blind in je kop hebt zitten, dan KUN je niet eens *zien* dat 96,98 en 3,02 samen precies 100 zijn, bijvoorbeeld. Daarom is dat dus WEL nodig
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:23:25 #60
3542 Gia
User under construction
pi_50650911
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:

met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:39:29 #61
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50651509
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.

In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:42:10 #62
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_50651589
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.

In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
*gilt

Bijlangs? En waarom zou je 6x8 in stukken breken als je het ook uit je kop kunt leren? 2x3x4x2 is moelijker dan 6x8. 2x3=6, 6x4=24, 24x2 staat niet in de tafels.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_50651653
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
Is dat een officiele methode of gebruik je 'm alleen zelf ?. Ik heb er echt nog nooit van gehoord en het lijkt me ontzettend onhandig .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:44:58 #64
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50651684
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:42 schreef Rasing het volgende:

[..]

*gilt

Bijlangs? En waarom zou je 6x8 in stukken breken als je het ook uit je kop kunt leren? 2x3x4x2 is moelijker dan 6x8. 2x3=6, 6x4=24, 24x2 staat niet in de tafels.
als je het snapt is kleine dingen onthouden makkelijk.... vond ik tenminste... (tafels in het gebied 6,7,8,9 haal ik nog wel es door de war dan vind ik dat opbreken veiliger tot een goed antwoord kom ofzo)
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:45:10 #65
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50651692
Het lijkt me toch wel erg wenselijk om zeg maar alle producten van 2 cijfers tussen 1 en 10 gewoon als zodanig in je hoofd te prenten. Dat is wat je op de basisschool ook leert met die tafels. Dat je van 7*9 WEET dat het 63 is, en dat je niet hoeft uit te rekenen van "oei dat is 7*3*3, dat is 7+7+7, en dat maal 3 Ehhhh..."

Maar goed, dat is eigenlijk dermate basaal dat je het dan meer hebt over "tellen" dan over "rekenen".
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:51:40 #66
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50651932
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:45 schreef Dr_Flash het volgende:
Het lijkt me toch wel erg wenselijk om zeg maar alle producten van 2 cijfers tussen 1 en 10 gewoon als zodanig in je hoofd te prenten. Dat is wat je op de basisschool ook leert met die tafels. Dat je van 7*9 WEET dat het 63 is, en dat je niet hoeft uit te rekenen van "oei dat is 7*3*3, dat is 7+7+7, en dat maal 3 Ehhhh..."

Maar goed, dat is eigenlijk dermate basaal dat je het dan meer hebt over "tellen" dan over "rekenen".
Het is vooral de 7x8 die ik lastig vind te onthhoude, (64-8 zal dat worden denk ik)
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:44 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Is dat een officiele methode of gebruik je 'm alleen zelf ?. Ik heb er echt nog nooit van gehoord en het lijkt me ontzettend onhandig .
Gebruik ik alleen zelf bij getallen die ik niet in 1 keer berijp kwa hoeveelheid of kans bestaat dat ik me vergis.
*als je een grote hoeveel iets moet tellen (200 snoepjes of zo)... doe je dat direct per 10?
bij 5 houd het op, dan moet ik zelf tellen of het nog klopt* en per 2 gaat het makkelijkste
Waarschijnlijk of maak je dan 20 stapeltjes van tien of 10 van 20 en tel je die nog per 2 uit.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:53:03 #67
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_50651983
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:39 schreef kless het volgende:

[..]

Oh dat gebeurt wel vaker, gil nog maar een keer als mn idee niet overkomt.

In andere woorden: euhh..
Dat kinderen de tafel bijlangs gaan tellen als ze een vraag krijgen over 6x8=....
die serie die ik noemde heb ik niet in mn kop geramt omdat ik me er in vergiste? ofzo.
en dan opbreken in stuken om het antwoord te kunnen geven ( 6x8=2x3x4x2=2x4x6=2x3x8)
Wat onhandig
Ik doe het juist andersom: 2x3x4x2 maak ik eerst 6x8 van, want die ken ik al sinds de kleuterklas uit m'n hoofd
censuur :O
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:56:43 #68
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50652146
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:53 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat onhandig
Ik doe het juist andersom: 2x3x4x2 maak ik eerst 6x8 van, want die ken ik al sinds de kleuterklas uit m'n hoofd
die is ook wat overdreven, deze heb ik ook wel onthouden. alleen die 7x8 is echt echt kom em ook alleen maartegen met tafels, verder ook nooit weer gezien...
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:57:45 #69
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50652185
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:56 schreef kless het volgende:

[..]

die is ook wat overdreven, deze heb ik ook wel onthouden. alleen die 7x8 is echt echt kom em ook alleen maartegen met tafels, verder ook nooit weer gezien...
56

Niet vergeten 8x7 is ook 56 trouwens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50652195
Ik heb dit jaar VWO gedaan: N&G waar je toch erg pittige wiskunde hebt gedaan. Ik heb uiteindelijk Wiskunde B met een 8 afgesloten.

Alleen als ik dit zo zie, vind ik sommige dingen best moeilijk. Puur omdat je op de middelbare school alles met de rekenmachine doet. Ik heb bijvoorbeeld geen idee meer hoe je een staartdeling gebruikt, omdat ik de afgelopen 6 jaar die niet meer heb gebruikt

Probleem ligt op de middelbare school, laat ze daar wat meer hoofdrekenen inzetten. Wiskunde A1 pittiger maken!
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_50652273
Daar heb je zeker een punt. Maar indien een PABO'er het op de basisschool geleerd heeft lijkt me dat hij/zij het 5 jaar later toch wel weer op kan pakken .

Maar ik vind het wel een goed idee .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 20 juni 2007 @ 14:00:46 #72
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_50652321
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:57 schreef MaxC het volgende:
Alleen als ik dit zo zie, vind ik sommige dingen best moeilijk. Puur omdat je op de middelbare school alles met de rekenmachine doet. Ik heb bijvoorbeeld geen idee meer hoe je een staartdeling gebruikt, omdat ik de afgelopen 6 jaar die niet meer heb gebruikt
En hier noem je precies het probleem... zolang je de basis-dingen niet afdoende kent, zal je nooit serieus wiskunde snappen... Ik leerde op de middelbare school ook "dingen uit m'n hoofd", zoals grafieken tekenen (tijdje terug alweer), maar pas later viel het kwartje wat nou alles in zo'n parabool betekent!

Technische universiteiten klagen enorm over het gebrek aan wiskundekennis van middelbare scholieren.
censuur :O
  woensdag 20 juni 2007 @ 14:04:04 #73
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50652438
Ja, en anders moet het er op de basisschool maar gewoon wat harder in gerost worden. Het zou met hoofdrekenen zo moeten zijn als met zwemmen of fietsen. Al doe je het jaren niet, dan moet je het altijd blijven kunnen Alhoewel je natuurlijk nooit "jaren niet hoofdrekent". Iedereen heeft elke dag meerdere keren met cijfers, getallen en rekenen te maken. En grafische rekendozen die alles maar voor je doen mogen geen excuus zijn om maar niets meer te hoeven kunnen, lijkt mij.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 juni 2007 @ 14:08:08 #74
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50652593
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:00 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En hier noem je precies het probleem... zolang je de basis-dingen niet afdoende kent, zal je nooit serieus wiskunde snappen... Ik leerde op de middelbare school ook "dingen uit m'n hoofd", zoals grafieken tekenen (tijdje terug alweer), maar pas later viel het kwartje wat nou alles in zo'n parabool betekent!

Technische universiteiten klagen enorm over het gebrek aan wiskundekennis van middelbare scholieren.
Moa je maakt mij niet wijs dat intergreren en limiten nou echt geweldig is ....(weet nog een fout moment wiskunde A, daar kans berekend dmv intergraal van een functie uit tabelleboekje ofzo uit te reken.)
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 14:12:06 #75
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50652723
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:08 schreef kless het volgende:

[..]

Moa je maakt mij niet wijs dat intergreren en limiten nou echt geweldig is ....(weet nog een fout moment wiskunde A, daar kans berekend dmv intergraal van een functie uit tabelleboekje ofzo uit te reken.)
Dat moet in je hoofd zitten dus, zoeen tabellenboekje
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 juni 2007 @ 14:15:34 #76
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50652841
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat moet in je hoofd zitten dus, zoeen tabellenboekje
Pfff nee dan kan je beter intergreren en snappen dat de opp modelstaat voor de waarschijnlijk van een mogenlijkheid.
en dat kan je dan voor alle kans funties uitvoeren voor elke waarde ofzo (damn was dat lang lang lang geleden)
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 14:21:16 #77
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50653046
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:15 schreef kless het volgende:

[..]

Pfff nee dan kan je beter intergreren en snappen dat de opp modelstaat voor de waarschijnlijk van een mogenlijkheid.
Pfff nee, dan kan je bij de Albert Heijn instantly natellen of je niet getild wordt met het wisselgeld, of je 2 of 3 pakken bloem nodig hebt, of je Grolsch in krat goedkoper is dan in blikken, etc.

Dagelijks nuttige dingen zeg maar

Integreren en kansberekening ach, leuk dat je het kan, maar niet echt ergens voor nodig zo direct.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 juni 2007 @ 14:23:16 #78
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50653120
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:21 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Pfff nee, dan kan je bij de Albert Heijn instantly natellen of je niet getild wordt met het wisselgeld, of je 2 of 3 pakken bloem nodig hebt, of je Grolsch in krat goedkoper is dan in blikken, etc.

Dagelijks nuttige dingen zeg maar

Integreren en kansberekening ach, leuk dat je het kan, maar niet echt ergens voor nodig zo direct.
En dat tabbellenboekje in je kop stampen met die functie waardes met n zoveel, p zus en Z zo...
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 14:24:47 #79
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50653192
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 14:23 schreef kless het volgende:

[..]

En dat tabbellenboekje in je kop stampen met die functie waardes met n zoveel, p zus en Z zo...
Neen. Een tabellenboekje in je kop stampen met de tafels van 1 tot 10, en een beetje basaal optel- en aftrekwerk. Niet alles ZO letterlijk nemen
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50655083
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:15 schreef Qasi het volgende:
Ik doe zelf de Pabo ( nu al 3de jaars ) maar wij moesten in het 1e jaar deze toets ook maken! Ik heb in één keer gehaald, maar bij ons had je er nog 5 kansen voor. Ook hier waren mensen die dit niveau niet haalden!
De toets is op het niveau van eind groep 8!
Ik heb ook een klasgenootje gehad die niet hoger dan groep 5 wilde stagelopen ivm de moeilijke stof van de bovenbouw......
Fijn voor hoogbegaafde kindjes in groep 4..
  woensdag 20 juni 2007 @ 15:28:59 #81
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50655453
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:41 schreef PietjePuk007 het volgende:
Misschien moeten we wel een bonus geven aan mensen die uit het bedrijfsleven het onderwijs ingaan.
Doe dat maar niet! Genoeg lui gezien uit het bedrijfsleven zonder enige pedagogische vaardigheden die er niks van bakten. Kennis is één, die kennis overbrengen is twee.
.
  woensdag 20 juni 2007 @ 15:30:13 #82
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50655498
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 15:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Doe dat maar niet! Genoeg lui gezien uit het bedrijfsleven zonder enige pedagogische vaardigheden die er niks van bakten. Kennis is één, die kennis overbrengen is twee.
en met het gezeik en de slechte organisatie om kunnen gaan buiten het overbrengen zelf is drie.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 15:32:22 #83
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_50655557
Dat ook ja
.
pi_50655690
toch snap ik iets niet hoor. PABO is een HBO opleiding. de mensen die daar naartoe gaan hebben HAVO afgerond. dan kun je die simpele kutsommetjes toch wel maken? of is het echt zo triest gesteld met het middelbaar onderwijs in nederland, dat dat al teveel gevraagd is?
  woensdag 20 juni 2007 @ 15:52:56 #85
183375 Qasi
Love me for a reason
pi_50656282
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 15:36 schreef Byte_Me het volgende:
toch snap ik iets niet hoor. PABO is een HBO opleiding. de mensen die daar naartoe gaan hebben HAVO afgerond. dan kun je die simpele kutsommetjes toch wel maken? of is het echt zo triest gesteld met het middelbaar onderwijs in nederland, dat dat al teveel gevraagd is?
Ik heb hiervoor ook Havo gedaan, maar half Havo 4 wiskunde A1 afgerond! MBO heeft al 3 jaar geen Wiskunde gehad!
Dan ben je een hoer met een doek om je kop
pi_50657918
Ze konden vroeger al niet rekenen op de basisschool. Het kan bijna niet dat ze het nog slechter kunnen.

Zie hier enkele reacties over de tafeltjes. Toen ik 4 of 5 was (gokje) hadden mijn ouders de tafeltjes van 1 tot 20 op de wc deur gehangen. Als je zit te schijten heb je niet echt betere dingen te doen dus dan ken je zo. Gaat iets sneller dan wachten tot ze het op de basisschool behalen en eer ze daar klaar zijn met uitleggen. Bovendien gaan ze maar tot de 10 ofzo. Dus eigenlijk heb ik het te danken aan mijn ouders dat ik ontzettend goed kon hoofdrekenen op de basisschool en had het weinig te maken met de leraren. Die konden beter alleen knutselen geven. Daar waren ze wel goed in. Dat zal nu nog wel steeds het geval zijn.

Mensen die leraar willen worden omdat ze zo goed met kinderen om kunnen gaan. Zakken voor taal of rekentoetsen en het dan niet snappen dat ze worden weggestuurd "Maar ik kan zo goed met kinderen omgaan!".
pi_50658323
Heb even die toetsen bekeken. 'k Had ze zeer zeker niet (binnen 60 minuten) gehaald. Maar goed, als je als PABO-er weet dat er zo'n toets aankomt, dan begin je even voor jezelf een kleine opfriscursus: anders is er geen beginnen aan als wiskunde niet je ding is.
pi_50658510
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 17:00 schreef MarkzMan_X het volgende:
anders is er geen beginnen aan als wiskunde niet je ding is.
Dit heeft helemaal niks met wiskunde te maken. Dit is gewoon elementaire rekenkennis.
pi_50659981
quote:
30 minuten, geen rekenmachine, 2 fouten. en ik vind het eigenlijk slecht van mezelf, 2 domme foutjes.
pi_50661884
De oplossing is vrij simpel. Meer wiskunde op de middelbare school geven. Daar wordt al jaren om geschreeuwd, een tijdje terug nog door de technische studieverenigingen, maar het wil niet echt doordringen bij de politiek geloof ik Mensen die dergelijke toetsen als hier aangegeven niet kunnen maken, horen wat mij betreft niet op de PABO. Die moeten wat anders gaan zoeken. Daarbij is rekenen 1 ding, je moet het ook nog kunnen uitleggen. En daarvoor heb je een bepaald analytisch vermogen voor nodig. Daarom mag het rekenniveau op de PABO ook een stuk hoger liggen dan wat je op de basisschool moet gaan uitleggen.

Wat ik nooit zo goed begrepen heb, is waarom je bijvoorbeeld op de HAVO of VWO wel doodgegooid wordt met talen, maar dat je een vooropleiding die "voorbereidt op het wetenschappelijk onderwijs" kunt afsluiten met alleen wiskunde A1 als wiskundige kennis. Nou wordt altijd gezegd "dat je niks hebt aan wiskunde als je rechten, geschiedenis, een taal" of wat dan ook gaat studeren, maar daar wordt weer de klassieke fout gemaakt dat je wiskunde alleen leert "voor het toepassen".
  woensdag 20 juni 2007 @ 19:06:14 #91
3542 Gia
User under construction
pi_50662217
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 15:36 schreef Byte_Me het volgende:
of is het echt zo triest gesteld met het middelbaar onderwijs in nederland, dat dat al teveel gevraagd is?
Rekenen leer je op de basisschool. Op het middelbaar onderwijs mag je altijd en overal een rekenmachine bij gebruiken, dus hoef je niet meer te kunnen rekenen.

Vind dat daar wel wat aan gedaan moet worden, ja.
pi_50663258
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 19:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Rekenen leer je op de basisschool. Op het middelbaar onderwijs mag je altijd en overal een rekenmachine bij gebruiken, dus hoef je niet meer te kunnen rekenen.

Vind dat daar wel wat aan gedaan moet worden, ja.
ik kreeg op de middelbare school toch echt nog rekenvaardigheid. gewoon sopmmetjes maken zonder rekenmachine. vermenigvuldigen, delen, rekenen met breuken, e.d.
pi_50665225
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:07 schreef multiplex het volgende:
Voor de Pabo-rekentoets wordt toch verwacht dat je minimaal het rekenniveau van groep 8 beheerst zodat je de stof in ieder geval begrijpt en dan leer je op de Pabo toch de didactische kant van de zaak?
Niet van een 'gewone' groep 8

Van hele pientere leerlingen uit groep 8 die bij de CITO als advies atheneum/gymnasium meekrijgen.

En ja ik zit zelf in PABO 4.. bijna klaar dus .. nog anderhalve week.

Die toets is onder eerstejaars afgenomen.
Neem die toets op iedere willekeurige HBO af onder eerstejaars studenten. Het effect zal hetzelfde of misschien nog weleens slechter zijn.

Ik heb hier helaas geen voorbeelden van toetsen liggen.
  woensdag 20 juni 2007 @ 20:57:47 #94
179327 Harry4
Treehugger
pi_50667339
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 20:14 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Niet van een 'gewone' groep 8

Van hele pientere leerlingen uit groep 8 die bij de CITO als advies atheneum/gymnasium meekrijgen.

En ja ik zit zelf in PABO 4.. bijna klaar dus .. nog anderhalve week.

Die toets is onder eerstejaars afgenomen.
Neem die toets op iedere willekeurige HBO af onder eerstejaars studenten. Het effect zal hetzelfde of misschien nog weleens slechter zijn.

Ik heb hier helaas geen voorbeelden van toetsen liggen.
Dat denk ik ook wel, veel mensen zijn het hoofdrekenen verleerd.
Ich bin Macho, süper Macho...
pi_50677443
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 20:14 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Niet van een 'gewone' groep 8

Van hele pientere leerlingen uit groep 8 die bij de CITO als advies atheneum/gymnasium meekrijgen.
Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.

En of het echt zo slecht gesteld was met het niveau van 1e jaars PABO scholieren? Ja het was bedroevend. De enkeling met een VWO- of de kleine groep met een HAVO-vooropleiding pikte je er zo uit. Het gros van dat jaar kwam van het MBO en was erg trots dat ze het felbegeerde HBO-onderwijs inmochten met als gevolg dat de PABO naar mijn mening een veredelde MBO opleiding is geworden. Met dan weer als gevolg dat ik als ik later kinderen heb een week vrij mag nemen om net die ene school waar nog wel het maximale uit mijn kroost wordt gehaald te gaan zoeken. Als de kinderopvang volledig door de overheid vergoed gaat worden drop ik ze daar wel tot hun twaalfde, hebben ze lol en ze worden er niks minder van in vergelijking met het reguliere basisonderwijs.

[ Bericht 18% gewijzigd door multiplex op 21-06-2007 00:28:19 ]
  donderdag 21 juni 2007 @ 00:59:55 #96
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50678790
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 00:12 schreef multiplex het volgende:

[..]

Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.

En of het echt zo slecht gesteld was met het niveau van 1e jaars PABO scholieren? Ja het was bedroevend. De enkeling met een VWO- of de kleine groep met een HAVO-vooropleiding pikte je er zo uit. Het gros van dat jaar kwam van het MBO en was erg trots dat ze het felbegeerde HBO-onderwijs inmochten met als gevolg dat de PABO naar mijn mening een veredelde MBO opleiding is geworden. Met dan weer als gevolg dat ik als ik later kinderen heb een week vrij mag nemen om net die ene school waar nog wel het maximale uit mijn kroost wordt gehaald te gaan zoeken. Als de kinderopvang volledig door de overheid vergoed gaat worden drop ik ze daar wel tot hun twaalfde, hebben ze lol en ze worden er niks minder van in vergelijking met het reguliere basisonderwijs.
ik heb nog hoop op die euh, euh zelf onderwijzen en of die euh.. scholen dat ze een weektaak hebben en het zelf mogen uitzoeken hoe ze dat willen doen.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_50680389
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 00:12 schreef multiplex het volgende:

[..]

Misschien ook wel , heb zelf jaren geleden PABO geprobeerd en was al snel genezen. Dat had niets met niveau te maken maar als er tijdens de intro al zakdoekje wordt gelegd dan begin ik al met een niet al te vrolijk voorgevoel.

En of het echt zo slecht gesteld was met het niveau van 1e jaars PABO scholieren? Ja het was bedroevend. De enkeling met een VWO- of de kleine groep met een HAVO-vooropleiding pikte je er zo uit. Het gros van dat jaar kwam van het MBO en was erg trots dat ze het felbegeerde HBO-onderwijs inmochten met als gevolg dat de PABO naar mijn mening een veredelde MBO opleiding is geworden. Met dan weer als gevolg dat ik als ik later kinderen heb een week vrij mag nemen om net die ene school waar nog wel het maximale uit mijn kroost wordt gehaald te gaan zoeken. Als de kinderopvang volledig door de overheid vergoed gaat worden drop ik ze daar wel tot hun twaalfde, hebben ze lol en ze worden er niks minder van in vergelijking met het reguliere basisonderwijs.
Ik ben zo iemand die van het MBO is doorgestroomd naar de PABO
Ik denk wel dat door de jaren heen de sterksten er als het ware uitgefilterd worden. Ik ben begonnen met een groep van 27 MBO'ers.
Daarvan zijn er met mij nog 3 mensen over. Van 1 weet ik al dat ze de eindstreep heeft gehaald. Die andere zal het ook wel gaan halen en ik ben over anderhalve week klaar.

Ik weet niet hoe het op andere PABO's gesteld is.. Maar als je werkelijk te slecht bent om te werken op groep 8+-niveau, dan word je echt neit doorgelaten. Dan ben je al afgevallen voordat je het 4e en laatste jaar start.
  donderdag 21 juni 2007 @ 09:02:37 #98
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_50681578
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 07:33 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Ik ben zo iemand die van het MBO is doorgestroomd naar de PABO
Ik denk wel dat door de jaren heen de sterksten er als het ware uitgefilterd worden. Ik ben begonnen met een groep van 27 MBO'ers.
Daarvan zijn er met mij nog 3 mensen over. Van 1 weet ik al dat ze de eindstreep heeft gehaald. Die andere zal het ook wel gaan halen en ik ben over anderhalve week klaar.

Ik weet niet hoe het op andere PABO's gesteld is.. Maar als je werkelijk te slecht bent om te werken op groep 8+-niveau, dan word je echt neit doorgelaten. Dan ben je al afgevallen voordat je het 4e en laatste jaar start.
90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!
censuur :O
pi_50682900
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 09:02 schreef RemcoDelft het volgende:
90% uitval dus?! Ook dat is iets wat de politiek bij heel veel opleidingen eens moet aanpakken! Stel een maximum, zeg 20%, komen ze daar boven, dan doet de opleiding iets fout!
Jij wil mensen kansen ontnemen en dat vind ik weer fout (en het is trouwens een heel andere discussie ). Ik ben zelf een HBO'er die aan het eind van een schakelprogramma zit, volgend jaar waarschijnlijk master. Ook hier vallen veel mensen af, maar altijd maar selectie aan de poort e.d. is ook geen oplossing.

Je moet mensen wel een kans bieden, anders is straks je citoscore bepalend voor de rest van je leven (en ja dat is sterk overdreven maar het gaat wel die kant op ).
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_50683598
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 10:01 schreef PietjePuk007 het volgende:Je moet mensen wel een kans bieden, anders is straks je citoscore bepalend voor de rest van je leven (en ja dat is sterk overdreven maar het gaat wel die kant op ).
Dus omdat er een paar mensen zijn die niet op het juiste moment weten te presteren moet het complete onderwijs maar gedevalueerd worden. Dit is namelijk wat er is gebeurd om de niveaus maar op elkaar af te stemmen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')