abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Donald Duck held woensdag 20 juni 2007 @ 12:20:13 #41
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_50648600
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Ze kunnen het dan wel bedoelen, maar het staat er niet! En je moet duidelijk laten zien hoe je het doet, dus dat gaat niet met hoofdrekenen...
Die eerste bijv.
834 – 3,02 – 196,98

Je laat zien dat 3.02 + 196.98 = 200. Volkomen logisch.
Dan 834-200=634.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:20:41 #42
41051 Rasing
Taalnazis vereinigt euch!
pi_50648617
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 11:20 schreef MLK het volgende:
En hier is een test te vinden; Pabo rekentoets
Ai, toch nog een paar foutjes. Het was toch iets pittiger dan ik had gedacht. Voor een groep-8-leerling wel veel gevraagd, dunkt mij.
Ten es gheen wondere, dat mi tderuen grief gheeft:
Niemant en scheet gheerne van dat hi lief heeft.
pi_50648619
quote:
Er staat een spelfout in die toets!

gedachtengang

Ja, die met de ballen in de bek.
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:21:31 #44
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50648651
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:16 schreef kless het volgende:

[..]

grote sommen opbreken in kleine sommetjes?
Nee gewoon, wat ik zei: inzicht in hoe iets makkelijk kan. Als je sommen ziet staan als

44 * 3,02 + 44 * 96,98 = ?


Dat je dan denkt "Hee 3,02 + 96,98 = 100 precies, dus eigenlijk staat er 44 * 100, en dat is 4400"

en niet

44
3,02
---------*
88
000
132
---------- +
132,88

44
96,98
-----------*
etc en dan zo op 4400 uitkomen.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:25:08 #45
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_50648803
Dit zijn wel de compleet zinloze "toevallig mooie sommetjes" want in de praktijk komt dit simpelweg nooit voor! De kans erop is klein genoeg...
censuur :O
  Donald Duck held woensdag 20 juni 2007 @ 12:26:20 #46
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_50648853
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit zijn wel de compleet zinloze "toevallig mooie sommetjes" want in de praktijk komt dit simpelweg nooit voor! De kans erop is klein genoeg...
Daar gaat het niet om. Het gaat om inzicht tonen. Laten zien dat situaties vereenvoudigd kunnen worden tot een simpeler probleem.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:26:30 #47
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50648859
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit zijn wel de compleet zinloze "toevallig mooie sommetjes" want in de praktijk komt dit simpelweg nooit voor! De kans erop is klein genoeg...
True

Maar dat je in ieder geval laat zien dat je geleerd hebt na te denken en inzicht hebt en zo. Bruutweg plussen en keren, daar heb je een computer voor
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:32:40 #48
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50649077
Met rekenen leren bedoelen ze eigenlijk:
-Getalbegrip
-Bewerkingen snappen
-Notatie
-En het zo simpel mogenlijk opschrijven&uitleggen?

En dus niet de sommetjes oplossen maar de methodes zelf.
(raar, als je er met de omweg ook komt is er niks fout gegaan, was wel minder handig maar als een gedachtensprong ontbreekt, dan mag je die aan leren maar niet iedereen kan alles evengoed.)
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:35:21 #49
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50649182
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:20 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Er staat een spelfout in die toets!

gedachtengang

Dat is de gang waar je gedachten staan te wachten tot je tijd voor ze hebt.

Snap dat dan gewoon
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:36:14 #50
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50649216
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:32 schreef kless het volgende:
(raar, als je er met de omweg ook komt is er niks fout gegaan, was wel minder handig maar als een gedachtensprong ontbreekt, dan mag je die aan leren maar niet iedereen kan alles evengoed.)
Ja precies. Gedachtensprongetjes aanleren

Wat heeft het voor zin om een mens te leren rekenen als een computer?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:42:45 #51
3542 Gia
User under construction
pi_50649451
Mijn kinderen zijn nu resp. 1 en 3 jaar van de basisschool af. Het zijn beide nogal taalgevoelige kinderen. Dus dát zit wel goed. Maar wat exact betreft bakken ze er niet veel van.
Nu vind ik dus wel dat dáár op de basisschool gewoon veel te weinig aandacht aan besteed werd.
In elk geval op hun basisschool. Heel weinig rekenhuiswerk bijvoorbeeld.
De kinderen van een vriendin van mij zaten op een andere basisschool, in dezelfde wijk, en die kregen echt elke dag een bladzijde rekenhuiswerk. Afwisselend redactiesommen, hoofdrekenen en cijferen.

Mijn oudste wil straks ook naar de pabo, dus ik denk dat ik hem zelf maar ga bijspijkeren op dit gebied. Taal zit namelijk wel goed.

Het zou ook goed zijn als er op het voortgezet onderwijs gewoon een vak rekenen komt. Al is het maar één uur per week. En dan echt zonder rekenmachine een half uur sommen maken, blaadje doorgeven en klassikaal nakijken. Zoiets.
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:50:12 #52
183375 Qasi
Love me for a reason
pi_50649714
Het is gewoon een beetje jammer dat wij van alles een klein beetje leren, maar niet van één ding heel veel!
Verder is het zo dat wij in de praktijk (tijdens onze stages) heel veel verschillen zien in het lesgeven en vooral in het rekenonderwijs!

Ik ben wel van mening dat als je je toets niet haalt en dus niet op het niveau van groep 8 kunt rekenen je echt helemaal niks op de Pabo hebt te zoeken! Je staat als juf of meester wel boven de kinderen, en er wordt dus van je verwacht dat je ook echt iets kan!

Ik loop nu stage in groep 4 en daar zijn ze bezig met keersommen! tafel van 3 en 4! Als jij dan niet automatisch weet wat 8x 4 is of 7 x 3, dan kan toch niet......
Dan ben je een hoer met een doek om je kop
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:51:20 #53
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50649748
Op het voortgezet onderwijs krijg je toch al wiskunde A en B en zo?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50649805
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:51 schreef Dr_Flash het volgende:
Op het voortgezet onderwijs krijg je toch al wiskunde A en B en zo?
Mag je altijd je grafische rekendoos gebruiken . En wat die allemaal kan .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 20 juni 2007 @ 12:55:47 #55
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50649904
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:50 schreef Qasi het volgende:
Ik loop nu stage in groep 4 en daar zijn ze bezig met keersommen! tafel van 3 en 4! Als jij dan niet automatisch weet wat 8x 4 is of 7 x 3, dan kan toch niet......
Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Maar om het stom in je kop te rammen... daarmee begrijp je toch niet wat x is en wat die getallen zijn?
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:02:46 #56
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50650160
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:53 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Mag je altijd je grafische rekendoos gebruiken . En wat die allemaal kan .
Toch een hoop veranderd sinds ik op de middelbare school zat dan

oi, is dat alweer zo lang geleden?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_50650171
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:

[..]

Als je dat in je kop ramt snap je rekenen toch niet?
met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Maar om het stom in je kop te rammen... daarmee begrijp je toch niet wat x is en wat die getallen zijn?
Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:04:28 #58
183375 Qasi
Love me for a reason
pi_50650236
De keersommen zo op kunnen zeggen heet Automatiseren en betekent dus dat je de sommen zo op kunt dreunen.
Het stukje inzicht zit meer bij de redactiesommen en de overige rekenstof
Dan ben je een hoer met een doek om je kop
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:05:50 #59
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_50650267
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 13:02 schreef Fastmatti het volgende:

Je moet toch ergens beginnen. De basisbeginselen moet je uit je kop leren en dan kan je inzicht gaan ontwikkelen.
Ja precies, en als je die basisdingen niet gewoon blind in je kop hebt zitten, dan KUN je niet eens *zien* dat 96,98 en 3,02 samen precies 100 zijn, bijvoorbeeld. Daarom is dat dus WEL nodig
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 20 juni 2007 @ 13:23:25 #60
3542 Gia
User under construction
pi_50650911
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 12:55 schreef kless het volgende:

met de toets al die kinderen de hele tafel in hun hoofd bij langs om het te zien welke het ookalweer is
6*7 7*8 *6*8 9*6 is het bied dat ik de mist in ga even overzicht kwijt ben (na moet denken wat het ook maar weer was) dan moet ik "even" 2x3x7 of 4x7x2 van maken.
Al lees ik deze zin 10 keer, dan snap ik nog niet wat er staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')