Volgens mij bestaat er een groot verschil tussen het religieus zijn en het actief deelnemen aan een bepaalde religieuze gemeente; én het 'geloven in het bestaan van God.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:41 schreef Viking84 het volgende:
In God geloven en Hem aannemen als jouw God zijn naar mijn idee namelijk verschillende dingen. Waarom zou je niet in God kunnen geloven en Hem tegelijkertijd toch verwerpen?
waarom niet? Wat is er zo sympathiek aan God? Of ben je bang in de hel te komen?quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:55 schreef JediMasterLucia het volgende:
Dan is het geloven zeker weten. Ik zal God niet afwijzen in ieder geval.
![]()
Je zou feiten ontkennen?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:00 schreef LasTeR het volgende:
Ik zou hem verwerpen. Waarom in iets geloven waar je eerder niet in gelooft?
nu ja, op het moment dat het bestaan helemaal zeker zou zijn, zou dit ook een redelijk essentieel verschil zijn met het huidige concept van de 'god' die stamt uit de Joodse traditie (JHWH) waarbij een belangrijk element is dat het bestaan niet 'im frage' gesteld kan worden maar evenmin 'aangetoond' en niet 'tastbaar' gemaakt kan worden ....quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:56 schreef Viking84 het volgende:
@ RM-rf: ik zeg in de OP dat ik even uitga van het bestaan van de christelijke / islamitische God(jouw punt had ik ook al voorzien nml
).
Wat zou jij doen?quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
waarom niet? Wat is er zo sympathiek aan God? Of ben je bang in de hel te komen?
Ik weet het niet.quote:
zucht. Heel interessant wat je zegt, hoor (en je hebt ook gelijk, daar niet van), maar dat staat verder los van dit topic. (Nogmaals) we gaan er vanuit dat God bestaat en dat hij zich kenbaar maakt aan ons, zodanig dat er zelfs voor atheïsten geen twijfel meer mogelijk is. Het zou meteen duidelijk zijn dat dit echt God (normaal gesproken zouden we iemand die zegt dat hij God is hard uitlachen).quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nu ja, op het moment dat het bestaan helemaal zeker zou zijn, zou dit ook een redelijk essentieel verschil zijn met het huidige concept van de 'god' die stamt uit de Joodse traditie (JHWH) waarbij een belangrijk element is dat het bestaan niet 'im frage' gesteld kan worden maar evenmin 'aangetoond' en niet 'tastbaar' gemaakt kan worden ....
Juist vanwege die traditie is er ook bij veel fundamentalisten een enorme afkeer van het aanbidden van 'tastbare' idool-objecten (alhoewel dat natuurlijk weer een menselijke eigenschap is die er niet uit te slaan is en dus hebben ze allemaal, Joden, Moslims en christen zo hun 'heiligheden' die ze aanbidden)...
Op het moment dat 'God' tastbaar zou zijn zou het hele geloof niet meer bestaan ...
dan zou de vraag 'of je in God gelooft' zoiets zijn als 'geloof je in bergen' of 'geloof je in de Wind' ..
de optie van 'verwerp je iets is dan ook geheel irrelevant: dat zou dan zijn als 'Verwerp je de winde'
Als hij voor me staat ga ik idd niet de held uithangenquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik weet het niet.
Ik weet niet of ik de moed zou hebben om tegen hem op te staan. Daarom ben ik benieuwd wat anderen zeggen. Iedereen roept maar: "God bestaat niet!" en vervolgens worden alle verderfelijke eigenschappen van God even opgesomd (en daar maak ik me zelf ook schuldig aan), maar zouden we nog zo'n grote mond hebben als God echt voor ons stond en zou zeggen: "Nou, vertel maar eens wat je van me vindt!", terwijl weten dat we in de hel komen als we God verwerpen.
Vind je dat niet hypocriet? Ik weet niet hoe je nu tegenover God staat, maar als je God een onsympathieke figuur vindt, vind ik het wel erg hypocriet als je tegenover hem net doet alsof je hem wel sympathiek vindt, omdat je bang bent anders in de hel te komen. Dan heb je ook geen ballenquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:10 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Als hij voor me staat ga ik idd niet de held uithangen![]()
Ik denk dat als God zich duidelijk zal laten zien, dat je ook van alles aan Hem kan vragen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:57 schreef Viking84 het volgende:
waarom niet? Wat is er zo sympathiek aan God? Of ben je bang in de hel te komen?
Ik geloof niet in zijn bestaan,dus hij heeft voor mij ook geen "daden" verricht,en stel dat de schepper van alles tegenover je staat,dan ga ik niet zeggen,"rot op sukkol ik geloof niet in jouquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:13 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Vind je dat niet hypocriet? Ik weet niet hoe je nu tegenover God staat, maar als je God een onsympathieke figuur vindt, vind ik het wel erg hypocriet als je tegenover hem net doet alsof je hem wel sympathiek vindt, omdat je bang bent anders in de hel te komen. Dan heb je ook geen ballen.
Het is per definitie onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:17 schreef Double-Helix het volgende:
En even aan de andere kant btw,zouden gelovige niet meer geloven als het ultieme bewijs komt dat god niet bestaat?
Is dat zo?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:19 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is per definitie onmogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat.
De hemel staat duidelijk beschreven in de bijbel en het alternatief ook en dat de bijbel in dat geval waar is heeft Viking84 in de OP al gesteld. De beslissing hoeft dus niet moeilijk te zijn. (maar dat is hij uiteraard welquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:11 schreef athene het volgende:
Maar als God bestaat en hij is slecht: wat is dan het voordeel van zijn (of haar) leer aanhangen? Als hij slecht is en je gehoorzaamt dan is de hemel vast niet veel soeps: de hel is misschien wel beter.
Als hij wel oke is dan zal ik zijn leer aanhangen, maar welk geloof zou dan waar moeten zijn?
Wat zou jij doen Viking?
Dan heeft 'ie nog wel heel wat uit te leggen en een god die zo almachtig is dat hij voor mij kan goedpraten wat hij heeft aangericht is mijn aanbidding wel waard jaquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:14 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
Ik denk dat als God zich duidelijk zal laten zien, dat je ook van alles aan Hem kan vragen.
Naar mijn weten houd God van iedereen en ziet Hij het liefst niemand naar de hel gaan.
Je geeft zelf al het antwoord. Al doorzoek je elke hoek van het universum, dan nog zou hij in een andere dimensie kunne bestaan. Sowieso, hij is almachtig, dus hij kan zich dan natuurlijk onttrekken aan onze waarneming.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:21 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Is dat zo?
Stel je voor dat er een dag komt dat we alle uithoeken van het universum zorgvuldig verkend hebben en geen god gevonden hebben.
Dan is het zo dat God óf niet bestaat óf in een andere werkelijkheid bestaat (bijv als fijnstoffelijk lichaam). Ik denk dat gelovigen niet zouden ophouden met geloven, nee. De hemel bestaat voor hen, maar die kun je pas zien als je dood bent.
Daar heb je een goed punt, misschien moet ik mijn eerdere stelling even heroverwegen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:23 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dan heeft 'ie nog wel heel wat uit te leggen en een god die zo almachtig is dat hij voor mij kan goedpraten wat hij heeft aangericht is mijn aanbidding wel waard ja.
Dan zou je dus ook met Hem moeten kunnen communiceren, wat ik nu iig niet kan. Op het moment dat het bewezen zou zijn zou het dan ineens wel kunnen? Maar goed, okee, we gaan ervan uit dat Hij bestaat.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:41 schreef Viking84 het volgende:
Stel je voor dat zich vandaag of morgen onweerlegbaar bewijs aandient voor het bestaan van God (hiermee bedoel ik: Jahweh of Allah). Met andere woorden: iedereen zou zeker weten dat hij bestaat, dus de vraag of God bestaat doet niet meer ter zake.
Hoezo? Dat is nu toch ook niet zo? Het geloof in Hem is niet 't enige dat telt. Hij oordeelt over je en als je je netjes hebt gedragen kom je heus niet in de hel, lijkt me.quote:Hij bestaat, de bijbel is zijn woord en iedereen die niets van hem wil weten gaat naar de hel
Alle leuke mensen gaan immers met je mee. En alles went.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:25 schreef Alicey het volgende:
Het is een beetje een dilemma natuurlijk. God heeft een boel dingen gedaan waar ik niet mee geassocieerd wil worden. Aan de andere kant is een eeuwigheid best lang als je moet branden.
Er staat in de bijbel duidelijk beschreven dat de enige weg tot God is door hem aan te nemen als je verlosser. Goede mensen gaan niet naar de hemel als ze niet geloven als je de bijbel moet geloven.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dan zou je dus ook met Hem moeten kunnen communiceren, wat ik nu iig niet kan. Op het moment dat het bewezen zou zijn zou het dan ineens wel kunnen? Maar goed, okee, we gaan ervan uit dat Hij bestaat.
[..]
Hoezo? Dat is nu toch ook niet zo? Het geloof in Hem is niet 't enige dat telt. Hij oordeelt over je en als je je netjes hebt gedragen kom je heus niet in de hel, lijkt me.Dit in tegenstelling bijvoorbeeld tot die ene gast die een abortusdokter heeft vermoord.
Anyway, het lijkt me helemaal niks als Hij echt zou bestaan. Zou me vreselijk bekeken voelen door die gluurder vanuit de hemel.
ik denk dat het nogal saai is in de hemel. De hele dag zingen voor Godquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:27 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Alle leuke mensen gaan immers met je mee. En alles went.
De rukkerquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dan zou je dus ook met Hem moeten kunnen communiceren, wat ik nu iig niet kan. Op het moment dat het bewezen zou zijn zou het dan ineens wel kunnen? Maar goed, okee, we gaan ervan uit dat Hij bestaat.
[..]
Hoezo? Dat is nu toch ook niet zo? Het geloof in Hem is niet 't enige dat telt. Hij oordeelt over je en als je je netjes hebt gedragen kom je heus niet in de hel, lijkt me.Dit in tegenstelling bijvoorbeeld tot die ene gast die een abortusdokter heeft vermoord.
Anyway, het lijkt me helemaal niks als Hij echt zou bestaan. Zou me vreselijk bekeken voelen door die gluurder vanuit de hemel.
In de hel komen alle toffe mensenquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ik denk dat het nogal saai is in de hemel. De hele dag zingen voor God.
Hahahahaquote:
Een hoop kwaad wat nu in deze wereld gebeurd is doordat mensen dat elkaar aandoen. dus dat is niet de schuld van God.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:23 schreef Viking84 het volgende:
Dan heeft 'ie nog wel heel wat uit te leggen en een god die zo almachtig is dat hij voor mij kan goedpraten wat hij heeft aangericht is mijn aanbidding wel waard ja.
met zijn mondquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:30 schreef Megumi het volgende:
[..]
HahahahaEn allah mag de kwakjes opruimen.
![]()
ik heb het niet over wat mensen elkaar aan doen. Ik heb het over wat god de mensen gebood elkaar aan te doen en wat god de mensen zélf heeft aangedaan (lees de torah). En kom niet met poeppraat van: "God deed dat omdat de mens niet naar hem wilde luisteren, dus de mens heeft over zichzelf afgeroepen"quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:30 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
Een hoop kwaad wat nu in deze wereld gebeurd is doordat mensen dat elkaar aandoen. dus dat is niet de schuld van God.
Denk wel als God duidelijk aanwezig is dat de meeste mensen het wel laten om een ander wat aan te doen.
D'r zal wel weinig geneukt worden denk ik ja.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
maar dat is in de hemel ook niet meer nodig, want neuken is primair bedoeld voor de voortplantingquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
D'r zal wel weinig geneukt worden denk ik ja.
Oh, dat had ik even gemist.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
maar dat is in de hemel ook niet meer nodig, want neuken is primair bedoeld voor de voortplanting.
Dan maar geen hemel meer voor mijquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
maar dat is in de hemel ook niet meer nodig, want neuken is primair bedoeld voor de voortplanting.
De hel valt alleszins mee overigens hoor, maak je niet te druk.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:25 schreef Alicey het volgende:
Het is een beetje een dilemma natuurlijk. God heeft een boel dingen gedaan waar ik niet mee geassocieerd wil worden. Aan de andere kant is een eeuwigheid best lang als je moet branden.
Dat God volken heeft laten uitmoorden (oude testament) zijn dingen die ik zelf ook niet begrijpquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:32 schreef Viking84 het volgende:
ik heb het niet over wat mensen elkaar aan doen. Ik heb het over wat god de mensen gebood elkaar aan te doen en wat god de mensen zélf heeft aangedaan (lees de torah). En kom niet met poeppraat van: "God deed dat omdat de mens niet naar hem wilde luisteren, dus de mens heeft over zichzelf afgeroepen".
wat jij zegt komt me bekend voorquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:40 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
De hel valt alleszins mee overigens hoor, maak je niet te druk.
Het is er niet donker zoals Jezus verteld, dat kan niet met al dat vuur. Je kunt er nog wenen dus je traanbuisjes doen het nog, zo heet kan het dus niet zijn. Je schijnt er met Abraham te kunnen praten dus zo ver ligt het niet van de hemel af en misschien nog belangrijker, je tong die in vlam gezet zal worden in de hel doet blijkbaar niet zo zeer dat je niet meer kunt praten.
Het alternatief is in een stad met gouden straten in het verblindende licht van God zwemelen op schoot bij God die aan zijn eigen rechterhand zit. Daarbij mag je dan ook nog constant een witte steen meedragen waarop je nieuwe naam staat die niemand weet behalve jij.
Met miljarden mensen op schoot bij een vent of in de hel bij kampvuur gezellige conversaties houden met andere goddelozen. You pick.![]()
Daar gaat het topic toch niet over.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:38 schreef LasTeR het volgende:
Het hele begrip "ziel" dat ergens naar toe gaat na de dood, geloof ik al niet in. Ik geloof dan ook niet dat er na dit leven nog iets is. Mijn lichaam functioneert gewoon, en als ik dood ga niet meer. Okay. Daar leg ik mij bij neer.
quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:41 schreef Viking84 het volgende:
[..]
wat jij zegt komt me bekend voor. Komt dat uit Maarten 't Hart ofzo?
.
Is dat voor jou geen reden om te zeggen: "Hm, ik weet niet of ik wel bij die God wil horen"?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:40 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
Dat God volken heeft laten uitmoorden (oude testament) zijn dingen die ik zelf ook niet begrijp![]()
en dat is een vraag wat ook op mijn waarom-lijstje komt te staan.
Ik denk dat saai zijn daar wel mee zal vallen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dus? Je gaat voor de hemel?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:43 schreef Haushofer het volgende:
Da's makkelijk. Niks weegt af tegen een eeuwigheid in de hel.
hahahquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:43 schreef BreakSpear het volgende:
Ook al heeft hij het verleden nog al wat kwaadaardige dingen gedaan, een eeuwigheid branden in de hel is mij wat te lang. Het heeft verder ook geen zin om me te verzetten tegen een almachtige en alwetende God. Dus ik denk dat ik me direct zou bekeren. En als het de moslim god is, dan blaas ik me morgen nog op in een hindoestaanse gebedshuis, waarna ik in de hemel beloond wordt met 72 bloedmooie maagden.
ik wel,een eeuwigheid branden lijkt me niet leukquote:
Denk eerder dat ik in discussie wil gaan dan.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Is dat voor jou geen reden om te zeggen: "Hm, ik weet niet of ik wel bij die God wil horen"?
Doet het antwoord op die 'waarom'-vraag er iets toe? Zou je überhaupt een reden kunnen bedenken die die volkerenmoorden rechtvaardigen?
Zo van: "God, waarom heeft u al die volkeren uitgemoord?"
God: "Omdat ze niet in mij geloofden"
Jij: "Ok, akkoord".
Ik zou plotseling een heel stuk religieuzer worden.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:41 schreef Viking84 het volgende:
Stel je voor dat zich vandaag of morgen onweerlegbaar bewijs aandient voor het bestaan van God (hiermee bedoel ik: Jahweh of Allah). Met andere woorden: iedereen zou zeker weten dat hij bestaat, dus de vraag of God bestaat doet niet meer ter zake. Hij bestaat, de bijbel is zijn woord en iedereen die niets van hem wil weten gaat naar de hel. Het is dus geen geloof meer, maar een feit. Zou dat iedereen voor God laten kiezen? Of kun je er ook voor kiezen om God te verwerpen?
In God geloven en Hem aannemen als jouw God zijn naar mijn idee namelijk verschillende dingen. Waarom zou je niet in God kunnen geloven en Hem tegelijkertijd toch verwerpen?
Nee ze schreef: stel dat een of andere geloof waar is. Maar goed, stel dat het dan het christendom is. Ik blijf erbij dat ik helemaal niet overtuigd ben van de goedheid van god. En stel dat hij niet goed is: hoe kan hij de mensen dan een plezierige hemel beloven? Komt hij zijn beloftes wel na? Liegt en bedriegt hij niet? En als de hel een plaats is verstoken van God, dan is dat de plaats vrij van list en bedrog. Dat is dan the place to be.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:22 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
De hemel staat duidelijk beschreven in de bijbel en het alternatief ook en dat de bijbel in dat geval waar is heeft Viking84 in de OP al gesteld. De beslissing hoeft dus niet moeilijk te zijn. (maar dat is hij uiteraard wel)
En als de uitkomst niet bevredigend is?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:47 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
Denk eerder dat ik in discussie wil gaan dan.
Ik denk dat een alwetende god wel onderscheid kan maken tussen oprechte mensen en angsthazen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:49 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
En als de uitkomst niet bevredigend is?
Als je het nu absoluut niet met hem eens bent en hij blijft erbij dat het goed was, sluit je je dan bij hem aan uit angst voor de hel of blijf je bij je eigen morele bezwaren en verwerp je hem?
ik heb geen ideequote:Op donderdag 31 mei 2007 19:49 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
En als de uitkomst niet bevredigend is?
Als je het nu absoluut niet met hem eens bent en hij blijft erbij dat het goed was, sluit je je dan bij hem aan uit angst voor de hel of blijf je bij je eigen morele bezwaren en verwerp je hem?
in discussie gaan met de almachtige en alwetende Godquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:47 schreef JediMasterLucia het volgende:
[..]
Denk eerder dat ik in discussie wil gaan dan.
Ik zou 't toch echt proberen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
in discussie gaan met de almachtige en alwetende God.
Doen joh, misschien geeft 'ie z'n fouten wel toe.
Niets is onmogelijk. Het zou niet de eerste keer zijn dat God berouw toont.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:52 schreef Viking84 het volgende:
[..]
in discussie gaan met de almachtige en alwetende God.
Doen joh, misschien geeft 'ie z'n fouten wel toe.
daar heb je een goed punt.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:49 schreef athene het volgende:
En als de hel een plaats is verstoken van God, dan is dat de plaats vrij van list en bedrog. Dat is de place to be.
Laten we wel wezen, wat je nu schetst is als een situatie van een aantal honderd jaar geleden. Toen geloofde praktisch iedereen op dezelfde wijze als dat we nu geloven dat we naar de maan hebben gereisd. Dus er rest weinig keuze, ja, dan zou iedereen geloven, zelfs ik. Ik geloof immers ook dat er mensen op de maan hebben rondgelopen. Ik ben er zelf niet geweest en heb het alleen van televisiebeelden, dus ben van deze kennis volledig afhankelijk van wat anderen mij tonen en zeggen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:41 schreef Viking84 het volgende:
Stel je voor dat zich vandaag of morgen onweerlegbaar bewijs aandient voor het bestaan van God (hiermee bedoel ik: Jahweh of Allah). Met andere woorden: iedereen zou zeker weten dat hij bestaat, dus de vraag of God bestaat doet niet meer ter zake. Hij bestaat, de bijbel is zijn woord en iedereen die niets van hem wil weten gaat naar de hel. Het is dus geen geloof meer, maar een feit. Zou dat iedereen voor God laten kiezen? Of kun je er ook voor kiezen om God te verwerpen?
je doelt op het verhaal van de zondvloed hè.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:54 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Niets is onmogelijk. Het zou niet de eerste keer zijn dat God berouw toont.![]()
Natuurlijk zou iedereen geloven als er onomstotelijk bewijs was. Sterker nog, geloven wordt dan weten. Maar de werkelijke vraag is dus of je dan gods autoriteit zou aanvaarden.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:55 schreef onemangang het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, wat je nu schetst is als een situatie van een aantal honderd jaar geleden. Toen geloofde praktisch iedereen op dezelfde wijze als dat we nu geloven dat we naar de maan hebben gereisd. Dus er rest weinig keuze, ja, dan zou iedereen geloven, zelfs ik. Ik geloof immers ook dat er mensen op de maan hebben rondgelopen. Ik ben er zelf niet geweest en heb het alleen van televisiebeelden, dus ben van deze kennis volledig afhankelijk van wat anderen mij tonen en zeggen.
dat is het punt niet, zoals ik al meerdere keren heb gezegd. Tuurlijk zou iedereen geloven als het bestaan van God een feit was. Dan is het ook geen geloof meer, hèquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:55 schreef onemangang het volgende:
[..]
Laten we wel wezen, wat je nu schetst is als een situatie van een aantal honderd jaar geleden. Toen geloofde praktisch iedereen op dezelfde wijze als dat we nu geloven dat we naar de maan hebben gereisd. Dus er rest weinig keuze, ja, dan zou iedereen geloven, zelfs ik. Ik geloof immers ook dat er mensen op de maan hebben rondgelopen. Ik ben er zelf niet geweest en heb het alleen van televisiebeelden, dus ben van deze kennis volledig afhankelijk van wat anderen mij tonen en zeggen.
Dat is inderdaad de vraag en dan zou ik ook nog nog de versie van de gevallen engel willen horen,misschien is ie wel een vrijheid strijderquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:56 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Natuurlijk zou iedereen geloven als er onomstotelijk bewijs was. Sterker nog, geloven wordt dan weten. Maar de werkelijke vraag is dus of je dan gods autoriteit zou aanvaarden.
Het satanisme heeft niet voor niets de vrije wil hoog in het vaandel.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:58 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Dat is inderdaad de vraag en dan zou ik ook nog nog de versie van de gevallen engel willen horen,misschien is ie wel een vrijheid strijder![]()
quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:10 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Als hij voor me staat ga ik idd niet de held uithangen![]()
Volgens mij is dat niet de enige keer dat God berouw toont in de bijbel.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:55 schreef Viking84 het volgende:
[..]
je doelt op het verhaal van de zondvloed hè.
Berouw tonen is nog iets anders dan toegeven dat je iets fouts hebt gedaan.
TS begintquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:57 schreef Viking84 het volgende:
Het gaat mij erom of mensen het lef hebben God te verwerpen, terwijl ze zeker weten dat hij bestaat.
Mwoah, het kan ook anders uitpakken dan je gewild had, zonder dat je zelf iets fout hebt gedaanquote:Op donderdag 31 mei 2007 20:04 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Volgens mij is dat niet de enige keer dat God berouw toont in de bijbel.
Spijt heb je alleen van dingen waarvan je achteraf vind dat het niet goed was. Dat is dus in wezen toegeven dat je iets fout hebt gedaan.
Een Almachtig God die niet heeft kunnen voorkomen dat 'het allemaal even iets anders liep als gepland'?quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:05 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Mwoah, het kan ook anders uitpakken dan je gewild had, zonder dat je zelf iets fout hebt gedaan. Maar of je dan van berouw moet spreken, weet niet...
Inderdaad, om nou je hele leven je van alles te ontzeggen, zodat je nog eeuwig liedjes kunt zingen met God?quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:29 schreef Viking84 het volgende:
Dat klopt ook niet neequote:Op donderdag 31 mei 2007 20:17 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Een Almachtig God die niet heeft kunnen voorkomen dat 'het allemaal even iets anders liep als gepland'?
Minder southpark kijken jijquote:Op donderdag 31 mei 2007 19:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Aan de andere kant lijkt me my sweet sixteen van satan best leukquote:
quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:26 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Aan de andere kant lijkt me my sweet sixteen van satan best leuk![]()
![]()
Nou ja, je hebt het dan over de meest gruwelijk denkbare dictator die op elk moment jouw leven kan beeindigen, eentje die overal ogen heeft en al meermalen keren op een koelbloedige wijze mensen heeft vermoord (denk aan de zondvloed) en er geen problemen mee heeft om jou tijdens je leven te laten lijden. Ik denk niet dat je dan zelfs maar zult kunnen denken om zo'n almacht te verwerpen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:56 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Natuurlijk zou iedereen geloven als er onomstotelijk bewijs was. Sterker nog, geloven wordt dan weten. Maar de werkelijke vraag is dus of je dan gods autoriteit zou aanvaarden.
Dat alles lijken me juist redenen om hem wél te verwerpen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:35 schreef onemangang het volgende:
[..]
Nou ja, je hebt het dan over de meest gruwelijk denkbare dictator die op elk moment jouw leven kan beeindigen, eentje die overal ogen heeft en al meermalen keren op een koelbloedige wijze mensen heeft vermoord (denk aan de zondvloed) en er geen problemen mee heeft om jou tijdens je leven te laten lijden. Ik denk niet dat je dan zelfs maar zult kunnen denken om zo'n almacht te verwerpen.
Oneman gang bedoelt meer dat je niet de illusie hoeft te koesteren dat je je tegen hem kunt verzetten, want hij zwiept jou zonder mankeren de hel in.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:37 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat alles lijken me juist redenen om hem wél te verwerpen.
Misschien wel maar ik zou ook niet eeuwig kunnen leven met het feit dat ik dat monster zou moeten aanbidden en eren.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:51 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Oneman gang bedoelt meer dat je niet de illusie hoeft te koesteren dat je je tegen hem kunt verzetten, want hij zwiept jou zonder mankeren de hel in.
misschien zijn we in de hemel onze aardse herinneringen wel kwijtquote:Op donderdag 31 mei 2007 20:54 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Misschien wel maar ik zou ook niet eeuwig kunnen leven met het feit dat ik dat monster zou moeten aanbidden en eren.
Verzet kan altijd. Ook al is het zinloos.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:51 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Oneman gang bedoelt meer dat je niet de illusie hoeft te koesteren dat je je tegen hem kunt verzetten, want hij zwiept jou zonder mankeren de hel in.
Iedereen zou God wel gehoorzamen, want niemand wil natuurlijk in de door Christenen bedachte martelhel komen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:54 schreef MinderMutsig het volgende:
Misschien wel maar ik zou ook niet eeuwig kunnen leven met het feit dat ik dat monster zou moeten aanbidden en eren.
Die keuze zou heel moeilijk zijn maar ik denk dat ik dan toch liever de niet zo hete, niet zo donkere hel verkies.
als ik al mijn aardse herrineringen kwijt raak lijkt me de hemel dan echt zuigenquote:Op donderdag 31 mei 2007 20:55 schreef Viking84 het volgende:
[..]
misschien zijn we in de hemel onze aardse herinneringen wel kwijt. We weten dus niet dat God een monster is. Dat moet ook wel, anders zouden we niet gelukkig kunnen zijn
.
Als dat echt zo zou zijnquote:Op donderdag 31 mei 2007 20:57 schreef NiteSpeed het volgende:
Een beetje god kijkt per individu wel of ze een goed mens waren tijdens hun tijd op aarde en lekker kunnen rondneuken in de hemel, of dat het een grote kneus was die naar de hel moet. Sterker nog, als die maffe God bestaat denk ik dat hij het grootste gedeelte van die gelovigen niet serieus neemt en gaat bespotten achter hun rug om samen met de niet-gelovigen.
"Ja maar jongens, zo heb ik dat toch nooit bedoeld. Een geintje kan best hoor. Hoe ik over condooms denk? Wat denk je zelf! Ik wil zelf ook geen kinderen, waarom denk je dat ik mijn eigen zoon post-nataal heb laten aborteren?"
Coole gast lijkt het me.
Wat is dit nou weer voor logica?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:05 schreef mariox het volgende:
Als ik jullie zo hoor kan ik maar een ding zeggen, jullie zijn onverberterlijk.
Echt jammer.
Iemand die jullie heeft gecreeerd uit het niets. En dan ondankbaar zijn voor het feit dat je bestaat. Spierballentaal van "ik zou hem een klap geven" ???
Als jullie echt zo oprecht waren en geefden om een ander, de benadeelde, of de armen in afrika of de mensen in tsunamigebieden dan zaten jullie daar om die mensen uit nood te helpen. Of in ieder geval elke maand de helft van je salaris afstaan aan die mensen om te helpen.
"Dan maar liever de hel..." hoor ik iemand zeggen, ga dan naar africa om mensen te helpen, en maak een hel van je leven door jezelf op te offeren voor liefdadigheid.
Hypocriete mensen hier allemaal![]()
Niet allemaal hypocriet hoor: en zijn ook nog hippokrietten....nl. mensen die slecht Nederlands schrijven....quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:05 schreef mariox het volgende:
geefden om een ander,Hypocriete mensen hier allemaal![]()
quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:05 schreef mariox het volgende:
Echt jammer.
Iemand die jullie heeft gecreeerd uit het niets. En dan ondankbaar zijn voor het feit dat je bestaat. Spierballentaal van "ik zou hem een klap geven" ???
Als jullie echt zo oprecht waren en geefden om een ander, de benadeelde, of de armen in afrika of de mensen in tsunamigebieden dan zaten jullie daar om die mensen uit nood te helpen. Of in ieder geval elke maand de helft van je salaris afstaan aan die mensen om te helpen.
"Dan maar liever de hel..." hoor ik iemand zeggen, ga dan naar africa om mensen te helpen, en maak een hel van je leven door jezelf op te offeren voor liefdadigheid.
De weg van de minste weerstand, heel natuurlijk is dat hoor.quote:
Hij mag dan wel Adam en Eva hebben gecreërt (quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:05 schreef mariox het volgende:
Echt jammer.
Helpen wat God veroorzaakt heeft?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:05 schreef mariox het volgende:
Probeer je geweten maar op die manier voor te liegen. Maar guess what, je geweten kan je niet bedriegen, die zal je altijd achtervolgen.quote:
Kom eens met feiten. Je brabbelt maar aan. Daarom heb ik het niet zo op gelovigen, geef me feiten en ik zal me proberen in te leven, kom je met een eigen verzinsel, wijs ik je af. (Als het gaat om geloof etc.)quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:15 schreef mariox het volgende:
[..]
Probeer je geweten maar op die manier voor te liegen. Maar guess what, je geweten kan je niet bedriegen, die zal je altijd achtervolgen.
Pardon?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:16 schreef Isegrim het volgende:
Ah, we hebben te maken met een echte godsdienstwaanzinnige.
quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:15 schreef mariox het volgende:
[..]
Probeer je geweten maar op die manier voor te liegen. Maar guess what, je geweten kan je niet bedriegen, die zal je altijd achtervolgen.
Mén, ik bedoel hoeveel godsdienstwaanzinigen hou jij er naast mij op na.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Oeps, ik was even vergeten dat we tegenwoordig relimods hebben.
Ik blijf zelf er veel lol hebben met de term goderator.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Oeps, ik was even vergeten dat we tegenwoordig relimods hebben.
Inkoppertje.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:22 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Ik blijf zelf er veel lol hebben met de term goderator.
jij bent niet waanzinnigquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mén, ik bedoel hoeveel godsdienstwaanzinigen hou jij er naast mij op na.![]()
En nu in gewoon Nederlands?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:15 schreef mariox het volgende:
Ik dacht dat je bekend stond als reputatieloos.quote:
Zo werkt het wel. Mensen zijn in de hemel immers volmaakt gelukkig. En dat kan niet als je herinneringen aan een leven vol verdriet met je mee neemtquote:Op donderdag 31 mei 2007 20:57 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
als ik al mijn aardse herrineringen kwijt raak lijkt me de hemel dan echt zuigen![]()
Leven vol verdriet? Geen last van.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Zo werkt het wel. Mensen zijn in de hemel immers volmaakt gelukkig. En dat kan niet als je herinneringen aan een leven vol verdriet met je mee neemt.
Ik hoef toch niet te geloven om een deugdzaam mens te zijn?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:05 schreef mariox het volgende:
Echt jammer.
Hypocriete mensen hier allemaal
Denk je dat een laboratoriumrat die aan de meest verschrikkelijke testen is onderworpen maar wel zijn leven heeft te danken aan datzelfde laboratorium dankbaar is voor al de kwellingen die hij moet ondergaan?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:05 schreef mariox het volgende:
Echt jammer.
Mag ik je er even op wijzen dat godsgeloof NIETS heeft te maken met het geven om je medemens?! Wat een vooroordelen weer. De grootste filantroop is atheist (Bill Gates) en de landen die het meeste aan ontwikkelingshulp doen zijn tevens de landen met de minste kerkgangers... waar ligt dat aan?quote:Als jullie echt zo oprecht waren en geefden om een ander, de benadeelde, of de armen in afrika of de mensen in tsunamigebieden dan zaten jullie daar om die mensen uit nood te helpen. Of in ieder geval elke maand de helft van je salaris afstaan aan die mensen om te helpen.
Zonder verdriet geen gelukquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Zo werkt het wel. Mensen zijn in de hemel immers volmaakt gelukkig. En dat kan niet als je herinneringen aan een leven vol verdriet met je mee neemt.
Kan wel.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:25 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Er zijn mensen die zelfmoord plegen, omdat ze bepaalde gebeurtenissen niet kunnen verwerken. Dan doe je het hen toch niet aan om daar in de hemel ook nog mee geconfronteerd te worden? (tot in aller eeuwigheid nog wel)quote:
Voordat ik je vraag beantwoord. Wat is voor jou het paradijs?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Er zijn mensen die zelfmoord plegen, omdat ze bepaalde gebeurtenissen niet kunnen verwerken. Dan doe je het hen toch niet aan om daar in de hemel ook nog mee geconfronteerd te worden? (tot in aller eeuwigheid nog wel).
Maar goed, hoezo kan dat volgens jou wel?.
Misschien omdat die herinneringen in de hemel in een totaal ander perspectief geplaatst worden?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:37 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Er zijn mensen die zelfmoord plegen, omdat ze bepaalde gebeurtenissen niet kunnen verwerken. Dan doe je het hen toch niet aan om daar in de hemel ook nog mee geconfronteerd te worden? (tot in aller eeuwigheid nog wel).
Maar goed, hoezo kan dat volgens jou wel?.
een plek waar ik altijd gelukkig ben, waar ik kan doen wat ik wil (ook seks met vrouwen dusquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Voordat ik je vraag beantwoord. Wat is voor jou het paradijs?
Tuurlijk wel. Als elke belevenis beter is dan de vorige iedere keer, dan blijf je gelukkig.quote:
Ik weet niet of je rechtsbijstandverzekering het aandurft.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:42 schreef Oud_student het volgende:
Als blijkt dat God of Allah werkelijk bestaan, dan zullen ze zich moeten verantwoorden voor een tribunaal (bij voorkeur te den Haag).
De aanklacht zal zijn:
Misdaden tegen de schepping
De aanklager zal beschikken over duizenden ordners met bewijsmateriaal, varierend van rampen tot het ondeugdelijk ontwerp van levende wezens en het veroorzaken van onnodig leed.
Eigenlijk is het idee dat de God van de bijbel of Allah bestaat pure blasfemie
waarom moet elke belevenis beter zijn dan de vorige keer? Omdat het anders gaat vervelen? (idee van verslaafd zijn aan drugs). Zou er in de hemel geen toestand van geluk zijn die eeuwig gelijk blijft? (we dwalen wel af, zegquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:39 schreef mariox het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Als elke belevenis beter is dan de vorige iedere keer, dan blijf je gelukkig.
Elke appel die je eet is lekkerder dan de vorige in de Hemel. Zo blijft het eeuwig doorgaan.
Een daarom ben je dan ook eeuwig gelukkig.
Nou als je in het paradijs komt krijg je het ook. Je wordt 'gereinigd' van al het negatieve, aardse etcquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
een plek waar ik altijd gelukkig ben, waar ik kan doen wat ik wil (ook seks met vrouwen dus), waar ik me nooit verveel... waar ik altijd het gevoel heb dat ik heb als de zon voor het eerst schijnt na een lange donkere winter
.
Ik denk niet dat de rechter dat durftquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:42 schreef Oud_student het volgende:
Als blijkt dat God of Allah werkelijk bestaan, dan zullen ze zich moeten verantwoorden voor een tribunaal (bij voorkeur te den Haag).
De aanklacht zal zijn:
Misdaden tegen de schepping
De aanklager zal beschikken over duizenden ordners met bewijsmateriaal, varierend van rampen tot het ondeugdelijk ontwerp van levende wezens en het veroorzaken van onnodig leed.
Eigenlijk is het idee dat de God van de bijbel of Allah bestaat pure blasfemie
waarom is dit een antwoord op mijn vraag?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nou als je in het paradijs komt krijg je het ook. Je wordt 'gereinigd' van al het negatieve, aardse etc
Geluk blijft gelijk maar de belevenis word steeds beter waardoor het niet saai word.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:44 schreef Viking84 het volgende:
[..]
waarom moet elke belevenis beter zijn dan de vorige keer? Omdat het anders gaat vervelen? (idee van verslaafd zijn aan drugs). Zou er in de hemel geen toestand van geluk zijn die eeuwig gelijk blijft? (we dwalen wel af, zeg).
Je zult niet aan negatieve dingen herinnerd worden etc wat jou geluk belememren.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:48 schreef Viking84 het volgende:
[..]
waarom is dit een antwoord op mijn vraag?
*niet snapt*
Kunstmatig gelukkig,woopiequote:Op donderdag 31 mei 2007 21:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je zult niet aan negatieve dingen herinnerd worden etc wat jou geluk belememren.
Omdat je daar rein bent en omdat daar geen duivel bestaat is er ook niemand die jou het slechte influistert zoals homosexuele gevoelens. Dus heb je in jou geval geen behoefte aan vrouwen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:48 schreef Viking84 het volgende:
[..]
waarom is dit een antwoord op mijn vraag?
*niet snapt*
oh, dus je neemt je ellende wel mee naar de hemel, maar je wordt er niet aan herinnerd? Begrijp ik het zo goed? Daarmee ga je er vanuit dat er altijd een externe trigger is voor een herinnering en dat is volgens mij niet zo.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:49 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je zult niet aan negatieve dingen herinnerd worden etc wat jou geluk belememren.
quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:52 schreef mariox het volgende:
[..]
Omdat je daar rein bent en omdat daar geen duivel bestaat is er ook niemand die jou het slechte influistert zoals homosexuele gevoelens. Dus heb je in jou geval geen behoefte aan vrouwen.
Nee, er is geen ellende, opluchting dat je van die wereld bevrijdt bent, opgelucht omdat je het beter hebt. Alles wat je niet wilt wordt van je afgenomen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:53 schreef Viking84 het volgende:
[..]
oh, dus je neemt je ellende wel mee naar de hemel, maar je wordt er niet aan herinnerd? Begrijp ik het zo goed? Daarmee ga je er vanuit dat er altijd een externe trigger is voor een herinnering en dat is volgens mij niet zo.
Nee maar ik doe meestal ook geen "slechte" dingenquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ben jij kunstmatig gelukkig als jij afleiding hebt van slechte dingen?
En wat als je deze wereld geweldig vindt en hier ontzettend gelukkig bent?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, er is geen ellende, opluchting dat je van die wereld bevrijdt bent, opgelucht omdat je het beter hebt. Alles wat je niet wilt wordt van je afgenomen.
hoezo dogmatischquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:52 schreef mariox het volgende:
[..]
Omdat je daar rein bent en omdat daar geen duivel bestaat is er ook niemand die jou het slechte influistert zoals homosexuele gevoelens. Dus heb je in jou geval geen behoefte aan vrouwen.
Wat heb jij voor last van homosexuele gevoelens van andere volwassen mensen?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:52 schreef mariox het volgende:
ben jij toevalig van www.godhatesfags.comquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:52 schreef mariox het volgende:
[..]
Zie mijn eerdere posts in dit topic. Als die god de christelijke God zou zijn en de bijbel heeft gelijk over hoe de hel eruit ziet dan is die niet zo verschrikkelijk.quote:Op donderdag 31 mei 2007 20:57 schreef Arcee het volgende:
[..]
Iedereen zou God wel gehoorzamen, want niemand wil natuurlijk in de door Christenen bedachte martelhel komen.
Geloof me dat wil je niet.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
En wat als je deze wereld geweldig vindt en hier ontzettend gelukkig bent?
Je krijgt een upgradequote:Op donderdag 31 mei 2007 21:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
En wat als je deze wereld geweldig vindt en hier ontzettend gelukkig bent?
Nope, nogmaals geen aardse onzekerheden etcquote:Op donderdag 31 mei 2007 21:55 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
Nee maar ik doe meestal ook geen "slechte" dingen![]()
Ik ben gelukkig als ik iets bereik waarvoor ik keihard heb gewerkt e telkens weer anders heb ik een gevoel van leegte,en die zal je volgens mij ook in de hemel hebben.
Hoe ziet die eruit dan?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:57 schreef MinderMutsig het volgende:
Zie mijn eerdere posts in dit topic. Als die god de christelijke God zou zijn en de bijbel heeft gelijk over hoe de hel eruit ziet dan is die niet zo verschrikkelijk.
Maar dan neem je je herinneringen toch niet mee?quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, er is geen ellende, opluchting dat je van die wereld bevrijdt bent, opgelucht omdat je het beter hebt. Alles wat je niet wilt wordt van je afgenomen.
Ik geloof niet dat God haat eigenschappen heeft. Maar homosexualiteit is een zonde net als stelen, vreemdgaan etc. Dus een niet gewenste daad. Als je het toch doet zul je verantwoording moeten afleggen net zoals bij vreemgaan of andere zonde.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:57 schreef Double-Helix het volgende:
[..]
ben jij toevalig van www.godhatesfags.com![]()
check haar quote van Maarten 't Hartquote:
Waarom dan?quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:00 schreef mariox het volgende:
Ik geloof niet dat God haat eigenschappen heeft. Maar homosexualiteit is een zonde
if you want you willquote:Op donderdag 31 mei 2007 22:00 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar dan neem je je herinneringen toch niet mee?
een man die bij een man slaapt is een gruwel godsquote:Op donderdag 31 mei 2007 22:01 schreef LasTeR het volgende:
Maar dat met homofielen, elke mens was toch gelijk voor God? Of heb ik dat fout?
Ik heb er geen last van.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:57 schreef Arcee het volgende:
[..]
Wat heb jij voor last van homosexuele gevoelens van andere volwassen mensen?
quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:02 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ah, bedankt voor de uitleg in nerd-taal.![]()
God zou volwassen mensen gewoon hun gang moeten laten gang zolang ze daar niemand kwaad meedoen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:03 schreef mariox het volgende:
Ik heb er geen last van.
Alle zondes zijn iets tussen God en de debtreffende mens. Een tweede mens kan en mag er niet tussenkomen. Doet die mens dat toch dan is dat een grotere zonde dan hetgeen wat die andere voor zonde heeft begaan.
homofilie is geen probleem, daar kun je niks aan doen.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:01 schreef LasTeR het volgende:
Maar dat met homofielen, elke mens was toch gelijk voor God? Of heb ik dat fout?
God is zelf kennelijk niet gelukkig. Anders zou hij niet zo vol zitten met haat.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:06 schreef Arcee het volgende:
[..]
God zou volwassen mensen gewoon hun gang moeten laten gang zolang ze daar niemand kwaad meedoen.
mooi geloofquote:Op donderdag 31 mei 2007 22:10 schreef Schonedal het volgende:
Ik ben mijn traditionele geloof in een traditionele god kwijtgeraakt.
Ik geloof zeker niet meer in een hemel of hel, ik weet zeker dat dit alleen maar zoethoudertjes zijn.
Deze zijn alleen maar in de wereld gekomen om macht over het individu uit te oefenen en wel door de traditionele kerk.
Die kerk heb ik dus de rug toegekeerd.
Waar ik wel in geloof is een toekomst voor de mensheid waarbij de mens zijn vleugels uit zal slaan in de kosmos en grote geestelijke vermogens zal hebben.
quote:Bush, Poetin en Sharon hadden weer eens een conferentie over internationaal terrorisme om te zien hoe ze Saddam te grazen konden nemen. Tijdens de gesprekken, klonk opeens een geweldige donderklap en verscheen in een enorme stralenkrans een gezicht aan de hemel dat sprak: "Stelletje terroristenjagers, ik heb het helemaal gehad met jullie, jullie zijn zelf de grootste terroristen! Ik ben God en verklaar hierbij dat ik binnen twee weken de wereld zal vernietigen....."
Verslagen ijlen de presidenten terug naar hun eigen landen en kondigen elk een presidentiële bekendmaking op televisie af.
Eerst komt Bush: "Amerika luister, ik heb goed nieuws en slecht nieuws. God bestaat echt, maar over twee weken vernietigt hij de wereld."
Dan Poetin: "Kameraden ik heb twee zeer slechte berichten voor jullie. God bestaat echt, en over twee weken vernietigt hij de wereld"
Tenslotte Sharon: "Lieve mensen van Israel, ik heb twee zeer goede berichten voor U. God bestaat echt en er zal nooit een onafhankelijke Palestijnse staat komen!"
quote:
crap, en dat zeg je als t al afgelopen isquote:Op donderdag 31 mei 2007 22:25 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, we keken allemaal even hier naar.Toch?
quote:
Nope.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:27 schreef Viking84 het volgende:
crap, en dat zeg je als t al afgelopen is.
Jawel.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:33 schreef Viking84 het volgende:
was t interessant?
daar heb ik niks aan (geen ondertiteling en die heb ik nodig, want ik ben shquote:Op donderdag 31 mei 2007 22:37 schreef Arcee het volgende:
[..]
Jawel.
Kun je vast nog wel op uitzendinggemist terugkijken.
Hebben ze online nooit iets voor sh dan?quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:44 schreef Viking84 het volgende:
daar heb ik niks aan (geen ondertiteling en die heb ik nodig, want ik ben sh).
Het was wel geinig maar geen wereldschokkende nieuwe inzichten wat mij betreft.quote:
alleen 'de wandeling' wordt ondertiteld via de website van de KRO. Maar ik denk wel dat er steeds meer online programma's ondertiteld zullen gaan worden in de toekomstquote:Op donderdag 31 mei 2007 22:50 schreef Arcee het volgende:
[..]
Hebben ze online nooit iets voor sh dan?
In hoeverre ben je agnostisch, trouwens? Alleen voor die wiskundige kans dat er een God zou kunnen zijn net zoals alle andere zaken die je niet kunt bewijzen zouden kunnen bestaan?
Ja, logisch, omdat er veel over geschreven is en 2 miljard mensen erin geloven. Dat is een soort van indirect 'bewijs'.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:54 schreef Viking84 het volgende:
alleen 'de wandeling' wordt ondertiteld via de website van de KRO. Maar ik denk wel dat er steeds meer online programma's ondertiteld zullen gaan worden in de toekomst. Kleine moeite, lijkt me, als je die programma's op tv ook ondertitelt
.
En in hoeverre ik agnostisch ben: hoewel ik bepaalde zaken heel onwaarschijnlijk vind, sluit ik niks uit. En toch vind ik het bestaan van een god op één of andere manier waarschijnlijker dan het bestaan van een vliegende theepot.
Zo is dat.quote:Jaja, een chr opvoeding sla je er niet zomaar uit. Maar ik ben al heel ver gekomen en daar ben ik trots op
.
Dat vind ik dan weer te kort door de bocht. Ik bevind me dan wel in de 6e categorie van Dawkins (zie zijn boek), maar ik zou mezelf nooit atheist noemen, denk ik. Feitelijk zou ik dat wel mogen doen, want een atheist ontkent het bestaan van een god en leeft zijn leven ook op die manier. Dat doe ik ook. Maar ik ben agnostisch, omdat ik denk dat er een heleboel dingen zijn die we niet weten en die we ook nooit te weten zullen komen. We kunnen bijvoorbeeld nooit bij leven met 100 % zekerheid achterhalen wat er na de dood gebeurt. Ik pretendeer niet dat ik dat weet, ik zeg dat we dat niet kunnen weten. En in dat opzicht ben ik agnost. En ik denk dat ik het wel met Dawkins eens ben als hij zegt dat hij net zo zeer agnostisch is ten opzichte van de tandenfee als tenopzichte van god. Toch blijf ik voorlopig gevoelig voor het argument dat god vast zal bestaan, want hij inspireert zoveel mensen en er is zoveel over hem geschreven etc etc.quote:Op donderdag 31 mei 2007 23:03 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, logisch, omdat er veel over geschreven is en 2 miljard mensen erin geloven. Dat is een soort van indirect 'bewijs'.
Ikzelf zie overigens geen enkele reden om agnostisch te zijn. Wat mij betreft is het zo overduidelijk dat het Christendom door mensen is bedacht en de Bijbel gewoon door mensen geschreven dat ik het bestaan van die God en elke andere God uitsluit. Net zoals ik ook niet in horoscopen, tarotkaarten, helderziendheid, bijna-doodervaringen, feng shui, leven na de dood, spreken met doden, lepelbuigen met je geest of hypnose geloof. Mensen willen graag een stukje magie in hun leven, maar wat mij betreft is er niet meer tussen hemel en aarde en is er ook geen enkele reden dit wel te denken.
[..]
Zo is dat.
Hiep hoi, en we eten allemaal taart in de hemel.quote:Op donderdag 31 mei 2007 21:39 schreef mariox het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Als elke belevenis beter is dan de vorige iedere keer, dan blijf je gelukkig.
Elke appel die je eet is lekkerder dan de vorige in de Hemel. Zo blijft het eeuwig doorgaan.
Een daarom ben je dan ook eeuwig gelukkig.
Precies!quote:Op donderdag 31 mei 2007 19:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik weet het niet.
Ik weet niet of ik de moed zou hebben om tegen hem op te staan. Daarom ben ik benieuwd wat anderen zeggen. Iedereen roept maar: "God bestaat niet!" en vervolgens worden alle verderfelijke eigenschappen van God even opgesomd (en daar maak ik me zelf ook schuldig aan), maar zouden we nog zo'n grote mond hebben als God echt voor ons stond en zou zeggen: "Nou, vertel maar eens wat je van me vindt!", terwijl weten dat we in de hel komen als we God verwerpen.
Je meent het toch niet, ik neem aan dat God wel een dosis mensenkennis heeft die daar recht doorheen ziet. Ik zou dus echt niet oprecht God kunnen dienen, ik ben hem helemaal niks schuldig en ik hoef me niet te verantwoorden tegenover hem. Dan kan je beter een eerlijke niet-gelovige zijn dan een achterbakse eigen-belang-gelovige, ik neem aan dat God die eerste meer waardeert. Sowieso heb ik weinig interesse in de hemel, de hemel is immers perfect en jij zal daar perfect gelukkig zijn. Maar ik ben niet perfect, maar die imperfecties maken mij tot wat ik ben, in de hemel zou je alles wat jou tot jou maakt verliezen. Dan maar de hel, ik mag aannemen dat de hel echt geen eeuwigheid lijden is, want een God die zó onrechtvaardigheid is verdient geen aanbidding maar minachting.quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:13 schreef jogy het volgende:
Als hij voor mij zou staan en ik heb een zooi medestanders die hetzelfde zien en hij kan mij 100% zeker laten weten dat hij echt God is en dat een bepaald boek zijn woord is dan ben ik voor de rest van mijn korte aardse bestaan een vroom Christen/Katholiek/Moslim/Whatever hij wilt want die paar jaar hier neemt het niet op tegen een oneindige eeuwigheid pijn en lijden. Puur zelfbehoud dus, hoef je dan niet eigenwijs over te doen.
En als je het volume heel luid zet?quote:Op donderdag 31 mei 2007 22:44 schreef Viking84 het volgende:
[..]
daar heb ik niks aan (geen ondertiteling en die heb ik nodig, want ik ben sh).
het heeft niet zoveel met volume te makenquote:Op vrijdag 1 juni 2007 04:45 schreef Isegrim het volgende:
[..]
En als je het volume heel luid zet?Of worden de buren dan boos?
En wacht effe,een eeuwigheid perfect en gelukkig zijn lijkt me eigelijk best een kwellingquote:Op vrijdag 1 juni 2007 07:15 schreef Viking84 het volgende:
[..]
het heeft niet zoveel met volume te maken. De tv een klein beetje harder zetten kan wel een heel klein beetje helpen, maar niet voldoende.
OT: ik zie hier mensen zeggen dat God er wel doorheen prikt als je niet oprecht bent. En dan bedoel ik oprecht dus in de betekenis van dat je echt bij God wilt horen, omdat je God support en niet alleen omdat je bang bent anders in de hel te komen. Ik betwijfel serieus of dat God wat kan schelen eigenlijk. Hij is een dictator die eenvoudigweg zoveel mogelijk zieltjes aan zich wil onderwerpen.
Als je bijvoorbeeld het verhaal van Jona in Ninevé leest, denk je dan echt dat al die zogenaamde bekeerlingen zich oprecht achter God schaarden? No way! Dat deden ze alleen omdat God anders hun stad zou verwoesten. En toch besloot God om de stad te sparen.
Nou, 'niets over de hel' is wat kort door de bocht hoor. Er wordt een uitermate onplezierige plaats beschreven, alwaar 'geween en tandengeknars' heerst.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 08:30 schreef bigore het volgende:
Als God zeker weten bestaat, zou je ook weten wat er gebeurd als je hem verwerpt, in de bijbel staat nergens iets vermeld over de hel, dit is een zelfverzonnen creatie van christenen om ongelovigen angst in te boezemen. De hel bestaat dus gewoonweg niet, het is de keus dan, kies je voor de hemel, of kies je voor niets, het leven eindigt
Heb je voor mij de verzen toevallig, er is mij namelijk verteld dat er niks over de hel in de bijbel staat, kan er uiteraard naast zitten.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 08:36 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nou, 'niets over de hel' is wat kort door de bocht hoor. Er wordt een uitermate onplezierige plaats beschreven, alwaar 'geween en tandengeknars' heerst.
Er staat geen woord in dat 'hel' betekent. Maar Jezus heeft het herhaaldelijk over een nare plaats. Er worden verschillende woorden voor gebruikt (o.a. 'gehenna' - http://nl.wikipedia.org/wiki/Gehenna ).quote:Op vrijdag 1 juni 2007 08:38 schreef bigore het volgende:
[..]
Heb je voor mij de verzen toevallig, er is mij namelijk verteld dat er niks over de hel in de bijbel staat, kan er uiteraard naast zitten.
Luc 16:22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.”quote:Op vrijdag 1 juni 2007 08:38 schreef bigore het volgende:
[..]
Heb je voor mij de verzen toevallig, er is mij namelijk verteld dat er niks over de hel in de bijbel staat, kan er uiteraard naast zitten.
Dank u, is idd wel erg duidelijk wat ermee bedoeld wordt.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 12:32 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Luc 16:22 Op zekere dag stierf de bedelaar, en hij werd door de engelen weggedragen om aan Abrahams hart te rusten. Ook de rijke stierf en werd begraven. 23 Toen hij in het dodenrijk, waar hij hevig gekweld werd, zijn ogen opsloeg, zag hij in de verte Abraham met Lazarus aan zijn zijde. 24 Hij riep: “Vader Abraham, heb medelijden met mij en stuur Lazarus naar me toe. Laat hem het topje van zijn vinger in water dompelen om mijn tong te verkoelen, want ik lijd pijn in deze vlammen.” 25 Maar Abraham zei: “Kind, bedenk wel dat jij je deel van het goede al tijdens je leven hebt ontvangen, terwijl Lazarus niets dan ongeluk heeft gekend; nu vindt hij hier troost, maar lijd jij pijn. 26 Bovendien ligt er een wijde kloof tussen ons en jullie, zodat wie van hier naar jullie wil gaan dat niet kan, en ook niemand van jullie naar ons kan oversteken.”
Dit is wel een van de duidelijkste omschrijvingen.
Het woordje hel wordt inderdaad niet gebruikt in de bijbel maar er zijn wel vele verwijzingen naar wat de goddelozen staat te wachten. Vaak omschreven als de 'diepste duisternis', 'ver van God verwijderd', 'het dodenrijk'of zoals Isegrim al aangaf 'Gehenna'.
Dat kun je heel makkelijk zelf opzoekenquote:Op vrijdag 1 juni 2007 08:38 schreef bigore het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 1 juni 2007 17:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat kun je heel makkelijk zelf opzoekenIn het oude testament wordt daarbij nog over "she'ol" gesproken, maar de oorspronkelijke betekenis van dat woord is zover ik weet niet hel, maar meer "graf". Het werd door de Joden gebruikt als aanduiding van de plaats waar de doden heengingen, en is door de Grieken vertaald als "Hades".
Je beschrijft deze vers: “the earth shall be full of the knowledge of the Lord, as the waters cover the sea (Isaiah 11, 9)”quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:41 schreef Viking84 het volgende:
Je signaturequote:Op vrijdag 1 juni 2007 18:37 schreef k3vil het volgende:
[..]
Je beschrijft deze vers: “the earth shall be full of the knowledge of the Lord, as the waters cover the sea (Isaiah 11, 9)”
Het is het einde van de geestelijke ontwikkeling.
Snap ik op zich wel ja dat je als ex-Christen voor agnostisch ipv atheïst gaat.quote:Op donderdag 31 mei 2007 23:34 schreef Viking84 het volgende:
Dat vind ik dan weer te kort door de bocht. Ik bevind me dan wel in de 6e categorie van Dawkins (zie zijn boek), maar ik zou mezelf nooit atheist noemen, denk ik. Feitelijk zou ik dat wel mogen doen, want een atheist ontkent het bestaan van een god en leeft zijn leven ook op die manier. Dat doe ik ook. Maar ik ben agnostisch, omdat ik denk dat er een heleboel dingen zijn die we niet weten en die we ook nooit te weten zullen komen. We kunnen bijvoorbeeld nooit bij leven met 100 % zekerheid achterhalen wat er na de dood gebeurt. Ik pretendeer niet dat ik dat weet, ik zeg dat we dat niet kunnen weten. En in dat opzicht ben ik agnost. En ik denk dat ik het wel met Dawkins eens ben als hij zegt dat hij net zo zeer agnostisch is ten opzichte van de tandenfee als tenopzichte van god. Toch blijf ik voorlopig gevoelig voor het argument dat god vast zal bestaan, want hij inspireert zoveel mensen en er is zoveel over hem geschreven etc etc.
En dit is wel een heel sterk argument voor wat bigore zei:quote:Op vrijdag 1 juni 2007 17:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat kun je heel makkelijk zelf opzoekenIn het oude testament wordt daarbij nog over "she'ol" gesproken, maar de oorspronkelijke betekenis van dat woord is zover ik weet niet hel, maar meer "graf". Het werd door de Joden gebruikt als aanduiding van de plaats waar de doden heengingen, en is door de Grieken vertaald als "Hades".
Dan wordt de discussie ook anders, want kies je voor god ben je na de dood eeuwig gelukkig. Wat niet iedereen schijnt te waarderen. Of kies je voor de beëindiging van wat er naar de hemel zou gaan, je ziel, als je voor God gekozen had. Een soort spirituele zelfmoord dus.quote:...het is de keus dan, kies je voor de hemel, of kies je voor niets, het leven eindigt
Niet, in mijn ogen. Ik ken klassiek Grieks en een beetje Hebreeuws en vertalingen zijn en blijven interpretaties. Er zijn zoveel dingen die je ook anders zou kunnen lezen en vertalen.quote:Op vrijdag 1 juni 2007 18:15 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Altijd die verschillen tussen de 'grondtekst' (of in ieder geval de meest oude, bekende bron) en vertalingen.. In hoeverre kan je claimen de bijbel te kennen als je geen Hebreeuws kan? Of Grieks natuurlijk, voor het NT.
Het blijft inderdaad een interpretatieverhaal. De eerste keer dat het opgeschreven werd stond al in het teken van selectie (want: wat schrijf ik op?) en dus van interpretatie (want: wat is belangrijk om op te schrijven). Dan komt er nog eens een (of meerdere) vertaling(en) overheen (=interpretatie) en vervolgens interpreteert de bijbellezer het hele verhaal óók nog eens. Dit zijn minimaal drie interpretaties. Op zich niet zo erg natuurlijk ('waar gelezen wordt, wordt geïnterpreteerd'), maar het sluit mijns inziens wel de optie uit dat de bijbel het (letterlijke, autoritaire) woord van God is.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 05:57 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Niet, in mijn ogen. Ik ken klassiek Grieks en een beetje Hebreeuws en vertalingen zijn en blijven interpretaties. Er zijn zoveel dingen die je ook anders zou kunnen lezen en vertalen.
Nou, het zou helpen als mensen zich in ieder geval meer bewust zijn van de talloze interpretaties die vaak aan vertalingen hangenquote:Op vrijdag 1 juni 2007 18:15 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Altijd die verschillen tussen de 'grondtekst' (of in ieder geval de meest oude, bekende bron) en vertalingen.. In hoeverre kan je claimen de bijbel te kennen als je geen Hebreeuws kan? Of Grieks natuurlijk, voor het NT.
Juist! Dat mis ik bij de meeste christenen om mij heen. Niet alleen zijn ze zich er niet van bewust, zo doen eigenlijk ook geen moeite om dit soort onderwerpen (interpretaties / vertalingen / relativeringen) serieus te onderzoeken. Alles wat hen de afgelopen (ruim) 20 jaar verteld is wordt nog steeds voor waar aangenomen.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, het zou helpen als mensen zich in ieder geval meer bewust zijn van de talloze interpretaties die vaak aan vertalingen hangenIk blijf het bizar vinden dat sommige Christenen zo krampachtig aan een Nederlandse vertaling blijven hangen, terwijl de grondtekst vaak ook een andere kant op kan wijzen. Bij het Grieks weet ik het zo niet, maar het Hebreeuws was vroeger een taal die je heel erg in de context moest lezen. Dat geeft nogal es een hele vrije manier van interpreteren, ook omdat de oorspronkelijke betekenis van woorden vaak helemaal niet meer zo goed bekend is.
quote:Maar dat geldt niet alleen voor de taal zelf, dat kan bijvoorbeeld ook voor een schrijfstijl gelden. Als je de teksten literair gaat bekijken, kun je vaak ook al vrij veel ontdekken. Dat gebeurt vaak ook niet echt door mensen die de Bijbel lezen. Het voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het scheppingsverhaal. De ontstaansgeschiedenis en achterliggende heersende cultuur geven ook een boel inzichten. Ik ben sterk van mening dat als je bijvoorbeeld deze aspecten meeneemt als je Genesis leest, je wel erg je kop in het zand steekt als je de boel nog letterlijk wilt nemen. De symboliek, de schrijfstijl, alles wijst erop dat het niet is geschreven als verslag van het fysische ontstaan.
Het vergt ook wel enige ballen om in te gaan tegen de mensen waarmee je jarenlang bent opgegroeid (dan kijk ik alléén even naar mij en mijn christelijke leeftijdsgenoten). Daarnaast heb je ook het punt wat je later in je post aangeeft: de bijbel relativeren doet af aan Gods almacht. Het is zo "omdat het in de bijbel staat." En tsja, als je de bijbel dan niet kritisch onder de loep neemt, dan komt eigenlijk elk gesprek op dit laatste punt uit.quote:
Ik heb soms het idee dat sommige Christenen deze manier van teksten bekijken eng vinden, omdat ze wel es zouden kunnen gaan twijfelen aan bepaalde gevestigde, jarenlange vastgehouden, ideeën. Da's hun goed recht, maar dan kun je je afvragen waarom ze een religie aanhangen: om iets te ondergaan, of om iets te leren? Daarbij kost het natuurlijk vrij veel tijd
"Muurtje bouwen!" Een letterlijke quote van mijn ouderlingquote:
"Gelovig zijn" houdt voor bepaalde mensen in, dat ze een muurtje om zichzelf heen bouwen, en dat niemand of niets daar door heen mag. Ze zien het dan in mijn ogen meer als leefstijl, dan als een instrument waarmee je iets kunt leren. Da's hun goed recht, maar in hoeverre kun je dan nog je argumentatie baseren op een dergelijk geloof?
Een onzinnig moeilijke contructie inderdaad. Geloofden de mensen in het OT in een Drieënige God? Nee? Branden zullen ze!quote:
En natuurlijk als laatste het idee "we mogen God vooral niks tekort doen". Dat zag je ook al in het vroege Christendom. Christenen hebben, naar mijn bescheiden mening dan, nogal es een ongezonde idiolatrie ontwikkeld voor God en Jezus, en veel moet wijken om God maar vooral zo veel mogelijk eer aan te doen. Als je verhalen symbolisch gaat opvatten, "twijfel je aan de almacht van God" ( een letterlijke quote hier op Fok )
Ik stipte ergens anders ook al dit aspect aan in de ontwikkeling van de 3-eenheid en de opvatting van Arius. Het idee dat Jezus menselijk was, was godslastering. Ook al wijst veel van de tekst die kant op, het idee deed Jezus te weinig eer aan. En die stugge houding heeft nogal es tot idiote denkbeelden gezorgd.
Als bewezen was dat god bestaat, dan zou ik op zoek gaan naar een manier om de hufter terug te pakken voor al zijn misdaden tegen de mensheid. (uitgaande van de bijbelse/christelijke god)quote:Op donderdag 31 mei 2007 18:41 schreef Viking84 het volgende:
Beetje loze woorden, vind je niet?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 20:00 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Als bewezen was dat god bestaat, dan zou ik op zoek gaan naar een manier om de hufter terug te pakken voor al zijn misdaden tegen de mensheid. (uitgaande van de bijbelse/christelijke god)
Je zou mij iig niet in een kerk vinden, de christelijke god verdient geen aanbidding, het is een monster dat keihard gestraft dient te worden voor de gruwelijkheden die hij/zij/het heeft begaan.
Omdat ?quote:
Nou, omdatquote:
nogal onzinnig is als je dat wilt opnemen tegen iets wat almachtig schijnt te zijnquote:dan zou ik op zoek gaan naar een manier om de hufter terug te pakken voor al zijn misdaden tegen de mensheid
Misdaden tegen een almachtige god?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En hoet zit het dan met de misdaden van de mensheid tegen Hem?
Jazeker!quote:
De mensheid? Je denkt toch niet aan een tweede zondvloed?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En hoet zit het dan met de misdaden van de mensheid tegen Hem?
De bijbelse god is niet almachtig, volgens Judges 1:19 kon ie niet eens tegen ijzeren strijdwagens op.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 21:40 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, omdat
[..]
nogal onzinnig is als je dat wilt opnemen tegen iets wat almachtig schijnt te zijn
Dan gaan we hem ownen met onze tanksquote:Op zondag 3 juni 2007 02:06 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
De bijbelse god is niet almachtig, volgens Judges 1:19 kon ie niet eens tegen ijzeren strijdwagens op.
De god uit de bijbel niet.quote:Op zondag 3 juni 2007 04:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
God is genadig.
Als ik de oppermachtige almachtige god zou zijn, zou ik me er weinig druk over maken.quote:Op zondag 3 juni 2007 01:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jazeker!
Al die keren dat een of andere grappenmaker dacht dat hij de wil van god kende en op grond daarvan iets deed! Dat is pas godslastering: denken dat je als zijn schepping iets van hem kunt doorgronden!
1) dan had God maar een handleiding bij de Bijbel moeten leveren en een inherent consistent boekwerk moeten schrijvenquote:Op zondag 3 juni 2007 01:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jazeker!
Al die keren dat een of andere grappenmaker dacht dat hij de wil van god kende en op grond daarvan iets deed! Dat is pas godslastering: denken dat je als zijn schepping iets van hem kunt doorgronden!
Jij hebt de OP duidelijk niet begrepen. En wees gerust: you're not the only onequote:Op zondag 3 juni 2007 11:19 schreef Masterix het volgende:
Grappig topic.
Niet dat er ene ruk van klopt of zo: de God van de Bijbel is niet de God wiens bestaan bewezen is: dat is een eigenschap van de bijbelse God! Het is de God waar mensen in geloven.
Jammer dat je in je OP er niet even bij verteld HOE God's bestaan bewezen is, want daarmee zou Zijn aard ook gelijk beschreven zijn: gaat het over bewegende beelden, op DVD-Rom bijvoorbeeld? Dan zou God iets materieels zijn, en da's totaal anders dan de God in de bijbel.
Bij de weg: Allah is niet de God van de bijbel of de thora.
Hear, hear!quote:Op zondag 3 juni 2007 11:22 schreef Viking84 het volgende:
1) dan had God maar een handleiding bij de Bijbel moeten leveren en een inherent consistent boekwerk moeten schrijven
Ja, en vergeet 'God gaat ons bevattingsvermogen te boven' niet.quote:3) Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. Dat blijft de ultieme manier om iemand die zijn verstand gebruikt de mond te snoeren.
Je gaat blijkbaar uit van één bepaalde voorstelling van wie "de bijbelse God" zou zijn. Daar verlies je mij: van die God is het juist een eigenschap dat er alleen maar in geloofd wordt: een bewijs zou Hem zeer wezenlijk veranderen. Zozeer zelfs dat het dan God niet meer is.quote:Op zondag 3 juni 2007 11:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Jij hebt de OP duidelijk niet begrepen. En wees gerust: you're not the only one.
Het gegeven is gewoon: het is zeker dat God bestaat. Het is dus geen kwestie van geloven meer.
Er wordt vaak geroepen dat God een misdadige God is die jou zal straffen als je tegen hem kiest. Bij een misdadige God zou je niet moeten willen horen. Maar hebben mensen de guts om tegen God op te staan als ze zeker weten dat hij bestaat? Dat is het punt.
Je kunt wel geloven, maar tegelijkertijd ook bewust niet voor God kiezen, namelijk omdat je hem verderfelijk vindt.
Ja, d'oh, hasd dat dan gedaan, mens.quote:Op zondag 3 juni 2007 11:29 schreef Viking84 het volgende:
ik bedenk me nu dat ik in de OP niet zo omslachtig te werk had hoeven gaan, en gewoon had kunnen vragen of er mensen zijn die in God geloven, maar hem tegelijk niet aanvaarden. Had me een hoop muggenzifterij bespaard.
En vreemd ook. In feite is God niet meer of minder dat een verklaring voor hoe alles ooit is begonnen, net zoals de oerknal en evolutietheorie een verklaring zijn. Dat men dan zegt dat je alleen maar in God kunt geloven geeft wat mij betreft al het kromme van het Chirstendom (of religie in het algemeen) aan. Het lijkt dan gewoon een zoethoudertje te zijn, als je de mogelijkheid van een bewijs uitsluit.quote:Op zondag 3 juni 2007 11:53 schreef Masterix het volgende:
Je gaat blijkbaar uit van één bepaalde voorstelling van wie "de bijbelse God" zou zijn. Daar verlies je mij: van die God is het juist een eigenschap dat er alleen maar in geloofd wordt: een bewijs zou Hem zeer wezenlijk veranderen. Zozeer zelfs dat het dan God niet meer is.
Misschien een beetje filosofisch, maar wel erg belangrijk.
Zogauw het zeker is dat God bestaat kunnen namelijk ongelovigen Hem even overtuigend leren kennen als gelovigen: juist dat kan niet met God, want zo zijn goden in het algemeen nu eenmaal niet...
Het ingewikkelde is dus: zodra het zeker is dat God bestaat, is dat God niet meer. Snappu?
Daarentegen: als blijkt dat er een superboer bestaat waarvan wij een soort "eigendom" zijn, en dat hij ons gemaakt heeft en ons op de aarde "opkweekt" of zo en daarbij streng selecteert, zoals een fokker zijn vee selecteert, met als criterium of wij, mensen, een beetje fanatiek geloven ja of nee, bij ja: door naar de volgende ronde (de hemel of zo), bij nee, naar de afvalverbrander, dat zou wat zijn...
Er zijn mensen met ongeveer zo'n godsbeeld, helaas.
Nee, geloven is een kwestie van kiezen: alleen daarom al is God per definitie onbewijsbaar en is een ander woord voor religie "geloof."quote:Op zondag 3 juni 2007 12:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
En vreemd ook. In feite is God niet meer of minder dat een verklaring voor hoe alles ooit is begonnen, net zoals de oerknal en evolutietheorie een verklaring zijn. Dat men dan zegt dat je alleen maar in God kunt geloven geeft wat mij betreft al het kromme van het Chirstendom (of religie in het algemeen) aan. Het lijkt dan gewoon een zoethoudertje te zijn, als je de mogelijkheid van een bewijs uitsluit.
Maar als god per definitie onbewijsbaar is dan doet god er dus helemaal niet toe.quote:Op zondag 3 juni 2007 12:38 schreef Masterix het volgende:
[..]
Nee, geloven is een kwestie van kiezen: alleen daarom al is God per definitie onbewijsbaar en is een ander woord voor religie "geloof."
Maar jij dus wel ? Leg eens uit dan.quote:Maar ja, de meeste gelovigen (en ook ongelovigen) snappen lijkt het geen zak van wat geloof werkelijk is.
Onlogische conclusie IMO. Leg eens uit?quote:Op zondag 3 juni 2007 13:29 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Maar als god per definitie onbewijsbaar is dan doet god er dus helemaal niet toe.
Ik zeg niets over "wat het 'echte' geloof is... " Ik vertel iets over wat geloven voor soort activiteit is.quote:Maar jij dus wel ? Leg eens uit dan.
Typisch hoe gelovigen altijd vinden dat zij weten wat het 'echte' geloof is...
Misschien moet je hier maar eens kijkenquote:Op zondag 3 juni 2007 13:47 schreef sanni het volgende:
Als het bestaan van God een zekerheid zou zijn dan zou ik hem vragen:
- Israel de status van God's land te ontnemen gezien hun nazi-praktijken m.b.t de Palestijnen.
- Alle extremisten van zowel links als rechts naar 'Lucifer' te sturen
- Hongersnood en water te korten & armoede op te lossen
- oneindige wereldvrede op aarde te brengen en voorspoed.
Niet slecht lijkt me.
Als je er nou nog leuk uitziet ook, kan je hiermee zo de nieuwe Miss Universe worden.quote:Op zondag 3 juni 2007 13:47 schreef sanni het volgende:
Als het bestaan van God een zekerheid zou zijn dan zou ik hem vragen:
- Israel de status van God's land te ontnemen gezien hun nazi-praktijken m.b.t de Palestijnen.
- Alle extremisten van zowel links als rechts naar 'Lucifer' te sturen
- Hongersnood en water te korten & armoede op te lossen
- oneindige wereldvrede op aarde te brengen en voorspoed.
Niet slecht lijkt me.
Alles wat god relevant zou kunnen maken houd in dat er interactie is tussen god en de echte wereld, wat het automatisch bewijsbaar zou maken.quote:Op zondag 3 juni 2007 13:40 schreef Masterix het volgende:
[..]
Onlogische conclusie IMO. Leg eens uit?
Voor mij nog steeds niet logisch... Misschien omdat ik ervan uitga dat god of God (ik weet niet over wie je het hebt) net zomin bewijsbaar kan zijn als, laat ik zeggen schoonheid.quote:Op zondag 3 juni 2007 14:11 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Alles wat god relevant zou kunnen maken houd in dat er interactie is tussen god en de echte wereld, wat het automatisch bewijsbaar zou maken.
Dus god is OF niet bewijsbaar en dus niet relevant, OF wel relevant maar waar is het bewijs dan ?
als je gelooft dat hij bestaat, kun je ook nog beslissen of je bij hem wilt horen of niet.quote:Op zondag 3 juni 2007 11:42 schreef osho het volgende:
hoe bedoel je niet aanvaarden ? als je gelooft, aanvaard je z'n bestaan in ieder geval. welk aspect aanvaard je niet in het kader van dit topic ?
Nee, de waarheid is een kwestie van óf hij bestaat óf hij bestaat niet. Of gelovigen leven in een wereld waarin God niet bestaat of ongelovigen leven in een wereld waarin God wel bestaat.quote:Op zondag 3 juni 2007 12:38 schreef Masterix het volgende:
Nee, geloven is een kwestie van kiezen: alleen daarom al is God per definitie onbewijsbaar en is een ander woord voor religie "geloof."
Wat is er niet logisch aan ?quote:Op zondag 3 juni 2007 14:31 schreef Masterix het volgende:
Voor mij nog steeds niet logisch...
Een hoofdletter gebruik je alleen aan het begin van een zin of bij een naam.quote:Misschien omdat ik ervan uitga dat god of God (ik weet niet over wie je het hebt)
Schoonheid is een mening, het bestaan van god niet. Daarnaast is in theorie wel degelijk te bewijzen dat jij iets mooi vind, of iig: het is niet absoluut onbewijsbaar.quote:net zomin bewijsbaar kan zijn als, laat ik zeggen schoonheid.
Ik kan iets mooi vinden, ook zonder dat ik kan bewijzen dat het inderdaad mooi is: en daar kan ik geen seconde mee zitten.
En zo niet?quote:Op zondag 3 juni 2007 14:54 schreef Viking84 het volgende:
als je gelooft dat hij bestaat, kun je ook nog beslissen of je bij hem wilt horen of niet.
Je hebt mensen die denken te WETEN dat Hij bestaat, en mensen die GELOVEN dat Hij bestaat.quote:Op zondag 3 juni 2007 14:59 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, de waarheid is een kwestie van óf hij bestaat óf hij bestaat niet. Of gelovigen leven in een wereld waarin God niet bestaat of ongelovigen leven in een wereld waarin God wel bestaat.
Jouw definitie zweeft daar wat tussen in?
Je (verborgen) premisse is denk ik een bepaald beeld van God.quote:
Dus is god een algemeen begrip, en God een bepaald persoon (van wie we verder niet alles weten, maar waar we vreemd genoeg wel in kunnen geloven )quote:Een hoofdletter gebruik je alleen aan het begin van een zin of bij een naam.
Het is even goed te bewijzen dat ik in God geloof dan dat ik de Viola Odorata erg mooi vind.quote:Schoonheid is een mening, het bestaan van god niet. Daarnaast is in theorie wel degelijk te bewijzen dat jij iets mooi vind, of iig: het is niet absoluut onbewijsbaar.
Nee, we leven allemaal in dezelfde wereld.quote:Op zondag 3 juni 2007 15:21 schreef Masterix het volgende:
Trouwens: gelovigen leven in een wereld waarin Hij wel bestaat, en ongelovigen in een wereld waarin Hij niet bestaat.
Ondervraag gelovigen en ongelovigen maar eens hierover.
Als God alleen een gevoel was wel, ja. Maar in de bijbel staat ook dat hij de hemel maakte, de aarde, de zon, de eerste mens, een pratende slang, etc. Dat zijn allemaal concrete zaken die op zich weerlegbaar zijn. Als je bijvoorbeeld uitgaat van die eerste mens, dan staat dat tegenover de stelling dat de mens middels evolutie is ontstaan.quote:Op zondag 3 juni 2007 15:21 schreef Masterix het volgende:
Het is even goed te bewijzen dat ik in God geloof dan dat ik de Viola Odorata erg mooi vind.
Pfffffffffff...quote:Op zondag 3 juni 2007 15:34 schreef Arcee het volgende:
[..]
Nee, we leven allemaal in dezelfde wereld.
In die zin dus dat er maar 1 waarheid is. Dat de een dit gelooft en de ander dat doet niks af aan het feit dat er maar 1 waarheid is.
Ik zie jou niets schrijven wat me van het tegendeel overtuigt.quote:Op zondag 3 juni 2007 15:40 schreef Masterix het volgende:
Pfffffffffff...
Wie heeft je dat wijsgemaakt?
Atheisme is ook een geloof [deel 2]quote:Maar besef dat jouw werkelijkheidsopvatting ook niet meer is dan een geloof.
Bij deze: Leeft iedereen in dezelfde werkelijkheid en waarheid?quote:Op zondag 3 juni 2007 15:21 schreef Masterix het volgende:
Trouwens: gelovigen leven in een wereld waarin Hij wel bestaat, en ongelovigen in een wereld waarin Hij niet bestaat.
Ondervraag gelovigen en ongelovigen maar eens hierover.
Was ook niet mijn bedoeling...quote:Op zondag 3 juni 2007 15:49 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik zie jou niets schrijven wat me van het tegendeel overtuigt.
[..]
De mens is ongeneeslijk gelovig.quote:
He tis de enige conclusie, onafhankelijk van welk godsbeeld je aanhangt. God kan alleen relevant zijn als deze op wat voor manier dan ook een interactie heeft met de werkelijkheid. (of keer het eens om: hoe kan god relevant zijn zonder interactie met de werkelijkheid ?). Interacties met de werkelijkheid zijn in principe meetbaar.quote:Op zondag 3 juni 2007 15:21 schreef Masterix het volgende:
Je (verborgen) premisse is denk ik een bepaald beeld van God.
Nietzsche had een ander beeld: Gott ist Tot.
Ik weet niet van welk godsbeeld je uitgaat (dat is de missende term in je logische redenering) maar de conclusie die je trekt is een mogelijke, niet de enige.
'god' is een algemeen begrip (een bovennatuurlijk wezen). Waarbij God op een bepaalde fictieve god kan slaan (b.v. de christelijke). Voor mijn conclusie maakt het geen enkel verschil.quote:Dus is god een algemeen begrip, en God een bepaald persoon (van wie we verder niet alles weten, maar waar we vreemd genoeg wel in kunnen geloven )
Klopt, die zijn allebei wel te bewijzen.quote:Het is even goed te bewijzen dat ik in God geloof dan dat ik de Viola Odorata erg mooi vind.
Mijn beeld van mijn inmiddels lang geleden overleden ouders en vrouw is voor mij dagelijks relevant: de enige werkelijkheid waarmee dat "interacteert" is mijn beleving, mijn herinnering, mijn gevoel.quote:Op zondag 3 juni 2007 16:20 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
He tis de enige conclusie, onafhankelijk van welk godsbeeld je aanhangt. God kan alleen relevant zijn als deze op wat voor manier dan ook een interactie heeft met de werkelijkheid. (of keer het eens om: hoe kan god relevant zijn zonder interactie met de werkelijkheid ?). Interacties met de werkelijkheid zijn in principe meetbaar.
Ja.quote:Klopt, die zijn allebei wel te bewijzen.
Dat zou wel saai zijn op een discussieforum.quote:Op zondag 3 juni 2007 16:18 schreef Masterix het volgende:
Was ook niet mijn bedoeling...
Let's agree to disagree then: Jij jouw werkelijkheid en waarheid en ik de mijne, oké?
Maar dat zijn herinneringen, die zijn fysiek ergens in je hersenen gecodeerd en dus in principe bewijsbaar.quote:Op zondag 3 juni 2007 16:37 schreef Masterix het volgende:
[..]
Mijn beeld van mijn inmiddels lang geleden overleden ouders en vrouw is voor mij dagelijks relevant: de enige werkelijkheid waarmee dat "interacteert" is mijn beleving, mijn herinnering, mijn gevoel.
Jij haalt 2 dingen door elkaar: het daadwerkelijk bestaan van een god, en het geloof in een god. Het geloof in een god kan relevant zijn voor mensen (alhoewel ik van mening ben dat het meer kwaad doet dan goed, maar dat terzijde) en het bestaan daarvan staat ook niet ter discussie. Het gaat over het bestaan van god zelf.quote:Op deze manier hoeft God ook niet echt iets te doen om relevant te zijn: mensen ervaren bijvoorbeeld steun aan Hem en God is daarom voor hen relevant. Ik zie hierbij de "interactie met de werkeljkheid" niet echt.
Jij bent nog een van de aanhangers van dualisme ? Wat wij als het 'innerlijke' ervaren is niet meer dan een illusie van onze eigen hersenen. Uiteindelijk zijn we niet meer dan biologische computers die gewoon onderdeel zijn van de fysieke werkelijkheid. De 'werkelijkheid' in ons hoofd is niet meer dan een toestand in een ongelovelijk complexe statemachine.quote:Natuurkunde postuleert een fysieke werkelijkheid buiten ons. Een gastje uit Frankrijjk (René Descartes) merkte ooit eens op dat we naast bewoners van die, objectiveerbare werkelijkheid ook "burgers" waren van onze "binnenwereld", het geestelijke. Deze werkelijkheid is niet objectiveerbaar, vooral omdat ze niet objectief is.
Maar dan reduceer je god tot niet meer dan een concept in onze hersenen, gewoon een record in de enorme database tussen onze oren.quote:In deze wereld van "ik mijn werkelijkheid, jij de jouwe" of "ieder mens zijn eigen geloof", daar woont God ook.
Als die eerste niet meer is dan een concept in jouw hersenen, dan is deze zeker aan te tonen, sterker nog: je hebt het al aangetoond. Door jouw idee van god te omschrijven heb je bewezen dat dit concept in jouw hersenen aanwezig is. Dus volgens die zeer specifieke definitie bestaat god.quote:Ja.
Maar niet of God bestaat, of dat muziek mooier is dan schilderkunst.
Jamaar gelukkig zijn we ook erg bang voor eenzaamheid: daarom proberen we elkaar ook altijd in onze eenzaamste werkelijkheden te ontmoeten.quote:Op zondag 3 juni 2007 16:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dat zou wel saai zijn op een discussieforum.
Leeft iedereen in dezelfde werkelijkheid en waarheid?
Eh, nee. Niet als in "Maar dat zijn alleen maar herinneringen, die zijn fysiek... ", het is natuurlijk veel meer.quote:Op zondag 3 juni 2007 16:56 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Maar dat zijn herinneringen, die zijn fysiek ergens in je hersenen gecodeerd en dus in principe bewijsbaar.
Wat ik bedoel te zeggen is dat dat juist de aard van God is, en de aard van het geloof: het daadwerkelijk bestaan van God is van een andere orde dan het bestaan van mensen.quote:Jij haalt 2 dingen door elkaar: het daadwerkelijk bestaan van een god, en het geloof in een god. Het geloof in een god kan relevant zijn voor mensen (alhoewel ik van mening ben dat het meer kwaad doet dan goed, maar dat terzijde) en het bestaan daarvan staat ook niet ter discussie. Het gaat over het bestaan van god zelf.
Nee, ik ben, voor zover ik mezelf ken, niet echt van de Cartesiaanse scheiding, maar veel meer een psychisch monist dan een fysieke.quote:Jij onderstreept alleen maar mijn opvatting dat god totaal niet relevant is, een daadwerkelijk bestaande god is niet nodig voor de 'ervaring' die jij beschrijft, het gaat puur om het geloof en daarvoor hoeft hetgene waarin geloofd wordt niet daadwerkelijk bestaan.
[..]
Jij bent nog een van de aanhangers van dualisme ? Wat wij als het 'innerlijke' ervaren is niet meer dan een illusie van onze eigen hersenen. Uiteindelijk zijn we niet meer dan biologische computers die gewoon onderdeel zijn van de fysieke werkelijkheid. De 'werkelijkheid' in ons hoofd is niet meer dan een toestand in een ongelovelijk complexe statemachine.
We zitten plots in een soort idealisme-materialisme debat ja.quote:Maar dan reduceer je god tot niet meer dan een concept in onze hersenen, gewoon een record in de enorme database tussen onze oren.
[..]
Als die eerste niet meer is dan een concept in jouw hersenen, dan is deze zeker aan te tonen, sterker nog: je hebt het al aangetoond. Door jouw idee van god te omschrijven heb je bewezen dat dit concept in jouw hersenen aanwezig is. Dus volgens die zeer specifieke definitie bestaat god.
Maar deze discussie ging over een daadwerkelijk bestaande god, niet een idee maar een individu.
Kweenie of je die Toorn-tori's een beetje kent van God... Maar die verwerp je niet hoorquote:Op donderdag 31 mei 2007 18:41 schreef Viking84 het volgende:
dat doe je uit pure angst.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:36 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Kweenie of je die Toorn-tori's een beetje kent van God... Maar die verwerp je niet hoor![]()
God dan verwerpen heeft niet te maken met moed... maar (naast stupiditeit) met het niet handelen naar voortschrijdend inzicht.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dat doe je uit pure angst.
Ik heb het over moed en blijven staan waar je voor staat.
quote:Op woensdag 6 juni 2007 14:03 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
God dan verwerpen heeft niet te maken met moed... maar (naast stupiditeit) met het niet handelen naar voortschrijdend inzicht.
Oftewel, je kop in het zand steken (en vervolgens een fikse toorn-bliksem voor je flikker te krijgen)
Op wat voor manier is het dan meer ?quote:Op zondag 3 juni 2007 17:28 schreef Masterix het volgende:
[..]
Eh, nee. Niet als in "Maar dat zijn alleen maar herinneringen, die zijn fysiek... ", het is natuurlijk veel meer.
Ook hier moet je onderscheid maken tussen de ervaring an de werkelijkheid en de werkelijkheid. De ervaring van de werkelijkheid is voor iedereen anders, maar dat wil nog niet zeggen dat de werkelijkheid anders is.quote:Maar ik begrijp als jij dat ziet als wat speciaal gevormde neurale netwerkjes en wat neuro-transmittertjes.
Ik ziedat dat goed past in jouw ervaren van de werkelijkheid
Dat klinkt me eigenlijk als metafysisch gelul in de oren. Dingen bestaan of ze bestaan niet, er zijn geen meerdere 'ordes' van bestaan.quote:Wat ik bedoel te zeggen is dat dat juist de aard van God is, en de aard van het geloof: het daadwerkelijk bestaan van God is van een andere orde dan het bestaan van mensen.
Dat is wel heel gemakkelijk. Maar als ie buiten de werkelijkheid staat, dan is hij dus helemaal niet relevant.quote:Zo wordt van God gezegd dat Hij boven de werkelijkheid staat: voorbij de tijd en buiten de ruimte: Hij is niet hier, hij is niet nu, hij is overal en altijd.
Tuurlijk is er een mogelijkheid, maar die is zo absurd klein, in het dagelijks gebruik is dat gewoon gelijk aan 0.quote:De omschrijving van de Flying Teapot is veel minder abstract dan die van God maar ook zo geconstrueerd dat het bestaan er een mogelijkheid is. Daar zit hem de kneep
Link ?quote:Nee, ik ben, voor zover ik mezelf ken, niet echt van de Cartesiaanse scheiding, maar veel meer een psychisch monist dan een fysieke.
Materieel monisme past trouwens m.i. bij het reeds achterhaalde klassiek-mechanische wereldbeeld. De modernste fysica past weer meer bij de buddhistische werkelijkheidsopvatting: alles is illusie.
Ik ben best modern dus.
Waarschijnlijk zouden ze allemaal fout zijn. Vrijwel alle ideeen van god zijn nogal antropocentrisch.quote:We zitten plots in een soort idealisme-materialisme debat ja.
Wat je laatste vraag betreft: als God een daadwerkelijk bestaande god is, welke van de miljoenen ideeën over Hem klopte dan?
Als jouw ideeen zo abstract zijn, waarom heb je 't dan steeds over 'hem' ?quote:Die van de wraakzuchtige God die voor one een hel geschapen heeft, of misschien toch de meer abstracte ideeën die ik bv over Hem heb?
De keus tussen eeuwig gelukkig en eeuwig verdoemd is ook geen grapje!quote:Op woensdag 6 juni 2007 15:32 schreef W8ezel het volgende:
[..]
Volgens mij is dit niet als een grap bedoeltd
![]()
het eeuwige leven bestaat dan ook niet. Dat is niet meer dan een fabeltje om de dood minder eng te maken.quote:Op donderdag 7 juni 2007 00:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De keus tussen eeuwig gelukkig en eeuwig verdoemd is ook geen grapje!
Dat is, als het zou bestaan.quote:Op donderdag 7 juni 2007 00:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De keus tussen eeuwig gelukkig en eeuwig verdoemd is ook geen grapje!
Maar er kan op een gegeven moment op een gegeven plaats toch maar 1 gebeurtenis plaatsvinden. En met alle plaatsen op hetzelfde moment dus ook, dus dan is er toch maar 1 waarheid?quote:Op zondag 3 juni 2007 15:40 schreef Masterix het volgende:
[..]
Pfffffffffff...
Wie heeft je dat wijsgemaakt?
Positivisme is ook maar een opvatting hoor, geen bewezen feit of zo. Maar goed, ALS je zeker weet dat er één werkelijkheid (en daarover ook nog slechts één waarheid) bestaat, ja dan...
Maar besef dat jouw werkelijkheidsopvatting ook niet meer is dan een geloof.
Ik ben dan liever niet moedig. Als het 'enkel' een geval zou zijn 'leef naar mijn regels of sterf' dan zou ik er nog over nadenken, ik geniet van het leven maar als ik dan zou moeten leven volgens de regels van God en daarmee dus een significant deel van mijn impulsen moet negeren dan hoeft het niet zo nodig dus dan ga ik gewoon door met mijn leven met het risico te sterven. Maar tussen 'leef naar mijn regels of maak kennis met mijn oneindige wraak' waar hij je bewustzijn tot in de oneindigheid zal martelen geef mijn portie dan maar aan fikkie, ik ben God's Bitch.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dat doe je uit pure angst.
Ik heb het over moed en blijven staan waar je voor staat.
Als er BEWIJS is dat god bestaat... dan is dat zeker geen grap.quote:Op woensdag 6 juni 2007 15:32 schreef W8ezel het volgende:
[..]
Volgens mij is dit niet als een grap bedoeld
![]()
Deze uitspraak zegt alleen maar iets over jouw verhouding tussen het concept "God" en jou drang om je "eigen dingen te wilen doen"quote:Op zondag 10 juni 2007 06:27 schreef TherAngelina het volgende:
Hm, ik zie mezelf 'em dan nog steeds best 'niet aanbidden' en vast velen met mij. Ik geloof namelijk al voor zo'n 85% dat God bestaat en toch pas ik mijn leven er niet echt op aan. Best raar eigenlijk, maar het is toch die drang van zo graag je eigen ding willen doen; onafhankelijk zijn.
Ik zie weer het aloude "er is zoveel ellende dus God is een monster"-liedje verschijnenquote:Op zondag 10 juni 2007 09:19 schreef Invictus_ het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=cyvztDNJTZw
Een liedje over god.
Prediker zei al: "Er is niets nieuws onder de zon.", God krijgt wel vaker de schuld van alles.quote:Op zondag 10 juni 2007 11:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie weer het aloude "er is zoveel ellende dus God is een monster"-liedje verschijnen
het is ook zo moeilijk voor sommige mensen hequote:Op donderdag 31 mei 2007 19:02 schreef Viking84 het volgende:
Mensen!! Ik zeg net dat we aannemen dat het een feit is dat God bestaat. Er is dus geen sprake meer van geloven. De keuze is: kies je voor hem? of kies je tegen hem? en waarom?
Is dat volgens jou geen valide punt dan ? Ik vind 't namelijk een heel sterk punt, zeker gezien alle toverkrachten die god zou hebben.quote:Op zondag 10 juni 2007 11:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik zie weer het aloude "er is zoveel ellende dus God is een monster"-liedje verschijnen
Achterhaald?quote:Op zondag 10 juni 2007 22:51 schreef wok het volgende:
ik vind 'de keuze tussen hemel en hel' zo'n achterhaald 'zwart-wit' denkbeeld. Ik geloof daar niet nin, ook al zou er een 'schepper' bestaan. Ik denk dat zo'n wezen zich met andere dingen zou bezighouden dan zoiets triviaals als 'geloof in me of ga naar de hel'.
Hemel en hel zijn gewoon metaforen van deze wereld waarin we leven. Als iedereen goed leeft vinden we paradijs op aarde...
Overigens halen vele mensen hier 'hel' en 'vagevuur' door elkaar.
Dat god ons met een doel heeft gemaakt, betekent niet dat wij er met een doel zijn. Misschien was zijn enige doel zijn verveling verdrijven in al zijn eeuwigheidquote:Op maandag 11 juni 2007 16:18 schreef mariox het volgende:
[..]
Achterhaald?
Dit hangt helemaal aan de bedoeling van de creatie. Als er een God is (en die is er) dan heeft hij het heelal gecreeerd met een doel. Want niemand maaar dan ook niemand creeert iets zonder doel. En vooral iets doordachts als het heelal kan niet zonder doel gecreeerd zijn.
Dan is het belangrijk wat dat doel is voordat wij uitspraken kunnen doen over achterhaalde dingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |