abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46730577
Wie praat hier in tongen?

Wat houdt die gave dan precies in
Wanneer iemand de gave van tongentaal krijgt van de Heilige Geest is hij of zij in staat hoorbaar te maken wat zijn geest door de Heilige Geest tegen God zegt. Dit uitspreken van 'een tong' heeft als nut dat het jouw geestelijk sterker maakt en/ of anderen om je heen.

Het eerste: 'jezelf opbouwen', kun je je onder andere als volgt voorstellen: Wow! Er gebeurt nu iets dat ik niet uit mezelf kan! De Geest van God heeft me dit geschenk gegeven, dat ik met mijn geest rechtstreeks tegen de Vader kan zeggen hoe geweldig Hij is!

N.B.! Het heeft dus NIETS te maken met
extase of iets dat buiten jezelf omgaat. Je hebt er volledige controle over, niets gaat buiten jouw wil om. Die respecteert God namelijk volledig in tegenstelling tot Zijn/ onze tegenstander.

graag serieuze reacties A.U.B
pi_46730846
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 13:42 schreef PushyGurl het volgende:
graag serieuze reacties A.U.B
pi_46731976
Tja, dat valt niet echt te meten he... Wanneer weet je iemand te inspireren, en wanneer wordt iemand geïnspireerd door de Heilige Geest? Ik bedoel, volgens de Bijbel gaat het tijdens het evangeliseren erom dat je vertelt, maar dat die woorden (sommige) mensen echt zullen raken en hun leven zal veranderen dmv de Heilige Geest.
Aan de andere kant, als je iemand weet te inspireren of motiveren zal dat ook altijd van God komen omdat die jouw de gaven ervoor heeft gegeven.

Het praten in tongen is volgens mij dat God (gelovige) mensen als middel gebruikt om de Heilige Geest te kunnen laten uitstorten over anderen.

En als mensen zoiets over hun zelfs zouden beweren zou ik ook bedenkelijk reageren over hun motieven denk ik. De discipelen bijv. overkwam het ook maar tijdens Pinksteren...

edit:
nog wat interessante linkjes naar waar dit onderwerp besproken wordt:
Waarom spreek ik niet in tongen?
Spreken in tongen
“Tongentaal” in deze tijd, een Bijbelse gave of toch niet?

[ Bericht 23% gewijzigd door Logical op 27-02-2007 14:33:53 (Linkjes toegevoegd) ]
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_46732267
quote:
Wie praat hier in tongen?
Ik heb geen idee of ik het kan. Nog nooit geprobeerd eigenlijk. Wil graag eerst wat meer over lezen voordat ik zomaar wat ga proberen.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_46732396
Voor wie niet weet waar ze het hier over heeft: denk terug aan de film Borat in de kerk waarbij de mensen zich zodanig gedraagden dat Borat als komiek niets hoefde te doen om de bioscoopzaal dubbel te laten liggen van het lachen.

filmpje
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
  dinsdag 27 februari 2007 @ 16:00:16 #6
8369 speknek
Another day another slay
pi_46735325
quote:
Wanneer iemand de gave van tongentaal krijgt van de Heilige Geest is hij of zij in staat hoorbaar te maken wat zijn geest door de Heilige Geest tegen God zegt.
Waarom hebben geesten dialecten?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_46735959
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 14:37 schreef onemangang het volgende:
Voor wie niet weet waar ze het hier over heeft: denk terug aan de film Borat in de kerk waarbij de mensen zich zodanig gedraagden dat Borat als komiek niets hoefde te doen om de bioscoopzaal dubbel te laten liggen van het lachen.

filmpje
grappig
pi_46735971
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Misschien kunnen de lieden die tongentaal spreken dat even vragen aan De Heilige Geest. (maar dan wel onafhankelijk van elkaar, om te voorkomen dat ze zelf wat verzinnen... beter checken of ze werkelijk hetzelfde antwoord zullen geven )
pi_46736418
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:00 schreef speknek het volgende:

[..]

de heilige geest is niet zomaar een geest
de heilige geest is volgens mij de schepping
pi_46736451
In de tijd dat ik nog de Volle Evangelie Kerk frequenteerde heb ik vaak in tongentaal horen spreken.
Het waren ook altijd dezelfde mensen die dat deden.
Na een tijdje kwam ik erachter dat ze meestal hetzelfde riedeltje afdraaiden.
Het klonk eerst wel indrukwekkend maar later ging ik inzien dat dat het maar een toneelstukje was.
  dinsdag 27 februari 2007 @ 16:58:54 #11
8369 speknek
Another day another slay
pi_46737734
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:27 schreef PushyGurl het volgende:
de heilige geest is niet zomaar een geest
de heilige geest is volgens mij de schepping
De heilige geest is de schepping? Hoe kan hij dan neerdalen op mensen? Lijkt welhaast een gevalletje Russell's paradox.
Maar ik was schijnbaar confuus, ik dacht dat je zei dat elke geest afzonderlijk sprak middels de heilige geest. De vraag is dan, waarom praat de heilige geest in verschillende dialecten?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_46737874
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 16:58 schreef speknek het volgende:

[..]

De heilige geest is de schepping? Hoe kan hij dan neerdalen op mensen? Lijkt welhaast een gevalletje Russell's paradox.
Maar ik was schijnbaar confuus, ik dacht dat je zei dat elke geest afzonderlijk sprak middels de heilige geest. De vraag is dan, waarom praat de heilige geest in verschillende dialecten?
waarom zijn er verschillende culturen
als god alles van dat is
ik vind dat best een moeilijke vraag
pi_46737914
Ik snap nu de term "Speaking in tongues".

Dank u
. : ] S T U D I O B E AT S [ : .
pi_46738442
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 17:02 schreef PushyGurl het volgende:

[..]

waarom zijn er verschillende culturen
als god alles van dat is
ik vind dat best een moeilijke vraag
Het antwoord is anders heel simpel hoor. En dat is niet God.
pi_46739190
Volgens dit artikel is het spreken in tongen bidden met je geest, zonder gebruik te maken van je verstand. En aangezien je geest in Jezus is, en Jezus volmaakt is, zal het gebed door je geest volmaakt zijn. Maar het met de geest, en niet met het verstand, kunnen bidden is dan wel een gave van de Heilige Geest (geestesgaven door de Heilige Geest worden gegeven aan wie Hij wil).
  dinsdag 27 februari 2007 @ 17:39:28 #16
78843 mrbomb
Open misère praatje
pi_46739226
Dit is toch geen wetenschap ?
Why does it hurt when I pee?
  dinsdag 27 februari 2007 @ 19:58:05 #17
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_46744751
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 17:38 schreef Logical het volgende:
Volgens dit artikel is het spreken in tongen bidden met je geest, zonder gebruik te maken van je verstand. En aangezien je geest in Jezus is, en Jezus volmaakt is, zal het gebed door je geest volmaakt zijn. Maar het met de geest, en niet met het verstand, kunnen bidden is dan wel een gave van de Heilige Geest (geestesgaven door de Heilige Geest worden gegeven aan wie Hij wil).
je geest is dan de heilige geest omdat je daarvan vervuld ben. Jezus is in de hemel en dus niet in jou. en verder klopt het dan wel wat je zegt. tenminste als je er in gelooft.
  Trouwste user 2022 dinsdag 27 februari 2007 @ 20:07:24 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_46745123

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 27 februari 2007 @ 20:09:05 #19
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46745203
Kickje TRU
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_46748374
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 19:58 schreef Boomstam het volgende:
Jezus is in de hemel en dus niet in jou.
Volgens de uitleg is het 'in Jezus zijn', van Jezus houden, een relatie met hem hebben en vertrouwen op Zijn genade.

Ik blijf bij de uitleg van dit betoog waarin gesteld wordt dat 'tongen' talen betekent, en dat het om bestaande talen gaat, die als teken voor de Joden dient. Oftewel het gebrabbel en de zelf uitgeroepen genezers zijn grote onzin.
pi_46749756
TT ietswat aangepast.
pi_46749960
Een tijd terug ben ik bij een (imo) fundamentalistische evangelische gemeente langs geweest. Zij meenden het enige ware geloof te hebben omdat ze in tongen spreken. Iedereen spreekt volgens hen in tongen wanneer de heilige geest neerdaalt. Dat dat bij mij niet het geval was komt uiteraard omdat ik er niet voor open sta.

Vanuit een christelijke visie kan ik moeilijk begrijpen waarom vanuit een christelijke visie het spreken in tongen zo belangrijk kan worden geacht. Iedereen heeft andere gaven, waarbij het spreken in tongen bovendien door Paulus ook niet echt enthausiast werd ontvangen.
pi_46750065
Ze zijn vrij, zoals iedereen moet zijn

Borat
  dinsdag 27 februari 2007 @ 22:22:29 #24
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46751921
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 21:42 schreef Alicey het volgende:
TT ietswat aangepast.
Goed idee. Ik kwam hier eigenlijk in de hoop dat het een topic over lekker tongen was.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  dinsdag 27 februari 2007 @ 23:48:49 #25
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_46756179
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 21:17 schreef Logical het volgende:

[..]

Volgens de uitleg is het 'in Jezus zijn', van Jezus houden, een relatie met hem hebben en vertrouwen op Zijn genade.
owjah dan klopt ie wel
  dinsdag 27 februari 2007 @ 23:50:52 #26
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_46756247
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 21:45 schreef Alicey het volgende:
Een tijd terug ben ik bij een (imo) fundamentalistische evangelische gemeente langs geweest. Zij meenden het enige ware geloof te hebben omdat ze in tongen spreken. Iedereen spreekt volgens hen in tongen wanneer de heilige geest neerdaalt. Dat dat bij mij niet het geval was komt uiteraard omdat ik er niet voor open sta.

Vanuit een christelijke visie kan ik moeilijk begrijpen waarom vanuit een christelijke visie het spreken in tongen zo belangrijk kan worden geacht. Iedereen heeft andere gaven, waarbij het spreken in tongen bovendien door Paulus ook niet echt enthausiast werd ontvangen.
welke gemeentes waren dat? voor me zwarte lijst
pi_46756725
In de documentaire "Jesus Camp" hoor je ook mensen in tongen spreken. Wat me opvalt is dat er verdacht veel Hebreeuwse en Aramese klanken in zitten, tenminste, wat men denkt dat Aramees/ Hebreeuws klinkt. Zoiets als Armagasjon Halabeel Jawareteketet Klinkt tov natuurlijk, maar ik heb zo'n idee dat mensen hier zich heel erg voor de gek zitten te houden. Maar heb verder geen persoonlijk verhalen gehoord, dus ben benieuwd

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 28-02-2007 00:08:34 ]
  woensdag 28 februari 2007 @ 00:03:21 #28
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46756810
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:01 schreef Haushofer het volgende:
In de documentaire "Jesus Camp" hoor je ook mensen in tongen spreken. Wat me opvalt is dat er veracht veel Hebreeuwse en Aramese klanken in zitten, tenminste, wat men denkt dat Aramees/ Hebreeuws klinkt. Zoiets als Armagasjon Halabeel Jawareteketet Klinkt tov natuurlijk, maar ik heb zo'n idee dat mensen hier zich heel erg voor de gek zitten te houden. Maar heb verder geen persoonlijk verhalen gehoord, dus ben benieuwd
Ja ik krijg er echt zo'n Xena warrior princess gevoel bij.

yayayayayayyayay!!!!
  woensdag 28 februari 2007 @ 00:11:42 #29
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_46757153
quote:
In de documentaire "Jesus Camp" hoor je ook mensen in tongen spreken. Wat me opvalt is dat er veracht veel Hebreeuwse en Aramese klanken in zitten, tenminste, wat men denkt dat Aramees/ Hebreeuws klinkt. Zoiets als Armagasjon Halabeel Jawareteketet Klinkt tov natuurlijk, maar ik heb zo'n idee dat mensen hier zich heel erg voor de gek zitten te houden. Maar heb verder geen persoonlijk verhalen gehoord, dus ben benieuwd
Ik ken ook niemand persoonlijk die tongen praat. wel mensen die er naar verlangen en er om bidden enz.
Ik moet trouwens altijd denken aan 1 of ander uitspraak in de bijbel, dat de joden meer behoefte hebben aan wonderen en grieken(=niet joodse christenen) meer behoefte hebben aan kennis. Dus tongen zou meer gericht kunnen zijn aan "eigen volk"
weet niet meer precies waar het staan tho
pi_46757457
Ik vind het een eng iets, en volgens mij komt het niet van de Heilige Geest. Net als al die andere onzin die ze tegenwoordig doen in de (charismatische mega-kerken.
pi_46757478
Opzich zou het erg makkelijk zijn voor mijn talenstudie........
  woensdag 28 februari 2007 @ 00:20:05 #32
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_46757488
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind het een eng iets, en volgens mij komt het niet van de Heilige Geest. Net als al die andere onzin die ze tegenwoordig doen in de (charismatische mega-kerken.
Maar het is wel eng he? Het is het werk van de duivel toch?
pi_46759016
is dat tong dat wat ze deden in die sacha boren film. van borat bij die gospel dinges????
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_46759936
quote:
In de documentaire "Jesus Camp" hoor je ook mensen in tongen spreken.
filmpje

pi_46760515
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 00:20 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Maar het is wel eng he? Het is het werk van de duivel toch?
daarom
pi_46761445
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 23:50 schreef Boomstam het volgende:

[..]

welke gemeentes waren dat? voor me zwarte lijst
Ik ben weer de naam kwijt. Als ze binnenkort weer eens zieltjes aan het winnen zijn zal ik wel weer een foldertje aan ze vragen.
pi_46762634
Ik weet niet van welke geestelijke niveau's de tongentalen zijn en ik heb ook geen kwalificatie om het te beoordelen maar in alle eerlijkheid komt het vooral als een 'intressant showtje' over. Van "kijk mij eens in contact met de heilige geest".

Ik houd ook rekening met de mogelijkheid dat mensen tongensprekers na kunnen spelen als ze het vaak genoeg gehoord hebben.

Het zou best kunnen dat het wel 'echt' is, maar dat de lieve Heer gehoor geeft aan zo'n persoons wens voor medegelovigen 'vervult' over te komen. Nog steeds ijdelheid dus.
Maar m'n eigen kerk gooit mensen die de aandacht op zichzelf vestigen ipv op God er dan ook uit tot de aandachtsdrang weer afgekoelt is. ('t is zeker niet verboden, maar hoort niet voor het altaar te gebeuren)
Misschien kan ik het daarom niet zo worden met dingen die zich op deze manier laten zien/horen.
Logica en voelen horen niet erg in eenzelfde zin maar het voelt logischer van hoe beter je relatie met God hoe rustiger en meer teruggetrokken die verloopt.
Maar evengoed, ik heb dus geen kwalificatie voor deze mensen te spreken. We zijn allemaal zo verschillend.
Kol haneshama Tehalel Yah
"When I read the Bhagavad Gita and reflect about how God created this universe everything else seems so superfluous". (Einstein)
pi_46762714
Hoe zit dat eigenlijk met dat schudden van je lichaam wat ze in sommige Amerikaanse sektes doen? Dat is toch ook zoiets? Om de duivel uit te drijven oid?
pi_46762760
misschien moeten we voor het vullen van de rest van dit topic even de film van James Cameron afwachten
pi_46763463
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 01:46 schreef onemangang het volgende:

[..]

filmpje

wajoo dat kan toch niet de bedoeling zijn
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_46764604
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 09:20 schreef het_fokschaap het volgende:
misschien moeten we voor het vullen van de rest van dit topic even de film van James Cameron afwachten
Nieuwe fillm?

De officiële term voor het spreken in tongen is glossolalie (klanktaal of tongentaal). De gebruikte woorden zijn door anderen niet te herkennen maar uit onderzoek is gebleken dat mensen die in tongen spreken wel gebonden zijn aan de fonetische tonen van hun eigen taal. Een Koreaanse Christen zou dus nooit in dezelfde soort tongen/klankentaal kunnen spreken als zijn Engelse medegelovige. Dit sluit volgens mij ook meteen het dialect van de heilige geest uit. Het dialect is wel aanwezig maar is in zijn geheel toe te wijzen aan de spreker. Glossolalie wordt over het algemeen door twee groepen gebruikt, namelijk: sprekers met een religieus/spiritualritueel doel of schizofrene patiënten (je bedenkt het niet).

Het spreken in tongen heb ik regelmatig meegemaakt binnen een grote charismatische stroming te Almelo. Als ik het me goed kan herinneren beschouwen gelovigen dat het spreken in tongen een directe lijn naar God is zonder tussenkomst van "occulte" krachten. Tijdens het "normale" bidden kunnen demonen deze gebeden horen en er misbruik van maken. Tongentaal is de directe lijn tussen de Heilige Geest en God.
(ook al zijn ze één )

Na diverse gesprekken werd mij duidelijk dat het spreken in tongen niet binnen alle charismatische stromingen werd geaccepteerd omdat men bang is dat demonen de spraak overnemen (hier raakte ik de "logica" meestal kwijt). Tevens heb ik het gevoel dat heel veel mensen dit doen omdat anderen het doen en niet achter willen blijven in hun spirituele ontwikkeling of het contact met God. Ik heb zelfs mensen het spreken in tongen zien oefenen. Toch iets wat me niet nodig lijkt als je spraak wordt overgenomen door de Heilige Geest.
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_46764807
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 10:41 schreef ImmovableMind het volgende:

[..]

Nieuwe fillm?
ja, over de graftombe van Jezus

http://www.theregister.co.uk/2007/02/26/cameron_grave/
pi_46764849
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 10:49 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ja, over de graftombe van Jezus

http://www.theregister.co.uk/2007/02/26/cameron_grave/
ja gister nog een gesprek geweest in paul witteman etc.

Schijnt dus dat het totale bullshet is deze film

hoe die priester het ook bracht:P : 'and there it iss peopleeeee 'spannend geluid' what archeologists couldnt do for thousand yearss... james cameronnn the infamous producer:P has done hahaha
pi_46765088
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 10:51 schreef Burakius het volgende:

Schijnt dus dat het totale bullshet is deze film
mja, de bijbel ook...schijnt
pi_46765140
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 10:51 schreef Burakius het volgende:

[..]

ja gister nog een gesprek geweest in paul witteman etc.
Toch wel grappig hoe die Nederlandse priester het over het evangelie van Fillippus had als "aporcrief, mythisch, onwetenschappelijk boek".

Nee, de Bijbel is zo betrouwbaar als de telefoongids zeker.
pi_46765275
Maar dit gaat wel iets verder dan alleen maar spreken in tongen en een beetje duivelsuitdrijving. Er werd net voor de grap gezegd 'dat doet de duivel he ) maar veel prekers lopen dat zelf te verkondigen tijdens de preek (als je goed oplet) en het duivelsteken als handgebaar te maken. Het is ook niet iets van de laatste jaren. Er zijn rare invloeden in de kerk gekomen en ze hebben niets met God of christelijk te maken, eerder het tegenovergestelde en ik verzin dat niet zelf, wat ze doen staat in de bijbel beschreven of ze scanderen het zelf.

http://video.google.nl/videoplay?docid=-1309655344938122063&q=tex+marrs+blind+and+dead
pi_46765414
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 11:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar dit gaat wel iets verder dan alleen maar spreken in tongen en een beetje duivelsuitdrijving. Er werd net voor de grap gezegd 'dat doet de duivel he ) maar veel prekers lopen dat zelf te verkondigen tijdens de preek (als je goed oplet) en het duivelsteken als handgebaar te maken. Het is ook niet iets van de laatste jaren. Er zijn rare invloeden in de kerk gekomen en ze hebben niets met God of christelijk te maken, eerder het tegenovergestelde en ik verzin dat niet zelf, wat ze doen staat in de bijbel beschreven of ze scanderen het zelf.

http://video.google.nl/videoplay?docid=-1309655344938122063&q=tex+marrs+blind+and+dead
Haha, dat tongentaal lijkt net een conference van Hans Teeuwen.
pi_46765974
Dit hoort in Truth?
pi_46777020
Voorlopig is het altijd maar een ongebegrijpelijk brabbeltaaltje en geen bewijs van 'dat iemand iets kan dat hij nooit eerder kon'. Iedereen kan namelijk brabbelen. Ik kan ook arabisch/hebreeuws-achtig brabbelen.

Interessant wordt het pas als iemand plots echt een taal gaat spreken die hij nog nooit eerder heeft gesproken. Chinees ofzo.
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 2 maart 2007 @ 11:18:52 #50
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_46839660
ik heb wellus iemand in het Aramees horen tongen, want later zag ik de film the passion of the christ en toen hoorde ik percies hetzelfde. En net zoals frans anders als italiaans klinkt en ik beide niet versta, zo was dat ook. zo. nou jij weer.
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')