abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49868602
De o.p. van deel 1:
quote:
Op zondag 20 mei 2007 15:46 schreef sizzler het volgende:
Ik blijf maar tegenkomen dat christenen beweren dat atheisme ook vorm van geloven is.

De evolutietheorie heeft gaten dus geloof je maar dat de thoerie waar is.
De big-bang-theorie is niet bewijsbaar dus geloof je maar dat er een big-bang was.
etc.

Zit hier een kern van waarheid in?
Zojuist kwam ik deze quote tegen van Sam Harris:
quote:
Atheïsme is geen filosofie. Het is ook geen kijk op de wereld. Het is simpelweg een weigering om het overduidelijke te ontkennen.

In feite is het atheïsme een term die niet bestaat. Niemand heeft ooit de behoefte gehad om zichzelf te identificeren als niet-astroloog. Of een niet-alchemist. We hebben geen benamingen voor mensen die twijfelen of Elvis nog leeft of dat buitenaardse wezens de ruimte oversteken om boeren te pesten met graancircels. Het atheïsme is niet meer dan een critisch geluid dat redelijk denkende mensen maken in het bijzijn van ongefundeerde geloofsuitingen.
http://www.machineslikeus.com/articles/ThereIsNoGod.html

[ Bericht 5% gewijzigd door sizzler op 28-05-2007 22:29:14 ]
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_49868813
Maar een atheïst hoeft toch niet persé de evolutietheorie aan te hangen? Of het big-bang verhaal.
pi_49868827
quote:
Op maandag 28 mei 2007 22:22 schreef sizzler het volgende:

[Het is simpelweg een weigering om het overduidelijke te ontkennen]
En het overduidelijke is dan zeker zoiets als "ik zie geen bovennatuurlijke dingen, dus zijn ze er niet" ?
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_49868981
quote:
Op maandag 28 mei 2007 22:28 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

En het overduidelijke is dan zeker zoiets als "ik zie geen bovennatuurlijke dingen, dus zijn ze er niet" ?
Datgene waar geen bewijs voor is idd.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_49868998
Atheïsme zou je idd kunnen beschrijven als een geloof, maar in tegenstelling tot andere geloven is het geen religie.
pi_49869147
quote:
Het atheïsme is niet meer dan een critisch geluid dat redelijk denkende mensen maken in het bijzijn van ongefundeerde geloofsuitingen,
Geloofsuitingen "zijn" natuurlijk niet, maar goed, laten we niet op alle slakken zout leggen. De arrogantie is hier dat gelovigen hierbij automatisch als niet-redelijk denkenden worden weggezet. Waar is dat op gefundeerd, vraag ik me af?
De bovengrondse landbouw heeft de toekomst!
pi_49869260
quote:
Op maandag 28 mei 2007 22:35 schreef Kolenboer het volgende:

[..]

Geloofsuitingen "zijn" natuurlijk niet, maar goed, laten we niet op alle slakken zout leggen. De arrogantie is hier dat gelovigen hierbij automatisch als niet-redelijk denkenden worden weggezet. Waar is dat op gefundeerd, vraag ik me af?
Iig niet op de bijbel
pi_49869295
quote:

[..]

Het bereid zijn te geloven in een hogere macht, ook al is dat onredelijk als je naar alle feiten kijkt.
Something good: you look like Snoopy and it makes me smile.
Where you need improvement: you have smelly dog farts.
  maandag 28 mei 2007 @ 22:42:56 #9
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_49869474
Natuurlijk is het atheïsme geen geloof. Atheïsten staven hun beweringen met bewijzen. Dat wil niet zeggen dat de leer die zij aanhangen waar is, maar wel dat die zeer waarschijnlijk is totdat het tegendeel wordt bewezen.
Niet meer actief op Fok!
pi_49870301
Nou, mij lijkt atheïsme wel een aardige werkhypothese om mee te beginnen, maar men moet niet de illusie hebben dat die ook kan worden *bewezen*. Zo duidelijk is het nu ook weer niet, anders zou iedereen wel atheïst zijn.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:10:29 #11
180792 Oskar.
Ondankbare Plant
pi_49870712
quote:
De arrogantie is hier dat gelovigen hierbij automatisch als niet-redelijk denkenden worden weggezet. Waar is dat op gefundeerd, vraag ik me af?
Nou ben ik niet zo van de generalisaties, maar ik vind het enigszins terecht. Daarmee wil ik niet zeggen dat religieuzen niet redelijk na kunnen denken (er zijn immers genoeg intellectuele onder de religeuzen) maar op dat gebied wat hen religeus maakt (religie) ben ik van mening dat zij inderdaad niet redelijk na hebben gedacht. De vele dogma's en contradicties zijn simpelweg niet te verenigen met redelijkheid en logica.

Wat ik mij af vraag is wat het probleem voor een religeuze hiermee is. Dat het mij niet aanstaat dat er op zo'n grote schaal rede en logica overboord wordt gegooid betekent niet dat religeuzen dat ook een probleem vinden. Er worden al sinds jaar en dag dingen verklaard met "god's wegen zijn ondoorgrondelijk", en empirisch bewijs betekent voor veel religeuzen ook al niet zo veel.

Maar goed, even ontopic. Wanneer je atheïsme als geloof afdoet dan heb je het waarschijnelijk over een geloof zoals dat bij de godsdiensten te vinden is, want anders heeft je claim weinig inhoud. En als atheïsme op die manier een geloof zou zijn, dan is niet geloven in de Paashaas, Kerstman of Klaasvaak ook een geloof. En niemand gaat mij vertellen dat hij/zij 'gelovig' is, wanneer hij/zij niet in de Paashaas gelooft. Atheïsme is niets meer dan het verwerpen van de claims die theïsme maakt.
"Stone walls do not a prison make, nor iron bars a cage;
Minds innocent and quiet take that for an hermitage" - Richard Lovelace
pi_49871110
quote:
Atheïsme is niets meer dan het verwerpen van de claims die theïsme maakt.
Wat is theïsme dan wel??

Nee, het atheïsme is het aanhangen van de visie dat er geen god is. Dat is echter niet eenvoudig te bewijzen.

Het agnosticisme is wetenschappelijker: als je het bestaan van een god niet kunt verifiëren maar ook niet falsificeren, dan moet je zeggen: "ik weet het niet".

Je kunt nog een stap verder gaan en stellen dat anderen het dus ook niet kunnen weten, maar dat kun je niet weten en daarmee verlaat je het pad van de wetenschap. Een echte atheïst doet precies dat.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:21:52 #13
180792 Oskar.
Ondankbare Plant
pi_49871183
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:02 schreef Kolenboer het volgende:
Nou, mij lijkt atheïsme wel een aardige werkhypothese om mee te beginnen, maar men moet niet de illusie hebben dat die ook kan worden *bewezen*. Zo duidelijk is het nu ook weer niet, anders zou iedereen wel atheïst zijn.
Maar atheïsme heeft ook helemaal geen bewijzen nodig. Het is juist theïsme (god) die bewezen dient te worden. En helaas wordt god er bij vele op een andere manier ingebracht dan met goede bewijzen. Dat heeft niks met duidelijkheid van zijn niet-bestaan te maken.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:27:06 #14
180792 Oskar.
Ondankbare Plant
pi_49871385
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:20 schreef Kolenboer het volgende:

[..]

Wat is theïsme dan wel??

Nee, het atheïsme is het aanhangen van de visie dat er geen god is. Dat is echter niet eenvoudig te bewijzen.

Het agnosticisme is wetenschappelijker: als je het bestaan van een god niet kunt verifiëren maar ook niet falsificeren, dan moet je zeggen: "ik weet het niet".

Je kunt nog een stap verder gaan en stellen dat anderen het dus ook niet kunnen weten, maar dat kun je niet weten en daarmee verlaat je het pad van de wetenschap. Een echte atheïst doet precies dat.
Ik hoop niet dat we het over semantiek gaan hebben? Atheïsme kan net zo goed het gebrek aan het geloof in een god zijn, als het geloof in het niet-bestaan van een god. Ik kan wetenschappelijk gezien natuurlijk nooit het tweede claimen, en dat doe ik dan ook niet. Ik ben atheïst, op de basis dat een god zoals theïsme deze beschrijft hoogst onwaarschijnelijk is.
pi_49871546
quote:
Maar atheïsme heeft ook helemaal geen bewijzen nodig.
Dat is een rare opmerking, vind ik. Als ik hardop ga beweren dat er geen buitenaards intelligent leven bestaat, dan krijg ik ongetwijfeld de vraag: "waarop baseer je dat?" En eerlijk gezegd, ik zou het niet weten. Precies hetzelfde gebeurt als ik ga beweren dat er geen god is.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:32:50 #16
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_49871581
Wordt dan ook agnost, ben je van het geneuzel af
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_49871632
(oeps, we antwoorden steeds een bericht te laat)
pi_49871777
quote:

[..]

Wat is theïsme dan wel??

Cliché argument maargoed: we zullen nooit god's bestaan (of het vliegend spaghettimonster, roze unicorn, thor etc. etc.) nooit helemaal kunnen weerleggen omdat er toch wel fundamentelisten blijven die zeggen: "Maar ik voel zijn liefde".
Daarom zou je inderdaad kunnen stellen dat atheisten eigenlijk agnostisch zijn, maar dan gewoon iets sterker, zeker dat een god onwaarschijnlijker is, ofzoiets.
Something good: you look like Snoopy and it makes me smile.
Where you need improvement: you have smelly dog farts.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:39:57 #19
180792 Oskar.
Ondankbare Plant
pi_49871825
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:31 schreef Kolenboer het volgende:

[..]

Dat is een rare opmerking, vind ik. Als ik hardop ga beweren dat er geen buitenaards intelligent leven bestaat, dan krijg ik ongetwijfeld de vraag: "waarop baseer je dat?" En eerlijk gezegd, ik zou het niet weten. Precies hetzelfde gebeurt als ik ga beweren dat er geen god is.
Nou is buitenaards intelligent leven vele malen waarschijnelijker (sommige wetenschappelijke speculaties voorspellen zelfs zeer waarschijnelijk) dan god, en is het interessant om te weten waarop je zou baseren dat het niet bestaat. Maar als je hardop gaat beweren dat de Invisible Pink Unicorn niet bestaat, hoeft niemand te weten waar je dat op baseert.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:43:46 #20
180792 Oskar.
Ondankbare Plant
pi_49871975
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:32 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Wordt dan ook agnost, ben je van het geneuzel af
Het probleem met expliciet zeggen dat je het niet weet of kan weten (wat natuurlijk enigszins correct is), is dat je zowel het bestaan als het niet-bestaan net zo waarschijnelijk acht (of op z'n minst die indruk wekt). En dat is (voor de meeste agnosten/atheïsten) natuurlijk niet zo.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:45:59 #21
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_49872058
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:43 schreef Oskar. het volgende:

[..]

Het probleem met expliciet zeggen dat je het niet weet of kan weten (wat natuurlijk enigszins correct is), is dat je zowel het bestaan als het niet-bestaan net zo waarschijnelijk acht (of op z'n minst die indruk wekt). En dat is (voor de meeste agnosten/atheïsten) natuurlijk niet zo.
sja, of juist niet waarschijnlijk acht. Een goed agnost neemt zijn beperking tot waarnemen in acht en laat de deur op een kier zogezegd. Lijkt me het enige correcte, tot het moment dat we de hemels echt gaan verkennen.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:48:16 #22
180792 Oskar.
Ondankbare Plant
pi_49872141
quote:
Op maandag 28 mei 2007 23:45 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

sja, of juist niet waarschijnlijk acht. Een goed agnost neemt zijn beperking tot waarnemen in acht en laat de deur op een kier zogezegd. Lijkt me het enige correcte, tot het moment dat we de hemels echt gaan verkennen.
Dat is dan hetzelfde standpunt als die van mij. En toch noem ik mezelf atheïst. En vele met mij.
pi_49872316
quote:
JIj bent ook atheïst t.o.v. het spaghetti monster. Valt ook zeeeeer moeilijk te bewijzen. Toch meen jij te weten dat ie niet bestaat.
  maandag 28 mei 2007 @ 23:52:29 #24
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_49872318
Ik heb moeite met religie omdat men over het algemeen zo weinig kritisch is. "Het is geschreven" wordt mij veel te vaak gebruikt voor absoluutheden. Je zou op zijn minst voortschreidend inzicht verwachten. Dat komt ook wel voor, maar zeer selectief.

De non believers echter, stellen hun mening bij zodra er nieuw "bewijs" is of ontwikkelingen zijn
pi_49872568
Hmm, geloven dat er geen God bestaat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')