quote:
Op donderdag 31 mei 2007 18:56 schreef Viking84 het volgende:@ RM-rf: ik zeg in de OP dat ik even uitga van het bestaan van de christelijke / islamitische God
![]()
(jouw punt had ik ook al voorzien nml
![]()
).
nu ja, op het moment dat het bestaan helemaal zeker zou zijn, zou dit ook een redelijk essentieel verschil zijn met het huidige concept van de 'god' die stamt uit de Joodse traditie (JHWH) waarbij een belangrijk element is dat het bestaan niet 'im frage' gesteld kan worden maar evenmin 'aangetoond' en niet 'tastbaar' gemaakt kan worden ....
Juist vanwege die traditie is er ook bij veel fundamentalisten een enorme afkeer van het aanbidden van 'tastbare' idool-objecten (alhoewel dat natuurlijk weer een menselijke eigenschap is die er niet uit te slaan is en dus hebben ze allemaal, Joden, Moslims en christen zo hun 'heiligheden' die ze aanbidden)...
Op het moment dat 'God' tastbaar zou zijn zou het hele geloof niet meer bestaan ...
dan zou de vraag 'of je in God gelooft' zoiets zijn als 'geloof je in bergen' of 'geloof je in de Wind' ..
de optie van 'verwerp je iets is dan ook geheel irrelevant: dat zou dan zijn als 'Verwerp je de wind'..
Ook dat hele verwerpen is uiteindelijk terug te voeren erop dat dat enige 'betekenis' zou hebben, een tastbare reele God zal m.i. niet beinvloed worden door de vraag of mensen hem nu wel of niet verwerpen als hij nog steeds net zo 'alomtegenwoordig' is.
Ik zou het overigens niet doen, omdat het nutteloos zou zijn en irrelevant.
Wat volgens mij interssanter is, zou de vraag zijn of het bestaan van een tastbare god onmiddelijk zou betekenen dat je mee zou doen aan een kerkelijke gemeente en ook jezelf direkt aan all Gods wetten zou houden ...
ik vermoed dat ik met het laatste een probleempje zou hebben, omdat ik niet anders kan dan concluderen dat 'God's wetten' over het algemeen voor een mens onmogelijk compleet uit te voeren zijn en hooguit 'bij benadering' eraan te houden is ., wat voor en tastbare God vast niet zal voldoen, dat is m.i. dan toch meer het 'alles-of-niks-type'... die zie ik niet zeggen, 'nou, gewoon proberen je eraan te houden is ook wel voldoende hoor'.
[ Bericht 15% gewijzigd door RM-rf op 31-05-2007 19:12:47 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25