abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 juni 2007 @ 15:32:12 #281
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_50166130
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 14:03 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

God dan verwerpen heeft niet te maken met moed... maar (naast stupiditeit) met het niet handelen naar voortschrijdend inzicht.

Oftewel, je kop in het zand steken (en vervolgens een fikse toorn-bliksem voor je flikker te krijgen)
Volgens mij is dit niet als een grap bedoeld

[ Bericht 1% gewijzigd door W8ezel op 07-06-2007 10:47:25 (spelling:() ]
Niet voor de poes...neuhh
  woensdag 6 juni 2007 @ 18:14:56 #282
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_50171478
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:28 schreef Masterix het volgende:

[..]

Eh, nee. Niet als in "Maar dat zijn alleen maar herinneringen, die zijn fysiek... ", het is natuurlijk veel meer.
Op wat voor manier is het dan meer ?
quote:
Maar ik begrijp als jij dat ziet als wat speciaal gevormde neurale netwerkjes en wat neuro-transmittertjes.
Ik zie dat dat goed past in jouw ervaren van de werkelijkheid
Ook hier moet je onderscheid maken tussen de ervaring an de werkelijkheid en de werkelijkheid. De ervaring van de werkelijkheid is voor iedereen anders, maar dat wil nog niet zeggen dat de werkelijkheid anders is.
quote:
Wat ik bedoel te zeggen is dat dat juist de aard van God is, en de aard van het geloof: het daadwerkelijk bestaan van God is van een andere orde dan het bestaan van mensen.
Dat klinkt me eigenlijk als metafysisch gelul in de oren. Dingen bestaan of ze bestaan niet, er zijn geen meerdere 'ordes' van bestaan.
quote:
Zo wordt van God gezegd dat Hij boven de werkelijkheid staat: voorbij de tijd en buiten de ruimte: Hij is niet hier, hij is niet nu, hij is overal en altijd.
Dat is wel heel gemakkelijk. Maar als ie buiten de werkelijkheid staat, dan is hij dus helemaal niet relevant.
quote:
De omschrijving van de Flying Teapot is veel minder abstract dan die van God maar ook zo geconstrueerd dat het bestaan er een mogelijkheid is. Daar zit hem de kneep
Tuurlijk is er een mogelijkheid, maar die is zo absurd klein, in het dagelijks gebruik is dat gewoon gelijk aan 0.
quote:
Nee, ik ben, voor zover ik mezelf ken, niet echt van de Cartesiaanse scheiding, maar veel meer een psychisch monist dan een fysieke.
Materieel monisme past trouwens m.i. bij het reeds achterhaalde klassiek-mechanische wereldbeeld. De modernste fysica past weer meer bij de buddhistische werkelijkheidsopvatting: alles is illusie.
Ik ben best modern dus.
Link ?
quote:
We zitten plots in een soort idealisme-materialisme debat ja.

Wat je laatste vraag betreft: als God een daadwerkelijk bestaande god is, welke van de miljoenen ideeën over Hem klopte dan?
Waarschijnlijk zouden ze allemaal fout zijn. Vrijwel alle ideeen van god zijn nogal antropocentrisch.
Maar goed, op zich is dat weer een zinloze discussie, want er is (met een verwaarloosbaar kleine onzekerheid) geen god.
quote:
Die van de wraakzuchtige God die voor one een hel geschapen heeft, of misschien toch de meer abstracte ideeën die ik bv over Hem heb?
Als jouw ideeen zo abstract zijn, waarom heb je 't dan steeds over 'hem' ?
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_50186762
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 15:32 schreef W8ezel het volgende:

[..]

Volgens mij is dit niet als een grap bedoeltd
De keus tussen eeuwig gelukkig en eeuwig verdoemd is ook geen grapje!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_50190236
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 00:27 schreef Kees22 het volgende:

[..]

het eeuwige leven bestaat dan ook niet. Dat is niet meer dan een fabeltje om de dood minder eng te maken.
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:48:39 #285
128605 W8ezel
Way, down, to Egyptland
pi_50193689
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 00:27 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Dat is, als het zou bestaan.
Niet voor de poes...neuhh
  donderdag 7 juni 2007 @ 17:08:06 #286
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_50207369
Een feit neem je toch aan of niet? Is een aanname te verwerpen?

Feiten worden vaak genoeg niet aangenomen dus zelfs al is het bestaan van God een feit, dan nog zul je mensen hebben die niet geloven Zo zal er altijd twijfel bestaan in het leven.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_50208091
Simpel. Als het een feit is, dan geloof ik niet, dan weet ik zeker. En of ik voor of tegen hem zal zijn, dat ligt er maar helemaal aan welke het blijkt te zijn. Als het een evil god is, dan verwerp ik hem. Net als ik de koninging verwerp (als in, ik erken haar niet als mijn baas)
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
pi_50208218
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:40 schreef Masterix het volgende:

[..]

Pfffffffffff...

Wie heeft je dat wijsgemaakt?

Positivisme is ook maar een opvatting hoor, geen bewezen feit of zo. Maar goed, ALS je zeker weet dat er één werkelijkheid (en daarover ook nog slechts één waarheid) bestaat, ja dan...

Maar besef dat jouw werkelijkheidsopvatting ook niet meer is dan een geloof.
Maar er kan op een gegeven moment op een gegeven plaats toch maar 1 gebeurtenis plaatsvinden. En met alle plaatsen op hetzelfde moment dus ook, dus dan is er toch maar 1 waarheid?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-06-2007 17:52:29 ]
  donderdag 7 juni 2007 @ 17:39:36 #289
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_50208386
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 13:58 schreef Viking84 het volgende:

[..]

dat doe je uit pure angst.
Ik heb het over moed en blijven staan waar je voor staat .
Ik ben dan liever niet moedig. Als het 'enkel' een geval zou zijn 'leef naar mijn regels of sterf' dan zou ik er nog over nadenken, ik geniet van het leven maar als ik dan zou moeten leven volgens de regels van God en daarmee dus een significant deel van mijn impulsen moet negeren dan hoeft het niet zo nodig dus dan ga ik gewoon door met mijn leven met het risico te sterven. Maar tussen 'leef naar mijn regels of maak kennis met mijn oneindige wraak' waar hij je bewustzijn tot in de oneindigheid zal martelen geef mijn portie dan maar aan fikkie, ik ben God's Bitch.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  donderdag 7 juni 2007 @ 18:08:20 #290
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_50209210
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 15:32 schreef W8ezel het volgende:

[..]

Volgens mij is dit niet als een grap bedoeld
Als er BEWIJS is dat god bestaat... dan is dat zeker geen grap.

Of denk je dat er een hoop mensen op de wereld zijn die met droge ogen verklaren 'ik geloof niet in moleculen'?

Ik ben zelf totaal niet gelovig, maar een beetje goeie mondiale openbaring kan wonderen doen.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  zondag 10 juni 2007 @ 06:27:44 #291
175029 TherAngelina
Cigarettes & Alcohol.
pi_50290553
Hm, ik zie mezelf 'em dan nog steeds best 'niet aanbidden' en vast velen met mij. Ik geloof namelijk al voor zo'n 85% dat God bestaat en toch pas ik mijn leven er niet echt op aan. Best raar eigenlijk, maar het is toch die drang van zo graag je eigen ding willen doen; onafhankelijk zijn.
Because I'm so clever.
But clever ain't wise.
  zondag 10 juni 2007 @ 08:35:27 #292
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_50290800
quote:
Op zondag 10 juni 2007 06:27 schreef TherAngelina het volgende:
Hm, ik zie mezelf 'em dan nog steeds best 'niet aanbidden' en vast velen met mij. Ik geloof namelijk al voor zo'n 85% dat God bestaat en toch pas ik mijn leven er niet echt op aan. Best raar eigenlijk, maar het is toch die drang van zo graag je eigen ding willen doen; onafhankelijk zijn.
Deze uitspraak zegt alleen maar iets over jouw verhouding tussen het concept "God" en jou drang om je "eigen dingen te wilen doen"
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 10 juni 2007 @ 09:19:14 #293
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_50290977
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_50291967
quote:
Op zondag 10 juni 2007 09:19 schreef Invictus_ het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=cyvztDNJTZw

Een liedje over god.
Ik zie weer het aloude "er is zoveel ellende dus God is een monster"-liedje verschijnen
pi_50292969
quote:
Op zondag 10 juni 2007 11:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik zie weer het aloude "er is zoveel ellende dus God is een monster"-liedje verschijnen
Prediker zei al: "Er is niets nieuws onder de zon.", God krijgt wel vaker de schuld van alles.
Maar ook: het is toch eigenlijk ookwel normaal dat als je gelooft in een God die jouw straft als je schuldig bent, en beloont voor goeie dingen, je je ook afvraagt of sommige dingen niet Gods schuld zijn?
Ik bedoel: is dat wij ergens schuld aan kunnen hebben niet eigenlijk de "schuld" van Hem die ons -naar Zijn evenbeeld- geschapen heeft?

Dat is gewoon een legitieme vraag. Het heeft nog mooie dingen opgeleverd als Randy's liedje (kwestie van smaaknatuurlijk) en een boek als Job bijvoorbeeld.
"thats a pile of goatshit what you're saying mister master...and a large pile too" schreef Burakius die maandagmorgen
pi_50304531
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 19:02 schreef Viking84 het volgende:
Mensen!! Ik zeg net dat we aannemen dat het een feit is dat God bestaat. Er is dus geen sprake meer van geloven. De keuze is: kies je voor hem? of kies je tegen hem? en waarom?
het is ook zo moeilijk voor sommige mensen he
An unstable system is a system that is not stable
  zondag 10 juni 2007 @ 19:46:54 #297
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_50306542
quote:
Op zondag 10 juni 2007 11:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Is dat volgens jou geen valide punt dan ? Ik vind 't namelijk een heel sterk punt, zeker gezien alle toverkrachten die god zou hebben.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zondag 10 juni 2007 @ 22:32:27 #298
34573 Neutrino
Dead cat bounce
pi_50313672
Ik geloof al, er is geen probleem. Of de bijbel klopt kan niemand bewijzen. Aangezien het mensen werk is geweest kan de bijbel eerder het foute woord dan het juiste verspreiden. De kerk betreft hetzelfde probleem. Ook mensen met slechte intenties kunnen priester worden.

Wie goed doet, die goed ontmoet. En dat lijkt mij het juiste levensmoto.
Sell in may and go away. Forget it, we are here to stay.
  zondag 10 juni 2007 @ 22:51:48 #299
39109 wok
Oost-Indisch Doof
pi_50314528
ik vind 'de keuze tussen hemel en hel' zo'n achterhaald 'zwart-wit' denkbeeld. Ik geloof daar niet nin, ook al zou er een 'schepper' bestaan. Ik denk dat zo'n wezen zich met andere dingen zou bezighouden dan zoiets triviaals als 'geloof in me of ga naar de hel'.

Hemel en hel zijn gewoon metaforen van deze wereld waarin we leven. Als iedereen goed leeft vinden we paradijs op aarde...

Overigens halen vele mensen hier 'hel' en 'vagevuur' door elkaar.
pi_50335730
quote:
Op zondag 10 juni 2007 22:51 schreef wok het volgende:
ik vind 'de keuze tussen hemel en hel' zo'n achterhaald 'zwart-wit' denkbeeld. Ik geloof daar niet nin, ook al zou er een 'schepper' bestaan. Ik denk dat zo'n wezen zich met andere dingen zou bezighouden dan zoiets triviaals als 'geloof in me of ga naar de hel'.

Hemel en hel zijn gewoon metaforen van deze wereld waarin we leven. Als iedereen goed leeft vinden we paradijs op aarde...

Overigens halen vele mensen hier 'hel' en 'vagevuur' door elkaar.
Achterhaald?
Dit hangt helemaal aan de bedoeling van de creatie. Als er een God is (en die is er) dan heeft hij het heelal gecreeerd met een doel. Want niemand maaar dan ook niemand creeert iets zonder doel. En vooral iets doordachts als het heelal kan niet zonder doel gecreeerd zijn.
Dan is het belangrijk wat dat doel is voordat wij uitspraken kunnen doen over achterhaalde dingen.
---o---
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')