quote:De vrouw die zwaar werd toegetakeld door zilverruggorilla Bokito, doet vandaag in De Telegraaf vanuit haar ziekenhuisbed haar verhaal. De 57-jarige Petronella Yvonne de Horde uit Zoetermeer zegt dat ze bij de kleine aapjes in het Afrika-gedeelte stond, toen ze achter zich een plons hoorde. ''Ik draaide me om en daar stond Bokito. Ik kon geen kant meer op. Hij greep me vast, ging met zijn volle gewicht op me zitten en begon me te bijten. Ik dacht alleen maar o god ik ga dood, ik ga dood.''
De Horde voelde overal pijn toen Bokito haar begon mee te sleuren over het pad. ''Maar ik kon me niet verzetten tegen dit megasterke dier. Ik ben geen moment van de kaart geweest, wel veinsde ik dat ik dood was. Pas bij het restaurant liet hij los. Ik kon mijn broek, die was afgezakt, niet eens ophalen van de pijn. Ik riep om hulp, maar niemand hielp me. Iedereen was in paniek. Het was een hel.''
Contact maken
Petronella neemt de 180 kilo wegende gorilla echter niets kwalijk. ''Hij is en blijft mijn lieveling. Ik ga samen met mijn man bijna dagelijks naar de dierentuin, en dan altijd langs Bokito. Ik heb zelfs foto's en videobeelden van hem uit Berlijn toen hij nog geen vier maanden oud was. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug.''
Dat laatste kan nou net wel eens de oorzaak zijn geweest van de woedeuitbarsting van Bokito zegt Blijdorp-directeur Ton Dorresteijn. ''Het recht in de ogen kijken wordt door gorilla's als intimidatie ervaren. De bewuste vrouw kwam vaak langs en keek hem dan recht in de ogen. Vaste bezoekers, zoals zij, lachen naar de gorilla en zien hem teruglachen. Alleen lacht een gorilla nóóit. Als hij zijn bovenlip optilt, dan is dat uit dreiging.'' Waarschijnlijk zijn de vele bezoekjes van de 57-jarige vrouw een kwelling voor de aap geweest. ''Hij heeft de vrouw ongetwijfeld vóór zijn uitbraak herkend, was wellicht al opgefokt door stenen gooiende kinderen en heeft zijn agressie op haar botgevierd.''
Vandaag zal Petronella overigens opnieuw worden geopereerd. Verspreid over haar hele lichaam zitten meer dan honderd beten. Haar rechterhand is verbrijzeld. Haar pols en arm zijn gebroken. Haar borstkas is ingebeukt. Een zware antibioticakuur moet infecties tegengaan. Ze is heel boos op Diergaarde Blijdorp en overweegt een fikse schadeclaim in te dienen. ''Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al moeten ingrijpen.'' Ook is ze boos dat Blijdorp volgens haar de boel 'onder de pet wilde houden' door aanvankelijk alleen van lichtgewonden te spreken.
'Men' zei gisteren op het journaal ook nog dat Bokito de laatste tijd toch al wat aggressiever was, wellicht ivm de overplaatsing van een aantal apen uit zijn groep naar een andere dierentuin.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
Heb de indruk dat veel mensen hun eigen gevoelens en gedachten te veel op die gorilla projecteren.
Het is en blijft een dier, er hoeven helemaal geen psychologische verhalen achter z'n gedrag te zitten. Vaak zit het veel eenvoudiger; een dier reageert agressief omdat het pijn heeft of om territoriumdrift.
Wil niet zeggen dat het zo is maar om er maar vanuit te gaan dat het aan de bezoekster lag is wat kort door de bocht. Laat de dierenverzorgers en dierenarts maar tot een conclusie komen.
Deze vrouw moet duidelijk eerst een paar boeken over gorilla-gedrag lezen, voordat ze weer bij die dieren in de buurt mag komen. Sowieso moet het geloof ik nog tot haar doordringen dat Bokito kennelijk niet zo op haar gedrag gesteld was...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:07 schreef Jane het volgende:
''Hij is en blijft mijn lieveling. Ik ga samen met mijn man bijna dagelijks naar de dierentuin, en dan altijd langs Bokito. Ik heb zelfs foto's en videobeelden van hem uit Berlijn toen hij nog geen vier maanden oud was. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug.''
Klopt. Maar dat hebben ze zelf inmiddels ook wel in de gaten, geloof ik. Alleen die directeur probeert nog een beetje aan damage-control te doen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:10 schreef Da_Sandman het volgende:
Als dat waar is wat zij zegt, dat Bokito eerder deze week al tot zijn knieën in het water stond, dan is Blijdorp niet slim bezig geweest...
Hou toch op. Iedereen mag in de dierentuin komen. Moet je daar eerst boeken voor lezen?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:11 schreef Jane het volgende:
[..]
Deze vrouw moet duidelijk eerst een paar boeken over gorilla-gedrag lezen, voordat ze weer bij die dieren in de buurt mag komen. Sowieso moet het geloof ik nog tot haar doordringen dat Bokito kennelijk niet zo op haar gedrag gesteld was...
Als je zo stoer wilt doen en "contact" wil gaan maken met een gorilla, zorg er dan even voor dat je weet hoe.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Hou toch op. Iedereen mag in de dierentuin komen. Moet je daar eerst boeken voor lezen?
quote:Op zondag 20 mei 2007 11:01 schreef SCH het volgende:
[..]Heerlijk, al die mensen die de aap ineens doorgronden :\')
Ik heb het zien gebeuren. Orangs, die echt één verzorger niet konden uitstaan en volledig door het lint gingen als hij in het apenhuis kwam, terwijl ze bij ander emensen aanhalig en troetelig waren en die er gewoon tussendoor konden lopen. Gorilla\'s die territoriumgedrag vertoonden als de dierenarts in de buurt kwam, maar bij een andere dierenarts bij wijze van spreken zelf hun vacht uittrokken voor de injecties.quote:Op zondag 20 mei 2007 10:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik heb jarenlang op regelmatige basis in een dierentuin rondgelopen, ook met dierenverzorgers en dierenartsen. Daar leer je heus wel het een en ander van.
Dat is ook wel zo. Maar goed, die verzorgers kunnen vast niet de hele dag de bezoekers in de gaten houden. Maar het zou geen slecht idee zijn als er iemand in het gorrilahuis aanwezig zou zijn om de mensen op te voeden.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Het zal je verbazen hoe weinig mensen zich echt in iets verdiepen. Dat moet een dierentuin ook weten.
Lieve schat, ze denkt dat hij naar haar lachte! Dat denkt ze nu nog steeds! Gorilla's lachen niet. Een opgetrokken lip is een teken dat ze opgefokt zijn!quote:Op zondag 20 mei 2007 11:13 schreef SCH het volgende:
Hou toch op. Iedereen mag in de dierentuin komen. Moet je daar eerst boeken voor lezen?
Waarom zouden verzorgers dat niet kunnen?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:16 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is ook wel zo. Maar goed, die verzorgers kunnen vast niet de hele dag de bezoekers in de gaten houden. Maar het zou geen slecht idee zijn als er iemand in het gorrilahuis aanwezig zou zijn om de mensen op te voeden.
Lekker dan, en wat nu?quote:'Hij heeft de vrouw ongetwijfeld vóór zijn uitbraak herkend, was wellicht al opgefokt door stenen gooiende kinderen en heeft zijn agressie op haar botgevierd.''
Jaja. Dus die mevrouw zegt zelf dat Bokito al opgefokt was en gaat vervolgens gewoon vrolijk door met hem vriendelijk toelachen en dan is het de schuld van Blijdorp?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:17 schreef zoalshetis het volgende:
het dierenpark is misschien meer ingebreke dan ik had gedacht. ik hoop dat ans en haar man sjaak snel de schrik en verwondingen te boven zijn.
My thoughtsquote:Op zondag 20 mei 2007 11:11 schreef Da_Sandman het volgende:
Dagelijks naar de dierentuin gaan is trouwens erg lame.
Dat is niet waar, de vrouw vertelt het zelf.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:17 schreef Tissik het volgende:
Wat ik niet begrijp, is dat de dierentuin nu heel goed weet te vertellen dat deze mevrouw jarenlang dagelijks bij zijn verblijf was en Bokito recht in de ogen keek en naar hem lachtte, maar haar blijkbaar nooit hebben aangesproken wat het effect van dat gedrag is op Bokito? Het lijkt me, dat daar net zo goed een stuk verantwoordelijkheid ligt bij de medewerkers van de dierentuin?
Nou, misschien omdat ze andere dingen te doen hebben?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:17 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Waarom zouden verzorgers dat niet kunnen?
dat die vrouw dacht dat bokito lachte, terwijl hij agressief was zegt toch wel genoeg lijkt me.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Jaja. Dus die mevrouw zegt zelf dat Bokito al opgefokt was en gaat vervolgens gewoon vrolijk door met hem vriendelijk toelachen en dan is het de schuld van Blijdorp?
We kunnen dierentuinen ook sluiten en afschaffen!!!! Net als circussen met dieren!quote:Op zondag 20 mei 2007 11:18 schreef yvonne het volgende:
Godverdegodver, klote dubbele topics:
[..]
Lekker dan, en wat nu?
Dieren laten sarren in dierentuinen door idioot publiek?
Voor iemand die jaar en dag een dierentuin bezoekt heeft ze schrikbarend weinig kennis van de dierenquote:Op zondag 20 mei 2007 11:17 schreef Jane het volgende:
[..]
Lieve schat, ze denkt dat hij naar haar lachte! Dat denkt ze nu nog steeds! Gorilla's lachen niet. Een opgetrokken lip is een teken dat ze opgefokt zijn!
Als ik het zo lees, blijft ze in de toekomst echt niet weg bij dat beest en gaat ze hem weer proberen te laten 'lachen'.Dan zou het toch beter zijn als het haar duidelijk gemaakt wordt wat dat betekent.
Het zal haar vaak genoeg gezegd zijn. Maar het antropomorfisme van bepaalde mensenkneuzen laat zich niet makkelijk temmen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:17 schreef Tissik het volgende:
Wat ik niet begrijp, is dat de dierentuin nu heel goed weet te vertellen dat deze mevrouw jarenlang dagelijks bij zijn verblijf was en Bokito recht in de ogen keek en naar hem lachtte, maar haar blijkbaar nooit hebben aangesproken wat het effect van dat gedrag is op Bokito? Het lijkt me, dat daar net zo goed een stuk verantwoordelijkheid ligt bij de medewerkers van de dierentuin?
Ja, die indruk krijg ik ook. Ze wisten kennelijk dat deze mevrouw Bokito agressief maakte én hij heeft kennelijk al een keer halverwege de gracht gestaan. Niet dat ze dit hebben kunnen voorspellen, maar ergens zou je toch verwachten dat ze iig iets meer toezicht hadden gehouden...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:17 schreef zoalshetis het volgende:
het dierenpark is misschien meer ingebreke dan ik had gedacht.
hooguit dierenparken waar ze het ecologisch evenwicht proberen te herstellen en bedreigde soorten de kans geven zich sterker te ontwikkelen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:20 schreef SCH het volgende:
[..]
We kunnen dierentuinen ook sluiten en afschaffen!!!! Net als circussen met dieren!
Apen lachen wel degelijk. Chimps kunnen lachen, bijvoorbeeld. Op hun manier, natuurlijk.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:19 schreef mrSPLIFFY het volgende:
een kind weet dat apen niet lachen..
"moet ik toch zeker zelf weten, ik kom hier iedere dag, ik weet heus wel wat ik doe"quote:Op zondag 20 mei 2007 11:20 schreef Ringo het volgende:
[..]
Het zal haar vaak genoeg gezegd zijn. Maar het antropomorfisme van bepaalde mensenkneuzen laat zich niet makkelijk temmen.
Stond gisteren een volwassen kerel met een stokje te goochelen richting de prairiehondjes. Ook vervelend. Laat die beestjes gaan.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:18 schreef yvonne het volgende:
Godverdegodver, klote dubbele topics:
[..]
Lekker dan, en wat nu?
Dieren laten sarren in dierentuinen door idioot publiek?
Ja precies, maar nu wel heel hard roepen dat Blijdorp schuldig is en dat er geld op tafel moet komen!quote:Op zondag 20 mei 2007 11:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
"moet ik toch zeker zelf weten, ik kom hier iedere dag, ik weet heus wel wat ik doe"
Het hoeft niet, maar in haar geval had het wel slim geweest.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:13 schreef SCH het volgende:
[..]
ja dat weet ik , maar niet in de contex waar t hier omgaat...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Apen lachen wel degelijk. Chimps kunnen lachen, bijvoorbeeld. Op hun manier, natuurlijk.
Nee dus. Zij moeten dat beest in de gaten houden, daar krijgen zij voor betaald.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:20 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Nou, misschien omdat ze andere dingen te doen hebben?
deze mevrouw was gek van de Gorilla's. Ik neem aan dat je dan je verdiept in die beesten. Docu's kijkt, Diane Fossey boeken leest, National Geographic kijkt.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Ook wel het minste wat je kunt doen voor je 'lieveling'. Als ze werkelijk zo dol op hem was, zou ze erin geïnteresseerd zijn of hij het wel op prijs stelde wat ze deed.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:24 schreef Mr_Memory het volgende:
[..]
Het hoeft niet, maar in haar geval had het wel slim geweest.
Dan had ze geweten dat haar gedrag bij Bokito iig niet in goede aarde viel.
Nee, maar andersom wel.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:26 schreef SCH het volgende:
Ik dacht ook altijd dat de olifanten in Artis me zo geil vonden omdat ze altijd een stijve krijgen als ik er ben, maar dat is dus ook niet zo????
die aanname zie je ook terug bij een eerdere post van ringo.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
deze mevrouw was gek van de Gorilla's. Ik neem aan dat je dan je verdiept in die beesten. Docu's kijkt, Diane Fossey boeken leest, National Geographic kijkt.
Ik denk het wel SCH. Hij vind je superlief. Maar dat merk je wel als je de volgende keer hard van achteren wordt genomen door de olifantenstier.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:26 schreef SCH het volgende:
Ik dacht ook altijd dat de olifanten in Artis me zo geil vonden omdat ze altijd een stijve krijgen als ik er ben, maar dat is dus ook niet zo????
quote:
lol, nu de gorilla heeft toegeslaan weet iedereen plotsklaps dat het gedrag van de vrouw niet correct was. Lekker makkelijk, achteraf lullen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:23 schreef yvonne het volgende:
[..]
"moet ik toch zeker zelf weten, ik kom hier iedere dag, ik weet heus wel wat ik doe"
EN de informatie borden eens leest in een dierentuin, staat ook van alles over gelaatsuitdrukkingen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
deze mevrouw was gek van de Gorilla's. Ik neem aan dat je dan je verdiept in die beesten. Docu's kijkt, Diane Fossey boeken leest, National Geographic kijkt.
Pas je op?quote:
Dat blijkt maar weer. En dus moet dat Zoetermeerse kruidenvrouwtje verder niet zeuren, en ook eens bij de pinguins gaan kijken.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:28 schreef SCH het volgende:
Ik moet altijd een beetje lachen om mensen die doen alsof we precies weten hoe dieren reageren. Jongens, ze zijn onvoorspelbaar en wat we hier schrijven is allemaal amateurpsychologisch geneuzel.
Dieren zijn helemaal niet onvoorspelbaar. Ze zijn juist ontzettend voorspelbaar. Als je weet hoe ze in elkaar steken.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:28 schreef SCH het volgende:
[..]
![]()
Ik moet altijd een beetje lachen om mensen die doen alsof we precies weten hoe dieren reageren. Jongens, ze zijn onvoorspelbaar en wat we hier schrijven is allemaal amateurpsychologisch geneuzel.
Wat!!!!! De hele tijd lachen naar Bokito, ik zal je leren en laat zn hok ff op een kiertje volgende keer als je komt!quote:Op zondag 20 mei 2007 11:27 schreef Cheiron het volgende:
Oh nee.. de vrouw lacht naar een gorilla.. wat een onmens! Stenigen dan maar? Doe toch normaal. Alsof niet 99% van de dierentuinbezoekers alleen weet wat er op de bordjes naast de kooi staat.
quote:Op zondag 20 mei 2007 11:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dieren zijn helemaal niet onvoorspelbaar. Ze zijn juist ontzettend voorspelbaar. Als je weet hoe ze in elkaar steken.
quote:Op zondag 20 mei 2007 11:27 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik denk het wel SCH. Hij vind je superlief. Maar dat merk je wel als je de volgende keer hard van achteren wordt genomen door de olifantenstier.
Ikke niet, ik vind het wel frappant btw, aap breekt uit en pakt van de 100en bezoekers precies haar.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:24 schreef Ringo het volgende:
Hij heeft haar in elk geval efficiënt een lesje geleerd. En van de andere bezoekers is hij netjes afgebleven. Dus waar doen we eigenlijk moeilijk over?
Ik ook niet, maar een aap is nu eenmaal niet mijn lieveling en ik ga niet elke dag even langs een gorilla.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:31 schreef zoalshetis het volgende:
en ik wist helemaal niet dat apen niet konden lachen eik...
ik denk dat er weinig te praten valt.,quote:Op zondag 20 mei 2007 11:31 schreef SCH het volgende:
[..]Mag ik het dan ook aan De Telegraaf vertellen?
En dan nog denken dat je niets misdaan hebtquote:Op zondag 20 mei 2007 11:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ikke niet, ik vind het wel frappant btw, aap breekt uit en pakt van de 100en bezoekers precies haar.
Killerpinguinsquote:Op zondag 20 mei 2007 11:29 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat blijkt maar weer. En dus moet dat Zoetermeerse kruidenvrouwtje verder niet zeuren, en ook eens bij de pinguins gaan kijken.
Dat is echt lariekoek, daar zijn nou juist talloze voorbeelden van. Zie alle incidenten met honden.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:30 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dieren zijn helemaal niet onvoorspelbaar. Ze zijn juist ontzettend voorspelbaar. Als je weet hoe ze in elkaar steken.
Is gewoon zo. Als je een diersoort door en door kent, weet je van tevoren hoe het dier zal reageren in bepaalde situaties. Zoiets kost alleen jaren van werken met een diersoort.quote:
Nee, maar niet iedereen is hetzelfde als jij. Dat iemand anders dat wel doet zegt niet dat die persoon slechter is of jij beter bent.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:31 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar een aap is nu eenmaal niet mijn lieveling en ik ga niet elke dag even langs een gorilla.
Ja, hoe denk je dat die incidenten veroorzaakt worden?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is echt lariekoek, daar zijn nou juist talloze voorbeelden van. Zie alle incidenten met honden.
Ze moeten hem op Bin Laden afsturen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ikke niet, ik vind het wel frappant btw, aap breekt uit en pakt van de 100en bezoekers precies haar.
Idd.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:31 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dat zeg ik geloof ik ook nergens. Ik kan alleen niet begrijpen dat als je zo geinteresseerd bent in die beesten, dat je niet weet wat zijn gedragingen en uitdrukkingen betekenen...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:33 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, maar niet iedereen is hetzelfde als jij. Dat iemand anders dat wel doet zegt niet dat die persoon slechter is of jij beter bent.
Ja tuurlijk joh, het gebeurt ook nooit bij mensen die al jaren met honden werkenquote:Op zondag 20 mei 2007 11:34 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, hoe denk je dat die incidenten veroorzaakt worden?Doordat 99% van de hondenbezitters geen flauw benul heeft van de gedragsleer van honden.
Lijkt me dat je een diersoort, en dan een specifiek dier, nooit door en door leert kennen. Je kunt in grote lijnen wel voorspellen hoe ze zich zullen gedragen, maar spontane andere gedragingen blijven altijd mogelijk.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:33 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Is gewoon zo. Als je een diersoort door en door kent, weet je van tevoren hoe het dier zal reageren in bepaalde situaties. Zoiets kost alleen jaren van werken met een diersoort.
Da's die ene procent...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja tuurlijk joh, het gebeurt ook nooit bij mensen die al jaren met honden werken![]()
quote:Op zondag 20 mei 2007 11:36 schreef SCH het volgende:
Jij hebt dat met vrouwen Sandman.
Iemand die al jaren met honden werkt, wordt ook wel eens gebeten ja. Maar die zal naderhand niet vertellen dat het 'totaal onverwacht' was of dat het dier 'gek was geworden' of meer van dat soort onzin. Als je de lichaamstaal van dieren goed kunt lezen, dan is het niet moeilijk om hun gedrag te voorspellen. Zo wist ik van mijn paarden bijvoorbeeld precies op welke dingen ze schrikachtig zouden reageren, welk bruggetje ze niet over zouden durven etc. Als je je een beetje verdiept in de natuurlijke wereld van zo'n dier en in zijn taal, dan is een dier een open boek.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja tuurlijk joh, het gebeurt ook nooit bij mensen die al jaren met honden werken![]()
Je komt er dag in dag uit, en je leest nieteens de panelen en/of bordjesquote:Op zondag 20 mei 2007 11:34 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat zeg ik geloof ik ook nergens. Ik kan alleen niet begrijpen dat als je zo geinteresseerd bent in die beesten, dat je niet weet wat zijn gedragingen en uitdrukkingen betekenen...
Ik begreep (maar dat zal in een eerder topic al wel besproken zijn) dat het gorilla-buitenverblijf in Blijdorp voldoet aan de internationale regels voor dergelijke verblijven, met een voldoende brede gracht om ze binnen te houden, omdat ze niet kunnen zwemmen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:35 schreef PM-girl het volgende:
Sjee, ik dacht nog, wat een domme pech voor die vrouw. Blijkt eea toch niet ze heel toevallig te zijn. Neemt niet weg dat ik vind dat de dierentuin meer had moeten doen.
Ik voorspel een dierenuitbreekhype.quote:
Bij die prairiehondjes zie je echt de meest irritante dingen gebeuren. Ouders die hun kinderen een zak chips in handen geven en dan zeggen dat ze dat wel aan de prairiehondjes mogen geven. En dan boos worden als zo'n beestje in de vinger van zo'n kind bijt.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:23 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Stond gisteren een volwassen kerel met een stokje te goochelen richting de prairiehondjes. Ook vervelend. Laat die beestjes gaan.
Het is zo snel gebeurd, even de aandacht willen trekken van een beest.
En bij een gorilla moet je dat nou net niet doen. Niet met stenen, maar ook niet met spiegeltjes en lachen.
Het blijft altijd mogelijk dat je niet goed oplette en niet zag wat tot een bepaalde gedraging leidde. Je kunt niet altijd alle factoren zien, maar dieren zijn geprogrammeerd om op bepaalde wijze te reageren en als je die prgrammering kent, kun je gedrag vrijwel altijd voorspellen. Uitzonderingen waar echt iets mis is in de hersenen daargelaten.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Lijkt me dat je een diersoort, en dan een specifiek dier, nooit door en door leert kennen. Je kunt in grote lijnen wel voorspellen hoe ze zich zullen gedragen, maar spontane andere gedragingen blijven altijd mogelijk.
misschien is het stel wel analfabeet, anyhow. als je je potentieel gevaarlijke dieren zo dicht bij mensen laat komen dat er alleen nog maar glas tussen zit, dan is het ook raadzaam als je iemand dagelijks dingen ziet doen die de aap niet wil, je er even wat van zegt.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Je komt er dag in dag uit, en je leest nieteens de panelen en/of bordjes
Het staat er echt allemaal uitgelegd
Het "leuke" is, zij is niet de enige.
Ik ook, en sue me dat ik gniffel.quote:
99% ... lolquote:Op zondag 20 mei 2007 11:34 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, hoe denk je dat die incidenten veroorzaakt worden?Doordat 99% van de hondenbezitters geen flauw benul heeft van de gedragsleer van honden.
Zover gaat het verhaal (nog) niet, misschien is ze er al vaak op aangesproken.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
misschien is het stel wel analfabeet, anyhow. als je je potentieel gevaarlijke dieren zo dicht bij mensen laat komen dat er alleen nog maar glas tussen zit, dan is het ook raadzaam als je iemand dagelijks dingen ziet doen die de aap niet wil, je er even wat van zegt.
Nee, precies, zij is niet de enige. Het is een omgeving gecreerd door mensen. Blijkbaar helpt een informatie bordje niet, maar nu de vrouw slachtoffer is wordt zij wel geacht de regels gekend te hebben en kijkt het overgrote deel haar erop aan. Mensen die niet snappen waarom zij 'elke dag' ging kijken, dat soort dingen. De expert die gisteren bij nova zat kwam van de apenheul, gaf aan dat je ook daar apen niet in de ogen moet kijken. Ik ben er 2 keer geweest, heb er nog nooit van gehoord. Wat nou als ik de verkeerde aap was tegengekomen en die aap in de ogen had gekeken om vervolgens een pak rammel te krijgen, dan was het ook mijn schuld omdat ik 1 van de duizenden ben die de aap in de ogen kijk?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zolang ze de slangen maar met rust latenquote:
Het is dus ook gezegd. Maar kun je als dierentuin veel meer doen dan dat...? Misschien gewoon niet meer binnenlaten? Maar dan zou je ook een rel hebben gehad.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
misschien is het stel wel analfabeet, anyhow. als je je potentieel gevaarlijke dieren zo dicht bij mensen laat komen dat er alleen nog maar glas tussen zit, dan is het ook raadzaam als je iemand dagelijks dingen ziet doen die de aap niet wil, je er even wat van zegt.
Die nemen vast ook leuk wraakquote:Op zondag 20 mei 2007 11:43 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zolang ze de slangen maar met rust laten.
Nee, dus je laat de situatie doorgaan. Je laat het toe dat mensen de gorilla kunnen tarten, met dit als gevolg. Je laat als dierentuin de situatie toe omdat...waarom? Voor geld?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:43 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is dus ook gezegd. Maar kun je als dierentuin veel meer doen dan dat...? Misschien gewoon niet meer binnenlaten? Maar dan zou je ook een rel hebben gehad.
Je draait de zaken om. Niemand hier verwacht van een sporadische bezoeker dat hij of zij weet hoe je een aap moet benaderen/aankijken etc. Van iemand die dagelijks gaat en zegt dat de gorilla haar lieveling is, verwacht je toch net iets meer...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:43 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, precies, zij is niet de enige. Het is een omgeving gecreerd door mensen. Blijkbaar helpt een informatie bordje niet, maar nu de vrouw slachtoffer is wordt zij wel geacht de regels gekend te hebben en kijkt het overgrote deel haar erop aan. Mensen die niet snappen waarom zij 'elke dag' ging kijken, dat soort dingen. De expert die gisteren bij nova zat kwam van de apenheul, gaf aan dat je ook daar apen niet in de ogen moet kijken. Ik ben er 2 keer geweest, heb er nog nooit van gehoord. Wat nou als ik de verkeerde aap was tegengekomen en die aap in de ogen had gekeken om vervolgens een pak rammel te krijgen, dan was het ook mijn schuld omdat ik 1 van de duizenden ben die de aap in de ogen kijk?
Je maakt mij niet wijs dat iedere bezoeker die naar die gorilla kijkt wegkijkt zodra die gorilla de bezoeker in de ogen kijkt. En hier opeens weet iedereen het zo goed
dieren zijn geprogrammeerd om in hun natuurlijke omgeving op een bepaalde wijze te reageren. In de dierentuin is het anders, de leefomgeving is anders. Een dier dat in zijn natuurlijke omgeving wordt geconfronteerd met iets dat hij niet kent, zal ook onvoorspelbaar kunnen reageren.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het blijft altijd mogelijk dat je niet goed oplette en niet zag wat tot een bepaalde gedraging leidde. Je kunt niet altijd alle factoren zien, maar dieren zijn geprogrammeerd om op bepaalde wijze te reageren en als je die prgrammering kent, kun je gedrag vrijwel altijd voorspellen. Uitzonderingen waar echt iets mis is in de hersenen daargelaten.
Die gast in Nova zei dat de norm sinds vorig jaar voor een gracht bij de gorilla's 6 meter is, het blijkt dus niet te kloppen wat die directeur zei. Hij loog ook al over de verwondingen van de vrouw... Blijdorp kan hier volgens mij dus zeker wel een flinke schadeclaim verwachten nu ik het zo leesquote:Op zondag 20 mei 2007 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begreep (maar dat zal in een eerder topic al wel besproken zijn) dat het gorilla-buitenverblijf in Blijdorp voldoet aan de internationale regels voor dergelijke verblijven, met een voldoende brede gracht om ze binnen te houden, omdat ze niet kunnen zwemmen.
Als nu dan onverwacht blijkt dat het niet breed genoeg is (een gorilla die graag genoeg wil, komt er kennelijk toch overheen) dan kan in eerste instantie de dierentuin er weinig aan doen. Wel zouden dan nu de internationale regels aangepast moeten worden.
Ik vraag me wel af wat dat incident van laatst dan was waarbij Bokito in de gracht stond en of ze nav dat incident bijv. al wel een controle van het verblijf in de actielijst hebben staan.
Ik bedenk me nu dat ik in mijn korte carriere als FOK!columnist nog eens een column heb geschreven over domme mensen in de dierentuin. Je schrikt echt van de hoeveelheid mensen die werkelijk geen idee heeft. En die bordjes ook helemaal niet leest! Maar meestal leidt dat dan alleen maar tot humoristische situaties en uitspraken, niet tot dit.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik weet niks, maar ik ben gewoonweg vals genoeg hier toch om te gniffelen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:43 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, precies, zij is niet de enige. Het is een omgeving gecreerd door mensen. Blijkbaar helpt een informatie bordje niet, maar nu de vrouw slachtoffer is wordt zij wel geacht de regels gekend te hebben en kijkt het overgrote deel haar erop aan. Mensen die niet snappen waarom zij 'elke dag' ging kijken, dat soort dingen. De expert die gisteren bij nova zat kwam van de apenheul, gaf aan dat je ook daar apen niet in de ogen moet kijken. Ik ben er 2 keer geweest, heb er nog nooit van gehoord. Wat nou als ik de verkeerde aap was tegengekomen en die aap in de ogen had gekeken om vervolgens een pak rammel te krijgen, dan was het ook mijn schuld omdat ik 1 van de duizenden ben die de aap in de ogen kijk?
Je maakt mij niet wijs dat iedere bezoeker die naar die gorilla kijkt wegkijkt zodra die gorilla de bezoeker in de ogen kijkt. En hier opeens weet iedereen het zo goed
Ja, jij verwacht van alles en snapt niks.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:44 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Je draait de zaken om. Niemand hier verwacht van een sporadische bezoeker dat hij of zij weet hoe je een aap moet benaderen/aankijken etc. Van iemand die dagelijks gaat en zegt dat de gorilla haar lieveling is, verwacht je toch net iets meer...
ik zag een foto van die mevrouw en Bokito, met glas ertussenquote:Op zondag 20 mei 2007 11:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Apen lachen wel degelijk. Chimps kunnen lachen, bijvoorbeeld. Op hun manier, natuurlijk.
quote:Op zondag 20 mei 2007 11:45 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, jij verwacht van alles en snapt niks.Snapt niet waarom iemand vaker naar iets komt kijken maar verwacht dan wel vanalles.
Ja, ik snap dat dit een uitlaapklep is voor mensen om zich een goed gevoel te geven, zoals te zien bij da_sandman. Een expert die precies lijkt te weten hoe zaken moeten lopen en achteraf met hun mening voorop staan.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:45 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik weet niks, maar ik ben gewoonweg vals genoeg hier toch om te gniffelen.
Wanneer ga jij weer naar de Apenheul?![]()
quote:Op zondag 20 mei 2007 11:47 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat dit een uitlaapklep is voor mensen om zich een goed gevoel te geven, zoals te zien bij da_sandman. Een expert die precies lijkt te weten hoe zaken moeten lopen en achteraf met hun mening voorop staan.
Ik hou niet van apen.
ja maar dat was wel de norm die hij zelf opgesteld heeft he...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:45 schreef -jos- het volgende:
[..]
Die gast in Nova zei dat de norm sinds vorig jaar voor een gracht bij de gorilla's 6 meter is, het blijkt dus niet te kloppen wat die directeur zei. Hij loog ook al over de verwondingen van de vrouw... Blijdorp kan hier volgens mij dus zeker wel een flinke schadeclaim verwachten nu ik het zo lees
Het gedrag wordt er niet minder natuurlijk om. Magoed, dit wordt een eindeloze discussie. Het is in elk geval duidelijk dat Bokito's reactie in deze niet echt onvoorspelbaar was.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
dieren zijn geprogrammeerd om in hun natuurlijke omgeving op een bepaalde wijze te reageren. In de dierentuin is het anders, de leefomgeving is anders. Een dier dat in zijn natuurlijke omgeving wordt geconfronteerd met iets dat hij niet kent, zal ook onvoorspelbaar kunnen reageren.
precies. ik denk dat we nog even moeten wachten met aannames tot blijkt dat dat vaak gebeurd zou zijn.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:42 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zover gaat het verhaal (nog) niet, misschien is ze er al vaak op aangesproken.
Maakt niet uit joh. Alleen reacties waarin jij je kan vinden zijn niet raar.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:46 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]. Waar zeg ik dat ik het niet snap?
Beetje rare post dit.
Kan,quote:Op zondag 20 mei 2007 11:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zo ook wakker???quote:Op zondag 20 mei 2007 11:46 schreef milagro het volgende:
[..]
ik zag een foto van die mevrouw en Bokito, met glas ertussenzij lachend zich tegen het glas aan drukkend maar volgens mij was wat Bokito deed niet lachen.. ja hij ontbloot zijn tanden maar dat kan ook agressie zijn....
als een verzorger zegt dat het mogelijk een bewuste keuze was, dan neem ik dat aan, omdat die mensen die beesten kennen, en ze ook meer verstand hebben van hun gedrag en het beter kunnen interpreteren dan een 'verliefde' bezoekster die ms wel leest wat ze wil lezen in het apengedrag.
zij zag een band tussen haar en die aap , die er ws niet was, althans niet 2 vice versa.
(ze zocht dat beest in Brtliojn destijds ook al op)
in de grote paniek die er was koos hij precies haar, en dan mag ze zoals altijd vooraan gestaan hebben, ze stond daar niet alleen.
betekent niet dat het haar eigen schuld is, maar ik denk wel degelijk dat het mogelijk is dat de aap gericht op haar reageerde, hij heeft nadat hij haar verwond heeft, niemand anders meer verwondt, niet zo bewust iig.
Ik ken dit soort forumreacties. Hilarisch, echt!quote:
Ah, u kent me?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:48 schreef Redux het volgende:
[..]
Maakt niet uit joh. Alleen reacties waarin jij je kan vinden zijn niet raar.
Ik doe dat dus wel. Maar als ik daar sta, ben ik wel de enige. Ik weet niet in hoeverre je dat mensen kwalijk kunt nemen. De meesten komen gewoon om 'aapjes te kijken', niet om het gedrag van de dieren te bestuderen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:43 schreef Redux het volgende:
Dat heb ik gisteren dus wel gehoord/gelezen, dat er met haar gesproken was en dat men haar had gevraagd of ze niet zoveel met Bokito alleen bezig wilde zijn maar ook met de andere apen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:42 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zover gaat het verhaal (nog) niet, misschien is ze er al vaak op aangesproken.
Drink je weer?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:49 schreef Redux het volgende:
[..]
Ik ken dit soort forumreacties. Hilarisch, echt!
Ik vind het wel stoer trouwens dat jij zo'n expert ben in zowel menselijk als apengedrag.
Ik begrijp uit haar eigen verhaal dat ze op dat moment niet eens bij de gorilla's stond, maar ergens verderop.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:46 schreef milagro het volgende:
in de grote paniek die er was koos hij precies haar, en dan mag ze zoals altijd vooraan gestaan hebben, ze stond daar niet alleen.
Precies. Maar nu achteraf weten we allemaal zo goed dat de vrouw niet de aap in de ogen had moeten kijken. Toevallig net nadat een paar kenners dit weten te vertellen. Achteraf lullen is zo makkelijk.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:50 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik doe dat dus wel. Maar als ik daar sta, ben ik wel de enige. Ik weet niet in hoeverre je dat mensen kwalijk kunt nemen. De meesten komen gewoon om 'aapjes te kijken', niet om het gedrag van de dieren te bestuderen.
Dat kun je dagjesmensen niet kwalijk nemen nee...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:50 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik doe dat dus wel. Maar als ik daar sta, ben ik wel de enige. Ik weet niet in hoeverre je dat mensen kwalijk kunt nemen. De meesten komen gewoon om 'aapjes te kijken', niet om het gedrag van de dieren te bestuderen.
Ligt aan het bericht, ik heb ook om de meest lullige dingen enorm veel medelijden,quote:Op zondag 20 mei 2007 11:47 schreef Redux het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat dit een uitlaapklep is voor mensen om zich een goed gevoel te geven, zoals te zien bij da_sandman. Een expert die precies lijkt te weten hoe zaken moeten lopen en achteraf met hun mening voorop staan.
Ik hou niet van apen.
Maar men wist dat de gorilla al tot het schrikdraad in het water stond nadat bezoekers hem hadden uitgedaagd...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:48 schreef mrSPLIFFY het volgende:
[..]
ja maar dat was wel de norm die hij zelf opgesteld heeft he...
vergeet niet dat die gracht er al jaaaaren zo bij ligt en er nog nooit wat gebeurt is he....
dat vergeet iedereen even voor t gemak
Ah, nee, maar iemand die vaker komt vind jij van wel. Zo niet, dan verdient ze het gewoon. Wow, schitterende conclusies trek jijquote:Op zondag 20 mei 2007 11:51 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat kun je dagjesmensen niet kwalijk nemen nee...
Ik had altijd een beetje het idee dat iedereen dat wel wist. Maar goed, het is natuurlijk net iets te veel moeite om even de borden van twee bij twee meter erop na te lezen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:51 schreef Redux het volgende:
[..]
Precies. Maar nu achteraf weten we allemaal zo goed dat de vrouw niet de aap in de ogen had moeten kijken. Toevallig net nadat een paar kenners dit weten te vertellen. Achteraf lullen is zo makkelijk.
werd die dan geconfronteerd met iets dat die niet kent ?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:45 schreef miss_sly het volgende:
[..]
dieren zijn geprogrammeerd om in hun natuurlijke omgeving op een bepaalde wijze te reageren. In de dierentuin is het anders, de leefomgeving is anders. Een dier dat in zijn natuurlijke omgeving wordt geconfronteerd met iets dat hij niet kent, zal ook onvoorspelbaar kunnen reageren.
Jij trekt conclusies voor mij, ik concludeer helemaal niet dat ze het verdient.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:52 schreef Redux het volgende:
[..]
Ah, nee, maar iemand die vaker komt vind jij van wel. Zo niet, dan verdient ze het gewoon. Wow, schitterende conclusies trek jij
als we dat ook horen van de vrouw in kwestie dan is het natuurlijk een heel andere zaak om de dierentuin aan te klagen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:50 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat heb ik gisteren dus wel gehoord/gelezen, dat er met haar gesproken was en dat men haar had gevraagd of ze niet zoveel met Bokito alleen bezig wilde zijn maar ook met de andere apen.
Het dierentuinpersoneel kende haar dus wel degelijk en sprak dus wel degelijk met haar over wat ze deed.
Staan daar dan borden bij de gorilla's dat je ze niet in de ogen mag kijken?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:53 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik had altijd een beetje het idee dat iedereen dat wel wist. Maar goed, het is natuurlijk net iets te veel moeite om even de borden van twee bij twee meter erop na te lezen.
Ach nee, het niet begrijpen waarom iemand bepaalde dingen doet is hetzelfde als jouw (goede) gedrag spiegelen aan dat van een ander en op basis daarvan oordelen. Vervolgens je oordeel uitspreken en wow, wat zijn we verstandig en goed tov die andere persoon. Schouderklopje voor jezelf! Chapeau!quote:Op zondag 20 mei 2007 11:52 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ligt aan het bericht, ik heb ook om de meest lullige dingen enorm veel medelijden,
maar gniffelen om me een beter gevoel te geven
Neh.
jawel hoor, hoe vaker je het in een discussie roept hoe meer waarheid het wordt!quote:Op zondag 20 mei 2007 11:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Staan daar dan borden bij de gorilla's dat je ze niet in de ogen mag kijken?
Da's niet bij iedere dierentuin zo.
ach ik was laatst in de apeheul en daar stond een aap ook tot bijna zn middel in t water....quote:Op zondag 20 mei 2007 11:52 schreef -jos- het volgende:
[..]
Maar men wist dat de gorilla al tot het schrikdraad in het water stond nadat bezoekers hem hadden uitgedaagd...
Er staan een paar borden met informatie over de diersoort. Ik geloof dat dat er bij staat, maar ik zal het even checken als ik er weer ben. In elk geval zijn het enorme, niet te missen borden.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Staan daar dan borden bij de gorilla's dat je ze niet in de ogen mag kijken?
Da's niet bij iedere dierentuin zo.
volgens mij weet iedereen dat je beesten nooit direct in de ogen moet kijken .. incluis je eigen hond of kat .. zeker als die al gefokt zijn door het een of ander heeft dat vrijwel altijd agressief gedrag tot gevolgquote:Op zondag 20 mei 2007 11:53 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ik had altijd een beetje het idee dat iedereen dat wel wist. Maar goed, het is natuurlijk net iets te veel moeite om even de borden van twee bij twee meter erop na te lezen.
Hier zeg je toch dat je niet begrijpt (niet snapt) wat de vrouw doet?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:53 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Jij trekt conclusies voor mij, ik concludeer helemaal niet dat ze het verdient.
Vroeg je een paar posts terug...quote:Dat zeg ik geloof ik ook nergens. Ik kan alleen niet begrijpen dat als je zo geinteresseerd bent in die beesten, dat je niet weet wat zijn gedragingen en uitdrukkingen betekenen...
Ik vind je nog steeds wel aardig hoor, maar je lult uit je nek.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:54 schreef Redux het volgende:
[..]
Ach nee, het niet begrijpen waarom iemand bepaalde dingen doet is hetzelfde als jouw (goede) gedrag spiegelen aan dat van een ander en op basis daarvan oordelen. Vervolgens je oordeel uitspreken en wow, wat zijn we verstandig en goed tov die andere persoon. Schouderklopje voor jezelf! Chapeau!
Tjeem, zit jij in een depressie of iets dergelijks?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:54 schreef Redux het volgende:
[..]
Ach nee, het niet begrijpen waarom iemand bepaalde dingen doet is hetzelfde als jouw (goede) gedrag spiegelen aan dat van een ander en op basis daarvan oordelen. Vervolgens je oordeel uitspreken en wow, wat zijn we verstandig en goed tov die andere persoon. Schouderklopje voor jezelf! Chapeau!
Volgens mij in het binnenhok, grote panelen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:55 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er staan een paar borden met informatie over de diersoort. Ik geloof dat dat er bij staat, maar ik zal het even checken als ik er weer ben. In elk geval zijn het enorme, niet te missen borden.
bullshitquote:Op zondag 20 mei 2007 11:55 schreef moussie het volgende:
[..]
volgens mij weet iedereen dat je beesten nooit direct in de ogen moet kijken ..
Wow, weer 1 van je superaannames?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:56 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Tjeem, zit jij in een depressie of iets dergelijks?
Wat is dat nu weer voor een onzin.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:55 schreef moussie het volgende:
[..]
volgens mij weet iedereen dat je beesten nooit direct in de ogen moet kijken .. incluis je eigen hond of kat .. zeker als die al gefokt zijn door het een of ander heeft dat vrijwel altijd agressief gedrag tot gevolg
Maar waar concludeer ik dan dat ik het verdiend voor de vrouw vind?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:56 schreef Redux het volgende:
[..]
Hier zeg je toch dat je niet begrijpt (niet snapt) wat de vrouw doet?
[..]
Vroeg je een paar posts terug...
Vragen beantwoorden met een wedervraag is niet netjes.quote:
Dan was ze dood, en dan?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:56 schreef zoalshetis het volgende:
ik had het achteraf beter gevonden als bokito echt had gelachen en na zijn ontsnapping met de vrouw de liefde had bedreven.
Tering, hysterische zeiksnorrin, anders maak je je niet zo druk.quote:
Je mag niet lachen, noch gniffelenquote:Op zondag 20 mei 2007 11:58 schreef Taurus het volgende:
Ik moest overigens wel 'n beetje lachen om 't feit dat die vrouw blijkbaar er van overtuigd was dat ze 'n speciale band met hem had, en dat die deskundige bij nova evenals die directeur van de dierentuin dat ballonnetje even subtiel lek prikte door te zeggen dat de vrouw het daarin niet bij 't rechte eind had, dat de aap dat absoluut niet zo interpreteert en dat die zich waarschijnlijk eerder getard voelt dan 'speciaal'![]()
Honden en katten hebben geleerd dat wij het prettig vinden als ze ons recht aankijken en dat dat aandacht e.d. oplevert. Dus doen ze het, maar het is volstrekt onnatuurlijk gedrag. Honden en katten kijken elkaar enkel recht aan als er sprake is van een conflict, dreigen. Daarom moet je een hond bijvoorbeeld nooit laten 'winnen' als hij je 'fixeert' (je recht aanstaart). Dan toon je je onderdanigheid en als dat vaak gebeurt, dan krijg je dus van die 'totaal onverwachte' bijtincidenten.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:57 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor een onzin.
Ik kijk m'n eigen kat en hond echt wel in de ogen. Dat doen ze ook bij mij, zonder verdere agressie.
Ga nu niet een gorilla in de dierentuin met een huisdier vergelijken.![]()
euuh wacht, je snapt je eigen posts niet?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:57 schreef Da_Sandman het volgende:
Maar waar concludeer ik dan dat ik het verdient voor de vrouw vind?
En jij reageert daarop met:quote:Ikke niet, ik vind het wel frappant btw, aap breekt uit en pakt van de 100en bezoekers precies haar.
Jij vindt het dus niet raar dat de gorilla net die ene vrouw eruit pikt. Als jij dat niet raar vindt, dan ben je blijkbaar van mening dat de vrouw iets gedaan heeft wat dit heeft veroorzaakt. De vrouw die vaak kwam kijken was zich geen kwaad bewust, maar jij vindt dat blijkbaar anders. Met die post zeg je dat jij het raar vindt dat de vrouw denkt dat ze niks misdaan heeft. Je vindt het blijkbaar voor de hand liggend dat een aap een vrouw te grazen neemt die elke dag op die manier contact zoekt met de aap. Je vindt het blijkbaar juist logisch. Dan ligt het verdienen daar heel vlak bij, vind ik.quote:En dan nog denken dat je niets misdaan hebt
elkaar even aankijken is iets anders dan bewust oogcontact zoeken ..quote:Op zondag 20 mei 2007 11:57 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Wat is dat nu weer voor een onzin.
Ik kijk m'n eigen kat en hond echt wel in de ogen. Dat doen ze ook bij mij, zonder verdere agressie.
Ga nu niet een gorilla in de dierentuin met een huisdier vergelijken.![]()
Ja, daarom vergelijk je ze toch niet met een gorilla?quote:Op zondag 20 mei 2007 12:00 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Honden en katten hebben geleerd dat wij het prettig vinden als ze ons recht aankijken en dat dat aandacht e.d. oplevert. Dus doen ze het, maar het is volstrekt onnatuurlijk gedrag. Honden en katten kijken elkaar enkel recht aan als er sprake is van een conflict, dreigen. Daarom moet je een hond bijvoorbeeld nooit laten 'winnen' als hij je 'fixeert' (je recht aanstaart). Dan toon je je onderdanigheid en als dat vaak gebeurt, dan krijg je dus van die 'totaal onverwachte' bijtincidenten.
ze hebben maar een kleine pielemuis heur.quote:
Ah, er is nu al een significant verschil tussen even aankijken en bewust contact zoekenquote:Op zondag 20 mei 2007 12:02 schreef moussie het volgende:
[..]
elkaar even aankijken is iets anders dan bewust oogcontact zoeken ..
nu kijk eens aan.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:51 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik begrijp uit haar eigen verhaal dat ze op dat moment niet eens bij de gorilla's stond, maar ergens verderop.
ghjé! duidelijk nu wel ff ingelezenquote:Op zondag 20 mei 2007 12:03 schreef milagro het volgende:
[..]
nu kijk eens aan.
en in de paniek die er was zou je ook denken dat de aap niet 1 iemand grijpt, maar meerdere , een ieder die hem voor zijn voeten loopt, dat deed hij niet, zij is de enige die hij bewust beetpakte.... ja, wie weet heeft ze wel iets gedaan, een paar stappen zijn richting uit, hem geroepen, omdat ze dacht dus die band te hebben.... ik zie niet in waarom we aan de woorden van een man die dagelijks met die beesten bezig is, zouden moeten twijfelen en als hij zegt dat het best mogelijk is dat het geen toeval is dat hij de dame die hem in Berlijn al opzocht en nu hier dagelijks , uitgekozen heeft, en haar echt aanvalt.
als ze idd ook nog eens de dringende verzoeken van de verzorgers zich niet zo te fixeren op 1 aap in de wind geslagen heeft, dan moet ze toch ook eens bij zich zelf te rade gaan.
die aap heeft voor een aap volkomen normaal gehandeld, zij voor een mens niet, ik vind het niet helemaal gezond om dagelijks een dierentuin te bezoeken voor in feite 1 aap.
en zoals hier al ergens gezegd, als je dat doet dan lijkt het me dat je je dan ook even echt verdiept in het gedrag van mensapen en dan sla je dus niet het verzoek vd verzorgers in de wind, dan hadden ze je dat niet eens hoeven vragen, dat had je zelf dan al begrepen.
niettemin is het voor mevrouw heel naar, en moet ze naast de pijn ook vreselijk geschrokken zijn.
Maar ondertussen heeft de hele wereld die sitautie over een geruimere periode doorlaten gaan maar gaan we nu achteraf met z'n allen naar de vrouw lopen wijzen.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:03 schreef milagro het volgende:
die aap heeft voor een aap volkomen normaal gehandeld, zij voor een mens niet, ik vind het niet helemaal gezond om dagelijks een dierentuin te bezoeken voor in feite 1 aap.
Het enige wat ze 'misdaan' heeft is dom zijn. Maar daar heb je er meer van.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:02 schreef Redux het volgende:
Jij vindt het dus niet raar dat de gorilla net die ene vrouw eruit pikt. Als jij dat niet raar vindt, dan ben je blijkbaar van mening dat de vrouw iets gedaan heeft wat dit heeft veroorzaakt. De vrouw die vaak kwam kijken was zich geen kwaad bewust, maar jij vindt dat blijkbaar anders. Met die post zeg je dat jij het raar vindt dat de vrouw denkt dat ze niks misdaan heeft. Je vindt het blijkbaar voor de hand liggend dat een aap een vrouw te grazen neemt die elke dag op die manier contact zoekt met de aap. Je vindt het blijkbaar juist logisch. Dan ligt het verdienen daar heel vlak bij, vind ik.
De dierentuin is verantwoordelijk. Een gorilla mag absoluut niet ontsnappen. Je kunt niet voorkomen dat ook idioten een gorilla willen zien.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:05 schreef Redux het volgende:
[..]
Maar ondertussen heeft de hele wereld die sitautie over een geruimere periode doorlaten gaan maar gaan we nu achteraf met z'n allen naar de vrouw lopen wijzen.
dramaqueenquote:Op zondag 20 mei 2007 12:05 schreef Redux het volgende:
[..]
Maar ondertussen heeft de hele wereld die sitautie over een geruimere periode doorlaten gaan maar gaan we nu achteraf met z'n allen naar de vrouw lopen wijzen.
Iedere bezoeker had op die manier 'dom' kunnen zijn. Ook jij en ik. Dat gegeven maakt voor mij dat ik ook die vrouw had kunnen zijn. Maar we staan allemaal vooraan om de vrouw te veroordelen, maar vergeten dat jij en ik inwisselbaar zijn voor die vrouw. Want ik geloof er geen hol van dat degenen die de vrouw hier veroordelen (om het kort door de bocht zo even te noemen) het allemaal zo goed weten op die momenten.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het enige wat ze 'misdaan' heeft is dom zijn. Maar daar heb je er meer van.
juist! en voor die dommigehid van mensen moet een dierentuin de beesten voldoende opsluiten om niet de poppen aan het dansen te krijgen.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:06 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het enige wat ze 'misdaan' heeft is dom zijn. Maar daar heb je er meer van.
zucht...quote:Op zondag 20 mei 2007 12:08 schreef Redux het volgende:
[..]
Iedere bezoeker had op die manier 'dom' kunnen zijn. Ook jij en ik. Dat gegeven maakt voor mij dat ik ook die vrouw had kunnen zijn. Maar we staan allemaal vooraan om de vrouw te veroordelen, maar vergeten dat jij en ik inwisselbaar zijn voor die vrouw. Want ik geloof er geen hol van dat degenen die de vrouw hier veroordelen (om het kort door de bocht zo even te noemen) het allemaal zo goed weten op die momenten.
Precies, het is een door mensen gecreeerde situatie. Het is bijna vragen om dit soort voorvallen. Maar toch wil men de vrouw specifiek veroordelen. Dat vind ik apart.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:09 schreef zoalshetis het volgende:
domme mensen en gevaarlijke dieren is geen goede combo, maar bestaat zolang er dierentuinen zullen zijn.
Eens. Natuurlijk had die gorilla niet mogen ontsnappen, maar ik ga er vanuit dat Blijdorp alles heeft gedaan om dat te voorkomen. Ik ben nog steeds érg benieuwd hoe Bokito nou precies die gracht heeft kunnen nemen, want die is niet alleen breed en diep, maar er is ook nog eens een flink schrikdraadhek. Iemand moet toch gezien hebben hoe hij 't flikte?quote:Op zondag 20 mei 2007 12:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
juist! en voor die dommigehid van mensen moet een dierentuin de beesten voldoende opsluiten om niet de poppen aan het dansen te krijgen.
domme mensen en gevaarlijke dieren is geen goede combo, maar bestaat zolang er dierentuinen zullen zijn.
quote:Op zondag 20 mei 2007 12:07 schreef Ringo het volgende:
Het is ook een beetje zoals bij sommige vrouwen die door hun man geslagen worden; elk pak rammel wakkert de liefde nóg meer aan.
Die zal nog wel eens een keertje staan te grijnzen voor de apenkooi.
oh ja, die staat er weer zodra ze opgeknapt isquote:Op zondag 20 mei 2007 12:07 schreef Ringo het volgende:
Het is ook een beetje zoals bij sommige vrouwen die door hun man geslagen worden; elk pak rammel wakkert de liefde nóg meer aan.
Die zal nog wel eens een keertje staan te grijnzen voor de apenkooi.
Lekker boeiend verder.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:10 schreef Redux het volgende:
[..]
Precies, het is een door mensen gecreeerde situatie. Het is bijna vragen om dit soort voorvallen. Maar toch wil men de vrouw specifiek veroordelen. Dat vind ik apart.
ik vind het ook apart. kijk, als ze nou over de hekken was geklommen, of zoals dat chinese jongetje de krokodillen met een stok aan het slaan is, soit.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:10 schreef Redux het volgende:
[..]
Precies, het is een door mensen gecreeerde situatie. Het is bijna vragen om dit soort voorvallen. Maar toch wil men de vrouw specifiek veroordelen. Dat vind ik apart.
Het besluit tot het verbreden van een gracht hoeft echt geen vijf jaar te duren.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:11 schreef moussie het volgende:
en tja, ik weet niet of het al gezegd is .. maar voor die aap is haar lachen nu eenmaal agressie, dat beest snapt niets van menselijke gebarentaal ..
dus nee, die aap is niets te verwijten, die heeft zich volkomen normaal en voorspelbaar gedragen .. die vrouw is gewoon stom geweest, niet willen luisteren naar het personeel daar maar gewoon doorgaan naar eigen inzicht .. het enige wat je de dierentuin kan verwijten is dat ze 1 jaar naar dato de gracht nog niet verbreedt hebben nav de nieuwe regels .. maar hoeveel tijd staat daarvoor, tijdruimte tussen besluit en uitvoering, 5 jaar ?
Ik vind het ook apart dat de dierentuin veroordeeld dient te worden. Ze hebben zich aan de regels gehouden en konden niet voorzien dat deze gorilla iets kon dat gorilla's niet horen te kunnen: over deze gracht heenspringen.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:10 schreef Redux het volgende:
[..]
Ah, nu opeens is het algemeen bekend dat het lachen van de aap agressie betekent? Bullshit, ik geloof er geen hol van dat iedere bezoeker die daar ging kijken wist dat het 'lachen' van de aap eigenlijk geen lachen is. Ja, nu achteraf weten we dat, omdat een paar experts dat hebben geroepen. Vorige week wisten we dat nog niet, en we verwijten het de vrouw dat ze het blijkbaar ook niet wist. Right.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:11 schreef moussie het volgende:
en tja, ik weet niet of het al gezegd is .. maar voor die aap is haar lachen nu eenmaal agressie, dat beest snapt niets van menselijke gebarentaal ..
dus nee, die aap is niets te verwijten, die heeft zich volkomen normaal en voorspelbaar gedragen .. die vrouw is gewoon stom geweest, niet willen luisteren naar het personeel daar maar gewoon doorgaan naar eigen inzicht .. het enige wat je de dierentuin kan verwijten is dat ze 1 jaar naar dato de gracht nog niet verbreedt hebben nav de nieuwe regels .. maar hoeveel tijd staat daarvoor, tijdruimte tussen besluit en uitvoering, 5 jaar ?
Onzin. Ik denk dat er vooralsnog wel degelijk aanwijzingen zijn dat die vrouw zich kennelijk op een manier heeft gedragen, dat het agressie bij Bokito op heeft geroepen. Het lijkt er ook verdacht veel op dat hij precies haar heeft uitgekozen. Desalniettemin hoort de dierentuin er natuurlijk wel voor te zorgen dat de dieren niet kunnen ontsnappen. De vrouw heeft het ook niet 'verdiend', maar aan de andere kant is het feit dat de dieren niet bij je kunnen komen, ook geen vrijbrief om maar te mogen doen wat je wilt. Imho dan.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:02 schreef Redux het volgende:
Jij vindt het dus niet raar dat de gorilla net die ene vrouw eruit pikt. Als jij dat niet raar vindt, dan ben je blijkbaar van mening dat de vrouw iets gedaan heeft wat dit heeft veroorzaakt. De vrouw die vaak kwam kijken was zich geen kwaad bewust, maar jij vindt dat blijkbaar anders. Met die post zeg je dat jij het raar vindt dat de vrouw denkt dat ze niks misdaan heeft. Je vindt het blijkbaar voor de hand liggend dat een aap een vrouw te grazen neemt die elke dag op die manier contact zoekt met de aap. Je vindt het blijkbaar juist logisch. Dan ligt het verdienen daar heel vlak bij, vind ik.
Maar hoe zit dat met een gorilla in het wild, in het oerwoud waar ook wel rivieren en stroompjes zijn. Laten ze hun territorium daardoor beperken? Tot daar en nooit verder?quote:Op zondag 20 mei 2007 12:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind het ook apart dat de dierentuin veroordeeld dient te worden. Ze hebben zich aan de regels gehouden en konden niet voorzien dat deze gorilla iets kon dat gorilla's niet horen te kunnen: over deze gracht heenspringen.
quote:Op zondag 20 mei 2007 12:12 schreef Reya het volgende:
Ik vind het typisch dat het slachtoffer in kwestie onmiddelijk begint te roepen om een schadevergoeding; dat is een reflex die wel vaker opkomt wanneer er door onverwachte situaties schade wordt geleden. Blijkbaar wil de vrouw wel maximale vrijheid bij het contact leggen met de aap, maar wil ze het risico van de implicaties daarvan dan weer niet zelf dragen. Er kan uiteraard ook sprake zijn van nalatigheid van de kant van de dierentuin, en dan liggen de kaarten er weer totaal anders bij, maar ik vraag me af of de stelligheid waarmee de vrouw een schadevergoeding eist wel zo terecht is.
quote:''Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al moeten ingrijpen.''
Ik wil best aannemen dat de gemiddelde bezoeker bar weinig afweet van de gedragingen van de dieren die hij ziet, maar ik vind mensen die daadwerkelijk het optrekken van de lippen van een aap interpreteert als lachen toch wel tamelijk dom.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:14 schreef Redux het volgende:
[..]
Ah, nu opeens is het algemeen bekend dat het lachen van de aap agressie betekent? Bullshit, ik geloof er geen hol van dat iedere bezoeker die daar ging kijken wist dat het 'lachen' van de aap eigenlijk geen lachen is. Ja, nu achteraf weten we dat, omdat een paar experts dat hebben geroepen. Vorige week wisten we dat nog niet, en we verwijten het de vrouw dat ze het blijkbaar ook niet wist. Right.
Een schadevergoeding is zelden terechtquote:Op zondag 20 mei 2007 12:12 schreef Reya het volgende:
Ik vind het typisch dat het slachtoffer in kwestie onmiddelijk begint te roepen om een schadevergoeding; dat is een reflex die wel vaker opkomt wanneer er door onverwachte situaties schade wordt geleden. Blijkbaar wil de vrouw wel maximale vrijheid bij het contact leggen met de aap, maar wil ze het risico van de implicaties daarvan dan weer niet zelf dragen. Er kan uiteraard ook sprake zijn van nalatigheid van de kant van de dierentuin, en dan liggen de kaarten er weer totaal anders bij, maar ik vraag me af of de stelligheid waarmee de vrouw een schadevergoeding eist wel zo terecht is.
Ja, daar kan ik me wel in vinden.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:17 schreef Taurus het volgende:
[..]
Een schadevergoeding is zelden terechtNee wacht, 'n schadevergoeding is wel terecht, mits dat woord 'schade' de juiste lading dekt. De ziekenhuiskosten bijv. Maar géén achterlijk hoge bedragen vanwege de 'shock'. Dat vind ik zulke bullshit.
Overigens vind ik 't hele geval gewoon 'n gevalletje 'de dierentuin is verantwoordelijk, maar de vrouw is dom geweest'. Niets meer en niets minder. Natuurlijk had dit niet mogen gebeuren, de aap is natuurlijk onschendbaar, dus de dierentuin is verantwoordelijk. Maar goed, dit had niet echt voorzien kunnen worden, ook niet door de dierentuin vind ik, dus 't afmaken van de aap, 'n straf voor de dierentuin of achterlijk hoge schadevergoedingen vind ik niet nodig in dit geval.
Ik hoop dus dat 't ook niet zo ver komt. Tis gewoon 'n grappig verhaal (voor mensen die er nuchter onder blijven en er niet bij zijn geweest althans) zonder verregaande gevolgen, fix dat apenverblijf en that's it.
Heel veel mensen weten dat niet. Het moet je maar net interesseren, en iedereen is wel eens een keertje in de dierentuin geweest. En ieder kind op schoolreisje naar de dierentuin weet dat ook niet.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik wil best aannemen dat de gemiddelde bezoeker bar weinig afweet van de gedragingen van de dieren die hij ziet, maar ik vind mensen die daadwerkelijk het optrekken van de lippen van een aap interpreteert als lachen toch wel tamelijk dom.
Precies. Achteraf weten we het allemaal zo goed!quote:Op zondag 20 mei 2007 12:18 schreef Cheiron het volgende:
De forumgangers weten in ieder geval weer goed met het vingertje te wijzen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ability_to_swim#Apesquote:Op zondag 20 mei 2007 12:16 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Maar hoe zit dat met een gorilla in het wild, in het oerwoud waar ook wel rivieren en stroompjes zijn. Laten ze hun territorium daardoor beperken? Tot daar en nooit verder?
Lijkt me sterk.
Als je zoveel interesse in een dier hebt, dat je daar 4 keer per week naartoe gaat, mag je er toch wel vanuit gaan dat zo iemand dát wel weet.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Heel veel mensen weten dat niet. Het moet je maar net interesseren, en iedereen is wel eens een keertje in de dierentuin geweest. En ieder kind op schoolreisje naar de dierentuin weet dat ook niet.
hehe, het besluit is vorig jaar al genomen .. het gaat erom hoeveel tijd je krijgt om het uit te voeren .. en bij zo'n groep dieren is dat dus iets wat niet van de een op de andere dag kan gebeuren, dat moet je zorgvuldig plannen om de stress in de groep tot een minimum te beperken ..quote:Op zondag 20 mei 2007 12:13 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Het besluit tot het verbreden van een gracht hoeft echt geen vijf jaar te duren.
Maar ja, het voordeel van dit voorval is dat het nu wel heel snel zal gaan.![]()
Maar van iemand die jarenlang dagelijks dezelfde apen bezoekt, zou je toch mogen verwachten dat die het wel zou weten?quote:Op zondag 20 mei 2007 12:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Heel veel mensen weten dat niet. Het moet je maar net interesseren, en iedereen is wel eens een keertje in de dierentuin geweest. En ieder kind op schoolreisje naar de dierentuin weet dat ook niet.
Ja, en dus had de dierentuin die vantevoren al had gezien dat de gorilla niet lekker in z'n vel zat hem lekker in z'n binnenverblijf moeten laten.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:24 schreef moussie het volgende:
[..]
hehe, het besluit is vorig jaar al genomen .. het gaat erom hoeveel tijd je krijgt om het uit te voeren .. en bij zo'n groep dieren is dat dus iets wat niet van de een op de andere dag kan gebeuren, dat moet je zorgvuldig plannen om de stress in de groep tot een minimum te beperken ..
als ik het goed begrijp was dus zoiets ook al aan de hand de laatste weken, er zijn wat dieren uit de groep verhuisd, al dan niet ivm een uitbreiding van die gracht ?, en tja, dat geeft uiteraard aardig wat stress bij de alpha ..
en als dan zo'n muts, die je je leven lang al in de ogen kijkt en naar je lacht ( in gorilla-taal, je dominantie op een agressieve manier zit uit te dagen), weer voor je neus staat en naar je zit te "lachen" .. lijkt me niet gek als de stoppen dan doorslaan
Waarom zou je dat moeten verwachten? Misschien vindt ze het wel gewoon mooi en boeit de hele achtegrond van die dieren haar geen moer. Moet ik voortaan als ik naar Artis ga ook een toets doen anders mag ik maar verwachten dat ik door een gorilla wordt aangevallen?quote:Op zondag 20 mei 2007 12:25 schreef Tissik het volgende:
[..]
Maar van iemand die jarenlang dagelijks dezelfde apen bezoekt, zou je toch mogen verwachten dat die het wel zou weten?
Tuurlijk.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:25 schreef Tissik het volgende:
[..]
Maar van iemand die jarenlang dagelijks dezelfde apen bezoekt, zou je toch mogen verwachten dat die het wel zou weten?
Preciesquote:Op zondag 20 mei 2007 12:19 schreef Gia het volgende:
De dierentuin is schuldig aan het niet verbreden van de gracht, wetende dat Bokito een uitbrekertje was. Het lijkt me dan ook terecht dat de dierentuin de medische kosten van de slachtoffers betaald voor zover die niet op andere wijze vergoed worden.
Indien deze mevrouw smartegeld gaat eisen en dit wordt ingewilligd, dan hoop ik dat ze daarbij ook een toegangsverbod krijgt voor deze dierentuin. Die aap heeft al lang genoeg naar haar kop moeten kijken. Arm dier.
En ja, als kinderen een hond zodanig treiteren (zelfs als ze dat zelf niet als treiteren zien) en die hond ontsnapt en hapt, dan vind ik die kinderen fout.
Dieren zijn dieren en dienen als zodanig behandeld te worden. Je kunt niet van een aap verwachten dat hij snapt dat ontblote tanden een uiting van vriendschap zijn. Voor die aap is dat agressie.
Het is een gorilla en geen hond of katquote:Petronella neemt de 180 kilo wegende gorilla echter niets kwalijk. ''Hij is en blijft mijn lieveling. Ik ga samen met mijn man bijna dagelijks naar de dierentuin, en dan altijd langs Bokito. Ik heb zelfs foto's en videobeelden van hem uit Berlijn toen hij nog geen vier maanden oud was. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug.''
Jij denkt werkelijk dat heel veel mensen denken dat apen lachen als ze hun bovenlip optrekkenquote:Op zondag 20 mei 2007 12:19 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens; in uitzonderlijke gevallen kunnen dergelijke vergoedingen wel worden uitgekeerd, maar zodra zoiets te algemeen wordt krijg je zowel een perverterende werking (mensen gaan trachten bewust door bepaald gedrag een schadevergoeding uit te lokken), als risicovermijdend gedrag (dierentuinen zullen tot in extremis alles eraan doen om zulk soort situaties in de toekomst te voorkomen, en daarvoor ook maatregelen instellen die voor vrijwel iedereen totaal overbodig en mogelijk hinderlijk zijn)quote:Op zondag 20 mei 2007 12:17 schreef Taurus het volgende:
[..]
Een schadevergoeding is zelden terechtNee wacht, 'n schadevergoeding is wel terecht, mits dat woord 'schade' de juiste lading dekt. De ziekenhuiskosten bijv. Maar géén achterlijk hoge bedragen vanwege de 'shock'. Dat vind ik zulke bullshit.
Ik denk dat het daar ook op uitdraait; uiteraard is het evenmin de bedoeling dat de dierentuin haar handen compleet in onschuld kan wassen. Hopelijk leren alle betrokkenen van dit voorval, en begrijpen ook andere mensen die dergelijk bizar gedrag tegen dieren vertonen wat voor gevolgen dat kan hebben.quote:Overigens vind ik 't hele geval gewoon 'n gevalletje 'de dierentuin is verantwoordelijk, maar de vrouw is dom geweest'. Niets meer en niets minder. Natuurlijk had dit niet mogen gebeuren, de aap is natuurlijk onschendbaar, dus de dierentuin is verantwoordelijk. Maar goed, dit had niet echt voorzien kunnen worden, ook niet door de dierentuin vind ik, dus 't afmaken van de aap, 'n straf voor de dierentuin of achterlijk hoge schadevergoedingen vind ik niet nodig in dit geval.
Ik hoop dus dat 't ook niet zo ver komt. Tis gewoon 'n grappig verhaal (voor mensen die er nuchter onder blijven en er niet bij zijn geweest althans) zonder verregaande gevolgen, fix dat apenverblijf en that's it.
Ja.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat heel veel mensen denken dat apen lachen als ze hun bovenlip optrekken
Als je vier keer per week naar die aap gaat zitten grijnzen, vraag je om problemen.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:28 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Waarom zou je dat moeten verwachten? Misschien vindt ze het wel gewoon mooi en boeit de hele achtegrond van die dieren haar geen moer. Moet ik voortaan als ik naar Artis ga ook een toets doen anders mag ik maar verwachten dat ik door een gorilla wordt aangevallen?
Ja hoor. "Kijk mama, hij lacht" -"Ja, schatje, ik zie het". Je wilt niet weten wat voor dom gelul je in dierentuinen hoort. Ik heb regelmatig de neiging om erop in te gaan.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jij denkt werkelijk dat heel veel mensen denken dat apen lachen als ze hun bovenlip optrekken
Dan zijn er in mijn opinie heel veel domme mensenquote:
Wist je dat nog niet?quote:Op zondag 20 mei 2007 12:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan zijn er in mijn opinie heel veel domme mensen
Dan nog, die mensen komen er niet 4 keer per week!!quote:Op zondag 20 mei 2007 12:32 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja hoor. "Kijk mama, hij lacht" -"Ja, schatje, ik zie het". Je wilt niet weten wat voor dom gelul je in dierentuinen hoort. Ik heb regelmatig de neiging om erop in te gaan.
Ben het met je eens dat er heel veel vreselijke ouders rondlopen in zo'n dierentuin. je verwacht dan ook niet anders dan vreselijke kinderen...van mij mogen ze die allemaal een dierentuinverbod gevenquote:Op zondag 20 mei 2007 12:32 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja hoor. "Kijk mama, hij lacht" -"Ja, schatje, ik zie het". Je wilt niet weten wat voor dom gelul je in dierentuinen hoort. Ik heb regelmatig de neiging om erop in te gaan.
Mja, ik ben zo'n naieve, positief ingestelde doos die hoopt dat het niet zo erg is als veel andere mensen denken...helaas blijk ik vaak te optimistischquote:
Twee dingen zijn oneindig: het universum en...quote:Op zondag 20 mei 2007 12:32 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Precies. Je kunt mensen niet kwalijk nemen dat ze bepaald dierlijk gedrag niet begrijpen of verkeerd interpreteren. Maar als verzorgers hier op wijzen, het uitleggen en je gaat dan toch gewoon door met je foute gedrag, dan vind ik dat toch echt wel verwijtbaar.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ben het met je eens dat er heel veel vreselijke ouders rondlopen in zo'n dierentuin. je verwacht dan ook niet anders dan vreselijke kinderen...van mij mogen ze die allemaal een dierentuinverbod geven
in een van de vorige topics staat een filmpie waarbij zij ook te zien is met die aap maar dan achter glas, waarbij Bokito na zo'n potje lachen/dreigen over en weer uit pure frustratie met 2 gebalde vuisten op het raam zit te slaan .. hoor je een andere bezoeker vragen of dat geen pijn doet, antwoord mevrouw de gorilla-expert "nee hoor, hij is sterk .. giechel giechel"quote:Op zondag 20 mei 2007 12:25 schreef Tissik het volgende:
[..]
Ergens in deel 1 of 2 stond dat, volgens mij.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:36 schreef Cheiron het volgende:
Is ze er op gewezen dan? Dat heb ik niet doorgekregen....
In een dierentuin moeten dieren ter vermaak zijn van mensen. Zonder dat mensen zichzelf afvragen of die dieren wel als vermaakobject dienst willen doen. Het zijn in de basis gewoon wilde dieren en die moet je eigenlijk ook als zodanig zien en behandelen. Maar ja de mens wil vermaakt worden ten kosten van veel.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:32 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Eigenlijk is dat het grootste probleem met dierentuinen. Mensen gaan er niet naartoe om de dieren te bekijken, maar om zichzelf te laten bekijken door de dieren. Ze willen aandacht van de dieren.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:36 schreef Isegrim het volgende:
Of in het Oceanium. Bordjes: "Laat de kinderen niet schreeuwen" ofzo. Eén en al gegil en gekrijs daar. Ik krijg daar echt moordneigingen van. Begrijp dat ook gewoon niet. Maar zoals ik zei, ik was dus laatst ook met twee mensen naar Blijdorp en die gingen overal op ramen lopen kloppen enzo, op allerlei manieren de aandacht van die beesten proberen te trekken. Ik begrijp dat niet.
Je kunt krijgen wat je wilt door rustig bij een verblijf te gaan zitten en te wachten. Maar daar hebben mensen het geduld niet voor. Ze kijken drie minuten, roepen wat onzin en lopen dan weer verder.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Eigenlijk is dat het grootste probleem met dierentuinen. Mensen gaan er niet naartoe om de dieren te bekijken, maar om zichzelf te laten bekijken door de dieren. Ze willen aandacht van de dieren.
Inderdaad tegen ramen bonken in een aquarium, schreeuwen en fluiten bij de andere dieren. Soms zelfs steentjes gooien als dieren liggen te rusten in de schaduw, want ze moeten wel in beweging blijven, natuurlijk. Anders is het zonde van de toegangsprijs!
Dat kinderen zich zo in eerste instantie proberen te gedragen, is nog tot daar aan toe, maar dat de ouders ze dan niet tot de orde roepen en uitleggen en laten zien hoe het wel moet, vind ik onbegijpelijk.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je kunt krijgen wat je wilt door rustig bij een verblijf te gaan zitten en te wachten. Maar daar hebben mensen het geduld niet voor. Ze kijken drie minuten, roepen wat onzin en lopen dan weer verder.
wat mij betreft mag de dierentuin ook wel een schadeclaim indienen tegen die dame .. denk eens aan al dat leed dat die arme aap al die jaren heeft geleden dankzij die muts, en dat ondanks herhaalde verzoeken om daarmee te stoppenquote:Op zondag 20 mei 2007 12:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Eigenlijk is dat het grootste probleem met dierentuinen. Mensen gaan er niet naartoe om de dieren te bekijken, maar om zichzelf te laten bekijken door de dieren. Ze willen aandacht van de dieren.
Inderdaad tegen ramen bonken in een aquarium, schreeuwen en fluiten bij de andere dieren. Soms zelfs steentjes gooien als dieren liggen te rusten in de schaduw, want ze moeten wel in beweging blijven, natuurlijk. Anders is het zonde van de toegangsprijs!
Sloeg ie op 't raam? Ik dacht dat ie aan 't 'trommelen' was, op z'n borstkas. Dan lijkt me de vraag 'doet dat geen pijn' ook wat logischer. Vond ik trouwens ook wel 'n interessant verhaal van die deskundige bij nova, dat als je 't na gaat doen als 'n aap op z'n borstkas staat te trommelen, dat dat 'n agressieve houding opwekt bij de aap. Die wil met dat trommelen laten zien dat hij de baas is, en jij trekt dat dan eigenlijk in twijfel door terug te trommelenquote:Op zondag 20 mei 2007 12:36 schreef moussie het volgende:
[..]
in een van de vorige topics staat een filmpie waarbij zij ook te zien is met die aap maar dan achter glas, waarbij Bokito na zo'n potje lachen/dreigen over en weer uit pure frustratie met 2 gebalde vuisten op het raam zit te slaan .. hoor je een andere bezoeker vragen of dat geen pijn doet, antwoord mevrouw de gorilla-expert "nee hoor, hij is sterk .. giechel giechel"
eens.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:45 schreef moussie het volgende:
[..]
wat mij betreft mag de dierentuin ook wel een schadeclaim indienen tegen die dame .. denk eens aan al dat leed dat die arme aap al die jaren heeft geleden dankzij die muts, en dat ondanks herhaalde verzoeken om daarmee te stoppen
Misschien wordt het eens tijd dat een dierentuin ook een soort beveiliging inhuurt die mensen wijst op hun gedrag. De boel een beetje in de gaten houdt.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Inderdaad. Of ze gaan massaal met het mooie weer naar de dierentuin en snappen dan niet waarom die beesten zo sloom zijn.quote:Op zondag 20 mei 2007 12:44 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Je kunt krijgen wat je wilt door rustig bij een verblijf te gaan zitten en te wachten. Maar daar hebben mensen het geduld niet voor. Ze kijken drie minuten, roepen wat onzin en lopen dan weer verder.
nutcase dus, en dan doel ik uiteraard op mevrouwquote:Op zondag 20 mei 2007 12:36 schreef moussie het volgende:
[..]
in een van de vorige topics staat een filmpie waarbij zij ook te zien is met die aap maar dan achter glas, waarbij Bokito na zo'n potje lachen/dreigen over en weer uit pure frustratie met 2 gebalde vuisten op het raam zit te slaan .. hoor je een andere bezoeker vragen of dat geen pijn doet, antwoord mevrouw de gorilla-expert "nee hoor, hij is sterk .. giechel giechel"
Als dat zo is, en ze is verteld "door te grijnzen maakt je hem pissig mevrouw" dan is het een hele andere zaak. Kutwijfquote:Op zondag 20 mei 2007 12:38 schreef Isegrim het volgende:
Ja, ze is erop gewezen door de verzorgers.
je hebt gelijk .. zag het niet helemaal goed door de reflectie op mijn monitor en de donkere beelden .. maar ja, doet niet echt iets af aan de rest van het verhaal toch .. het is nog steeds een achterlijke muts die geen idee heeft waarover zij praatquote:Op zondag 20 mei 2007 12:46 schreef Taurus het volgende:
[..]
Sloeg ie op 't raam? Ik dacht dat ie aan 't 'trommelen' was, op z'n borstkas. Dan lijkt me de vraag 'doet dat geen pijn' ook wat logischer. Vond ik trouwens ook wel 'n interessant verhaal van die deskundige bij nova, dat als je 't na gaat doen als 'n aap op z'n borstkas staat te trommelen, dat dat 'n agressieve houding opwekt bij de aap. Die wil met dat trommelen laten zien dat hij de baas is, en jij trekt dat dan eigenlijk in twijfel door terug te trommelenBest interessant, dat dierengedrag.
Bronquote:Strafrechtadvocaat Van Ardenne zegt dat slachtoffers in een civiele procedure schade kunnen eisen. Het gaat dan niet alleen om gewonden. Ook mensen die de aap de vrouw zagen toetakelen en daardoor langdurig van de kaart zijn, kunnen volgens hem shockschade claimen.
quote:Op zondag 20 mei 2007 13:05 schreef mrSPLIFFY het volgende:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/880781.html
quote:Op zondag 20 mei 2007 13:12 schreef yvonne het volgende:
[..]
[afbeelding]
De zwaargewonde Petronella Yvonne op de intensive care van het Erasmus MC in Rotterdam. Haar man Gerrit en dochter Vanessa kijken bezorgd toe...
Foto: ©Roel Dijkstra-Vlaardingen
Zo dacht ik eerst ook. Dierentuinen zijn zielig voor de beesten enz.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:11 schreef Monidique het volgende:
Moraal van het verhaal, zulke beesten horen gewoon niet achter glas. Nou ja, niet zo dus. Ik bedoel, ze horen niet in een dierentuin en zeker niet in zo'n klein kuthok waar lieve mevrouwtjes de hele dag lief doen tegen je.
Jezus Gristus! Wat een varken, géén wonder, zou ik ook van door mijn lint gaan als dat mij dagelijks zou toelachenquote:
Sowieso is er niet echt een weg terug, lijkt me. De dieren die momenteel in dierentuinen leven, kunnen echt niet meer terug naar hun natuurlijke omgeving. En hun nageslacht is daar ook niet geschikt voor, aangezien ze in gevangenschap worden geboren.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Zo dacht ik eerst ook. Dierentuinen zijn zielig voor de beesten enz.
Maar aan de andere kant... Veel dieren worden nu al met uitsterven bedreigd. Wat als mijn kinderen straks nooit een olifant of tijger zullen zien omdat dierentuinen zijn opgeheven. Hoe kunnen zij dan nog het belang inzien van al die dieren aan de andere kant van de wereld die in het wild met uitsterven worden bedreigd?
Misschien moeten de dierentuindieren zich 'opofferen' voor hun broers en zussen in het wild. Dat die nog gered worden.
wie laat zich nu zo fotograferen , sorry hoorquote:Op zondag 20 mei 2007 13:12 schreef yvonne het volgende:
[..]
[afbeelding]
De zwaargewonde Petronella Yvonne op de intensive care van het Erasmus MC in Rotterdam. Haar man Gerrit en dochter Vanessa kijken bezorgd toe...
Foto: ©Roel Dijkstra-Vlaardingen
Ja, en die twee dan zo treurig kijkend naast dat bed.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:20 schreef milagro het volgende:
[..]
wie laat zich nu zo fotograferen , sorry hoor![]()
oh ja, natuurlijk, iemand die meteen aan geld denkt na zo'n traumatische ervaring
lijkt me toch dat je eerst ff rust wil en zo, maar goed, ieder mens is anders![]()
Petronella Yvonne dus, de gorilla-expert, mijn God, dat filmpje uit NOVAquote:Op zondag 20 mei 2007 13:20 schreef milagro het volgende:
[..]
wie laat zich nu zo fotograferen , sorry hoor![]()
oh ja, natuurlijk, iemand die meteen aan geld denkt na zo'n traumatische ervaring
lijkt me toch dat je eerst ff rust wil en zo, maar goed, ieder mens is anders![]()
Heeft ie ook gedaan, op geheel eigen wijzequote:
In die nova-uitzending vond ik 'r nou niet bepaald overkomen als 't hoogtepunt van de menselijke evolutie, neu.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:18 schreef purplerose het volgende:
[maxima modus] ze, was gewoon een bietje (veul) dom[maxima modus]
Nee, yvonne laat hem nooit zonder aan de lijn vast te zitten naar buitenquote:Op zondag 20 mei 2007 13:29 schreef SCH het volgende:
yvonne, is iteejer eigenlijk wel eens ontsnapt?
Zoetermeer he. Ik vreesde al het ergstequote:Op zondag 20 mei 2007 13:30 schreef gronk het volgende:
[..]
In die nova-uitzending vond ik 'r nou niet bepaald overkomen als 't hoogtepunt van de menselijke evolutie, neu.
In dat artikel is het óók al een yvonnequote:Op zondag 20 mei 2007 13:15 schreef _Floddertje_ het volgende:
Een maand geleden was nog op tv dat de dierentuin in Antwerpen expliciet had laten weten dat bezoekers géén oogcontact met de apen moesten maken, omdat deze door intensief contact met mensen niet goed integreren in hun eigen apengemeenschap. Er kwamen toen wat mensen voor de camera die net als deze vrouw in Rotterdam iedere dag naar die apen komen kijken en uitgebreid op het raam staan te bonzen en oogcontact met de apen maken. Ze waren woest en hoogst verontwaardigd dat de dierentuin hun dit bijzondere contact dat ze met de apen hadden wilde ontnemen (één vrouw huilde 'dan heeft m'n leven geen zin meer') en ze waren niet van plan om zich eraan te houden.
Zie ook http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=G361AVG8E
Precies, levensgevaarlijk is ie voor de vrouwen die vriendelijk tegen hem dedenquote:Op zondag 20 mei 2007 13:31 schreef purplerose het volgende:
[..]
Nee, yvonne laat hem nooit zonder aan de lijn vast te zitten naar buiten![]()
En dan hebben we nog die Yvonne van H, die pedo-jaagsterquote:Op zondag 20 mei 2007 13:33 schreef purplerose het volgende:
Echt Yvonne, als het zo doorgaat moet je je naam gaan veranderen
the horrorquote:Op zondag 20 mei 2007 11:07 schreef Jane het volgende:
Van de FP:
Slachtoffer Bokito doet haar relaas
....... ik kon mijn broek, die was afgezakt, .......
We kunnen beter een nieuwe naam voor je verzinne Von, dit wordt nix zo hequote:Op zondag 20 mei 2007 13:34 schreef yvonne het volgende:
[..]
En dan hebben we nog die Yvonne van H, die pedo-jaagster
arme Bokito, ook dat nog.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:39 schreef purplerose het volgende:
Wat zou erger zijn, dat ze er in een oma tent onderbroek bij lag of juist in een string.
Waarschijnlijk heeft ze gedacht dat Bokito een oogje op haar had en zin had. Daarom had die aap natuurlijk haar broek naar beneden getrokken.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:39 schreef purplerose het volgende:
Wat zou erger zijn, dat ze er in een oma tent onderbroek bij lag of juist in een string.
Germaine?quote:Op zondag 20 mei 2007 13:41 schreef purplerose het volgende:
[..]
We kunnen beter een nieuwe naam voor je verzinne Von, dit wordt nix zo he
Kunnen er een poll(etje) tegenaan gooien![]()
In de wereld van de homo sapiens had ze een straatverbod gekregen.quote:''Hij is en blijft mijn lieveling. Ik ga samen met mijn man bijna dagelijks naar de dierentuin, en dan altijd langs Bokito. Ik heb zelfs foto's en videobeelden van hem uit Berlijn toen hij nog geen vier maanden oud was. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug.''
Hijs voor het leven getraumatiseerdquote:
quote:Op zondag 20 mei 2007 12:32 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je vier keer per week naar die aap gaat zitten grijnzen, vraag je om problemen.
Laten we iig checken of aan die naam geen nare shizzle aan vastkleeftquote:
Mijn stonedheid helpt ook niet echt om me gezicht in de plooi te houdenquote:Op zondag 20 mei 2007 13:45 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik vind het eigenlijk steeds grappiger worden. Zij denkt leuk contact te hebben, terwijl dat dier steeds pissiger zit te worden en er gewoon genoeg van heeft en dan gewoon hoppa!
Nouja, tis ook niet niet haar schuldquote:Op zondag 20 mei 2007 13:44 schreef teamlead het volgende:
[..]wtf? nu is het opeens de eigen schuld van die vrouw dat die aap op haar afkomt?
Je zegt het precies goed. Het is haar schuld dat die aap uitgerekend op haar afkomt.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:44 schreef teamlead het volgende:
[..]wtf? nu is het opeens de eigen schuld van die vrouw dat die aap op haar afkomt?
quote:Op zondag 20 mei 2007 13:46 schreef purplerose het volgende:
[..]
Mijn stonedheid helpt ook niet echt dit als serieus op deze manier
OMG raap me op en noem me dingiequote:Op zondag 20 mei 2007 13:46 schreef Gia het volgende:
Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug.
Ligt ze in het ziekenhuis achter glas?
![]()
Weet jij veel, misschien wel dit:quote:Op zondag 20 mei 2007 13:39 schreef purplerose het volgende:
Het is helemaal niet gezegd dat de gorilla haar pakte omdat zij altijd dacht goed contact met de aap te hebben en de aap er alleen maar pissed van werd. Het kan best zijn dat de aap gewoon al opgefokt was door andere redenen en tijdens zijn uitbraak de vrouw herkende en zijn agressie op haar botvierde.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:45 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik vind het eigenlijk steeds grappiger worden. Zij denkt leuk contact te hebben, terwijl dat dier steeds pissiger zit te worden en er gewoon genoeg van heeft en dan gewoon hoppa!
germaine greerquote:Op zondag 20 mei 2007 13:45 schreef purplerose het volgende:
[..]
Laten we iig checken of aan die naam geen nare shizzle aan vastkleeft
Dat ben ik met je eens.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:50 schreef Redux het volgende:
[..]
Het is helemaal niet gezegd dat de gorilla haar pakte omdat zij altijd dacht goed contact met de aap te hebben en de aap er alleen maar pissed van werd. Het kan best zijn dat de aap gewoon al opgefokt was door andere redenen en tijdens zijn uitbraak de vrouw herkende en zijn agressie op haar botvierde.
Er wordt hier heel makkelijk oorzaak en gevolg verbonden, maar dat hoeft helemaal nog niet zo makkelijk in elkaar te steken.
Ze is al een jaar of 56 dus lijkt me sterk.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:51 schreef Gia het volgende:
Misschien was ze ongesteld?
quote:''Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al moeten ingrijpen.''
als dit klopt, is de dierentuin wel heel nalatig geweestquote:''Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al moeten ingrijpen
Het kan natuurlijk ook door pesten in het algemeen komen. Maar gezien de tot nu toe bekende verhalen, is het zeker niet ondenkbaar dat het echt specifiek om die vrouw draaide. Als hij echt elke dag aangestaard werd door die vrouw, onthoud ie dat natuurlijk. Het zijn slimme dieren. Als een andere aap in de groep zoiets zou flikken bij een dominant mannetje, had die ook al lang een klap gekregen,quote:Op zondag 20 mei 2007 13:50 schreef Redux het volgende:
[..]
Het is helemaal niet gezegd dat de gorilla haar pakte omdat zij altijd dacht goed contact met de aap te hebben en de aap er alleen maar pissed van werd. Het kan best zijn dat de aap gewoon al opgefokt was door andere redenen en tijdens zijn uitbraak de vrouw herkende en zijn agressie op haar botvierde.
Er wordt hier heel makkelijk oorzaak en gevolg verbonden, maar dat hoeft helemaal nog niet zo makkelijk in elkaar te steken.
Hoe zit het daarmee?quote:Waarschijnlijk zijn de vele bezoekjes van de 57-jarige vrouw een kwelling voor de aap geweest. ''Hij heeft de vrouw ongetwijfeld vóór zijn uitbraak herkend, was wellicht al opgefokt door stenen gooiende kinderen en heeft zijn agressie op haar botgevierd.''
een klap ja.. deze aanval ging wel wat verder dan alleen een klap.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:55 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk ook door pesten in het algemeen komen. Maar gezien de tot nu toe bekende verhalen, is het zeker niet ondenkbaar dat het echt specifiek om die vrouw draaide. Als hij echt elke dag aangestaard werd door die vrouw, onthoud ie dat natuurlijk. Het zijn slimme dieren. Als een andere aap in de groep zoiets zou flikken bij een dominant mannetje, had die ook al lang een klap gekregen,
Bekende verhalen? Het is echt niet zo dat wanneer bepaalde zaken die op een forum zoals dit vaak worden geroepen ook meteen waarheid zijn.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:55 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Het kan natuurlijk ook door pesten in het algemeen komen. Maar gezien de tot nu toe bekende verhalen, is het zeker niet ondenkbaar dat het echt specifiek om die vrouw draaide. Als hij echt elke dag aangestaard werd door die vrouw, onthoud ie dat natuurlijk. Het zijn slimme dieren. Als een andere aap in de groep zoiets zou flikken bij een dominant mannetje, had die ook al lang een klap gekregen,
Oh ja? Kan dat dus weer nergens terugvinden. Jij?quote:Op zondag 20 mei 2007 13:56 schreef purplerose het volgende:
En zij was al meerdere malen gevraagd om haar aandacht niet zo op Bokito te fixeren.
waar baseer je dit op?quote:Op zondag 20 mei 2007 13:56 schreef purplerose het volgende:
En zij was al meerdere malen gevraagd om haar aandacht niet zo op Bokito te fixeren.
Ligt ook een beetje aan het verschil in kracht tussen mens en aap.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:57 schreef teamlead het volgende:
een klap ja.. deze aanval ging wel wat verder dan alleen een klap.
Ja hoor, dat werd zelfs aan 't begin van Nova gezegd, maar ik heb 't ook gelezen.quote:Op zondag 20 mei 2007 13:58 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Oh ja? Kan dat dus weer nergens terugvinden. Jij?
Of je leest het hele topic doorquote:
Nounou..quote:Op zondag 20 mei 2007 13:59 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ligt ook een beetje aan het verschil in kracht tussen mens en aap.
Normaal krijgen gorilla's niet op deze manier met mensen te maken. Als ie een andere aap een klap geeft en een beetje waarschuwend bijt, kan die veel meer hebben dan een mens. En dit was ook nog eens zo'n oud vrouwtje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |