abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 mei 2007 @ 12:16:17 #181
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_49564727
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:02 schreef Redux het volgende:

Jij vindt het dus niet raar dat de gorilla net die ene vrouw eruit pikt. Als jij dat niet raar vindt, dan ben je blijkbaar van mening dat de vrouw iets gedaan heeft wat dit heeft veroorzaakt. De vrouw die vaak kwam kijken was zich geen kwaad bewust, maar jij vindt dat blijkbaar anders. Met die post zeg je dat jij het raar vindt dat de vrouw denkt dat ze niks misdaan heeft. Je vindt het blijkbaar voor de hand liggend dat een aap een vrouw te grazen neemt die elke dag op die manier contact zoekt met de aap. Je vindt het blijkbaar juist logisch. Dan ligt het verdienen daar heel vlak bij, vind ik.
Onzin. Ik denk dat er vooralsnog wel degelijk aanwijzingen zijn dat die vrouw zich kennelijk op een manier heeft gedragen, dat het agressie bij Bokito op heeft geroepen. Het lijkt er ook verdacht veel op dat hij precies haar heeft uitgekozen. Desalniettemin hoort de dierentuin er natuurlijk wel voor te zorgen dat de dieren niet kunnen ontsnappen. De vrouw heeft het ook niet 'verdiend', maar aan de andere kant is het feit dat de dieren niet bij je kunnen komen, ook geen vrijbrief om maar te mogen doen wat je wilt. Imho dan.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_49564731
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:14 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind het ook apart dat de dierentuin veroordeeld dient te worden. Ze hebben zich aan de regels gehouden en konden niet voorzien dat deze gorilla iets kon dat gorilla's niet horen te kunnen: over deze gracht heenspringen.
Maar hoe zit dat met een gorilla in het wild, in het oerwoud waar ook wel rivieren en stroompjes zijn. Laten ze hun territorium daardoor beperken? Tot daar en nooit verder?

Lijkt me sterk.
pi_49564734
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:12 schreef Reya het volgende:
Ik vind het typisch dat het slachtoffer in kwestie onmiddelijk begint te roepen om een schadevergoeding; dat is een reflex die wel vaker opkomt wanneer er door onverwachte situaties schade wordt geleden. Blijkbaar wil de vrouw wel maximale vrijheid bij het contact leggen met de aap, maar wil ze het risico van de implicaties daarvan dan weer niet zelf dragen. Er kan uiteraard ook sprake zijn van nalatigheid van de kant van de dierentuin, en dan liggen de kaarten er weer totaal anders bij, maar ik vraag me af of de stelligheid waarmee de vrouw een schadevergoeding eist wel zo terecht is.
quote:
''Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al moeten ingrijpen.''
  Moderator zondag 20 mei 2007 @ 12:17:11 #184
5428 crew  miss_sly
pi_49564754
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:14 schreef Redux het volgende:

[..]

Ah, nu opeens is het algemeen bekend dat het lachen van de aap agressie betekent? Bullshit, ik geloof er geen hol van dat iedere bezoeker die daar ging kijken wist dat het 'lachen' van de aap eigenlijk geen lachen is. Ja, nu achteraf weten we dat, omdat een paar experts dat hebben geroepen. Vorige week wisten we dat nog niet, en we verwijten het de vrouw dat ze het blijkbaar ook niet wist. Right.
Ik wil best aannemen dat de gemiddelde bezoeker bar weinig afweet van de gedragingen van de dieren die hij ziet, maar ik vind mensen die daadwerkelijk het optrekken van de lippen van een aap interpreteert als lachen toch wel tamelijk dom.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zondag 20 mei 2007 @ 12:17:14 #185
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_49564757
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_49564759
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:12 schreef Reya het volgende:
Ik vind het typisch dat het slachtoffer in kwestie onmiddelijk begint te roepen om een schadevergoeding; dat is een reflex die wel vaker opkomt wanneer er door onverwachte situaties schade wordt geleden. Blijkbaar wil de vrouw wel maximale vrijheid bij het contact leggen met de aap, maar wil ze het risico van de implicaties daarvan dan weer niet zelf dragen. Er kan uiteraard ook sprake zijn van nalatigheid van de kant van de dierentuin, en dan liggen de kaarten er weer totaal anders bij, maar ik vraag me af of de stelligheid waarmee de vrouw een schadevergoeding eist wel zo terecht is.
Een schadevergoeding is zelden terecht Nee wacht, 'n schadevergoeding is wel terecht, mits dat woord 'schade' de juiste lading dekt. De ziekenhuiskosten bijv. Maar géén achterlijk hoge bedragen vanwege de 'shock'. Dat vind ik zulke bullshit.

Overigens vind ik 't hele geval gewoon 'n gevalletje 'de dierentuin is verantwoordelijk, maar de vrouw is dom geweest'. Niets meer en niets minder. Natuurlijk had dit niet mogen gebeuren, de aap is natuurlijk onschendbaar, dus de dierentuin is verantwoordelijk. Maar goed, dit had niet echt voorzien kunnen worden, ook niet door de dierentuin vind ik, dus 't afmaken van de aap, 'n straf voor de dierentuin of achterlijk hoge schadevergoedingen vind ik niet nodig in dit geval.
Ik hoop dus dat 't ook niet zo ver komt. Tis gewoon 'n grappig verhaal (voor mensen die er nuchter onder blijven en er niet bij zijn geweest althans ) zonder verregaande gevolgen, fix dat apenverblijf en that's it.
  zondag 20 mei 2007 @ 12:18:28 #187
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_49564788
De forumgangers weten in ieder geval weer goed met het vingertje te wijzen.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_49564813
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:17 schreef Taurus het volgende:

[..]

Een schadevergoeding is zelden terecht Nee wacht, 'n schadevergoeding is wel terecht, mits dat woord 'schade' de juiste lading dekt. De ziekenhuiskosten bijv. Maar géén achterlijk hoge bedragen vanwege de 'shock'. Dat vind ik zulke bullshit.

Overigens vind ik 't hele geval gewoon 'n gevalletje 'de dierentuin is verantwoordelijk, maar de vrouw is dom geweest'. Niets meer en niets minder. Natuurlijk had dit niet mogen gebeuren, de aap is natuurlijk onschendbaar, dus de dierentuin is verantwoordelijk. Maar goed, dit had niet echt voorzien kunnen worden, ook niet door de dierentuin vind ik, dus 't afmaken van de aap, 'n straf voor de dierentuin of achterlijk hoge schadevergoedingen vind ik niet nodig in dit geval.
Ik hoop dus dat 't ook niet zo ver komt. Tis gewoon 'n grappig verhaal (voor mensen die er nuchter onder blijven en er niet bij zijn geweest althans ) zonder verregaande gevolgen, fix dat apenverblijf en that's it.
Ja, daar kan ik me wel in vinden.
  zondag 20 mei 2007 @ 12:19:41 #189
3542 Gia
User under construction
pi_49564821
De dierentuin is schuldig aan het niet verbreden van de gracht, wetende dat Bokito een uitbrekertje was. Het lijkt me dan ook terecht dat de dierentuin de medische kosten van de slachtoffers betaald voor zover die niet op andere wijze vergoed worden.

Indien deze mevrouw smartegeld gaat eisen en dit wordt ingewilligd, dan hoop ik dat ze daarbij ook een toegangsverbod krijgt voor deze dierentuin. Die aap heeft al lang genoeg naar haar kop moeten kijken. Arm dier.

En ja, als kinderen een hond zodanig treiteren (zelfs als ze dat zelf niet als treiteren zien) en die hond ontsnapt en hapt, dan vind ik die kinderen fout.

Dieren zijn dieren en dienen als zodanig behandeld te worden. Je kunt niet van een aap verwachten dat hij snapt dat ontblote tanden een uiting van vriendschap zijn. Voor die aap is dat agressie.
pi_49564826
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:17 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik wil best aannemen dat de gemiddelde bezoeker bar weinig afweet van de gedragingen van de dieren die hij ziet, maar ik vind mensen die daadwerkelijk het optrekken van de lippen van een aap interpreteert als lachen toch wel tamelijk dom.
Heel veel mensen weten dat niet. Het moet je maar net interesseren, en iedereen is wel eens een keertje in de dierentuin geweest. En ieder kind op schoolreisje naar de dierentuin weet dat ook niet.
pi_49564828
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:18 schreef Cheiron het volgende:
De forumgangers weten in ieder geval weer goed met het vingertje te wijzen.
Precies. Achteraf weten we het allemaal zo goed!
pi_49564850
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:16 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Maar hoe zit dat met een gorilla in het wild, in het oerwoud waar ook wel rivieren en stroompjes zijn. Laten ze hun territorium daardoor beperken? Tot daar en nooit verder?

Lijkt me sterk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ability_to_swim#Apes
  zondag 20 mei 2007 @ 12:23:28 #193
3542 Gia
User under construction
pi_49564886
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:19 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Heel veel mensen weten dat niet. Het moet je maar net interesseren, en iedereen is wel eens een keertje in de dierentuin geweest. En ieder kind op schoolreisje naar de dierentuin weet dat ook niet.
Als je zoveel interesse in een dier hebt, dat je daar 4 keer per week naartoe gaat, mag je er toch wel vanuit gaan dat zo iemand dát wel weet.
Iemand die toevallig met een schoolreisje bij dat apenverblijf komt en daar naar die aap gaat zitten lachen wordt echt niet aangevallen.
Iemand die dat 4 keer per week doet, wel.
pi_49564922
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:13 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Het besluit tot het verbreden van een gracht hoeft echt geen vijf jaar te duren.

Maar ja, het voordeel van dit voorval is dat het nu wel heel snel zal gaan.
hehe, het besluit is vorig jaar al genomen .. het gaat erom hoeveel tijd je krijgt om het uit te voeren .. en bij zo'n groep dieren is dat dus iets wat niet van de een op de andere dag kan gebeuren, dat moet je zorgvuldig plannen om de stress in de groep tot een minimum te beperken ..

als ik het goed begrijp was dus zoiets ook al aan de hand de laatste weken, er zijn wat dieren uit de groep verhuisd, al dan niet ivm een uitbreiding van die gracht ?, en tja, dat geeft uiteraard aardig wat stress bij de alpha ..
en als dan zo'n muts, die je je leven lang al in de ogen kijkt en naar je lacht ( in gorilla-taal, je dominantie op een agressieve manier zit uit te dagen), weer voor je neus staat en naar je zit te "lachen" .. lijkt me niet gek als de stoppen dan doorslaan
pleased to meet you
  zondag 20 mei 2007 @ 12:25:04 #195
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_49564935
quote:

[..]

Maar van iemand die jarenlang dagelijks dezelfde apen bezoekt, zou je toch mogen verwachten dat die het wel zou weten?
pi_49565017
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:24 schreef moussie het volgende:

[..]

hehe, het besluit is vorig jaar al genomen .. het gaat erom hoeveel tijd je krijgt om het uit te voeren .. en bij zo'n groep dieren is dat dus iets wat niet van de een op de andere dag kan gebeuren, dat moet je zorgvuldig plannen om de stress in de groep tot een minimum te beperken ..

als ik het goed begrijp was dus zoiets ook al aan de hand de laatste weken, er zijn wat dieren uit de groep verhuisd, al dan niet ivm een uitbreiding van die gracht ?, en tja, dat geeft uiteraard aardig wat stress bij de alpha ..
en als dan zo'n muts, die je je leven lang al in de ogen kijkt en naar je lacht ( in gorilla-taal, je dominantie op een agressieve manier zit uit te dagen), weer voor je neus staat en naar je zit te "lachen" .. lijkt me niet gek als de stoppen dan doorslaan
Ja, en dus had de dierentuin die vantevoren al had gezien dat de gorilla niet lekker in z'n vel zat hem lekker in z'n binnenverblijf moeten laten.

Nogmaals, heb het idee dat sommige mensen zich te veel inleven in de gorilla en zichzelf al in een hok zien zitten met joelende mensen voor zich.. Die psychologie gaat wat te ver.
  zondag 20 mei 2007 @ 12:28:38 #197
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_49565038
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:25 schreef Tissik het volgende:

[..]

Maar van iemand die jarenlang dagelijks dezelfde apen bezoekt, zou je toch mogen verwachten dat die het wel zou weten?
Waarom zou je dat moeten verwachten? Misschien vindt ze het wel gewoon mooi en boeit de hele achtegrond van die dieren haar geen moer. Moet ik voortaan als ik naar Artis ga ook een toets doen anders mag ik maar verwachten dat ik door een gorilla wordt aangevallen?
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_49565048
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:25 schreef Tissik het volgende:

[..]

Tuurlijk.

Maar ik reageerde op iemand die zei dat iedereen moet weten dat als een gorilla z'n bovenlip optrekt dat geen lachen is. Waarop ik zeg dat veel mensen dat dus niet weten. Even de vrouw buiten beschouwing latend.
pi_49565058
quote:
Op zondag 20 mei 2007 12:19 schreef Gia het volgende:
De dierentuin is schuldig aan het niet verbreden van de gracht, wetende dat Bokito een uitbrekertje was. Het lijkt me dan ook terecht dat de dierentuin de medische kosten van de slachtoffers betaald voor zover die niet op andere wijze vergoed worden.

Indien deze mevrouw smartegeld gaat eisen en dit wordt ingewilligd, dan hoop ik dat ze daarbij ook een toegangsverbod krijgt voor deze dierentuin. Die aap heeft al lang genoeg naar haar kop moeten kijken. Arm dier.

En ja, als kinderen een hond zodanig treiteren (zelfs als ze dat zelf niet als treiteren zien) en die hond ontsnapt en hapt, dan vind ik die kinderen fout.

Dieren zijn dieren en dienen als zodanig behandeld te worden. Je kunt niet van een aap verwachten dat hij snapt dat ontblote tanden een uiting van vriendschap zijn. Voor die aap is dat agressie.
Precies .

De dierentuin is zeker aansprakelijk voor het feit dat hij überhaupt heeft kunnen ontsnappen maar dat deze vrouw zo is toegetakeld lijkt me toch te komen door haar eigen gedrag en kijk op dit dier.
quote:
Petronella neemt de 180 kilo wegende gorilla echter niets kwalijk. ''Hij is en blijft mijn lieveling. Ik ga samen met mijn man bijna dagelijks naar de dierentuin, en dan altijd langs Bokito. Ik heb zelfs foto's en videobeelden van hem uit Berlijn toen hij nog geen vier maanden oud was. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug.''
Het is een gorilla en geen hond of kat .
  Moderator zondag 20 mei 2007 @ 12:29:52 #200
5428 crew  miss_sly
pi_49565076
quote:

[..]

Jij denkt werkelijk dat heel veel mensen denken dat apen lachen als ze hun bovenlip optrekken
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')