Da's die ene procent...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja tuurlijk joh, het gebeurt ook nooit bij mensen die al jaren met honden werken![]()
quote:Op zondag 20 mei 2007 11:36 schreef SCH het volgende:
Jij hebt dat met vrouwen Sandman.
Iemand die al jaren met honden werkt, wordt ook wel eens gebeten ja. Maar die zal naderhand niet vertellen dat het 'totaal onverwacht' was of dat het dier 'gek was geworden' of meer van dat soort onzin. Als je de lichaamstaal van dieren goed kunt lezen, dan is het niet moeilijk om hun gedrag te voorspellen. Zo wist ik van mijn paarden bijvoorbeeld precies op welke dingen ze schrikachtig zouden reageren, welk bruggetje ze niet over zouden durven etc. Als je je een beetje verdiept in de natuurlijke wereld van zo'n dier en in zijn taal, dan is een dier een open boek.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:35 schreef SCH het volgende:
[..]
Ja tuurlijk joh, het gebeurt ook nooit bij mensen die al jaren met honden werken![]()
Je komt er dag in dag uit, en je leest nieteens de panelen en/of bordjesquote:Op zondag 20 mei 2007 11:34 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dat zeg ik geloof ik ook nergens. Ik kan alleen niet begrijpen dat als je zo geinteresseerd bent in die beesten, dat je niet weet wat zijn gedragingen en uitdrukkingen betekenen...
Ik begreep (maar dat zal in een eerder topic al wel besproken zijn) dat het gorilla-buitenverblijf in Blijdorp voldoet aan de internationale regels voor dergelijke verblijven, met een voldoende brede gracht om ze binnen te houden, omdat ze niet kunnen zwemmen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:35 schreef PM-girl het volgende:
Sjee, ik dacht nog, wat een domme pech voor die vrouw. Blijkt eea toch niet ze heel toevallig te zijn. Neemt niet weg dat ik vind dat de dierentuin meer had moeten doen.
Ik voorspel een dierenuitbreekhype.quote:
Bij die prairiehondjes zie je echt de meest irritante dingen gebeuren. Ouders die hun kinderen een zak chips in handen geven en dan zeggen dat ze dat wel aan de prairiehondjes mogen geven. En dan boos worden als zo'n beestje in de vinger van zo'n kind bijt.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:23 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Stond gisteren een volwassen kerel met een stokje te goochelen richting de prairiehondjes. Ook vervelend. Laat die beestjes gaan.
Het is zo snel gebeurd, even de aandacht willen trekken van een beest.
En bij een gorilla moet je dat nou net niet doen. Niet met stenen, maar ook niet met spiegeltjes en lachen.
Het blijft altijd mogelijk dat je niet goed oplette en niet zag wat tot een bepaalde gedraging leidde. Je kunt niet altijd alle factoren zien, maar dieren zijn geprogrammeerd om op bepaalde wijze te reageren en als je die prgrammering kent, kun je gedrag vrijwel altijd voorspellen. Uitzonderingen waar echt iets mis is in de hersenen daargelaten.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:36 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Lijkt me dat je een diersoort, en dan een specifiek dier, nooit door en door leert kennen. Je kunt in grote lijnen wel voorspellen hoe ze zich zullen gedragen, maar spontane andere gedragingen blijven altijd mogelijk.
misschien is het stel wel analfabeet, anyhow. als je je potentieel gevaarlijke dieren zo dicht bij mensen laat komen dat er alleen nog maar glas tussen zit, dan is het ook raadzaam als je iemand dagelijks dingen ziet doen die de aap niet wil, je er even wat van zegt.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Je komt er dag in dag uit, en je leest nieteens de panelen en/of bordjes
Het staat er echt allemaal uitgelegd
Het "leuke" is, zij is niet de enige.
Ik ook, en sue me dat ik gniffel.quote:
99% ... lolquote:Op zondag 20 mei 2007 11:34 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Ja, hoe denk je dat die incidenten veroorzaakt worden?Doordat 99% van de hondenbezitters geen flauw benul heeft van de gedragsleer van honden.
Zover gaat het verhaal (nog) niet, misschien is ze er al vaak op aangesproken.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
misschien is het stel wel analfabeet, anyhow. als je je potentieel gevaarlijke dieren zo dicht bij mensen laat komen dat er alleen nog maar glas tussen zit, dan is het ook raadzaam als je iemand dagelijks dingen ziet doen die de aap niet wil, je er even wat van zegt.
Nee, precies, zij is niet de enige. Het is een omgeving gecreerd door mensen. Blijkbaar helpt een informatie bordje niet, maar nu de vrouw slachtoffer is wordt zij wel geacht de regels gekend te hebben en kijkt het overgrote deel haar erop aan. Mensen die niet snappen waarom zij 'elke dag' ging kijken, dat soort dingen. De expert die gisteren bij nova zat kwam van de apenheul, gaf aan dat je ook daar apen niet in de ogen moet kijken. Ik ben er 2 keer geweest, heb er nog nooit van gehoord. Wat nou als ik de verkeerde aap was tegengekomen en die aap in de ogen had gekeken om vervolgens een pak rammel te krijgen, dan was het ook mijn schuld omdat ik 1 van de duizenden ben die de aap in de ogen kijk?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zolang ze de slangen maar met rust latenquote:
Het is dus ook gezegd. Maar kun je als dierentuin veel meer doen dan dat...? Misschien gewoon niet meer binnenlaten? Maar dan zou je ook een rel hebben gehad.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:41 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
misschien is het stel wel analfabeet, anyhow. als je je potentieel gevaarlijke dieren zo dicht bij mensen laat komen dat er alleen nog maar glas tussen zit, dan is het ook raadzaam als je iemand dagelijks dingen ziet doen die de aap niet wil, je er even wat van zegt.
Die nemen vast ook leuk wraakquote:Op zondag 20 mei 2007 11:43 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Zolang ze de slangen maar met rust laten.
Nee, dus je laat de situatie doorgaan. Je laat het toe dat mensen de gorilla kunnen tarten, met dit als gevolg. Je laat als dierentuin de situatie toe omdat...waarom? Voor geld?quote:Op zondag 20 mei 2007 11:43 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het is dus ook gezegd. Maar kun je als dierentuin veel meer doen dan dat...? Misschien gewoon niet meer binnenlaten? Maar dan zou je ook een rel hebben gehad.
Je draait de zaken om. Niemand hier verwacht van een sporadische bezoeker dat hij of zij weet hoe je een aap moet benaderen/aankijken etc. Van iemand die dagelijks gaat en zegt dat de gorilla haar lieveling is, verwacht je toch net iets meer...quote:Op zondag 20 mei 2007 11:43 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, precies, zij is niet de enige. Het is een omgeving gecreerd door mensen. Blijkbaar helpt een informatie bordje niet, maar nu de vrouw slachtoffer is wordt zij wel geacht de regels gekend te hebben en kijkt het overgrote deel haar erop aan. Mensen die niet snappen waarom zij 'elke dag' ging kijken, dat soort dingen. De expert die gisteren bij nova zat kwam van de apenheul, gaf aan dat je ook daar apen niet in de ogen moet kijken. Ik ben er 2 keer geweest, heb er nog nooit van gehoord. Wat nou als ik de verkeerde aap was tegengekomen en die aap in de ogen had gekeken om vervolgens een pak rammel te krijgen, dan was het ook mijn schuld omdat ik 1 van de duizenden ben die de aap in de ogen kijk?
Je maakt mij niet wijs dat iedere bezoeker die naar die gorilla kijkt wegkijkt zodra die gorilla de bezoeker in de ogen kijkt. En hier opeens weet iedereen het zo goed
dieren zijn geprogrammeerd om in hun natuurlijke omgeving op een bepaalde wijze te reageren. In de dierentuin is het anders, de leefomgeving is anders. Een dier dat in zijn natuurlijke omgeving wordt geconfronteerd met iets dat hij niet kent, zal ook onvoorspelbaar kunnen reageren.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:41 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Het blijft altijd mogelijk dat je niet goed oplette en niet zag wat tot een bepaalde gedraging leidde. Je kunt niet altijd alle factoren zien, maar dieren zijn geprogrammeerd om op bepaalde wijze te reageren en als je die prgrammering kent, kun je gedrag vrijwel altijd voorspellen. Uitzonderingen waar echt iets mis is in de hersenen daargelaten.
Die gast in Nova zei dat de norm sinds vorig jaar voor een gracht bij de gorilla's 6 meter is, het blijkt dus niet te kloppen wat die directeur zei. Hij loog ook al over de verwondingen van de vrouw... Blijdorp kan hier volgens mij dus zeker wel een flinke schadeclaim verwachten nu ik het zo leesquote:Op zondag 20 mei 2007 11:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik begreep (maar dat zal in een eerder topic al wel besproken zijn) dat het gorilla-buitenverblijf in Blijdorp voldoet aan de internationale regels voor dergelijke verblijven, met een voldoende brede gracht om ze binnen te houden, omdat ze niet kunnen zwemmen.
Als nu dan onverwacht blijkt dat het niet breed genoeg is (een gorilla die graag genoeg wil, komt er kennelijk toch overheen) dan kan in eerste instantie de dierentuin er weinig aan doen. Wel zouden dan nu de internationale regels aangepast moeten worden.
Ik vraag me wel af wat dat incident van laatst dan was waarbij Bokito in de gracht stond en of ze nav dat incident bijv. al wel een controle van het verblijf in de actielijst hebben staan.
Ik bedenk me nu dat ik in mijn korte carriere als FOK!columnist nog eens een column heb geschreven over domme mensen in de dierentuin. Je schrikt echt van de hoeveelheid mensen die werkelijk geen idee heeft. En die bordjes ook helemaal niet leest! Maar meestal leidt dat dan alleen maar tot humoristische situaties en uitspraken, niet tot dit.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:38 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik weet niks, maar ik ben gewoonweg vals genoeg hier toch om te gniffelen.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:43 schreef Redux het volgende:
[..]
Nee, precies, zij is niet de enige. Het is een omgeving gecreerd door mensen. Blijkbaar helpt een informatie bordje niet, maar nu de vrouw slachtoffer is wordt zij wel geacht de regels gekend te hebben en kijkt het overgrote deel haar erop aan. Mensen die niet snappen waarom zij 'elke dag' ging kijken, dat soort dingen. De expert die gisteren bij nova zat kwam van de apenheul, gaf aan dat je ook daar apen niet in de ogen moet kijken. Ik ben er 2 keer geweest, heb er nog nooit van gehoord. Wat nou als ik de verkeerde aap was tegengekomen en die aap in de ogen had gekeken om vervolgens een pak rammel te krijgen, dan was het ook mijn schuld omdat ik 1 van de duizenden ben die de aap in de ogen kijk?
Je maakt mij niet wijs dat iedere bezoeker die naar die gorilla kijkt wegkijkt zodra die gorilla de bezoeker in de ogen kijkt. En hier opeens weet iedereen het zo goed
Ja, jij verwacht van alles en snapt niks.quote:Op zondag 20 mei 2007 11:44 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Je draait de zaken om. Niemand hier verwacht van een sporadische bezoeker dat hij of zij weet hoe je een aap moet benaderen/aankijken etc. Van iemand die dagelijks gaat en zegt dat de gorilla haar lieveling is, verwacht je toch net iets meer...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |