abonnement Unibet Coolblue
  maandag 9 december 2013 @ 15:10:04 #1
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134081519
CUL / Speciaalbieren #3
CUL / Speciaalbieren #4
CUL / Speciaalbieren #5
CUL / Speciaalbieren #6
CUL / Speciaalbieren #7: pillen i.c.m. speciaalbier!
CUL / Speciaalbieren #8: Goede films & lekker bier!
CUL / Speciaalbieren #9: Laat de bocken maar weer komen
CUL / Speciaalbieren #10: Waar geuzes voor verrassingen kunnen zorgen!
CUL / Speciaalbieren #11: Bijzondere bieren drinken in je stamkroeg!
CUL / Speciaalbieren #12: Trappisten zijn lekker
CUL / Speciaalbieren #13: Westvleteren en IPA's
CUL / Speciaalbieren #14: Biertjes worden wit
CUL / Speciaalbieren #15: Zomerbieren
CUL / Speciaalbieren #16: Zomer? Bier!
CUL / Speciaalbieren #17: Fiddlin' in the Lion's Den
CUL / Speciaalbieren #18: Bock bock bock...
CUL / Speciaalbieren #19: Waar we lightbieren grondig de grond inboren!
CUL / Speciaalbieren #20: Bier bestellen.
CUL / Speciaalbieren #21: Bijna weer tijd voor de Bockjes

Welkom!

Jullie kennen vast allemaal Heineken, Bavaria, Jupiler enz. Maar wij drinken echt bier! Speciaalbieren bestaan uit verschillende soorten en smaken, van zoet, zuur, bitter of een combinatie ervan. Van een complexe en volle smaak naar een frisse dorstlesser. Omdat er zoveel verschillende soorten bieren zijn, valt er genoeg over te discussiëren!



Bierwinkels

Lekkerbier de Bierwinkel Kolkstraat 2a 8501 BT Joure

De Man van Drank Hoogstraat 54a 3011 PS Rotterdam

Bert's Bierhuis Twijnstraat 41 Utrecht

De Bierkoning Paleisstraat 125 1012 ZL Amsterdam

Bierwinkel Leiden Hartesteeg 9 2312 JW Leiden

Van Erp Dranken Grote Kromme Elleboog 16 Groningen
Raadhuisstraat 11 Roden

't Hopbelletje Grote Spuistraat 31, Dordrecht.

Bierwinkel Brouwerij De Molen Brouwerij de Molen Overtocht 43 2411 BT Bodegraven

Bierparadijs Wenenstraat 9 2321 Meer

De Hopduvel Coupure links 625 9000 Gent

Interessante links, o.a. recensies, bierfestivals, achtergrondinformatie

http://www.weekenddelabiere.be/
http://www.zbf.be/ (ze zijn verhuisd!)

http://www.pint.nl/
http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/

http://beeradvocate.com/
http://www.ratebeer.com/

http://www.beerhunter.com/

CUL / Eigen bier brouwen
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  maandag 9 december 2013 @ 15:10:42 #2
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134081543
Crap... vergeten om de tt te veranderen :(
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  maandag 9 december 2013 @ 16:08:56 #3
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_134083510
Flink Gegist (bierwinkel) mist nog in de OP :)
De Man van Drank heet tegenwoordig Bier en Zo
Ik mis ook Burg Bieren
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 9 december 2013 @ 16:50:02 #4
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134084919
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 16:08 schreef Nembrionic het volgende:
Flink Gegist (bierwinkel) mist nog in de OP :)
De Man van Drank heet tegenwoordig Bier en Zo
Ik mis ook Burg Bieren
Hou het in gedachten voor de volgende OP...
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  maandag 9 december 2013 @ 16:54:29 #5
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_134085077
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 16:50 schreef Curchulain het volgende:
et in gedachten voor de volgende OP...
De huidige kun jij toch gewoon editten? :D
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 9 december 2013 @ 16:57:47 #6
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134085210
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 16:54 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

De huidige kun jij toch gewoon editten? :D
Yep, maar geen zin in. Heb de oude topics al geüpdate, de winkels zijn voor een volgende keer en voor iemand die ze kent.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_134088372
Dat lijstje met winkels is sowieso redelijk beperkt....
  maandag 9 december 2013 @ 18:38:53 #8
256140 RhytmicalRemedy
'Respect few,fear none
pi_134088442
Wat vinden jullie van 'Moritz Fiege' bier?
Op zondag 6 juni 2010 12:30 schreef Flounder het volgende:
'Jezus, je bent een echte Nederlander he?'
Op maandag 5 november 2012 01:17 schreef tarantism het volgende:
'speciaal ingelogd om deze post te eren _O_ :D'
pi_134089757
Ik drink zelf niet zo heel vaak en bier an sich vind ik niet zo heel speciaal maar het speciaalbier concept vind ik wel interessant. Tevens jammer dat er in de OP niet zoveel info is voor de beginner op dit vlak.

Kan iemand mij misschien iets adviseren? Ik woon vanaf deze week in Amsterdam en daar zit natuurlijk de Bierkoning; waar ik graag een paar biertjes wil halen. *)

Bij voorbaat dank.
If not now, then when.
  maandag 9 december 2013 @ 19:21:55 #10
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_134090057
Probeer eens een Rochefort 8% maar dan wel met een bol glas, rustig uitschenken. Boterzachte trappist.

Zelf vind ik Orval ook heel lekker maar die is wat bitter, en moet je soms niet als 1e biertje drinken.
Meer dan 2/3 moet je er ook niet wegklokken op een avond anders zware kop de volgende dag.

En er moet natuurlijk een klein snackje bij. Zoals kaas of worst. (op een plankje natuurlijk)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 9 december 2013 @ 19:59:59 #11
414785 sirdanilot
pi_134091958
Hmm, ik weet niet of je speciaalbier gaat lusten als je gewone pils niet zo lekker vindt. Het is natuurlijk compleet anders qua smaak, maar toch: het is en blijft allemaal bier. Speciaalbier is gewoon (meestal) beter en rijker van smaak.

Als je bezwaar tegen pils echter gewoon is dat er weinig bijzonders aan is, ja, dan ga je speciaalbier denk ik wél lekker vinden.

Wellicht eerst een beginnen met een bockbiertje om erin te komen. Hertog Jan herfstbok of zo?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134092093
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 19:15 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik drink zelf niet zo heel vaak en bier an sich vind ik niet zo heel speciaal maar het speciaalbier concept vind ik wel interessant. Tevens jammer dat er in de OP niet zoveel info is voor de beginner op dit vlak.

Kan iemand mij misschien iets adviseren? Ik woon vanaf deze week in Amsterdam en daar zit natuurlijk de Bierkoning; waar ik graag een paar biertjes wil halen. *)

Bij voorbaat dank.
Waar hou je van doorgaans van, zoet, fruitig, bitter, etc? Er zijn ontzettend veel verschillende stijlen bier dus wellicht kunnen wij je een richting op helpen.
Een leuke manier om kennis te maken met speciaalbier is om een 'proefplankje' te bestellen bij een speciaalbiercafé (ik meende dat er vlak naast de Bierkoning een zat?) En om daarna wat te shoppen bij de Bierkoning in de stijlen die je bevallen. :)

In de supermarkten kan je ook wel wat leuke biertjes vinden om mee te beginnen, biertjes van Hertog Jan bijvoorbeeld of Leffe Blond (bockbiertjes zijn met name leuk als instap). Als dat bevalt dan zou ik zoals kaasplankje zei eens de trapisten proberen. En inderdaad niet meer dan 2/3 flesjes op een avond. :*
  maandag 9 december 2013 @ 20:19:21 #13
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_134092967
Als je pils niet lekker vindt, dan is mijn eerste tip altijd: probeer eens een Karmeliet
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  maandag 9 december 2013 @ 20:42:35 #14
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_134094162
Zelf drink ik ook bijna nooit pils, wij hebben het wel in huis maar das meer voor mijn meissie die er soms een pakt of de visite.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 9 december 2013 @ 20:44:52 #15
414785 sirdanilot
pi_134094288
Waarom heet het topic trouwens nog 'bijna tijd voor de bockjes'? Het is allang tijd voor de bockjes ! :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 9 december 2013 @ 21:13:13 #16
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_134095664
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 20:44 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom heet het topic trouwens nog 'bijna tijd voor de bockjes'? Het is allang tijd voor de bockjes ! :')
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 15:10 schreef Curchulain het volgende:
Crap... vergeten om de tt te veranderen :(
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  Moderator / Redactie Sport maandag 9 december 2013 @ 21:15:00 #17
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_134095756
Iemand een suggestie voor een TT?
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_134095776
Winterbiertjes. O+



Vorig jaar vond ik deze erg fijn en dit jaar valt hij ook zeker niet tegen.
Een aanrader voor iedereen die van drop houdt. :)

quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 21:15 schreef borisz het volgende:
Iemand een suggestie voor een TT?
Zundert holadijee? :P
pi_134097378
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:21 schreef kaasplankje het volgende:
Rochefort 8%
Rochefort 8 heeft 9,2% ABV. malle fietsert.
pi_134097521
Over pils gesproken, dit weekend die 'Dog Wired' van brewdog op. Een Imperial pils... Nou dat is wel ff wat anders dan een pijpje heineken :D
pi_134098454
Pils is prima voor in de zomer, na een warme fietstocht. Al heb ik dan liever een witteke....
pi_134098645
Rochefort is prima bier!

Mijn kerstbier: La Trappe Isid'or :9
pi_134098762
Kerst O+ Als het dan ook lekker winters is vind ik het heerlijk om een of andere zware (barrel aged) RIS open te trekken.
pi_134100304
Hmmm ik heb die Gouden Carolus besteld.
Morgen maar eens afhalen. En Stille Nacht ook.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134102430
Gouden Carolus heb ik al een tijdje niet meer op. Vanavond nog eens een Orval gehad, blijft prima.
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 20:44 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom heet het topic trouwens nog 'bijna tijd voor de bockjes'? Het is allang tijd voor de bockjes ! :')
In mijn ogen is het bockseizoen alweer bijna voorbij :P
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 20:19 schreef Nembrionic het volgende:
Als je pils niet lekker vindt, dan is mijn eerste tip altijd: probeer eens een Karmeliet
Eens. Ken erg veel mensen die dat een zeer aangenaam bier vinden. Wel verraderlijk als je er een stuk of zes wegtikt op een avond, vinden velen :P
Schip ahoy!
pi_134103545
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 23:23 schreef Piet__Piraat het volgende:
Eens. Ken erg veel mensen die dat een zeer aangenaam bier vinden. Wel verraderlijk als je er een stuk of zes wegtikt op een avond, vinden velen :P
Doet mij denken aan mijn dagje in Brussel.

De lijst was een glas Westmalle Tripel, een glas chianti, een glas Rochefort 10, een glas Guiness Special Export, een glas Gouden Carolus Easter (tap) en een glas Dupont Avec Les Bons Voeux.

Toen was de weg terug naar het hotel toch een stukje langer dan het in eerste instantie leek.

En als je dan om 3 uur terug bent en om 8 uur weer klaar moet staan voor een bezoek aan de Europese instellingen... Tsja.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134103839
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 22:07 schreef cafca het volgende:
Rochefort is prima bier!

Mijn kerstbier: La Trappe Isid'or :9
Mijn favoriet ja, Rochefort 10. Vind hem nog een stukje lekkerder dan Westvleteren 12.

Morgen éindelijk de Zundert trappist proberen O+ ik ben zeer benieuwd.

quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 19:15 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Ik drink zelf niet zo heel vaak en bier an sich vind ik niet zo heel speciaal maar het speciaalbier concept vind ik wel interessant. Tevens jammer dat er in de OP niet zoveel info is voor de beginner op dit vlak.

Kan iemand mij misschien iets adviseren? Ik woon vanaf deze week in Amsterdam en daar zit natuurlijk de Bierkoning; waar ik graag een paar biertjes wil halen. *)

Bij voorbaat dank.
Bij de betere biercafe's en proeflokalen weet het personeel veel over de bieren en hun smaken en toegankelijkheid. Je zou eens zoiets kunnen zoeken en daar binnen lopen. Dat zou nog wel eens verhelderend kunnen werken in plaats van op de gok wat speciaalbieren kopen.

Zo heb ik heel wat van mijn huidige favorieten leren kennen. Op aanraden van een proeflokaal aan de hand van welke bieren ik aak dronk. Die tent hier kun je van veel bieren ook kleine proefglaasjes krijgen.

[ Bericht 45% gewijzigd door BlackLining op 10-12-2013 00:08:50 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  dinsdag 10 december 2013 @ 00:04:27 #28
280367 Opperprutser
Derde hond in het kegelspel
pi_134104174
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 22:37 schreef IPA35 het volgende:
Hmmm ik heb die Gouden Carolus besteld.
Morgen maar eens afhalen. En Stille Nacht ook.
Waar heb je die Stille Nacht besteld? Ik heb een halve krat besteld bij Berts bierhuis maar tot op heden niks gehoord...ook bij de Bierkoning wisten ze niet of ze 'm dit jaar zouden krijgen.
pi_134104775
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 00:04 schreef Opperprutser het volgende:

[..]

Waar heb je die Stille Nacht besteld? Ik heb een halve krat besteld bij Berts bierhuis maar tot op heden niks gehoord...ook bij de Bierkoning wisten ze niet of ze 'm dit jaar zouden krijgen.
Zaakje in Arnhem gewoon. Vorige jaar had iemand daarom gevraagd en toen hadden ze het, dit jaar weer. Hopelijk is het nog niet uitverkocht, alles kwam donderdag binnen als ik het me goed herinner.
Ik informeerde afgelopen dinsdag en vroeg of ze ook Gouden Carolus zouden bestellen en dat wilde hij wel doen. Ook kregen ze iets van kerstvuur of zo. Even opzoeken wat dat is...
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134105723
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:21 schreef kaasplankje het volgende:
Probeer eens een Rochefort 8% maar dan wel met een bol glas, rustig uitschenken. Boterzachte trappist.

Zelf vind ik Orval ook heel lekker maar die is wat bitter, en moet je soms niet als 1e biertje drinken.
Meer dan 2/3 moet je er ook niet wegklokken op een avond anders zware kop de volgende dag.

En er moet natuurlijk een klein snackje bij. Zoals kaas of worst. (op een plankje natuurlijk)
:D

Thanks!

quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:59 schreef sirdanilot het volgende:
Hmm, ik weet niet of je speciaalbier gaat lusten als je gewone pils niet zo lekker vindt. Het is natuurlijk compleet anders qua smaak, maar toch: het is en blijft allemaal bier. Speciaalbier is gewoon (meestal) beter en rijker van smaak.

Als je bezwaar tegen pils echter gewoon is dat er weinig bijzonders aan is, ja, dan ga je speciaalbier denk ik wél lekker vinden.

Wellicht eerst een beginnen met een bockbiertje om erin te komen. Hertog Jan herfstbok of zo?
Ik vind normaal bier wel lekker, maar niet zo heel speciaal. Ik probeer liever iets wat hoger in het vaandel staat. Iets wat gebrouwen is met nog meer zorg en passie, waardoor je een verbluffende smaaksensatie hebt; speciaalbier dus! Wat jij dus ook in je tweede zin zegt.

quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 20:02 schreef VGA4xZoom het volgende:

[..]

Waar hou je van doorgaans van, zoet, fruitig, bitter, etc? Er zijn ontzettend veel verschillende stijlen bier dus wellicht kunnen wij je een richting op helpen.
Een leuke manier om kennis te maken met speciaalbier is om een 'proefplankje' te bestellen bij een speciaalbiercafé (ik meende dat er vlak naast de Bierkoning een zat?) En om daarna wat te shoppen bij de Bierkoning in de stijlen die je bevallen. :)

In de supermarkten kan je ook wel wat leuke biertjes vinden om mee te beginnen, biertjes van Hertog Jan bijvoorbeeld of Leffe Blond (bockbiertjes zijn met name leuk als instap). Als dat bevalt dan zou ik zoals kaasplankje zei eens de trapisten proberen. En inderdaad niet meer dan 2/3 flesjes op een avond. :*
Dat wil ik dus weten! Ik wil meer informatie over smaken en alles lezen, zodat ik kan bepalen wat mijn biertje is - naast het proeven ervan.

Ik hou wel van zoet, maar absoluut niet te zoet, fruitig/fris :Y en bitter, mwah, niet echt eigenlijk.

Dat proefplankje bestellen ga ik zeker doen dan!

quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 23:54 schreef BlackLining het volgende:
Bij de betere biercafe's en proeflokalen weet het personeel veel over de bieren en hun smaken en toegankelijkheid. Je zou eens zoiets kunnen zoeken en daar binnen lopen. Dat zou nog wel eens verhelderend kunnen werken in plaats van op de gok wat speciaalbieren kopen.

Zo heb ik heel wat van mijn huidige favorieten leren kennen. Op aanraden van een proeflokaal aan de hand van welke bieren ik aak dronk. Die tent hier kun je van veel bieren ook kleine proefglaasjes krijgen.
^O^
If not now, then when.
  dinsdag 10 december 2013 @ 08:32:59 #31
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_134107943
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 20:02 schreef VGA4xZoom het volgende:
Een leuke manier om kennis te maken met speciaalbier is om een 'proefplankje' te bestellen bij een speciaalbiercafé (ik meende dat er vlak naast de Bierkoning een zat?)
Bedoel je de Beertemple? Lijkt me niet geschikt voor een beginner die niet van bitter houdt :+
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_134108049
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 00:22 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Zaakje in Arnhem gewoon. Vorige jaar had iemand daarom gevraagd en toen hadden ze het, dit jaar weer. Hopelijk is het nog niet uitverkocht, alles kwam donderdag binnen als ik het me goed herinner.
Ik informeerde afgelopen dinsdag en vroeg of ze ook Gouden Carolus zouden bestellen en dat wilde hij wel doen. Ook kregen ze iets van kerstvuur of zo. Even opzoeken wat dat is...
Is dat het zaakje in de buurt van de Boulevard Heuvelink? Dat moet ik daar binnenkort ook even langs rijden!
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 23:47 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Doet mij denken aan mijn dagje in Brussel.

De lijst was een glas Westmalle Tripel, een glas chianti, een glas Rochefort 10, een glas Guiness Special Export, een glas Gouden Carolus Easter (tap) en een glas Dupont Avec Les Bons Voeux.

Toen was de weg terug naar het hotel toch een stukje langer dan het in eerste instantie leek.

En als je dan om 3 uur terug bent en om 8 uur weer klaar moet staan voor een bezoek aan de Europese instellingen... Tsja.
Lekker gevarieerd lijstje inderdaad, maar ook niet echt zorgvuldig opgebouwd qua percentages als ik het zo inschat (ik ken ze niet allemaal) :P
Schip ahoy!
pi_134113056
http://bier.blog.nl/biern(...)-lanceert-desserbier

Lijkt me een leuke om een keer te proberen wel
  Moderator dinsdag 10 december 2013 @ 13:41:56 #34
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134114564
TT in overleg met TS even aangepast naar wat nieuws ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:50:34 #35
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134116519
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:41 schreef djkoelkast het volgende:
TT in overleg met TS even aangepast naar wat nieuws ;)
Yup, hartelijk dank :)
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_134117053
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 12:50 schreef Saind het volgende:
http://bier.blog.nl/biern(...)-lanceert-desserbier

Lijkt me een leuke om een keer te proberen wel
Kan me er helemaal niks bij voorstellen. Maar ik wil het ook wel eens proberen.


In de categorie vreemd bier heeft mijn plaatselijke biercafé sinds gisteren weer Glühkriek staan. Was vorig jaar erg lekker, heb er zin in om dat vanavond weer eens te vatten op het terrasje daar :) Volgens mij heeft hij de variant van St. Louis.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134120368
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 08:48 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Is dat het zaakje in de buurt van de Boulevard Heuvelink? Dat moet ik daar binnenkort ook even langs rijden!

Van Pernis? Die is wel een goed assortiment en lage prijzen.
Maar nee, ik was gewoon daar bij de Korenmarkt.

Stille Nacht was echter al uitverkocht :'( . Heb uiteindelijk 4 stuks Gouden Carolus meegenomen en als bonus nog een flesje Rochefort 10.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134137893
Net eindelijk de Zundertse trappist op. Lekker, maar ik moet zeggen dat ik er meer van verwachtte.. Hij mist wat body, met het gist erbij al wat beter maar toch. Ik ga hem echter nog wel vaker pakken, want ondanks dat is ie allerminst smerig :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134137937
Ik zag hem in de winkel, beetje duur eigenlijk maar de volgende keer neem ik hem mee.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  woensdag 11 december 2013 @ 08:45:44 #40
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_134140749
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_134141077
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 22:07 schreef cafca het volgende:
Rochefort is prima bier!

(...)
De '10' vind ik een van de beste onder de trappisten.

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 00:04 schreef BlackLining het volgende:
Net eindelijk de Zundertse trappist op. Lekker, maar ik moet zeggen dat ik er meer van verwachtte.. Hij mist wat body, met het gist erbij al wat beter maar toch. Ik ga hem echter nog wel vaker pakken, want ondanks dat is ie allerminst smerig :)
Vind 'm bijzonder in de positieve manier van het woord. Verrijking in de orde der trappisten.
Proefde een hint van nootmuskaat met een beetje zoet en een precies goed bittergehalte.

Ben niet gelovig, maar geloof wel in monnikenwerk. Typisch staaltje weer :Y

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 00:05 schreef IPA35 het volgende:
Ik zag hem in de winkel, beetje duur eigenlijk maar de volgende keer neem ik hem mee.
Het is een trappist, geen zuippils. Wat verwacht je? Goede wijn betaal je ook voor.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_134141456
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:13 schreef Red_85 het volgende:

[..]

De '10' vind ik een van de beste onder de trappisten.

[..]

Vind 'm bijzonder in de positieve manier van het woord. Verrijking in de orde der trappisten.
Proefde een hint van nootmuskaat met een beetje zoet en een precies goed bittergehalte.

Ben niet gelovig, maar geloof wel in monnikenwerk. Typisch staaltje weer :Y

[..]

Het is een trappist, geen zuippils. Wat verwacht je? Goede wijn betaal je ook voor.
Lekker kruidig is ie wel inderdaad. Nootmuskaat proef ik ook en ik meen zelfs iets kaneel achtigs erin te proeven. Vind het ook lastig om te stellen wat ie mist trouwens. Iets 'romiger' zeg maar. Al vond ik hem met het gist erbij geschonken al een stuk lekkerder.

Een verrijking onder de trappisten is het zeker. En ook leuk dat we nu twee trappistenbrouwerijen hebben in Nederland.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134141495
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:13 schreef Red_85 het volgende:
Het is een trappist, geen zuippils. Wat verwacht je? Goede wijn betaal je ook voor
Zelfs westvleteren XII kost incl. statiegeld (op fles en krat) maar 2 euro per fles. Ik heb die zundert en Gregorius ook nog niet op omdat, juist, te duur...
pi_134141602
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:33 schreef muzas het volgende:

[..]

Zelfs westvleteren XII kost incl. statiegeld (op fles en krat) maar 2 euro per fles. Ik heb die zundert en Gregorius ook nog niet op omdat, juist, te duur...
De Westvleteren XII lijkt goedkoop omdat ze geen transportkosten en tussenhandelaren hebben. Als je een tank benzine er aan op rijdt, komt het gemiddeld ook duurder uit.
pi_134141702
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:38 schreef avw1982 het volgende:

[..]

De Westvleteren XII lijkt goedkoop omdat ze geen transportkosten en tussenhandelaren hebben. Als je een tank benzine er aan op rijdt, komt het gemiddeld ook duurder uit.
Dan alle andere trappisten op die twee na ;) Rochefort 10 is ook 2 euro. Laatste keer dat ik die gregorius in mijn handen had moest ie 6 euro per fles kosten. Dat is gewoon veel voor een trappist. Maar nieuw, en wellicht nog kleinschalig. Dus prijs is wel te verklaren.. Maar blijft in verhouding hoog.
  woensdag 11 december 2013 @ 09:45:13 #46
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_134141732
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:44 schreef muzas het volgende:

[..]

Dan alle andere trappisten op die twee na ;) Rochefort 10 is ook 2 euro. Laatste keer dat ik die gregorius in mijn handen had moest ie 6 euro per fles kosten. Dat is gewoon veel voor een trappist. Maar nieuw, en wellicht nog kleinschalig. Dus prijs is wel te verklaren.. Maar blijft in verhouding hoog.
En de Gregorius vond ik niet eens lekker.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_134141756
Daarbuiten reageerde ik vooral op "voor goede wijn betaal je ook meer". Ik kan de prachtige bieren rond de 2 euro niet eens meer tellen zo veel het er zijn.
pi_134141894
Tja, als je het te duur vindt moet je het niet halen he :')

Voor een compleet nieuw bier wat zichzelf als merk net helemaal heeft opgericht en alles nieuw heeft moeten organiseren vind ik het niet eens zo'n verkeerd prijs. En ik wil het toch gewoon proeven.

Heb er trouwens 6 euro voor betaald hier. Geen idee of die prijs overal hetzelfde is.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134144670
6 euro? ik neem aan in het cafe? in zundert was hij 4,70 in het cafe. in de winkel zijn ze inderdaad rond de 2 euro.

die gregorius en benno heb ik voor 2,70 kunnen kopen. wel in belgie weliswaar. de gregorius vond ik ook niet lekker, de benno is goed te doen.
pi_134145015
Gezien voor 2.60 ongeveer.
Ik weet niet hoe het met de beschikbaarheid zit maar dat zijn Rochefort 10 prijzen.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134145053
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:49 schreef mckroket het volgende:
6 euro? ik neem aan in het cafe? in zundert was hij 4,70 in het cafe. in de winkel zijn ze inderdaad rond de 2 euro.

die gregorius en benno heb ik voor 2,70 kunnen kopen. wel in belgie weliswaar. de gregorius vond ik ook niet lekker, de benno is goed te doen.
Gregorius voor dat geld is een goede deal, bij de Mitra hier was hij rond de 6
pi_134145568
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:52 schreef BlackLining het volgende:
Tja, als je het te duur vindt moet je het niet halen he :')

Voor een compleet nieuw bier wat zichzelf als merk net helemaal heeft opgericht en alles nieuw heeft moeten organiseren vind ik het niet eens zo'n verkeerd prijs. En ik wil het toch gewoon proeven.

Heb er trouwens 6 euro voor betaald hier. Geen idee of die prijs overal hetzelfde is.
2,60 p flesje bij de slijter.
Zit er niet zo mee en ik zuip het ook niet op als pils. En het is typisch NL's denk ik, zeuren over de prijs. Lekker boeiend? Voor kwaliteit betaal je. Simpele regel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_134146093
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:49 schreef mckroket het volgende:
6 euro? ik neem aan in het cafe? in zundert was hij 4,70 in het cafe. in de winkel zijn ze inderdaad rond de 2 euro.

die gregorius en benno heb ik voor 2,70 kunnen kopen. wel in belgie weliswaar. de gregorius vond ik ook niet lekker, de benno is goed te doen.
Ja, dat wel. Het bierlokaal hier had hem. Dat is sowieso pokkeduur. Rochefort 10 is er ook 5,60. Maar goed, gezellig, prima service, en de uitbater weet werkelijk alles over elk bier hij schenkt. Dat mag wat kosten.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134147102
Sinds vandaag mag hij dus ook officieel het trappisten logo dragen.

GuidoVanBelle1 twitterde op woensdag 11-12-2013 om 09:20:35 Goed nieuws! De "Zundert" heeft het ATP-logo gekregen. Authentic Trappist Product. Met dank aan de International Vereniging van Trappisten. reageer retweet
pi_134147362
en ik heb een heel krat zonder logo!

vintage shit maat
pi_134147554
btw wat hij eerder zegt is nog interessanter. spencer brewery trappist nu officieel?

btw2, sinds wanneer hebben monniken twitter
pi_134147809
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:25 schreef mckroket het volgende:
btw wat hij eerder zegt is nog interessanter. spencer brewery trappist nu officieel?

btw2, sinds wanneer hebben monniken twitter
Bij La Trappe zijn ze ook hip met smartphones en social media.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 11 december 2013 @ 18:05:51 #58
414785 sirdanilot
pi_134157146
Ik heb nu twee westmalle koud staan, voor een avond met iemand uit mijn geboortestreek. Bij ons werd er altijd wel veel westmalle gedronken, toch wat Belgische invloed. De tripel was overigens flink duurder dan de dubbel in de supermarkt, maar dit blijft voor een trappist wel betaalbaar (1,40 zo ongeveer).

Ik was vergeten om in de dirk drie te kijken, is het daar misschien goedkoper? Want dan was dat een beetje dom van mij :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134158476
Vandaag een Rochefort 8. Maar die haalt het bij lange niet bij de 10.

Net nog even langs de slijter gereden. Helaas niks meegenomen. Was eigenlijk opzoek naar Zundert en SNAB Ijsbok, maar beide op helaas. Dan nog maar een Skuumkoppe vanavond :9
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134158568
Net de Engelszell Gregorius en van Emelisse de Crème Brulee Stout gekocht. Ben vooral benieuwd naar die laatste!
pi_134158893
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:55 schreef BlackLining het volgende:
Vandaag een Rochefort 8. Maar die haalt het bij lange niet bij de 10.
De 8 is het net niet. Je hoopt op een krachtigere 'fruit'smaak, maar die komt maar niet.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134159949
Ja nog ff en zelfs sri-lanka heeft 5 trappistenbrouwerijen.
pi_134160064
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:05 schreef sirdanilot het volgende:
Ik was vergeten om in de dirk drie te kijken, is het daar misschien goedkoper? Want dan was dat een beetje dom van mij :')
Dirck III was eerst 1.35 maar is deze week omhoog gegaan met z'n prijs. Als ik het goed herinner is het nu 1.45.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_134203314
Kijk eens aan. Hele aardige medewerkers. Er werkte ook een vrouw en die wist echt álles van bier. Supertof! _O_ De Bierkoning is zeker een aanrader.



Van alles wat. Ik ga denk ik beginnen met de Orval en wat blokjes kaas. Dat was een goede combinatie volgens de medewerkers.

Het bier moet zeker eerst koud voordat het gedronken kan worden?
If not now, then when.
pi_134203484
Niet te koud, niet zo koud als pils iig. Staat meestal op de fles hoe koud.

Vandaag dat winterbier van gulpener meegenomen bij de supermarkt, iemand dat al op?
pi_134207281
Ben benieuwd wat je van die Rochefort 10 vindt! Die zou ik als laatst nemen, als ik de rest zo zie ;). Emelisse ken ik niet (maar ben ik niet zo van blond), en de Op & Top ook niet (de brouwerij overigens wel). De Jopen-variant is ook nieuw voor me, wat voor soort bier is dat?
Schip ahoy!
pi_134207954
We zullen zien! :D

Moet ik het glas eerst nog even nat maken voordat ik inschenk?
If not now, then when.
pi_134208395
Nee. Droog is beter.

Van belang is dat het glas schoon is en niet vet.

Schenk Orval erg rustig in en hou het glas zo schuin als je maar kunt, dat spul schuimt enorm.

Overigens is de smaak nogal typisch, je moet er van houden, en dat spul smaakt mij elke keer weer iets anders. Dit komt ook doordat Orval nogal van smaak wil veranderen als het ouder wordt.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134209885
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 22:26 schreef IPA35 het volgende:
Nee. Droog is beter.

Van belang is dat het glas schoon is en niet vet.

Schenk Orval erg rustig in en hou het glas zo schuin als je maar kunt, dat spul schuimt enorm.

Overigens is de smaak nogal typisch, je moet er van houden, en dat spul smaakt mij elke keer weer iets anders. Dit komt ook doordat Orval nogal van smaak wil veranderen als het ouder wordt.
Las deze post na het inschenken. :P Hield hem wel schuin en schonk langzaam in. Alsnog veel schuim. Eerste slok was lekker, tweede slok ook. Niet erg bitter, wat ik een pluspunt vind.
If not now, then when.
pi_134210610
Ik drink nu een Duvel. Bijna geen speciaalbier meer te noemen, maar ik kan er nog ongelofelijk van genieten O+
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134210674
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 22:56 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Las deze post na het inschenken. :P Hield hem wel schuin en schonk langzaam in. Alsnog veel schuim. Eerste slok was lekker, tweede slok ook. Niet erg bitter, wat ik een pluspunt vind.
Het het bier jong is dan is het hoppiger, zegt men want de laatste keer dat ik Orval heb gedronken (paar weken terug) vond ik hen niet bepaald hoppig. Ik herinner me echter een keer waar het bier een haast Amerikaanse hopsmaak had, dat was erg lekker. Het bier is verder (zeker als het wat ouder is, maar altijd wel) nogal droog van smaak. Ze gebruiken er ook wilde gist is en dat komt daardoor. Erg typisch, uniek biertje.

Rochefort 10 is overigens geweldig, wel een heel ander bier dan de Orval.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134210781
quote:
17s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:07 schreef BlackLining het volgende:
Ik drink nu een Duvel. Bijna geen speciaalbier meer te noemen, maar ik kan er nog ongelofelijk van genieten O+
Ik zit nu aan de Hertog Jan Bockbier.

Wat valt er van te zeggen? Wel goed te drinken.
Ik stoor me er verder aan dat Hertog Jan karamel kleurstof gebruikt in zijn (niet haar :6 ) bieren. Zo ook in de Grand Prestige. Vind ik een soort bedrog eigenlijk.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134210925
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:10 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik zit nu aan de Hertog Jan Bockbier.

Wat valt er van te zeggen? Wel goed te drinken.
Ik stoor me er verder aan dat Hertog Jan karamel kleurstof gebruikt in zijn (niet haar :6 ) bieren. Zo ook in de Grand Prestige. Vind ik een soort bedrog eigenlijk.
Ik kan van Hertog Jan eigenlijk alleen de pilsner waarderen :@ dan vind ik dat wel meteen weer met afstand 's Lands beste pilsner maar toch. Heb hier nog een grote fles Grand Prestige staan, vorige week gekregen. Die laat ik mooi staan tot volgend jaar. Is ie meteen stukken lekkerder.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134211023
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:12 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Ik kan van Hertog Jan eigenlijk alleen de pilsner waarderen :$ dan vind ik dat werk meteen weer 's lands beste pilsner maar toch. Heb hier nog een grote fles Grand Prestige staan, vorige week gekregen. Die laat ik mooi staan tot volgend jaar. Is ie meteen stukken lekkerder.
De Grand Prestige is wel een goed bier, daar valt niks van te zeggen. Voor een doorsnee Nederlands bockbier is deze ook wel lekker. Ze moeten gewoon die troep eruit laten. Dit spul is nu bruiner dan Rochefort 10 onderhand.

Wat pils betreft... Aangezien ik niks tegen blik heb zou ik eerder blikken Bitburger halen dan Hertog Jan, een stuk goedkoper en zeker zo lekker. Jammer dat ze dat hier niet per krat verkopen. Mijn neef haalt vaak pils in Duitsland, dat is denk ik wel het overwegen waard.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134211888
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:08 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Het het bier jong is dan is het hoppiger, zegt men want de laatste keer dat ik Orval heb gedronken (paar weken terug) vond ik hen niet bepaald hoppig. Ik herinner me echter een keer waar het bier een haast Amerikaanse hopsmaak had, dat was erg lekker. Het bier is verder (zeker als het wat ouder is, maar altijd wel) nogal droog van smaak. Ze gebruiken er ook wilde gist is en dat komt daardoor. Erg typisch, uniek biertje.

Rochefort 10 is overigens geweldig, wel een heel ander bier dan de Orval.
Thanks voor de info.

Die Rochefort bewaar ik dan als laatste. :P
If not now, then when.
pi_134212051
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 23:32 schreef Yuri_Boyka het volgende:

[..]

Thanks voor de info.

Die Rochefort bewaar ik dan als laatste. :P
Niet de Rochefort drinken als je al zat bent van alle anderen he. Da's zonde.

Lees je ook even in over het inschenken van een trappist (hoe heet die stijl eigenlijk? Trappist gaat over de brouwerij, niet zozeer het bier zelf). Droog glas, gist laten zitten (persoonlijke voorkeur wel). Een groots bier als de 10 moet met respect ingeschonken worden. :Y

[ Bericht 2% gewijzigd door BlackLining op 12-12-2013 23:44:30 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134213067
Mwa, gewoon met gist drinken. Het laatste beetje bier in het flesjes ronddraaien en inschenken.

Het is een quadrupel trouwens.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134213382
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 00:12 schreef IPA35 het volgende:
Mwa, gewoon met gist drinken. Het laatste beetje bier in het flesjes ronddraaien en inschenken.

Het is een quadrupel trouwens.
Ik vind het met gist erbij ook lekkerder hoor, wat romiger wat zodoende meer past bij de complexe smaak van het bier.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134213565
Gist kan prima erbij.

Gulpener Wintervrund is prima bier, trouwens, voor die prijs. Ik heb hem gekocht in plaats van de dobbel-palm, en voor een kratjes-bier heel behoorlijk te drinken. Behoorlijk straf, wel.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 13 december 2013 @ 01:02:17 #81
414785 sirdanilot
pi_134213903
Je hebt goede trappisten/bieren uitgekozen, volgens het plaatje. Emelisse en op en top ken ik niet, overigens, waren die lekker?

Of je het 'kletske' (zo noemen wij de gist op de bodem altijd) er bij schenkt hangt af van het bier en de persoonlijke voorkeur, overigens. Ik vind het meestal niet zo'n bezwaar.

Goede tip van de gulpener wintervrund, hij is erg goedkoop maar ik zat ook te twijfelen of ik hem wel zou kopen, misschien toch maar eens doen.

Ik zat vanavond ook aan de HJ bokbier, was 1 euro op de tap waar ik was, lekker goedkoop dus. Ik vind het echt een prima biertje; toch een stuk lekkerder dan je reguliere pils, maar niet zó speciaal/complex dat je er maar ééntje van wil. Ik heb er toch drie of vier op denk ik.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134214182
In het biercafe hier krijg je het onderste laagje met het gist er vaak los bij in een klein glaasje zodat je zelf kunt bepalen wat je ermee doet ^O^


Ik gooi het er meestal bij. Al kan een laatste 'shot' met dus enorm veel gist ook wel erg lekker zijn.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  † In Memoriam † vrijdag 13 december 2013 @ 01:32:01 #83
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_134214206
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2013 01:29 schreef BlackLining het volgende:
In het biercafe hier krijg je het onderste laagje met het gist er vaak los bij in een klein glaasje zodat je zelf kunt bepalen wat je ermee doet ^O^
Misschien mis ik wat, maar hoe werkt dat dan precies? Ze schenken het voor je uit en doen het gistrestje in een los glaasje erbij?
Carpe Libertatem
pi_134215311
Ik drink het gist meestal niet op, op de één of andere manier vind ik dat een vies idee :').

De Bock van HJ vind ik wel oké, maar niet heel speciaal. Ik zou 'm zelf niet gauw kopen want in verhouding vind ik 'm te duur voor wat ie biedt. Dan haal ik liever een specialer biertje.

Rochefort heb ik ook nog staan, misschien vanavond maar eens nemen O+. En ik heb een groot blik Gulpener Gladiator, is dat iets?
Schip ahoy!
pi_134216251
quote:
15s.gif Op vrijdag 13 december 2013 01:32 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Misschien mis ik wat, maar hoe werkt dat dan precies? Ze schenken het voor je uit en doen het gistrestje in een los glaasje erbij?
Ja. Je kunt kiezen. Of je krijgt gewoon het glas en het flesje, of je laat het hun inschenken. In dat geval kunnen ze het gist apart houden. Dus biertje inschenken, laatste beetje laten zitten zoals je zou doen als je zonder gist wilt drinken, en dat laatste beetje kun je dan in een soort shotglas erbij krijgen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134216401
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 08:12 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik drink het gist meestal niet op, op de één of andere manier vind ik dat een vies idee :').

De Bock van HJ vind ik wel oké, maar niet heel speciaal. Ik zou 'm zelf niet gauw kopen want in verhouding vind ik 'm te duur voor wat ie biedt. Dan haal ik liever een specialer biertje.

Rochefort heb ik ook nog staan, misschien vanavond maar eens nemen O+. En ik heb een groot blik Gulpener Gladiator, is dat iets?
Tsjah de Gladiator

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_134216458
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 00:37 schreef cafca het volgende:
Gist kan prima erbij.

Gulpener Wintervrund is prima bier, trouwens, voor die prijs. Ik heb hem gekocht in plaats van de dobbel-palm, en voor een kratjes-bier heel behoorlijk te drinken. Behoorlijk straf, wel.
de wintervrund is dit jaar behoorlijk te drinken ja, maar qua smaak niet te vergelijken met de vorige jaargangen van wintervrund (maar goed ook, want die vond ik meestal niet lekker
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_134216793
Iemand de Quadrupel Oak Aged van La Trappe al geprobeerd? Ik heb er laatst 2 flessen van gekregen maar wil ze nog even bewaren. De normale Quadrupel vind ik heerlijk, ben benieuwd in hoeverre de Oak Aged afwijkt, en of die afwijking de hoge prijs waard is.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_134217075
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 09:57 schreef Mgolovic het volgende:
Iemand de Quadrupel Oak Aged van La Trappe al geprobeerd? Ik heb er laatst 2 flessen van gekregen maar wil ze nog even bewaren. De normale Quadrupel vind ik heerlijk, ben benieuwd in hoeverre de Oak Aged afwijkt, en of die afwijking de hoge prijs waard is.
Goddelijk. Niet te vergelijken met de gewone quad trouwens. Wat scherper, maar desondanks veel complexer van smaak. Je moet er echt goed voor gaan zitten.

Welke jaargangen heb je trouwens? Ze verschillen onderling nogal. Wordt trouwens met de jaren veel beter inderdaad.

[ Bericht 0% gewijzigd door BlackLining op 13-12-2013 10:23:40 ]
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134217267
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 december 2013 10:11 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Goddelijk. Niet te vertrekken met de gewone quad trouwens. Wat scherper, maar desondanks veel complexer van smaak. Je moet er echt goed voor gaan zitten.

Welke jaargangen heb je trouwens? Ze verschillen onderling nogal. Wordt trouwens met de jaren veel beter inderdaad.
Ze zijn van batch 14 als ik me niet vergis. Helaas allebei rond de zelfde tijd gekocht, iets eerder zou batch 13 er mogelijk bij hebben gezeten. Misschien dat er met Kerst, of de geboorte van mijn petekind, een open gaat en ik de ander laat rusten.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_134218525
Batch 14 heb ik ook thuis staan, op moment hebben ze Batch 15 te koop.

Afgelopen week weer wat bier gehaald in Meer. Dat wordt weer genieten komende winter.
Onder andere:
- Kempisch Vuur Hoppergod
- Val-Dieu Noel
- Leffe Christmas
- Corsendonk Christmas
- Val-Dieu Grand Cru
Stop rockin' the boat.
pi_134220444
binnenkort met een vriend oid een leuke proeverij doen;
tjeeses 2013
tjeeses port BA
tjeeses Bourbon BA

heb volgens mij nog nooit een barrel aged bier op. dus ben benieuwd naar de smaakverschillen.
pi_134223826
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:19 schreef mckroket het volgende:
en ik heb een heel krat zonder logo!

vintage shit maat
Nog 5 flesjes zonder logo!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_134223851
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 14:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nog 5 flesjes zonder logo!
Net ook 6 flesjes zonder logo gekocht... en ze hadden nog veel meer!!
pi_134224017
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 14:05 schreef portie het volgende:

[..]

Net ook 6 flesjes zonder logo gekocht... en ze hadden nog veel meer!!
'First wave' van de eerste batches die ze hebben gebrouwen en gebotteld. Gaat wel een tijdje duren voordat ze de eerste flessen met het ATP logo op het etiquette in de winkel hebben staan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_134225259
is dat zo?

ATP logo sinds deze week toegekend. waarom zouden ze niet bij de volgende botteling etiketten erop plakken met het logo erop?

het is geen mega fabriek met een mega voorraad maar een mini brouwerij.
pi_134230284
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 09:57 schreef Mgolovic het volgende:
Iemand de Quadrupel Oak Aged van La Trappe al geprobeerd? Ik heb er laatst 2 flessen van gekregen maar wil ze nog even bewaren. De normale Quadrupel vind ik heerlijk, ben benieuwd in hoeverre de Oak Aged afwijkt, en of die afwijking de hoge prijs waard is.
Hou ons op de hoogte! De normale Quadrupel vind ik zeer goed te drinken, dus ben benieuwd :). Zelf binnenkort ook maar eens op pad voor een pakketje. Of kent er iemand een goede, niet al te dure online shop?
Schip ahoy!
pi_134234572
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:16 schreef bassieVL het volgende:
Batch 14 heb ik ook thuis staan, op moment hebben ze Batch 15 te koop.

Afgelopen week weer wat bier gehaald in Meer. Dat wordt weer genieten komende winter.
Onder andere:
- Kempisch Vuur Hoppergod
- Val-Dieu Noel
- Leffe Christmas
- Corsendonk Christmas
- Val-Dieu Grand Cru
Net nog even gekeken, mijne zijn beide ook van batch 15 ipv 14. Vrouwlief had als verrassing een 6-pack La Trappe Quadrupels en 4 flesjes Chouffe N'Ice meegenomen. Ben naar die laatste ook wel benieuwd.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 13 december 2013 @ 19:54:00 #99
414785 sirdanilot
pi_134236219
Chouffe N'ice vond ik zelf wel nice, maar hij valt wel nogal zwaar. Na twee stuks stond ik op uit mijn stoel, ik voelde hem wel zitten :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134238378
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 19:54 schreef sirdanilot het volgende:
Chouffe N'ice vond ik zelf wel nice, maar hij valt wel nogal zwaar. Na twee stuks stond ik op uit mijn stoel, ik voelde hem wel zitten :')
Ik vond 'm wat flauwtjes. Je mist de echte Chouffe-smaak, vind ik. Hij wat zwaarder dan je in eerste instantie denkt, maar heel spannend vind ik 'm niet.
Schip ahoy!
pi_134238642
Die n'ice was lekker maar had er veel meer van verwacht. Ik hoorde dat ik 'm binnenkreeg (ik werk in een slijterij) en keek er echt naar uit. Viel ruimschoots tegen.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_134247703
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 09:57 schreef Mgolovic het volgende:
Iemand de Quadrupel Oak Aged van La Trappe al geprobeerd? Ik heb er laatst 2 flessen van gekregen maar wil ze nog even bewaren. De normale Quadrupel vind ik heerlijk, ben benieuwd in hoeverre de Oak Aged afwijkt, en of die afwijking de hoge prijs waard is.
Ik heb zelf een flesje van batch #14 in de kelder staan, ben erg benieuwd.
Het bier verschilt trouwens erg per batch omdat er elke keer andere vaten gebruikt worden.
Batch #14 is op cognacvaten gedaan.
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134254575
Gisteren voor het eerst de Jopen Johannieter op. Is wel een verdomd lekker biertje.
pi_134254589
Gisteren nog een Rochefort 10 gehad. Wat me daarbij blijft opvallen, is dat je het hogere alcoholgehalte minder proeft dan bij andere bieren, vind ik. Bij een Kasteel bruin merk je dat veel meer, heb ik het idee.
Schip ahoy!
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 14 december 2013 @ 13:47:46 #105
414785 sirdanilot
pi_134258511
Ik heb de hertog jan karakter geproefd, maar ik vind er maar weinig aan; nogal vlak van smaak. Ik vind hun bokbier beter, al is ook dat niet echt speciaal te noemen.

HJ 'speciaal' bier houdt het een beetje midden tussen pils en speciaalbier; het is erg goedkoop geprijsd meestal, maar je krijgt er toch ook minder voor qua kwaliteit. Toch betekent dat wel dat je hier redelijk wat van kunt drinken op een avond, en het is toch beter dan pils. Ik vergelijk het met een Palmpje; wel lekker, maar niet echt speciaalbier.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134258692
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 08:48 schreef Piet__Piraat het volgende:
Gisteren nog een Rochefort 10 gehad. Wat me daarbij blijft opvallen, is dat je het hogere alcoholgehalte minder proeft dan bij andere bieren, vind ik. Bij een Kasteel bruin merk je dat veel meer, heb ik het idee.
Klopt, je verkijkt je daar heel snel op. Het is met (zo uit mijn hoofd) 11,6% toch een bijzonder zwaar bier. Bieren van Kasteel vind ik over het algemeen niet te zuipen trouwens.


@Hierboven: ik vind eigenlijk dat de grotere pilsbrouwerijen in Nederland sowieso niet echt lekker speciaalbier hebben. Kan er zo niet direct een opnoemen waar ik nou echt warm van word. Die nieuwe zwaar blond van Brand is wel lekker, voor zover dat speciaalbier mag heten natuurlijk.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134258834
De Op & Top vond ik wel lekker, had een wat frisse smaak. De Jopen vond ik niet zo lekker, was iets te bitter.

Vanavond begin ik met de Rochefort en eindig ik met de emelisse.
If not now, then when.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 14 december 2013 @ 14:42:34 #108
414785 sirdanilot
pi_134259820
^^Nu ja, HJ grand prestige is wel prima toch?

Voor mij heb je eigenlijk gewoon een paar niveaus qua bier. Het ene niveau is niet per se beter dan het andere, maar binnen de niveaus heb je wel verschillen. Soms heb je gewoon zin in pils om lekker door te drinken, en soms heb je zin in een heel karaktervol speciaalbier.

- Pils, om lekker door te drinken. Geef mij maar een HJ, juup, warsteiner of grolsch. En nóg een. En nóg een. :')
- 'Speciaal pils'. Bijvoorbeeld een hoegaarden op het terras, of een palmpje, of HJ bok of zoiets. Niet al te duur en je kunt er best een paar van opdrinken, maar toch specialer dan gewoon pils. Ik denk dat ik dingen als Guinness ook hier zou plaatsen.
- 'Licht speciaalbier', bv. een speciale van Palm of HJ of zo. Om toch even voor te zitten, maar wel wat goedkoper en lichter dan de echt zware bieren. Ik vond de texelse Skuumkoppe ook een beetje in deze categorie; heel lekker en bijzonder, maar lichter en subtieler dan andere speciaalbieren.
- 'Zwaar speciaalbier'. bv. een Westmalle trappist. Het top-segment dus, om echt te 'degusteren'.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134260022
Brouwerij 't IJ IJndejaars :9
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 14 december 2013 @ 15:21:17 #110
414785 sirdanilot
pi_134260740
Heeft iemand columbus van brouwerij 't IJ op? Die heb ik uit nieuwsgierigheid gekocht.

EDIT: Trouwens ik heb ontdekt dat Westmalle 10 cent goedkoper is bij de Jumbo dan bij de digros :')

[ Bericht 54% gewijzigd door sirdanilot op 14-12-2013 15:39:10 ]
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator zaterdag 14 december 2013 @ 15:43:44 #111
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134261169
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 december 2013 15:21 schreef sirdanilot het volgende:
Heeft iemand columbus van brouwerij 't IJ op? Die heb ik uit nieuwsgierigheid gekocht.

EDIT: Trouwens ik heb ontdekt dat Westmalle 10 cent goedkoper is bij de Jumbo dan bij de digros :')
Ik vond hem echt niet lekker, extreem bitter en daar hou ik niet van.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134261440
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 19:54 schreef sirdanilot het volgende:
Chouffe N'ice vond ik zelf wel nice, maar hij valt wel nogal zwaar. Na twee stuks stond ik op uit mijn stoel, ik voelde hem wel zitten :')
Ik ben deze aan het proeven nu ik vind het een heerlijk biertje op zich en hij valt mij idd ook wat zwaar
PhotoGear Nikon D5100 met nikon 18-200mm lens en tamron macro 60mm lens en calumet statief en allerlei kleine spulletjes voor de fotografie
pi_134278192
Die Rochefort is sterk zeg. Wel lekker als je hem langzaam drinkt, maar toch erg sterk.
If not now, then when.
  zondag 15 december 2013 @ 01:52:01 #114
365082 IPA35
Patriarch
pi_134280954
quote:
10s.gif Op zondag 15 december 2013 00:06 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Die Rochefort is sterk zeg. Wel lekker als je hem langzaam drinkt, maar toch erg sterk.
Rochefort 10 is een godendrank. En ja die moet je rustig drinken, daar is het voor bedoeld.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134292765
quote:
10s.gif Op zondag 15 december 2013 00:06 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Die Rochefort is sterk zeg. Wel lekker als je hem langzaam drinkt, maar toch erg sterk.
Je kan er ook heerlijk stoofvlees mee maken :9~
Quadrupels _O_
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134292872
quote:
10s.gif Op zondag 15 december 2013 16:08 schreef KLTZK het volgende:

[..]

Je kan er ook heerlijk stoofvlees mee maken :9~
Quadrupels _O_
Hmm dat wil ik wel geloven ja.

Vorige keer met bockbier geprobeerd, was toch geen succes :{

Ik wil het volgende keer eens met kriek proberen. Runderstoofvlees maken en dan de kriek indikken tot saus. Kijken of dat lukt..
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 15 december 2013 @ 16:17:28 #117
414785 sirdanilot
pi_134293116
Bokbier is wat te zoet denk ik.

Hmm, kriek... ik weet het niet, hoor. Kies natuurlijk sowieso góede kriek, niet van die zoete, maar dan nog is het wel erg zuur. Misschien beter een recept pakken voor stoofvlees in rode wijn, en dan ipv rode wijn de kriek gebruiken. Moet wel kunnen denk ik.

Overigens vind ik het zelf zonde om echt al te goed bier in recepten te gebruiken. Veel duurder dan een westmalle dubbel moet je niet gaan ,vind ik. Die kosten zo rond de 1,10-1,20, dat is prima te doen. Een la trappe dubbel is zelfs nog ietsjes goedkoper.

--

Ik heb nu in de kast staan:

2x westvleteren 12, voor een bijzondere gelegenheid
gulden draak
la trappe dubbel
jopen IPA
't IJ columbus

En, tot mijn schaamte, een flesje rosébier dat een lolbroek mij voor sinterklaas gegeven heeft :') misschien als er een keer een dame op bezoek komt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134293427
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 16:17 schreef sirdanilot het volgende:
Bokbier is wat te zoet denk ik.

Hmm, kriek... ik weet het niet, hoor. Kies natuurlijk sowieso góede kriek, niet van die zoete, maar dan nog is het wel erg zuur. Misschien beter een recept pakken voor stoofvlees in rode wijn, en dan ipv rode wijn de kriek gebruiken. Moet wel kunnen denk ik.

Overigens vind ik het zelf zonde om echt al te goed bier in recepten te gebruiken. Veel duurder dan een westmalle dubbel moet je niet gaan ,vind ik. Die kosten zo rond de 1,10-1,20, dat is prima te doen. Een la trappe dubbel is zelfs nog ietsjes goedkoper.

--

Ik heb nu in de kast staan:

2x westvleteren 12, voor een bijzondere gelegenheid
gulden draak
la trappe dubbel
jopen IPA
't IJ columbus

En, tot mijn schaamte, een flesje rosébier dat een lolbroek mij voor sinterklaas gegeven heeft :') misschien als er een keer een dame op bezoek komt.
Zure kriek is juist ideaal voor stoven. Zuur maakt het vlees zachter. Die zure smaak krijg je er wel weer uit met andere kruiden.

Die recepten met wijn ken ik wel. Volgende keer wil ik mijn boeuf bourguignon recept met die kriek gaan maken waar ik dat nu met (gluh)wijn doe.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134293647
quote:
1s.gif Op zondag 15 december 2013 16:11 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Hmm dat wil ik wel geloven ja.

Vorige keer met bockbier geprobeerd, was toch geen succes :{

Ik wil het volgende keer eens met kriek proberen. Runderstoofvlees maken en dan de kriek indikken tot saus. Kijken of dat lukt..
Kriek met stoofvlees, zal vast een interessante smaakcombinatie opleveren. Leuk idee!
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134293710
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 16:17 schreef sirdanilot het volgende:
Bokbier is wat te zoet denk ik.

Hmm, kriek... ik weet het niet, hoor. Kies natuurlijk sowieso góede kriek, niet van die zoete, maar dan nog is het wel erg zuur. Misschien beter een recept pakken voor stoofvlees in rode wijn, en dan ipv rode wijn de kriek gebruiken. Moet wel kunnen denk ik.

Overigens vind ik het zelf zonde om echt al te goed bier in recepten te gebruiken. Veel duurder dan een westmalle dubbel moet je niet gaan ,vind ik. Die kosten zo rond de 1,10-1,20, dat is prima te doen. Een la trappe dubbel is zelfs nog ietsjes goedkoper.

--

Ik heb nu in de kast staan:

2x westvleteren 12, voor een bijzondere gelegenheid
gulden draak
la trappe dubbel
jopen IPA
't IJ columbus

En, tot mijn schaamte, een flesje rosébier dat een lolbroek mij voor sinterklaas gegeven heeft :') misschien als er een keer een dame op bezoek komt.
Die Westvleteren zou ik minimaal een jaartje laten staan. 'Vers' is-ie vrij hoekig en ruw van smaak en zeker niet op z'n best.
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
  zondag 15 december 2013 @ 17:04:30 #121
365082 IPA35
Patriarch
pi_134295477
quote:
10s.gif Op zondag 15 december 2013 16:31 schreef KLTZK het volgende:

[..]

Die Westvleteren zou ik minimaal een jaartje laten staan. 'Vers' is-ie vrij hoekig en ruw van smaak en zeker niet op z'n best.
Ik heb 5 flesjes 12 en 5 van de 8.

De 8 is houdbaar tot 16-05-2015 staat er op, de 12 tot 19-06-2015.
Ze zijn vorige zomer gekocht bij de abdij dus ze zullen dan wel vers zijn geweest.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  zondag 15 december 2013 @ 17:07:01 #122
365082 IPA35
Patriarch
pi_134295640
Over koken met bier gesproken. Ik wil graag eens iets proberen op basis van donker bier (dubbel of quadrupel). Heeft iemand een recept?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  User die het meest klaagt 2022 zondag 15 december 2013 @ 17:09:49 #123
414785 sirdanilot
pi_134295765
De westvleteren heb ik vorig jaar gehaald aan de abdij, ook kort na aankoop vond ik hem erg lekker. Hij zal nu wel anders smaken inderdaad.

@ IPA: Nou ja, stoofvlees dus :') Of andere stoofpotten, bv. met wild.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 15 december 2013 @ 18:10:49 #124
365082 IPA35
Patriarch
pi_134298301
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 17:09 schreef sirdanilot het volgende:
@ IPA: Nou ja, stoofvlees dus :') Of andere stoofpotten, bv. met wild.
Ik kook niet vaak, vandaar dat ik een recept nodig heb.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  User die het meest klaagt 2022 zondag 15 december 2013 @ 18:35:03 #125
414785 sirdanilot
pi_134299227
Oh ok. Toch leuk om te proberen hoor ! Dit is ook een recept dat niet moeilijk is, het duurt wel lang voor het klaar is maar je kunt ondertussen natuurlijk wat anders doen.

Ik doe altijd:

- Een halve kilo rundvlees (riblappen, sukadelappen, dat soort vlees) in even grote stukken snijden. Hoe groot maakt niet uit, zolang alles maar even groot is. Ik doe meestal vrij grote stukken, andere mensen doen blokjes. Je mag het meest goedkope vlees gebruiken dat er is, zolang er geen bot in zit; goedkoper betekent langer stoven.

- Bestrooien met zout (een paar theelepel denk ik? beter te weinig dan te veel) en een eetlepel bloem. Zout kun je later nog naar smaak aanpassen. In een braadpan het vlees bakken schroeien in olie (een eetlepel of wat) totdat het goed bruin is op middelhoog vuur. Bak het in delen, niet alles in één keer erbij. Vlees als het bruin is uit de pan halen.

- In stukken gesneden uien toevoegen (2 of 3, of één grote ui). Grove stukken, anders verdwijnt het tijdens het stoven.

- Blijven bakken tot de uien niet meer rauw zijn, en wat boter toevoegen voor een rijkere smaak (dit kan niet aan het begin want dan brandt het aan). Roer goed over de bodem; de aanbaksels moeten los komen, die geven namelijk de lekkere smaak. Vuur daarna laag zetten.

- Kruiden toevoegen. Zwarte peper (grofgemalen, of hele peperkorrels + poeder), witte peperpoeder (niet te veel dit is erg scherp), 2 laurierblaadjes, een paar jeneverbesjes (4-5), een paar kruidnageltjes (2-3). Nootmuskaat nog niet, dat kan op het einde erbij, en met mate.

- Een plakje ontbijtkoek klein snijden en toevoegen (als je van zoetig houdt; wij doen dat er zelf meestal niet in. Sommige mensen leggen plakken ontbijtkoek bovenop het vlees).

- Een flesje Westmalle Dubbel toevoegen. Het kan overigens ook met bruin bier zoals leffe bruin. En natuurlijk nog een flesje pp bewaren om erbij te drinken ;)

- Een beetje water toevoegen zodat het vlees nét onderstaat.

- Het vuur laag doen, op het absolute minimum maar wel zodat het nog net een klein beetje bubbelt, en het deksel op de pan. Het moet in totaal 3 uur stoven ! Check elk half uur of uur het waterpeil, en roer dan ook goed over de bodem en langs de rand.

- Na 3 uur stoven zou je heerlijk zacht vlees moeten hebben in een dikke saus. Serveren met gekookte aardappels en gekookte groente naar keuze (of bv. rodekool). Wel de jeneverbesjes e.d. eruit vissen.

Als je een slowcooker hebt, kun je eerst het vlees en daarna de uien bakken in een koekenpan, deze in de slowcooker doen, dan de aanbaksels in de koekenpan afblussen met het bier, en dit ook in de slowcooker doen. Kruiden erbij en stoven maar; hoe langer hoe lekkerder.

[ Bericht 3% gewijzigd door sirdanilot op 15-12-2013 19:07:21 ]
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 15 december 2013 @ 18:50:55 #126
365082 IPA35
Patriarch
pi_134299744
Klink redelijk makkelijk. Alleen dat ontbijtkoek laat ik denk maar achterwege.

Je zegt let op het waterpeil, maar je hoeft het toch niet aan te vullen of wel soms? Want dan kookt de saus niet in.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134299972
Ja, alleen stoofvlees nooit bakken natuurlijk. Dan kan je het net zo goed niet meer stoven naderhand. Het vlees zelf mag in het hele proces idealiter niet boven de 75 graden komen. Dan verbrand je het bindweefsel namelijk in plaats van het te laten smelten.

Doe stukjes vlees kort op hoog vuur schroeien. En schroeien is dus niet bakken. Het vlees in een hete pan gooien, kort aanbranden en zodra het bruin begint te worden meteen eruit.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 15 december 2013 @ 19:05:33 #128
414785 sirdanilot
pi_134300139
^ Dat bedoelde ik met bakken. Het moet inderdaad kort op hoog vuur. Daarom dat je niet alles tegelijk in de pan moet doen, maar in delen. Ik zal mijn bericht voor de duidelijkheid aanpassen.

quote:
Je zegt let op het waterpeil, maar je hoeft het toch niet aan te vullen of wel soms? Want dan kookt de saus niet in.
Tsja, dat soort vragen zijn altijd lastig... het hangt er helemaal vanaf hoe hoog je vuur net staat, of hoe breed je pan is. Het waterpeil mag wel enigszins zakken, maar zodra het vlees te 'bloot' is moet je het toch aanvullen. Het is in ieder geval verpest als het te droog wordt en verbrand, terwijl het niet zo'n ramp is als je iets te veel water hebt, dan kun je tegen het einde het vuur ietsjes hoger zetten zodat het alsnog indikt. De ontbijtkoek helpt trouwens ook om het in te dikken, maar goed dat ingrediënt is niet 'verplicht' (al is niks dat natuurlijk). De saus wordt vooral dik vanwege de bloem die je op het vlees hebt gedaan.

Vergeet ook niet de jeneverbesjes eruit te vissen aan het eind, en ook de kruidnages :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134302746
Ik drink nu de Emelisse en die is wel lekker. Fris en gelukkig niet zo bitter. Tevens ook mijn laatste speciaalbier.

Iemand nog suggesties voor lekkere niet-bittere speciaalbieren? Ik wil er namelijk nog wel een paar proberen. Tot nu toe vond ik de Emelisse en de Orval het lekkerste.
If not now, then when.
pi_134303066
Ik zit weer enorm te genieten van een Duvel. Mét gist uitgeschonken; heerlijk!
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 15 december 2013 @ 20:17:13 #131
414785 sirdanilot
pi_134303283
La Trappe Puur?

Ik ken niet zo veel bieren die lijken op Orval, het is in die zin vrij uniek... Maar de la trappe puur is lekker fris en vind ik zelf erg lekker.

EDIT: Blijkbaar hou je ook van blond bier, er zijn verschillende keuzes daarvoor. Leffe blond, etc... ga maar gewoon eens naar de supermarkt en koop wat blonde biertjes.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134304657
Blonde bieren zijn vaak wat toegankelijker. Inderdaad een La Trappe Puur die ik heerlijk vind, of een Leffe Blond.

Probeer ook eens Duvel, Hopus, Cuvee vd Keizer Rood, bieren van Texels brouwerij (Skuumkoppe), Karmeliet abdijbieren, Brugse Zot, Gulden Draak, Omer Blond, etcetera :)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134307382
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 20:40 schreef BlackLining het volgende:
Brugse Zot
_O_
Misschien wel mijn favoriete bier :9~
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134307939
quote:
10s.gif Op zondag 15 december 2013 21:20 schreef KLTZK het volgende:

[..]

_O_
Misschien wel mijn favoriete bier :9~
Het is lang geleden dat ik hem op heb dus twijfelde even om hem erbij te zetten, maar in mijn herinnering is het inderdaad een heerlijk zacht, maar wel complex blond bier :Y
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134312009
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 december 2013 11:16 schreef bassieVL het volgende:
Batch 14 heb ik ook thuis staan, op moment hebben ze Batch 15 te koop.

Afgelopen week weer wat bier gehaald in Meer. Dat wordt weer genieten komende winter.
Onder andere:
- Kempisch Vuur Hoppergod
- Val-Dieu Noel
- Leffe Christmas
- Corsendonk Christmas
- Val-Dieu Grand Cru
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 december 2013 23:10 schreef KLTZK het volgende:

[..]

Ik heb zelf een flesje van batch #14 in de kelder staan, ben erg benieuwd.
Het bier verschilt trouwens erg per batch omdat er elke keer andere vaten gebruikt worden.
Batch #14 is op cognacvaten gedaan.
Wat is een normale prijs daarvoor? Ik kom net een 37,5cl-fles tegen, maar ik vind 15 euro toch wel aardig aan de prijs.
Schip ahoy!
pi_134312138
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 22:56 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]


[..]

Wat is een normale prijs daarvoor? Ik kom net een 37,5cl-fles tegen, maar ik vind 15 euro toch wel aardig aan de prijs.
Hier in de kroeg kost ie ¤16,50, om je een indruk te geven..

Maar hij is erg sterk. Vergeleken met die Oak Aged, drink je een niet als Rochefort 10 nog snel.

Of ie het waard is? Meh. Ik heb hem twee keer op, batch 12 en 14 geloof ik. Erg lekker maar inderdaad pokkeduur een zo enorm bijzonder is ie nou ook weer niet.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134313370
Dan zal ik 'm voor 15 euro niet gauw kopen om te proberen. Dan maar een keer onder een tientje. Ben wel al online aan het kijken voor leuk spul. Maar je blijft klikken en komt dan zo boven de 100 euro bestelbedrag uit. Misschien toch maar niet doen met de feestdagen in het vooruitzicht...
Schip ahoy!
pi_134318427
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 22:56 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

[..]

Wat is een normale prijs daarvoor? Ik kom net een 37,5cl-fles tegen, maar ik vind 15 euro toch wel aardig aan de prijs.
Bij het klooster heb ik er ¤ 10,25 per fles voor betaald.
Stop rockin' the boat.
pi_134318691
Da's al beter in de richting. Scheelt toch wel.

Misschien binnenkort maar eens een tripje Westvleteren doen. Heb alleen helaas geen leasebak, dus dure biertjes worden dat :P
Schip ahoy!
pi_134318747
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 08:49 schreef Piet__Piraat het volgende:
Da's al beter in de richting. Scheelt toch wel.

Misschien binnenkort maar eens een tripje Westvleteren doen. Heb alleen helaas geen leasebak, dus dure biertjes worden dat :P
Het is Tilburg/Berkel-Enschot, dat scheelt weer wat kilometers ;)
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_134318772
Als ik toch naar Westvleteren ga, scheelt omrijden via Berkel-Enschot maar 40km, lijkt me prima te doen :D
Schip ahoy!
pi_134318827
Ik zat gisteren te kijken hoe ik aan een krat Westvleteren kan komen maar wat is dat omslachtig zeg. Eerst op vooraf bepaalde dagen bellen en om daarna op vooraf bepaalde dagen je bier te halen. Op zondag natuurlijk gesloten, en doordeweeks is geen optie. De zaterdagen zitten meteen vol lijkt me? Anders ga ik misschien een poging wagen om bij de leveringen op 11 januari te komen.

En, belangrijk, is het het waard?
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_134319137
Ik hoor er alleen maar grandioze verhalen over. Binnenkort ben ik een doordeweekse dag vrij omdat ik ga wintersporten de dag erna, ik denk dat ik dan ga plannen om twee kisten te halen.
Schip ahoy!
pi_134319799
De 12 het hetzelfde type bier als Rochefort 10 of Abt 12. Die zijn ook lekker.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  maandag 16 december 2013 @ 10:14:45 #145
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_134319995
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 08:59 schreef Mgolovic het volgende:
Ik zat gisteren te kijken hoe ik aan een krat Westvleteren kan komen maar wat is dat omslachtig zeg. Eerst op vooraf bepaalde dagen bellen en om daarna op vooraf bepaalde dagen je bier te halen. Op zondag natuurlijk gesloten, en doordeweeks is geen optie. De zaterdagen zitten meteen vol lijkt me? Anders ga ik misschien een poging wagen om bij de leveringen op 11 januari te komen.

En, belangrijk, is het het waard?
Moeilijk voor een ander te bepalen natuurlijk. Het is een heel lekker bier, maar je moet ongeveer tien keer meer moeite doen dan voor een gemiddeld bier en ik vind het niet tien keer zo lekker. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een 'avontuur' juist doordat je zoveel moeite moet doen om het te halen, dus je kunt het ook als bonus zien. Dagje of weekendje West-Vlaanderen aan koppelen en je hebt een leuk uitje :).
Overigens, sommige speciaalbier-slijterijen verkopen het ook, dus als je er echt alleen maar op uit bent het een keer te proberen kun je dat ook doen. Kost wel een stuk meer dan bij de brouwerij, maar niet als je reiskosten en dergelijke meerekent.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_134320078
Ik ga het wel gewoon een keer doen en plak er een ochtendje of middagje Gent aan vast ofzo. Dan is het wat meer de moeite waard :).

En inderdaad, het is een bier waar je wel wat moeite voor moet doen, dat geeft het los van de smaak nog wel wat extra cachet, vind ik O+
Schip ahoy!
  maandag 16 december 2013 @ 10:19:44 #147
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_134320128
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 10:18 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik ga het wel gewoon een keer doen en plak er een ochtendje of middagje Gent aan vast ofzo. Dan is het wat meer de moeite waard :).

En inderdaad, het is een bier waar je wel wat moeite voor moet doen, dat geeft het los van de smaak nog wel wat extra cachet, vind ik O+
Oh dat vind ik ook hoor, staat bij mij ook nog steeds op de lijst en ik heb het al eens gedronken ;). Maar ik probeerde een objectief antwoord te geven :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_134320234
Snap ik :D.
Je bent ook gewoon een eindbaas als je op een lekker avondje met vrienden als afsluiter nog een Westvleteren 12 kan presenteren. Gegarandeerde marktwaardeverdubbelaar.
Schip ahoy!
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 december 2013 @ 12:16:15 #149
414785 sirdanilot
pi_134323464
Zo, de la trappe was in de aanbieding bij de digros. Heb een 6pak quadrupel gescoord voor 4 euro 60, vond ik toch erg goedkoop :D
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134324996
van het weekend wat ramses bier geprobeerd... de poolvos en de stout met hout..
ik was bijzonder verrast over de fantastische smaken. de uitbater zei dat hij heel enthousiast was over alle bieren van ramses. ik ga ze zeker allemaal proberen!
die kerel dryhopt elke van zijn bieren. echt fenomenaal goed.
pi_134330109
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 09:26 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik hoor er alleen maar grandioze verhalen over. Binnenkort ben ik een doordeweekse dag vrij omdat ik ga wintersporten de dag erna, ik denk dat ik dan ga plannen om twee kisten te halen.
Het is toch 1 krat/kist per kenteken?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 december 2013 @ 16:26:57 #152
414785 sirdanilot
pi_134332453
Volgens mij kun je soms 2 kratten halen van 2 verschillende types, maar dat weet ik niet meer.

Je kunt het bier ook kopen bij het café tegenover de abdij. Dat is wel wat duurder, maar je kunt er dan ook een Westvleteren-glas bij kopen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134333507
Je kan op bepaalde momenten bellen voor een bepaald type. Van de 12 kun je ook soms 3 kratten per kenteken meenemen.
pi_134333552
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 08:55 schreef Piet__Piraat het volgende:
Als ik toch naar Westvleteren ga,
Ga dan ook ff langs de Struise Brouwers.
pi_134339500
het is altijd 2 kratten van hetzelfde bier per kenteken en per telefoonnummer voor 60 dagen.

http://www.sintsixtus.be/bierverkoopactueel.htm
pi_134340379
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 19:41 schreef mckroket het volgende:
het is altijd 2 kratten van hetzelfde bier per kenteken en per telefoonnummer voor 60 dagen.

http://www.sintsixtus.be/bierverkoopactueel.htm
Weet je dat zeker? Ik wilde eigenlijk 2 verschillende halen. Als we met 3 personen gaan, mogen de andere 2 dan niks kopen omdat we met de zelfde auto zijn? Of moeten zij zelf een afspraak maken en het zelfde kenteken opgeven?
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 december 2013 @ 20:18:02 #157
414785 sirdanilot
pi_134340902
Het hangt er ook vanaf wat ze net aan het brouwen zijn. Nu blijkbaar de 12.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134345930
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 16:55 schreef muzas het volgende:
Je kan op bepaalde momenten bellen voor een bepaald type. Van de 12 kun je ook soms 3 kratten per kenteken meenemen.
Dat zou mooi zijn, maar op de site zag ik op dit moment twee kratten als max staan.
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 16:56 schreef muzas het volgende:

[..]

Ga dan ook ff langs de Struise Brouwers.
Wa's da? Nooit van gehoord :). Wordt wel een mooie bierroute dan :D
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2013 20:06 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Ik wilde eigenlijk 2 verschillende halen. Als we met 3 personen gaan, mogen de andere 2 dan niks kopen omdat we met de zelfde auto zijn? Of moeten zij zelf een afspraak maken en het zelfde kenteken opgeven?
Je mag per kenteken maar twee kratten kopen. Als je twee vrienden meeneemt, moet je buiten kenteken wisselen of ze moeten zelf rijden.
Schip ahoy!
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 december 2013 @ 22:03:44 #159
414785 sirdanilot
pi_134346265
Kenteken wisselen? Dat hebben ze wel door hoor, als er twee keer kort achter elkaar hollanders aan komen in dezelfde auto :')

Nee, het is gewoon twee kratten per auto. Bedenk dat het bier gewoon heel erg gewild is, ze kunnen het heus wel slijten. Wees dus blij met alles wat je kunt kopen. De twee kratten kun je vast over alledrie verdelen.
Vergeet ook niet om het westvleteren-glas in de naastgelegen kroeg te kopen ! Je kunt daar ook de westvleteren 10 en soms ook blond kopen, trouwens.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134348713
Ja ik snap wat je bedoelt hoor :D. Ik probeerde vooral met 'm mee te denken. Maar aangezien ze het al jaren zo doen, vermoed ik dat ze dit soort trucjes wel kennen...
Schip ahoy!
pi_134348897
Je moet er niet standaard vanuit gaan dat ze de 12 bij het winkeltje van In De Vrede hebben, het aanbod verschilt enorm per periode.

En als je toch in de buurt bent raad ik je aan Ieper een bezoekje te brengen. Erg leuke stad. Er zit een winkeltje dat 't Hemelryck heet en daar verkopen ze heerlijke bonbons en alle Westvleteren bieren

[ Bericht 63% gewijzigd door KLTZK op 16-12-2013 23:02:07 ]
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134358155
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2013 20:06 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Ik wilde eigenlijk 2 verschillende halen. Als we met 3 personen gaan, mogen de andere 2 dan niks kopen omdat we met de zelfde auto zijn? Of moeten zij zelf een afspraak maken en het zelfde kenteken opgeven?
zoals ik zei, 60 dagen per kenteken! dus nee, zij kunnen geen afspraak maken met hetzelfde kenteken.

bovendien knappe actie als je met 3 man kunt bestellen voor de zelfde dag en dezelfde tijd, als je überhaupt al alle 3 door de bel procedure heen komt.

bovendien zie je op hun site staan, waar je voor kunt bellen. daar heb ik nog nooit van mijn leven 2 verschillende bieren gezien die je tegelijk kon bestellen.
pi_134358527
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 21:57 schreef Piet__Piraat het volgende:
Wa's da? Nooit van gehoord :). Wordt wel een mooie bierroute dan
echt niet? is (zeggen ze) een van de beste brouwerijen van de wereld. vooral in biersnobbisch Amerika super bekend.

bekend van pannepot, pannepeut, tjeeses, amatus, black albert, black damnnation, alsmede samenwerkingen met mikkeller en brouwerij de molen.
pi_134358667
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:09 schreef mckroket het volgende:

[..]

bovendien zie je op hun site staan, waar je voor kunt bellen. daar heb ik nog nooit van mijn leven 2 verschillende bieren gezien die je tegelijk kon bestellen.
Nou zie ik het inderdaad, alleen de 12.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_134358827
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:27 schreef Mgolovic het volgende:

[..]

Nou zie ik het inderdaad, alleen de 12.
toevallig nu wel, maar je kan ook de blond en de 8 kopen. maar die zijn dan ook alleen per soort en per 2 te krijgen. heb wel eens 2 jongens op de fiets gezien, na een praatje konden ze 1 kratje kopen. die hebben natuurlijk geen auto.

ik ben er dit jaar 2x geweest voor de 12, maar toen was in de vrede 2x dicht... :'( dus heb de 8 of de blond nog niet op.
pi_134359311
Ik was er deze zomer ook op de fiets, bij In de Vrede mocht je 1 sixpack (12 toen) per persoon kopen. We waren met z'n 2en maar toch maar bij 1 gehouden want dat nam al genoeg ruimte in in de fietstassen :P.
pi_134361182
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:23 schreef mckroket het volgende:

[..]

echt niet? is (zeggen ze) een van de beste brouwerijen van de wereld. vooral in biersnobbisch Amerika super bekend.

bekend van pannepot, pannepeut, tjeeses, amatus, black albert, black damnnation, alsmede samenwerkingen met mikkeller en brouwerij de molen.
Nee, ken ik echt niet. Wat kun je adviseren? Als je bedenkt dat ik hou van donker, wat zwaarder bier? Of, bij uitzondering, een wat meer kruidige blonde?
Schip ahoy!
pi_134361449
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 12:52 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Nee, ken ik echt niet. Wat kun je adviseren? Als je bedenkt dat ik hou van donker, wat zwaarder bier? Of, bij uitzondering, een wat meer kruidige blonde?
Pannepot :)
pi_134361637
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 11:23 schreef mckroket het volgende:

[..]

echt niet? is (zeggen ze) een van de beste brouwerijen van de wereld. vooral in biersnobbisch Amerika super bekend.

bekend van pannepot, pannepeut, tjeeses, amatus, black albert, black damnnation, alsmede samenwerkingen met mikkeller en brouwerij de molen.
Ik dacht bij je eerste alinea even dat je het over Brewdog had _O_ Dat zijn Schotten. Fail.

Iemand die Tactical Nuclear Pinguin van hun wel eens op? :9
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134369419
idd pannepot. veel beter zal je het niet snel vinden.
http://www.ratebeer.com/beer/struise-pannepot/37835/
staat op nummer 2 in zijn stijl na de TW 8.
http://www.ratebeer.com/r(...)sp?styleid=13&show=0
(stille reserva tel ik niet mee, die maken ze niet meer)
pi_134369634
Gisteren, later op de dag dit biertje gedronken en het smaakte best zo voor een eerste keer.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-12-2013 16:24:04 ]
pi_134388282
Klinkt goed, die Pannepot, en staat nu op de lijst! :)

quote:
6s.gif Op dinsdag 17 december 2013 16:23 schreef Iwanius het volgende:
Gisteren, later op de dag dit biertje gedronken en het smaakte best zo voor een eerste keer.
Ik vind de dunkele weizeners niet zo veel aan moet ik zeggen. Niet zo fris als de normale weizen, ik weet het niet, beetje flauwtjes. Sowieso kies ik bij weizener niet voor Erdinger, maar eerder voor Paulaner, Franziskaner, Konig Ludwig of Schneider.
Schip ahoy!
pi_134394540
Erdinger is zo een beetje mijn Weizenbier naast Paulaner.

Franziskaner, Konig Ludwig of Schneider kunnen mij om een of andere manier minder bekoren.
Het is niet slecht,gewoon voor mijn smaak niet wat ik bij meerdere keuzes als eerste zou kiezen.

Drink jij in het najaar dan ook dat koffiebier aka Guinness Piet? Ik niet i.i.g.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2013 09:00:31 ]
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 18 december 2013 @ 09:47:22 #174
414785 sirdanilot
pi_134395381
Oh, een Guinness gaat er bij mij altijd wel in, al is het zeker niet de beste 'stout'.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 18 december 2013 @ 12:38:10 #175
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134400096
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 09:47 schreef sirdanilot het volgende:
Oh, een Guinness gaat er bij mij altijd wel in, al is het zeker niet de beste 'stout'.
Als lekker waterig hijsbier gaat 'ie er bij mij zo nu en dan ook best in.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_134406764
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 09:47 schreef sirdanilot het volgende:
Oh, een Guinness gaat er bij mij altijd wel in, al is het zeker niet de beste 'stout'.
Bij mij ook. Ik heb van de week een 6-packje gehaald, want er gaan 1 of 2 flesjes door de chili die binnenkort gemaakt gaat worden. Dan drink ik de rest wel op. :P.
"Bleach is healthy. It's mostly water. And we are mostly water. Therefore, we are bleach."
  † In Memoriam † woensdag 18 december 2013 @ 15:56:34 #177
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_134406819
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 12:38 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Als lekker waterig hijsbier gaat 'ie er bij mij zo nu en dan ook best in.
Dat is dan ook het 'probleem' van de meeste stouts. Het is meteen zo'n blok beton wat je weg zit te harken. Wel lekker, maar Guiness is een beetje de tussenweg tussen pils en stout. Je klokt het zo weg, maar nog wel met een aangename smaak. Bovendien doet het het goed met whisky.
Carpe Libertatem
pi_134406841
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 16:19 schreef mckroket het volgende:
idd pannepot. veel beter zal je het niet snel vinden.
http://www.ratebeer.com/beer/struise-pannepot/37835/
staat op nummer 2 in zijn stijl na de TW 8.
http://www.ratebeer.com/r(...)sp?styleid=13&show=0
(stille reserva tel ik niet mee, die maken ze niet meer)
Heb hier nog steeds een pannepot uit 2010 staan. Wacht nog steeds op een mooi moment om 'm te drinken :P

De 'pannepeut' wel al op en die vond ik heel erg lekker. De pannepot schijnt nog beter te zijn.
pi_134406873
quote:
7s.gif Op woensdag 18 december 2013 15:56 schreef Boze_Appel het volgende:
Dat is dan ook het 'probleem' van de meeste stouts. Het is meteen zo'n blok beton wat je weg zit te harken
Dan heb je nog nooit zwaar bier gehad :P
pi_134407567
quote:
2s.gif Op woensdag 18 december 2013 09:00 schreef Iwanius het volgende:
Erdinger is zo een beetje mijn Weizenbier naast Paulaner.

Franziskaner, Konig Ludwig of Schneider kunnen mij om een of andere manier minder bekoren.
Het is niet slecht,gewoon voor mijn smaak niet wat ik bij meerdere keuzes als eerste zou kiezen.

Drink jij in het najaar dan ook dat koffiebier aka Guinness Piet? Ik niet i.i.g.
Guinness vind ik echt geen fluit aan. Het is niet vies, maar ik vind het ook niet lekker. Dan liever een normale pint.

Ik ga vanavond maar eens wat van mijn nieuwe voorraadje proberen :)
Schip ahoy!
  † In Memoriam † woensdag 18 december 2013 @ 16:33:22 #181
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_134408361
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 15:58 schreef muzas het volgende:

[..]

Dan heb je nog nooit zwaar bier gehad :P
Zeker wel, maar ik bedoel dat Guiness juist makkelijk weg te tikken is. Veel stouts, zeker die thuisgebrouwen versies zijn vaak dikke stroop.
Carpe Libertatem
pi_134408692
Ik vind normale stouts dus echt zelden tot nooit 'dikke stroop'' op het schuim na. Vaak mis ik juist wat body. Russian Imperial Stouts daarentegen :9~
pi_134429149
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 16:40 schreef muzas het volgende:
Ik vind normale stouts dus echt zelden tot nooit 'dikke stroop'' op het schuim na. Vaak mis ik juist wat body. Russian Imperial Stouts daarentegen :9~
Mee eens.

Wat is nu een goede, goed verkrijgbare en betaalbare RIS eigenlijk?

EDIT:

Voor mij is wat nog het meest in de buurt komt de Guiness Special Export, maar dat is geen RIS.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134429386
Die van emelisse heb ik redelijk vaak. Vind ik erg lekker. Zeker de peated versie.

Qua verkrijgbaarheid heb ik geen idee... ik ben redelijk verwend met Melgers dicht in de buurt.
  donderdag 19 december 2013 @ 02:41:15 #185
280367 Opperprutser
Derde hond in het kegelspel
pi_134438145
Gelukkig, halve krat Stille Nacht is binnen. Evenals de Embrasse Peated Oak Aged Ardbeg van de dochter van de Korenaar. Benieuwd, ik verwacht eigenlijk dat het een beetje too much zal zijn...
  donderdag 19 december 2013 @ 08:42:33 #186
280165 Preston_Marlowe
Cool. Cool, cool, cool
pi_134439692
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 02:41 schreef Opperprutser het volgende:
Gelukkig, halve krat Stille Nacht is binnen. Evenals de Embrasse Peated Oak Aged Ardbeg van de dochter van de Korenaar. Benieuwd, ik verwacht eigenlijk dat het een beetje too much zal zijn...
Is die Embrasse gerijpt op gebruikte Ardbeg vaten? De Whisky van Ardbeg vind ik heerlijk, mss ook eens de Embrasse proberen.
I have a time machine at home. But it only goes forward at regular speed.........
pi_134439848
Ik ga morgen maar eens kijken of ik ergens nog wat speciale kerstbiertjes kan scoren...
Schip ahoy!
  donderdag 19 december 2013 @ 09:19:09 #188
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134440281
quote:
7s.gif Op woensdag 18 december 2013 16:33 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Zeker wel, maar ik bedoel dat Guiness juist makkelijk weg te tikken is. Veel stouts, zeker die thuisgebrouwen versies zijn vaak dikke stroop.
Dikke stroop? Zelden. Zo nu en dan is een zoete stout wel wat viscoser, maar de dikke stroop zie je doorgaans bij de imperials, niet bij de gewone stouts.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  donderdag 19 december 2013 @ 12:12:48 #189
280367 Opperprutser
Derde hond in het kegelspel
pi_134444977
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 08:42 schreef Preston_Marlowe het volgende:

[..]

Is die Embrasse gerijpt op gebruikte Ardbeg vaten? De Whisky van Ardbeg vind ik heerlijk, mss ook eens de Embrasse proberen.
Correct.
  donderdag 19 december 2013 @ 17:13:07 #190
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_134455390
Ik kwam nog een Grolsch Kanon, houdbaarheidsdatum 2011 tegen; is die nog te doen?
pi_134456125
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:13 schreef travelman het volgende:
Ik kwam nog een Grolsch Kanon, houdbaarheidsdatum 2011 tegen; is die nog te doen?
Maar 1 manier om achter te komen toch? In principe zit er voldoende alcohol in zodat er geen schimmels in zitten.
pi_134458893
Hi
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 17:13 schreef travelman het volgende:
Ik kwam nog een Grolsch Kanon, houdbaarheidsdatum 2011 tegen; is die nog te doen?
Hij is waarschijnlijk alleen maar beter geworden. Kanon is echt smerig zoet, als het bovengistend is, is door de gisting is wellicht wat suiker omgezet
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
pi_134461072
Kanon :r Man wat vind ik dat toch een vreselijke bocht.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134464764
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 18:50 schreef WJMW het volgende:
Hi

[..]

Hij is waarschijnlijk alleen maar beter geworden. Kanon is echt smerig zoet, als het bovengistend is, is door de gisting is wellicht wat suiker omgezet
Volgens mij is dat gewoon pils gebrouwen met glucose troep om het alcoholpercentage op te krikken.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134467796
Deze smaakt prima: Corsendonk Christmas Ale

Stop rockin' the boat.
  donderdag 19 december 2013 @ 23:22:02 #196
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_134471347
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 21:12 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Volgens mij is dat gewoon pils gebrouwen met glucose troep om het alcoholpercentage op te krikken.
Ik heb begrepen dat het een barley wine is.

Er is trouwens een bovengist gebruikt.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  donderdag 19 december 2013 @ 23:24:12 #197
392328 Keukendrol
Vuile klootzak!!!
pi_134471434
Ik wil me wat gaan oriënteren op het gebied van speciaalbieren. Wat kunnen jullie me aanraden om mee te beginnen?
Op zaterdag 5 januari 2013 00:14 schreef LompeHork het volgende:
Deze username is gewoon perfect.
-------------------------------------------------
- Dearest (UI)
pi_134472330
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 23:24 schreef Keukendrol het volgende:
Ik wil me wat gaan oriënteren op het gebied van speciaalbieren. Wat kunnen jullie me aanraden om mee te beginnen?
Lees dit en het vorige topic ff terug, ging veel over 'beginnersbier'.

Ik zou zeggen, bekijk eerst eens wat je wilt. Haal wat toegankelijke donkere bieren (dubbels van Westmalle of La Trappe), drink eens een stout (Guiness voor het gemak) wat blonde bieren (Duvel, Brugse Zot) en wellicht nog wat weizens (Erdinger, Paulaner).

En ik persoonlijk zou zeggen, blijf voor speciaalbier weg bij de gevestigde pilsnerbrouwerijen. Grolsch Kanon bijvoorbeeld die hierboven genoemd werd is zo weerzinwekkend smerig dat je de eerste maanden geen bier meer lust.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  vrijdag 20 december 2013 @ 00:37:44 #199
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134474634
quote:
1s.gif Op donderdag 19 december 2013 23:42 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Lees dit en het vorige topic ff terug, ging veel over 'beginnersbier'.

Ik zou zeggen, bekijk eerst eens wat je wilt. Haal wat toegankelijke donkere bieren (dubbels van Westmalle of La Trappe), drink eens een stout (Guiness voor het gemak) wat blonde bieren (Duvel, Brugse Zot) en wellicht nog wat weizens (Erdinger, Paulaner).

En ik persoonlijk zou zeggen, blijf voor speciaalbier weg bij de gevestigde pilsnerbrouwerijen. Grolsch Kanon bijvoorbeeld die hierboven genoemd werd is zo weerzinwekkend smerig dat je de eerste maanden geen bier meer lust.
Ik word spontaan nieuwsgierig naar het Kanon... ik heb wel wat slecht spul op maar dit klinkt als een potentieel nieuw dieptepunt :P
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_134474750
quote:
14s.gif Op donderdag 19 december 2013 23:24 schreef Keukendrol het volgende:
Ik wil me wat gaan oriënteren op het gebied van speciaalbieren. Wat kunnen jullie me aanraden om mee te beginnen?
Westmalle Dubbel
Westmalle Tripel
Guiness Special Export Stout (niet te verwarren met draught of zo)
Gouden Carolus Classic
Rochefort 10 (wel sterk maar oh zo goed)
Schneider Aventinus of zo is ook erg goed en anders dan het Belgische spul
Weihemstephaner Weizen (als je dat als speciaalbier wilt zien)
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134479628
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 00:40 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Westmalle Dubbel
Westmalle Tripel
Guiness Special Export Stout (niet te verwarren met draught of zo)
Gouden Carolus Classic
Rochefort 10 (wel sterk maar oh zo goed)
Schneider Aventinus of zo is ook erg goed en anders dan het Belgische spul
Weihemstephaner Weizen (als je dat als speciaalbier wilt zien)
Ik zou toch zeker ook een Blond proberen.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_134481516
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 09:12 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Ik zou toch zeker ook een Blond proberen.
En misschien beginnen met de Rochefort 6 of 8 ipv meteen de 10
pi_134485262
Wat is er ontoegankelijk aan de 10?

Ik wil er alleen bij zeggen het rustig te drinken en het niet koel te zetten. Niet als pils willen opzuipen.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134486669
iemand anders zei het al eens hier;
tripel karmeliet!
als je die niet lust, stop er dan maar gelijk mee
pi_134486997
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 12:41 schreef IPA35 het volgende:
Wat is er ontoegankelijk aan de 10?

Ik wil er alleen bij zeggen het rustig te drinken en het niet koel te zetten. Niet als pils willen opzuipen.
Dat sowieso niet :D. Maar als je net begint is het misschien slim om met wat lagere percentages te beginnen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 00:37 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Ik word spontaan nieuwsgierig naar het Kanon... ik heb wel wat slecht spul op maar dit klinkt als een potentieel nieuw dieptepunt :P
Zo erg vind ik 'm echt niet. Sterker nog, ik heb er hier nog twee staan. Er zijn veel betere bieren te vinden, maar echt slecht vind ik 'm niet.

Gisteren had ik een Gerardus Kloosterbier, dat vond ik dan weer niets.
Schip ahoy!
pi_134487340
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 16:16 schreef Piet__Piraat het volgende:

Guinness vind ik echt geen fluit aan. Het is niet vies, maar ik vind het ook niet lekker. Dan liever een normale pint.

Ik ga vanavond maar eens wat van mijn nieuwe voorraadje proberen :)
En dat nieuw voorraadje is?
pi_134488084
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 13:22 schreef mckroket het volgende:
iemand anders zei het al eens hier;
tripel karmeliet!
als je die niet lust, stop er dan maar gelijk mee
Ik vind die niet eens zo geweldig...
De Westmalle Tripel is beter.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  vrijdag 20 december 2013 @ 17:17:12 #208
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134494199
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 13:22 schreef mckroket het volgende:
iemand anders zei het al eens hier;
tripel karmeliet!
als je die niet lust, stop er dan maar gelijk mee
Dat is bijna net zo kortzichtig als denken dat pils het enige soort bier is.

Als je geen Tripel Karmeliet lust, probeer dan eens iets angelsaksisch of een lambiek.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_134494879
Rochefort 10 lekker in de aanbieding bij de vomar hier om de hoek. 1,50 :)
  vrijdag 20 december 2013 @ 21:35:29 #210
280367 Opperprutser
Derde hond in het kegelspel
pi_134503777
quote:
0s.gif Op donderdag 19 december 2013 22:08 schreef bassieVL het volgende:
Deze smaakt prima: Corsendonk Christmas Ale

[ afbeelding ]
Ik heb m net weggekieperd, penetrante wiebertjessmaak.
  Moderator vrijdag 20 december 2013 @ 23:02:05 #211
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134507908
http://www.degrootemarkt.be/?p=1806 net gehaald, stond bij de supermarkt.
Ben benieuwd.

Ik vind Postel Tripel nog steeds een van de allerlekkerste bieren.
Ik ben ook in de kloosterwinkel in Postel geweest jaaaaaren geleden

Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134525476
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 13:59 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ik vind die niet eens zo geweldig...
De Westmalle Tripel is beter.
Van Westmalle vind ik de dubbel dus lekkerder dat de tripel. Vind 'm absoluut niet vies, maar het lijkt wel alsof er meer smaak aan kan zitten dat het heeft. Beetje fris-zurig en fruitig vind ik, alleen die fruitige smaken kunnen veel duidelijker.
Heb de rest maar in de kast gezet en we proeven over een half jaar wel weer.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_134525582
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 23:02 schreef djkoelkast het volgende:
http://www.degrootemarkt.be/?p=1806 net gehaald, stond bij de supermarkt.
Ben benieuwd.

Alle bieren van Rochefort zijn echt heerlijk. 6,8 of 10.. Moet ze niet te vaak drinken, want dan ga ik er aan wennen.
quote:
Ik vind Postel Tripel nog steeds een van de allerlekkerste bieren.
Ik ben ook in de kloosterwinkel in Postel geweest jaaaaaren geleden

[ afbeelding ]
Weer een Belg die ik nog niet ken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator zaterdag 21 december 2013 @ 15:52:07 #214
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134525757
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 15:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Alle bieren van Rochefort zijn echt heerlijk. 6,8 of 10.. Moet ze niet te vaak drinken, want dan ga ik er aan wennen.

[..]

Weer een Belg die ik nog niet ken.
Ik vind die echt super lekker, is in Nederland wel te krijgen, maar niet op heel veel plaatsen.
Er is ook een dubbel van, maar ik ben niet zo'n fan van donker bier. Ook is er een blond en een Christmas, die heb ik allebei nog nooit geprobeerd.
Christmas is ook donker en zoetig, dus waarschijnlijk niet helemaal mijn richting op.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134527286
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 15:38 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Van Westmalle vind ik de dubbel dus lekkerder dat de tripel. Vind 'm absoluut niet vies, maar het lijkt wel alsof er meer smaak aan kan zitten dat het heeft. Beetje fris-zurig en fruitig vind ik, alleen die fruitige smaken kunnen veel duidelijker.
Heb de rest maar in de kast gezet en we proeven over een half jaar wel weer.
Ik prefereer ook de donkere bieren hoor. Ik vind de tripel van Westmalle alleen beter dan de Tripel Karmeliet.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 21 december 2013 @ 17:04:44 #216
414785 sirdanilot
pi_134527601
Een westmalle tripel is trappist zoals het hoort te zijn. Niets op aan te merken. Er zijn wel lekkerdere bieren hoor, vooral Rochefort, maar het is zeker een heel goed bier voor zijn klasse. De dubbel is ook lekker.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134528538
Postel ken ik ook nog niet. Westmalle vind ik toch echt wel een van de betere. Lekkerder dan La Trappe.

Mijn stamterrasje heeft overigens laatst Westmalle ingeruild voor Affligem. De blond daarvan hadden ze al wel, maar de dubbel van Affligem is ook best wel binnen te houden moet ik zeggen :)

Ben sowieso meer fan van dubbel van van tripel trouwens. Voor zover dat bierstijlen zijn, maar de meeste tripels vind ik wat te zoet. Overigens is zoet niet helemaal het goede woord, maar ik kan er niet op komen.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 21 december 2013 @ 18:55:00 #218
414785 sirdanilot
pi_134530403
Fruitig? Sprankelend?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134532745
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 15:57 schreef muzas het volgende:

[..]

Heb hier nog steeds een pannepot uit 2010 staan. Wacht nog steeds op een mooi moment om 'm te drinken :P

De 'pannepeut' wel al op en die vond ik heel erg lekker. De pannepot schijnt nog beter te zijn.
Hey een liefhebber van Struise, heerlijke biertjes!
De Pannepot is idd yumm, Kabert ook heerlijk, Black Albert goddelijk enz.enz. O+ :9 :9~

Hier staan al even wat flessen Black Damnation te wachten :9~

Magoed smaken verschillen, gewoon uitproberen!
Dacht zelf eerst ooit dat ik alleen van gewoon wit en blond bier hield, weet inmiddels wel beter 8-)

btw de app Untappd is ook erg handig.

Cheers!
pi_134532896
Hel & Verdoemenis van De Molen wordt hier nu gedronken.
Wauw wat een dijk van een bier is dat zeg :o
_O_
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134533014
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:08 schreef KLTZK het volgende:
Hel & Verdoemenis van De Molen wordt hier nu gedronken.
Wauw wat een dijk van een bier is dat zeg :o
_O_
Terechte naam ook kan ik je uit ervaring vertellen. Succes morgenochtend _O-

Gruwelijk bier ja _O_
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134534661
Ik rij binnenkort richting de sint sixtus abdij, maar de struise is Aileen op zaterdagen open :-(. Nog andere leuke brouwrrs in dat gebied? Of goede bierhandels die evt pannepot verkopen?
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
pi_134534756
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:50 schreef WJMW het volgende:
Ik rij binnenkort richting de sint sixtus abdij, maar de struise is Aileen op zaterdagen open :-(. Nog andere leuke brouwrrs in dat gebied? Of goede bierhandels die evt pannepot verkopen?
Het Hemelryck in Ieper heeft heeft een leuke selectie streekbieren (toen ik er was hadden ze Struise Pannepot en hij verkoopt alle westvleteren bieren) en heerlijke chocola :9~
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134535330
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:11 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Terechte naam ook kan ik je uit ervaring vertellen. Succes morgenochtend _O-

Gruwelijk bier ja _O_
Van één sterk biertje krijg je toch geen kater?
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134537646
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:50 schreef WJMW het volgende:
Ik rij binnenkort richting de sint sixtus abdij, maar de struise is Aileen op zaterdagen open :-(. Nog andere leuke brouwrrs in dat gebied? Of goede bierhandels die evt pannepot verkopen?
Hmm ben meer bekend rondom Brugge. Drankencentrale Rotsaert in Zedelgem bijv.
De Struise Shop in Brugge is momenteel (winter) 's middags wel open op do, vrij en zaterdag.

Voor de liefhebbers overigens nog twee andere aanraders op het moment, de Oak Aged Qantelaar en de Prearis :9
pi_134544635
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:52 schreef KLTZK het volgende:

[..]

Het Hemelryck in Ieper heeft heeft een leuke selectie streekbieren (toen ik er was hadden ze Struise Pannepot en hij verkoopt alle westvleteren bieren) en heerlijke chocola :9~
top :)

edit: Deze ligt letterlijk op de route en heeft het ook :) Mooie voorraad ook http://www.drankenpauwels.be/NL/0/Bieren.aspx

[ Bericht 16% gewijzigd door WJMW op 22-12-2013 01:00:25 ]
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
pi_134548338
quote:
11s.gif Op zaterdag 21 december 2013 21:04 schreef KLTZK het volgende:

[..]

Van één sterk biertje krijg je toch geen kater?
Van Hel & Verdoemenis wel :')
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134551523
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 02:26 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Van Hel & Verdoemenis wel :')
Welnee man :P Hij is wel heel erg zwaar... Dat klopt, en je voelt m ook zeker wel binnen komen. Maar toch geen kater? :D
  zondag 22 december 2013 @ 10:59:31 #229
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134552365
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 10:02 schreef muzas het volgende:

[..]

Welnee man :P Hij is wel heel erg zwaar... Dat klopt, en je voelt m ook zeker wel binnen komen. Maar toch geen kater? :D
Inderdaad niet. Heb ook wel sterkere bieren op (toegegeven: niet veel) en als dat je enige bier van de avond is, is er niets aan de hand.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_134554417
quote:
1s.gif Op zondag 22 december 2013 02:26 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Van Hel & Verdoemenis wel :')
Hier geen kater *O*
Waarschijnlijk ben jij er erg gevoelig voor :P
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134556399
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 december 2013 13:39 schreef Iwanius het volgende:

[..]

En dat nieuw voorraadje is?
Gerardus Kloosterbier, dat vond ik echt helemaal niks.
Verder een St. Bernardus Prior en Abt op, die zijn wel weer erg goed.

Gisteren nog even wat La Trappe Quadrupel gehaald, en La Trappe Jubilaris. Die laatste, is dat wat?
Schip ahoy!
  User die het meest klaagt 2022 zondag 22 december 2013 @ 16:30:58 #232
414785 sirdanilot
pi_134564827
^ Als het die speciale la trappe is die ik een tijdje terug had: ja, die is erg goed. Maar de naam daarvan is me ontschoten.

Wat betreft hel en verdoemenis: dás inderdaad een dijk van een bier zeg. Ik had hem een keer in een zelf georganiseerde proeverij. Wel aan de prijs, maar voor zo'n sterk (qua smaak, body en alcohol) bier is dat het waard.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134577676
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 13:30 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Gerardus Kloosterbier, dat vond ik echt helemaal niks.
Verder een St. Bernardus Prior en Abt op, die zijn wel weer erg goed.

Gisteren nog even wat La Trappe Quadrupel gehaald, en La Trappe Jubilaris. Die laatste, is dat wat?
Meh beetje nietszeggend
buitenlanders zijn lui! en, ze nemen al onze banen in !!!!
pi_134582338
Ik ga 'm van de kerst wel eens proberen denk ik.
Schip ahoy!
pi_134587959
quote:
0s.gif Op zondag 22 december 2013 16:30 schreef sirdanilot het volgende:
Wat betreft hel en verdoemenis: dás inderdaad een dijk van een bier zeg. Ik had hem een keer in een zelf georganiseerde proeverij. Wel aan de prijs, maar voor zo'n sterk (qua smaak, body en alcohol) bier is dat het waard.
Mwah, zo duur is dit bier nu ook weer niet. Zeker vergeleken met allerlei barrel-aged speciaalbieren die tegenwoordig zo populair zijn. Ook import bier is meestal redelijk aan de prijs. Het is net wat je gewend bent.

Het is erg fijn bier trouwens en zeker de prijs waard. Ook de Rasputin en Hemel & Aarde zijn erg fijn trouwens.
pi_134606449
quote:
10s.gif Op zondag 22 december 2013 12:31 schreef KLTZK het volgende:

[..]

Hier geen kater *O*
Waarschijnlijk ben jij er erg gevoelig voor :P
Ik ben van speciaalbieren erg snel de lul ja :+ pilsner kan ik zoveel zuipen als ik wil, maar iets teveel speciaalbier en het is prijs. Had trouwens toen ook nog wel wat andere bieren op natuurlijk.

Vanavond hazenpeper maken op basis van Rochefort 10, ben zeer benieuwd :9
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator maandag 23 december 2013 @ 14:36:46 #237
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134606480
Paar glazen water voor je gaat slapen en/of een appel.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134606590
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:36 schreef djkoelkast het volgende:
Paar glazen water voor je gaat slapen en/of een appel.
Veel dingen geprobeerd, werkt vaak niet.

Vind ik ook geen probleem hoor. Speciaalbier zuip ik immers niet maar daar geniet ik van. Moet je niet elke avond teveel van drinken.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  Moderator maandag 23 december 2013 @ 14:40:23 #239
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134606632
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 14:39 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Veel dingen geprobeerd, werkt vaak niet.

Vind ik ook geen probleem hoor. Speciaalbier zuip ik immers niet maar daar geniet ik van. Moet je niet elke avond teveel van drinken.
Ik drink sowieso sporadisch en na 2 bier, soms 3, heb ik echt meer dan zat.
Zaterdag weer een Postel Tripel gehad, dat blijft mijn persoonlijke favoriet.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134606716
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:40 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik drink sowieso sporadisch en na 2 bier, soms 3, heb ik echt meer dan zat.
Zaterdag weer een Postel Tripel gehad, dat blijft mijn persoonlijke favoriet.
Klopt, twee a drie is echt genoeg. Zeker wanneer je met een zwaar bier afsluit ben je dan wel de heel avond zoet. Dat hele idee van achterover gooien is een beetje triest met speciaalbier.
  Moderator maandag 23 december 2013 @ 14:45:14 #241
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_134606810
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:42 schreef drexciya het volgende:

[..]

Klopt, twee a drie is echt genoeg. Zeker wanneer je met een zwaar bier afsluit ben je dan wel de heel avond zoet. Dat hele idee van achterover gooien is een beetje triest met speciaalbier.
Ja, dan is het genieten er ook wel af. Alleen met oud & nieuw moet wel de hele fles op natuurlijk :P Maar da's een 0.75l, dus nauwelijks 3 bier.
Ik heb een Petrus 9" staan, een Liefmans en een Speculator. Nog even kijken welke voor kerst wordt en welke voor oud & nieuw.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_134607177
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:45 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ja, dan is het genieten er ook wel af. Alleen met oud & nieuw moet wel de hele fles op natuurlijk :P Maar da's een 0.75l, dus nauwelijks 3 bier.
Ik heb een Petrus 9" staan, een Liefmans en een Speculator. Nog even kijken welke voor kerst wordt en welke voor oud & nieuw.
Een cuvee is niet niks, zeker met zwaar spul. Voor Oud en Nieuw kan dat nog wel want dan heb je wat meer tijd en je eet er ook nog wat bij.

Ik heb zelf onder andere nog wat Molenbier staan (Rasputin, Hel en Verdoemenis), Jopen Meesterstuk 2013 en 2014, Rochefort 8 en 10 en nog een Jopen Stout gerijpt op Laphroaig vaten. Ook nog wat lichter spul trouwens. Keuzes, keuzes.
pi_134607269
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:42 schreef drexciya het volgende:

[..]

Klopt, twee a drie is echt genoeg. Zeker wanneer je met een zwaar bier afsluit ben je dan wel de heel avond zoet. Dat hele idee van achterover gooien is een beetje triest met speciaalbier.
True. Maar dat gebeurt het me nog steeds wel eens dat het er te veel zijn :P
Ik denk dat ik op kerstavond maar eens aan de St. Bernardus Abt ga. Al heb ik ook nog een fles Leffe Rituel 9 staan, die heb ik nog nooit gehad dus is ook wel leuk om te proberen. Wel meteen 0,75L :')
Schip ahoy!
pi_134607493
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 14:42 schreef drexciya het volgende:

[..]

Klopt, twee a drie is echt genoeg. Zeker wanneer je met een zwaar bier afsluit ben je dan wel de heel avond zoet. Dat hele idee van achterover gooien is een beetje triest met speciaalbier.
Inderdaad. 3 maximum. Blond, dubbel, Tripel doe ik meestal.
Absoluut niet meer, je gaat anders echt op je hoofd lopen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_134607552
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Inderdaad. 3 maximum. Blond, dubbel, Tripel doe ik meestal.
Absoluut niet meer, je gaat anders echt op je hoofd lopen.
Een ander punt is dat je na een erg heftig bier je smaakpapillen ook wat rust moet gunnen. Met name de erg zware bieren en barrel-aged varianten vallen in die categorie.
pi_134615750
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 16:08 schreef Nembrionic het volgende:
Flink Gegist (bierwinkel) mist nog in de OP :)
De Man van Drank heet tegenwoordig Bier en Zo
Ik mis ook Burg Bieren
Er zit een Flink Gegist in Delft, bedoel je die?
Children of the night. What music they make.
  Designer maandag 23 december 2013 @ 18:29:36 #247
266257 crew  DeZwabber
Press ZL to squid.
pi_134615778
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:28 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Er zit een Flink Gegist in Delft, bedoel je die?
Ja
🐙
pi_134616524
quote:
10s.gif Op maandag 23 december 2013 18:29 schreef DeZwabber het volgende:

[..]

Ja
Ah.

Ik ben er 1x geweest, kwam naar buiten met alle soorten Texels bier plus bijbehorend glas. Is wel te drinken :Y

En Rochefort 10 is bij de Jumbo 2,60 volgens mij -O-
Children of the night. What music they make.
pi_134620456
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:52 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ah.

Ik ben er 1x geweest, kwam naar buiten met alle soorten Texels bier plus bijbehorend glas. Is wel te drinken :Y

En Rochefort 10 is bij de Jumbo 2,60 volgens mij -O-
Texels O+
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134623120
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:52 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ah.

Ik ben er 1x geweest, kwam naar buiten met alle soorten Texels bier plus bijbehorend glas. Is wel te drinken :Y

En Rochefort 10 is bij de Jumbo 2,60 volgens mij -O-
2,05 bij vomar. Ex statie.

En dit:
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 20:08 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Texels O+
Ook lekker en uit Noord Holland, Beemster.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_134623979
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 15:04 schreef drexciya het volgende:

[..]

Een ander punt is dat je na een erg heftig bier je smaakpapillen ook wat rust moet gunnen. Met name de erg zware bieren en barrel-aged varianten vallen in die categorie.
Ook leuk is een hele heftige kaas ernaast doen. Je krijgt dan hele andere smaken los.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  User die het meest klaagt 2022 maandag 23 december 2013 @ 21:16:46 #252
414785 sirdanilot
pi_134624136
Bij bier kun je het beste wat kookworst of een vrij simpele kaas doen, vind ik altijd.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134625683
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:14 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ook leuk is een hele heftige kaas ernaast doen. Je krijgt dan hele andere smaken los.
Klopt, ik heb een stuk Blue Stilton met Port daarvoor staan. Daar moet je sowieso een heftig bier bij doen.
pi_134625771
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 21:16 schreef sirdanilot het volgende:
Bij bier kun je het beste wat kookworst of een vrij simpele kaas doen, vind ik altijd.
Je zult versteld staan met een sterk bier en een sterke kaas. Pure sensatie. Maargoed, ook lang niet altijd lekker. Heb vaker geen kaas naast mijn bier dan wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_134628297
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2013 18:52 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Ah.

Ik ben er 1x geweest, kwam naar buiten met alle soorten Texels bier plus bijbehorend glas. Is wel te drinken :Y

En Rochefort 10 is bij de Jumbo 2,60 volgens mij -O-
Rochefort is in veel supermarkten aardig aan de prijs inderdaad.
De Jan Linders heeft op dit moment wel mooie bieraanbiedingen. Sixpack La Trappe Quadrupel voor vier euro, zelfde voor de Isi D'or. En twee grote 0,75L flessen St. Bernardus gescoord voor vijf euro de fles. Da's overigens ongeveer even duur als kleine flesjes kopen, maar die grote flessen zien er leuker uit :P
Schip ahoy!
pi_134646777
La Trappe Quadruple _O_

Jammer dat ze die en Rochefort 10 alleen verkopen in de grote vestiging in het centrum van Delft, en niet de kleinere vestiging bij me in de buurt.
Children of the night. What music they make.
pi_134647223
laatste tijd wat stoutjes geprobeerd. was daar nooit fan van, maar ik heb de smaak nu wel te pakken. misschien ligt het aan de tijd van het jaar ;)

emelisse espresso stout is heerlijk. evenals de kujo coffee stout! alleen die zou niet meer verkrijgbaar zijn nu (worden niet meer aangeleverd vanuit amerika).. hij is nog op de tap in zonder zeil steenbergen!

nu nog zoeken naar de wat heftigere knallers
pi_134651881
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 12:48 schreef mckroket het volgende:
laatste tijd wat stoutjes geprobeerd. was daar nooit fan van, maar ik heb de smaak nu wel te pakken. misschien ligt het aan de tijd van het jaar ;)

emelisse espresso stout is heerlijk. evenals de kujo coffee stout! alleen die zou niet meer verkrijgbaar zijn nu (worden niet meer aangeleverd vanuit amerika).. hij is nog op de tap in zonder zeil steenbergen!

nu nog zoeken naar de wat heftigere knallers
Stouts lijken erg op te komen de laatste tijd is mijn indruk.

Mout&Mokka van brouwerij de Molen is ook wel fijn in deze categorie, al is ie wat aan de heftige kant wat betreft percentage. Zonder koffie, maar wel heftige stouts zijn, onder andere, die van de Molen (Rasputin, Hel&Verdoemenis). Emelisse heeft ook wat reguliere stouts en hun winterbier/stout met marshmellow (!?) was ook boeiend. Ik vond de Bronckhorster Nightporter ook wel fijn trouwens. Voor het iets minder hoge percentage, zou ik de Jopen Extra Stout, de Maximus Stout 6 aanbevelen.
pi_134652922
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2013 14:36 schreef BlackLining het volgende:

[..]

Vanavond hazenpeper maken op basis van Rochefort 10, ben zeer benieuwd :9
Dit klinkt heel erg goed. Hoe beviel het en wil je het recept delen? :o
pi_134654719
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 15:24 schreef VGA4xZoom het volgende:

[..]

Dit klinkt heel erg goed. Hoe beviel het en wil je het recept delen? :o
Was bijzonder lekker :9

Recept is niet moeilijk, al moet ik er wel bij zeggen dat ik qua hoeveelheid ingrediënten altijd op gevoel kook. Als je dat gevoel ook een beetje hebt kan het niet mis gaan.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134671825
Vanavond een Jopen Koyt gedronken. Niet onaardig maar niet mijn ding. Het zal aan mij liggen maar ik vind ze niet echt "vol".
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
  woensdag 25 december 2013 @ 01:03:54 #262
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134674940
Vanavond voor het eerst een Gulden Draak 9000 op... ik vond 'm een beetje houterig.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_134680753
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 december 2013 16:23 schreef BlackLining het volgende:

Was bijzonder lekker :9

Recept is niet moeilijk, al moet ik er wel bij zeggen dat ik qua hoeveelheid ingrediënten altijd op gevoel kook. Als je dat gevoel ook een beetje hebt kan het niet mis gaan.

Aah kijk bedankt, ik ben benieuwd :).



Ik heb deze vanavond eindelijk eens kunnen proberen. 18.2% _O_
Compleet zwart, wat stroperig maar wat een smaakbom is dit zeg. Heel erg zoet, ik had er wel graag wat meer koffie in geproefd. Leuk om eens gehad te hebben in ieder geval.
pi_134682411
Ik heb mij zelf zojuist eens getrakteerd,gewoon omdat ik er trek in had,in een flesje.



Ik heb liever van de tap maar gezien feiten en omstandigheden is dit het beste alternatief.
pi_134687111
Ik had het mis, Rochefort 10 is bij de Jumbo 2.48.
Children of the night. What music they make.
  donderdag 26 december 2013 @ 11:56:36 #266
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_134710033
quote:
0s.gif Op woensdag 25 december 2013 12:08 schreef VGA4xZoom het volgende:

[..]

Aah kijk bedankt, ik ben benieuwd :).

[ afbeelding ]

Ik heb deze vanavond eindelijk eens kunnen proberen. 18.2% _O_
Compleet zwart, wat stroperig maar wat een smaakbom is dit zeg. Heel erg zoet, ik had er wel graag wat meer koffie in geproefd. Leuk om eens gehad te hebben in ieder geval.
Ik vond 'm (zo'n 4 jaar geleden) veel te boozy en weinig subtiel, maar misschien heb je 'm eerst wat laten rijpen?
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_134712610
Had voor de eindejaarsfeesten verschillende biertjes van Emelisse en de Molen besteld :9
Vooral White Label Imperial Russian Stout (Sorachi Ace) van Emelisse en Rasputin (de Molen) waren erg lekker.

Voor de stout dan wel Struise zoekers, plaatje nog van de laatste Black Damnations, beperkt verkrijgbaar dus zeker meenemen ;)

pi_134714756
Dacht dat die al lang geleden uitverkocht waren... Ik zag ze nog wel (beperkt) in de winkel (Bierkoning) toen ik net begon met speciaalbier. Daarna nooit meer gezien eigenlijk...

Waar haal je die?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134716170
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 14:33 schreef IPA35 het volgende:
Dacht dat die al lang geleden uitverkocht waren... Ik zag ze nog wel (beperkt) in de winkel (Bierkoning) toen ik net begon met speciaalbier. Daarna nooit meer gezien eigenlijk...

Waar haal je die?
Deze zijn van oktober, de laatst gebrouwen serie.
Heb er een paar op tap geproefd, de rest probeer ik nog even wat te laten liggen :X

Ik haal ze in de shop in Brugge, daar valt ook altijd wat lekkers te proeven :9
Bij de brouwer zelf of grotere drinkcenters kan ook, of de webshop, maar dat is wel prijzig i.v.m. verzenden/verpakken.

Linkje met meer info (FB)
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 27 december 2013 @ 00:25:19 #270
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_134733078

Net geopend, niet slecht maar vind het niet echt een lekkere tripel. Saai en iets te zoet.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_134737813
Die heb ik ook nog staan geloof ik, zal 'm eens proberen binnenkort.
Schip ahoy!
pi_134756074
Heb toch maar een flesje Zundert gehaald. En ook een 75cl Cuvee van de Keizer Blauw.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134765409
Zojuist een Rochefort 10 gedronken. Smaak is goed, het hoge alcohol percentage overheerst wel iets teveel naar mijn zin.
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_134767192
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 22:15 schreef Mgolovic het volgende:
Zojuist een Rochefort 10 gedronken. Smaak is goed, het hoge alcohol percentage overheerst wel iets teveel naar mijn zin.
In je hoofd nu? :P

Ieder zijn mening natuurlijk. Die R-10 vind ik juist een van de lekkerste omdat er zo'n grote hoeveelheid smaak in zit. Alcohol is een smaakdrager.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 27 december 2013 @ 22:57:39 #275
414785 sirdanilot
pi_134767681
In een goed bier proef je niet zo dat er veel alcohol in zit. Rochefort is daar een voorbeeld van, ondanks het hoge alcoholpercentage. Een grolsch kanon is het tegenovergestelde: daar proef je juist de alcohol.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134768232
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 22:57 schreef sirdanilot het volgende:
In een goed bier proef je niet zo dat er veel alcohol in zit. Rochefort is daar een voorbeeld van, ondanks het hoge alcoholpercentage. Een grolsch kanon is het tegenovergestelde: daar proef je juist de alcohol.
Klopt en mijns inziens heeft het ook geen complexe smaak. De Rochefort 10 daarentegen heeft veel meer smaak; fruitig en richting wijn. Het kanon heeft (te)veel alcohol en is zwaar en (te) zoet. Ik drink liever een goede stout of porter dan een kanon.
pi_134778838
Ik ga komende week een paar dagen naar Duitsland, in de buurt van Mainz en Frankfurt. Zijn er in die buurten nog wat leuke brouwerijen en winkeltjes om te bezoeken?
Where did all the love go?
  Moderator zaterdag 28 december 2013 @ 12:15:15 #278
45833 crew  Fogel
pi_134780018
Stadtbrauwerei Darmstadt maakt best OK bier. In Braustübeln (net tegenover het treinstation) kan je goed Duits eten en ook een 'bierprobe' (4 of 5 0,1l glazen met hun brouwsel) bestellen.
Vaste prik voor mij als ik Darmstadt ben.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_134787907
Maar weer een Duveltje opengemaakt O+

Bedenk me net tijdens het opdrinken wel dat ie op de nuchtere maag valt. Meteen zo'n heerlijk zweverig gevoel :+
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134793948
De Zundert is best wel een lekker bier hoor O+ .
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134794914
Bommen & Granaten van De Molen ben ik nu aan het drinken. En ik maar denken dat Rochefort 10 al een heel zwaar bier was :X
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134795150
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:37 schreef KLTZK het volgende:
Bommen & Granaten van De Molen ben ik nu aan het drinken. En ik maar denken dat Rochefort 10 al een heel zwaar bier was :X
Hahaha.

Als je ooit nog toekomt aan Black Hole van Mikkeller laat me je bevindingen maar weten _O- .

(En dan de tequila versie voor extra waanzin.)
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134796319
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 18:43 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Hahaha.

Als je ooit nog toekomt aan Black Hole van Mikkeller laat me je bevindingen maar weten _O- .

(En dan de tequila versie voor extra waanzin.)
Zal ik in deze topicreeks doen!
Aan je naam te zien ben je een groot liefhebber van IPA's?
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134796463
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 december 2013 19:13 schreef KLTZK het volgende:

[..]

Zal ik in deze topicreeks doen!
Aan je naam te zien ben je een groot liefhebber van IPA's?
Ha nee, dat is niet de betekenis van mijn naam.

Ik heb wel een paar IPA's op maar de keuze is nogal beperkt hier en Amerikaanse import is vaak al over de top heen omdat IPA's eigenlijk kraakvers gedronken moeten worden (dus niet meer dan 1 of 2 maanden oud).

Ik had van De Molen eens een kraakvers flesje Amarillo (paar weken oud). Nu is dat niet echt een IPA misschien (te zoet) maar dat bier is gedrooghopt met Amarillo en dat was echt een geweldig bierervaring.

Die Black Hole is moeilijk te vinden hoor, zeker de gewone versie (zeer vreemd, erg door hop gedomineerd voor een stout) maar de barrel aged versies heb je vaak wel bij de Bier Koning denk ik. De oude bottelingen met een kurk moet je ontwijken (daar is de CO2 uit vervlogen of zo) heb ik begrepen, dus alleen die met kroonkurk kopen. Wel richting de ¤15 euro...
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134796683
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 19:17 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ha nee, dat is niet de betekenis van mijn naam.

Ik heb wel een paar IPA's op maar de keuze is nogal beperkt hier en Amerikaanse import is vaak al over de top heen omdat IPA's eigenlijk kraakvers gedronken moeten worden (dus niet meer dan 1 of 2 maanden oud).

Ik had van De Molen eens een kraakvers flesje Amarillo (paar weken oud). Nu is dat niet echt een IPA misschien (te zoet) maar dat bier is gedrooghopt met Amarillo en dat was echt een geweldig bierervaring.

Die Black Hole is moeilijk te vinden hoor, zeker de gewone versie (zeer vreemd, erg door hop gedomineerd voor een stout) maar de barrel aged versies heb je vaak wel bij de Bier Koning denk ik. De oude bottelingen met een kurk moet je ontwijken (daar is de CO2 uit vervlogen of zo) heb ik begrepen, dus alleen die met kroonkurk kopen. Wel richting de ¤15 euro...
Dan gaat het waarschijnlijk nog wel even duren voordat ik die een keer ga proberen omdat ik ook maar een arme scholier ben ;(
Daarnaast houd ik niet zo van flink gehopte bieren, ik ben meer van de mout en de gist O+
Quadrupels O+
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134797451
quote:
10s.gif Op zaterdag 28 december 2013 19:22 schreef KLTZK het volgende:

[..]

Dan gaat het waarschijnlijk nog wel even duren voordat ik die een keer ga proberen omdat ik ook maar een arme scholier ben ;(
Daarnaast houd ik niet zo van flink gehopte bieren, ik ben meer van de mout en de gist O+
Quadrupels O+
Hij is niet echt bitter van de hop. Dat bier is mierzoet.
Ik zag de gewone versie staan op de site van biernavigatie voor nog geen ¤8 euro.
Dat is een stout van dik 14% met koffie, vanillie en donkere suiker erin. Maar ik vond hem smaken naar citrusachtige hop. Geen idee hoe dat kan maar goed. De tequila versie die ik eerder had heeft een hele aparte harsachtige vruchten smaak.

Maar goed dat bier is dus ongelofelijk zoet en machtig. Dus als je de Hel & Verdoemenis al erg vind moet je die zien te regelen :s) .
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_134797632
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 19:38 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Hij is niet echt bitter van de hop. Dat bier is mierzoet.
Ik zag de gewone versie staan op de site van biernavigatie voor nog geen ¤8 euro.
Dat is een stout van dik 14% met koffie, vanillie en donkere suiker erin. Maar ik vond hem smaken naar citrusachtige hop. Geen idee hoe dat kan maar goed. De tequila versie die ik eerder had heeft een hele aparte harsachtige vruchten smaak.

Maar goed dat bier is dus ongelofelijk zoet en machtig. Dus als je de Hel & Verdoemenis al erg vind moet je die zien te regelen :s) .
Mijn ouders kelder staat al propvol met bier van mij :')
Misschien in de toekomst een keer :)
"Echte gangsters hebben geen haast!" - Clubvan90
Oprichter van De Masculiene Partij
pi_134798015
Stout met een hopsmaak? Dat klinkt interessant.

Zo weer naar het terras, het spectaculairste wat men daar heeft is Affligem Tripel, dus * BlackLining houdt het bij pils vanavond :s)
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
pi_134807825
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 december 2013 22:15 schreef Mgolovic het volgende:
Zojuist een Rochefort 10 gedronken. Smaak is goed, het hoge alcohol percentage overheerst wel iets teveel naar mijn zin.
Serieus? Ik vind dat bij een R10 juist helemaal niet. Smaak overheerst en ik vind dat je het forse percentage er niet echt aan merkt.
Schip ahoy!
pi_134808119
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 19:38 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Hij is niet echt bitter van de hop. Dat bier is mierzoet.
Ik zag de gewone versie staan op de site van biernavigatie voor nog geen ¤8 euro.
Dat is een stout van dik 14% met koffie, vanillie en donkere suiker erin. Maar ik vond hem smaken naar citrusachtige hop. Geen idee hoe dat kan maar goed. De tequila versie die ik eerder had heeft een hele aparte harsachtige vruchten smaak.

Maar goed dat bier is dus ongelofelijk zoet en machtig. Dus als je de Hel & Verdoemenis al erg vind moet je die zien te regelen :s) .
Ik ben redelijk fan van de Cuvee D'Erpigny of Cuvee de Montagne van Alvinne. Beide zijn barleywines gerijpt op wijnvaten (wit en rood respectievelijk) en zijn erg fijn. Hel & Verdoemenis is een stout en wat lastiger drinkbaar.
pi_134808211
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 23:10 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Serieus? Ik vind dat bij een R10 juist helemaal niet. Smaak overheerst en ik vind dat je het forse percentage er niet echt aan merkt.
Dat is inderdaad knap gedaan; de Cascade Dry-hopped Bommen & Granaten (15%!) heeft dat ook; je merkt dat percentage niet echt.
pi_134809598
Die moet ik nog steeds eens proberen, maar was laatst hier in de kroeg uitverkocht ;(

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 december 2013 20:03 schreef nachtzuster het volgende:
btw de app Untappd is ook erg handig.

Cheers!
Nog meer mensen hier ervaring mee?
Schip ahoy!
pi_134821172
ik heb gister een amatus op van struise... ik had hoge verwachtingen maar hij was echt uitmuntend. vond hem nog lekkerder dan de pannepot.
pi_134823310
Ik meld me hier ook maar eens even, om tips op te doen.

Pas een paar maanden geleden heb ik mezelf aangeleerd om bier te gaan waarderen omdat ik het beu was dat ik het niet lustte. :+

Veruit favoriet tot nu toe zijn Duvel en Jopen Hoppenbier. Iemand op basis daarvan een leuke andere suggestie voor me? Ik weet er vooralsnog verdraaid weinig over. :@
Let me see you stripped down to the bone
pi_134825253
quote:
0s.gif Op donderdag 26 december 2013 11:56 schreef Curchulain het volgende:

Ik vond 'm (zo'n 4 jaar geleden) veel te boozy en weinig subtiel, maar misschien heb je 'm eerst wat laten rijpen?
Wij hebben hem hier niet laten rijpen, meteen na aankoop opgedronken.
Subtiel vond ik hem ook niet maar het behoorlijk hoge alcoholpercentage vond ik niet té. :)

quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:17 schreef minilot het volgende:
Ik meld me hier ook maar eens even, om tips op te doen.

Pas een paar maanden geleden heb ik mezelf aangeleerd om bier te gaan waarderen omdat ik het beu was dat ik het niet lustte. :+

Veruit favoriet tot nu toe zijn Duvel en Jopen Hoppenbier. Iemand op basis daarvan een leuke andere suggestie voor me? Ik weet er vooralsnog verdraaid weinig over. :@
Duvel Tripel Hop :P . En probeer eens wat IPA's. Emelisse heeft wel een paar leuke en de Punk IPA van Brewdog is ook zeker een aanrader.
pi_134825904
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 14:07 schreef VGA4xZoom het volgende:

[..]

Wij hebben hem hier niet laten rijpen, meteen na aankoop opgedronken.
Subtiel vond ik hem ook niet maar het behoorlijk hoge alcoholpercentage vond ik niet té. :)

[..]

Duvel Tripel Hop :P . En probeer eens wat IPA's. Emelisse heeft wel een paar leuke en de Punk IPA van Brewdog is ook zeker een aanrader.
India Pale Ale dus. Ik moest het Googlen, nooit van gehoord. *) Dank voor de tip! :*
Let me see you stripped down to the bone
pi_134832043
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 19:17 schreef IPA35 het volgende:

[..]

Ha nee, dat is niet de betekenis van mijn naam.

Ik heb wel een paar IPA's op maar de keuze is nogal beperkt hier en Amerikaanse import is vaak al over de top heen omdat IPA's eigenlijk kraakvers gedronken moeten worden (dus niet meer dan 1 of 2 maanden oud).

Ik had van De Molen eens een kraakvers flesje Amarillo (paar weken oud). Nu is dat niet echt een IPA misschien (te zoet) maar dat bier is gedrooghopt met Amarillo en dat was echt een geweldig bierervaring.
Dat is een kwestie van smaak. De trend met IPA's is een beetje richting hopbom aan het doorslaan en dat is een beetje jammer. Amarillo van De Molen (nogal hoog percentage dus daardoor ook wat zoetig) of de lichtere varianten (Op & Top is een lichte variant) zijn wel hoppig, maar niet te hoppig.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 29 december 2013 @ 17:04:36 #298
414785 sirdanilot
pi_134833575
Ik heb nog een jopen IPA staan, ik hoop dat die goed is !
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_134836366
quote:
0s.gif Op zondag 29 december 2013 13:17 schreef minilot het volgende:
Ik meld me hier ook maar eens even, om tips op te doen.

Pas een paar maanden geleden heb ik mezelf aangeleerd om bier te gaan waarderen omdat ik het beu was dat ik het niet lustte. :+

Veruit favoriet tot nu toe zijn Duvel en Jopen Hoppenbier. Iemand op basis daarvan een leuke andere suggestie voor me? Ik weet er vooralsnog verdraaid weinig over. :@
Tripel Karmeliet is hier al vaak genoemd, Omer of Brugse Zot Blond vindt je denk ik ook wel lekker. Probeer ook eens een keer een dubbel (Westmalle) of een quadripel.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_134836488
Probeer ook eens een Hopus :) erg mooi bier, wel goed inschenken!
Nu is het tijd om de democratie te verdedigen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 29 december 2013 @ 20:20:41 #301
414785 sirdanilot
pi_134842690
Pilsner Urquell is toch wel fijn om als pils te drinken bij de maaltijd ! :D

En we gaan alweer naar de volgende draad jongens.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')